Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aantal mensen bij ons in de groep hebben zeer goede ervaringen met de TrueRC antenne:
Afbeeldingslocatie: https://www.drone-fpv-racer.com/21226-thickbox_default/truerc-true-mox-868-antenna.jpg

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:07
Kars schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:09:
Aantal mensen bij ons in de groep hebben zeer goede ervaringen met de TrueRC antenne:
[Afbeelding]
Gebruiken ze die voor de transmitter? Daarvoor gebruik ik een eenvoudige Super 8 (EU) antenna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoAC schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:40:
[...]

Gebruiken ze die voor de transmitter? Daarvoor gebruik ik een eenvoudige Super 8 (EU) antenna.
Jep, R9 transmitter met TrueRC patch gaf op 10 km nog een RSSI van 98 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Kars schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:18:
[...]

Jep, R9 transmitter met TrueRC patch gaf op 10 km nog een RSSI van 98 :)
Met hoeveel watt zend je dan? En hoe staan je antennes dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoAC schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Met hoeveel watt zend je dan? En hoe staan je antennes dan?
Poah, weet ik zo niet (ik ben een simpele FlySky gebruiker ;) ) maar ik zal eens een foto van de setup maken als ik ze weer zie.

Het gaat hier wel om een vliegtuig (ZOHD Orbit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:53

thijsco19

KTM 990 SMT

Een snel vraagje, ik ben zo stom geweest om met de DJI mavic mini van een maat van me tegen een lantaarnpaal te vliegen.
Helaas is nu de linker voor arm gebroken.

Iemand die hier een adres, regio Rotterdam / den Haag, weet om deze te laten vervangen?
Om het moeilijk te maken, hij gaat woensdag weg de boot op en wil natuurlijk de mavic mee nemen...

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thijsco19 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:55:
Een snel vraagje, ik ben zo stom geweest om met de DJI mavic mini van een maat van me tegen een lantaarnpaal te vliegen.
Helaas is nu de linker voor arm gebroken.

Iemand die hier een adres, regio Rotterdam / den Haag, weet om deze te laten vervangen?
Om het moeilijk te maken, hij gaat woensdag weg de boot op en wil natuurlijk de mavic mee nemen...
Ik denk dat je dat beter hier kan vragen: [DJI Mavic Mini] Informatie en discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:53

thijsco19

KTM 990 SMT

Dat topic helemaal over het hoofd gezien..
Thnx.

Hij heeft een shop gevonden en gaat het nu daar proberen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:53

WCA

Afgelopen woensdag mijn SG906 "Beast" Pro binnen gekregen, lachen ding! Hangt mooi stabiel, en filmt voor het geld toch wel erg leuk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
Zijn er ook gewoon kant en klare fpv/cinewhoop drones waarop ik alleen een gopro moet plakken? Ik heb zelf een Mavic pro 2 en het lijkt mij ontzettend tof om tevens beelden te kunnen maken met een cinewhoop maar heb geen zin om dit zelf helemaal in elkaar te moeten zetten met mijn 2 linker handen.

Hebben jullie tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
StevenzeN schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:16:
Zijn er ook gewoon kant en klare fpv/cinewhoop drones waarop ik alleen een gopro moet plakken? Ik heb zelf een Mavic pro 2 en het lijkt mij ontzettend tof om tevens beelden te kunnen maken met een cinewhoop maar heb geen zin om dit zelf helemaal in elkaar te moeten zetten met mijn 2 linker handen.

Hebben jullie tips?
Die zijn er zeker wel, Google maar eens op 'bnf cinewhoop' keuze zat!

Echter hou er wel rekening mee dat je er met alleen de whoop nog niet bent.
Je zult nog apart een transmitter, accu's, lader, goggles(plus accu en eventueele receiver) moeten aanschaffen. Daarnaast moet je een keuze maken met welk systeem qua transmitter je wilt werken. Bijvoorbeeld frsky of tbs crossfire.

Daarna is het veel, heel veel oefenen. Het vliegt namelijk niet zoals een mavic. De reden waarom veel mensen het zelf bouwen is ook omdat je hem dan kan repareren. Want je gaat vroeg of laat crashen, dan is het vaak makkelijk als het zelf kan fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Hebben jullie tips?
Pffff.... cinewhoops.... weet waar je aan begint......er zitten nogal wat haken en ogen aan vast...

Ik vlieg al een aantal jaren, heb meerdere FPV drones zelf gebouwd (+20 stuks) en wilde mij ongeveer 2 jaar geleden storten in de cinewhoop wereld. Schitterende en super coole youtube filmpjes bekeken en dacht: Dat wil ik ook!

Vervolgens meerdere cinewhoops gekocht (Betaflight, i-Flight) en ook cinewhoops zelf gebouwd. Maar ondanks mijn ervaring (zowel met bouwen als vliegen) waren de resultaten om te huilen. :|

Het vloog allemaal wel, maar ik liep tegen allerlei problemen op. Washouts, oscilatie's, lipo's die binnen een minuut leeg waren.... Uiteindelijk is het me wel gelukt om een redelijk goede cinewhoop te bouwen, maar dat heeft heel veel geld en tijd gekost en ging gepaard met veel trial & error.

Het probleem zit hem vooral in het formaat: Kleine drones zijn veel gevoeliger voor storingen, wind, gebogen props, slechte frames, etc. Als je daarnaast ook nog een (relatief) hele zware camera erop gaat plakken, word de drone nog lastiger om te besturen. De hardware die je koopt moet heel goed op elkaar afgestemd zijn wil het goed vliegen. En dat is voornamelijk een kwestie van hardware kopen en testen. Werkt het niet, dan zal je de hardware moeten vervangen.

Naarmate je naar een groter formaat gaat, word het wel makkelijker. In mij ervaring word het pas vanaf 3" props werkbaar. Ga je kleiner dan 3", dan krijg je te maken met bovenstaande uitdagingen.

Daarnaast, zie de opmerking van @ybjlus . Vliegen moet je leren. DJI maakt heel mooi spul, maar houd wel goed je handje vast. FPV-en is van ander een kaliber en leer je niet binnen een dag. Je vliegt vaak met maar 1 sensor (tegenover de 326571 sensoren in een DJI), de rest moet je zelf regelen.
En het filmen maakt het extra lastig: Stabiel filmen met een cinewhoop is 1 van de lastigste zaken die er is.
maar heb geen zin om dit zelf helemaal in elkaar te moeten zetten met mijn 2 linker handen.
Niet lullig bedoeld, maar dit is eigenlijk een no-no. Reparatie's uitvoeren is echt onderdeel van de hobby.
Sterker nog, het is vaak 1 van de redenen waarom mensen kiezen voor deze hobby.

Daarnaast ga je vroeg of laat (waarschijnlijk heel vroeg ;) ) crashen. En 1 van die crashes zorgt voor kapotte hardware. En dan? Een nieuwe kopen? FPV drones zijn niet voor niets vrij modulair opgebouwd. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 22-07-2020 20:10 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:00
Ik heb zelf een Mavic pro 2 en het lijkt mij ontzettend tof om tevens beelden te kunnen maken met een cinewhoop maar heb geen zin om dit zelf helemaal in elkaar te moeten zetten met mijn 2 linker handen.
ChojinZ schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar dit is eigenlijk een no-no. Reparatie's uitvoeren is echt onderdeel van de hobby.
Sterker nog, het is vaak 1 van de redenen waarom mensen kiezen voor deze hobby.
Ben er een van, heb een 2" iFlight iX2 als eerste quad gebouwd afgelopen winter, heb er nog nooit (buiten) mee gevlogen. :+
Komt ook wel deels door de Rotterdamse luchthaven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Ook begonnen met kant en klaar in 2016.
Ik Walkera 320 GPS “racer” Arduino. Dat racen viel tegen. De non GPS CC3D .
Broer had walkera racer. Maar had failsafe problemen . To the moon event en full throtle in handen.
Wel zeer robuste racer overleefde to the moon event.
Schoon broer had tarrot ze;f bouw frame niet robust.
2de Sky hero anakin broer en ik elk 1 CC3D mooie snelle racer maar niet stevig. Het buizen frame ontzet gemakkelijk. Leek wel schade herstel uitricht gedoe regelmatig. Toen voor sky hero Clubracer ook CC3D stuk crash friendelijker.
Devention RX was ramp geen failsave dus toen overgegaan op tatanis.

Daarna zelf bouw ZMR250 flip260
We waren overgestapt op meer robuste racer van shendrone. Zelf bouw.

Door zelf bouwen en weer na lange tijd solderen weer interresse aangewakkerd voor Electronica.
Door Dronemesh Open FC ook interesse naar EDA software aangewakkerd.
Vroeger PCB ontwikkeld voor zware gas Laser aansturing om PCB gaten in laseren . In oude Dos tijdperk. Maar etsen van PCB en chemische rompslomp thuis zat er toen niet in.
Nu met PCBway en JCLPCB chinese prototype services maakt het wel weer te doen met SMT en ook BGA support. En 4layer ook geen probleem.
Ben dus nu ook in verdiepen in Betaflight source code en unified target feature.
Momenteel gegaan voor KiCad.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Wat vinden jullie hier van het advies om de lipo altijd pp te laden tot 100% en zelfs niet eens te starten met iets daaronder? Zelf zou ik om de batterij te sparen het liefst tussen 30-70% blijven; maar ik snap het argument van inaccurate % weergave en dat je niet ineens een voltage sag naar 3V wil hebben mid air.... Lastig! Meningen?

