Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
MR.Harok schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:47:
Na mijn eigen huis probeer ik nu ook home assistent te installeren bij mijn broertje. Alles gaat goed behalve het instellen van de externe verbinding. Het grootste probleem zit hem in het instellen van de portforwarding.

Mijn broer woont in een nieuwbouwwoning met een Ziggo Connectbox met een IPV6 adres (XXXX::XXXX:XXXX:XXXX:XXX) De wifi op dit apparaat is uitgeschakeld en wordt dmv een ethernet kabel door verbonden naar een ASUS RT AC 1200. Op de ASUS zit HASSIO op RPI 3B+ aangesloten. Als ik ben verbonden met de ASUS en ik zoek mijn IP adres op via whatsismyip krijg ik een IPV4 adres 213.127.XXX.XX. . De Connectbox ondersteund alleen portforwarding op IPV6 (Inkomend en uitgaand apart in te stellen). De ASUS heeft ook portforwarding maar geeft niet specifiek aan of dit voor IPV6 of IPV4 is (ik ga er vanuit dat dit IPV4 is).

Hoe moet ik te werk gaan om externe verbinding in te schakelen in deze context?

Ik zit zelf te denken om mijn broer Ziggo te laten bellen en te vragen of ze IPV4 willen inschakelen ipv IPV6. Liever wil ik gebruik maken van IPV6 omdat dat dat meer future proof is. Daarnaast ben ik benieuwd of iemand mij kan uitleggen waarom whatsmyip een IPV4 adres laat zien.
Ik ken de connect box niet zo goed maar volgens mij ondersteunen deze ook dualstack. Ik zou idd ff een belletje geven aan ziggo.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

@MR.Harok Misschien alle poorten van de connectbox redirecten naar de Asus en vanaf daar instellen welke poort waar naartoe moet? Geen idee of dat technisch een optie is ivm IPv6, maar een andere oplossing waar je geen Ziggo voor nodig hebt kan ik niet bedenken eigenlijk.
JBS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:27:
Nadat ik naast mijn RPi 3B met een RaspBee een NUC met Ubuntu en DeCONZ in Docker en een Conbee heb draaien, blijft de Phoscon app op de NUC maar aangeven dat er een RaspBee is aangesloten. Of Phoscon in de war is door de aanwezigheid van de RPi met RaspBee weet ik niet, maar ook als ik de RPi volledig uitschakel, blijft de Phoscon app op de NUC volhouden een RaspBee te zien:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat bij andere NUC met Conbee gebruikers gewoon aangeven wordt dat er een Conbee is aangesloten?
Heb de Conbee even op mijn Windows desktop aangesloten en daarop ook de DeCONZ software geinstalleerd. Daar wordt ie wel gezien als Conbee:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y78WF9C.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yPHjXt4.png

Het valt me op dat alle aan de RaspBee gekoppelde nodes in de Phoscon app van de Conbee op Windows getoond worden, als 'Not reachable'. Dit geldt echter alleen voor de switches en sensors, lijst met lampen is leeg. Koppel ik één van de Aqara multisensors aan de Conbee, dan neemt ie de naam over uit de tijd dat ie aan de RaspBee hing.

Ik ben het spoor even bijster hoe die verschillende gateways op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn en zaken van elkaar over nemen. Iemand ervaring?

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 19:04
JBS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:29:
[...]

Heb de Conbee even op mijn Windows desktop aangesloten en daarop ook de DeCONZ software geinstalleerd. Daar wordt ie wel gezien als Conbee:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het valt me op dat alle aan de RaspBee gekoppelde nodes in de Phoscon app van de Conbee op Windows getoond worden, als 'Not reachable'. Dit geldt echter alleen voor de switches en sensors, lijst met lampen is leeg. Koppel ik één van de Aqara multisensors aan de Conbee, dan neemt ie de naam over uit de tijd dat ie aan de RaspBee hing.

Ik ben het spoor even bijster hoe die verschillende gateways op de een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn en zaken van elkaar over nemen. Iemand ervaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5LhqnBlkYCmmM1zJf37ih9vV/thumb.png

Op mijn nuc.
Conbee.

Wil je die gateways laten repeaten voor elkaar of wat is je doel?

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

Op mijn nuc.
Conbee.

Wil je die gateways laten repeaten voor elkaar of wat is je doel?
Migreren van de RPi met Raspbee naar de NUC met Conbee. Maar wel gefaseerd, dus steeds paar zigbee devices per keer overzetten, vandaar naast elkaar nu.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 16-11-2018 20:58 ]

• ny-hardcore
JBS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:40:
[...]
Migreren van de RPi met Raspbee naar de NUC met Conbee. Maar wel gefaseerd, dus steeds paar zigbee devices per keer overzetten, vandaar naast elkaar nu.
Waarom faseren?
Ik heb volgens mij de configuratie dir van de rpi container naar mijn nuc configuratie dir gekopieerd en toen werkte alles. Was wel conbee naar conbee. Wellicht is raspbee naar conbee anders?

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:25:
[...]

Waarom faseren?
Ik heb volgens mij de configuratie dir van de rpi container naar mijn nuc configuratie dir gekopieerd en toen werkte alles. Was wel conbee naar conbee. Wellicht is raspbee naar conbee anders?
Met name de hoeveelheid zigbee nodes, kost nogal wat tijd om 35+ nodes opnieuw te koppelen..

• ny-hardcore
JBS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:02:
[...]
Met name de hoeveelheid zigbee nodes, kost nogal wat tijd om 35+ nodes opnieuw te koppelen..
Misschien even checken of er een migratie optie bestaat van raspbee naar conbee? Controller id in de zll.db aanpassen misschien mogelijk?

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:23:
[...]

Misschien even checken of er een migratie optie bestaat van raspbee naar conbee? Controller id in de zll.db aanpassen misschien mogelijk?
Dat zou inderdaad mooi zijn. Al eens gevraagd hier maar nog geen positieve reactie daarop JBS in "Home Assistant - Open source Python3 home automation".

Heb namelijk de indruk dat je vanalles kunt exporteren en importeren, maar niet de gepairde nodes. Zie o.a. https://github.com/dresde...gin/wiki/Backup-&-Restore en https://github.com/dresde...nz-rest-plugin/issues/620

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 10:05
Wat is op dit moment de beste Zigbee oplossing?
Ik heb 2 Philips Hue bridges in gebruik (Begane Grond met totaal 46 lampen, taps en switches) en Zolder met 18 lampen, taps en switches)
Ik gebruik bijna alles Philips Hue, op 11 lampen na op de Begane grond, dat zijn Osram Lightify GU10 spots.
Maar, ik zie op de Begane Grond bridge regelmatig lampen die “Unreachable” zijn terwijl ze wel gewoon reageren vanuit een group in de Hue App of in HA.
Direct de lamp aanspreken werkt dus niet.

Aangezien ik een hoog WAF gehalte nodig heb wil ik dit graag goed werkend hebben, het liefste zelfs via 1 controller/bridge.
Hue is dusdanig onbetrouwbaar dat het zelfs regelmatig gebeurd dat er een of meerdere lampen blijven branden terwijl er wel een commando om alles uit te zetten is gestuurd.
Nadat ik nogmaals het “ Turn all off” stuur gaan ze pas uit.
Dus, vandaar de zoektocht naar iets wat wel goed werkt en wel het 2weg verkeer heeft/gebruikt om iets uit te zetten.

(EDIT: typo’s)

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:16
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:41:
Hallo,
weet iemand ook de streaming url van een goede nieuwsfeed zoals ANP (radio)?

