• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb al een tijd lang wat drone spul in huis liggen en ben er nu eindelijk een beetje aan toe om eens wat te proberen en de boel inelkaar te zetten. Dus afgelopen week een Tyro69 inelkaar gezet. met een XM+ receiver.

Ik heb een Taranis x9d ACCST zender. Alleen ik kan de XM+ niet binden met deze zender.

Ik heb ook een externe IrangeX module waarmee ik kan binden met mijn eachine quads.

Verder ben ik een enorme leek op dit gebied, uiteraard al het een en ander uitgezocht. Kan iemand bevestigen of onderstaande klopt? En heeft iemand tips hoe ik nu verder moet?

- De x9d heeft een interne XJT module wat het ACCST protocol uitzend.
- De x9d heeft een besturingssysteem dat heet OpenTX en kan je los van je XJT module flashen.
- De Ontvanger XM+ moet dezelfde firmware draaien als de zender.
- In europa hebben we een LBT firmware (listen before talk)
- Taranis probeert hun eco systeem gesloten te maken met hun nieuwere 2.x.x firmware dus als je ook met andere receivers wil verbinden is het handig om een oudere firmware voor 2.x.x te gebruiken.

Wat is nu slim? ik koop veel receivers via banggood of elders en die komen denk ik vaak met US firmwares? welke firmware kan ik dan het beste standaard gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
@kaasaanfiets
- De x9d heeft een interne XJT module wat het ACCST protocol uitzend.
De oude wel, er is ook nog een nieuwe versie die heet x9d 2019, deze heeft wel ACCES
- De x9d heeft een besturingssysteem dat heet OpenTX en kan je los van je XJT module flashen.
Klopt als en bus. Hier een goede tutorial: https://blog.seidel-phili...rmware-eu-lbtnon-eustock/
- De Ontvanger XM+ moet dezelfde firmware draaien als de zender.
Klopt ook helemaal
- In europa hebben we een LBT firmware (listen before talk)
Si senor
- Taranis probeert hun eco systeem gesloten te maken met hun nieuwere 2.x.x firmware dus als je ook met andere receivers wil verbinden is het handig om een oudere firmware voor 2.x.x te gebruiken.
Jup, dit heb je ook goed. 2.x.x. en hoger is gewoon ruk zeg maar.
Wat is nu slim? ik koop veel receivers via banggood of elders en die komen denk ik vaak met US firmwares? welke firmware kan ik dan het beste standaard gebruiken?
Ik zelf heb m'n interne module geflashed naar FCC en alle xm+ modules ook. Ik zou ze, zoals je zelf al aangeeft, flashen naar versie sub 2.x.x
Ik heb een Taranis x9d ACCST zender. Alleen ik kan de XM+ niet binden met deze zender.
Waarschijnlijk is dit puur een software probleem, dit zou ik dus zeker 3 dubbel checken. Zo niet, brandt het lampje op de xm module? Soms moet je namelijk de lipo inpluggen (naast je usb kabel) zodat de module stroom krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Ben weer wat verder in mijn zoektocht naar een nieuwe drone. Toch even een vraag, welk zender protocol is een beetje toekomst bestendig? Ik ken mezelf, als ik ergens aan begin gaat het daarna vanzelf groeien. :P

Wil graag ineens een goede zender kopen waar ik jaren mee vooruit kan ipv nu wat kopen wat over een jaar tegen de limiet aan loopt.
Iemand een idee?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig, maar ben meteen maar voor de Radiomaster TX16s gegaan, om dezelfde reden die jij noemt. Ongeveer dezelfde prijs als de Taranis, maar je kan er zo goed als elke receiver op aarde mee koppelen met uitzondering van het frsky ACCESS protocol. Wel kan je de R XSR er mee verbinden zodra je die met ACCST firmware flasht (niet de nieuwste firmware versie pakken, die kreeg ik niet aan de praat).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Franko P. schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:49:
Toch even een vraag, welk zender protocol is een beetje toekomst bestendig?
Volgens mij allemaal wel... :P

Zender techniek is niet heel spannend meer en de ontwikkelingen gaan, vind ik, best wel traag. Er zijn eigenlijk de afgelopen jaren nauwelijks grote/interessante veranderingen geweest.

Alle grote spelers (FRsky, Futaba, FLysky, etc) zijn betrouwbaar. Alle grote spelers kunnen afstanden aan (max range van je drone) die in NL meer dan genoeg zijn.

Ik zou me meer focussen op randzaken dan toekomstbestendigheid van het protocol:
  • Welke formfactor vind je lekker? Hoeveel switches ben je van plan te gaan gebruiken?
  • Welke optie's/features heeft de zender nodig.
  • Wat is je budget?
Je zou een Taranis X9D van 175 euro kunnen kopen. Maar ook een FlySky van 4 tientjes.

In de praktijk vliegt het even stabiel en betrouwbaar. Het zijn vooral de randzaken die de Taranis zo duur maakt en de FlySky zo goedkoop. Maar in ontvangst en betrouwbaarheid zijn er nauwelijks tot geen verschillen. :)

Het belangrijkste is eigenlijk dat de zender gewoon goed in de hand ligt. Bedenk van te voren ook of je wil gaan pinchen of dat je toch liever voor thumb besturing gaat. Neem ook de grote van je handen mee in je keuze. Dat klinkt misschien gek, maar een te grote of te kleine zender zorgt er gewoon voor dat je minder lekker (en dus ook minder goed) vliegt.

[ Voor 17% gewijzigd door ChojinZ op 27-09-2020 14:25 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Franko P. schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:49:
Ben weer wat verder in mijn zoektocht naar een nieuwe drone. Toch even een vraag, welk zender protocol is een beetje toekomst bestendig? Ik ken mezelf, als ik ergens aan begin gaat het daarna vanzelf groeien. :P

Wil graag ineens een goede zender kopen waar ik jaren mee vooruit kan ipv nu wat kopen wat over een jaar tegen de limiet aan loopt.
Iemand een idee?
Als je nu kiest voor een radio, neem er dan één met een JR-module slot. Dat is een uitbreidingsslot achterop de radio, waarin je diverse zender-modules in kan plaatsen. Alle fabrikanten hebben wel zo'n module beschikbaar, en vaak worden radio's (zoals de Jumper T16 of door @citruspers genoemde Radiomaster) standaard voorzien van een multi-protocol module.

En verder zoals @ChojinZ al aangeeft :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:27

OMX2000

By any means necessary...

Ik woon in het Noorden van Breda tegen het pittoreske Teteringen aan. Nu wil ik een DJI Mavic Mini aanschaffen om de voortgang van de bouw van ons huis te filmen. Echter zitten wij in een zone waar ik denk dat je niet mag vliegen? Maar ik kan geen eenduidige informatie vliegen. Ik ga dus niet enorm hoog vliegen. Ik verwacht niet hoger dan een meter of 25, en ook niet ver (max meter of 100).

