Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Vanx schreef op maandag 20 mei 2019 @ 00:08:
[...]

Hmm, waarom gebruik je niet de HA discovery van z2m? Dan hoef je geen handmatige sensoren te maken, veel makkelijker.

Gok dat je probleem trouwens is dat je 'binary_sensor.0x00158d0002c9c9eb' moet doen, ipv sensor.

Ik kan iedereen hier ook van harte het zigbee2mqtt topic aanraden: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
Bedankt! Ik ga het morgenavond verder oppakken. Het andere draadje ga ik ook zeker bezoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:02

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb van het weekend een eigen case gemaakt om het Raspberry PI touch screen te monteren aan de muur. Daarop heb ik nu Raspbian staan en met de browser link ik naar Lovelace. Maar is Lovelace wel bedoeld om op deze manier te gebruiken? Het is niet echt gebruiksvriendelijk. Heeft iemand nog tips voor een (andere) interface?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46971112735_66a4437ef2_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:15
StephanO1990 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 23:32:
Ik probeer de Aqara MCCGQ11LM deursensor te laten werken met een lamp dmv Zigbee2MQTT. Onderstaande is wat ik heb getest.

De deursensor is als sensor in configuration.yaml opgenomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor
  - platform: mqtt
    name: "sensor_voordeur"
    state_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0002c9c9eb"
    payload_on: 'false'
    payload_off: 'true'
    value_template: "{% if value_json.contact == 'true' %}Closed{% else %}Open{% endif %}"

De automation is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: 'deur open is lamp aan'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.0x00158d0002c9c9eb
    from: 'true'
    to: 'false'
  action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_6

Er gebeurt niets. Any ideas?

Onder andere deze websites erbij gebruikt:
https://community.home-as...f-value-not-working/93187

https://community.home-as...with-zigbee2mqtt/104062/3

Nb: de koppeling van de deursensor met Zigbee2MQTT is prima. als de magneet naar- en van de sensor beweegt is er een update te zien.
Volgens mij klopt hier wel meer niet :P
Een deur/contact sensor is in principe altijd een binary_sensor, zoals al is aangegeven. Dit omdat een deursensor maar 2 states heeft, on, en off. Dus je zou deze ook als binary_sensor kunnen declareren, i.p.v. als sensor. Daarbij vraag ik me ook af waarom Home Assistant geen error geeft op het gebruik van payload_on en payload_off. Want een "gewone" sensor heeft natuurlijk geen aan / uit status.

Het gebruik van value_template is dan ook raar in combinatie met een binary sensor. En bij een MQTT binary sensor gaat dit dan ook puur op basis van payload_on, payload_off en state_topc.

Vervolgens gebruik je in de automation ook nog sensor.0x00158d0002c9c9eb. Maar die naam/entity id, 0x00158d0002c9c9eb geef je verder nergens op. Het id van de entity is dan dus ook gebaseerd op de name die je hebt opgegeven. De lijst van entities, waar je dus ook de naam van deze entity, en de huidige state, kunt inzien vind je terug op de "dev states" pagina. In het Home Assistant menu open je deze onder het kopje "Developer tools" en dan het tweede icoontje, met de "States" tooltip (of je plakt /dev-state achter de URL :P)

Overigens is het makkelijkst zoals @Vanx zegt. Schakel MQTT discovery in in Home Assistant en schakel Home Assistant ondersteuning in in Zigbee2mqtt. De apparaten die in Zigbee2mqtt gekoppeld zijn worden dan ook automatisch opgenomen in Home Assistant en deze hoef je dan niet meer handmatig te configureren/op te nemen in de YAML. De eerste twee paragrafen wat ik schreef komen dan ook te vervallen. Alleen de tip m.b.t. de states pagina om de entity ids te achterhalen blijft dan nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 19:43
Lifelogger schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:56:
[...]

Kan daar wel eens naar kijken. Ik wil in principe gewoon dat de stroom van de tv af gaat tussen 23:00 uur en 6:15 's morgen, tenzij de tv aan staat. Dat laatste is geen probleem. Maar wil dus dat het systeem dus tussen 23:00 en 6:15 die automation uitvoert en dan de stroom er af kan als het voldoet aan condities. Op zich kan ik het wel iedere minuut of vijf minuten laten lopen. Maar dat vind ik wat onzinnig.
Dus een automation voor 'uit' die wordt getriggert om 23:00 en als de TV uitgaat (5 minuten uit is gebleven?)
(met als conditie dat het 23 uur of later is?)
en een automation voor 'aan' die wordt getriggert om 6:15, zonder extra voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
RudolfR schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:05:
[...]

Dus een automation voor 'uit' die wordt getriggert om 23:00 en als de TV uitgaat (5 minuten uit is gebleven?)
(met als conditie dat het 23 uur of later is?)
en een automation voor 'aan' die wordt getriggert om 6:15, zonder extra voorwaarden.
Ja, zoiets inderdaad. Maar kan blijkbaar alleen een tijd opgeven in een conditie en geen trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Lifelogger schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:10:
[...]

Ja, zoiets inderdaad. Maar kan blijkbaar alleen een tijd opgeven in een conditie en geen trigger.
Hoezo? Er is een time trigger: https://www.home-assistan...ion/trigger/#time-trigger Daarmee kun je dus een trigger aanmaken die om 23:00 de automation start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vanDaal schreef op maandag 20 mei 2019 @ 07:22:
Ik heb van het weekend een eigen case gemaakt om het Raspberry PI touch screen te monteren aan de muur. Daarop heb ik nu Raspbian staan en met de browser link ik naar Lovelace. Maar is Lovelace wel bedoeld om op deze manier te gebruiken? Het is niet echt gebruiksvriendelijk. Heeft iemand nog tips voor een (andere) interface?

[Afbeelding]
Zaken als Compact Custom Header en iets om je pagina full screen te draaien helpt je al een flink eindje in de goede richting. Voor Android gebruik ik hiervoor Fully Kiosk Browser. Voor het vormgeven van Lovelace zou je eens kunnen kijken naar de diverse (custom) cards op onder andere https://www.home-assistant.io/lovelace/ en https://www.awesome-ha.com/#custom-lovelace-ui-cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lifelogger schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:36:
[...]

Ja, de condition werkt wel. Maar wilde hem als trigger. Anders moet ik het script iedere x minuten laten draaien. Wilde dat hij het doet zodra het tussen die uren is.

Kan de TV pingen. Als hij uit staat komt de ping niet terug. En heb een media speler waarvan ik kan zien of het idle is of niet.
Dat is ook vaag. Een time trigger kan alleen op één moment, of op een time pattern (om de zoveel minuten/uren). Niet op een tijd tussen zoveel en zoveel. Dat is onlogisch.
Dus je zal een andere trigger moeten pakken en dan toch de condition moeten gebruiken.

Dus wanneer de status van je persoon wijzigt als trigger en de tijd tussen twee momenten erna als condition. Andersom zal niet gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 20-05-2019 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Jelte schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:13:
[...]
Dat is ook vaag. Een time trigger kan alleen op één moment, of op een time pattern (om de zoveel minuten/uren). Niet op een tijd tussen zoveel en zoveel. Dat is onlogisch.
Dus je zal een andere trigger moeten pakken en dan toch de condition moeten gebruiken.

