Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tunaflish
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17-06 15:47
quote:
unezra schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:24:
[...]

Hmm! Ik heb d'r een aantal gevonden.
Nog aanraders? (Ik zag wel een Paris metro met een noise van 0. Ook interessant. Klein, maar met een noise van 0 kun je ze wel overal kwijt.)
De stations van Fishbus zijn wel cool. Noise op 0 is én onrealistisch, én eigenlijk valsspelen. De workshop zit vol met 'ultimate' gebouwen waarbij iemand gewoon de stats heeft aangepast en je zo een treinstation zonder noise voor $100 kunt plaatsen. Beetje flauwe dingen zijn dat. Je hebt ook zo'n andere kerel die alle public services aan het bouwen is met echt toffe assets. Mooie brandweerkazernes, doktersposten, universiteit, goed spul. Als ik vanavond thuis ben zal ik de maker daarvan eens opzoeken.
quote:
[...]
Weet iemand toevallig ook of ze ooit van plan zijn zelf de complete map speelbaar te maken? Ik heb de 25x25 mod gevonden en ook een 81 square mod, maar die laatste heeft nogal wat nadelen waardoor ik die niet echt durf te gaan gebruiken. Lijkt me wel heel gaaf.
Ik speel al een jaar ofzo iedere nieuwe stad met 81 tiles, gaat prima. Je hebt alleen met Natural Disasters wat aparts, dat de detection als een malle knippert wanneer er een ramp aankomt. En de helft van de disasters die je stad treffen zitten op een gedeelte waar je niet bouwt :+ Paar keer een meteoor of beving van 9+ gehad, maar dan ergens in een hoekje van de map. Blijft je stad toch mooi overeind :D
Verder is die mod echt heerlijk, kun je echt een stad met voorsteden enzo bouwen.
quote:
[...]
Nog maps die de moeite van het spelen waard zijn? (Al dan niet meegeleverde, al dan niet via de Steam Workshop.) Ofwel, maps met véél bouwoppervlak, maar verder ook alle mogelijke features zodat alle vormen van transport en industrie gebruikt kunnen worden.
Flatlands 2.5 en The Great Plan zijn beide erg toffe maps.

So long, and thanks for all the fish!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-06 15:10

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
Tunaflish schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:48:
[...]
De stations van Fishbus zijn wel cool. Noise op 0 is én onrealistisch, én eigenlijk valsspelen. De workshop zit vol met 'ultimate' gebouwen waarbij iemand gewoon de stats heeft aangepast en je zo een treinstation zonder noise voor $100 kunt plaatsen. Beetje flauwe dingen zijn dat. Je hebt ook zo'n andere kerel die alle public services aan het bouwen is met echt toffe assets. Mooie brandweerkazernes, doktersposten, universiteit, goed spul. Als ik vanavond thuis ben zal ik de maker daarvan eens opzoeken.
Graag! :)

Gisteren een mooie oops gemaakt. Wijk gebouwd, wilde ik de bebouwing aanpassen van default naar European.
Dat gaat. Maar dan word dus álles herbouwd. Wijk van 10.000 inwoners helemaal leeg. Duurde een kwartier op high speed voordat de wijk weer zijn inwoners terug had. :) (Gelukkig zat d'r 2 miljoen in kas.)
quote:
[...]
Ik speel al een jaar ofzo iedere nieuwe stad met 81 tiles, gaat prima. Je hebt alleen met Natural Disasters wat aparts, dat de detection als een malle knippert wanneer er een ramp aankomt. En de helft van de disasters die je stad treffen zitten op een gedeelte waar je niet bouwt :+ Paar keer een meteoor of beving van 9+ gehad, maar dan ergens in een hoekje van de map. Blijft je stad toch mooi overeind :D
Verder is die mod echt heerlijk, kun je echt een stad met voorsteden enzo bouwen.
Dat is goed om te horen.
Welke mod gebruik je daar exact voor? Dan ga ik die vanavond of morgen ook eens even installeren.
Of is het gewoon deze? https://steamcommunity.co...filedetails/?id=576327847
(Da's de eerste mod die ik vind.)

Lijkt me echt ultiem. Beginnen met een klein stadje om wat revenue te genereren en dan zodra er een goede cashflow is, langzaam het gebied uitbouwen met snelwegen, voorsteden, etc. Dat oorspronkelijke stadje op termijn helemaal op de schop gooien en uiteindelijk dusdanig veel geld binnen krijgen dat je echt met compleet stedelijke verbouwingen aan de slag kunt.

Disasters heb ik sowieso uit staan, het gaat mij vooral om het bouwen.

Hmmm! Die mod kan ik natuurlijk gewoon op mijn huidige savegame los laten. Daar staat al een actieve stad. Hoef ik niet helemaal opnieuw te beginnen. Financieel gezien doet die stad het niet geweldig (15.000 per week netto winst, voor een stad met iets meer dan 100.000 inwoners) maar hij is ook absoluut niet optimized. Dat wilde ik later gaan doen. Eerst flink wat geld in kas en een stad opbouwen, dan langzaam dingen plat gooien, verbouwen, etc.
quote:
[...]
Flatlands 2.5 en The Great Plan zijn beide erg toffe maps.
Cool. Ga ik daar ook eens mee aan de slag.
Ben even vergeten op welke map ik nu speel. Iets met een meertje in het midden, wat bos d'r omheen. Std. Eden map.

Stichting An Meaisín Dénártha
Non-profit Virtual Private Servers, ICT Services & education.
Supported by you!

https://anmd.org

• unezra

unezra

@Tunaflish Gaaf die 81 tiles mod!
Wel meteen deze mod ook geďnstalleerd:
https://steamcommunity.co...filedetails/?id=651056665

Enhanced Zoom Continued

Kun je enerzijds veel verder mee uitzoomen, anderzijds FPS inzoomen in je stad. Je kunt IN een auto gaan zitten die door je stad sjeest. :) Dat ziet er echt heel gaaf uit.

Supported by you!

• Tunaflish
@unezra: de assets waar ik het eerder over had zijn gemaakt door Senfkorn, de metrostations en andere handige utilities zijn van Fishbus.

Voor 81 tiles inderdaad gewoon die van BloodyPenguin. Kerel maakt doorgaans kwaliteitmods.

Tunaflish wijzigde deze reactie 02-01-2018 21:32 (13%)

• unezra

unezra

quote:
Tunaflish schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:31:
@unezra: de assets waar ik het eerder over had zijn gemaakt door Senfkorn, de metrostations en andere handige utilities zijn van Fishbus.

Voor 81 tiles inderdaad gewoon die van BloodyPenguin. Kerel maakt doorgaans kwaliteitmods.
Cool.

81 tiles heb ik net al uitgebreid mee zitten spelen. De metrostations en andere assets van Fishbus heb ik ook al geďnstalleerd. Die zijn inderdaad allemaal erg goed. Die van Senfkorn ga ik morgen ff naar kijken.

Super dit, er gaat echt meteen een nieuwe dimensie van het spel open zo.

Wel binnenkort eens wat assets wieden. Het is nu een beetje een zooitje geworden. :)
(Dat word nog een leuke klus. Ik heb nog niet echt een goede methode gevonden daarvoor. In de asset manager kun je niet zien welke assets in het spel geen plaatje hebben en zie je maar beperkt hoe ze er uit zien. Dat zou het wieden al wat makkelijker maken. In het spel zelf kun je de assets vervolgens niet verwijderen of disablen en ik heb ook nog niets beters gevonden dan de horizontale list. Kortom, dat word met pen en papier d'r bij en kijken wat kapot is.)

Oh, mocht je nog een tip hebben over goede intercection assets hoor ik het graag. Ik heb nu een aantal kruisingen die op zijn best sub-optimaal werken en daarvan kan 80% weg. Paar goede en realistische snelweg knooppunten, paar highway to suburbs, paar rotontes en dan is het wel best. Ik heb er nu zó veel dat als ik een rotonde zoek of een snelweg deel, ik 5 minuten aan het zoeken ben.

Met je eerdere tips ben ik iig heel blij, dat zijn blijvertjes.

Ik ben trouwens stomverbaasd over de belachelijke detaillering in het spel. Iedere friggin' bewoner kun je bij de bushalte zien staan, ieder voertuig is er volledig. Ik weet dat d'r een mod is om zelf door je spel heen te rijden, maar het kan zijn dat die incompatible is met de extended zoom. Toch eens naar kijken. Met zo'n detaillering is het natuurlijk super gaaf om eens een moment zelf met een voertuig door je eigen stad te scheuren.

unezra wijzigde deze reactie 03-01-2018 07:41 (43%)
Reden: EDIT: Wat over assets en detaillering

Supported by you!

• Tunaflish
Er zijn volgens mij mods voor beter assetsbeheer :P

Qua intersections, zoek in de workshop naar die van Timboh. Ik zet bijna overal zijn Turbine neer, werkt als een malle.

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 01:14
quote:
Tunaflish schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:12:
Er zijn volgens mij mods voor beter assetsbeheer :P

Qua intersections, zoek in de workshop naar die van Timboh. Ik zet bijna overal zijn Turbine neer, werkt als een malle.
Weet je ook welke er goed werkt? :)

• Tunaflish
Nee, ik heb zelf niet genoeg assets om een mod daarvoor te verantwoorden. Kan alles met Find it! prima vinden, en in het menu weet ik vrij aardig welke asset waar bij hoort en of ik hem nog gebruik of niet.

• Steeffoon
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-06 17:11

Steeffoon

Android-nerd

Van het één op het andere moment heb ik een bloedirritant probleem in Cities. Het verkeer rijdt met een enorme slakkengang door de stad. Voorheen kon ik met gemak 120k of meer bewoners hebben voordat de game trager werd. Echter is het alleen het verkeer (en de veerboten etc) die enorm traag rijden, maar de rest van de game laat niks aan traagheid zien.

Iemand een oplossing of hetzelfde probleem?
Las wel op internet het een en ander over het verwijderen van wegen met bike-lanes (zou helpen, maar maakt hier geen verschil)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

• DeerDitch
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 12-06 10:54
@Weemism Hier dan eindelijk mijn stad met >100k inwoners.

Overzicht

Heb ook te maken gehad met die deathwaves, maar vanaf ±70k inwoners ben ik meer begraafplaatsen gaan bouwen, heb de verkeersflow aangepakt en daarna zijn de echte grote deathwaves toch weggebleven.

Rest me nu nog om alle landmarks en monumenten te bouwen en dan zal ik eens met mods aan de gang gaan, denk ik...

Meer screens

Iedereen is de eerste paar jaar van zijn leven atheďst!! Helaas kunnen sommige ouders dit niet hebben...

• unezra

unezra

Ik ging net vrolijk van ~120.000 naar onder de 100.000.
Flinke deathwave.
Zit nu wel weer op ~135.000 en hoop richting 150.000 te gaan.