Ik heb deze kaart gevonden met verschillende lagen. Maar welke informatie moet ik gebruiken om te bepalen of ik mag vliegen?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
OMX2000 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:57:
Ik woon in het Noorden van Breda tegen het pittoreske Teteringen aan. Nu wil ik een DJI Mavic Mini aanschaffen om de voortgang van de bouw van ons huis te filmen. Echter zitten wij in een zone waar ik denk dat je niet mag vliegen? Maar ik kan geen eenduidige informatie vliegen. Ik ga dus niet enorm hoog vliegen. Ik verwacht niet hoger dan een meter of 25, en ook niet ver (max meter of 100).

Ik heb deze kaart gevonden met verschillende lagen. Maar welke informatie moet ik gebruiken om te bepalen of ik mag vliegen?
https://www.rijksoverheid...ntwoord/vliegen-met-drone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

^^ En binnenkort een drone certificaat o.i.d., geen idee waar je die kan halen, de Rijksoverheid is ook nog wat wazig hierin. :P ("Logge" DJI Mavic Pro hier.)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Die had ik al gevonden. Voor beginners is "CTR" een nietszeggende term. Maar het is gewoon : niet vliegen met een droge in een CTR.

Mooi, kan ik dat uit mijn hoofd zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
OMX2000 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Die had ik al gevonden. Voor beginners is "CTR" een nietszeggende term. Maar het is gewoon : niet vliegen met een droge in een CTR.

Mooi, kan ik dat uit mijn hoofd zetten ;)
Ik woon zelf in een stad waarbij ook praktisch de hele stad een no-fly zone is. Echter ben ik ook wel eens gevraagd als ik op een voetbalveldje vlieg door boas. Mijn ervaring is dat ze er niet zo moeilijk om doen mja officieel mag het niet. Moet ik er wel bijzeggen dat het geen dji is maar een 3inch tp3 toothpick die in je hand past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

ybjlus schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Ik woon zelf in een stad waarbij ook praktisch de hele stad een no-fly zone is. Echter ben ik ook wel eens gevraagd als ik op een voetbalveldje vlieg door boas. Mijn ervaring is dat ze er niet zo moeilijk om doen mja officieel mag het niet. Moet ik er wel bijzeggen dat het geen dji is maar een 3inch tp3 toothpick die in je hand past.
Ik zie er gewoon vanaf. Het risico om beboet te worden is niet heeeel groot schat ik zo in. Maar dat DJI die CTR zones gaat gebruiken lijkt me plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

sweebee schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:45:
[...]

Als ik zelf opnieuw zou beginnen zou ik t volgende doen:

Als drone zou ik gewoon een bnf nemen, ja direct zelf bouwen is beter, maar de onderstaande is niet zelf de bouwen voor dat geld. Als je ‘m breekt moet je hem maar repareren.

https://banggood.app.link/96pdajyWz9
Alvast excuses voor de vele vragen.
Na lang zoeken, en nadenken kwam ik vandaag tot de conclusie dat ik er nog niet uit ben. :+
Een BNF is dan een logische optie maar de pest is dat er ook hier in weer veel te veel te vinden is.
Nu vraag ik me dus af, waar vliegen jullie mee en zouden jullie zo weer kopen? Ben totaal niet bekend met de merken en dat maakt het lastig. Qua zender ben ik er wel uit, dat wordt de tx16s.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Franko P. schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:59:
[...]

Na lang zoeken, en nadenken kwam ik vandaag tot de conclusie dat ik er nog niet uit ben. :+
Een BNF is dan een logische optie maar de pest is dat er ook hier in weer veel te veel te vinden is.
Nu vraag ik me dus af, waar vliegen jullie mee en zouden jullie zo weer kopen? Ben totaal niet bekend met de merken en dat maakt het lastig. Qua zender ben ik er wel uit, dat wordt de tx16s.
Formaat en budget?

Mocht het budget lekker ruim zijn, dan zou ik het wel weten:
https://armattanquads.com/custom-built-models/

Hele degelijke onderdelen en, naar mijn mening, 1 van de beste frame bouwers! Ze zijn alleen wel prijzig...

[ Voor 16% gewijzigd door ChojinZ op 09-10-2020 13:07 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Franko P. schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:59:
[...]

Met setups:

Drone 1:

Frame: FPVCycle Glide
Motors: iFlight Xing-E 2207 2450KV
FC: Mamba f405
ESC: iFlight Succex 45A
VTX: TBS Unify 800mw
Cam: Runcan Phoenix 2
RX: Crossfire Nano + Immortal T
Antenne: TBS Triumph PRO
Props: Ethix S4

Drone 2:

Frame: FPVCycle Glide
Motors: DYS Sunfun 2207 2450KV
FC: Mamba f405
ESC: Mamba 45A
VTX: Eachine TX805
Cam: Runcan Phoenix 2
RX: Crossfire Nano + Immortal T
Antenne: TBS Triumph PRO
Props: Ethix S4

en deze met GPS (BN-220)

Drone 3:

Frame: Yelo 125mm (2.5 inch)
Motors: 3BHobby 1105 6000KV
FC: Mamba f405 mini
ESC: Mamba 25A mini
VTX: Rush Tiny Tank 350mw
Cam: Caddx Baby Ratel
RX: Crossfire Nano
Props: HQProp 2.5x2.5x3

Mocht je een leuk framepje nodig hebben. Ik heb nog een Martian IV liggen met GoPro 5/6/7 mount. Mag wel weg voor 15 euro ex verzendkosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOKmz2GCm5kNQwiaxKWIvk4rC5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QijY3RleGfMwH6SrOPKfxdN3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Leuke vraag om gelijk ook maar eens hier te melden (wist niet dat er een drone topic op Tweakers was).

Als je net begint zijn er niet echt slechte BNF drones. Aangezien je het nog moet leren en crashes dus onvermijdelijk zijn zou ik niet gelijk een hele dure BNF kopen. Overigens is een 2e hands Freestyle of race drone van Marktplaats halen ook nog een optie.

Zelf heb ik diverse drones waarvan er 5 BNF en 1 zelfbouw zijn. Alhoewel bijna bij alle BNF's die ik bezit al het één en ander is aangepast. Mijn Transmitter is een Taranis QX7 en mijn goggles zijn de Skyzone Sky030.
Mijn lijst:
1 GEPRC MKII (eerste drone die ik kocht)
2 Eachine QX90 (mini drone om thuis te vliegen)
3 Eachine Lal5 (heerlijke freestyle drone)
4 Custom drone (zelfbouw)
5 Emax Tinyhawk II (ook voor thuis of voor in de tuin)
6 Eachine Lal5style (herziene Lal5 uitvoering)

Kijk op Youtube vooral de diverse reviews.
Aanrader is de site van FPV Knowitall waar ook een best buy list is (inclusief BNF drones).

