Ik lees dat je met een Drone maximaal 120 m hoog mag vliegen. Dan lijkt een vliegtuig wat 600 m daarboven vliegt, niet direct relevant, toch?TheRicolaa10 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:19:
Iemand toevallig al ervaring met DJI Airsense? Afgelopen week vloog ik met mijn drone op +- 3m hoogte (buiten CTR en nofly zones) en op 2400ft vloog een Cessna over. Deze was wel te zien op Flightradar24 en ADSBExchange. Ik zou verwachten dat de DJI Fly App mij een waarschuwing zou geven.
Dat ligt er maar net aan. Voor hetzelfde geld besluit dat vliegtuig te dalen of doe ik iets onverwachts. Ik zou het toch wel fijn vinden dat er in een bepaalde straal iets van een melding krijg en rekening mee kan houden.Wild Chocolate schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:44:
[...]
Ik lees dat je met een Drone maximaal 120 m hoog mag vliegen. Dan lijkt een vliegtuig wat 600 m daarboven vliegt, niet direct relevant, toch?
Zal eens onderzoeken wanneer Airsense mij meldingen zou moeten geven.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Verwijderd
Je kunt de gevoeligheid instellen.TheRicolaa10 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:19:
Iemand toevallig al ervaring met DJI Airsense? Afgelopen week vloog ik met mijn drone op +- 3m hoogte (buiten CTR en nofly zones) en op 2400ft vloog een Cessna over. Deze was wel te zien op Flightradar24 en ADSBExchange. Ik zou verwachten dat de DJI Fly App mij een waarschuwing zou geven.
Wellicht vind je deze video interessant:
            Morgen vroeg gaat het dan eindelijk gebeuren. Na 12 jaar modelvliegen ga ik eindelijk met FPV beginnen. Ik ben al de hele maand aan het oefenen op de simulator, en sinds een week nu ook een betafpv Aquilla 16. Dat is een prima oefen drone. Maar morgen vroeg, dan is de Avata 2 hier.  (is al bij de winkel eigenaar)

Ik ben ook volledig weg van Spektrum. Alle mijn spul is nu ELRS over een 1W module die ik achter op een radio master kan bevestigen. Nog niet elk zweefvliegtuigje of heli of bush flyer heeft een flight controller want dat aan de praat krijgen van ArduPilot is echt een bitch voor mij. Ik heb ook een DJI O3 Air Unit, maar ik kon hier lokaal geen Goggles 2 of Goggles v2 te pakken krijgen. En nu krijg ik de Goggles 3 morgen ... het kan dus wel 6 maanden duren of misschien wel nooit voor dat die 03 unit mag werken met de Goggles 3. Maar ik heb ook een zooi runcams gekocht dus komt wel goed. Eerst ff fun hebben met de avata 2, en daarna denk ik dat ik vooral veel wil gaan zweefvliegen. Hier waar ik woon zijn heel veel fantastisch plaatsen voor slope soaring. Doe ik al jaren, maar FPV gaat het nog 10x beter maken.

Ik ben ook volledig weg van Spektrum. Alle mijn spul is nu ELRS over een 1W module die ik achter op een radio master kan bevestigen. Nog niet elk zweefvliegtuigje of heli of bush flyer heeft een flight controller want dat aan de praat krijgen van ArduPilot is echt een bitch voor mij. Ik heb ook een DJI O3 Air Unit, maar ik kon hier lokaal geen Goggles 2 of Goggles v2 te pakken krijgen. En nu krijg ik de Goggles 3 morgen ... het kan dus wel 6 maanden duren of misschien wel nooit voor dat die 03 unit mag werken met de Goggles 3. Maar ik heb ook een zooi runcams gekocht dus komt wel goed. Eerst ff fun hebben met de avata 2, en daarna denk ik dat ik vooral veel wil gaan zweefvliegen. Hier waar ik woon zijn heel veel fantastisch plaatsen voor slope soaring. Doe ik al jaren, maar FPV gaat het nog 10x beter maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 23-04-2024 17:27 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Verwijderd
Ik zet geld in op nooitKain_niaK schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:36:
..het kan dus wel 6 maanden duren of misschien wel nooit voor dat die 03 unit mag werken met de Goggles 3.

Ah ik krijg dat ding heel makkelijk weer verkocht. De reden dat er hier bijna geen Goggles v2 te verkrijgen zijn is omdat die v2 erg geliefd is bij de long distance flyers die ook willen racen. Volgens mij doet dat ding ook analog. En die 03 werkt wel op de v2 denk ik.
Dus een tijdje met runcam en een ouwe fatshark vliegen en dan zie ik wel wanneer de 04 unit verkocht word. Of als het teveel begint te kriebelen kan ik hem altijd uit mijn Avata 2 slopen. Heck, mijn grootste bush flyer, kan volgens mij gewoon die hele drone zonder battery daar op monteren. Volgens mij is mijn go pro zwaarder met meer drag dan een avata 2 zonder battery.
Maar voor ik daar allemaal mee ga kloten moet ik de ins en outs van FPV leren. Want als ik gewoon line of sight aan het vliegen ben gebeurd het heel weinig dat ik opeens achter iets zit. En ik zie dat al gigantish fout gaan met FPV.
Die avata heeft alle satefy stuff right out of the box met gps en return to home. Daarmee leren wat wel en niet kan, en dan hopelijk maak ik niet al te veel broken. Ik ben in 12 jaar tijd nog maar twee vliegtuigjes kwijt geraakt. Maar met FPV gaan dat volgens mij wel een zooi meer worden.
[ Voor 29% gewijzigd door Kain_niaK op 23-04-2024 16:58 ]
Ik hoop dat je nog eens post hoe dit afgelopen is, en waar het aan lag.Karpertjuh schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:33:
Nee helaas. De gimbal kan vrij bewegen zoals het hoort. Ben bang dat ik er mee terug moet naar de winkel..
Op DJI forum is te lezen dat er meer zijn met dit probleem..
Ik heb ook een avata 2. Heb je het bescherm kapje wel van de camera gehaald? Ik vergeet dat de hele tijd en heb die error ook al wel gehad.Karpertjuh schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:14:
Van de week mijn eerste drone gekocht, de DJI Avata 2.
Vervolgens eerst het A1/A3 examen gedaan en de registratie bij het RDW geregeld. Helemaal klaar voor mijn eerste vlucht zou je denken.
Nu blijkt er een probleem met de drone te zijn. Bij het eerste keer opstarten kreeg ik een gimbal calibratie error in het scherm te zien. Na de firmware update blijf ik deze error houden. Ook de gimbal opnieuw calibreren lukt niet, hij blijft hangen op 10%.
Iemand hier ervaring mee?
Uiteraard had ik het kapje eraf, maar ook met kapje zou het geen issue moeten zijn.Kain_niaK schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:57:
[...]
Ik heb ook een avata 2. Heb je het bescherm kapje wel van de camera gehaald? Ik vergeet dat de hele tijd en heb die error ook al wel gehad.
Ik heb na telefonisch contact met DJI de drone omgewisseld voor een nieuwe. Ik had em bij Coolblue gekocht en het omruilen ging gelukkig heel makkelijk.
De nieuwe doet het gelukkig wel goed.
psn: Arco1981
            Heeft er iemand ervaring met een (ND) filterset via Aliexpress?
Een originele set kost zo'n € 70
https://www.quadcopter-sh...0CSS&utm_medium=affiliate
Op Aliexpress zijn setjes voor onder een tientje te verkrijgen terwijl die ook nog eens meer en ander soort filters bevatten.
                    Een originele set kost zo'n € 70
https://www.quadcopter-sh...0CSS&utm_medium=affiliate
Op Aliexpress zijn setjes voor onder een tientje te verkrijgen terwijl die ook nog eens meer en ander soort filters bevatten.
psn: Arco1981
Ben blij voor je. Die Avata 2 is absoluut fenomenaal. Ik heb dat goed gedaan, 13 jaar wachten. Want nu word ik verwend met een ongelooflijke video kwaliteit tijdens het vliegen, dat had je in 2011 echt nog niet. Ik ben ook super blij dat ik prima vanuit mijn comfortabele auto met airconditioning aan kan vliegen. Helemaal top. Echt ongelooflijk.Karpertjuh schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:17:
[...]
Uiteraard had ik het kapje eraf, maar ook met kapje zou het geen issue moeten zijn.
Ik heb na telefonisch contact met DJI de drone omgewisseld voor een nieuwe. Ik had em bij Coolblue gekocht en het omruilen ging gelukkig heel makkelijk.
De nieuwe doet het gelukkig wel goed.
Check dees. Wat een droom is nu werkelijkheid.
Nu wachten op de O4 en dan hopelijk kan ik daar dit jaar nog aan FPV slope soaring doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Kain_niaK op 26-04-2024 21:12 ]
Verwijderd
            Lekker weer vandaag. Ik had echt zin om weer eens FPV te gaan vliegen. Had ik nog niet gedaan dit jaar.
Vorig jaar een nieuw quadje in elkaar gezet en nog bezig met tuning. (Vandaar dat het beeld soms wat schokt)
Gyroflow maakt het wel een stuk dramatischer dan wat ik in het echt ervaarde.
Maar goed, bezig aan de 4e accu en opeens valt de quad uit de lucht. Gelukkig niet in het water of van hele grote hoogte.
Ik vermoed een motordraadje losgeraakt van de AIO, en door de crash is er ook een armpje gebroken.
Nieuw frame besteld, dus maandje wachten met tunen.

