Ziet er netjes uit, @
PB-powell! Ben benieuwd naar je vorderingen!
Bij dezen!
Zoals gezegd: het is een gejatte stad (beter goed gejat dan slecht gebouwd. En in dit geval was het zowel goed gejat als slecht gebouwd als je het mij vraagt.

) Ik ben begonnen met lekker bouwen en verbouwen.
Als eerste het vliegveld:
:strip_exif()/f/image/iyVZV4h1U3CSARk7HVsZawlV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Geinspireerd op het vliegveld van Osaka. Was leuk landen daar!
Toen heb ik een eerste buitenwijk gebouwd:
:strip_exif()/f/image/64T016VDiTrfNYPl3IGyIbZ6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gewoon lekker bouwen, om er een beetje in te komen. Was de eerste wijk die ik maakte met monorail.
Daarna heb ik een stuk Forest Industry aangelegd (om het elders weg te kunnen halen):
Waar ik de industrie weggehaald heb, heb ik een nieuwe wijk gebouwd:
:strip_exif()/f/image/hoULIp7HwkB5QdNdwCYom0Ub.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dat was de eerste keer dat ik met trams aan de slag ging. Die vind ik een leukere toevoeging dan monorails.
Vervolgens de olie-industrie verbouwd:
:strip_exif()/f/image/Tyeg9owPjhTBW4FS2DrjXdIS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Je ziet links al een verdiepte spoorlijn, dat was de inspiratie voor wat later komt.
Verder ontstond door de herinrichting van dit gebied (plus het in eerste instantie al hier verwijderen van het vliegveld) ruimte die ik opgevuld heb met bos, waar een dierentuin, pretpark en national park in liggen:
Daarna heb mijn Farming Industry aangelegd, met hieromheen een nieuwe wijk:
En toen begon het echte werk pas. Eerst een stukje industriegebied verbouwd om plaats te maken voor de plannen.
:strip_exif()/f/image/JeqYE6zfKjNFr35tcdRR6T82.jpg?f=fotoalbum_medium)
Is nog niet helemaal naar mijn zin, maar kan ik altijd weer aanpassen.
Ik was bang dat bij het volgende plan veel inwoners zouden vertrekken. Maar dat viel mee bleek in de praktijk. Heb een stuk wijk gewoon van de kaart geveegd. Door de stad liep al een soort van ringweg (2 zesbaans wegen met een spoorlijn ertussen) waar huizen en commercial buildings dicht langs stonden. Dat heb ik aangepast:
:strip_exif()/f/image/lQEcb5tR7RjCEeBu1164cCxs.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eerste etappe en tweede etappe:
En dan heb je een stad met een skyline als deze:
Helaas moet ik de treinen nog fixen; die lopen nu alleen maar vast:
Weet je nog die verdiepte spoorlijn? Die inspireerde me om de rondweg als snelweg te verdiepen. Best een leuke uitdaging! Zeker als je ook verdiepte knooppunten en op/afritten maakt. Is nog niet 100% naar mijn zin maar voor een eerste keer een verdiepte snelweg aanleggen moet er natuurlijk nog wat te verbeteren overblijven!
En dan heb je een stad die er grofweg zo uit ziet:
Dat komt op de kaart neer op dit:
Het linker deel op de kaart, zeg maar binnen de spoorlijn-ronde wil ik dus nog gaan verbouwen. Plus die punt naar beneden. Daar zit nu ore industry. Wil ik wel iets mee, maar weet nog niet helemaal wat. Het ziet er nu zo uit:
De plannen zijn om het gigantisch te reviseren, minder bebouwing op de berg in het midden, beter OV en een mooier universiteitsdistrict. Misschien dat ik het universiteitsdistrict verplaats naar net ten westen van de verdiepte snelweg in zuidelijke richting. Dan kan ik mooi aansluiten op het OV-netwerk daar. En er bijvoorbeeld een tramverbinding bij maken om makkelijk bij de trein te komen. Als het treinverkeer zich niet oplost, dan ook maar passagiers- en goederenverkeer van elkaar scheiden (hopelijk heb ik voldoende ruimte gelaten tussen de verschillende districten) of anders in ieder geval intern verkeer scheiden van het externe verkeer.
Plannen genoeg!
Hebben jullie tips om mijn bouwkunsten te verbeteren? Hebben jullie suggesties hoe ik de districten mooi via OV met elkaar kan verbinden? Wat is naar jullie idee de wenselijke afmeting van de industriegebieden? Met name de forestry heb ik groot opgezet. De oil en farming al veel minder. Ik houd mij aanbevolen voor suggesties!
En zoals je ziet: bijna 200k inwoners. Heb de stad alles bij elkaar met ongeveer 50k laten groeien. In mijn geheugen zit dat de stad toen ik 'm startte verlies maakte. Dat doet ie nu af en toe ook. Maar steeds vaker staat de geldteller in het groen. Dat is hoe ik het gewend ben bij de steden die ik bouw: aan het begin bouw ik lekker en maak ik bakken verlies. Maar na verloop van tijd gaan mijn steden over het algemeen geld opleveren.
Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.