Oh, en vergeet niet heel veel uren te oefenen in de simulator (ik gebruik zelf Velocidrone). Dat levert minder echte crashes op wat kosten op materiaal bespaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Haunting_Spirit op 15-10-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Laatst online: 05-09 16:11
Heeft iemand hier al eens besteld (EU-warehouse) ?

https://chinahobbyline.com

15 euro voor een 4S, 1500, 100C is niet veel, maar is het ook wat?

https://chinahobbyline.com/shop/detail/7

Voor 75 euro heb je 3 Tattu Funfly maar 5 van deze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:51
AlbAlb2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:57:

Ik niet maar hoor graag hoe ze bevallen!

Wel goedkope van banggood, die doen t prima. Maar wel maar 65c

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Ik heb een aantal 3S 450mah (toothpick) en 6S 2200mah (7 inch) van CHNL, bevallen zeer goed. Gebruik nu nog Tattu Funfly voor normale freestyle quad, maar als ik weer nieuwe nodig heb bestel ik ze sowieso bij CHNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
Bouwt hier iemand nog wel eens helemaal een eigen frame? Van bouwmarkt producten of bijvoorbeeld iets geavanceerder met een eventuele lasersnijder?

Maar dan wel echt helemaal zelf ontworpen, eigen design, eigen insteek?

Ik wil het weer oppakken komende zomer en wilde hetzelfde doen als in de Startpost. Maar ik ben wel benieuwd of iemand anders ook iets heeft gemaakt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
Helaas, lasersnijden van carbon fiber sheets gaat niet werken met (enigzins gangbare) infraroodlasers. Daarvoor zal je echt naar een CNC machine moeten kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
citruspers schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:29:
Helaas, lasersnijden van carbon fiber sheets gaat niet werken met (enigzins gangbare) infraroodlasers. Daarvoor zal je echt naar een CNC machine moeten kijken :)
Ik heb het ooit van snijplanken van de Action gedaan. Die kosten geen drol en kun je met een decoupeerzaag goed zagen. Het werkte echt perfect, maar gaat wel snel stuk. Dus doe het nu met Aluminium.

Ik heb er nog een stop motion van. Maar achteraf gezien is hij wel heeeeel langdradig. Dus niet de beste video.
Maar die body panelen zijn van snijplanken, en met een gimbal eronder kreeg ik gewoon strakke beelden.

[YouTube: Boney and Woodson - Bulding a flymachine]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, uitstekende accu's voor een goede prijs! En verzending komt uit Duitsland.
Daarentegen vind ik Tattu goed, maar te duur voor wat ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttaMotta
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-12-2020
Ik ben op zoek naar aankoopadvies voor een video surveillance drone die een verbouwing van een huis in Engeland in de gaten kan houden, terwijl ik in Nederland ben en nu die drone van Ring nog niet op de markt is, wil ik weten welke alternatieven er zijn.

De eisen zijn dus:

-De drone moet automatisch zichzelf kunnen opladen, want ik kan er niet bij zijn om de stekker in de Drone te stoppen als de batterij leeg is.
-De video kwaliteit moet goed zijn en het moet alle beelden kunnen livestreamen via internet.
-Het moet makkelijk binnen een woning te gebruiken zijn.
-Het mag niet teveel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OttaMotta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 02:36:
Ik ben op zoek naar aankoopadvies voor een video surveillance drone die een verbouwing van een huis in Engeland in de gaten kan houden, terwijl ik in Nederland ben en nu die drone van Ring nog niet op de markt is, wil ik weten welke alternatieven er zijn.

De eisen zijn dus:

-De drone moet automatisch zichzelf kunnen opladen, want ik kan er niet bij zijn om de stekker in de Drone te stoppen als de batterij leeg is.
-De video kwaliteit moet goed zijn en het moet alle beelden kunnen livestreamen via internet.
Heel kort door de bocht; die ga je niet vinden.
Het idee van Ring is leuk, maar ook prima op te lossen door strategisch IP-camera's te plaatsen.

Dat laatste zou mijn advies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 11:53
Volgens mij is het legaal ook niet mogelijk omdat je eigenlijk altijd je drone in het zicht moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 19:01
SANDER_DeEchte schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:42:
Volgens mij is het legaal ook niet mogelijk omdat je eigenlijk altijd je drone in het zicht moet hebben.
Dat gaat niet helemaal op, hij vliegt hem immers alleen binnen als ik het goed begrijp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
OttaMotta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 02:36:

De eisen zijn dus:

Ik denk dat het idee van ring een beetje in de categorie, amazon drone delivery valt. Prachtige toekomst muziek en waarschijnlijk bestaat de techniek al en hebben ze werkende prototypes, maar de realiteit is vaak anders.

In mijn opinie duurt het nog wel even voordat we dit in ons dagelijks leven gaan zien.

En zoals @Kars als zei, ip camera's zijn je beste opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Hallo drone liefhebbers. Ik heb zelf geen drone en heb me er eigenlijk nooit mee bezig gehouden. Afgelopen week werd er door de Linux Foundation online de Open Source Summit Europe gehouden. En gisteren was als onderdeel daarvan een ruim 2u durende sessie van Opensource gebruik bij drones.
Ik heb wat van dit soort zoektermenop dit topic losgelaten (alles doorlezen is net even te veel van het goede) en was een beetje verbaasd dat hier niets over terug te vinden is.
De soft- en hardware die via de opensource drone comunity wordt ontwikkeld vond ik (als leek) behoorlijk indrukwekkend. Zowel hobbyisten als professionals zijn hier zeer intensief mee bezig.
De verzamel site van het project is te vinden op https://www.dronecode.org/
Ik ben enigzins zijdelings wel met de materie bezig met 3D printing en het maken van Li-Ion accupacks.
Daarnaast ben ik een groot voorstander van opensource projecten.
Ik ben benieuwd wat jullie van het dronecode project vinden en of daar iets van jullie gading bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
michielRB schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:26:

Ik ben benieuwd wat jullie van het dronecode project vinden en of daar iets van jullie gading bij zit.
Opensource is natuurlijk altijd welkom! :) En ik ben er van overtuigd dat meerdere aanbieders van FC software alleen maar zorgt voor meer ontwikkelingen op drone gebied.

Dat gezegd hebbende: Ik denk wel dat het een hele lastige markt is. Betaflight (en alle varianten daarop) is een hele sterke speler. Betaflight heeft zijn software zeer goed op orde. Het is stabiel, bied brede ondersteuning voor verschillende flightcontrollers en de config mogelijkheden zijn eindeloos en, misschien wel het belangrijkste: De betaflight community is heel groot en er zijn talloze instructie's en tutorials te vinden.

