Hopelijk kunnen de Nederlandse drone vliegers mij wat op weg helpen.
Lang verhaal kort, ik heb bij toeval ook wat filmpjes van de DJI Neo 2 gezien en het lijkt me een leuk kerstcadeau voor mijn vrouw. Ik heb nooit over een drone nagedacht en zij waarschijnlijk ook niet, maar ze vind het wel leuk om foto's en filmpjes te maken. Wij wonen in de Belgisch-Nederlandse grensstreek en gaan daar vaak wandelen en fietsen, ook in Nederland dus. Voor wat betreft de Belgische regelgeving is mij wel duidelijk wat wel en niet mag. De Belgische drone map van
https://map.droneguide.be/ is mij wel helder waar je wel en niet mag vliegen.
De Nederlandse regels zijn mij wat minder helder, of beter gezegd nogal onduidelijk. Ik begrijp dat
https://aeret.kaartviewer.nl/?%40dpf%5Fbasic de Nederlandse kaart is en dat je in de rode, oranje en paarse cirkels niet mag vliegen. Tot zover klopt dat? Overigens viel mij op dat de Nederlandse en Belgische kaart niet op elkaar passen bij de grensstreek rondom Eindhoven, maar voor België lijkt mij de Belgische kaart leidend.
Dan begrijp ik verder dat de groene gebieden zogenaamde Natuur 2000 gebieden zijn, maar ik lees daar heel veel (op het oog) tegenstrijdige informatie over. Ik lees dan dat vliegen in zo'n gebied nooit mag en andere schrijven dat het in beginsel wel mag als je maar geen overlast veroorzaakt. Hier en daar wordt verwezen naar een beheersplan van het desbetreffende gebied, maar ik als ik dat opzoek staat er niets over drones in. Ik heb ook in dit topic gezocht, maar kan daaruit onvoldoende afleiden wat nu wel en niet mag in die gebieden. Kan iemand uitleggen hoe dit zit of weet misschien een betere kaart voor Nederland?
Mijn vrouw kennende heeft ze geen zin in discussie met andere wandelaars, boswachters of wethandhavers. Zij wil zich gewoon aan de regels houden (en ik overigens ook), maar ik kan er niet echt wijs uit. Ik wil ook geen cadeau geven waar veel gedoe aan zit.
Ik kan mij echter voorstellen dat drone vliegers zo nu en dan aangesproken worden. Het is dan wel handig goed te weten wat wel en niet mag, vooral in het buitenland.
Tot slot, wat zijn in de praktijk de gevolgen als je per ongeluk ergens komt waar je niet mag vliegen. (Nee, dit is niet bedoeld om de regels moedwillig te overtreden). Is er dan direct gedoe / een boete? Ik neem aan dat die berichtgeving over drones in het luchtruim rondom vliegvelden betrekking heeft op mensen die moedwillig de regels overtreden en niet iemand met zo'n kleine drone die op 50 km van Brussel of Eindhoven per ongeluk net over de grens van zo'n anti-fly-zone komt.