Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:20
Kars schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:40:
[...]

Welke drone heb je? Ik zie 't al, losse componenten :) Kakute F7 FC en Tekko32 32A ESC's.

Wat er gebeurd lijkt op een death-roll.
Die wordt vaak (niet altijd) veroorzaakt door een de-sync van je ESC's. Plat uitgelegd; het signaal dat je ESC naar je motor stuurt, komt niet overeen wat de motor verwacht.
In je motoren zit een rotor (draadwikkelingen) en een stator (magneten). Het signaal wat je ESC stuurt aan de motor, is heel precies en moet op het moment dat er een magneetje langs die wikkeling komt. Met een de-synchronisatie is dat signaal net te vroeg of net te laat. De motor geeft een onverwachte reactie, waardoor de ESC zal stoppen.

Er staan diverse tips en tricks op teh interwebs om dit te bepalen, hier staat wel een goede troubleshooter.

Ik zou als eerste je solderingen goed na kijken.
Ik heb ook even de blackbox nagekeken, en ik zie dit, alsof 1 motor op vol vermogen wil draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X_5nedTDVIzATEKfWM4UZptHRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1xEQj65CyWC7xxphEjICrxF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 16:07
sweebee schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:11:
[...]

Ik heb ook even de blackbox nagekeken, en ik zie dit, alsof 1 motor op vol vermogen wil draaien?

[Afbeelding]
Blijkbaar kan die motor dat vermogen niet leveren wat gevraagd wordt. Ik zou de esc en de motor nalopen op visuele schade. Wordt die motor bij het vliegen ook erg heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sweebee Goed screenshot!
Je ziet hier dat de flight controller wil dat de motor harder gaat draaien, want deze levert te weinig vermogen om de quadcopter stabiel te houden.
We zien in het filmpje dat de motor juist vermogen verliest, waardoor deze gaat draaien en naar beneden valt.

Het kunnen meerdere dingen zijn, maar ik zou beginnen met het verhogen van de Motor Idle Throttle Value (in de Betaflight Configuration tab).

Daarbij zie ik in je filmpje ook behoorlijk veel trillingen als je ineens gas geeft. Heb je Airmode aan staan? edit: zo te zien wel :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kars op 22-04-2020 13:20 ]

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Kars schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:14:
@sweebee Goed screenshot!
Je ziet hier dat de flight controller wil dat de motor harder gaat draaien, want deze levert te weinig vermogen om de quadcopter stabiel te houden.
We zien in het filmpje dat de motor juist vermogen verliest, waardoor deze gaat draaien en naar beneden valt.

Het kunnen meerdere dingen zijn, maar ik zou beginnen met het verhogen van de Motor Idle Throttle Value (in de Betaflight Configuration tab).

Daarbij zie ik in je filmpje ook behoorlijk veel trillingen als je ineens gas geeft. Heb je Airmode aan staan? edit: zo te zien wel :)
Ja ik heb airmode aan staan, de waarde verder nog niet aangepast, zou beter moeten gaan als ik hem wat hoger zet? zodat de motoren minder moeite hebben om op snelheid te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
BoAC schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:13:
[...]

Blijkbaar kan die motor dat vermogen niet leveren wat gevraagd wordt. Ik zou de esc en de motor nalopen op visuele schade. Wordt die motor bij het vliegen ook erg heet?
Kan zo op 't eerste gezicht niets vreemds vinden. De achterste motoren geven wel meer weerstand als ik ze met de hand wil draaien.

Heb ze eens zonder props laten spinnen via betaflight en de achterste 2 maken ook vrij weel lawaai en laten alles trillen, de voorste 2 niet.

Nu ben ik later een keer op het asfalt gecrasht op de linker achter motor, dus die is daardoor waarschijnlijk kapot gegaan, maar bij die crash in 't veld was die motor nog wel goed. Dus lijkt erop dat beide achterste motors nu "defect zijn", wellicht was de rechts achterste al defect (DOA?).

Denk dat ik maar gewoon de 2 achterste motors moet vervangen voor nieuwe.

[ Voor 38% gewijzigd door sweebee op 22-04-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan, maar hoeft niet. Excessief trillen kan nog steeds een probleem vanuit je ESC's zijn.
Probeer eerst je voorste motoren om te solderen naar de achterkant, en test dan nog eens. Zo sluit je dingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sweebee Ik zie dat je de Kakute F7 AIO gebruikt. Deze heb ik zelf ook in meerdere kwads (gehad).
Let er goed op dat je geen sluiting hebt tussen de motor signal wire en de telemetry pads van je ESC. Deze zitten erg dicht bij elkaar en zijn erg klein. Meet deze even door met een multimeter en kijk heel goed of er niet toevallig ergens een kans op sluiting is.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Wat zijn de meningen hier over een FrSky zender? Het zijn volgens mij kwalitatief goede zenders voor een mooie prijs (Q x7s), maar ik lees ook veel slechte berichten ivm de (geforceerde) overstap naar het Access protocol.
Is dit, voor iemand die nieuw de hobby in wil stappen en het binnen de perken wil houden, nog een goede aankoop of is het beter het hele merk te vermijden? Zitter er echt nadelen aan access?

De TBS Tango 2 vind ik dan ook wel erg interessant maar als ik het goed begrijp zit je dan vast aan een selecte groep, duurdere receivers.

Dit is voor mij de eerste stap, een zender zodat ik alvast met simulators kan leren vliegen. Op alle hardware ben ik me nu nog aan het oriënteren wat er (in Nederland/EU) verkrijgbaar is en wat een mooie build zou worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MarcoL1978 De FrSky QX7 is een prima radio. Dat hele Access gedoe heb ik geen verstand van, ik had nog een QX7 voordat Access uit kwam maar voor zo ver ik het begrepen heb is het met name vervelend voor de mensen die nog veel oude receivers hebben liggen die ineens niet meer zouden werken met Access. Als jij net begint en met het Access gebeuren instapt voorzie ik daar geen problemen mee maar nogmaals, heb er zelf geen ervaring mee.

De TBS Tango 2 is inderdaad een heel ander type radio en de receivers zijn inderdaad wel wat duurder. Echter is dit wel het neusje van de zalm. Crossfire is een bewezen protocol en het voordeel van Crossfire is dat het gewoon werkt. Geen gedoe met binden en lastige firmware updates. Je update de radio of zendmodule en de ontvangers ontvangen automatisch de updates. Je zult nooit een failsafe krijgen doordat je te ver weg vliegt want voordat je de RC link verliest, ben je allang je video feed kwijt.

Mocht je je echt volledig in de hobby gaan storten zul je uiteindelijk ooit wel een keertje Crossfire willen.
Echter heeft de Tango wel een heel groot nadeel en dat is dat het dus enkel en alleen werkt met Crossfire. Dit is op zich geen probleem voor 5 inch kwads of andere zelfbouw kwads, daar zet je gewoon een Crossfire RX in maar mocht je bijvoorbeeld een tinywhoop kant en klaar willen kopen waarbij de receiver op de flight controller gesoldeerd zit dan zal die, voor nu, geen ondersteuning bieden voor Crossfire en ik zie eerlijk gezegd ook niet snel gebeuren dat TBS een tinywhoop bord uitbrengt met Crossfire ondersteuning. Nu kan je er zelf een Crossfire receiver aan hangen maar het extra gewicht op zo'n klein dronetje is niet wenselijk. Daarbij telt echt iedere gram mee. Er zijn her en der wel work arounds voor te vinden maar zeker voor een beginner is dat best een gedoe.

Welke radio je ook nog kan overwegen als je met je met de duimen wilt vliegen of liever een console like zender hebt is de FlySky Nirvana. Deze ligt prima in de hand om te besturen zoals je dat met een Xbox of Playstation controller zou doen, net als de Tango. Ik ben geen pincher maar een thumber en ik vond de FrSky QX7 te breed om lekker beet te houden en te besturen met de duimen. Ik ben dus overgestapt op de FlySky Nirvana. Voordeel van de Nirvana is dat deze een module bay heeft. Net zoals de FrSky dat heeft. Dit betekend dus dat je er later zelf een Crossfire module in kan klikken maar ook andere modules zoals een multi module welke zo goed als ieder protocol op de 2.4ghz band ondersteund.

De Nirvana wordt nu nog niet officieel ondersteund door OpenTX, het besturingssysteem van de radio, maar in de aankomende versie, 2.4, waar al druk aan gewerkt wordt krijgt de Nirvana officiële ondersteuning voor OpenTX.

Ook de Tango wordt trouwens niet officieel ondersteund door OpenTX maar TBS heeft hun eigen fork van OpenTX gemaakt en die op de Tango geïnstalleerd. Nu is TBS wel een bedrijf met goede ondersteuning dus bugs worden er wel z.s.m. uitgehaald maar de firmware van de Tango is op het moment van schrijven nog niet volledig af/bug vrij. Ik vlieg echter regelmatig met iemand die een Tango heeft samen en hij heeft in de basis geen last de bugs en glitches die er nu nog in zitten.

Ook ik heb met de FlySky firmware nergens last van btw. Het was toen ik de radio een jaar geleden kocht wel een gedoe om te updaten, zo moest je zelf de firmware compilen of kant en klare bin files flashen die door de community gecompiled waren maar inmiddels is er gewoon een update tool en zoals ik al aan gaf wordt de Nirvana binnenkort officieel ondersteund door OpenTX.

Er zijn nog tal van andere zenders die goed zijn zoals de Jumper T16 of de Radiomaster T16S of andere FrSky zenders.

Maar een kort antwoord op je vraag, het zijn beide goede zenders met beide hun voor en nadelen en er zijn nog tal van goede zenders te vinden. Nog een nadeeltje voor de Tango btw, die ga je waarschijnlijk de komende weken misschien zelfs maanden niet kunnen kopen. Is overal out of stock en zodra ie weer in stock is zal ie snel weer uitverkocht zijn gok ik.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Het enige wat ik nog wilde toevoegen aan de uitgebreide reactie van @Radiance is over het stukje van firmware updaten..

Het klopt dat frsky receivers iets lastiger te flashen zijn, echter hoe vaak doe je dit nou? Mijn ervaring is dat ik dit doe aan het begin van een build en daarna echt nooit meer aankom. En als ze uit de verpakking komen is het zo gedaan (ik soldeer de pins niet om te updaten, gewoon even vasthouden).

Ondanks dat crossfire natuurlijk superieur is, vind ik het wel fijn om de optie te hebben om andere protocollen te gebruiken. Maar dat komt omdat ik ook tinywhoops vlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybjlus schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:32:
Ondanks dat crossfire natuurlijk superieur is, vind ik het wel fijn om de optie te hebben om andere protocollen te gebruiken. Maar dat komt omdat ik ook tinywhoops vlieg.
Jup, eens. Er zijn manieren om het werkend te krijgen op een Tango maar het is wel een gedoe.
Ik heb voor mijn Nirvana een Crossfire Micro TX en een multi module voor de whoops die ik gekocht heb toen ik de FrSky QX7 had.

Nirvana werkt trouwens ook out of the box met alle bekende sims. DLR, LiftOff en Velocidrone. (Zelf getest) maar dat doen de Taranis en de Tango ook.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Radiance schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:06:
[...]

Jup, eens. Er zijn manieren om het werkend te krijgen op een Tango maar het is wel een gedoe.
Ik heb voor mijn Nirvana een Crossfire Micro TX en een multi module voor de whoops die ik gekocht heb toen ik de FrSky QX7 had.

Nirvana werkt trouwens ook out of the box met alle bekende sims. DLR, LiftOff en Velocidrone. (Zelf getest) maar dat doen de Taranis en de Tango ook.
Dank je voor je zeer uitgebreide antwoord en deels ook de bevestiging van mijn vermoedens.

De Tango blijkt inderdaad overal te zijn uitverkocht en verwachte levertijden zijn half mei, dat schiet niet echt op en de tinywhoops worden inderdaad ook niet "makkelijk: ondersteund, dus die gaat van mn lijstje af.
De Nirvana vind ik echt heel erg lelijk, sorry. Je pleidooi was goed tot ik een plaatje er van zag :) .

Dan blijven FrSky (als deze nog te downgraden valt), FlySky en de jumper nog over, eventueel gecombineerd met een crossfire module. Ik ga dit weekend eens wat youtube films kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarcoL1978 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:56:
[...]