Dus wanneer de status van je persoon wijzigt als trigger en de tijd tussen twee momenten erna als condition. Andersom zal niet gaan.
Dat een time trigger alleen op een tijd afgaat is niet gek :P Dat is hetzelfde als stellen dat een state trigger alleen afgaat als de state veranderd en niet als de status "al zo is".

Oplossing voor @Lifelogger is dus om de condities m.b.t. aanwezig en tijd ook op te nemen als trigger. Daardoor krijg je dus automatisch "Als het 23 uur wordt en niet aanwezig en tussen 23u en 6u" en "Als niet aanwezig en het is tussen 23 uur en 6 uur en niet anwezig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 19:43
Lifelogger schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:10:
[...]

De syntax die jij noemt met after is alleen voor een conditie:
https://www.home-assistan...onditions/#time-condition

Voor de trigger heb je deze variant nodig:
https://www.home-assistan...ion/trigger/#time-trigger
https://www.home-assistan...ger/#time-pattern-trigger
Dit werkt:
YAML:
1
2
3
trigger:
  - platform: time
    at: '08:20:00'
YAML:
1
2
3
4
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: '/10'
    seconds: 00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RobertMe schreef op maandag 20 mei 2019 @ 08:13:
[...]

Hoezo? Er is een time trigger: https://www.home-assistan...ion/trigger/#time-trigger Daarmee kun je dus een trigger aanmaken die om 23:00 de automation start.
Ja, maar wil dat het tussen een bepaalde tijd uitgevoerd wordt. Dat kun je niet in de trigger opgeven. Before en after werken dan niet. Die moet je in de conditions plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RudolfR schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:26:
[...]

De syntax die jij noemt met after is alleen voor een conditie:
https://www.home-assistan...onditions/#time-condition

Voor de trigger heb je deze variant nodig:
https://www.home-assistan...ion/trigger/#time-trigger
https://www.home-assistan...ger/#time-pattern-trigger
Dit werkt:
YAML:
1
2
3
trigger:
    at: '08:20:00'
YAML:
1
2
3
4
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: '/10'
    seconds: 00
Ja, had al door het geen ik wil niet kan zonder een condition. Ik kom vanaf Domoticz en daar kon ik met DZVents een tijdstip van/tot opgeven wanneer het script uitgevoerd moet worden. Hoopte zoiets ook te kunnen met automation. :-)

Met een trigger gaat het ook wel lukken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Vraagje.

Dankzij jullie hulp heb ik mijn Zigbee2MQTT up abnd running. net mijn eerste device gepaired (xiaomi temp/humidity sensor) Ik zie hem ook in HA.

Ik krijg extra gegevens binnen, zo is de link quality 81. is dat een beetje goed?

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 20-05-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

maartend schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:24:
Vraagje.

Dankzij jullie hulp heb ik mijn Zigbee2MQTT up abnd running. net mijn eerste device gepaired (xiaomi temp/humidity sensor) Ik zie hem ook in HA.

Ik krijg extra gegevens binnen, zo is de link quality 81. is dat een beetje goed?
81 klinkt goed. Mijn devices zitten tussen de 10 en 110. De laatste ligt op 2 meter afstand van de NUC met CC2531 stick. Gemiddeld zitten mijn devices rond de 40-60. Werkt allemaal zonder enig probleem.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Lifelogger schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:08:
[...]

Ja, maar wil dat het tussen een bepaalde tijd uitgevoerd wordt. Dat kun je niet in de trigger opgeven. Before en after werken dan niet. Die moet je in de conditions plaatsen.
Zoals ik in mijn andere post ook al schreef:
Als je wilt dat iets gedaan wordt op basis van iets dat plaatsvind tussen twee tijdstippen gebruik je een time condition.
Als je wilt dat iets gedaan wordt op een bepaald tijdstip bij een bepaalde "status" gebruik je een time trigger.
Als je wilt dat iets gedaan wordt als iets plaatsvind tussen twee tijdstippen of als aan het begin van die periode die status al actief is gebruik je twee triggers, incl. time trigger, en twee conditions, incl. time condition.

Oftewel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
automation:
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id: [...]
        to: [...]
        at: '23:00:00'
    condition:
      - condition:state
        entity_id: [...]
        state: [...]
      - condition: time
        after: '23:00:00'
        before: '06:00:00'

Deze automation wordt dus getriggerd door of de state change, of om 23u (het begin van "de periode"). In beide gevallen wordt vervolgens gekeken of zowel de state correct is, als dat het nog tussen 23u en 6u is. Zolang dat niet het geval is wordt de automation dus ook niet uitgevoerd. En ja, je hebt dan uiteraard zowel de time trigger en time condition nodig. Maar dat spreekt voor zich, immers wil je het niet alleen uitvoeren als de state veranderd tussen die tijdstippen maar ook als het 23u wordt en de state al zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mars Warrior schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:58:
[...]

81 klinkt goed. Mijn devices zitten tussen de 10 en 110. De laatste ligt op 2 meter afstand van de NUC met CC2531 stick. Gemiddeld zitten mijn devices rond de 40-60. Werkt allemaal zonder enig probleem.
Aha, ik zit op 4 meter met de stick achter in mijn NUC gepropt, die gaat nog aan een verlengsnoer.

Zo eens proberen mijn eerste schakelaar over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:05:
[...]

@Jelte

Ik vind Witty Cloud bordjes het fijnst, zijn ook een van de goedkopere. Heb er denk ik al 100 gehad (ook voor workshops). Die kun je wel op Ali Express bestellen.
Bij de Wemos mini D1 en vooral de NodeMCU heb je veel meer poorten tot je beschikking en die kan je ook direct programmeren, zonder extra bordje. De Witty heeft al een sensor aan boord (licht) en een extra meerkleurenled. Erg onhandig ding vind ik. En dan nog al die losse onderkantjes. Het makkelijkst werkt m.i. de Wemos. Maar dan moet je wel de pootjes er steeds op solderen, dat vindt niet iedereen fijn.
Wel jammer dat Home Assistant alleen via MQTT werkt met de ESP Easy firmware. Dat werkt wel native samen met bijv. Domoticz. Maar het werkt wel en is erg makkelijk in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

RoJan schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:50:
[...]

Bij de Wemos mini D1 en vooral de NodeMCU heb je veel meer poorten tot je beschikking en die kan je ook direct programmeren, zonder extra bordje. De Witty heeft al een sensor aan boord (licht) en een extra meerkleurenled. Erg onhandig ding vind ik. En dan nog al die losse onderkantjes. Het makkelijkst werkt m.i. de Wemos. Maar dan moet je wel de pootjes er steeds op solderen, dat vindt niet iedereen fijn.
Wel jammer dat Home Assistant alleen via MQTT werkt met de ESP Easy firmware. Dat werkt wel native samen met bijv. Domoticz. Maar het werkt wel en is erg makkelijk in gebruik.
De ESP bordjes zijn leuk om mee te experimenteren en makkelijk over MQTT te koppelen aan hass.
Maar ze hebben continue stroom nodig, dus als echte sensoring oplossing voor mij in de meeste gevallen compleet nutteloos: Bluetooth, Zigbee en Z-Wave zijn dan een stuk bruikbaarder, maar ook weer een stuk minder makkelijk voor een hobbyist.

