Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:12
Radiance schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:23:
Ik dacht ook eens dat de boel niet goed werkte omdat de motoren ineens gas bij gingen geven en na wat rond zoeken kwam ik meerdere topics op rcgroups tegen waarin mensen zeiden dat dat een bekend probleem is als er geen props op zitten. Ik testte wel in angle mode geloof ik. Niet dat ik jou niet geloof hoor :P Alleen herinnerde me dat het niet altijd op een fout duidt. Die van mij vliegt verder ook prima voor zover ik kan oordelen.
Had je de controller wel de tijd gegeven bij het starten om zichzelf te calibreren? Ik heb ook wel eens gezien dat in cleanflight het model langzaam wegdraaide terwijl hij stilstond. Na opnieuw aansluiten en direct het model stil te laten staan gebeurde dat niet.. misschien was dat de oorzaak van het langzaam vanzelf opspinnen van de motoren :)

Overigens kun in cleanflight je de accelerometer en Gyro ook opnieuw kalibreren als je quad niet ge-armed is: Cleanflight manual
Ik heb trouwens vanavond voor het eerst met Betaflight 3 gevlogen en kreeg de indruk dat ie wat sneller reageert dan voorheen.
Maar ben zelf echt nog te onervaren om al dat soort dingen echt op te merken, kan ook tussen de oren zitten.
Heb je daarbij ook de pid- en rate-waardes de van de verschillende versies vergeleken en de is daarbij dezelfde pidcontroller actief?
In Cleanflight kun je ook de quad zeer snel laten reageren door goede pid-tuning :)
Welke flight controller gebruik je trouwens?

[ Voor 8% gewijzigd door BoAC op 13-09-2016 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet het, die zijn ook gekalibreerd.

Ik gebruik al een tijd geen Cleanflight meer maar Betaflight. Ik heb nog nooit met de PID waardes gespeeld maar de default settings van Betaflight zijn een stuk chiller dan die van Cleanflight vind ik.

Ik vind mijzelf nog te onervaren om met de PID settings te gaan kloten, dat komt later wel en ik vind de default settings van Betaflight tot nu toe prima.

De pid controller in Betaflight is ook een hele nieuwe volgens de chabelogs. Geen lux of multiwii meer dus.

Ik heb trouwens een sp f3 kloon van Banggood.

[ Voor 4% gewijzigd door Radiance op 13-09-2016 16:40 ]

Youtube

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
Heeft iemand toevallig iets gehoord over een 2e versie van de DJI Matrice 100? Ik ben namelijk aan het uitvogelen hoe de DJI SDK werkt, kom ik "M100 V_2.3" tegen. Ben van plan de M100 te kopen, maar als er een V2 uit komt wacht ik natuurlijk nog even.
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.io/qm86q4am1/2016_09_14_4.png

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Radiance schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:22:
Ah oke dan heb ik niks gezegd.

Ik heb ook nog een vraagje. De VTX die ik besteld heb heeft geen 5v uitgang maar kan ik dan de VTX en camera op dezelfde 12v BEC solderen? Of kan die camera dan op de 5v BEC waar geen filtering op zit?

Ik denk trouwens het probleem met mijn vtx gevonden te hebben. Video draadje vanaf de osd naar de VTX was los geschoten. Zal vanavond eens kijken of ik dat beter vast kan solderen en anders moet ik even een andere oplossing zien te vinden.
Hopelijk heeft hier nog niemand op gereageerd: vast solderen, en dan de hotglue gun erop zetten ter ondersteuning (mechanische ontlasting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
isman schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:22:
heb het voor elkaar gekregen dat pitch en roll nu de juiste motoren aansturen, nu loopt mijn motor 4 (cleanflight layout) niet sync alleen bij vol thr slaat hij aan.

Heb via cleanflight esc calibratie gedaan maar niet echt effect, ook calibrate remote gedaan geen effect. ik zou ook calibratie via reciever kunnen proberen maar dan moet ik alles uit elkaar halen, van het weekend maar proberen.. durf nu dan ook niet te vliegen. mocht er iemand zijn in omgeving den haag/voorburg die hier verstand van heeft en trek in een biertje heeft of appelsap, geef maar seintje.

[...]
Als je die procedure doet, bouw dan alsjeblieft iets als dit:

YouTube: "Smoke-stopper" protection device for RC plane quadcopter ...

Zo'n dubbele draad lamp (5V en 12V gloeidraden) vind je voor EUR 1.75 ofzo in een setje autolampen bij de Action. Mocht er iets mis gaan met het calibreren, fik je in ieder geval niet je motoren of ESC's door :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb er zelf dus nog nooit problemen mee gehad maar na het kijken van het filmpje ga ik toch maar zo'n smoke stopper maken. Kan nooit kwaad en is inderdaad super simpel!

Hotglue heb ik nog gebruikt om de boel te verstevigen en tot op heden ook nog niet nodig geweest maar bedankt voor de tip.

Youtube

• BoAC
cavey schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:03:
[...]

Als je die procedure doet, bouw dan alsjeblieft iets als dit:

YouTube: "Smoke-stopper" protection device for RC plane quadcopter ...

Zo'n dubbele draad lamp (5V en 12V gloeidraden) vind je voor EUR 1.75 ofzo in een setje autolampen bij de Action. Mocht er iets mis gaan met het calibreren, fik je in ieder geval niet je motoren of ESC's door :D
Denk er wel om dat het lampje zeker 2A aan kan omdat anders bij het initialiseren van de motors de esc's zichzelf uitschakelen omdat de spanning te ver inzakt :) Bij het initialiseren krijg je de piepjes die ook vermogen vragen, en die kan hij dan niet eens voor elkaar krijgen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 21:51
goeie tip van die smoke stopper.

maar hij is gisteravond de lucht ingegaan bleef hangen zoals filmpjes die ik vaak zie op youtube.
maar kon het niet laten toch heen en weer te vliegen, maar ging iets te ver waardoor er paniek was en viel 40 cm naar beneden, gevolg... props kapot. ik moet snel een keer naar kijkduin om daar eens goed en veilig te testen. wat een gevaar voor een beginneling.

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

Acties:
  • +2 Henk 'm!
isman schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:49:

maar hij is gisteravond de lucht ingegaan bleef hangen zoals filmpjes die ik vaak zie op youtube.
maar kon het niet laten toch heen en weer te vliegen, maar ging iets te ver waardoor er paniek was en viel 40 cm naar beneden, gevolg... props kapot. ik moet snel een keer naar kijkduin om daar eens goed en veilig te testen. wat een gevaar voor een beginneling.
Bestel maar vast een heel doosje props, want die ga je nodig hebben ;)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
BoAC schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:38:
[...]

Denk er wel om dat het lampje zeker 2A aan kan omdat anders bij het initialiseren van de motors de esc's zichzelf uitschakelen omdat de spanning te ver inzakt :) Bij het initialiseren krijg je de piepjes die ook vermogen vragen, en die kan hij dan niet eens voor elkaar krijgen ;)
Nu ja, daarom een autolampje, en dan degene met twee gloeidraden. Die heeft dan eh, 10W+25W ofzo, resulterend in 35W, op 12V is dat toch een mooie 3A. Zo snel uit m'n hoofd gegokt wat de twee gloeidraden verstoken.

Ik heb geen problemen met deze smokestopper om te initialiseren, en zelfs airmode aan te zetten/idle-up throttle stand). Kom niet los van de grond, dat dan weer niet. Maar kan zeker wel een dot gas geven voor de lamp ervoor zorgt dat de spanning valt en de ESC's resetten :D

En zo'n goedkoop setje autolampen bij de Action is beter dan een maand moeten wachten op een nieuwe set motors en esc's uit China :D

• isman
yes yes die heb ik al.
Kars schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:53:
[...]

Bestel maar vast een heel doosje props, want die ga je nodig hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat ik in het begin ook deed was de quad vast binden aan een touw. Kreeg die tip van iemand hier en dan hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat ie er vandoor gaat en dan heb je aan een klein stukje gras genoeg.

Youtube

• isman
Aan touwtje zat ik aan te denken, maar ben al een tijd bezig met bouwen en kon zo 1,2,3 geen touw vinden en zo gierig dat ik was gewoon zonder touw resultaat 2 kapotte props.

Maar ga nu zeker touw gebruiken voor testen en oefenen..
Radiance schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:55:
Wat ik in het begin ook deed was de quad vast binden aan een touw. Kreeg die tip van iemand hier en dan hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat ie er vandoor gaat en dan heb je aan een klein stukje gras genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
isman schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:57:
Aan touwtje zat ik aan te denken, maar ben al een tijd bezig met bouwen en kon zo 1,2,3 geen touw vinden en zo gierig dat ik was gewoon zonder touw resultaat 2 kapotte props.

Maar ga nu zeker touw gebruiken voor testen en oefenen..

[...]
Ik probeer af en toe deze methode aan te houden om de multirotor onder de knie te krijgen:

YouTube: RC Basics: Learning to fly a multirotor

Gebaseerd op de RADD flight school. Alleen nog maar te vinden via archive.org:
https://web.archive.org/w...models.com/eco/index.html

Hier gaat het los:
https://web.archive.org/w...s.com/eco/pre-Flight.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-10 13:17

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Ik ben begonnen met een simulator (hotprops, fpv freeride, liftoff, fpv event simulation)
Als je daar een paar dagen mee oefent dan gaat het in het echt een stuk beter ;)

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-09 18:55
En voor wie echt heel lui is om dit te knutselen, kwam ik deze gister tegen bij HobbyKing.
HobbyKing® ™ Boom Stopper w/Fuse

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Steeldunes schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:32:
[...]

En voor wie echt heel lui is om dit te knutselen, kwam ik deze gister tegen bij HobbyKing.
HobbyKing® ™ Boom Stopper w/Fuse
Deze heeft wel het nadeel dat:
1. Hij kan doorfikken bij een teveel vermogen;
2. Het is niet zichtbaar dat er meer vermogen wordt getrokken dan verwacht.