Vorig jaar een nieuw quadje in elkaar gezet en nog bezig met tuning. (Vandaar dat het beeld soms wat schokt)
Gyroflow maakt het wel een stuk dramatischer dan wat ik in het echt ervaarde.
Maar goed, bezig aan de 4e accu en opeens valt de quad uit de lucht. Gelukkig niet in het water of van hele grote hoogte.
Ik vermoed een motordraadje losgeraakt van de AIO, en door de crash is er ook een armpje gebroken.
Nieuw frame besteld, dus maandje wachten met tunen.
            @Verwijderd gelukkig kunnen die dingen wel wat hebben. Vandaag ben ik even wat blackbox logs wezen maken met mijn zelfbouw 5" Tijdens mijn tweede accu dook ik iets te enthousiast en gaf ik te weinig gas om uit de duikvlucht te komen.
Hij kwam een meter of 20 van mij neer, maar ik hoorde duidelijk een bonk! en ik had geen beeld meer
De accu lag een paar meter van de drone, en gelukkig viel de schade mee. Een van de lipo kabels was los gekomen.. Niet vreemd als je mijn soldeerskills kent
Thuis heb ik de kabel er weer aan gesoldeerd (en nu goed) en alles werkt weer.
            Hij kwam een meter of 20 van mij neer, maar ik hoorde duidelijk een bonk! en ik had geen beeld meer
De accu lag een paar meter van de drone, en gelukkig viel de schade mee. Een van de lipo kabels was los gekomen.. Niet vreemd als je mijn soldeerskills kent
Thuis heb ik de kabel er weer aan gesoldeerd (en nu goed) en alles werkt weer.
@amphoraRotinomm schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:25:
[...]
Precies ja, dan had ik het toch goed..
Dat wordt dus geen drone voor mij.
Terwijl een kennis van mij er gewon mee vliegt in Tilburg, maar die zal zich dan niet zo aan de regels houden heb ik het idee.
De CTR voor gilze-rijen is alleen geldig op werkdagen tussen 07:00 en 15:45 UTC volgens mij. Je kunt 's avonds en in het weekend dus gewoon vliegen zonder restricties:
This scheduled airspace is only active:
On any public holiday all day, valid all year.
On any working day between 07:00 (UTC) and 15:45 (UTC), valid all year.
Dat is 09:00 - 17:45 in Nederlandse tijd.Tricyrtis schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:11:
[...]
@amphora
De CTR voor gilze-rijen is alleen geldig op werkdagen tussen 07:00 en 15:45 UTC volgens mij. Je kunt 's avonds en in het weekend dus gewoon vliegen zonder restricties:
This scheduled airspace is only active:
On any public holiday all day, valid all year.
On any working day between 07:00 (UTC) and 15:45 (UTC), valid all year.
Gilze-Rijen is de thuisbasis van alle Defensie helikopters*, dus ze zullen nogal vaak oefeningen draaien.
Maw.: Vliegen kan, maar je moet wel op hoogte zijn van oefeningen. En die kunnen ook 's avonds en in het weekend plaatsvinden.
*Met uitzondering van de Marine NH-90's, die staan op De Kooy (Bij Den Helder)
[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 06-05-2024 19:24 ]
Verwijderd
            Het was niet echt lekker helder vandaag.
Toch maar het beste van gemaakt.
 Veere by Michel Wisse, on Flickr

Toch maar het beste van gemaakt.

Vandaag voor het eerst een vliegtuigje gevolgd en gefilmd. Ik durf nog niet goed manual/acro te vliegen dus ik was een beetje te traag voor dit vliegtuige. Maar wel super tof. Oh ja ik heb er ff een musical van gemaakt. 

[ Voor 12% gewijzigd door Kain_niaK op 12-05-2024 13:35 ]
            Eerste paar uurtjes van het oefenen van acro vliegen. Ik heb voor de Uncrashed simulator gekozen, die heeft degelijke graphics. Maar de simulatie voelt niet aan als het vliegen van mijn aquilla 16 in acro. Ik ga morgen Velocidrone proberen. Als ik genoeg oefening in the simulatie en aquilla 16 heb dan ga ik het aan durfen om mijn Avata 2 in acro te vliegen. Eerst met lage rates en bank limits aan. En dan zonder bank limits en dan uiteindelijk wat hogere rates. Daarna moet ik meteen een andere quad kopen want zodra je fun begint te hebben met flips en rolls is een crash onvermijdelijk en die avata 2 valt niet te repareren zonder DJI. En de avata 2 is ook underpowered, dus als beginner kan ik makkelijk in een situatie terecht komen waar ik dan niet meer uit kan komen. Zelfs niet met muscle memory op die pauze knop. (heb ik me al aangeleerd). 12 jaar RC met maar 2 grote crashes, ik denk niet dat ik zo weinig zal crashen in FPV quadcopter vliegen ...  
edit: Nu mijn FPV-dagen zijn begonnen, zie ik mezelf steeds meer speelgoed kopen dat mijn vrouw mogelijk kan bedienen, zodat ik iets heb om achterna te jagen. In de editie van vandaag ... hebben we een RC-snelboot gekocht! Ik ben echt onder de indruk van de prijs-kwaliteitverhouding die je krijgt als je in Azië woont en Volantex-spullen koopt. Het is echt niet slecht voor wat je ervoor terugkrijgt.
Hoe dan ook, als je van de visuals van de Filipijnen houdt, zul je deze video leuk vinden. (tenzij je een hekel hebt aan trance muziek)

edit: Nu mijn FPV-dagen zijn begonnen, zie ik mezelf steeds meer speelgoed kopen dat mijn vrouw mogelijk kan bedienen, zodat ik iets heb om achterna te jagen. In de editie van vandaag ... hebben we een RC-snelboot gekocht! Ik ben echt onder de indruk van de prijs-kwaliteitverhouding die je krijgt als je in Azië woont en Volantex-spullen koopt. Het is echt niet slecht voor wat je ervoor terugkrijgt.
Hoe dan ook, als je van de visuals van de Filipijnen houdt, zul je deze video leuk vinden. (tenzij je een hekel hebt aan trance muziek)
[ Voor 26% gewijzigd door Kain_niaK op 21-05-2024 17:21 ]
            Ik ben de FPV hobby weer aan het opstarten na een aantal jaar er niks mee gedaan te hebben. Nu ben ik ook onlangs naar Zwolle verhuisd. Zijn er hier andere uit Zwolle die lokaal samen doen of willen FPV vliegen?
Tis toch wel een hobby die leuk is met andere 😁
            Tis toch wel een hobby die leuk is met andere 😁
Verwijderd
            Stel dat je 1 dag geen regels en restricties had voor wat betreft drone vliegen.
Wat zouden jullie dan doen? Waar zou je gaan vliegen?
            Noord Korea! 
Iets dichterbij? Dan denk ik Schiphol en zo dicht mogelijk langs de vliegtuigen vliegen. Er vanuitgaande dat het verder ook geen gevolgen heeft haha
            Iets dichterbij? Dan denk ik Schiphol en zo dicht mogelijk langs de vliegtuigen vliegen. Er vanuitgaande dat het verder ook geen gevolgen heeft haha
Natura 2000 gebiedenVerwijderd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 09:23:
Stel dat je 1 dag geen regels en restricties had voor wat betreft drone vliegen.
[ Voor 4% gewijzigd door rudyman85 op 16-06-2024 14:38 ]
            Ben aan het leren vliegen in acro. 
eerste vlucht met tinywhoop
De 5 inch paar dagen later.
10 dagen later met tinywhoop

eerste vlucht met tinywhoop
De 5 inch paar dagen later.
10 dagen later met tinywhoop
            Ik wil beginnen met FPV vliegen en ben op zoek naar een instap analoge bril. Op meerdere plekken lees ik over de Eachine EV800D. Maar daar lijken allemaal verschillende versies van te zijn, inclusief namaak, of maar met 1 antenne.
Wat is nou de juiste versie van deze?
https://www.quadcopter-shop.nl/eachine-ev800d-fpv-bril.html
https://droneshop.nl/cata...fpv-goggles/category/339/
Die laatste lijkt heeft geen "EV" voor het model staan. Is dat niet een andere versie zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005003952139397.html
Die laatste lijkt heeft geen "EV" voor het model staan. Is dat niet een andere versie zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005003952139397.html
Box goggles vliegen echt niet lekker. Je ziet gewoon veel minder dan met lenzen. Het voordeel is wel dat als je een bril hebt, dan heb je zijn lens goggles correctie lenzen nodig of je ziet niks en je kunt de OSD text ook niet lezen. Bij box goggles zolang je dichtbij kunt zien, kun je ze gebruiken zonder bril.MailMan schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:21:
Ik wil beginnen met FPV vliegen en ben op zoek naar een instap analoge bril. Op meerdere plekken lees ik over de Eachine EV800D. Maar daar lijken allemaal verschillende versies van te zijn, inclusief namaak, of maar met 1 antenne.
En voor 150 euro moet het echt wel mogelijk zijn om een tweedehands analog goggles te krijgen zoals een fatshark of zo.
Echt, zeker als je buiten gaat vliegen is het veel lekkerder om met lens goggles te starten.
Wat @Kain_niaK al schrijft: box goggles vliegen niet echt lekker. Het werkt, maar de mensen die ik ken met box goggles zijn al vrij snel overgestapt op 'echte' goggles. Ik zou eerst kijken of je niet voor 150-200 een nette Fatshark of Skyzone op de kop kunt tikken. En anders zou ik kijken naar een boxgoggle waarvan het scherm verwijderbaar is, zoals de Emax Transporter 2, want dan heb je altijd nog een extra schermpje als je later toch besluit over te stappen op normale goggles.MailMan schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:21:
Edit: tip, voor zover je dat nog niet hebt gedaan: start eerst in een FPV simulator. Ik ben begonnen met Lift Off, maar er zijn meerdere. Velocidrone, Lyft en nog een aantal. Zo krijg je in ieder geval ook een beetje het gevoel van de drones voordat je met een apparaat van een paar honderd euro gaat vliegen.
[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 26-06-2024 08:04 ]
Ik lees dit nu pas maar ben nav advies uit een grote Discord drone community voor de Skyzone Cobra X gegaan. En ja dat zijn analoge box goggles. Ik heb natuurlijk geen referentiekader maar het kijkt eigenlijk wel prima en er zitten veel features op. Het is eerder de kwaliteit van de BetaFPV Meteor 75 camera die ik zou upgraden.Kain_niaK schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 02:49:
[...]
Box goggles vliegen echt niet lekker. Je ziet gewoon veel minder dan met lenzen. Het voordeel is wel dat als je een bril hebt, dan heb je zijn lens goggles correctie lenzen nodig of je ziet niks en je kunt de OSD text ook niet lezen. Bij box goggles zolang je dichtbij kunt zien, kun je ze gebruiken zonder bril.
En voor 150 euro moet het echt wel mogelijk zijn om een tweedehands analog goggles te krijgen zoals een fatshark of zo.
Echt, zeker als je buiten gaat vliegen is het veel lekkerder om met lens goggles te starten.
Op zich zou een tweedehands lens goggle slim zijn geweest maar ik wilde nu beginnen
Paar keer gevlogen nu en al veel lol beleefd met deze tinywhoop. Doet het buiten best wel goed voor zover ik dat kan inschatten.
            Waarom zie je trouwens minder met box goggles?

