Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_sHoRtY
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-01-2024
thanks noobgrinder! dat klopt. Dit is de standaard receiver die ik bij m'n zender kreeg. Ik wil 'm nog wel vervangen ook omdat 't een m'n build dan cleaner wordt. Nu heb ik zo veel kabels lopen..
Scheelt dat zo veel in latency?
noobgrinder schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:52:
[...]

Ik zou die ia6 receiver vervangen door een ia6b of ia6c, dan kan je ibus gebruiken en dan heb je veel minder latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-10 13:17

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

B_sHoRtY schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:58:
thanks noobgrinder! dat klopt. Dit is de standaard receiver die ik bij m'n zender kreeg. Ik wil 'm nog wel vervangen ook omdat 't een m'n build dan cleaner wordt. Nu heb ik zo veel kabels lopen..
Scheelt dat zo veel in latency?
[...]
Ja, je voelt echt dat je quad veel sneller reageert op je stick input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Ik merk soms wel eens dat wanneer ik in de lucht hang en m'n throttle naar 0 heb dat de quad daar moeite mee heeft om weer stabiel te gaan hangen. Zou dit hier ook mee te maken kunnen hebben?
noobgrinder schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:00:
[...]

Ja, je voelt echt dat je quad veel sneller reageert op je stick input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

B_sHoRtY schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:10:
Ik merk soms wel eens dat wanneer ik in de lucht hang en m'n throttle naar 0 heb dat de quad daar moeite mee heeft om weer stabiel te gaan hangen. Zou dit hier ook mee te maken kunnen hebben?
[...]
Waarschijnlijk niet, gebruik je airmode?
Dan blijft je PID controller namelijk ook werken op 0 throttle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

noobgrinder schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:37:
[...]

Wel goed, hij ging heel erg snel >:) .
Maar 1 van de schroeven die de motoren vast houd is los gegaan en toen crashte ik.
Er is geen enkele schade aan het frame, maar ik ga wel even de schroefjes vervangen door iets langere zodat dit niet weer gebeurt :P
langere schroeven gaat niet helpen, alleen dat het iets langer duurt tot ze lostrillen.. (en kans dat je je frame kortsluit naar je motorwindingen, dat wil je echt niet)
Gebruik een beetje loctite om ervoor te zorgen dat de schroeven niet lostrillen, dan ben je van dat probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

RonnieB82 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:14:
[...]

langere schroeven gaat niet helpen, alleen dat het iets langer duurt tot ze lostrillen.. (en kans dat je je frame kortsluit naar je motorwindingen, dat wil je echt niet)
Gebruik een beetje loctite om ervoor te zorgen dat de schroeven niet lostrillen, dan ben je van dat probleem af.
Ze moeten echt iets langer, de schroeven pakken maar een heel klein stukje van het draad. Loctite zit er al op.
Ik heb nu 12mm schroeven besteld, die maak ik dan zelf gewoon op de juiste lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oz.
  • Laatst online: 21-04-2022

Oz.

SG schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 07:08:
Emax red bottom & littlebee ESC en andere combies zijn VTX killers door dampening light spannings pieken naar soms de 40 V.
Ik vlieg al maanden met 2300kv redbottoms, in combinatie met littlebee blheli_s 20A. Nog geen VTX gemold...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:51

lasharor

7 december 2004

Oz. schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:47:
[...]

Ik vlieg al maanden met 2300kv redbottoms, in combinatie met littlebee blheli_s 20A. Nog geen VTX gemold...
Klopt ook niet helemaal. Heeft A. vrij weinig met de motoren te maken en meer met de combi lb20a + 4s en B niet de vtx maar de HS1177 camera's gaan kapot.

Dat laatste komt omdat die LB20a voor piekspanning zorgt bij DL. Gemiddelde VTX kan hier echter prima tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

Oz. schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:47:
[...]

Ik ook niet heb cobra 2100 & 2400
Xnova en wat er met walkera en sky hero geleverd werd?
En iig niet de S type ESC

Maar maat die twee VTX gesloopt heeft. Vliegen er al veel langer mee . Lang voor de S types uit waren.
Mijn broer heeft ze ook. Ze hadden toen veel van gekocht.
En ja de ene VTX is daar gevoeligger voor dan de andere.
Je hebt max 18v 22v en 28V direct aan lipo power.
En hangt er ook af van marge en gevoeligheid.
Maar het is bekend probleem en uiteraard niet iedereen heeft daar last van. Gezien de vele VTX merken en types.

Ik heb mijn Cam en VTX op dezelfde 12V Bec van de Matek PDB. Nooit direct aan de lipo. ESC hebben vaak wel elco over de voeding aansluiting.
Die kleintjes niet en met dempening light krijg je dus piek spanningen. En strepen in VTX beeld.
Heb vooral voor eigen builds favorite littleBee 20a / 30A gebruikt en pleur er op ESC power rail een 1000uF bij. Daar demp je de piek spanningen aanzienlijk mee.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Verslag Tweakers Drone Meetup 2016

Hè hè, eindelijk. Ik heb even tijd gevonden om een verslagje van afgelopen zondag neer te zetten :)
Dus hierbij!

Zondag, 2 maart 2016.

Het was 8.00 uur toen ik uit bed stapte. Een beetje zenuwachtig, want vandaag ging het dan echt gebeuren; de Tweakers Drone Meetup.
Terwijl ik mijn tanden poets, zie ik dat het eigenlijk best aardig weer is. Een waterig zonnetje probeert door te breken en buiten is het nog niet eens zo koud.
Helaas is het in het westen van het land wel anders. Op het forum druppelen de eerste berichten binnen over zware neerslag die over het land zal trekken.
Tja, wat gaan we doen? Ik ben er uit, ik ga gewoon die kant op en zie wel.

Omdat het vanuit het oosten een goed uur rijden is, heb ik tegen Ferdi (NUTS81) gezegd dat ik rond 10.45 uur bij hem ben. Dat betekend dat we rond 12.00 uur op de afgesproken locatie zullen zijn.
Jawel, je leest het goed, wij zijn nog in de volle overtuiging dat we om 12.00 uur hadden afgesproken.
Dat tijdstip bleek achteraf ook prima, maar daarover straks meer.

Ik zet nog even een volle kan koffie, schenk ik in de thermoskan, pak mijn spullen en zeg mijn vrouw gedag. Op naar Doetinchem!

Om klokslag 10.47 sta ik bij Ferdi op de stoep. Als we alle spullen in de auto hebben, rijden we kalm aan richting Utrecht. Het zonnetje schijnt nog steeds, dus we hebben goede hoop 8)

Als we een half uurtje onderweg zijn, wordt ik gebeld door Radiance. Aangezien hij uit Den Haag moet komen, waar het inmiddels met bakken uit de hemel komt, twijfelt hij of hij richting Utrecht komt. Na overleg en na een aantal belletjes richting evt. indoorlocaties, besluit Radiance de gok niet te wagen. Jammer, maar begrijpelijk.

Net voor 12.00 uur draaien we de parkeerplaats op bij de afgesproken plek. Schijnbaar is er naast de Drone Meetup nog iets anders te doen, want het is goed druk.
Omdat we inmiddels hadden begrepen dat de meeting pas om 13.00 uur zal plaatsvinden, besluiten NUTS81 en ik het veld te verkennen.

Het is anders dan Google Maps liet zien... Het maïs is er namelijk net af. Gelukkig is het droog en besluiten we vast een LiPo'tje leeg te vliegen ter verkenning.

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/a8821r1zd/IMG_20161002_122928.jpg
NUTS81 in actie

Na een klein half uurtje begint het toch echt harder te waaien en komen er donkere wolken onze kant op.
Oh nee, spetters! Snel alles inpakken!
Helaas... 2 minuten later zitten we weer in de auto. Het regent. Hard.

Op dat moment gaat mijn telefoon. Noobgrinder. Hij staat ook op de parkeerplaats en is net in de regen aan komen rijden. Helemaal vanuit Groningen.
We lopen even naar hem toe en we besluiten maar weer in de auto te gaan zitten. Met een kop koffie uit de thermoskan zoeken we gezamenlijk naar een locatie waar we wel kunnen vliegen.

Het wordt de parkeergarage bij De Uithof.

Met twee auto's rijden we die kant op en binnen 10 minuten staan we droog binnen. We zijn wat verder naar boven gereden (7de dek) omdat daar geen auto's meer stonden.
Dan belt Lasharor; we geven de plek door en hij verwacht er met een half uurtje te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/gxelhrnbd/IMG_20161002_133946.jpg
Alle spullen uitgestald

Het is droog, maar het waait en het is koud. Jassen aan dus.
Noobgrinder bijt de spits af en vliegt alvast een rondje. NUTS81 en ik doen even kalm aan en kijken hoe een gevorderd persoon de kwad rond jaagt. Gaaf! _/-\o_

Ook is Lasharor inmiddels aangekomen, hij vliegt zijn kwad ook hard rond!
Helaas komt ook hij het beton tegen, waardoor zijn primaire kwad weer een avondje reparaties mag doorstaan.

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/afvoy9cy1/IMG_20161002_143934.jpg
noobgrinder, NUTS81 en lasharor

Het is tijd om het zelf te proberen.
Best eng wel. De marge is klein, een fout maken betekend een smak tegen het ruwe beton.
Maar goed, zoals ooit iemand zei: "If you're not crashing, you're not flying" dus we gaan er voor!

Bril op, kwad armen en gaan! 8)
Bwaahhh wat is dat eng! :X Ik kan nog niet goed de hoogte inschatten en na mijn start klap ik al tegen het plafond. Klets! Daar lig ik. Nou ja, ik sta nog maar mijn kwad niet. Geen schade gelukkig.

Bij NUTS81 houdt z'n vTx er mee op. Gelukkig heb ik de soldeerbout mee, dus repair-on-the-go :P

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/7n2he8cll/IMG_20161002_140617.jpg
Bakken met die zooi!

Het duurt even voordat we de smaak te pakken krijgen. Het is zo anders dan in een groot open veld, maar tegelijkertijd moet je nu vol focussen.
Eigenlijk als ik op mijn laatste LiPo vlieg, krijg ik meer gevoel. Dus ga je iets harder.