• cavey
In aanvulling: een zekering is trager dan een lampje die poof doet. Een zekering moet nog een bepaalde hoge stroom doorlaten voor het smelt, en dat kan toch meer zijn dan je apparatuur aankan (zie enkele discussies over de smokestopper op rcgroups.com)

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:19
Ik ben aan het kijken om een parallel charging bordje te kopen. Het laden van afzonderlijke accu's begint te lang te duren omdat ik veel sneller terug wil vliegen. :)

Ik heb mij al heel goed ingelezen en tutorials gekeken maar ben nu nog op zoek naar een goed bordje. Het is tenslotte een belangrijk onderdeel van het parallel laden. Ik kwam deze 2 bordjes tegen, beide met heel goede reviews:

1) http://www.banggood.com/A...apter-Plate-p-950883.html

2) http://www.hobbyking.com/...S_XT60_EU_Warehouse_.html

Met het bordje van Banggood kan ik tot 6 lipo's in 1 keer laden, met die van Hobbyking slechts 4. Je kan er natuurlijk altijd nog bordjes bijhangen maar dat wil ik liever nog niet.
Het bordje van Hobbyking heeft wel voor elke poort een zekering zitten, die van Banggood maar 1. Ik weet nu niet of dit heel veel uitmaakt.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35
glennvho schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:25:
Ik ben aan het kijken om een parallel charging bordje te kopen. Het laden van afzonderlijke accu's begint te lang te duren omdat ik veel sneller terug wil vliegen. :)

Ik heb mij al heel goed ingelezen en tutorials gekeken maar ben nu nog op zoek naar een goed bordje. Het is tenslotte een belangrijk onderdeel van het parallel laden. Ik kwam deze 2 bordjes tegen, beide met heel goede reviews:

Met het bordje van Banggood kan ik tot 6 lipo's in 1 keer laden, met die van Hobbyking slechts 4. Je kan er natuurlijk altijd nog bordjes bijhangen maar dat wil ik liever nog niet.
Het bordje van Hobbyking heeft wel voor elke poort een zekering zitten, die van Banggood maar 1. Ik weet nu niet of dit heel veel uitmaakt.

Wat denken jullie?
Ik gebruik ook een dergelijke oplossing, maar ben bang dat je je hier toch een beetje op verkijkt.

Wanneer je op deze manier gaat laden, zul je eerst moeten zorgen dat alle accu's nagenoeg dezelfde spanning hebben.

Als ik gevlogen heb breng ik daarna de accu's op opslagniveau. Op die manier weet ik dat de spanning van alle accu's en cellen ongeveer gelijk is, en wanneer ik wil gaan vliegen controleer ik eerst weer de spanning, om vervolgens de accu's parallel rap te kunnen laden na werktijd.

Wanneer jij met je accu's thuis komt kun je ze dus niet gelijk parallel opladen, je zult eerst de spanning van de verschillende accu's weer op een gelijk niveau moeten brengen, alvorens je ze aan elkaar kunt koppelen.

Doe je dat niet goed, dan krijg je vonken en/of vlammen.
Misschien is het handiger (indien je een auto hebt) om een paar eenvoudige laders aan te schaffen, zodat je de accu's in het veld kunt laden vanaf de accu van een auto.

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 07:17

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Zijn er meer mensen die geen zin hebben om in de brandende zon te gaan staan om te vliegen? Ik ben eerder vertrokken vanaf mijn werk maar na 10+ kilometer fietsen is het me toch teveel deze hitte! O-) .

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Sumerechny schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:16:
Zijn er meer mensen die geen zin hebben om in de brandende zon te gaan staan om te vliegen? Ik ben eerder vertrokken vanaf mijn werk maar na 10+ kilometer fietsen is het me toch teveel deze hitte! O-) .
Het is echt veel te warm inderdaad, helemaal met zo'n doos op m'n hoofd!

• Sumerechny

Sumerechny

noobgrinder schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:01:
[...]

Het is echt veel te warm inderdaad, helemaal met zo'n doos op m'n hoofd!
Ik ben toch het land even in gelopen en in de schaduw van de bomen gestaan, met het windje erbij was het heerlijk! M'n ZMR piekte in een bocht even boven de bomen uit, in de wind...controle kwijt...crash (geen ramp).

Uit reflex heb ik m'n rTxeven uitgezet tijdens het props vervangen, daarna ging de rTx niet meer aan! Dus na 5 minuten liep ik alweer naar huis :X
Sumerechny schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:39:
[...]
Uit reflex heb ik m'n rTxeven uitgezet tijdens het props vervangen, daarna ging de rTx niet meer aan! Dus na 5 minuten liep ik alweer naar huis :X
Jij hebt wel altijd een hoop pech zeg ;(
glennvho schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:25:

Wat denken jullie?
Je hebt ook nog deze van Hobbyking (zonder zekeringen). Prima ding, als je zekeringen nodig hebt weet ik niet of je wel parallel moet laden ;) (zelf al wel een bordje laten doorfikken hoor :+, maar ook weer gefixt met een bypass)
guapper schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:58:
[...]
Wanneer jij met je accu's thuis komt kun je ze dus niet gelijk parallel opladen, je zult eerst de spanning van de verschillende accu's weer op een gelijk niveau moeten brengen, alvorens je ze aan elkaar kunt koppelen.
Wat ik doe is volgens mij eenvoudiger (maar ik laad max 3 accu's parallel, meer kan mijn lader niet aan ;))
- Meet de voltages van de cellen van je lege accu's
- Onthoud de waardes en leg de accu's op volgorde, van leeg naar vol
- Als je er een aantal hebt die op dezelfde celvoltages zitten, dan aansluiten
- In het ergste geval begin je nu met 1 accu, die met het laagste voltage
- Laad deze met max 2C snel door naar het voltage van de volgende accu.
- Stop met laden
- Sluit de volgende accu erbij aan en ga weer laden, maar nu met 1 accu meer
- Vergeet de mah niet te verhogen eventueel.

Dit kost mij erg weinig tijd omdat mijn accu's altijd tussen 3.7 en 3.8 per cel zitten en laden van 3.7 naar 3.8 zeer snel gaat. Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Sensei_D op 15-09-2016 16:42 ]

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Sensei_D schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:41:
[...]
Jij hebt wel altijd een hoop pech zeg ;(
First world problems ;) .

Edit: Ik had het probleem snel te pakken trouwens. Gisteren heb ik de rTx even open gehad om te kijken hoe ik een switch moet vervangen die kapot is. Daarbij is een contact een beetje los geraakt, bij het neerleggen van de rTx is deze schijnbaar los geschoten.

...de switch was kapot omdat er een enthousiaste hond tegenaan gesprongen was, geen commentaar :+

[ Voor 49% gewijzigd door Sumerechny op 15-09-2016 16:59 ]

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag mijn H8 mini mogen ontvangen, echter problemen met mijn charger, die blijft blinken. Na wat soldeer werk blinkt hij niet in bepaalde posities maar echt opladen doet hij niet. Weet iemand waar je zo'n charger kunt halen in NL? Inmiddels wel een case lopen bij Banggood maar zal wel weer weken duren voordat ik een nieuwe oplaadkabel heb.

Ik ga nu naar Kijkduin. :)

Ga zo denk ik heel voorzichtig maar eens los acro proberen te vliegen. Laatste keer was niet zo'n succes maar ben inmiddels wel een stuk beter in horizon mode.

Edit: nou heb acro gevlogen, ging best oké maar in een poging de quad van de grond te redden gaf ik gas maar hij was niet level dus schoot opzij tegen een doelpaal aan en nu is het signaal draadje van het stekkertje van m'n RX geknapt dus kan weer naar huis haha. Hij deed het nog wel maar toen ik weg vloog viel ie ineens uit de lucht, toen ik ging kijken wat er loos was zag ik dat draadje los hangen.

Kwestie van nieuw stekkertje er tussen en alles moet weer werken maar ben bang dat het daar niet meer van gaat komen als ik naar de weersvoorspelling kijk voor het aankomende weekend.

[ Voor 29% gewijzigd door Radiance op 15-09-2016 19:23 ]

Youtube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

@ parrallel charging:
Vergeet niet dat je een stevige lader (en voeding!) moet hebben om dat bij te houden. Met de simpele $20-30 laders houdt het al snel op bij 2 of 3 lipo's tegelijk laden.

En zoals gezegd, let op dat je accu's allemaal rond dezelfde spanning zitten, anders kunnen er zaken doorfikken.

Hiermee laadt ik regelmatig tot 10 lipo's tegelijk op:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/63556758/lader.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Netjes, HP server voeding gemod zodat die netjes opstart en 12V/hoeveel ampere's uitspuugt?
iCharger 40 amp ding? Lijkt iig wel op wat Mr. Steel vandaag op youtube had gepost over z'n batterijen en lader gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die HP voeding moet wel 60A max kunnen leveren. Netjes gemaakt zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:28

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

RonnieB82 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:37:
En zoals gezegd, let op dat je accu's allemaal rond dezelfde spanning zitten, anders kunnen er zaken doorfikken.
[/url]]
hoeveel verschil mag het zijn in de waardes?
magnifor schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:58:
Vandaag mijn H8 mini mogen ontvangen, echter problemen met mijn charger, die blijft blinken. Na wat soldeer werk blinkt hij niet in bepaalde posities maar echt opladen doet hij niet. Weet iemand waar je zo'n charger kunt halen in NL? Inmiddels wel een case lopen bij Banggood maar zal wel weer weken duren voordat ik een nieuwe oplaadkabel heb.
een molex 51006? (1s lipo oplader googlen) die koop je bijna iedere rc shop denk ik.
verkeerde stekker? wijs ff aan :D
Afbeeldingslocatie: https://www.shoptronica.com/img/images/battery-connector.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Zandhaas op 16-09-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Het is inderdaad een icharger, de 308duo.
Niet zo zwaar als die van steele (die doet 40A per kanaal, deze doet 30A geloof ik), maar prima voor mijn doeleinden.