Ik probeer een soort wekker functionaliteit binnen HA te scripten die op een bepaalde tijd automatisch de lampen aan doet en nieuws streamt naar de Google Home speakers.
Ik kan echter nergens de stream van ANP nieuws vinden die bijvoorbeeld Google Home standaard gebruikt.

Jullie misschien tips en/of oplossingen? :0

Ik heb op Google Home ingesteld dat als ik naar nieuws vraag, die dan de laatste ANP feed gaat afspelen, maar ik wil die streaming url eigenlijk binnen HA hebben zodat
Ik heb een streaming url van NOS nieuws gevonden: http://download.omroep.nl...euws/nosnieuws_bulalg.mp3
Nu kan ik hier mooi verder mee scripten 8)

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:15
MR.Harok schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:47:
Na mijn eigen huis probeer ik nu ook home assistent te installeren bij mijn broertje. Alles gaat goed behalve het instellen van de externe verbinding. Het grootste probleem zit hem in het instellen van de portforwarding.

Mijn broer woont in een nieuwbouwwoning met een Ziggo Connectbox met een IPV6 adres (XXXX::XXXX:XXXX:XXXX:XXX) De wifi op dit apparaat is uitgeschakeld en wordt dmv een ethernet kabel door verbonden naar een ASUS RT AC 1200. Op de ASUS zit HASSIO op RPI 3B+ aangesloten. Als ik ben verbonden met de ASUS en ik zoek mijn IP adres op via whatsismyip krijg ik een IPV4 adres 213.127.XXX.XX. . De Connectbox ondersteund alleen portforwarding op IPV6 (Inkomend en uitgaand apart in te stellen). De ASUS heeft ook portforwarding maar geeft niet specifiek aan of dit voor IPV6 of IPV4 is (ik ga er vanuit dat dit IPV4 is).

Hoe moet ik te werk gaan om externe verbinding in te schakelen in deze context?

Ik zit zelf te denken om mijn broer Ziggo te laten bellen en te vragen of ze IPV4 willen inschakelen ipv IPV6. Liever wil ik gebruik maken van IPV6 omdat dat dat meer future proof is. Daarnaast ben ik benieuwd of iemand mij kan uitleggen waarom whatsmyip een IPV4 adres laat zien.
Ah been there, done that.

Ook al laat je het modem in IPV4 modus zetten blijf je nog steeds issues met portforwarding houden.
Mijn advies laat het modem in bridge modus zetten zodat het alleen werkt als modem en laat je eigen router het verkeer afhandelen.

Scheelt je echt een hoop frustratie. Dit heeft bij mij denk ik bijna een week gekost aangezien bepaalde veranderingen niet on the fly kan gebeuren maar er 24uur voor nodig is.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:09
Helaas kon ik deze week niet op de HA meetup zijn maar ben wel erg benieuwd welke gave HA toepassingen er gezien zijn, kan iemand wat foto's of wat hier delen? @Frenck

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-11 10:03

Frenck

Home Assistant

Vaevictis_ schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:21:
Helaas kon ik deze week niet op de HA meetup zijn maar ben wel erg benieuwd welke gave HA toepassingen er gezien zijn, kan iemand wat foto's of wat hier delen? @Frenck
Een paar foto's en de presentatie van Paulus:

https://www.home-assistan...11/16/state-of-the-union/

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:40:
[...]

Kan iemand me in de goede richting helpen? :)
Mocht iemand er wat aan hebben, ik heb het inmiddels werkend in automations.yaml (en met extra conditie alleen op weekdagen tussen 6 en 9u) :)

https://pastebin.com/uPeegqPr

• Imperial Guard
Moet dit allemaal omgezet worden naar include om de UI editor in Lovelace aan de praat te krijgen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#Includes
group: !include groups.yaml
sensor: !include_dir_merge_list sensors/
plant: !include plants.yaml
automation: !include_dir_merge_list automation/
zone: !include_dir_merge_list zone/
switch: !include_dir_merge_list switches/
light: !include_dir_merge_list lights/ 
#automation: !include automations.yaml
scene: !include_dir_merge_list scene/
input_number: !include input_number.yaml
input_boolean: !include input_boolean.yaml
input_select: !include input_select.yaml
script: !include scripts.yaml
# binary_sensor: !include_dir_merge_list binsensors/
binary_sensor: !include binsensors.yaml

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44
Imperial Guard schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:37:
Moet dit allemaal omgezet worden naar include om de UI editor in Lovelace aan de praat te krijgen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#Includes
group: !include groups.yaml
sensor: !include_dir_merge_list sensors/
plant: !include plants.yaml
automation: !include_dir_merge_list automation/
zone: !include_dir_merge_list zone/
switch: !include_dir_merge_list switches/
light: !include_dir_merge_list lights/ 
#automation: !include automations.yaml
scene: !include_dir_merge_list scene/
input_number: !include input_number.yaml
input_boolean: !include input_boolean.yaml
input_select: !include input_select.yaml
script: !include scripts.yaml
# binary_sensor: !include_dir_merge_list binsensors/
binary_sensor: !include binsensors.yaml
Nope, je kunt alleen niet de ui-lovelace.yaml opsplitsen. Alle andere includes werken wel. Ik heb dit:
code:
1
2
3
4
automation: !include_dir_merge_list automation
script: !include includes/script/scripts.yaml
input_boolean: !include includes/input_booleans.yaml
scene: !include_dir_list scenes

en dat werkt icm Lovelace :)

• Imperial Guard
balk schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:17:
[...]

Nope, je kunt alleen niet de ui-lovelace.yaml opsplitsen. Alle andere includes werken wel. Ik heb dit:
code:
1
2
3
4
automation: !include_dir_merge_list automation
script: !include includes/script/scripts.yaml
input_boolean: !include includes/input_booleans.yaml
scene: !include_dir_list scenes

en dat werkt icm Lovelace :)
Vreemd dat heb ik een andere error,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Sat Nov 17 2018 12:10:19 GMT+0100 (Midden-Europese standaardtijd)

Error handling message: {'type': 'lovelace/config/card/get', 'card_id': 11, 'id': 40}
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/websocket_api/connection.py", line 65, in async_handle
    handler(self.hass, self, schema(msg))
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 267, in __call__
    return self._compiled([], data)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 589, in validate_dict
    return base_validate(path, iteritems(data), out)
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 427, in validate_mapping
    raise er.MultipleInvalid(errors)
voluptuous.error.MultipleInvalid: expected str for dictionary value @ data['card_id']

Eerste opzet lovelace
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
name: My Awesome Home
views:
  - title: main
    id: 10
    icon: mdi:home
    theme: LightTheme
    cards:
      - type: glance
        id: 11
        title: Glance card sample
        entities:
        - light.bijkeuken
  - title: Test
    id:   20
    cards:
        id:   22
        entities:
        - binary_sensor.gang_bewegingsmelder

[ Voor 15% gewijzigd door Imperial Guard op 17-11-2018 12:44 ]

• balk
Imperial Guard schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:43:
[...]

