Het kriebelde al enige tijd om zelf een drone (quadcopter) in mekaar te steken, ik heb nul komma nul ervaring met drones maar ben een elektronicus van opleiding. Mijn eerste doelstelling is om de drone een meter te laten opstijgen en te laten zweven. Voor het brein van de drone wil ik een Arduino gebruiken.
Na wat in te lezen had ik beslist om eerst de DC motors te kopen en de rest van de componenten te kopen op basis van de motoren.
Gisteren dan in een impuls 4x
DYS Samguk Series Shu 2306 2300KV op de kop getikt voor 28 euro, ze stonden namelijk in korting.
Nu moet ik bijhorende propellers, ESC's, BEC, lipo batterij + alarm aankopen.
Propellers:
Ik zou gaan voor de 5inch blades, omdat ik lees dat deze bij het meeste bij deze motors gebruikt worden. Ik ben niet van plan om er al camera's enzo eraan te hangen, dus het gewicht van de drone zal beperkt blijven. Ik kwam op deze uit:
DALPROP T5045C Cyclone 5 Inch 3 Blade Propeller
of
DYS 5042 5 Inch 3 Blade Propeller Triblade
ESC:
Banggood toonde aan dat bij het aankopen van de DC motoren, deze ESC's het meeste werd aangekocht.
Original DYS NEW Version XM30A XMS30A BLHeli mini 30A V2 ESC
De datasheet van de DC motor geeft ook aan dat deze niet boven de 30A komt, dus dit is een goede ESC volgens mij.
LIPO:
4 ESC's van 30A vragen dus 120A maximum en dit zal waarschijnlijk piekstroom zijn. Ik heb ook geen ervaring met LIPO batterijen.
Na wat zoekwerk over de discharge rate specificatie kwam ik uit dat de discharge current te bereken is als volgt: discharge current = stroomcapaciteit * discharge rate
Mijn zoektocht kwam uit op deze:
RC LiPo Battery 4S 14.8V 4000mAh 40C en volgens mij kan deze de piekstroom leveren.
Een andere goedkopere batterij is deze
MOS 4S lipo battery 14.8v 3300mAh 25C maar volgens mij kan deze de nodige stroom niet leveren?
Of is er een andere batterij die aan te raden is?
LIPO alarm:
de eerste beste is
deze
BEC:
Om te beginnen wil ik de software schrijven op een Arduino Uno, deze heeft 5V nodig.
Eerste en beste resultaat dat 5V levert is
deze, al lijkt me 3A me een overkill.
Deze post een aankoop lijstje geworden en mijn vraag aan jullie is of dit in orde is en of jullie nog aanbevelingen/aanpassingen hebben. Zie ik iets over het hoofd?
Nogmaals, mijn eerste doelstelling is om de drone een meter boven de grond indoor stabiel te laten zweven. Een gyroscoop en andere sensoren zal ik aan de Arduino hangen en de software laten beslissen welke rotors er moeten aangestuurd worden.
De componenten komen uit China dus het zal enige tijd duren vooraleer ik een follow-up post kan maken, maar ik ben van plan om jullie op de hoogte te houden.
Bedankt