Verslag Tweakers Drone Meetup 2016
Hè hè, eindelijk. Ik heb even tijd gevonden om een verslagje van afgelopen zondag neer te zetten

Dus hierbij!
Zondag, 2 maart 2016.
Het was 8.00 uur toen ik uit bed stapte. Een beetje zenuwachtig, want vandaag ging het dan echt gebeuren; de Tweakers Drone Meetup.
Terwijl ik mijn tanden poets, zie ik dat het eigenlijk best aardig weer is. Een waterig zonnetje probeert door te breken en buiten is het nog niet eens zo koud.
Helaas is het in het westen van het land wel anders. Op het forum druppelen de eerste berichten binnen over zware neerslag die over het land zal trekken.
Tja, wat gaan we doen? Ik ben er uit, ik ga gewoon die kant op en zie wel.
Omdat het vanuit het oosten een goed uur rijden is, heb ik tegen Ferdi (NUTS81) gezegd dat ik rond 10.45 uur bij hem ben. Dat betekend dat we rond 12.00 uur op de afgesproken locatie zullen zijn.
Jawel, je leest het goed, wij zijn nog in de volle overtuiging dat we om 12.00 uur hadden afgesproken.
Dat tijdstip bleek achteraf ook prima, maar daarover straks meer.
Ik zet nog even een volle kan koffie, schenk ik in de thermoskan, pak mijn spullen en zeg mijn vrouw gedag. Op naar Doetinchem!
Om klokslag 10.47 sta ik bij Ferdi op de stoep. Als we alle spullen in de auto hebben, rijden we kalm aan richting Utrecht. Het zonnetje schijnt nog steeds, dus we hebben goede hoop
Als we een half uurtje onderweg zijn, wordt ik gebeld door Radiance. Aangezien hij uit Den Haag moet komen, waar het inmiddels met bakken uit de hemel komt, twijfelt hij of hij richting Utrecht komt. Na overleg en na een aantal belletjes richting evt. indoorlocaties, besluit Radiance de gok niet te wagen. Jammer, maar begrijpelijk.
Net voor 12.00 uur draaien we de parkeerplaats op bij de afgesproken plek. Schijnbaar is er naast de Drone Meetup nog iets anders te doen, want het is goed druk.
Omdat we inmiddels hadden begrepen dat de meeting pas om 13.00 uur zal plaatsvinden, besluiten NUTS81 en ik het veld te verkennen.
Het is anders dan Google Maps liet zien... Het maïs is er namelijk net af. Gelukkig is het droog en besluiten we vast een LiPo'tje leeg te vliegen ter verkenning.
NUTS81 in actie
Na een klein half uurtje begint het toch echt harder te waaien en komen er donkere wolken onze kant op.
Oh nee, spetters! Snel alles inpakken!
Helaas... 2 minuten later zitten we weer in de auto. Het regent. Hard.
Op dat moment gaat mijn telefoon. Noobgrinder. Hij staat ook op de parkeerplaats en is net in de regen aan komen rijden. Helemaal vanuit Groningen.
We lopen even naar hem toe en we besluiten maar weer in de auto te gaan zitten. Met een kop koffie uit de thermoskan zoeken we gezamenlijk naar een locatie waar we wel kunnen vliegen.
Het wordt de parkeergarage bij De Uithof.
Met twee auto's rijden we die kant op en binnen 10 minuten staan we droog binnen. We zijn wat verder naar boven gereden (7de dek) omdat daar geen auto's meer stonden.
Dan belt Lasharor; we geven de plek door en hij verwacht er met een half uurtje te zijn.
Alle spullen uitgestald
Het is droog, maar het waait en het is koud. Jassen aan dus.
Noobgrinder bijt de spits af en vliegt alvast een rondje. NUTS81 en ik doen even kalm aan en kijken hoe een gevorderd persoon de kwad rond jaagt. Gaaf!
Ook is Lasharor inmiddels aangekomen, hij vliegt zijn kwad ook hard rond!
Helaas komt ook hij het beton tegen, waardoor zijn primaire kwad weer een avondje reparaties mag doorstaan.
noobgrinder, NUTS81 en lasharor
Het is tijd om het zelf te proberen.
Best eng wel. De marge is klein, een fout maken betekend een smak tegen het ruwe beton.
Maar goed, zoals ooit iemand zei: "If you're not crashing, you're not flying" dus we gaan er voor!
Bril op, kwad armen en gaan!
Bwaahhh wat is dat eng!

Ik kan nog niet goed de hoogte inschatten en na mijn start klap ik al tegen het plafond. Klets! Daar lig ik. Nou ja, ik sta nog maar mijn kwad niet. Geen schade gelukkig.
Bij NUTS81 houdt z'n vTx er mee op. Gelukkig heb ik de soldeerbout mee, dus repair-on-the-go
Bakken met die zooi!
Het duurt even voordat we de smaak te pakken krijgen. Het is zo anders dan in een groot open veld, maar tegelijkertijd moet je nu vol focussen.
Eigenlijk als ik op mijn laatste LiPo vlieg, krijg ik meer gevoel. Dus ga je iets harder.
Een korte impressie:
Ineens loopt er een betonnen paal zo van links naar rechts. Ik kan 'm niet meer ontwijken en een crash is het gevolg.
De betonnen paal heeft geen letsel, maar ik moet het bekopen met een kapotte GoPro lens en een tweetal kromme props.
Maar wát een ervaring. Ik heb meteen een simulator-kabel besteld voor mijn FS-i6 zodat ik in de winter meer kan oefenen.
Tegen het einde van de middag worden we dan toch weggestuurd door de beheerder van de garage.
Hoewel we pal onder de beveiligingscamera zaten, heeft het toch even geduurd voordat er iemand actie ondernam. We hebben dus eigenlijk de hele middag rustig kunnen vliegen.
Na afloop hebben we nog even bij de Mac gezeten, van waaruit iedereen weer huiswaarts ging.
Het was een gezellige dag en voor herhaling vatbaar!