Vreemd dat heb ik een andere error,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Sat Nov 17 2018 12:10:19 GMT+0100 (Midden-Europese standaardtijd)

Error handling message: {'type': 'lovelace/config/card/get', 'card_id': 11, 'id': 40}
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/homeassistant/components/websocket_api/connection.py", line 65, in async_handle
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 267, in __call__
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 589, in validate_dict
  File "/usr/local/lib/python3.6/site-packages/voluptuous/schema_builder.py", line 427, in validate_mapping
voluptuous.error.MultipleInvalid: expected str for dictionary value @ data['card_id']

Eerste opzet lovelace
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
views:
    cards:
        entities:
        - light.bijkeuken
    cards:
        entities:
code:
1
2
views:

moet zijn:
code:
1
2
title: My Awesome Home
views:

Heb je een import script gebruikt? Ik heb er ook eens een gebruikt die dat fout deed; dat is blijkbaar een keer veranderd in Lovelace.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-11 21:27
martinvdm schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:58:
[...]

Helaas is het me nooit gelukt. Ik heb het nu oneerbiedig gedaan door een domoticz docker container aan te maken. Hier de usb naar door te zetten en dan via mqtt dit naar HA te verbinden. Dit werkt op zich maar zoek nog steeds een oplossing voor een native HA oplossing zodat domoticz er tussen uit kan.
De eerste versie staat op github/docker :)
https://hub.docker.com/r/ualex73/s0pcm-reader/
https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader

De pulse teller doet nu netjes de totaal en dagelijkse liters via MQTT sturen naar HA. Ik zie nog wel een aantal verbeterpunten, maar da's voor de volgende versie. Indien je deze wilt uitproberen, dan zie ik graag feedback tegemoet (bugs/suggesties/etc).

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-10 15:47
is er al enig zicht op wanneer de IOS app wordt bijgewerkt zodat hij met nieuwe user account systeem om kan gaan? Of heb ik wat gemist en kan dat gewoon wel...

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11 23:36
zoeperman schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:30:
is er al enig zicht op wanneer de IOS app wordt bijgewerkt zodat hij met nieuwe user account systeem om kan gaan? Of heb ik wat gemist en kan dat gewoon wel...
Ik heb het toevallig vanmorgen op de iphone van de wederhelft geïnstalleerd en kon gewoon inloggen met username en password

• zoeperman
  • Laatst online: 22-10 15:47
alexswart schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:43:
[...]

Ik heb het toevallig vanmorgen op de iphone van de wederhelft geïnstalleerd en kon gewoon inloggen met username en password
ook nog ios component in HA actief dan?
Ik meen een paar podcasts geleden al gehoord te hebben dat de iOS app de nieuwe authenticatie al ondersteund, zonder verdere configuratie. Ik gebruik enkel android, dus kan je enkel hear-say info geven :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:17
Ik ben nu een tijdje aan het stoeien met HA en er is één dingetje waar ik maar niet uit kom. Misschien zien jullie wél wat ik over het hoofd zie.

Ik probeer mijn Google Mini te laten zeggen hoe de luchtkwaliteit is. Daarvoor gebruik ik een sensor middels VisualAir API en de volgende string:
"message": "The air quality is {{states.sensor.us_air_pollution_level_2.state}} ."
Wanneer ik bovenstaande string uitvoer via de persistent_notification.create service, komt er op het overview scherm netjes een kaart met de text "The air quality is Moderate . "

Echter, wanneer ik dezelfde string injecteer via de tts.google_say service dan leest mijn Home Mini de string letterlijk voor. Ik krijg dus geen sensordata te horen (Moderate), maar een letterlijke voorlezing van "states.sensor.us_air_pollution_level_2.state". Wat doe ik fout?

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
pimsaint schreef op zondag 18 november 2018 @ 04:25:
Ik ben nu een tijdje aan het stoeien met HA en er is één dingetje waar ik maar niet uit kom. Misschien zien jullie wél wat ik over het hoofd zie.

Ik probeer mijn Google Mini te laten zeggen hoe de luchtkwaliteit is. Daarvoor gebruik ik een sensor middels VisualAir API en de volgende string:

[...]

Wanneer ik bovenstaande string uitvoer via de persistent_notification.create service, komt er op het overview scherm netjes een kaart met de text "The air quality is Moderate . "

Echter, wanneer ik dezelfde string injecteer via de tts.google_say service dan leest mijn Home Mini de string letterlijk voor. Ik krijg dus geen sensordata te horen (Moderate), maar een letterlijke voorlezing van "states.sensor.us_air_pollution_level_2.state". Wat doe ik fout?
Waarschijnlijk maak je gebruik van data ipv data_template. De laatste zou moeten werken. Anders moet je even de gehele action hier weergeven.

What's the speed of dark?

Ja, volgens het voorbeeld (https://www.home-assistant.io/components/tts/) zou dat inderdaad moeten werken met data_template.

• Imperial Guard
balk schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:23:
[...]

code:
1
2
views:

moet zijn:
code:
1
2
views:

Heb je een import script gebruikt? Ik heb er ook eens een gebruikt die dat fout deed; dat is blijkbaar een keer veranderd in Lovelace.
Ook na de aanpassingen same issue, wanneer ik de edit knop open via Lovelace krijg ik de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Error handling message: {'type': 'lovelace/config/card/get', 'card_id': 11, 'id': 17}
Imperial Guard schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:32:
[...]

Ook na de aanpassingen same issue, wanneer ik de edit knop open via Lovelace krijg ik de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Error handling message: {'type': 'lovelace/config/card/get', 'card_id': 11, 'id': 17}
Als het volgende (uit een eerdere post) nog steeds je code is, dan moet je even de spaties bij ID 20 en 22 checken:
Imperial Guard schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:43:
Eerste opzet lovelace
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
views:
    cards:
        entities:
        - light.bijkeuken
    cards:
        entities:

• Imperial Guard
Hmmbob schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:52:
[...]

Als het volgende (uit een eerdere post) nog steeds je code is, dan moet je even de spaties bij ID 20 en 22 checken:

[...]
Thanks na het aanpassen van de dubbele spaties nog steeds same issue.... Ik snap er even niks meer van.... :(
Imperial Guard schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:33:
[...]

Thanks na het aanpassen van de dubbele spaties nog steeds same issue.... Ik snap er even niks meer van.... :(
Post je hele lovelace code eens?

Edit: en als je je twee entities (regel 12 en 22 in mijn quote) nog twee spaties geeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 18-11-2018 09:57 ]

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:23
2 vraagjes over zigbee...
Ik heb een conbee stick in bestelling om met deconz te starten, voorlopig alleen nog maar met een remote switch... Maar kan je effectief zien of het bereik goed is tussen de deconz stick en de remote? Zie je dat in de software?? Of is dat op gevoel?

2 de vraag, in Ikea hebben ze van die smart plugs van 10 EUR, cheap en nog bruikbaar ook, deze kan dienen als repeater ... Maar helaas zijn deze in België nog niet beschikbaar, en de NL versies kunnen we hier niet gebruiken... Iemand die dus een goed alternatief kent voor een smart plug of iets anders dat nuttig kan zijn... Lampen heb ik niet nodig....

• balk
Imperial Guard schreef op zondag 18 november 2018 @ 09:33:
[...]

Paar aanpassingen, hier en daar spatie minder en meer. Deze code werkt bij mij (behalve dat ik die entities natuurlijk niet heb. Overigens hoef je niet zelf de id's toe te voegen; dat doet home assistant voor jou al. :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
views:
    cards:
        entities:
          - light.bijkeuken
    id: 20
    cards:
        id: 22
        entities:

[ Voor 5% gewijzigd door balk op 18-11-2018 18:41 . Reden: nonsens over id weggehaald ]

• Imperial Guard
balk schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:53:
[...]