(Ref. Ben net een beetje aan het proberen met een Mavic Mini en die accu's hebben nu net geen 10dagen self-discharge storage modus.)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S0epkip schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:11:
Wat vinden jullie hier van het advies om de lipo altijd pp te laden tot 100% en zelfs niet eens te starten met iets daaronder? Zelf zou ik om de batterij te sparen het liefst tussen 30-70% blijven; maar ik snap het argument van inaccurate % weergave en dat je niet ineens een voltage sag naar 3V wil hebben mid air.... Lastig! Meningen?

(Ref. Ben net een beetje aan het proberen met een Mavic Mini en die accu's hebben nu net geen 10dagen self-discharge storage modus.)
Een LiPo-accu kun je het beste laden tot 100% (4.2V per cel) en onder belasting nooit lager dan 3V per cel brengen. In rust mag de minimale spanning 3.2V per cel zijn.

Je kunt prima met een 90% geladen accu vliegen, alleen heb je dan minder vliegtijd.

Je gaat je accu niet sparen als je 'm maar 70% laadt, je spaart 'm wel als je boven de 3.5V per cel houdt bij landen. Lage spanning brengt namelijk de interne weerstand omhoog, wat weer slecht is voor je accu.

Overigens, als je de accu lang niet gebruikt moet je deze voor kwaliteitsbehoud naar storage-voltage (3.85V per cel) laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Kars schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Een LiPo-accu kun je het beste laden tot 100% (4.2V per cel) en onder belasting nooit lager dan 3V per cel brengen. In rust mag de minimale spanning 3.2V per cel zijn.

Je kunt prima met een 90% geladen accu vliegen, alleen heb je dan minder vliegtijd.

Je gaat je accu niet sparen als je 'm maar 70% laadt, je spaart 'm wel als je boven de 3.5V per cel houdt bij landen. Lage spanning brengt namelijk de interne weerstand omhoog, wat weer slecht is voor je accu.

Overigens, als je de accu lang niet gebruikt moet je deze voor kwaliteitsbehoud naar storage-voltage (3.85V per cel) laden.
Ik kan alles volgen, behalve het beste laden tot 100%, gebasseerd op:
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Most Li-ions charge to 4.20V/cell, and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double the cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.0V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell should provide 2,400–4,000 cycles.

On the negative side, a lower peak charge voltage reduces the capacity the battery stores. As a simple guideline, every 70mV reduction in charge voltage lowers the overall capacity by 10 percent. Applying the peak charge voltage on a subsequent charge will restore the full capacity.

In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms. (See BU-808b: What causes Li-ion to die?) Table 4 summarizes the capacity as a function of charge levels. (All values are estimated; Energy Cells with higher voltage thresholds may deviate.)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's wel een mooie site met veel in-depth info :)
Ik zie in jouw quote dat ze het hebben over Li-Ion, welke eigenlijk maar tot 4.10 V mogen worden geladen. Of dit ook geldt voor Li-Po (welke een veel lagere interne weerstand hebben) kan ik niet uit het artikel opmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S0epkip schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Ik kan alles volgen, behalve het beste laden tot 100%, gebasseerd op:

[...]
Dus, niet volladen betekend dus meer laad cycles. Die is duidelijk.

Maar..... minder vol laden zorgt voor kortere vliegtijden. Je hebt weliswaar meer laadcycles, je vliegtijd word wel korter. Wat levert dat aan het eind van de streep op?

Als je 10 minuten kan vliegen op 50% en je hebt 1000 laadcycles, dan is dat evenveel als 20 minuten vliegen op 100% met maar 500 laadcycles. Netto heb je dus geen winst. Sterker nog, dan zou ik gewoon voor 100% met 500 laadcycles gaan ipv kortere vliegtijden.

Bovenstaande is uiteraard gebasseerd op natte vingerwerk cijfers, maar je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel. :)

Sowieso zie ik LiPO's als gebruiks/wegwerp artikelen. Ik zou vooral voor gemak gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 05-08-2020 17:33 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 15:47
Wellicht dat ik met deze post een regel overtreed, maar dan mag deze uiteraard worden weggehaald.

Ben nu een tijdje aan het spelen met een zeer goedkope (~50 euro) drone. Erg leuk, maar de camera (en FPV) is echt niet te doen.

Wil nu graag een nieuw model aanschaffen, tot 100 euro. Nog steeds zijn dat modellen met slechte camera, maar goed, alles beter dan wat ik nu heb!

Ben een beetje in dubio wat ik zou moeten aanschaffen;

- E520S voor 70 euro
- S162 voor 100 euro
- SG907 voor 100 euro

Andere tips voor rond de 100 euro zijn welkom. Ik zou hem graag in de EU aanschaffen i.v.m. korte levertijd, dat beperkt mijn keuze natuurlijk.

Ik denk dat ze elkaar niet enorm veel ontlopen. Als ik mijn budget zou opkrikken zijn er wat betere modellen te koop (SG906 pro bijvoorbeeld) maar wil het echt rond die 100 euro houden.

Beginning to realize the power...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
Ryze Tello?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:40
Blijft een leuk ding! Vorige week nog een firmware update gehad erop (mijne is al 2 jaar oud) en hij vliegt sindsdien nog stabieler :9 Gebruik hem nog vaak naast mijn Mavic 2 (waarmee ik niet binnen durf te vliegen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Ja de DJI/Ryze Tello mag zeker in dat rijtje. Maar, ik vind buiten vliegen (op plekken waar het mag!) Echt wel het leukste. De Tello is natuurlijk super klein en ik ben benieuwd of deze niet meteen compleet wordt weggedreven door een klein briesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Ik heb nu een tijdje de eachine trashcan, dat ding is echt super! Leuk voor binnen, maar buiten vliegt ie ook echt super. Meer dan genoeg vermogen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 21:26
NeOpHyTe-NL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:06:
Ja de DJI/Ryze Tello mag zeker in dat rijtje. Maar, ik vind buiten vliegen (op plekken waar het mag!) Echt wel het leukste. De Tello is natuurlijk super klein en ik ben benieuwd of deze niet meteen compleet wordt weggedreven door een klein briesje.
Ja, dat wordt 'ie. Ik heb hem inmiddels ingeruild voor een Mavic Mini.

Als het windstil is kan je er best mee vliegen buitenshuis, hij is ook fors stabieler dan de gemiddelde china drone. Maar het moet echt windstil zijn of heeeel zachtjes waaien. Bij het minste zuchtje waait ie wel weg.

Ik zou toch zoeken naar iets met GPS en het liefst een downfacing camera zodat je daadwerkelijk stabiel kan vliegen. En als je dan toch bezig bent, dan wil je eigenlijk ook een gestabiliseerde camera omdat het dan eigenlijk niet eens zoveel duurder meer is, maar je er dan wel daadwerkelijk vette beelden mee kan schieten. En voila: je zit op de prijsklasse van een Mavic Mini of een Xiaomi Fimi of iets dergelijks :+

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-08-2020 17:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:45:
Ik heb nu een tijdje de eachine trashcan, dat ding is echt super! Leuk voor binnen, maar buiten vliegt ie ook echt super. Meer dan genoeg vermogen.
Trashcan is zeker een leuke drone! Maar wel een totaal ander soort drone dan NeOpHyTe-NL zoektv volgens mij... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
ChojinZ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:12:
[...]

Trashcan is zeker een leuke drone! Maar wel een totaal ander soort drone dan NeOpHyTe-NL zoektv volgens mij... :)
Oh, ik las alleen 100 euro en een kleine drone. :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Haha zeker een leuk ding! Nee ik zoek een stabiele drone die een beetje te vertrouwen is en waarbij de camera acceptabel kan filmen. De Tello is nog niet eens zo'n slechte keuze, hij is alleen zo klein. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
NeOpHyTe-NL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:55:
Haha zeker een leuk ding! Nee ik zoek een stabiele drone die een beetje te vertrouwen is en waarbij de camera acceptabel kan filmen. De Tello is nog niet eens zo'n slechte keuze, hij is alleen zo klein. ;)
De mavic mini :+

Maar die is dan weer geen 100 euro. Wel een super ding die te vertrouwen is.

Vriend van me wilde ook zoiets, kocht een goedkope Chinese welke opeens weg vloog en denkt er nu toch ook over om de mini te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOpHyTe-NL
Ja de mini is écht z'n geld waard vind ik, maar momenteel ben ik al blij dat ik nog een baan heb, haha. Toch een beetje op de centen letten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eerlijk gezegd, voor € 100 vind je geen drone die 'alles' kan. Ja ze zeggen van wel (4K GPS blabla) maar de uiteindelijke filmresultaten zijn dan bedroevend..

Als ik bijvoorbeeld naar de beelden kijk van die SG907 dan zie ik alleen maar jello (trilling) en geen enkele stabilisatie. Dan maakt de Tello nog mooiere beelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kars schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:19:
Eerlijk gezegd, voor € 100 vind je geen drone die 'alles' kan. Ja ze zeggen van wel (4K GPS blabla) maar de uiteindelijke filmresultaten zijn dan bedroevend..

Als ik bijvoorbeeld naar de beelden kijk van die SG907 dan zie ik alleen maar jello (trilling) en geen enkele stabilisatie. Dan maakt de Tello nog mooiere beelden.
Als het nou een FPV drone is, dan heb je nog enigzins keuze (hetzij beperkt). Maar ben het volkomen met je eens dat 100 voor een Aerial film drone, het budget gewoon te laag is. Eigenlijk doe je dan al snel op alles concessies.

