Zeker een mooi filmpje, en ik ben jaloers op zo'n mooie locatie met nauwelijks mensen. Hier in NL is dat nauwelijks mogelijk zonder dat er een boze boswachter aan je jas staat te trekken
Afgelopen tijd lekker aan het vliegen (en crashen) geweest. Moet wel zeggen dat de drone wel wat slijt .. propellers gaan er wel hard doorheen, laatst weer een stukje frame afgebroken en recent de condensator los gebroken. Is dit bij jullie ook zo of ben ik gewoon zo onvoorzichtig?
JaHercul3s schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:46:
[...]
Is dit bij jullie ook zo of ben ik gewoon zo onvoorzichtig?
Maar om serieus antwoord te geven:
Props gaan volgens mij sowieso hard, ik had 8 setjes props besteld bij mijn 5 incher, en daar ben ik in een jaar doorheen gegaan, daarna nog een keer 4 setjes besteld en ik heb er nog 4 gekregen, van die laatste 8 heb ik er nog 5-6 over
Dat je condensator is afgebroken kan liggen aan hoe die gesoldeerd was/is, de mijne heb ik ook al een keer los gehad omdat de stroomkabel los werd getrokken door een prop

En afbrekende framedelen.. Dan moet je wel hard crashen.
Thanks voor je reactie, ligt het niet alleen aan mij_Eend_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 06:27:
[...]
Ja
Maar om serieus antwoord te geven:
Props gaan volgens mij sowieso hard, ik had 8 setjes props besteld bij mijn 5 incher, en daar ben ik in een jaar doorheen gegaan, daarna nog een keer 4 setjes besteld en ik heb er nog 4 gekregen, van die laatste 8 heb ik er nog 5-6 overEn dan vlieg ik meestal vrij rustig, ik pak soms wel even een tak mee, en ik vlieg nu langer door met props als ze niet helemaal aan gort gevlogen zijn. Om een beeld te geven van hoe rustig ik vlieg.. Met 1050 en 1200 mAh 6Sjes vlieg ik nu 4-5 minuten.
Dat je condensator is afgebroken kan liggen aan hoe die gesoldeerd was/is, de mijne heb ik ook al een keer los gehad omdat de stroomkabel los werd getrokken door een propDaarom heb ik de condensator nu met twee kabeltjes van +/- een cm aan de ESC gesoldeerd, en de condensator zit nu in een TPU printje aan een standoff van het frame vast. (dat had ook met tape of tie-wraps gekund, maar nu kon ik zelf iets ontwerpen en printen, maar het kost wel meer ruimte in je frame)
En afbrekende framedelen.. Dan moet je wel hard crashen.
Laatste keer was ook mijn antenna van de Caddx Vista er af gevlogen en nergens meer te vinden. Waarschijnlijk omdat ik achteruit vliegend tegen/in een kleine dennenoompje vloog..
Maarja, de props gaan ook vrij hard. Ik moet zeggen dat ik ook wel 'rustige' vlieg dagen heb waarbij ik start en 5/10 mins later weer land zonder crash. Zodra ik wat meer freestyle en 'oefen' gaat het wel vaak mis
De jungle is erg vergevend. Neem nu een bananen boom. Da's helemaal geen boom ... da's een giganstische grote struik. Je kunt daar op volle snelheid tegen aan vliegen en je bounced gewoon terug met 0 schade.SnoeiKoei schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
Woeps @ 2:28 maar het gaat goed!![]()
Mooi filmpje!
Over volle snelheid gesproken, mijn maat had 03 air unit geinstalleerd maar ik kon maar niet uitvogelen hoe ik de up angle van de camera kon aanpassen.
Nou ....
En voor de liefhebbers van een mooie zons ondergang:
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Vervang je props bij elke klein deukje of alleen als ze bijna door snappen? Een maat van mij gaat bij de fpv club langs iedereen om te vragen of ze ouwde props hebben die ze gaan weg gooien. Hij inspecteers ze onder een vergrootglas met lamp en als er geen cracks zijn dan buigt hij ze gewoon allemaal terug.Hercul3s schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:46:
Afgelopen tijd lekker aan het vliegen (en crashen) geweest. Moet wel zeggen dat de drone wel wat slijt .. propellers gaan er wel hard doorheen, laatst weer een stukje frame afgebroken en recent de condensator los gebroken. Is dit bij jullie ook zo of ben ik gewoon zo onvoorzichtig?
Ik heb het zelf ook een keer geprobeerd, had een crash tijdens powerloops oefenen rond een voetbal goal van aluminum. Batterij was zelfs los gegaan. Twee voorste props waren mangled, normaal vervang ik die maar was toch eens nieuwsgierig, heb ze terug gebogen. Het geluid was wel anders maar voor de rest kon ik niet echt verschil merken tijdens het vliegen. Zoals ze in de fpv wereld zeggen "Bend it then send it!"
Heb ze toch daarna maar verangen. Ik heb 36 x 4 set gemfan props. De filipijnen ligt vrij dicht bij Hong Kong en china subsidieerd de verzend kosten. een set van 4 hurricane props kan ik voor onder de 2 euro te pakken krijgen.
Ik heb ze het idee dat er in een europa een stuk meer voor props betaald word ...
Een slimme jongen in Nederland kan prima een handeltje opzetten met een contact persoon in Ukraine, gewoon ff net iets meer props door de injection mold.
Verwijderd
Props voor fpv kosten bijna niks. DJI props zijn wel duur! β¬19 voor 2 Mavic 3 propsKain_niaK schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:05:
[...]
Een maat van mij gaat bij de fpv club langs iedereen om te vragen of ze ouwde props hebben die ze gaan weg gooien. Hij inspecteers ze onder een vergrootglas met lamp en als er geen cracks zijn dan buigt hij ze gewoon allemaal terug.
Maar gelukkig hoef je die niet zo snel te vervangen.
Verwijderd
Interessant filmpje over DJI.
Over hoe een jochie van niks tot grootste speler op de markt groeide.
Over hoe een jochie van niks tot grootste speler op de markt groeide.
Als het kan buig ik ze terug. Mijn mijn eerste drone, de Crux35 ging dat eigenlijk altijd prima. Nu met de Diatone F3 buigen de props niet naar boven of beneden maar in de horizontale richting. Die heb ik een paar keer geprobeerd terug te buigen maar ze worden dan zwak, kwam ik achter toen ik op 5m hoogte ineens controle verloor. Bleek, alle 3 de bladen mid air afgescheurd.. Sindsdien vervang ik de props wat sneller. Maar bij deze 3 inch breken de bladen wel een stuk sneller af dan bij de Crux. Props bij droneshop zijn 2,50 per 4 dus dat scheelt niet allesKain_niaK schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:05:
[...]
Vervang je props bij elke klein deukje of alleen als ze bijna door snappen? Een maat van mij gaat bij de fpv club langs iedereen om te vragen of ze ouwde props hebben die ze gaan weg gooien. Hij inspecteers ze onder een vergrootglas met lamp en als er geen cracks zijn dan buigt hij ze gewoon allemaal terug.
Ik heb het zelf ook een keer geprobeerd, had een crash tijdens powerloops oefenen rond een voetbal goal van aluminum. Batterij was zelfs los gegaan. Twee voorste props waren mangled, normaal vervang ik die maar was toch eens nieuwsgierig, heb ze terug gebogen. Het geluid was wel anders maar voor de rest kon ik niet echt verschil merken tijdens het vliegen. Zoals ze in de fpv wereld zeggen "Bend it then send it!"
Heb ze toch daarna maar verangen. Ik heb 36 x 4 set gemfan props. De filipijnen ligt vrij dicht bij Hong Kong en china subsidieerd de verzend kosten. een set van 4 hurricane props kan ik voor onder de 2 euro te pakken krijgen.
Ik heb ze het idee dat er in een europa een stuk meer voor props betaald word ...
Een slimme jongen in Nederland kan prima een handeltje opzetten met een contact persoon in Ukraine, gewoon ff net iets meer props door de injection mold.
Ik ben mij aan het inlezen (nog 399 forum delen te gaan) in het opensource drone gebeuren, als wij nu anno 2024, bijna 2025 kijken, wat raden jullie aan? pixhawk of ardupilot based setups, of anders?
We love the smell of innovation in the morning!