De Skyzone Cobra X is ook gewoon een goede optie als ik de reviews zo lees 
Het nadeel van box goggles is (kort door de bocht) dat de hardware die er in zit minder krachtig is, waardoor de latency hoger is dan van 'normale' goggles. Daarom zijn die ook een stuk duurder. Niet dat je dat heel erg merkt, DJI en Walksnail hebben ook een hogere latency dan analoog, en daar kun je ook prima mee vliegen.
M.i. is het dus meer een papieren nadeel, en merk je er weinig van in de praktijk
 Maar het is de goedkoopste optie en het werkt.
En zo'n 75 mm tinywhoop vliegt wel leuk, ook buiten ja Ik heb een Mobula6 (65 mm) en die heeft het bij matige windvlagen nog wel moeilijk. Omdat die van jou iets groter is heeft ie daar minder moeite mee, maar ik voorspel dat je op termijn toch wel iets groters wil hebben
 Ik heb een Mobula6 (65 mm) en die heeft het bij matige windvlagen nog wel moeilijk. Omdat die van jou iets groter is heeft ie daar minder moeite mee, maar ik voorspel dat je op termijn toch wel iets groters wil hebben  Een tijdje geleden vloog ik mijn 5 incher samen met iemand met een 3 incher. En op een gegeven moment vroeg ie of ik ook zo'n last had van de wind. "Welke wind?"
 Een tijdje geleden vloog ik mijn 5 incher samen met iemand met een 3 incher. En op een gegeven moment vroeg ie of ik ook zo'n last had van de wind. "Welke wind?" 
Nog 1 tip: koop een Vifly Whoopstor. Dit is een lader voor 1S lipootjes, vaak worden er bij Tinywhoops van die simpele USB laders meegeleverd die alleen maar kunnen laden, maar als je je lipootjes na gebruik naar storage charge (ont)laad gaan ze in mijn ervaring een stuk langer mee. (https://droneshop.nl/vifly-whoopstor-v3)
Als voorbeeld: ik kreeg bij mijn (inmiddels overleden Tinyhawk 3) een aantal lipootjes die ik altijd met de meegeleverde USB lader heb opgeladen
Er is ook een NL drone community: https://discord.gg/hkXdrKuk hier organiseren we regelmatig meetups
Zelf zit ik ook nog in de wereldwijde Drone Community https://discord.gg/9bK8Z7BG, daar zijn veel van de mensen in de NL'se community ook actief.
            Het nadeel van box goggles is (kort door de bocht) dat de hardware die er in zit minder krachtig is, waardoor de latency hoger is dan van 'normale' goggles. Daarom zijn die ook een stuk duurder. Niet dat je dat heel erg merkt, DJI en Walksnail hebben ook een hogere latency dan analoog, en daar kun je ook prima mee vliegen.
M.i. is het dus meer een papieren nadeel, en merk je er weinig van in de praktijk
Het upgraden van de camera op je drone heeft weinig zin, je kunt er wel een andere camera op zetten met meet TVL (= de resolutie) maar het is en blijft analoog. En daarvan is de beeldkwaliteit gewoon driewerf KMailMan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:44:
[...]
Ik lees dit nu pas maar ben nav advies uit een grote Discord drone community voor de Skyzone Cobra X gegaan. En ja dat zijn analoge box goggles. Ik heb natuurlijk geen referentiekader maar het kijkt eigenlijk wel prima en er zitten veel features op. Het is eerder de kwaliteit van de BetaFPV Meteor 75 camera die ik zou upgraden.
Op zich zou een tweedehands lens goggle slim zijn geweest maar ik wilde nu beginnen
Paar keer gevlogen nu en al veel lol beleefd met deze tinywhoop. Doet het buiten best wel goed voor zover ik dat kan inschatten.
 Maar het is de goedkoopste optie en het werkt.En zo'n 75 mm tinywhoop vliegt wel leuk, ook buiten ja
Nog 1 tip: koop een Vifly Whoopstor. Dit is een lader voor 1S lipootjes, vaak worden er bij Tinywhoops van die simpele USB laders meegeleverd die alleen maar kunnen laden, maar als je je lipootjes na gebruik naar storage charge (ont)laad gaan ze in mijn ervaring een stuk langer mee. (https://droneshop.nl/vifly-whoopstor-v3)
Als voorbeeld: ik kreeg bij mijn (inmiddels overleden Tinyhawk 3) een aantal lipootjes die ik altijd met de meegeleverde USB lader heb opgeladen
Er is ook een NL drone community: https://discord.gg/hkXdrKuk hier organiseren we regelmatig meetups
Zelf zit ik ook nog in de wereldwijde Drone Community https://discord.gg/9bK8Z7BG, daar zijn veel van de mensen in de NL'se community ook actief.
Thanks voor de tips, maar ik had de Whoopster al aangeschaft en zit ook bij beide Discords_Eend_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:54:
De Skyzone Cobra X is ook gewoon een goede optie als ik de reviews zo lees
[...]
Het upgraden van de camera op je drone heeft weinig zin, je kunt er wel een andere camera op zetten met meet TVL (= de resolutie) maar het is en blijft analoog. En daarvan is de beeldkwaliteit gewoon driewerf KMaar het is de goedkoopste optie en het werkt.
En zo'n 75 mm tinywhoop vliegt wel leuk, ook buiten jaIk heb een Mobula6 (65 mm) en die heeft het bij matige windvlagen nog wel moeilijk. Omdat die van jou iets groter is heeft ie daar minder moeite mee, maar ik voorspel dat je op termijn toch wel iets groters wil hebben
Een tijdje geleden vloog ik mijn 5 incher samen met iemand met een 3 incher. En op een gegeven moment vroeg ie of ik ook zo'n last had van de wind. "Welke wind?"
Echt prettige lader. Alleen jammer dat hij alleen 1S doet.
Ik begrijp dat analoog mindere kwaliteit heeft, maar zou verwachten tot in een tinywhoop nou niet de beste analoge camera zit die je kan krijgen. Ga dat nog wel even verkennen.
Als ik het zo leuk blijf vinden als het nu is dan kan ik me goed voorstellen dat ik een 3 of 3,5" custom FPV drone wil bouwen. 5" weet ik nog zo niet. Wil eigelijk in de A1 categorie blijven op dit moment.
Dan hou ik op met tips gevenMailMan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:34:
[...]
Thanks voor de tips, maar ik had de Whoopster al aangeschaft en zit ook bij beide Discords
Echt veel verschil zit er niet tussen de camera's in het tinywhoop formaat. Ik denk niet dat het de moeite waard is om daar iets aan te veranderen.Echt prettige lader. Alleen jammer dat hij alleen 1S doet.
Ik begrijp dat analoog mindere kwaliteit heeft, maar zou verwachten tot in een tinywhoop nou niet de beste analoge camera zit die je kan krijgen. Ga dat nog wel even verkennen.
Weet waar je aan begintAls ik het zo leuk blijf vinden als het nu is dan kan ik me goed voorstellen dat ik een 3 of 3,5" custom FPV drone wil bouwen. 5" weet ik nog zo niet. Wil eigelijk in de A1 categorie blijven op dit moment.
In 2 jaar tijd heb ik gekocht:
- Radiomaster TX16S + ELRS module
- Emax Tinyhawk 3 (deze is nu kapot)
- Skyzone Sky04L goggles
- GEPRC Phantom (al heet ie tegenwoordig Smart25, is ook kapot)
- Happy model Mobula6 ELRS
- Zelfbouw 5"
En er komt nog een Cinewhoop bij binnenkort, waarschijnlijk de GEPRC Cinebot30. En ik overweeg om over te stappen naar digitaal, waarschijnlijk Walksnail.
Je bent nooit klaar. Er is altijd wel iets
            Hebben jullie ook ervaring met buitenland en drone gebruik.
Bijna elk land lijkt wel z'n eigen regels te hebben over aanmelden soms aangevuld met welke periode en waar etc.
Maar vraag mij ook wel af of dit niet meer voor commercieel gebruik is gericht vs class A1 drone.
Heb zelf A1 certificaat + rdw registratie ivm camera op de drone
                    Bijna elk land lijkt wel z'n eigen regels te hebben over aanmelden soms aangevuld met welke periode en waar etc.
Maar vraag mij ook wel af of dit niet meer voor commercieel gebruik is gericht vs class A1 drone.
Heb zelf A1 certificaat + rdw registratie ivm camera op de drone
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Klopt, elk land heeft zijn eigen spelregels. Een generalisatie als 'dat is voor commercieel gebruik' gaat dan ook mank want dat kan ook per land verschillen. Voorafgaand aan je reis uitzoeken dus...The-Source schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:46:
            Ik ga binnenkort een cruise maken met MSC naar Noorwegen. Iemand ervaring om je drone mee aan boord te nemen?
Uiteraard niet om vanaf de boot te vliegen, maar in de natuur van Noorwegen.
Noorwegen is immers heel soepel met de regelgeving.
Zou dat een probleem moeten zijn? Zelfs met het vliegtuig (handbagage) nog nooit vragen over gehad. Cruise lijkt me nog soepeler.patrickt35 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:22:
Ik ga binnenkort een cruise maken met MSC naar Noorwegen. Iemand ervaring om je drone mee aan boord te nemen?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
            Ben nu 1 maand acro aan het vliegen. Vlieg 3 a 4 keer per week voor ongeveer 2 uur. (aquilla 16, iflight nazgul 5 v2 4s en avata 2)
twee weken geleden
vandaag

1 maand geleden
twee weken geleden
vandaag
[ Voor 20% gewijzigd door Kain_niaK op 14-07-2024 20:29 ]
Een vliegtuig is iets heel anders dan een cruise. Mijn drone gaat ook altijd mee met het vliegtuig(zakelijke reizen).amphora schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:13:
[...]
Zou dat een probleem moeten zijn? Zelfs met het vliegtuig (handbagage) nog nooit vragen over gehad. Cruise lijkt me nog soepeler.
MSC geeft zelf aan op hun website dat drones verboden zijn, dus ik zou het risico niet lopen: https://www.msccruises.nl...ing/voordat-u-gaat/bagagepatrickt35 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:22:
Bij de Holland America lijn wordt je drone ingenomen zodra je aan boord komt en mag je hem ophalen zodra je van boord gaat. Ik vond dat teveel gedoe dus heb het maar zo gelaten. Maar ze waren er erg streng inpatrickt35 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:22:

Dan ga ik toch even bellen. Ik vind het geen probleem om hem eventjes op te halen wanneer ik van boord ga. In Noorwegen kan je toch wel mooie plaatjes schieten.unconnected schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:54:
[...]
Bij de Holland America lijn wordt je drone ingenomen zodra je aan boord komt en mag je hem ophalen zodra je van boord gaat. Ik vond dat teveel gedoe dus heb het maar zo gelaten. Maar ze waren er erg streng in
Even nog 1 klein puntje, ik weet niet hoe je verder reist, maar ik was met mijn oma en wij gingen met excursies vanaf de boot naar bepaalde punten. Zo gingen wij met de bus vanaf de boot naar de Vøringsfossen waterval bijvoorbeeld. De tijd die we kregen was net genoeg om alles te zien, klein stuk naar beneden te lopen en toen moesten we al weer bij de bus zijn voor het volgende punt op het programma. Uiteindelijk was ik blij dat ik hem niet mee heb gezeuld want veel tijd had ik niet en bovendien waren we met zo'n grote groep, dan houd ik er ook niet zo van om 'herrie te maken'. Dus mocht je ook zoiets doen dan weet ik niet of het de 'moeite van al het geregel' is. Zo niet, lekker meenemen, tis een schitterend land!patrickt35 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:46:
[...]
Dan ga ik toch even bellen. Ik vind het geen probleem om hem eventjes op te halen wanneer ik van boord ga. In Noorwegen kan je toch wel mooie plaatjes schieten.
Verwijderd
Waarom niet gewoon DJI? DJI is marktleider als het gaat om kwalitatief goed spul.Amdwarrior schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:07:
Iemand bekend met het merk Potensic?
Zie sommige reviews dat prima alternatief is voor Dji
Heb inmiddels DJI Mini 4K gekocht voor 230Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:59:
[...]
Waarom niet gewoon DJI? DJI is marktleider als het gaat om kwalitatief goed spul.
Nu even wetgeving bestuderen
Is dat een Amazon model ofzo?Amdwarrior schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:25:
[...]
Heb inmiddels DJI Mini 4K gekocht voor 230
Ik vind die niet terug op de DJI product page
/f/image/d8691EOtc47aHi2shZNGcUNa.png?f=fotoalbum_large) 
                    Never ever financial advice...
https://www.amazon.nl/DJI...9e7d06e&gad_source=1&th=1kazzzdafke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:55:
[...]
Is dat een Amazon model ofzo?
[Afbeelding]
Je mist dan wat mij betreft de grootste voorwaarde: het live bekijken. Uiteraard kan je je telefoon daar aan koppelen, maar dan is je bereik erg gelimiteerd.
[ Voor 9% gewijzigd door utbone op 18-07-2024 14:11 ]
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
De Mini 4K is gewoon de Mini2kazzzdafke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:55:
[...]
Is dat een Amazon model ofzo?
[Afbeelding]
Waarom zou je bereik gelimiteerd zijn als je je telefoon daar aan hangt?utbone schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:09:
[...]
https://www.amazon.nl/DJI...9e7d06e&gad_source=1&th=1
Je mist dan wat mij betreft de grootste voorwaarde: het live bekijken. Uiteraard kan je je telefoon daar aan koppelen, maar dan is je bereik erg gelimiteerd.
Omdat je dan wifi gebruikt als communicatiemiddel. Je telefoon wordt een hotspot waar je verbinding met de drone mee maakt. Je hotspot op je telefoon heeft minder zendkracht dan de remote.Analamoebe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:23:
[...]
Waarom zou je bereik gelimiteerd zijn als je je telefoon daar aan hangt?
Als je live beelden online wil laten zien ja, maar om de drone te besturen heeft een telefoon geen enkele invloed op het bereik van de drone.utbone schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:41:
[...]
Omdat je dan wifi gebruikt als communicatiemiddel. Je telefoon wordt een hotspot waar je verbinding met de drone mee maakt. Je hotspot op je telefoon heeft minder zendkracht dan de remote.
ik ben een totale leek in drones. Maar betekent dat ik mijn drone niet live kan besturen via smartphone , dus altijd dichtbij mij moet hebben om te zien waar die vliegt?utbone schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:09:
[...]
Je bestuurd een drone altijd met de remote, een beeldscherm (hetzij geïntegreerd of via een telefoon) is alleen een visualisatie-middel.Amdwarrior schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:26:
[...]
ik ben een totale leek in drones. Maar betekent dat ik mijn drone niet live kan besturen via smartphone , dus altijd dichtbij mij moet hebben om te zien waar die vliegt?
Ik heb bijvoorbeeld een Iphone speciaal voor m'n drone gekocht, dan hoeft m'n Samsung niet aan de remote
Dus dat live is puur als anderen mee willen kijkenAnalamoebe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:39:
[...]
Je bestuurd een drone altijd met de remote, een beeldscherm (hetzij geïntegreerd of via een telefoon) is alleen een visualisatie-middel.
Ik heb bijvoorbeeld een Iphone speciaal voor m'n drone gekocht, dan hoeft m'n Samsung niet aan de remote