Ik persoonlijk zou dan toch door sparen en wat beters halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of deze al te krijgen is via Banggood?
Lijkt me wel cool voor op het voetbalveldje achter ons huis:

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

3,5V tot 4,2V heeft te maken met een geaccepteerde vliegtijd en levensduur guidline. Dus aantal laadcycly wat lipo mee kan gaan. Het is aan de gebruiker om erg diep op minder diep te ontladen.
Het is aan de gebruiker om ietje meer dan 4,2V of ietje minder.

In races kan men ervoor kiezen om allout te gaan met highpower setup en lipo wordt bij elke heat kapot gevlogen. Dat is keuze.
Ben je van type zuinig met je hardware dan is voltage sack richting 3.5 v reden om terug te vliegen en te landen en laden tot 4,15 of 4,10 V voor lange levensduur.
Ook mijden van puffen redelijke matige belasting helpt ook.

Ik laad tot 4,2V en laad ook alleen met 1C en bij voltage sack naar 3,5 v vlieg ik al terug. Mijn lipo regenereren zich dan rond de 3,8 dus na vliegen zitten ze op stock load.
Ik ga dus er redelijk zuinig mee om. En neem de tijd om ze te laden.
Daarbij doe ik ook altijd balanced charging.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

ChojinZ schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:52:
Weet iemand of deze al te krijgen is via Banggood?
Lijkt me wel cool voor op het voetbalveldje achter ons huis:
8)
Tja ook defensie wereld wijd zijn ermee bezich. Maar dit is heel specifiek.
Doet mij denken aan volledig autonome drones die op gooid in de lucht en dan stabiliseren waar de piloot het met gemak kan overnemen. Met onderscheid dat men het als projectiel kan deployen of als mortier.
Beta flight kan je dus vergeten is meer inav of ardupilot ding.
Folded props.
Auto uitklapbare armen met auto lock.
Op youtube top 5 top 10 drone innovaties voor consumenten zijn er al van die kleine easy opgooi drones. Voor feestjes party sefies of object volg drones bv sporters.
Je zou dan een launch platform kunnen maken. Afhankelijk van de compact vorm van de drone.
Stuk of 6 drones in stalin orgel . De accu kan geintergreerd zijn dus laden in launcher optieneel vervangbare batterrij.

Zelf bouw, zo een opgooi uitklap drone mechaniek bestuderen. En een carbon ~ 40mm buis als drone body gebruiken voor launch in ~ 45 tube .
Denk dat grootste probleem zal zijn de flight firmware met opgooi launch. Al denk ik dat inav dit wel ondersteund gezien je wings kan opgooien en auto stabile circle flight op gezette hoogte kunnen doen waar je het als piloot overneemt.

Ik heb zo een gevoel dat je dit ook als consument voor elkaar kan krijgen.
Daarbij multi launch en multi drones gebruikt. RX hebben race features dat crashed drone kan disablen zodat volgende het kan overnemen.
Maarja dat is betaflight feature.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Laatst online: 05-09 16:11
AlbAlb2 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:26:
Na een paar voorzichtige hover-tests vandaag voor het eerst FPV gevlogen met mijn Tyro 109.

Eerste accu volledig in STAB-modus gevlogen om te wennen.

Tweede accu in ACRO-modus en dat ging ook naar wens.
Na een tijdje tijdens de vlucht overgeschakeld naar STAB-modus.

Bij een keer wat meer gas geven ging het mis. De quad tolde een paar keer om z'n as (roll) en ging daarna schuin naar beneden: crash waarbij de arm rechts-achter afgebroken is.

Ik had via mijn goggles het beeld opgenomen dus het volgende is wat ik terug zie:

De OSD teksten knipperen een paar keer voordat het ding begint te tollen.
De accu-spanning zakt een paar tienden, maar dat komt door het gasgeven, lijkt me. 4S-celwaarde rond de 3,5V.
Dan tolt ie dus een paar keer rond waarna het tollen stopt.
De quad hangt dan schuin, maar het lijntje van de kunstmatige horizon staat ongeveer 90 graden gedraaid ten opzichte van de werkelijkheid.

Ik had op dat moment weinig of geen controle.

Iemand een idee waar ik de fout moet zoeken?

Defect in de sensoren op de FC?
Defect in de ESC waardoor te lage spanning op de rest van de electronica?
Betaflight settings?

Ben een noob op dit vlak, laat staan op het vlak van troubleshooten ;-)
Na maanden toch effe een follow-up van mijn eigen post.

Meteen na de crash bij Banggood een nieuw setje armpjes besteld. Die zending ging de mist in, nooit ontvangen. Na 90 dagen nieuw setje laten versturen (Onder Shipping Insurance, achteraf had ik eerder zelf opnieuw moeten bestellen en na 90 dagen geld claimen.). Tweede zending was wel binnen twee weken binnen.

Nieuw pootje gemonteerd en andere settings in Betaflight gemaakt:
- Loopfrequenties naar 4kHz gezet (vanaf 8kHz)
- DShot300 i.p.v. DShot600

Ik wilde de quad toch wel onder belasting testen om te zien of ie bij vol gas en belasting, dus props erop, geen uitval zou geven. Dus, quad vastgebonden op een plank en op de plank een paar emmers water.

Wat een geweld is dat, vol gas op de grond!!
Test geslaagd.

Ondertussen ook een paar keer gevlogen en geen problemen meer gehad.

Ik ga er dus nu vanuit dat er verder geen defecten zijn en dat het toch aan de settings heeft gelegen.

Hopelijk wordt het een mooi najaar waarin ik nog wat kan oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 13:36
AlbAlb2 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:18:

Wat een geweld is dat, vol gas op de grond!!
Test geslaagd.
Ik heb zelf van het weekend voor het eerst met mijn Tyro129 gevlogen (en uiteraard ook de eerste crashes gehad) en ik snap je volkomen.

Wat een ding, zelfs op een wat lager toerental :X

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja lekker klinkt dat hè? :D Probeer eens 2-blade props, dat klinkt nog 'vetter' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik vind mijn drone nu al terrifying dus ik houd het lekker bij deze 3-bladige props. Ik zit er wel over te denken een drone met propellerguards (of ducts) te halen, want zeker als beginner voel ik me er nog niet helemaal lekker bij om deze drone te vliegen op een veldje waar wel eens mensen langs lopen/fietsen.

Hoe doen jullie dat? Je mag natuurlijk niet over mensen heen vliegen, maar met de snelheid van zo'n zelfbouw drone heb je zelfs 100M zo overbrugd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Kars schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:28:
Ja lekker klinkt dat hè? :D Probeer eens 2-blade props, dat klinkt nog 'vetter' :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBEiEJMLpYPShGaIqwAiIoaGF80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AmL0wY1UfgpfpIrgudRnLqSW.jpg?f=user_large

Ik heb deze nog in m'n kleine luchtvloot. 2-blads 8 inch propellers: klinkt inderdaad totaal anders als een 5 inch. Blijft leuk om dat ding te vliegen. Hij heeft een stand waarin de draairichting van de motoren om kan keren waardoor ie ondersteboven kan vliegen. Ik waag me daar maar niet aan. Ik hou 'm liever heel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
citruspers schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:13:
Ik vind mijn drone nu al terrifying dus ik houd het lekker bij deze 3-bladige props. Ik zit er wel over te denken een drone met propellerguards (of ducts) te halen, want zeker als beginner voel ik me er nog niet helemaal lekker bij om deze drone te vliegen op een veldje waar wel eens mensen langs lopen/fietsen.

Hoe doen jullie dat? Je mag natuurlijk niet over mensen heen vliegen, maar met de snelheid van zo'n zelfbouw drone heb je zelfs 100M zo overbrugd...
Op een plek vliegen waar geen mensen komen :P
Maar dat is serieus het beste. Ja, een zelfbouw-quad gaat hard en dat brengt risico's met zich mee. Dus goed oppassen en eventueel iemand meenemen die de omgeving in de gaten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Ik zie net een gigantische tijdelijke no-fly zone met het middelpunt ergens ten noorden van Den Bosch en een diameter tot het centrum van Tilburg. Geldig van 31 augustus t/m 4 september.

Iemand een idee waarom dat is of waar dat mee te maken kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 21:38

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

AlbAlb2 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:18:
Ik zie net een gigantische tijdelijke no-fly zone met het middelpunt ergens ten noorden van Den Bosch en een diameter tot het centrum van Tilburg. Geldig van 31 augustus t/m 4 september.

Iemand een idee waarom dat is of waar dat mee te maken kan hebben?
Militaire oefeningen misschien? Defensie oefent in deze periode o.a. met 'stoffige landingen' voor heli's.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Kars schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Op een plek vliegen waar geen mensen komen :P
Maar dat is serieus het beste. Ja, een zelfbouw-quad gaat hard en dat brengt risico's met zich mee. Dus goed oppassen en eventueel iemand meenemen die de omgeving in de gaten kan houden.
Ja, want dat is zo makkelijk in ons dichtbevolkte land 8)7
Ik heb nu een plekje van zo'n 300x300 meter (met daaromheen aan 3 kanten weiland, maar ook wel wat fiets/wandelverkeer) en uiteraard een spotter mee als ik via een schermpje probeer te vliegen, maar toch....

Eerlijk gezegd zou ik bijna bij de boer aankloppen om te vragen of ik (als er geen koeien grazen) zijn/haar weiland mag gebruiken. Het risico dat mijn drone in een vlaai land en de shit letterlijk de fan raakt neem ik dan maar voor lief :+

[ Voor 16% gewijzigd door citruspers op 26-08-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
citruspers schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Ik heb nu een plekje van zo'n 300x300 meter (met daaromheen aan 3 kanten weiland, maar ook wel wat fiets/wandelverkeer) en uiteraard een spotter mee als ik via een schermpje probeer te vliegen, maar toch....