@NoE
Ik ben niet heel erg bekend met die kant van de dronewereld, maar voor zover ik weet is Pixhawk vooral de (oude) naam voor ArduPilot flight controllers. Maar dat baseer ik vooral op dit filmpje (en andere filmpjes van dezelfde maker):
Op basis daarvan zou ik zeggen: Ardupilot, dat kun je zelfs op mijn goedkope Speedybee F405 V3 (FC + ESC voor nog geen 100 euro) flashen.
Ik ben niet heel erg bekend met die kant van de dronewereld, maar voor zover ik weet is Pixhawk vooral de (oude) naam voor ArduPilot flight controllers. Maar dat baseer ik vooral op dit filmpje (en andere filmpjes van dezelfde maker):
Op basis daarvan zou ik zeggen: Ardupilot, dat kun je zelfs op mijn goedkope Speedybee F405 V3 (FC + ESC voor nog geen 100 euro) flashen.
Betaflight is absoluut het eenvoudigste met de meest gebruiks vriendelijk omgeving en het meeste naslag werk online. Je kunt voor bijna alles betaflight wel een filmpje vinden. Maar als je iets probeert te bouwen dat volledig autonoom vliegt dan is betaflight niet goed genoeg. Dan heb je iNAV of ardupilot nodig. ardupilot (met Mission Planner ground software) is het beste maar ook ongelooflijk complext met bijna geen naslag werkt, een echte nachtmerrie. Inav is een tikje gebruiksvriendelijk met iets meer naslag werk maar ook niet echt veel en is net iets minder capabel dan ardu pilot.NoE schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:48:
Ik ben mij aan het inlezen (nog 399 forum delen te gaan) in het opensource drone gebeuren, als wij nu anno 2024, bijna 2025 kijken, wat raden jullie aan? pixhawk of ardupilot based setups, of anders?
Wat wil je precies? Als je zelf een quadcopter wilt bouwen, zolang die niet uitzichzelf moet opstijgen, een route doen en landen dan is het antwoord betaflight. Als ie dat wel moet doen zou ik met iNav beginnen en eenmaal je een pro bent overschakelen op ardupilot.
Maar als je al een flight controller hebt gekocht zit je vast aan wat je flight controller ondersteunt.
[ Voor 20% gewijzigd door Kain_niaK op 16-10-2024 11:39 ]
Zelf heb ik een DJI Mavic drone. Mijn zoontje van 7 vindt dat interessant, maar die DJI is niet echt geschikt voor hem. Toevallig hier tips voor een typische speelgoed drone/helicopter die een paar meter de lucht in kan en die maximaal een paar tientjes kost? Op AliExpress zie ik behoorlijk wat aanbod (bijvoorbeeld https://a.aliexpress.com/_EJPbPeN) en natuurlijk op Bol etc ook, en hoewel ik niet het gevoel heb iets hoogstaands te kopen voor dit bedrag, wil ik wel graag iets fatsoenlijks binnen deze categorie. Iemand tips? Een camera is niet nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 17-10-2024 10:17 ]
is de dji neo dan niet iets voor hemJBS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
Zelf heb ik een DJI Mavic drone. Mijn zoontje van 7 vindt dat interessant, maar die DJI is niet echt geschikt voor hem. Toevallig hier tips voor een typische speelgoed drone/helicopter die een paar meter de lucht in kan en die maximaal een paar tientjes kost? Op AliExpress zie ik behoorlijk wat aanbod (bijvoorbeeld https://a.aliexpress.com/_EJPbPeN) en natuurlijk op Bol etc ook, en hoewel ik niet het gevoel heb iets hoogstaands te kopen voor dit bedrag, wil ik wel graag iets fatsoenlijks binnen deze categorie. Iemand tips? Een camera is niet nodig.
mijn zoon heeft die nu bijna een week. voor zn verjaardag gekocht.
Zou inderdaad iets voor hem kunnen zijn. Maar liever doe ik er nog een stapje tussen om te zien of zijn interesse blijft (en ik realiseer me dat de ervaring met een ding van pakweg 20 euro anders is dan zo'n DJI Neo natuurlijk). 200+ euro vind ik voor nu wat veel voor een eerste kennismaking met zelf vliegen. πDirtyrockers schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:22:
[...]
is de dji neo dan niet iets voor hem
mijn zoon heeft die nu bijna een week. voor zn verjaardag gekocht.
zon drone had mijn zoontje eerst ook.JBS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
maar kwa besturen is het echt onstabiel. die dingen gaan alle kanten op. de drone houdt zichzelf natuurlijk ook totaal niet in balans. er zitten ook geen sensoren op.
heeft daarbij ook maar een maand geduurd en toen was hij stuk. trok zo de kabels eruit toen hij hem wou opladen.
Is een Hubsan X4 niet iets? Heb je een leuke drone voor een paar tientjes.JBS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
@JBS Is een Ryze Tello een optie? Die kun je ook nog programmeren in een Scratch achtige omgeving. Nadeel is wel het beperkte bereik en je kunt er eigenlijk niet buiten mee vliegen tenzij het vrijwel windstil is.
De Edu variant ervan kan op programmeer gebied ook nog iets meer.
De Edu variant ervan kan op programmeer gebied ook nog iets meer.
Ik weet dat dit een noob vraag is, maar kan het antwoord toch niet zo snel vinden: na een beetje verdiepen via rijksoverheid.nl en lezen van topicstart (wist ik ook al wel) gelezen dat drones onder 250 gram met camera geregistreerd moeten worden tenzij "speelgoed". Vraag: vallen tiny drones/whoops zoals mobula's of zoiets als een air65 wettelijk onder de kwalificatie "speelgoed" en indien niet, hebben die dan daadwerkelijk een registratienummer?
Je moet de drone niet registreren, je moet jezelf bij de RDW registreren, dan krijg je een exploitantnummer. Dat exploitantnummer moet je op je drone(s) aanbrengen met een plaatje of stickertje. Het explotaintnummer dat je van de RDW krijgt ziet er zo uit:Beldewouten! schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:04:
Ik weet dat dit een noob vraag is, maar kan het antwoord toch niet zo snel vinden: na een beetje verdiepen via rijksoverheid.nl en lezen van topicstart (wist ik ook al wel) gelezen dat drones onder 250 gram met camera geregistreerd moeten worden tenzij "speelgoed". Vraag: vallen tiny drones/whoops zoals mobula's of zoiets als een air65 wettelijk onder de kwalificatie "speelgoed" en indien niet, hebben die dan daadwerkelijk een registratienummer?
NLDabcdefghij123-ab1
Het dikgedrukte gedeelte mag je niet op de drone aanbrengen, dat is een persoonlijk identificatie en moet je 'geheim' houden.
Van RDW.nl:
Aanvragen kan hier: https://www.rdw.nl/partic...r-van-een-drone/aanvragenExploitantnummer aanbrengen op uw drone
U hoeft alleen het gedeelte vΓ³Γ³r het streepje goed zichtbaar vast te maken aan de buitenkant van de drone. Bijvoorbeeld met een sticker of door het nummer in te programmeren. De laatste 3 letters laat u weg.
Tinywhoops zoals de Mobula's, Tinyhawks e.d. zijn geen speelgoeddrones, als voorbeeld: op het doosje van mijn Mobula6 staat een leeftijdsrating van 14+. De RDW schrijft daarover;
Grappig genoeg staat er op het doosje van mijn BetaFPV Meteor75 Pro geen leeftijdsrating, dus dat zou dan een speelgoeddrone zijnEen speelgoeddrone is ontworpen en bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar. De fabrikant is verplicht om de leeftijdsinformatie bekend te maken. Deze informatie staat meestal op de verpakking van de drone, maar kan ook vermeld staan in de handleiding of op de website van de webshop.
Al deze informatie heb ik van de RDW site die ik hierboven heb gelinkt
Hartelijk dank voor de heldere reactie!_Eend_ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:27:
[...]
Je moet de drone niet registreren, je moet jezelf bij de RDW registreren, dan krijg je een exploitantnummer. Dat exploitantnummer moet je op je drone(s) aanbrengen met een plaatje of stickertje. Het explotaintnummer dat je van de RDW krijgt ziet er zo uit:
NLDabcdefghij123-ab1
Het dikgedrukte gedeelte mag je niet op de drone aanbrengen, dat is een persoonlijk identificatie en moet je 'geheim' houden.
Van RDW.nl:
[...]
Aanvragen kan hier: https://www.rdw.nl/partic...r-van-een-drone/aanvragen
Tinywhoops zoals de Mobula's, Tinyhawks e.d. zijn geen speelgoeddrones, als voorbeeld: op het doosje van mijn Mobula6 staat een leeftijdsrating van 14+. De RDW schrijft daarover;
[...]
