Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

_Eend_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:32:
[...]
Heb je geen arm/disarm switch op je controller? Want zeker in zo'n geval zou ik 'm disarmen, je weet niet waar je drone in terecht is gekomen. Ik heb al eens meegemaakt dat iemand zijn drone in een koeienvlaai terechtkwam. Dan wil je niet dat je motortjes dik een minuut voluit staan te draaien :+
Ja wel maar is een dubbel click op de start knop. In het begin steeg ik altijd op in normal of sport mode en lande ook altijd in normal of sport mode, het starten van de motors doe je dan door bijna sticks naar onder en elkaar toe te trekken. En toen het gebeurde was het nog maar de 3de of 4de flight in acro, dus die combinatie zat nog niet in mijn muscle memory.

Eigenlijk nog wel goed ook, want mijn 5 inch, die disarm ik altijd automatisch met mijn switch en je gaat zien dat ik een keer een boom hoog ga raken en dan uit reflex ga disarmen terwijl ik waarschijnlijk nog wel kan recoveren. Ook met bend props kun je nog wel landen.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Kain_niaK schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:17:
[...]

Ja wel maar is een dubbel click op de start knop. In het begin steeg ik altijd op in normal of sport mode en lande ook altijd in normal of sport mode, het starten van de motors doe je dan door bijna sticks naar onder en elkaar toe te trekken. En toen het gebeurde was het nog maar de 3de of 4de flight in acro, dus die combinatie zat nog niet in mijn muscle memory.

Eigenlijk nog wel goed ook, want mijn 5 inch, die disarm ik altijd automatisch met mijn switch en je gaat zien dat ik een keer een boom hoog ga raken en dan uit reflex ga disarmen terwijl ik waarschijnlijk nog wel kan recoveren. Ook met bend props kun je nog wel landen.
Die automatische disarm reflex moet je niet hebben nee, daar heb ik ook last van. Laatst was ik tijdens een vlucht ineens mijn beeld kwijt omdat er een DJI vlieger naast me zijn accu inplugde. Ik vloog in de richting van een grote plas en toen ik disarmde had ik al zoiets van 'sh*t'

De drone is op 10 cm van die grote plas terecht gekomen gelukkig..

Ik probeer zo min mogelijk te disarmen, en dat heeft mij al uit mogelijke situaties gered, maar deze keer dus niet.

Voordat ik disarm stel ik mezelf altijd de vraag 'is dit handig om hier te doen?' maar deze keer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:20
Ik heb zelf geen DJI maar een Potensic en geen FPV.
Maar zelf heb ik de optie om bij signal loss te kiezen voor hover, land of RTH. Maar zit zo iets dan niet in de DJI software of praten we hier over totaal iets anders met die disarm reflex?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

The-Source schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:13:
Ik heb zelf geen DJI maar een Potensic en geen FPV.
Maar zelf heb ik de optie om bij signal loss te kiezen voor hover, land of RTH. Maar zit zo iets dan niet in de DJI software of praten we hier over totaal iets anders met die disarm reflex?
quads zonder prop guards zijn heel gevaarlijk voor je vingers en je ogen. Die props gaan niet door boon heen maar je spieren en de rest van je vlees wel. Dus is het goed om een emergency switch of knop of je controller te hebben. Ook als ik mijn RC vliegtuigjes vlieg heb ik die. De prop op mijn grootste vliegtuigje is een carbon fibre propellor en die kan in totaal zo'n 1200W aan power genereren. En die gaat dus wel door bone heen.

Dus heb ik altijd op mijn spektrum een trottle stop switch gehad. Wanneer die switch aan staat, kun je je trottle op 100% zetten maar er gebeurd niks.

Bij quads is het een beetje anders. Je quad doet helemaal niks todat je armed door een switch om te schakelen. Maar als je trottle niet op 0% staat dan doet de switch het niet. Je moet eersts trottle stick op 0 zetten. dan kun je armen. Dan kun je vliegen. In een emergency situatie als je controle verliest kun je de snel de switch omschakelen en dan stoppen de motoren meteen en is je quad niet meer zo gevaarlijk.

Consumer drones hebben meestal prop guards, da's al minder gevaarlijk en doen een hele zooi automatisch. Bijvoorbeeld als je in angle mode vliegt en de drone detecteerd dat de angle 180 graden is dan kan ie automaatisch de motoren afzetten, of misschien niet als de gps zegt dat ie nog in de de lucht is.

Maar als een drone in acro gevlogen kan worden (dji noemt het manuel) dan moet er ook een manier zijn om in een keer alle motors uit te schakelen,

Bij mijn avata 2 en de controller 3 zit er rechts van boven een start knop. Inhouden is motoren starten, nadat ze gestart zijn is dubble klik te weer uitzetten.

Voor de rest heb ik nog weinig gebruikt want ik land bijna altijd in normal mode, niet omdat ik niet in acro kan landen maar omdat er gewoon veel minder risico is tijdens het landen om iets kapot te maken. Vlieg of vaak van plaatsen waar ik liever niet land, net naast een rivier. (tijdens het landen kan de ground effect hem makkelijk de rivier in duwen)

de avata 2 kan in de lucht hoveren tot ik het vastpak en op zijn kop draai, dan gaan de motoren ook automatisch uit. Dat heet een hand landing.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Lekker in een "Dark Forrest" gevlogen. Wist all meteen welke beat ik eronder ging plaatse. Maar de beat was 2 minuten te kort. Dus heb ik zelf een extended versie in elkaar gezet.

Zo zie je maar weer, vliegen leidt to video editen en video editen leidt to muziek maken.
Zo blijf je wel lekker creatief bezig. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:45
Nou, de eerste vlieguren zitten er op. Uiteindelijk een setje gekocht via mp. Crux35, RM Pocket, SkyZone Cobra X v4.

Helaas bij mijn 3e vlucht een vrij harde crash gehad waarbij een van de armen is afgebroken.. gelukkig vond ik een 3D model van het frame en kon ik dat printen met ABS dat ik nog had liggen. Onderdelen overgezet en vanmiddag weer een vlieg sessie gehad, dit keer geen crashes maar lekker rond gevlogen :).

Nu op zoek naar andere antennes voor de SkyZone. Ik dacht aan 2 omnidirectional zodat dat goed werkt met de mix mode. Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hercul3s schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:32:
Nou, de eerste vlieguren zitten er op. Uiteindelijk een setje gekocht via mp. Crux35, RM Pocket, SkyZone Cobra X v4.

Helaas bij mijn 3e vlucht een vrij harde crash gehad waarbij een van de armen is afgebroken.. gelukkig vond ik een 3D model van het frame en kon ik dat printen met ABS dat ik nog had liggen. Onderdelen overgezet en vanmiddag weer een vlieg sessie gehad, dit keer geen crashes maar lekker rond gevlogen :).

Nu op zoek naar andere antennes voor de SkyZone. Ik dacht aan 2 omnidirectional zodat dat goed werkt met de mix mode. Iemand advies?
Ik heb een setje van Lumenier antennes gekocht voor mijn skyzone, een omni en een patch antenne. Ik zit meestal toch in de richting van waar ik vlieg, en het is ook wel handig voor wanneer je crasht en je kunt je drone niet vinden. Met de patch antenne kun je dan sneller zien waar je drone ligt.

Ik ben wel benieuwd hoe dat vliegt, zo'n plastic armpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:45:
[...]

Ik heb een setje van Lumenier antennes gekocht voor mijn skyzone, een omni en een patch antenne. Ik zit meestal toch in de richting van waar ik vlieg, en het is ook wel handig voor wanneer je crasht en je kunt je drone niet vinden. Met de patch antenne kun je dan sneller zien waar je drone ligt.

Ik ben wel benieuwd hoe dat vliegt, zo'n plastic armpje.
Dank, ik ga even kijken.

De arm is niet apart helaas, dus het hele frame heb ik geprint. Hij is 30gr ipv de 15gr van het originele frame en wat dikker. Er zijn uitsparingen voor de schroeven dus alles kun je 1:1 overzetten. Voor mij als beginner vliegt het niet anders, sowieso voelt de drone op dit moment nog vrij overpowered aan, met het nieuwe frame is dat niet anders :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pT7I3wcdSS4CpTF6Eyg7A30Pg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPVq9M20jjsSXhzqPgMVnsQK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hercul3s schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:48:
[...]

Dank, ik ga even kijken.

De arm is niet apart helaas, dus het hele frame heb ik geprint. Hij is 30gr ipv de 15gr van het originele frame en wat dikker. Er zijn uitsparingen voor de schroeven dus alles kun je 1:1 overzetten. Voor mij als beginner vliegt het niet anders, sowieso voelt de drone op dit moment nog vrij overpowered aan, met het nieuwe frame is dat niet anders :).

[Afbeelding]
Dit is het setje wat ik toen heb gekocht: https://n-factory.de/Lumenier-AXII-2-Diversity-Bundle-RHCP_1

Let wel op dat je de juiste versie koopt, je hebt RHCP en LHCP, en dat slaat niet op de Red Hot Chili Peppers en het Large Hadron Collider Project :P maar op de polarisatie van de antennes: Right Handed Circular Polarisation en Left Handed Circular Polarisation. Het is niet handig om die twee te mixen, dat je LHCP koopt voor op je goggles en er een RHCP antenne op je drone zit of v.v., dat is niet zo goed voor je bereik :)

Volgens mij hebben veruit de meeste mensen RHCP, maar vziw zit er geen verschil tussen. Je schijnt wel minder last te hebben van interferentie als je als RHCP'er samen met een LHCP'er vliegt, maar eerlijk gezegd heb ik als RHCP'er nooit last gehad van mede analoge vliegers, of die nou R of LHCP antennes gebruikten. Ik heb meer last van de DJI vliegers :P

Als je er meer over wilt lezen: https://oscarliang.com/be...nna/#Antenna-Polarization

Ik had trouwens deze gekocht: https://n-factory.de/Lumenier-AXII-2-Diversity-Bundle-RHCP_1 ook bij deze shop, dit setje is elders lastig/niet verkrijgbaar zie ik al..
(droneshop.nl en drone-fpv-racer.com hebben 'm niet)

Ik kan zo 1-2-3 niet vinden wat voor antenne er bij jou op zit, maar ik gok RHCP

(Sowieso een aanrader om die site 'even' door te nemen als je deze nog niet kent. In 99% van mijn FPV gerelateerde zoekopdrachten kom ik op die site uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:21:
[...]

Dit is het setje wat ik toen heb gekocht: https://n-factory.de/Lumenier-AXII-2-Diversity-Bundle-RHCP_1

Let wel op dat je de juiste versie koopt, je hebt RHCP en LHCP, en dat slaat niet op de Red Hot Chili Peppers en het Large Hadron Collider Project :P maar op de polarisatie van de antennes: Right Handed Circular Polarisation en Left Handed Circular Polarisation. Het is niet handig om die twee te mixen, dat je LHCP koopt voor op je goggles en er een RHCP antenne op je drone zit of v.v., dat is niet zo goed voor je bereik :)

Volgens mij hebben veruit de meeste mensen RHCP, maar vziw zit er geen verschil tussen. Je schijnt wel minder last te hebben van interferentie als je als RHCP'er samen met een LHCP'er vliegt, maar eerlijk gezegd heb ik als RHCP'er nooit last gehad van mede analoge vliegers, of die nou R of LHCP antennes gebruikten. Ik heb meer last van de DJI vliegers :P

Als je er meer over wilt lezen: https://oscarliang.com/be...nna/#Antenna-Polarization

Ik had trouwens deze gekocht: https://n-factory.de/Lumenier-AXII-2-Diversity-Bundle-RHCP_1 ook bij deze shop, dit setje is elders lastig/niet verkrijgbaar zie ik al..
(droneshop.nl en drone-fpv-racer.com hebben 'm niet)

Ik kan zo 1-2-3 niet vinden wat voor antenne er bij jou op zit, maar ik gok RHCP

(Sowieso een aanrader om die site 'even' door te nemen als je deze nog niet kent. In 99% van mijn FPV gerelateerde zoekopdrachten kom ik op die site uit)
Dat is fijne info! Thanks! Op mijn Crux zit een RHCP idd, had al even gekeken, dus dan zou deze set goed zijn. Oscar zijn stuk over antennes had ik reeds gevonden alleen staat daar echt zoveel info haha.