Morgen eens kijken of ik los van wat ik nu heb gebouwd, de buitengebieden eens verder kan ontwikkelen. Misschien een voorstadje bouwen dat in theorie redelijk self-contained zou moeten zijn. (In theorie, want d'r komt wel een highway connection, dus er zal hoe dan ook wat verkeer van en naar de grote conglomeratie zijn.)

Irritante is wel dat de indicators nu weinig meer doen. Geen demans meer. Dus ik moet op de gok wat gaan bouwen.

Oh, 2 mods extra geďnstalleerd:
Move It - https://steamcommunity.co...filedetails/?id=766190099
Automatic Bulldoze v.2 - https://steamcommunity.co...filedetails/?id=639486063

Move It is heel handig om stukjes weg en andere dingen die je al eerder in je stad hebt gebouwd te kopieren of te moven.

Automatic Bulldoze sloopt automatisch alle abandoned en/of burned down zaken. Met de hand is dat niet te doen.

EDIT:
Ik wil vanavond gaan spelen met een compleet substadje op een andere plek op de kaart. Nu is het zo dat al een flinke tijd mijn RCI indicatoren op nul staan, de netto revenue redelijk laag maar los van de death waves, de stad wel redelijk goed functioneert.

Beetje aan het Googlen geslagen, maar ik kan niet echt iets vinden hoe je demand kunt increasen en dus een stad serieus kunt laten groeien. Veel mensen zeggen "let op de RCI indicators en ga niet blind zones bijbouwen", anderen zeggen "zorg dat al je huidige zones top-notch zijn, dus coverage van alles, geen traffic jams, etc". Al met al krijg ik er geen goed beeld van.

Zijn er goede tips en trucs om specifiek voor extra inwoners te zorgen? Unique buildings neer zetten? Toch domweg nieuwe zones bouwen die vrij dicht bij elkaar liggen. (Dus een klein min of meer self-contained stadje vormen.)

Moet ik de snelwegen dan juist wel of niet connecten met de rest van de conglomeratie en/of de buitenwereld? Wellicht een vliegveld er bij?

Die mechanics heb ik nog niet helemaal op mijn netvlies en ik zou er graag dus nu 2 of 3 kleine substeden willen bouwen én tegelijkertijd mijn stad laten groeien. (Op termijn wil ik wat redesign van mijn stad doen maar da's pas handig als ik 2 of 3 substeden heb die het goed doen zodat ik niet al te ver de min in ga.)

Andere vraag:
Zijn er nog zinvolle middelen een hogere revenue te krijgen? Ik blijf een beetje steken op tops 20.000 per week. Zodra ik ga uitbreiden nemen ook de requirements voor allerlei services toe. Ik zou verwachten dat ik met een stad van op top 130.000 inwoners en een tax rate van 12% wel heel ruim boven de 20.000 per week uit zou moeten komen maar dat valt tegen. (Bij een deatwave klapt het ook vrolijk naar beneden richting 10.000 en meer per week.)

unezra wijzigde deze reactie 04-01-2018 10:37 (50%)

Supported by you!

• nino_070
@unezra 20000 per week is best een goede winst. De meeste gemeentes in het echt maken met veel inwoners juist verlies :P

Probeer eens de landprijs te verhogen door mooiere wegen, parkjes enz. Dan willen mensen vanzelf weer meer woonruimte.

nino_070 wijzigde deze reactie 04-01-2018 11:09 (18%)

• unezra

unezra

quote:
nino_070 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:08:
@unezra 20000 per week is best een goede winst. De meeste gemeentes in het echt maken met veel inwoners juist verlies :P
Sure, maar het lijkt me zo weinig op het totaal. As in, ik had meer verwacht bij 130.000 inwoners.
quote:
Probeer eens de landprijs te verhogen door mooiere wegen, parkjes enz. Dan willen mensen vanzelf weer meer woonruimte.
Helpt dat ook bij nieuwe gebieden? (Ik speel op een 81 squares map dus heb ruimte zat. Ik wil echt in een van de hoeken een compleet nieuw gebied ontwikkelen. Eigenlijk een losse stad met residential, commercial en industrial. Mogelijk met een klein vliegveld er bij om verbinding met de rest te maken.)

Of werkt dat vooral om de gebouwen te upgraden en meer mensen in een gebied te proppen?

Supported by you!

• nino_070
quote:
unezra schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:33:
[...]

Helpt dat ook bij nieuwe gebieden? (Ik speel op een 81 squares map dus heb ruimte zat. Ik wil echt in een van de hoeken een compleet nieuw gebied ontwikkelen. Eigenlijk een losse stad met residential, commercial en industrial. Mogelijk met een klein vliegveld er bij om verbinding met de rest te maken.)

Of werkt dat vooral om de gebouwen te upgraden en meer mensen in een gebied te proppen?
Mijn gevoel zegt beide: als er een hogere gemiddelde happiness wordt bereikt en de landprijs omhoog gaat zal het aantrekkelijker worden om naar de stad te trekken. Ik zou het echter niet zeker durven te zeggen, heb nog nooit meegemaakt dat er langdurig geen vraag was. Ook niet in mijn 100K + stad. Misschien wel omdat ik overal wegen met bomen had in de woonwijken en veel parkjes ;)

• unezra

unezra

quote:
nino_070 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:36:
[...]
Mijn gevoel zegt beide: als er een hogere gemiddelde happiness wordt bereikt en de landprijs omhoog gaat zal het aantrekkelijker worden om naar de stad te trekken. Ik zou het echter niet zeker durven te zeggen, heb nog nooit meegemaakt dat er langdurig geen vraag was. Ook niet in mijn 100K + stad. Misschien wel omdat ik overal wegen met bomen had in de woonwijken en veel parkjes ;)
:)
Ik heb vooral veel wegen met fietspaden en overal encourage biking aan staan.

Verder wel links en rechts wat parkjes zodat de landvalue relatief hoog ligt. Ook gisteren flink wat zitten schuiven met klinieken en wat doctors offices neergezet. Plus een nieuw crematorium asset die groter en efficiënter is.

Kortom, land value is redelijk ok. Ik heb wat gebieden waar het wat lager is maar da's bewust. Er is een gebiedje dat de werknemers voor langbouw en bosbouw moet leveren. Daar staat "School's Out" aan en zijn er maar een paar wegen met asfalt. De rest zijn 2-lane dirtroads. (Werkt prima voor die wijk.) Wijk ligt ook dicht tegen de landbouwgebieden aan en is low density residential.

Is nog wel wat efficiëntie te behalen op gebied van verkeersstromen maar volgens mij zit het allemaal redelijk in elkaar zo.

Dus vandaar het plan de komende paar dagen echt een paar nieuwe gebieden te ontwikkelen. Zou alleen erg jammer zijn om een heel gebied neer te leggen waar vervolgens geen mensen willen wonen. :)

Supported by you!

• Logico
  • Registratie: september 2013
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik meestal met unlimited money speel, maar mij valt wel op dat je gemiddelde revenue per inwoner enorm toeneemt in higher level gebouwen. Ik zou met de Extended Building Information mod goed kijken waar behoefte naar is om te voldoen aan de eisen voor een hoger level en vervolgens hier aan proberen te voldoen.

Logico wijzigde deze reactie 04-01-2018 18:18 (4%)

• unezra

unezra

quote:
Logico schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 18:18:
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik meestal met unlimited money speel, maar mij valt wel op dat je gemiddelde revenue per inwoner enorm toeneemt in higher level gebouwen. Ik zou met de Extended Building Information mod goed kijken waar behoefte naar is om te voldoen aan de eisen voor een hoger level en vervolgens hier aan proberen te voldoen.
Ah, tof! Dat is inderdaad een heel handige mod om er bij te hebben. :)
Is geďnstalleerd, ga ik gebruiken.

Thnx voor de tip.

Supported by you!

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 08:31

Basszje

Reisvaap!]

Volgens mij kan je RCI naar nul slaan als alles in balans is. Je kan alsnog zones bijbouwen, volgens mij komen er dan ook gewoon mensen in. De snelheid van bouwen zal wel wat lager liggen. Op een gegeven moment moet de RCI dan ook weer gaan stuiteren.

Ik heb het idee dat er niet een constante druk is van 'nieuwe mensen' die in de stad willen settlen, dus de demand gaat niet altijd automagisch omhoog na verloop van tijd.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• unezra

unezra

quote:
Basszje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:28:
Volgens mij kan je RCI naar nul slaan als alles in balans is. Je kan alsnog zones bijbouwen, volgens mij komen er dan ook gewoon mensen in. De snelheid van bouwen zal wel wat lager liggen. Op een gegeven moment moet de RCI dan ook weer gaan stuiteren.

Ik heb het idee dat er niet een constante druk is van 'nieuwe mensen' die in de stad willen settlen, dus de demand gaat niet altijd automagisch omhoog na verloop van tijd.
RCI is zo te zien inderdaad over de hele map heen en niet per gebied. Dat maakt de RCI bij grotere maps wat minder nuttig.

Maar! Ik heb gisteren gewoon even wat uitgeprobeerd. (Toch dik 5 miljoen in kas dus dan kun je wel een beetje spelen.) Helemaal aan de rand een nieuw gebiedje begonnen. Eigenlijk een dorpje gebouwd. Gezorgd voor alle noodzakelijkheden (wegen, water, stroom, afvalverwerking, medical, fire, police, crematorium, etc), gebied gezoneerd (zodat ik wat inzicht heb in het gebied) en daarna wat residential, industrial en commercial neergelegd.

Wegen zijn geconnect met de randen van de kaart, (nog) geen verbinding met de rest van mijn stad. (Dat komt later wel als de gebieden wat zijn uitgebouwd.

Tot mijn stomme verbazing zag ik binnen 10 minuten al forse groei en had ik in no-time een gebied met 1000 inwoners. 2e gebiedje gebouwd, dat ontwikkelde iets langzamer maar ook daar zaten na 15-20 minuten mensen in en beide gebieden ontwikkelen nu vlot.

Kortom, de truc is dus inderdaad gewoon een compleet gebied beginnen waar mensen kunnen wonen, werken en shoppen. :) Enerzijds logisch, maar ik had het niet verwacht. (Zeker niet omdat mijn huidige gebieden amper groeien en ik daar juist moeite heb om meer inwoners te krijgen.)

unezra wijzigde deze reactie 05-01-2018 13:17 (3%)

Supported by you!

• Morpheus2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:47
Ik heb dit spel al een tijd maar nooit gespeeld. Ga vanavond samen met mijn vriendin proberen een begin te maken :)

Ik heb al wat tips opgezocht, deze bijv. https://skylines.paradoxwikis.com/Beginner%27s_guide en ook dit filmpje.. YouTube: Cities Skylines #1 - LATEN WE BEGINNEN! (Nederlands) (Let's Play)

Maar... is er ook ergens een, het liefst Nederlandstalige, guide voor absolute beginners?