Daarbij: een leuk kastje waar ook een batterij in kan maakt de spoeling nog veel dunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

maartend schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Aha, ik zit op 4 meter met de stick achter in mijn NUC gepropt, die gaat nog aan een verlengsnoer.

Zo eens proberen mijn eerste schakelaar over te zetten.
Een USB Extension van +/- 30 cm heeft het bereik bij mij thuis al met een factor 4 weten te verhogen.
Zeker aan te raden.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
RoJan schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:50:
[...]

@RoJan Dat klopt niet, er zitten niet meer poorten (GPIO) op, is gewoon een ESP8266.

Smaken verschillen, voor een workshop met 50 mensen ga ik echt geen 100 headers solderen dat is pas onhandig. Alternatief voor MQTT is ESP home. Ben hiermee bezig, zie veel voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
vanDaal schreef op maandag 20 mei 2019 @ 07:22:

[Afbeelding]
Enkele pagina's terug hebben @jimzz en ik screenshots geplaatst van onze Lovelace: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58813582. Die van Jimzz is meer op gebruik met telefoon gericht, ik gebruik een tablet in landscape mode. Daarnaast geeft @JBS je ook al goede tips. De linkjes die hij geplaatst heeft, heb ik o.a. ook gebruikt voor mijn Lovelace.

[ Voor 4% gewijzigd door Troetelbeer op 20-05-2019 15:48 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Mars Warrior schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:30:
[...]

De ESP bordjes zijn leuk om mee te experimenteren en makkelijk over MQTT te koppelen aan hass.
Maar ze hebben continue stroom nodig, dus als echte sensoring oplossing voor mij in de meeste gevallen compleet nutteloos: Bluetooth, Zigbee en Z-Wave zijn dan een stuk bruikbaarder, maar ook weer een stuk minder makkelijk voor een hobbyist.

Daarbij: een leuk kastje waar ook een batterij in kan maakt de spoeling nog veel dunner.
Klopt inderdaad allemaal. Maar voor de echte hobbyist is het erg leuk om met de ESP8266 te experimenteren. Met deep sleep en een batterij heb je overigens best een aardig apparaat. En het is in bepaalde gevallen een bruikbare vervanger voor bijv. een Raspberry Pi, als het om eenvoudige dingen gaat.
Vaevictis_ schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:19:
[...]

@RoJan Dat klopt niet, er zitten niet meer poorten (GPIO) op, is gewoon een ESP8266.

Smaken verschillen, voor een workshop met 50 mensen ga ik echt geen 100 headers solderen dat is pas onhandig. Alternatief voor MQTT is ESP home. Ben hiermee bezig, zie veel voordelen.
Klopt, er zitten inderdaad meer poorten op, maar daarvan er zijn er veel meer al in gebruik, vanwege de al aanwezige sensors dan bij de Wemos D1 mini of de NodeMCU.
Ik snap dat je dat niet allemaal gaat solderen. De NodeMCU is dan een goed alternatief. Goedkoop en zeer compleet, alleen wat groter.
ESP Home ga ik ook eens bekijken, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wederom vraag.

Eerst gin mijn Xiaomi schakelaar via de gateway en was de automation als volgt;
- alias: Lamp bank
trigger:
platform: event
event_type: xiaomi_aqara.click
event_data:
entity_id: binary_sensor.wall_switch_xxx
click_type: single
action:
- service: light.toggle
entity_id: light.yeelight_ct2_xxx

Maar nu heb ik dus de zigbee2mqtt eindelijk aan de praat. Mijn schakelaar zit er nu in en heet zo ;
sensor.0x00158d000xxx_click

Hoe laat ik die nu een lamp schakelen, dus de automation van hierboven, maar dan herschreven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:30:
Wederom vraag.

Eerst gin mijn Xiaomi schakelaar via de gateway en was de automation als volgt;
trigger:
event_type: xiaomi_aqara.click
event_data:
entity_id: binary_sensor.wall_switch_xxx
action:
entity_id: light.yeelight_ct2_xxx

Maar nu heb ik dus de zigbee2mqtt eindelijk aan de praat. Mijn schakelaar zit er nu in en heet zo ;
sensor.0x00158d000xxx_click

Hoe laat ik die nu een lamp schakelen, dus de automation van hierboven, maar dan herschreven denk ik.
Wat dacht je van de de documentatie? ;) http://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Shoottt, lig je al de halve middag zo te rommelen, dat je daar volledig niet aan denkt. Eens kijken en proberen.

Oke, geen error op de automation. Nu nog uitvogelen waarom het toch niet aangaat. We komen er wel.

edit, ik vermoed dat er toch iets fout gaat has geeft deze melding over de switch en wel deze;

zigbee2mqtt:info 5/20/2019, 6:19:23 PM MQTT publish: topic 'common/gateway/zigbee2mqtt/0x00158d000255e845', payload '{"click":"single","linkquality":68}'
zigbee2mqtt:warn 5/20/2019, 6:19:30 PM Message without device!
zigbee2mqtt:error 5/20/2019, 6:19:58 PM Cannot get the Node Descriptor of the Device: 0x00158d000255e845 (Error: Timed out after 10000 ms)

Blijkbaar toch iets fout gegaan met pairen. Jammer. Maar weer opnieuw.

[ Voor 51% gewijzigd door maartend op 20-05-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@maartend bij sommige devices moet je na het resetten, de reset/pair knop elke seconde kort indrukken totdat je in de log ziet dat het pairen gelukt is. Doe je dat niet, dan valt het device in slaap en mislukt het pairen!

[ Voor 22% gewijzigd door Mars Warrior op 20-05-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mars Warrior schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:15:
@maartend bij sommige devices moet je na het resetten, de reset/pair knop elke seconde kort indrukken totdat je in de log ziet dat het pairen gelukt is. Doe je dat niet, dan valt het device in slaap en mislukt het pairen!
Doe ik dus ook. De godganse tijd. Om zwanger van te raken.

Nu is hij er dus weer helemaal uit. Aaaarghhhhh

Ok. Mijn cube toevoegen ging makkelijk en schakelt ook al mijn lamp aan/uit. Nu nog dimmen, maar ook dat moet wel lukken.

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 20-05-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik heb onderstaande automation gemaakt... het werkt, maar nog niet helemaal naar wens.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: notify_device_status
trigger:
  entity_id:
    - binary_sensor.mac_mini_van_hans
    - binary_sensor.synology_ds218
action:
  - service: notify.ios_iphone_van_hans
    data_template:
        {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} is {% if trigger.to_state.state == 'on' %}online{% else %}offline{% endif %}...
      title: ""

Elke 5 minuten krijg ik namelijk een pushbericht per device, dat 't online is. Er wordt namelijk elke 5 minuten gepingd. Ik kan het oplossen door 2 afzonderlijke automations te maken met in de trigger een state from/to "on" en "off", en dan werkt 't helemaal naar behoren.