Langzaam down the rabbit hole zo :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hercul3s schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Dat is fijne info! Thanks! Op mijn Crux zit een RHCP idd, had al even gekeken, dus dan zou deze set goed zijn. Oscar zijn stuk over antennes had ik reeds gevonden alleen staat daar echt zoveel info haha.

Langzaam down the rabbit hole zo :+.
Nog een tipje: https://www.printables.co...ma-connector-knurled-ring zo'n ding maakt het los- en vastdraaien van je antennes wat makkelijker. Ik heb de mijne geprint in TPU.

En die rabbithole is diep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Nog een tipje: https://www.printables.co...ma-connector-knurled-ring zo'n ding maakt het los- en vastdraaien van je antennes wat makkelijker. Ik heb de mijne geprint in TPU.

En die rabbithole is diep :P
Ik begin het te merken.. De antenne's zijn aangekomen en die maken het bereik wel wat beter .. alleen nog niet helemaal naar waar ik het graag zou willen.

De situatie, ik heb een leuk veld om in te vliegen van ongeveer 300x150 meter (in een rechthoek). Verdeeld in grofweg 2 stukken van 150x150 en 150x150. Het ene stuk is veel lage begroeiing (<1m) maar ook wel wat bomen, soms in een groepje. Het andere stuk is een bos, redelijk dicht begroeid maar wel met een pad er doorheen en met open plekken.

Mijn ideaal beeld zou zijn om door beide stukken te kunnen vliegen met behoud van goed video signaal. Op dit moment lukt het echter niet om zonder storingen over het 'lege' stuk te vliegen. Zodra er wat bomen tussen mij en de drone staan dan stoort het signaal vrij erg. Laat staan om ook door het beboste stuk te vliegen.

Mijn vraag, komt dit door de VTX en de max output van 400mw en zou een sterkere VTX dit oplossen? Of kan ik beter kijken naar bijv een DJI systeem waarvan ik lees dat de range en penetration heel goed zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hercul3s schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:25:
[...]

Ik begin het te merken.. De antenne's zijn aangekomen en die maken het bereik wel wat beter .. alleen nog niet helemaal naar waar ik het graag zou willen.

De situatie, ik heb een leuk veld om in te vliegen van ongeveer 300x150 meter (in een rechthoek). Verdeeld in grofweg 2 stukken van 150x150 en 150x150. Het ene stuk is veel lage begroeiing (<1m) maar ook wel wat bomen, soms in een groepje. Het andere stuk is een bos, redelijk dicht begroeid maar wel met een pad er doorheen en met open plekken.

Mijn ideaal beeld zou zijn om door beide stukken te kunnen vliegen met behoud van goed video signaal. Op dit moment lukt het echter niet om zonder storingen over het 'lege' stuk te vliegen. Zodra er wat bomen tussen mij en de drone staan dan stoort het signaal vrij erg. Laat staan om ook door het beboste stuk te vliegen.

Mijn vraag, komt dit door de VTX en de max output van 400mw en zou een sterkere VTX dit oplossen? Of kan ik beter kijken naar bijv een DJI systeem waarvan ik lees dat de range en penetration heel goed zijn?
Dat is het nadeel van analoog: je hebt vrij snel interferentie. Mijn 'vaste' plek is een veld van ongeveer dezelfde grootte, maar achter wat bosjes staat een oude grote bunker waar je lekker in de schaduw kunt zitten. Het nadeel: Er staan bosjes tussen. :P

Bladeren blokkeren het signaal heel erg, dus halverwege het veld begint het beeld al minder te worden. Een voorbeeldje: Ik zit achter de bosjes in de rode kriebel op foto #1, foto #2 laat het (ergste) beeld zien als ik achter de bomen die je links op foto #1 ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1iguHaLJ0OtqMNBrnrpdVzSnZ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BBVSCpEUy72lKTT8XSUBgeVD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-K91miVb0PUZohuO8kODpkYnWQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KQkwTeWRxxkJtEU8oqzjOwEx.png?f=fotoalbum_tile
ik was te lui om de volledige video te uploaden :+

En die bomen staan op 40 meter afstand van de plek waar ik zit.

Dit is op 200 mW, mijn VTX kan tot 800 mW, maar zo hoog ben ik nog nooit gegaan. Meer vermogen = meer beter, je hebt ook VTX'en die 1 W of zelfs 2,5 W uit kunnen zenden. De Rush Tank is zo'n VTX. Daarmee heb je minder last van dit soort interferentie, maar het lost het nooit helemaal op. Maar ik heb ook een redelijk korte antenne op mijn drone zitten, misschien als ik een wat langere antenne erop schroef dat het dan iets beter zal worden, want zodra ik 180 graden draai en de drone dus tussen mij en de antenne zit heb ik al zichtbaar slechter signaal.

Om die redenen zit ik zelf ook te kijken naar een digitaal systeem (plus dat de beeldkwaliteit 100x beter is, ik ben al een paar keer tegen takken aangevlogen die ik niet, of te laat zag) zodat je niet altijd een GoPro oid hoeft te gebruiken als je wat mooie beelden wil delen. Maar ook met digitale systemen zul je dit soort problemen wel hebben, maar het bereik en penetratie is wel een stuk beter ja. Ik vlieg regelmatig met mensen die DJI en Walksnail gebruiken, en die hebben op plekken waar ik vrij veel interferentie heb weinig problemen.

Zelf zit ik naar Walksnail te kijken, vooral omdat ze een VRX hebben; een module die je op je bestaande analoge Goggles aan kunt sluiten met een HDMI kabeltje. Dat is een stuk goedkoper dan een DJI set, waarbij je meteen al nieuwe goggles moet kopen. Voor 300-350 euro ben je dan klaar (VRX + VTX + camera): https://droneshop.nl/walksnail-vrx-avatar-kit-nano

Deze kit is dan net niet op voorraad, en de set die Droneshop wel heeft is alleen geschikt voor 1 of 2S drones.

Als je alles nieuw wil kopen maakt het niet veel uit denk ik, al is Walksnail misschien iets goedkoper dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Dat is het nadeel van analoog: je hebt vrij snel interferentie. Mijn 'vaste' plek is een veld van ongeveer dezelfde grootte, maar achter wat bosjes staat een oude grote bunker waar je lekker in de schaduw kunt zitten. Het nadeel: Er staan bosjes tussen. :P

Bladeren blokkeren het signaal heel erg, dus halverwege het veld begint het beeld al minder te worden. Een voorbeeldje: Ik zit achter de bosjes in de rode kriebel op foto #1, foto #2 laat het (ergste) beeld zien als ik achter de bomen die je links op foto #1 ziet:
[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is op 200 mW, mijn VTX kan tot 800 mW, maar zo hoog ben ik nog nooit gegaan. Meer vermogen = meer beter, je hebt ook VTX'en die 1 W of zelfs 2,5 W uit kunnen zenden. De Rush Tank is zo'n VTX. Daarmee heb je minder last van dit soort interferentie, maar het lost het nooit helemaal op. Maar ik heb ook een redelijk korte antenne op mijn drone zitten, misschien als ik een wat langere antenne erop schroef dat het dan iets beter zal worden, want zodra ik 180 graden draai en de drone dus tussen mij en de antenne zit heb ik al zichtbaar slechter signaal.

Om die redenen zit ik zelf ook te kijken naar een digitaal systeem (plus dat de beeldkwaliteit 100x beter is, ik ben al een paar keer tegen takken aangevlogen die ik niet, of te laat zag) zodat je niet altijd een GoPro oid hoeft te gebruiken als je wat mooie beelden wil delen. Maar ook met digitale systemen zul je dit soort problemen wel hebben, maar het bereik en penetratie is wel een stuk beter ja. Ik vlieg regelmatig met mensen die DJI en Walksnail gebruiken, en die hebben op plekken waar ik vrij veel interferentie heb weinig problemen.

Zelf zit ik naar Walksnail te kijken, vooral omdat ze een VRX hebben; een module die je op je bestaande analoge Goggles aan kunt sluiten met een HDMI kabeltje. Dat is een stuk goedkoper dan een DJI set, waarbij je meteen al nieuwe goggles moet kopen. Voor 300-350 euro ben je dan klaar (VRX + VTX + camera): https://droneshop.nl/walksnail-vrx-avatar-kit-nano

Deze kit is dan net niet op voorraad, en de set die Droneshop wel heeft is alleen geschikt voor 1 of 2S drones.

Als je alles nieuw wil kopen maakt het niet veel uit denk ik, al is Walksnail misschien iets goedkoper dan.
Zeeuws Meisje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Dank voor het uitgebreide antwoord, dan ligt het dus niet alleen aan mij :). Wat je schetst is idd precies wat ik mee maak.

Ik ben nog niet echt aan de set gehecht, dus andere bril + drone zou mogelijk zijn. Ik dacht DJI omdat daar wat meer brillen van op mp langskomen en walksnail pas wat recenter is natuurlijk.

In de tussen tijd ga ik ook wat andere posities proberen rond het veldje, wellicht dat ik daar nog uit kom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Da's mijn humor :P

Dit is mijn budget build. "Geen cent teveel hoor!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

occusync 4 is echt fantastich, op sommige plaatsen kan ik in een circel van 400 meter rond mij heen overal vliegen maar niet uit hoe hoog of laag, of achter hoeveel struiken of gebouwen.

Ik heb ook een tijdje analogue gevlochen maar na de crashes omdat ik dat takje niet kon zien of die keer dat ik de draad van een jongen zijn vlieger heb gebroken ben ik wel klaar met analoge.

Ik heb gisteren een mount ge 3d print voor mijn nazgul, next step is de 03 air unit aan de praat krijgen via mijn iflight FC en zien of ik de OSD kan doen werken. Ga voorlopig nog niet met goggles 3 vliegen want er is een bug die het beeld volledig doet wegvallen. (ik heb ook goggles v2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Kain_niaK schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:55:
[...]

occusync 4 is echt fantastich, op sommige plaatsen kan ik in een circel van 400 meter rond mij heen overal vliegen maar niet uit hoe hoog of laag, of achter hoeveel struiken of gebouwen.

[YouTube: Flying fast, low and close to stuff is addictive]

Ik heb ook een tijdje analogue gevlochen maar na de crashes omdat ik dat takje niet kon zien of die keer dat ik de draad van een jongen zijn vlieger heb gebroken ben ik wel klaar met analoge.