De HP voeding is max 63A, die houdt het prima bij... bij toeval vond ik deze voeding, deze is ook heel erg stil... zelfs als ik er 30A uit trek, gaat de fan nog niet echt herrie maken. (ik heb nog andere voedingen liggen die wél heel veel herrie maken)

@zandhaas; voor de accuspanning hou ik maximaal +-0.1V verschil aan. (en dan kijk ik naar de cellen, niet de totale spanning)

Sinds ik met een RROSD vlieg, die het aantal verbruikte mah meet, merk ik wel dat ik mijn lipo's een stuk consistenter leeg vlieg.
Ik land nu zodra ik ongeveer 1000mah verbruikt heb (op 1300mah lipo's), en dan zijn ze na wat rusten tussen de 3.7 en 3.8V per cel.
Hierdoor hoef ik ze bijna niet bij te laden om ze gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zandhaas schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:25:
[...]

hoeveel verschil mag het zijn in de waardes?

[...]

een molex 51006? (1s lipo oplader googlen) die koop je bijna iedere rc shop denk ik.
verkeerde stekker? wijs ff aan :D
[afbeelding]
Moet inderdaad een oplader hebben met Molex 51006. Thanks! Enig idee waar ik zeg maar voor een paar euro een usb naar Molex 51006 kan kopen? Zoek iets wat ik kan aansluiten aan mijn telefoonlader of laptop.;
Ik zag dat de meeting geplant staat op zondag 2 oktober er moet alleen nog een locatie gevonden worden.
Den Haag en omgeving raad ik af in ieder geval :P

Mijn VTX hebben ze gisteren geprobeerd te bezorgen maar was aan het werk dus die kan ik maandag ophalen op het postkantoor dus die zit er tegen die tijd wel op. :)

Ik heb er zin in ieder geval. Nu maar hopen op goed weer! :)

Youtube

• Ghostley
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik heb hier even wat expertise nodig, want ik ben het een beetje kwijt...

Ik heb een nieuwe build gemaakt op basis van een Alien/Martian frame met DYS 2205 Racing motoren en Little Bee ESC's.
Gekoppeld aan een Naze32 met Betaflight.
Alles heeft de meest recente firmware en de ESC's zijn gesynced.

Het probleem is, dat wanneer m'n throttle op +25% staat de motoren beginnen te stotteren.
Dusdanig dat het frame begint te 'wandelen' over de grond. Tijdens vliegen merk ik het niet echt, behalve tijdens het hoveren omdat natuurlijk bij iedere stottering de camera een tik krijgt.

Wat er vreemd aan is, dat wanneer ik via de motor-test binnen Beta-/Clean-flight het boeltje probeer, zijn ze perfect in sync, zonder stotteren van 0% naar 100% throttle. :/

Zie hier onder 2 filmpjes met wat ik bedoel:

YouTube: Engine stutter P.1

en:

YouTube: Engine stutter P.2

Wat kan het zijn?
Of is de Naze gewoon gaan hemelen? :?

PSN ID: Ancta

• Sumerechny

Sumerechny

Ghostley schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:11:

Ik heb een nieuwe build gemaakt op basis van een Alien/Martian frame met DYS 2205 Racing motoren en Little Bee ESC's.
Gekoppeld aan een Naze32 met Betaflight.
Alles heeft de meest recente firmware en de ESC's zijn gesynced.

Het probleem is, dat wanneer m'n throttle op +25% staat de motoren beginnen te stotteren.
Dusdanig dat het frame begint te 'wandelen' over de grond. Tijdens vliegen merk ik het niet echt, behalve tijdens het hoveren omdat natuurlijk bij iedere stottering de camera een tik krijgt.

Wat er vreemd aan is, dat wanneer ik via de motor-test binnen Beta-/Clean-flight het boeltje probeer, zijn ze perfect in sync, zonder stotteren van 0% naar 100% throttle. :/

Zie hier onder 2 filmpjes met wat ik bedoel:

YouTube: Engine stutter P.1

en:

YouTube: Engine stutter P.2

Wat kan het zijn?
Was dit vanaf het eerste moment al zo?

Ik kijk wat gek tegen die derde motor aan. Hoort die throttle zo achter te blijven op de rest?

• Ghostley
Sumerechny schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:16:
[...]

Was dit vanaf het eerste moment al zo?

Ik kijk wat gek tegen die derde motor aan. Hoort die throttle zo achter te blijven op de rest?
Ja, direct vanaf het begin al.
Het zijn motoren 1 en 3 die achterblijven.
Maar het vreemde is dus, dat wanneer ik via de motor-test tabjes de throttle verhoog (zonder TX) dan is er niets aan de hand en lopen ze alle vier prima.

Beide motoren daarnet losgehaald, het solderen geheel opnieuw gedaan, maar probleem blijft. :/

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

is het een naze rev5 of rev6?

de rev6 heeft een MPU6500 gyro, en die is behoorlijk gevoelig voor trillingen, waardoor ie soms wel eens wil gaan flippen.

• BoAC
Klopt, dat heb ik ook gemerkt bij onbalans in propellers.
Heb ik opgelost door de FC vast te zetten met rubbertjes en niet te vast te draaien.

[ Voor 43% gewijzigd door BoAC op 17-09-2016 20:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:59

lasharor

7 december 2004

Gates eindelijk binnen gekregen. Dus vandaag een beetje gevlogen. Had niet echt zin om het mezelf al te moeilijk te maken :P

Morgen maar eens iets leukers proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

Vandaag uurtje voordat de zon onderging bij Kijkduinse verladen velden even met arco mode gespeeld. moet wel zeggen dat heel leuk is. Vloog op LOS, mijn spotter vond poker belangrijker dan FPV :S
Oh ja mensen die naar Kijkduin gaan< gelieve je donkere/zwarte oude schoenen dragen. Die van mij is oranje geworden. Iets vuils op de grasveld. Check mijn laatste foto op mijn Album.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostley
RonnieB82 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:26:
is het een naze rev5 of rev6?

de rev6 heeft een MPU6500 gyro, en die is behoorlijk gevoelig voor trillingen, waardoor ie soms wel eens wil gaan flippen.
Het is inderdaad een rev6. Ik kwam nog een oude fc tegen in m'n bak met rommel en na die aangesloten te hebben was het probleem weg.
Ik zal eens kijken of ik hem met wat meer demping kan vastmaken. Thanks!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

lasharor schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:42:
Gates eindelijk binnen gekregen. Dus vandaag een beetje gevlogen. Had niet echt zin om het mezelf al te moeilijk te maken :P

[video]

Morgen maar eens iets leukers proberen :)
Is dat een Gemfan gate?
Deze had ik namelijk redelijk goedkoop gezien bij Hobbyking (http://www.hobbyking.com/...l?strSearch=gemfan%20gate)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zandhaas schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:54:
Vandaag uurtje voordat de zon onderging bij Kijkduinse verladen velden even met arco mode gespeeld. moet wel zeggen dat heel leuk is. Vloog op LOS, mijn spotter vond poker belangrijker dan FPV :S
Oh ja mensen die naar Kijkduin gaan< gelieve je donkere/zwarte oude schoenen dragen. Die van mij is oranje geworden. Iets vuils op de grasveld. Check mijn laatste foto op mijn Album.
Dan ligt het dus niet aan mij... Ik had laatst m'n quad op het dak van die kantine gevlogen en was er op geklommen en toen viel het me voor het eerst op dat mijn voeten ineens oranje waren. (droeg slippers) :P Dacht dat het iets op het dak was maar niet dus.

Misschien kunnen we nummers uitwisselen? Mijn vriendin heeft namelijk ook niet altijd zin om mee te gaan. :+ En misschien heeft isman daar ook interesse in? Haags groepje. :)

Ik heb trouwens vandaag ook m'n smokestopper gemaakt en op beide contact puntjes een draad gesoldeerd alleen daardoor brandde alleen het gedimde gloeidraadje dus iets te weinig power om de motoren te starten.
Ik had helaas alles al vast gelijmd toen ik tot de conclusie kwam dat ik die contact punten met elkaar moet verbinden en trok toen 1 van de contactpunten uit de fitting. Morgen of maandag dus maar even een nieuw setje lampjes halen en opnieuw proberen.

Maandag sowieso m'n nieuwe vtx op de quad monteren en een nieuw stekkertje tussen de fc en RX plaatsen en dan is ie weer ready to go.

[ Voor 27% gewijzigd door Radiance op 17-09-2016 21:18 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

noobgrinder schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:06:
[...]

Is dat een Gemfan gate?
Deze had ik namelijk redelijk goedkoop gezien bij Hobbyking (http://www.hobbyking.com/...l?strSearch=gemfan%20gate)
http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Komt ongeveer op dezelfde prijs uit. BIj HK moet je nog verzendkosten betalen.

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Ghostley schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:11:

Wat kan het zijn?
Of ik expertise heb? Hmm wel ervaring. Denk dat het je motor is.

Hoe ik er bij kom? Ik heb vandaag een motor naar zijn gootje geholpen, door het updaten van de KISSesc naar 1.02. Door een slechte grond kreeg ik een leuke witte wolk. 8)7

Die motor klinkt nu precies als het geluid op het filmpje van jou Motor nummer 3 en doet precies hetzelfde in de KISSgui :'(

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWalnut op 17-09-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG---77
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-07-2024
Vraag van een newbie. In heb nu (samen met mijn zoon) een syma x5, mini h8 en een jjrch31 (en een eachine e010 onderweg).
Nu zoek ik een transmitter die eigenlijk allen kan besturen. Mijn handen zijn wat groot voor de meegeleverde transmitters. Nu is mijn budget niet groot genoeg voor taranis. En ligt een turnigy9xr of een flysky fs? Of Devo7e meer in het budget.
Ik kan alleen niet veel vinden of deze alle bovenstaande quads kan besturen. Waar kan ik die info vinden?