Eerlijk gezegd zou ik bijna bij de boer aankloppen om te vragen of ik (als er geen koeien grazen) zijn/haar weiland mag gebruiken. Het risico dat mijn drone in een vlaai land en de shit letterlijk de fan raakt neem ik dan maar voor lief :+
Dit probleem had ik dus in het begin ook, zo lastig. Nu heb je sims (toen ik begon niet) waar je iets meer op kan oefenen, maar is toch niet helemaal hetzelfde, vind ik. Of wat je zelf al zegt; je kan ducted gaan, of simpelweg lichter. Een 1s 3 inch (zelf nog geen ervaring mee) doet bijzonder weinig als je tegen iemand aan vliegt. Een 85mm 2s whoop doet het ook erg goed buiten. Of gewoon binnen whoopen met dit weer (zit dichtbij de kust).
AlbAlb2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:14:
[...]
... Hij heeft een stand waarin de draairichting van de motoren om kan keren waardoor ie ondersteboven kan vliegen. Ik waag me daar maar niet aan. Ik hou 'm liever heel :P
Met de hedendaagse esc's kunnen alle fpv drones dat ook. Maar ook ik waag me daar maar niet aan :D

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
citruspers schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Ik weet 't, het was nogal een open deur ;)

Maar dat laatste is wel een goeie. Hier in de buurt (Achterhoek, dat dan weer wel) hebben we ook heel lang op het land van een boer gevlogen waar we toestemming voor hadden.

Zoals @Sensei_D al aangeeft, een lichtere quadcopter is zeker een optie. De 1S toothpick van KababFPV is een mooi voorbeeld hoe je met maar 3.7V ontzettend hard kan vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Kars schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:40:

Maar dat laatste is wel een goeie. Hier in de buurt (Achterhoek, dat dan weer wel) hebben we ook heel lang op het land van een boer gevlogen waar we toestemming voor hadden.
Ik ben wel benieuwd hoe daarop werd gereageerd toen je het vroeg? Leuke reactie of meer apathisch?

Dank voor de suggesties in ieder geval (beiden). Ik ben zelf in de simulator begonnen (Liftoff) met mijn radiotransmitter en dat helpt natuurlijk al heel wat, maar het nadeel is dat ik daar gelijktijdig niet zo veel aan vind. "Echt" vliegen is gewoon veel leuker.

Ducted/prop guards staat vrij hoog op mijn lijstje, met name de iFlight Megabee (cinewhoop) omdat ik daar ook mee kan filmen EN eventueel binnen mee kan vliegen. Al is iets als een tinyhawk II daar veel geschikter voor denk ik. Of iets als een kleine eachine/trashcan, dat is wat goedkoper te repareren als ik hem stukvlieg :+

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 26-08-2020 17:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoAC
Ik kan op flink wat weilanden vliegen na toestemming van een boer :) Ook bij fruitboeren kan ik terecht :p
Je krijgt altijd een reactie die je niet verwacht ;)
Sommige boeren vinden het niet leuk, maar het is beter om het te vragen dan ongevraagd te gaan vliegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:40
citruspers schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:39:
[...]Ik ben wel benieuwd hoe daarop werd gereageerd toen je het vroeg? Leuke reactie of meer apathisch?
Hier in de randstad reageert de gemiddelde boer in de trend van 'als je mij alle beelden stuurt vind ik het helemaal prima' :P 2 weken geleden nog een wat grotere drone voor mijn werk moeten testen in de buurt van Woerden. Eerste boer (van een camping boerderij) vond het helemaal prima zolang we zijn koeien niet stoorde. We mochten op het boeren-golf-terreintje staan waar zelfs een soort van landing-pads waren. Gewoon netjes vragen loont dus ;) (de koeien op de achtergrond vonden het achteraf schitterend. Op de drone video zitten ze allemaal naar boven te staren :+ haha)

Afbeeldingslocatie: http://unconnected.nl/drone-woerden-12082020.jpeg

• BoAC
Koeien zijn idd nieuwsgierig :) schapen gaan er echter snel vandoor en worden panisch. Paarden en pony's reageren verschillend, ik heb paarden in de buurt gehad die rond gingen rennen en pony's doe zich nergens wat van aantrokken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
citruspers schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe daarop werd gereageerd toen je het vroeg? Leuke reactie of meer apathisch?
In dat geval was 't meer "joa da's best heur" :)
Ik vlieg hier in de omgeving wel eens op een stuk pachtgrond, waarvan de boer het prima vindt (en ook wel gaaf vindt, hij was echt geïnteresseerd), terwijl de destijds dienstdoende boswachter (van de verpachter) mij al eens kwaad heeft aangesproken dat het volgens hem niet mocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Dat is goed om te horen. Ik ben net weer wezen vliegen (via de onboard camera, met mijn vriendin als spotter) maar ik kon er niet van genieten, was doodsbenauwd dat ik de controle verlies en dat ding tegen een auto of voetganger jas (ondanks dat ik op een veld van 300x300 zit). Dat veld lijkt gewoon gigantisch snel te krimpen zodra je een beetje begint te klimmen en rondjes vliegt.....

Waren jullie eerste vluchten ook zo eng?

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 27-08-2020 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BoAC
citruspers schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:51:
Dat is goed om te horen. Ik ben net weer wezen vliegen (via de onboard camera, met mijn vriendin als spotter) maar ik kon er niet van genieten, was doodsbenauwd dat ik de controle verlies en dat ding tegen een auto of voetganger jas (ondanks dat ik op een veld van 300x300 zit). Dat veld lijkt gewoon gigantisch snel te krimpen zodra je een beetje begint te klimmen en rondjes vliegt.....

Ja, ik vrat me bij de eerste vluchten ook op :9
Vandaag weer wezen vliegen bij die betreffende boer maar dan op zijn erf tussen de schuren. Ik had een 3" toothpick bij me en op het laatst lekker raggen tussen die schuren door. 3 2s accu's leeg gevlogen en veel lol gehad :P Morgen weer maar dan 5" mee en in het weiland ernaast vliegen :Y)

Advies: oefen veel eerst in het open veld :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
citruspers schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:13:

Dat hebben de meeste in het begin. Ik had het in ieder geval wel. :P

Ik kon amper vliegen en dan raas je ineens met 100 km/u over een voetbal veldje. Voordat je het in de gaten hebt moet je alweer je richting veranderen terwijl het al zoveel moeite kost om de drone in de lucht te houden.

Wat tips:
  • Veel oefenen
  • Maak gebruik van Sims. Van een sim leer je ontzettend veel, meer dan je in eerste instantie zou denken. Sims zijn ook handig om freestyle tricks te leren.
  • Maak gebruik van de begrenzing mogelijkheden van betaflight. Er zijn een aantal mogelijkheden om de drone wat minder snel te laten vliegen. Verlengt tevens de vliegtijd
  • Go small. Niets mis met kleine drones. En vaak net zo leuk om te vliegen.
  • Again, veel oefenen. ;)
Zelf vlieg ik nauwelijks meer met 5 inch drones. Ik woon in een grote stad (Den Haag) en hier zijn gewoon nergens plekken waar je lekker EN verantwoord kan vliegen. Dan moet je toch al snel 30 tot 45 minuten rijden.

Om toch nog regelmatig te kunnen vliegen ben ik nu overgestapt op 3 en 2,5 inch drones. Voelt een stuk fijner aan in drukke gebieden. Vooral 3 inch (mits goed gebouwd) doet nauwelijks onder aan 5 inch, terwijl het veiliger vliegt EN minder overlast geeft.

En die 5 inchers? Die gaan vooral mee op vakantie. En maken af en toe wat vluchtjes boven de noordzee (vanaf Scheveningen). Maar in de stad is het nu vooral 3 en 2.5 inch. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oh, wat cool, ik was dus niet de enige :+

1 van mijn vroege vluchten; was meer hoveren dan echt rechtdoor gaan. In een parkje... met (box)goggles, zonder spotter. Komen er oppeens 2 honden op mijn drone af (populaire uitlaatplek :X) Ik raakte toen best in paniek omdat ik nog erg weinig vliegbeheersing had en ik ook niet durfde te landen uit angst om de honden iets aan te doen. Maar ik kon ze ook niet zien (want ja, onder mij) en kon mijn goggles ook niet af doen, want dan zou ik zeker crashen.
Uiteindelijk gingen ze weer weg dankzij het baasje, maar daarna heb ik heel erg getwijfeld of dit wel iets voor mij was. Ik ben nu heel blij dat ik wel ben door gegaan, want 5 jaar later vlieg ik nog steeds met veel plezier!

Wel vlieg ik net als @ChojinZ alleen nog maar met micro's en whoops. Als vader van 2 heb ik geen zin om in mijn beperkte vrije tijd eerst nog heel veel tijd te moeten besteden aan het in en uit pakken van mijn zooi en naar een plek toe te fietsen/rijden. Mijn 2.5 inch is echt geen 5 incher, maar ik kan ermee wat ik leuk vind om te doen. En als je zelf kleiner bent (de drone), zoek je gewoon kleinere obstakels en gaps om hetzelfde gevoel te krijgen :)

Anyways, whoops geven mij zelf superveel confidence; ze zijn ducted, enorm licht en hoe hard gaat het nou? Voor indoors kun je 65mm of 75mm gaan, maar indoors leren vliegen is echt enorm moeilijk. Als je nog buiten vliegt zou ik minimaal 85mm (2 inch) gaan, omdat ie een stuk stabieler vliegt en dat wil je als je net begint. Met de 65mm 1s whoop rag ik gewoon langs mijn kids en bump ik tegen mijn vrouw aan :+ Is geen 5 inch, maar je maakt wel vlieguren en above all: fun!
Misschien is dat wat anders...

