Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
Ik heb momenteel een lamp op mijn nachtkastje aangesloten via een Sonoff S20. Die kan ik dus bedienen via MQTT. Echter lees ik graag in bed en val dan standaard in slaap. Als ik dan wakker word met die lamp aan, grijp ik automatisch naar het normale lichtknopje, omdat ik geen zin heb om op te staan om op de Sonoff te drukken, of mijn telefoon te pakken en in Home Assistant op de juiste knop te drukken.

Iemand een idee voor een knop (waarmee ik de Sonoff kan schakelen) die ik, al dan niet draadloos, aan m'n nachtkastje kan hangen? Of wellicht een andere oplossing?

Zat in eerste instantie te denken aan een ESP met ESPEasy, maar heb liever wat meer kant-en-klaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
barrymossel schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:57:
Ik heb momenteel een lamp op mijn nachtkastje aangesloten via een Sonoff S20. Die kan ik dus bedienen via MQTT. Echter lees ik graag in bed en val dan standaard in slaap. Als ik dan wakker word met die lamp aan, grijp ik automatisch naar het normale lichtknopje, omdat ik geen zin heb om op te staan om op de Sonoff te drukken, of mijn telefoon te pakken en in Home Assistant op de juiste knop te drukken.

Iemand een idee voor een knop (waarmee ik de Sonoff kan schakelen) die ik, al dan niet draadloos, aan m'n nachtkastje kan hangen? Of wellicht een andere oplossing?

Zat in eerste instantie te denken aan een ESP met ESPEasy, maar heb liever wat meer kant-en-klaars.
Dat hangt natuurlijk sterk af van de hardware die je al hebt. Zelf gebruik ik bij het bed een Xiaomi button (de round), maar dat is wel een Zigbee apparaat. Z-Wave heb je bv van Fibaro de Button, maar persoonlijk vind ik die erg groot. Wifi alternatieven weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Over welk protocol moet het gaan? Anders zou je bijv. de Aqara button kunnen overwegen. Of een automation instellen dat het lampje sowieso na een bepaalde tijd altijd uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
ZIjn er nog mensen die specifiek voor een bepaalde versie custom software voor de Sonoff's hebben gekozen?

Ik heb nu ESPEasy maar die ondersteund geen auto-discovery wat ik stiekem wel fijn vind. Voor mij gevoel is Tasmota een beetje de makkelijskte/beste keus?

Opties:
- ESPEasy (geen auto-discovery)
- Tasmota (incl auto-discovery)
- ESPurna (incl auto-discovery)
- ESPHome (auto-discovery?)

ESPHome ben ik helemaal niet bekend mee.. Iemand enig idee of dit voordelen kan bieden?
barrymossel schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:57:

Ook wij gebruiken een Xiaomi Round button.. Die kan meerdere acties uitvoeren (click/double click/long click). Daarmee kan het nachtlampje, normale verlichting en tv-timer ingesteld worden.

[ Voor 50% gewijzigd door renedis op 16-05-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Alles gaat hier momenteel via wifi en MQTT. Ik heb wel zo'n Zigbee2MQTT stick liggen, maar ik vermoed dat die zonder mesh niet bij de zolder gaat komen (daar slapen wij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@renedis
ESPHome kan de API van Home-Assistant aanspreken en beschikt via die weg wel degelijk over auto discovery
https://esphome.io/components/api.html

Via die weg heb je geen MQTT nodig en schakelt het zelfs nog sneller dan je van MQTT gewend bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
lolgast schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:17:
@renedis
ESPHome kan de API van Home-Assistant aanspreken en beschikt via die weg wel degelijk over auto discovery

Via die weg heb je geen MQTT nodig en schakelt het zelfs nog sneller dan je van MQTT gewend bent
Nice, daar eens in verdiepen en een ESP flashen als test. thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@renedis Dit is mijn 'test' sonoff code. Die gaat er vanuit dat je, net als bij HA, een secrets.yaml bestand hebt met daarin de wifi SSIDs en het wachtwoord. Maar die kun je er voor het gemak en testen ook even handmatig inzetten natuurlijk. Dan hoef je het wiel niet uit te vinden. Aan HA toe te voegen door via "Integraties" esphome te kiezen en als url esphometest.local in te typen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
substitutions:
  device_name: esphometest

esphome:
  name: ${device_name}
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_pwd