Dank je voor je zeer uitgebreide antwoord en deels ook de bevestiging van mijn vermoedens.

De Tango blijkt inderdaad overal te zijn uitverkocht en verwachte levertijden zijn half mei, dat schiet niet echt op en de tinywhoops worden inderdaad ook niet "makkelijk: ondersteund, dus die gaat van mn lijstje af.
De Nirvana vind ik echt heel erg lelijk, sorry. Je pleidooi was goed tot ik een plaatje er van zag :) .

Dan blijven FrSky (als deze nog te downgraden valt), FlySky en de jumper nog over, eventueel gecombineerd met een crossfire module. Ik ga dit weekend eens wat youtube films kijken.
Haha ik ben het met je eens qua looks van de Nirvana hoor maar je ziet hem toch niet met een fpv bril op. Ik heb de de Tango 2 geprobeerd en Xlite en QX7 van FrSky maar ik zweer echt bij de feeling van de Nirvana al is uiteraard persoonlijk. Mocht je YouTube filmpjes gaan kijken over de Nirvana, dat zijn vooral oudere filmpjes die stammen uit de tijd dat de firmware brak was. Die problemen zijn inmiddels allemaal verholpen dus denk niet direct dat het een slechte zender is als reviewers klagen over brakke firmware of belabberde service van Underground fpv, het bedrijf dat de Nirvana in samenwerking met FlySky op de markt bracht. Underground FPV bestaat volgens mij niet eens meer en toen de radio uit kwam was hun firmware superieur ten opzichte van de FlySky firmware maar dat is sinds vorige zomer allemaal achterhaalde informatie.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Certh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 13:55
Ik heb even een vraagje rondom de wetgeving omtrent drones. Ik lees op verschillende plekken dat de wetgeving in juni 2020(?) gaat veranderen en dat je een examen zou moeten doen, registratie van de drone en op veel plekken niet meer mag vliegen? Betekent dit dat het als drone eigenaar eigenlijk onmogelijk wordt gemaakt om nog (legaal) van je hobby te kunnen genieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:34
Certh schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:30:
Ik heb even een vraagje rondom de wetgeving omtrent drones. Ik lees op verschillende plekken dat de wetgeving in juni 2020(?) gaat veranderen en dat je een examen zou moeten doen, registratie van de drone en op veel plekken niet meer mag vliegen? Betekent dit dat het als drone eigenaar eigenlijk onmogelijk wordt gemaakt om nog (legaal) van je hobby te kunnen genieten?
Nee dat klopt niet. De nieuwe EU regelgeving ging in op 1 juli 2020, maar is uitgesteld tot Jan 2021 vanwege Corona.

Daarna moet je voldoen aan de nieuwe regelgeving, maar er is wel een overgangsregeling. En zelfs daarna mag je nog met oude drones vliegen, maar wel ver weg van bebouwing en mensen.

Afhankelijk van het type drone en gewicht moet de drone geregistreerd zijn en moet je een online examen doen (vanaf 2021 dus).

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Radiance schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 01:11:
[...]
Haha ik ben het met je eens qua looks van de Nirvana hoor maar je ziet hem toch niet met een fpv bril op.
Ik geef hem een tweede, maar weinig, kans... >:)
SpeedingWilly schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:04:
[...]

Nee dat klopt niet. De nieuwe EU regelgeving ging in op 1 juli 2020, maar is uitgesteld tot Jan 2021 vanwege Corona.

Daarna moet je voldoen aan de nieuwe regelgeving, maar er is wel een overgangsregeling. En zelfs daarna mag je nog met oude drones vliegen, maar wel ver weg van bebouwing en mensen.

Afhankelijk van het type drone en gewicht moet de drone geregistreerd zijn en moet je een online examen doen (vanaf 2021 dus).
Dit is één van de weinige analyses van de nieuwe regelgeving die ik heb kunnen vinden en die nog enigszins gericht is op particulier gebruik: https://www.skytools.com/eu-drone-regelgeving-uitgelegd/

De nieuwe regels lijken het vooral voor de "professionals" makkelijker te maken, voor de niet georganiseerde hobby drone vliegers is er geen vertegenwoordiging en zullen de regels dus beperkter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:33
SpeedingWilly schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:04:
[...]

Ik zit al een tijdje te kijken naar de nieuwe regelgeving. Bij ilt nog niets te vinden over het theorie examen en registreren.

Dat het uitgesteld zou zijn lees ik niet alleen hier, maar ook elders en in reacties onder drone nieuws. Er is echter niets te vinden in de EU regelgeving, enkel een gerucht dat de Duitse ILT uitstel had verzocht en dat dit waarschijnlijk wed verleend - maar de verordening is nog steeds gepubliceerd met inwerkingtreding per 1 juli. Ben benieuwd hoe 't allemaal loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:34
Je hebt helemaal gelijk. Maar het feit dat je nog geen opleiding kan volgens (is nog niet beschikbaar) zegt al genoeg. Weet bijna zeker dat je dit jaar nergens meer op hoeft te rekenen.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoL1978
Na veel wikken en wegen Is het de Jumper T16 Pro V2 Hall carbon geworden. Veel positieve berichten, erg veel over online te vinden, een goede prijs en ook nog te koop.

Zouden jullie ook eens naar onderstaande boodschappenlijst kunnen kijken? Deze is voornamelijk samengesteld o.b.v. reviews van Joshua Bardwell en Oscar Liang, met als grootste beperking de verkrijgbaarheid van artikelen in Nederland en direct omliggende landen,ik wil nu geen 2 maanden wachten.

Het moet een (nog) niet al te aggressive freestyle machine worden waarvan de onderdelen een klapper moeten kunnen opvangen. Ik kies er liever nu voor om iets meer uit te geven dan na elke crash een maand op onderdelen te moeten wachten.De totaal prijs is wel wat hoger dan mn (WAF) Budget dus daar moet ik nog eens kritisch naar kijken.
Ik mis nog antennes, daar moet ik me nog in verdiepen. En de TBS crossfire is nu nergens te vinden.

soort Type € prijs
Zender Jumper T16 Pro V2 Hall carbon € 179,95
Zender accu LG INR18650MH1 3200mAh 10A € 7
Zender Module TBS CROSSFIRE MICRO TX € niet op voorraad
Frame ARMATTAN BADGER 5 INCH € 119
Flight Control MAMBA F722S F50Pro Stack F7 50A Bluetooth € 89,5
ESC MAMBA F722S F50Pro Stack F7 50A Bluetooth
Motor iFlight XING 2208 4S 2450KV 4* € 90
VTX TBS UNIFY PRO 5G8 HV RACE 2 - MMCX € 31,5
Receiver Jumper R1+ diversity ontvange € 14,99
video camera RUNCAM PHOENIX 2 € 29,95
Goggles SKYZONE SKY02X € 267,01
Goggles Lipo DINOGY 800MAH 11.1V 65C 3S € 14,95
Lipo TATTU FUNFLY 1300MAH 14.8V 100C 4S 2* € 41
Lipo lader SKYRC T100 2-4S DUAL € 54,95
props Ethix S3 Watermelon Propellers 2* € 7,98
antennes
Misc Neoprene Landing Pads (4 stuks) € 1,99
Misc TBS LIPO SAFETY BAG € 14,95
Misc TBS SMOKE STOPPER € 7,95
Misc Vifly Finder 2 5V Super Loud Buzzer € 16,01
Misc Ummagrip Universal Sticky Battery Pad € 7,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
MarcoL1978 schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:11:
Na veel wikken en wegen Is het de Jumper T16 Pro V2 Hall carbon geworden. Veel positieve berichten, erg veel over online te vinden, een goede prijs en ook nog te koop.

Zouden jullie ook eens naar onderstaande boodschappenlijst kunnen kijken? Deze is voornamelijk samengesteld o.b.v. reviews van Joshua Bardwell en Oscar Liang, met als grootste beperking de verkrijgbaarheid van artikelen in Nederland en direct omliggende landen,ik wil nu geen 2 maanden wachten.

Het moet een (nog) niet al te aggressive freestyle machine worden waarvan de onderdelen een klapper moeten kunnen opvangen. Ik kies er liever nu voor om iets meer uit te geven dan na elke crash een maand op onderdelen te moeten wachten.De totaal prijs is wel wat hoger dan mn (WAF) Budget dus daar moet ik nog eens kritisch naar kijken.
Ik mis nog antennes, daar moet ik me nog in verdiepen. En de TBS crossfire is nu nergens te vinden.

soort Type € prijs
Zender Jumper T16 Pro V2 Hall carbon € 179,95
Zender accu LG INR18650MH1 3200mAh 10A € 7
Zender Module TBS CROSSFIRE MICRO TX € niet op voorraad
Frame ARMATTAN BADGER 5 INCH € 119
Flight Control MAMBA F722S F50Pro Stack F7 50A Bluetooth € 89,5
ESC MAMBA F722S F50Pro Stack F7 50A Bluetooth
Motor iFlight XING 2208 4S 2450KV 4* € 90
VTX TBS UNIFY PRO 5G8 HV RACE 2 - MMCX € 31,5
Receiver Jumper R1+ diversity ontvange € 14,99
video camera RUNCAM PHOENIX 2 € 29,95
Goggles SKYZONE SKY02X € 267,01
Goggles Lipo DINOGY 800MAH 11.1V 65C 3S € 14,95
Lipo TATTU FUNFLY 1300MAH 14.8V 100C 4S 2* € 41
Lipo lader SKYRC T100 2-4S DUAL € 54,95
props Ethix S3 Watermelon Propellers 2* € 7,98
antennes
Misc Neoprene Landing Pads (4 stuks) € 1,99
Misc TBS LIPO SAFETY BAG € 14,95
Misc TBS SMOKE STOPPER € 7,95
Misc Vifly Finder 2 5V Super Loud Buzzer € 16,01
Misc Ummagrip Universal Sticky Battery Pad € 7,5
Dit is een serieuze (premium) setup! Qua "agressieve" setup, dit gaat vrij hard kan ik je vertellen. Mocht je dit toch willen vermijden dan is een 3 inch setup vele malen beter. Is een stuk lichter, gaat hard zat en kan een stuk meer verdragen dan een 5inch.

Watbetref je budget, je hebt ook niet echt je best gedaan om te besparen :P Frame is inderdaad erg goed maar kan een heel stuk goedkoper, idem voor fc/esc een f4 mamba stack voldoet ruim en is toch een stuk goedkoper. Je keuze voor crossfire wil ik eigenlijk alleen maar aanmoedigen maar dit kun je prima later toevoegen. Overigens is het nu toch niet op voorraad dus je zult zonder moeten doen voorlopig.

Weet je wat het vooral is met onderdelen, hoe meer je leest des te meer je wilt upgraden en gelijk voor de juiste keuze wilt gaan (er is altijd een betere optie, mocht het budget het toelaten). Maar in de praktijk is mijn ervaring toch dat veel upgrades in het begin echt geen verschil maken.
Bijvoorbeeld de jumper, echt een super ding! Maar ik merk echt serieus weinig verschil met een qx7. Ja het scherm is groter (who cares..) en de gimbals zijn beter maar ik merk er echt weinig van.
Idem voor bijvoorbeeld een f7 stack, ja het is nieuwer, sneller en "beter" maar in de praktijk?? Zolang je niet meerdere extra uarts nodig hebt is het prijsverschil wel echt serieus.

Wat ik probeer te zeggen is, voor minder heb je eigenlijk het zelfde effect en plezier. Mocht je het echt leuk vinden, ga je toch wel meer quads bouwen. Doe daar dan die upgrades in, dan weet je althans precies waarom je die upgrades zou willen. Goggles zijn een ander verhaal, daar koop je vaak maar 1 van en zou ik inderdaad een goede kopen.

Concluderend, je setup is echt een serieus goede setup maar er valt nog het eea te besparen.