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• citruspers
Heel fijn om jullie ervaringen te horen, dat steekt me wel een hart onder de riem dat het gewoon even doorzetten is :)

Ik ga binnenkort lekker oefenen met 2 vrienden die ook drones hebben en mij wat meer kunnen helpen met de techniek EN het zelfvertrouwen, en daarnaast natuurlijk wat meer in de simulator oefenen.

Een tweede (ducted) drone zit ik wel serieus over na te denken, maar wacht ik nog even af totdat ik iets meer zelfvertrouwen en controle heb (het is een flinke uitgave natuurlijk).

In de tussentijd maar eens kijken of ik een setje propguards kan ontwerpen en printen voor de 7".

Daarnaast nog een reminder voor de vliegers in de buurt van Maas/Waal: 1 & 2 September is de no-fly zone tijdelijk flink uitgebreid.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

mvds

Totally awesome!

Ik wil graag van mijn huis in aanbouw wat filmpjes maken om de voortgang vast te kunnen leggen. Wat zijn de drones die ik zeker moet bekijken in mijn zoektocht? Ik wil graag in 4K kunnen filmen, de drone moet stabiel zijn en redelijk noob proof zijn (wat wil zeggen, vrij eenvoudig om mee te vliegen). Budget tot €500 (all in, dus drone + alles wat ik nodig heb om te gaan vliegen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvds schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:10:
Ik wil graag van mijn huis in aanbouw wat filmpjes maken om de voortgang vast te kunnen leggen. Wat zijn de drones die ik zeker moet bekijken in mijn zoektocht? Ik wil graag in 4K kunnen filmen, de drone moet stabiel zijn en redelijk noob proof zijn (wat wil zeggen, vrij eenvoudig om mee te vliegen). Budget tot €500 (all in, dus drone + alles wat ik nodig heb om te gaan vliegen).
Met zulke eisen, zo'n budget en noob proof? Dan zou ik gewoon voor een DJI gaan. :)

Je zou wel kunnen kijken naar andere merken, maar vaak kom je qua eisen dan toch uit bij DJI. Ze zijn marktleider en dat is terecht:
Ze maken, hoe je het wend of keert, vaak toch de beste consumenten drones voor aerial photography. Support is goed (zeker in vergelijking met de concurrentie) en de community is ontzettend groot (zelfs hier op GoT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Wil graag weer beginnen met vliegen, heb in het verleden redelijk veel gevlogen met een dji.

Heb de ruimte om te vliegen. Dit heb ik voor de zekerheid nog nagekeken en heb hier in de omgeving plek zat. Heb bij een bevriende boer ook nog flink wat hectares grond voor mezelf (als het gewas eraf is) dus dat is het probleem niet.

Wat wel een dingetje is, het moet zelfbouw worden. Dit ivm najaar/winter plus bijbehorend weer, mijn andere hobby is rc auto's en daar rij ik liever niet mee als het nat begint te worden.

Wil graag gaan voor snelheid en filmen maar hier raak ik het spoor bijster. Snelheid is te begrenzen en dat zal ook zeker in het begin weer ff nodig zijn om te wennen (heb ongeveer een jaar niet gevlogen). Maar wat is een goede basis wil ik er ook nog eens een camera ala formaat gopro onder hangen?
Iemand die me een beetje de goede richting in kan sturen?

EDIT: Wil met een quad gaan vliegen, dit omdat ik dat redelijk gewend ben en vind het gewoon mooi. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Franko P. op 04-09-2020 23:33 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:20
Franko P. schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:31:
Wil graag weer beginnen met vliegen, heb in het verleden redelijk veel gevlogen met een dji.

Heb de ruimte om te vliegen. Dit heb ik voor de zekerheid nog nagekeken en heb hier in de omgeving plek zat. Heb bij een bevriende boer ook nog flink wat hectares grond voor mezelf (als het gewas eraf is) dus dat is het probleem niet.

Wat wel een dingetje is, het moet zelfbouw worden. Dit ivm najaar/winter plus bijbehorend weer, mijn andere hobby is rc auto's en daar rij ik liever niet mee als het nat begint te worden.

Wil graag gaan voor snelheid en filmen maar hier raak ik het spoor bijster. Snelheid is te begrenzen en dat zal ook zeker in het begin weer ff nodig zijn om te wennen (heb ongeveer een jaar niet gevlogen). Maar wat is een goede basis wil ik er ook nog eens een camera ala formaat gopro onder hangen?
Iemand die me een beetje de goede richting in kan sturen?

EDIT: Wil met een quad gaan vliegen, dit omdat ik dat redelijk gewend ben en vind het gewoon mooi. :*)
Beste basis voor een gopro blijft een 5 inch (als 't ook nog snel moet zijn). Met quad bedoel je een FPV drone?

Je geeft aan ivm regen niet met rc auto's te rijden. Als je met regen wil vliegen dan zul je ze wel goed moeten (conformal) coaten, dan is het prima te doen. Maar zonder coating houd een drone 't niet lang vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

sweebee schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:20:
[...]

Beste basis voor een gopro blijft een 5 inch (als 't ook nog snel moet zijn). Met quad bedoel je een FPV drone?

Je geeft aan ivm regen niet met rc auto's te rijden. Als je met regen wil vliegen dan zul je ze wel goed moeten (conformal) coaten, dan is het prima te doen. Maar zonder coating houd een drone 't niet lang vol.
Zal eens gaan zoeken op 5 inch. Wellicht dat dat mijn zoektocht wat vereenvoudigd.

Het nadeel van nat weer met rc auto's is dat ze compleet onder de modder terug komen, dus niet eens met rijden in de regen maar gewoon een natte ondergrond. (ik rij offroad).

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Franko P. schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:15:
[...]

Zal eens gaan zoeken op 5 inch. Wellicht dat dat mijn zoektocht wat vereenvoudigd.

Het nadeel van nat weer met rc auto's is dat ze compleet onder de modder terug komen, dus niet eens met rijden in de regen maar gewoon een natte ondergrond. (ik rij offroad).
Zoals @sweebee al zegt: Voor een GoPro is een 5inch of groter wel vereist.
Wat tips:
  • Drones crashen (zeker in het begin) en een Go-pro heb je zo gesloopt. Als dat veel voorkomt ben je al snel flink geld kwijt aan nieuwe Go-Pro's. Kijk dus of je kan leven met alternatieven. Runcam en Foxeer (2 gerenomieerde drone onderdeel fabrikanten) bieden alternatieven aan, gericht op FPV drones die een stuk goedkoper zijn. Er zijn zelfs systemen waarbij de HD en de FPV cam in 1 camera ziten (bv. Runcam Split).
  • Action cams moet je mounten op je drone. Sommige frames houden hier rekening mee en hebben al bevestigings en hoeksystemen. Sommige frames houden hier totaal geen rekening mee en zal je zelf de action cam moeten monteren.
  • Heb je al ervaring met FPV vliegen? Zoniet? Bedenk dan wel dat mooie beelden schieten heel moeilijk is omdat je in het begin zal moeten leren vliegen. In het begin zijn de actioncam resultaten teleurstellend. Heeft trouwens iedereen hoor. FPV vliegen heeft wel enigszinds een learning curve. FPV vliegen en mooi filmen gaat dan nog een stapje verder. :)
  • Ook drones hebben last van modder. Het kan mooi weer zijn maar als jij crashed op een stuk grond wat gister nog helemaal nat is geregend, dan moet je soms letterlijk je drone uit de modder trekken. Action cams en fpv cams lijken ook vaker in de herfst/winter sneller vies te worden. :P

[ Voor 9% gewijzigd door ChojinZ op 07-09-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:20
Franko P. schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:15:
[...]

Als ik zelf opnieuw zou beginnen zou ik t volgende doen:

Als drone zou ik gewoon een bnf nemen, ja direct zelf bouwen is beter, maar de onderstaande is niet zelf de bouwen voor dat geld. Als je ‘m breekt moet je hem maar repareren.

https://banggood.app.link/96pdajyWz9
Met TBS crossfire receiver

Als remote zou ik de TBS Tango 2 (pro) nemen. Deze is mooi compact om mee te nemen. En ondersteunt inmiddels ook multi-protocol (met addon).

Lipos: https://chinahobbyline.co...ct/product&product_id=278

Neem aan dat je al een lader hebt, maar anders gewoon gaan voor de Hota D6 duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

citruspers schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:51:

Eigenlijk niet. Maar dat komt meer door de ready to fly. Ik begon in 2016 januari met Walkera furious 320 6,5” GPS atduino mega ding. Die kan je parkeren in de lucht. Dus als mede piloot zomaar zijn drone lipo insteekt en beeld valt weg flip in GPS mode en dan verzoeken om doe lipo er toch even uit trekken. Bij anderen krijg scheld partij want er was toen nog geen gps functie in betaflight en voorgangers voor racen. Het voelde niet aan als racer dus , erbij BNF Skyhero anakin 6” dat ging hard.
In begin line sight vliegen vond ik lastig vooral terug vliegen. 1ste keer FPV vond ik erg natuurlijker.
In onze groep kwam oudere groep bij , daar waaronder een wedstrijd racer Metal Danny en die groep adviseerde om meteen met acro mode te beginnen. In den beginne een FPV cam hoek van 0 dus makkelijk landen. Op de Walkera die geen acro mode heeft en motor arm tilt negatief cam angle -10
Op de anakin geen OSD geen GPS 1st vloeg ik de bat helemaal leeg dus op 20 meter hoog power out. Dus in mijn latere eigen build moest MiniOSD komen. En nu zit standaard in FC.