• nino_070
Kan iemand me misschien uitleggen wat het exacte nut van de Ploppable Rico mod is? Ik hoorde slechte verhalen erover qua updatebeleid, en het is toch eigenlijk puur estetisch? Of beb ik mis? Shoot me

nino_070 wijzigde deze reactie 05-01-2018 14:58 (12%)

• Northwave4500
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-06 21:50
De Rico mod zorgt ervoor dat je unique buildings werkend worden. Als je bijvoorbeeld een wolkenkrabber download van de workshop zal deze normaal gesproken in het unique buildings menu komen. Als je deze dan neerzet in je stad functioneert deze als een toeristische attractie. (er komen dus visitors/toeristen naar toe maar er werken geen mensen) De Rico mod zorgt er voor dat de wolkenkrabber bijvoorbeeld een kantoor wordt met 100 werknemers. Of een woontoren met plaats voor 40 gezinnen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo?

Merge wuurd 't beter

• Tunaflish
Je kunt inderdaad letterlijk gebouwen 'ploppen' alsof ze door het spel zo gebouwd zijn. Daar kunnen dan mensen in wonen of werken, en zo functioneert het als een normaal gebouw, maar dan wel (doorgaans) een stuk mooier en sjieker dan de normale gebouwen. Zeker met wolkenkrabbers kun je daarmee hele mooie stadcentra bouwen.

• unezra

unezra

Die Poppable Rico mod klinkt wel gaaf maar ik lees in de comments ook dat er issues mee zijn.
Hoe zit dat precies?

Vanavond de volgende uitdaging: Ik zie dat mijn stad nu wel netjes groeit naar 150.000 inwoners (met wat ups en downs) maar zie ook hele gebieden compleet leeg staan. Kortom, de density is niet wat het moet zijn.

Zo'n beetje alles staat op max. Health, coverage van services, happyness, etc, etc, etc. Scholing zit in het geel en heb ik wat beter verspreid over de stad. (Zodat de happyness omhoog gaat in de gebieden.) Kan wel wat unique buildings neer zetten maar die zijn vaak zó duur dat ik me af vraag of ik de revenue er wel van terug ga krijgen. (Ik zit nog steeds op tussen de 10.000 en 20.000 winst per maand, wat ik mager vind op een stad van 150.000.)

Grootste deel van mijn redisential zit dicht bij de work zones die ik voor hen heb gepland. (Veel IT en offices en een landbouw gebied met daar vlak tegenaan low density residential met de "school's out" polic aan.)

Niet echt grote verkeersopstoppingen. (In het landbouwgebied is het wat druk dus daar kan ik nog een paar wegen verleggen maar met 2 rotondes er vanochtend bij en wat zijwegen weggeknipt ziet dat er al een heel stuk gezonder uit.)

Qua buslijnen is er nog wel wat te verbeteren. Ik heb nu redelijk rommelige, lange lijnen. Ik begreep dat je die beter kort kunt houden. Wat is daarmee de beste strategie. Paar centrale bus knooppunten en mensen laten overstappen, of juist buslijnen van residential naar office leggen?

En hoe zit het met bijvoorbeeld policies als "encourage biking". Zorgt dat enkel voor minder verkeer of zorgt het ook voor een beroerdere groei van je stad? (Ik heb wel op heel veel plekken bike paths aangelegd. Vaak waar de wegen wat langer zijn, heb ik afsteekroutes voor pedestrians en cyclists gelegd.)

Sowieso, als iemand nog goede links naar strategy guides heeft die specifiek dit soort onderwerpen behandelen hoor ik het graag. :) Ik heb inmiddels wel veel gegoogled, maar heb nog heel veel vragen merk ik. Gezien ik ook las dat het mogelijk moet zijn op een standaard map ver over de 100.000 te gaan zou je verwachten dat 500.000 en meer op mijn 81 squares map, zelfs met de relatief lage density die ik wil, geen probleem zou moeten zijn. (Ik wil op deze map echt een centraal gebied houden en daaromheen wat substeden die gedeeltelijk self-contained zijn. Misschien dat ik later aan een nieuwe map begin maar eerst deze maar even ruim succesvol maken.)

Supported by you!

• Suggs
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Met OV leg ik over het algemeen dezelfde route linksom en rechtsom aan. Met bussen en metro's laat ik nooit meerdere lijnen bij 1 halte stoppen. Er kan namelijk maar 1 bus of metrostel tegelijkertijd bij een halte stoppen en dit voorkomt OV files bij je haltes. Je inwoners vinden het geen probleem om een stukje te wandelen, dus overstappunten kun je ruim opzetten (wandelen doen ze liever over een wandelpad dan de stoep).
Leg ook geen bushalte aan voor een metrostation. Het is logisch om je bewoners met de bus naar de metro te brengen, maar je metroreizigers willen ook met de bus weg. Aangezien er over het algemeen meer mensen de metro verlaten dan je met een bus op kunt vangen, krijg je een enorme mensenmassa bij je bushalte die je niet makkelijk weg krijgt.
Zoek in de workshop naar dubbeldekkers en dubbelgeleidebussen. Die kunnen aanzienlijk meer passagiers aan dan de standaard bussen. Ik gebruik daarnaast ook de mod: Improved Public Transport 2. Kun je per route bepalen welke bus (of trein, tram of schip) je laat rijden en kun je ook de passagiersaantallen van je voertuigen aanpassen.

Op Steam kun je trouwens gidsen vinden.

• Quellien
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:02

Quellien

Excrement producer

quote:
Morpheus2003 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:05:
Ik heb dit spel al een tijd maar nooit gespeeld. Ga vanavond samen met mijn vriendin proberen een begin te maken :)

Ik heb al wat tips opgezocht, deze bijv. https://skylines.paradoxwikis.com/Beginner%27s_guide en ook dit filmpje.. YouTube: Cities Skylines #1 - LATEN WE BEGINNEN! (Nederlands) (Let's Play)

Maar... is er ook ergens een, het liefst Nederlandstalige, guide voor absolute beginners?
Spel zelf is redelijk self-explanatory. Persoonlijk vind ik het ook leuker om zelf lekker aan te klooien, en daarna pas te kijken hoe echte pro's het doen. Zoals Tosemime. Ook altijd wel leuke filmpjes op Youtube te vinden, maar een nederlandse guide, tsjah. Nooit nodig gevonden.

Edit: Aanvulling. Hier krijg ik toch stiekem ook wel een nerdgasm van: Tosemime

Quellien wijzigde deze reactie 06-01-2018 15:24 (7%)

• nino_070
Ik ben even een nieuwe stad begonnen, dacht slim te zijn en meteen genoeg ruimte te reserveren voor een grote 2x 6-baans weg middenin de stad. Maar ik zit nu op 20K inwoners en het loopt al helemaal vast :X

Dus nu ben ik druk bezig om een monorail/metro/bus/treinnet aan te leggen :) Iemand nog tips?
Zou het bijvoorbeeld lonen om een metrolijn te trekken naar het industrieterrein (te zien in de achtergrond, heel ver weg dus) of kan dit beter een treinroute zijn?

nino_070 wijzigde deze reactie 06-01-2018 17:32 (5%)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:32:
Ik ben even een nieuwe stad begonnen, dacht slim te zijn en meteen genoeg ruimte te reserveren voor een grote 2x 6-baans weg middenin de stad. Maar ik zit nu op 20K inwoners en het loopt al helemaal vast :X
[afbeelding]

Dus nu ben ik druk bezig om een monorail/metro/bus/treinnet aan te leggen :) Iemand nog tips?
Zou het bijvoorbeeld lonen om een metrolijn te trekken naar het industrieterrein (te zien in de achtergrond, heel ver weg dus) of kan dit beter een treinroute zijn?
Heb je wat pics van waar het vastloopt? Ik heb regelmatig kruispunten waar het verkeer elkaar niet in de weg zit, maar die wel op elkaar moeten wachten vanwege stoplichten. Stoplichten weg -> probleem opgelost. Misschien is het bij jou ook zo simpel?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Quellien

Quellien

Excrement producer

quote:
nino_070 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:32:
[afbeelding]

Die kruispunten zijn sowieso killing. Ik zou daar rotondes van maken, kost wat ruimte, maar dan loopt het al wat lekkerder door. In deze populatie is het al lastig om alles over 1 grote weg te laten gaan en alleen maar gelijjkvloerse kruispunten te hebben. Dus eventueel zou je ook echte op en afritten kunnen gaan maken.

Een snelweg om de stad heen, rondweggetje kan ook een oplossing zijn.

• nino_070
quote:
Raven schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:54:
[...]

Heb je wat pics van waar het vastloopt? Ik heb regelmatig kruispunten waar het verkeer elkaar niet in de weg zit, maar die wel op elkaar moeten wachten vanwege stoplichten. Stoplichten weg -> probleem opgelost. Misschien is het bij jou ook zo simpel?
Eigenlijk nu alleen dit. Is ook niet zo gek, aangezien dat het dichtbebouwde gedeelte is van mijn stad en daar rijdt nog geen metro, alleen een trein (die alleen intercity rijdt), een monorail en een paar bussen. Maar wat ik me dus afvroeg, hoe krijg ik mijn inwoners het beste van dit gebied naar het verdergelegen industriegebied?

@Quellien Tjaa, zal wel moeten. Is een beetje tegen mijn gevoel in, ik woon zelf in een stad met 500K inwoners en daar is ook geen ringweg, en daar doen de kruispunten middenin de stad het ook redelijk goed :P Maar je hebt gelijk, ik zat meer richting beter OV te denken, maar zo'n weg is ook zeker een optie.

nino_070 wijzigde deze reactie 06-01-2018 18:31 (17%)

• Quellien

Quellien

Excrement producer

quote:
nino_070 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:29:
[...]

Eigenlijk nu alleen dit. Is ook niet zo gek, aangezien dat het dichtbebouwde gedeelte is van mijn stad en daar rijdt nog geen metro, alleen een trein (die alleen intercity rijdt), een monorail en een paar bussen. Maar wat ik me dus afvroeg, hoe krijg ik mijn inwoners het beste van dit gebied naar het verdergelegen industriegebied?

[afbeelding]

@Quellien Tjaa, zal wel moeten. Is een beetje tegen mijn gevoel in, ik woon zelf in een stad met 500K inwoners en daar is ook geen ringweg, en daar doen de kruispunten middenin de stad het ook redelijk goed :P Maar je hebt gelijk, ik zat meer richting beter OV te denken, maar zo'n weg is ook zeker een optie.
Ik kan me zo ongelofelijk goed in je gevoel verplaatsen :D ik zit ook vaak te denken dat het in mijn stad wel zo werkt, en helemaal niet zo veel problemen oplevert. We moeten proberen om meer in game mechanics te denken, ben ik bang :9

Aan de hand van je plaatje: Misschien een rotonde bij de 2 rode kruispunten beneden/zuiden in het plaatje. Kun je kiezen of je 2 kleine rotondes maakt of gewoon 1 grote. 1 richting verkeer straten de wijken in/uit kan vaak ook wel helpen. Het 1 richting straatje uit laten komen op een grote rotonde is meestal wel een fijn idee.

• nino_070
quote:
Quellien schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:35:
[...]