Maar.... ik zou 't graag in 1 automation willen hebben. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
coromandel schreef op maandag 20 mei 2019 @ 20:51:
Ik heb onderstaande automation gemaakt... het werkt, maar nog niet helemaal naar wens.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: notify_device_status
trigger:
  entity_id:
    - binary_sensor.mac_mini_van_hans
    - binary_sensor.synology_ds218
action:
  - service: notify.ios_iphone_van_hans
    data_template:
        {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} is {% if trigger.to_state.state == 'on' %}online{% else %}offline{% endif %}...
      title: ""

Elke 5 minuten krijg ik namelijk een pushbericht per device, dat 't online is. Er wordt namelijk elke 5 minuten gepingd. Ik kan het oplossen door 2 afzonderlijke automations te maken met in de trigger een state from/to "on" en "off", en dan werkt 't helemaal naar behoren.

Maar.... ik zou 't graag in 1 automation willen hebben. Iemand een idee?
Geen idee of dat kan/werkt. Maar misschien kun je iets met een template condition? Als trigger daar ook beschikbaar is kun je controleren of de from_state en to_state verschillen van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand toevallig een DAHUA camera werkend in HA?
Ik kom helaas niet verder als het 'laad' schermpje wanneer ik op de camera druk in HA, ook de still_image blijft leeg.
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: generic
    name: Camera
    still_image_url: "http://user:pass@x.x.x.x/cgi-bin/snapshot.cgi?channel=1&subtype=0"
    stream_source: "rtsp://user:pass@x.x.x.x:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0"
    verify_ssl: no

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 18:19
Ik heb al een paar keer screen shots online zien voor bij komen van een mooie HA config.
De laatste keer heb ik een stukje gescreenshot. Maar ik kan dus nergens meer terug vinden wiens configuratie het is. Ik ben namelijk zeer beniewd naar de config van deze afbeelding.
Dacht het ook tegen gekomen te zijn hier, maar ik kan het dus ook niet in de afbeeldingen terug vinden.
Afbeeldingslocatie: https://trello-attachments.s3.amazonaws.com/5cc81f3cd3ba594c5395563f/461x480/045039a25e566a72c22e83ea84d91c9c/image.png

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
RobertMe schreef op maandag 20 mei 2019 @ 07:50:
[...]

Volgens mij klopt hier wel meer niet :P <-- Klopt! Soms heb ik ook het idee maar wat te doen. Het is meer geluk en dan datgene kopiëren dan dat het pure wijsheid is :/
Overigens is het makkelijkst zoals @Vanx zegt. Schakel MQTT discovery in in Home Assistant en schakel Home Assistant ondersteuning in in Zigbee2mqtt. De apparaten die in Zigbee2mqtt gekoppeld zijn worden dan ook automatisch opgenomen in Home Assistant en deze hoef je dan niet meer handmatig te configureren/op te nemen in de YAML. De eerste twee paragrafen wat ik schreef komen dan ook te vervallen. Alleen de tip m.b.t. de states pagina om de entity ids te achterhalen blijft dan nog over.
Discovery staat inmiddels aan. De sensor werd ook meteen weer gevonden.

Als automation heb ik nu onderstaande. Er gebeurt weer nada. Kan iemand me zeggen hoe ik deze wel moet invullen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - alias: 'deur open = lamp aan'
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.0x00158d0002c9c9eb_contact
        to: 'on'
    action:
      - service: light.turn_on
        data:
          entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_6
          brightness: 50

Onder state, als ik dan de sensor binary_sensor.0x00158d0002c9c9eb_contact volg, dan gebeurt er bij:

Magneet van de sensor af

State: on
attributes:

linkquality: 99
battery: 100
voltage: 3025
friendly_name: sensor_voordeur
device_class: door

Magneet in bereik van de sensor

State: off
attributes:

linkquality: 94
battery: 100
voltage: 3025
friendly_name: sensor_voordeur
device_class: door

Edit: dit, light.turn_on moest worden: homeassistant.turn_on

[ Voor 1% gewijzigd door StephanO1990 op 23-05-2019 00:22 . Reden: Oplossing van probleem ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 16:45
mr.inno schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:40:
Ik heb al een paar keer screen shots online zien voor bij komen van een mooie HA config.
De laatste keer heb ik een stukje gescreenshot. Maar ik kan dus nergens meer terug vinden wiens configuratie het is. Ik ben namelijk zeer beniewd naar de config van deze afbeelding.
Dacht het ook tegen gekomen te zijn hier, maar ik kan het dus ook niet in de afbeeldingen terug vinden.
[Afbeelding]
Deze config is van jimpower.

en hier het linkje naar github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
Sjef_ schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 07:34:
Deze config is van jimpower.

en hier het linkje naar github.
Held! 8) :9~ O+ Dat is hem dus, inclusief het topic waar ik het zag staan.

inno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 09:50
barrymossel schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:30:
[...]

Een oudere Yoosee china cam geloof ik. Inderdaad onvif.

Ik heb overigens ook een Foscam camera en daarbij werkt het prima met Hassio.

---edit---

Krijg je trouwens foutmeldingen in je log?

Ik zie alleen dit:
code:
1
2
Nonmatching transport in server reply
19:04 components/stream/worker.py (ERROR) - message first occured at 19:01 and shows up 4 times

Overigens zijn er meerderen met eenzelfde probleem...
Werkt bij mij weer sinds versie 164

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
martinvdm schreef op maandag 20 mei 2019 @ 21:32:
Iemand toevallig een DAHUA camera werkend in HA?
Ik kom helaas niet verder als het 'laad' schermpje wanneer ik op de camera druk in HA, ook de still_image blijft leeg.
YAML:
1
2
3
4
5
    name: Camera
    still_image_url: "http://user:pass@x.x.x.x/cgi-bin/snapshot.cgi?channel=1&subtype=0"
    stream_source: "rtsp://user:pass@x.x.x.x:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0"
    verify_ssl: no
@martinvdm Ja ik.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
camera:
    name: Camera voor
    still_image_url: http://10.50.2.193/cgi-bin/snapshot.cgi?channel=1
    authentication: digest
    username: !secret camera_user
    password: !secret camera_password

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:54:
[...]

@martinvdm Ja ik.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
camera:
    name: Camera voor
    still_image_url: http://10.50.2.193/cgi-bin/snapshot.cgi?channel=1
    authentication: digest
    username: !secret camera_user
    password: !secret camera_password
Welke serie? De IPC of de pro serie? Met of zonder webinterface of makkelijk... welk model?

Edit: inmiddels heb ik het werkend alhoewel alleen de still image niet goed lijkt te werken, de stream werkt als ik erop klik, wel vrij traag Maargoed, het plaatje blijft niet werkend, nog ff verder zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door martinvdm op 21-05-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
chriistiix schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:36:
[...]

Werkt bij mij weer sinds versie 164
Ik draai Hassio. Bij de laatste versie 0.93.1 werkt het bij mij nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke, wara gaat ik fout

Heb nu shakelaar op z2Q, wil ze dus omzetten daar naar toe.

Ergens zit er een fout in mijn code. tabs lijken oke.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  trigger:
    event_type: sensor.0x00158d000255e845
    event_data:
      entity_id: sensor.0x00158d000255e845_click    
  action:
      entity_id: light.yeelight_ct2_7c49eb159c6d

edit ; geen error, maar lamp gaat niet aan. Zit nog een fout in. Ziet iemand hem?