Een korte impressie:

Ineens loopt er een betonnen paal zo van links naar rechts. Ik kan 'm niet meer ontwijken en een crash is het gevolg.
De betonnen paal heeft geen letsel, maar ik moet het bekopen met een kapotte GoPro lens en een tweetal kromme props.
Maar wát een ervaring. Ik heb meteen een simulator-kabel besteld voor mijn FS-i6 zodat ik in de winter meer kan oefenen.

Tegen het einde van de middag worden we dan toch weggestuurd door de beheerder van de garage.
Hoewel we pal onder de beveiligingscamera zaten, heeft het toch even geduurd voordat er iemand actie ondernam. We hebben dus eigenlijk de hele middag rustig kunnen vliegen.

Na afloop hebben we nog even bij de Mac gezeten, van waaruit iedereen weer huiswaarts ging.

Het was een gezellige dag en voor herhaling vatbaar!

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NUTS81
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-02 20:22
Leuk verslag Kars, het was zeker voor herhaling vatbaar!

Veel gas, weinig efficiëntie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk verslag inderdaad en balen dat ik toch niet alsnog die kant op gekomen ben.

Een eventuele volgende keer ben ik er zeker bij! Weer of geen weer :+

Wel klote van je GoPro lens. Is die eigenlijk vervangbaar of word dat een nieuwe GoPro of eventueel Chinese action cam kopen?
Die nieuwe session spreekt mij trouwens wel aan. Die heeft al een lens cover zonder case maar ik vind hem te prijzig om mijn nog werkende hero 3 mee te vervangen.

Ik baalde trouwens ook nog even want de Matek Hubosd was out of stock zag ik pas nadat ik hem besteld had en estimated shipping stond op 10 tot 15 werkdagen maar tot mijn verassing had ik vanmorgen een mail dat ie verzonden is. Ik heb al weer helemaal zin om te gaan bouwen en ben er van overtuigd dat het allemaal zo veel cleaner gaat worden dan ik nu heb.

Ik zat trouwens het Betaflight topic te lezen op RC Groups en las daar een hele lange discussie om wel of niet de ground van de signaal draad van de ESC aan te sluiten.

De conclusie die ik er uiteindelijk uit haalde was dat het allemaal niet zo heel veel uit maakt maar dat het wel goed zou zijn om geen ground tussen de FC en de PDB aan te sluiten.
Dit werd aangeraden omdat de piek voltages van de ESC op de FC dan het gemiddelde van alle 4 de ESC zou blijven. Als je de FC ground met de PDB zouden die voltages out of sync gaan op de FC wat desync problemen etc kan veroorzaken.

De discussie was voor mij te technisch om het goed te kunnen volgen maar hebben mensen hier daar wel eens mee geëxperimenteerd?

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Airmode inderdaad. Ik denk dat ik nog eens even goed moet vogelen met die settings :)
noobgrinder schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:42:
[...]

Waarschijnlijk niet, gebruik je airmode?
Dan blijft je PID controller namelijk ook werken op 0 throttle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Kars schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:10:
Verslag Tweakers Drone Meetup 2016
...
Leuk verslag Kars!
Ook leuk om mezelf eens te zien vliegen vanuit een heel ander perspectief :)
Radiance schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:34:
Ik zat trouwens het Betaflight topic te lezen op RC Groups en las daar een hele lange discussie om wel of niet de ground van de signaal draad van de ESC aan te sluiten.

De conclusie die ik er uiteindelijk uit haalde was dat het allemaal niet zo heel veel uit maakt maar dat het wel goed zou zijn om geen ground tussen de FC en de PDB aan te sluiten.
Dit werd aangeraden omdat de piek voltages van de ESC op de FC dan het gemiddelde van alle 4 de ESC zou blijven. Als je de FC ground met de PDB zouden die voltages out of sync gaan op de FC wat desync problemen etc kan veroorzaken.

De discussie was voor mij te technisch om het goed te kunnen volgen maar hebben mensen hier daar wel eens mee geëxperimenteerd?
Ik heb op m'n 5 inch een 4 in 1 esc zonder ground kabels. En op mijn 4 inch heb ik wel ground kabels aangesloten.
Voor zover ik het kan voelen is er geen verschil.
Op beide quads heb ik ground wel aangesloten op m'n FC en ik heb nog nooit desync problemen gehad.
B_sHoRtY schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:35:
Airmode inderdaad. Ik denk dat ik nog eens even goed moet vogelen met die settings :)
[...]
Hmmm, je zou eens wat kunnen spelen met je PID's door de P in kleine stapjes te verhogen en kijken wat er dan gebeurd.
Toen ik voor het eerst begon met vliegen had ik dat ook met Cleanflight en ik deed toen nog niks met de PID's.
Ik gebruik nu al een behoorlijke tijd Betaflight en met de stock PID's waren er nooit rare afwijkingen.
Het tunen klinkt allemaal erg ingewikkeld maar ik ben maar gewoon wat gaan proberen en nu vliegen ze allebei lekker strak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:26

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Deze middag tussen de kleine buien door even in het land van familie gevlogen. Dit veld is veel kleiner dan ik gewend ben waardoor ik lekker geforceerd werd om lager te vliegen. Leuke ervaring :)

Zijn er al mensen die hun Turnigy 9X aan de praat hebben gekregen icm met een Sim.? Ik krijg maar geen stabiel signaal binnen, het blijft twitchen :? . Op het internet heb ik helaas nog geen oplossing kunnen vinden, ik dacht dat het wellicht aan het filter zou liggen maar dat lijkt niet genoeg effect te hebben.

Edit: Ik gebruik SmartPropoPlus en het maakt niet uit of ik de zendmodule wel of niet gebruik.

Edit 2: Volgens mij is de audio input te laag, de 'audio level' weergave in SPP laat een zeer klein blauw streepje zien. Het lukt me alleen niet om dit in Windows te boosten :F

EN nr 3....: Via de Realtech drivers heb ik Noise Cancelation aangezet, dit heeft het gedaan. Na wat gekloot met een filter bij alles aan de praat. Alleen mijn throttle is nog negatief.. :'(

4: Ik ga gewoon lekker verder :P . Net Liftoff gespeeld, zeer vermakelijk moet ik zeggen. Begint alles ineens alsnog te stressen na 20 minuten. Het lijkt erop dat het volume gewoon te laag is.. :?

[ Voor 39% gewijzigd door Sumerechny op 09-10-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tumbler
  • Laatst online: 07-08-2021
Zit ik in dit topic ook goed voor aankoop advies? Ik wil namelijk zelf een drone bouwen maar het aantal verschillende onderdelen per categorie is nogal groot O-) (3s lipos, 4s lipos, verschillend motoren enzovoort). Vroeg me alleen af of dit de juiste plek is voor hulp, of dat ik dat ergens anders moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Tumbler schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 20:43:
Zit ik in dit topic ook goed voor aankoop advies? Ik wil namelijk zelf een drone bouwen maar het aantal verschillende onderdelen per categorie is nogal groot O-) (3s lipos, 4s lipos, verschillend motoren enzovoort). Vroeg me alleen af of dit de juiste plek is voor hulp, of dat ik dat ergens anders moet zoeken.
Volgens mij kan je gewoon een paar pagina's terug gaan. Elke keer weer dezelfde info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Je moet even bedenken/laten weten wat je met de drone wil. Daarnaast zijn er, zoals Lasharor zegt, vaak dezelfde vragen ;) .

Mocht je er niet uitkomen zijn er genoeg mensen die je de juiste kant op willen sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

Vandaag weer even bezig geweest met de quadcopter. Ook de Xbox 360 adapter omgebouwd naar een LiPo-lader-voeding en een smokestopper afgemaakt. De quadcopter van een vriend van me doet het perfect, de lamp gaat niet aan enzo. De mijne doet helaas dit:

Ik meet geen directe continuiteit tussen de + en - pinnen op de PDB, alleen met heel hoge weerstand, maar die vriend van mij ook, dus dat zal het niet zijn. 3 van de vier motoren willen wel opspinnen, bij de motor rechtsonderin lijkt het alsof de quadcopter helemaal opnieuw opstart als ik het wil laten draaien. Iemand tips in een bepaalde richting?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noobgrinder schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:07:
[...]

Ik heb op m'n 5 inch een 4 in 1 esc zonder ground kabels. En op mijn 4 inch heb ik wel ground kabels aangesloten.
Op beide quads heb ik ground wel aangesloten op m'n FC en ik heb nog nooit desync problemen gehad.
Ik kreeg ook wel de indruk dat ze vooral wilden pronken met hun technische uber kennis omtrent high tech electronica maar vond het wel interessant. Was gewoon nieuwsgierig. :+
In het laatste filmpje op mijn YouTube kanaal staat een lijst in de description met de onderdelen waar ik m'n eerste quad mee gebouwd heb. Die lijst is samengesteld met de tips van de mensen hier en veel inlezen. Veel info over die build en het hoe en waarom ik juist die onderdelen heb gekozen staan in dit topic.
Met iets meer info en eigen onderzoek kunnen de mensen hier je in ieder geval super op weg helpen! (spreekt uit ervaring :P )

MsG schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:43:
Vandaag weer even bezig geweest met de quadcopter. Ook de Xbox 360 adapter omgebouwd naar een LiPo-lader-voeding en een smokestopper afgemaakt. De quadcopter van een vriend van me doet het perfect, de lamp gaat niet aan enzo. De mijne doet helaas dit:

[video]

Ik meet geen directe continuiteit tussen de + en - pinnen op de PDB, alleen met heel hoge weerstand, maar die vriend van mij ook, dus dat zal het niet zijn. 3 van de vier motoren willen wel opspinnen, bij de motor rechtsonderin lijkt het alsof de quadcopter helemaal opnieuw opstart als ik het wil laten draaien. Iemand tips in een bepaalde richting?
Dat is min of meer toch ook de bedoeling? Lampje is uit als je hem aansluit maar als je de motoren laat draaien gaat ie branden of als er ergens kortsluiting is. Bij mij reset de FC ook als ik de motoren laat draaien omdat het voltage wat de FC krijgt dan te laag wordt.