Het lijkt mij heel lastig om daar tussen te komen. Het opensource project zal iets van meerwaarde over betaflight moeten brengen wil het uberhaubt in de schijnwerpers komen te staan.
Daarnaast zal gebruiksvriendelijkheid ook van belang zijn. Dus makkelijke installers/ config wizards en veel documentatie.

Dit heeft vooral betrekking op FPV vliegen. Ik kan wel wat usercases ((voornamelijk industrieel) bedenken waar Betaflight wellicht te kort schiet en opensource de betere weg is. Maar die markt is nog vrij klein.
Opensource projecten zoals in je link zullen in eerste instantie vooral voor de niche markt zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door ChojinZ op 31-10-2020 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
michielRB schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:26:
-knip-
Ter aanvulling op @ChojinZ ; de mini-drone wereld (mini, micro en nano) zit inderdaad redelijk vast aan een aantal grote softwarespelers, namelijk BetaFlight, iNav, KISS en FlightOne. BetaFlight is daarvan nog het meest open source. Hiervoor is ook het meest te vinden, zowel qua compatibele hardware als aan documentatie en hulp. En daarbij, het is allemaal heel betaalbaar geworden.

De grotere drones kennen bijv. ArduPilot en PX4 als veelgebruikte software. Je hebt dan ook wel andere hardware nodig, die echt een flink stuk duurder is.

Het grote verschil zit 'm vooral in een stukje autonoom vliegen. Ja, BetaFlight zou het in theorie moeten kunnen, iNav kan het al iets beter, maar voor de echte autonome vluchten kom je al gauw op ArduPilot of PX4. Betekent ook dat je op een andere schaal bezig bent met de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Singles Day, Black friday e.d. komen er weer aan.. Goede tijd voor leuke China dealtjes.. Wil toch eens kijken of het drone vliegen weer wat is.

Ik ben er in het verleden twee kwijtgeraakt van een paar tientjes.. Eentje door crashen in een hoog grasland... Eentje door een windvlaag in de bomen ;w |:(

FLV is dus een must.. Return to home zeker toegevoegde waarde.. Leuke camera is meegenomen

Er komt wel van alles voorbij op gearbest, bangood enz. Maar wat zijn nu types om me eens in te verdiepen?

Budget.. Rond de 100-150 lijkt me nog redelijk

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 08-11-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:59:
Vorig jaar kwam ik erachter dat 2 van de 3 accu's uit m'n DJI Mavic Pro Fly More Combi overleden lijken te zijn, vrijwel gelijktijdig geven ze een battery error: JBS in "[DJI Mavic pro] Informatie en discussie"

Nu zit ik dus met slechts één accu, dat is wat krap. Iemand ervaring met niet-originele accu's hier? Kwam er bijvoorbeeld eentje van het 123accu.nl huismerk tegen: https://www.123accu.nl/Drone/DJI/CP-PT-000587-p1075759.html
Iemand hier toevalig ervaringen met niet-officiële merk accu's voor je drone? Scheelt zomaar 30 euro in geval van mijn DJI Mavic Pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybjlus
greatgonzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:25:
Singles Day, Black friday e.d. komen er weer aan.. Goede tijd voor leuke China dealtjes.. Wil toch eens kijken of het drone vliegen weer wat is.

Ik ben er in het verleden twee kwijtgeraakt van een paar tientjes.. Eentje door crashen in een hoog grasland... Eentje door een windvlaag in de bomen ;w |:(

FLV is dus een must.. Return to home zeker toegevoegde waarde.. Leuke camera is meegenomen

Er komt wel van alles voorbij op gearbest, bangood enz. Maar wat zijn nu types om me eens in te verdiepen?

Budget.. Rond de 100-150 lijkt me nog redelijk
Ik ben bang dat je voor dit budget ook een "budget" drone gaat krijgen. De functies die opnoemt zullen er wel opzitten, maar de vraag is hoe goed het werkt. Denk dat je vooral op bangood oid moet speuren en dan reviews van youtubers moet gaan bekijken.
Verwacht geen dji mavic kwaliteit voor deze prijs zeg maar. Helemaal als er voor deze prijs ook een camera, remote, accu's en oplader bij moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
greatgonzo schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:25:
Eentje door een windvlaag in de bomen ;w |:(

Ik ken de term FLV niet. Was da? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:47
Eerste tarieven bekend bij Dutch Drone Academy voor de EU drone opleiding, valt me niet tegen eerlijk gezegd. Had verwacht dat het duurder zou zijn. Wel even uitzoeken welke ik allemaal moet halen. Op termijn zal dat Phantom 4 Pro vervangen moeten worden, wat wel jammer is.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
TheRicolaa10 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:25:
Eerste tarieven bekend bij Dutch Drone Academy voor de EU drone opleiding, valt me niet tegen eerlijk gezegd. Had verwacht dat het duurder zou zijn. Wel even uitzoeken welke ik allemaal moet halen. Op termijn zal dat Phantom 4 Pro vervangen moeten worden, wat wel jammer is.
Ik vind het alles meevallen met wat ik had verwacht. €~60 is nog prima te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TheRicolaa10 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:25:
De nieuwe regels staan nu ook online op de rijksoverheid site:
https://www.rijksoverheid...enteel-recreatief-vliegen
https://www.rijksoverheid...first-person-view-vliegen
SANDER_DeEchte schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:40:
[...]

Ik vind het alles meevallen met wat ik had verwacht. €~60 is nog prima te doen.
Ik ben vooral bang voor de registratiekosten van mijn drones. Kheb er nu een stuk of 12 en als ik voor elke drone apart registratiekosten moet gaan betalen... dan is de lol er snel vanaf....

[ Voor 20% gewijzigd door ChojinZ op 11-11-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
@ChojinZ Was ik inderdaad vergeten toe te voegen, trouwens, je linkjes zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tx, kheb ze aangepast! d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
De eerste aanbieder van opleidingen heeft de tarieven voor de EU drone-opleiding bekend gemaakt:
https://www.dronewatch.nl...ieven-eu-drone-opleiding/

Dit is NIET nodig als je alleen een drone bezit die lichter is dan 250 gram (zoals de DJI Mini 2). Voor zwaardere drones zoals b.v. de DJI Mavic Air 2 is dit wel nodig.

De kosten lopen (voor drones van 250 gram of meer) best wel uit de hand vind ik:
  • Registratie als drone vlieger bij RDW €21,-
  • Kosten voor verstrekken dronebewijs (per drone) RDW €10,-
  • Cursus Vliegbewijs Basis (categorie A1/A3) €40,-
  • Bijbehorende online examen A1/A3 €20,-
  • Aanvullende theorieopleiding voor categorie A2 €100,-
  • Bijbehorende online examen A2 €40,-
  • En elk jaar verlengen registratie €11,-
De certificaten (A1/A3 en A2) gelden voor 5 jaar.

Dus als je een drone in de categorie A2 bezit, dan zijn de totale kosten dus een kleine €250,-!!!
Dus de totale kosten voor een drone uit de categorie A1 (de DJI Mini 2) zijn €31,-.