Grappig genoeg staat er op het doosje van mijn BetaFPV Meteor75 Pro geen leeftijdsrating, dus dat zou dan een speelgoeddrone zijn
Al deze informatie heb ik van de RDW site die ik hierboven heb gelinkt
Toch maar eens gaan beginnen aan een TS denk ik. Ik zat hem net (weer eens) door te lezen en er staat wel veel verouderde info in.. En nu de herfst weer is aangebroken heb ik daar toch meer tijd voor
Grappig heb hetzelfde vraag voor zoon van 9. Op Ali en temu genoeg te vinden voor paar tientjes met veel recensies maar jaβ¦.JBS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
Kan iemand mij wat advies geven? Ik heb vroeger (15-20 jaar geleden) RC vliegtuigen en een poging tot RC heli's gedaan. Het RC gebeuren is op een laag pitje gekomen toen ik mijn Private Pilot License ging halen om zelf echt te kunnen vliegen.
Dat zelf vliegen is vanwege tijd (kinderen) en de toch wel flinke kosten ook alweer een aantal jaar geleden gestopt, en ben nu de RC hobby weer aan het oppakken. Ondertussen is er op drone vlak flink wat mogelijk geworden, dus wil ook nog een leuke FPV tinywhoop (65/75/85) erbij voor wat acro/freestyle voor binnen en in de achtertuin (25x40 meter).
Nu zit ik al een paar dagen FPV systemen te vergelijken op youtube, maar vind het lastig om een keus te maken zonder het uit te proberen. Analoog is goedkoop, al kun je daar ook makkelijk 1000 euro in kwijtraken aan een nieuwe setup. Het idee van beter beeld staat me aan, dus ik heb vooral naar Hdzero en walksnail gekeken. De latency van hdzero lijkt me erg prettig, de beeldkwaliteit van walksnail ook.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik kiezen zonder ze uit te proberen? 1000 euro voor een nieuwe setup is prima, maar niet als ik er na een half uurtje achter kom dat het weggegooid is omdat ik ofwel de slechtere beeldkwaliteit van hdzero ofwel de hogere (en variabele) latency van walksnail niet kan waarderen. Vooral bij snelle freestyle dicht bij objecten lijkt latency belangrijk om crashes te voorkomen?
Ik heb een elrs zender gekocht (Boxer) en ga eerst in de sim oefenen, maar wat voor videosysteem raden jullie mee aan? En waar zou ik hdzero en walksnail naast elkaar kunnen uitproberen?
Dat zelf vliegen is vanwege tijd (kinderen) en de toch wel flinke kosten ook alweer een aantal jaar geleden gestopt, en ben nu de RC hobby weer aan het oppakken. Ondertussen is er op drone vlak flink wat mogelijk geworden, dus wil ook nog een leuke FPV tinywhoop (65/75/85) erbij voor wat acro/freestyle voor binnen en in de achtertuin (25x40 meter).
Nu zit ik al een paar dagen FPV systemen te vergelijken op youtube, maar vind het lastig om een keus te maken zonder het uit te proberen. Analoog is goedkoop, al kun je daar ook makkelijk 1000 euro in kwijtraken aan een nieuwe setup. Het idee van beter beeld staat me aan, dus ik heb vooral naar Hdzero en walksnail gekeken. De latency van hdzero lijkt me erg prettig, de beeldkwaliteit van walksnail ook.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik kiezen zonder ze uit te proberen? 1000 euro voor een nieuwe setup is prima, maar niet als ik er na een half uurtje achter kom dat het weggegooid is omdat ik ofwel de slechtere beeldkwaliteit van hdzero ofwel de hogere (en variabele) latency van walksnail niet kan waarderen. Vooral bij snelle freestyle dicht bij objecten lijkt latency belangrijk om crashes te voorkomen?
Ik heb een elrs zender gekocht (Boxer) en ga eerst in de sim oefenen, maar wat voor videosysteem raden jullie mee aan? En waar zou ik hdzero en walksnail naast elkaar kunnen uitproberen?
Dji o3 geen optie? ik vlieg zelf mijn drones met Elrs en dan beeld dji o3 en bevalt mij goed.pirke schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:47:
Kan iemand mij wat advies geven? Ik heb vroeger (15-20 jaar geleden) RC vliegtuigen en een poging tot RC heli's gedaan. Het RC gebeuren is op een laag pitje gekomen toen ik mijn Private Pilot License ging halen om zelf echt te kunnen vliegen.
en volgens mij moet je wel echt op HOOG nivo vliegen en stunten voordat je iets van latancy door gaat hebben.
Dat is een vrij zwaar systeem, ik zit naar 65mm bnf te kijken rond de 20 gram (excl accu)bumtroll schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
Dji o3 geen optie? ik vlieg zelf mijn drones met Elrs en dan beeld dji o3 en bevalt mij goed.
en volgens mij moet je wel echt op HOOG nivo vliegen en stunten voordat je iets van latancy door gaat hebben.
Alle digitale systemen voor whoopjes zijn vrij zwaar, je zit zo op 10 gram extra en vziw is dat bij HDZero en Walksnail niet anders. Dan is het misschien nog een optie om eerst analoog te vliegen met tinywhoops en dan later evt. te upgraden naar Walksnail of HDZero. Dan kun je eerst beginnen met goedkope boxgoggles en later dan upgraden naar WS/HDZ goggles (of je koopt een VRX voor je analoge goggles)pirke schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Dat is een vrij zwaar systeem, ik zit naar 65mm bnf te kijken rond de 20 gram (excl accu)Voor buiten eventueel 75mm 1s of 85mm 2s, maar ook daar wil ik vooral niet teveel extra gewicht.
Nouja je had het over HDzero of walksnail. en walksnail is digitaal en zelfs een paar gram zwaarder dan een dji o3 systeem vandaar mijn vraag,pirke schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Dat is een vrij zwaar systeem, ik zit naar 65mm bnf te kijken rond de 20 gram (excl accu)Voor buiten eventueel 75mm 1s of 85mm 2s, maar ook daar wil ik vooral niet teveel extra gewicht.
Moonlight O3
Weight 43g 40g
VTX Dimensions (mm) 34.5 x 34.5 x 15.3 30.5 x 30.5 x 14.5
Camera size (mm) 19.6 x 19 x 24 20 x 20 x 21.2
[ Voor 13% gewijzigd door bumtroll op 21-10-2024 13:49 ]
Zo'n volledige unit ga je echt niet op een tinywhoop van 30 gram plakkenbumtroll schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:47:
[...]
Nouja je had het over HDzero of walksnail. en walksnail is digitaal en zelfs een paar gram zwaarder dan een dji o3 systeem vandaar mijn vraag,
Moonlight O3
Weight 43g 40g
VTX Dimensions (mm) 34.5 x 34.5 x 15.3 30.5 x 30.5 x 14.5
Camera size (mm) 19.6 x 19 x 24 20 x 20 x 21.2
Als voorbeeld de BetaFPV Meteor75 Pro, want die heb je in een Analoge, HDZero en Walksnail versie.
Walksnail: 35,77 g
HDZero: 34,87 g
Analoog: 31,33 g
Het verschil is kleiner dan ik dacht eerlijk gezegd.
https://betafpv.com/colle...dcopter-1s-hd-digital-vtx
https://betafpv.com/colle...rushless-whoop-quadcopter
De Mobula6:
HDZero: 23,5
Analoog: 18,7 g
Dat scheelt toch 5 gram, dat merk je wel.
https://www.happymodel.cn...-65mm-hd-brushless-whoop/
https://www.happymodel.cn...pv-brushless-whoop-drone/
En dan heb ik het nog niet over het prijsverschil gehad. Kijk naar de Meteor75. Analoog kost ie 110 USD, digitaal minimaal 219 USD
Je vergelijkt de 2024 mob6 analoog met de oudere hd versie._Eend_ schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
De Mobula6:
HDZero: 23,5
Analoog: 18,7 g
Dat scheelt toch 5 gram, dat merk je wel.
De 2024 mob6 hd (eco/freestyle/race) is net onder de 20 gram, dat verschil is nog maar een gram met analoog.
Weet iemand misschien wat er gebeurd als je opstijgt in een zone waar je gewoon mag vliegen en vanuit daar in een autorisatiezone terechtkomt? Blijft je drone dan hangen? Of stopt ie op de rand van de zone? Niet dat ik dat van plan ben, maar vroeg het me af uit nieuwsgierigheid.
IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8
Ben aan het oefenen met het duiken door gaten. Zal binnen kort wel eens goed fout gaan, hopelijk zal er niet te veel schaden zijn. Ik heb alle parts dubble of tripple behalve my 03 air unit. En die zijn best duur.
Goede vraag zeg. Ik heb het ookal een paar keer gehad dat de melding kwam en dat er een kilometer verderop een zone was. Ook als test een keer in een zone (industrie) laten opstijgen en dat werkte gewoon je moest wel accepteren dat je alle schade en risico op je neemt dus dat is wel goed geregeld. Ik denk daarom dat als je perongeluk zo een zone in gaat hij gewoon blijft vliegen. Echter zijn er misschien wel zones met jammers zoals ik me dat kan voorstellen bij gevangenissen enzo en dan zal die misschien wel stil gaan hangen of RTH inschakelen. Benieuwd naar de antwoorden.MJ23 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:45:
Weet iemand misschien wat er gebeurd als je opstijgt in een zone waar je gewoon mag vliegen en vanuit daar in een autorisatiezone terechtkomt? Blijft je drone dan hangen? Of stopt ie op de rand van de zone? Niet dat ik dat van plan ben, maar vroeg het me af uit nieuwsgierigheid.
Sowieso mag je nergens vliegen in de buurt van vliegvelden, woningen van leden van het Koninklijk Huis, militaire complexen, ziekenhuizen vanwege mogelijke traumahelicopters, energiecentrales, politiebureau's enzovoort. Te veel om op te noemen.Mathieu2022 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:36:
Goede vraag zeg. Ik heb het ookal een paar keer gehad dat de melding kwam en dat er een kilometer verderop een zone was. Ook als test een keer in een zone (industrie) laten opstijgen en dat werkte gewoon je moest wel accepteren dat je alle schade en risico op je neemt dus dat is wel goed geregeld. Ik denk daarom dat als je perongeluk zo een zone in gaat hij gewoon blijft vliegen. Echter zijn er misschien wel zones met jammers zoals ik me dat kan voorstellen bij gevangenissen enzo en dan zal die misschien wel stil gaan hangen of RTH inschakelen. Benieuwd naar de antwoorden.
Laatst stond hier in de krant dat een drone gesignaleerd werd boven een politiebureau, die werd snel opgespoord. De piloten zaten in een nabij geparkeerde auto. Ze hadden geen kwade bedoelingen, maar waren gewoon aan het spelen met hun nieuwe drone. Evengoed werd de drone in beslag genomen en de maximale boete bedraagt 4800 euro. Dat is het me niet waard.
Helemaal eens, maar ben wel benieuwd naar hoe dat door DJI of de techniek geregeld is.grun93 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:25:
[...]
Sowieso mag je nergens vliegen in de buurt van vliegvelden, woningen van leden van het Koninklijk Huis, militaire complexen, ziekenhuizen vanwege mogelijke traumahelicopters, energiecentrales, politiebureau's enzovoort. Te veel om op te noemen.
Laatst stond hier in de krant dat een drone gesignaleerd werd boven een politiebureau, die werd snel opgespoord. De piloten zaten in een nabij geparkeerde auto. Ze hadden geen kwade bedoelingen, maar waren gewoon aan het spelen met hun nieuwe drone. Evengoed werd de drone in beslag genomen en de maximale boete bedraagt 4800 euro. Dat is het me niet waard.
Bij DJI zitten er tegenwoordig standaard no fly zones geimplementeerd via software. Hierdoor wordt er afgedwongen of een drone mag opstijgen en krijg je ook waarschuwingen. Helaas moet je deze updates nog wel steeds zelf updaten, dat gaat niet automatisch. Zie: https://fly-safe.dji.com/home.Mathieu2022 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
Helemaal eens, maar ben wel benieuwd naar hoe dat door DJI of de techniek geregeld is.
Ik zie bij mijn Mavic 3 Classic zelfs ander luchtvaartverkeer in de app (hoogte + afstand tot de drone), als deze hun transponder aan hebben staan.
[ Voor 12% gewijzigd door TheRicolaa10 op 31-10-2024 13:08 ]
In de DJI Fly app werd deze wel automatisch bijgewerkt, sterker nog ik moest eerst updaten anders kon ik niet eens in de app
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Let wel op: de DJI kaart komt niet overeen met de officiΓ«le no-fly zones, in ieder geval in Nederland. Als voorbeeld Schiphol: daar mag je van de DJI app niet vliegen in de buurt van de start- en landingsbanen. Maar voor de rest mag je na wat waarschuwing vaak wel vliegen.
En als je in de buurt van zo'n baan vliegt mag wmb. de drone linea recta vliegen naar het dichtstbijzijnde politiebureau
Terwijl zo'n beetje heel Amsterdam een NFZ is
En als je in de buurt van zo'n baan vliegt mag wmb. de drone linea recta vliegen naar het dichtstbijzijnde politiebureau
Terwijl zo'n beetje heel Amsterdam een NFZ is
Ik heb een maand terug de Dji Neo gekocht voor een vakantie en was met de prijs in gedachten, redelijk enthousiast met wat het kon (ik heb ook een Mavic Air, maar met kids erbij op vakantie is dat teveel werk om in gebruik te stellen). Echter, van de één op de andere dag ging de drone meteen na het opstijgen z'n eigen weg. Alsof het zoekende was en uiteindelijk crasht. Dat bleef het een poos doen, zowel direct na het opstarten zonder remote als met remote en phone. De andere dag had ik er geen last meer van.
Vandaag, inmiddels 2 weken terug van vakantie, wilde ik het weer testen en had precies hetzelfde. Nu viel me op dat van de 2 sensor LED lampjes onder de drone, er al altijd maar 1 oplicht. Kan iemand met een Neo checken of dit gebruikelijk is?
Tevens is het me wel opgevallen dat het vaak rond schemertijd gebeurd. Nog steeds goed verlicht imo, maar wellicht dat de Neo dat al niet trekt om de één of andere rede.
Vandaag, inmiddels 2 weken terug van vakantie, wilde ik het weer testen en had precies hetzelfde. Nu viel me op dat van de 2 sensor LED lampjes onder de drone, er al altijd maar 1 oplicht. Kan iemand met een Neo checken of dit gebruikelijk is?
Tevens is het me wel opgevallen dat het vaak rond schemertijd gebeurd. Nog steeds goed verlicht imo, maar wellicht dat de Neo dat al niet trekt om de één of andere rede.
Ik ben van plan ook een Neo aan te schaffen om precies de zelfde rede als die jij beschrijft. Gewoon lekker snel makkelijk wat beelden schieten. Maar met jou ervaringen lijkt het me toch niet zo een succes. Hopelijk voor jou is het een defect en kan DJI je Neo vervangen want die klinkt niet ok!RTies schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:55:
Ik heb een maand terug de Dji Neo gekocht voor een vakantie en was met de prijs in gedachten, redelijk enthousiast met wat het kon (ik heb ook een Mavic Air, maar met kids erbij op vakantie is dat teveel werk om in gebruik te stellen). Echter, van de één op de andere dag ging de drone meteen na het opstijgen z'n eigen weg. Alsof het zoekende was en uiteindelijk crasht. Dat bleef het een poos doen, zowel direct na het opstarten zonder remote als met remote en phone. De andere dag had ik er geen last meer van.
De eerste week had ik heel wat gevlogen en vrij hoog en ver ook, maar na die taferelen vlieg je opeens wat minder zeker. 1 keer wilde ik de follow feature doen zo langs het water in Willemstad en toen vloog de drone bijna een terras op. Toen was de zon ook al onder, dus wellicht is dat het euvel. Met de Mavic Air heb ik zoiets in 5 jaar nog nooit gehad.
Ik zal morgen Dji eens informeren. Tijdens m'n vakantie al een bericht op het forum geplaatst en ze vroegen toen om beelden.
Ik zal morgen Dji eens informeren. Tijdens m'n vakantie al een bericht op het forum geplaatst en ze vroegen toen om beelden.