Wel raar dat ie alleen bij motor 3 dan direct wil rebooten. Ik kan ze wel allemaal op minimale throttle laten draaien maar bij iets meer dan dat reset de FC dus.

Als er echt sluiting is schakelt je Xbox adapter zichzelf ook uit trouwens, dan gaat het ledje op de adapter rood branden en moet je even de stroom eraf halen voordat ie weer werkt. Buiten het lampje om dus, het lampje voorkomt dan alleen nog dat er te veel current door je equipment gaat.

(Ik kan het filmpje trouwens nu niet bekijken, dat zal ik morgen nog even doen)

Ik heb trouwens eindelijk m'n Easycap kabeltje binnen. Nu kan ik DVR opnemen met m'n telefoon. Ik moet wel nog een receiver bestellen want ik wilde eerst testen of het kabeltje wel werkt en die werkt. Ik had m'n telefoon aangesloten op m'n FPV camera via de meegeleverde OSD settings kabel van de camera. Je kan dan ook je telefoon in een Google Cardboard doen en iemand mee laten kijken maar ik heb geen idee wat de latency is. Zal van de week eens proberen te kijken of ik dat kan meten maar voor alleen mee kijken werkt het in ieder geval al prima.

Hier nog een filmpje van mijn crash van vorige week :P

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank voor alle positieve feedback! :D
Radiance schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:34:
Leuk verslag inderdaad en balen dat ik toch niet alsnog die kant op gekomen ben.

Een eventuele volgende keer ben ik er zeker bij! Weer of geen weer :+

Wel klote van je GoPro lens. Is die eigenlijk vervangbaar of word dat een nieuwe GoPro of eventueel Chinese action cam kopen?
Die nieuwe session spreekt mij trouwens wel aan. Die heeft al een lens cover zonder case maar ik vind hem te prijzig om mijn nog werkende hero 3 mee te vervangen.
-knip-
Ik zal inderdaad een nieuwe lens moeten bestellen, maar die dingen kosten een tientje via Banggood.
Mij lijkt die Sessions5 ook wel heel gaaf, maar zou toch eerder voor een China-kloon gaan i.v.m. de prijs.
Welkom!
Lees rustig dit topic door, dan zul je al veel opsteken :) Ook hier is de vraag: wat wil je er mee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Ik had deze USB adapter nog liggen van BG. Eerdere pogingen om het aan de praat te krijgen waren niet gelukt, nu wel!

Mocht iemand hetzelfde probleem hebben: De adapter is ingesteld op G5 - G7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

MsG schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:43:

[video]

Als het iets met sluiting is, dan zijn het vaak de motorschroefjes die te lang zijn, en dan tegen de windingen in motor zitten.
dubbelcheck dus even de lengte van je schroefjes, desnoods met alle motoren los op tafel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik moet deze even hier plaatsen: _O-

Met dank aan NUTS81 voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 17:12
Kars schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:10:
Ik moet deze even hier plaatsen: _O-

[video]

Met dank aan NUTS81 voor de link!
Al zo vaak gezien.. is wel uitgemolken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Radiance schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 00:12:
[...]

[...]

Dat is min of meer toch ook de bedoeling? Lampje is uit als je hem aansluit maar als je de motoren laat draaien gaat ie branden of als er ergens kortsluiting is. Bij mij reset de FC ook als ik de motoren laat draaien omdat het voltage wat de FC krijgt dan te laag wordt.

Wel raar dat ie alleen bij motor 3 dan direct wil rebooten. Ik kan ze wel allemaal op minimale throttle laten draaien maar bij iets meer dan dat reset de FC dus.

Als er echt sluiting is schakelt je Xbox adapter zichzelf ook uit trouwens, dan gaat het ledje op de adapter rood branden en moet je even de stroom eraf halen voordat ie weer werkt. Buiten het lampje om dus, het lampje voorkomt dan alleen nog dat er te veel current door je equipment gaat.

(Ik kan het filmpje trouwens nu niet bekijken, dat zal ik morgen nog even doen)
Het is alleen de "bedoeling" als er kortsluiting is. Anders brandt het lampje alleen bij sterk vermogen zoals inderdaad de motoren laten draaien. Ik had het probleem al gelokaliseerd aan 1 motor en ESC-combinatie, gezien die als enige niet wilden draaien zoals in het filmpje te zien is. Daarna de ESC losgesoldeerd, en toen was alles goed. ESC weer vastgezet, was het weer fout. Motor dus ook maar los van de ESC en alleen de ESC aangesloten, toen was het weer goed. Iets in het motortje dus. De verbinding met de motor en de ESC maar goed schoongemaakt van tin en opnieuw gesoldeerd, nu gelukkig geen kortsluiting meer en kan ik eindelijk beginnen.

Vanochtend maar even de zender en ontvanger gekoppeld en Betaflight geconfigureerd en de ESC's geüpdatet. Alles werkt nu mooi :-).

Nog wel een vraagje, je hoort standaard allemaal piepjes op zowel de PDB als Flight Controller (SP Racing F3) maar als ik de buzzer functionaliteit aan zet brand er alleen een lullig mini ledje op de flight controller. Kan ik hiervoor de ingebouwde piepfunctionaliteiten gebruiken en moet je per se een losse beeper oid?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

je zult een losse beeper moeten gebruiken.
De 'beeps' die je hoort bij het inschakelen, zijn je motoren die door je esc's op een bepaalde frequentie gedraaid worden.
Dat word een beetje lastig om dat mid-flight te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ai oke, dat is wel weer extra gewicht.

Ik heb wel deze PDB:
Afbeeldingslocatie: https://img.banggood.com/thumb/water/oaupload/banggood/images/D2/F7/6fa530a7-713a-e0b5-427e-a3e417ae3856.jpg eens kijken of ik daar nog wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MsG schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:25:
[...]

Het is alleen de "bedoeling" als er kortsluiting is. Anders brandt het lampje alleen bij sterk vermogen zoals inderdaad de motoren laten draaien. Ik had het probleem al gelokaliseerd aan 1 motor en ESC-combinatie, gezien die als enige niet wilden draaien zoals in het filmpje te zien is. Daarna de ESC losgesoldeerd, en toen was alles goed. ESC weer vastgezet, was het weer fout. Motor dus ook maar los van de ESC en alleen de ESC aangesloten, toen was het weer goed. Iets in het motortje dus. De verbinding met de motor en de ESC maar goed schoongemaakt van tin en opnieuw gesoldeerd, nu gelukkig geen kortsluiting meer en kan ik eindelijk beginnen.

Vanochtend maar even de zender en ontvanger gekoppeld en Betaflight geconfigureerd en de ESC's geüpdatet. Alles werkt nu mooi :-).

[video]

Nog wel een vraagje, je hoort standaard allemaal piepjes op zowel de PDB als Flight Controller (SP Racing F3) maar als ik de buzzer functionaliteit aan zet brand er alleen een lullig mini ledje op de flight controller. Kan ik hiervoor de ingebouwde piepfunctionaliteiten gebruiken en moet je per se een losse beeper oid?
Mooi dat het opgelost is. Ik had het filmpje nog niet bekeken. :)
MsG schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:44:
Ai oke, dat is wel weer extra gewicht.

Ik heb wel deze PDB:
[afbeelding] eens kijken of ik daar nog wat mee kan.
Zie mijn post 3 pagina's terug :)
Radiance in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2"

Die kan je configureren om hem te laten piepen als je de quad kwijt bent en met het druk knopje op de PDB kan je instellen vanaf welk voltage per cell ie moet gaan piepen als low voltage alarm. Geen extra buzzer nodig dus. Je kunt hem alleen niet configureren vanuit Betaflight. Daar heb je inderdaad een externe buzzer voor nodig die je op de daarbij behorende aansluiting aansluit op de FC.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Kars schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:33:

Ik zal inderdaad een nieuwe lens moeten bestellen, maar die dingen kosten een tientje via Banggood.
Ik heb zelf ook een keer mijn gopro lens gesloopt met een quadcoptercrash, en die €10 lens van banggood doet het bij mij perfect. Koop dan ook meteen even een lensprotectorer bij voor €2, dan hoef je hem bij de volgende crash niet nog een keer te vervangen :P

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er iemand tips voor echt goede boutjes voor mijn frame...ik word er zo langzamerhand een beetje naar van. Ik wilde net m'n top plate eraf gaan halen met m'n super sterke boutjes van machine staal van HobbyKing maar ook die draaide ik dol en ik had de juiste maat inbus gebruikt, 2mm. Ik denk, ga maar weer uitboren met m'n uitboor tooltje maar het metaal was inderdaad wel wat harder waardoor ik 2 boortjes gebroken heb en het begin van het schroefdraad van m'n uitboor tooltje is nu weg dus ook die werkt nu niet meer. Goed, was maar een setje van 3 euro maar voor die goedkope schroefjes voldeed het meer dan prima en die kon ik even strak aandraaien als de dure machine stalen boutjes van HobbyKing.
Die socket head boutjes beschadigen m'n lipo's op de top plate dus dat is ook geen optie, dat heb ik in het begin al geprobeerd en die passen ook niet tussen de 2 bottom plates.

Het frame is nu wel uit elkaar maar zit nog met 2 schroefjes in de top plate die ik er niet uit krijg. Zal van de week maar eens gaan kijken voor een goedkope dremmel o.d. om die er uit te krijgen.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerosPhere
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 11:35
Zojuist bij het testen van een nieuwe esc/motor in een vermoeide bui de rode en zwarte draad omgewisseld op de ESC. Daarna batterij aangesloten om de motor te testen, en was er dus kortsluiting.

Na een seconde de batterij gelijk weer eruit getrokken, maar er kwam al rook uit de esc. Geen zichtbare brandschade, de capacitor ruikt alleen nog naar rook.

Bij een tweede test, dit keer met de juiste draad op de juiste plek en esc/motor alsnog getest en hij bleek het nog te doen.