Z2M ziet de schakelaar click doen, logboek HA zegt dit ; Schakelaar WK changed to

en achter to staat niks.

[ Voor 29% gewijzigd door maartend op 21-05-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Misschien dat iemand mij hier ook kan helpen. Zie eerder mijn punt in:
renedis in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Ik heb een issue met een thermostaat in te stellen.

Kortom:

Als ik vanuit HA de thermostaat instel (climate.xxxxxx entity) op 20 dan geeft ie in het 0x00xxxxxxxxx/set enkel de waarde door terwijl dit zoals onderstaande in JSON formaat moet zijn:
JSON:
1
2
3
{
  "current_heating_setpoint": 20
}

Als ik deze waarde via MQTT-Explorer aanbied dan werkt ie direct, dus ik weet dat dit de juiste waarde is om te versturen. Alleen vanuit HA heb ik dus geen idee helaas.

Mijn volledige climate in mijn configuration.yaml ziet er als volgt uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: mqtt
    name: Radiator-Badkamer
    entity_namespace: radiator-badkamer
    temperature_command_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001922dcc/set"
    temperature_state_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001922dcc"
    temperature_state_template: '{{ value_json.current_heating_setpoint }}'
    current_temperature_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001922dcc"
    current_temperature_template: '{{ value_json.local_temperature }}'
    json_attributes_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0001922dcc"

Heeft iemand een idee hoe ik vanuit HA (climate) een JSON kan versturen ipv alleen een losse waarde?

EDIT:

Oplossing/work-around gevonden:

Helaas niet mogelijk om direct een JSON te versturen. Gelukkig wel met een automation te bewerkstellen.
Ik lees met een automation een MQTT topic uit en publish vervolgens de JSON naar een nieuw topic met de temperatuur waarde:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: setpoint-convert-badkamer
  alias: setpoint converter badkamer
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: zigbee2mqtt/0x00158d0001922dcc/set-ha
  action:
    service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: zigbee2mqtt/0x00158d0001922dcc/set
      payload: '{"current_heating_setpoint": {{trigger.payload}}}'

[ Voor 19% gewijzigd door renedis op 21-05-2019 20:54 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
martinvdm schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:10:
[...]

Welke serie? De IPC of de pro serie? Met of zonder webinterface of makkelijk... welk model?

Edit: inmiddels heb ik het werkend alhoewel alleen de still image niet goed lijkt te werken, de stream werkt als ik erop klik, wel vrij traag Maargoed, het plaatje blijft niet werkend, nog ff verder zoeken.
IPC serie, ik gebruik geen stream maar series van snapshots voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb een vraag over Home assistant op een Intel NUC op ubuntu mét Kodi. Gebruik ik dan de Desktop versie van Ubuntu of de Server versie?

Aangezien het voorbij gaat aan het onderwerp van dit topic heb ik de vraag in een nieuw topic gesteld:
Home Assistant server mét Kodi?

Hopelijk kan iemand me hier tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:24:
[...]

M.b.t. het gebruik van [...] hoort de punt er niet voor. De punt is binnen programmeren meer "en lees Y binnen X" in het geval van X.Y, daarbij is dit niet flexibel (dus Y kan geen variabele zijn die de naam van datgeen dat gelezen moet worden bevat). [...] is soms/vaker een alternatief dat wel flexibiliteit geeft. X['Y'] zegt letterlijk "de Y binnen X" maar X[Y] zegt "de variabele Y bevat een stuk tekst, en die tekst is hetgeen dat ik wil lezen uit X". Het gebruik van de [...] geeft je dus de flexibiliteit om de lightid variabele te gebruiken.

Daarnaast zit je nog met dat de lightid variabele niet de volledige naam bevat maar _light_y1 nog als tekst erachter hoort. Daarvoor moet je dus twee dingen aan elkaar plakken en dat doe je met ~. Bv 'Hallo wereld' en 'Hallo ' ~ 'wereld' geven hetzelfde resultaat.

En de meer technische documentatie vindt je terug in de documentatie van Jinja2. De template parser die Home Assistant gebruikt:
http://jinja.pocoo.org/docs/2.10/templates/#variables
http://jinja.pocoo.org/docs/2.10/templates/#other-operators
Een nieuwe vraag. :P
Na nog wat gekutsel states.input_number['light_' ~ entity_id.split('.')[1] ~ '_brightness_x1'].state gemaakt zodat entity_id en input_numbers dan bijna ( . = _ ) hetzelfde format hebben.

Ik pas het ook graag op color_temp toe. Bijvoorbeeld states.input_number['light_' ~ entity_id.split('.')[1] ~ '_color_temp_x1'].state.

Probleem: Als deze input_number niet bestaat (bijv. omdat iemand voor die lamp geen color_temp wil/kan instellen), loopt het script vast. Daarom dus eerst een check daarop via een if statement. Als je probeert te checken op het bestaan van de entity hierboven krijg je een error. Maar er is nog een manier. {{ states("input_number.light_hallway_brightness_x1") }} geeft een getal bij het bestaan en unknown bij het niet bestaan. Echter...hoe maak je dit dan weer zo dynamisch als erboven?

Bij wijze van spreken:
{{ states("input_number['light_' ~ entity_id.split('.')[1] ~ '_brightness_x1']") }}
Maar dat blijkt fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Saturnus schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:40:
[...]

Een nieuwe vraag. :P
Na nog wat gekutsel states.input_number['light_' ~ entity_id.split('.')[1] ~ '_brightness_x1'].state gemaakt zodat entity_id en input_numbers dan bijna ( . = _ ) hetzelfde format hebben.

Ik pas het ook graag op color_temp toe. Bijvoorbeeld states.input_number['light_' ~ entity_id.split('.')[1] ~ '_color_temp_x1'].state.

Probleem: Als deze input_number niet bestaat (bijv. omdat iemand voor die lamp geen color_temp wil/kan instellen), loopt het script vast. Daarom dus eerst een check daarop via een if statement. Als je probeert te checken op het bestaan van de entity hierboven krijg je een error. Maar er is nog een manier. {{ states("input_number.light_hallway_brightness_x1") }} geeft een getal bij het bestaan of unknown bij het niet bestaan. Echter...hoe maak je dit dan weer zo dynamisch als erboven?

Bij wijze van spreken:
{{ states("input_number['light_' ~ entity_id.split('.')[1] ~ '_brightness_x1']") }}
Maar dat blijkt fout.
In dit geval wil je niet een variabele gebruiken/lezen maar een stuk tekst meegeven aan de states functie. Je krijgt dan dit:
code:
1
{{ states("input_number.light_" ~ entity_id.split('.')[1] ~ "_brightness_x1") }}

Het stuk tekst wordt dan dus "dynamisch" opgebouwd. De vaste tekst input_number.light_ gevolgd door de waarde van de entity_id.split('.')[1] expressie, gevolgd door weer de vaste tekst _brightness_x1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:47:
[...]