Bron DroneWatch.nl

[ Voor 4% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-11-2020 12:04 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Wel goed om erbij te vermelden, als je nu een preorder doet (in 2020), krijg je de examens er gratis bij. En daarbij, de certificaten gelden voor 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpeedingWilly schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:55:
De eerste aanbieder van opleidingen heeft de tarieven voor de EU drone-opleiding bekend gemaakt:
https://www.dronewatch.nl...ieven-eu-drone-opleiding/

Dit is NIET nodig als je alleen een drone bezit die lichter is dan 250 gram (zoals de DJI Mini 2). Voor zwaardere drones zoals b.v. de DJI Mavic Air 2 is dit wel nodig.

De kosten lopen (voor drones van 250 gram of meer) best wel uit de hand vind ik:
  • Registratie als drone vlieger bij RDW €21,-
  • Cursus Vliegbewijs Basis (categorie A1/A3) €40,-
  • Bijbehorende online examen A1/A3 €20,-
  • Aanvullende theorieopleiding voor categorie A2 €100,-
  • Bijbehorende online examen A2 €40,-
  • En elk jaar verlengen registratie €11,-
De certificaten (A1/A3 en A2) gelden voor 5 jaar.

Dus als je een drone in de categorie A2 bezit, dan zijn de totale kosten dus een kleine €250,-!!!
Dus de totale kosten voor een drone uit de categorie A1 (de DJI Mini 2) zijn €31,-.

Bron DroneWatch.nl
Maar alles onder de 250 gram MET camera moet toch weer wel de online basis cursus doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Nu online
ChojinZ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:19:
[...]
Maar alles onder de 250 gram MET camera moet toch weer wel de online basis cursus doen?
Nee, alleen jezelf registreren als drone piloot en het dronebewijs aanvragen en de handleiding van je drone lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpeedingWilly schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:21:
[...]

Nee, alleen jezelf registreren als drone piloot en het dronebewijs aanvragen en de handleiding van je drone lezen.
Wellicht dat ik de regels verkeerd interpreteer maar ik haal van de Rijksoverheid site het volgende:

• A1: u mag:
- met uw lichte drone met CE-C0 (tot 250 gram) en C1 keurmerk
(tot 900 gram) kortstondig boven mensen vliegen, zolang het
niet om een menigte gaat. Er geldt wel de algemene regel dat je
het overvliegen van niet betrokken mensen vermijdt.
- dit mag met zelfgebouwde drones, of met kant-en-klare drones
zonder CE-C# kenmerk tot maximaal 250 gram, en later met
CE-C0 en C1-drones wanneer deze op de markt verschijnen.
- in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1
januari 2023 met uw huidige drones tot 500 gram vliegen in A1,
als u de kennistest heeft afgelegd en uw vliegbewijs heeft
behaald;

En:

Voor de Open subcategorieën A1 en A3 geldt dat u een online
cursus moet volgen, gevolgd door een kennistest dat uit
40 meerkeuzevragen bestaat. De online cursus en kennistest
kunt u volgen bij een opleidingsinstelling.

Als ik dan naar dit plaatje kijk:
https://www.dutchdroneaca...w-20201109-v2-cropped.png

Zie ik dat A1, 2 en 3 allen een online cursus moeten volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door ChojinZ op 11-11-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Nu online
Categorie A1 loopt tot 900 gram. De opmerking over alleen jezelf registreren en dronebewijs aanvragen geldt alleen voor drones tot 250 gram.

Dus in categorie A1 moet je idd een online cursus volgen, tenzij jouw drone minder dan 250 gram weegt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SANDER_DeEchte
Weet er iemand eigenlijk wat een simpele manier is om de maximum snelheid van je drone te meten?

Ik zit nu al die nieuwe regels door te lezen, en daar komt regelmatig de maximumsnelheid naar voren, maar ik heb echt geen idee hoe snel mijn zelfbouw vliegt.

https://www.dronewatch.nl...we-ce-labels-voor-drones/

Valt een zelfbouw drone van >250 gram zonder gps nu onder C4?

[ Voor 24% gewijzigd door SANDER_DeEchte op 11-11-2020 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

SANDER_DeEchte schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:23:
Weet er iemand eigenlijk wat een simpele manier is om de maximum snelheid van je drone te meten?

Ik zit nu al die nieuwe regels door te lezen, en daar komt regelmatig de maximumsnelheid naar voren, maar ik heb echt geen idee hoe snel mijn zelfbouw vliegt.
Je kan gewoon meten hoe lang het duurt om van punt A naar B te vliegen. Anders heb je iets van GPS nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Ik heb dit ding voor allerlei snelheidstests:

https://www.conrad.nl/p/r...ogger-blauw-zwart-1217431

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Ik zie eigenlijk nergens dat er kosten "per drone" zijn voor hobbyisten.

Ik heb op dit moment een Mavic Mini, een fpv-quad en nog wat Chinees kant-en-klaar spul wat ik ook wil kunnen blijven gebruiken. Wat dat betreft wordt het dus een A1/A3-certificaat voor mij, als ik me niet vergis.

Maar, ik zie dus nergens dat er kosten "per drone" gemaakt moeten worden voor dit soort spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Ik wil mijn Eachine TX526 vtx vervangen en nieuwe antenne's aanschaffen (ook eentje voor op mijn Eachine EV800DM. Ik zit te denken aan het volgende:

- TBS UNIFY PRO 5G8 V3 (https://droneshop.nl/tbs-team-blacksheep-unify-pro-58ghz-v3)
- 2x TBS TRIUMPH PRO 5.8GHZ (https://droneshop.nl/tbs-triumph-pro-antenne-rhcp-sma).
+ RM-SMA SMA adapter.

Is dit een beetje oké, of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
AlbAlb2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:37:
[...]

Ik zie eigenlijk nergens dat er kosten "per drone" zijn voor hobbyisten.

Ik heb op dit moment een Mavic Mini, een fpv-quad en nog wat Chinees kant-en-klaar spul wat ik ook wil kunnen blijven gebruiken. Wat dat betreft wordt het dus een A1/A3-certificaat voor mij, als ik me niet vergis.

Maar, ik zie dus nergens dat er kosten "per drone" gemaakt moeten worden voor dit soort spul.
Ik zie inderdaad ook nergens dit dit per drone is. Althans niet in de A1 zonder Cx is er geen remote id nodig. Enkel een registratie van de vlieger.

Dit is wel een handig overzichtje: https://www.dronekiezer.n...gorie-A1-A2-A3.png?x38721

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ImmortalSoul schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:08:
Ik wil mijn Eachine TX526 vtx vervangen en nieuwe antenne's aanschaffen (ook eentje voor op mijn Eachine EV800DM. Ik zit te denken aan het volgende:

- TBS UNIFY PRO 5G8 V3 (https://droneshop.nl/tbs-team-blacksheep-unify-pro-58ghz-v3)
- 2x TBS TRIUMPH PRO 5.8GHZ (https://droneshop.nl/tbs-triumph-pro-antenne-rhcp-sma).
+ RM-SMA SMA adapter.