Moet ik deze esc alsnog als verloren beschouwen of hebben jullie ervaring dat hij het misschien alsnog kan blijven doen? Zo nee, kom ik dan ermee weg om alleen die capacitor te vervangen waar de rook uit kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Radiance schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:07:
Heeft er iemand tips voor echt goede boutjes voor mijn frame...ik word er zo langzamerhand een beetje naar van. Ik wilde net m'n top plate er........... .......
Het frame is nu wel uit elkaar maar zit nog met 2 schroefjes in de top plate die ik er niet uit krijg. Zal van de week maar eens gaan kijken voor een goedkope dremmel o.d. om die er uit te krijgen.
Wat voor frame heb je nog naar? Ik heb nog nooit gedoe gehad met mijn stoch ZMR250 namelijk.

Ik zag laatst wel dat BG de spacers tegenwoordig los verkoopt in verschillende kleuren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook een Zmr250, van Banggood. Wel een kloon dus.
Ik heb een setje nieuwe spacers liggen, die had ik vanaf het begin al mee besteld samen met reserve armen. Maar hoe kan het dat ik die schroefjes zo snel dol draai? Ken ik m'n eigen krachten niet want ik draai ze echt gewoon vast... En vast is vast... Gewoon hand vast dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiance op 11-10-2016 00:29 ]

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NUTS81
  • Laatst online: 17-02 20:22
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Zmr250 clone, heb zelf een top plate moeten vervangen omdat er een schroef niet meer uitkwam. Ik heb ze nu allemaal vervangen door kleine kruis schroefjes die ik nog ergens in een pc onderdelen bakje had liggen, sindsdien geen probleem meer.

Veel gas, weinig efficiëntie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar ik gebruik dus niet meer de meegeleverde schroefjes. Slechte kwaliteit kruiskop al gehad, die waren makkelijk uit te boren, en nu dus betere kwaliteit inbusboutjes van Hobbyking. Klinkt gek maar denk dat ik ze voortaan maar met de accuboormachine vast ga draaien op de laagste kracht stand en lage toeren, dan weet ik zeker dat ik ze zelf niet te strak aan draai.

Stiekem hoop ook dat ik ook de top plate moet vervangen, want dan koop ik dat Realacc X frame. :P Gekkigheid natuurlijk. Dat wordt ooit m'n 2e build. Dat pakket op Banggood inclusief motoren ESC, FC en props is wel heel verleidelijk. Had al berekend dat ik rond de 170 euro een volledig nieuwe FPV Quad kan bouwen met de Tramp Hv, hs1177 cam, RX en HubOSD.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:29
Radiance schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:31:
Maar ik gebruik dus niet meer de meegeleverde schroefjes. Slechte kwaliteit kruiskop al gehad, die waren makkelijk uit te boren, en nu dus betere kwaliteit inbusboutjes van Hobbyking. Klinkt gek maar denk dat ik ze voortaan maar met de accuboormachine vast ga draaien op de laagste kracht stand en lage toeren, dan weet ik zeker dat ik ze zelf niet te strak aan draai.
Was je imbus sleutel niet hetgeen dat dolgedraaid was misschien? Ik weet niet hoe groot de boutjes zijn maar een sleufje in de kop slijpen en hem met een platte schroevendraaier eruit halen geen optie ipv uitboren?
Zelf heb ik een goedkoop China 500frame met waardeloze imbus boutjes, ik heb ze allemaal ingeslepen voor een platte kop en draai ze nu makkelijk los en vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had toen zo'n uitboor tooltje gekocht welke perfect werkte voor de goedkope kruiskop schroefjes.
Dat was goedkoper dan een dremmel kopen. Die zal ik nu dus alsnog moeten aanschaffen inderdaad.

Hmm kan wel dat de inbus zelf dol is. Ik zal straks eens een ander bitje proberen, heb nog een nieuw setje liggen die ik van m'n vader gekregen heb.

Youtube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

als een inbus rond is aan het uiteinde, kan je hem gewoon afknippen of afslijpen met een dremel.. dan is ie weer zo goed als nieuw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat het probleem van dolgedraaide inbusboutjes vaak komt door het niet diep genoeg of volledig recht plaatsen van de inbussleutel.
Daardoor komen de krachten verkeerd op de bout en krijg je een rond gat...

Zelf kijk ik ook goed naar de sleutel zelf, als deze al iets afgeronde kanten heeft dan gebruik ik 'm niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Net even m'n maiden gevlogen. Het was droog dacht ik. Viel wat tegen zag ik na het vliegen, maar even schoongespoten met CO2 en gedroogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lNcKMfyfMfn4bVEkj5NX1W0G/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6H1Hafur58s49BFGOz7QcXvb/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/weiWkLi7fkzVHVanEdJwmvxL/full.jpg

Foto's zijn vóór de vlucht.

Wat ik merkte:

- Betaflight is wel heel gevoelig, viel me ook al op in dat model in de software, als je een beetje pitch neer doet om naar voren te gaan ga je al bijna over de kop bij wijze van. Ik heb liever het volledige bereik van de stick voor maximaal een hoek van 45 graden bij wijze van, dan dat ik als beginner maar 10% van de stick moet gebruiken voor mijn bewegingen.

- Als ik wil landen en de throttle naar 0 gooi lijkt het alsof hij actief omhoog gaat. Ik lees hier meer over op internet, dit maar even uitzoeken. Ik heb hem nu maar geland door hem te disarmen toen ik dicht bij de grond kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 18:55
MsG schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:15:
- Als ik wil landen en de throttle naar 0 gooi lijkt het alsof hij actief omhoog gaat. Ik lees hier meer over op internet, dit maar even uitzoeken. Ik heb hem nu maar geland door hem te disarmen toen ik dicht bij de grond kwam.
Komt door Airmode, staat standaard aan in BF3 als ik mij niet vergis.

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
[...]

- Betaflight is wel heel gevoelig, viel me ook al op in dat model in de software, als je een beetje pitch neer doet om naar voren te gaan ga je al bijna over de kop bij wijze van. Ik heb liever het volledige bereik van de stick voor maximaal een hoek van 45 graden bij wijze van, dan dat ik als beginner maar 10% van de stick moet gebruiken voor mijn bewegingen.
[...]
Uiteindelijk moet je toch leren wat de juiste uitslag voor de sticks is.

Training disks kunnen daarbij helpen.
http://flitetest.com/articles/limiter-discs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Hier is superexpo handig voor!
Dit zijn bijvoorbeeld mijn rates:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JHWcQqH.png
Het is zo niet super gevoelig, en (wat mij betreft) zo heerlijk te vliegen.

[ Voor 6% gewijzigd door noobgrinder op 11-10-2016 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat je expo een beetje te laag staat in betaflight. Als je deze flink opkrikt voorkom je de gevoeligheid in het midden van de sticks, maar heb je aan het eind wel full range. Ook zou je je RC rate wat kunnen verlagen. Beide worden niet zozeer veroorzaakt door BF, die is niet gevoelig. Het zijn meer de standaardwaarden die BF kiest, maar die kun je dus aanpassen :P
- Ik heb hem nu maar geland door hem te disarmen toen ik dicht bij de grond kwam.
The only way to land :+

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat is hoe iedereen het dus doet? Ik dacht gewoon laag vliegen en 0 throttle, want bij de arm speed vliegt hij ook niet meteen omhoog, was mijn redenering, dus kan ik op dat minimale draaitoerental ook wel landen. Maar blijkbaar heb je dan toch teveel lift ofzo. Wat doe ik fout?

En hoe weet de quadcopter magisch dat het midden van de stick qua waarde ook de hover-waarde is. Of moet je dat punt door trial en error proberen te bereiken?

[ Voor 22% gewijzigd door MsG op 11-10-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

MsG schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:44:
Dat is hoe iedereen het dus doet? Ik dacht gewoon laag vliegen en 0 throttle, want bij de arm speed vliegt hij ook niet meteen omhoog, was mijn redenering, dus kan ik op dat minimale draaitoerental ook wel landen. Maar blijkbaar heb je dan toch teveel lift ofzo. Wat doe ik fout?

En hoe weet de quadcopter magisch dat het midden van de stick qua waarde ook de hover-waarde is. Of moet je dat punt door trial en error proberen te bereiken?
Yep, gewoon disarmen anders blijf je stuiteren door airmode :P

Je quad weet niet of het midden gelijk staat aan hoveren, bij mij is 1/4 al gelijk aan hoveren.
Maar het is gewoon allemaal wennen, als ik hover nu ineens in het midden zou hebben dan worden de vluchten niet zo best denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar dat hij gek stuitert is overuidelijk airmode? Ik had hem namelijk willen instellen, en dacht ook te hebben ingesteld, dat hij op horizon mode gaat, tenzij ik actief de switch omzet. Maar blijkbaar staat dat niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Ja, als ik airmode uit zou zetten dan gebeurt dat niet meer (maar dat moet je niet willen).
Airmode wordt pas geactiveerd na een bepaalde throttle waarde, daarom gebeurt het niet als je voor het eerst armed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kars schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:31:
Ik denk dat het probleem van dolgedraaide inbusboutjes vaak komt door het niet diep genoeg of volledig recht plaatsen van de inbussleutel.
Daardoor komen de krachten verkeerd op de bout en krijg je een rond gat...

Zelf kijk ik ook goed naar de sleutel zelf, als deze al iets afgeronde kanten heeft dan gebruik ik 'm niet meer.
RonnieB82 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:13:
als een inbus rond is aan het uiteinde, kan je hem gewoon afknippen of afslijpen met een dremel.. dan is ie weer zo goed als nieuw!
De diameter van de boutjes is 2mm maar als ik dus de 2mm inbus bitjes gebruik kan ik die nog heen en weer halen in de socket. Bij de sockethead van 2.5mm is er geen speling. Net ook met een gloednieuwe bitjes set geprobeerd maar ook daar heb ik lichte speling. Het lijkt er dus op de de bitjes er niet diep genoeg in kunnen.
Ik moet nu toch een dremmel gaan aanschaffen dus dan zal ik de bitjes ook wat bij slijpen. De koppen zijn inderdaad wat rond geworden.
Net even m'n maiden gevlogen. Het was droog dacht ik. Viel wat tegen zag ik na het vliegen, maar even schoongespoten met CO2 en gedroogd.

