Hallo,
Ik heb net een half uur zitten zoeken, maar kom er niet echt uit. Het zal mogelijk in dit (of andere) topics al besproken zijn, maar ik vraag het dan gewoon nog een keer

.
Je hebt de ROC (en ROC-light) om bedrijfsmatig te mogen vliegen. Hier zitten bepaalde restricties aan.
Een vraag over die restricties (naast beperkte afstand en hoogte) is de mogelijkheid om te kunnen vliegen in no-fly-zones.
In mijn vakgebied is het momenteel 'hot' om met je drone een 3D visualisatie te maken van een bepaald gebied. Hiermee vlieg je in een grid, maar je honderden foto's en gooi je het door een stukje software heen. Hier is dan vervolgens zeer gedetailleerd in te meten.
Veel bedrijven springen hier op in.
Mijn directe vraag is "Mag je met een ROC (én/óf ROC-light) in een nofly zone vliegen" (lijkt mij van niet).
En als dat niet mag, welke stappen je moet ondernemen om dit wel te mogen doen.
Ik verwacht namelijk dat bedrijven (zeker de wat kleinere of de 'net komen kijken'-bedrijfjes) hier niet altijd even loepzuiver mee omspringen.
Ook bedrijven (zoals waar ik werk) zullen niet altijd denken aan de restricties die er aan zitten, maar de vraag bij een dergelijke partij neerleggen en dan verwachten dat het goed gaat.
Het lijkt mij echter dat je geen zaken wilt doen met een bedrijf dat zich niet volledig aan de regels houdt.
Aan de mogelijke vervolgstappen denk ik dat aan :
- Toestemming vragen (dit geld meer voor de kleinere gebieden, even bellen naar shiphol of je bij de spottersplek mag vliegen zal niet gaan).
- Een ontheffing vragen (dit zal geld kosten en ook tijd, dat zal geen gevalletje "nu bellen, en 5 minuten later vliegen" zijn).
Wanneer je toestemming moet vragen is online wel redelijk duidelijk beschreven, maar ik kom er niet achter of je nou ergens mag vliegen in een no-fly-zone waar je niet wegkomt met 'toestemming' en dus mogelijk een ontheffing moet aanvragen.
En als je ontheffing aan moet vragen waar je dit moet doen en wat hier de kosten van zijn.