Oh en mijn gratis super tip ook voor jou, bestel reserve onderdelen mee! Want het gaat eerder stuk dan je hoopt 8) (props en een motor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MarcoL1978 ik ben het deels met @ybjlus eens en deels niet. Jouw boodschappenlijstje is een setup waar zelfs de doorgewinterde fpv'er jaloers op kan zijn. Als je het budget hebt en bereid bent om zo'n zelfde setup nog een keer te kopen qua kwad onderdelen is het gewoon een hele goede setup. Het gaat kapot, dat is een feit, en in het begin vaker dan je zou willen. De motoren die je kiest zijn er bijvoorbeeld ook in een eco serie, nrt zo goed maar iets zwaarder. Qua ESC en FC zou ik niks veranderen. Dat is gewoon een hele goede en betrouwbare stack en mijn ervaring is met name bij esc dat goedkoop ook duurkoop is. Dit is imo de goedkoopste premium stack en is zeer robuust, die sloop je echt niet zo snel. Wat je voornamelijk gaat slopen zijn je frame en motoren.

Je zou bijvoorbeeld ipv de Armattan voor een TBS source one kunnen gaan. Zeer robuust en goedkoop.

Daarbij zou ik, als je nu begint toch ook wel direct voor 6s gaan ipv van 4s. Het heeft niet heel veel voordelen tegenover 4s maar als je alles moet aanschaffen is het dat wel waard imo.

Crossfire is supereur ten opzichte van iedere andere RC link. Als je het budget hebt en de Micro TX en receiver zijn in stock is het dat altijd waard. Je hoeft dan namelijk nooit meer naar iets anders te wisselen.

Het verschil tussen een premium setup en budget setup merk je trouwens echt wel, al is het in het begin met de mate dat je gaat crashen wel de vraag of je dat er voor over hebt. Als jij na iedere sessie 100 euro schade hebt, hoelang vind je de hobby dan nog leuk?

Fpv vliegen is risico's incalculeren. Schade ga je maken ongeacht hoe goed je bent. Ben je bereid je verlies te nemen en in welke zin. Speelt budget geen rol dan is jouw setup gewoon helemaal top en zijn er pro's die met minder vliegen. Als.je toch op de beurs moet letten zou ik voor goedkopere motoren en een ander frame gaan. De budget serie van iflight is net zo goed maar iets zwaarder. Ga in ieder geval niet voor de 40 euro voor een setje motoren. Een paar jaar geleden was dat prima.om mee te beginnen maar voor 20 euro meer zijn er tegenwoordig hele goede instap motoren.

Er kan zeker wat van de prijs af om mee te beginnen maar om mee te beginnen ie dit wel echt een heel lekker boodschappen lijstje!
Met deze onderdelen kan je jaren vooruit als je ze. Niet sloopt

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybjlus
@Radiance Ik snap wat je zegt, echter is er nog een stap tussen budget en premium. Zeg de "gewoon goed" stap.
Die f7 stack van mamba is inderdaad echt top, maar ik wil de f4 stack van mamba niet echt budget noemen. Naar mijn mening is deze stack even goed alleen de opties zijn anders. Ik ben van mening dat kwaliteit kopen altijd de juiste is. Echter meer opties kopen is niet altijd nodig, de f7 en f4 stack zijn daar een goed voorbeeld van. Qua kwaliteit merk ik weinig verschil, qua opties wint de f7 het natuurlijk.

Dat is wat ik bedoelde te zeggen, idem het verschil tussen een qx7 en t16. Fair is fair de t16 heeft wellicht betere kwaliteit qua scherm, gimbals etc maar merk je dit verschil? Ik heb met beide gevlogen en heb nou niet zoiets van holy die t16 wat een verschil!

Ik denk dus door wat slimmer en realistischer te shoppen je voor een stuk goedkoper het zelfde effect krijgt, namelijk het genot van vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MarcoL1978 Vraagje; is het je eerste quadcopter die je gaat bouwen/vliegen?

Als dat zo is, dan ben ik het eens met de users hierboven: dit is een zeer degelijke setup.
Maar zoals @ybjlus als zegt, het kan voordeliger zonder dat je veel inlevert op kwaliteit.

Zelf ben ik van mening dat als je begint, je moet gaan kijken of je het echt leuk gaat vinden en of je de investering wil doen.
Uiteraard is zelf bouwen het mooist. Daarmee leer je direct solderen en repareren. De learning-curve is wel vrij steil, zowel qua vliegen als het bouwen en afstellen.

Mijn tip: koop een simulator (bijv. LiftOff) en ga oefenen op je PC. De door jou gekozen Jumper radio kun je eenvoudig aansluiten op je pc.
Een crash doet dan niet zo'n pijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:00
@Kars Ik heb een Mamba F7 stack op een 2" gezet als eerste quad, dat is dus dikke overkill?

Ik denk het enige dat niet echt klopt aan mijn build zijn de motoren, als je de de bel op en neer beweegt zit er speling in bij 3 van de 4.

iFlight iX2
Mamba F722 mini stack
FrSky R-XSR
Eachine NanoVTX
Foxeer Razer Micro
Racerstar BR1104 6500kv

Heb 'm al een tijdje maar nog nooit buiten mee gevlogen (rotterdamse luchthaven..) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Krus Ik zeg niet dat het overkill is, dat is altijd aan de persoon zelf en het doel :)

Het is tweeledig: de F722 heeft heel veel kracht en capaciteit (o.a. dual gyro), wat het een board maakt dat (hoogstwaarschijnlijk) nog lang wordt ondersteund door bijv. Betaflight. Dat maakt het een goede investering voor naar de toekomst.
Andere kant is; een F405 stack kan op dit moment nagenoeg hetzelfde (voor een 'eenvoudige' freestyle quad) en kost de helft. Maar hoe lang de ondersteuning nog op F4-boards is, is de vraag.

Het is inmiddels een oerwoud geworden aan componenten, prijzen, software en al dat soort zaken. Als je een week verder bent, dan zijn er al weer zoveel nieuwe producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:00
Kars schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:57:
@Krus Ik zeg niet dat het overkill is, dat is altijd aan de persoon zelf en het doel :)

Het is tweeledig: de F722 heeft heel veel kracht en capaciteit (o.a. dual gyro), wat het een board maakt dat (hoogstwaarschijnlijk) nog lang wordt ondersteund door bijv. Betaflight. Dat maakt het een goede investering voor naar de toekomst.
Andere kant is; een F405 stack kan op dit moment nagenoeg hetzelfde (voor een 'eenvoudige' freestyle quad) en kost de helft. Maar hoe lang de ondersteuning nog op F4-boards is, is de vraag.

Het is inmiddels een oerwoud geworden aan componenten, prijzen, software en al dat soort zaken. Als je een week verder bent, dan zijn er al weer zoveel nieuwe producten.
Oerwoud... zeg dat wel :9

Ik gebruik 'm nu met de R-XSR als F.Port, dan is een F7 makkelijker (inverted/uninverted) dan een F4 als ik dat goed heb begrepen.

Nu ik er aan denk, sinds ik F.Port gebruik zijn mijn RSSI waardes in mijn bril en op mijn QX7 verschillend, namelijk in mijn bril ~49 en op mijn QX7 ~90-115.
Voorheen had ik SmartPort gebruikt, en toen waren ze gelijk.

Iemand die mij in de goede richting kan sturen waardeer ik zeer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelleh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09-2024
Na veel knutselen aan mijn freestyle quad, is deze eindelijk af.
Met veel dank aan dit topic, waar ik op de achtergrond veel informatie uit heb kunnen halen!

De drone bestaat uit de volgende onderdelen.
Frame: Realacc real4 (Reverb clone)
Cam: Runcam swift 2 PAL
RX: Frsky R-XSR (F.Port)
VTX: ImmersionRC Tramp HV int.
ESC: 4x Holybro Tekko32 35A BLHeli_32
Motors: Emacs ECO Series 2306 2400KV
FC: Speedybee F4 AIO v2
LiPo: Tattu FunFly 1550 4S
Props: LDARC 5040 5x4x3 3-Blade
Bril: Quanum Cyclops Diversity
TX: Taranis X9D plus

Afgelopen dagen heb ik er voor het eerst mee gevlogen, en hij vliegt vrij aardig met de default PID settings.

Alleen merkte ik dat de roll steeds wat aan het corrigeren(wiebelen) was. Bij hoover, maar ook vooral na een roll. Het was zeker niet heel veel, maar wel duidelijk aanwezig.
De ESC's had ik toen als volgt ingesteld staan
PWM Freq. 48khHz
Motor Timing Auto..
De rest van de ESCs op default, op de direction na voor twee motoren.

Vervolgens heb ik na de eerste flight de motor timing van de ESCs van auto afgehaald en fixed op 22 gezet.
En in de FC de roll PID P waarde van 42 naar 46 gezet.
Toen was het al een stuk beter, maar ik heb het idee dat het nog verre van optimaal is. Motoren bleven overigens gewoon koel in alle gevallen.
Bij full throttle lijkt hij in te houden (oscillation?). Max current draw is dan ook 40A, vermoed aan de lage kant op full throttle voor deze setup.

Nu weet ik alleen niet echt goed waar ik moet beginnen qua PID settings.
Ik kan ook niet even makkelijk vliegen/loggen, en thuis weer de blackbox uitlezen. Moet voor een goede vlieg locatie +/- 20min rijden :-)
Op het veld kan ik ook wel gewoon mijn PID settings veranderen middels de Taranis TX en via BT van de FC.
Aangezien dit mijn eerste quad is die ik moet tunen, heb ik daar dus nog niet heel veel ervaring/gevoel bij.
Is er hier iemand die misschien mijn blackbox log en DVR(met audio) eens zou willen inzien, en mij een kleinbeetje op weg kan helpen waar te beginnen met het tunen van de PID/Filter/other settings als ik weer op het veld sta?.
(DVR stoort wel wat, daar had ik zelf in de bril absoluut geen last van, is denk ik de DVR van de Quanum Cyclops Diversity)

Hier wat foto's van het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWnsZhzaTNggwJhatwZ5OtvZEzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2k1IjpEM4g1zcxPgbot6S8FY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqgHDmFNG5uRwnOBGIOWtgA0JYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKAEmjtXLGE65NMiNRZBFEsr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y_jJrKXGDjGy2zRy8UQohtBoWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dK4TvtJyQkroh0XY1vNDhPtN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXcaC9kfzvT6RZc0CQtQrTAjwq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4EB1Uqzsp41k1wLOlHLCSON.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZpJj1j-F26lWf7XF9BGOMAT2Iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Iy0fhNToHN52DrIita3EKbp.jpg?f=fotoalbum_tile

De DVR en Log file:
https://we.tl/t-oJWpNRsxOj

Alvast bedankt, en sowieso bedankt voor alle info die ik hier heb kunnen verzamelen!

[ Voor 0% gewijzigd door Jelleh op 29-04-2020 16:08 . Reden: Props toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jelleh Welkom! Nette build :)

Het valt me wel op dat je accu vrij ver naar achteren zit, dat komt de CG (Center of Gravity) niet ten goede. Probeer die meer in het midden te plaatsen. Of komt er nog een GoPro op?

Welke props gebruik je?

[ Voor 6% gewijzigd door Kars op 29-04-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
@Jelleh toffe build! Ziet er strak uit hoor. Van blackbox heb ik niet heel veel verstand maar om je pids beter te krijgen en deze daadwerkelijk te begrijpen: YouTube: PID Tuning Tutorial - How to Tune Your Drone

Heb vele filmpjes gezien over pid tuning maar deze is gewoon duidelijk en praktisch. Hij legt alles goed en duidelijk uit en laat het met voorbeelden zien.

Oh en heb je rpm filtering al geprobeerd? Moet je je esc wel flashen naar jesc of jazzmaverick (tenzij je een blheli32 esc hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-09 09:35
Goede aanbieding van een DJI Mavic 2 Pro + Smart Controller? (1089 euro)
https://www.amazon.nl/dp/..._B07MFQGG2H1588151400000/

edit: Die paar stuks op voorraad ineens foetsie en terug naar oorsponkelijke prijs. :+

[ Voor 25% gewijzigd door cliors op 29-04-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleh
@Kars en @ybjlus Bedankt voor jullie reacties!

De props die ik gebruik zijn, LDARC 5040 5x4x3 3-Blade. (post geupdate)

Ik zal zeker de PID Tuning video vanavond eens bekijken, ik had er wel al een paar gezien van Joshua Bardwell, maar het is zo veel info, dat ik op het veld niet meer weet waar ik moet beginnen :-)
Hopelijk help de gelinkte tutorial mij een stuk verder, bedankt daarvoor!