[video]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Foto's zijn vóór de vlucht.

Wat ik merkte:

Nice! Hij lijkt inderdaad wel wat zenuwachtig vergeleken met die van mij.
Ik heb alle PID settings nog compleet stock staan in Betaflight maar volgens mij heb jij betere motoren dan ik.

Over motoren gesproken...ik ben bang dat er gisteren met uitboren perrongeluk wat metaal gruis/splinters in 2 van de motoren terecht is gekomen. Die draaien ineens totaal niet meer soepel. Van een CCW had ik nog een reserve liggen dus dat was niet zo'n probleem.

Je hoort bij iedere slag een kleine tik. Ik heb lang gezocht met een loep onder een lamp maar kan niets vinden helaas.
Ik heb geprobeerd de behuizing van de motor af te halen om te kijken of ik hem kon schoonmaken en na een hoop gekloot kreeg ik het schroefje er aan de onderkant wel vanaf maar kreeg de motor verder niet open helaas.

Een nieuwe DYS motor kost 16 euro en een setje, sterkere, Racingstar motoren kost 23 euro dus daar maar 4 van besteld. Kan nooit kwaad voor dat geld lijkt me en lees er veel goede reviews over, zeker voor de prijs. Dit zijn 2600kv motoren trouwens, heb nu 2300kv. Ik kijk het wel nog even aan met de DYS motoren want vind het zonde om ze zo weg te gooien en de CW motor waar ik geen vervanging van had draait nog wel redelijk maar bij lange na niet zo soepel als het hoort.

Al met al toch een duur geintje geworden zo, die crash :(

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Een dot perslucht (busje van de Action a 3 euro) er door heen jagen? Zo heb ik de dauwdruppels van het gras ook van m'n quad geblazen. Ik ga nog even spelen met de settings. Heb mijn ESC's ook enkel geüpdatet en niks aangepast, behalve de draairichting van de 2 motoren. Dat niet-lineaire besturen, superexpo, klinkt mij ook goed in de oren. Daarnaast dacht ik dat air mode automatisch de modus was waarin hij niet zelf levelt, maar je hebt nog tientallen modi volgens mij waarin hij niet self leveled.

Wat ik veel dus zie doen is dat hij airmode al toepast als je hem armed, en dat je de horizon mode op een aparte stick hebt. Ik had nu airmode/horizon op 1 stick, waardoor het niet beide aan kon. Zo leer je weer mooi bij :-).

Mijn min throttle waarbij de motoren opspinnen is trouwens hoger dan dezelfde build van een maat. Maar daardoor heb ik domweg minder resolutie in de besturing?

Krijg je op 4S met 2600KV geen bottleneck met je 20A ESC's? Of zit jij al op andere ESC's tegenwoordig?

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 11-10-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:28

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

ik heb bijna alle inbusboutjes vervangen voor nieuwe. Sinds ik zmr250 had overgenomen hadden boutjes lekker veel spelling :P Tegenwoordig koop ik ze bij rchobbyparts.nl of microschroeven.nl (twee namen 1 webwinkel)

Mijn kwad is nu ernstig gehavend, lcd scherm is stuk (FC is kk.2.1) nu kan ik niet meer bij settings komen maar FC doet gewoon wel, alle spacers staan scheef, scheve boutjes dus nieuwe erin doen. En arm moet vervangen worden. Nou ik ga maar eens aan de slag met klussen. Foto's komen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsG schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:32:
Een dot perslucht (busje van de Action a 3 euro) er door heen jagen? Zo heb ik de dauwdruppels van het gras ook van m'n quad geblazen. Ik ga nog even spelen met de settings. Heb mijn ESC's ook enkel geüpdatet en niks aangepast, behalve de draairichting van de 2 motoren. Dat niet-lineaire besturen, superexpo, klinkt mij ook goed in de oren. Daarnaast dacht ik dat air mode automatisch de modus was waarin hij niet zelf levelt, maar je hebt nog tientallen modi volgens mij waarin hij niet self leveled.

Wat ik veel dus zie doen is dat hij airmode al toepast als je hem armed, en dat je de horizon mode op een aparte stick hebt. Ik had nu airmode/horizon op 1 stick, waardoor het niet beide aan kon. Zo leer je weer mooi bij :-).

Mijn min throttle waarbij de motoren opspinnen is trouwens hoger dan dezelfde build van een maat. Maar daardoor heb ik domweg minder resolutie in de besturing?

Krijg je op 4S met 2600KV geen bottleneck met je 20A ESC's? Of zit jij al op andere ESC's tegenwoordig?
Ik ben bang dat dat niet heel veel zin heeft aangezien er vrij sterke magneten in de motoren zitten en het om kleine splinters of gruis moet gaan. Maar kan wel eens een busje halen inderdaad, kan nooit kwaad.

Er was een ESC stuk gegaan tijdens mijn laatste crash dus ik heb inderdaad nieuwe ESC besteld, 30a BLHeli_S ESC dus die 2600kv gaat nu wel lukken. :) Die crashes zijn best handig om direct de boel te upgraden. :P Dat dure geintje ligt dus eigenlijk gewoon aan mijzelf. :+

Je kan in de configuratie tab Airmode altijd aanzetten forceren onder Other Features.
Ik denk dat geen enkele andere mode dan nog werkt. Nooit getest die optie omdat ik die liever niet aan heb. :P

In de Modes tab kan je vervolgens de modes aan een stick toewijzen. Zo heb ik op een 3 way stick op 1 Angle mode, 2 Horizon mode en 3 Airmode.

Heb je je ESC al gekalibreerd?
Als je de ESC gekalibreerd hebt moet je even naar de min en max throttle per ESC kijken in BLHeli Suite.
De gene met de hoogste min_throttle en de gene met de laagste max_throttle vul je in bij de eerste ESC (de master) en schrijf je weg naar de rest van de ESC (de slaves). Dan pas ga je de min_throttle in Betaflight configureren.
Het klopt overigens dat de verschillende ESC nooit 100% hetzelfde zijn. Praktisch onmogelijk en heel erg duur om ze allemaal exact hetzelfde uit de fabriek te krijgen geloof ik.
Die wijsheid heb ik uit dit filmpje van Joshua Bradwell.
Zandhaas schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:43:
ik heb bijna alle inbusboutjes vervangen voor nieuwe. Sinds ik zmr250 had overgenomen hadden boutjes lekker veel spelling :P Tegenwoordig koop ik ze bij rchobbyparts.nl of microschroeven.nl (twee namen 1 webwinkel)

Mijn kwad is nu ernstig gehavend, lcd scherm is stuk (FC is kk.2.1) nu kan ik niet meer bij settings komen maar FC doet gewoon wel, alle spacers staan scheef, scheve boutjes dus nieuwe erin doen. En arm moet vervangen worden. Nou ik ga maar eens aan de slag met klussen. Foto's komen later.
Jij ook al? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Radiance op 11-10-2016 16:00 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:28

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Ja. Ik vermoed een stoorzender bij die eerste veld met clubhuis :P want iedere keer ik daar vloog, reageerde kwad soms niet waardoor hij op de laatste vlucht het dak van clubhuis wilde doorboren. Bij andere velden heb ik geen last van. Zou het door lichtmasten kunnen zijn. Maja clubhuis-kwad 1-0. Salliant detail. Ik moet ladder thuis meenemen om op het dak komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de achterkant kan je jezelf makkelijk optrekken aan de regenpijn en ramen die daar zitten. Althans, ging mij vrij makkelijk af op m'n slippers :P

ik heb trouwens nooit problemen gehad met signaal op welk veld dan ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Radiance op 11-10-2016 16:35 ]

Youtube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C4D
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 13:09

C4D

Kan inmiddels iedereen aanraden om zelf een multirotor frame te ontwikkelen.
45 euro :)

Frame gewicht: 80 gram (4mm carbon + 3D print canopy)
AOW gewicht: 295 gram (zonder lipo)

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/txis65hk5/X_frog_208.jpg

psn: lupusergo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

C4D schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:24:

[afbeelding]
Dat ziet er goed uit! Wat zijn de verdere specs? :) .

Heb je de carbon armen op de 3D print geschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D

C4D

Sumerechny schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:27:
[...]

Dat ziet er goed uit! Wat zijn de verdere specs? :) .

Heb je de carbon armen op de 3D print geschroefd?
Thanks. De 3D print heeft 4 voetjes die met M3 schroeven vast zitten op het frame. Het materiaal is TPU, niet kapot te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/e8d25m4et/Screen_Shot_2016_10_12_at_12_35_00.png

-Matek HUBOSD PDB (omgekeerd geïnstalleerd)
-OpenPilot Mini CC3D Revolution met Raceflight (met double-sided tape op de PDB geplakt)
-X4R depinned
-Unify Pro Vtx
-HS1177 cam
-EMAX RS2205 2300kv
-Racestar V2 blheli_s ESCs

[ Voor 10% gewijzigd door C4D op 12-10-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

C4D schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:24:

[afbeelding]
Nice!
Het enige carbon is een onderplaat en daar dan de canopy boven op?
Dus zonder standoffs e.d.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C4D

C4D

noobgrinder schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:53:
[...]

Nice!
Het enige carbon is een onderplaat en daar dan de canopy boven op?
Dus zonder standoffs e.d.?
Yup. Alleen de onderplaat is carbon. Standoffs zijn niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/lqcn11nop/Screen_Shot_2016_10_12_at_13_01_21.png

Voorgaande en dit model + 4 schroeven is alles wat nodig is...naast 4 nylon standoffs voor de PDB :)

[ Voor 33% gewijzigd door C4D op 12-10-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

C4D schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:55:
[...]