Ik kan me zo ongelofelijk goed in je gevoel verplaatsen :D ik zit ook vaak te denken dat het in mijn stad wel zo werkt, en helemaal niet zo veel problemen oplevert. We moeten proberen om meer in game mechanics te denken, ben ik bang :9

Aan de hand van je plaatje: Misschien een rotonde bij de 2 rode kruispunten beneden/zuiden in het plaatje. Kun je kiezen of je 2 kleine rotondes maakt of gewoon 1 grote. 1 richting verkeer straten de wijken in/uit kan vaak ook wel helpen. Het 1 richting straatje uit laten komen op een grote rotonde is meestal wel een fijn idee.
Ga ik mee aan de slag, ik kom erop terug. Weet je wat nou nog het ergste is? Dat in “het echt” de helft van de mensen in een andere stad werkt, en in C:S iedereen op 5 km2 en toch loopt het helemaal vast :P

Weet iemand trouwens een mod om het budget voor healthcare en deathcare te splitten? :+ ik heb meer lijkwagens nodig, maar ambulances zijn er genoeg

• unezra

unezra

quote:
Suggs schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:27:
Met OV leg ik over het algemeen dezelfde route linksom en rechtsom aan. Met bussen en metro's laat ik nooit meerdere lijnen bij 1 halte stoppen. Er kan namelijk maar 1 bus of metrostel tegelijkertijd bij een halte stoppen en dit voorkomt OV files bij je haltes. Je inwoners vinden het geen probleem om een stukje te wandelen, dus overstappunten kun je ruim opzetten (wandelen doen ze liever over een wandelpad dan de stoep).
Hmm. Ook niet bij een centraal knooppunt zoals een centraal treinstation waar ook buslijnen komen?
Da's nl wat ik net heb gebouwd. :) (Ik heb alle buslijnen weggekiept en opnieuw aangelegd maar juist wel alles vanuit een centraal station laten komen zodat ze daar makkelijk kunnen overstappen.)

Overigens ging het plan een heel busnetwerk met busbanen aan te leggen de mist in. Mijn busbanen worden niet gezien als weg waardoor ik d'r geen remise tegenaan kan leggen en ik moet dan alsnog met Traffic Manager de dedicated busbaan ontdoen van al het reguliere verkeer.. Jammer. Ik had gehoopt dat dat wat mooier zou gaan. Ook werkten de 3 busterminals die ik had niet zo mooi als ik wilde dus ik heb alles weer weggekiept.

Fin, dat kan ook liggen aan de roads die ik heb. Misschien eens kijken naar betere busroads.
quote:
Leg ook geen bushalte aan voor een metrostation. Het is logisch om je bewoners met de bus naar de metro te brengen, maar je metroreizigers willen ook met de bus weg. Aangezien er over het algemeen meer mensen de metro verlaten dan je met een bus op kunt vangen, krijg je een enorme mensenmassa bij je bushalte die je niet makkelijk weg krijgt.
Oops!
Da's precies wat ik bijna overal heb gedaan. :) Fin, bushaltes zijn makkelijk te verplaatsen. Gooi d'r dan wel wat fiets en voetpaden tegenaan. (Ik heb een fijn fiets/voetpad dat voor beiden functioneerd.)
quote:
Zoek in de workshop naar dubbeldekkers en dubbelgeleidebussen. Die kunnen aanzienlijk meer passagiers aan dan de standaard bussen. Ik gebruik daarnaast ook de mod: Improved Public Transport 2. Kun je per route bepalen welke bus (of trein, tram of schip) je laat rijden en kun je ook de passagiersaantallen van je voertuigen aanpassen.
Ah, goeie!
Da's zeker interessant. Ga ik morgen naar op zoek.
quote:
Op Steam kun je trouwens gidsen vinden.
Nog specifieke tips?

Supported by you!

• Tosemime
  • Laatst online: 17-06 19:31
Ook eindelijk weer eens tijd gehad om te spelen en ook zowaar de game aan de praat gekregen. Ben echt aan een upgrade van mn pc toe :+

Wilde een keer beginnen met een groot station met een CBD er om heen gebouwd. Heb nog geen inwoners, wegen zijn nog niet aangesloten en heb ook nog geen services, maar ik vind het een goeie start :)

https://www.flickr.com/photos/tosemime/

• Suggs
  • Niet online
@unezra
Een specifieke gids over bussen vind je hier: http://steamcommunity.com...iledetails/?id=1222631178 Staan ook wat bussen in geadviseerd.

Ik heb als voorbeeld voor een hub even eentje in elkaar geflanst, maar geeft wel een aardig beeld van hoe je het op kunt zetten:

Bus, trein en metro komen hier samen. Aan ieder einde van de voetgangersbrug een andere metrolijn. Busstation kan meerdere lijnen aan en zit volgens mij standaard in het spel. Mijn ervaring is dat je bewoners gek zijn op dit soort constructies :) Je kunt het op deze manier combineren met alle vormen van OV. Overigens kun je zowel ingame als in de workshop hubs vinden die verschillende vormen van OV in 1 gebouw met elkaar combineren. Via deze link kom je wel wat tegen: http://steamcommunity.com...d&section=readytouseitems
Je remise kun je in deze constructie goed kwijt, al maakt het niet uit waar je ze plaatst. De bussen worden geleverd uit de dichtst bijzijnde remise, zelfs als die aan de andere kant van stad ligt (doet er dan wel langer over om bij je route te komen) en hoeft dus niet aan een busroute te liggen.

• Logico
quote:
nino_070 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:29:
[...]

[afbeelding]

Op basis van je screenshots zou ik 2 dingen aanraden:

- Sloop de bebouwing direct aan de verkeersaders (IRL is de voordeur/parkeerplaats van kantoren aan doorgaande wegen bijvoorbeeld ook zelden aan de doorgaande weg zelf)
- Zorg dat je slim gebruik maakt van de verschillende banen. Door bijvoorbeeld bij een driebaans weg alleen op de middelste rechtdoorgaand verkeer toe te staan houd je doorstroming. Nu zijn veel auto's op één van de buitenste banen op afslaande verkeer dat voor hen rijdt aan het wachten terwijl ze zelf rechtdoor moeten. Zo laat je het verkeer dat vanaf de zijkanten komt op een kruispunt ook zoveel mogelijk op de meest buitenste banen invoegen. Dit kan je doen met een mod, ben alleen heel even kwijt hoe die nu ook alweer heet. Ik meen Traffic President of simpelweg Traffic Manager, maar het zou kunnen dat één van beiden inmiddels obsolete is.

• nino_070
quote:
Logico schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:55:
[...]

Op basis van je screenshots zou ik 2 dingen aanraden:

- Sloop de bebouwing direct aan de verkeersaders (IRL is de voordeur/parkeerplaats van kantoren aan doorgaande wegen bijvoorbeeld ook zelden aan de doorgaande weg zelf)
- Zorg dat je slim gebruik maakt van de verschillende banen. Door bijvoorbeeld bij een driebaans weg alleen op de middelste rechtdoorgaand verkeer toe te staan houd je doorstroming. Nu zijn veel auto's op één van de buitenste banen op afslaande verkeer dat voor hen rijdt aan het wachten terwijl ze zelf rechtdoor moeten. Zo laat je het verkeer dat vanaf de zijkanten komt op een kruispunt ook zoveel mogelijk op de meest buitenste banen invoegen. Dit kan je doen met een mod, ben alleen heel even kwijt hoe die nu ook alweer heet. Ik meen Traffic President of simpelweg Traffic Manager, maar het zou kunnen dat één van beiden inmiddels obsolete is.
Traffic Manager President edition ja, alleen vind het zo zonde om van die lege verkeersaders te hebben. Eigenlijk hebben de “grote wegen” in het echt ook gewoon bebouwing aan de weg, en volgens mij zorgt dat ook niet echt voor opstopping. Het is eerder zo dat die verkeersaders niet te veel zijstraten moeten hebben.

• unezra

unezra

@Tosemime Zag al vaker screenshots voorbij komen. Ongelooflijk fraai wat je daar bouwt! :)

Bouw je zulke dingen met unlimited money en vooral om mooie dingen te bouwen, of bouw je zoiets echt met een financieel gezonde stad er omheen?

Ik ga ook weer eens verder. Busmods gedownload en een goed busstation bouwen, lijnen herzien. Daarna eens kijken hoe ik meer mensen mijn stad in kan krijgen en de lege plekken kan vullen. (Of eens focussen op winstmaximalisatie en wat wijken compleet herbouwen. Kanaaltje ergens door het centrum klinkt wel mooi...)

Supported by you!

• Tosemime
@unezra Thanks!

Dit is inderdaad met unlimited money mod aan. Mijn idee is vooral om mooie dingen te bouwen, maar ik zorg er ook altijd wel voor dat de stad goed functioneert :)

Meestal bouw ik eerst een flink deel van een stad, met OV, een wegennetwerk, havens, waterleidingen, electriciteit, etc voordat ik de stad aansluit op de wegen van buiten de map. Duurt dus een tijdje voordat ik inwoners heb. Daarom zoek ik altijd naar maps met zo min mogelijk wegen al aangelegd. Bij veel maps wordt er gigantisch veel werk in de wegen en spoorlijnen gestopt, maar vaak wil ik er toch mijn eigen versie van maken dus moet ik het allemaal weer weg halen.

Ik ben sowieso wel van het flink verbouwen van maps met terraforming etc. Is wel grappig om de originele map terug te zien als ik klaar ben met een stad, herken je bijna niet terug :p

• Logico
quote:
nino_070 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:30:
[...]

Traffic Manager President edition ja, alleen vind het zo zonde om van die lege verkeersaders te hebben. Eigenlijk hebben de “grote wegen” in het echt ook gewoon bebouwing aan de weg, en volgens mij zorgt dat ook niet echt voor opstopping. Het is eerder zo dat die verkeersaders niet te veel zijstraten moeten hebben.
Ik kan me eigenlijk geen situatie voor de geest halen in Nederland waar bebouwing succesvol direct aan verkeersaders gelegen is in grootstedelijke gebieden. Natuurlijk is er wel bebouwing, maar de auto's komen daar altijd ofwel uit in een zijstraat, ofwel in een parallelweg en in het uiterste geval via een in-/uitvoegstrook de weg op/af.

Je hoeft in C:S ook geen lege verkeersaders te hebben, met parallelwegen of eventueel groen heb je daar helemaal geen last van. Bebouwing aan verkeersaders zorgt bij mij wel voor opstoppingen voor high density residentiële zones, voornamelijk door wisselingen van rijbaan die de doorstroming vertragen.

• Tunaflish
Die dikke OV-hubs werken bij mij prima, evenals bushaltes bij metrostations. Moet daarbij wel zeggen dat ik redelijk in de gaten probeer te houden hoe alle stromen gaan en dus zorg dat wanneer bussen continue vol zitten tot een bepaald punt, er een directe bus- of metrolijn daartussen gaat rijden.