Verwijderd
Verwacht niet te veel van het DJI forum. De mods daar zijn gewoon bots die regelmatig de meest vreemde antwoorden geven. Ze zeggen altijd iets in de trand van "bedankt voor de info. We zorgen dat het bij de juiste afdeling terecht komt." Om er vervolgens niks meer over te horen.RTies schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:15:
Voor mijn neefje van 9 is er nu voor Sinterklaas een BetaFPV Cetus Lite onderweg. Deze kun je met FPV camera en bril kopen, of zonder en evt later toevoegen. Was op zoek naar iets wat binnen redelijk goed zou vliegen, met altitude hold. Zonder FPV kost het ongeveer 60 euro, en zal waarschijnlijk voor black Friday wat goedkoper worden.Dirtyrockers schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:28:
[...]
zon drone had mijn zoontje eerst ook.
maar kwa besturen is het echt onstabiel. die dingen gaan alle kanten op. de drone houdt zichzelf natuurlijk ook totaal niet in balans. er zitten ook geen sensoren op.
heeft daarbij ook maar een maand geduurd en toen was hij stuk. trok zo de kabels eruit toen hij hem wou opladen.
Nadeel is dat het verder niet erg bruikbaar is. Geen ELRS controller, geen Betaflight config mogelijk. Dit is meer een eerste stap en wellicht in de toekomst een Tinywhoop als hij het echt leuk vindt.
Ik heb nu zelf de air65 en air75 en denk aan een 2s toothpick of iets dergelijks.
Iemand nog een invite voor de NL Drone discord? Die was ondertussen weer verlopen.
U vraagt, wij draaien: https://discord.gg/zDZkvk8rwGJoe Presto schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:38:
[...]
Iemand nog een invite voor de NL Drone discord? Die was ondertussen weer verlopen.
Deze link is onbeperkt geldig, in de Desktop-client zie je duidelijker dat de invite maar tijdelijk is..
* _Eend_ is niet zo'n fan van Discord..
Inmiddels zijn er wel wat antwoorden gepost;Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:45:
[...]
Verwacht niet te veel van het DJI forum. De mods daar zijn gewoon bots die regelmatig de meest vreemde antwoorden geven. Ze zeggen altijd iets in de trand van "bedankt voor de info. We zorgen dat het bij de juiste afdeling terecht komt." Om er vervolgens niks meer over te horen.
De 2 leds aan de onderkant, is er 1, een IR LED en de andere is een IR sensor.
Tevens kan je de Neo alleen gebruiken in goed verlichte omgevingen. In huis kan het dus aardig wat schade aanrichten als je een niet goed verlichte kamer hebt. Uit eigen ervaring weet ik dat zo'n uur voor zonsondergang al killing is. Ik ben niet van het vloggen, maar deze drone wordt vooral bij doelgroep geprezen. Ik denk niet dat deze doelgroep alleen op klaarlichte dag actief is.
Het is uiteindelijk een goedkope drone, dus het voelt verre van een miskoop. Heb je het de donkere maanden niet nodig, dan zou ik zeggen wacht nog even met aanschaffen. Misschien dat er concurrent met een goede tegenhanger verschijnt die niet vast zit aan vol daglicht. Of wellicht al wat nieuws over een Neo 2 die vast al in ontwikkeling is.
Vlieg potverdorie op volle snelheid tegen een bloem ... en ik was zo lekker aan het vliegen.
@Kain_niaK Soms heb je dat.. Lekker aan het vliegen en dan heb je het gevoel dat het zo goed gaat en dan... bonk!.
Ik had er van de week ook last van. En heb er ook maar even een filmpje van gebakken:
Betere kwaliteit heb ik even niet.. KDEnlive crasht bij het renderen
Ik had er van de week ook last van. En heb er ook maar even een filmpje van gebakken:
Chill filmpje, lekker freestyle veldje. Welke tricks kun je al allemaal? Het is hoog tijd dat ik ga focussen op de powerloop, kan het nog altijd niet._Eend_ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:42:
@Kain_niaK Soms heb je dat.. Lekker aan het vliegen en dan heb je het gevoel dat het zo goed gaat en dan... bonk!.
[YouTube: Tree hugging in the fall]
Flips, rolls, yaw spins en orbits, soms een Split-S, maar veel meer kan ik ook nietKain_niaK schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:17:
[...]
Chill filmpje, lekker freestyle veldje. Welke tricks kun je al allemaal? Het is hoog tijd dat ik ga focussen op de powerloop, kan het nog altijd niet.
Grappig genoeg durf ik rond bomen meer dan bij gebouwen. Een van "mijn" andere spots is het Observatorium Robert Morris (zie een paar van mijn andere filmpjes) en daar durf ik nog niet goed door het kleine tunneltje door te vliegen
Dat veldje is trouwens soms nog wel lastig, er loopt een wandelpad vlak langs die bomen en dus lopen er ook wel eens mensen langs. Dus rondkijken, trick uitvoeren en dan weer rondkijken, maar dat breekt wel een beetje heel erg de flow. Tijdens deze sessie heb ik ook 1 lipo leeggevlogen zonder even te kijken, en toen liep er dus ineens een mevrouw met hond langs. Die was gelukkig wel zo verstandig om niet het pad te nemen maar iets verderop door het veld te lopen.
Nu ik een BetaFPV Meteor75 Pro heb merk ik wel dat het wel heel afhankelijk is van de drone. Die laatste vliegt alsof ie op rails vliegt, dat doet mijn 5" niet, die is een beetje.. floaty.
Ik heb sinds een paar dagen een BetaFPV Air65 en dat ding vliegt ook heel leuk. Heb je ook wat minder ruimte nodig dus in de tuin vliegen is een mogelijkheid. Met de andere drones (2,5 / 3 / 3,5) heb je wel echt meer ruimte nodig om het niet al te claustrofobisch te laten voelen._Eend_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:10:
[...]
Flips, rolls, yaw spins en orbits, soms een Split-S, maar veel meer kan ik ook niet. Powerloops kan ik ook nog niet echt, dus ik kan ook maar echt de basis dingen.
Grappig genoeg durf ik rond bomen meer dan bij gebouwen. Een van "mijn" andere spots is het Observatorium Robert Morris (zie een paar van mijn andere filmpjes) en daar durf ik nog niet goed door het kleine tunneltje door te vliegen
Dat veldje is trouwens soms nog wel lastig, er loopt een wandelpad vlak langs die bomen en dus lopen er ook wel eens mensen langs. Dus rondkijken, trick uitvoeren en dan weer rondkijken, maar dat breekt wel een beetje heel erg de flow. Tijdens deze sessie heb ik ook 1 lipo leeggevlogen zonder even te kijken, en toen liep er dus ineens een mevrouw met hond langs. Die was gelukkig wel zo verstandig om niet het pad te nemen maar iets verderop door het veld te lopen.
Nu ik een BetaFPV Meteor75 Pro heb merk ik wel dat het wel heel afhankelijk is van de drone. Die laatste vliegt alsof ie op rails vliegt, dat doet mijn 5" niet, die is een beetje.. floaty.
Als mijn vrouw dit ziet, raak ik in de problemen ...
En nog een nieuwe video. Blijkbaar vinden ze het op reddit/r/dji heel tof als je gewoon snel en laag over de grond door de jungle vliegt. Dus heb ik het nog een keer gedaan.
Lekker hoor, die tinywhoops. Erg verslavend.
[ Voor 13% gewijzigd door Kain_niaK op 06-12-2024 06:33 ]
Zo, en lever nu uw spullen maar inKain_niaK schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:08:
[YouTube: Christmas whooping in SM store]

Leuk gemaakt
Haha, nee ik doe daar heel voorzichtig. En fpv is 10x makkerlijk dan line of sight vliegen.BoAC schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:33:
[...]
Zo, en lever nu uw spullen maar in![]()
Leuk gemaaktnog mensen tegen het hoofd gevlogen (los van je zoontje)
?
LeukKain_niaK schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:08:
[YouTube: Christmas whooping in SM store]
Volgende keer wel terugzwaaien he?
Zoals dit:
Altijd leuk om de reacties van mensen te zien
Heb ik ook gedaan maar de gyroflow heeft het er weer uit gestabalizeerd._Eend_ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:27:
[...]