Paar aanpassingen, hier en daar spatie minder en meer. Deze code werkt bij mij (behalve dat ik die entities natuurlijk niet heb. Overigens hoef je niet zelf de id's toe te voegen; dat doet home assistant voor jou al. :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
views:
    cards:
        entities:
          - light.bijkeuken
    id: 20
    cards:
        id: 22
        entities:
Thanks voor de hulp!

Schijnbaar moest ik wel handmatig id's toevoegen en als string converteren. Vandaar dat nummers alleen niet werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Imperial Guard op 18-11-2018 16:51 ]

UTMachine schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 21:01:
[...]

De eerste versie staat op github/docker :)
https://hub.docker.com/r/ualex73/s0pcm-reader/
https://github.com/ualex73/docker-s0pcm-reader

De pulse teller doet nu netjes de totaal en dagelijkse liters via MQTT sturen naar HA. Ik zie nog wel een aantal verbeterpunten, maar da's voor de volgende versie. Indien je deze wilt uitproberen, dan zie ik graag feedback tegemoet (bugs/suggesties/etc).
Very Nice! Als ik tijd heb ga ik het zeker proberen!

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11 19:41
Iemand problemen met de Apple TV in de laatste versie van Hass?

Ik krijg deze error:

A <class 'concurrent.futures._base.TimeoutError'> error occurred:

Heb al geprobeerd om home sharing uit te zetten en weer aan te zetten, maar dit lost het niet op.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:59

OMX2000

By any means necessary...

Even een newbie vraag mbt Node-Red. Ik (lees: buurman) heb inmiddels de Shelly 1's aangesloten, en die doen het goed. Maar wat is nu handig om de stand van de schakelaar, en daarmee ook het licht, door te geven aan Home Assistant. Ik heb in nodered de node-red-contrib-home-assistant-websocket module geinstalleerd, maar dan kan ik vanuit nodered alleen een bestaande service aanroepen of de state van een bestaande entiteit aanpassen. Maar je raad het al, er is nu geen service of entiteit aangemaakt binnen Home Assistant. Ik kan wel via MQTT uitlezen of de schakelaar on of off is, maar dan omzeil ik Node-Red.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 21:43
OMX2000 schreef op maandag 19 november 2018 @ 03:09:
Ik kan wel via MQTT uitlezen of de schakelaar on of off is, maar dan omzeil ik Node-Red.
Daar is toch niks mis mee?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:13
Even een newbie vraag mbt Node-Red. Ik (lees: buurman) heb inmiddels de Shelly 1's aangesloten, en die doen het goed. Maar wat is nu handig om de stand van de schakelaar, en daarmee ook het licht, door te geven aan Home Assistant. Ik heb in nodered de node-red-contrib-home-assistant-websocket module geinstalleerd, maar dan kan ik vanuit nodered alleen een bestaande service aanroepen of de state van een bestaande entiteit aanpassen. Maar je raad het al, er is nu geen service of entiteit aangemaakt binnen Home Assistant. Ik kan wel via MQTT uitlezen of de schakelaar on of off is, maar dan omzeil ik Node-Red.
In Home Assistant kun je een MQTT switch aanmaken die de messages van de Shelly gebruikt. In Node RED heb je dan de keuze om nog steeds direct MQTT te gebruiken of deze switch van HA te gebruiken.

• NoFate
NoFate schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:56:
2 vraagjes over zigbee...
Ik heb een conbee stick in bestelling om met deconz te starten, voorlopig alleen nog maar met een remote switch... Maar kan je effectief zien of het bereik goed is tussen de deconz stick en de remote? Zie je dat in de software?? Of is dat op gevoel?

2 de vraag, in Ikea hebben ze van die smart plugs van 10 EUR, cheap en nog bruikbaar ook, deze kan dienen als repeater ... Maar helaas zijn deze in België nog niet beschikbaar, en de NL versies kunnen we hier niet gebruiken... Iemand die dus een goed alternatief kent voor een smart plug of iets anders dat nuttig kan zijn... Lampen heb ik niet nodig....
Niemand? ;)

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:59

OMX2000

By any means necessary...

RobertMe schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:00:
[...]

In Home Assistant kun je een MQTT switch aanmaken die de messages van de Shelly gebruikt. In Node RED heb je dan de keuze om nog steeds direct MQTT te gebruiken of deze switch van HA te gebruiken.
Dat laatste makes sense. Waar ik zelf aan dacht is om nodered een eigen mqtt topic te laten gebruiken die ik gebruik in HA. Op die manier zijn ze niet van elkaar afhankelijk (circular dependency). Vanavond even zien of ik dat netjes voor elkaar krijg.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• NoFate
Wat is nodered eigenlijk? Hoor het zo vaak, is het niet beetje zelfde als HA ??

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:33
NoFate schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:22:
Wat is nodered eigenlijk? Hoor het zo vaak, is het niet beetje zelfde als HA ??
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica) :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• NoFate
Is dan meer programmeren voor dummies ?

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:09
Iemand een tip voor een led dimmer die met HA werkt? Ik kom de Fibaro dimmer 2 tegen wat me een goed lijkt maar vind hem ook duur. Alternatief is een klikaanklikuit die zijn de helft, ik heb een RFlink.

Xiaomi 13T Pro

@NoFate Zo zou ik het niet willen noemen. Het kan namelijk zo ontzettend veel dat je er snel door overweldigd wordt. Ik gebruik sinds enige tijd ook Node-RED nadat ik het eerder meerdere kansen had gegeven en compleet heb afgeschoten (lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" + lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" :X )

Ik ben nog steeds van mening dat je met de HA automations net zo veel kunt als met Node-RED, dus daar hoef je het in mijn ogen niet voor te doen.

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-10 16:15
lolgast schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:34:
@NoFate Zo zou ik het niet willen noemen. Het kan namelijk zo ontzettend veel dat je er snel door overweldigd wordt. Ik gebruik sinds enige tijd ook Node-RED nadat ik het eerder meerdere kansen had gegeven en compleet heb afgeschoten (lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" + lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation" :X )

Ik ben nog steeds van mening dat je met de HA automations net zo veel kunt als met Node-RED, dus daar hoef je het in mijn ogen niet voor te doen.
Het ziet er op de plaatjes inderdaad makkelijker uit dan de code voor de meeste. Maar sommige dingen vind ik in Node-Red nog wel lastiger dan in de HA automations. Maar herhaalde zaken e.d. zijn weer makkelijker in Node-Red. Zelf gebruik ik beide :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:13
Btje schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:32:
Iemand een tip voor een led dimmer die met HA werkt? Ik kom de Fibaro dimmer 2 tegen wat me een goed lijkt maar vind hem ook duur. Alternatief is een klikaanklikuit die zijn de helft, ik heb een RFlink.
Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar houd er wel rekening mee dat KAKU eenrichtingsverkeer is. Als je de dimmer ook nog op een andere manier bedient (knop, afstandsbediening, ...) dan weet HA niet wat de nieuwe status is. Bv de Fibaro's doen dat wel. Als daarvan de status wordt bijgewerkt (door bv een knop) dan verstuurt deze wel het nieuwe dimniveau waardoor je in HA dus ook het nieuwe niveau ziet.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-11 14:30
De MQTT switch in HA is inderdaad de oplossing. De eerste helft van deze video legt het goed uit:
YouTube: Shelly native MQTT support, Tasmota on the Shelly2, & Setting Up a 3...