• unezra

unezra

Gisteren mijn stad bijna failliet. Zat op rond de 150.000 inwoners en in no-time zat ik onder de 100.000.
Op het eerste gezicht geen duidelijke oorzaak. Wel een forse deathwave maar dit was wel heel extreem.

Alles dat niet nodig was uitgeschakeld, budgetten aangepast en uiteindelijk eens met de tax rate gaan spelen. Had vanaf het begin alles op 12% staan en heel af en toe even voor een quick win op 13%. Als noodgreep de boel naar 9% of 8% gebracht, forse verliezen (ging van rond de 7.000.000 naar 2.500.000) en toen keerde het tij. Bewoners keerden terug, eindigde met een stad met 180.000 inwoners.

Zit daar nu wel iets onder (170.000) want deathwave, maar het lijkt er op of de inwoners opeens die 12% belasting zat waren en massaal vertrokken. :) Suf, want dat heb ik dus nergens uit de cijfers kunnen halen.

Ik hoop dat dit werkelijk de oorzaak was en mogelijk verklaard dit ook de stagnatie op 150.000 terwijl alles verder helemaal in orde was. Het aparte is dat ik met dat lagere tarief, zó veel inwoners en upgraded buildings extra kreeg dat ik uiteindelijk zelfs zag pieken naar 23.000 per week en meer en mijn kas nu weer boven de 5.000.000 staat.

Oh, protip: Als je bezuinigd, zet NIET je budget voor parken en dergelijke op 50%. :) Dat deed ik 5 minuten, daarna heb ik dat maar weer heel rap op 100% gezet.

unezra wijzigde deze reactie 08-01-2018 09:23 (8%)

Supported by you!

• nino_070
Ik krijg nu ineens de volgende foutcode bij het laden van mijn save:
code:
1
2
3
4
Object reference not set to an instance of an object [System.NullReferenceException]

Details:
No details

Iemand enig idee hoe ik kan identificeren wat er mis is? Ik had net de Ploppable Rico mod ingeschakeld, deze moet toch geen conflict vormen? Een snelle zoektocht in output_log.txt leverde geen hit op met deze foutmelding.

• Tunaflish
BIj mij heeft RICO in ieder geval niet meer gewerkt sinds Green Cities uit is. Het is sowieso een mod of asset, en als je log leeg is zit er weinig op behalve die allemaal een voor één uitzetten tot je de error niet krijgt. Ik hoop dat je tijd over hebt :+

• nino_070
quote:
Tunaflish schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:22:
BIj mij heeft RICO in ieder geval niet meer gewerkt sinds Green Cities uit is. Het is sowieso een mod of asset, en als je log leeg is zit er weinig op behalve die allemaal een voor één uitzetten tot je de error niet krijgt. Ik hoop dat je tijd over hebt :+
Ik heb gewoon ervoor gekozen om de RICO uit te zetten, want ik had er nog geen gebouwen mee gebouwd zegmaar. Alleen gebouwen voor toeristen. Trouwens, ik heb de Green Cities DLC niet. Alleen Mass Transit en die gratis voetbalstadion DLC.

• Tunaflish
Nee, maar met iedere nieuwe DLC krijg je wel gratis updates, en het zou best kunnen dat RICO daar al niet compatible mee is. Ik heb in ieder geval meer berichten gelezen over hoe die kapot is sinds de update.

Doet 'ie het wel weer nu RICO weer uit staat?

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 08:31

Basszje

Reisvaap!]

quote:
Logico schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:49:
[...]
Ik kan me eigenlijk geen situatie voor de geest halen in Nederland waar bebouwing succesvol direct aan verkeersaders gelegen is in grootstedelijke gebieden. Natuurlijk is er wel bebouwing, maar de auto's komen daar altijd ofwel uit in een zijstraat, ofwel in een parallelweg en in het uiterste geval via een in-/uitvoegstrook de weg op/af.
Weena / Centrum, Rotterdam wellicht? Eigenlijk is er in NL vrijwel geen echt grootstedelijke bouw. Hoogstens erg nieuwe zaken als de Zuid-As waar er tot in den treure is gerekend met alles.

Maar op zich is het niet vreemd om kantoren te hebben aan grote aderen, vele grote wereldsteden hebben dat.

--

Qua OV is het belangrijk dat het geheel aansluit. Cims proberen van een plek naar andere te komen maar dat werkt niet als er bv wel metro is, maar voor het laatste stuk niet een bus. Je kan dus werken met feeders constructies. Bus -> Metrohalte -> Trein of dergelijke zaken. En Cims kunnen best een stuk lopen (alhoewel ze dat volgens mij minder doen als het erg vervuild is )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• nino_070
Mijn stad is nu iets groter geworden, en het centrum loopt prima (75% traffic flow, alle OV-stations worden veel gebruikt). Ik heb net een vrachthaven aangelegd achter het vliegveld, welke is verbonden met de snelweg.

Er is echter één probleem: de industrie loopt niet, omdat letterlijk élke fabriek werknemers zoekt. Ik heb een treinstation aangelegd (een kleine custom asset) die direct is verbonden met het metro/monorail/treinstation in het centrum, waar 700 passagiers komen wekelijks. En toch gaan er maar 25 mensen met de trein naar het industrieterrein. Daar rijdt ook een busje vanaf en naar het treinstationnetje, maar daar wordt dus ook amper gebruik van gemaakt. Wat zie ik over het hoofd?

Vraagje 2: zou het lonen om een speciaal cargo-treinstation aan te leggen bij de cargo haven, of is dat overbodig en kan dit prima via de snelweg?

Foto (sorry voor de slechte kwaliteit, anders zit m'n GoT opslag zo snel vol, vgm is het duidelijk zat):

• unezra

unezra

quote:
Tosemime schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:56:
@unezra Thanks!

Dit is inderdaad met unlimited money mod aan. Mijn idee is vooral om mooie dingen te bouwen, maar ik zorg er ook altijd wel voor dat de stad goed functioneert :)
Fix je dat dan in een later stadium? Dus eerst mooi bouwen en dan later zorgen dat het gaan functioneren?
quote:
Meestal bouw ik eerst een flink deel van een stad, met OV, een wegennetwerk, havens, waterleidingen, electriciteit, etc voordat ik de stad aansluit op de wegen van buiten de map. Duurt dus een tijdje voordat ik inwoners heb. Daarom zoek ik altijd naar maps met zo min mogelijk wegen al aangelegd. Bij veel maps wordt er gigantisch veel werk in de wegen en spoorlijnen gestopt, maar vaak wil ik er toch mijn eigen versie van maken dus moet ik het allemaal weer weg halen.

Ik ben sowieso wel van het flink verbouwen van maps met terraforming etc. Is wel grappig om de originele map terug te zien als ik klaar ben met een stad, herken je bijna niet terug :p
Ik ben even op Steam gaan zoeken, wel mooie maps. (Als ik het juiste Steam account heb gevonden.)
Moet zeggen dat ik nu wel heel nieuwsgierig ben naar je collectie met mods & assets.

Supported by you!

• Goldia
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 10-06 08:13
quote:
nino_070 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:47:
Er is echter één probleem: de industrie loopt niet, omdat letterlijk élke fabriek werknemers zoekt. Ik heb een treinstation aangelegd (een kleine custom asset) die direct is verbonden met het metro/monorail/treinstation in het centrum, waar 700 passagiers komen wekelijks. En toch gaan er maar 25 mensen met de trein naar het industrieterrein. Daar rijdt ook een busje vanaf en naar het treinstationnetje, maar daar wordt dus ook amper gebruik van gemaakt. Wat zie ik over het hoofd?
Wat is je unemployment %? Dat moet bij voorkeur rond de 5% schommelen. Daarnaast moet je ook zorgen dat deze industrie gaat upgraden. Dus zorg voor voldoende services, zoals een brandweer en ook parks en plaza's. Je kan ook eens proberen om wat andere industrie, zoals farms of bosbouw neer te zetten. Als je bevolking hoog opgeleid is, willen ze liever niet gaan werken in algemene industrie. Het kan daarom soms even duren voordat alle nieuwe plekken worden opgevuld, maar uiteindelijk zullen ook hoog opgeleide workers naar deze generic industry gaan.
quote:
Vraagje 2: zou het lonen om een speciaal cargo-treinstation aan te leggen bij de cargo haven, of is dat overbodig en kan dit prima via de snelweg?
Dat loont zeker; maak er dan 1 van je industrie gebied naar je haven. Voorkomt een hoop verkeer van en naar de snelweg en is een extra service voor het industriegebied. Daar worden ze blij van ;)

• nino_070
quote:
Goldia schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:05:
[...]

Wat is je unemployment %? Dat moet bij voorkeur rond de 5% schommelen. Daarnaast moet je ook zorgen dat deze industrie gaat upgraden. Dus zorg voor voldoende services, zoals een brandweer en ook parks en plaza's. Je kan ook eens proberen om wat andere industrie, zoals farms of bosbouw neer te zetten. Als je bevolking hoog opgeleid is, willen ze liever niet gaan werken in algemene industrie. Het kan daarom soms even duren voordat alle nieuwe plekken worden opgevuld, maar uiteindelijk zullen ook hoog opgeleide workers naar deze generic industry gaan.
onder de 3%. Er is een aparte brandweerkazerne en politiebureau daar, dus dat is het ook niet. De cargohaven werkt goed met vrachtwagens nu, maar die spoorlijn komt er ook

Het enige wat ik verder nog kan verzinnen is dan dus parkjes neerzetten in het industriegebied, maar dat is voor m’n gevoel toch wel raar. Een landbouwgebied heb ik nog niet, maar ik heb wel een industriele zone aangelegd bovenop een oliereserve. Echter wordt daar niks gebouwd...dat is me ook een raadsel

• unezra

unezra

Heeft iemand ervaring met deze tool:

Extra Landscaping Tools
https://steamcommunity.co...filedetails/?id=502750307

Ik ben er met name in geďnteresseerd omdat ik graag wat nieuwe land- en bosbouwgebieden zou willen ontwikkelen en de huidige gebieden niet helemaal op de juiste plek liggen. :) Ik heb wel wat plekken die prima geschikt zijn daarvoor. Het is een beetje valsspelen natuurlijk, aan de andere kant is vruchtbare grond daadwerkelijk wel iets dat je kunt maken tegenwoordig dus een gebied als land- en bosbouw gebied inkleuren is ook weer niet zó verkeerd.
quote:
Goldia schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:05:
[...]
Hmm. Da's een tip waar ik ook nog wat aan heb. :) Vanavond eens naar kijken.
quote:
[...]
Dat loont zeker; maak er dan 1 van je industrie gebied naar je haven. Voorkomt een hoop verkeer van en naar de snelweg en is een extra service voor het industriegebied. Daar worden ze blij van ;)
Brengt mij weer op een interessante gedachte. Ik heb geen industrie meer maar ik heb wel een gecombineerde cargoterminal. (Zee, spoor, land.) Dat is een heel leuk ding, maar nu loopt er een heeeel lange weg heen en ligt er verder totaal geen industrie in de buurt. Het kan interessant zijn daar alsnog een snelweg hen te leggen en d'r industrie omheen of in de buurt te bouwen. Dan tóch maar industrie op een verder groene map. Zal ik wel ff wat dingen uit moeten zetten zoals het voetbalstadium en de studio voor bands. Dat kost zó veel geld dat er weinig ruimte is voor totaal nieuwe ontwikkelingen.