Leuk
Volgende keer wel terugzwaaien he?(beetje heen en weer wiebelen)
Zoals dit: [YouTube: A Bridge Too Far - Spitfire Low Flying Wave]
Altijd leuk om de reacties van mensen te zien
Hier nog een toffe, ik heb steeds meer zelf vertrouwen. Ik kan de grote genoege gaps nu ook doen van verschillende hoeken. (het is altijd veiliger om je al lang van te voren compleet te centreren). Voelt echt alsof ik een fighter pilot ben
[ Voor 27% gewijzigd door Kain_niaK op 07-12-2024 22:24 ]
Om hierop nog even terug te komen: Sinterklaas heeft hem een drone van de Action gegeven (https://www.action.com/nl-nl/p/3206962/mini-drone/). Ik was erg skeptisch, maar ben behoorlijk positief verast. Hangt behoorlijk stabiel in de lucht, goed te besturen (zowel omhoog/omlaag als richting) en de fancy verlichting is voor kids een plus.JBS schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:10:
Gaaf zeg! Toffe plek om te vliegen ook. Het valt me op dat er vrijwel niemand op straat is, galerijen van die flat rond het sportveld ook helemaal leeg?Kain_niaK schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:21:
[...]
Heb ik ook gedaan maar de gyroflow heeft het er weer uit gestabalizeerd.
Hier nog een toffe, ik heb steeds meer zelf vertrouwen. Ik kan de grote genoege gaps nu ook doen van verschillende hoeken. (het is altijd veiliger om je al lang van te voren compleet te centreren). Voelt echt alsof ik een fighter pilot ben![]()
[YouTube: I feel like a fighter jet pilot - DJI Avata 2]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Kun je niet de arm vervangen? Ik heb wel eens iets gelijmd maar uiteindelijk is het te zwak en kom je daar tijdens een vlucht achter..Amdwarrior schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:14:
[Afbeelding]
Helaas mijn drone neergestort door stom klein takje. Maar het is dus een DJI mini 4k(die Amazon versie) nieuwe voet of proberen te repareren door smelten van plastic?
Voor de rest werkt ie nog wel alleen door slap voet wiebelt heel erg
Lijkt mij inderdaad een beter idee maar jeetje die prijzen die DJI vraagtHercul3s schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:17:
[...]
Kun je niet de arm vervangen? Ik heb wel eens iets gelijmd maar uiteindelijk is het te zwak en kom je daar tijdens een vlucht achter..

Voor de rest niet echt bekend met winkels die drone onderdelen verkopen. Of is oom Alie daar prima geschikt voor?
@Amdwarrior ik had met mijn Mini 2 precies hetzelfde, armpje lag bijna doormidden. Lijmen zou ik zelf niet doen, want het blijft dan een zwak punt en het is toch wel een onderdeel dat best wel wat te verduren krijgt.
Als ik me niet vergis is de 4K niet veel anders dan de Mini 2, en dan is het vervangen van een armpje vrij simpel als je een beetje kunt solderen. Je hoeft maar 3 draadjes te solderen, en je kunt er heel goed bij.
Zie hier: https://www.ifixit.com/Gu...e+Arms+Replacement/149759
Mijn armpje had ik toen bij Droneshop.nl besteld (https://droneshop.nl/onde...eschikt_voor=3241&merk=32), maar ik zie dat speeddrones.nl ook onderdelen heeft: https://www.speeddrones.n.../mini-2-mini-2-se-mini-1/
Bij beide winkels bestel ik regelmatig spullen, dus dat zit wel goed
Voordeel van Speeddrones is dat ze ook alleen maar het plastic armpje hebben, Droneshop heeft alleen armpjes met motor, en dat kost je bijna 50 euro. Voor 25 euro kun je bij Speeddrones ook alleen de arm bestellen. Motortje loshalen is niet zo spannend, al zou ik hem bij het monteren op de nieuwe arm de schroeven wel even van loctite voorzien
Als ik me niet vergis is de 4K niet veel anders dan de Mini 2, en dan is het vervangen van een armpje vrij simpel als je een beetje kunt solderen. Je hoeft maar 3 draadjes te solderen, en je kunt er heel goed bij.
Mijn armpje had ik toen bij Droneshop.nl besteld (https://droneshop.nl/onde...eschikt_voor=3241&merk=32), maar ik zie dat speeddrones.nl ook onderdelen heeft: https://www.speeddrones.n.../mini-2-mini-2-se-mini-1/
Voordeel van Speeddrones is dat ze ook alleen maar het plastic armpje hebben, Droneshop heeft alleen armpjes met motor, en dat kost je bijna 50 euro. Voor 25 euro kun je bij Speeddrones ook alleen de arm bestellen. Motortje loshalen is niet zo spannend, al zou ik hem bij het monteren op de nieuwe arm de schroeven wel even van loctite voorzien
[ Voor 22% gewijzigd door _Eend_ op 09-12-2024 12:40 ]
Bedankt_Eend_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:38:
@Amdwarrior ik had met mijn Mini 2 precies hetzelfde, armpje lag bijna doormidden. Lijmen zou ik zelf niet doen, want het blijft dan een zwak punt en het is toch wel een onderdeel dat best wel wat te verduren krijgt.
Wel duur voor een armpje maar goed. Motor werkt nog prima daarna nog mee kunnen vliegen alleen heel instabiel en af en toe koprol
Kan altijd een poging wagen_Eend_ schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:08:
@Amdwarrior Voor als je heel dapper bent: https://www.thingiverse.com/thing:5750973

Maar nu zie ik deze site https://djioemparts.com/ vertrouw het echter niet helemaal gezien hoe goedkoop ze zijn.
Ik heb er ooit wel eens naar gelinkt, maar persoonlijk zou ik de gok er niet op wagen. Dan kun je beter via Ali/Banggood iets bestellen, heb je iig nog iets van kopersbescherming. En deze toko zit ook in ChinaAmdwarrior schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:02:
[...]
Kan altijd een poging wagen![]()
Maar nu zie ik deze site https://djioemparts.com/ vertrouw het echter niet helemaal gezien hoe goedkoop ze zijn.
Ter vergelijking:Amdwarrior schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:02:
.....
..... vertrouw het echter niet helemaal gezien hoe goedkoop ze zijn.
Banggood
AliExpress
Amazon.nl
[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 09-12-2024 19:36 ]
Voor die paar Euro wil ik wel de gok wagen.elinx schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:33:
[...]
Ter vergelijking:
Banggood
AliExpress
Amazon.nl
6:30 am op zaterdag ligt iedereen uit te slapen (en zeker de studenten van de school)SnoeiKoei schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:05:
[...]
Gaaf zeg! Toffe plek om te vliegen ook. Het valt me op dat er vrijwel niemand op straat is, galerijen van die flat rond het sportveld ook helemaal leeg?
[ Voor 12% gewijzigd door Kain_niaK op 12-12-2024 17:01 ]
Wellicht kunnen jullie mij helpen. Een paar jaar geleden heb ik een keer een Autel Evo nano+ opgepikt. Destijds een paar keer mee gevlogen en daarna in de kast gelegd. Vorige week wilde een neefje van mij ermee vliegen dus de Nano+ opgeladen en de software geΓΌpdatet. Inmiddels begrepen dat er nieuwe drone wetgeving is ingegaan dus via Luxemburg een gratis Pilot ID gekregen. Echter accepteert de Nano+ mijn Luxemburgse Pilot ID niet. Ligt dat aan de GPS locatie? Moet ik een NL Pilot ID hebben? Wat kan ik doen om de drone weer te laten vliegen? Op deze manier ligt ie (weer) te verstoffen.
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
Hebben hier mensen ervaring met het meenemen van hun drone naar Tanzania?
Ik vind de informatie hieromtrent nogal onduidelijk.
De luchtvaartautoriteit biedt een registratieformulier aan (pdf), maar geen instructie van wat ik daar mee moet doen na invullen.
Ook spreken sommige sites over een vergunning van 100+ euro, anderen zeggen weer dat dit alleen voor A2 en A3 cat geldt.
Ik ben nu benieuwd of mensen ervaringen en advies kunnen delen hierover. Overigens vlieg ik op Kenia en ga ik per auto de grens naar Tanzania over. Ik wil me graag aan de lokale regels houden, maar daarnaast ook wat wijsheden van de straat inwinnen
De luchtvaartautoriteit biedt een registratieformulier aan (pdf), maar geen instructie van wat ik daar mee moet doen na invullen.
Ook spreken sommige sites over een vergunning van 100+ euro, anderen zeggen weer dat dit alleen voor A2 en A3 cat geldt.
Ik ben nu benieuwd of mensen ervaringen en advies kunnen delen hierover. Overigens vlieg ik op Kenia en ga ik per auto de grens naar Tanzania over. Ik wil me graag aan de lokale regels houden, maar daarnaast ook wat wijsheden van de straat inwinnen
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Verwijderd
Dit is wat ik er zo vlug even over kan vinden:DirtyBird schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:56:
Hebben hier mensen ervaring met het meenemen van hun drone naar Tanzania?