Dat lijkt mij echt sterk. Heb je die test wel eens gedaan?Analamoebe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:15:
[...]
Als je live beelden online wil laten zien ja, maar om de drone te besturen heeft een telefoon geen enkele invloed op het bereik van de drone.
Ah... ik bedoel dus echt alleen met je telefoon!
[ Voor 7% gewijzigd door utbone op 18-07-2024 15:55 ]
Verwijderd
Een remote met telefoon als scherm is gewoon een sterke zender.utbone schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:51:
[...]
Dat lijkt mij echt sterk. Heb je die test wel eens gedaan?
In het geval van DJI is de remote het apparaat dat verbinding maakt met de drone. De huidige drones hebben verbinding via Ocusync, dus geen wifi. Je telefoon dient alleen als scherm en als apparaat waar de Fly app op draait. Maar zoals gezegd is deze aangesloten op de remote en de verbinding gaat via de antennes van de remote, en dus niet via de wifi van de telefoon.
Besturen met je telefoon wil je echt niet. De wifi zender in je telefoon is lang niet zo sterk als de radiozender in je telefoon, en dat verschil merk je heel snel. Ik heb een Ryze Tello, zo'n goedkope wifi drone die je met je telefoon bestuurd. Dat ding is geen drone waar je kilometers ver mee gaat vliegen, maar zelfs in een open veld was het bereik echt 3x niks. Van mensen met een oudere DJI (Spark, Mavic Air, Mavic Mini) die ook met wifi werken en niet met DJI's OcuSync hoor ik ook dat het bereik nogal tegenvalt al is het beter dan mijn Tellootje (mag ook wel, gezien het prijsverschil). Volgens DJI heeft wifi een bereik van 500 meter. En dat kun je op zijn minst wel heel optimistisch noemen.utbone schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:51:
[...]
Dat lijkt mij echt sterk. Heb je die test wel eens gedaan?
Heb je een DJI drone met OcuSync dan kun je sowieso je drone niet besturen met alleen je telefoon, tenzij je een hele speciale telefoon hebt met OcuSync ingebouwd
Wat je hier zegt, klopt niet.utbone schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:09:
[...]
Je koppelt je telefoon met bijgeleverde kabel aan de controller, start daarna de DJI Fly app op en hebt volledig live beeld.
Het bereik blijft volledig en wordt niet gelimiteerd.
Ik denk dat je in de war bent met de oudere modellen (zoals de Spark).
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Heb zelf de Atom ( zonder SE) en dus met gimbal.Amdwarrior schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:07:
Iemand bekend met het merk Potensic?
Zie sommige reviews dat prima alternatief is voor Dji
Aangezien ik geen ervaring heb met dji kan ik daarom ook geen goede vergelijking maken. Maar als je naar YouTube reviews gaat kijken waar ze beide worden besproken nou laat ik het zo samenvatten, op het moment dat ik een drone video zie kan ik vaak met zekerheid zeggen dat het met een dji is opgenomen.
En dat bedoel ik niet positief wat het beeld is gewoon niet vloeiend.
Aangezien DJI nogal met overschot marktleider is, en er genoeg filmpjes wel vloeiend zijn weet ik niet welke filmpjes jij gezien hebtThe-Source schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:11:
[...]
Heb zelf de Atom ( zonder SE) en dus met gimbal.
Aangezien ik geen ervaring heb met dji kan ik daarom ook geen goede vergelijking maken. Maar als je naar YouTube reviews gaat kijken waar ze beide worden besproken nou laat ik het zo samenvatten, op het moment dat ik een drone video zie kan ik vaak met zekerheid zeggen dat het met een dji is opgenomen.
En dat bedoel ik niet positief wat het beeld is gewoon niet vloeiend.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Vanaf minuut 9 een mooie side to side vergelijkingqless schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:19:
[...]
Aangezien DJI nogal met overschot marktleider is, en er genoeg filmpjes wel vloeiend zijn weet ik niet welke filmpjes jij gezien hebt
YouTube: POTENSIC ATOM vs DJI MINI 2 SE
De frame rate is gewoon lager en als je lager vliegt valt dat nog meer op dan wat je daar vanaf minuut 9 ziet.
En dat staat nog los van het kleur verschil tussen de 2, daarvan oordeel ik niet welke de 2 beter is. Simpel omdat ik kleuren zelf niet goed zie en wellicht hoofd de 1 meer van een warm beeld en de ander meer van koel.
Verwijderd
Ondertussen worden DJI drones wel voor professionele doeleinden gebruikt en Potensic hoor je vrijwel nooit iets over.The-Source schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Vanaf minuut 9 een mooie side to side vergelijking
De frame rate is gewoon lager en als je lager vliegt valt dat nog meer op dan wat je daar vanaf minuut 9 ziet.
En dat staat nog los van het kleur verschil tussen de 2, daarvan oordeel ik niet welke de 2 beter is. Simpel omdat ik kleuren zelf niet goed zie en wellicht hoofd de 1 meer van een warm beeld en de ander meer van koel.
En btw, kleuren, witbalans en framerate zijn allemaal achteraf nog te bewerken. Alleen beginners gebruiken soms ruwe beelden, rechtstreeks uit de drone.
            Maar we hebben hier over drones in dezelfde prijs categorie. Potensic hoor je inderdaad weinig over. Maar een merk welke de markt doorbreekt wordt vaak ook het bekendste qua naam. (EV <> Tesla, oude mobiele telefoon: Nokia (terwijl Ericsson echt eerder was))
En DJI is geen slecht merk, alles behalve. Maar binnen dezelfde prijs categorie waar ik zelf opzoek was viel die frame rate mij gewoon te veel op bij DJI.
                    En DJI is geen slecht merk, alles behalve. Maar binnen dezelfde prijs categorie waar ik zelf opzoek was viel die frame rate mij gewoon te veel op bij DJI.
Verwijderd
In het filmpje dat je als voorbeeld gebruikt ziet het beeld van de DJI er idd wel schokkend uit. Maar dit is duidelijk niet hoe het in werkelijkheid is.The-Source schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:48:
Denk dat er wel veel meer mensen zouden klagen als dit wel zo was.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2024 08:28 ]
Komt dat die gewoon omdat de ene drone met 30fps opneemt en de ander met 25fps en de uiteindelijke video 25fps is? En dus de ene drone frame drops heeft en dus niet vloeiend lijkt terwijl de originele beelden uit de drone wel gewoon vloeiend zijn?The-Source schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:07:
[...]
Vanaf minuut 9 een mooie side to side vergelijking
Er zijn genoeg beelden online die vinden die wel vloeiend zijn dus het ligt echt niet aan de drone in het algemeen maar wellicht de edit achteraf of die van de tester is iets mis mee.
[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 22-07-2024 08:57 ]
Frame rate achteraf bewerken is niet zo handig hoor. Altijd schieten in de frame rate (of veelvoud daarvan) waar je uiteindelijke gemonteerde film ook mee zal afspelen.Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:03:
[...]
Ondertussen worden DJI drones wel voor professionele doeleinden gebruikt en Potensic hoor je vrijwel nooit iets over.
En btw, kleuren, witbalans en framerate zijn allemaal achteraf nog te bewerken. Alleen beginners gebruiken soms ruwe beelden, rechtstreeks uit de drone.
Verwijderd
Ik doel meer op slowmo beelden. Als je op 120fps filmt, kun je dat prima op 60 of 30fps afspelen.amphora schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:55:
[...]
Frame rate achteraf bewerken is niet zo handig hoor. Altijd schieten in de frame rate (of veelvoud daarvan) waar je uiteindelijke gemonteerde film ook mee zal afspelen.
            Besef ook goed dat YouTube de kwaliteit echt drastisch vergald.
Ik schiet veel filmpjes met mijn DJI Action 2, welke ik bewerk en render in 1440p. De bronbestanden zijn rete-strak, de edits ook, en toch krijg ik soms hele rare artefacten op YouTube (en ja, ik gebruik de best practice render instellingen).
Deze vakantie heb ik toevallig een DJI Mini 2 mee, die beelden zijn echt super en de framerate is strak 

Ik schiet veel filmpjes met mijn DJI Action 2, welke ik bewerk en render in 1440p. De bronbestanden zijn rete-strak, de edits ook, en toch krijg ik soms hele rare artefacten op YouTube (en ja, ik gebruik de best practice render instellingen).
Deze vakantie heb ik toevallig een DJI Mini 2 mee, die beelden zijn echt super en de framerate is strak
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Mijn ervaring is wel dat Youtube op een of andere reden filmpjes uit drones, dashcams etc behoorlijk veel toetakelt ten opzichte van andere bronnen. Geen idee waar dat precies aan ligt, maar camera's met kleine sensors in embedded toepassingen zeg maar. Telefoonvideo gaat wél weer primaKars schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:30:
Besef ook goed dat YouTube de kwaliteit echt drastisch vergald.
Share and Enjoy!
            @utbone De DJI Mini 4K lijkt me een goede drone om eindelijk zelf mijn dak te inspecteren.

Link: https://www.dronewatch.nl...erplichte-geo-informatie/Zonder enige ruchtbaarheid heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een nieuw JSON-bestand met geo-informatie ter beschikking gesteld, dat bij drones met een C1-, C2-, C3-, C5- of C6-label verplicht moet worden ingeladen door de gebruiker. Het bestand bevat informatie over no-flyzones en andere gebieden met vliegrestricties. Een eerdere versie zorgde voor problemen tijdens het inladen.
Waarom dit gedoe met handmatig JSON's inladen? Nu moet ik per land straks handmatig dit gaan bijwerken, als dat uberhaupt al kan. DJI heeft hier toch zelf iets voor gebouwd welke via een kleine OTA update binnenkomt...
Verwijderd
Als dit zo verplicht is, waarom dan zo stilletjes introduceren om maar zo weinig mogelijk gebruikers te hebben, en extra te kunnen beboeten.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:28:
[...]
Link: https://www.dronewatch.nl...erplichte-geo-informatie/
Waarom dit gedoe met handmatig JSON's inladen? Nu moet ik per land straks handmatig dit gaan bijwerken, als dat uberhaupt al kan. DJI heeft hier toch zelf iets voor gebouwd welke via een kleine OTA update binnenkomt...
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik nog steeds de 1e controleur moet tegenkomen
Maar al met al werkt het niet mee aan de duidelijkheid omtrent wet- en regelgeving voor wat betreft drone vliegen.
Verwijderd
            Er kwam nog een mooi bootje voorbij vanmiddag.
Even van dichtbij bekeken met de Mavic 3 Classic.

Iemand die advies kan geven over Polar Pro ND filters? Er is de keuze tussen de Vivid en de Shutter filters, ik twijfel op het moment welke ik moet nemen.

Verwijderd
Ik zou voor de Vivid gaan, die zijn grijsfilter en polarisatiefilter in 1. De Shutter zijn alleen grijsfilter.TheRicolaa10 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:04:
Iemand die advies kan geven over Polar Pro ND filters? Er is de keuze tussen de Vivid en de Shutter filters, ik twijfel op het moment welke ik moet nemen.
            Nu twee maanden in acro aan het vliegen en het begint echt relaxed te worden. De jungle is een leuke plek om te vliegen, zeker als je van die palm bomen hebt met hoge begroeing en daar onder minder, daar kun je leuk door heen duiken en dan komt lekker uit op video. Ben heel langzaam wat meer risico aan het nemen en op de plaats waar ik nu elke dag 6 a 9 batterijen vlieg, over een paar maanden ga ik een vlieglijn uitvogelen en de plaatsen waar ik een truukje ga uitvoeren (rolls en zo). En dan hoop ik toch wat filmpjes te maken die echt interessant zijn. 
Voor de rest echt goed freestyle kun je niet met avata 2 door dat je props heel vaak stallen als je in je eigen turbulent lucht terecht komt. Recovery is wel altijd makelijk, heb nog nooit de grond geraakt na een yaw tumble. In elke video recording heb ik wel 4 or 5 momenten waar ik zo een yaw tumble heb.
Ik denk dat ik maar mijn 5 inch analoog drone ga upgraden met een 03 air unit.
Maar goed ik was bang dat het fpv vliegen met een quad nooit zo relaxed zou zijn als bush flyers die met de wind spelen maar nu begint het toch langzaam heel relaxed te worden.
Nog 6 maanden verder en dan heb ik mijn money's fun wel uit dat ding en dan ik helemaal los gaan.
Moeten jullie me maar laten weten of dit filmpje dood saai is of toch wel leuk om te bekijken.

Voor de rest echt goed freestyle kun je niet met avata 2 door dat je props heel vaak stallen als je in je eigen turbulent lucht terecht komt. Recovery is wel altijd makelijk, heb nog nooit de grond geraakt na een yaw tumble. In elke video recording heb ik wel 4 or 5 momenten waar ik zo een yaw tumble heb.
Maar goed ik was bang dat het fpv vliegen met een quad nooit zo relaxed zou zijn als bush flyers die met de wind spelen maar nu begint het toch langzaam heel relaxed te worden.
Nog 6 maanden verder en dan heb ik mijn money's fun wel uit dat ding en dan ik helemaal los gaan.
Moeten jullie me maar laten weten of dit filmpje dood saai is of toch wel leuk om te bekijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 11-08-2024 06:11 ]
            @Kain_niaK Dat zijn leuke spots om te vliegen, en het is ook leuk om je progressie te zien. Dit filmpje is al een stuk 'wilder' dan de laatste die ik van je heb gekeken.  Maar ik ben nu wel benieuwd naar beelden van je 5 inch, of heb je daar geen actioncam op zitten?
 Maar ik ben nu wel benieuwd naar beelden van je 5 inch, of heb je daar geen actioncam op zitten?
Voor tricks e.d. kijk ik vaak naar de filmpjes van headmazta, die heeft een hele reeks trick tutorials gemaakt, de No Talking Trick Tutorials, en zoals de titel al verklapt wordt er geen woord gesproken in die tutorials. Gewoon rustige muziek, heldere uitleg mbv tekst, pijltjes en stick cam. Dat werkt bij voor mij beter dan het ADHD geklets van menig andere YouTuber:
Ik ben begonnen met het editen van filmpjes in KDEnlive, en mijn editing- en vlieg skills zijn nog niet je-van-het, maar het is in beide gevallen een leuke uitdaging 

Misschien moet je even je geluid wat zachter zetten
Het is maar een simpel filmpje waarin ik alleen maar het begin en het eind vanaf heb geknipt en het beeld van de goggles rechts onderin heb gezet.
            Voor tricks e.d. kijk ik vaak naar de filmpjes van headmazta, die heeft een hele reeks trick tutorials gemaakt, de No Talking Trick Tutorials, en zoals de titel al verklapt wordt er geen woord gesproken in die tutorials. Gewoon rustige muziek, heldere uitleg mbv tekst, pijltjes en stick cam. Dat werkt bij voor mij beter dan het ADHD geklets van menig andere YouTuber:
Ik ben begonnen met het editen van filmpjes in KDEnlive, en mijn editing- en vlieg skills zijn nog niet je-van-het, maar het is in beide gevallen een leuke uitdaging
Het is maar een simpel filmpje waarin ik alleen maar het begin en het eind vanaf heb geknipt en het beeld van de goggles rechts onderin heb gezet.
Wat kun je daar leuk mee sturen zegKain_niaK schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 06:09:
Nu twee maanden in acro aan het vliegen en het begint echt relaxed te worden. De jungle is een leuke plek om te vliegen, zeker als je van die palm bomen hebt met hoge begroeing en daar onder minder, daar kun je leuk door heen duiken en dan komt lekker uit op video. Ben heel langzaam wat meer risico aan het nemen en op de plaats waar ik nu elke dag 6 a 9 batterijen vlieg, over een paar maanden ga ik een vlieglijn uitvogelen en de plaatsen waar ik een truukje ga uitvoeren (rolls en zo). En dan hoop ik toch wat filmpjes te maken die echt interessant zijn.
[YouTube: I love my avata 2, it's so relaxed]
Ik heb alles wat ik nodig heb om mijn go pro er op te monteren, maar ik heb geen zin om mijn go pro te breken. Ik crash die 5 inch regelmatig tijdens het oefenen, tot nu alleen nog maar props gebend/cracked. Ik heb in totaal 44 x 4 Hurricane 51466 prop en 13 x XING-E Pro 2207 motor. Heb er nog maar 1 kapot gemaakt dus hopelijk kan ik een tijdje vooruit._Eend_ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:21:
@Kain_niaK Dat zijn leuke spots om te vliegen, en het is ook leuk om je progressie te zien. Dit filmpje is al een stuk 'wilder' dan de laatste die ik van je heb gekeken.Maar ik ben nu wel benieuwd naar beelden van je 5 inch, of heb je daar geen actioncam op zitten?
Er zit een racecam op en de vtx is maar 600 mw, het houdt mijn progress flink tegen. Ook kan ik alleen vliegen met contact lenzen en die dingen doe ik niet graag in. Ik ga daarom er een 03 air unit op instaleren, dan kan ik met dezelfde goggles als the avata 2 kan vliegen. (goggles 3), die kan ik op -550 zetten voor beide ogen en dan kan ik vrij goed zien. (maar met contact lenzen zie ik nog altijd meer).
Op mijn avata is de latency heel erg constant waar ik vlieg, dat kan ik achteraf zien want ik heb de optie voor video subtitles aan gezet, dan krijg je subtitles met een zooi info erin, onderandere de latency. En bij mij is die latency op 2.7K/100 fps 26-27 ms en op 4K/5- fps 34-35 en het is alleen maar variable als ik in plekjes ga vliegen waar ik weet dat ik slecht signaal zal hebben.
Mijn analog system heeft ook latency, dus ik denk niet dat het lastiger vliegen zal worden op de 03 air unit. Zal meer een verademing zijn dat ik twee drones met 1 goggles kan vliegen, en veel meer de 5 inch kan gaan vliegen omdat ik geen contact lenzen meer nodig heb. En dan kan ik eindelijk eens wat zien want dat analog vliegen ... het is vet cool natuurlijk maar je ziet drie keer niks en al helemaal geen draden.
Ik heb een vliegplekje waar ze ook veel vliegeren en met mijn avata 2 kan ik als ik langzaam dicht bij ben prima de draden van de vliegers zien, de vlieger en de persoon die de draag vast heeft, en dan heb ik een goede indicatie waar niet te vliegen.
Maar ik vloog de nazgul daar terwijl ik dacht dat er niemand aan het vliegeren was, kwam er opeens een jongen boos met een groot hakmes naar me toe. Ik heb niks gemerk maar heb blijkbaar met de 5 inch zijn draad door gesliced en zijn vlieger is weg gevlogen.
Gelukkig ging er iemand vertalen en toen was het misverstand snel opgelost want hij dacht dat ik het express had gedaan. Ik deed hem mijn goggles op en zei "kijk ik zie drie keer niks" heb hem geld geven voor een nieuwe vlieger en iedereen happy behalve mijn vrouw die schaamde zich rot.
Tja, dat analog is leuk hoor maar ik wil dit niet meer mee maken. Ik moet draden kunnen zien, klaar!
Hier zijn wat beelden van go pro op de grond en de opname op de sd card van het analoge beeld. Op de fatshark zie ik wel iets meer dan je zou denken van deze beelden, en op tinywhoops is analog wel relaxed want dat is te ligt om iets kapot te maken, dat kun je op volle snelheid tegen je eigen hoofd aan vliegen en meer dan auw is het niet.
Fantastische tip! Precies wat ik nodig heb, meteen een subscribe! Hij laat perfect zien hoe je heel smooth een split S maakt. Dat is wat ik wou weten! Erg bedankt, ga het binnenkort uit proberen.Voor tricks e.d. kijk ik vaak naar de filmpjes van headmazta, die heeft een hele reeks trick tutorials gemaakt, de No Talking Trick Tutorials, en zoals de titel al verklapt wordt er geen woord gesproken in die tutorials. Gewoon rustige muziek, heldere uitleg mbv tekst, pijltjes en stick cam. Dat werkt bij voor mij beter dan het ADHD geklets van menig andere YouTuber:
[YouTube: How To Perfect Split-S | FPV Trick Tutorial]
Wow vet filmpje hoor! Maar het geluid van je quad vind ik niet zo lekker klinken, maar zal wel komen door dat het onboard met action cam is en niet van op een afstand. Maar zou je de angle van je action cam niet wat hoger zetten? De helft van je beeld mis ik!Ik ben begonnen met het editen van filmpjes in KDEnlive, en mijn editing- en vlieg skills zijn nog niet je-van-het, maar het is in beide gevallen een leuke uitdaging
[YouTube: [unedited] Practice session]
Leuk om je langzaam die gaps zien te proberen, was een tof moment waar je bijna tegen de tak aan vloog en dan op het laatste moment corigeerde. Geeft een lekkere adrenaline stoot. Heerlijk. Lekkere crash op het laatste. Is mij ook overkomen, was door een goal zonder net aan het vliegen en rond draaien en probeeren te powerlopen en heb de bar geraakt. Gelukkig was je dicht bij de grond, dan kun je gewoon disarmen en het laten crashed.
De eerste keer dat het hoog fout gaat hoop ik dat ik het voor mekaar kan krijgen om niet onmiddelijk naar de disarm switch te grijpen. Alhoewel dat momenteel niks uitmaakt want mijn battery vliegt er momenteel elke crash uit. Tijd voor een tweede strap want bij mijn laatste crash hebben mijn props mijn battery een beetje gesliced. Alle cells waren nog goed maar er zat een klein gatje in en ik wou geen risico nemen dus alle cellen onder de 1V gedischarged, alles er afgeknipt. Kortsluiting gemaakt en in het vuilnis gegooid. Het was een ouwde batterij die toch al niet zo goed meer was.
Beetje laat als quote, het zijn mooie plaatjes maar heb je enige drone cursus gevolgd?Verwijderd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:47:
Er kwam nog een mooi bootje voorbij vanmiddag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij als is dit Amsterdam Noordzeekanaal ?
Wist je dat Natura2000 gebied bij IJmuiden beperken regels zijn, verderop restricted vanwege schiphol. Of is het bij Rotterdamse haven (Rotterdam the Hague airport + industrie gebied) dan is de kan zeer klein dat je daar met je drone had mogen vliegen. Los van het feit over filmen van eigendommen van andere.
Verwijderd
Allebei fout. En niet mogen filmen van eigendommen van andere?The-Source schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:24:
[...]
Beetje laat als quote, het zijn mooie plaatjes maar heb je enige drone cursus gevolgd?
Volgens mij als is dit Amsterdam Noordzeekanaal ?
Wist je dat Natura2000 gebied bij IJmuiden beperken regels zijn, verderop restricted vanwege schiphol. Of is het bij Rotterdamse haven (Rotterdam the Hague airport + industrie gebied) dan is de kan zeer klein dat je daar met je drone had mogen vliegen. Los van het feit over filmen van eigendommen van andere.
Nog meer onzin?
Het kan ook wel wat minderVerwijderd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Allebei fout. En niet mogen filmen van eigendommen van andere?
Nog meer onzin?
Maar ik snap zijn reactie deels wel (ik heb totaal geen idee van waar exact het is). Maar zie hier in mijn omgeving (Nijmegen) regelmatig dat ze doodleuk boven een Natura2000 hangen. En daar mag je dan blijkbaar niks van zeggen want je krijgt meteen een hele hoop shit over je heen. Meestal komt er dan een reactie op mijn foto's van 'oh mag je daar wel vliegen' of 'mag je wel vliegen in het donker'. Puur om hun eigen associale en domme gedrag te verbloemen.
Maar ja dat soort types zorgen er wel voor dat voor anderen, die zich wel aan de regels houden en de papieren hebben, de regels wellicht toch weer strenger worden.
Wat mij betreft mogen ze best wat meer handhaven en dan niet alleen een boete maar ook je dronebewijs innemen bijvoorbeeld.
            Mooie discussie, blijft toch wat een grijs gebied, (ik heb A1+A2 +A3)
- Het beheerplan is gedateerd uit 2016 (specifiek voor dat gebied).
- Er staat geen enkel woord over drone vliegen.
- De provincie gemaild, na maanden nog steeds geen reactie
Gezond verstand zegt niet doen, echter heb ik wel gevlogen in dat gebied, circa 20 min, er waren verder geen mensen, maar wel beschermde natuur waar in je lawaai maakt. Ik had niet gevlogen als het duidelijk aan was gegeven; laat ik dat voorop stellen. Mag je vliegen in dit gebied: ja/nee. Moeilijker hoeft het niet.
            Zo wilde ik voor een Nature 2000-gebied het beheerderplan in zien (kun je online raadplegen), wat mij op viel;bron:https://drone-optiek.nl/drone-vliegen-in-natura-2000-gebieden/
Mag je drone vliegen in een Natura 2000-gebied?
Nee, ga er over het algemeen niet vanuit dat je mag vliegen in een Natura 2000-gebied. Of je in een Natura 2000-gebied mag vliegen hangt af van de lokale wetgeving en verschilt dus per gebied.
Voor elk Natura 2000-gebied wordt een beheerplan gemaakt waarin staat wat wel en niet mag. Door in het beheerplan te kijken kan je lezen of het verboden is om met een drone te vliegen. Dit beheerplan wordt opgesteld door de zogeheten ‘voortouwnemer’. Dit is in de meeste gevallen de provincie zelf, maar kan ook de rijksoverheid zijn.
De Rijkswaterstaat is voortouwnemer van veel Natura2000-gebieden in Nederland. Op de website van de Natura 2000-beheerplannen vind je meer informatie over deze beheerde gebieden.
Gezond verstand zegt niet doen, echter heb ik wel gevlogen in dat gebied, circa 20 min, er waren verder geen mensen, maar wel beschermde natuur waar in je lawaai maakt. Ik had niet gevlogen als het duidelijk aan was gegeven; laat ik dat voorop stellen. Mag je vliegen in dit gebied: ja/nee. Moeilijker hoeft het niet.
[ Voor 6% gewijzigd door rudyman85 op 12-08-2024 13:50 ]
Daarnaast zegt het alleen iets of je er mag opstijgen en landen niet over vliegen, want boven de 15 meter gaat de provincie daar niet over.rudyman85 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Zo wilde ik voor een Nature 2000-gebied het beheerderplan in zien (kun je online raadplegen), wat mij op viel;
Praktisch komt het op het vaak op zelfde neer, maar niet altijd.
            Dat vond ik dus ook bij een Natura2000 gebied @rudyman85 in de godrone app staat dat het z'n gebied is maar vervolgens moet je via via gaan zoeken of het wel/niet mag.
Dat zou best gebruiksvriendelijker mogen, ook al is het met z'n app natuurlijk al wel redelijk goed te doen.
Vind het dus ook vreemd dat IJmuiden onder nature2000 valt zo met Tata Steel tegen de grens aan maar dat terzijde 