Is dit een beetje oké, of zijn er betere alternatieven?
De antenne's van TBS zijn wel ok. De VTX-en worden goed aangeschreven maar ik persoonlijk vind ze ruk. Buiten het feit dat ze nog steeds geen mounting holes hebben stoor ik mij nog wel het meest aan de noise die ze leveren. Op elke quad met een TBS zender heb ik caps moeten plaatsen. Daarentegen heb ik ook wat Eachine zenders. Bouwkwaliteit is matig maar de zenders zelf zijn zo clean als wat.

Van Eachine is wel bekend dat ze heel vaak het opgegeven zendvermogen niet halen. TBS doet dat vaak wel. Maar ik persoonlijk werk liever met een schone zender met wat minder zendvermogen dan een TBS met noise.

Naast Eachine zou je ook nog kunnen kijken naar Rush, AKK of Holybro. In mijn ervaring zijn deze ook redelijk clean qua videonoise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Nieuw. Fimi X8 SE, model 2020 aangeschaft. Ben benieuwd wat ik hier kan vinden om plezier te vergroten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Nu online
In dit filmpje worden de nieuwe EU droneregels nog eens uitgelegd:

Ze gaan ook kort in op zelfbouwdrones.

Afbeeldingslocatie: http://rcblog.nl/afbeeldingen/droneregels_opencategorie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
Weet iemand of er ook iets van leerboeken van komen? Ik zie tot nu toe alleen de opleiding bij de dutch-drone-academy:

https://www.dutchdroneaca...-vliegbewijzen/earlybird/

en voor de rest kan ik online bar weinig vinden anders dan fysieke trainingen a 900 euro :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
unconnected schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:10:
Weet iemand of er ook iets van leerboeken van komen? Ik zie tot nu toe alleen de opleiding bij de dutch-drone-academy:

https://www.dutchdroneaca...-vliegbewijzen/earlybird/

en voor de rest kan ik online bar weinig vinden anders dan fysieke trainingen a 900 euro :/
Ik weet dat DDA en Drone Class beide een online omgeving hebben voor te oefenen. Zie hier een prijsvergelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
TheRicolaa10 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:22:
[...]

Ik weet dat DDA en Drone Class beide een online omgeving hebben voor te oefenen. Zie hier een prijsvergelijker.
Die prijsvergelijker is handig! thanks. Is de early bird nog steeds het goedkoopst, daar dan toch maar aanmelden. Ik heb zelf een mavic 2 pro, dus dat wordt een A1 en A3. Wel een duur geintje voor iets waar je al 2 jaar gewoon kosteloos mee vliegt (en netjes mee aan de regels houd) :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
@unconnected Beide zijn nog niet gecertificeerd, ik wacht daar persoonlijk nog even op voordat ik geld overmaak. Er stond op de site van DDA dat in de loop van december geregeld zou zijn. En de vraag komt dan, welke opleiding is dan 'het beste'?

Edit:
Is A2 ook niet relevant voor jou?

Edit 2:
Zie hier een aantal oefenvragen (komt van Drone Flight Acadamy af)

[ Voor 31% gewijzigd door TheRicolaa10 op 30-11-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
TheRicolaa10 schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:15:
@unconnected Beide zijn nog niet gecertificeerd, ik wacht daar persoonlijk nog even op voordat ik geld overmaak.
Dat is slim! Wacht ik ook even, de aanbieding blijft geldig tot 31-12 las ik.

Overigens moet ik ook voor de A2, maar dat is dus examen A1 en A3 zover ik het begrijp. A3 alleen mag nog niet (want die CE keuringen zijn er nog niet) en voor de A1 is de Mavic 2 met zijn 905 gram te zwaar ;(

Edit:
super thanks voor de oefenvragen btw!

[ Voor 6% gewijzigd door unconnected op 30-11-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
unconnected schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:14:
[...]

Overigens moet ik ook voor de A2, maar dat is dus examen A1 en A3 zover ik het begrijp. A3 alleen mag nog niet (want die CE keuringen zijn er nog niet) en voor de A1 is de Mavic 2 met zijn 905 gram te zwaar ;(

Edit:
super thanks voor de oefenvragen btw!
Ja ik moet ze ook alle drie halen voor mijn Phantom 4 Pro. Alleen wel balen dat dit precies samenvalt met het afstuderen, dus dat word even pittig. De oefenvragen kwamen voorbij in een facebook groep, het leek me wel goed om deze hier ook te delen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlbAlb2
TheRicolaa10 schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:48:
[...]Ja ik moet ze ook alle drie halen voor mijn Phantom 4 Pro.
Die mag je toch ook gewoon vliegen in A3?

Wat die oefenvragen betreft:

"Wat is de maximale frequentie voor de up- en de downlink?
A. 100 mW
B. 25 mW
C. Er is geen maximale frequentie"

En dan zou antwoord A het juiste zijn, terwijl een vermogen genoemd wordt en geen frequentie... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
AlbAlb2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:25:
[...]

Klopt, echter met meer beperkende regels. Enige nadeel is dat als ik nu voor A2 ga, ik automatisch in 2023 in A3 ga vallen omdat ik geen CE label heb, zoals het er nu voorstaat. Ik had ergens gelezen dat DJI wel bezig om oudere drones alsnog te certificeren. Dus A2 is nu wel een gok, of ik moet tegen die tijd een nieuwe drone kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
AlbAlb2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:25:
[...]

Wat die oefenvragen betreft:

"Wat is de maximale frequentie voor de up- en de downlink?
A. 100 mW
B. 25 mW
C. Er is geen maximale frequentie"

En dan zou antwoord A het juiste zijn, terwijl een vermogen genoemd wordt en geen frequentie... :'(
Waarmee dus mogelijk C goed moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2

Paar weken geleden inderdaad de "Black" 4S, 1500 besteld. Waren binnen een paar dagen binnen (komen uit Polen met GLS).

Zaterdag voor het eerst mee kunnen vliegen. Eerste ervaringen:

- Wat kortere vliegtijd dan met de Funfly 1550 (30 seconden?)
- Na 3,5V bereikt te hebben lijkt het verdere verval naar 3,3V een stuk sneller te gaan dan bij de Funfly.

Maar, ik kan verschillende factoren noemen waardoor dit eerste resultaat misschien niet helemaal fair is:
- De Funfly waren eerst aan de beurt, de CHNL hadden al een tijdje in de kou gelegen
- Ik heb met de CHNL waarschijnlijk wat harder gevlogen dan met de Funfly (weer effe wennen)

Verder vraag ik me af of accu's nog wat beter gaan presteren na een paar cycli.