In dit geval wil je niet een variabele gebruiken/lezen maar een stuk tekst meegeven aan de states functie. Je krijgt dan dit:
code:
1
{{ states("input_number.light_" ~ entity_id.split('.')[1] ~ "_brightness_x1") }}

Het stuk tekst wordt dan dus "dynamisch" opgebouwd. De vaste tekst input_number.light_ gevolgd door de waarde van de entity_id.split('.')[1] expressie, gevolgd door weer de vaste tekst _brightness_x1
Held.

Dus die states() is een functie eigenlijk. Hoe noem je dan die andere van de 'states.xyz.attribute.bla'?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Cool een interface voor custom-updater:

https://github.com/custom-components/hacs/releases/tag/0.1.0

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/custom-components/hacs/master/docs/images/hacsdemo.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
Ziet er gelikt uit! Vandaag even installeren. :)

Thanks for sharing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:46
Ik heb Hassio geinstalleerd. KWan van Hassbian.
Daar werkte mijn google home mini om commando's te geven.
Nu met Hassio krijg ik dit niet voor elkaar.
Ben opnieuw begonnen bij Google.
In de Google Home app zie ik alle lampen en switches en scenes.
Kan de lampen ook aan en uit zetten in de app.
Alleen als ik vraag een commando uit te voeren begrijpt hij het niet.
Zie ik iets over het hoofd soms?

De WAF loopt nu achteruit want ze was net gewend de lampen enzo via spraak te kunnen bedienen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesley2004 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:32:
Ik heb Hassio geinstalleerd. KWan van Hassbian.
Daar werkte mijn google home mini om commando's te geven.
Nu met Hassio krijg ik dit niet voor elkaar.
Ben opnieuw begonnen bij Google.
In de Google Home app zie ik alle lampen en switches en scenes.
Kan de lampen ook aan en uit zetten in de app.
Alleen als ik vraag een commando uit te voeren begrijpt hij het niet.
Zie ik iets over het hoofd soms?

De WAF loopt nu achteruit want ze was net gewend de lampen enzo via spraak te kunnen bedienen.....
Hoe heb je Google Assistant en Home Assistant gekoppeld (handmatig of via HA cloud)? Welke commando's gebruik je? Hoe heten je lampen? Gebruik je overrides van de namen? Welke feedback krijg je van Google Assistant/Home? Wat krijg je te zien bij myactivity.google.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
barrymossel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:52:
[...]

Hoe heb je Google Assistant en Home Assistant gekoppeld (handmatig of via HA cloud)? Welke commando's gebruik je? Hoe heten je lampen? Gebruik je overrides van de namen? Welke feedback krijg je van Google Assistant/Home? Wat krijg je te zien bij myactivity.google.com?
Ik heb handmatig in config file gekoppeld.
Eigenlijk hetzelfde als in de vorige versie.
Ik gebruik bijv Activate sleeping om scene sleeping op te roepen in de avond.
Krijg nu melding dat commando niet herkend word. (zoiets, ben nu even niet thuis)
Ik zie ik myactivity.google.com dat er al even geen spraak activiteit opgenomen is, dat is wel gek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
wesley2004 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:15:
[...]

Krijg nu melding dat commando niet herkend word. (zoiets, ben nu even niet thuis)
Ik zie ik myactivity.google.com dat er al even geen spraak activiteit opgenomen is, dat is wel gek!
Neem hier even een kijkje: https://www.smarthomebegi...stant-for-home-assistant/

Je hebt twee opties; de makkelijke betaalde versie of de gratis iets complexere versie!

Ik heb toevallig gister de gratis versie in gebruik genomen, werkt perfect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesley2004 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:15:
[...]

Dat is inderdaad vreemd. Dan lijkt het eerder bij Google te liggen. Lampen via "turn on light A" werken ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Danielson schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:19:
[...]

Neem hier even een kijkje: https://www.smarthomebegi...stant-for-home-assistant/

Je hebt twee opties; de makkelijke betaalde versie of de gratis iets complexere versie!

Ik heb toevallig gister de gratis versie in gebruik genomen, werkt perfect! :)
dank je! ik ga vanavond dit even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
barrymossel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:19:
[...]

Dat is inderdaad vreemd. Dan lijkt het eerder bij Google te liggen. Lampen via "turn on light A" werken ook niet?
nee niets lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Iemand nog tips voor me? Ik wil graag notificaties ontvangen als de wasmachine en/of droger klaar is. Dit kan natuurlijk via wall-plugs, maar aangezien er aardig wat stroom doorheen gaat vertrouw ik dit niet helemaal.

Ik zat te denken aan b.v. een vibratiesensor i.c.m. een ESP bordje, iemand dit wel eens gedaan of andere geniale ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
wesley2004 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:25:
[...]

dank je! ik ga vanavond dit even proberen!
Kost je wel 5 dollar per maand, terwijl de handmatige methode ook gewoon moet werken. Althans hier werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
Danielson schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:56:
Iemand nog tips voor me? Ik wil graag notificaties ontvangen als de wasmachine en/of droger klaar is. Dit kan natuurlijk via wall-plugs, maar aangezien er aardig wat stroom doorheen gaat vertrouw ik dit niet helemaal.

Ik zat te denken aan b.v. een vibratiesensor i.c.m. een ESP bordje, iemand dit wel eens gedaan of andere geniale ideeën?
Ik gebruik al enkele maanden wall plugs zonder problemen.

amazon.de

Deze zijn geflashed met esphome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sjef_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:16:
[...]

amazon.de

Dit zijn wel de 10A / 2200W versies. Dat gaat met mijn wasdroger niet lukken, laat staan de wasmachine op 90 graden. Beiden pieken dan rond de 3.000W namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Ik heb nog een Neo Coolcam wall-plug van 13A liggen, maar die komt uit China. De combinatie van 230V en China zit me niet lekker.

Of stel ik me nu aan? :P

Heb het even nagekeken, onze wasmachine gebruikt 2200W en onze droger 800W, in theorie zou het moeten kunnen!

[ Voor 26% gewijzigd door Danielson op 22-05-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Weer aan het klooien geweest, krijg gewoon de lamp niet geschakeld.
Bedoeling is om met mijn cube een yeelight aan te doen door hem 0 te kantelen.
De kanteling wordt gezien in mqtt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: event
      event_type: xiaomi_aqara.cube_action
      event_data:
        entity_id: sensor.0x00158d000103a790_action
        action_type: 'flip90'
  action:
    service: light.toggle

Hellup???
Ik zie hem gewoon niet. Eerst wel aan de praat gehad, daarna wat veranderd, terug proberen te plaatsen en ik kom er maar niet uit.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 22-05-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
Mars Warrior schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:23:
[...]

Dit zijn wel de 10A / 2200W versies. Dat gaat met mijn wasdroger niet lukken, laat staan de wasmachine op 90 graden. Beiden pieken dan rond de 3.000W namelijk.
Als ik me niet vergis heb ik de 16A versie.
Moet ik thuis even nakijken.

Grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sjef_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:40:
[...]
Als ik me niet vergis heb ik de 16A versie.
Moet ik thuis even nakijken.

[Afbeelding: Grafana]
Dat lijkt er wel op ja als ik je load zie. Maar als dat toch de 10A versies zijn, dan doen ze het of goed, of het is wachten totdat ze het opgeven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Danielson schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:30:
Ik heb nog een Neo Coolcam wall-plug van 13A liggen, maar die komt uit China. De combinatie van 230V en China zit me niet lekker.