PSN id: GG--77

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat gaat niet zo out of the box werken.
Je zult op iedere drone die je nu hebt de ontvanger moeten vervangen met een ontvanger waarmee de zender die je op het oog hebt mee overweg kan.

Als dat al mogelijk is, is de Taranis dacht ik toch wel de enigste optie omdat daar hele kleine ontvangers voor zijn. Die bij zo'n Turnigy of FlySky werken zijn aan de grote kant en zullen bijvoorbeeld al niet op de Eachine passen die onderweg is.

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GG---77 schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:02:
Vraag van een newbie. In heb nu (samen met mijn zoon) een syma x5, mini h8 en een jjrch31 (en een eachine e010 onderweg).
Nu zoek ik een transmitter die eigenlijk allen kan besturen. Mijn handen zijn wat groot voor de meegeleverde transmitters. Nu is mijn budget niet groot genoeg voor taranis. En ligt een turnigy9xr of een flysky fs? Of Devo7e meer in het budget.
Ik kan alleen niet veel vinden of deze alle bovenstaande quads kan besturen. Waar kan ik die info vinden?
Ik vraag me af of het mogelijk is wat je wil.

Het probleem bij de 'goedkope' drones is dat ze veelal een eigen communicatieprotocol hebben. Hierdoor kun je niet zomaar een FrSky of Devo laten praten met deze quads.

Er zijn toy-grade drones die hetzelfde protocol gebruiken. WLtoys staat daar bekend om, hun V222 transmitter praat met vele andere. Maar er is niet echt een duidelijk overzicht wie welk protocol gebruikt.

Verder, precies wat Radiance zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Radiance schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:52:
Dat gaat niet zo out of the box werken.
Je zult op iedere drone die je nu hebt de ontvanger moeten vervangen met een ontvanger waarmee de zender die je op het oog hebt mee overweg kan.

Als dat al mogelijk is, is de Taranis dacht ik toch wel de enigste optie omdat daar hele kleine ontvangers voor zijn. Die bij zo'n Turnigy of FlySky werken zijn aan de grote kant en zullen bijvoorbeeld al niet op de Eachine passen die onderweg is.
Een Turnigy zendmodule kan ook vervangen worden door een FrSky. De vraag blijft buiten dit om of het wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

Ik heb hier nieuwe turnigy accucell 6 80w. Het viel me op dat batterij meter heel anders weergeeft dan standaard batterij tester meter zoiets.
eerste cel geeft beide hetzelfde waarde aan maar bij tweede en derde geven heel anders: +0,02 en +0,17. Accucell geeft lagere waardes aan, wat betekent dat als ik met accucell ze naar 4,17 breng wat in theori met andere meter eigenlijk 4.34 wordt. Dat is toch niet goed toch?

Hoeveel stroom leveren jullie de lipos van 0.5A tot 6.0A. Ik zelf geef ze 2.5A. Ik zou graag schema/ervaring van do en dont over laden van meerdere lipos lezen van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ten eerste: stel je charger bij met behulp van een goede multimeter. Als het goed is kun je de Accucell 6 ook calibreren in het menu.

Ten tweede: laden met 2.5A is afhankelijk van je lipo. Charge rate van 1C (dus 1 x het aantal A van je lipo) is de aanbevolen max. Lager is beter voor behoud van je accu.

[ Voor 14% gewijzigd door Kars op 18-09-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:39

JK

Sinds de laatste fw update veel signal loss met mijn Phantom 3 Standard.
Straks maar even terug naar de vorige.... en ik gebruik het ding zo weinig, dat ik 'm te koop ga zetten binnenkort, na een laatste project waar ik mee bezig ben. Het is leuk, maar die regels (die ik gedeeltelijk aan de laars lap) maken het een stuk minder leuk. Een ROC light halen interesseert me weinig, want dan mag je nog minder en ben je verplicht ook nog eens voor 400 euro per jaar een verzekering af te sluiten.

Nu dus even duimen dat er minder video signal loss is met de lagere firmware. Zelfs als ie nog geen 5 meter van mij af is, krijg ik geen beeld. Controls blijven uiteraard altijd werken. Maar goed, de video antennes zitten in de controller, de 'controls' gaan via de externe antenne.

Voor andere DJI Phantom 3 Standard eigenaren die ook merken dat de reikwijdte kleiner is geworden van het videosignaal, of misschien helemaal geen signaal meer krijgen;

Op http://phantomhelp.com/Mo...Standard/#FirmwareArchive kan je de oude firmwares downloaden.

1. Download daar 1.5.7
2. Zet het .bin-bestand op een lege microsd-kaart in de root
3. Doe de microsd-kaart NIET in je Phantom, maar zet de Phantom + remote controller aan
4. Start op je tablet of smartphone de DJI Go app, als je bent verbonden met de quadcopter en blijf in het hoofdscherm.
5. Doe de microsd-kaart in de Phantom 3S, in de app zie je nu de status van de upgrade (eigenlijk downgrade dus)

Als je een andere microsd-kaart in het apparaat stopt, zorg er dan wel voor dat er geen andere .bin fw files in de root staan, anders pakt ie die misschien. :o
Let ook op dat de kaart waar je de .bin op zet, niet te klein is. Ik deed het 64MB bestand op een 1GB kaart, maar bij 20% kreeg ik dat de upgrade niet was gelukt. Bestand op een grotere sd gezet en presto!

Hij is nu aan het updaten, als ie op tijd klaar is en het is nog een beetje licht, ga ik 'm opnieuw testen op dezelfde plek als waar ik vanmiddag problemen had (al stond daar wel in de buurt een gsm-mast, maar had de problemen ook elders in een bosrijk gebied).

edit2; Een verschil van dag en nacht in het kwadraat. Prima video feed, die soms nog weg valt (wat af en toe kan gebeuren, maar veel minder vaak dan eerder). Zelfde gebied als vanmiddag. Ik doe dus geen updates meer.

[ Voor 50% gewijzigd door JK op 18-09-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het simpele stekkertje verwisselen van de RX werd helaas een kleine nachtmerrie.

Ik had de quad in elkaar laten zitten en na wat duwen en proberen had ik de contactjes in het stekkertje op de FC verbogen. Quad toch uit elkaar gehaald, contactjes recht gebogen dus wil het stekkertje er in doen maar door het wrikken had ik het stekkertje verzwakt denk ik want deze brak af.

Nu dus de draden rechtstreeks op de FC gesoldeerd en de boel verstevigd met hot glue en het werkt gelukkig allemaal weer. :)

Edit:
Ik heb trouwens een probleempje met fail safe als het signaal verloren gaat (transmitter uitzetten).
Aangezien ik MOTOR_STOP uit wil laten als ik straks weer FPV ga vliegen lijkt het mij wel handig als de motoren wel stoppen als het signaal verloren gaat.
Als ik MOTOR_STOP uit laat gebeurt dit echter niet als ik de transmitter uitzet, ze blijven langzaam draaien.

Als ik MOTOR_STOP heb aanstaan, de motoren kunnen dus uitvallen als ik de throttle naar beneden heb, vallen de motoren wel direct uit als ik de transmitter uit zet.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

[ Voor 36% gewijzigd door Radiance op 18-09-2016 21:40 ]

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Radiance schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:48:
Edit:
Ik heb trouwens een probleempje met fail safe als het signaal verloren gaat (transmitter uitzetten).
Aangezien ik MOTOR_STOP uit wil laten als ik straks weer FPV ga vliegen lijkt het mij wel handig als de motoren wel stoppen als het signaal verloren gaat.
Als ik MOTOR_STOP uit laat gebeurt dit echter niet als ik de transmitter uitzet, ze blijven langzaam draaien.

Als ik MOTOR_STOP heb aanstaan, de motoren kunnen dus uitvallen als ik de throttle naar beneden heb, vallen de motoren wel direct uit als ik de transmitter uit zet.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Waarom zou je MOTOR_STOP uitzetten? Ik heb dat t.a.t. aan staan, juist i.c.m. fail-safe.
Daarnaast gebruik ik AIR-mode, welke je motoren op throttle 0 nog iets laat draaien (waardoor je PIDs actief blijven).

[ Voor 21% gewijzigd door Kars op 18-09-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fair enough :)

Het was al weer even geleden dat ik me ingelezen had over airmode maar het lijkt inderdaad the way to go ipv nornale acro mode met motor_stop uit.

Nog iets, als ik mijn esc heb gekalibreerd zijn ze niet meer in sync. Min throttle is dan anders als ik in Blheli suite in de esc overview kijk. ESC 1 is 1036, 2 en 3 1028 en 4 1032 of iets in die richting. Als ik ze nu sync zijn ze allemaal 1036 net zoals de master dus.

Het valt mij ook op dat bij het in pluggen van de batterij de melodie van de esc niet altijd synchroon loopt. Ik heb hier over proberen te zoeken op Google maar kom niet echt tot een heldere conclusie. De motoren draaien allemaal tegelijk op als ik gas geef in ieder geval. Ik merk er in de lucht ook niet echt iets van dat er een probleem lijkt te zijn maar ben toch nieuwsgierig of iemand hier meer over kan vertellen.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

Het is normaal dat ESC iets afwijken dat komt door toleraties wat gebruikte SMD componenten volgen datasheets kunnen en mogen hebben.
Daarom starten ze niet te draaien op precies dezelfde waarde. Ook draaien ze niet lekker op punt dat ze beginnen te draaien. Er zijn op youtube die dat calibreren uitleggen.

De ene quad heeft min throttle van 1035 terwijl andere 1085 en andere op 1100
In cleanflight heb je 4 settings
Min throttlr 1050
Mid throtle 1500
Max throthle 1960
Nog een. 1000.