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: GPIO0
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    name: "${device_name}_button"
    on_press:
      - light.toggle: ${device_name}_light

output:
  - platform: gpio
    pin: GPIO12
    id: relay

light:
  - platform: binary
    name: "${device_name}_light"
    id: ${device_name}_light
    output: relay

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb maar een stel ESP-01's besteld om daar wat mee te gaan kloten. Denk dat dat het makkelijkst en goedkoopst is. Dat ESPHome moet ik toch een keer gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

@renedis

Op wat voor hardware zie je dan verschillen eigenlijk?
Op mijn NUCje gaat het om milliseconden verschil. Nu niet iets wat ik ook maar op wat voor manier merk.

Via MQTT kan ik ook schakelaars buiten mijn netwerk koppelen en bedienen en kan ik devices aan elkaar koppelen buiten hass om. Net als met z-wave en zigbee kan.

Zal niet voor iedereen relevant zijn natuurlijk, maar voor mij een voorwaarde. MQTT(S) staat bij mij toch al open om LoRa sensoren (TheThingsNetwork) te koppelen, dus dat zigbee2mqtt en Tasmota daar ook meteen gebruik van maken was geen probleem.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
Nou toch een beetje uitstel van executie voor NEST bezitters :

https://www.home-assistan.../05/08/nest-data-bye-bye/

maw: mensen die al een developer account hebben houden deze ook en blijven dus toegang houden tot de API. Nieuwe accounts worden niet meer toegestaan.

Ik denk toch dat ik alsnog mn nest thermostaat op MP laat staan en voor een andere oplossing ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DvD77 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:52:
Nou toch een beetje uitstel van executie voor NEST bezitters :

https://www.home-assistan.../05/08/nest-data-bye-bye/

maw: mensen die al een developer account hebben houden deze ook en blijven dus toegang houden tot de API. Nieuwe accounts worden niet meer toegestaan.

Ik denk toch dat ik alsnog mn nest thermostaat op MP laat staan en voor een andere oplossing ga.
Het is in ieder geval iets, en als het hass lukt om partner te worden kan het zomaar zijn dat je het nog langer kan gebruiken.

De typefout vind ik wel grappig:
Works with Nest

Je bent blijkbaar een aso als je de integratie wilt behouden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

iMars

Full time prutser

renedis schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:10:
ZIjn er nog mensen die specifiek voor een bepaalde versie custom software voor de Sonoff's hebben gekozen?

Ik heb nu ESPEasy maar die ondersteund geen auto-discovery wat ik stiekem wel fijn vind. Voor mij gevoel is Tasmota een beetje de makkelijskte/beste keus?

Opties:

ESPHome ben ik helemaal niet bekend mee.. Iemand enig idee of dit voordelen kan bieden?

[...]

Ook wij gebruiken een Xiaomi Round button.. Die kan meerdere acties uitvoeren (click/double click/long click). Daarmee kan het nachtlampje, normale verlichting en tv-timer ingesteld worden.
Ik maak sinds kort gebruik van ESPHome en dat werkt echt SUPER! Alleen de naam van je device toevoegen en daarna werkt her gelijk.
@renedis

QFT!

[ Voor 16% gewijzigd door iMars op 16-05-2019 19:25 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:11
Mars Warrior schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:06:
[...]

Het is in ieder geval iets, en als het hass lukt om partner te worden kan het zomaar zijn dat je het nog langer kan gebruiken.

De typefout vind ik wel grappig:
[Afbeelding: Works with Nest]

Je bent blijkbaar een aso als je de integratie wilt behouden :X
Ik zie dat ze aangeven dat vanaf eind augustus geen nieuwe aanmeldingen meer accepteren, maar als ik inlog op de website van nest, dan kan ik geen apparaat toevoegen en krijg ik dus ook geen ID's die ik nodig heb om dit te activeren in Home Assistant :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:57
Heeft iemand de nieuwe Essent sensor al geprobeerd? Ik krijg hem niet aan de praat in 0.93.

Platform not found: sensor.essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mystic_Vamp schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:52:
Heeft iemand de nieuwe Essent sensor al geprobeerd? Ik krijg hem niet aan de praat in 0.93.