Of stel ik me nu aan? :P

Heb het even nagekeken, onze wasmachine gebruikt 2200W en onze droger 800W, in theorie zou het moeten kunnen!
Ik zit nu te kijken naar de TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110, die zien er wel vertrouwd uit en kunnen het vermogen makkelijk hebben!

Maar heeft iemand ervaring met het Wifi-bereik van deze plugs? Onze wasmachine en droger staan namelijk op zonder en daar is het Wifi-bereik niet top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Sjef_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:16:
[...]

amazon.de

Out of the box? Of moet je ze zelf flashen? Zo ja, hoe precies? :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

iMars

Full time prutser

Naj_Geetsrev schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
Naj_Geetsrev schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Zoals @iMars aangeeft ;)

Had nog een Raspberry 3B liggen waar ik tuya convert op heb geinstalleerd.
Als je het filmpje volgt kan het niet missen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 17-09 21:11
Geïnstalleerd en werkt prima. Wel jammer dat veel van mijn Lovelace cards nog niet zijn opgenomen in dit systeem. Hopelijk zal het snel een standaard worden.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
maartend schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:31:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
      event_data:
  action:

Hellup???
Ik zie hem gewoon niet. Eerst wel aan de praat gehad, daarna wat veranderd, terug proberen te plaatsen en ik kom er maar niet uit.
Ik werk zelf nauwelijks met events, voornamelijk met states. Ik zou het volgende even proberen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  trigger:
      to: 'flip90'
  action:

Vergeet niet te dubbelchecken of de entity_id's kloppen. Als je het jezelf in de toekomst gemakkelijk wilt maken zou ik in de entity register de namen aanpassen naar iets behapbaarders als "smartcube' en "yeelight1" oid i.p.v.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Bojan023 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:26:
[...]

Ik werk zelf nauwelijks met events, voornamelijk met states. Ik zou het volgende even proberen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  trigger:
      to: 'flip90'
  action:

Vergeet niet te dubbelchecken of de entity_id's kloppen. Als je het jezelf in de toekomst gemakkelijk wilt maken zou ik in de entity register de namen aanpassen naar iets behapbaarders als "smartcube' en "yeelight1" oid i.p.v.
Thnx.

Ik wist tot gistreen niet dat ik de entities ook on hernoemen,nu laat ik ze even tot ik eea aan de praat heb, en dan verander ik de hele bende in 1 keer.

Maar ik ga jou ding proberen.

EDIT ; HET WERKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

edit 2 ; en nu dan ook mijn schakelaar aan de praat.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 22-05-2019 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
maartend schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:31:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  trigger:
      event_data:
  action:

Hellup???
Je probleem wordt hier besproken.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JayOne schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:41:
[...]

Dat was dat ding dat ik enkele dagen geleden ook al had en niet meer kon terugvinden met google.

Nu werk ik nog met state, volgende stap moet worden dat ik het mqtt platform gebruik. Ik zet ze niet over op Z2M om vervolgens dat niet echt te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 22-05-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
JayOne schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:41:
[...]

Ik wil hier even op inhaken met het volgende: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/959

Als je versie 1.4.0 van Z2M hebt draaien, hoef je niet meer te werken met MQTT publishes ter bevordering van latency (zie release notes 1.4.0). Zie ook de (onlangs vernieuwde) documentatie hierover: http://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bojan023 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:12:
[...]

Ik wil hier even op inhaken met het volgende: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/959

Als je versie 1.4.0 van Z2M hebt draaien, hoef je niet meer te werken met MQTT publishes ter bevordering van latency (zie release notes 1.4.0). Zie ook de (onlangs vernieuwde) documentatie hierover: http://www.zigbee2mqtt.io/integration/home_assistant.html
Thnx, die heb ik. Dus kan het gewoon blijven gebruiken zoals het nu geschreven is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
maartend schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:16:
[...]

Thnx, die heb ik. Dus kan het gewoon blijven gebruiken zoals het nu geschreven is?
Je trekt de juiste conclusie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bojan023 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:21:
[...]

Je trekt de juiste conclusie :9
Geweldig, dat snap ik nu tenminste.
Kan nu alles over gaan zetten. En dan de hub de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Ik probeer in HA -> Automations een Automation aan te maken voor mijn Xiaomi deursensor, maar ik krijg deze melding bovenaan:

Message malformed: offset false should be format 'HH:MM' or 'HH:MM:SS' for dictionary value @ data['trigger'][0]['for']

Ik kan die melding niet helemaal plaatsen, want ik probeer iets te doen met een "State".
Als Entiteit Deur sensor van "off" naar "on" gaat, doe dan Action.

Wat mij verder ook nog onduidelijk is, ik lees op meerdere sites dat ik off en on moet gebruiken. Maar ik zie die waardes niet als attributen van de Entiteit.
Als ik bij de Entiteiten kijk heb ik één entiteit voor mijn Deur sensor, namelijk:

binary_sensor.0x00158d000312e255_contact

Eén van de attributen is contact, met waardes true en false.
Ik heb geprobeerd om off en on te vervangen door true en false. Maar dat geeft de zelfde melding.

Wat doe ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
technoaddict schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:58:
Ik probeer in HA -> Automations een Automation aan te maken voor mijn Xiaomi deursensor, maar ik krijg deze melding bovenaan:

Message malformed: offset false should be format 'HH:MM' or 'HH:MM:SS' for dictionary value @ data['trigger'][0]['for']

Ik kan die melding niet helemaal plaatsen, want ik probeer iets te doen met een "State".
Als Entiteit Deur sensor van "off" naar "on" gaat, doe dan Action.

Wat mij verder ook nog onduidelijk is, ik lees op meerdere sites dat ik off en on moet gebruiken. Maar ik zie die waardes niet als attributen van de Entiteit.
Als ik bij de Entiteiten kijk heb ik één entiteit voor mijn Deur sensor, namelijk:

binary_sensor.0x00158d000312e255_contact

Eén van de attributen is contact, met waardes true en false.
Ik heb geprobeerd om off en on te vervangen door true en false. Maar dat geeft de zelfde melding.

Wat doe ik hier fout?
Lijkt erop dat je er misschien een condition in heb staan.
Kan je de automation eens delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Sjef_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:16:
[...]

Lijkt erop dat je er misschien een condition in heb staan.
Kan je de automation eens delen ?
Ik heb geen condition erin staan. Ik probeer de automation aan te make via de automation tool in HA.
Ik zal elk veld hier onder plaatsen. Omdat ik de tool gebruik zet ik het niet in een script block.

Trigger:
Type: Staat (state)
Entiteit: binary_sensor.0x00158d000312e255_contact
van
Naar: off
Voor: on

Acties:
Type actie: Service aanroepen
Service: light.turn_on
Service data:
{
"entity_id": "light.wc"
}

Geen Voorwaarden die ik hier toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
technoaddict schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:25:
[...]

Ik heb geen condition erin staan. Ik probeer de automation aan te make via de automation tool in HA.
Ik zal elk veld hier onder plaatsen. Omdat ik de tool gebruik zet ik het niet in een script block.