Yup. Alleen de onderplaat is carbon. Standoffs zijn niet nodig.
Beter :9~ , standoffs zijn toch wel het meest irritante op een frame. Ze gaan altijd kapot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Of je krijgt de schroefjes er niet meer uit :X

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Laatst online: 05-10 18:44
Hoi allemaal,
Dit leek me de juiste plek om mijn vraag te stellen. Momenteel is er op ibood een actie voor een drone met 720p camera, voor 70 euro. Is dit een mooie drone om te kopen als beginner, of zijn er betere te koop rond dit budget?
http://www.ibood.com/extr...one-met-720p-en-wifi.html

Ik heb verder geen ervaring met het besturen van een drone, dus zou er graag niet al te veel geld aan uit geven (aangezien het waarschijnlijk wel eerst mis zal gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

sjenk schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:20:
Hoi allemaal,
Dit leek me de juiste plek om mijn vraag te stellen. Momenteel is er op ibood een actie voor een drone met 720p camera, voor 70 euro. Is dit een mooie drone om te kopen als beginner, of zijn er betere te koop rond dit budget?

Ik heb verder geen ervaring met het besturen van een drone, dus zou er graag niet al te veel geld aan uit geven (aangezien het waarschijnlijk wel eerst mis zal gaan).
http://www.banggood.com/S...72724.html?rmmds=category

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb de schroefjes eruit gekregen maar wel m'n top plate een beetje beschadigd.
Geen idee hoe lang ie nog gaat uithouden nu en reserve top plates zijn lastig te vinden.

Misschien dan toch maar die Realacc 210x bestellen voor het geval dat. :+
Alleen wel jammer dat ik dan achteraf beter het hele pakket in 1x had kunnen bestellen. Was wel ietsjes duurder geweest maar dan had ik ook weer een nieuwe SPF3 waarbij ik de pin headers dan naar binnen had kunnen solderen.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

:+
MsG schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:44:

Is het niet gewoon aktie reactie.
Op Nimitz zet men ook grote plaat achter F18 om net wat meer afzet te geven.
Bij landen met race quadcopter heb de grond als afzet en hoe dichterbij hoe sterker. Ool krijg je ook de turbolentie.
Dat is het hoppen je komt omlaag in hoover mode maar onder 30 CM is hoever power te veel door dat grond benaderd en je lucht stroom geblokkeerd wordt dat is extra push wat je krijgt.
Kan ook zijn dat je min throlte waarde te hoog staat.
1100 bij erg lichte racer krijg je hem moeilijk omlaag ipv 1045.
Heb je ook geen airmode nodig.
Bij gras landing met wat hoog grass disarmen wij de racer 20 cm boven omdat de props dan grass happen en door de draairichting de racer voor en achter aanzienlijk gras vreet en dat is vaak van dat natte sappig spul dat met dust spuitbus ook niet weg krijgt.

Toch wel nadeel van die open designs.
Die 3D printed pods zoals de Shendrone Mako en Orca zijn dan best wel handig , geeft gesloten Hull.
QAV heeft ook van die zij plaat strips om de boel dicht te maken.
Alleen heb geen QAV wel ZMR en FLIP

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hij gaat echt actief omhoog, dus het is niet alleen het ground effect. Maar het blijkt dus door airmode te komen. Ik ga hem even finetunen en dan maar weer eens een vlucht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MsG schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 07:43:
Hij gaat echt actief omhoog, dus het is niet alleen het ground effect. Maar het blijkt dus door airmode te komen. Ik ga hem even finetunen en dan maar weer eens een vlucht maken.
Zoals hier al aangegeven: zet je min_throttle van je motoren lager :)
Ik gebruik CleanFlight maar heb mijn min_throttle op 1050 staan. Als ik AIRMODE inschakel draaien de motoren mooi rustig en heb ik geen lift.
Landen kan dan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjenk schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:20:
Hoi allemaal,

Degene die lasharor aangeeft is prima om te starten, onderstaand model zou ook kunnen (heb je ook FPV over Wifi):
Eachine H8W

Of als je het heel goedkoop wil (zonder camera):
Eachine E30

[ Voor 12% gewijzigd door Kars op 14-10-2016 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 20:51

Mitchell

Ondertitel

Als je een wat grotere quadcopter wilt met FPV dan kan ik de Syma X8G aanraden. Dat is zeg maar het grote broertje van de X5SW-1.

Gearbest: http://www.gearbest.com/rc-quadcopters/pp_211850.html?wid=21
Banggood: http://www.banggood.com/S...-Quadcopter-p-985603.html
AliExpress: https://nl.aliexpress.com...Angle-HD/32639722083.html (mogelijkheid om tussen de 2MP camera en de 8MP HD camera te kiezen)

Let op, zover ik weet is de 8MP HD camera NIET FPV. Also, met groot bedoel ik ook echt groot: http://www.hightechtoys.n...20camera%20drone%2005.jpg

Signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MsG schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 07:43:
Het komt inderdaad door Airmode en het feit dat de PID loop actief blijft. De reden is niet het ground-effect, met air mode heb ik zelf zelfs heel erg weinig last van ground-effect, ik kan zeer laag vliegen met airmode.

In simpele bewoording werkt het volgens mij zo; de PID loop is actief en de quad "denkt" dat je lekker aan het vliegen bent. Met een juiste I waarde worden invloeden van buitenaf gecorrigeerd. Als er bijvoorbeeld veel wind is zal I ervoor zorgen dat de hoek van je quad zo zal blijven; de wind blaast je naar achter en I zorgt ervoor dat je onmiddelijk weer naar voren pitched om dit te corrigeren. Stel nu dat je gaat landen... Je krijgt over het algemeen dan een "tik" van de grond en dan gaat je I dus behoorlijik over de zeik, omdat hij hiervor wilt corrigeren. Dat zorgt voor dat bounce effect volgens mij. Als je namelijk heeeel zachtjes kan landen zul je geen bounce ervaren.

De makkelijkste oplossing hiervoor is airmode uitzetten als je weet dat je gaat landen. Ik heb een 3-pos switch voor disarm-arm-airmode. Al moet ik zeggen dan ik dan nog gewoon disarm boven de grond, want ja, I love airmode :+

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Hmm interesting. Ik gebruik ook betaflight. Had de PID's al wel licht aangepast maar nog niet voldoende. Stond nog op de planning. Heb de P en I met stapjes opgehoogd en ik merk dat het minder begint te worden. Hij blijft véél stabieler. Thanks!
noobgrinder schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:07:
[...]

Leuk verslag Kars!
Ook leuk om mezelf eens te zien vliegen vanuit een heel ander perspectief :)

[...]

[...]

Hmmm, je zou eens wat kunnen spelen met je PID's door de P in kleine stapjes te verhogen en kijken wat er dan gebeurd.
Toen ik voor het eerst begon met vliegen had ik dat ook met Cleanflight en ik deed toen nog niks met de PID's.
Ik gebruik nu al een behoorlijke tijd Betaflight en met de stock PID's waren er nooit rare afwijkingen.
Het tunen klinkt allemaal erg ingewikkeld maar ik ben maar gewoon wat gaan proberen en nu vliegen ze allebei lekker strak :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Interessante ontwikkeling.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2756129

Digitale ESC signalen.

Youtube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Mijn god hé! Die video is echt insane. Inderdaad een mooie ontwikkeling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb van het weekend weer wat te doen! :)

Morgen kan ik de Eachine QX90 ophalen op het postkantoor.
Ook zullen mijn nieuwe ESC en PDB bezorgd worden alleen ben ik helaas aan het werk. Ik plak denk ik een briefje op de deur dat de postbode ze bij de buren mag afleveren maar weet niet of ie dat doet omdat er altijd voor getekend moet worden. Anders kan ik die maandag ophalen. Best wel kut eigenlijk dat ze niet op zaterdag bij het postkantoor afleveren of een 2e aflever poging doen op zaterdag.

Zou chill zijn als ik alles alvast in elkaar kan zetten dit weekend en dan volgende week als de motoren aankomen alleen die nog hoef vast te solderen op de ESC.

Maar ik ga me in ieder geval vast en zeker vermaken met de Eachine! :)

Ik heb trouwens ook nog een Yihua 936 soldeerstation besteld bij Hobbyking voor 22 euro inclusief verzenden. Die kan ik morgen naast het postkantoor bij de schoenmaker ophalen. :P (GLS)

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Radiance schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:30:

Ook zullen mijn nieuwe ESC en PDB bezorgd worden alleen ben ik helaas aan het werk. Ik plak denk ik een briefje op de deur dat de postbode ze bij de buren mag afleveren maar weet niet of ie dat doet omdat er altijd voor getekend moet worden. Anders kan ik die maandag ophalen. Best wel kut eigenlijk dat ze niet op zaterdag bij het postkantoor afleveren of een 2e aflever poging doen op zaterdag.

Zou chill zijn als ik alles alvast in elkaar kan zetten dit weekend en dan volgende week als de motoren aankomen alleen die nog hoef vast te solderen op de ESC.

Ik heb trouwens ook nog een Yihua 936 soldeerstation besteld bij Hobbyking voor 22 euro inclusief verzenden. Die kan ik morgen naast het postkantoor bij de schoenmaker ophalen. :P (GLS)
Het is een hobby he. Dus een beetje geduld is niet verkeerd: het hebben van de zaak is het einde van het vermaak :D
Ik wacht ook op spullen: frame, krimpkous voor led-balkjes, schuimvoetjes, vtx en groene kingkong props. Daarnaast bestel ik begin van de volgende maand nog een camera en wat kleine dingetjes :P

Hebben jullie ook bij de meeste propellors dat die niet helemaal in balans zijn? Plakbandje doet wonderen, maar als je een klein beetje speling hebt op motor assen resulteert dat gelijk in jitter op de gyro en accelerator sensor. Hierdoor schokt soms mijn quadcopter. Nu las ik wel dat een LPF in cleanflight dat kan oplossen. Ook het ietsje losser schroeven van de FC met rubber ringetjes dat ook wel afvangt, maar ik ben bang dat dit de gevoeligheid van de drone op de stick minder maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BoAC schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:44:
[...]