Dat zou best gebruiksvriendelijker mogen, ook al is het met z'n app natuurlijk al wel redelijk goed te doen.
Vind het dus ook vreemd dat IJmuiden onder nature2000 valt zo met Tata Steel tegen de grens aan maar dat terzijde
Verwijderd
            Ik vind het leuk om af en toe wat mooie plaatjes te posten.
Maar als ik bij elke post moet gaan uitleggen hoe ik het heb gedaan, of het wel of niet mocht en of ik wel op de hoogte ben van de regels, dan is voor mij al snel de lol eraf.
Dus zeg het maar: af en toe wat foto's of liever niet meer?
            Maar als ik bij elke post moet gaan uitleggen hoe ik het heb gedaan, of het wel of niet mocht en of ik wel op de hoogte ben van de regels, dan is voor mij al snel de lol eraf.
Dus zeg het maar: af en toe wat foto's of liever niet meer?
Ja heerlijk hè... Ik heb ook eens een poging gewaagd. Zo'n leuk zoektocht van dat document daar en verwijst weer naar dat document. En je kunt wel een ontheffing krijgen blabla. Maar dat kan alleen als je zus en zo. En dan nog kleine kans dat je het mag van ons.rudyman85 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Zo wilde ik voor een Nature 2000-gebied het beheerderplan in zien (kun je online raadplegen), wat mij op viel;
Zeg dan gewoon het mag daar wel/niet. Wil je het eventueel toch? Vul dan dit formulier in en we gaan samen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ga je lekker freewheelen en betrappen we je, dan is het dikke pech.
Ik zag een aflevering van 'dwars door de lage landen' waar een boswachter ze soort van 'betrapte' en zei dat een drone uit den boze is.
            Ik wil graag beginnen met FPV vliegen en ben aan het kijken naar een begin setje. Zoals altijd veel gelezen/gekeken en ik neig dan meteen naar een digitale setup, alleen kom ik qua prijs dan meteen boven de €700 uit voor de set (nieuwe drone, nieuwe remote en 2e hands DJI goggles). Zijn er nog alternatieven of is dat eigenlijk de minimum instap?

Dat is een hele bak geld ja, je kunt ook kijken naar andere digitale systemen. HDZero, al is dat meer voor races, en het heeft last van dezelfde problemen als analoog: DJI vliegersHercul3s schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:51:
Ik wil graag beginnen met FPV vliegen en ben aan het kijken naar een begin setje. Zoals altijd veel gelezen/gekeken en ik neig dan meteen naar een digitale setup, alleen kom ik qua prijs dan meteen boven de €700 uit voor de set (nieuwe drone, nieuwe remote en 2e hands DJI goggles). Zijn er nog alternatieven of is dat eigenlijk de minimum instap?
Walksnail is ook wel een interessant platform, Caddx brengt daar zelfs box goggles voor uit binnenkort. Dan heb je al een setje nette goggles voor 250-300..
HDZero is ook nog een optie, maar eigenlijk is dat meer voor racers bedoeld geloof ik, en het heeft last van hetzelfde probleem als analoog: DJI vliegers
(als je een drone met DJI VTX inplugt stoort dat enorm bij analoge vliegers, waaronder ondergetekende)
Zelf ben ik van plan om op Walksnail over te stappen, vooral omdat je voor dat systeem een module voor op je analoge goggles kunt kopen. Dat is (voor mij) een stuk goedkoper dan nieuwe goggles, want dan zou ik mijn tinywhoop ook om moeten bouwen.
Maar digitale systemen zijn duur, dus 700 euro is wel een beetje het minimum, zelfs als je een 3 inch drone zou kopen.
            Ik zoek een drone waarmee ik onze dak(goot) kan inspecteren. Zodat ik niet met een ladder erop hoef.
Welke simpele drone is dan aan te raden? Spreekt voor zich dat er een goede camera (+live meekijken) in moet zitten en bij voorkeur zo goedkoop mogelijk, want het is puur functioneel. Misschien een functie dat ie zichzelf op een positie houdt.
            Welke simpele drone is dan aan te raden? Spreekt voor zich dat er een goede camera (+live meekijken) in moet zitten en bij voorkeur zo goedkoop mogelijk, want het is puur functioneel. Misschien een functie dat ie zichzelf op een positie houdt.
Zonder gekheid, een buurjongen/neefje lief aankijken? Als het maar voor 1x per jaar is. Je zit toch met batterijen die je moet onderhouden etc. Ik heb zelf een Mavic 2 en die heeft een camera die je naar beneden kan laten draaien zodat het nog wat makkelijker kijkt. Enige punt: ik woon omgeving Rotterdam met Zestienhoven airport, dus hier mag ik het zelf niet doenstok schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:24:
Ik zoek een drone waarmee ik onze dak(goot) kan inspecteren. Zodat ik niet met een ladder erop hoef.
            Of dit de plek is weet ik niet, 
Maar zijn er mensen in de omgeving bollenstreek die vliegen
ik vlieg zelf 2x 5 inch en 1x 2.5 inch en dan vaak een locatie in de boeren velden,
lijkt me grappig om ervaringen te delen en dingen van elkaar te leren afstellen van drones etc,
ik vlieg zelf 2x 5 inch en 1x 2.5 inch en dan vaak een locatie in de boeren velden,
lijkt me grappig om ervaringen te delen en dingen van elkaar te leren afstellen van drones etc,
Wat bedoel je met DJI vliegers als probleem? Last van DJI drones in de buurt?_Eend_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:24:
[...]
Dat is een hele bak geld ja, je kunt ook kijken naar andere digitale systemen. HDZero, al is dat meer voor races, en het heeft last van dezelfde problemen als analoog: DJI vliegers
Ja, FPV drones met een DJI systeem kunnen een analoog signaal heel erg storen. Dat is afhankelijk van de gebruikte frequenties bij beide systemen. Maar ik heb wel eens gehad dat ik even geen beeld meer had omdat een DJI vlieger naast me zijn drone inplugde. Verder merk ik vaak tijdens het vliegen ook wel wat storing als ik samen met een DJI vlieger aan het vliegen ben.orillion schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
Wat bedoel je met DJI vliegers als probleem? Last van DJI drones in de buurt?
Er zit een kleine overlap tussen de frequenties van DJI en Analoog:
The DJI FPV System uses 5.725-5.850 GHz frequency bands, while the analog transmission system uses a 5.8 GHz band. If both are used together, signal interference will occur.