Ik heb gisteren een mount ge 3d print voor mijn nazgul, next step is de 03 air unit aan de praat krijgen via mijn iflight FC en zien of ik de OSD kan doen werken. Ga voorlopig nog niet met goggles 3 vliegen want er is een bug die het beeld volledig doet wegvallen. (ik heb ook goggles v2)
Hoe verschilt het vliegen met de Avata vs de Nazgul? Afgezien van beeld kwaliteit natuurlijk. De beelden van de Avata zien er altijd wat β€˜tammer’ uit terwijl hij wel hard gaat en je ook door kleine openingen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Hercul3s schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Hoe verschilt het vliegen met de Avata vs de Nazgul? Afgezien van beeld kwaliteit natuurlijk. De beelden van de Avata zien er altijd wat β€˜tammer’ uit terwijl hij wel hard gaat en je ook door kleine openingen gaat.
Nazgul is veel en veel krachtiger, en dat met maar een 4S 1800 mah batterij. Motors zijn 2750 kv.

Zelfs op 35% trottle schiet dat sneller de lucht in dan de avata. Ook nog nooit prop wash mee gehad, de avata props stallen elke keer als ie in zijn echte turbulente lucht terecht komt. Je kunt er dus niet lekker een split-s mee doen. Meestal wanneer de avata tumbled maak ik er meteen een roll van, anders ziet het er zo stom uit op video.

De nazgul kun je echt trowen. Full trottle schuin naar voren en dan 180 graden draaien met yaw en dan trottle naar 0, de nazgul maakt dan echt een trajectory alsof je een houwitser hebt afgeschoten.

Of als ik 100% trottle recht omhoog gaat en dan begint te flippen met 0 trottle. Je kunt wel 6 keer rond draaien voor dat hij naar beneden begint te vallen.

Vergelijk de trottle up en flips maar eens.

vs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Kain_niaK schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

Nazgul is veel en veel krachtiger, en dat met maar een 4S 1800 mah batterij. Motors zijn 2750 kv.

Zelfs op 35% trottle schiet dat sneller de lucht in dan de avata. Ook nog nooit prop wash mee gehad, de avata props stallen elke keer als ie in zijn echte turbulente lucht terecht komt. Je kunt er dus niet lekker een split-s mee doen. Meestal wanneer de avata tumbled maak ik er meteen een roll van, anders ziet het er zo stom uit op video.

De nazgul kun je echt trowen. Full trottle schuin naar voren en dan 180 graden draaien met yaw en dan trottle naar 0, de nazgul maakt dan echt een trajectory alsof je een houwitser hebt afgeschoten.

Of als ik 100% trottle recht omhoog gaat en dan begint te flippen met 0 trottle. Je kunt wel 6 keer rond draaien voor dat hij naar beneden begint te vallen.

Vergelijk de trottle up en flips maar eens.

[YouTube: Avata 2 cruising practise]

vs

[YouTube: 5th week of flying acro, first freestyle attempts]
Snap em, dat is de indruk die ik uit de filmpjes al kreeg idd. Thanks.

Iets anders, ik zit nog wat te onderzoeken wbt de VRX frequenties en kom deze tegen:

https://www.reddit.com/r/...9i/stop_using_raceband_8/

tl;dr -> je kan (als interferentie het toelaat) beter Raceband 1 gebruiken dan Raceband 8. Blijkbaar leveren veel VTX'en (veel) meer output (in mW) bij een lagere band.

In onderstaande voorbeeld van 200mW instelling: bij Raceband 1 wordt 179 mW uitgezonden, bij R8 maar 70 mW :o.

Ik ga eens Raceband 1 proberen!

Bron: https://www.multirotorgui...iew-happymodel-whoop-vtx/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBjwvNcXFqNgh6Aa4GzQTiAUAGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ulH2nixRn5ThxlRgZLAvREt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Update: net even kort gevlogen met Raceband 1 en dat lijkt wel een stuk beter te gaan. Morgen hopelijk wat langer testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Hercul3s schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:55:
Update: net even kort gevlogen met Raceband 1 en dat lijkt wel een stuk beter te gaan. Morgen hopelijk wat langer testen.
Dat geldt niet voor alle VTX'en, mijn Speedybee TX800 is zelfs sterker op hogere kanalen: https://oscarliang.com/speedybee-tx800/

Bij 800 mW zie je op alle geteste kanalen wel dat de output lager is dan de geclaimde 800, maar voor de rest zit alles boven de geclaimde waardes. Jammer dat hij niet alles heeft getest, maar je krijgt zo ook al een goed beeld van het ding.

(en zo'n meter is mij net iets te duur om 'even' aan te schaffen voor die 2x p/j dat ik hem zou gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

In ander nieuws: Gisteren heb ik nog even gevlogen en dacht ik wat mooie beelden gemaakt te hebben.

En die heb ik wel, maar met de 4x3 pixels van mijn analoge cam, niet de Caddx Walnut :( Die hield namelijk halverwege de vlucht op met opnemen. Gezien het weer waarschijnlijk omdat ie te warm werd.

Weer een stapje bij digitaal vliegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-06 17:40

lithiumangel

Tuurlijk !

Hoi,

Ik reis veel en houd van natuur en hiken. Binnenkort ga ik een weekje naar Madeira en een maand naar Japan, waar ik een driedaagse wandelroute doe in het Zuiden, en twee bergen wil bezoeken. Ik heb vanochtend impulsief de DJI Neo gekocht; lijkt me gaaf voor overzichtsbeelden tijdens het hiken en wat mooie landschapsopnames met de afstandsbediening die bij de "Fly-more" set komt.

Nu heb ik de regels in Nederland bekeken, want uiteraard moet ik er ergens mee oefenen. Maar die zijn vaag. Ik begrijp dat ik de Neo moet registreren bij het RDW, omdat hij minder dan 250 gram weegt maar wel een camera heeft. Gelukkig heb ik geen vliegbrevet nodig. Tot zover duidelijk.

Als ik echter op de Godrone website kijk waar je wel/niet mag vliegen, zie ik dat bijvoorbeeld Twiske (bij mij in de buurt) onder Natura2000 valt. Daar staat dat lokale regels het vliegen kunnen verbieden en dat ik de beheerplannen moet raadplegen via een andere website. Maar op die site (https://www.bij12.nl/onde...natura-2000-beheerplannen) vind ik geen specifieke informatie over drones in de gebieden waar ik interesse in heb.

Dus: mag het nou wel of niet? Na drie kwartier googelen blijft het vaag wat betreft Natura 2000. Heeft iemand hier meer duidelijkheid over ? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Staat het niet in de beheerplannen en is het geen no-fly zone mag je vliegen. Per natura 2000 gebied kan het verschillen.

Let op dat als iets vandaag geen no-fly zone is, dit morgen wel kan zijn ivm (laagvlieg)oefeningen van bijvoorbeeld defensie. Dus je zult de NOTAM berichten moeten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

Bedankt! Ik heb de beheer plannen inderdaad bestudeerd voor het voor mij relevante gebied, en daar staat compleet niks over drones vermeld. Plus valt het niet in het no-fly zone.

Bedankt voor de tip om elke keer alsnog te kijken m.b.t eventuele veranderingen in no fly zones.

Maar een vraag over de no-fly zones, mijn eigen achtertuin valt onder de no-fly zone.
Ik heb zowieso een redelijk hoog hekwerk eromheen. Is dat dus ten strengste verboden om zonder iemand lastig te vallen, laat staan een Boeing 777 om in m`n eigen achtertuin op 2-3 meter hoogte gewoon wat salto's te doen en rondjes te lappen binnen m`n eigen tuin puur om ermee te oefenen ?

Of word deze no-fly zone gebaseerd op de kennis waar drones normaliter voor gebruikt worden (op grote hoogte, footage maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
lithiumangel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:53:
Bedankt! Ik heb de beheer plannen inderdaad bestudeerd voor het voor mij relevante gebied, en daar staat compleet niks over drones vermeld. Plus valt het niet in het no-fly zone.

Bedankt voor de tip om elke keer alsnog te kijken m.b.t eventuele veranderingen in no fly zones.

Maar een vraag over de no-fly zones, mijn eigen achtertuin valt onder de no-fly zone.
Ik heb zowieso een redelijk hoog hekwerk eromheen. Is dat dus ten strengste verboden om zonder iemand lastig te vallen, laat staan een Boeing 777 om in m`n eigen achtertuin op 2-3 meter hoogte gewoon wat salto's te doen en rondjes te lappen binnen m`n eigen tuin puur om ermee te oefenen ?

Of word deze no-fly zone gebaseerd op de kennis waar drones normaliter voor gebruikt worden (op grote hoogte, footage maken)
Formele antwoord is vliegen is vliegen en dat mag daar dan niet, meestal zit er geen ondergrens aan een no-fly zone.

Ik zeg meestal, want precies waar ik woon in het buitenland wel eens tegengekomen dat tot 60m hoog vliegen mocht, waar de standaard max-hoogte 120 meter was.

Ook is waar ik woon zit een gebied waar je mag vliegen, maar tot maar 30 meter.

Maar aangezien je hebt over een 777 vermoed ik in de buurt van een vliegveld en dan is er vaak geen ondergrens van de no-fly zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Slecht weer op komst.
De hele avond was het aan het lichten, maar geen gerommel.
Helaas ook geen mooie duidelijke bliksemschichten, maar alles verstopt achter de wolken.
Misschien een volgende keer beter.

In Nederland mag je niet vliegen als het donker is. Maar net over de grens, bijv. in BelgiΓ«, mag dit wel.
Je hebt hier wel extra verlichting voor nodig. Dus wil je dit ook eens proberen, lees je dan wel even in over hoe, wat en waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:20
lithiumangel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:20:
Hoi,

Ik reis veel en houd van natuur en hiken. Binnenkort ga ik een weekje naar Madeira en een maand naar Japan, waar ik een driedaagse wandelroute doe in het Zuiden, en twee bergen wil bezoeken. Ik heb vanochtend impulsief de DJI Neo gekocht; lijkt me gaaf voor overzichtsbeelden tijdens het hiken en wat mooie landschapsopnames met de afstandsbediening die bij de "Fly-more" set komt.

Nu heb ik de regels in Nederland bekeken, want uiteraard moet ik er ergens mee oefenen. Maar die zijn vaag. Ik begrijp dat ik de Neo moet registreren bij het RDW, omdat hij minder dan 250 gram weegt maar wel een camera heeft. Gelukkig heb ik geen vliegbrevet nodig. Tot zover duidelijk.

Als ik echter op de Godrone website kijk waar je wel/niet mag vliegen, zie ik dat bijvoorbeeld Twiske (bij mij in de buurt) onder Natura2000 valt. Daar staat dat lokale regels het vliegen kunnen verbieden en dat ik de beheerplannen moet raadplegen via een andere website. Maar op die site (https://www.bij12.nl/onde...natura-2000-beheerplannen) vind ik geen specifieke informatie over drones in de gebieden waar ik interesse in heb.

Dus: mag het nou wel of niet? Na drie kwartier googelen blijft het vaag wat betreft Natura 2000. Heeft iemand hier meer duidelijkheid over ? Alvast bedankt.
Madeira mag je zonder vergunning grotendeels niet vliegen met je drone. Begin van het jaar in ieder geval en het kan natuurlijk zijn veranderd maar kans is klein.
Ook iets met natuur gebieden en natuurlijk vliegveld

Ivm last minute boeking naar Thailand en de regels daar neem ik niet eens mijn drone mee.
In grove lijnen daar: aanvraag doen welke minimaal 2 weken duurt. Daarbij moet je een aansprakelijkheidsverzekering hebben tot minimaal 1M Bath. Pas wanneer je in het land bent kan je deel 2 van het aanvraag doen welke ook weer 3 dagen in beslag kan nemen. Vervolgens mag je in een straal van 9km niet vliegen van een vliegveld en het eiland waar ik ook naar toe ga is 16km lang maar in het midden een airstrip... Geld dat ook als vliegveld ik weet het niet. De vergunning aanvraag website heeft nu na 2 weken nog niet geantwoord en ik vertrek over 3 dagen.