Anyway, de bestel-ervaring was goed en de accu's en stekkers zien er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
maartend schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:28:
[...]

Waarmee dus mogelijk C goed moet zijn.
Het aangegeven antwoord is A...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
AlbAlb2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:39:
[...]

Het aangegeven antwoord is A...
Ja. En die klopt dus niet. Er wordt gevraagt om frequentie (Hz) en het antwoord zou vermogen zijn (mW). Ergo ; C

Of de vraag moet zijn ; wat is het maximale vermogen van de up- downlink?

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 30-11-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:49
Weet iemand waar ik solid jst ph2.0 connectors kan vinden? Vooral dat solid pin is belangrijk.
Op amazon en banggood vind ik bij de review tegenstrijdige berichten over het solid zijn van de pins.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
pingkiller schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:10:
Weet iemand waar ik solid jst ph2.0 connectors kan vinden? Vooral dat solid pin is belangrijk.
Op amazon en banggood vind ik bij de review tegenstrijdige berichten over het solid zijn van de pins.
Ik ben hier een tijdje geleden ook naar opzoek geweest voor mn tinyhawk. Maar zoals je zelf al zegt zijn er veel tegenstrijdige berichten.

Ik ben uiteindelijk maar bij lokale electronica winkels langsgeweest om kleine hoeveelheden te kopen. Uiteindelijk hier in Groningen een paar connectoren gevonden die solid zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Nu online
DJI komt met een FPV racedrone!

Dat was al bekend, maar nu is er meer info:
https://www.dronewatch.nl...-dji-racedrone-uitgelekt/

Afbeeldingslocatie: https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/12/DJI-FPV-Combo-racedrone-800x445.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Voor de geïnteresseerden (raadt het niet aan overigens), kun je gratis je A1/A3 dronebewijs aanvragen via Ierland.
Nadat je de instructievideo verplicht hebt uitgekeken kun je aan het examen beginnen. Het gaat om 40 meerkeuzevragen, uiteraard in het Engels, die ingaan op de verschillende aspecten van de EU droneregels (zoals de verplichte registratie, de verschillende Cx klassen drones, en de categorieën waarmee je te maken krijgt). Het is geen probleem als je één of meer vragen fout beantwoordt; je kunt net zo lang nieuwe antwoorden aanvinken totdat je geslaagd bent. Daarna kun je direct je dronebewijs downloaden, in de vorm van een pdf-bestand.
https://www.dronewatch.nl...bewijs-met-lede-ogen-aan/

[ Voor 55% gewijzigd door TheRicolaa10 op 04-12-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:07
Weet iemand of er vanaf 2021 in de laagvlieg gebeiden nog steeds de regel geld dat er altijd iemand mee moet kijken? Kan dit echt nergens vinden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 15:31
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:06:
Voor de geïnteresseerden (raadt het niet aan overigens), kun je gratis je A1/A3 dronebewijs aanvragen via Ierland.

[...]

https://www.dronewatch.nl...bewijs-met-lede-ogen-aan/
Als dit de standaard is voor het 'dronebewijs' hadden ze het net zo goed achterwege kunnen laten. Op deze manier hebben we wel het ongemak van het beleid, en niet het gewilde effect (de garantie van kennis van drone piloten). Dit is toch een beetje de zwakte van zo'n EU breed beleid. De lat ligt net zo laag als waar het minst eisende land hem legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Haaspaas schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:29:
[...]

Als dit de standaard is voor het 'dronebewijs' hadden ze het net zo goed achterwege kunnen laten. Op deze manier hebben we wel het ongemak van het beleid, en niet het gewilde effect (de garantie van kennis van drone piloten). Dit is toch een beetje de zwakte van zo'n EU breed beleid. De lat ligt net zo laag als waar het minst eisende land hem legt.
Toets gedaan na keer kijken video (moest nl) met gewoon logisch nadenken kwam ik al een eind. 3 vauten, waarvan 2 ik al twijfelde.
Heb zo ook ooit in een nachtdienst een brevet gehaald om aan de rails te werken bij prorail.

Zegt meer over dit soort toetsen, minder over mij

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 04-12-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:51
Als ik via die link wil registreren lukt dat helaas niet.. ik krijg de activatie mail niet binnen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Makrolon schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:23:
Als ik via die link wil registreren lukt dat helaas niet.. ik krijg de activatie mail niet binnen.
Werkte bij mij prima, even je spam checken?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baronal
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-07 16:47
Ik krijg hier ook niet de mail binnen, ook niet in de SPAM-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door TheRicolaa10 op 05-12-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik krijg 'm ook niet. Gmail toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baronal
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-07 16:47
Meerdere accounts geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:50

Xan

baronal schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:15:
Ik krijg hier ook niet de mail binnen, ook niet in de SPAM-box.
Schijnt dat ze alleen op werkdagen de aanvraag doorzetten en er dan pas een link wordt verstuurd naar je email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 20:58

Prosperot

Today is a gift...

Afgelopen werkdag ook niets ontvangen. Op hun site staat nu dat ze email problemen hebben.

De gratis cursus zal wel populair zijn :)

[ Voor 42% gewijzigd door Prosperot op 08-12-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 08:59
Ik heb mij ook zojuist aangemeld, er staat inderdaad het volgende:
Our email server is currently experiencing delays. If you have not received an email, please bear with us as the issue is resolved
Het is wel weer frappant dat je in Nederland pas op het laatste moment je zaken kan gaan regelen.

Dit lijkt me zeer vervelend voor de opleidingsbedrijven in Nederland die mogelijk al veel geld hebben geïnvesteerd. Die wachten nog steeds op goedkeuring van de overheid. Het is weer lekker bureaucratisch :X

edit; zojuist mijn verificatie email gekregen. Nu wachten op de verificatie van mijn persoonsgegevens.

[ Voor 9% gewijzigd door Tjahneee op 09-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
ik kreeg gisteravond de bevestigingsmail op mijn gmail, dus die van jullie zal ook inmiddels wel aangekomen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Site is volslagen onbereikbaar. Wat bijzonder is, want ik kreeg vannacht wel een bericht dat ik mijn registratienummer kan ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ze hebben problemen gehad met de activatiemails, vanwege problemen met de mailserver. Staat nu ook op de login page van iaa.mysrs.ie Ik heb de activatiemail nu ook binnen en heb net de vereiste documenten opgestuurd. Hopelijk vandaag of vrijdag de test voltooien. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• ice-T106
Duurt inderdaad allemaal paar dagen voor elke stap. Mijn A1/A3 in 1 keer gehaald. Is wel echt te makkelijk. In de "useful tips" die naast de vragen staan, staan gewoon bijna letterlijk de antwoorden.