Ik heb zelf een Shelly 2, die twee lampen kan schakelen. Een voor de buitenlamp, die stuur ik automatisch aan via Node-Red, dus overbodig om daar ook een entiteit in Home Assistant voor te hebben (ik hoef hem niet via HA te kunnen schakelen en HA hoeft de status van de lamp niet te weten). Maar de lamp in de hal wil ik soms ook via HA schakelen, dus daar heb ik dan een MQTT switch voor in HA aangemaakt.

Als je vanuit Node-RED de lamp wil schakelen, kan je dat via HA doen, maar je kan ook een MQTT bericht uitsturen (payload On of Off) naar de Shelly. En omdat HA dit bericht ook ontvangt (omdat hij voor de MQTT switch op hetzelfde MQTT topic luistert), snapt hij of de lamp aan of uit is gezet en verandert de status van de switch.

[ Voor 6% gewijzigd door DeadMetal op 19-11-2018 10:28 ]

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55
Inmiddels is de video van de Home Assistant meetup @ ING online gekomen:
YouTube: Home Assistant - State of the Union 2018 - Amsterdam, Nov 2018 @ ING

De moeite waard, Paulus Schoutsen (de oprichter dus) vertelt hoe home assistant ontstaan en gegroeid is en over de toekomstplannen.

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:17
Hmmbob schreef op zondag 18 november 2018 @ 08:08:
Ja, volgens het voorbeeld (https://www.home-assistant.io/components/tts/) zou dat inderdaad moeten werken met data_template.
Dat was hem inderaad, bedankt! (en @JayOne)

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb er weer eentje :)

Als de temperatuur in de baby-kamer te laag wordt, wordt de Nest aangezet om de kamer op te warmen en een input_boolean gezet zodat het duidelijk is dat de automation het gedaan heeft:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: baby_room_cold
  alias: BabyRoomCold
  trigger:
  - below: '17'
    entity_id: sensor.bedroom_temperature
    platform: numeric_state
  action:
  - data:
      entity_id: climate.downstairs
      operation_mode: heat
    service: climate.set_operation_mode
  - data:
      temperature: 21
    service: climate.set_temperature
  - data:
      entity_id: input_boolean.automation_temp_set
    service: input_boolean.turn_on

Zover zo goed. Als de babykamer warm is, dient die boolean gecheckt te worden, de temp weer omlaag gezet te worden en (op dit moment) een andere boolean gezet te worden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- id: baby_room_warm
  alias: BabyRoomWarm
  trigger:
  - above: '18'
  condition:
  - condition: state
    state: 'on'
  action:
  - data:
      entity_id: input_boolean.temp
  - data:
      operation_mode: eco

Ziet er mooi uit toch? Maar werkt dus niet. Die input_boolean.temp wordt dus altijd gezet?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55
Mijn diepste en welgemeende excuses, had gezocht op Meetup en zat niet op de laatste pagina :(:) ;)

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Zwerver

Dus jij bent van mening dat de conditie die je hebt staan wordt genegeerd?

Je wil dat 'input_boolean.temp' alleen 'on' gaat als de temperatuur boven de 18 graden stijgt en de 'input_boolean.automation_temp_set' ook 'on' is? (d.w.z. alleen als de < '17' automation de nest ook heeft ingeschakeld)

Ik zie de fout niet; lijkt me stug dat zoiets fundamenteels niet werkt.
Waarom werk je met twee booleans; waarom laat je het 18+-script de oorspronkelijk boolean niet op 'off' zetten?

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-11 16:16
Zwerver schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:35:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:
  - data:
      operation_mode: eco

Ziet er mooi uit toch? Maar werkt dus niet. Die input_boolean.temp wordt dus altijd gezet?
Wanneer wordt de input_boolean.temp op "off" gezet?

What's the speed of dark?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben weer bezig met mijn zigbee setup en ik zit al even te pielen, kan iemand me een zet de goede richting in geven?
Ik heb ZHA geconfigureerd:
code:
1
2
3
4
5
6
zwave:
  usb_path: /dev/ttyUSB0

zha:
  usb_path: /dev/ttyUSB1
  database_path: /config/zigbee.db

Super simpel, maar hoe kom ik nu verder met zigbee? Ik wil daar graag deze devices aan hangen (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu)

Als ik dit goed lees https://www.home-assistant.io/components/xiaomi_aqara/ moet ik een xiaomi gateway gebruiken om alles aan de gang te krijgen. Dat was ik niet van plan, daar heb ik immers die zigbee stick voor gekocht. Ben ik nu te snel geweest of kan ik dit alsnog aan de gang krijgen zonder weer meer devices te kopen. Kan ik niet een soort discovery/scan doen met home assistant?

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2018 17:31 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Zwerver
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:10:
@Zwerver

Dus jij bent van mening dat de conditie die je hebt staan wordt genegeerd?

Je wil dat 'input_boolean.temp' alleen 'on' gaat als de temperatuur boven de 18 graden stijgt en de 'input_boolean.automation_temp_set' ook 'on' is? (d.w.z. alleen als de < '17' automation de nest ook heeft ingeschakeld)

Ik zie de fout niet; lijkt me stug dat zoiets fundamenteels niet werkt.
Waarom werk je met twee booleans; waarom laat je het 18+-script de oorspronkelijk boolean niet op 'off' zetten?
Ja dat is het inderdaad. En de oorspronkelijke boolean laat ik met opzet niet op off zetten, omdat het een beetje lastig te debuggen was aangezien de Nest thermostaat nog steeds die bug in de code heeft :)
En i.d.d., dit werkt dus niet, wat mij ook al verbaasde. Ik zal de Nest specifieke stappen er eens uittrappen, om te kijken of die 'retry-after' bug invloed heeft.
JayOne schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:13:
[...]

Wanneer wordt de input_boolean.temp op "off" gezet?
Niet, want die boolean is voor testing. Daar check ik niet op.

Right, handmatige trigger van de volgende automation met debug aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:
  - data:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2018-11-19 18:08:23 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing BabyRoomWarm
2018-11-19 18:08:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event logbook_entry[L]: name=BabyRoomWarm, message=has been triggered, domain=automation, entity_id=automation.babyroomwarm>
2018-11-19 18:08:23 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script BabyRoomWarm: Running script
2018-11-19 18:08:23 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script BabyRoomWarm: Executing step call service
2018-11-19 18:08:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event call_service[L]: domain=input_boolean, service=turn_on, service_data=entity_id=input_boolean.temp, service_call_id=14a80fa738544634b9fe29798f3d52c8>
2018-11-19 18:08:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event service_executed[L]: service_call_id=14a80fa738544634b9fe29798f3d52c8>
2018-11-19 18:08:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=automation.babyroomwarm, old_state=<state automation.babyroomwarm=on; last_triggered=2018-11-19T18:07:44.274508+00:00, id=baby_room_warm, friendly_name=BabyRoomWarm @ 2018-11-19T18:06:52.883903+00:00>, new_state=<state automation.babyroomwarm=on; last_triggered=2018-11-19T18:08:23.797753+00:00, id=baby_room_warm, friendly_name=BabyRoomWarm @ 2018-11-19T18:06:52.883903+00:00>>
2018-11-19 18:08:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.1865990224] Sending {'id': 2, 'type': 'event', 'event': {'event_type': 'state_changed', 'data': {'entity_id': 'automation.babyroomwarm', 'old_state': <state automation.babyroomwarm=on; last_triggered=2018-11-19T18:07:44.274508+00:00, id=baby_room_warm, friendly_name=BabyRoomWarm @ 2018-11-19T18:06:52.883903+00:00>, 'new_state': <state automation.babyroomwarm=on; last_triggered=2018-11-19T18:08:23.797753+00:00, id=baby_room_warm, friendly_name=BabyRoomWarm @ 2018-11-19T18:06:52.883903+00:00>}, 'origin': 'LOCAL', 'time_fired': datetime.datetime(2018, 11, 19, 18, 8, 23, 798222, tzinfo=<UTC>), 'context': {'id': '284a7d8155924257bcbbd19992bd2824', 'user_id': '23e15bd54c3e4a6ea053436dfe2b98b7'}}}
2018-11-19 18:08:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event service_executed[L]: service_call_id=ca3aa7adde61409580bd3bb1e88f5ce5>
2018-11-19 18:08:23 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.1865990224] Sending {'id': 35, 'type': 'result', 'success': True, 'result': None}
2018-11-19 18:08:23 INFO (MainThread) [homeassistant.components.http.view] Serving /api/history/period/2018-11-19T18:07:51.092Z to 10.0.1.35 (auth: True)