[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 08-09-2024 00:45 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:09
The-Source schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:39:
[...]

Madeira mag je zonder vergunning grotendeels niet vliegen met je drone. Begin van het jaar in ieder geval en het kan natuurlijk zijn veranderd maar kans is klein.
Ook iets met natuur gebieden en natuurlijk vliegveld
Echt? Ik was daar november 2021 en had toen een Portugese app op mijn telefoon (weet even de naam niet meer) en mocht op genoeg plekken vliegen (Mavic 2 Pro, A2). Uiteraard niet bij Funchal en het vliegveld en geen mensen geΓ―rriteerd bij Pico Ruivo maar er zijn genoeg plekken waar je heerlijk alleen kon zijn (toen althans). Was corona tijd nog dus erg rustig, misschien had ik daarom nergens last van. Zonde als het niet zou mogen, zeker de kustlijn is erg gaaf om te filmen!

[edit]
Poeh dit was toen idd nog niet zo :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8keL8tuP5IMTWzRDS6dzKZLnTYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMzdjPhpOXCGCEWnEjKRzsgv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door unconnected op 08-09-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-07 10:17
Durf te vragen. tot nu toe houd ik me netjes aan de regels, ik heb een plek waar ik kan en mag vliegen echter is dit een beetje saai aan het worden, gezien dit boven boeren velden is.

Wat is jullie ervaring met het vliegen in gebieden waar je eigenlijk niet mag vliegen, ik vlieg zelf fpv 5 inch drones. Nou heb ik voor me zelf het idee mocht ik in een no fly zone gaan vliegen dan zal ik zeker niet hoog gaan vliegen voor eventueel vliegtuigen, dan zou er in theorie toch niet veel mis zijn?

Voorbeeld bij mij in Hillegom ( geheel no fly zone ) is een leuk park wat leuk zou zijn om daar x te vliegen, mits er geen mensen rondlopen op dat moment,

alvast dank voor jullie meningen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
bumtroll schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:47:
Durf te vragen. tot nu toe houd ik me netjes aan de regels, ik heb een plek waar ik kan en mag vliegen echter is dit een beetje saai aan het worden, gezien dit boven boeren velden is.

Wat is jullie ervaring met het vliegen in gebieden waar je eigenlijk niet mag vliegen, ik vlieg zelf fpv 5 inch drones. Nou heb ik voor me zelf het idee mocht ik in een no fly zone gaan vliegen dan zal ik zeker niet hoog gaan vliegen voor eventueel vliegtuigen, dan zou er in theorie toch niet veel mis zijn?

Voorbeeld bij mij in Hillegom ( geheel no fly zone ) is een leuk park wat leuk zou zijn om daar x te vliegen, mits er geen mensen rondlopen op dat moment,

Een kleinere drone kan evt ook een optie zijn? Dan gaat het wat minder hard en valt het wat minder op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Vandaag vroeg op op een zon opgang te filmen. Helaas was het te bewolkt en ook op 500 meter was er niet veel te zien. Toch maakte de zon de kleuren van de omgeving hier goed uit de verf komen (met de zon in de rug). Ik zag een grote rookpluim in de verte, dacht .... tijd voor een duik! Going in purple deep!

Ziet er best aardig uit op mijn 4K LG oled. Maar het kan beter, moet toch eens een keer ND filters en een polarisatie filter gaan kopen en exclusief in d-log M gaan filmen zodat ik alle vid setting manuel kan controleren. Ik vlieg sowieso al graag laag en snel, met de juiste filter en setting kun je hele toffe motion blur krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Kain_niaK op 11-09-2024 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

perspectivebass schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:25:
[...]Maar aangezien je hebt over een 777 vermoed ik in de buurt van een vliegveld en dan is er vaak geen ondergrens van de no-fly zone.
Ik heb verder gegoogeld en je hebt gelijk, er is geen ondergrens (ground to 3000 feet) Het is best veel om in te lezen, vooral omdat je per gebied iets apart moet opzoeken, zoals bij Natura2000-beheerplannen of dat Amsterdam onder Schiphol CTR valt. Zelfs als je toestemming van Schiphol hebt, moet je nog steeds bij de gemeente zijn.

Gelukkig ligt mijn achtertuin niet in een "no-go" zone (ik moest wel inzoomen op de Godrone-kaart). 550 meter noordwesten van mijn huis eindigt de Schiphol CTR. In eerste instantie leek het alsof mijn tuin erin viel, maar dat is niet zo. Ook in andere richtingen zit ik niet in een verboden zone. Ik kan dus lokaal oefenen zolang ik de Schiphol-luchtzone vermijd. Er geldt een maximale hoogte van 120 meter hier, maar dat is meer dan genoeg voor mijn doelen.
The-Source schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:39:
[...]

Madeira mag je zonder vergunning grotendeels niet vliegen met je drone. Begin van het jaar in ieder geval en het kan natuurlijk zijn veranderd maar kans is klein. Ook iets met natuur gebieden en natuurlijk vliegveld
Wat Madeira betreft heb ik dit uitgezocht. Portugal heeft dezelfde "EU" regels als wij kwa registratie van een exploitanten nummer en drone operator license vanaf x gewichtsklasse. Als ik naar de ANAC (Nationale Autoriteit voor Burgerluchtvaart van Portugal) kaart kijk waar je wel/niet mag vliegen op Madeira is dat echt zo goed als 85% van het eiland wat onder beschermd natuurgebied valt en een automatishe no-go zonder toestemming. (En er zijn airport controlled spaces uiteraard)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_31RLAVg8cse5-lSxt-0A3wciY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JJXrD7qvtxBVVJt7BTCoEVry.jpg?f=user_large

Echter mag je wel in het beschermde natuurgebied gedeelte vliegen mits je daar van te voren toestemming voor gekregen hebt. Dat kun je online hier regelen.

Gelukkig zijn er in het gebied waar ik verblijf (direct aan de kust) geen restricties. Dus ik kan gelukkig nog spontaan in de buurt van m`n verblijf wat doen. M`n tirp is over 5 weken, en het duurt maximaal een week voordat je uitslag krijgt over je aanvraag; ik zal het zeker nog indienen om te kijken of ik op m`n hike route in een natuur gebied toestemming krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSKYqLeFl_BFmYTTsMP-C0Egu6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ROz1Rf6hKm3S9mRLWzCbstQt.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door lithiumangel op 13-09-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 08:27
bumtroll schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:47:

Ik heb dezelfde vraag gekregen om een woning met mijn drone in beeld te brengen die volledig in een no fly zone ligt. Heb vernomen dat dit vaak gewoon wordt gedaan en de drone niet te hoog vliegt. Tja… wat is niet te hoog in een no fly zone….?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Nou, ben al goed de rabbit hole in. DJI bril is al binnen en de drone met Caddx Vista komt er aan. Eens kijken hoe digitaal is na analoog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefan26 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:54:
[...]

Ik heb dezelfde vraag gekregen om een woning met mijn drone in beeld te brengen die volledig in een no fly zone ligt. Heb vernomen dat dit vaak gewoon wordt gedaan en de drone niet te hoog vliegt. Tja… wat is niet te hoog in een no fly zone….?
Simpel: het mag gewoon niet.
Er is niet iets als 'te hoog' of ondergrens in een no-fly zone. Je mag gewoon niet opstijgen.

Dus als je het wel doet; eigen risico ;)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

Mijn eerste ervaring met de DJI Neo is ronduit slecht. Eergisteren stond ik in de Hempolder bij Uitgeest (zowaar geen Natura 2000-gebied).

Rustig weer, vlak poldergebied met wat waterwegen en gras. Niets in de buurt behalve mijn auto. Ik sloot de Neo aan via de RC, deed wat basisoefeningen, tot zover goed. Vervolgens stuurde ik de drone naar 15 meter hoogte en duwde hem langzaam vooruit in Cinemode (lees: Langzaam). Na 15 meter vloog de drone over een klein stukje water (misschien 10 meter hemelsbreed) en kreeg ik de foutmelding "Attitude mode," en de drone begon keihard achteruit te vliegen. Geen enkele stuurcorrectie werkte, de pause knop ook niet, alleen dalen accepteerde hij. Resultaat: Hij ging diagonaal naar achteren neer en plofte in het gras.

Ik weet dat de Neo alleen onderliggende sensoren heeft, maar 10 meter boven water vliegen zou geen probleem moeten zijn om die sensors te verwarren toch? Ik besloot verder te rijden om water te vermijden. Even later gebruikte ik een boom als doel voor manuele orbits. Bij de derde orbit kreeg ik een GPS-fout en dook de drone recht naar beneden. (ik had de hele tijd gewoon vol GPS volgens m`n RC)

Mijn broertje, die als spotter mee was, zei dat ik de boom niet raakte, en dat klopte, want ik zat zeker 4 meter van de boom af (kale boom zonder takken of bladeren). Ook terugkijkend op de beelden was ik "clear" van de boom.

Vreemd verhaal. Ik steeg opnieuw op en deed weer wat eenvoudige manoeuvres op 10-15 meter hoogte. Opnieuw vloog de drone achteruit (dit keer zonder waarschuwing), en wederom werkte alleen de dalingsfunctie. Hetzelfde resultaat.

Eenmaal thuis kreeg ik een notificatie voor een FW update, de 2e deze week. Ik heb die 's avonds geflashed en vlieg morgen weer. Als dat niets oplost met spontaan rare bewegingen, stuur ik hem direct terug binnen de 14-dagen retourperiode.

En dan misschien toch voor een DJI 4K gaan.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 14:40

CasGas

.

Na een aantal jaar niks meer met FPV vliegen gedaan te hebben wil ik het toch weer oppakken. Vorige week een mini 4 pro gekocht voor wat anders, maar dan begint het toch weer te kriebelen.

Nu heb ik nog allemaal wel spullen liggen en om het budget technisch nog een beetje in toom te houden zat ik te kijken wat ik nog kan gebruiken.

Ik heb nog een FrSky Taranis X9d en een Fatshark Dominator V.2 met 5.8GHz module.Wat mij het meeste trekt is de cinewhoop style, ik denk dat een 3" of 3.5" voor mij prima zou zijn.

Nieuwe drone zou er dan wel moeten komen, om er weer even in te komen heb ik geen zin meer om zelf te bouwen, maar meer een bind and fly versie te nemen.

Nu vraag ik mij af of ik met de fatsharks ook naar bijvoorbeeld een o3 of o4 systeem kan overstappen of dat ik dan een hele nieuwe bril moet kopen?

Voor mijn FrSky zag ik dat er al ELRS modules zijn, dus dat moet volgens mij geen probleem zijn?

Iemand nog tips zodat ik weer "snel" aan mijn hobby kan beginnen?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

CasGas schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:23:
Na een aantal jaar niks meer met FPV vliegen gedaan te hebben wil ik het toch weer oppakken. Vorige week een mini 4 pro gekocht voor wat anders, maar dan begint het toch weer te kriebelen.

Nu heb ik nog allemaal wel spullen liggen en om het budget technisch nog een beetje in toom te houden zat ik te kijken wat ik nog kan gebruiken.

Ik heb nog een FrSky Taranis X9d en een Fatshark Dominator V.2 met 5.8GHz module.Wat mij het meeste trekt is de cinewhoop style, ik denk dat een 3" of 3.5" voor mij prima zou zijn.

