Hercul3s schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:25:
[...]
Ik begin het te merken.. De antenne's zijn aangekomen en die maken het bereik wel wat beter .. alleen nog niet helemaal naar waar ik het graag zou willen.
De situatie, ik heb een leuk veld om in te vliegen van ongeveer 300x150 meter (in een rechthoek). Verdeeld in grofweg 2 stukken van 150x150 en 150x150. Het ene stuk is veel lage begroeiing (<1m) maar ook wel wat bomen, soms in een groepje. Het andere stuk is een bos, redelijk dicht begroeid maar wel met een pad er doorheen en met open plekken.
Mijn ideaal beeld zou zijn om door beide stukken te kunnen vliegen met behoud van goed video signaal. Op dit moment lukt het echter niet om zonder storingen over het 'lege' stuk te vliegen. Zodra er wat bomen tussen mij en de drone staan dan stoort het signaal vrij erg. Laat staan om ook door het beboste stuk te vliegen.
Mijn vraag, komt dit door de VTX en de max output van 400mw en zou een sterkere VTX dit oplossen? Of kan ik beter kijken naar bijv een DJI systeem waarvan ik lees dat de range en penetration heel goed zijn?
Dat is het nadeel van analoog: je hebt vrij snel interferentie. Mijn 'vaste' plek is een veld van ongeveer dezelfde grootte, maar achter wat bosjes staat een oude grote bunker waar je lekker in de schaduw kunt zitten. Het nadeel: Er staan bosjes tussen.
Bladeren blokkeren het signaal heel erg, dus halverwege het veld begint het beeld al minder te worden. Een voorbeeldje: Ik zit achter de bosjes in de rode kriebel op foto #1, foto #2 laat het (ergste) beeld zien als ik achter de bomen die je links op foto #1 ziet:
ik was te lui om de volledige video te uploaden
En die bomen staan op 40 meter afstand van de plek waar ik zit.
Dit is op 200 mW, mijn VTX kan tot 800 mW, maar zo hoog ben ik nog nooit gegaan. Meer vermogen = meer beter, je hebt ook VTX'en die 1 W of zelfs 2,5 W uit kunnen zenden. De Rush Tank is zo'n VTX. Daarmee heb je minder last van dit soort interferentie, maar het lost het nooit helemaal op. Maar ik heb ook een redelijk korte antenne op mijn drone zitten, misschien als ik een wat langere antenne erop schroef dat het dan
iets beter zal worden, want zodra ik 180 graden draai en de drone dus tussen mij en de antenne zit heb ik al zichtbaar slechter signaal.
Om die redenen zit ik zelf ook te kijken naar een digitaal systeem (plus dat de beeldkwaliteit 100x beter is, ik ben al een paar keer tegen takken aangevlogen die ik niet, of te laat zag) zodat je niet altijd een GoPro oid hoeft te gebruiken als je wat mooie beelden wil delen. Maar ook met digitale systemen zul je dit soort problemen wel hebben, maar het bereik en penetratie is wel een stuk beter ja. Ik vlieg regelmatig met mensen die DJI en Walksnail gebruiken, en die hebben op plekken waar ik vrij veel interferentie heb weinig problemen.
Zelf zit ik naar Walksnail te kijken, vooral omdat ze een VRX hebben; een module die je op je bestaande analoge Goggles aan kunt sluiten met een HDMI kabeltje. Dat is een stuk goedkoper dan een DJI set, waarbij je meteen al nieuwe goggles moet kopen. Voor 300-350 euro ben je dan klaar (VRX + VTX + camera):
https://droneshop.nl/walksnail-vrx-avatar-kit-nano
Deze kit is dan net niet op voorraad, en de set die Droneshop wel heeft is alleen geschikt voor 1 of 2S drones.
Als je alles nieuw wil kopen maakt het niet veel uit denk ik, al is Walksnail misschien iets goedkoper dan.