Trigger:
van

Acties:
Service data:
{
}

Wellicht dat de foutmelding vanuit een andere automation komt.
Alle automations worden opgeslagen als .yaml file in je config folder.

Die kan je gewoon delen in een script blok en dat maakt het voor ons een stuk makkelijker lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Sjef_ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:33:
[...]

Wellicht dat de foutmelding vanuit een andere automation komt.
Alle automations worden opgeslagen als .yaml file in je config folder.

Die kan je gewoon delen in een script blok en dat maakt het voor ons een stuk makkelijker lezen :)
Kan dat bestand leeg zijn? :)
/config/automations.yaml is bij mij in ieder geval leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
technoaddict schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:41:
[...]

Kan dat bestand leeg zijn? :)
/config/automations.yaml is bij mij in ieder geval leeg.
Lijkt me niet :P
Zelf maak ik geen gebruik van de automations tool dus durf niet te zeggen waarom er niets opgeslagen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
technoaddict schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:25:
[...]

Trigger:
van

Acties:
Service data:
{
}

Ik heb geen ervaring met de build-in tool voor automations maar wat ik uit bovenstaande kan opmaken is dat 'voor' een tijdswaarde (zie de error voor een format) moet hebben. Ik heb het vermoeden dat je "van" en "voor" hebt omgewisseld, deze laatste duidt namelijk op hoe lang een waarde veranderd moet zijn om te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@technoaddict Wat @Bojan023 zegt klopt. Je hoeft hierbij enkel de 'van' en 'naar' in te vullen, bijvoorbeeld zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mx60jDi.png

De 'voor' is inderdaad een 'for' waarin een format a HH:MM:SS verwacht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
JBS schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:09:
@technoaddict Wat @Bojan023 zegt klopt. Je hoeft hierbij enkel de 'van' en 'naar' in te vullen, bijvoorbeeld zo:

[Afbeelding]

De 'voor' is inderdaad een 'for' waarin een format a HH:MM:SS verwacht wordt.
Jullie hebben gelijk. Ik verwissel die velden blijkbaar snel, maar zag ze dan ook verkeerd in het YouTube filmpje dat ik had gekeken.
Thanks! Ook @Bojan023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Danielson ik gebruik zelf een Sonoff pow en heb ook een wasmachine die soms behoorlijk piekt. Gaat prima. Wellicht dat je hier een 16a uit kan zoeken, staan er genoeg tussen: https://github.com/ct-Ope...t/wiki/Compatible-devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
In de Home Assitant-community zag ik deze post: https://community.home-as...-zigbee2mqtt-setup/117799

Het heeft mij goed op weg geholpen met instellen van automations van aqara devices (door sensor & buttons) verbonden via Zigbee2mqtt. Doe er je voordeel mee. Ik heb nogal lopen klooien met dit stukje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door StephanO1990 op 23-05-2019 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
@Mars Warrior en @Sjef_ op aanraden van @Verwijderd de TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 bekeken, gekocht en met veel plezier nu in gebruik!

Was machine en droger werken eindelijk perfect in HA en dat zonder gedoe met falshe.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 19:27
Zijn jullie ook bekend met de Vansware 16A WiFi stekker die via Amazon te verkrijgen is? (en dan vooral de betrouwbaarheid ervan in combi met bijvoorbeeld een wasmachine)

https://www.amazon.de/dp/B07MYLZGQP

Ik zie hem staan in het lijstje van @martinvdm en dit ziet er wel interessant uit :)

[ Voor 19% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 23-05-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
Chrisiesmit93 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:54:
Zijn jullie ook bekend met de Vansware 16A WiFi stekker die via Amazon te verkrijgen is? (en dan vooral de betrouwbaarheid ervan in combi met bijvoorbeeld een wasmachine)

https://www.amazon.de/dp/B07MYLZGQP

Ik zie hem staan in het lijstje van @martinvdm en dit ziet er wel interessant uit :)
Ziet er inderdaad goed uit! Ben heel benieuwd naar de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik heb een aantal NodeMCU V3 liggen en nu wil ik kijken of ik deze op ons bedrade belsysteem kan aansluiten. Is het mogelijk om de NodeMCU te voeden d.m.v. de 8v 1A beltrafo zodat ik niet een extra voedingsdraad hoef te trekken?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
RevellNL schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:15:
Ik heb een aantal NodeMCU V3 liggen en nu wil ik kijken of ik deze op ons bedrade belsysteem kan aansluiten. Is het mogelijk om de NodeMCU te voeden d.m.v. de 8v 1A beltrafo zodat ik niet een extra voedingsdraad hoef te trekken?
Een beltrafo is toch wisselspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Danielson schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:19:
[...]

Een beltrafo is toch wisselspanning?
Kak, ja, dat is ook zo.. |:(

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 11:34
Dat kan met een gelijkrichter, die kun je zelf eenvoudig maken met diodes. Maar dat is meer iets voor in de elektra-hoek van het forum ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoiets er tussen zetten?
https://www.ebay.com/itm/...ilter-Module/253333543363

Maar ik denk dat je een deurbel op allerlei manieren kan oplossen die wellicht makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
martinvdm schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:33:
[...]

Zoiets er tussen zetten?
https://www.ebay.com/itm/...ilter-Module/253333543363

Maar ik denk dat je een deurbel op allerlei manieren kan oplossen die wellicht makkelijker zijn.
@martinvdm

Dat kan veel goedkoper:
https://www.aliexpress.co...cea16&transAbTest=ae803_5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Nog steeds problemen met Google Home!!!
Ben even helemaal opnieuw met een project begonnen en de handleiding gevolgd.
In de app ziet hij alle switches en lampen en deze zijn ook te bedienen.

Alleen als ik tegen de Google Mini praat met een commando krijg ik telkens:
my apologies i dont understand.......

Kan het iets met port forwarding te maken hebben?
Heb in mn router nu 443 naar 8123 geforward.

Erg frustrerend dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zojuist overgestapt van home assistant in docker op mijn synology nas naar hassio op een NUC. werkt prima. Config folder over en gaan. Fijn.

Maar hoe zit het nu met backups? Je kunt snapshots maken, maar hoe krijg je die automatisch en automatisch van de NUC af? Ik zie addons voor snapshots naar dropbox en google drive. Maar dat wil ik niet. Ik wil het lokaal houden.

Dus hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jelte schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:47:
Zojuist overgestapt van home assistant in docker op mijn synology nas naar hassio op een NUC. werkt prima. Config folder over en gaan. Fijn.

Maar hoe zit het nu met backups? Je kunt snapshots maken, maar hoe krijg je die automatisch en automatisch van de NUC af? Ik zie addons voor snapshots naar dropbox en google drive. Maar dat wil ik niet. Ik wil het lokaal houden.

Dus hoe doen jullie dat?
Via Samba kopieer ik het gewoon naar een hdd op mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
Mars Warrior schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:45:
[...]

Dat lijkt er wel op ja als ik je load zie. Maar als dat toch de 10A versies zijn, dan doen ze het of goed, of het is wachten totdat ze het opgeven :X
Toch even gecontroleerd en 3680W 16A :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bq2DvuRZP96QmYRHu2KTGj1w/thumb.jpg
Pagina: 1 ... 134 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.