Nieuwe drone zou er dan wel moeten komen, om er weer even in te komen heb ik geen zin meer om zelf te bouwen, maar meer een bind and fly versie te nemen.

Nu vraag ik mij af of ik met de fatsharks ook naar bijvoorbeeld een o3 of o4 systeem kan overstappen of dat ik dan een hele nieuwe bril moet kopen?

Voor mijn FrSky zag ik dat er al ELRS modules zijn, dus dat moet volgens mij geen probleem zijn?

Iemand nog tips zodat ik weer "snel" aan mijn hobby kan beginnen?
Voor DJI moet je een compleet nieuwe bril kopen, er is geen Vrx module van DJI, voor Walksnail en HDZero zijn er wel VRX modules verkrijgbaar.

Als je snel wil instappen zou ik beginnen met een analoge drone en die later upgraden naar Walksnail of DJI. De upgrade naar Walksnail is het pad wat ik ga nemen, dan ben je voor 300-450 euro voor een walksnail setje 'klaar'

Bij DJI moet je al een VTX+camera+goggles kopen, en dan ga je al heel snel richting de 1000 euro.

Ik wil zelf deze set gaan bestellen: https://droneshop.nl/walksnail-vrx-avatar-kit-nano

Zo'n ELRS module zou gewoon moeten werken, ik ken meer mensen met een Taranis (weet zo even niet welk type) die ook overgestapt zijn op ELRS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:46:
[...]

Voor DJI moet je een compleet nieuwe bril kopen, er is geen Vrx module van DJI, voor Walksnail en HDZero zijn er wel VRX modules verkrijgbaar.

Als je snel wil instappen zou ik beginnen met een analoge drone en die later upgraden naar Walksnail of DJI. De upgrade naar Walksnail is het pad wat ik ga nemen, dan ben je voor 300-450 euro voor een walksnail setje 'klaar'

Bij DJI moet je al een VTX+camera+goggles kopen, en dan ga je al heel snel richting de 1000 euro.

Ik wil zelf deze set gaan bestellen: https://droneshop.nl/walksnail-vrx-avatar-kit-nano

Zo'n ELRS module zou gewoon moeten werken, ik ken meer mensen met een Taranis (weet zo even niet welk type) die ook overgestapt zijn op ELRS.
Als je de 2e hands route op gaat kan het wat goedkoper. Ik heb een DJI bril v2 voor €260 gehaald en een 3” caddx vista drone voor €225. €485 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan26
Kars schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:38:
[...]

Simpel: het mag gewoon niet.
Er is niet iets als 'te hoog' of ondergrens in een no-fly zone. Je mag gewoon niet opstijgen.

Dus als je het wel doet; eigen risico ;)
Hebben makelaars dan andere mogelijkheden in een no-fly zone? Lijkt me sterk dat zij iedere keer een vergunning aanvragen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
Stefan26 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:14:
[...]

Hebben makelaars dan andere mogelijkheden in een no-fly zone? Lijkt me sterk dat zij iedere keer een vergunning aanvragen toch?
Denk dat de meeste illegaal vliegen. handhaving is ook nagenoeg 0 natuurlijk.

Wat soms wel drone fotos lijkt van huizen, maar zijn het vaak niet. Heb ooit een fotograaf met een kamera op een hele lange stok bezig gezien. Gaf veel minder problemen en rompslomp :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan26
perspectivebass schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:24:
[...]

Wat soms wel drone fotos lijkt van huizen, maar zijn het vaak niet. Heb ooit een fotograaf met een kamera op een hele lange stok bezig gezien. Gaf veel minder problemen en rompslomp :-)
Die heb ik zeker gezien, maar onderstaande foto is gemaakt in mijn woonplaats en compleet een no-fly zone. Dit is echt niet op een of ander lange stok... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2IeCRQ3iuo-oH3qjqVI3bqRUuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kChkX3GQEXwCwC6n8nFNXCax.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:17

mvds

Totally awesome!

Ik hoop nog steeds op een aankondiging van DJI voor de mini 5 pro, ik heb zeer recent mijn Mavic Pro (1) verkocht en wil voor een mini gaan omdat ik daar op veel meer plekken mee mag vliegen.

En mini 4 pro zou ook een prima keuze zijn, maar als de 5 komt, dan liever meteen de 5 (ook al weten we nog niet wat die nieuw gaat brengen t.o.v. de 4)

Nog meer mensen die hopen op de mini 5? :)

• TheGhostInc
  • Niet online
perspectivebass schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:24:
https://www.gelderlander....00-euro-worden~af19d37c8/
&
https://112ede.nl/drone-t...-uit-de-lucht-bij-station

En dit team heeft maar 1 doel, dus Γ ls ze in de buurt zijn gaan ze ook achter je aan. Ik zag ze langskomen, hebben een set ontvangers op het dak. Waarschijnlijk peilen ze je daarmee in een mum van tijd uit.
(Plus dat ze de drone zelf kunnen volgen of de bestuurder zien staan)

• perspectivebass
  • Nu online
TheGhostInc schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:32:
[...]

https://www.gelderlander....00-euro-worden~af19d37c8/
&
https://112ede.nl/drone-t...-uit-de-lucht-bij-station

En dit team heeft maar 1 doel, dus Γ ls ze in de buurt zijn gaan ze ook achter je aan. Ik zag ze langskomen, hebben een set ontvangers op het dak. Waarschijnlijk peilen ze je daarmee in een mum van tijd uit.
(Plus dat ze de drone zelf kunnen volgen of de bestuurder zien staan)
En terecht, al lijkt deze wel vooral actief te zijn vanwege de militaire oefening.

Ik houd mij ook prima aan de regels overigens. Maar heb niet het idee dat makelaars welke bekend zijn om hun integriteit de regels helemaal volgen.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:16
Stefan26 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:14:
[...]
Ze hebben niet zomaar andere mogelijkheden omdat ze makelaar zijn, maar het is goed mogelijk dat ze wel de juiste vergunningen en dergelijke hebben geregeld om dit te mogen doen. Eventueel gebruiken ze hiervoor een bedrijf wat de juiste papieren heeft om in een CTR te mogen opereren.

Je zou dit bij die makelaar na moeten vragen als je het echt wil weten. Maar het is geen basis om dan maar te zeggen 'dan mag ik ook'.

• M!chel
  • Niet online
Dan hebben jullie het nog over makelaars.
Maar wat te denken van o.a. pubertjes die overal schijt aan hebben en misschien niet eens weten dat er regels zijn?
Als ze gewoon ook een fatbike opvoeren, zouden ze zich dan wel netjes aan de regels houden mbt drone vliegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Slecht nieuws, ik ben helaas genoodzaakt mijn Mavic 3 Classic te verkopen :'(

want ik heb een mavic 3 pro fmc gekocht _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door M!chel op 22-09-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@M!chel Was dat de drone met infrarood? :)

In ander nieuws: ik heb ook weer wat nieuws gekocht: een BetaFPV Meteor75 Pro. Een klein 75 mm tinywhoopje, omdat mijn naar Fractal65 omgebouwde Mobula6 ELRS te licht is om echt lekker mee buiten te vliegen.

Vorig weekend heb ik hem uitgeprobeerd, en hij vliegt alsof ie op rails rijd. En wat een power voor zo'n klein ding :D

Helaas geen beelden van omdat ik een verkeerd geformatteerd MicroSD kaartje in mijn goggles had zitten :(

Mijn huidige drones:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdcx3t22TOu1fZvWTqrgHBXRGg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F2WM1HDlmhuI9wd2EfVoXEcW.png?f=fotoalbum_large
Het Tellootje gebruik ik eigenlijk niet meer. Hier in huis is het te donker voor het ding, en buiten waait ie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Nee, die wordt momenteel geveild. Maar er wordt inmiddels zoveel op geboden dat die voor mij niet meer interessant is. Ben voor de Pro gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

M!chel schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:32:
[...]

Nee, die wordt momenteel geveild. Maar er wordt inmiddels zoveel op geboden dat die voor mij niet meer interessant is. Ben voor de Pro gegaan.
Jammer, infrarood lijkt mij ook wel interessant om te zien. Maar wat je nu hebt is ook niet mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
_Eend_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:18:
[...]

Jammer, infrarood lijkt mij ook wel interessant om te zien. Maar wat je nu hebt is ook niet mis :)
Die enterprise drones zijn gewoon achterlijk duur. En als je weet dat je met die 3T alleen jpg foto kunt maken dan hoef je het daar iig niet voor te doen.
Voor weinig geld was het leuk geweest om eens aan de tand te voelen maar eerlijk, waar heb je het voor nodig? De mooiste of duidelijkste beelden maak je 's nachts met thermal cam, maar in Nederland mag je 's nachts niet vliegen.

Ben happy met de Pro, binnenkort eens zien of ik er iets moois mee kan maken. Heb al wat ideetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:33:
@M!chel Was dat de drone met infrarood? :)

In ander nieuws: ik heb ook weer wat nieuws gekocht: een BetaFPV Meteor75 Pro. Een klein 75 mm tinywhoopje, omdat mijn naar Fractal65 omgebouwde Mobula6 ELRS te licht is om echt lekker mee buiten te vliegen.

Vorig weekend heb ik hem uitgeprobeerd, en hij vliegt alsof ie op rails rijd. En wat een power voor zo'n klein ding :D

Helaas geen beelden van omdat ik een verkeerd geformatteerd MicroSD kaartje in mijn goggles had zitten :(

Mijn huidige drones:
[Afbeelding]
Het Tellootje gebruik ik eigenlijk niet meer. Hier in huis is het te donker voor het ding, en buiten waait ie weg.
En al over naar Walksnail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

M!chel schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:59:
[...]

Die enterprise drones zijn gewoon achterlijk duur. En als je weet dat je met die 3T alleen jpg foto kunt maken dan hoef je het daar iig niet voor te doen.
Voor weinig geld was het leuk geweest om eens aan de tand te voelen maar eerlijk, waar heb je het voor nodig? De mooiste of duidelijkste beelden maak je 's nachts met thermal cam, maar in Nederland mag je 's nachts niet vliegen.

Ben happy met de Pro, binnenkort eens zien of ik er iets moois mee kan maken. Heb al wat ideetjes :)
Ik ben benieuwd naar de beelden :)

Maar zo'n thermal cam is handig voor bedrijven, als particulier heb je er vrij weinig aan denk ik. Je kunt wel mooie beelden maken en de isolatie van je dak makkelijk controleren en dat is het dan wel zo'n beetje. De rest kun je met een gewone thermal cam doen.

(maar met een drone is dat leuker, natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Nee, nog niet. M'n baas zou wat extra uren uitbetalen maar dat is nog (steeds) niet gebeurd. Dus ik moet nog even wachten..

Ik ben inmiddels analoog wel een beetje zat, teveel problemen met interferentie als er een DJI vlieger in de buurt zit, en de meeste mensen waar ik wel eens mee vlieg vliegen DJI.

Laatst was er iemand die ook analoog vloog op het kanaal waar ik ook op zat in de buurt die mijn signaal compleet wegdrukte. Dus ik kon mooi meekijken met die andere persoon, nadeel was wel dat mijn 5" nog gewoon rondvloog.

Maar ook mensen die een paar honderd meter verderop zitten en hun DJI spul op volle kracht laten zenden zorgen voor storing

[ Voor 12% gewijzigd door _Eend_ op 24-09-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:24:
[...]

Nee, nog niet. M'n baas zou wat extra uren uitbetalen maar dat is nog (steeds) niet gebeurd. Dus ik moet nog even wachten..

