demo31051987 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:02:
Ik heb even een vraag. Ik ben van plan een nieuwe PC te kopen waar ik grotendeels veel Cities Skylines op wil spelen. Nu vraag ik me af wat ik beter kan doen. Intel of AMD, Nvidia of AMD.
Ik merk dat met mijn huidige PC het laden van mijn stad erg lang duurt (lees 5 minuten). Komt waarschijnlijk door de vele assets (1500) en mods (20), dus ik wil wat snellers. Nu kan ik mijn huidige PC wel uitbreiden met meer geheugen (heb nu 8GB), maar ik vraag me af of dat een beetje gaat helpen.
Kunnen jullie mij adviseren?
Mocht dit niet toegestaan in dit topic, dan hoor ik het graag.
Algemeen over C:S
Ik zou op het gebied van geheugen niet te veel naar @
HMC luisteren als ik jou was want die is nogal conservatief wat dat soort dingen betreft (sorry HMC-dude

)
Cracking cloud geeft een veel realistischer advies. Dat het laden zo lang duurt is vrijwel zeker het gevolg van geheugentekort. De genoemde Screen Loading Mod laat (naast serieuze optimalisaties in het gebruik van in game resources) ook zien hoeveel RAM er in gebruik is door C:S. Zodra de rode cijfers verschijnen zit je sowieso niet goed maar bij de oranje ben je al wel aardig op weg naar sputter city. Nu wil het er in bepaalde gevallen nog weleens naast zitten dus ram ook eens op CTRL+SHIFT+ESC terwijl je in-game zit en kijk (op het tabblad prestaties in taakbeheer) naar het geheugengebruik. Grote kans dat dat boven de 90% is. Houd er rekening mee dat Windows zelf slim doet en wat achter de hand houdt dus het gesputter begint niet pas bij 100%
Mijn oude pc had 8 GB en dat was een tijdje mijn redding op mijn (extreem) oude Phenom-bak uit 2009, maar niet heel lang. Een paar standaard modjes en een paar assets erbij en de zooi ging over z'n nek. Vergeet niet dat een verse
kale C:S gewoon al iets van 4 GB RAM in beslag neemt (zonder besturingssysteem zelf dus). Dan blijft er niet zo gek veel meer over voor de rest.
Mijn "nieuwe" (inmiddels bijna een jaar oude) Ryzen-1700-systeem, met 16 GB 3200MT/s RAM en een retesnelle 512GB Samsung Pro 960 nvme ssd, zit nu ook al aan de grens met iets van 1900 assets en ook zo'n 20 mods (geen idee precies hoeveel maar in essentie zo ongeveer het rijtje zoals genoemd in de topic start).
Assets nemen (afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid uiteraard) behoorlijk wat geheugen in beslag maar vergis je niet in de mods. Die 20 mods nemen net zoveel geheugen in beslag als die 1900 assets bij elkaar als ik me niet vergis.
(Het is dat ik geen zin heb om de hele zooi wéér na te pluizen anders zou ik met concretere getallen komen.) En die mods dragen ook meer bij aan de laadtijd van je map dan je denkt. Zo uit mijn hoofd verdubbelt de laadtijd er net zo makkelijk mee.
Ter indicatie: als ik alles uitzet aan mods en assets dan laadt de asset editor (vanaf het hoofdmenu) binnen 15-20 seconden ofzoiets. Met alleen de Loading Screen Mod (echt een must have), extended asset editor, improved public transport, network extentions, extra traintracks, extended toolbar, een paar kleine tooltjes en een tiental assets doet het er ineens 50 seconden over. Als ik alles aangooi zit ik op 2 minuten.
En dan heb ik eigenlijk al ram tekort. Tot voor kort nam de game al zo'n 14 GB ram in beslag. Nu heb ik aardig wat assets maar eigenlijk niet eens zo enorm belachelijk veel. Het standaard europese thema, nederlandse gebouwen, de nederlandse treinencollectie, een paar kleine stationnetjes, een zooi bomen en planten, wat andere standaardversiering (pijpleidingen, verkeerstoestandjes, een paar graafmachines, terreindecals, hekjes, containertjes) en nog wat spul. Ik heb dus eigenlijk nog niet eens iets aan bijzondere gebouwen of aan vehicle props.