Ik had nu de keuze opties gekozen voor A1/A3 maar het leek erop dat A2 ook gewoon mogelijk was. Maar is me nu niet duidelijk of ik A2 er nog even snel bij kan halen. Iemand al A2 of beide geprobeerd?

• Haunting_Spirit
A2 gehaald in het buitenland wordt toch niet geaccepteerd door het RDW? Zoiets begreep ik van de site van Dutch Drone Academy.

• TheRicolaa10
Haunting_Spirit schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:44:
A2 gehaald in het buitenland wordt toch niet geaccepteerd door het RDW? Zoiets begreep ik van de site van Dutch Drone Academy.
Buitenlandse certificaten worden volgens mij sowieso nog niet geaccepteerd door de RDW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjahneee
TheRicolaa10 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:46:
[...]

Buitenlandse certificaten worden volgens mij sowieso nog niet geaccepteerd door de RDW.
Maar dit is dan ook geen buitenlandse certificaat maar een Europese certificaat. Zover ik weet moet je alleen in het land waar je woont je eigen aanmelden als drone piloot, in het geval van Nederland is dit de RDW. Dit staat dan weer los van het certificaat die je hebt behaalt.

• TheRicolaa10
Tjahneee schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:56:
[...]

Maar dit is dan ook geen buitenlandse certificaat maar een Europese certificaat. Zover ik weet moet je alleen in het land waar je woont je eigen aanmelden als drone piloot, in het geval van Nederland is dit de RDW. Dit staat dan weer los van het certificaat die je hebt behaalt.
Ja ik bedoelde het Europese certificaat. Op de site van Dutch Drone Academy staat dit:
Kan een buitenlands behaald EU-Vliegbewijs geregistreerd worden bij de RDW?

Nee, dit is op dit moment nog niet mogelijk. Dit betekent dat je alléén je Vliegbewijs Gevorderd A2 kunt aanvragen als je al eerder je Basis Vliegbewijs A1/A3 bij een Nederlandse vliegschool hebt behaald. Een (gratis) A1/A3 Vliegbewijs uit het buitenland is dan niet bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjahneee
TheRicolaa10 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:00:
[...]

Ja ik bedoelde het Europese certificaat. Op de site van Dutch Drone Academy staat dit:

[...]
Ik had inderdaad al iets gelezen dat de RDW nog geen koppeling had oid. Dit staat er op de website van DroneWatch:
Een ander aandachtspunt is de vraag of de RDW dadelijk überhaupt in staat is om het Ierse A1/A3 dronebewijs te verwerken, op het moment dat je in een later stadium een Nederlands A2 certificaat aanvraagt. Want bij die aanvraag moet je aantonen dat je al in het bezit bent van een A1/A3 certificaat, maar hoe de procedure eruit komt te zien als je met een niet-Nederlands certificaat aankomt, is op dit moment nog onduidelijk. EASA heeft hier naar de lidstaten toe ook geen uitsluitsel over gegeven.

Er komt op een goed moment een Europese database waarin bijgehouden wordt welke instantie welke bewijzen heeft verstrekt, maar die is nog niet in bedrijf.
Maar wat er nog niet is kan er wel komen :9

[ Voor 7% gewijzigd door Tjahneee op 10-12-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinout W
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-02 18:36
Hoi iedereen!

Ik heb web app in elkaar gezet waarbij je in 1 opslag een drone weercijfer te zien krijgt. Zou ik de link hier kunnen delen?

~Reinout

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Reinout W schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:13:
Hoi iedereen!

Ik heb web app in elkaar gezet waarbij je in 1 opslag een drone weercijfer te zien krijgt. Zou ik de link hier kunnen delen?

~Reinout
Wat is een drone weercijfer?
Hoeveel drones er tegelijkertijd in de lucht hangen?
Of er te veel regen of zon is?
Of er atmosferische storingen zijn waardoor je niet kan dronen?
Of dat er in een specifieke gebied op drones gejaagd wordt.. (het regend drones in dat gebied)

Leg eens uit, wat is het. Wat doet het. Waar doet het wat (wereldwijd/EU/NL)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinout W
jack zomer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:19:
[...]

Wat is een drone weercijfer?
Hoeveel drones er tegelijkertijd in de lucht hangen?
Of er te veel regen of zon is?
Of er atmosferische storingen zijn waardoor je niet kan dronen?
Of dat er in een specifieke gebied op drones gejaagd wordt.. (het regend drones in dat gebied)

Leg eens uit, wat is het. Wat doet het. Waar doet het wat (wereldwijd/EU/NL)
Een weercijfer, als in hoe geschikt het is om er op uit te gaan met drone. Het gaat op basis van locatie, en indien deze niet toegestaan is aan de website, dan kan je zelf een locatie invullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSuq3VMJflwCef665oLGmS1UnzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JwzhSLLyGmvNsLwTcmRcsu9B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
Ondanks dat ik zelf het gewone weer in de gaten houd en naar buiten kijk wat de wind doet etc zou ik zo'n app zeker gebruiken. Dat scheelt zelf weer zoeken.

Ziet er ook mooi uit trouwens!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinout W
Haunting_Spirit schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:40:
Ondanks dat ik zelf het gewone weer in de gaten houd en naar buiten kijk wat de wind doet etc zou ik zo'n app zeker gebruiken. Dat scheelt zelf weer zoeken.

Thanks! Ondanks dat ik geen design werk doe, heb ik m'n best gedaan. :)

In de komende week ga ik forecast (7 dagen toekomstige weerdata) implementeren.

De website is: https://droneweatheronline.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 19:01
Haunting_Spirit schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:40:

Tja, ik vlieg alleen niet als het te koud is (mijn vingers willen dan minder.. en de accu's ook), als het te veel geregend heeft of als het nog regent. Daar heb ik geen app voor nodig :P
Harde wind is niet erg heb ik de laatste tijd gemerkt, kan ik alleen mijn snelheidsrecords mee verbeteren :P
140 km/h is niks 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Reinout W schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:45:
[...]

Thanks! Ondanks dat ik geen design werk doe, heb ik m'n best gedaan. :)

In de komende week ga ik forecast (7 dagen toekomstige weerdata) implementeren.

De website is: https://droneweatheronline.com
Nice, ziet er goed uit!

Zelf gebruik ik https://www.uavforecast.com/ vaak, die is wel erg technisch en uitgebreid. Maar die van jou is super overzichtelijk :D

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 20:58

Prosperot

Today is a gift...

thunder8 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:58:
Ze hebben problemen gehad met de activatiemails, vanwege problemen met de mailserver. Staat nu ook op de login page van iaa.mysrs.ie Ik heb de activatiemail nu ook binnen en heb net de vereiste documenten opgestuurd. Hopelijk vandaag of vrijdag de test voltooien. :)
Hier is de identificatie inmiddels afgerond, ik ben benieuwd naar de training en examen
Pagina: 1 ... 84 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.