@nino_070
Wat je kunt doen is een zone residential aanleggen in de buurt en daar de "School's Out" policy aanzetten. Op die manier dwing je een wat lager opgeleide bevolking af die zich niet te goed voelt in het industriegebied te werken. :)

Dit is hoe ik het met mijn huidige stad doe. Het landbouwgebied zit een flink stuk zone in de buurt met de School's Out policy op dat gebied, een flink stuk verderop ligt een gebied waar juist scholing word gestimuleerd en waar bijvoorbeeld Offices, IT zones en High Density commercial ligt.

Wat me wel op valt, ook industrie heeft vaak een gedeelte hoog opgeleid nodig. Bosbouw bijvoorbeeld. Het viel me op dat met name de ondersteunende industrie (dus de dingen die net aan de rand van het bosbouw gebied liggen, maar die wél gezoned zijn als bosbouw en dus bijvoorbeeld zich tot zagerij ontwikkelen), nog relatief veel highly educated nodig heeft.

Die School's Out policy vind ik zelf wel heel interessant. Dat is ook echt een beetje hoe het in het echt werkt. Je hebt gebieden waar scholing minder gangbaar is en waar relatief laag opgeleide mensen wonen. Zo kun je een beetje spelen met het opleidingsniveau.

unezra wijzigde deze reactie 09-01-2018 07:46 (21%)

Supported by you!

• Tunaflish
quote:
Mijn stad is nu iets groter geworden, en het centrum loopt prima (75% traffic flow, alle OV-stations worden veel gebruikt). Ik heb net een vrachthaven aangelegd achter het vliegveld, welke is verbonden met de snelweg.

Foto (sorry voor de slechte kwaliteit, anders zit m'n GoT opslag zo snel vol, vgm is het duidelijk zat):
[afbeelding]
Heb je wel genoeg mensen die daar kunnen en/of willen werken? In je screenshot heb je een behoorlijke hoge demand voor residential, en veel minder commercial en industrail. Misschien heeft iedereen gewoon al werk, zoals Goldia opmerkt. Ook zie je vaak dat inwoners die hoogopgeleid zijn werken onder hun niveau tot ze beter kunnen krijgen. Dat betekent dat zodra je dan offices of hogere levels commercial krijgt, al die mensen uit de fabriek vertrekken en naar die nieuwe zones gaan. Gevolg is dat je hele industrie werknemers tekort komt en je zo de helft van je gebouwen kwijtraakt.

TL;DR: regel meer inwoners :+
quote:
unezra schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:23:
Heeft iemand ervaring met deze tool:
Wat me wel op valt, ook industrie heeft vaak een gedeelte hoog opgeleid nodig. Bosbouw bijvoorbeeld. Het viel me op dat met name de ondersteunende industrie (dus de dingen die net aan de rand van het bosbouw gebied liggen, maar die wél gezoned zijn als bosbouw en dus bijvoorbeeld zich tot zagerij ontwikkelen), nog relatief veel highly educated nodig heeft.
Op zich is dat natuurlijk niet zo gek: voor een ja-knikker heb je maar een paar mensen nodig die af en toe de smeerolie vervangen; voor het verwerken van de ruwe olie tot brandstof heb je een raffinaderij nodig, waar toch wel een ander slag machines staan en dus ook andere werknemers nodig hebben,

Tunaflish wijzigde deze reactie 09-01-2018 10:30 (18%)

• Steeffoon

Steeffoon

Android-nerd

quote:
Steeffoon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:58:
Van het één op het andere moment heb ik een bloedirritant probleem in Cities. Het verkeer rijdt met een enorme slakkengang door de stad. Voorheen kon ik met gemak 120k of meer bewoners hebben voordat de game trager werd. Echter is het alleen het verkeer (en de veerboten etc) die enorm traag rijden, maar de rest van de game laat niks aan traagheid zien.

Iemand een oplossing of hetzelfde probleem?
Las wel op internet het een en ander over het verwijderen van wegen met bike-lanes (zou helpen, maar maakt hier geen verschil)
Niemand die dit weet? Alle hulp is welkom :*)

• Tunaflish
Loopt je tijd ook ineens veel langzamer? Ik heb dat ook wel een paar keer gehad, dat 'ie even een halve minuut ofzo niet vooruit te branden was. Dacht eerst aan de autosave, maar daar was 'ie niet mee bezig. Het was wel vanzelf weer voorbij.

• Steeffoon

Steeffoon

Android-nerd

quote:
Tunaflish schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:40:
Loopt je tijd ook ineens veel langzamer? Ik heb dat ook wel een paar keer gehad, dat 'ie even een halve minuut ofzo niet vooruit te branden was. Dacht eerst aan de autosave, maar daar was 'ie niet mee bezig. Het was wel vanzelf weer voorbij.
De tijd loopt op de normale snelheid door. Het lijkt niet weg te gaan, ook bij meerdere keren opnieuw opstarten (verspreid over aantal dagen) niet :( dus hoop dat iemand de gouden oplossing heeft :P

• Logico
quote:
Steeffoon schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:03:
[...]

De tijd loopt op de normale snelheid door. Het lijkt niet weg te gaan, ook bij meerdere keren opnieuw opstarten (verspreid over aantal dagen) niet :( dus hoop dat iemand de gouden oplossing heeft :P
Ik heb iets dergelijks ook een keer gehad (wel een hele tijd geleden), dat had toen te maken met de Rush Hour mod. Heb je die?

• Suggs
  • Niet online
Heb zoiets gehad met een gedownloade auto met een lage maximale snelheid, slecht remmen (lange remweg) en een slechte acceleratie. Was niet vooruit te branden en zorgde voor enorme opstoppingen. Weet niet meer welke auto dat was, maar volgens mij iets met F150 in de naam.

• Steeffoon

Steeffoon

Android-nerd

quote:
Logico schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:37:
[...]

Ik heb iets dergelijks ook een keer gehad (wel een hele tijd geleden), dat had toen te maken met de Rush Hour mod. Heb je die?
Die mod had ik inderdaad, maar staat al een lange tijd uit omdat die steeds voor crashes zorgde. Hij stond al uit toen dit probleem begon, maar deed het juist ook toen de mod destijds actief was :(
quote:
Suggs schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:50:
Heb zoiets gehad met een gedownloade auto met een lage maximale snelheid, slecht remmen (lange remweg) en een slechte acceleratie. Was niet vooruit te branden en zorgde voor enorme opstoppingen. Weet niet meer welke auto dat was, maar volgens mij iets met F150 in de naam.
Goeie, niet bij nagedacht maar helaas is dat hier niet het geval. Heb een Getz, Clio en Mazda extra en politiewagens uit Noorwegen en Duitsland. Die heb ik al zolang dat het niet die oorzaak kan zijn helaas.

• Tosemime
quote:
unezra schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:00:
[...]

Fix je dat dan in een later stadium? Dus eerst mooi bouwen en dan later zorgen dat het gaan functioneren?

[...]

Ik ben even op Steam gaan zoeken, wel mooie maps. (Als ik het juiste Steam account heb gevonden.)
Moet zeggen dat ik nu wel heel nieuwsgierig ben naar je collectie met mods & assets.
Meestal hoef ik later niet zo veel te 'fixen' aan de stad, het meeste zal prima werken. Maar het kan wel gebeuren ja dat het verkeer niet zo soepel gaat als ik had verwacht, of dat ik te weinig garbage capacity heb of zo. Dat kan je dan nog prima oplossen. Overigens gebruik ik geen traffic manager of traffic president of iets dergelijks, heb ik tot nog toe niet nodig gehad om het verkeer gewoon goed door m'n stad te laten gaan.

Mijn lijst met assets is vrij lang, heb er volgens mij 1200. Die ga ik niet allemaal opnoemen :+

Ik heb trouwens ook wel ervaring met Extra landschaping tools, gebruik ik vrij veel en is niet heel ingewikkeld. Je moet er een beetje met oefenen maar werkt prima. Houdt er alleen rekening mee dat als je een stuk land maakt waar eerst zee was, dat je een leuke vloedgolf kan krijgen ;)

• nino_070
@unezra ik heb het even geprobeerd maar de “School’s out” policy kan ik nergens vinden. Hangt deze misschien vast aan een DLC?

• unezra

unezra

quote:
nino_070 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 15:46:
@unezra ik heb het even geprobeerd maar de “School’s out” policy kan ik nergens vinden. Hangt deze misschien vast aan een DLC?
Hmm, weet ik niet zeker.
Ik heb iig de full version, dus met alle std. DLC's. Het kan inderdaad goed zijn dat 'ie in een van die DLC's zit.

Supported by you!

• nino_070
quote:
unezra schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:27:
[...]

Hmm, weet ik niet zeker.
Ik heb iig de full version, dus met alle std. DLC's. Het kan inderdaad goed zijn dat 'ie in een van die DLC's zit.
Hoort inderdaad bij de After Dark DLC. :(

Vanavond maar eens deze mod proberen: School dropouts, misschien dat dat wat verandering teweeg brengt!

• unezra

unezra

quote:
nino_070 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Hoort inderdaad bij de After Dark DLC. :(

Vanavond maar eens deze mod proberen: School dropouts, misschien dat dat wat verandering teweeg brengt!
Hmmm, dat is wel een interessante mod.
Maakt het ook wat realistischer allemaal.

Misschien ook maar eens installeren, al gaat dan ws wel mijn hele stad belly-up. :)

Supported by you!

• nino_070
quote:
unezra schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:51:
[...]

Hmmm, dat is wel een interessante mod.
Maakt het ook wat realistischer allemaal.

Misschien ook maar eens installeren, al gaat dan ws wel mijn hele stad belly-up. :)
Nah de School’s off policy is nog wat realistischer. In het echt zitten de laagopgeleiden meestal ook allemaal een beetje in dezelfde wijk. Maar dit is een leuk alternatief

• unezra

unezra

quote:
nino_070 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:15:
[...]

Nah de School’s off policy is nog wat realistischer. In het echt zitten de laagopgeleiden meestal ook allemaal een beetje in dezelfde wijk. Maar dit is een leuk alternatief
True.
Nja, je kunt natuurlijk ook de after dark DLC downloaden. (Ik was lui en wilde alles. Dus gewoon *hop* voor de kerst de boel gedownload.)

Supported by you!

• ThaAresX
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-06 07:55
Gisteren begonnen aan een industrie revamp. De bedoeling is dat het een grote cargo terminal word met cargo ships en trains. Iets zoals in Rotterdam. Ik wil hier wel een custom theme voor de industrie zelf. Heeft er iemand ervaring met de theme manager mod? Weet niet of ik de naam goed heb, maar hierdoor kan je assets in een theme plaatsen en dan een district die theme toekennen.