Nu is het in mijn geval wel zo dat ik waarschijnlijk 90% ervan niet eens in gebruik heb maar je subt toch een hoop met de verwachting dat je het ergens voor te gaan gebruiken. Er is maar weinig zo irritant (en tijdrovend) als door 1900 assets heengaan om dingetjes te unsubben of te disablen en bij vrijwel iedere asset te denken: "Verdulleme deze wil ik houden, en deze ook. Maar dit komt echt nog van pas". Vervolgens heb je dan opgeruimd en bij de eerste de beste bladersessie op de workshop is het gelijk wéér feest.
Een paar weken geleden subtje ik een paar kleine nieuwe dingetjes en ineens was het raak. Mijn map (met zo'n 80k inwoners en bescheiden versiering) laadde voorheen in zo'n minuutje of 2 maar toen deed het er ineens langer dan 3 minuten over, ondanks mijn retesnelle ssd (als swapdisk). En dat is dus met de Loading Screen Mod, anders zou het nog veel langer duren.
Dus kort samengevat: Geheugen is echt alles bij dit spel (naast grafische kaart). Maar verwacht desondanks ook geen échte superwonderen in laadtijden. C:S is gewoon niet zo heel efficiënt als het op het laden van mods en assets aankomt (althans, zo komt het bij mij over). Met genoeg geheugen is het gewoon langzaam en met geheugentekort is het
tergend langzaam.
16 GB beschouw ik echt als een -absoluut- minimum. En als ik zo zie dat jij wel van assets houdt dan denk ik dat dat voor jou ook geldt. Vergeet ook niet dat je al gauw denkt dat je "toch genoeg ram" hebt en dan ook makkelijker iets subt.
En vergeet ook niet dat C:S met nieuwe uitbreidingen (DLC's dus; mocht je die willen) ook steeds meer geheugen in beslag neemt omdat die nou eenmaal nieuwe assets bevatten.
Een paar punten voor het geval je zelf assets wil maken
Mocht je dit van plan zijn dan moet je er rekening mee houden dat je óók regelmatig iets als 3d Studio en Photoshop (met het nodige aan geheugengebruik) tegelijkertijd naast C:S open hebt staan. Vergis je daar echt niet in.
Ik ben zelf momenteel bezig (iets met die eerdergenoemde hondekop trein

) en Photoshop neemt gewoon 6 GB in beslag. Nu is het wel een 2kx1k texture met een paar honderd lagen (iets met verschillende kleurvarianten en tactische opzet in groepen) waar ook de illumination en specular maps inzitten, maar toch ... het loopt al gauw uit de hand. 3ds is minder drastisch met z'n 600 MB.
Maar de essentie is dat ik dus vrijwel alles in C:S uit moet zetten om op een normale manier iets te kunnen importeren en testen in C:S terwijl ik PS open heb staan (anders is het helemaal een tienjarenplan).
Keuze systeem
Wat betreft de keuze AMD/Intel zal het in principe niet echt uitmaken hoe de boel presteert in C:S, als je een nieuwe cpu aanschaft. Ik ben een AMD-fan en heb een hekel aan de vervelende praktijken van Intel (en nVidiot). Vanuit dat perspectief zeg ik uiteraard AMD.
Maar ik moet ook eerlijk zijn over -mogelijke- minpunten. Het is geen geheim dat Intel superieur is als het gaat om single threaded prestaties en dat nVidia superieur is in het absolute topsegment van videokaarten. Dus dat is wellicht iets om over na te denken als je ook nog games speelt die daar baat bij hebben. C:S loopt hier (wat betreft cpu) als een tierelier (alhoewel ik slechts een 80k stad heb momenteel en niet groter).
Een belangrijk aandachtspunt is de keuze van geheugen voor een Ryzen cpu. Ryzen presteert aanmerkelijk beter met single rank geheugen (de befaamde Samsung B-die chips) op hoge frequentie (3200+ MT/s). Aangezien de geheugencontroller dual channel is zat ik dus vast aan 2x8GB RAM (aangezien dat de grootste beschikbare capaciteit in die config was). Met meer danwel grotere dimms gaat de kloksnelheid van het geheugen omlaag en dus ook de kloksnelheid van het Infinity Fabric van de cpu en daarmee dus ook de algehele prestatie.
Nu is het de vraag wat je er in de praktijk écht van merkt (synthetische benchmarks zeggen maar beperkt iets) en ik weet niet hoe dat inmiddels precies is na de vele biosupdates maar als je ieder laatste beetje prestatie uit je systeem wilt persen is het wellicht een idee om je daar even in te verdiepen. Ik houd me er niet meer zo intensief mee bezig nu ik voorzien ben maar ik zag laatst geloof ik iets voorbij komen waarin frequenties van 2933 MHz voor configuraties met dual rank danwel 4 bankjes inmiddels ondersteund worden. Maar dat moet je echt even uitzoeken. Bij Intel is geheugenklok niet zo enorm relevant geloof ik maar aangezien Intel mij verder zal jeuken verdiep ik me daar dus niet (echt) in en is mijn kennis voornamelijk gebaseerd op wat ik "toevallig" voorbij zie komen aan informatie.
Een ander punt is de videokaart. Er wordt nogal wat getekend dus een redelijke videokaart is toch een pré als je op hoge kwaliteit wilt spelen (het maakt flink uit als je van eyecandy houdt). Ik heb zelf een RX380 met 4GB vram en die doet het aardig. Als ik echter alles op max zet dan wordt het toch een tikkie een "diashow" als ik een tamelijk drukke kant opkijk (geen 1 fps maar zeker verre van 60; ik gok rond de 20 maar in de extreemste gevallen zou het zomaar minder kunnen zijn). Dat viel mij ietwat tegen eigenlijk. De simulatie zelf draait aardig lekker door alhoewel het wel iets lijkt te vertragen. Ik vermoed dat het voornamelijk aan de videokaart ligt en niet aan de cpu.
Samengevat
Van je oude pc het geheugen uitbreiden heeft zonder meer zin t.o.v. wat je nu hebt. Het hangt echter van de rest van je systeem af in hoeverre dat een zinnige investering is en in hoeverre je er naast laadtijden en een sporadische sputter minder verder echt iets van merkt. In mijn oude systeem was die 8 GB al aanwezig toen ik aan C:S begon en heb ik er (wat betreft laadtijden) duidelijk baat bij gehad t.o.v. HMC met z'n miezerige 4GB (toentertijd)

. Ik heb er dus nog even mee kunnen doen maar dat wil niet zeggen dat het ook geweldig liep. Mijn oude cpu ging bij ongeveer 30k inwoners kotsen). Het had op dat moment geen zin meer om de simulatiesnelheid hoger te zetten omdat het net zo sloom bleef draaien als op standje 1. Wellicht een goede test voor jezelf.
Wat RAM betreft zeg ik, in principe, dat je er nooit genoeg van kan hebben (alhoewel het dus niet helemaal zo simpel is). Echter is, zoals reeds gezegd, RAM ontzettend duur op het moment (en hetzelfde geldt voor videokaarten). Een compleet nieuw systeem met wat speling voor de toekomst (al dan niet m.b.t. C:S) gaat je gewoon een redelijke klap geld kosten. Een upgrade gaat je een iets minder grote klap geld kosten maar is wellicht weggegooid geld als je oude pc toch al aan vervanging toe is.
Mijn advies wat betreft de hoeveelheid geheugen (gebaseerd op het aantal assets en mods wat je nu al hebt) is dat 16 GB echt het (absolute) minimum is.
Verwacht je zelf nog wel het e.e.a. (enthousiast) aan assets en mods te subben dan zou ik voor 32 GB gaan.
Mij is het vrij eenvoudig gelukt om 16 GB (die 8 GB extra t.o.v. mijn oude systeem dus) vol te proppen en (aangezien ik niet meer heb) heb ik verder geen idee hoe bont je het moet maken om 32 GB vol te krijgen met C:S. Maar gezien de huidige prijzen lijkt 64 GB me sowieso niet een hele tactische keuze. Als C:S en Windows (is versieafhankelijk geloof ik) daar al mee om kunnen gaan uiteraard. Wellicht dat een ultra-detailer, asset-enthousiast of andere pro hier daar meer over kan zeggen.
Als geld niet een zodanig probleem is dat je echt moet kijken op één of een paar tientjes dan zou ik zeker niet beknibbelen op de hoeveelheid ram (of kwaliteit for that matter). Uiteraard binnen de redelijkheid die je zelf stelt.
Het is dus afhankelijk van:
- de toekomstbestendigheid van je huidige systeem
- wat je kan en wil betalen voor ofwel een upgrade ofwel een nieuw systeem
- hoe enthousiast je van plan bent om assets/mods te subben
- hoe gehecht je aan je (huidige en toekomstige) assets bent (met het oog op opruimsessies)
Edit: Ik heb geen 20 maar 60 mods. Veelal kleine tooltjes en dus niet zwaar maar tikt toch lekker aan.
[
Voor 108% gewijzigd door
VOODOO_WILLIE op 28-02-2018 20:51
]