Als ik vlieg meestal met mijn broer En anderen nooit Alleen. Soms ook op race train circuits opgezet door Metal Danny die nogal moeilijk zijn voor mij als beginner en met mijn weinig vlieg uren ervaring.
In begin ook circuit opgezet banaan circuit met byte. Is dus makkelijk circuit met klein stukje erin voor de gevordere piloot. Later kwamen er ook gates bij. Wij waren toen in begin meer gericht op racen masr dat werd later meer freestyle.
Uiteindelijk toen race wereld evolueerde werd het duidelijk dat de top meer voor jongeren werd.
Ondertussen is gross van de andere groep gestop jaar ofzo geleden en bleef de oorspronkelijke groep over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Van het weekend was het droog en niet zo koud dus samen met mijn zwager even de 2.5 inch op 2s los gelaten. Het is geen raket op 2s, maar man, want vliegt dit lekker! O+

@Franko P. Je rijdt off-road, maar wilt niet door de modder?? :+ Ik heb nog 2 off-road wagens bewaard voor mij en mijn zoon uit mijn rc-wagen tijd. De laatste keer dat ik met hem reed vond ik het juist zo vet om tegen hem te zeggen; "Zie je die plas daar in het gras... ga daar eens vol gas doorheen :D" Das toch fun, man! :P

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Sensei_D schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:40:

@Franko P. Je rijdt off-road, maar wilt niet door de modder?? :+ Ik heb nog 2 off-road wagens bewaard voor mij en mijn zoon uit mijn rc-wagen tijd. De laatste keer dat ik met hem reed vond ik het juist zo vet om tegen hem te zeggen; "Zie je die plas daar in het gras... ga daar eens vol gas doorheen :D" Das toch fun, man! :P
Oke voordat dit een rc auto topic gaat worden :P Ding ziet meestal al zwart van het zand, maar droog is er prima met een compressor af te blazen. Nat wegzetten is sowieso al not done, en heb gewoon geen zin om het ding telkens uit elkaar te halen om helemaal schoon te maken. Ik rij er meer mee dan ik hem poets zeg maar.
sweebee schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:45:
[...]

Als ik zelf opnieuw zou beginnen zou ik t volgende doen:

Als drone zou ik gewoon een bnf nemen, ja direct zelf bouwen is beter, maar de onderstaande is niet zelf de bouwen voor dat geld. Als je ‘m breekt moet je hem maar repareren.

https://banggood.app.link/96pdajyWz9
Met TBS crossfire receiver

Als remote zou ik de TBS Tango 2 (pro) nemen. Deze is mooi compact om mee te nemen. En ondersteunt inmiddels ook multi-protocol (met addon).

Lipos: https://chinahobbyline.co...ct/product&product_id=278

Neem aan dat je al een lader hebt, maar anders gewoon gaan voor de Hota D6 duo.
Ga eens kijken! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Gistermiddag weer een nieuw probleem met mijn quad.

Na een minuut of twee "RXLOSS” in de OSD en kort daarna een failsafe. Bij de crash een armpje gebroken, maar dat is vlot te herstellen.

Maar, na een beetje zoeken op het net vind ik wel de nodige verhalen over rxloss gevallen, maar erg weinig (geen) echte oplossingen. Het lijkt soms compleet random voor te komen. Afstand was op het moment van de failsafe ongeveer 200 meter.

Mijn TX is een frsky X9 lite en de RX is een XM+.

Iemand hier dit ook als eens meegemaakt? Oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlbAlb2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:07:

Na een minuut of twee "RXLOSS” in de OSD en kort daarna een failsafe. Bij de crash een armpje gebroken, maar dat is vlot te herstellen.

Maar, na een beetje zoeken op het net vind ik wel de nodige verhalen over rxloss gevallen, maar erg weinig (geen) echte oplossingen. Het lijkt soms compleet random voor te komen. Afstand was op het moment van de failsafe ongeveer 200 meter.

Allebei matching firmwares? Ik begreep dat dat wel eens een issue kan zijn.
Hoe is de plaatsing van je antennes op je quad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Kars schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:49:
[...]

Allebei matching firmwares? Ik begreep dat dat wel eens een issue kan zijn.
Hoe is de plaatsing van je antennes op je quad?
Zowel de TX als de RX draaien met de firmware waarmee ze geleverd werden. Is allebei EU-LBT, anders zou het niet werken, toch?
Of bedoel je wat anders met "matching"?

Antennes staan bovenop de quad, in een hoek van ca. 90 graden t.o.v. elkaar. Op het moment van de uitval was de quad min of meer naar me toe gericht met de antennes.

Op het net lees ik ook diverse verhalen over soortgelijke voorvallen op maar 10 meter afstand. Het lijkt dus niet te liggen aan daadwerkelijk een te zwak signaal of slechte ontvangst.

Het lijkt er meer op dat het signaal van de RX voor een moment niet goed binnenkomt op de flightcontroller of daar verkeerd verwerkt wordt of zo. Ik zag bijvoorbeeld een Youtube clip waarbij iemand zei dat ie het probleem had met Betaflight 3.5, 3.4, 3.3 maar niet meer met 3.2...

Ik moet zelf het verbindingskabeltje tussen RX en FC nog controleren of de verbinding goed is, maar zo simpel was het bij al die andere verhalen die ik vond ook niet.

De verbinding was trouwens ook weer terug toen ik het weiland in liep om de quad te zoeken want ik kon het piepsignaaltje activeren vanaf de zender.

[ Voor 5% gewijzigd door AlbAlb2 op 08-09-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlbAlb2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:15:
[...]

Zowel de TX als de RX draaien met de firmware waarmee ze geleverd werden. Is allebei EU-LBT, anders zou het niet werken, toch?

Antennes staan bovenop de quad, in een hoek van ca. 90 graden t.o.v. elkaar. Op het moment van de uitval was de quad min of meer naar me toe gericht met de antennes.

Op het net lees ik ook diverse verhalen over soortgelijke voorvallen op maar 10 meter afstand. Het lijkt dus niet te liggen aan daadwerkelijk een te zwak signaal of slechte ontvangst.

Het lijkt er meer op dat het signaal van de RX voor een moment niet goed binnenkomt op de flightcontroller of daar verkeerd verwerkt wordt of zo. Ik zag bijvoorbeeld een Youtube clip waarbij iemand zei dat ie het probleem had met Betaflight 3.5, 3.4, 3.3 maar niet meer met 3.2...

Ik moet zelf het verbindingskabeltje tussen RX en FC nog controleren of de verbinding goed is, maar zo simpel was het bij al die andere verhalen die ik vond ook niet.

De verbinding was trouwens ook weer terug toen ik het weiland in liep om de quad te zoeken want ik kon het piepsignaaltje activeren vanaf de zender.
Daar met die voeding heb je ook wel een punt. Op hoeveel volt is je RX aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlbAlb2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:07:

Yup, heb ik ook gehad, ik vloog vlak langs mezelf heen en kreeg een RXLOSS. FrSky X-Lite in mijn geval, ook met een XM+, beide op FCC firmware. Ik heb het nu 2 keer gehad in totaal in dit jaar. Aangezien ik alleen met micro's vlieg is het voor mij geen major issue, maar ik hoop wel dat ImmersionRC Ghost ook als module voor de X-Lite komt :9
Oplossingen? Geen van mijn kant helaas, maar mijn laatste gevalletje is alweer een paar maanden terug.

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Sensei_D schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:40:
Van het weekend was het droog en niet zo koud dus samen met mijn zwager even de 2.5 inch op 2s los gelaten. Het is geen raket op 2s, maar man, want vliegt dit lekker! O+

[YouTube: Park - Toothpick - 2.5 inch - 2s - racing]
Gaaf!! Hoe krijg je zulk goed beeld? Heb je zo'n duo camera oid? Neem aan dat je geen GoPro mee sleept :p

Ik vlieg ook meer met m'n trashcan Dan met de 5 inch, vind dat denk ik ook leuker. Al is de kracht van de 5 inch wel heel gaaf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlbAlb2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:15:
[...]

Ik heb hier meerdere (stuk of 5) FrSky ontvangers liggen die hetzelfde probleem ondervonden. Uiteraard eerst gekeken of ik het kon fixen maar keer op keer leek het toch echt aan de ontvanger te liggen.

Het gaat een paar liPo's goed en dan, ineens, RXLoss... 8)7. Soms komt de verbinding spontaan weer terug een andere keer moet ik enkel de LiPo ff disconnecten. Maar de problemen blijven.

Meerdere malen hergesoldeerd, ontvangers op complete andere quads gegooid en 3 miljoen keer de firmware geflashed maar de problemen bleven.
Nu bouw ik aardig wat quads maar ik heb het nu al 5 keer mee gemaakt en ik krijg het vermoeden dat de QC van FrSky gewoon niet zo goed is. Dat of ik krijg via banggood nepperts/afgekeurd spul. Maar dat geloof ik zelf niet zo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Met z'n drieën door een gap heen is niet het beste idee... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
ChojinZ schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:36:
[...]
Ik heb hier meerdere (stuk of 5) FrSky ontvangers liggen die hetzelfde probleem ondervonden. Uiteraard eerst gekeken of ik het kon fixen maar keer op keer leek het toch echt aan de ontvanger te liggen.
Op hoeveel ontvangers had je dan 5 slechte?
Heb je het alleen met de XM+ of bijvoorbeeld ook met R-XSR?

Zaterdag ging het bij mij bij de tweede accu ook al weer mis. Steeds RSSI boven 80 en dan ineens 0 en RXLOSS. Gelukkig deze keer geen schade aan de quad.

Maar als ik het goed begrijp is er dus maar één oplossing en dat is een nieuwe ontvanger kopen?
(Mijn XM+ kwam trouwens van een Nederlandse leverancier)

Zou die nieuwe serie ACCESS-receivers beter zijn? Bijvoorbeeld de Archer M+.

[ Voor 5% gewijzigd door AlbAlb2 op 14-09-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makrolon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:56:
[...]

Gaaf!! Hoe krijg je zulk goed beeld? Heb je zo'n duo camera oid? Neem aan dat je geen GoPro mee sleept :p

Ik vlieg ook meer met m'n trashcan Dan met de 5 inch, vind dat denk ik ook leuker. Al is de kracht van de 5 inch wel heel gaaf natuurlijk.
Thanks, man! Dit is met een Happymodel Diamond VTX opgenomen en die zit onboard. 3 gram is tegenwoordig vrij fors voor een (toothick) vtx, maar dan krijg ik wel een (voor analoog) mooi, storingsloze recording. Tel daarbij de Caddx Baby Ratel op voor naar mijn mening beter analoog beeld dan de runcam nano 2 cam die ik hiervoor had (al is dat al een hele goeie nano cam). Alleen wel weer wat meer gewicht nu met de Ratel.

Mijn 5 inch staat ook al 2 jaar stof te happen. Wat ik mis is niet eens zozeer de kracht (ik zoek wel een kleiner boompje op :+), maar wel de hangtime die je met 5 inch meer hebt. Maar ik kan altijd nog een 3s onder mijn toothpick gooien, want daarmee heb ik zeker wel de hangtime die ik zoek. Maar nog steeds is dat minder dan met 5 inch.

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlbAlb2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:48:
[...]

Op hoeveel ontvangers had je dan 5 slechte?
Heb je het alleen met de XM+ of bijvoorbeeld ook met R-XSR?

Zaterdag ging het bij mij bij de tweede accu ook al weer mis. Steeds RSSI boven 80 en dan ineens 0 en RXLOSS. Gelukkig deze keer geen schade aan de quad.

Maar als ik het goed begrijp is er dus maar één oplossing en dat is een nieuwe ontvanger kopen?

Zou die nieuwe serie ACCESS-receivers beter zijn? Bijvoorbeeld de Archer M+.
Eigenlijk had ik het enkel bij de XM en XM+. Ik denk dat ik er zo'n 15 heb gekocht waarvan er dus 5 niet goed werkte. Overige recievers (bv XSR) nooit problemen mee gehad.

Overigens kan je er 2 plaatsen. Ik meen mij te herinneren dat ze een reciever hebben die je kan linken en kan inzetten als backup. Maar het vreemd blijft het natuurlijk wel... :?
AlbAlb2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:48:
[...]

Of dat de enige oplossing is weet ik niet. Maar ik neem dan toch liever het zekere voor het onzekere en doe dan toch maar een vervanging. Gelukkig zijn het vrij goedkope onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybjlus
Sensei_D schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:31:
[...]
Thanks, man! Dit is met een Happymodel Diamond VTX opgenomen en die zit onboard. 3 gram is tegenwoordig vrij fors voor een (toothick) vtx, maar dan krijg ik wel een (voor analoog) mooi, storingsloze recording. Tel daarbij de Caddx Baby Ratel op voor naar mijn mening beter analoog beeld dan de runcam nano 2 cam die ik hiervoor had (al is dat al een hele goeie nano cam). Alleen wel weer wat meer gewicht nu met de Ratel.

Mijn 5 inch staat ook al 2 jaar stof te happen. Wat ik mis is niet eens zozeer de kracht (ik zoek wel een kleiner boompje op :+), maar wel de hangtime die je met 5 inch meer hebt. Maar ik kan altijd nog een 3s onder mijn toothpick gooien, want daarmee heb ik zeker wel de hangtime die ik zoek. Maar nog steeds is dat minder dan met 5 inch.
Toothpicks zijn inderdaad zo veel fun! Ik heb een tp3 op 3s met 1204 motoren. Man man man, wat een lol!

Ding is super klein, heeft aardig wat vliegtijd en meer dan zat power. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
ybjlus schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:13:
[...]

Toothpicks zijn inderdaad zo veel fun! Ik heb een tp3 op 3s met 1204 motoren. Man man man, wat een lol!

Klopt. Ik heb een GepRC toothpick waar ik altijd cheap-ass 2S accu's op gebruik. Meer dan 5 minuten vliegtijd :)
Overigens heb ik daarop een XM+ zitten en vlieg altijd zonder problemen.
Je hoeft met zo'n ding nooit ver weg te vliegen om lekker plezier te hebben in je 1tje :)

Als je daarna je 5" quad pakt, schrik je van de power die zo'n ding heeft :D

[ Voor 6% gewijzigd door BoAC op 14-09-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 11:53
Wat is nou eigenlijk een normale vliegtijd voor een 5" quad? Op t internet zie ik veel mensen die rond de 5 minuten vliegtijd hebben, maar zelf haal ik altijd de 12 minuten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SANDER_DeEchte schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 06:43:
Wat is nou eigenlijk een normale vliegtijd voor een 5" quad? Op t internet zie ik veel mensen die rond de 5 minuten vliegtijd hebben, maar zelf haal ik altijd de 12 minuten :)
Ik vlieg met m'n 5'' op 4S 1500 mAh accu's en daar doe ik met freestyle ongeveer 3½ minuut mee. Alleen cruisen ongeveer 5~6 minuten.
Hoeveel mAh heeft jouw accu? Want 12 minuten is wel heel lang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
Kars schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:02:
[...]

Ik vlieg met m'n 5'' op 4S 1500 mAh accu's en daar doe ik met freestyle ongeveer 3½ minuut mee. Alleen cruisen ongeveer 5~6 minuten.
Hoeveel mAh heeft jouw accu? Want 12 minuten is wel heel lang :P
Zelf heb ik ook een 4S ~1500 mAh accu en dan vlieg ik op 2207 2500KV motors. Nu vlieg ik niet heel de tijd vol gas, maar ik behandel hem nou ook niet echt alsof het porselein is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SANDER_DeEchte schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:14:
[...]

Zelf heb ik ook een 4S ~1500 mAh accu en dan vlieg ik op 2207 2500KV motors. Nu vlieg ik niet heel de tijd vol gas, maar ik behandel hem nou ook niet echt alsof het porselein is
Welke motoren heb je, en welke props gebruik je? Want dit klinkt wel lekker efficiënt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
Kars schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:48:
[...]

Welke motoren heb je, en welke props gebruik je? Want dit klinkt wel lekker efficiënt :)
Ik ben nog redelijk noob als het gaat om fpv, dus ik vraag me ook af of ik nou wat verkeerd doe, of dat mijn accu gewoon energie uit de lucht haalt 8)
Zelf een drone bouwen en vliegen is wel een van de leukste hobby's die ik tot nu toe ooit heb gehad.

motors: Racerstar 2207 BR2207S Fire Edition 2500KV
props: GEPRC 5040 V2 5 Inch 3 Blade Propeller Transparent Color For RC Multirotor FPV Racing Drone
vtx: Rush Tiny Tank Mini 48CH 5V PIT/25/100/200/MAX 350mW TBS Smart Audio FPV Transmitter for RC Racer Drone
accu; onder andere: Tattu FunFly 1550mAh 14.8V 100C 4S LiPo accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SANDER_DeEchte schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:18:
[...]

Ik ben nog redelijk noob als het gaat om fpv, dus ik vraag me ook af of ik nou wat verkeerd doe, of dat mijn accu gewoon energie uit de lucht haalt 8)
Zelf een drone bouwen en vliegen is wel een van de leukste hobby's die ik tot nu toe ooit heb gehad.

props: GEPRC 5040 V2 5 Inch 3 Blade Propeller Transparent Color For RC Multirotor FPV Racing Drone
vtx: Rush Tiny Tank Mini 48CH 5V PIT/25/100/200/MAX 350mW TBS Smart Audio FPV Transmitter for RC Racer Drone
Die motoren zijn wel smooth en efficiënt, ik zag in een trust-test dat ze met die propellers op 100% throttle 'maar' 28A per stuk verbruiken (dat is niet veel) maar wel 1200 gr trust geven. Dus ja, je hebt een erg efficiënte setup :)

Neemt niet weg dat 12 minuten nog steeds veel is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoAC
SANDER_DeEchte schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:18:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de voltage van de cellen van je accu's na een vlucht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ybjlus schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:13:
[...]

Dit is dus de build die ik ook nog zou willen, al ben ik al erg tevreden met mijn 2.5 inch build. Volgende zomer maar weer eens kijken :9
BoAC schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:29:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar de voltage van de cellen van je accu's na een vlucht :)
Exact dit, 12 minuten is absurd veel. En tot hoeveel volt laad je ze? :+ Zijn het wel lipo's?

De ultralight toothpicks vind ik met 7+ minuten al erg lang vliegen, maar die hebben ook amper gewicht. Heb jij gewoon alle electronica aan je lipo gehotglued ofzo? :+ _/-\o_

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
BoAC schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:29:
[...]

Dat is nog het gekke, ik stop als hij begint te piepen, volgens mij is dat standaard 3.3V/cel. Als ik hem daarna meet met z'n batterychecker meet hij nog 3.6V/cel. Het laden doe ik ook gewoon tot 4.2V

Nu ben ik wel benieuwd of die tijd niet gewoon sneller loopt ofzo. Op dit moment vlieg ik nog LoS, maar ik heb wel een klein schermpje om de OSD te kunnen zien. Daarop zegt hij dan ARM time 12:xx en de timer van de camera zit dan meestal ook op 14/15 min.

Ik zou het eens met de stopwatch van mijn mobiel moeten meten, maar ik heb gisterenavond een van mijn receiver antenna's naar een andere wereld gevlogen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
SANDER_DeEchte schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:58:
[...]

Dat is nog het gekke, ik stop als hij begint te piepen, volgens mij is dat standaard 3.3V/cel. Als ik hem daarna meet met z'n batterychecker meet hij nog 3.6V/cel. Het laden doe ik ook gewoon tot 4.2V

Nu ben ik wel benieuwd of die tijd niet gewoon sneller loopt ofzo. Op dit moment vlieg ik nog LOS, maar ik heb wel een klein schermpje om de OSD te kunnen zien. Daarop zegt hij dan ARM time 12:xx en de timer van de camera zit dan meestal ook op 14/15 min.

Ik zou het eens met de stopwatch van mijn mobiel moeten meten, maar ik heb gisterenavond een van mijn receiver antenna's naar een andere wereld gevlogen 8)7
Ah, je vliegt nog niet lekker rond met hier en daar lekkere punches :p
Als dat zo is, scheelt het nogal ;)

Ow ja, en arm-time loopt gewoon door, ook al staat je throttle op 0 :D maar dat is niet wat je doet neem ik aan :)

[ Voor 6% gewijzigd door BoAC op 15-09-2020 12:03 ]

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 15:01
Hoihoi, ik vlieg nu 2 jaar drones (#1: Phantom 4 pro, #2: Mavic pro 1, en nu een Mavic Air 2). Ik zocht een topic waar drone videos gedeeld werden meer vanuit videograaf perspectief maar volgens mij is dit topic meer gericht op zelfbouw etc (ook interresant, ik lees graag mee). Mag ik hier ook video's delen of is daar een ander topic voor? Dank!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:59
YOGI schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:10:
Hoihoi, ik vlieg nu 2 jaar drones (#1: Phantom 4 pro, #2: Mavic pro 1, en nu een Mavic Air 2). Ik zocht een topic waar drone videos gedeeld werden meer vanuit videograaf perspectief maar volgens mij is dit topic meer gericht op zelfbouw etc (ook interresant, ik lees graag mee). Mag ik hier ook video's delen of is daar een ander topic voor? Dank!
Zie dit topic ;)

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 15:01
Dank je!

• Krus
Gister heb ik voor het eerst mijn 2" quad binnenshuis/tuin rondgevlogen, het viel me op dat als ik vanaf de boven verdieping voorzichtig naar begane grond of een andere ruimte in vlieg dat de quad soms schommelt.

Het voelt alsof de RC link geen schone/goed signaal naar de quad stuurt.
Andere reden die ik kon verzinnen is dat het in zijn eigen wind vliegt en daarom schommelt.

Dit merk ik niet op met mijn Tinyhawk 2.

Had wat video's gekeken over PID tuning etc, maar begrijp dat je dat meestal doet als de motoren niet lekker draaien en dat kan je horen, bij mij draaien ze zonder rare geluiden.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Krus schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:11:
Gister heb ik voor het eerst mijn 2" quad binnenshuis/tuin rondgevlogen, het viel me op dat als ik vanaf de boven verdieping voorzichtig naar begane grond of een andere ruimte in vlieg dat de quad soms schommelt.

Andere reden die ik kon verzinnen is dat het in zijn eigen wind vliegt en daarom schommelt.

Had wat video's gekeken over PID tuning etc, maar begrijp dat je dat meestal doet als de motoren niet lekker draaien en dat kan je horen, bij mij draaien ze zonder rare geluiden.

Iemand een idee?
Waar je waarschijnlijk last van hebt, is propwash.
Dat is eigenlijk een soort van turbulentie van je propellers, waar je flightcontroller op reageert.

Heb je RSSI in beeld? Zo ja, hoe is je signaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybjlus

Iemand een idee?
Zoals @Kars al zei, lijkt dit inderdaad op prop wash. Je zult de quad dan zien "wobbelen", maw je vliegt door je eigen gecreëerde turbulentie. Als je omhoog vliegt zou dit dan ook niet moeten voorkomen.

Dit is op te lossen door inderdaad pid tuning, echter is dit niet zo simpel over het algemeen. Simpelweg wat getalletjes aanpassen gaat hem niet worden zeg maar.
Mijn advies zou zijn om veel te zoeken naar naar tutorials mbt pid tuning, wellicht specifiek prop wash pid tuning.

De reden waarom je th2 dit niet heeft is omdat hier waarschijnlijk andere pid waarden op zitten en simpelweg door het design van de quad (frame, motoren, propellers, gewicht etc)

Als je rc link niet goed zou zijn en je zou bijvoorbeeld micro fails ervaren, dan valt de quad een stukje uit de lucht. Daarbij zou je een rx_loss ook altijd in je goggles moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Iemand een idee?
Zoals de heren boven al zeiden: Propwash. :+

Wat je moet proberen, wanneer je van de bovenverdieping naar de begane grond vliegt, is om nooit helemaal verticaal te dalen. Dan krijg je propwash. Het idee is om te dalen ZONDER dat je in je eigen luchtstroom terecht komt. Dit kan je doen door iets naar voren/achter/links/rechts te sturen wanneer je daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krus
@Kars, ja, heb RSSI in de goggles en op de Tx, ze wijken alleen van elkaar af dus weet niet welke nou klopt...
RSSI is niet onder de 50 gekomen, dat is als het goed is wanneer de Tx begint te piepen.

@ybjlus, denk inderdaad propwash dan, micro fails zoals jij beschrijft heb ik niet ervaren. PIDs heb ik nog niet aangeraakt.

@ChojinZ, dank voor de video, duidelijk. Ik denk dat ik gewoon niet snel genoeg vooruit vlieg dan :p

Het zal vast ook wel te maken hebben dat ik nog niet binnen acro durf (geen prop guards) te vliegen met de 2" en wel met de TH2.
Krus schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:21:
@Kars,

Het zal vast ook wel te maken hebben dat ik nog niet binnen acro durf (geen prop guards) te vliegen met de 2" en wel met de TH2.
Hehe... ik vlieg al jaren, ken alle trucs (min of meer) maar vlieg binnen ook nog gewoon angle mode :+ En dat doen de meeste. Zat pro's die de whoop indoor ook gewoon angle mode vliegen. Is ook niets mis mee. Je huis is vaak toch net te klein en de quads hebben net te weinig power/gewicht om echt coole tricks te doen.

En tuurlijk heb ik weleens een powerloop gedaan in de woonkamer. Alleen.... das toch minder spectaculair als met een 5" om een boom...
Dus.. indoor gewoon de mode nemen die jij fijn vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Met betrekking tot gammele XM+ receivers:
ChojinZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:50:
[...]
Of dat de enige oplossing is weet ik niet. Maar ik neem dan toch liever het zekere voor het onzekere en doe dan toch maar een vervanging. Gelukkig zijn het vrij goedkope onderdelen.
Ik heb gisteravond een Archer M+ (ACCESS) gemonteerd in plaats van de XM+.
Nog niet meer gedaan dan binden en zender ingesteld, dat werkte allemaal. Vanavond de verdere instellingen in Betaflight goed zetten.

Ik heb me nog niet druk gemaakt om de telemetrie mogelijkheden van de M+. RSSI blijkt standaard al doorgemeld te worden op de zender waarop je dan alarmwaarden in kan stellen.
Blijkbaar speelt er ook wat met "inverted" vs "uninverted" s.port... Ga ik me in de winter wel een keer druk om maken.

RSSI waarde in het fpv beeld krijgen moet blijkbaar ook kunnen door de op de zender ontvangen waarde over een kanaal weer terug te sturen naar de quad.

Anyway, hopelijk ben ik nu verlost van die vervelende RXLOSS crashes.

• AlbAlb2
Maar even de eerste ervaringen met de M+ ACCESS ontvanger (misschien heeft iemand er nog wat aan).

Bij een eerste hover-test bleek al op amper 20 meter afstand de RSSI waarde onder de 45 te duiken.
Dat was dus een vreemde ervaring. Een test gedaan door lopend de zender en ontvanger steeds verder van elkaar te verwijderen. Daarbij bleek de RSSI te dalen naar 35 en daar bleef de waarde dan een hele tijd op hangen totdat bij nog grotere afstand en wat bomen er tussenin de waarde uiteindelijk onder de 35 zakte.
De hele tijd bleef de verbinding goed werken.

Nog even gezocht op het net en het blijkt dat Frsky voor ACCESS ontvangers 35 als eerste alarm-waarde aangeeft en 32 als echte alarm-waarde. RSSI is op ACCESS dus heel anders als op ACCST.

Uiteindelijk dus probleemloos een paar accu's kunnen vliegen. Allemaal rustig aan, want ik ben nog maar een FPV-beginneling.

Bij dit rustige vliegen zat ik bij 3,6V op ruim 8 minuten vliegtijd.
Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.