Platform not found: sensor.essent
Misschien dat de dependencies nog niet geladen zijn. Probeer eens een Home Assistant restart of een reboot.

Gebeurt ook vaker bij een update van openzwave

[ Voor 43% gewijzigd door Hmmbob op 16-05-2019 22:48 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 18:06:
[...]
Kan via cloud dus prima.

Dat Google niet wil dat Nest accounts met toegang tot camera's op grote schaal gemaakt worden snap ik vanuit zakelijk perspectief wel. Dat is gewoon een groot risico op reputatieschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
RiCk schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:52:
Ik heb een automation gebouwd die triggert op een binary_sensor (deursensor) die van off naar on gaat.
Zit nog wel een conditie in, maar hij behoort lamp aan te zetten tussen zonsondergang en opgang.

Meestal werk ik aan het systeem (is van oom) op afstand. Nu wil ik die automation even testen....
Kan ik die binary_sensor niet op afstand even van state veranderen?
Kun je geen switch/schakelaar aanmaken waarmee je hem aan en uit zet?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Nou dan beste medetweakers, het heeft even geduurd maar hier zijn de links dan eindelijk.

https://community.home-as...-0-94-x-compatible/117086

https://github.com/jimz011/homeassistant

Geïnspireerd door Apples Homekit hopelijk kan iemand er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.93.1:
Fix Hassio-version for Azure Pipelines (@pvizeli - #23895)
Update Honeywell warning (@balloob - #23913) (honeywell docs)
Switch media player to SWITCH type (@elupus - #23914) (google_assistant docs)
Fix problem with cameras that don’t support time (@karlkar - #23924) (onvif docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Hoe werken de mensen met Android hier eigenlijk? Heb een iPhone maar ben aan het overwegen om over te stappen naar Android. Helaas is er nog geen officiële HA app beschikbaar, dus ben aan het zoeken hoe ik de zaken op Android kan regelen.

- Notifications: Via HTML 5 VAPID?
- Actionable Notifications: HA Notifiy gebruiken? https://github.com/Crewski/HANotify
- Location tracking: Zou ik via de bestaande Tado loction tracker voor thuis kunnen doen. Echter gebruik ik ook automations voor bijv. Waze om reistijden te berekenen. Owntracks zou ook kunnen, maar dat schijnt veel batterij te kunnen vreten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thoit Notificaties doe ik via Telegram, dus device onafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thoit De Tado location heb ik ook gebruikt, maar die vond ik erg traag.
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Ik ben inmiddels over op de Home Assistant app location tracking, maar dat is nog steeds iOS only volgens mij. Bluetooth ben ik mee gestopt, dat leverde me meer werk op dan het meerwaarde bood over de al bestaande mogelijkheden vond ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thoit schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:27:
Hoe werken de mensen met Android hier eigenlijk? Heb een iPhone maar ben aan het overwegen om over te stappen naar Android. Helaas is er nog geen officiële HA app beschikbaar, dus ben aan het zoeken hoe ik de zaken op Android kan regelen.

- Actionable Notifications: HA Notifiy gebruiken? https://github.com/Crewski/HANotify
- Location tracking: Zou ik via de bestaande Tado loction tracker voor thuis kunnen doen. Echter gebruik ik ook automations voor bijv. Waze om reistijden te berekenen. Owntracks zou ook kunnen, maar dat schijnt veel batterij te kunnen vreten.
Actionable notifications via HTML5 (zie dit gedeelte van mijn config).

Tracking via Owntracks webhooks (geen last van batterijdrain) en BT rondom huis, voornamelijk omdat mijn vrouw geen owntracks wil hebben. BT en owntracks zijn gekoppeld om elkaar te updaten (klik)

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 17-05-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:05
Lifelogger schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 22:55:
[...]

Kun je geen switch/schakelaar aanmaken waarmee je hem aan en uit zet?
Ja, dat zou kunnen, maar daar simuleer ik dan de trigger niet mee.
Kan de trigger veranderen uiteraard voor een switch/schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
Ik heb een alarmsysteem die op basis van verschillende sensoren getriggert wordt.
Nu wil ik dat als men de hal OF garage betreed (2 verschillende sensoren, natuurlijk) die lamp laat knipperen om de lamp AAN te laten.