De formulieren kun je hier vinden: FormulierenSpecial Travel Considerations
If youβre traveling to Tanzania and want to bring your drone, the TCAA lists these special considerations for foreigners who want to fly drones:General Rules for Flying a Drone in Tanzania
- Only drones weighing 7 kilograms (15.5 pounds) or less may be flown in Tanzania.
- To fly a drone in Tanzania you must first obtain permission from the TCAA. The form to submit can be found here.
- To fly a drone in Tanzania for any purpose (i.e., recreational or commercial) you must hold a certificate authenticating your ability to fly a drone issued by your country of origin.
- In addition to obtain a permit from the TCAA, to fly a drone in Tanzania as a foreigner you must obtain permission from the Ministry of Defense and National Service.
Based on our research and interpretation of the laws, here are the most important rules to know for flying a drone in Tanzania.For more information on Tanzaniaβs drone laws, see this document issued by the TCAA.
- Drones weighing under 7 kilograms (15.5 pounds) do not require a permit. To fly a drone weighing over 7 kilograms (15.5 pounds) you must obtain a special permit from the Ministry of Defense.
- Drones may not be flown within 3 kilometers (2 miles) of any domestic airport, or 5 kilometers (3 miles) of any international airport.
- Drones cannot be flown higher than 121 meters (400 feet).
- Drone pilots must maintain direct visual line of sight with their drone while flying.
- Drone insurance is required for all drone operations in Tanzania.
- Drones may not be flown at night.
- Drones may not be flown over national parks.
- Drones may not be flown over crowds without special permission from the TCAA.
If youβd like to contact the TCAA directly before you travel with any questions you might have, here is their contact information: tcaa@tcaa.go.tz / +255 22 211 5079
Met de vraag wat je dan met die formulieren zou moeten doen, en of je die ook wel nodig hebt (ik neem aan dat je met een drone onder de 7kg gaat vliegen), kun je misschien even een mailtje sturen naar bovenstaand mailadres (onderaan in de quote).
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2024 21:45 ]
@Verwijderd bedankt voor je reactie. Ik had dit ook gevonden, maar voelt een beetje raar om het als mail naar de luchtvaartauthoriteit te sturen
maargoed ik heb het ingevuld en opgestuurd. Ben benieuwd of en wat ik ervan terughoor. Thanks in ieder geval!
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Wat denken jullie van het weer vanavond? Ik wilde wat vuurwerk shots maken eigenlijk, maar windkracht 4 is voor een DJI mini 4k al bijna de max volgen de specificaties.
Heb je ontheffing om na zonsondergang te vliegen? Want anders is het so wie so no go ongeacht het weer.sig69 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:13:
Wat denken jullie van het weer vanavond? Ik wilde wat vuurwerk shots maken eigenlijk, maar windkracht 4 is voor een DJI mini 4k al bijna de max volgen de specificaties.
Wat hierboven al wordt gezegd.sig69 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:13:
Als je de gratis (en voor verkeringszaken ook handig) online cursus zou hebben gevolgd dan weet je dat half uur voor zonsondergang dan je dan niet meer vrij mag vliegen. Zo ook pas half uur na zonsopgang.
Daarnaast boven mensen vliegen / voorkomen hiervan komt hier ook uitgebreid in voorbij. En invloeden van bebouwing en wind.
Dus zou het aanbevelen om deze te volgen (is toch gratis
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Hoi,
Waar kan ik die gratis opleiding volgen, waaraan jij refereert?
Bedankt.
Bedankt.
The-Source schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:03:
[...]
Wat hierboven al wordt gezegd.
Als je de gratis (en voor verkeringszaken ook handig) online cursus zou hebben gevolgd dan weet je dat half uur voor zonsondergang dan je dan niet meer vrij mag vliegen. Zo ook pas half uur na zonsopgang.
Daarnaast boven mensen vliegen / voorkomen hiervan komt hier ook uitgebreid in voorbij. En invloeden van bebouwing en wind.
Dus zou het aanbevelen om deze te volgen (is toch gratis)
Hoi allemaal, nieuwe tweakersmember hier.
Ik vlieg al iets meer dan een jaar met een DJI Mini 3 Pro drone en heb daarvoor een DJI mini 2 gehad.
Ben nu aan het overwegen om over te stappen naar een grotere drone. Ik zit te twijfelen tussen de DJI Mavic 3 Classic en de Mavic 3 Pro. Zijn er volgens jullie nog verschillen naast de extra twee camera's van de Pro versie?
Groet en bedankt.
Ik vlieg al iets meer dan een jaar met een DJI Mini 3 Pro drone en heb daarvoor een DJI mini 2 gehad.
Ben nu aan het overwegen om over te stappen naar een grotere drone. Ik zit te twijfelen tussen de DJI Mavic 3 Classic en de Mavic 3 Pro. Zijn er volgens jullie nog verschillen naast de extra twee camera's van de Pro versie?
Groet en bedankt.
De Mavic 3 Pro valt in een andere gewichtsklasse, wat betekent dat je er in Nederland met meer restricties zit op het gebied van de drone wetgeving. Mocht je nog kunnen en willen wachten, er zijn de laatste tijd steeds meer berichten dat de opvolger er aan zit te komen.droneviewnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:23:
Zijn er volgens jullie nog verschillen naast de extra twee camera's van de Pro versie?
Dank voor je reactie. Misschien zinvol om dan nog even te wachten. Wellicht is deze drone net iets lichter, zodat deze in de A1/A3 categorie valt.TheRicolaa10 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:08:
[...]
De Mavic 3 Pro valt in een andere gewichtsklasse, wat betekent dat je er in Nederland met meer restricties zit op het gebied van de drone wetgeving. Mocht je nog kunnen en willen wachten, er zijn de laatste tijd steeds meer berichten dat de opvolger er aan zit te komen.
[ Voor 27% gewijzigd door droneviewnl op 31-12-2024 17:45 ]
De Mavic valt wel in de A1/A3 maar de mini valt in de <249g categorie waardoor je meer mag. De volgende mavic zal wellicht iets lichter zijn maar nooit minder dan 249gdroneviewnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:01:
[...]
Dank voor je reactie. Misschien zinvol om dan nog even te wachten. Wellicht is deze drone net iets lichter, zodat deze in de A1/A3 categorie valt.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Zie start post van dit topic.droneviewnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:20:
Hoi,
Bedankt.
[...]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Bedankt voor alle tips. Heb 'm maar in de koffer gelaten vanwege de wind. Volgend jaar beter misschien.
exploitantnummer ?
hallo! Tijdens het hardlopen heb ik vaak een hoverair x1 mee. deze drone kan me autonoom volgen tijdens 't rennen en daar kun je dan weer leuke filmpjes van knippen. Officieel (gewicht onder 250gr, maar mΓ©t camera) zou je hiervoor een exploitantnummer moeten aanvragen (ongeacht het aantal drones dat je bezit).
Ik denk dat elke drone tegenwoordig wel met een camera komt dus ik vermoed dat 't een eis is voor nagenoeg elke drone-eigenaar. wat zijn jullie ervaringen hiermee? heeft iedereen er 1? in welke situaties is het hebben van zo'n nummer handig en wat kan de rdw met zo'n nummer? en in 't geval van "niet zelf vliegen" zoals met een autonoom dingetje? Zeker nu DJI de Neo op de markt brengt gaan er daar een stuk meer van komen. Het is net geen speelgoeddrone, maar 't is ook geen ding die je standaard zelf bestuurt. Dat je 'm zelf kan besturen is bij dit type wellicht zelfs bijzaak; dat 'ie je autonoom kan volgen is waar ie mee gemarket wordt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik snap dat dit schuurt tegen de wet- en regelgeving die wellicht vooral inspeelt(inspeelde?) op een tijdperk waar drones met onbeschermde rotoren wat spannender waren dan deze mini's?
hallo! Tijdens het hardlopen heb ik vaak een hoverair x1 mee. deze drone kan me autonoom volgen tijdens 't rennen en daar kun je dan weer leuke filmpjes van knippen. Officieel (gewicht onder 250gr, maar mΓ©t camera) zou je hiervoor een exploitantnummer moeten aanvragen (ongeacht het aantal drones dat je bezit).