Bij calibreren motoren wordt 1000 en 2000 gezet.
Daarna kijk je wat max aangrijp punt is waar motoren soepel draaien.
Zet min throtle op of iets boven die waarde.
Kijk je naar max motor rpm daar waar meer throth geen invloed heeft dat is de deadband men pakt de laagste waarde als max throtle.
De ESC hebben werk gebied dat kleiner is dan 1000-2000 De FC met clean flight of betaflight schaald de min max ESC naar 1000-2000 van de TX input .
Die max rpm zoeken is tricky dat doen ze met stroom begrenzing en of lage cell count lipos. Zie in die youtube video.
Van Joshua Bardwell?
Sommige hebben hun ESC en of motoren gesmoked.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Pffff, weer een crash gehad met m'n LT210 en direct werkt m'n RX niet meer.
De crash was deze keer een stuk minder hard dan vorige keer (props ontploften toen op 50 meter hoogte).
Ik snap er niks van dat m'n RX nu al 2 keer kapot is gegaan, dezelfde RX op m'n ZMR180 doet het al meer dan 6 maand en heeft veel meer crashes gehad.
Als ik nu m'n Lipo inplug dan gaat de RX wel aan maar zodra de ESC's zijn gestart valt die weer uit :(

Filmpje van de crash:
[YouTube: https://youtu.be/-2kClMMBDrg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:18

MsG

Forumzwerver

Eindelijk alle motoren en PDB binnen van Banggood, nadat het opnieuw verzonden werd.

Binnenkort maar even bouwen en alvast een LiPo bestellen.

Kan je ook gewoon met een constante stroombron zonder LiPo de boel na solderen alvast testen? De LiPo ben ik qua grootte enzo nog niet helemaal uit. Twijfel nog wat over 1500 of 1800 65 C uit mijn hoofd. Wil een relatief duur onderdeeltje ook niet overhaast kopen, maar wil na het bouwen graag wel snel weten of alles technisch goed werkt.

Daarnaast kom ik er niet helemaal uit met de receiver. Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51hoSZsbgYL._SY355_.jpg
De Ia6B, die velen hier ook hebben.

Maar is dit de hele antenne? Of moet je vanaf die dikkere uiteindes zelf nog gaan klieren met draad en krimpkous? Ze zijn namelijk niet zo gek lang. Op sommige foto's zie ik mensen met enorme antennes als een soort insect, in een hoek van 90 graden onderling. Ik heb het gevoel dat de plaatsing en hoek van de antennes enorm nauw steekt, maar kan er ook weer niet heel veel inhoudelijke info over vinden. Op heel veel 250 mm quad foto's op Google kan ik de antennes bijvoorbeeld niet eens ontdekken.

Door die dikke uiteinden van de 6B kan je dit ook niet mooi door een gaatje ofzo steken, en los halen wil ik ook niet echt.

[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 19-09-2016 10:52 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:51:
[afbeelding]

Maar is dit de hele antenne? Of moet je vanaf die dikkere uiteindes zelf nog gaan klieren met draad en krimpkous? Ze zijn namelijk niet zo gek lang. Op sommige foto's zie ik mensen met enorme antennes als een soort insect, in een hoek van 90 graden onderling. Ik heb het gevoel dat de plaatsing en hoek van de antennes enorm nauw steekt, maar kan er ook weer niet heel veel inhoudelijke info over vinden. Op heel veel 250 mm quad foto's op Google kan ik de antennes bijvoorbeeld niet eens ontdekken.

Door die dikke uiteinden van de 6B kan je dit ook niet mooi door een gaatje ofzo steken, en los halen wil ik ook niet echt.
Ik heb dezelfde RX op m'n quads, ik heb het bevestigt met zipties aan de standoffs en dan met krimpkous er omheen, zit dan gewoon goed vast.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6fkXt6S.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:51:
Eindelijk alle motoren en PDB binnen van Banggood, nadat het opnieuw verzonden werd.

Binnenkort maar even bouwen en alvast een LiPo bestellen.

Kan je ook gewoon met een constante stroombron zonder LiPo de boel na solderen alvast testen? De LiPo ben ik qua grootte enzo nog niet helemaal uit. Twijfel nog wat over 1500 of 1800 65 C uit mijn hoofd. Wil een relatief duur onderdeeltje ook niet overhaast kopen, maar wil na het bouwen graag wel snel weten of alles technisch goed werkt.

[afbeelding]

Ik test sinds dit weekend mijn quad met de SmokeStopper die Cavey vorige week hier linkte en sluit die weer rechtstreeks aan op mijn aangepaste Xbox 360 adapter die ik ook gebruik om mijn Accucel charger van stroom te voorzien. Werkt prima en die Xbox adapter aanpassen is ook vrij simpel.

En net zoals noobgrinder hierboven monteer ik m'n antennes ook met een tie wrap en krimpkous aan de zijkant van m'n frame.

Krimpkous over de antenne tot de onderkant van het dikke gedeelte, tie wrap erdoor en die vast maken aan het frame.
Afbeeldingslocatie: https://radiance-fpv.nl/wp-content/uploads/20160608_214946.jpg
SG schreef op maandag 19 september 2016 @ 07:28:
Het is normaal dat ESC iets afwijken dat komt door toleraties wat gebruikte SMD componenten volgen datasheets kunnen en mogen hebben.
Daarom starten ze niet te draaien op precies dezelfde waarde. Ook draaien ze niet lekker op punt dat ze beginnen te draaien. Er zijn op youtube die dat calibreren uitleggen.

De ene quad heeft min throttle van 1035 terwijl andere 1085 en andere op 1100
In cleanflight heb je 4 settings
Min throttlr 1050
Mid throtle 1500
Max throthle 1960
Nog een. 1000.

Bij calibreren motoren wordt 1000 en 2000 gezet.
Daarna kijk je wat max aangrijp punt is waar motoren soepel draaien.
Zet min throtle op of iets boven die waarde.
Kijk je naar max motor rpm daar waar meer throth geen invloed heeft dat is de deadband men pakt de laagste waarde als max throtle.
De ESC hebben werk gebied dat kleiner is dan 1000-2000 De FC met clean flight of betaflight schaald de min max ESC naar 1000-2000 van de TX input .
Die max rpm zoeken is tricky dat doen ze met stroom begrenzing en of lage cell count lipos. Zie in die youtube video.
Van Joshua Bardwell?
Sommige hebben hun ESC en of motoren gesmoked.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb dat filmpje van Joshua gevonden maar nog geen tijd gehad om hem af te kijken. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Radiance op 19-09-2016 11:16 ]

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparcky
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 16:08
Zandhaas schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:54:
Vandaag uurtje voordat de zon onderging bij Kijkduinse verladen velden even met arco mode gespeeld.
Waar is dit ? "verladen velden" ? (Ik ben regelmatig in Kjikduin.)
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandawan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10 09:56
https://www.amazon.de/gp/...rd_r=V0259T2SEQRCKF9YH7Q0

Edit: verzend niet naar NL :-/

[ Voor 8% gewijzigd door Pandawan op 19-09-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas

Zandhaas

Sparcky schreef op maandag 19 september 2016 @ 13:18:
[...]

Waar is dit ? "verladen velden" ? (Ik ben regelmatig in Kjikduin.)
Bedankt.
Op de laatste alinea van 1e topic pagina staat link naar door tweakers gemaakt spots overal in NL. Check ff bij kijkduin voetbalveld.
Radiance heeft gisteren kleine haagse whatsappgroep geopend voor meeting en samenkomen op spot. Doe je het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:19
Ik heb welke lipo's gebruiken jullie en waar koop je ze?

Momenteel gebruik ik de graphene 1300mah 45c variant van Turnigy. Ik merk wel dat ik graag wat meer power wil hebben. Voor de 65C variant ben je bij HK al een kleine € 25 kwijt. Ik vermoed dat er dus betere en vooral lichtere alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

glennvho schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:48:

Momenteel gebruik ik de graphene 1300mah 45c variant van Turnigy. Ik merk wel dat ik graag wat meer power wil hebben. Voor de 65C variant ben je bij HK al een kleine € 25 kwijt. Ik vermoed dat er dus betere en vooral lichtere alternatieven zijn.
Ik heb laatst een Bonka 1300mah 75C Lipo gekocht bij https://www.fpv-parts.nl/lipo-batterijen.
Deze bevalt heel erg goed, ik vind 'm beter dan de turnigy graphenes 65C (die ook nog eens zwaarder zijn).
Ze zijn nu alleen helaas niet meer op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
noobgrinder schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:20:
[...]

Ik heb laatst een Bonka 1300mah 75C Lipo gekocht bij https://www.fpv-parts.nl/lipo-batterijen.
Deze bevalt heel erg goed, ik vind 'm beter dan de turnigy graphenes 65C (die ook nog eens zwaarder zijn).
Ze zijn nu alleen helaas niet meer op voorraad...
Wat zijn de vliegtijden voor deze verschillende accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

BoAC schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:47:
[...]

Wat zijn de vliegtijden voor deze verschillende accu's?
De Bonka heeft minder voltage sag, de vlieg tijden verschillen niet heel erg veel, er is vooral veel meer kracht beschikbaar.
Ik haal ongeveer 2:30 met de Bonka en 2:20 met de Graphene, dan zitten ze beide op 15.1V.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vanmiddag m'n nieuwe VTX opgehaald bij het postkantoor en hij doet het dus kan weer FPV gaan vliegen! :)

Het beeld in de goggles is scherp en ruisloos. Ook als ik gas geef blijft het beeld netjes en zonder ruis. Ik heb wel een condensator tussen de 5v BEC en mijn camera gezet maar er zit nu geen filtering meer tussen de VTX en de PDB behalve de filtering op de PDB zelf.
De transmitter zelf is ook een slag kleiner dan de kapotte Foxeer TM25. Ik plak de RX en VTX aan elkaar en plak die weer aan de top plaat van de quad en dan valt dat goed op. :)

Wat ook wel fijn is aan deze transmitter is dat je hem uit kan zetten. Zo was ik net dus even bezig met de ESC en stroom moest er dus op blijven maar dan word de VTX normaal erg heet. Even uitgezet dus en hij blijft mooi koel.