Moet ik dan de automation scheiden of kan ik dat met iets anders slims regelen?

[ Voor 4% gewijzigd door RiCk op 17-05-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
RiCk schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:17:
Ik heb een alarmsysteem die op basis van verschillende sensoren getriggert wordt.
Nu wil ik dat als men de hal OF garage betreed (2 verschillende sensoren, natuurlijk) die lamp laat knipperen om de lamp AAN te laten.

Kan met or in conditions

https://www.home-assistant.io/docs/automation/condition/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:55:
[...]

Actionable notifications via HTML5 (zie dit gedeelte van mijn config).

Tracking via Owntracks webhooks (geen last van batterijdrain) en BT rondom huis, voornamelijk omdat mijn vrouw geen owntracks wil hebben. BT en owntracks zijn gekoppeld om elkaar te updaten (klik)
Dat leek me handig, maar ik krijg het zo niet aan de praat. Ik vermoed dat het aan pywebpush ligt, wat dus geinstalleerd moet worden als je hass.io niet gebruikt.
Ik gebruik dus HA via docker, maar hoe installeer je pywebpush dan, zodat het blijft staan bij een update?

Je moet bij de HA user waarmee je bent ingelogd een slider omzetten. En dan werkt het inderdaad :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jelte op 17-05-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 14:32
@jimzz Ik zie dat je wake_on_lan gebruikt om pc's aan en uit te zetten. Mag ik vragen hoe je de pc's uitschakeld met een shell_command? Dit heb ik al eens geprobeerd, maar het is mij nooit gelukt om mijn Windows 10 pc uit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat kan in de automation met een template. Ik gebruik ze zelf niet, maar zoek in dit topic eens op de term trigger.entity_id, dan zou je de juiste posts moeten vinden. Ikzelf zou daar twee losse automations voor gemaakt hebben - dat vind ik zelf makkelijker/fijnmaziger. Net wat je kiest natuurlijk.

Edit: ik merk dat zoeken op de term niet heel handig gaat, de search maakt er twee losse termen van.

Maar dit principe dus: https://www.home-assistan...ing/#trigger-state-object

Praktijkvoorbeeld wat de search wél wist te vinden: RudolfR in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 17-05-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Als Domoticz-gebruiker heb ik besloten te gaan experimenteren met HA om te kijken of dat wat voor mij is, maar ik kom nog niet echt ver. Hopelijk kunnen jullie mij een paar tips geven.
Ik heb eerst geprobeerd Hassbian te installeren op mijn RPi 3B. Twee keer via wifi en Eén keer bedraad. Maar hoe lang ik ook wacht, geen HA. Het lukt wel om met ssh naar de Pi te gaan en dan installer handmatig te starten, maar er komt geen HA. Wel staan er na het starten van die installer een aantal extra bestanden op de Pi, maar starten van de webinterface gebeurt dus niet.
Toen heb ik het geprobeerd met hass.io. Dat gaat een stuk beter: na zo'n 10 minuten staat alles erop en start de webinterface. Toen ik echter probeerde om bijvoorbeeld de database naar een USB-stick te verhuizen bleek dat ik met geen mogelijkheid buiten de container kan komen. Ook niet ideaal dus.
Het liefst zou ik Hassbian hebben draaien, omdat je dan je Linux zelf in de hand hebt. Maar omdat e.e.a. niet wil starten heb ik ook geen idee wat ik fout doe.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Heb je eens een andere installer geprobeerd van Hassbian? Bij Hassio kan je inderdaad niet buiten de container komen, tot nu toe is het bij mij bijna nooit voorgekomen dat ik dit miste.

De eerste keer dat ik HA installeerde lukte het ook voor geen meter, en na een andere installer getest te hebben werkte dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Thoit schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 13:37:
Heb je eens een andere installer geprobeerd van Hassbian? Bij Hassio kan je inderdaad niet buiten de container komen, tot nu toe is het bij mij bijna nooit voorgekomen dat ik dit miste.