Ook zal ik mijn eens verdiepen in RPM Filtering, ik heb blheli32 esc's dus vermoed dat ik ze dan dus niet hoef te flashen, laatste blheli32 firmware staat er ook op.

Er komt idd ook nog een GoPro op, dus dan komt de CG ook weer wat naar het midden. Maar zal bij de volgende vlucht zonder GoPro proberen de LiPo nog wat verder naar voren te plaatsen. CG ligt nu idd iets achterin, maar valt nog best mee.

Nogmaals bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Jelleh schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:20:
@Kars en @ybjlus Bedankt voor jullie reacties!

De props die ik gebruik zijn, LDARC 5040 5x4x3 3-Blade. (post geupdate)

Ik zal zeker de PID Tuning video vanavond eens bekijken, ik had er wel al een paar gezien van Joshua Bardwell, maar het is zo veel info, dat ik op het veld niet meer weet waar ik moet beginnen :-)
Hopelijk help de gelinkte tutorial mij een stuk verder, bedankt daarvoor!

Ook zal ik mijn eens verdiepen in RPM Filtering, ik heb blheli32 esc's dus vermoed dat ik ze dan dus niet hoef te flashen, laatste blheli32 firmware staat er ook op.

Er komt idd ook nog een GoPro op, dus dan komt de CG ook weer wat naar het midden. Maar zal bij de volgende vlucht zonder GoPro proberen de LiPo nog wat verder naar voren te plaatsen. CG ligt nu idd iets achterin, maar valt nog best mee.

Nogmaals bedankt voor jullie tips!
Stop met die DalRC/KingKong props en stap over op DalProp Cyclones of Nepal props of GemFans. Je zult een wereld van verschil merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, die LDARC / Kingkong props raad ik ook af.
Ze zijn 'unbreakable' wat interessant klinkt, maar de balans is vrij slecht wat de vliegeigenschappen niet ten goede komt.

Zelf vlieg ik met Gemfan props (5146.6 op mn 5'' en 6042 op mn 6''), maar heb ook goeie ervaringen met Azure en HQprops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoL1978
Lang antwoord getikt, klapt internet er uit, kan ik opnieuw beginnen...

Ik heb voor dit frame gekozen omdat het, behalve een sterk mooi frame met goede reviews is ook levenslange garantie heeft, ook op gebruikers schade/breuk, enkel de verzenkosten moeten betaald worden. Als ik dus vaak crash verdient hij zichzelf weer terug.

De motoren ben ik ook nog naar aan het kijken, die kunnen inderdaad wel goedkoper en ik verwacht niet dat ik die paar gram extra ga merken. Dat gaat dus een eco model worden.

De FC zou een paar tientjes goedkoper kunnen maar op het totaal bedrag maakt dat niet zo veel uit. En tenzij ik hem kapot vlieg is deze wel toekomst bestendiger/veelzijdiger.

De lader wordt vervangen door een IDTS die ook S6 aan kan en de smokestopper gaat er af omdat deze soms te traag zou reageren, dit wordt zelfbouw met een gloeilamp (oid).

De Jumper T16 pro V2 carbon heb ik gisteren ontvangen en na alle updates en settings liftoff er bij gekocht. Over deze zender is erg veel online te vinden en het nieuwe uitsluit beleid van FrSky lijkt me niet toekomstbestendig. Over hij beter of anders vliegt, ik heb geen idee, het is misschien ook maar net wat je gewend bent.

@Radiance , als ik voor S6 zou kiezen zou zou dan enkel de keuze van de motoren gewijzigd moeten worden? Kunnen de andere onderdelen hetzelfde blijven?

Ik heb wel een wat ervaring met RC (vroeger) en electronica en het is dan ook het totale pakket wat de lol gaat zijn. Het uitzoeken, discussiëren, bouwen, tweaken, vloeken, zoeken, issues oplossen en dan ook nog af en toe vliegen.
Voor nu nog goedkopere motoren uitzoeken, de antennes voor googles en vtx en dan kan alles besteld worden. En ondertussen veel virtueel crashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee
Jelleh schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:30:
Met veel dank aan dit topic, waar ik op de achtergrond veel informatie uit heb kunnen halen!

Afgelopen dagen heb ik er voor het eerst mee gevlogen, en hij vliegt vrij aardig met de default PID settings.

Alleen merkte ik dat de roll steeds wat aan het corrigeren(wiebelen) was. Bij hoover, maar ook vooral na een roll. Het was zeker niet heel veel, maar wel duidelijk aanwezig.
PWM Freq. 48khHz
Motor Timing Auto..

Vervolgens heb ik na de eerste flight de motor timing van de ESCs van auto afgehaald en fixed op 22 gezet.
Toen was het al een stuk beter, maar ik heb het idee dat het nog verre van optimaal is. Motoren bleven overigens gewoon koel in alle gevallen.
Bij full throttle lijkt hij in te houden (oscillation?). Max current draw is dan ook 40A, vermoed aan de lage kant op full throttle voor deze setup.

Ik kan ook niet even makkelijk vliegen/loggen, en thuis weer de blackbox uitlezen. Moet voor een goede vlieg locatie +/- 20min rijden :-)
Op het veld kan ik ook wel gewoon mijn PID settings veranderen middels de Taranis TX en via BT van de FC.
Aangezien dit mijn eerste quad is die ik moet tunen, heb ik daar dus nog niet heel veel ervaring/gevoel bij.
Is er hier iemand die misschien mijn blackbox log en DVR(met audio) eens zou willen inzien, en mij een kleinbeetje op weg kan helpen waar te beginnen met het tunen van de PID/Filter/other settings als ik weer op het veld sta?.
(DVR stoort wel wat, daar had ik zelf in de bril absoluut geen last van, is denk ik de DVR van de Quanum Cyclops Diversity)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

De DVR en Log file:

Alvast bedankt, en sowieso bedankt voor alle info die ik hier heb kunnen verzamelen!
Grappig, had zelf problemen met veel trillingen tijdens het vliegen van rechte stukken met mijn King Kong 5045 props, kreeg het niet weg.

Toen op aanraden van iemand anders overgestapt op Ethix S3/S4 props, deze erop gezet en butter smooth :9~.

Ben zelf nu aardig van van props met lagere pitch, veel betere throttle control. Vlieg zelf ook nog niet zo lang maar al doende leert men (ook qua hardware dus). Type props zijn dus heel belangrijk (en persoonlijk).

[ Voor 80% gewijzigd door sweebee op 30-04-2020 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelleh
@BoAC , @Kars en @sweebee Ik heb meteen andere props besteld! Dalprop cycloon T5045C is het geworden.
Kan ik van de oranje kingkongs mooi oranje ESC protectors maken :-)

Verder heb ik ook RPM filter aangezet(tip van @ybjlus). Daar heb ik onderstaande voor gevolgd.
https://github.com/betafl...onal-DSHOT-and-RPM-Filter

Ben heel benieuwd hoe het uitpakt, ik ga nog wel testen met de oude props, dan kan ik mooi het verschil zien.
Duurt ook nog even voor dat de nieuwe props er zijn..
Zodra het weer een beetje mee zit ga ik testen, en laat ik het resultaat weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcoL1978 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:50:
Lang antwoord getikt, klapt internet er uit, kan ik opnieuw beginnen...

Ik heb voor dit frame gekozen omdat het, behalve een sterk mooi frame met goede reviews is ook levenslange garantie heeft, ook op gebruikers schade/breuk, enkel de verzenkosten moeten betaald worden. Als ik dus vaak crash verdient hij zichzelf weer terug.

De motoren ben ik ook nog naar aan het kijken, die kunnen inderdaad wel goedkoper en ik verwacht niet dat ik die paar gram extra ga merken. Dat gaat dus een eco model worden.

De FC zou een paar tientjes goedkoper kunnen maar op het totaal bedrag maakt dat niet zo veel uit. En tenzij ik hem kapot vlieg is deze wel toekomst bestendiger/veelzijdiger.

De lader wordt vervangen door een IDTS die ook S6 aan kan en de smokestopper gaat er af omdat deze soms te traag zou reageren, dit wordt zelfbouw met een gloeilamp (oid).

De Jumper T16 pro V2 carbon heb ik gisteren ontvangen en na alle updates en settings liftoff er bij gekocht. Over deze zender is erg veel online te vinden en het nieuwe uitsluit beleid van FrSky lijkt me niet toekomstbestendig. Over hij beter of anders vliegt, ik heb geen idee, het is misschien ook maar net wat je gewend bent.

@Radiance , als ik voor S6 zou kiezen zou zou dan enkel de keuze van de motoren gewijzigd moeten worden? Kunnen de andere onderdelen hetzelfde blijven?

Ik heb wel een wat ervaring met RC (vroeger) en electronica en het is dan ook het totale pakket wat de lol gaat zijn. Het uitzoeken, discussiëren, bouwen, tweaken, vloeken, zoeken, issues oplossen en dan ook nog af en toe vliegen.
Voor nu nog goedkopere motoren uitzoeken, de antennes voor googles en vtx en dan kan alles besteld worden. En ondertussen veel virtueel crashen.
Prima keuze en snap de keuze van het frame ook wel alleen kan je wel pas je garantie claimen op het moment dat het kapot is. Als je dan direct weer de lucht in wilt zul je of een los, duur, spare part moeten kopen of je zult moeten wachten totdat Aramattan het verzonden heeft. Niets mis mee hoor, zijn prima frames!

Ja je gehele build kan een 6S lipo hebben, het enige waar je eigenlijk op moet letten is of de ESC en de FC het aan kunnen, de rest krijgt gereguleerde stroom van de FC over het algemeen.
Ik vlieg overigens dezelfde stack op 6S en dat werkt meer dan prima.

Bluetooth is trouwens super handig! Het is geen must maar het maakt het wel een stuk makkelijker met de Speedybee app welke eigenlijk gewoon een volwaardige BF configurator is voor op je smartphone. Ik heb de stack er niet voor gekocht maar vind het een prima toegevoegde waarde hebben. :)

Youtube

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jelleh schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:30:

PWM Freq. 48khHz
Motor Timing Auto..

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

De DVR en Log file:

Volgens mij ben je als beginner veels te veel bezig met PID settings. Dat is met de nieuwere firmware als beginnner eigenlijk zelden nodig. Out-of-the-box zou het al goed moeten vliegen. Dat PID tunen word pas een ding als je wat verder bent en je wat meer specifiekere eisen krijgt qua vlieg karakteristieke eigenschappen.

Zelfde geld eigenlijk voor filtering. Als je degelijke props gebruikt met degelijke motoren, dan is de standaard filtering al voldoende. Je kan wel meer gaan filteren, maar meer is niet altijd beter (meer filters = meer latency)

Als je nieuwe quad meteen al brak vliegt, dan is dat vaak NIET de firmware maar de hardware. Gebogen prop, scheve motorshaft, FC die niet gemonteerd zit. Dus ik zou daar ook eens naar kijken.

Wat wel belangrijk is als beginner: Rates. Die zorgen ervoor dat je lekker (of juist niet lekker) vliegt. Dat tunen van de PID, doet dat gewoon later...

@ de rest: Zie mij nieuwe signature. 8)
Ga de hobby zeker niet opgeven, maar wat moet ik in godsnaam met 2 fatsharks? De hoop dat mijn zoontje ook de hobby gaat beoefenen heb ik maar opgeven. Die vind vliegen met drones dus helemaal niets... :'(

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
ChojinZ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:45:
[...]

@ de rest: Zie mij nieuwe signature. 8)
Ga de hobby zeker niet opgeven, maar wat moet ik in godsnaam met 2 fatsharks? De hoop dat mijn zoontje ook de hobby gaat beoefenen heb ik maar opgeven. Die vind vliegen met drones dus helemaal niets... :'(
Het is toch leuk om de bril te houden om anderen (bijv voorbijgangers) mee te laten kijken? Ik zou hem om die reden al houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ChojinZ Da's een nette prijs! Goeie koop voor iemand die een upgrade van z'n goggles wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoAC schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:48:
[...]