Ik denk dat elke drone tegenwoordig wel met een camera komt dus ik vermoed dat 't een eis is voor nagenoeg elke drone-eigenaar. wat zijn jullie ervaringen hiermee? heeft iedereen er 1? in welke situaties is het hebben van zo'n nummer handig en wat kan de rdw met zo'n nummer? en in 't geval van "niet zelf vliegen" zoals met een autonoom dingetje? Zeker nu DJI de Neo op de markt brengt gaan er daar een stuk meer van komen. Het is net geen speelgoeddrone, maar 't is ook geen ding die je standaard zelf bestuurt. Dat je 'm zelf kan besturen is bij dit type wellicht zelfs bijzaak; dat 'ie je autonoom kan volgen is waar ie mee gemarket wordt.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik snap dat dit schuurt tegen de wet- en regelgeving die wellicht vooral inspeelt(inspeelde?) op een tijdperk waar drones met onbeschermde rotoren wat spannender waren dan deze mini's?
Zie hier: https://www.rijksoverheid...egistreren-eigenaar-droneascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:52:
exploitantnummer ?
...
...
Drones van minder dan 250gr met camera vallen nog onder 'speelgoed' en daar heb je geen exploitantnummer voor nodig volgens deze site. In principe is het gewoon een algemene spelregel dat je zo'n nummer nodig hebt als je iets met drones wilt doen. Het gaat daarom denk ik niet om 'wat zijn de ervaringen hiermee' maar meer om de vraag of je je aan deze spelregels wil houden of niet? Ook bij 'niet zelf vliegen' zoals je het omschrijft ben jij nog steeds bestuurder en verantwoordelijk voor wat je drone doet en filmt. Je moet je drone in het zicht houden en opletten wat deze doet en waar deze heengaat, dat is ook een vaste spelregel. Ja er komen meer 'leuke opties' in de dronewereld, maar dat veranderd niets aan je verantwoordelijkheden als eigenaar/bestuurder. Ik denk zelfs dat het alleen maar complexer wordt. Afijn, dat is mijn mening.
Thanks voor je reactie! Ik heb het idee dat ze het daar net anders verwoorden. Je kunt een speelgoed drone hebben (gemaakt voor kinderen, staat ook zo op de doos) of het is niet gemaakt voor kinderen. In het laatste geval (en wel een camera), moet je zo'n nummer, ook al is 'ie <250gr. Of, lees ik het helemaal verkeerd? Als ik een hoverair als speelgoeddrone mag zien zou dat een hoop oplossen/verklarenArcher_VC10 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Zie hier: https://www.rijksoverheid...egistreren-eigenaar-drone
Drones van minder dan 250gr met camera vallen nog onder 'speelgoed' en daar heb je geen exploitantnummer voor nodig volgens deze site.
Ho, kleine verbetering: een drone lichter dan 250 gr. met camera = registratie dus exploitantnummer.Archer_VC10 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Zie hier: https://www.rijksoverheid...egistreren-eigenaar-drone
Drones van minder dan 250gr met camera vallen nog onder 'speelgoed' en daar heb je geen exploitantnummer voor nodig volgens deze site. In principe is het gewoon een algemene spelregel dat je zo'n nummer nodig hebt als je iets met drones wilt doen. Het gaat daarom denk ik niet om 'wat zijn de ervaringen hiermee' maar meer om de vraag of je je aan deze spelregels wil houden of niet? Ook bij 'niet zelf vliegen' zoals je het omschrijft ben jij nog steeds bestuurder en verantwoordelijk voor wat je drone doet en filmt. Je moet je drone in het zicht houden en opletten wat deze doet en waar deze heengaat, dat is ook een vaste spelregel. Ja er komen meer 'leuke opties' in de dronewereld, maar dat veranderd niets aan je verantwoordelijkheden als eigenaar/bestuurder. Ik denk zelfs dat het alleen maar complexer wordt. Afijn, dat is mijn mening.
Staat ook netjes onderaan in het blauwe veld
Verder eens met je post. Maar ik begrijp de vraag wel, en mijns inziens mag je een drone niet autonoom laten vliegen. Daarnaast voldoe je vaak niet aan één van de basisregels: altijd zicht hebben op je drone.
Je leest het goedascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Thanks voor je reactie! Ik heb het idee dat ze het daar net anders verwoorden. Je kunt een speelgoed drone hebben (gemaakt voor kinderen, staat ook zo op de doos) of het is niet gemaakt voor kinderen. In het laatste geval (en wel een camera), moet je zo'n nummer, ook al is 'ie <250gr. Of, lees ik het helemaal verkeerd? Als ik een hoverair als speelgoeddrone mag zien zou dat een hoop oplossen/verklaren
Ondanks dat ik sporadisch een drone vlieg, heb ik wél een exploitantnummer bij het RDW aangevraagd. Het is een kleine moeite en qua kosten valt het ook erg mee. Daarnaast voldoe je dan i.i.g. aan één van de regels, mocht je gecontroleerd worden
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Drone is een algemene term voor elk niet-bemand op afstand bestuurbaar vliegtuig. Dat kan een "normaal" vliegtuig, een helicopter op quadcopter zijn. Het zijn vooral de quadcopters die met camera komen.ascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:52:
exploitantnummer ?
Ik denk dat elke drone tegenwoordig wel met een camera komt
Verder moet het op de doos staan dat het speelgoed is voor kinderen onder de 14, anders telt het niet als speelgoed en heb je een exploitantnummer nodig. Zelfbouw drones tellen nooit als speelgoed.
Dank, ik miste de definitie van een speelgoeddrone en heb niet opgezocht of deze hoverair daar wel of niet onder viel. Blijkbaar niet, en dan geldt dus de basisregel zoals je aangeeft: exploitantnummer aanvragen.Kars schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Ho, kleine verbetering: een drone lichter dan 250 gr. met camera = registratie dus exploitantnummer.
Staat ook netjes onderaan in het blauwe veld
Daar heb je volledig gelijk in en daar had ik nog niet zo over nagedacht!pirke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Drone is een algemene term voor elk niet-bemand op afstand bestuurbaar vliegtuig. Dat kan een "normaal" vliegtuig, een helicopter op quadcopter zijn. Het zijn vooral de quadcopters die met camera komen.
Dat is wel interessant. Er zit dus een mode op die je volgens de wet uberhaupt niet mag gebruiken. Nou ja, auto's kunnen ook harder dan 130 zullen we dan maar zeggenKars schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Verder eens met je post. Maar ik begrijp de vraag wel, en mijns inziens mag je een drone niet autonoom laten vliegen. Daarnaast voldoe je vaak niet aan één van de basisregels: altijd zicht hebben op je drone.
Ik meen me te herinneren dat ik ergens wel iets heb gelezen over de follow me functie bijv. Kan het alleen niet meer terugvinden.ascent schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Dat is wel interessant. Er zit dus een mode op die je volgens de wet uberhaupt niet mag gebruiken. Nou ja, auto's kunnen ook harder dan 130 zullen we dan maar zeggen
Interessant. Zou ik wel eens willen lezen. Ik heb het idee dat de wetgeving niet volledig dekkend is/kan zijn in alle gevallen. Ook met een orbit (functie die op veel drones/quadcopters zit) ben je m de helft vd tijd uit het zicht. Ook met videos in het donker (als je daar toestemming voor hebt of krijgt) of boven de mist heb je geen line of sight met je eigen droneHercul3s schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Ik meen me te herinneren dat ik ergens wel iets heb gelezen over de follow me functie bijv. Kan het alleen niet meer terugvinden.
Voor een orbit kun je iemand anders vragen om observer te zijn.
Verwijderd
Je mag een drone zeker wel geprogrammeerd laten vliegen. Waypoints en quickshots (DJI) zijn gewoon toegestaan hoor.Kars schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Ook hoef je niet continu naar je drone te kijken, je mag gewoon naar je controller kijken. Maar je moet wel altijd je drone kunnen zien als je er naar zou willen kijken. Dus niet achter objecten gaan vliegen. Maar de drone mag wel achter jou vliegen. Maak de regels niet moeilijker dan ze al zijn, wees niet te streng voor jezelf.
Vandaag heb ik voor het eerst met de FlyLens 85 met O3 lite (naked O3) gevlogen, icm Goggles 3. Tot nu toe heb ik alleen in de sim geoefend, ik heb wel vliegtuig en heli ervaring. Ik heb alleen acro mode gevlogen, ging goed
Hij is wel extreem snel voor onze achtertuin (25x40m), legt op snelheid de 40m af in ongeveer een seconde...
Gelukkig kan hij ook langzamer.
Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.