Het is een hobby he. Dus een beetje geduld is niet verkeerd: het hebben van de zaak is het einde van het vermaak :D
Ik wacht ook op spullen: frame, krimpkous voor led-balkjes, schuimvoetjes, vtx en groene kingkong props. Daarnaast bestel ik begin van de volgende maand nog een camera en wat kleine dingetjes :P

Hebben jullie ook bij de meeste propellors dat die niet helemaal in balans zijn? Plakbandje doet wonderen, maar als je een klein beetje speling hebt op motor assen resulteert dat gelijk in jitter op de gyro en accelerator sensor. Hierdoor schokt soms mijn quadcopter. Nu las ik wel dat een LPF in cleanflight dat kan oplossen. Ook het ietsje losser schroeven van de FC met rubber ringetjes dat ook wel afvangt, maar ik ben bang dat dit de gevoeligheid van de drone op de stick minder maakt.
Het begin van het vermaak is toch het beginnen met bouwen? :P
Geduld is iets wat ik nooit echt heel veel heb gehad trouwens maar je hebt in dit geval helaas weinig keus. :P

Ik heb zelf nog nooit echt gekeken naar de balans van m'n props maar ik zie regelmatig voorbij komen dat mensen ze balanceren met druppeltjes nagellak, misschien werkt dat beter dan plakband?
Wat het softmounten betreft zou dit geen kwaad moeten kunnen. Ik heb ook een aantal keer voorbij zien komen dat de combinatie Multishot met hoge KV motoren oscillaties kunnen veroorzaken.
Er was iemand in het Betaflight topic op RC Groups die hier zelf 3d geprinte standoffs voor had bedacht van een specifiek materiaal.
Dat was deze post:
http://www.rcgroups.com/f...=35785741&postcount=38781

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Radiance schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:30:

Waarom neem jij al weer afscheid van de ESC en de PDB? Is de Matek toch niet alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
MsG schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:24:
[...]

Waarom neem jij al weer afscheid van de ESC en de PDB? Is de Matek toch niet alles?
Je hoeft er niet direct afscheid van te nemen. Het is leuk om meerdere drone's te hebben of andere combinaties te proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MsG schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:24:
[...]

De Matek was kapot, althans dat denk ik. De 12v BEC van de PDB waarop de VTX was aangesloten kakte in waardoor mijn video signaal compleet verloren ging. Ik heb alles nagelopen wat er mis kon zijn maar kon niet zo zeer iets vinden. Buiten dat was ie slecht gesoldeerd omdat ik toen der tijd alleen nog een 30w niet gereguleerde soldeerbout had.

Daarbij zijn het beiden upgrades. Zo zit in mijn huidige PDB de OSD al geïntegreerd wat weer een chip scheelt en zijn dit BLHeli_S ESC die meer current kunnen hebben. BLHeli_S zou een heel stuk sneller moeten zijn en zoals het er nu naar uit ziet gaat DShot, waar ik eerder vandaag een link over plaatste, ook werken op BLHeli_S ESC. Dan wordt het ESC signaal digitaal ipv analoog wat naar het schijnt minder fout gevoelig is en minder last heeft van alle noise die er gegenereerd wordt.
Dat hele DShot verhaal wist ik nog niet toen ik het besteld had maar is mooi meegenomen. Het is nu nog in de alpha fase en werkt vooralsnog alleen op KISS ESC dus het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik dat kan installeren maar Mulishot of Oneshot42 zou ook al snelheidswinst moeten opleveren in het verwerken van de signalen. Ik zal dat nu vast nog niet heel erg gaan merken maar kwaad zal het ook niet kunnen. :)

Kort gezegd was een kapotte ESC en een wellicht kapotte PDB die slecht gesoldeerd was een goede reden voor mij om te upgraden. Daarbij kan ik de Micro MinimOSD vaarwel zeggen wat behoorlijk wat extra ruimte en een stuk schonere build gaat opleveren.

En inderdaad wat BoAC zegt, gewoon leuk om weer wat nieuws te proberen.

Ik wil sowieso ook op een x frame gaan overstappen en misschien bouw ik dan deze upgrades daar op over en gebruik m'n oude gear op mijn huidige frame al zal ik dan alleen een nieuwe littlebee esc, dys motor en nieuw pdb moeten aanschaffen. Ik heb daar nog niet echt over nagedacht maar misschien dat ik die dan ga gebruiken om alleen LoS mee te vliegen en te gebruiken met mijn stiefzoon als ie wat meer ervaring heeft met micro quads. Helemaal afschrijven doe ik dus inderdaad niet. De onderdelen die ik over hou gaan gewoon bewaard worden en wie weet komen ze ooit nog van pas.

[ Voor 15% gewijzigd door Radiance op 13-10-2016 22:44 ]

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van alle overgebleven onderdelen gewoon een backup-kwad bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Zojuist een MinimOSD besteld via Banggood. Iemand ervaring met deze kleine OSD's icm Naze32/Betaflight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Ik gebruik ook BLHeli_S met multishot. Ben benieuwd of dit DShot zoveel verschil gaat maken.
Radiance schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 22:32:
[...]

De Matek was kapot, althans dat denk ik. De 12v BEC van de PDB waarop de VTX was aangesloten kakte in waardoor mijn video signaal compleet verloren ging. Ik heb alles nagelopen wat er mis kon zijn maar kon niet zo zeer iets vinden. Buiten dat was ie slecht gesoldeerd omdat ik toen der tijd alleen nog een 30w niet gereguleerde soldeerbout had.

Daarbij zijn het beiden upgrades. Zo zit in mijn huidige PDB de OSD al geïntegreerd wat weer een chip scheelt en zijn dit BLHeli_S ESC die meer current kunnen hebben. BLHeli_S zou een heel stuk sneller moeten zijn en zoals het er nu naar uit ziet gaat DShot, waar ik eerder vandaag een link over plaatste, ook werken op BLHeli_S ESC. Dan wordt het ESC signaal digitaal ipv analoog wat naar het schijnt minder fout gevoelig is en minder last heeft van alle noise die er gegenereerd wordt.
Dat hele DShot verhaal wist ik nog niet toen ik het besteld had maar is mooi meegenomen. Het is nu nog in de alpha fase en werkt vooralsnog alleen op KISS ESC dus het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik dat kan installeren maar Mulishot of Oneshot42 zou ook al snelheidswinst moeten opleveren in het verwerken van de signalen. Ik zal dat nu vast nog niet heel erg gaan merken maar kwaad zal het ook niet kunnen. :)

Kort gezegd was een kapotte ESC en een wellicht kapotte PDB die slecht gesoldeerd was een goede reden voor mij om te upgraden. Daarbij kan ik de Micro MinimOSD vaarwel zeggen wat behoorlijk wat extra ruimte en een stuk schonere build gaat opleveren.

En inderdaad wat BoAC zegt, gewoon leuk om weer wat nieuws te proberen.

Ik wil sowieso ook op een x frame gaan overstappen en misschien bouw ik dan deze upgrades daar op over en gebruik m'n oude gear op mijn huidige frame al zal ik dan alleen een nieuwe littlebee esc, dys motor en nieuw pdb moeten aanschaffen. Ik heb daar nog niet echt over nagedacht maar misschien dat ik die dan ga gebruiken om alleen LoS mee te vliegen en te gebruiken met mijn stiefzoon als ie wat meer ervaring heeft met micro quads. Helemaal afschrijven doe ik dus inderdaad niet. De onderdelen die ik over hou gaan gewoon bewaard worden en wie weet komen ze ooit nog van pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

B_sHoRtY schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:22:
Zojuist een MinimOSD besteld via Banggood. Iemand ervaring met deze kleine OSD's icm Naze32/Betaflight?
Ja, eens maar nooit meer :P
Ze werken, maar het neemt extra ruimte/gewicht in beslag en de voltage naar de minimosd moet 100% stabiel zijn (anders krijg je dat die uit valt).
Ik neem nu nooit meer een losse OSD maar kies voor ingebouwd in de FC of de PDB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_sHoRtY
haha oke! Zat inderdaad ook te kijken naar een OSD ingebouwd in de PDB.
Ik ga eerst dit maar eens proberen. Ben benieuwd..
noobgrinder schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:52:
[...]

Ze werken, maar het neemt extra ruimte/gewicht in beslag en de voltage naar de minimosd moet 100% stabiel zijn (anders krijg je dat die uit valt).
Ik neem nu nooit meer een losse OSD maar kies voor ingebouwd in de FC of de PDB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 07:24

klaaz

it's me!

Hoi samen!

Na enige weken spelen met mijn hubsan X4 107 heb ik ook een stapeltje onderdelen besteld voor mijn eerste racing drone. Het is de ZMR250 geworden met PCB groundplate. Voor de aandrijving heb ik een 4-tal MT2204 brushless motoren er bij gedaan met 20A esc's (bl-heli). Props: 4045 en 5030 2-blads. Uiteraard heb ik er spares bij en ook een set extra armen voor de ZMR-250. Zender heb ik ooit al eens gekocht: Radiolink AT-9 mode 2. Uiteraard heb ik daar een ontvanger bij.

De controller is een Naze rev6 full version omdat ik een beetje wil (kunnen) spelen met hoogte en gps.

Ik wil er aan de ene kant een beetje mee (leren) knallen en aan de andere kant rustig experimenteren met de Naze (wat autonome functies proberen te gebruiken).

Dat betekend dat ik de ene keer power wil hebben en de andere keer een wat langere vluchtduur.

Ik heb nog geen Lipo's gekocht omdat ik bang ben dat die vanuit China misschien problemen geven met transport. Die haal ik dus lokaal, bijvoorbeeld bij Hobbyking.

Ik weet echter niet zo goed welke Lipo's ik het beste kan aanschaffen met mijn vlieggedrag. De ene keer licht en veel power, de andere keer wellicht wat zwaarder en gewoon lekker lang hangen. Ik realiseer me dat zwaar ook weer invloed heeft op de vliegduur.

Wat zijn goeie Lipo opties om mee te beginnen voor deze quad?

Oh ja: er zit ook FPV bij. Camera en transmitter. Standaard spul. heeft ook invloed op het gewicht natuurlijk...