Het is toch leuk om de bril te houden om anderen (bijv voorbijgangers) mee te laten kijken? Ik zou hem om die reden al houden :)
Dat dacht ik dus ook. Vervolgens een jaar lang met 2 brillen op pad gegaan. Maar nooit de gelegenheid gehad om de bril uit te lenen en iemand even mee te laten kijken. :| En tuurlijk twijfel ik nog. Moet ik de bril wel echt weg doen? Maar soms moet je gewoon afscheid nemen van spul. Daarnaast kan ik van het geld wel weer nieuwe LiPo's kopen.

De Infinity's zijn nu bijna 2 jaar oud en hebben hun beste tijd wel gehad. 120 euro, dan kan je toch weer wat leuke lipo's van kopen. :)
Kars schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:03:
@ChojinZ Da's een nette prijs! Goeie koop voor iemand die een upgrade van z'n goggles wil.
Dank je! Vond ik zelf ook. Hoef er ook niet rijk van te worden. Doe ik er liever iemand een plezier mee. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik twijfel ook bij alles wat ik nog in een la heb, al jaren. Hmmm dat kan ik nog wel gebruiken voor spares oh en dat is misschien nog handig voor die 2 inch die ik nooit meer ga bouwen. Afgelopen november toen ik een pre order voor de HDO2 plaatste heb ik direct mijn HD3 voor een heel mooi bedrag verkocht en mijn Taranis QX7 en nog een shit load aan spare parts die ik al jaren had liggen. Bij elkaar meer dan de HDO2 gekost heeft en ik heb met al die parts heel veel lol gehad, althans het waren spare parts van parts die ik nu niet meer gebruik maar you got the point. Uiteindelijk heb ik afgelopen weekend m'n drone lade eens opgeruimd en ik kan dus gewoon nog 2 bashers bouwen als ik voor die bashers een cam koop. Enige nadeel is dat ik tegenwoordig 6s vlieg en dat allemaal 4s parts zijn en ga geen 4s lipos laden voor bashers. Misschien binnenkort toch maar weer eens wat te koop zetten....

Ik wil jullie btw niet te veel spammen met mijn YouTube shit want degene die het boeit hebben allang gesubt, toch? :P
Maar op deze edit ben ik best wel trots.

Als ik me niet vergis heb ik hem hier in januari ook al eens gepost maar toen werkte Reelsteady voor de Hero 8 nog niet. Afijn, ik heb de edit van toen drastisch ingekort en dus gestabiliseerd met Reelsteady aangezien ik toen Hypersmooth ben vergeten aan te zetten.

Ik was gevraagd door een vriend van mij om hun eens te filmen tijdens een longboard training. Was voor mij de eerste keer met de Cinewhoop om een serieus target te volgen en voor hun de eerste keer om gefilmd te worden door een drone. Ik vind deze edit zelf wel goed gelukt in ieder geval! Input is meer dan welkom! Ik heb recentelijk ook de overstap van een gecrackte Première naar gratis Resolve gemaakt voor de edits dus ook daar is alle info meer dan welkom.

[ Voor 36% gewijzigd door Radiance op 01-05-2020 23:59 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-09 15:50
Gisteren de Badger weer eens uitgelaten. Recent heb ik de motoren vervangen voor T-Motor F40's Dat ding heeft nog nooit zo fijn gevlogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Radiance schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:50:
..

Ik wil jullie btw niet te veel spammen met mijn YouTube shit want degene die het boeit hebben allang gesubt, toch? :P
Maar op deze edit ben ik best wel trots.
[YouTube: Smooth longboard meeting the Hague | Shendrones Squirt v2 | GoPro Hero 8]

Als ik me niet vergis heb ik hem hier in januari ook al eens gepost maar toen werkte Reelsteady voor de Hero 8 nog niet. Afijn, ik heb de edit van toen drastisch ingekort en dus gestabiliseerd met Reelsteady aangezien ik toen Hypersmooth ben vergeten aan te zetten.

Ik was gevraagd door een vriend van mij om hun eens te filmen tijdens een longboard training. Was voor mij de eerste keer met de Cinewhoop om een serieus target te volgen en voor hun de eerste keer om gefilmd te worden door een drone. Ik vind deze edit zelf wel goed gelukt in ieder geval! Input is meer dan welkom! Ik heb recentelijk ook de overstap van een gecrackte Première naar gratis Resolve gemaakt voor de edits dus ook daar is alle info meer dan welkom.
Vind het niet slecht, alleen misschien de camera angle van je HD camera wat hoger zetten, je ziet nu heel vaak de hoofden van die jongens niet :) Dat hangt natuurlijk veel af van de situatie, maar nu moet je wel laag vliegen. Buiten zou je sneller hoger vliegen denk ik waardoor je er minder last van zult hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BoAC thanks voor je input.

Ja dat klopt wel. Je kan verder van ze vandaan vliegen om ze helemaal in beeld te krijgen natuurlijk. Het was nog best lastig om ze continu goed in beeld te houden omdat ze nogal van snelheid veranderen. Hun advies was trouwens om zo laag mogelijk te filmen omdat de focus dan meer op de tricks komt te liggen maar dat is makkelijk gezegd dat gedaan, helemaal met een cinewhoop. Het is ook zeker de bedoeling om eens mee naar buiten te gaan maar met de huidige situatie staat dat even on hold. Het was ook de bedoeling deze zomer mee te gaan naar een down hill evenement in Kroatië maar ook dat zit er denk ik niet in dit jaar.

Youtube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoL1978
Het grootste deel van de onderdelen is binnen, het bestellen bleek nog een flinke uitdaging want de voorraden bij de meeste webshops zijn dramatisch. Op basis van voorraden en de verschillende adviezen de definitieve bestellingen kunnen plaatsen.

De skyzone Goggles bleken niet meer in EU te krijgen te zijn en daarvoor in de plaats heb ik de goggles van ChojinZ B-) .
De receiver is een FrSKY R-SXR,
De motoren zijn t-motor velox 2306,
De VTX is een Rush tank racing edition
Props zijn Dal Cyclone T5043
GPS is een TBS M8
De lader is een ISDT 608AC
En de smokestopper ga ik zelf maken met een autolampje.

Het frame al in elkaar gezet en wat is het eigenlijk allemaal toch klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve30E4XyCYpS7hjv1HCN8j39sIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67MHJsyJe4Vi6N0uXLT4vEwW.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren flink lopen puzzelen en de layout van alle onderdelen zou zo moeten worden.

(30-05 Layout geupdate ivm fouten. Tx en Vx van de GPS zijn omgewisseld en Sbus omgezet naar S-port).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HTDgXchdHU9oPs1a1d6a1dHmH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMfHtWOkWacnKSNrXfWqYp9x.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit de meest optimale setting zijn? ESC en FC zijn via een stekker verbonden.

-edit- layout vervangen door een correct exemplaar

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoL1978 op 30-05-2020 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MarcoL1978 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:32:

Zoud it de meest optimale setting zijn? ESC en FC zijn via een stekker verbonden.
Ziet er prima uit behalve je GPS module. TX moet naar RX en RX naar TX.
Dat is altijd zo met UART's. T kan je herinneren als Transmit en die wordt ontvangen door R, Receive.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Radiance schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:36:
[...]

Ziet er prima uit behalve je GPS module. TX moet naar RX en RX naar TX.
Dat is altijd zo met UART's. T kan je herinneren als Transmit en die wordt ontvangen door R, Receive.
Je hebt gelijk, de één zend, de ander ontvangt.

Scheelt me weer een zoektocht waarom hij niet werkt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
We hadden deze spot al een tijdje geleden ontdekt maar de 1e keer had ik een te hoog ND filter gebruikt waardoor al m'n footage waardeloos was. Nu heb ik even helemaal geen ND filters meer dus ook dit keer is de footage niet optimaal maar was het wel een edit waard. :-)
Mocht je de locatie herkennen hou het dan a.u.b. voor je, de gene die op het terrein woont heeft geen zin dat half vliegend Nederland ineens bij hem op de stoep staat. :-)
[YouTube: WARNING: Guard dog Bando | Flywoo NIN 2207.5 | GoPro Hero 8]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:30
Radiance schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:13:
We hadden deze spot al een tijdje geleden ontdekt maar de 1e keer had ik een te hoog ND filter gebruikt waardoor al m'n footage waardeloos was. Nu heb ik even helemaal geen ND filters meer dus ook dit keer is de footage niet optimaal maar was het wel een edit waard. :-)
Mocht je de locatie herkennen hou het dan a.u.b. voor je, de gene die op het terrein woont heeft geen zin dat half vliegend Nederland ineens bij hem op de stoep staat. :-)
[YouTube: WARNING: Guard dog Bando | Flywoo NIN 2207.5 | GoPro Hero 8]
Mooie locatie, goede skills. Ben alleen benieuwd wat er met de kleuren is gebeurd in de nabewerking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TukkerTweaker schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Mooie locatie, goede skills. Ben alleen benieuwd wat er met de kleuren is gebeurd in de nabewerking.
Jup I know, ik heb helaas geen ND filters meer waardoor de color grading een beetje mislukt is zeg maar.
Ik heb een LUT welke ik zelf gemaakt heb en sinds kort standaard gebruik maar die is dus compleet gefaald in dit filmpje. Misschien in m'n enthousiasme heb ik de video te snel geüpload maar ben er nog maar eens voor gaan zitten en heb inmiddels een grade welke beter is. Deze is nogal roze...ik zal zo even de verbeterde versie uploaden. Jammer dat je op YouTube geen video bestand kan wisselen.

Probleem zit hem nu met name in de stukken dat ik het gebouw uit kom waar de GoPro dan moeite heeft om van het donker naar het felle zonlicht te schakelen. Ik heb de witbalans zo goed mogelijk proberen te balanceren op de donkere en felle stukken en de overgangen daarvan. Daarna de LUT er over heen gegooid wat normaal gesproken gewoon goed werkt en verder geen omkijken meer naar gehad. Ik upload rechtstreeks vanuit Davinci Resolve.

Je bent niet de eerste die zich dit af vroeg en ben er zelf achteraf ook niet tevreden over. :+
Nieuwe versie is aan het uploaden in ieder geval en bedankt voor je input!

Edit:
Ik had wat problemen met de render gister avond maar de, in mijn ogen verbeterde versie, staat inmiddels online. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Radiance op 26-05-2020 09:59 ]

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Het video signaal op mijn goggles is een beetje waardeloos, dus ik zit te kijken naar een antenne upgrade.

Ik gebruik momenteel een Eachine TX526 + RealACC UXII antenna icm Eachine EV800D goggles met de stock antennes. Die EV800D schijnen ruk te zijn dus die worden sowieso vervangen.

Ik heb al wat rondgezocht en ik ben op wat opties uitgekomen:
- Lumineer AXII 2
- TBS triumph
- Foxeer Lollipops

De meningen over de Foxeer Lollipops zijn wat verdeeld, maar over de Lumineer AXII en TBS triumph zijn de meeste over het algemeen wel positief. Alleen blijkt het heel lastig om bijvoorbeeld die Lumineer aan te schaffen (ze zijn of uitverkocht, of worden per twee verkocht waardoor ik niks aan de tweede heb).

Ik zie door de bomen het bos niet meer, heeft iemand goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 08:07
Hallo allemaal!

Ik ga helaas ophouden met het ontwikkelen van mijn project en bied mijn spullen dus te koop aan. Het zijn prachtige, lichte spullen om een mooie langvlieger en/of tilmachine van te maken (voor een camera o.i.d.). Voor meer informatie kan je contact met mij opnemen of even gluren bij mijn V&A advertenties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDUFJjG6Vg8hKAwPFOZqaOS0lOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKYbnxUBmtKP1WJIE4iA9CBP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnEq0Pne4jaBc5816aECGL-93JA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dF7c3EhaRKEPrWsjSWwFLKn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBeELoutjHTZ2dPbJVHgn94q2wo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VwW5u2KzcCOQvyiMKYoh3SE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybjlus
ImmortalSoul schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:07:
Het video signaal op mijn goggles is een beetje waardeloos, dus ik zit te kijken naar een antenne upgrade.

Ik gebruik momenteel een Eachine TX526 + RealACC UXII antenna icm Eachine EV800D goggles met de stock antennes. Die EV800D schijnen ruk te zijn dus die worden sowieso vervangen.