Ik was ook nog bezig met de failsafe en airmode maar het probleem blijft net zoals in acro bij motor_stop uit, de motoren blijven draaien op airmode rotatie als ik de transmitter uitzet. Ik draai de laatste Betaflight 3.0 en kan er verder vrij weinig over vinden. In horizon of angle mode stoppen de motoren wel.
glennvho schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:48:

Ik kwam de Infinity 4S 14.8V 1300mAh 70C Graphene lipo's tegen op Banggood en las er een aantal goede reviews over. (buiten Banggood om)
Ik denk dat ik er daar volgende maand 2 van wil bestellen.

Stiekem zit ik namelijk ook al te kijken naar een 2e build alleen is mijn vriendin het daar absoluut niet mee eens. :P
Dat wordt dan een RealAcc X210 frame met dezelfde DYS motoren die ik nu heb (heb nog 2 reserve dus dat scheelt in de kosten) Racerstar RS20Ax4 V2 20A BB2 48MHz Blheli_S (4 in 1 ESC) en een FC met OSD en eventueel PDB ingebouwd.
Mijn oog is gevallen op de nieuwe Omnibus AIO4 of een F3 V3 6Dof Flight Control AIO Intergrated with OSD BEC PDB.

Maar goed, dat wordt pas over een paar maanden op z'n vroegst. :P Maar kijken en puzzelen is ook leuk! :+

[ Voor 45% gewijzigd door Radiance op 19-09-2016 21:47 ]

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:18

MsG

Forumzwerver

Hebben mensen ook wel ervaring met 1800? Ik vraag me af of je dan weer minder vliegtijd hebt, of door de extra capaciteit toch weer langer. Hoop met rustig oefenen in het begin wel op iets meer te zitten dan 2 minuten :-P. Zit zelf een beetje te kijken naar 1500 65C of 1800 65C.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MsG schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:42:
Hebben mensen ook wel ervaring met 1800? Ik vraag me af of je dan weer minder vliegtijd hebt, of door de extra capaciteit toch weer langer. Hoop met rustig oefenen in het begin wel op iets meer te zitten dan 2 minuten :-P. Zit zelf een beetje te kijken naar 1500 65C of 1800 65C.
Ik heb 3 1500mah accu's en 1 1800mah accu. Qua vliegtijd scheelt het niet zo heel erg veel, hooguit een halve minuut tot een minuut. Wat ik wel merk is het extra gewicht van de 1800mah. Hij reageert dan een stuk lomper en heeft meer ruimte nodig om te draaien etc.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[V&A]

niet de bedoeling

[ Voor 86% gewijzigd door Nomad op 20-09-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 08:05
Ik zit ook te kijken naar het bouwen van mijn eigen drone, heb nu de Syma X8C, maar wil graag iets beters.
Zou de drone vooral willen gebruiken om video's en foto's te kunnen maken.

Nu zit ik mij een beetje te oriënteren op het camera gedeelte, ik wil de camera (wordt waarschijnlijk een GoPro of Xiaomi cam) graag vrij bewegen door middel van een 3 axis gimbal welke ik onder andere zelf kan besturen.

Heb dit forum en Google al geraadpleegd en maakte hierop uit dat de Z1 Tiny 2 precies doet wat ik wil, echter is dit een prijzige gimbal. Heb ook gezien dat hij begin dit jaar bij Hobbyking rond de €80,- heeft gekost als ik de reacties hier mag geloven. Nu zie ik hem helaas niet meer op de Hobbyking site staan, weet 1 van jullie misschien waarom hij tijdelijk €80, kostte en bij de rest van de winkels allemaal rond de €250,- kost ? (En waar ik hem eventueel goedkoper kan kopen? :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostley
Radiance schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:20:

Ik was ook nog bezig met de failsafe en airmode maar het probleem blijft net zoals in acro bij motor_stop uit, de motoren blijven draaien op airmode rotatie als ik de transmitter uitzet. Ik draai de laatste Betaflight 3.0 en kan er verder vrij weinig over vinden. In horizon of angle mode stoppen de motoren wel.

[...]
Heb je de airmode op een switch zitten, of always on ?
Het lijkt erop dat de settings in Betaflight deze waarde vasthouden zodra je je TX uitzet.
Je kan deze handmatig aanpassen naar een waarde zodat de switch uit staat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/evNcBhY.jpg

Of anders je RX failsafe button even een tikje geven zodra al je switches staan zoals je wilt tijdens een failsafe. :)

Als je dit allemaal al gechecked hebt, heb ik niks gezegd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 08-10 21:36
Guys, heeft er iemand een adresje waar ik een Phantom 4 zou kunnen huren voor een week of 2?
Andere vergelijkbare drone mag natuurlijk ook :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ghostley schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:54:
[...]

Het lijkt erop dat de settings in Betaflight deze waarde vasthouden zodra je je TX uitzet.
[afbeelding]

Of anders je RX failsafe button even een tikje geven zodra al je switches staan zoals je wilt tijdens een failsafe. :)

Airmode staat op een switch net als failsafe. Ik heb geprobeerd met set in failsafe de failsafe switch op 2000 te zetten wat de waarde is van die switch als ik hem omzet. Werkt niet helaas... Ik heb het inmiddels opgelost maar niet zoals ik wil. Als ik op een draaiknop, channel 6 op mijn TX, failsafe zet in Betaflight werkt het omdat failsafe op de TX die naar - 100% gooit als het signaal weg valt.

Ik hou failsafe liever op de kill switch ipv een draaiknop maar heb nog liever dat de motoren gewoon uitvallen als het signaal weg valt.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurrr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik gebruik er zelf eentje van 2200mah en eentje van 1500mah. 100 gram lichter. Bij mijn meetingen zit het verschil in de opwaartse snelheid en in het accelereren voorwaarts. Je ziet toch wel dat voor FPV racing gemiddeld 1400/1500mah wordt aangehouden (meer vanwege het gewicht).

Hier vlieg ik met 2200mah, zal er snel eentje maken met de 1500mah variant. Ik gebruik momenteel de Turnigy Graphene lipos, 4s, 65c. Hoe lang je kan vliegen is altijd lastig. Je weet ook niet hoe lang iemand in een auto kan rijden, ligt aan de persoon, type auto, configuratie, brandstof, weer, etc. eCalc gebruik ik voor de koude berekingen. Mijn conclusie is om echt het veld in te gaan het het zelf uit te proberen.

YouTube: Building a ZMR250 quadcopter (part 4) - new props - test flight 2 co...

[ Voor 16% gewijzigd door Gurrr op 20-09-2016 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostley
Radiance schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:36:
[...]
Airmode staat op een switch net als failsafe. Ik heb geprobeerd met set in failsafe de failsafe switch op 2000 te zetten wat de waarde is van die switch als ik hem omzet. Werkt niet helaas... Ik heb het inmiddels opgelost maar niet zoals ik wil. Als ik op een draaiknop, channel 6 op mijn TX, failsafe zet in Betaflight werkt het omdat failsafe op de TX die naar - 100% gooit als het signaal weg valt.

Ik hou failsafe liever op de kill switch ipv een draaiknop maar heb nog liever dat de motoren gewoon uitvallen als het signaal weg valt.
Dat is ook een optie.
Bij mij heb ik alles op een 3-positie-switch zitten.
1000=disarm, 1500=arm, 2000=arm + airmode (ongeveer)
Zowel op mn ontvanger als binnen betaflight heb ik die switch op disarm (1000) staan in geval van failsafe.
Instant baksteen-modus als het misgaat en dat maakt ook meteen m'n killswitch.
Of het de beste manier is weet ik niet, maar voor mij werkt dat. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb op een 3 way switch angle, horizon en airmode staan en op een 2 way arm en dan op een andere 2 way had ik failsafe.

Ik zal jouw optie eens proberen en dan angle vervangen voor disarm en die andere arm + horizon en arm + airmode.
Ik vind het nu nog prettig om op te stijgen met een level modus, bril op en over schakelen naar airmode en zo land ik ook weer. Level mode aan, bril af en dan landen.

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Radiance schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:20:
en een FC met OSD en eventueel PDB ingebouwd.
Mijn oog is gevallen op de nieuwe Omnibus AIO4 of een F3 V3 6Dof Flight Control AIO Intergrated with OSD BEC PDB.

Maar goed, dat wordt pas over een paar maanden op z'n vroegst. :P Maar kijken en puzzelen is ook leuk! :+
Ik heb ook interesse in de nieuwe Omnibus met ingebouwde OSD, maar waar kun je deze bestellen? Het liefste niet meteen een Chinese kloon. Iemand tips?

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Via de site van hun zelf, myairbot.com.

De pro versie is nu ook uit met BEC en power filter. Kost 45 dollar en 5 dollar verzendkosten.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2742116

Youtube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Eindelijk, het eerste filmpje waar ik best blij mee ben zonder dat ik loop te knippen en plakken :P
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hqEfX0dQ2Es]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gurrr schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:06:
[...]

Ik gebruik er zelf eentje van 2200mah en eentje van 1500mah. 100 gram lichter. Bij mijn meetingen zit het verschil in de opwaartse snelheid en in het accelereren voorwaarts. Je ziet toch wel dat voor FPV racing gemiddeld 1400/1500mah wordt aangehouden (meer vanwege het gewicht).

Hier vlieg ik met 2200mah, zal er snel eentje maken met de 1500mah variant. Ik gebruik momenteel de Turnigy Graphene lipos, 4s, 65c. Hoe lang je kan vliegen is altijd lastig. Je weet ook niet hoe lang iemand in een auto kan rijden, ligt aan de persoon, type auto, configuratie, brandstof, weer, etc. eCalc gebruik ik voor de koude berekingen. Mijn conclusie is om echt het veld in te gaan het het zelf uit te proberen.

YouTube: Building a ZMR250 quadcopter (part 4) - new props - test flight 2 co...
Ghostley schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:54:
[...]