De eerste keer dat ik HA installeerde lukte het ook voor geen meter, en na een andere installer getest te hebben werkte dit.
Kan ik natuurlijk proberen, want ik heb alleen de installer van HA zelf geprobeerd. Waar vind ik die andere installer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 11:23
Is het mogelijk om handmatig met ui-lovelace.yaml te werken en dan ook de mogelijkheid om via de website kleine aanpassingen te doen?

Mjin ui-lovelace.yaml pakt hij niet op maar ik kan wel van uit de website bewerken, dus wordt dat denk ik opgeslagen .storage? Liefst bewerk ik handmatig.

Heb al tijden de LL overstap proberen uit te stellen. Maar ik heb nu een eigen ui-lovelace.yaml maar kennelijk zit ik in "storage" mode. Hoe verander ik dit???

oplossing:
YAML:
1
2
lovelace:
  mode: yaml

leuk puzzelen blijft het.

[ Voor 30% gewijzigd door trekker22 op 17-05-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Thoit schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:27:

Voor notificaties gebruik ik Pushbullet of de Telegram Chatbot (via webhooks).

Voor locatietracking maak ik gebruik van Owntracks (via de ZanZito-app), geen last van battery-drain en maak ik gebruik van Tasker voor het zenden van informatie via MQTT naar mijn HA. Voor één van de Waze-reistijden maak ik gebruik van een variabele voor de begin coördinaten die op basis van een sensor wordt bepaald (die wordt gestuurd afhankelijk van de laatste wifi waarop ik ben ingelogd (huis vriendin of werk).

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

Wanneer meerdere triggers dezelfde action moeten afvuren kun je dit in één automation doen (multiple triggers)

In het action-deel kun je dan met een template de status bepalen van de lampen en zorgen dat ze gaan knipperen en daarna blijven branden.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 11:23
leuk wel dat LoveLace als je van de oude UI afkomt. Die Glancecard is mooi om je lampen in te groeperen, maar kan ik bovenaan zeker geen Toggle maken voor alle items aan/uit in die groep?

Met de oude UI had ik Woonkamer met daarlangs een toggle en daaronder de 5 items die bij de groep horen en die kon ik individueel togglen.

Want in praktijk komt een hele woonkamer togglen vaker voor dan een los lampje...

Hmm die glance card is voor lampen toch niet zo ideaal, kan bij een toggle als default weer niet makkelijk de brightness etc instellen.

Is er iets wat de glance card combineert met de light card?

EDIT voor hele groep lampen in 1 kamer kan ik beter dus gewoon entities card gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door trekker22 op 17-05-2019 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
lolgast schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:11:
@Thoit De Tado location heb ik ook gebruikt, maar die vond ik erg traag.
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Ik ben inmiddels over op de Home Assistant app location tracking, maar dat is nog steeds iOS only volgens mij. Bluetooth ben ik mee gestopt, dat leverde me meer werk op dan het meerwaarde bood over de al bestaande mogelijkheden vond ik.
Waarom combineer je de trackers niet in een person entity? Ik gebruik 3 trackers (Tado, iOS HA app en router) de staat verandert zodra de meerderheid een bepaalde staat af geeft. Dus als er 2 trackers zeggen dat je niet thuis bent dan pas ben je niet thuis en vice versa. Voordeel hiervan is dat wanneer 1 tracker faalt je nog reserve hebt. Nadeel is enkel als je van huis weg gaat. Het veranderen van home naar not_home duurt langer met meerdere trackers. Bij aankomst dan weer niet en is ie sneller dan een enkele tracker.

Wat ik gedaan heb is mijn automations bij weggaan op de accuraatste tracker gezet en de rest op een person entity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jimzz Dat heb ik ook gehad. Tado + iOS app + custom Wifi component. Maar eigenlijk was de iOS app altijd degene die als eerste bijgewerkt was. En het gaat bij mij niet om het inschakelen van apparaten als ik thuiskom, daarvoor heb ik een sensor op het slot van de achterdeur en bewegingssensoren. Hier wordt thuis/afwezig vooral gebruikt om wel of geen melding te krijgen als bijvoorbeeld de was klaar is. En als de planten water nodig hebben krijg je een bericht bij thuiskomst. In de praktijk krijg ik die melding altijd als ik nog in de auto zit onder de carport.