- Lumineer AXII 2
- TBS triumph
- Foxeer Lollipops

De meningen over de Foxeer Lollipops zijn wat verdeeld, maar over de Lumineer AXII en TBS triumph zijn de meeste over het algemeen wel positief. Alleen blijkt het heel lastig om bijvoorbeeld die Lumineer aan te schaffen (ze zijn of uitverkocht, of worden per twee verkocht waardoor ik niks aan de tweede heb).

Antennes zijn een beetje een lastig verhaal naar mijn mening. Vooral om dat ik heb gemerkt dat een upgrade niet altijd voor "beter" beeld zorgt. Het is vaak dat de ruis minder is of zich iets anders presenteert. Dit geldt overigens als je van een goede omni naar een betere omni gaat. Dus niet als je een cheapo linear antenne hebt en dit upgraded naar een omni of whatever.

De antenne op je quad is niks mis mee, ik zou dan eerder overwegen om je vtx te upgraden naar een rush mini/tiny tank of een eachine nano vtx. Beide zijn serieus goed en persoonlijk vind ik deze verreweg beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.

De stock antennes op je goggles zou ik inderdaad vervangen, mijn voorkeur is een omni en een patch. Ik zou hierin niet voor de duurste opties gaan om de bovenstaande reden. Lollipop en een menace patch zou meer dan voldoende moeten zijn.

Het voelt voor mij een beetje als een Ferrari en een lambo met elkaar vergelijken. Ze zijn beide goed maar hebben net iets andere specs en voordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

- Lumineer AXII 2
- TBS triumph
- Foxeer Lollipops

Ik heb met flink wat verschillende antenne''s recievers en transmitters gewerkt en mijn ervaring is dat de dure A merken in veel gevallen beter presteren (in tegenstelling tot bv FC en motoren waar dat vaak juist niet het geval is)

Zo heb ik een tijd lang met verschillende Foxeer en Aomway antenne's gevlogen. Goedkoop en degelijke kwaliteit. Maar ik merk dat een TBS Triumph net ff wat verder kan.

Idem dito met de transmitters. Eachine maakt best ok transmitters (goedkoop, klein) maar de opgegeven specs kloppen vaak niet. Nu is dat wel met meer transmitters zo, maar Eachine haalt vaak maar de helft.
Voor goed beeld kom je dan vaak toch wel bij de grote name terug. TBS, Immersion of Rush.

En wat ook heel veel scheelt is antenne plaatsing. Dat goed krijgen is vooral trial and error. Veel testen met antennes, kijken wat de beste positie is en zorgen dat de antenne op goggles en quad niet geblokkeerd worden. Vooral op quads willen mensen soms de antenne niet handige monteren waardoor een deel van het signaal word geblokt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik sluit mij volledig aan bij @ChojinZ.

Eachine maakt goedkoop spul maar het is het over het algemeen gewoon net niet.
Een goede VTX is niet duur meer tegenwoordig. TrampHV, Rush Tank of een TBS VTX hoeven niet heel veel te kosten al zijn de TBS zenders wel de duurdere van de 3.

Wat ook nog wel eens wil gebeuren met de goedkopere zenders is dat ze all over the place uitzenden. Verschrikkelijk irritant voor anderen waardoor je zelf dus aan de grond blijft als je samen met anderen vliegt omdat je hen niet tot last wilt zijn.

Wat antenne's betreft. Voor een beetje freestylen in een parkje is een stubby antenne prima. Wil je wat verder weg dan is het wel wenselijk dat je antenne boven je frame uit komt.

Ik vlieg zelf al een poosje met AXII antenne's maar heb ook Foxeer gehad. Er is een Triumph onderweg al zit dat pakketje al sinds maart vast ergens in Singapore dus daar kan ik nog geen vergelijking mee maken. Maar Foxeer vs AXII wint de AXII het voor mij. Minder zwaar en ze lijken net wat beter om te gaan met lastige omgevingen zoals beton en bomen.

Op mijn goggle gebruik ik ook een AXII maar dan de long range variant i.c.m. met een AXII stubby als ik gewoon wat freestyle doe en niet te ver weg wil. Als ik wat verder weg wil gooi ik er een TrueRC X-Air patch antenne op i.p.v. de stubby.

Ik heb sinds deze week een 7 inch long range build en heb er nog niet verder mee durven vliegen maar met de patch en AXII op de goggle en kwad vloog ik gisteren 700m bij mijzelf vandaan zonder ook maar enige ruis. Dit was wel op een meter of 60 hoog en met een clear line of sight.
In de bando in het filmpje een paar posts omhoog vloog ik met de stubby antenne op de goggle i.p.v. de patch. Zoals je kunt zien is ook daar de range prima in een lastige omgeving zoals een bando.

De vergelijking is echter niet helemaal eerlijk want ik gebruik wel een Fatshark i.c.m. een Rapidifre module maar om een lang verhaal kort te maken. Bespaar niet op je video feed. :) Het zal jou en anderen een hoop frustratie en irritaties besparen als je een paar tientjes extra neer legt voor degelijk spul.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Radiance schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:34:
Ik sluit mij volledig aan bij @ChojinZ.

Wat ook nog wel eens wil gebeuren met de goedkopere zenders is dat ze all over the place uitzenden. Verschrikkelijk irritant voor anderen waardoor je zelf dus aan de grond blijft als je samen met anderen vliegt omdat je hen niet tot last wilt zijn.
Dit is idd ook wel een dingetje. Niet zo'n probleem in je eentje maar in groepsverband ga je zo geen vrienden maken. :+
En wat ik ook heb gezien in testen: Dat ze zenden tussen 2 frequenties in. Kan je switchen tussen 2 frequenties die vlak naast elkaar liggen, maar helemaal goed krijg je het dan nooit.

En begrijp me goed: Eachine heeft echt wel zo zijn plek. Zo gebruik ik de Nano op veel micro's. Goedkoop en lekker licht. Maar met micro's vlieg je ook een stuk minder ver dus is video range niet zo'n issue. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweebee

- Lumineer AXII 2
- TBS triumph
- Foxeer Lollipops

Heb zelf nu 2 quads met de TBS triumph pro, en deze presteren goed, ook toen ik nog de EV800D had. Heb er een met de TBS unify Pro en een met de eachine TX805, merk weinig verschil over het algemeen. Al gaat de unify iets verder want de eachine haalt die 800mw nooit.

Gebruik nu wel Fatshark HDO's met een rapidfire en dat merk je ook echt :P (met lollipop stubby en TBS patch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sluit me aan bij bovenstaande comments :)

Maar toch een kleine toevoeging: als je met een bepaalde antenne / vtx combinatie niet echt lekker beeld krijgt, probeer dan eens een ander kanaal.
Elke antenne heeft namelijk zijn eigen frequentie 'sweet spot' waarbij hij het beste kan zenden en ontvangen. Daaronder of boven kan dan wel eens meer demping geven, waardoor je inlevert op range.

Zelf gebruik ik een Eachine TX805S i.c.m. Foxeer Lollipops V3 en vlieg ik op kanaal R1. Op mijn goggle zit een AchilleZ diversity module met een Fatshark omni en een noname patch antenne.
Op 200mW haal ik de 1,5KM met gemak (beperking zit in mijn radio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb sinds kort ook een 5 inch quad, echt super leuk! Zowel het bouwen als t vliegen.

Nu heb ik alleen een probleempje, als ik het gas helemaal vol open gooi dan wijkt ie opeens heel sterk af naar rechts. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb t maximale motorvermogen al iets terug gezet maar dit heeft geen effect.

Aan de props ligt het sowieso niet want ik test met verschillende en hij doet t bij allemaal..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makrolon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:11:
Hoi, ik heb een vraagje. Ik heb sinds kort ook een 5 inch quad, echt super leuk! Zowel het bouwen als t vliegen.

Nu heb ik alleen een probleempje, als ik het gas helemaal vol open gooi dan wijkt ie opeens heel sterk af naar rechts. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb t maximale motorvermogen al iets terug gezet maar dit heeft geen effect.

Aan de props ligt het sowieso niet want ik test met verschillende en hij doet t bij allemaal..
Het kan dat één van de ESC's niet lekker meewerkt, waardoor één van de motoren niet op maximale snelheid draait. Vaak is het opgelost met calibratie van je esc's.

Welke ESC's en motoren heb je?

-edit-
Kun je de specificaties/onderdelen van je drone hier neerzetten?
Voordat we aannames gaan doen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kars op 16-06-2020 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoAC

Dit kun je heel goed terugzien in blackbox logging op het moment dat dit voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee

Wellicht iets sleutelen aan de PIDS. Het lijkt erop dat de roll I te laag staat, probeer deze eens te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Meest voorkomende oorzaken:
-Motor niet goed
-ESC niet goed
-FC niet goed (komt niet heel vaak voor)
-Props zijn niet goed (gebogen, verschillende props, losse props)
-Gare soldeerverbinding (kan ook komen na een crash)
-Combinatie van bovenstaande

En zoals @BoAC aangeeft: Kijk in de BB log. Daar zou je het probleem snel kunnen achterhalen.
sweebee schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:16:
[...]

Wellicht iets sleutelen aan de PIDS. Het lijkt erop dat de roll I te laag staat, probeer deze eens te verhogen.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Sowieso is BF de afgelopen jaren stukken beter geworden qua standaard tuning, en voldoet de standaard tuning vaak al voor beginners. Je moet ook hele rare (extreem hoog of laag) PIDs hebben wil je uberhaubt tegen problemen aanlopen. JB heeft daar ooit een video over gemaakt en laat daar goed zien hoe extreem je moet gaan met PID tuning voordat je tegen problemen aanloopt. Desalniettemin: proberen kan natuurlijk geen kwaad. :)

Kleine noot: Bovenstaande geld voornamelijk voor 5 inchers. 3 inch en kleiner vertoond, in mijn ervaring, wat sneller problemen met verkeerde pids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Thanks voor de reacties!
Kars schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Het kan dat één van de ESC's niet lekker meewerkt, waardoor één van de motoren niet op maximale snelheid draait. Vaak is het opgelost met calibratie van je esc's.

Welke ESC's en motoren heb je?

-edit-
Kun je de specificaties/onderdelen van je drone hier neerzetten?
Voordat we aannames gaan doen ;)
Ik heb de escs wel gekalibreerd aan t begin, zinvol om dit nog eens te doen?

Dit is mijn setup:
Frame 250 Class FPV Racing Drone Frame Kit
Esc Turnigy MultiStar 30A BLHeli-S Rev16 V3 ESC 2~4S (Opto)
FC Skyline32 Advanced Flight controller
Motoren Cobra Champion CP-2205 Motor - 2600KV

Turnigy 3000mAh 3S 20C Lipo Pack

OrangeRx R820X V3 8Ch 2.4GHz DSM2/DSMX Compatible Full Range Receiver w/Div Ant, F/Safe & SBUS

OrangeRx Tx10i Mode 2 EU Version 10ch 2.4GHz DSMX Compatible Radio System

Over die blackbox, moet ik dat aanzetten ofzo? Of kan ik die na t vliegen zo uitlezen?

Ga morgen weer vliegen, zal dan posten wat ik daar vind.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Makrolon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:08:
Thanks voor de reacties!

[...]

Ik heb de escs wel gekalibreerd aan t begin, zinvol om dit nog eens te doen?

Dit is mijn setup:

OrangeRx R820X V3 8Ch 2.4GHz DSM2/DSMX Compatible Full Range Receiver w/Div Ant, F/Safe & SBUS

Over die blackbox, moet ik dat aanzetten ofzo? Of kan ik die na t vliegen zo uitlezen?

Ga morgen weer vliegen, zal dan posten wat ik daar vind.
Zie YouTube: BLACKBOX 101 | Ep1 - Setting Up :) wel oud maar nog steeds relevant.
Maar als ik naar je hardware kijk valt er nog veel te verbeteren. Heb je deze spullen al lang liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
BoAC schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:48:
[...]

Zie YouTube: BLACKBOX 101 | Ep1 - Setting Up :) wel oud maar nog steeds relevant.
Maar als ik naar je hardware kijk valt er nog veel te verbeteren. Heb je deze spullen al lang liggen?
Ik ga dat eens bekijken, thnx.

Oh :+ dat klinkt niet goed. Nee heb dit spul een aantal weken geleden besteld. Wat valt er te verbeteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Makrolon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:08:

[...]