Wat me dus verteld dat, zelfs met input_boolean.automation_temp_set = off, input_boolean.temp op on gezet wordt, wat dus niet zou moeten mogen?

[ Voor 57% gewijzigd door Zwerver op 19-11-2018 19:12 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• RudolfR
  • Nu online
@Zwerver

Trigger vanuit de front-end negeert alle condities en voor direct de actie uit.
Dus zo kun je het niet testen, helaas.

Tip: Je kunt ipv met een boolean ook vanuit de < 17 de automation voor > 18 inschakelen; en die laatste zichzelf laten uitschakelen. Scheelt weer boekhouding.

[ Voor 37% gewijzigd door RudolfR op 19-11-2018 19:57 ]

• Zwerver
  • Niet online
RudolfR schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:50:
@Zwerver

Trigger vanuit de front-end negeert alle condities en voor direct de actie uit.
Dus zo kun je het niet testen, helaas.

Tip: Je kunt ipv met een boolean ook vanuit de < 17 de automation voor > 18 inschakelen; en die laatste zichzelf laten uitschakelen. Scheelt weer boekhouding.
Ahhh. duh :)

Over dat schakelen van de automation, heb je daar een voorbeeld van?

• Btje
Zit te twijffelen. Ik heb nu een bluetooth speaker en een sony eye usb microfoon klaar liggen voor google assistant op de oi te installeren.

Werkt dat soepel?

Of kan ik beter morgen voor 29,- een home mini van google aanschaffen?

Xiaomi 13T Pro

• NoFate
Boudewijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:30:
Ik ben weer bezig met mijn zigbee setup en ik zit al even te pielen, kan iemand me een zet de goede richting in geven?
code:
1
2
3
4
5
6
zwave:

zha:

Super simpel, maar hoe kom ik nu verder met zigbee? Ik wil daar graag deze devices aan hangen (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.20f54c4duE60gu)

Als ik dit goed lees https://www.home-assistant.io/components/xiaomi_aqara/ moet ik een xiaomi gateway gebruiken om alles aan de gang te krijgen. Dat was ik niet van plan, daar heb ik immers die zigbee stick voor gekocht. Ben ik nu te snel geweest of kan ik dit alsnog aan de gang krijgen zonder weer meer devices te kopen. Kan ik niet een soort discovery/scan doen met home assistant?
Deconz supporteert deze ook hoor : https://github.com/dresde...Devices#supported-sensors

• RudolfR
  • Nu online
Zwerver schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:24:
Over dat schakelen van de automation, heb je daar een voorbeeld van?
Zoiets zou je moeten toevoegen aan je < 17.
YAML:
1
2
3
action:
  - service: automation.turn_on
    entity_id: automation.xxxxxxx

Er is uiteraard ook een automation.turn_off, voor in je > 18

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-11 13:34
@Btje De home (en mini) hebben een far field mic array waardoor ze veel beter verder weg kunnen horen dan een enkele losse mic. Als het je een leuk project lijkt om assistant draaiend te krijgen op een pi moet je dat gewoon doen maar voor de snelste setup en het beste resultaat kan je het beste € 29 euro uitgeven.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Wusser
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-11 09:39
Je zou de S20 van Sonoff kunnen gebruiken en daar Tasmota op flashen. Ik heb er zelf ook een paar die prima werken. Ze doen echter niks meer of minder dan simpel aan en uit schakelen. Er is ook nog de S26 maar ik weet niet goed wat het verschil is tussen de twee.

Mocht je hulp nodig hebben met Tasmota ofzo dan hoor ik het graag.

• Btje
Thanx, ik heb hem al aangeschaft. De sony eye is ook een drie mic opstelling echter heb ik wat vergelijkende filmpjes zitten bekijken en de pi versie kan niet alles aansturen wat de home wel al kan. Vermoed dus dat deze altijd wat achter zal blijven lopen.
Tassadar32 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:34:
@Btje De home (en mini) hebben een far field mic array waardoor ze veel beter verder weg kunnen horen dan een enkele losse mic. Als het je een leuk project lijkt om assistant draaiend te krijgen op een pi moet je dat gewoon doen maar voor de snelste setup en het beste resultaat kan je het beste € 29 euro uitgeven.

Xiaomi 13T Pro

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:47
Boudewijn schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:30:
code:
1
2
3
4
5
6
zwave:

zha:

Je leest op de verkeerde pagina, je moet naar deze kijken: https://www.home-assistant.io/components/zha/

Daar staat dit: To add new devices to the network, call the permit service on the zha domain, and then follow the device instructions for doing a scan or factory reset.

• NoFate
Wusser schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:16:
[...]

Je zou de S20 van Sonoff kunnen gebruiken en daar Tasmota op flashen. Ik heb er zelf ook een paar die prima werken. Ze doen echter niks meer of minder dan simpel aan en uit schakelen. Er is ook nog de S26 maar ik weet niet goed wat het verschil is tussen de twee.

Mocht je hulp nodig hebben met Tasmota ofzo dan hoor ik het graag.
ok bedankt, ga dit eens bekijken
gebruik jij ook de conbee stick met deconz? zie je in deconz eigenlijk de positionering, zodat je met zigbee een goed netwerk kan opbouwen? want is toch moeilijk anders als je niet veel apparaten hebt, en geen idee hebt van het bereik

• RudolfR
  • Nu online
@NoFate

DeCONZ heeft wel een gui waarmee je het mesh-network kan bekijken.
Zie bijvoorbeeld: https://duckduckgo.com/?q...conz+gui&t=ffab&ia=images

• NoFate
RudolfR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:27:
@NoFate

DeCONZ heeft wel een gui waarmee je het mesh-network kan bekijken.
Zie bijvoorbeeld: https://duckduckgo.com/?q...conz+gui&t=ffab&ia=images
ok, die kleurtjes is dan effectief de status? bv oranje, is middelmatig, groen is goed, rood slecht?
mijn conbee stick is onderweg, dus heb er nog geen ervaring mee :)

• Zwerver
  • Niet online
RudolfR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:28:
[...]

Zoiets zou je moeten toevoegen aan je < 17.
YAML:
1
2
3
action:
  - service: automation.turn_on
    entity_id: automation.xxxxxxx

Er is uiteraard ook een automation.turn_off, voor in je > 18
Ah :) that makes sense :) thanks

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wmn79 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:04:
[...]