[ Voor 4% gewijzigd door klaaz op 14-10-2016 10:25 . Reden: aanvulling fpv ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noobgrinder schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:52:
[...]

Ik sluit mij hier bij aan, dat is ook de reden waarom ik nu voor de HubOSD gegaan ben.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Radiance schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:23:
[...]

Ik sluit mij hier bij aan, dat is ook de reden waarom ik nu voor de HubOSD gegaan ben.
Dat hij op de PDB zit is toch geen garantie dat de spanning wel stabiel zal zijn? Een goede Lipo met hoge C-waarde is dan beter, die zakt minder in elkaar bij grote belasting :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

BoAC schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:29:
[...]

Dat hij op de PDB zit is toch geen garantie dat de spanning wel stabiel zal zijn? Een goede Lipo met hoge C-waarde is dan beter, die zakt minder in elkaar bij grote belasting :)
Het ligt niet aan de lipo bij een minimosd, hij gebruikt namelijk maar 5V. Als deze echter een beetje afwijkt dan reset de minimosd, dit komt doordat er een namaak max chip wordt gebruikt en deze zijn erg gevoelig voor kleine spannings wisselingen.
Ik moest een ander PDB kopen omdat het PDB wat ik toen gebruikte tijdens het vliegen dus kleine afwijkingen kreeg (+- 0,1V) en hierdoor viel de OSD uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
klaaz schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:21:
Hoi samen!

Na enige weken spelen met mijn hubsan X4 107 heb ik ook een stapeltje onderdelen besteld voor mijn eerste racing drone. Het is de ZMR250 geworden met PCB groundplate. Voor de aandrijving heb ik een 4-tal MT2204 brushless motoren er bij gedaan met 20A esc's (bl-heli). Props: 4045 en 5030 2-blads. Uiteraard heb ik er spares bij en ook een set extra armen voor de ZMR-250. Zender heb ik ooit al eens gekocht: Radiolink AT-9 mode 2. Uiteraard heb ik daar een ontvanger bij.

De controller is een Naze rev6 full version omdat ik een beetje wil (kunnen) spelen met hoogte en gps.

Ik wil er aan de ene kant een beetje mee (leren) knallen en aan de andere kant rustig experimenteren met de Naze (wat autonome functies proberen te gebruiken).

Dat betekend dat ik de ene keer power wil hebben en de andere keer een wat langere vluchtduur.

Ik heb nog geen Lipo's gekocht omdat ik bang ben dat die vanuit China misschien problemen geven met transport. Die haal ik dus lokaal, bijvoorbeeld bij Hobbyking.

Ik weet echter niet zo goed welke Lipo's ik het beste kan aanschaffen met mijn vlieggedrag. De ene keer licht en veel power, de andere keer wellicht wat zwaarder en gewoon lekker lang hangen. Ik realiseer me dat zwaar ook weer invloed heeft op de vliegduur.

Wat zijn goeie Lipo opties om mee te beginnen voor deze quad?

Oh ja: er zit ook FPV bij. Camera en transmitter. Standaard spul. heeft ook invloed op het gewicht natuurlijk...
Hobbyking is een prima plek voor je LiPo's. Vooral vanuit EU warehouse zijn ze supersnel geleverd :)

Het meeste zie je 1500mAh LiPo's op dit soort frames. Je zou 2200mAh kunnen proberen, maar door het toegenomen gewicht verlies je weer wat vliegtijd.

Ik merk zelf wel dat vliegstijl heel veel invloed heeft op vliegtijd.
Lekker rustig vliegen geeft bij mij ongeveer 7 minuten vliegtijd (op een 3S 1500mAh 45C accu), maar freestylen met veel punches kan de vliegtijd naar 3 minuten terugbrengen ;)

Dan is er nog de vraag: ga je voor 3S of 4S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noobgrinder schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:40:
[...]

Het ligt niet aan de lipo bij een minimosd, hij gebruikt namelijk maar 5V. Als deze echter een beetje afwijkt dan reset de minimosd, dit komt doordat er een namaak max chip wordt gebruikt en deze zijn erg gevoelig voor kleine spannings wisselingen.
Ik moest een ander PDB kopen omdat het PDB wat ik toen gebruikte tijdens het vliegen dus kleine afwijkingen kreeg (+- 0,1V) en hierdoor viel de OSD uit.
Dat dus. Als ik alle lovende verhalen moet geloven over de HubOSD gaat het een hele verbetering zijn tenopzichte van wat ik had, zowel qua noise als stabiliteit van de OSD.

Ik lees er in ieder geval heel veel goeds over en wat ik nu had werkte toch al niet lekker dus gewoon maar proberen toch. De PDB met OSD was 12 euro dus je valt er ook geen bult aan als het hem niet wordt en dan kan ik altijd mijn oude micro minimosd er weer tussen zetten.
B_sHoRtY schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:29:
Ik gebruik ook BLHeli_S met multishot. Ben benieuwd of dit DShot zoveel verschil gaat maken.
[...]
ESC kalibreren is dan verleden tijd en ook max en mid throttle hoeven er niet meer mee afgesteld te worden. En de errors door noise schijnen te verdwijnen en looptimes kunnen nog lager. Of dat laatste echt merkbaar is weet ik niet maar dat er minder kans is op foute signalen door noise lijkt me al een mooie winst.

[ Voor 58% gewijzigd door Radiance op 14-10-2016 11:07 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Ja inderdaad! Ik zie 't wel. Als het niet werkt heb ik 't geprobeerd en koop ik een PDB met geintegreerde OSD. Heb nu helemaal niets geen informatie in m'n bril..
Radiance schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:01:
[...]

Dat dus. Als ik alle lovende verhalen moet geloven over de HubOSD gaat het een hele verkering zijn tenopzichte van wat ik had, zowel qua noise als stabiliteit van de OSD.

Ik lees er in ieder geval heel veel goeds over en wat ik nu had werkte toch al niet lekker dus gewoon maar proberen toch. De PDB met OSD was 12 euro dus je valt er ook geen bult aan als het hem niet wordt en dan kan ik altijd mijn oude micro minimosd er weer tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik geen last had gehad van wegvallende signalen met deze setup had ik nu ook nog steeds de minimosd gebruikt. Bij mij viel ie heel af en toe uit, niet heel erg storend nog.

Ik ben gewoon wat gaan rond zoeken wat een mooie vervanger zou zijn van mijn huidige pdb en kwam dus op deze uit.

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Groot gelijk. Als die MinimOSD voor mij niet werkt zoek ik wel weer verder :)
Radiance schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:10:
Als ik geen last had gehad van wegvallende signalen met deze setup had ik nu ook nog steeds de minimosd gebruikt. Bij mij viel ie heel af en toe uit, niet heel erg storend nog.

Ik ben gewoon wat gaan rond zoeken wat een mooie vervanger zou zijn van mijn huidige pdb en kwam dus op deze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Kars schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:00:
[...]

Hobbyking is een prima plek voor je LiPo's. Vooral vanuit EU warehouse zijn ze supersnel geleverd :)

Het meeste zie je 1500mAh LiPo's op dit soort frames. Je zou 2200mAh kunnen proberen, maar door het toegenomen gewicht verlies je weer wat vliegtijd.

Ik merk zelf wel dat vliegstijl heel veel invloed heeft op vliegtijd.
Lekker rustig vliegen geeft bij mij ongeveer 7 minuten vliegtijd (op een 3S 1500mAh 45C accu), maar freestylen met veel punches kan de vliegtijd naar 3 minuten terugbrengen ;)

Dan is er nog de vraag: ga je voor 3S of 4S?
Dat moet ik nog uitzoeken (Even inlezen). De Escs kunen 2-4s aan maar bij de motoren staat: - No. of Cell : 2-3S. Dan ben ik beperkt tot 3S of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

klaaz schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Dat moet ik nog uitzoeken (Even inlezen). De Escs kunen 2-4s aan maar bij de motoren staat: - No. of Cell : 2-3S. Dan ben ik beperkt tot 3S of zie ik het verkeerd?
Dat ligt een beetje aan het type motor.

Normaal gesproken ben je dan idd gebonden aan 3S.

Al zijn er genoeg motoren die voor 3S gespect zijn, maar prima op 4S vliegen.
Zo heb ik een jaar gevlogen met sunnysky 2204 motoren, 2300kv. Deze zijn voor 3S gespect, maar ik vlieg ze alleen maar op 4S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_sHoRtY
Heb m'n oude DYS 1806 2300 KV ook op 4S gevlogen terwijl deze gespect zijn tot 3S
RonnieB82 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:23:
[...]

Dat ligt een beetje aan het type motor.

Normaal gesproken ben je dan idd gebonden aan 3S.

Al zijn er genoeg motoren die voor 3S gespect zijn, maar prima op 4S vliegen.
Zo heb ik een jaar gevlogen met sunnysky 2204 motoren, 2300kv. Deze zijn voor 3S gespect, maar ik vlieg ze alleen maar op 4S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Maar het zou kunnen betekenen dat 3S niet gaat werken als ik het goed begrijp. Is het dan niet slimmer om 3S te pakken?

Hoeveel c moeten ze kunnen leveren?

[ Voor 14% gewijzigd door klaaz op 14-10-2016 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
klaaz schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:21:
[...]

Voor mijn Emax motoren (MT2204-II Cooling 2300KV) zijn meerdere spec-sheets te vinden, waarbij de ene aangeeft 2-3S en de andere 2-4S... Maar ik heb al gelezen dat deze prima op 4S kunnen :)

Welke motoren heb je precies?

[ Voor 3% gewijzigd door Kars op 14-10-2016 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_sHoRtY
3S werkt altijd. Feit is alleen dat je quad minder krachtig is wanneer ze 4S aan zouden kunnen.
klaaz schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:26:
Maar het zou kunnen betekenen dat 3S niet gaat werken als ik het goed begrijp. Is het dan niet slimmer om 3S te pakken?

Hoeveel c moeten ze kunnen leveren?
Pagina: 1 ... 32 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.