Dit is mijn setup:

Makrolon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Oh :+ dat klinkt niet goed. Nee heb dit spul een aantal weken geleden besteld. Wat valt er te verbeteren?
Wat ik nu ga zeggen bedoel ik zeker niet vervelend, maar de spullen die je hebt gekocht zijn echt verouderd.

Punt 1; de flight controller is nog een F1 board. Die wordt al een tijdje niet meer ondersteund (net als zijn opvolger F3) dus echt lekker gaat die niet meer vliegen.
Ik zou hiervoor kijken naar een F4 of F7 board (de Matek F405 is een goeie voor een nette prijs).

Punt 2: de accu is veel te laag in C-waarde (maximale stroomafgifte). Deze is 20C, wat betekend dat deze 20x 3A = 60 Ampere kan leveren. Als je flink gas geeft met jouw setup, trek je makkelijk 26 Ampere per motor, dus dik 100 Ampere totaal.
Resultaat is dat je enorm snel kracht verliest en binnen no-time je accu naar z'n grootje helpt :)

Mijn tips: kijk naar een andere flight controller en naar een betere accu (bijvoorbeeld een 1500mAh 4S 100C accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Nieuw of 2e hands? 2e hands voor een leuk prijsje kan best. Maar als ze dit nieuw hebben verkocht, dan zou ik de verkoper mijden als de pest. Een F1 controller verkopen kan eigenlijk niet meer. Daar hadden ze je wat meer in mogen adviseren. Betaflight support voor F1 is ook ergens in 2017 al gestopt. :/

https://oscarliang.com/f1-f3-f4-flight-controller/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Vorig jaar kwam ik erachter dat 2 van de 3 accu's uit m'n DJI Mavic Pro Fly More Combi overleden lijken te zijn, vrijwel gelijktijdig geven ze een battery error: JBS in "[DJI Mavic pro] Informatie en discussie"

Nu zit ik dus met slechts één accu, dat is wat krap. Iemand ervaring met niet-originele accu's hier? Kwam er bijvoorbeeld eentje van het 123accu.nl huismerk tegen: https://www.123accu.nl/Drone/DJI/CP-PT-000587-p1075759.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Kars schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:20:
[...]

[...]

Wat ik nu ga zeggen bedoel ik zeker niet vervelend, maar de spullen die je hebt gekocht zijn echt verouderd.

Punt 1; de flight controller is nog een F1 board. Die wordt al een tijdje niet meer ondersteund (net als zijn opvolger F3) dus echt lekker gaat die niet meer vliegen.
Ik zou hiervoor kijken naar een F4 of F7 board (de Matek F405 is een goeie voor een nette prijs).

Punt 2: de accu is veel te laag in C-waarde (maximale stroomafgifte). Deze is 20C, wat betekend dat deze 20x 3A = 60 Ampere kan leveren. Als je flink gas geeft met jouw setup, trek je makkelijk 26 Ampere per motor, dus dik 100 Ampere totaal.
Resultaat is dat je enorm snel kracht verliest en binnen no-time je accu naar z'n grootje helpt :)

Mijn tips: kijk naar een andere flight controller en naar een betere accu (bijvoorbeeld een 1500mAh 4S 100C accu).
Oh nee, dat snap ik hoor. Ik ben blij dat ik het nu weet.

Ik ga eens shoppen voor een andere FC, de accus vlieg ik nog wel op, vind t ook zonde om nu weer nieuwe accus te moeten kopen. Ik kijk wel hoe lang ze het vol houden.

Thanks iig voor je heldere reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ChojinZ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Nieuw of 2e hands? 2e hands voor een leuk prijsje kan best. Maar als ze dit nieuw hebben verkocht, dan zou ik de verkoper mijden als de pest. Een F1 controller verkopen kan eigenlijk niet meer. Daar hadden ze je wat meer in mogen adviseren. Betaflight support voor F1 is ook ergens in 2017 al gestopt. :/

https://oscarliang.com/f1-f3-f4-flight-controller/
Nee nieuw.. Alles besteld bij hobbyking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybjlus
Makrolon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Oh nee, dat snap ik hoor. Ik ben blij dat ik het nu weet.

Ik ga eens shoppen voor een andere FC, de accus vlieg ik nog wel op, vind t ook zonde om nu weer nieuwe accus te moeten kopen. Ik kijk wel hoe lang ze het vol houden.

Thanks iig voor je heldere reactie!
Wees er alleen voorzichtig mee, die accu's kunnen eem stuk heter worden en waarschijnlijk stuk snellen opzwellen of een andere manier beschadigen. Ik zou alle veiligheidsmaatregelen extra controleren bij zulke accu's.
Dus goed laten afkoelen voor het laden, extra vaak checken op opzwelling en interne resistance.

Want je haalt waarschijnlijk meer uit de accu's dan dat ze aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ybjlus schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Wees er alleen voorzichtig mee, die accu's kunnen eem stuk heter worden en waarschijnlijk stuk snellen opzwellen of een andere manier beschadigen. Ik zou alle veiligheidsmaatregelen extra controleren bij zulke accu's.
Dus goed laten afkoelen voor het laden, extra vaak checken op opzwelling en interne resistance.

Want je haalt waarschijnlijk meer uit de accu's dan dat ze aankunnen.
bedankt voor de waarschuwing, ik ga ze in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Kars schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:20:
[...]

[...]

Is dit iets?

https://droneshop.nl/speedybee-f4-aio-v2-0-flight-controller

Die matek vind ik niet in nederland en ik ben ongeduldig. :9

Of beter iets meer uitgeven en voor deze gaan?

https://droneshop.nl/spee...-in-one-flight-controller

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 17-06-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Makrolon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:36:
[...]

bedankt voor de waarschuwing, ik ga ze in de gaten houden.
Ik heb wel interesse voor in mijn vliegtuigen :)

Ga gewoon gelijk voor 4S accu's. Dan heb je veel meer plezier kan ik je garanderen :)
Makrolon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:37:
[...]

Is dit iets?

Zijn beide goed. Lees je gewoon goed in over deze controllers :)

[ Voor 55% gewijzigd door BoAC op 17-06-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:37:
[...]

Is dit iets?

Ja die SpeedyBee fc's zijn prima, kun je koppelen met je telefoon via bluetooth en met de app makkelijk instellingen wijzigen.

Die F4 heeft een STM32F405 processor welke prima voldoet op dit moment en beter is dan de F411 processor.
De F7 is net even iets uitgebreider en waarschijnlijk voor de toekomst beter ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 08:59
Haa Tweakers vraagje, ik probeer een overstap te maken van 2.4ghz naar 900Mhz voor de radio maar het lijkt net of de radio modules overal is uitverkocht. Via Ali is wel wat mogelijkheid maar dat is meestal mijn allerlaatste optie. Kennen jullie een shop die wel de Crossfire (Niet de dure model) of de R9 module kan leveren? Of weten jullie misschien een andere betrouwbare merk voor langere afstanden wat wel leverbaar is? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Tjahneee schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:26:
Haa Tweakers vraagje, ik probeer een overstap te maken van 2.4ghz naar 900Mhz voor de radio maar het lijkt net of de radio modules overal is uitverkocht. Via Ali is wel wat mogelijkheid maar dat is meestal mijn allerlaatste optie. Kennen jullie een shop die wel de Crossfire (Niet de dure model) of de R9 module kan leveren? Of weten jullie misschien een andere betrouwbare merk voor langere afstanden wat wel leverbaar is? Thanks!
Geen enkele shop die ik ken heeft de micro op voorraad. Maar ik zou persoonlijk R9 vermijden en wel gewoon voor Crossfire gaan.

Helaas zit er niets anders op dan dagelijks de shops in de gaten te houden. Ik kijk zelf altijd bij deze:

https://droneshop.nl/tbs-crossfire-micro-tx
https://quadcoptersenzo.n...sfire-micro-zender-module
https://www.hobbyrc.co.uk/tbs-crossfire-micro-tx
https://www.quadcopters.c...sfire-micro-tx?sqr=micro&
https://www.unmannedtechs...t/tbs-crossfire-micro-tx/
https://n-factory.de/TBS-Crossfire-Micro-TX-Modul_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjahneee
sweebee schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Geen enkele shop die ik ken heeft de micro op voorraad. Maar ik zou persoonlijk R9 vermijden en wel gewoon voor Crossfire gaan.

Helaas zit er niets anders op dan dagelijks de shops in de gaten te houden. Ik kijk zelf altijd bij deze:

https://droneshop.nl/tbs-crossfire-micro-tx
https://quadcoptersenzo.n...sfire-micro-zender-module
https://www.hobbyrc.co.uk/tbs-crossfire-micro-tx
https://www.quadcopters.c...sfire-micro-tx?sqr=micro&
https://www.unmannedtechs...t/tbs-crossfire-micro-tx/
https://n-factory.de/TBS-Crossfire-Micro-TX-Modul_1
Hi sweebee, thanks voor de info _/-\o_ . Ik heb ook zojuist reactie gekregen van DroneShop.nl, hun verwachten dat binnen enkele weken de micro weer op voorraad zal zijn. Ook melden hun dat er zeer spoedig waarschijnlijk een nieuwe versie van de crossfire micro TX zal uitkomen. Maar goed dat is nog even de specs afwachten om te zien wat er beter aan zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Ben ook van plan om deels te migreren van FrSky naar CrossFire voor 2 racerquads.
De meeste in onze groep zijn al lang al om. Dus eerst voor TangoII Pro gegaan die is binnen.
Nu nog RX met antenne die moet nog binnen komen.
DJI FPV ga ik cinematic Freestyler 6" bouwen. Met zeer betaalbare T-motor Velox 2208 4S variant.
Volgende weekend kan gaan knutselen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjahneee
SG schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:28:
Ben ook van plan om deels te migreren van FrSky naar CrossFire voor 2 racerquads.
De meeste in onze groep zijn al lang al om. Dus eerst voor TangoII Pro gegaan die is binnen.
Nu nog RX met antenne die moet nog binnen komen.
DJI FPV ga ik cinematic Freestyler 6" bouwen. Met zeer betaalbare T-motor Velox 2208 4S variant.
Volgende weekend kan gaan knutselen.
Wat is voor jou de grote reden om over te gaan van FrSky naar Crossfire? Ik neem aan dat je nu al werkende setup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik vloog al sinds 2016 deed het de laatste jaren stuk rustiger aan. Met DCL sim de zin weer teruggevonden. FrSky gesloten mentaliteit D8 D16 gedoe de ACCES protocol. Bug die fly away kan veroorzaken. SPI RX gedoe. De mogelijke tegenwerking vanuit de open software vs frsky . keek eigenlijk uit naar frsky pixel OSD.
De ouwe Taranis zal dus meer beperken voor de inhouse Tiny whoops , omdat het daar de defacto standaard is.

Betaflight is nu op 4.2 en ga dus mij daarin verdiepen en de meer pure racers op nieuwe Betaflight en crossfire.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Vraagje...
Heb een SkyRC Q200 aangeschaft recent, en een Gens Ace 2600 2S lipo voor mijn X9D.
Ik dacht die gewoon te laden via de balance connector die ook gemarkeerd is met een label "charge". De Q200 doet echter niets met die balance port om te laden (battery not connected) en de bananen plugs naar xt60 passen natuurlijk niet.

Zie ik iets over het hoofd? Gewoon een xt60 verloop aanschaffen (tips?) of een xt60 connector op de andere connectoren van de lipo solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
UltraSub schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:17:
Vraagje...
Heb een SkyRC Q200 aangeschaft recent, en een Gens Ace 2600 2S lipo voor mijn X9D.
Ik dacht die gewoon te laden via de balance connector die ook gemarkeerd is met een label "charge". De Q200 doet echter niets met die balance port om te laden (battery not connected) en de bananen plugs naar xt60 passen natuurlijk niet.

Zie ik iets over het hoofd? Gewoon een xt60 verloop aanschaffen (tips?) of een xt60 connector op de andere connectoren van de lipo solderen?
Zo dat is gelijk een beste lader! Maar het laden gebeurd inderdaad niet via de balance plug, maar door de banana plug. Dus in dit geval heb je een verloopje nodig van banana naar xt60.

Je moet ze wel beide inpluggen, dus de banana/xt60 en de balance plug. Zo kun je namelijk balance chargen (iets wat je eigenlijk altijd moet doen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ybjlus schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:38:
[...]