[afbeelding]

Om hier nog even op terug te komen...ik heb het probleem opgelost met pure toeval.
Ik mis klikte met mijn muis in de Modes sectie van Betaflight en er sprong ineens een nieuwe channel open bij een van de opties.
Een van de draaiknoppen op mijn FlySky i6 (de rechter) dus die had ik als failsafe switch aangezet in zowel de zender als in Betaflight. De switch knoppen zijn namelijk niet als AUX channel toe te wijzen in de failsafe optie van de zender waardoor de ontvanger dus geen error naar de FC stuurt, probleem van de zender/ontvanger combo dus. Via die optie start de failsafe dus als het signaal wegvalt en door die mis klik en die extra optie om een kanaal toe te wijzen heb ik nu dus de oorspronkelijke kill switch terug gezet op AUX 3.

Om te voorkomen dat ik met de draaiknop perrongeluk failsafe activeer staat ie helemaal opengedraaid en failsafe op helemaal dicht. Moet dus perrongelijk een hele slag draaien om failsafe te activeren en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Dan tik ik eerder die switch perrongeluk aan. :P

Niet geheel netjes dus maar een prima work around dacht ik :)
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/83bee83a0190dbf2480b494354107e49.png

Dank voor het meedenken in ieder geval! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Radiance op 20-09-2016 19:33 ]

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Eeum? Waarom niet gebruik maken van een arm switch en gewoon failsafe via de receiver laten lopen? Gaat ook wel met die i6. Failsafe in de software is toch niet wat je wilt? DIng moet gewoon vallen als die geen signaal meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

lasharor schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:39:
Eeum? Waarom niet gebruik maken van een arm switch en gewoon failsafe via de receiver laten lopen? Gaat ook wel met die i6. Failsafe in de software is toch niet wat je wilt? DIng moet gewoon vallen als die geen signaal meer heeft.
Helemaal mee eens. Sterker nog, als het signaal wegvalt kan je de failsafe ook niet meer inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat was dus het probleem, dat deed ie dus niet. Ik heb failsafe op mijn i6 geconfigureerd en die gooit bij signaalverlies de throttle naar -100% (1000 in Betaflight) alleen het probleem dan was dat Betaflight dat in Airmode niet oppikt en de motoren dus als 0 throttle laat draaien in Airmode. Nu pikt de receiver een error op en schakelt failsafe in door dus throttle en AUX 2 naar -100% te gooien.
Als AUX naar -100% gaat (i6 failsafe) wat gelijkstaat als 1000 in Betaflight schakelt ie dus ook failsafe in omdat ik dat zo als bovenstaand geconfigureerd heb in Betaflight.

Tenzij jullie iets beters weten?

Ik gebruik trouwens al een switch om te armen.
Ik draai gemodde firmware op de i6 die alle 10 channels activeert.

Als ik nu de transmitter uitzet vallen de motoren gewoon netjes helemaal uit met deze configuratie.

Ik ga het eens proberen door een blokje te lopen en te vragen of m'n vriendin het in de gaten houdt als ik ver weg ben of ie dan uit valt en dan hou ik zelf de error waardes op de transmitter in de gaten.

Ik zou het anders niet weten maar dit lijkt mij de enigste en beste optie die ik kan configureren.

Edit:
Net een blokje gelopen met drone in airmode gearmed. Op het moment dat ik op mijn TX zag dat het signaal verloren was kreeg ik een app van m'n vriendin dat de motoren waren uitgevallen.

En nog even ter verduidelijking, die arm switch kan ik dus niet configureren in de failsafe van de i6. Alleen de sticks en draaiknoppen. Of ik heb ergens nog een setting in de zender verkeerd staan.

[ Voor 44% gewijzigd door Radiance op 20-09-2016 22:14 ]

Youtube

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb al een hele lange tijd mijn FC niet meer geupdate (BF 2.3.5 ofzo ;)), maar failsafe op een switch?? (ik zie het op de screenshot) Wat is het idee hierachter? Voor zover ik weet werkt het bij mij zo;

1. Communicatie tussen receiver en FC dood -> failsafe, alles uit
2. Communicatie tussen receiver en zender dood -> failsafe, alles uit.

2 kon ik met de hand testen en is het makkelijkst in te regelen. Zender uit, even wachten, motoren uit.
1 heb ik toevallig onlangs mogen "testen" :+ De solderingen tussen mijn ontvanger en FC waren geknapt bij een crash waardoor hij random uit de lucht viel. Dit was dus wanneer 1 in werking trad.

1 was ingesteld in Cleanflight onder kopje failsafe en 2 in de ontvanger.
Ik gebruik ook een disarm, arm, airmode switch en toch werkt bovenstaande goed. Dit is meteen mijn killswitch. Deze switch werkt ook alleen als een draaiknop helemaal open staat. Zo arm ik niet per ongeluk.

De failsafe in betaflight is toch voor situatie 1? In die situatie heb je juist geen switches meer, want je zender en ontvanger werken prima, alleen de FC ontvangt niets. Misschien is het nog vroeg, maar ik vind dit verwarrend :P

sensei_d.fpv channel

Ik heb gisteravond nog een optie gevonden in mijn zender om de channels anders te mappen, daar ga ik vanmiddag nog eens mee testen maar denk dat het hem daar in zit waarom het nu zo omslachtig geconfigureerd moest worden.

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Radiance schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:49:
Ik heb gisteravond nog een optie gevonden in mijn zender om de channels anders te mappen, daar ga ik vanmiddag nog eens mee testen maar denk dat het hem daar in zit waarom het nu zo omslachtig geconfigureerd moest worden.
Je combinatie rTx en rRx maakt wel veel uit bij dit probleem. In eerste instantie had ik een ongemodde Turnigy 9X, hierbij was het niet mogelijk om een hardwarematige failsafe in te stellen. Om deze reden heb ik een FrSky zendmodule in mijn Turnigy geplaatst. Als de verbinding tussen de rTx en rRx verbroken wordt gooit de rRx alle signalen naar 0.

In jouw situatie (vergeef me als ik het verkeerd begrijp) is het gevaar dat de rRx nog een signaal blijft sturen terwijl er geen daadwerkelijke input is vanuit de rTx. Een switch heeft dan geen zin en de FC kan het inkomende signaal zien als aansturing en dus lekker aan de haal gaan...

(nogmaals vergeef me als ik je verkeerd begrijp O-) )
noobgrinder schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:36:
Eindelijk, het eerste filmpje waar ik best blij mee ben zonder dat ik loop te knippen en plakken :P
[video]
Relax :) . Vlieg je toevallig in de omgeving Hoogezand (als ik de Tweakers map en gekoppelde filmpjes goed bekijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Sumerechny schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:54:

Relax :) . Vlieg je toevallig in de omgeving Hoogezand (als ik de Tweakers map en gekoppelde filmpjes goed bekijk)?
Ja, klopt.
Dit is m'n "standaard" veldje voor als ik rustig wil vliegen of nieuwe dingen ga uitproberen.
In dit geval was het de eerste keer vliegen met quad blade props (DAL Q5040).
Sumerechny schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:54:
[...]

Je combinatie rTx en rRx maakt wel veel uit bij dit probleem. In eerste instantie had ik een ongemodde Turnigy 9X, hierbij was het niet mogelijk om een hardwarematige failsafe in te stellen. Om deze reden heb ik een FrSky zendmodule in mijn Turnigy geplaatst. Als de verbinding tussen de rTx en rRx verbroken wordt gooit de rRx alle signalen naar 0.

In jouw situatie (vergeef me als ik het verkeerd begrijp) is het gevaar dat de rRx nog een signaal blijft sturen terwijl er geen daadwerkelijke input is vanuit de rTx. Een switch heeft dan geen zin en de FC kan het inkomende signaal zien als aansturing en dus lekker aan de haal gaan...

(nogmaals vergeef me als ik je verkeerd begrijp O-) )
Ik kan op mijn zender onder de RX opties failsafe configureren en die gooit daar dan ook alles naar 0 alleen Betaflight liet daardoor de motoren op min throttle draaien en dat wilde ik natuurlijk niet, alles moet gewoon uit bij signaal verlies. Daarom moest ik in Betaflight failsafe op een draaiknop zetten maar kan dus volgens mij met het aanpassen van de channels dit ook op een switch zetten. Maakt in weze niet zo heel veel uit. Als de RX dan geen signaal meer ontvangt gooit ie alles naar 0 inclusief de draaiknop waar ik failsafe op het gezet in Betaflight die dan dus vervolgens de software matige failsafe van Betaflight inschakelt.

Ik snap dat dit dan niet ideaal is maar ik zie geen andere mogelijkheid met mijn setup om bij signaal verlies de boel naar beneden te laten vallen.

Ik heb al gekeken naar een module MOD voor de Flysky i6 maar die bestaat (nog) niet. Er is iemand mee bezig en die heeft die 4 in 1 DIY module erin weten te zetten maar kan niet de interne zender uitschakelen waardoor de signaalsterkte zwak wordt. Als hij de interne module uitschakelt boot zijn zender niet meer dus hij kijkt nu of ie wat in de firmware kan vinden maar de laatste post is van juli dit jaar en hij zegt dat het in hold staat. Tot die tijd dus niet mogelijk om een andere RX te gebruiken dan de ia6b helaas. Of toch even flink sparen voor toch een Taranis, heb er eentje in een Nederlandse shop gezien voor 245e met koffer maar goed, dat heb ik nu even niet.

Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat deze hobby een blijver is dus mijn volgende investering gaat wel de Taranis x9d worden. Dan houd ik de Flysky voor de sims en als backup.

Youtube

• Sumerechny

Sumerechny

noobgrinder schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:01:
[...]

Ja, klopt.
Dit is m'n "standaard" veldje voor als ik rustig wil vliegen of nieuwe dingen ga uitproberen.
In dit geval was het de eerste keer vliegen met quad blade props (DAL Q5040).
Ik had het ook uit je profiel kunnen trekken bedenk ik net O-) . Wat voor FPV setup heb je?
Radiance schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:06:
[...]