Tijd geleden gekozen om het custom component eruit te slopen en de device_tracker van Tado ook niet meer te gebruiken dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
stefanroelofs schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:40:
@jimzz Ik zie dat je wake_on_lan gebruikt om pc's aan en uit te zetten. Mag ik vragen hoe je de pc's uitschakeld met een shell_command? Dit heb ik al eens geprobeerd, maar het is mij nooit gelukt om mijn Windows 10 pc uit te krijgen.
Eerst een bestandje aanmaken genaamd shell_command.yaml

Dan in configuration.yaml refereren daarnaar:
shell_command: !include shell_command.yaml

Dan zorgen dat rpc mogelijk is op je computer:
https://www.google.it/amp...-restart-windows-pcs/amp/
(Je hoeft alleen de configuration stappen te doorlopen, dat is de eerste kop!)

Dan maak je een command aan in je shell_command.yaml

turn_off_pc: net rpc shutdown -t 1 -f -I 192.168.0.xx -U USERNAME%PASSWORD

Achter de -t kun je de tijd aanpassen (geeft gebruikers de tijd om bestanden op te slaan na het geven vh commando, standaard is 60 seconden)

Dan als laatste, zorgen dat je een switch hebt:
- platform: wake_on_lan
mac_address: "MAC_HIER"
name: PC van #NAAM HIER
host: "192.168.0.xx"
turn_off:
service: shell_command.turn_off_pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
lolgast schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:28:
@jimzz Dat heb ik ook gehad. Tado + iOS app + custom Wifi component. Maar eigenlijk was de iOS app altijd degene die als eerste bijgewerkt was. En het gaat bij mij niet om het inschakelen van apparaten als ik thuiskom, daarvoor heb ik een sensor op het slot van de achterdeur en bewegingssensoren. Hier wordt thuis/afwezig vooral gebruikt om wel of geen melding te krijgen als bijvoorbeeld de was klaar is. En als de planten water nodig hebben krijg je een bericht bij thuiskomst. In de praktijk krijg ik die melding altijd als ik nog in de auto zit onder de carport.

Tijd geleden gekozen om het custom component eruit te slopen en de device_tracker van Tado ook niet meer te gebruiken dus :)
Ah ja, ik gebruik de tado’s eigenlijk omdat ik een berg zones gebruik, en de ios app dan niet ‘not_home’ aangeeft maar de zone waar ik me bevind. Lastiger te automatiseren, dus de Tado’s gebruik ik meer om aan te geven wanneer iets mag gebeuren als ik niet thuis ben, niet wanneer ik in een bepaalde zone zit. Al heb ik dit in t begin gemaakt toen ik begon met HA en zou t nu denk ik makkelijk anders kunnen doen, maar de failsafe is t grootste voordeel. Ik gebruik een tijdje de beta app (en die is echt fijn) maar helaas is t een beta en er zijn nogal wat dagen geweest dat de tracker gewoon niet werkte in de HA app. Inmiddels is dat opgelost, maar toen had ik nog de tado’s die als backup werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jimzz Misschien denk ik te simpel, maar daarvoor kun je toch het volgende gebruiken
YAML:
1
{% if trigger.to_state.state != 'home' %}
Ik heb ook tijden met allemaal moeilijke code gewerkt en alles willen definiëren, maar tegenwoordig doe ik het met zo min mogelijk tekst (en NR, maar daarvoor geldt dezelfde denkwijze) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Oke, kijk ik er nou overheen?

Sinds 0.93 gaat het plots fout met mijn evohome. Is er soms een breaking change waar k overheen kijk?
Ik kan wel gewoon met mijn gegevens via de webpagina inloggen

Deze error, en er is echt nix veranderd in mijn wachtwoord. ;
setup(): Failed to authenticate with the vendor's server. Check your username and password are correct. Resolve any errors and restart HA. Message is: Unable to obtain an Access Token, hint: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN""http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<HTML><HEAD><TITLE>Service Unavailable</TITLE>

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" Content="text/html; charset=us-ascii"></HEAD>

<BODY><h2>Service Unavailable</h2>

<hr><p>HTTP Error 503. The service is unavailable.</p>

</BODY></HTML>

edit ; laat maar. Ingelogd via de webpagina, ha herstart en nu wordt het wel gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 17-05-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In 93.1 ineens de volgende melding van de Homekit plugin.
You have exceeded the device limit, which might cause issues. Consider using the filter option.
101 items geef ik door via Homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat een nieuwe waarschuwing is omdat er dan dus geen 101 devices daadwerkelijk in Homekit doorgegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Op https://www.home-assistant.io/components/homekit/ staan in ieder geval al tijden dat 100 de limiet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
Iemand ook problemen met het de sensor SynologyDSM? https://www.home-assistant.io/components/synologydsm/

Na upgrade van 0.93 werkt deze niet meer, zo te zien in de changelogs is er niets gewijzigd.