Ik zag dat iemand hierboven ook problemen had met het gebruik van treinen. Ik heb laatst mijn hele OV op z'n kop gegooid. Metro's zijn de leidraad. Ik heb vanuit elke wijk minimaal 1 metro station die naar het centrale station bij het stadion gaat. Het gebruik van de bussen (verschillend per lijn) is opzich wel redelijk. Metro's worden volop gebruikt. Alleen de treinen blijven écht achter. Nog minder dan 1000 gebruikers in een stad van 80k. Iemand tips? Ik zal vanavond kijken of ik een screenshot kan maken, maakt het wat makkelijker.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
ThaAresX schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:10:
Ik zag dat iemand hierboven ook problemen had met het gebruik van treinen.
Praat me niet van treinen, 't despawnen duurde zo lang dat er op het spoor een file ontstond bij het verlaten van de map.

Voor passagiers heb ik uiteindelijk extern en intern gescheiden, cargo niet en dat lijkt prima te gaan :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nino_070
quote:
Raven schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:18:
[...]

Praat me niet van treinen, 't despawnen duurde zo lang dat er op het spoor een file ontstond bij het verlaten van de map.

Voor passagiers heb ik uiteindelijk extern en intern gescheiden, cargo niet en dat lijkt prima te gaan :)
Ik heb ook een leuke treinroute aangelegd vanaf het gebied met vliegveld en cruiseterminal naar het centrum. Daar zitten gemiddeld 30 mensen in de trein, en 150 mensen in de monorail die naar een buitenwijk gaat |:( Snap dat echt niet, zelfs al die toeristen pakken de monorail dan

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, ik moet eens naar mijn cargo-treinnetwerk kijken. Zag gisteravond dat die zo goed loopt dat de treinen in de file staan bij de cargoterminals, waar vaak maar 1 van de 2 sporen gebruikt worden :/

Oscar Wilde

• crazyman2008
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:03
quote:
Raven schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:32:
Hmm, ik moet eens naar mijn cargo-treinnetwerk kijken. Zag gisteravond dat die zo goed loopt dat de treinen in de file staan bij de cargoterminals, waar vaak maar 1 van de 2 sporen gebruikt worden :/
ik heb ooit ergens gelezen dat je (bij metro's in dit geval) rondjes moet maken met max 3 lijnen per station. Door loops neer te leggen, rijden de treinen dan altijd in 1 richting en worden beide platforms veel gebruikt. Misschien moet je eens proberen of je bij je cargo terminal ook een loop kan neerleggen zodat treinen van 2 kanten kunnen binnen rijden. Misschien dat dat werkt :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
crazyman2008 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:53:
[...]

ik heb ooit ergens gelezen dat je (bij metro's in dit geval) rondjes moet maken met max 3 lijnen per station. Door loops neer te leggen, rijden de treinen dan altijd in 1 richting en worden beide platforms veel gebruikt. Misschien moet je eens proberen of je bij je cargo terminal ook een loop kan neerleggen zodat treinen van 2 kanten kunnen binnen rijden. Misschien dat dat werkt :)
Dat kunnen ze bij de meeste al wel (ook bij die waar file is), dus dat is het niet.

En bij metro's kun je aangeven welke lijn welk perron moet gebruiken, dat helpt nogal :)

Oscar Wilde

• unezra

unezra

Over de 220.000 inwoners alweer.
Stad begint een beetje een rommeltje te worden en ik heb een industriegebied dat zich compleet niet ontwikkeld ook al ligt er een woonwijk pal naast die goed bewoond is en ook nog eens een relatief lage land value heeft. (Je zou dus zeggen dat de workers daar wel interesse hebben om in de buurt te werken maar néé, ze moeten per-se zo'n beetje compleet naar de andere kant van de kaart.)

Ben nu aan het experimenteren met kanalen (listig want ze vullen niet altijd goed op een heuvel en de kans op tijdelijke overstromingen is levensgroot) en extra water sources. Inmdidels geleerd dat je een kanaal wel goed kunt vullen met een of meerdere fresh water outlets. Ook kun je een ditch graven en die vullen. (Mee geexperimenteerd aan de rand van de kaart waar toch geen bebouwing is. Binnenkort maar eens in de buurt van bebouwing doen. Wellicht dat ik met een ditch een soort kanaal kan graven met een quay en die verderop kan laten overgaan in een echt kanaal.)

Bedoeling is nog steeds verder te experimenteren met deze stad en dan óf een nieuwe stad beginnen op een totaal andere kaart, óf het spel even lekker te laten draaien, zorgen voor voldoende geld en dan delen van de stad compleet opnieuw op te bouwen.

Oh, metro's graven onder kanalen is een ramp. Dat kan volgens mij alleen onder shallow delen en die kun je weer niet overal toepassen. (Ik heb nu een kanaal met deels shallow, deels deep, over een heuvel heen dat ik op een paar punten maar vul met fresh water outlets. Ziet er heel raar uit, het water lijkt daar niet overal te zijn maar toch varen er schepen doorheen. Zou niet graag op die schepen zitten. Ze wiebelen nogal als ze over die overgang heen gaan maar de cims lijken er geen last van te hebben.)

Oh, de deathwaves heb ik nog steeds alleen hebben ze minder impact. Ze lijken ook kleiner te worden. Iets van 30.000 er af ipv de 50.000 die ik had. Budget voor medical gooi ik dan even naar 150% tot de deathwave klaar is en alle lijken zijn opgeruimd. (Er is meer dan voldoende deathcare alleen met zo'n deathwave zijn er even zó veel overledenen in de stad dat ik het niet red met de standaard hearses. Levert flink verlies op voor een tijdje maar dat loop ik dan wel weer in als de stad weer aan trekt.)

Iemand trouwens ervaring met concerten? Alle 3 de bands staan op 100 popularity en ik heb al een paar keer een concert op 99% uitverkocht gekregen maar ik wil graag de 100% uitverkocht zodat ik de venue kan upraden naar 3 sterren. Er is een radio building in de stad en een club plus een fan zone. Het enige waar ik nog over twijfel is de bereikbaarheid. Zat bussen heen en een metrostation op de hoek, bereikbaarheid per auto is iets minder. (Zou ik ws kunnen verbeteren door de flow er heen iets aan te pakken. Rotonde d'r voor en het knooppunt met de snelweg iets efficiënter.) Twijfel alleen of dat het is.

Supported by you!

• cracking cloud
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-06 15:35
Metro's kunnen ook dieper he, met page-down. Kom je dan niet onder een kanaal door?
En als je wat meer voorzieningen plaatst bij industrie en wat parken etc dan kunnen daar ook hoger opgeleide mensen aan het werk. Dat zorgt ook weer voor meer belastinginkomsten.

• nino_070
quote:
Raven schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:32:
Kan je misschien screens maken van je industriegebieden (rondom je cargo netwerk)? Ben wel benieuwd waarom jij het wel succesvol krijgt en ik niet :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Kan je misschien screens maken van je industriegebieden (rondom je cargo netwerk)? Ben wel benieuwd waarom jij het wel succesvol krijgt en ik niet :)
Ik doe eigenlijk helemaal niets speciaals, gewoon zorgen dat de cargoterminal goed bereikbaar is (dat vrijwel alleen het verkeer daarnaartoe/daarvandaan over de weg langs de terminal gaat en dus niet vast komt te staan) en zorgen voor goede spoorverbindingen met andere cargoterminals (o.a. nabij commercial zones) en de externe lijnen.

Loopt het bij jou helemaal niet dan?

Inmiddels heb ik hier her en der wat extra spoor gelegd zodat de cargotreinen via andere trajecten kunnen en elkaar minder in de weg zitten, Daarnaast een aantal spoorkruispunten zoals https://steamcommunity.co...filedetails/?id=931472610 geplaatst omdat mijn zelfbouwkruispunten niet al te best werkten :P , nu veel minder filevorming.

Gisteren had ik ineens iets heel erg vaags. Door de hele stad meldingen van ophopend vuilnis, zie ik ineens colonnes vuilniswagens naar de andere kant van de stad gaan :? 8)7 Inmiddels is het ergste voorbij, maar het verkeer stond er goed vast door, wat het ophalen van de overledenen tegenwerkte en daar ook ineens veel meldingen van kwamen....

Overigens heeft mijn stad de 300k inwoners aangetikt, tot er weer een deathwave kwam.

Oscar Wilde

• unezra

unezra

quote:
cracking cloud schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:58:
Metro's kunnen ook dieper he, met page-down. Kom je dan niet onder een kanaal door?
En als je wat meer voorzieningen plaatst bij industrie en wat parken etc dan kunnen daar ook hoger opgeleide mensen aan het werk. Dat zorgt ook weer voor meer belastinginkomsten.
Metro's liggen al maximaal diep maar komen niet onder het kanaal door. Of het ligt er aan dat dat deel van het kanaal in een bocht ligt en het enkel onder een recht stuk door kan. (Maar dan mag het wel weer schuin onder het rechte stuk.)

Kanalen zijn een beetje tricky heb ik gemerkt. Ook met bruggen d'r over is het lastig.

Qua voorzieningen, er ligt de basis. Dus brandweer, politie, medical, deathcare, scholing. Niet heel veel, ik wil ze niet te ver opleiden daar. Het maffe is, het ontwikkeld zich niet. Stratenplan is prima, ligt vlak naast een cargo terminal (weg, rail, zee), komt ook genoeg binnen. Ligt een lange maar directe verbinding met de snelweg en er is commercial. Maar het gebied blijft zo goed als leeg.

Supported by you!

• nino_070
quote:
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:32:
[...]

Ik doe eigenlijk helemaal niets speciaals, gewoon zorgen dat de cargoterminal goed bereikbaar is (dat vrijwel alleen het verkeer daarnaartoe/daarvandaan over de weg langs de terminal gaat en dus niet vast komt te staan) en zorgen voor goede spoorverbindingen met andere cargoterminals (o.a. nabij commercial zones) en de externe lijnen.

Loopt het bij jou helemaal niet dan?

Inmiddels heb ik hier her en der wat extra spoor gelegd zodat de cargotreinen via andere trajecten kunnen en elkaar minder in de weg zitten, Daarnaast een aantal spoorkruispunten zoals https://steamcommunity.co...filedetails/?id=931472610 geplaatst omdat mijn zelfbouwkruispunten niet al te best werkten :P , nu veel minder filevorming.
Cargo train station heb ik nu bij mijn industriewijk en bij de cargo haven. Maar het wordt volgens mij niet veel gebruikt. Echter kan ik daar geen statistieken van vinden. Ik heb ook een industriegebiedje bovenop een olievoorraad. Maar daar wordt op de een of andere manier geen olie gewonnen. Dat motiveert me ook niet echt om bij dat gebied een derde cargo station te plaatsen. Overigens loopt mijn grote industriegebied ook niet lekker, komt ondanks brandweer en politie aanwezigheid en genoeg parken amper op level 2.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:26:
[...]