Dit is zeker de plek daarvoorbumtroll schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:57:
Of dit de plek is weet ik niet,
Ik woon alleen zelf niet in de buurt van de Bollenstreek, dat is voor mij ook wel 45-60 minuten rijden denk ik zo (Prov. Utrecht)
Ik vlieg regelmatig naast mensen met analoge goggles en de fix is om mijn DJI goggles 3 fixed op 2.4 Ghz te zetten op channel 1 en 10 mhz. Ik heb dan zelf nog maar een 10 mbit videosignal dat er vrij slecht uit ziet en een range van onder de 100 meter (als er wat boompjes zijn). Maar ik kan dan wel naaste de analog piloten zitten. Die vliegen allemaal op 5.8 Ghz en op channe 1 en 10 mhz bandwith stoor ik blijkbaar ook niet het control signaal. (meestal crossfire of elrs)_Eend_ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:33:
[...]
Ja, FPV drones met een DJI systeem kunnen een analoog signaal heel erg storen. Dat is afhankelijk van de gebruikte frequenties bij beide systemen. Maar ik heb wel eens gehad dat ik even geen beeld meer had omdat een DJI vlieger naast me zijn drone inplugde. Verder merk ik vaak tijdens het vliegen ook wel wat storing als ik samen met een DJI vlieger aan het vliegen ben.
Er zit een kleine overlap tussen de frequenties van DJI en Analoog:
[...]
[Afbeelding]
Als dat niet kan dat moet ik zeker 10 a 15 meter van bij hun verwijdert zijn om hun niet te storen!
De penetratie en berijk van DJI occusync 4 blijft me verbazen, pas na 170 meter diep in de junggle stotterde het video signaal en ben ik gecrashed.
[ Voor 8% gewijzigd door Kain_niaK op 16-08-2024 09:00 ]
            @Kain_niaK op 0:36 in het filmpje, is dat een bekende of een wild vreemde die ineens een drone voorbij ziet vliegen? 
Wel een mooi gebied om te vliegen. Wat mij opviel dat je zeer kort voor het crashed the mbit connectie waarde zag droppen en denk dat dit zo vlug ging dat je daar weinig aan kon doen. (je ging goed vlot tussen alle bomen door )
 )

Wel een mooi gebied om te vliegen. Wat mij opviel dat je zeer kort voor het crashed the mbit connectie waarde zag droppen en denk dat dit zo vlug ging dat je daar weinig aan kon doen. (je ging goed vlot tussen alle bomen door
Da's een kerel die op onze (co-owned) bananen plantage werkt. Ja het is een echt RC paradijs hier.The-Source schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:27:
@Kain_niaK op 0:36 in het filmpje, is dat een bekende of een wild vreemde die ineens een drone voorbij ziet vliegen?
Wel een mooi gebied om te vliegen.
Ben aan het leren wat die digitalen signalen wel en niet kunnen.Wat mij opviel dat je zeer kort voor het crashed the mbit connectie waarde zag droppen en denk dat dit zo vlug ging dat je daar weinig aan kon doen. (je ging goed vlot tussen alle bomen door)
Obervatie 1: Als je altijd opdezelfde plek gaat zitten en dan opeens 3 meter naar links dan kan het zijn dat waar je altijd nog net genoeg signaal had om er door heen te vliegen je het nu niet meer hebt.
Observatie 2: Als je gaat vliegen net nadat het goed geregend heeft dan heb je veel minder signaal, hoe droger hoe beter.
Observatie 3: Zelfs als je geen compleet signaal verliest (nadat de avata 2 in het gras dook had ik een constanste 1 a 4 mbit verbinding) een paar stotters is genoeg om te crashen. Dit heb je bij analog niet.
Observatie 4: zolang ik niet in de rivier crash of diepe modder kan ik bijna doen wat ik wil, die bananen bomen zijn vrij zacht (zijn niet echt bomen) en ook de kokosnoot bomen zijn niet al te hard, ik ben er al op flink snelheid tegen aan gevlogen (55 km/h) zonder schade te doen.
Observatie 5: Als je dicht bij de grond aan het crashen bent snel uit manuel mode wegschakelen naar normal of sport mode. Als je angle dan te groot is dan zet hij auto je motoren uit. Ik heb ook een keer een flip op het gras gehad waarna alle motoren naar 100% gingen, we moesten er toen snel naar toe rennen. fpv buddy heeft zijn voet erop gezet zodat ik voorzichtig de batterij er uit kon halen, toch heb ik geluk gehad alle 4 motors gingen 100% voor zeker 70 seconden. Gelukkig is er niks kapot gegaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Kain_niaK op 17-08-2024 05:12 ]
Inderdaad een RC paradijsKain_niaK schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 05:08:
[...]
Da's een kerel die op onze (co-owned) bananen plantage werkt. Ja het is een echt RC paradijs hier.
[YouTube: RC float plane flight with Tundra Durafly at Isla Jardin del Mar]

Ik merkte op mijn 'vaste' plek dat het bereik ineens een stuk kleiner was geworden. De oorzaak: Bladeren.. Ik zit op een vrij beschutte plek waar je lekker kunt zitten, en moet dan om wat bosjes heenvliegen naar het veld erachter. Ik heb nu een omni-directionele en een directionele/patch antenne op mijn goggles, en dat helpt wel enigszins. Daarvoor had ik de meegeleverde antennetjes, en daarmee merk je dat het bereik toch iets korter is. Ik weet dat er voor de DJI goggles ook dat soort antennes zijn: https://oscarliang.com/tr...i-antennas-dji-goggles-2/ of deze voor de V2: https://shop.iflight.com/...rectional-antenna-pro1384 Daarmee zou het bereik beter moeten zijn, maar ik weet niet of dat echt een significant verschil maakt.Ben aan het leren wat die digitalen signalen wel en niet kunnen.
Obervatie 1: Als je altijd opdezelfde plek gaat zitten en dan opeens 3 meter naar links dan kan het zijn dat waar je altijd nog net genoeg signaal had om er door heen te vliegen je het nu niet meer hebt.
Observatie 2: Als je gaat vliegen net nadat het goed geregend heeft dan heb je veel minder signaal, hoe droger hoe beter.
Lumenier heeft ook een aantal opties, zowel omni als patchantennes voor de DJI goggles: https://www.lumenier.com/products/antennas
Ja, bij analoog heb je storing/ruis en dan nietsObservatie 3: Zelfs als je geen compleet signaal verliest (nadat de avata 2 in het gras dook had ik een constanste 1 a 4 mbit verbinding) een paar stotters is genoeg om te crashen. Dit heb je bij analog niet.
Heb je geen arm/disarm switch op je controller? Want zeker in zo'n geval zou ik 'm disarmen, je weet niet waar je drone in terecht is gekomen. Ik heb al eens meegemaakt dat iemand zijn drone in een koeienvlaai terechtkwam. Dan wil je niet dat je motortjes dik een minuut voluit staan te draaienObservatie 4: zolang ik niet in de rivier crash of diepe modder kan ik bijna doen wat ik wil, die bananen bomen zijn vrij zacht (zijn niet echt bomen) en ook de kokosnoot bomen zijn niet al te hard, ik ben er al op flink snelheid tegen aan gevlogen (55 km/h) zonder schade te doen.
Observatie 5: Als je dicht bij de grond aan het crashen bent snel uit manuel mode wegschakelen naar normal of sport mode. Als je angle dan te groot is dan zet hij auto je motoren uit. Ik heb ook een keer een flip op het gras gehad waarna alle motoren naar 100% gingen, we moesten er toen snel naar toe rennen. fpv buddy heeft zijn voet erop gezet zodat ik voorzichtig de batterij er uit kon halen, toch heb ik geluk gehad alle 4 motors gingen 100% voor zeker 70 seconden. Gelukkig is er niks kapot gegaan.
            Op iBood DJI Mini 4 pro fly more voor 899
https://www.ibood.com/nl/...y-more-combo-rc-2/1075438
                    https://www.ibood.com/nl/...y-more-combo-rc-2/1075438
[ Voor 100% gewijzigd door Beyond op 18-08-2024 08:51 ]
Al het goeie.......
                        Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.

Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.

:fill(white):strip_exif()/i/2003075790.jpeg?f=thumbmini)
:strip_icc():strip_exif()/u/568790/crop5db41301356bf.jpeg?f=community) 
            /u/182977/crop65f9e5220f264_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/178794/Iron_Maiden_klein.jpg?f=community) 
            /u/633458/crop5662ded9071c2_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/329820/crop6278b73bd15c2_cropped.jpg?f=community) 
            /u/63282/crop56a4b9e3a41f7.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/57940/crop576f94e6d26b7_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/33876/crop5db309f39f3f0_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1296/Bril60x60.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/47432/ava_got.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/305231/crop5db483f8e5c32_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/287552/crop5fbe33ba3f1f4_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/64084/ufo.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/384647/crop6703f16929813_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/4764/crop5e9024a30841d_cropped.jpeg?f=community) 
            /u/375324/crop5d95a2d427d1d_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/689109/crop60af70451b797_cropped.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/90151/crop605936758553a_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/26769/meteor.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/13938/head.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/26438/Beyond.jpg?f=community)