Ik ben inmiddels analoog wel een beetje zat, teveel problemen met interferentie als er een DJI vlieger in de buurt zit, en de meeste mensen waar ik wel eens mee vlieg vliegen DJI.

Laatst was er iemand die ook analoog vloog op het kanaal waar ik ook op zat in de buurt die mijn signaal compleet wegdrukte. Dus ik kon mooi meekijken met die andere persoon, nadeel was wel dat mijn 5" nog gewoon rondvloog.

Maar ook mensen die een paar honderd meter verderop zitten en hun DJI spul op volle kracht laten zenden zorgen voor storing
Ah, ja. Ik ben ook over naar DJI. Vlieg voornamelijk op een leeg veld dus hopelijk niemand tot last. Ook helpt het wel om de takken van bomen en andere uitstekende dingen te zien waar ik met analoog wel vaak tegenop vloog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Beetje gespeeld met de 3 cams van de M3Pro.
Jammer dat het even vlug moest op het laatste lichte moment van de dag. Het begon helaas al vlug te schemeren.
Hopelijk heb ik komend weekend wat meer tijd en beetje fatsoenlijk weer.

Beelden gemaakt in D-log en D-log M.
Jammer van de ruis maar dat komt misschien omdat het ging schemeren.
Ik moet het nog eens testen met andere instellingen en beter licht.

• bumtroll
Hulp gezocht in de buurt van Hillegom.

Ik kan best een stukje rijden, maar het halve land doorkruisen wordt me te gek.

Vorig jaar ben ik, na veel filmpjes van Joshua Bardwell en andere YouTubers te hebben gekeken, met de FPV-hobby begonnen. Ik heb iemand een 5-inch drone laten bouwen en deze vliegt super. Echter, er zijn nu wat softwareproblemen die aangepast moeten worden, en ik kan de benodigde informatie niet vinden en begrijp het niet helemaal.

Later heb ik zelf een 5-inch drone gebouwd met volgens YouTube-filmpjes de beste/duurste onderdelen, haha! Ik heb een F7 SpeedyBee stack, AOS Supernova motoren, een AOS 5 V5-frame en een M10 GPS gebruikt. Alleen vliegt deze drone echt slecht: er is veel propwash, ik krijg mijn OSD niet ingesteld, en de GPS werkt niet.

Daarnaast heb ik ook nog een derde drone gekocht, een Cinelog 25.

Alle drones hebben het DJI O3-systeem en ELRS-ontvangers.

zelf ook al meerder guides gevolgd en gezocht, maar geeft niet het resultaat wat ik zoek,

Is er iemand die mij kan helpen mijn drones goed te laten vliegen en mij kan leren hoe ik alles werkend krijg?

[ Voor 4% gewijzigd door bumtroll op 25-09-2024 13:27 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:55
Post eens wat detail foto’s van je drone die zoveel problemen geeft. Is alles wel stevig gemonteerd?
Wat noem jij propwash, misschien kun je eens een video posten als je LOS vliegt in je achtertuin. Dus gewoon hoveren ;)

Ow, en laat die O3 er dan maar even uit. Eerst stabiel krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door BoAC op 25-09-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Wanneer het licht precies juist binnenkomt ... wat zien je beelden er dan magisch uit. Schitterend.
Dit is veruit mijn beste video production tot nu toe.
Enjoy!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

BoAC schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:57:
Post eens wat detail foto’s van je drone die zoveel problemen geeft. Is alles wel stevig gemonteerd?
Wat noem jij propwash, misschien kun je eens een video posten als je LOS vliegt in je achtertuin. Dus gewoon hoveren ;)

Dit. Mijn eerste vlucht met mijn zelfbouw 5 inch was ook een drama. alles zat los. Motors, frame, zelfs de props zaten niet goed genoeg vast.

Als je denkt dat het goed vast zit kan het vast nog iets vaster :P Draai alles nog wat extra aan, probeer dan nog eens.

• bumtroll
BoAC schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:57:

alles zit 100% goed vast heb al meerdere vluchten gemaakt met de drone,
YouTube: DJI 0010

op 20 seconden schudt die heel erg dit doet hij ook als je ult een val gas bij geeft, tevens ook bij gewoon een roll doet hij dit,
en let niet op me vlieg skills :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4-pfopod7Luo6wf81JKnZC7sYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HknD9u3hHWeDGngQK3fpvLZj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynJENXpX6XHKN65uIgE2mMb2ZoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuwoGVTQz33Qj91gvvL13LnK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNkGf_fCw4csv824Wx8Lvqsziso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vB8Y4PsIqAWTZlQdi2bNVCW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFh0Q2FPstaprx9dnDKBpmNVgso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6RJn3uLdSMRT40GtOeIvXy3.jpg?f=fotoalbum_large

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik ben nieuw in dit topic.
Ik heb bijna 3 jaar geleden een DJI mini 2 gekocht. Ik heb daar in ruim 7 uur meer dan 60 km mee gevlogen. Alleen vorige week zaterdag wou ik landen op een bootje, en door het schommelen van de boot ving ik hem niet op in mijn hand maar kreeg een propeller tegen mijn vinger, en voordat ik 2 keer met mijn ogen kon knipperen lag de drone in het water en was hij niet meer te zien.

Wat ik geleerd heb: een drone blijft niet drijven. En landen op een boot is niet de meest handige plek, dus of landen op de kant, of zorgen dat je zeker weet dat je hem kan landen zonder dat hij te water gaat

Ik zit nu rustig (ik hoef niet snel weer te kunnen vliegen, maar wil natuurlijk wel weer vliegen, en filmen) te kijken wat de opvolger wordt. Ik zat te kijken naar de 3 pro of de 4 pro. Met name de prijs van de 4 houdt me tegen, en misschien komt er binnenkort de 5 pro. Of misschien kan ik veel beter een andere drone aanschaffen. Al heb ik op dit moment geen zin in het halen van de vereiste certificaten voor een drone zwaarder dan 250gram.

Hebben jullie tips wat een goede opvolger kan worden van mijn DJI mini 2?

• M!chel
  • Niet online
@jvwou123 Mini 3 Pro heeft in zekere mate problemen met signaal ontvangst, dit komt omdat de antennes anders geplaatst zijn dan bij de Mini 2. Bij de Mini 4 Pro hebben ze antennes weer goed geplaatst.
Alleen al daar voor zou ik, als je echt op zoek bent naar de opvolger (dus betere camera en meer functies) van de Mini 2, voor de Mini 4 Pro gaan.

Wil je gewoon bij de Mini 2 blijven, dan zou ik een goeie 2ehands zoeken of voor de Mini 4K gaan. Deze laatste is in feite gewoon de Mini 2 opnieuw uitgebracht onder een nieuwere naam.

• mvds

mvds

Totally awesome!

@jvwou123 Ik had de aankondiging voor de mini 5 pro eigenlijk al verwacht, eerlijk gezegd. Dus ik weet niet of die nog gaan komen op korte termijn

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@M!chel en @mvds bedankt voor de reacties.

Een tweede handse mini 2 is de goedkoopste optie nu denk ik, maar dan mis je natuurlijk de mooie nieuwe features van de 4 pro (de 3 is dan beter om over te slaan ivm "slechter" bereik).
De "upgrade" naar een 4k is volgens mij niet direct een hele grote upgrade, alleen filmen in 4k.

Zijn er eventueel andere merken die soort gelijke drones maken? Of is DJI in de drone markt een beetje de one and only?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb het idee dat DJI wel zo'n beetje heer en meester is op dat vlak. De rest zie ik allemaal als Chinese knock off. Als ik de andere merken bij bijv Mediamarkt bekijk, dan zijn ze het ook echt allemaal net niet.

Dunner plastic, meer beweging als je de behuizing van de drone voelt, enz. Het voelt allemaal net wat goedkoper.

Ik hoop ook nog steeds op een release van de mini 5 pro op korte termijn want ik wil hem dan ook kopen, maar ik heb echt geen idee hoe realistisch het is dat ie binnenkort komt. Meest voor de hand liggend is nu de periode van de feestdagen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
bumtroll schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:46:
[...]

op 20 seconden schudt die heel erg dit doet hij ook als je ult een val gas bij geeft, tevens ook bij gewoon een roll doet hij dit,

...
Je vliegskills vind ik niet eens zo slecht :) Je hebt alleen wat weinig obstakels als bomen die het een beetje saai maken ;)
Wat jij ervaart is niet alleen propwash. Dit is eerder tuning. Je kunt dit er grotendeels wel uit krijgen door wat te spelen met filters hoewel de huidige status van BetaFlight wel zo goed is dat die dat meestal zelf al kan.
Kijk wat tutorials door welke stappen je kunt ondernemen :P

Echte propwash uit een vrije val heeft bijna iedereen wel, maar lost men meestal op zoals jij ook al doet bij 0:36 in je video.
'Propwash in een punch' is echt tuning. Verder vliegt hij naar mijn idee echt goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door BoAC op 27-09-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bumtroll schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals hierboven al aangegeven, lijkt het op een tuning-issue.
Als je BetaFlight gebruikt, kijk even of antigravity-gain nog aan te passen is, probeer die iets hoger te zetten. Daarnaast kunnen je filters iets te hoog staan :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumtroll
BoAC schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:40:
[...]

Je vliegskills vind ik niet eens zo slecht :) Je hebt alleen wat weinig obstakels als bomen die het een beetje saai maken ;)
Wat jij ervaart is niet alleen propwash. Dit is eerder tuning. Je kunt dit er grotendeels wel uit krijgen door wat te spelen met filters hoewel de huidige status van BetaFlight wel zo goed is dat die dat meestal zelf al kan.
Kijk wat tutorials door welke stappen je kunt ondernemen :P

Echte propwash uit een vrije val heeft bijna iedereen wel, maar lost men meestal op zoals jij ook al doet bij 0:36 in je video.
'Propwash in een punch' is echt tuning. Verder vliegt hij naar mijn idee echt goed :)
nou het leuke is dit frame en motoren zijn dus van chriss rosser door veel youtubers als een van de betere tuners etc bevonden

hij heeft dus ook een tune gemaakt voor dit frame en motoren en heb er op gezet, en kan me niet voorstellen dat hij zijn eigen frame en motoren niet kan tunen?

En natuurlijk geloof ik jullie advies ga ik zeker wat mee doen, maar mijn hoofd vraag blijft ik zoek nog steeds iemand in de buurt die ook met de andere dingen kunnen helpen zoals gps/osd etc

[ Voor 8% gewijzigd door bumtroll op 27-09-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik heb dit weekend geen tijd, want er is een walksnail setje naar mij onderweg *O*

Een Walksnail VRX voor op mijn Skyzone bril, en een Avatar HD v3 VTX + cam voor op mijn 5 inch. De Whoops blijf ik nog analoog vliegen, daar vlieg ik alleen thuis of op rustige momenten tijdens een meetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Dit weekend geen top weer helaas. Maar mogelijk goed genoeg om even overdag met de Mavic 3 Pro te gaan spelen.
Ook fijn om meteen 3 accu's erbij te hebben, hoef je niet zo snel weer naar huis om op te laden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Vandaag toch even wat kunnen spelen met de Mavic 3 Pro.
Is toch wel even wennen om opeens 3 verschillende lenzen tot je beschikking te hebben.
Maar goed, ik hoorde een tijdje terug dat er elk jaar een groep flamingo's in Nederland overwinterd.
En nu met de mogelijkheid om van een afstand toch dichtbij te filmen ben ik maar eens gaan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0xxtYpu.jpeg

Waar de vogels vroeger bang waren van een drone en wegvlogen, hadden ze nu mooi niks in de gaten! :*)
Geweldig! Jammer dat er vrij veel wind stond, ik ben dan altijd toch wat meer voorzichtig (misschien te voorzichtig).
Al met al wel wat shots kunnen maken, en gelijk ook weer wat oefenmateriaal (alle lenzen filmen in D-Log M) om te bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik heb de 03 air unit aan de praat gekregen op mijn iflight nazgul 5

XING-E Pro 2207 motors met 2750 kv

En dan vlieg ik met 4s 1800 mah 120C Tattuu R-line batterijen. (met mijn huidige vliegstijl kan ik 9 minuten vliegen!!!)