Cargo train station heb ik nu bij mijn industriewijk en bij de cargo haven. Maar het wordt volgens mij niet veel gebruikt. Echter kan ik daar geen statistieken van vinden. Ik heb ook een industriegebiedje bovenop een olievoorraad. Maar daar wordt op de een of andere manier geen olie gewonnen. Dat motiveert me ook niet echt om bij dat gebied een derde cargo station te plaatsen. Overigens loopt mijn grote industriegebied ook niet lekker, komt ondanks brandweer en politie aanwezigheid en genoeg parken amper op level 2.
Heb je de cargo stations wel verbonden met het externe treinnetwerk? Dus niet alleen de haven.

Oscar Wilde

• ikmattie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01:17
quote:
nino_070 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:26:
[...]

. Ik heb ook een industriegebiedje bovenop een olievoorraad. Maar daar wordt op de een of andere manier geen olie gewonnen. Dat motiveert me ook niet echt om bij dat gebied een derde cargo station te plaatsen.
Heb je dat industriegebied wel een specialisatie meegegeven?

Mijn Flickr; Sony A6000

• nino_070
quote:
Raven schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:39:
[...]

Heb je de cargo stations wel verbonden met het externe treinnetwerk? Dus niet alleen de haven.
Uiteraard. Heb onlangs wel de belasting van industrie verlaagd naar 8%, dat leek wel wat op te leveren. Binnenkort eens kijken hoe dat gaat.

• unezra

unezra

quote:
nino_070 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:25:
[...]

Uiteraard. Heb onlangs wel de belasting van industrie verlaagd naar 8%, dat leek wel wat op te leveren. Binnenkort eens kijken hoe dat gaat.
Wonky. Dat heb ik vanochtend gedaan.
Industrie van 11% naar 9% en opeens begon mijn havengebied te groeien.

Qua kanalen zit ik hier aan te denken:
YouTube: Cities: Skylines | Let's Build a Canals Town

Eens kijken of dat een fijnere oplossing is dan kanalen aanleggen, of een combinatie. Mogelijk met een waterbron. Vanavond eens mee experimenteren.

EDIT:
Eerste experiment verliep matig. Het is veel gepruts en land loopt onder water. Maar we zijn een stap verder. Ik heb nu een eiland een eindje van de kust met mijn rioolafvoer zodat ik die kustlijn kan bebouwen. Ook heb ik een kanaal dwars door een landtong gegraven, zodat ik daar later op kan bouwen.

Industriegebied is ontwikkeld nadat ik de belasting naar 9% heb gezet, ging opeens heel hard.

Stadje had gisterenavond toen ik stopte net over de 300.000 inwoners en op piekmomenten 30.000 per week netto winst.

Nu nadenken wat ik er verder mee ga doen. Stad verder uitbouwen en hele delen ruimen, nieuwe stad bouwen of d'r een paar weken/maanden mee stoppen en later verder oppakken. (Er zijn nog wat andere projecten die ik wil doen die niets met gamen te maken hebben én ik heb al een hele tijd geen OpenTTD en ETS/ATS gespeeld.)

unezra wijzigde deze reactie 17-01-2018 09:35 (38%)

Supported by you!

• 88Gamer88
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 15:20
Ik had een vraag over het volgende waar ik zelf niet uit komt :(.

Ik wel zo als hier LINK1 of LINK2 Soort van eigen waterzuivering installatie neer zetten.

Met het idee zo als hier boven: -> afvoer dump van de stad met een filter -> Op pompen -> afvoer dump met filter enzo door tot het schoon is en het weer gebruikt kan worden.

Alleen het probleem is wat ik ondervind, als ik een pomp + afvoer aan elkaar aansluit (wat buiten de stad leidingen om moet) om dit werkend te krijgen gebeurd er niks. hopelijk weet iemand wat ik fout doet ? (ook al watertorren tussen gezet zonder succes)

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Omdat er geen watervraag / smerig water om af te voeren is vermoed ik. Je idee klinkt leuk, maar ik denk dat het spel je intentie niet snapt en het geheel als compleet nutteloos ziet.

• nino_070
quote:
GENETX schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:06:
Omdat er geen watervraag / smerig water om af te voeren is vermoed ik. Je idee klinkt leuk, maar ik denk dat het spel je intentie niet snapt en het geheel als compleet nutteloos ziet.
En dat is logisch, want C:S laat een pomp alleen dat water oppompen wat ook echt nodig is. Anders zou er stelselmatig teveel water opgepompt worden (omdat je simpelweg niet wilt dat mensen geen water hebben en aanbod > vraag dus) en zou dit overbodige water weer geloosd moeten worden. Waardoor de afvoer weer meer aanbod nodig heeft.

Dit zou een vicieuze cirkel betekenen, en daarom houden de pompen rekening met vraag/aanbod en pompen ze niet domweg maximaal op naar hun vermogen. Gewoon een kwestie van simpele logica. ;)

• 88Gamer88
Hmmmmm bedankt, dan moeten diverse youtubers denk een mod gebruikt hebben er voor.
Want der staan filmpjes online waar het werkt zelden als in de aan gegeven link.

• nino_070
quote:
88Gamer88 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:04:
Hmmmmm bedankt, dan moeten diverse youtubers denk een mod gebruikt hebben er voor.
Want der staan filmpjes online waar het werkt zelden als in de aan gegeven link.
Probeer het eens op de rest van je stad aan te sluiten? En zorg ervoor dat er geen overschot is aan watertoevoer en -afvoer.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nino_070 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:55:
[...]

En dat is logisch, want C:S laat een pomp alleen dat water oppompen wat ook echt nodig is.
Dat klopt niet helemaal. Mijn neef heeft een keer op een dergelijke manier water uit een groot gat laten wegpompen naar zee, om 'm droog te krijgen. Deed ie geloof ik m.b.v. een fresh water outlet.

Oscar Wilde

• crazyman2008
quote:
Raven schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Mijn neef heeft een keer op een dergelijke manier water uit een groot gat laten wegpompen naar zee, om 'm droog te krijgen. Deed ie geloof ik m.b.v. een fresh water outlet.
de fresh water outlet 'eist' water op waardoor het opgepompt zal worden neem ik aan.
Kan je wel leuke dingen mee doen, water oppompen naar een gat en vervolgens een dam erin en je hebt mooie powerplant xD

• unezra

unezra

quote:
crazyman2008 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:29:
[...]
de fresh water outlet 'eist' water op waardoor het opgepompt zal worden neem ik aan.
Kan je wel leuke dingen mee doen, water oppompen naar een gat en vervolgens een dam erin en je hebt mooie powerplant xD
Kan me zomaar voorstellen dat dat meer energie kost dan het oplevert.
Fresh water outlets zijn wel heel handig om bijvoorbeeld kanalen en ditches te vullen. (Je moet alleen overcapaciteit op je waterpompen hebben maar da's prima te regelen.)

Supported by you!

• crazyman2008
quote:
unezra schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Kan me zomaar voorstellen dat dat meer energie kost dan het oplevert.
Fresh water outlets zijn wel heel handig om bijvoorbeeld kanalen en ditches te vullen. (Je moet alleen overcapaciteit op je waterpompen hebben maar da's prima te regelen.)
Dat verwachtte ik wel ja, bleek niet waar te zijn xD Wel redelijk wat moeite voor de hoeveelheid kW's maar goed :P

• Tunaflish
Daar hebben we pooplakes voor, toch? Lekker al je rioolwater achter een dam dumpen en hoppa, gratis stroom.

• 88Gamer88
Dat heb ik zelf ook gebouwd, met 4 dammen die soms perstuk de 680MW 1152 MW aan tikken. (bijna hele stad draaid er op)

Daarom ook de vraag over de pompen.
Dacht dan kan het onder aan het meer "schoon zijn" om te gebruiken voor drink water.

Heb zelf nog zitten Googlen en YouTube bekeken maar kan maar niet achter halen hoe ze het werkend gekregen hebben. Om iets op te pompen zonder water verbruik.

Foto van de test setup :)

https://tweakers.net/ext/f/C60RD6l4FpxFg1ZyyrUfYUZM/thumb.jpg

88Gamer88 wijzigde deze reactie 18-01-2018 21:54 (20%)

• MindWarp
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:55
@88Gamer88 Haha ik moest lachen om die powerlines rechts in beeld :D Ik vind het verder een erg tof concept met die plateaus en de verschillende dammen daartussen d:)b

Hoeveel doen jullie aan landscaping? Ik zie vaak een hele mooie map met veel hoogteverschil, maar als ik een 'project' daarop wil bouwen (een wijk, een stadscentrum, een industrieterrein) dan vind ik het altijd het mooist als het helemaal vlak is binnen het project.
En voor je het weet, ben je dan de halve map vlak aan het maken, omdat het moeilijk is om daarna de boel nog aan te sluiten zonder nog grotere hoogteverschillen. -O-

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

• Johan81
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10-06 16:01
weet iemand deze asset te vinden om 23:42 ?

• unezra

unezra

quote:
Johan81 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:35:
weet iemand deze asset te vinden om 23:42 ?
Wel toffe asset maar zo te zien ook vrij eenvoudig zelf na te bouwen. Bestaat uit weinig meer dan een paar kwart cirkels van verschillende maten en een aansluitende afrit.

Supported by you!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, * Raven heeft zijn treinnetwerk een klein beetje verkloot.
Per ongeluk een passagierslijn verbonden met cargo-netwerk, nu is het file bij het verlaten van de map omdat het interne passagierstreinnetwerk verbonden is met de buitenwereld en er van buiten af ineens een hele boel passagierstreinen zijn aangekomen, die ook weer weg willen.

En sinds gister een hele boel duplicate prefab name errors, nadat ik European style inschakelde. Lijkt erop dat het door European Buildings Unlocker komt, die inmiddels in het spel geďntegreerd zit, alleen is Winter Buildings Unlocker daarvan afhankelijk, dus weggooien kan niet :/

Oscar Wilde

• Tosemime
Ben weer met iets nieuws begonnen, een stad op een soort van dubai-style eiland :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*zucht*, de lijkenwagens zitten weer eens hele grote afstanden af te leggen, terwijl er doden dichtbij zijn en ik een gebied had afgeschermd m.b.v. de traffic manager mod's "vehicle restrictions" om ervoor te zorgen dat ze een bepaald gebied/district niet kunnen verlaten. Had zowel SOS als service vehicles aangevinkt, wordt gewoon genegeerd :/

Oscar Wilde

• nino_070
quote:
Raven schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:55:
*zucht*, de lijkenwagens zitten weer eens hele grote afstanden af te leggen, terwijl er doden dichtbij zijn en ik een gebied had afgeschermd m.b.v. de traffic manager mod's "vehicle restrictions" om ervoor te zorgen dat ze een bepaald gebied/district niet kunnen verlaten. Had zowel SOS als service vehicles aangevinkt, wordt gewoon genegeerd :/
Je kan deze mod proberen:
https://steamcommunity.co...ntral+services+dispatcher
Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*