Je leest op de verkeerde pagina, je moet naar deze kijken: https://www.home-assistant.io/components/zha/

Daar staat dit: To add new devices to the network, call the permit service on the zha domain, and then follow the device instructions for doing a scan or factory reset.
Okay dus na die service-call kan ik in feite de sensors opnieuw opstarten als ware ik een zigbee device van xiaomi heb en dan zouden ze gevonden moeten worden. ok.
Dat ziet er ook leuk uit, heeft het een nog voordeel boven het ander? Ik merk dat ik een beetje de weg kwijt ben door de vrij grote hoeveelheid modules alternatieven en opties.

• NoFate
denk wel dat Deconz het verste staat naar ondersteuning naar andere zigbee apparaten
1 gateway voor alles
ook handig is de Ikea integratoe

• Wusser
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-11 09:39
NoFate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 11:06:
[...]

ok bedankt, ga dit eens bekijken
gebruik jij ook de conbee stick met deconz? zie je in deconz eigenlijk de positionering, zodat je met zigbee een goed netwerk kan opbouwen? want is toch moeilijk anders als je niet veel apparaten hebt, en geen idee hebt van het bereik
Het zijn WiFi switches maar met Tasmota firmware kun je ze via MQTT koppelen aan HA. Ik gebruik (nog) geen conbee stick.

• NoFate
Wusser schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:57:
[...]

Het zijn WiFi switches maar met Tasmota firmware kun je ze via MQTT koppelen aan HA. Ik gebruik (nog) geen conbee stick.
ah ok, dan ga ik ze skippen, wil even bij deconz blijven voorlopig, maar ik houd het in het achterhoofd

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

NoFate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 12:05:
denk wel dat Deconz het verste staat naar ondersteuning naar andere zigbee apparaten
1 gateway voor alles
ook handig is de Ikea integratoe
Dank je wel, dan ga ik hem even proberen vanaf deze git repo:
https://github.com/marthoc/hassio-addons

Eens kijken wat er gebeurt. Heb je nog tips?

• NoFate
Boudewijn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:06:
[...]

nee, mijn conbee stick is onderweg, pas besteld :)
dus nog geen ervaring mee, maar wel alleen maar positieve dingen over gelezen...

• wmn79
Boudewijn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:06:
[...]

Heb je inmiddels ook een conbee of een raspbee aangeschaft? Anders gaat deconz weinig voor je doen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wmn79 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:54:
[...]

Heb je inmiddels ook een conbee of een raspbee aangeschaft? Anders gaat deconz weinig voor je doen.
Nee ik wil dit met mijn HUSBZB stick doen. Deze zou ook moeten werken.

Hoe kom ik erachter welke ttyusb ik moet hebben op mijn stick? Hij maakt er 2 aan, 1 voor de zwave en 1 voor de zigbee.

dmesg | grep tty en lsusb geven vrij weinig informatie.

Ik heb nu met zowel /dev/ttyUSB0 als /dev/ttyUSB1 geprobeerd. wat ik gedaan heb is dit:
DIe plugin geinstalleerd, met deze config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "deconz_device": "/dev/ttyUSB0",
  "web_port": 8080,
  "websockets_port": 8443,
  "debug_info": 1,
  "debug_aps": 0,
  "debug_zcl": 0,
  "debug_zdp": 0,
  "debug_otau": 0
}

plugin gestart en de webinterface geopend van deconz. Ik zie daar een phoscon gateway op het ip adres van mijn hassio instance. Daar kan ik op drukken en inloggen.... Nu gaat hij specifiek naar tradfri lampen zoeken meldt hij. Tijdens het zoeken heb ik de aan/uit knoppen van mijn zigbee devices inegdrukt. De ledjes op deze devices gaan dan knippren.

Punt is dat ik in de deconz interface nergens aan kan geven dat ik iets anders wil dan osram/tradfri lampen.

Ben ik nou zo stom/niet wakker of is dit heel beroerd bedocumenteerd allemaal?

• Zwerver
  • Niet online
Grrr... om moedeloos te worden ondertussen. Elke keer als ik weer wat nieuws oppak gaat het mis of ik snap het gewoon niet. Ik heb een sonoff switch (naja, meerdere, maar daar gaat het niet om) met Tasmota 5.10. Volgens @QuasaR kan deze niet geüpdatet worden naar een nieuwere versie, dus dat laat ik maar zo.

De sonoff is netjes op het wifi aangesloten, ik kan bij de webgui, tot zover alles goed.
Nu MQTT op de sonoff:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yIBOyenarHDmkmjdZmn3TAQe/full.png

Lijkt me duidelijk.

MQTT via Mosquitto in HA via autodiscovery:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9MkEwjt3pyIjaPrq5XsuU6c6/full.png

En de config voor de switch:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:
  - platform: mqtt
    name: "Study switch"
    state_topic: "home/study/switch1"
    command_topic: "home/study/switch1/set"
    availability_topic: "home/study/switch1/available"
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    state_on: "ON"
    state_off: "OFF"
    optimistic: false
    qos: 0
    retain: true

Maar in HA is deze switch dus not available.

Nou vergeet ik vast iets heel erg basics, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de documentatie maar erg slecht te vinden rond het integreren van sonoff en MQTT in HA?

• wmn79
Boudewijn schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:20:
[...]

Nee ik wil dit met mijn HUSBZB stick doen. Deze zou ook moeten werken.
Hoe kom je daarbij? Voor zover ik weet werkt deconz alleen met de Conbee of de Raspbee.

• CodeIT
  • Laatst online: 12:20

CodeIT

Code IT

Zwerver schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:22:
Grrr... om moedeloos te worden ondertussen. Elke keer als ik weer wat nieuws oppak gaat het mis of ik snap het gewoon niet. Ik heb een sonoff switch (naja, meerdere, maar daar gaat het niet om) met Tasmota 5.10. Volgens @QuasaR kan deze niet geüpdatet worden naar een nieuwere versie, dus dat laat ik maar zo.

De sonoff is netjes op het wifi aangesloten, ik kan bij de webgui, tot zover alles goed.
Nu MQTT op de sonoff:

[Afbeelding]

Lijkt me duidelijk.

MQTT via Mosquitto in HA via autodiscovery:

[Afbeelding]

En de config voor de switch:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:
    name: "Study switch"
    state_topic: "home/study/switch1"
    command_topic: "home/study/switch1/set"
    availability_topic: "home/study/switch1/available"

Maar in HA is deze switch dus not available.

Nou vergeet ik vast iets heel erg basics, maar om heel eerlijk te zijn vind ik de documentatie maar erg slecht te vinden rond het integreren van sonoff en MQTT in HA?
Dat is een aardige instinker. Je gebruik in Home Assistant nu het topic ipv het 'Full topic' wat je tasmota verzendt en ontvangt. Meer over de prefix: https://github.com/arends...res#mqtt-topic-definition
Een example config (met goede prefix) voor HASS staat hier: https://github.com/arends...iki/Home-Assistant#switch

[ Voor 3% gewijzigd door CodeIT op 20-11-2018 16:30 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wmn79 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:24:
[...]

Hoe kom je daarbij? Voor zover ik weet werkt deconz alleen met de Conbee of de Raspbee.
Okay dat is dan duidelijk. Dan ga ik weer teruh naar zha. Dacht ergens gelezen te hebben dat die HUSBZB ook met deconz werkt. Niet dus. Terug naar deze staat (Boudewijn in "Home Assistant - Open source Python3 home automation") :P

• Zwerver
  • Niet online
CodeIT schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:28:
[...]