Ik kan op mijn zender onder de RX opties failsafe configureren en die gooit daar dan ook alles naar 0 alleen Betaflight liet daardoor de motoren op min throttle draaien en dat wilde ik natuurlijk niet, alles moet gewoon uit bij signaal verlies. Daarom moest ik in Betaflight failsafe op een draaiknop zetten maar kan dus volgens mij met het aanpassen van de channels dit ook op een switch zetten. Maakt in weze niet zo heel veel uit. Als de RX dan geen signaal meer ontvangt gooit ie alles naar 0 inclusief de draaiknop waar ik failsafe op het gezet in Betaflight die dan dus vervolgens de software matige failsafe van Betaflight inschakelt.

Ik snap dat dit dan niet ideaal is maar ik zie geen andere mogelijkheid met mijn setup om bij signaal verlies de boel naar beneden te laten vallen.

Ik heb al gekeken naar een module MOD voor de Flysky i6 maar die bestaat (nog) niet. Er is iemand mee bezig en die heeft die 4 in 1 DIY module erin weten te zetten maar kan niet de interne zender uitschakelen waardoor de signaalsterkte zwak wordt. Als hij de interne module uitschakelt boot zijn zender niet meer dus hij kijkt nu of ie wat in de firmware kan vinden maar de laatste post is van juli dit jaar en hij zegt dat het in hold staat. Tot die tijd dus niet mogelijk om een andere RX te gebruiken dan de ia6b helaas. Of toch even flink sparen voor toch een Taranis, heb er eentje in een Nederlandse shop gezien voor 245e met koffer maar goed, dat heb ik nu even niet.

Ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat deze hobby een blijver is dus mijn volgende investering gaat wel de Taranis x9d worden. Dan houd ik de Flysky voor de sims en als backup.
Is je minimum input dat niet te hoog in Beta? Gooi deze een tik omhoog dan moet het opgelost zijn toch?
Minimum input staat op 950 voor failsafe inschakelt maar die - 100% van de zender is 1000 dus werkt niet.

Youtube

• Sumerechny

Sumerechny

Radiance schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:23:
Minimum input staat op 950 voor failsafe inschakelt maar die - 100% van de zender is 1000 dus werkt niet.
Waarom niet het minimum op 1050 zetten? (ik ben bang dat iets over het hoofd zie bij jou probleem/voorgaande posts :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Radiance schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:23:
Dit is goed! Maar.... dit is de FC failsafe, die kun je wat moeilijk testen; dan moet je namelijk je ontvanger van de FC loskoppelen terwijl je met je zender verbonden blijft. Je zult dan zien; motoren uit. Maar ik bedenk net dat wat jij wilt volgens mij ook heel makkelijk is zolang je ontvanger inderdaad failsafe ondersteunt. Wat ik namelijk heb; mijn default (en dus failsafe) positie van mijn disarm/arm/airmode switch is disarm. Dat moet jij ook doen, dat is namelijk het enige wat airmode in 1 klap kan uitzetten en dat is wat je zoekt.

sensei_d.fpv channel

Sumerechny schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:42:
[...]

Waarom niet het minimum op 1050 zetten? (ik ben bang dat iets over het hoofd zie bij jou probleem/voorgaande posts :P )
Als ik dan een control helemaal uit heb wat dan op 1000 staat gaat failsafe toch ook aan?

Min throttle is 1050, dat is het punt dat de motoren zonder stotteren gaan draaien. Dat is dan voor zo ver ik begrijp ook de hoeveelheid throttle die in airmode behouden wordt als je de throttle stick helemaal naar beneden hebt terwijl de transmitter waarde in Betaflight dan in wezen 1000 is.
Sensei_D schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:46:
[...]
Dit is goed! Maar.... dit is de FC failsafe, die kun je wat moeilijk testen; dan moet je namelijk je ontvanger van de FC loskoppelen terwijl je met je zender verbonden blijft. Je zult dan zien; motoren uit. Maar ik bedenk net dat wat jij wilt volgens mij ook heel makkelijk is zolang je ontvanger inderdaad failsafe ondersteunt. Wat ik namelijk heb; mijn default (en dus failsafe) positie van mijn disarm/arm/airmode switch is disarm. Dat moet jij ook doen, dat is namelijk het enige wat airmode in 1 klap kan uitzetten en dat is wat je zoekt.
Hieruit begrijp dat ik dan failsafe mode zou moeten vervangen voor disarm? In Betaflight? Dit komt toch op hetzelfde neer behalve dat je met failsafe nog een tijd kan instellen voordat ie daadwerkelijk geactiveerd wordt en naar stage 2 gaat (uit de lucht vallen). Mocht het signaal dan een halve seconde weg vallen maar daarna pakt ie hem weer kan je hem dus nog redden. Hij schakelt bij mij naar stage 2 na 1 seconde signaal verlies.

Zit trouwens eens naar de Taranis op Banggood te kijken omdat ik meer dan 100 euro aan punten heb op Banggood. Met belasting verzekering en verzend verzekering kom ik op 280 euro uit met een waterproof case. Als ik dan al m'n punten inlever als dat mogelijk is want je kant niet altijd alles inleveren zou ik dus een Taranis hebben voor rond de 170 euro. Alleen het blijft Banggood... Nooit problemen met ze gehad maar als ie kapot aankomt ofzo wordt het wel een kut verhaal. Of 245 euro in Nederland met aluminium case...Naja ik kijk tegen de tijd dat ik het geld heb wel. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Radiance op 21-09-2016 11:07 ]

Youtube

• Sumerechny

Sumerechny

Radiance schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:01:
[...]

Als ik dan een control helemaal uit heb wat dan op 1000 staat gaat failsafe toch ook aan?

Min throttle is 1050, dat is het punt dat de motoren zonder stotteren gaan draaien. Dat is dan voor zo ver ik begrijp ook de hoeveelheid throttle die in airmode behouden wordt als je de throttle stick helemaal naar beneden hebt terwijl de transmitter waarde in Betaflight dan in wezen 1000 is.
[...]

Hieruit begrijp dat ik dan failsafe mode zou moeten vervangen voor disarm? In Betaflight? Dit komt toch op hetzelfde neer behalve dat je met failsafe nog een tijd kan instellen voordat ie daadwerkelijk geactiveerd wordt en naar stage 2 gaat (uit de lucht vallen). Mocht het signaal dan een halve seconde weg vallen maar daarna pakt ie hem weer kan je hem dus nog redden. Hij schakelt bij mij naar stage 2 na 1 seconde signaal verlies.

Zit trouwens eens naar de Taranis op Banggood te kijken omdat ik meer dan 100 euro aan punten heb op Banggood. Met belasting verzekering en verzend verzekering kom ik op 280 euro uit met een waterproof case. Als ik dan al m'n punten inlever als dat mogelijk is want je kant niet altijd alles Ja leveren zou ik dus een Taranis hebben voor rond de 170 euro. Alleen het blijft Banggood... Nooit problemen met ze gehad maar als ie kapot aankomt ofzo wordt het wel een kut verhaal. Of 245 euro in Nederland met aluminium case...Naja ik kijk tegen de tijd dat ik het geld heb wel. :)
Dan zal hij inderdaad moeten triggeren, je hebt de controls echter nooit lang zo laag staan dat je op 1000 zit. Dit gebeurd nagenoeg alleen als je op de grond staat, maar als je failsafe dan aanslaat moet het geen probleem zijn.

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Sumerechny schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:18:
[...]
Ik had het ook uit je profiel kunnen trekken bedenk ik net O-) . Wat voor FPV setup heb je?
Cam: http://eu.banggood.com/70...ulticopter-p-1000385.html
Vtx: http://www.banggood.com/E...ulticopter-p-1033810.html

En ik heb de Quanum V1 + RC832 receiver.

Ik heb voor de cam nog een bordje bestelt om de instellingen te wijzigen, want nu is het niet zo best met licht/donker switchen. En het is ook geen 2.1mm lens, de 2.8mm lens op m'n andere quad heeft namelijk een grotere FOV dan deze.

• cavey
Hey Noobgrinder, het valt me op dat je vooral een kant op draait in al je filmpjes. Je moet ook wat meer bochten de andere kant op maken, anders krijg je een favoriete kant om te draaien (en volgens mij ben ik je enige subscriber :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Aha, dat is inderdaad een goeie, zoals je nu beschrijft is eigenlijk nog mooier inderdaad d:)b Dat heb ik dus (nog) niet met mijn oude firmware ;)
[...]
Zit trouwens eens naar de Taranis op Banggood te kijken omdat ik meer dan 100 euro aan punten heb op Banggood. Met belasting verzekering en verzend verzekering kom ik op 280 euro uit met een waterproof case. Als ik dan al m'n punten inlever als dat mogelijk is want je kant niet altijd alles inleveren zou ik dus een Taranis hebben voor rond de 170 euro. Alleen het blijft Banggood... Nooit problemen met ze gehad maar als ie kapot aankomt ofzo wordt het wel een kut verhaal. Of 245 euro in Nederland met aluminium case...Naja ik kijk tegen de tijd dat ik het geld heb wel. :)
Wil je per se de case en ontvanger die erbij zitten? Ik heb destijds voor rond 175 de taranis op HK Europe besteld zonder ontvanger en zonder case. Ik wist al dat ik die ontvanger die er toen bij zat niet wilde. En de case is wel leuk, maar ik heb al zoveel zooi om te zeulen, dan prop ik hem liever in mijn tas ;)
Sumerechny schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:11:
[...]

Dan zal hij inderdaad moeten triggeren, je hebt de controls echter nooit lang zo laag staan dat je op 1000 zit. Dit gebeurd nagenoeg alleen als je op de grond staat, maar als je failsafe dan aanslaat moet het geen probleem zijn.
Uhhh... de bedoeling van airmode is juist dat je relatief lang throttle 0 hebt ;)

sensei_d.fpv channel

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.