Zo dat is gelijk een beste lader! Maar het laden gebeurd inderdaad niet via de balance plug, maar door de banana plug. Dus in dit geval heb je een verloopje nodig van banana naar xt60.

Je moet ze wel beide inpluggen, dus de banana/xt60 en de balance plug. Zo kun je namelijk balance chargen (iets wat je eigenlijk altijd moet doen!)
Had eerst een YellowRC B6 voor de Traxxas mini revo. Ik dacht tijd voor een nieuwe en dan meteen een goeie :)

Balance doe ik eigenlijk altijd. Maar het mechanisme dat je die balance stekker ook gebruikt om iets te voeden én daar ook een label "charge" aan zit had ik niet eerder gezien. De twee andere connectors zijn ook van die mini's en die kende ik ook nog niet. :X
Toen had ik het lumineuze idee even een banaan op een van die twee andere te testen, totaal niet aan het opletten, knip ik beide draadjes tegelijk door met een lekkere short tot gevolg. Die lipo is dus klaar. :X

Moet dus toch een nieuwe bestellen en dacht laat ik eerst even vragen of ik iets mis. Gewoon een losse XT60 mee bestellen dan en die aan een van de twee andere kabels solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
UltraSub schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Had eerst een YellowRC B6 voor de Traxxas mini revo. Ik dacht tijd voor een nieuwe en dan meteen een goeie :)

Balance doe ik eigenlijk altijd. Maar het mechanisme dat je die balance stekker ook gebruikt om iets te voeden én daar ook een label "charge" aan zit had ik niet eerder gezien. De twee andere connectors zijn ook van die mini's en die kende ik ook nog niet. :X
Toen had ik het lumineuze idee even een banaan op een van die twee andere te testen, totaal niet aan het opletten, knip ik beide draadjes tegelijk door met een lekkere short tot gevolg. Die lipo is dus klaar. :X

Moet dus toch een nieuwe bestellen en dacht laat ik eerst even vragen of ik iets mis. Gewoon een losse XT60 mee bestellen dan en die aan een van de twee andere kabels solderen?
De lader die je hebt is een quad channel lader. Dat wil zeggen dat je 4 kanalen onafhankelijk van elkaar kan aansturen. Dit is handig als je bijvoorbeeld verschillende soorten accu's tegelijk wilt opladen. Dit wil dus zeggen dat alle 4 de uitgangen het zelfde zijn het is maar net welke je gebruikt.

Ik zou in jouw geval gewoon je accus houden zoals ze zijn en dit verloopje kopen.
https://www.conrad.nl/p/r...2-mm-1373177?t=1&vat=true

Dan van de lipo beide stekkers in de lader en doen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
We praten wat langs elkaar denk ik :)
Ik begrijp wat de lader kan, ik vroeg me alleen af of er ook geladen kon worden via de balance ports, heb laders gezien die dat deden. Dus ik dacht, zo'n uitgebreide lader, misschien mis ik ergens een setting. Niet dus, staat ook nergens in de handleiding, ok, no prob. Dan moet ik zorgen dat ik van banaan naar de lipo kom.
Meegeleverd met de lader zijn 4 balance boards, 4x banaan > xt60, 2x banaan > losse draad (soldeer er zelf maar wat aan).

Dan de lipo, die heeft andere connectors.
https://wetronic.nl/gens_ace_lipo_2s_2600mah_zender_accu_nl
De balance connector is jst-xhr, die heb je dus in het balance board van de lader zitten, no prob, past.
Dan zijn er nog twee andere, volgens de specs een jst-est en Futaba. Dus moet ik banaan naar een van die twee hebben, of er zelf een andere op solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybjlus
UltraSub schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:59:
We praten wat langs elkaar denk ik :)
Ik begrijp wat de lader kan, ik vroeg me alleen af of er ook geladen kon worden via de balance ports, heb laders gezien die dat deden. Dus ik dacht, zo'n uitgebreide lader, misschien mis ik ergens een setting. Niet dus, staat ook nergens in de handleiding, ok, no prob. Dan moet ik zorgen dat ik van banaan naar de lipo kom.
Meegeleverd met de lader zijn 4 balance boards, 4x banaan > xt60, 2x banaan > losse draad (soldeer er zelf maar wat aan).

Dan de lipo, die heeft andere connectors.
https://wetronic.nl/gens_ace_lipo_2s_2600mah_zender_accu_nl
De balance connector is jst-xhr, die heb je dus in het balance board van de lader zitten, no prob, past.
Dan zijn er nog twee andere, volgens de specs een jst-est en Futaba. Dus moet ik banaan naar een van die twee hebben, of er zelf een andere op solderen.
Naar mijn weten laden deze laders alleen op door de banana poort. De balance poort die erop zit is volgens mij alleen om de balanceren en de cellen uit te lezen. Zelfs bij 1s lipos waar alleen 1 plug opzit, moet ik ook een verloopje hebben. de balance poort blijft in dat geval ongebruikt. (omdat er niets te balanceren valt 8)7 )

Dus in jouw geval moet je dus een verloop hebben vanaf je banana naar welke plug je lipo's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:36:
[...]

_O-
Heb ik ook ooit gedaan en daar leer je van. :+ Maaruh, zoiets kan voor flink wat vonken zorgen heb ik gemerkt.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ChojinZ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:59:
[...]

_O-
Heb ik ook ooit gedaan en daar leer je van. :+ Maaruh, zoiets kan voor flink wat vonken zorgen heb ik gemerkt.. :9
En dan te bedenken dat ik toch alweer 7 jaar 2s lipos van de Traxxas laadt, altijd met de juiste voorzorgsmaatregelen, lipo bag, nooit unattented, enz enz. Gewoon een moment niet opletten en met meer dingen tegelijk bezig zijn, "even snel" tussendoor. Lesson learned. Schrok me kapot toen ik ineens de tafel niet meer zag door de rook, wetende wat daarna kan gebeuren qua vuur. Die lipo van de tafel geveegd op de vloer, en vakkundig in 5 sec naar buiten gevoetbald. We staan voorlopig weer even op scherp dus. Haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:03
Ik heb een vraagje aan de kenners, ik heb een langere tijd geleden een Taranis QX7 (ACCST) gekocht om te oefenen met een drone sim. Besloten om door te zetten met de hobby en onderdelen besteld voor de drone. 3 maanden later is alles binnen gekomen en heb ik alles in elkaar gezet. Dit lijkt te werken aangezien als ik de accu aansluit, hij de welbekende biepjes maakt en er geen rook uitkomt. Ik heb de volgende receiver (FrSky R9 MM-OTA ACCESS 16CH 915Hz) gekocht. Nu kom ik er alleen niet uit welke zender module ik moet hebben.

Voor zover ik het begrijp (en dat is niet bijster veel) is die zender module alleen ACCESS compatibel en mijn Taranis ACCST. Kan ik gerust de module bestellen en werkt het dan toch. Of moet ik een andere receiver kopen (bijvoorbeeld crossfire) wat wel ACCST compatibel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marco1994 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:34:
Ik heb een vraagje aan de kenners, ik heb een langere tijd geleden een Taranis QX7 (ACCST) gekocht om te oefenen met een drone sim. Besloten om door te zetten met de hobby en onderdelen besteld voor de drone. 3 maanden later is alles binnen gekomen en heb ik alles in elkaar gezet. Dit lijkt te werken aangezien als ik de accu aansluit, hij de welbekende biepjes maakt en er geen rook uitkomt. Ik heb de volgende receiver (FrSky R9 MM-OTA ACCESS 16CH 915Hz) gekocht. Nu kom ik er alleen niet uit welke zender module ik moet hebben.

Voor zover ik het begrijp (en dat is niet bijster veel) is die zender module alleen ACCESS compatibel en mijn Taranis ACCST. Kan ik gerust de module bestellen en werkt het dan toch. Of moet ik een andere receiver kopen (bijvoorbeeld crossfire) wat wel ACCST compatibel is?
Volgens mij kun je die 900MHz module wel gebruiken, omdat het protocol van de R9-zendmodule naar de R9-ontvanger ACCESS is.

In jouw QX7 zit standaard een 2.4GHz zender, die alleen het ACCST protocol heeft. Daar kun je dus geen 2.4GHz ACCESS ontvanger op aansluiten.

Beetje vaag misschien, maar hopelijk heb je er iets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
@Kars Dus als ik het goed begrijp is het ACCESS vs ACCST verhaal alleen 'interessant' als de frequentie overeen komt. Zolang ik er een 915 MHz module in doe, is ACCESS vs ACCST geen probleem? Ik kan dus gerust de gelinkte r9 module bestellen en die zou dan moeten werken met de receiver en mijn taranis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marco1994 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:59:
@Kars Dus als ik het goed begrijp is het ACCESS vs ACCST verhaal alleen 'interessant' als de frequentie overeen komt. Zolang ik er een 915 MHz module in doe, is ACCESS vs ACCST geen probleem? Ik kan dus gerust de gelinkte r9 module bestellen en die zou dan moeten werken met de receiver en mijn taranis?
Ja en nee, ik vind het wat lastig uit te leggen :$
ACCESS is het communicatieprotocol. Die stuurt gecodeerde informatie over een bepaalde frequentie.

Als jouw radio de informatie verstuurd met het ACCST protocol, dan moet de ontvanger dit ook ondersteunen. De interne zender in jouw QX7 heeft alleen ACCST, geen ACCESS. De R9 module die je linkt, heeft ACCESS, net als de gelinkte receiver. Dus dat gaat goed.

tl;dr : Je kan niet zomaar een 900 MHz module erin klikken, de protocollen moeten gelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Kars schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Ja en nee, ik vind het wat lastig uit te leggen :$
ACCESS is het communicatieprotocol. Die stuurt gecodeerde informatie over een bepaalde frequentie.

Als jouw radio de informatie verstuurd met het ACCST protocol, dan moet de ontvanger dit ook ondersteunen. De interne zender in jouw QX7 heeft alleen ACCST, geen ACCESS. De R9 module die je linkt, heeft ACCESS, net als de gelinkte receiver. Dus dat gaat goed.

tl;dr : Je kan niet zomaar een 900 MHz module erin klikken, de protocollen moeten gelijk zijn :)
Dat is jammer, ik moet dus opzoek naar een ACCST setje(module en receiver)? Is er iets wat je me zou kunnen aanraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybjlus
Marco1994 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Dat is jammer, ik moet dus opzoek naar een ACCST setje(module en receiver)? Is er iets wat je me zou kunnen aanraden?
Ik snap je verwarring! Zal @Kars zn verhaal proberen verder uit te leggen.

Je xq7 heeft op dit moment 1 zender module erin zitten, namelijk een 2,4ghz ACCST. Dus als je je qx7 wilt gebruiken zonder iets aan toe te voegen, moet je een ACCST 2,4ghz receiver kopen. Bijvoorbeeld een xsr of een xm plus.

Echter wil jij de 900mhz route in. Dat betekend dat je inderdaad een 900mhz module moet kopen en een daarbijbehorende receiver. Inmiddels staat dit los van je qx7. Echter moeten de nieuwe module en de receiver wel met elkaar kunnen communiceren. Dus bijvoorbeeld
Frsky r9 acces - frsky r9 receiver access
Of
Tbs crossfire - tbs crossfire receiver

Lang verhaal kort, in mijn optiek kun je de module gewoon bestellen en zou dit moeten werken.
(disclaimer: heb geen ervaring met r9 dus zeg dit niet uit eigen ervaring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Marco1994 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:34:

Het probleem met de receiver die je hebt gekocht is de 915MHZ. Die is in Nederland niet toegestaan (interfereert met het mobiele telefoonnetwerk). Nu zul je er vast wel de 858MHZ EU LBT firmware op kunnen zetten maar daar zal de antenne die erbij zit niet op zijn gemaakt (gekalibreerd). Het enige wat je dus idd moet hebben is een zendermodule voor in je Taranis QX7 en de Firmware flashen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb voor de zekerheid een eu receiver en module besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoAC
Marco1994 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:55:
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb voor de zekerheid een eu receiver en module besteld.
Misschien kun je een losse 868MHz antenne te pakken krijgen. Als je dan de correcte firmware erop zet is hij toch niet verloren :)
Pagina: 1 ... 82 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.