Dat is een aardige instinker. Je gebruik in Home Assistant nu het topic ipv het 'Full topic' wat je tasmota verzendt en ontvangt. Meer over de prefix: https://github.com/arends...res#mqtt-topic-definition
Een example config (met goede prefix) voor HASS staat hier: https://github.com/arends...iki/Home-Assistant#switch
Als ik je goed begrijp hoef ik dus alleen het volgende aan te passen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:
    name: "Study light"
    state_topic: "stat/home/study/switch1"
    command_topic: "cmd/home/study/switch1/set"
    availability_topic: "tele/home/study/switch1/available"

Of mis ik het compleet? En het zal wel aan mij liggen dat ik arendst z'n wiki extreem lastig te volgens vindt....

[ Voor 11% gewijzigd door Zwerver op 20-11-2018 16:37 ]

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-11 14:30
Zwerver schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:22:
In Tasmota moet je bij het topic niet zo'n heel pad invullen, maar gewoon hoe je het apparaat wil noemen (standaard is 'sonoff'), bijv 'sonoff-studeerkamer'.

En in Home Assistant doe je dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    name: "Sonoff studeerkamer"
    command_topic: "cmnd/sonoff-studeerkamer/power"
    state_topic: "stat/sonoff-studeerkamer/POWER"
    qos: 2

Ik gebruik zelf geen availability topic.

• CodeIT
  • Laatst online: 12:20

CodeIT

Code IT

Zwerver schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:36:
[...]

Als ik je goed begrijp hoef ik dus alleen het volgende aan te passen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:

Of mis ik het compleet? En het zal wel aan mij liggen dat ik arendst z'n wiki extreem lastig te volgens vindt....
Bijna. :)
Volgens mij zou dit het moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:
    state_topic: "stat/home/study/switch1/POWER"
    command_topic: "cmd/home/study/switch1/POWER"
    availability_topic: "tele/home/study/switch1/LWT"

• Zwerver
  • Niet online
CodeIT schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:39:
[...]

Bijna. :)
Volgens mij zou dit het moeten zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
switch:
    state_topic: "stat/home/study/switch1/POWER"
    command_topic: "cmd/home/study/switch1/POWER"
    availability_topic: "tele/home/study/switch1/LWT"
Ah dat, en die van @DeadMetal makes more sense... Alleen staat ie nog steeds als unavailable in HA. Is er een manier om - met Hassio als basis - een MQTT bericht te sturen om te testen of het wel werkt?

[ Voor 11% gewijzigd door Zwerver op 20-11-2018 16:42 ]

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:03

Fixer

FP ProMod
Zwerver schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:40:
[...]

Ah dat, en die van @DeadMetal makes more sense... Alleen staat ie nog steeds als unavailable in HA. Is er een manier om - met Hassio als basis - een MQTT bericht te sturen om te testen of het wel werkt?
Dan kun je het beste even bijv. MQTT.fx downloaden.
Je kunt dan eenvoudig subscriben en publishen zonder dat iedere keer vanuit HA te moeten doen. Veel makkelijker ;)

• Zwerver
  • Niet online
Fixer schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:46:
[...]

Dan kun je het beste even bijv. MQTT.fx downloaden.
Je kunt dan eenvoudig subscriben en publishen zonder dat iedere keer vanuit HA te moeten doen. Veel makkelijker ;)
Hmm, dat versturen van het bericht naar Mosquitto werkt wel, maar ik zie nergens iets binnenkomen in de logs, nog gaan er lampen aan of uit...

• NoFate
iemand de deconz conbee stick al getest? ik heb deze vandaag toegekregen, maar ik krijg die niet gelinkt met de tradfri ikea remote switch? wat mis ik?
hier topic :

https://community.home-as...ikea-tradfri-remote/79969

• RudolfR
  • Nu online
@NoFate

Welke versie van DeConz heb je draaien? Die nieuwe remote (on/off) van Tradfri wordt nog niet (zo lang of überhaupt) ondersteund.

Zie ook:
https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

De dimmer en de 5-knops remote werken wel, dus welke heb jij? En welke versie DeCONZ?

Zit er al wel in:
https://github.com/dresde...conz-rest-plugin/pull/821

[ Voor 20% gewijzigd door RudolfR op 20-11-2018 20:03 ]

• NoFate
ik heb die 5 knops remote

• RudolfR
  • Nu online
Die zou 't wel gewoon moeten doen; je drukt de knop vaak en snel genoeg in zodat de led gaat knipperen?
En de Phoscon app staat op de 'Add switch' wizard met de juiste Ikea knop?

• NoFate
RudolfR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:05:
Die zou 't wel gewoon moeten doen; je drukt de knop vaak en snel genoeg in zodat de led gaat knipperen?
yep, zo doe ik het

kan ik ook de stick even in mijn PC steken dan de config doen met de phoscon app die ik dan lokaal plaats, en dan terug in de hassos plaatsen? neemt hij dan de link met de gepairde devices mee?

• NoFate
hmm, als ik hetzelfde doe als ik de deconz software installeer op mijn pc, dan lukt het koppelen wel met de ikea device, dan is hij linkt
maar als ik hem dan terug zet in de hass, dan lukt het niet meer

ik heb hassos draaien op een ESXI server, en gewoon de USB device erbij gekoppeld, alles lijkt goe te gaan

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-11 21:37
RobertMe schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:18:
Ik probeer Google Assistent in te stellen maar loop 'vast', denk ik. Ik heb de instructies gevolgd zoals beschreven in de component docs en alles lijkt in zoverre te werken. Als ik in de Google Home app navigeer naar 'Koppel je Smart Home apparaten' / 'Accounts beheren' staat de test app daar ook. Als ik die aan klik krijg ik ook het HA loginscherm. Na inloggen verdwijnt het login scherm en kom ik terug in de accounts lijst met een melding 'Je account wordt ingesteld' of iets dergelijks. Als deze melding verdwijnt/klaar is kom ik echter weer uit op het apparaat toevoegen scherm, en vindt ik verder ook nergens iets terug van de apparaten uit HA. Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen wat hier mis gaat?

Edit:
Na het verwijderen van de entity_config worden de apparaten (hue lampen) wel gevonden. Nu nog de spraak commando's uitvogelen en kijken hoe aliases toe te kennen.
Na een hele avond aankloten, was dit het enige juiste antwoord. Dus top (y) bedankt daarvoor!

Heb je nog wel gevonden hoe je custom entiteit namen kunt instellen?

• NoFate
RudolfR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 20:05:
ok, solved
gewoon dus op mijn ESXI een andere USB slot genomen , nu werkt het

zou ik die ikea remote control nu ook als soort sensor moeten zien in hassio ?of hoe zie ik die?

• ny-hardcore
NoFate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:53:
iemand de deconz conbee stick al getest? ik heb deze vandaag toegekregen, maar ik krijg die niet gelinkt met de tradfri ikea remote switch? wat mis ik?
hier topic :

https://community.home-as...ikea-tradfri-remote/79969
Zelf gevonden dus ..

[ Voor 15% gewijzigd door ny-hardcore op 20-11-2018 23:08 ]

cd /pub && more beer

• ny-hardcore
NoFate schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:54:
[...]

ok, solved
gewoon dus op mijn ESXI een andere USB slot genomen , nu werkt het

zou ik die ikea remote control nu ook als soort sensor moeten zien in hassio ?of hoe zie ik die?
Remotes hebben geen state , die zenden alleen events. Lights/sensors krijgen wel een device.

Zoek op events deconz in dit topic.
Voorbeeld:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/56516845

cd /pub && more beer

Pagina: 1 ... 79 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.