De grootste winst is denk ik toch te behalen in de 24uur vooruit.
- in die 24 uur heb je 2 periodes van lage energie prijs en 2 periodes van hoge energie prijs.
- je hebt een warme (dag) en koude (nacht) periode
- en je hebt een "gebruikers profiel" dat (in mijn geval) elke dag min of meer hetzelfde is: nachts maakt het niet uit of het warm of koud is; overdag liefst matig warm, avonds wat warmer.
Die 24 uurs behoefte zal je sowieso moeten afdekken dus "zelfs als je een hitte- of vries-golf ziet aankomen" zie ik niet hoe je daar met regelen op in kan spelen.
Een voorspeld veranderend gebruikersprofiel (van week naar weekend of andersom bijvoorbeeld) kan wel een motivatie zijn om meer dan 24uur vooruit te plannen.
Kortom... Persoonlijk houd ik het bij 24 uur vooruit, maar het is altijd leuk om iets anders gewoon te proberen. En als je het voor elkaar bent ben ik wel benieuwd naar de bevindingen.
Iets wat WEL heel belangrijk is bij plannen: "zorgen dat je je opties open houdt"
Ik ben jarenlang navigator bij een wedstrijd zeilteam geweest en dat is precies hetzelfde: "enerzijds koers bepalen op basis van voorspelling" "anderzijds zorgen dat je je niet vastlegt en dat je later nog opties hebt".
Zoals ik in vorige post zei:
- ik maak regelmatig 24uur plan om de
eerstkomende beslissing te timen.
- de rest van het plan "staat enkel in dienst daarvan" en is niet perse bedoeld om daadwerkelijk uit te voeren
- Na het nemen van een beslissing (een regelactie) maak ik het plan regelmatig opnieuw om onder de nieuwste omstandigheden de volgende actie te plannen.
Hoe houd ik dan rekening met toekomstige variatie?
Zie onder, dat is een grafiek van het aantal draaiuren van mijn 2 warmtepompen per etmaal als functie van de buitentemperatuur van afgelopen januari-maart.
- Logischerwijs zie je een mooie stooklijn.
- Maar je ziet ook ongeveer +/-15% variatie. Dat is
GEEN regel-onnauwkeurigheid. Als ik strak op stooklijn had gestuurd dan hadden alle punten exact op een rechte lijn gelegen.
- Betreffende variatie is een gevolg van de controller.
- Het betekent dat stoken op stooklijn voor 85% ok is. "Onverwachtte variaties" brengen 15% onzekerheid die door de regelaar weggeregeld worden.
- Dat betekent dus ook dat de regelaar ten alle tijden 15% "headroom" moet hebben om in te kunnen spelen op "het onverwachte".
Dus....
Bij het maken van een 24uur plan (waarvan je dus enkel de eerst komende actie daadwerkelijk gaat uitvoeren) moet je ervan uitgaan dat je in die aankomende 24uur je warmtepomp maximaal 85% gebruikt. Dan heb je genoeg headroom om als het tegenvalt 15% extra te verwarmen.
NB, je kan ook zien dat het aantal draaiuren links op 42uur blijft hangen. Dat is waarschijnlijk een fout cq verbetermogelijkheid van mijn controller.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV