Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
http://steamcommunity.com...rkshopfiles/?appid=255710

NS MAT '54 "hondekop" treinen. Polygon overload, maar zo mooi gemodelleerd. _O_
@VOODOO_WILLIE

HMC wijzigde deze reactie 01-02-2018 17:50 (9%)

Betaalde Kremlin-troll

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MindWarp
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:55
quote:
Tosemime schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:02:
Ben weer met iets nieuws begonnen, een stad op een soort van dubai-style eiland :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Fenomenaal weer Tosemime! _/-\o_
Om een idee van schaal te krijgen: hoeveel tiles (naar schatting) is ongeveer deze eilandengroep samen?

Gebruik je voor de gebouwen trouwens de RICO-mod? Ik hoorde dat die nog niet echt lekker loopt met de nieuwste uitbreiding. Daarom heb ik hem zelf nog niet weer geïnstalleerd.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

• Tosemime
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19:31
Thanks! Het is niet zo heel groot, ik denk dat het misschien zelfs binnen één tile past of misschien net iets meer :)

Ik was niet bekend met problemen rond de RICO-mod? ik heb die mod flink gebruikt met dit project en heb geen problemen gehad, werkt zoals het altijd gedaan heeft. de laaste twee grote DLC (green cities en mass transit heb ik allebei. weet jij wat voor problemen er zouden moeten zijn?

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 01:14
quote:
ben benieuwd wat je van die mod vindt. Ik voorzie al wat problemen: mijn incineration plant staat aan de rand van de stad, niet in een district.

En de capaciteit van ziekenhuizen bijv. wordt dan niet meer verdeeld. Dus dat wordt strategisch zoneren haha. Deze mod is wel meer wat ik zocht dan die ik eerst stuurde, dus ik kan blijkbaar niet zo goed zoeken :P Weet je misschien of er ook een mod is die het budget voor healthcare en deathcare splitst?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:51:
[...]

ben benieuwd wat je van die mod vindt. Ik voorzie al wat problemen: mijn incineration plant staat aan de rand van de stad, niet in een district.
Moet 'm nog testen, ben eerst wat aan het verkeer aan het doen, de traffic flow was nogal gezakt de laatste tijd :P

Een van de problemen die ik op het moment heb is een kilometerslange file op de meest linker rijstrook van de snelweg, waarbij de chauffeurs pas vlak voor het einde van de map ineens van meerdere rijstroken gebruik gaan maken 8)7 Ben er nog niet achter waar daar de oorzaak van is...
En een stuk daarvoor zitten ze soms 2 a 3 rijstroken tegelijk te wisselen, met alle gevolgen van dien :/
quote:
nino_070 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:51:
En de capaciteit van ziekenhuizen bijv. wordt dan niet meer verdeeld. Dus dat wordt strategisch zoneren haha. Deze mod is wel meer wat ik zocht dan die ik eerst stuurde, dus ik kan blijkbaar niet zo goed zoeken :P Weet je misschien of er ook een mod is die het budget voor healthcare en deathcare splitst?
Geen idee, nooit op gezocht :P Maar als die andere mods het goed doen, services limiteren tot districten, dan zouden de deathwaves véél sneller moeten verdwijnen :)

Raven wijzigde deze reactie 02-02-2018 20:24 (4%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nino_070
Jaa je hebt ook wel gelijk.

@Raven kan je een screen sturen van die file? :)

• MindWarp
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:55
quote:
Tosemime schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:12:
Thanks! Het is niet zo heel groot, ik denk dat het misschien zelfs binnen één tile past of misschien net iets meer :)

Ik was niet bekend met problemen rond de RICO-mod? ik heb die mod flink gebruikt met dit project en heb geen problemen gehad, werkt zoals het altijd gedaan heeft. de laaste twee grote DLC (green cities en mass transit heb ik allebei. weet jij wat voor problemen er zouden moeten zijn?
Bedankt voor de info. Zelf ook maar eens zoiets van scratch proberen te maken.
Ik heb veel gelezen over niet goed werkende RICO-mod. Crashes/niet willen laden en gebouwen die je geplaatst hebt, zouden weer verdwijnen. In de workshop bij de RICO-mod zou je hierover nog genoeg comments moeten vinden. Dit zou bij green cities spelen. Heb zelf ook alle DLC, dus maar even van RICO afgestapt. Morgen ga ik weer een frisse start maken en kijken of RICO het bij mij ook weer goed doet :)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

• Myliobatis
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-06 16:28
Om ook eens wat screenshots te plaatsen, ook al ben ik minder van de gestructureerde planning en niet allerlei mods.

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:21

HaterFrame

Well... Poo came out!

Das een best wegen netwerk, gezien de afwezige drukte misschien eens tijd om te herstructureren? Ziet er wel imposant uit zo :)

I am the great Cornholio!

• nino_070
Ik word al moe als ik ernaar kijk, ziet er wel prachtig uit! Hoeveel inwoners? En is het wel winstgevend, met zoveel asfalt?

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-06 15:10

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Hmmm!

Met zo veel screenshots en verhalen krijg ik weer zin om mijn PC op te starten en wat uurtjes C:S te spelen. Misschien verder spelen op mijn huidige map of compleet overnieuw beginnen, al dan niet met unlimited money.

Eens zien of ik misschien een paar dagen vrij kan nemen d'r voor zodat ik ongegeneerd 12+ uur per dag kan gamen. (Sowieso gaat vrouwlief over een maand of 2 een lang weekend weg, dus dan heb ik 3 of 4 dagen helemaal voor mezelf.)

Stichting An Meaisín Dénártha
Non-profit Virtual Private Servers, ICT Services & education.
Supported by you!

https://anmd.org

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:49:
Jaa je hebt ook wel gelijk.

@Raven kan je een screen sturen van die file? :)
Zo zag het er tot vanmorgen uit
over een hele lange afstand.

Vlak voor het verlaten van de map gaan ze ineens meerdere lanes gebruiken:

Inmiddels ben ik nogal druk geweest met TM:PE's lane connector tool, die heb ik gebruikt op alle plekken waar voertuigen van meer dan 1 rijstrook tegelijk veranderden, dat waren er nogal wat :P Dat lijkt geholpen te hebben, het verkeer rijdt nu aardig verspreid over de rijstroken.

Het binnenkomende verkeer doet dat trouwens ook, om een stukje verderop op de map ineens van meerdere rijstroken gebruik te maken :? , daar hoefde ik dus niets te doen.

Oscar Wilde

• Myliobatis
quote:
HaterFrame schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:22:
Das een best wegen netwerk, gezien de afwezige drukte misschien eens tijd om te herstructureren? Ziet er wel imposant uit zo :)
Dat was eigenlijk een beetje de reden dat ik het zo had gelaten, maar een behoorlijke spaghetti is het geworden.
Ik was behoorlijk overijverig geworden met hoofdrijbanen en parallelrijbanen. Het idee was leuk, de uitvoering wat minder.
Ik ben nu aan het herstructureren.
quote:
nino_070 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:23:
Ik word al moe als ik ernaar kijk, ziet er wel prachtig uit! Hoeveel inwoners? En is het wel winstgevend, met zoveel asfalt?
Rond de 100k inwoners. Beetje overdreven de wegen ;)
Ik zat vooral met het vrachtverkeer te rommelen.

Tot nu toe die hele dubbele snelwegen verwijderd, wat niet op de screenshots te zien was ook nog een aantal snelwegen in tunnels en een aantal te "dure" metrolijnen weggehaald.

En ja, ineens is de stad weer een heel stuk winstgevender!
De laatste tijd of verlies of net winst, nu ineens +¤30.000 per maand. Niet rekening mee gehouden dat te veel infrastructuur zoveel invloed heeft.

Nu ik er zo naar kijk, merk ik dat nogal "ad hoc" bouw. Oh, de AI bedenkt dat die zo rijdt, snel wegen aanleggen, zonder er verder over na te denken.

Ik speel toch al een behoorlijk aantal jaar steden simulators, ik blijf het heerlijk uitdagend vinden.

Ik vind het dan ook erg mooi om de screenshots hier van anderen te zien en wat een werk sommigen in de voorbereiding steken! Ik lees dit topic al wel een tijdje namelijk.

Myliobatis wijzigde deze reactie 04-02-2018 23:00 (4%)

• nino_070
quote:
Webgnome schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:54:
Weet iemand toevallig een asset die dienst doet als zijnde een lift die kan gebruiken om je pedestrian's onder je wegen door te laten lopen? Nu moet je persé een lange tunnel toegang van minimaal 3 blokjes maken maar het lijkt mij mooi als je een soort lift gebouwtje hebt van 1 blokje groot die je kan gebruiken om een simpele onderdoorgang te maken?
Hier ben ik ook nog naar op zoek, iemand die weet of dit bestaat?

• Northwave4500
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-06 21:50
Er bestaan wel liften om voetgangers omhoog te krijgen (naar een elevated road). Geen idee of deze ook te gebruiken zijn ondergronds...

http://steamcommunity.com...h&section=readytouseitems

Northwave4500 wijzigde deze reactie 05-02-2018 23:25 (36%)

Merge wuurd 't beter

• nino_070
quote:
Northwave4500 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:23:
Er bestaan wel liften om voetgangers omhoog te krijgen (naar een elevated road). Geen idee of deze ook te gebruiken zijn ondergronds...

http://steamcommunity.com...h&section=readytouseitems
Dat is ook wel een goeie ja. Het valt me op dat er superveel mods zijn die rekening houden met trams, maar slechts een paar die gebouwd zijn rondom (of met het oog op) de monorail. Jammer voor mij want ik heb Mass transit wel en AD
edit:
ik bedoel snowfall
niet. Volgens mij moet ik best hoog voordat m’n voetgangers over de monorail heen zijn.

• sjoerdpolder
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 17-06 18:49
quote:
nino_070 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Dat is ook wel een goeie ja. Het valt me op dat er superveel mods zijn die rekening houden met trams, maar slechts een paar die gebouwd zijn rondom (of met het oog op) de monorail. Jammer voor mij want ik heb Mass transit wel en AD niet. Volgens mij moet ik best hoog voordat m’n voetgangers over de monorail heen zijn.
Heeft er ook mee te maken dat snowfall (de dlc waar trams inzitten) al veel ouder is en daardoor ook oudere assets ervoor geoptimaliseerd zijn

• Myliobatis
Dit soort dingen blijf ik toch irritant vinden...
In plaats van op de snelweg te blijven gaat het verkeer binnendoor, zelfs als ik een weg degradeer naar gravel weg, daarna een weg met veel kruisingen, om uiteindelijk op een andere snelweg uit te komen. Terwijl de snelwegen echt met elkaar verbonden zijn.

Ik begrijp dat er concessies gedaan zijn in het ontwerp van het spel en dat voor ieder voertuig apart een route wordt berekend. Maar dit blijft wel een beetje SimCity 4 gevoel.

Frusterend. Doel van de weg was juist om een ander gebied een directere verbinding naar een snelweg te geven.

• nino_070
@Myliobatis volgens mij kan het verkeer nieteens linksaf bij dat knooppunt in het midden/rechtsboven, of zie ik dat verkeerd.
edit:
ik zie het inderdaad verkeerd :+

En ehhh, volgens mij wordt er juist geen concessie gedaan, omdat de routeper auto wordt berekend. Als alleen de voorste auto werd berekend en de rest reed er als een treintje achteraan, dán was er sprake van een concessie.

nino_070 wijzigde deze reactie 06-02-2018 22:36 (7%)

• Myliobatis
@nino_070 het verkeer kan linksaf op dat knooppunt. Dat was een heel logische verklaring geweest.

De enkelbaans snelweg onderin heeft nu geen afrit meer naar het industrieterrein en gaat alleen naar het woon/werk gebied links.

Nu gaat er alsnog verkeer dwars door het woon/werk gebied heen (alleen auto's), wat gewoon regionaal verkeer lijkt te zijn, wat gewoon over de snelweg kan blijven gaan in plaats van binnendoor.
Volgens mij heeft de "After Dark" DLC een optie om dit te voorkomen, maar die heb ik dan helaas weer niet.
Alleen Mass Transit.

Met concessie bedoelde ik dat de routeberekening niet altijd gaat zoals ik zou verwachten ;)
Ik ga er vanuit dat de snelweg prioriteit heeft (mits de afritten kloppen, wat in dit geval zo is).

Myliobatis wijzigde deze reactie 06-02-2018 23:07 (11%)

• nino_070
quote:
Myliobatis schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:04:
@nino_070 het verkeer kan linksaf op dat knooppunt. Dat was een heel logische verklaring geweest.

De enkelbaans snelweg onderin heeft nu geen afrit meer naar het industrieterrein en gaat alleen naar het woon/werk gebied links.

Nu gaat er alsnog verkeer dwars door het woon/werk gebied heen (alleen auto's), wat gewoon regionaal verkeer lijkt te zijn, wat gewoon over de snelweg kan blijven gaan in plaats van binnendoor.
Volgens mij heeft de "After Dark" DLC een optie om dit te voorkomen, maar die heb ik dan helaas weer niet.
Alleen Mass Transit.

[afbeelding]

Met concessie bedoelde ik dat de routeberekening niet altijd gaat zoals ik zou verwachten ;)
Ik ga er vanuit dat de snelweg prioriteit heeft (mits de afritten kloppen, wat in dit geval zo is).
Dat is niet zo. Net als in het echt kiezen autos voor de snelste route, en niet voor degene die het meeste snelweg is helaas.

Dus je snelweg rijdt gewoon te ver om, waardoor je zo’n workaround nodig hebt

@Northwave4500 ik heb er 1 gevonden volgens mij: :) http://steamcommunity.com/workshop/filedetails/?id=913069840

• MrMistral
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-06 12:29
Misschien wel grappig om te zien voor jullie. Mijn eerste stad ooit in C:S! Zojuist de 100000 inwoners gepasseerd (vraag me niet hoe) en winstgevend. Mijn wegennetwerk is veeerre van optimaal, verkeersdoorstroming van 60% is niet al te hoog, maar geen supergrote opstoppingen :)

Hebben jullie nog leuke ideeën om uit te voeren vanaf nu? Ik heb maar een space elevator gebouwd omdat het kon. Merk niet heel erg veel qua toerisme moet ik zeggen. Die andere monumenten hebben vervelende requirements, zoals een shitload aan gebouwen leeg laten staan enzo, daar heb ik niet zo'n zin in (geen vooruitgang).

Ik denk dat ik mijn vliegveld maar wegdoe. 4800 expensen en 100 income :+ Of heeft het nog andere toegevoegde waarde?

MrMistral wijzigde deze reactie 07-02-2018 00:53 (3%)

PSN: MrMistral RSC: MrMistral FIFA Proclubs: TweakStars

• Znorkus
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-06 01:32
Vliegveld was dacht ik met name bedoeld om touristen in te vliegen. Als je dan zorgt dat je leuke dingen te doen hebt voor touristen (attracties, monuments) dan zou je daar toch geld mee moeten kunnen verdienen.... denk ik... ben nooit helemaal zo ver gekomen om dat uit te zoeken ;-)

• nino_070
@MrMistral gaaf, eindelijk iemand met een stad zoals in het echt, ipv allemaal districten met snelwegen ertussen.

Vliegveld zorgt natuurlijk wel voor duizenden toeristen. Hoe kom je precies aan die income van je vliegveld?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 00:56:
Vliegveld zorgt natuurlijk wel voor duizenden toeristen. Hoe kom je precies aan die income van je vliegveld?
Die kun je toch terugvinden bij het kosten-/inkomstenoverzicht van het OV?

Oscar Wilde

• nino_070
quote:
Raven schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:17:
[...]

Die kun je toch terugvinden bij het kosten-/inkomstenoverzicht van het OV?
Oh ja, ik heb altijd gratis OV aanstaan voor de doorstroming dus let daar nooit zo op.

Maar wat je wel kan doen: laat je stad een tijdje niet groeien (gelijk aantal toeristen ongeveer) en schakel daarna het vliegveld uit. Dan kan je in de statistieken zien hoeveel minder toerist (belasting) je ontvangt, en of het rendabel lijkt.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 08:31

Basszje

Reisvaap!]

Gratis weekend op Stoom. Mocht je nog iemand kennen die je wilt overtuigen :)

Afgezien van bus / tram kost ander OV mij altijd bakken met geld dat in de verste verten niet wordt terugverdiend. Ik weet niet of je 1-op-1 kan zien hoeveel toeristen precies opleveren, maar dat is ook een beetje nattevingerwerk volgens mij.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• toantoan
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-06 20:02
Speelt iemand ook dit spel op de Mac met High Sierra? Ik heb zojuist mijn macbook pro geupdate met high sierra en het spel crashed nu steeds na het opstarten. Op internet lees ik vooral dat mensen performance issues hebben maar niet zozeer dat het steeds crashed. :?

• Despotes98
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:15
quote:
toantoan schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:42:
Speelt iemand ook dit spel op de Mac met High Sierra? Ik heb zojuist mijn macbook pro geupdate met high sierra en het spel crashed nu steeds na het opstarten. Op internet lees ik vooral dat mensen performance issues hebben maar niet zozeer dat het steeds crashed. :?
Ik heb het spel eergisteren gedownload op mijn MacBook Pro (mid-2012, High Sierra). Wanneer ik het spel opstartte bleef hij hangen op het laadscherm voor het homescreen. Echter, hij crasht niet. Ik ben toen op Steam op onderzoek uit gegaan, en wat blijkt: bij de systeemeisen staat dat C:S niet draait op Intel integrated graphics:

"MINIMUM:
Vereist een 64-bit processor en besturingssysteem
Besturingssysteem: OS X 10.9 (64-bit)
Processor: Intel Core 2 Duo, 3.0GHz
Geheugen: 4 GB RAM
Grafische kaart: nVIDIA GeForce GTX 260, 512 MB or ATI Radeon HD 5670, 512 MB (Does not support Intel Integrated Graphics Cards)
Netwerk: Breedband internetverbinding
Opslagruimte: 4 GB beschikbare ruimte"

Jammer maar helaas, maar ik heb C:S maar weer van m'n MacBook verwijderd.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:08
quote:
toantoan schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:42:
Ik speel het op een late 2017 MBP (15”) en los van een probleempje in het begin, namelijk niet overschakelen naar de dGPU loopt het spel prima. Heb t al een tijdje niet gehad, dus was er van uit gegaan dat dit probleem opgelost was met een update.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Op mijn Windows laptop kon ik hem wel spelen op een Intel IGP (i5 3360M). Naja, speelbaar was anders, maar in mijn beleveing kwam dat met name door de magere 4GB aan ram...

• Despotes98
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:15
quote:
GENETX schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:16:
Op mijn Windows laptop kon ik hem wel spelen op een Intel IGP (i5 3360M). Naja, speelbaar was anders, maar in mijn beleveing kwam dat met name door de magere 4GB aan ram...
Wellicht is deze vereiste later erbij gekomen, om wat voor reden dan ook. Heb namelijk ook van een vriend gehoord dat hij lang geleden C:S heeft gespeeld op z'n laptop met een i7 (voor mij onbekende welke) met IGP. Dit is echter flink wat maanden geleden.

• toantoan
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-06 20:02
Hij bleef maar crashen bij het opstarten. Hij was voor dit weekend gratis te spelen en dat is nu ook al verlopen. Twijfel om hem nu dan maar voor de ps4 te halen of hem op mijn werklaptop te installeren. :+

• Myliobatis
quote:
Despotes98 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:08:
[...]

Wellicht is deze vereiste later erbij gekomen, om wat voor reden dan ook. Heb namelijk ook van een vriend gehoord dat hij lang geleden C:S heeft gespeeld op z'n laptop met een i7 (voor mij onbekende welke) met IGP. Dit is echter flink wat maanden geleden.
De vermelding dat een Intel IGP niet ondersteund wordt stond er volgens mij altijd al. Tot een paar maanden terug heb ik de game ook zo gespeeld (desktop Intel i5 3570k met Intel HD 4000) en behoorlijk wat uurtjes ook.
Niet te hoge eisen hebben, het speelt niet vloeiend en ziet er niet mooi uit, maar het kán wel werken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*zucht* , tijdje terug filevorming door de vele passagierstreinen, van voor het scheiden externe en interne treinnetwerk. Vandaag hetzelfde met de cargo-treinen, die bij het proberen te verlaten van de map telkens maar voor <10% gevuld waren :/

Even snel opgelost:
Nu verlaten ze helemaal gevuld de map :)

Oscar Wilde

• nino_070
quote:
Raven schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:00:
*zucht* , tijdje terug filevorming door de vele passagierstreinen, van voor het scheiden externe en interne treinnetwerk. Vandaag hetzelfde met de cargo-treinen, die bij het proberen te verlaten van de map telkens maar voor <10% gevuld waren :/

Even snel opgelost:
[afbeelding]Nu verlaten ze helemaal gevuld de map :)
Hier heb ik ook last van, wat was de oplossing? 1 kopstation en 1 doorgaande? En laat je die vrachtwagens nou nergens anders heen rijden?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:20:
[...]

Hier heb ik ook last van, wat was de oplossing? 1 kopstation en 1 doorgaande? En laat je die vrachtwagens nou nergens anders heen rijden?
De bovenste cargoterminal is met de externe verbinding verbonden, de onderste met het interne netwerk, waarbij er (bij de onderste) ook een bypass onder de grond loopt zodat treinen er ook langs kunnen wanneer beide sporen bezet zijn.

En inderdaad, de vrachtwagens kunnen nergens anders heen, alleen van/naar die 2 cargoterminals in dezelfde richting, tegen de klok in.

Dit is dus een manier van isoleren van externe cargolijnen met interne en van de externe komt er zo te zien pas een trein wanneer die goed gevuld kan worden, waardoor er veel minder treinen de map verlaten en er dus geen filevorming op treed :)

Oscar Wilde

• nino_070
@Raven slim, maar heeft een station niet ook een aansluiting met de rest nodig voor de toevoer van medewerkers bijv.? En criminaliteit?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:21:
@Raven slim, maar heeft een station niet ook een aansluiting met de rest nodig voor de toevoer van medewerkers bijv.?
Blijkbaar niet, 't lijkt op die manier prima te werken. Geen idee waar het volk vandaan is gekomen, misschien verstopt in de cargo? :P
quote:
D'r staat het een en ander in het midden: Iets voor vuilnis, een kliniek, een bbq :+ , brandweer en politie. Er zullen dus geen problemen optreden in het geval van vuilnis, zieken, doden, brand en criminaliteit en met zo'n klein dekkingsgebied zijn ze er zo :)

Oscar Wilde

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik gebruik al een hele tijd de Double Track Cargo Station van BloodyPenguin. Ik gebruik 1 spoor voor extern en 1 spoor voor intern en dan werkt het als overslagstation. Voor zover ik weet is dit het enige goederenstation met dubbelspoor.

Hier te vinden:http://steamcommunity.com...filedetails/?id=703597323

• nino_070
Ik ben net aan de slag gegaan met de Metro Overhaul mod. Heel mijn netwerk gebouwd met deze metro tracks, alle bochten met de curved tool zoals de beschrijving voorschrijft. Maar nu heb ik mijn eerste lijn aangelegd en creëert de Depot geen treinen :(

Weet iemand wat te doen?

• tycho28
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 01-06 08:19
quote:
nino_070 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:17:
Ik ben net aan de slag gegaan met de Metro Overhaul mod. Heel mijn netwerk gebouwd met deze metro tracks, alle bochten met de curved tool zoals de beschrijving voorschrijft. Maar nu heb ik mijn eerste lijn aangelegd en creëert de Depot geen treinen :(

Weet iemand wat te doen?
Zijn je lijnen ook verbonden met het depot? En heb je aangegeven in het 'lijnmanagement' welk depot die moet gebruiken? Soms kan het even duren voordat de eerste metro's worden gegenereerd.

• Riqy
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:24
Speel iedereen hier met geld en progressie (unlocks op basis van inwoners) ingeschakeld?

iRacing Profiel | Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Sinds m'n nieuwe Win-install nu wel met een stad bezig zonder mods. Alleen wat extra gebouwtjes.
Maar voorheen heb ik ook wel veel steden gemaakt met alles unlocked, oneindig geld en tig mods.

Gaat ook zeker weer gebeuren. :Y
Alhoewel, als je meteen die super-gebouwen neerzet, waardoor crime weg is, educatie meteen voor de bakker is, etc, het wel minder leuk is. Dat zal ik uitstellen in komende steden.

Betaalde Kremlin-troll

• nino_070
quote:
tycho28 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:59:
[...]

Zijn je lijnen ook verbonden met het depot? En heb je aangegeven in het 'lijnmanagement' welk depot die moet gebruiken? Soms kan het even duren voordat de eerste metro's worden gegenereerd.
Lijnen zijn wel verbonden met het depot, alhoewel ze wel iets moeten omrijden voor halte 1. En ik kan nergens in het lijnmanagement vinden waar een depot geselecteerd kan worden..?

Edit:
Gevonden inmiddels:
Je ziet linksboven halte 1, en in het midden groen het depot, maar er komt gewoon nog steeds geen metro uit.

Ook even een cargo transport hub aangelegd, op het interne netwerk pendelt constant een cargotrein tussen de haven en het station, maar er komt sindsdien geen 1 cargo trein meer van buitenaf...

nino_070 wijzigde deze reactie 16-02-2018 21:18 (30%)

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Op je afbeelding kan ik het niet goed zien, maar heeft je lijn wel een eindpunt? OV-lijnen zijn circulair, dus je beginhalte moet ook je eindhalte zijn.

Je zou bij je hub eens kunnen kijken of kruisingen van het spoor wel correct zijn. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt dat wissels niet worden aangelegd. Je krijgt dan op die punten een bruin vlak waar geen spoor ligt en dan rijdt er ook niks.

• nino_070
quote:
Suggs schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 00:53:
Op je afbeelding kan ik het niet goed zien, maar heeft je lijn wel een eindpunt? OV-lijnen zijn circulair, dus je beginhalte moet ook je eindhalte zijn.
Ja, uiteraard. Alleen de stad is vrij groot dus dan zou ik iets van 10 screenshots nodig hebben.
quote:
Je zou bij je hub eens kunnen kijken of kruisingen van het spoor wel correct zijn. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt dat wissels niet worden aangelegd. Je krijgt dan op die punten een bruin vlak waar geen spoor ligt en dan rijdt er ook niks.
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Boven de grond zijn de sporen sowieso correct (anders zou de metrolijn ook omrijden, toch?), misschien dat er onder de grond wat mis is maar dat kan ik niet zien. Het ziet er ook onder de grond goed uit. Alles curved aangelegd en geen 90 graden hoeken, en als ik de lijn trek dan volgt die lijn gewoon het pad zoals ik voor ogen heb.

Kortom, ik weet het echt niet meer dus ik heb de ontwikkelaar van de mod maar een berichtje gestuurd

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
ik meen in een filmpje een tijd terug een mod oid gezien te hebben die wegen kon aanpassen terwijl ze al neergezet waren; je kon op die manier dus makkelijk rare hoekjes e.d. eruit halen..

bestaat zo'n mod ook echt of heb ik gewoon niet goed genoeg gekeken?

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:04

Cyphax

Moderator NOS
quote:
Riqy schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 09:11:
Speel iedereen hier met geld en progressie (unlocks op basis van inwoners) ingeschakeld?
Meestal wel, ja. Het voelt iets meer als een stad die met weinig begint op die manier.

Saved by the buoyancy of citrus

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
mschol schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:53:
ik meen in een filmpje een tijd terug een mod oid gezien te hebben die wegen kon aanpassen terwijl ze al neergezet waren; je kon op die manier dus makkelijk rare hoekjes e.d. eruit halen..

bestaat zo'n mod ook echt of heb ik gewoon niet goed genoeg gekeken?
https://steamcommunity.co...filedetails/?id=766190099 O-)

Oscar Wilde

• mschol
  • Niet online
quote:
top, bedankt _/-\o_

daar kan je ook wel wat gekke dingen weer mee :D

mschol wijzigde deze reactie 17-02-2018 15:40 (25%)

• Gmount
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17-06 11:29

Gmount

Ecorunner lid

Nieuwe city kolonie builder game van paradox interactive: Surviving mars
10% korting voor CS: skylines eigenaren als je voor 31 maart koopt.
incl. SpaceX raket 8)

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• mschol
  • Niet online
quote:
Gmount schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:09:
incl. SpaceX raket 8)
ik heb hem op de wishlist gezet, ik twijfel of ik hem nu al wil aanschaffen

• maselbe
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06-06 13:58
Heb mijn cities skylines ook nog eens van onder het stof gehaald en mij nog even bezig gehouden met detailwerk.

Afrit autosnelweg

low commercial area

kleine industriezone

checkpoint kerncentrale

• traibergen
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 12-06 09:02
Ik vind het checkpoint een mooi detail.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 08:31

Basszje

Reisvaap!]

quote:
Gmount schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:09:
incl. SpaceX raket 8)
Hum Heamimont is de developer ( van de Tropico series ), dan wacht ik sowieso eerst de reviews af, want Tropico 5 vond ik weinig aan ( nog afgezien van de enorme berg weinig zinvolle DLC's ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• nino_070
Krijg een foutcode als ik mijn stad opstart sinds de vorige keer (geen extra mods geinstalleerd oid.).
code:
1
2
3
4
Object reference not set to an instance of an object [System.NullReferenceException]

Details:
No details

Ik kan mijn stad wel zien en in 3D erdoor heen, maar hij is niet speelbaar. Ik kan niks aanklikken en het water ziet er ook vreemd uit. En de stad staat in een soort "freeze".

Heb even de Loading screen mod gedownload, deze geeft geen foutmeldingen behalve enkele assets die ontbreken (geen idee hoe ik dit op kan lossen). Iemand een idee wat te doen?

• demo31051987
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:01

demo31051987

a.k.a. Extigo

Ik heb even een vraag. Ik ben van plan een nieuwe PC te kopen waar ik grotendeels veel Cities Skylines op wil spelen. Nu vraag ik me af wat ik beter kan doen. Intel of AMD, Nvidia of AMD.

Ik merk dat met mijn huidige PC het laden van mijn stad erg lang duurt (lees 5 minuten). Komt waarschijnlijk door de vele assets (1500) en mods (20), dus ik wil wat snellers. Nu kan ik mijn huidige PC wel uitbreiden met meer geheugen (heb nu 8GB), maar ik vraag me af of dat een beetje gaat helpen.

Kunnen jullie mij adviseren?

Mocht dit niet toegestaan in dit topic, dan hoor ik het graag.

"There is no reason anyone would want a computer in their home." Ken Olsen, oprichter van Digital Equipment Corporation, 1977

• cracking cloud
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-06 15:35
Ik denk dat 8GB een beetje weinig is voor zoveel assets. Ik heb 16gb en moet al vaak assets uitzetten om het weer wat sneller te maken. Heb je een SSD?

• demo31051987

demo31051987

a.k.a. Extigo

quote:
cracking cloud schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:35:
Ik denk dat 8GB een beetje weinig is voor zoveel assets. Ik heb 16gb en moet al vaak assets uitzetten om het weer wat sneller te maken. Heb je een SSD?
Ja ik heb een SSD. Misschien toch maar eens proberen mijn geheugen een beetje op te krikken voordat ik een hele nieuwe machine ga kopen.

"There is no reason anyone would want a computer in their home." Ken Olsen, oprichter van Digital Equipment Corporation, 1977

quote:
demo31051987 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:02:
Ik heb even een vraag. Ik ben van plan een nieuwe PC te kopen waar ik grotendeels veel Cities Skylines op wil spelen. Nu vraag ik me af wat ik beter kan doen. Intel of AMD, Nvidia of AMD.

Ik merk dat met mijn huidige PC het laden van mijn stad erg lang duurt (lees 5 minuten). Komt waarschijnlijk door de vele assets (1500) en mods (20), dus ik wil wat snellers. Nu kan ik mijn huidige PC wel uitbreiden met meer geheugen (heb nu 8GB), maar ik vraag me af of dat een beetje gaat helpen.

8GB is prima, maar meer is altijd beter. Probeer eerst een de faster loading mod. Scheelt erg veel.
Edit: Ben ff kwijt welke dat is :? Volgens mij deze: https://steamcommunity.co...filedetails/?id=667342976 (Ik speel momenteel zonder mods, en geen zin om spel te checken, maar Google zegt deze. :P

Bovendien is nu ECHT NIET het moment om meer geheugen/nieuw geheugen, etc/videokaart te kopen.
Veel te duur. We weten verder je specs niet.
Loopt je spel verder wel lekker, na het laden van de stad? Geen probleem.
Laat je niet gek maken.

Ennuh, AMD all the way. :+

HMC wijzigde deze reactie 23-02-2018 15:22 (16%)

Betaalde Kremlin-troll

• demo31051987

demo31051987

a.k.a. Extigo

quote:
HMC schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:17:
[...]

8GB is prima, maar meer is altijd beter. Probeer eerst een de faster loading mod. Scheelt erg veel.
Edit: Ben ff kwijt welke dat is :? Volgens mij deze: https://steamcommunity.co...filedetails/?id=667342976 (Ik speel momenteel zonder mods, en geen zin om spel te checken, maar Google zegt deze. :P

Bovendien is nu ECHT NIET het moment om meer geheugen/nieuw geheugen, etc/videokaart te kopen.
Veel te duur. We weten verder je specs niet.
Loopt je spel verder wel lekker, na het laden van de stad? Geen probleem.
Laat je niet gek maken.

Ennuh, AMD all the way. :+
Het spel loopt verder prima. Af en toe wat schokken, maar dat kan komen door de Dynamic Resolution mod. Ik zal eens kijken naar een Faster Loading mod.

Maar waarom is het nu niet de tijd om extra geheugen aan te schaffen?

Zoals ik al zei, dat is allemaal nu zwaar overpriced. Maar als je er het geld voor hebt, ga gerust je gang. :)

Betaalde Kremlin-troll

• nino_070
Serieus...Dit was dus de reden dat mijn cargo haven zo slecht liep :+

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-06 04:47
quote:

Algemeen over C:S

Ik zou op het gebied van geheugen niet te veel naar @HMC luisteren als ik jou was want die is nogal conservatief wat dat soort dingen betreft (sorry HMC-dude :P ;) >:) )

Cracking cloud geeft een veel realistischer advies. Dat het laden zo lang duurt is vrijwel zeker het gevolg van geheugentekort. De genoemde Screen Loading Mod laat (naast serieuze optimalisaties in het gebruik van in game resources) ook zien hoeveel RAM er in gebruik is door C:S. Zodra de rode cijfers verschijnen zit je sowieso niet goed maar bij de oranje ben je al wel aardig op weg naar sputter city. Nu wil het er in bepaalde gevallen nog weleens naast zitten dus ram ook eens op CTRL+SHIFT+ESC terwijl je in-game zit en kijk (op het tabblad prestaties in taakbeheer) naar het geheugengebruik. Grote kans dat dat boven de 90% is. Houd er rekening mee dat Windows zelf slim doet en wat achter de hand houdt dus het gesputter begint niet pas bij 100%

Mijn oude pc had 8 GB en dat was een tijdje mijn redding op mijn (extreem) oude Phenom-bak uit 2009, maar niet heel lang. Een paar standaard modjes en een paar assets erbij en de zooi ging over z'n nek. Vergeet niet dat een verse kale C:S gewoon al iets van 4 GB RAM in beslag neemt (zonder besturingssysteem zelf dus). Dan blijft er niet zo gek veel meer over voor de rest.

Mijn "nieuwe" (inmiddels bijna een jaar oude) Ryzen-1700-systeem, met 16 GB 3200MT/s RAM en een retesnelle 512GB Samsung Pro 960 nvme ssd, zit nu ook al aan de grens met iets van 1900 assets en ook zo'n 20 mods (geen idee precies hoeveel maar in essentie zo ongeveer het rijtje zoals genoemd in de topic start).

Assets nemen (afhankelijk van de kwaliteit en hoeveelheid uiteraard) behoorlijk wat geheugen in beslag maar vergis je niet in de mods. Die 20 mods nemen net zoveel geheugen in beslag als die 1900 assets bij elkaar als ik me niet vergis. (Het is dat ik geen zin heb om de hele zooi wéér na te pluizen anders zou ik met concretere getallen komen.) En die mods dragen ook meer bij aan de laadtijd van je map dan je denkt. Zo uit mijn hoofd verdubbelt de laadtijd er net zo makkelijk mee.

Ter indicatie: als ik alles uitzet aan mods en assets dan laadt de asset editor (vanaf het hoofdmenu) binnen 15-20 seconden ofzoiets. Met alleen de Loading Screen Mod (echt een must have), extended asset editor, improved public transport, network extentions, extra traintracks, extended toolbar, een paar kleine tooltjes en een tiental assets doet het er ineens 50 seconden over. Als ik alles aangooi zit ik op 2 minuten.

En dan heb ik eigenlijk al ram tekort. Tot voor kort nam de game al zo'n 14 GB ram in beslag. Nu heb ik aardig wat assets maar eigenlijk niet eens zo enorm belachelijk veel. Het standaard europese thema, nederlandse gebouwen, de nederlandse treinencollectie, een paar kleine stationnetjes, een zooi bomen en planten, wat andere standaardversiering (pijpleidingen, verkeerstoestandjes, een paar graafmachines, terreindecals, hekjes, containertjes) en nog wat spul. Ik heb dus eigenlijk nog niet eens iets aan bijzondere gebouwen of aan vehicle props.
Nu is het in mijn geval wel zo dat ik waarschijnlijk 90% ervan niet eens in gebruik heb maar je subt toch een hoop met de verwachting dat je het ergens voor te gaan gebruiken. Er is maar weinig zo irritant (en tijdrovend) als door 1900 assets heengaan om dingetjes te unsubben of te disablen en bij vrijwel iedere asset te denken: "Verdulleme deze wil ik houden, en deze ook. Maar dit komt echt nog van pas". Vervolgens heb je dan opgeruimd en bij de eerste de beste bladersessie op de workshop is het gelijk wéér feest. ;)

Een paar weken geleden subtje ik een paar kleine nieuwe dingetjes en ineens was het raak. Mijn map (met zo'n 80k inwoners en bescheiden versiering) laadde voorheen in zo'n minuutje of 2 maar toen deed het er ineens langer dan 3 minuten over, ondanks mijn retesnelle ssd (als swapdisk). En dat is dus met de Loading Screen Mod, anders zou het nog veel langer duren.

Dus kort samengevat: Geheugen is echt alles bij dit spel (naast grafische kaart). Maar verwacht desondanks ook geen échte superwonderen in laadtijden. C:S is gewoon niet zo heel efficiënt als het op het laden van mods en assets aankomt (althans, zo komt het bij mij over). Met genoeg geheugen is het gewoon langzaam en met geheugentekort is het tergend langzaam. ;)

16 GB beschouw ik echt als een -absoluut- minimum. En als ik zo zie dat jij wel van assets houdt dan denk ik dat dat voor jou ook geldt. Vergeet ook niet dat je al gauw denkt dat je "toch genoeg ram" hebt en dan ook makkelijker iets subt.

En vergeet ook niet dat C:S met nieuwe uitbreidingen (DLC's dus; mocht je die willen) ook steeds meer geheugen in beslag neemt omdat die nou eenmaal nieuwe assets bevatten.

Een paar punten voor het geval je zelf assets wil maken

Mocht je dit van plan zijn dan moet je er rekening mee houden dat je óók regelmatig iets als 3d Studio en Photoshop (met het nodige aan geheugengebruik) tegelijkertijd naast C:S open hebt staan. Vergis je daar echt niet in.

Ik ben zelf momenteel bezig (iets met die eerdergenoemde hondekop trein ;) ) en Photoshop neemt gewoon 6 GB in beslag. Nu is het wel een 2kx1k texture met een paar honderd lagen (iets met verschillende kleurvarianten en tactische opzet in groepen) waar ook de illumination en specular maps inzitten, maar toch ... het loopt al gauw uit de hand. 3ds is minder drastisch met z'n 600 MB.
Maar de essentie is dat ik dus vrijwel alles in C:S uit moet zetten om op een normale manier iets te kunnen importeren en testen in C:S terwijl ik PS open heb staan (anders is het helemaal een tienjarenplan).

Keuze systeem

Wat betreft de keuze AMD/Intel zal het in principe niet echt uitmaken hoe de boel presteert in C:S, als je een nieuwe cpu aanschaft. Ik ben een AMD-fan en heb een hekel aan de vervelende praktijken van Intel (en nVidiot). Vanuit dat perspectief zeg ik uiteraard AMD.

Maar ik moet ook eerlijk zijn over -mogelijke- minpunten. Het is geen geheim dat Intel superieur is als het gaat om single threaded prestaties en dat nVidia superieur is in het absolute topsegment van videokaarten. Dus dat is wellicht iets om over na te denken als je ook nog games speelt die daar baat bij hebben. C:S loopt hier (wat betreft cpu) als een tierelier (alhoewel ik slechts een 80k stad heb momenteel en niet groter).

Een belangrijk aandachtspunt is de keuze van geheugen voor een Ryzen cpu. Ryzen presteert aanmerkelijk beter met single rank geheugen (de befaamde Samsung B-die chips) op hoge frequentie (3200+ MT/s). Aangezien de geheugencontroller dual channel is zat ik dus vast aan 2x8GB RAM (aangezien dat de grootste beschikbare capaciteit in die config was). Met meer danwel grotere dimms gaat de kloksnelheid van het geheugen omlaag en dus ook de kloksnelheid van het Infinity Fabric van de cpu en daarmee dus ook de algehele prestatie.

Nu is het de vraag wat je er in de praktijk écht van merkt (synthetische benchmarks zeggen maar beperkt iets) en ik weet niet hoe dat inmiddels precies is na de vele biosupdates maar als je ieder laatste beetje prestatie uit je systeem wilt persen is het wellicht een idee om je daar even in te verdiepen. Ik houd me er niet meer zo intensief mee bezig nu ik voorzien ben maar ik zag laatst geloof ik iets voorbij komen waarin frequenties van 2933 MHz voor configuraties met dual rank danwel 4 bankjes inmiddels ondersteund worden. Maar dat moet je echt even uitzoeken. Bij Intel is geheugenklok niet zo enorm relevant geloof ik maar aangezien Intel mij verder zal jeuken verdiep ik me daar dus niet (echt) in en is mijn kennis voornamelijk gebaseerd op wat ik "toevallig" voorbij zie komen aan informatie. :)

Een ander punt is de videokaart. Er wordt nogal wat getekend dus een redelijke videokaart is toch een pré als je op hoge kwaliteit wilt spelen (het maakt flink uit als je van eyecandy houdt). Ik heb zelf een RX380 met 4GB vram en die doet het aardig. Als ik echter alles op max zet dan wordt het toch een tikkie een "diashow" als ik een tamelijk drukke kant opkijk (geen 1 fps maar zeker verre van 60; ik gok rond de 20 maar in de extreemste gevallen zou het zomaar minder kunnen zijn). Dat viel mij ietwat tegen eigenlijk. De simulatie zelf draait aardig lekker door alhoewel het wel iets lijkt te vertragen. Ik vermoed dat het voornamelijk aan de videokaart ligt en niet aan de cpu.

Samengevat

Van je oude pc het geheugen uitbreiden heeft zonder meer zin t.o.v. wat je nu hebt. Het hangt echter van de rest van je systeem af in hoeverre dat een zinnige investering is en in hoeverre je er naast laadtijden en een sporadische sputter minder verder echt iets van merkt. In mijn oude systeem was die 8 GB al aanwezig toen ik aan C:S begon en heb ik er (wat betreft laadtijden) duidelijk baat bij gehad t.o.v. HMC met z'n miezerige 4GB (toentertijd) :9 . Ik heb er dus nog even mee kunnen doen maar dat wil niet zeggen dat het ook geweldig liep. Mijn oude cpu ging bij ongeveer 30k inwoners kotsen). Het had op dat moment geen zin meer om de simulatiesnelheid hoger te zetten omdat het net zo sloom bleef draaien als op standje 1. Wellicht een goede test voor jezelf.

Wat RAM betreft zeg ik, in principe, dat je er nooit genoeg van kan hebben (alhoewel het dus niet helemaal zo simpel is). Echter is, zoals reeds gezegd, RAM ontzettend duur op het moment (en hetzelfde geldt voor videokaarten). Een compleet nieuw systeem met wat speling voor de toekomst (al dan niet m.b.t. C:S) gaat je gewoon een redelijke klap geld kosten. Een upgrade gaat je een iets minder grote klap geld kosten maar is wellicht weggegooid geld als je oude pc toch al aan vervanging toe is.

Mijn advies wat betreft de hoeveelheid geheugen (gebaseerd op het aantal assets en mods wat je nu al hebt) is dat 16 GB echt het (absolute) minimum is.

Verwacht je zelf nog wel het e.e.a. (enthousiast) aan assets en mods te subben dan zou ik voor 32 GB gaan.

Mij is het vrij eenvoudig gelukt om 16 GB (die 8 GB extra t.o.v. mijn oude systeem dus) vol te proppen en (aangezien ik niet meer heb) heb ik verder geen idee hoe bont je het moet maken om 32 GB vol te krijgen met C:S. Maar gezien de huidige prijzen lijkt 64 GB me sowieso niet een hele tactische keuze. Als C:S en Windows (is versieafhankelijk geloof ik) daar al mee om kunnen gaan uiteraard. Wellicht dat een ultra-detailer, asset-enthousiast of andere pro hier daar meer over kan zeggen.

Als geld niet een zodanig probleem is dat je echt moet kijken op één of een paar tientjes dan zou ik zeker niet beknibbelen op de hoeveelheid ram (of kwaliteit for that matter). Uiteraard binnen de redelijkheid die je zelf stelt.

Het is dus afhankelijk van:

- de toekomstbestendigheid van je huidige systeem
- wat je kan en wil betalen voor ofwel een upgrade ofwel een nieuw systeem
- hoe enthousiast je van plan bent om assets/mods te subben
- hoe gehecht je aan je (huidige en toekomstige) assets bent (met het oog op opruimsessies)

:)

Edit: Ik heb geen 20 maar 60 mods. Veelal kleine tooltjes en dus niet zwaar maar tikt toch lekker aan.

VOODOO_WILLIE wijzigde deze reactie 28-02-2018 20:51 (108%)

@VOODOO_WILLIE Dat kan wel zo zijn, maar alles is echt verschrikkelijk duur nu. Vooral geheugen en videokaarten. Je bent een dief van je eigen portemonnee om daar nu volop in te gaan investeren.

Betaalde Kremlin-troll

• VOODOO_WILLIE
quote:
HMC schreef op maandag 26 februari 2018 @ 05:49:
@VOODOO_WILLIE Dat kan wel zo zijn, maar alles is echt verschrikkelijk duur nu. Vooral geheugen en videokaarten. Je bent een dief van je eigen portemonnee om daar nu volop in te gaan investeren.
Niet relevant als 8 GB niet voldoende is om met zoveel mods en assets te spelen. En dat is het dus gewoon echt niet.

De keuze is heel simpel: wil je dat het een beetje normaal loopt en kan (en wil) je het betalen? Dan moet je geheugen kopen.

Wil of kan je dat niet dan heb je, in essentie, gewoon pech en zal je het met je slome zooi (of met minder mods/assets) moeten doen tot het allemaal weer betaalbaar is.

En dat laatste is nog een puntje. Volgens nVidia worden videokaarten minimaal gedurende Q2 en Q3 alleen nog maar duurder. Voor geheugen kan dat zomaar idem dito zijn. Zelfs als de productie opgeschroefd wordt is dat nog geen garantie voor lagere prijzen.
Het kan dus zomaar zijn dat het nog veel duurder wordt en je gewoon een jaar (of langer) moet wachten tot de prijzen eindelijk tot onder het huidige niveau zijn gezakt.

Het is altijd een gok met dat soort dingen maar het ziet er niet hoopgevend uit op het moment.

Als de rest van zijn systeem wel gewoon voldoende is dan kan hij ermee wegkomen door voorlopig uit te breiden naar 16 gieg (en hoe lang is voorlopig dan?). Maar het is een afweging die ik hierboven al uitvoerig heb geschetst.

Is zwaar knudde maar dat is de huidige stand van zaken. Als hij z'n probleem wil oplossen zonder assets weg te hoeven kinkelen dan zit er niets anders op dan flappen trekken. Tenzij hij meesterlijke mazzel heeft en ergens op straat struikelt over een setje ram van 16 gieg (of iets dergelijks). :)

Overigens blijft het altijd een punt als je veel geld uitgeeft en het is later ineens goedkoper. Daar ontkom je gewoon niet aan. Ik heb een aardig tijdje geleden noodgedwongen die RX380 moeten kopen omdat mijn HD6870 de geest gaf. Dat kostte me 250 euro en een maand later komt AMD ineens met de 400 serie voor lagere prijzen. Dat was een flinke headdesk maarja ... een echte keuze had ik niet.

Zelfde praatje met m'n Ryzen 1700. Die is nu 100 euro goedkoper dan toen ik 'm kocht geloof ik. Maarja ... ik heb wel al een jaar heel veel plezier van dat ding. RAM was toen trouwens al belachelijk duur maar het is nu nog veel duurder.

Het is maar net hoe je het ziet. :)

• nino_070
quote:
VOODOO_WILLIE schreef op maandag 26 februari 2018 @ 06:50:
[...]

Niet relevant als 8 GB niet voldoende is om met zoveel mods en assets te spelen. En dat is het dus gewoon echt niet.

De keuze is heel simpel: wil je dat het een beetje normaal loopt en kan (en wil) je het betalen? Dan moet je geheugen kopen.

Wil of kan je dat niet dan heb je, in essentie, gewoon pech en zal je het met je slome zooi (of met minder mods/assets) moeten doen tot het allemaal weer betaalbaar is.

En dat laatste is nog een puntje. Volgens nVidia worden videokaarten minimaal gedurende Q2 en Q3 alleen nog maar duurder. Voor geheugen kan dat zomaar idem dito zijn. Zelfs als de productie opgeschroefd wordt is dat nog geen garantie voor lagere prijzen.
Het kan dus zomaar zijn dat het nog veel duurder wordt en je gewoon een jaar (of langer) moet wachten tot de prijzen eindelijk tot onder het huidige niveau zijn gezakt.

Het is altijd een gok met dat soort dingen maar het ziet er niet hoopgevend uit op het moment.

Als de rest van zijn systeem wel gewoon voldoende is dan kan hij ermee wegkomen door voorlopig uit te breiden naar 16 gieg (en hoe lang is voorlopig dan?). Maar het is een afweging die ik hierboven al uitvoerig heb geschetst.

Is zwaar knudde maar dat is de huidige stand van zaken. Als hij z'n probleem wil oplossen zonder assets weg te hoeven kinkelen dan zit er niets anders op dan flappen trekken. Tenzij hij meesterlijke mazzel heeft en ergens op straat struikelt over een setje ram van 16 gieg (of iets dergelijks). :)

Overigens blijft het altijd een punt als je veel geld uitgeeft en het is later ineens goedkoper. Daar ontkom je gewoon niet aan. Ik heb een aardig tijdje geleden noodgedwongen die RX380 moeten kopen omdat mijn HD6870 de geest gaf. Dat kostte me 250 euro en een maand later komt AMD ineens met de 400 serie voor lagere prijzen. Dat was een flinke headdesk maarja ... een echte keuze had ik niet.

Zelfde praatje met m'n Ryzen 1700. Die is nu 100 euro goedkoper dan toen ik 'm kocht geloof ik. Maarja ... ik heb wel al een jaar heel veel plezier van dat ding. RAM was toen trouwens al belachelijk duur maar het is nu nog veel duurder.

Het is maar net hoe je het ziet. :)
Ik heb ongeveer net zoveel mods als jij aanstaan, ook 80K inwoners, heb 8GB ram en het spel staat niet eens op een SSD, en de laadtijd is wel vervelend maar niet onoverkomelijk (zo’n 1.5 minuut). Pc uit 2012, dus ook alweer outdated.

Je maakt gewoon een denkfout dat meer Ram nodig is. Als je meer Ram koopt, wordt dit gewoon meteen benut, maar het is niet zo dat dit dan achteraf echt nodig was. Ik heb ingame zelden framedrops, dus waarom zou ik dan honderden euros ervoor uittrekken om die ene x laadtijd per dag dat ik speel te halveren? Als de ram echt een bottleneck was geweesf, had ik wel framedrops gemerkt ingame toch?
Voodoo zit in de RAM-industrie. :P

Betaalde Kremlin-troll

• unezra

unezra

@VOODOO_WILLIE Ik heb 64G in mijn PC zitten en een Ryzen 1800X.
Ik heb niet de indruk dat het bij mij veel vlotter loopt dan bij mensen met minder geheugen. :)
(Is ook niet erg, dat geheugen zit niet in mijn PC vanwege C:S maar om andere redenen en ja, 64G is vrij veel voor een PC.)

Supported by you!

• nino_070
Persoonlijk denk ik dat de CPU eerder de bottleneck vormt voor een grote stad >150K inwoners. Helaas kan je die niet zo makkelijk vervangen als het geheugen ;(

• Mrscruff
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11-06 16:12
ook al een hele tijd bezig met een stad, zojuist de 140k aangetikt met voornamelijk laagbouw.

Mocht er vraag zijn naar meer stats kan ik dat eventueel ook posten

https://prntscr.com/ik0mgx
@Mrscruff Greetings Fish.
140k in dat stadje? :o
Geloof er niets van. :P

Overigens mooi plaatje, maar nee, daar passen geen 140k inwoners in.
quote:
nino_070 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:25:
Persoonlijk denk ik dat de CPU eerder de bottleneck vormt voor een grote stad >150K inwoners. Helaas kan je die niet zo makkelijk vervangen als het geheugen ;(
Als ik dan mag brand spammen, dan is dat bij AMD natuurlijk wel beter gedaan. AM4 kan je nu een goedkope 1200 indoen, en over een jaartje een 1800x en over drie jaar een derde generatie 1800, laten we het 3800 noemen.
Ik zit zelf op een AM3+ systeem, en heb gewoon machtig mooi kunnen upgraden over de jaren heen. Laatste upgrade was een nieuw moederbord om ook USB 3 en SATA600 te hebben, maar in principe was dat niet echt nodig, alleen voo spelletjes zoals deze.
Al het andere deed/doet het gewoon perfect.

(Zie HMC inventaris op profiel voor meer info.) Verouderd systeem, maar draait C:SL beter dan @VOODOO_WILLIE's systeem. :+
quote:
unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:59:
@VOODOO_WILLIE Ik heb 64G in mijn PC zitten en een Ryzen 1800X.
Ik heb niet de indruk dat het bij mij veel vlotter loopt dan bij mensen met minder geheugen. :)
(Is ook niet erg, dat geheugen zit niet in mijn PC vanwege C:S maar om andere redenen en ja, 64G is vrij veel voor een PC.)
@VOODOO_WILLIE denkt er dan ook alleen maar verstand van te hebben.
Je hebt gelijk qua geheugen.
Meer erin, meer in gebruik. Nogmaals, de prijzen zijn het niet waard.

Edit: Zo, HMC ook weer paar uurtjes spelen. Terrein levelen voor mooi vliegveld, Onderwijl een monumentale Gasometer aangesloten op het waternetwerk. Maar die stond in industriegebied. Halve stad ziek, zwak, misselijk, dood. Dus alles gefikst, en dan wachten. Zwaar in de min qua geld, maar nu al weer in de plus. Save and quit. Morgen weer. :P

HMC wijzigde deze reactie 26-02-2018 18:18 (109%)

Betaalde Kremlin-troll

• unezra

unezra

quote:
nino_070 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:25:
Zelfs met dikke CPU gaat het niet volledig smooth. :)
Wat had ik de laatste keer dat ik keek, 200.000 inwoners ofzo?

Het is prima speelbaar, maar om nu te zeggen dat het 100% smooth draait, neuh. Ik heb nog niet gekeken naar mijn CPU load, maar vermoed dat ook C:S niet 100% gebruik maakt van de mogelijkheden van moderne PC's. (Ofwel, ik zou denken dat mijn 1800X / GTX 1080 combinatie harder kan op 1440p. 3x1440p kan niet, dat snapt C:S niet.)

Supported by you!

• peschinl
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 17-06 17:42
200k stad op een i5, superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrsmooth

• nino_070
quote:
unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:19:
[...]

Wat had ik de laatste keer dat ik keek, 200.000 inwoners ofzo?

Het is prima speelbaar, maar om nu te zeggen dat het 100% smooth draait, neuh. Ik heb nog niet gekeken naar mijn CPU load, maar vermoed dat ook C:S niet 100% gebruik maakt van de mogelijkheden van moderne PC's. (Ofwel, ik zou denken dat mijn 1800X / GTX 1080 combinatie harder kan op 1440p. 3x1440p kan niet, dat snapt C:S niet.)
Dus eigenlijk heeft upgraden nooit zin zeg je? Ik weet trouwens niet wat je onder “dikke” cpu verstaat, ik heb een pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed best een matige processor volgens mij, maar het valt me tot aan de 80K inwoners nog best mee.

@HMC dus een Amd-compatible moederbord is per definitie beter upgradebaar? Dan heb ik destijds toch behoorlijk verkeerd gekozen

@peschinl: welke i5? :) en overige specs?

• Mrscruff
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11-06 16:12
@HMC Nee hoor kijk maar :D

https://prnt.sc/ik1vh0

• unezra

unezra

@nino_070 Mijn CPU vind ik best dik. :)

Supported by you!

• peschinl
is dit dan een hardware vergelijk topic? dacht dat het over c:sl ging.

• mschol
  • Niet online
C:SL heeft baat bij een hoge singlecore performance, ja hij gebruikt wel andere cores maar snellere cores heeft hij afaik het meeste aan.
De AMD processoren zijn daarin langzamer per core dan intel afaik (dat is o.a. een afweging geweest bij aanschaf van een i7 6700k)

• nino_070
quote:
Oef, een configuratie van ¤4500 :o

Nouja ik vind het wel een wezenlijk onderdee van de gameplay. Ik zeg niet dat ik m’n steden niet laat groeien, maar ik neig ernaar ze meer te perfectioneren dan uit te breiden omwille het spel nog enigszins snel te houden. Eigenlijk zou ik wel de CPU en het geheugen moeten upgraden, een i5 van 5 jaar oud kan niet meer eigenlijk.

• peschinl
wow okay, dus hardware samenstellen zie je als (zelfs een wezenlijk) onderdeel van de gameplay bij dit spel?

ik heb eerlijk gezegd nooit performance issues met dit spel, en speel het sinds launch, zwaar gemod en tot steden van 500k. Als je performance issues hebt, dan is er denk ik wat meer aan de hand met je systeem....

• Goldia
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 10-06 08:13
quote:
Mrscruff schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:34:
ook al een hele tijd bezig met een stad, zojuist de 140k aangetikt met voornamelijk laagbouw.

Mocht er vraag zijn naar meer stats kan ik dat eventueel ook posten

https://prntscr.com/ik0mgx
Mooie stad!

• nino_070
quote:
peschinl schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:36:
wow okay, dus hardware samenstellen zie je als (zelfs een wezenlijk) onderdeel van de gameplay bij dit spel?

ik heb eerlijk gezegd nooit performance issues met dit spel, en speel het sinds launch, zwaar gemod en tot steden van 500k. Als je performance issues hebt, dan is er denk ik wat meer aan de hand met je systeem....
Misschien is dat wel zo, daar heb ik niet echt verstand van. Daarom ben ik benieuwd wat mensen als jij voor configuratie hebben, kan ik misschien eea. van opsteken. Je zegt een i5 te hebben, welke precies?

En zou het nog wezenlijk schelen om een grotere SSD te kopen om C:S én mods/assets op te zetten? Mijn huidige SSD is slechts 120GB namelijk en is aardig vol.

• mschol
  • Niet online
quote:
nino_070 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:52:
[...]

Misschien is dat wel zo, daar heb ik niet echt verstand van. Daarom ben ik benieuwd wat mensen als jij voor configuratie hebben, kan ik misschien eea. van opsteken. Je zegt een i5 te hebben, welke precies?

En zou het nog wezenlijk schelen om een grotere SSD te kopen om C:S én mods/assets op te zetten? Mijn huidige SSD is slechts 120GB namelijk en is aardig vol.
hoe vol is aardig vol?

een SSD wordt, vanaf ~10% vrije ruimte, aanzienlijk trager tov wat hij zou moeten zijn

• VOODOO_WILLIE
@HMC Grapjesjurk ... :P
Heb jij al eens op ctrl+shift+esc geramd om je geheugengebruik te bekijken tijdens C:SL? Was die 16 GB een goed idee of had je liever die 8 gehad? ;)
Jouw systeem draait de game beter omdat jij een behoorlijk snellere videokaart hebt. That's it. De rest van mijn systeem loopt, met z'n vingers in z'n neus, rondjes om de jouwe. Jou en je systeem nat-indonesisch-stof-etend achterlatend welteverstaan. ;) :+

Voor de overige tweakers:

demo31051987 komt zelf uitdrukkelijk met de "klacht" dat zijn laadtijden zo lang zijn en dat hij daar iets aan wil doen.

Ik heb toch een aardig uitgebreid verhaal getikt met diverse scenario's, randvoorwaarden, (niet té hoge) verwachtingen, mijn ervaringen en ga zo maar door.

De oplossing is simpel:
Check het geheugengebruik met zowel de Loading Screen Mod, welke ook optimaliseert en een (voorlopige) oplossing kan zijn, als met taakbeheer. Als blijkt dat het geheugen vol is (wat ik dus verwacht) dan moet je meer geheugen nemen. Dat is ongeacht of dat nou om een upgrade of een nieuw systeem gaat. Dat is daarnaast indien je het geld kan en wil missen aangezien geheugen belachelijk duur is. En indien je niet bereid bent assets te schrappen en/of van plan bent volop meer assets te gebruiken.

De keuze upgrade/nieuw systeem is afhankelijk van de rest van z'n specs, die hij niet noemt, en daarnaast moet hij sowieso geen wonderen verwachten.

Op basis daarvan heeft demo31051987, naar mijn idee, een afweging te maken en heeft hij uiteraard tevens het laatste woord. Iese siempel. :)

@nino_070
Ik maak helemaal geen denkfout. Die maak jij. ;) Zoals ik al stelde in mijn lange stuk hangt het geheugengebruik af van de specifieke mods, specifieke assets en uiteraard ook de hoeveelheid. Het kan dus makkelijk zijn dat jij er met je 8 GB mee wegkomt en ik met mijn 16 GB niet omdat jij minder veeleisende assets en mods hebt.

Daarnaast héb jij geen 16 GB dus je kan ook helemaal niks (uit ervaring) zeggen over de manier waarop de game zou draaien als je dat wel zou hebben. :9 En dat is uiteraard in de veronderstelling dat jouw geheugen volledig in gebruik is én je je niet de ervaring kan herinneren van toen je ram nog niet vol zal. Nu heb ik zelf sowieso 2x zoveel ram vol te proppen als jij dus een vergelijking maken is sowieso ietsie lastig en ik kan het dus ook verkeerd vermoeden. Daarnaast staat bij jou de game niet op een ssd. Uitgaande van het vermoeden dat je OS en je swapfile daar dan waarschijnlijk wel op staan heb je daarmee ook een voordeel omdat het laden en swappen niet vanaf/naar dezelfde disk gebeurt. Dat scheelt namelijk ook een slok op een borrel.

Maar op mijn systeem (met dus slechts één maar wel retesnelle nvme ssd) werden laadtijden zo'n beetje verdubbeld op het moment dat ik door m'n ram heen was. Ook in-game merkte ik dat het allemaal wat trager liep en dat de zooi (openen van toolbars) wat minder snappy reageerde. Niet extreem maar wel duidelijk merkbaar.

Nu ben ik sowieso vrij kritisch en uiteraard gaan dingen ook meer opvallen als je tig keer vrij snel achter elkaar C:S opnieuw start om je zelfgemaakte asset te importeren en testen :P
En het kan natuurlijk ook nog aan (een) specifieke mod(s) liggen maar dat neemt niet weg dat dat mijn ervaring is.

En, met alle respect: dat jij het niet onoverkomelijk vindt zegt niks over wat een ander vindt. Zoals ik al zei ben ik zelf bijvoorbeeld met assets bezig en ik moet er echt niet aan denken dat ik iedere keer 5 minuten moet wachten op het laden van de asset editor of een map.

Ter indicatie:
Als ik alles aankwak (en dus door m'n ram ben) dan duurt het laden van de editor 3-4 minuten ofzo en duurt het saven van een asset een hele minuut. Met net geen ramtekort (denk ik dan maar waarschijnlijk niet) duurt het laden anderhalve minuut maar duurt saven nog steeds erg lang. Zonder al teveel mods en assets duurt het laden 30-40 seconden en het saven 1 seconde.
Die trein is 1 loc + 3 wagons. De drie wagons kan je in 1 sessie importeren maar het importeren van de loc (engine) vereist dat je minstens teruggaat naar het hoofdmenu omdat die wagon-assets anders niet geladen zijn. Daarnaast is de editor een raar ding en gebruikt het stiekem andere rendering ofzo dan ingame (de kleuren zijn compleet anders ongeacht color override) en zo nogwat dus je moet een map laden om echt te zien hoe het functioneert. Dus reken maar uit. 3x4 minuten laden en 4x1 minuut saven (zonder het rondklikken, bladeren en tikken mee te tellen). Dat is dus 16 minuten (maar eerder 20-25min) klooien om ff één treintje te testen. En dan kom je er achter dat je toch stiekem nog iets over het hoofd hebt gezien en mag je het hele zooitje nog eens opnieuw doen. En dat gebeurt nogal eens. Bedenk dan ook dat het bij elkaar niet 1 maar 5 versies van die trein zijn en dat er ook nog eens voor iedere versie propversies zijn. Dan is een lange(re) laadtijd ineens niet meer zo overkomelijk :+ :)

@unezra 64 gieg is ook ontzettend veel voor een gemiddelde (game) pc. Daarom zeg ik ook dat ik geen idee heb hoe enorm bont je het moet maken om 32 GB vol te krijgen. Als je echt alles subt zal het vast lukken. :P
Zolang je ram niet volzit zal het geen moer uitmaken of dat met 8 GB ram is of met 64. Het punt is dat 8 dus veel sneller vol zit dan 64 (duh :P ).

16 GB krijg je dus, als je wel van een paar mods en assets houdt, in ieder geval zonder problemen vol.

Wat ik begreep is dat C:SL geoptimaliseerd is voor 4 cores/threads en schaalt het tot dat aantal perfect. Daarboven "zegt men" dat het niet zoveel uit maakt.
Rendering wordt in 1 losse thread gedaan en de rest wordt gebruikt voor AI, simulatie, etc. Dus daar heb je inderdaad iets aan single threaded performance. Of het een wereld van verschil is valt echter te betwijfelen want het blijft natuurlijk een som van factoren. :)

Mijn Ryzen 1700 (8core/16threads) heeft in-game (afhankelijk van sim speed 1-3) een cpu-gebruik van 16-19% bij een dorpje van 5k en 20-30% bij een stad van 80k. Ik zie daarbij overigens dat geen enkele "core" echt boven de 50% komt en er zijn dan respectievelijk 6 cores "volop" (50%) + 2 bescheiden en 8 cores "volop" actief. Dat zegt helaas niet heel veel zonder een veel grotere stad te testen maar het lijkt er zo op dat er inderdaad maar 4 threads actief zijn die heen en weer gaan binnen of tussen cores. Het maakt (buiten framerate) verder geen verschil of ik naar de drukte kijk of naar een stuk gras (wat eigenlijk te verwachten valt aangezien de render thread waarschijnlijk altijd 100% draait en de sim sowieso doorgaat).

Overigens viel me ook op dat disk usage tijdens het laden van een map hooguit de 1-3% aantikt. Die retesnelle ssd staat dus echt uit z'n neus te vreten. :)

@peschinl Het is hier inderdaad geen HW-vergelijkingstopic maar aangezien het in de context van deze game en de bijkomende prestaties is lijkt het mij niet geheel misplaatst. Maar mocht ik dat compleet mis hebben dan hoor ik het graag. Overigens is het uiteraard sowieso niet de bedoeling om hier pagina's lang uitsluitend over door te gaan. :)

VOODOO_WILLIE wijzigde deze reactie 27-02-2018 04:55 (14%)

• unezra

unezra

@peschinl @VOODOO_WILLIE
Het zijn in mijn beleving inderdaad de framerates die droppen. Ik vergat wel te vermelden dat ik op volledige maps speel. Dus 81 tiles. Ik kan me voorstellen dat dat ook nog wat uit maakt. :)

Ik zal binnenkort eens kijken hoe het met de load over de cores zit. Kan goed zijn dat het geoptimaliseerd is voor 4 en daar boven niet zo veel doet. Da's toch wel de meest gebruikte gameconfiguratie. 6 cores en hoger zie je eerder in systemen die (ook) voor andere doeleinden gebruikt worden zoals die van mij.

Daarom overigens ook die 64G geheugen. Ik heb het systeem gekocht met een dubbel doel:
- Keihard Nerden
- Keihard Gamen

Voor dat eerste zijn veel cores en veel geheugen handig en da's ook een van de redenen geweest voor Ryzen in plaats van Intel. (Plus dat ik een beetje tegenwicht wel fijn vind.)

Overigens, ja, dit topic gaat over C:S maar performance uitdagingen horen daar toch ook bij? (En dus bijbehorende hard- en softwareconfiguraties omdat dat soms erg game afhankelijk is.)

@nino_070 Het is letterlijk de eerste PC in mijn leven (ik werd eind vorig jaar 40) waar ik de luxe had redelijk over the top te gaan. Dus dat heb ik gedaan. :) Deels omdat ik dingen wil doen met mijn PC waar je een zware machine voor nodig hebt, deels gewoon omdat het kan en omdat het soms leuk is weinig compromissen te sluiten.

Supported by you!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:

Ik weet niet uit het hoofd hoeveel mods en assets ik heb, maar C:S gebruikt hier al +/-15GB RAM en dan komt Windows zelf er nog bij. Laat ik het er maar op houden dat ik blij ben met 64GB :+ Op mijn laptop met maar 8GB kan C:S mijn stad niet eens laden :P
quote:
unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:19:
[...]

Jep, same here :/ met i7 6800K/GTX1060/64GB RAM/960Pro m.2 SSD.

't gekke is, de CPU load is 40-50% (bij 300k inwoners), GPU load is nog lager en er is meer dan zat RAM beschikbaar. Maar toch loopt het net niet helemaal smooth.

Oscar Wilde

• VOODOO_WILLIE
quote:
nino_070 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:57:
[...]
Dus eigenlijk heeft upgraden nooit zin zeg je? ...

@HMC dus een Amd-compatible moederbord is per definitie beter upgradebaar? Dan heb ik destijds toch behoorlijk verkeerd gekozen
Zo zwart-wit is het upgradeverhaal natuurlijk ook weer niet. Het ligt helemaal aan de rest van het systeem en wat je ermee wilt doen.

Wat wel een feit is, is dat Intel bij iedere nieuwe cpu ook gelijk een nieuw platform introduceert. Ze doen dat nog net niet óók bij iedere nieuwe stepping ...

AMD ontkomt er uiteindelijk uiteraard ook niet aan maar bij AMD gaat het wel een stuk langer mee. Dikke kans dat je straks gewoon een Zen2 (of misschien zelfs nog wel een Zen3) cpu in je huidige mobo kan prikken. (Zen2 is trouwens niet persé hetzelfde als Ryzen2, blablabla)

Maar het ligt uiteraard ook aan het moment. Ik heb zelf expres gewacht op Ryzen omdat het AM3+ platform gewoon geen enkele kans meer had op upgrades (want het ging al flink lang mee en Zen was al een tijdje aangekondigd).

Het zal ongetwijfeld niet maar ik hoop dat er nog een update voor C:S komt waarmee er betere ondersteuning komt voor multi-threading en multi-threaded rendering. Maar ik verwacht eerder dat dat bewaard wordt voor C:S 2.

Over je ssd: mschol zegt het al. Het ligt eraan hoe vol dat ding is. C:S neemt trouwens zelf niet eens zo gek veel schijftruimte in beslag. Bij mij, met die 60 mods (heb ze net geteld en zat er dus "iets" naast met m'n eerder genoemde 20 :') :') :') ) en 1900 assets is dat iets van 7,5 GB in de steamapps/Cities_Skylines folder, 3,5 GB in de workshop folder en nog eens zo'n 1,1 GB in appdata/local/Colossal Order. Maar niettemin vind ik 120 GB echt wel aan de krappe kant als je er ook aardig software en (meerdere) games op installeert. Dat vond ik bij mijn oude 256 GB ssd al. De pest is natuurlijk dat (vooral) games ook steeds groter worden.
quote:
peschinl schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:36:

Het ligt er ook maar net aan wat je ervaart als "vloeiend". Voor een FPS (als Doom bijvoorbeeld) is die definitie "anders" dan bij een simulator als C:S. Als je echter kritisch bent (of teveel gewend aan FPS'ers) dan is C:S al snel een diashow. En uiteraard maken de grafische instellingen enorm veel uit. :)

@unezra Die 81 tiles mod gebruik ik ook. Echter heb ik niet alles unlocked en dus ook niet in gebruik (sowieso een hoop niet van wat ik al wel unlocked heb). Het schijnt inderdaad nogal wat uit te maken in prestaties alhoewel ik daar niet bewust iets van heb gemerkt op het moment dat ik er een aantal unlockte). De vraag is natuurlijk ook in hoeverre dat ook al is als je ze alleen maar unlocked hebt.

Ik ben wel benieuwd naar jouw cpu-gebruik. Die 1800X heeft natuurlijk wel een hogere klokfrequentie dan de 1700 en alhoewel ik het voor de lol wel ff geprobeerd heb was ik voorlopig nog niet van plan om de mijne te overklokken.

@Raven Dat is op zich niet zo vreemd omdat het er dus o.a. aan ligt hoeveel threads een game gebruikt. Als je een 8/1 of 4/2 core cpu hebt en de game heeft maar 4 threads dan zal je inderdaad niet meer dan maximaal ongeveer 50% cpu-gebruik zien. Daarnaast moet er onder de motorkap ook nog weleens gewacht worden op iets. (blabla ... lang verhaal). Dat is ook waarom synthetische benchmarks (die speciaal ontworpen zijn om alles op de knietjes te krijgen) niet altijd zoveel zeggen over de (game) prestaties in de praktijk.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
@demo31051987, @nino_070, @HMC, @unezra, @Raven

Kee dan. Hier wat meer cijfertjes. Met echt alle assets en mods uit weigert m'n 80k-inwoners-map te laden, en gezien de volgorde van testen en het feit dat ik te lui was om het helemaal opnieuw te doen, beginnen we maar bij een minimale opzet inclusief mods.

Geheugengebruik is afgelezen in taakbeheer bij het process Cities.exe. Alle assets/mods/styles zijn uitgeschakeld in de Content Manager behalve een zooi testversies van assets waar ik zelf mee bezig ben (welke bij elkaar zo'n 100 MB in beslag lijken te nemen gezien onderstaande testresultaten).

1) Alleen Loading Screen Mod (LSM) en Network Extensions 2 ingeschakeld. In LSM staan load used assets en load enabled assets beiden uitgeschakeld.
Geheugengebruik: 4,6 GB

2) One way train tracks erbij.
Geheugengebruik: 4,9 GB

3) Al mijn 60 mods aan. Het zou interessant zijn om ze per stuk in te schakelen maar uiteraard heb ik weinig trek in 3 uur lang modjes aanvinken en C:S starten. ;)
Geheugengebruik: 6,5 GB

4) European theme en 2 styles met Nederlandse gebouwen aan.
Geheugengebruik: 7,6 GB
Assets loaded: 58.

5) LSM->load enabled assets ingeschakeld.
Geheugengebruik: 7,7 GB
Assets loaded: 144.

6) LSM->load used assets ingeschakeld.
Geheugengebruik: 9 GB
Assets loaded: 446.

7) Met alle 1900 assets zegt taakbeheer dat er 14 GB in gebruik is. In de Resource Monitor staat er bij Commit dat Cities.exe 22 GB in gebruik heeft.

Commit betekent al het fysieke geheugen dat in gebruik is plus het virtuele geheugen dat is gereserveerd voor het process. Wat van dat laatste echt volgeschreven is blijft een raadsel maar ik vermoed vrijwel alles.

De laadtijden verschillen niet zo heel erg van elkaar bij het laden van de map. Het gaat om enkele seconden. Ik heb het niet echt allemaal getimed en genoteerd maar wat ik zag in LSM loopt het langzaam iets op naar de 1m20s.
Behalve bij geval 7. Vanaf ong. 1m22 is er 14 GB geheugen in gebruik en gaat het laadscherm (tevens van LSM) duidelijk "sputteren". Vervolgens duurt het tot ong. 1m50 (hier wel met stopwatch gemeten; aangezien LSM niets meer zegt) tot ik daadwerkelijk in-game zit.

Het lijkt me duidelijk dat er vanaf die 1m22 geswapt wordt naar virtueel geheugen. Ik weet niet in hoeverre de hoge sequentiële lees- en schrijfsnelheden van mijn 960 Pro nvme ssd in mijn voordeel werken als het om het dumpen naar de swapfile gaat maar het moge duidelijk zijn dat je niet blij wordt van te weinig geheugen.

In mijn geval is het dus een toename van zo'n 40% in de laadtijd.

Mijn eerdere opmerking dat mods net zoveel ruimte in beslag nemen is niet geheel juist (alhoewel het afhankelijk is van ... blablabla ... uiteraard) maar ik denk dat die veronderstelling was omdat ik even niet stil stond bij het feit dan LSM het laden van gebruikte assets standaard forceert.

Niettemin neemt mijn modverzameling dus makkelijk 2+ GB geheugen extra in beslag. En zoals ik zei zijn het geen extreme mods. Het zijn eigenlijk alleen de standaardtoevoegingen en bouwtooltjes die "verplicht" zijn om enigszins normaal te kunnen bouwen. Zaken als die metro overhaul mod zitten er dus niet bij.

Het is allemaal nog steeds relatief en afhankelijk van je gekozen assets en mods maar hopelijk geeft dit wat meer inzicht. :)

• nino_070
@VOODOO_WILLIE ik interpreteer misschien een paar van je statistiekjes verkeerd, maar begrijp ik dat “virtuele geheugen” nou goed dat de ontbrekende Ram van je SSD wordt geplukt als het ware?

Welke european theme mod gebruik je trouwens? Ik had een keer een mod gevonden die het building theme per district kon regelen, maar dit kreeg ik niet aan de praat. Ik las ergens dat After dark deze functie ook biedt, klopt dit? Ik wil het ene gebied namelijk een andere bouwstijl geven dan de andere.

• VOODOO_WILLIE
@nino_070

Dat heb je goed begrepen. :) Als je RAM vol zit dan gebruikt Windows (ieder OS trouwens) een bestand op je harde schijf als ware het extra RAM. Of beter gezegd: zaken die niet direct nodig zijn worden dan naar het virtuele geheugen (de swap file/partitie) geschreven om ruimte in het RAM te maken. Windows gebruikt het bestand pagefile.sys en *nix-systemen hebben een aparte swappartitie.

Het voorkomt dat je systeem echt op z'n plaat gaat maar aangezien harde schijven extreem veel langzamer zijn dan RAM verandert je systeem wel in een koffiemolen. Met de komst van ssd's is dat een stuk minder extreem dan met traditionele hdd's maar het is nog steeds een rampenplan.

Overigens zegt dit niet persé dat C:S zelf niet iets slims doet m.b.t. geheugen maar het lijkt er niet echt op.

District Themes zit inderdaad in de game zelf maar ik durf je niet te zeggen of je daarvoor ook specifiek After Dark nodig hebt. Ik heb die er vanaf het begin bij namelijk en er was zoveel te doen dat ik daar toen sowieso nooit naar gekeken heb.

C:S heeft een ingebouwd European theme. Die moet je via de Content Manager wel eerst aanzetten.

Jij bedoelt deze mod zeker?
Building Themes Mod
https://steamcommunity.co...filedetails/?id=466158459

Ik heb die mod wel maar verder nooit wat mee gedaan. Te druk met treinen maken. :P ;)
Voordelen van de mod t.o.v. de standaardfunctie (volgens de beschrijving) dat je meerdere styles in één district kan hebben en dat je zelf themes kan definiëren (zelfs per gebouw bepalen of die mag spawnen of niet). Zelf verder geen ervaring mee dus ik papegaai alleen de beschrijving na nu. :)

• Tmaster
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-06 22:20
quote:
Raven schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:10:
[...]

Ik weet niet uit het hoofd hoeveel mods en assets ik heb, maar C:S gebruikt hier al +/-15GB RAM en dan komt Windows zelf er nog bij. Laat ik het er maar op houden dat ik blij ben met 64GB :+ Op mijn laptop met maar 8GB kan C:S mijn stad niet eens laden :P

[...]
Jep, same here :/ met i7 6800K/GTX1060/64GB RAM/960Pro m.2 SSD.

't gekke is, de CPU load is 40-50% (bij 300k inwoners), GPU load is nog lager en er is meer dan zat RAM beschikbaar. Maar toch loopt het net niet helemaal smooth.
Zet in je bios Hyperthreading op je CPU maar eens uit. Dan zal je zien datje cpu wel 100% staat te stampen. De CPU load van 30/40% is per cpu thread maar als je met de standaard 4 cores gaat kijken zul je zien dat ze vrijwel allemaal naar 100% gaan.

• hmartino
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13-06 19:12
Voor diegene die mass transit dlc niet hebben en met VPN kunnen omgaan: Je kan deze aanschaffen voor 1,29 euro via
https://www.kinguin.net/c...l&utm_campaign=allkeyshop

disclaimer:"This is the Russian version of the game and a VPN service is required to activate and play the game.

• henkjp
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-05 12:26
Mijn huisjes verdwijnen steeds
Weet iemand waarom?

• mschol
  • Niet online
quote:
hmartino schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:16:
Voor diegene die mass transit dlc niet hebben en met VPN kunnen omgaan: Je kan deze aanschaffen voor 1,29 euro via
https://www.kinguin.net/c...l&utm_campaign=allkeyshop

disclaimer:"This is the Russian version of the game and a VPN service is required to activate and play the game.
vrij zinloos dus, tenzij je elke keer een vpn wil gaan opstarten...
desalniettemin een leuke deal voor de russische tweakers onder ons ;)
quote:
henkjp schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:42:
Mijn huisjes verdwijnen steeds
Weet iemand waarom?
wat bedoel je met "mijn huisjes verdwijnen steeds" ?
verdwijnen ze spontaan of wordt niet meer voldaan aan de eisen van de bewoners?
wordt er wat anders gebouwd?
wordt het gedezoned... ?

mschol wijzigde deze reactie 02-04-2018 20:50 (25%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Biffa heeft een scenario met opvallende map te pakken :)

map: https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1091679766
scenario (normal) https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1091638829
scenario (hard) https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1091702434

Dat lijkt mij lastig bouwen, maar heb 'm wel toegevoegd om na de examens eens te proberen.

Oscar Wilde

• ikkes
  • Laatst online: 17-06 18:48

ikkes

Oma is weer aan het lopen.

Ben ik weer. Ik had een mod voor straten, fietspaden enzo. Moest spel opnieuw erop zetten en vergeten te noteren welke mods ik gebruikte. Wie weet welke dit was en weet andere goede mods?

People who ask, `Can I ask you a question?' don't really give you a choice, do they?
Live long and prosper.
http://www.dekilometervreters.nl/phpBB3
http://www.lekkerkokeneneten.nl/

• demo31051987

demo31051987

a.k.a. Extigo

quote:
ikkes schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:19:
Ben ik weer. Ik had een mod voor straten, fietspaden enzo. Moest spel opnieuw erop zetten en vergeten te noteren welke mods ik gebruikte. Wie weet welke dit was en weet andere goede mods?
De mod ie ik gebruik voor extra straten is Network Extensions 2: https://steamcommunity.co...filedetails/?id=812125426

Kijk anders even hier:
YouTube: Cities Skylines - Top Ten Mods - 2018

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*