Controller is een frysky Taranis Q7 met nieuwe hall effect gimbals en een happymodel 1W elrs module op de back.

Helaas was de kabel van mijn 03 air unit niet lang genoeg om een 3d print te gebruiken, nu zie ik dus in mijn on board twee pinnnen links en rechts en ook mijn props. Gelukkig filtert mijn brain het weg, de props zie ik wel maar de pinnen niet meer. En voor de video opnames, als ik een klein beetje op mijn beeld inzoom dan zie je alleen de props nog.

Momenteel vlieg ik elke dag 10 a 20 batterijen.
Dat ziet er zo uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@Kain_niaK 10-20 batterijen, wow.. Ik ben al blij als ik in het weekend "al" mijn 6 lipo's leeg kan vliegen :D

Afgelopen weekend is mijn Walksnail setje met VRX en Avatar HD Nano Kit v3 binnengekomen *O*

De installatie was wel even een dingetje.
  1. De camera is 14x14 mm, in mijn 5 incher zit een 19x19 mm camera
  2. De VTX heeft een 20x20 montagepatroon voor M3 schroeven en 25,5x25,5 mm voor M2.
  3. De VRX en VTX hadden verschillende versies van de firmware
1. Er zit gelukkig ook een frame bij waardoor de camera wel 19x19 gemaakt kan worden, dus hij kon zo in mijn 5 incher

2. In het frame (GEPRC Mk. 5) zitten alleen gaten voor M2 schroeven, ik had niet zo'n zin om de gaten uit te boren, en er zitten brackets voor de kabels van de camera en de antenne op het 25,5 mm montagepatroon , de meegeleverde schroeven daarvoor waren of te kort of te lang, waardoor ze een heel eind uit zouden steken. Opgelost door de VTX vast te plakken met sterk dubbelzijdig tape. Daar had ik mijn Speedybee TX800 ook mee vastgeplakt, en die moest ik met kracht eraf halen. Dat zit wel goed dus.

3. Updaten is simpel: firmware bestand voor de VRX op de MicroSD kaart gooien en 10 sec. de bind knop vasthouden. Na wat driftig gepiep was ie klaar.

De VTX updaten was iets meer werk, er zit bij de VTX een apart USB kabeltje met een ministekkertje voor in de VTX. Als je de USB kabel en een lipo aansluit verschijnt de VTX als schijfstation op je laptop/PC en kun je daar de firmware naartoe schrijven, dus voor de rest dezelfde procedure als de VRX.

Ik heb even snel een vergelijking in elkaar geflanst:
(kun je gelijk zien welk effect een DJI vlieger heeft op analoog :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:32
Kain_niaK schreef op maandag 30 september 2024 @ 05:33:
Ik heb de 03 air unit aan de praat gekregen op mijn iflight nazgul 5

XING-E Pro 2207 motors met 2750 kv

En dan vlieg ik met 4s 1800 mah 120C Tattuu R-line batterijen. (met mijn huidige vliegstijl kan ik 9 minuten vliegen!!!)

Controller is een frysky Taranis Q7 met nieuwe hall effect gimbals en een happymodel 1W elrs module op de back.

Helaas was de kabel van mijn 03 air unit niet lang genoeg om een 3d print te gebruiken, nu zie ik dus in mijn on board twee pinnnen links en rechts en ook mijn props. Gelukkig filtert mijn brain het weg, de props zie ik wel maar de pinnen niet meer. En voor de video opnames, als ik een klein beetje op mijn beeld inzoom dan zie je alleen de props nog.

Momenteel vlieg ik elke dag 10 a 20 batterijen.
Dat ziet er zo uit.

[YouTube: My daily routine]
Waar is dit gefilmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Er schijnen problemen te zijn met de combinatie O3 en Goggles 3. Als de goggles 3 de verbinding verliezen met de O3 dan wordt de verbinding later niet meer opgebouwd, ook niet als er wel signaal isen vlieg je dus blind. De enige manier om weer verbinding te krijgen is te disarmen en weer te armen: https://www.dronewatch.nl...o3-air-unit-en-goggles-3/

Meer info: https://forum.dji.com/for...mod=viewthread&tid=317871

Ik ben wel benieuwd of mensen hier dezelfde problemen ervaren

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-07 20:08
Vorige maand 3 weken in IndonesiΓ« gereisd, uiteraard ging de drone mee. Afgelopen weekend een kleine compilatie gemaakt.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

_Eend_ schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:14:
@Kain_niaK 10-20 batterijen, wow.. Ik ben al blij als ik in het weekend "al" mijn 6 lipo's leeg kan vliegen :D

Afgelopen weekend is mijn Walksnail setje met VRX en Avatar HD Nano Kit v3 binnengekomen *O*

De installatie was wel even een dingetje.
  1. De camera is 14x14 mm, in mijn 5 incher zit een 19x19 mm camera
  2. De VTX heeft een 20x20 montagepatroon voor M3 schroeven en 25,5x25,5 mm voor M2.
  3. De VRX en VTX hadden verschillende versies van de firmware
1. Er zit gelukkig ook een frame bij waardoor de camera wel 19x19 gemaakt kan worden, dus hij kon zo in mijn 5 incher

2. In het frame (GEPRC Mk. 5) zitten alleen gaten voor M2 schroeven, ik had niet zo'n zin om de gaten uit te boren, en er zitten brackets voor de kabels van de camera en de antenne op het 25,5 mm montagepatroon , de meegeleverde schroeven daarvoor waren of te kort of te lang, waardoor ze een heel eind uit zouden steken. Opgelost door de VTX vast te plakken met sterk dubbelzijdig tape. Daar had ik mijn Speedybee TX800 ook mee vastgeplakt, en die moest ik met kracht eraf halen. Dat zit wel goed dus.

3. Updaten is simpel: firmware bestand voor de VRX op de MicroSD kaart gooien en 10 sec. de bind knop vasthouden. Na wat driftig gepiep was ie klaar.

De VTX updaten was iets meer werk, er zit bij de VTX een apart USB kabeltje met een ministekkertje voor in de VTX. Als je de USB kabel en een lipo aansluit verschijnt de VTX als schijfstation op je laptop/PC en kun je daar de firmware naartoe schrijven, dus voor de rest dezelfde procedure als de VRX.

Ik heb even snel een vergelijking in elkaar geflanst:
[YouTube: Analog vs. Walksnail #fpv #walksnail #analog #shorts](kun je gelijk zien welk effect een DJI vlieger heeft op analoog :+)
Hoeveel latency heeft walksnail? Merk je verschil met analoog? Ik heb nog geen goede analog kunnen uit proberen maar heb wel een paar foxeer vtx (1.8W en 2.7W) en ook twee Foxeer T Rex, (een mini en een micro). Maar daar heb ik nog niks mee gedaan. Ik denk dat ik eerst mijn DJI goggles v2 ga upgraden naar analog. Waarom? Omdat die groot genoeg zijn dat mijn bril er in past! Dat is niet super comfortable maar wel te doen. Mijn fatsharks, daar past mijn bril niet in dus moet ik contact lenzen dragen en mijn ogen kunnen ze niet goed mee verdragen. Ik heb helaas nog geen plaatse in the filipijnen gevonden waar ze prescription lenses maken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Kain_niaK schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Hoeveel latency heeft walksnail? Merk je verschil met analoog? Ik heb nog geen goede analog kunnen uit proberen maar heb wel een paar foxeer vtx (1.8W en 2.7W) en ook twee Foxeer T Rex, (een mini en een micro). Maar daar heb ik nog niks mee gedaan. Ik denk dat ik eerst mijn DJI goggles v2 ga upgraden naar analog. Waarom? Omdat die groot genoeg zijn dat mijn bril er in past! Dat is niet super comfortable maar wel te doen. Mijn fatsharks, daar past mijn bril niet in dus moet ik contact lenzen dragen en mijn ogen kunnen ze niet goed mee verdragen. Ik heb helaas nog geen plaatse in the filipijnen gevonden waar ze prescription lenses maken ...
De latency is van Walksnail was bij mij 25-45 ms, daar komt dan nog de latency die de HDMI input van mijn skyzones veroorzaakt (geen idee hoeveel dat is) want de Walksnail VRX is via HDMI aangesloten op mijn goggles. Maar dat zijn de uiterste waarden die ik heb gezien tijdens mijn eerste vlucht. Niet slecht tov. analoog. Voor mij is de hogere latency niet echt merkbaar, maar ik heb dan ook geen bovengemiddelde vliegskills.

Het is volgens reviews vergelijkbaar met DJI, maar zeker slechter dan analoog, maar zoals ik al schreef: voor mij is het niet of nauwelijks merkbaar. Maar het beeld is veel stabieler. Je krijgt geen storing in je beeld meer omdat er ergens verderop een mug een electromagnetische scheet laat of een DJI piloot zijn goggles inschakelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

zuiden van mindanao, het grootste eiland in de philipijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
_Eend_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

De latency is van Walksnail was bij mij 25-45 ms, daar komt dan nog de latency die de HDMI input van mijn skyzones veroorzaakt (geen idee hoeveel dat is) want de Walksnail VRX is via HDMI aangesloten op mijn goggles. Maar dat zijn de uiterste waarden die ik heb gezien tijdens mijn eerste vlucht. Niet slecht tov. analoog. Voor mij is de hogere latency niet echt merkbaar, maar ik heb dan ook geen bovengemiddelde vliegskills.

Het is volgens reviews vergelijkbaar met DJI, maar zeker slechter dan analoog, maar zoals ik al schreef: voor mij is het niet of nauwelijks merkbaar. Maar het beeld is veel stabieler. Je krijgt geen storing in je beeld meer omdat er ergens verderop een mug een electromagnetische scheet laat of een DJI piloot zijn goggles inschakelt :+
Haha, vooral die laatste 2. Ik heb een paar dagen terug nog even analoog gevlogen maar moest wel even schrikken toen mijn beeld bijna wegviel achter een net wat dikke boom :o. Dan is digitaal toch wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRzr
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 21:16
_Eend_ schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:54:
De Skyzone Cobra X is ook gewoon een goede optie als ik de reviews zo lees :)

Het nadeel van box goggles is (kort door de bocht) dat de hardware die er in zit minder krachtig is, waardoor de latency hoger is dan van 'normale' goggles. Daarom zijn die ook een stuk duurder. Niet dat je dat heel erg merkt, DJI en Walksnail hebben ook een hogere latency dan analoog, en daar kun je ook prima mee vliegen.

M.i. is het dus meer een papieren nadeel, en merk je er weinig van in de praktijk :)

[...]

Het upgraden van de camera op je drone heeft weinig zin, je kunt er wel een andere camera op zetten met meet TVL (= de resolutie) maar het is en blijft analoog. En daarvan is de beeldkwaliteit gewoon driewerf K :X Maar het is de goedkoopste optie en het werkt.

En zo'n 75 mm tinywhoop vliegt wel leuk, ook buiten ja :) Ik heb een Mobula6 (65 mm) en die heeft het bij matige windvlagen nog wel moeilijk. Omdat die van jou iets groter is heeft ie daar minder moeite mee, maar ik voorspel dat je op termijn toch wel iets groters wil hebben :P Een tijdje geleden vloog ik mijn 5 incher samen met iemand met een 3 incher. En op een gegeven moment vroeg ie of ik ook zo'n last had van de wind. "Welke wind?" 8)

Nog 1 tip: koop een Vifly Whoopstor. Dit is een lader voor 1S lipootjes, vaak worden er bij Tinywhoops van die simpele USB laders meegeleverd die alleen maar kunnen laden, maar als je je lipootjes na gebruik naar storage charge (ont)laad gaan ze in mijn ervaring een stuk langer mee. (https://droneshop.nl/vifly-whoopstor-v3)

Als voorbeeld: ik kreeg bij mijn (inmiddels overleden Tinyhawk 3) een aantal lipootjes die ik altijd met de meegeleverde USB lader heb opgeladen

Er is ook een NL drone community: https://discord.gg/hkXdrKuk hier organiseren we regelmatig meetups

Zelf zit ik ook nog in de wereldwijde Drone Community https://discord.gg/9bK8Z7BG, daar zijn veel van de mensen in de NL'se community ook actief.
Heeft iemand nog invites voor mij voor deze 2 discord communities? Ik kom graag in contact met meer droners in Nederland en in de wereld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
TheRzr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Heeft iemand nog invites voor mij voor deze 2 discord communities? Ik kom graag in contact met meer droners in Nederland en in de wereld :D
Same!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

TheRzr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Volgens mij kun je daar nog steeds op klikken? Vziw zijn beide servers openbaar.

Internationale Drone Community
https://discord.gg/drones

NL Drone Community
https://discord.gg/7mJ49xVA

@Hercul3s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRzr
_Eend_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Volgens mij kun je daar nog steeds op klikken? Vziw zijn beide servers openbaar.

Internationale Drone Community
https://discord.gg/drones

NL Drone Community
https://discord.gg/7mJ49xVA

@Hercul3s
Gek, ik kreeg een invite verlopen bij die 2 links van eerder. Deze werken wel. Hartelijk dank _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRzr
M!chel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:09:
Vandaag toch even wat kunnen spelen met de Mavic 3 Pro.
Is toch wel even wennen om opeens 3 verschillende lenzen tot je beschikking te hebben.
Maar goed, ik hoorde een tijdje terug dat er elk jaar een groep flamingo's in Nederland overwinterd.
En nu met de mogelijkheid om van een afstand toch dichtbij te filmen ben ik maar eens gaan kijken.

[Afbeelding]

Waar de vogels vroeger bang waren van een drone en wegvlogen, hadden ze nu mooi niks in de gaten! :*)
Geweldig! Jammer dat er vrij veel wind stond, ik ben dan altijd toch wat meer voorzichtig (misschien te voorzichtig).
Al met al wel wat shots kunnen maken, en gelijk ook weer wat oefenmateriaal (alle lenzen filmen in D-Log M) om te bewerken.

[YouTube: Flamingo's in Nederland]
Op welke locatie is dit gefilmd? Hier ga ik graag ook eens een keer een bezoekje nemen :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
TheRzr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

Op welke locatie is dit gefilmd? Hier ga ik graag ook eens een keer een bezoekje nemen :D .
https://maps.app.goo.gl/4v7Ei9jDpwJ9yXmW8

En als je toch naar Zeeland komt: De Big Five van Zeeland ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Foto met volle bak tegenlicht. Aan de grens van waar ik wel/niet mocht vliegen.
Met op de achtergrond wat containers waarin ze weleens wat bananen vinden tussen de ladingen coke. :P

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54045010648_f3c77ebe87_c.jpgCY INTEROCEAN II by Michel Wisse, on Flickr

En wat vervoerd het schip?
Onderdelen voor offshore windmolenpark.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54045435382_70ca7e3fcb_c.jpgTransition pieces by Michel Wisse, on Flickr

[ Voor 59% gewijzigd door M!chel op 06-10-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Welke manier gebruiken jullie om meerder lipo’s op te laden? Ik heb een 2 poort charger, maar zelfs met 3 accu’s vind ik dat lang duren omdat je 1x moet wisselen. Een extra charger voelt dan ook wat overkill en de balance boards ben ik wat huiverig voor omdat ik soms een accu niet helemaal op vlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Hercul3s schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:00:
Welke manier gebruiken jullie om meerder lipo’s op te laden? Ik heb een 2 poort charger, maar zelfs met 3 accu’s vind ik dat lang duren omdat je 1x moet wisselen. Een extra charger voelt dan ook wat overkill en de balance boards ben ik wat huiverig voor omdat ik soms een accu niet helemaal op vlieg.
Ik laad altijd 4 accu's tegelijk op. Parallel laden. Ik zorg altijd dat alle cellen maximaal 0,1v van elkaar afwijken voordat ik de accu's aansluit. Je hebt daar van die mooie parallel charge bordjes voor.
Je kunt dan 4x 4s 1300MAh accu's opladen met 5,2A opladen in 3 kwartier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

BoAC schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:44:
[...]

Ik laad altijd 4 accu's tegelijk op. Parallel laden. Ik zorg altijd dat alle cellen maximaal 0,1v van elkaar afwijken voordat ik de accu's aansluit. Je hebt daar van die mooie parallel charge bordjes voor.
Je kunt dan 4x 4s 1300MAh accu's opladen met 5,2A opladen in 3 kwartier :)
Hoe zorg je er dan voor dat ze maar zo weinig van elkaar afwijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
_Eend_ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:15:
[...]

Ik gok met een "mooi parallel charge bordje"

O-)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
[...]

Na elke vlucht storage ik altijd mijn accu’s naar 3.80v per cel individueel.

En na al die jaren vliegen weet ik dat een accu ongeveer op storage uitkomt bij 14.6V in de bril :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

[...]

Je kunt de balance leads van je 4 batterijen in het parralell bordje stoppen zonder dat het bord is aangesloten op een lader. De cellen van de batterijen balanceren elkaar nu. Als de eerste cell van de batterij 3.8 is en de eerste cell van de tweede battery 3.9 is dan zal de spanning van de 3.9 omlaag gaan en die van de 3.9 om hoog tot beide cellen op 3.85 staan.

Of stel je hebt 4 batterijen. De eerste zijn cells zitten rond de 4V. De tweede zijn cells zitten ronde de 3.9V. The derde ook rond de the 3.9V en de 4de batterij heeft zijn cellen rond de the 3.7V zitten. Sluit ze alle 4 op het parralel bordje en wacht 10 minuten. Nu zijn alle batterijen rond de 3.8V. Dan start je het parrallel chargen.

Ik heb zelf twee accucell 6 chargers (80W 10AMP) en 2 parallel charge bordjes voor XT60 waar elk 4 batterijen op aangesloten kunnen worden. Ik heb een 2S voor mijn controller. Een 4S voor mijn bril. 8 keer een 4S batterij voor mijn 5 inch quad en 4 keer een 3S battery ook voor mijn 5 inch quad. In total 14 batterijen. Ik kan die met mijn chargers allemaal opladen in een uurtje als het echt moet. Dan charge ik wel boven de 2C en zonder te balancer. Maar als er geen hast is dan doe ik er normaal 2 uurtjes over om die allemaal op te laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Kain_niaK op 07-10-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Kain_niaK schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Je kunt de balance leads van je 4 batterijen in het parralell bordje stoppen zonder dat het bord is aangesloten op een lader. De cellen van de batterijen balanceren elkaar nu. Als de eerste cell van de batterij 3.8 is en de eerste cell van de tweede battery 3.9 is dan zal de spanning van de 3.9 omlaag gaan en die van de 3.9 om hoog tot beide cellen op 3.85 staan.

Of stel je hebt 4 batterijen. De eerste zijn cells zitten rond de 4V. De tweede zijn cells zitten ronde de 3.9V. The derde ook rond de the 3.9V en de 4de batterij heeft zijn cellen rond de the 3.7V zitten. Sluit ze alle 4 op het parralel bordje en wacht 10 minuten. Nu zijn alle batterijen rond de 3.8V. Dan start je het parrallel chargen.

Ik heb zelf twee accucell 6 chargers (80W 10AMP) en 2 parallel charge bordjes voor XT60 waar elk 4 batterijen op aangesloten kunnen worden. Ik heb een 2S voor mijn controller. Een 4S voor mijn bril. 8 keer een 4S batterij voor mijn 5 inch quad en 4 keer een 3S battery ook voor mijn 5 inch quad. In total 14 batterijen. Ik kan die met mijn chargers allemaal opladen in een uurtje als het echt moet. Dan charge ik wel boven de 2C en zonder te balancer. Maar als er geen hast is dan doe ik er normaal 2 uurtjes over om die allemaal op te laden.
Wees daar wel heel voorzichtig mee. Als het verschil te groot is, fikt echt de bedrading door. Vandaar het verschil van 0,1 volt ;)

https://www.youtube.com/r...ardwell+parallel+charging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

BoAC schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

Wees daar wel heel voorzichtig mee. Als het verschil te groot is, fikt echt de bedrading door. Vandaar het verschil van 0,1 volt ;)

https://www.youtube.com/r...ardwell+parallel+charging
Dat valt heus wel mee hoor. De volle batterij begint gewoon de lege op te laden, je loopt alleen het risico dat dat met veel te veel current gaat. En dat is niet goed voor je batterij. Daarom als het verschil te groot is, de legere batterij eerst beetje bij laden voor je gaat parrallel chargen. Het grootste verschil dat ik uit balanceer op het charge board (zonder lader aan te sluiten) is 0.2V. Dus 3 batterijen met cellen rond de 3.8V en een batterij met cellen rond de 3.5V, dan laad ik de 3.5V naar 3.8V en start dan het parrallel chargen met alle batterijen. Maar 3.8V en 3.6V, dan balanceer ik snel uit op mijn boardje. 15 minuten is lang genoeg. Ik wil dat alle cellen op alle baterijen maar maximeel 0.05V verschil hebben voor ik ga parrallel chargen.

En nu even iets heel anders. Ik heb net mijn eerste freestyle met de 5 inch quad geupload naar youtube.

Enjoy!

[ Voor 12% gewijzigd door Kain_niaK op 08-10-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kain_niaK schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Dat valt heus wel mee hoor. De volle batterij begint gewoon de lege op te laden, je loopt alleen het risico dat dat met veel te veel current gaat. En dat is niet goed voor je batterij. Daarom als het verschil te groot is, de legere batterij eerst beetje bij laden voor je gaat parrallel chargen. Het grootste verschil dat ik uit balanceer op het charge board (zonder lader aan te sluiten) is 0.2V. Dus 3 batterijen met cellen rond de 3.8V en een batterij met cellen rond de 3.5V, dan laad ik de 3.5V naar 3.8V en start dan het parrallel chargen met alle batterijen. Maar 3.8V en 3.6V, dan balanceer ik snel uit op mijn boardje. 15 minuten is lang genoeg. Ik wil dat alle cellen op alle baterijen maar maximeel 0.05V verschil hebben voor ik ga parrallel chargen.

En nu even iets heel anders. Ik heb net mijn eerste freestyle met de 5 inch quad geupload naar youtube.

Enjoy!

[YouTube: FPV - King of the Jungle]
Woeps @ 2:28 maar het gaat goed! :D
Mooi filmpje! :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Pagina: 1 ... 100 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.