Als ik de HA log kijk zie ik dit:
2019-05-18 08:02:29 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Future exception was never retrieved
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/src/app/homeassistant/components/synologydsm/sensor.py", line 107, in run_setup
for volume in config.get(CONF_VOLUMES, api.storage.volumes):
TypeError: 'NoneType' object is not iterable

[ Voor 89% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-05-2019 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50

dof

renedis schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:10:

Opties:

Ongeveer een 1,5 jaar Tasmota op m'n Sonoff's gebruikt, maar ben nu alles aan het overzetten naar Esphome. Waarom, zie m'n redenen hier

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik lees veel over de nodemcu en allerlei toffe sensoren etc. Maar waar haal ik die het slimst?
Op Aliexpress zie ik veel V3 boardjes, maar volgens de nodemcu specificaties bestaan die eigenlijk niet. En deze pagina zegt dat de V3 zelfs groter is dan de V2. En dat de Amica boardjes het beste zijn, maar die hebben ze dan weer niet bij Aliexpress. Ik zie ze wel bij Amazon maar daar zijn ze natuurlijk weer duurder dan (de V3) bij Aliexpress.

En wat is slim wat betreft sensoren?

En ik heb wat nodig om die dingen met esphome te flashen in eerste instantie. Is er ergens een mooie bundel te vinden?

* Bomen * Bos *

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 18-05-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
dof schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Ongeveer een 1,5 jaar Tasmota op m'n Sonoff's gebruikt, maar ben nu alles aan het overzetten naar Esphome. Waarom, zie m'n redenen hier
Als ik hier een Sonoff toevoeg in het netwerk, met tasmota, komt deze direct in Home Assistant? Dus snap niet zo goed wat je bedoeld met herstart?

Die MQTT broker heb ik toch al en daarbij gebruik ik een aangepaste firmware, zodat de settings met flashen er gelijk inzitten (allereerste flash). Alleen hostname aanpassen + naam device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Ik zit weer eens te stoeien met templates en kom er helaas niet uit. Verschillende dingen geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.

Ik monitor mijn Synology NAS. Daarvoor gebruik ik de SynologyDSM sensor. Ik kan de harddisk status daarmee ook uitlezen. Ik krijg nu alleen "normal" terug. Ik zou het graag willen omzetten in Nederlands, omdat ik voor de rest ook Nederlands gebruik aan de voorkant van het systeem.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: template
    sensors: 
      status_sda:
        value_template: >-
          {% if state('sensor.status_sda.state', 'normal') %}
            Normaal
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}

Maar wat ik ook invul in het if statement, het werkt niet. Ik kom altijd in de else uit. Ik heb al is_state gebruikt, status_sda.state, sensor.status_sda.state, etc. Het lukt met gewoon niet.

Wie kan mij vertellen wat ik wel moet gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Lifelogger schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:01:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors: 
      status_sda:
            Normaal
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}

Maar wat ik ook invul in het if statement, het werkt niet. Ik kom altijd in de else uit. Ik heb al is_state gebruikt, status_sda.state, sensor.status_sda.state, etc. Het lukt met gewoon niet.
Heb je ook al is_state geprobeerd zonder de .state?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors: 
      status_sda:
          {% if is_state('sensor.status_sda', 'normal') %}
            Normaal
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}

Jelte schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:27:
En ik heb wat nodig om die dingen met esphome te flashen in eerste instantie. Is er ergens een mooie bundel te vinden?
De meeste vragen kan ik je ook niet mee helpen. Maar wat ik wel weet is dat de NodeMCU bordjes alles bevatten om er makkelijk mee te werken. Dit betekent voornamelijk de (micro) USB poort waardoor de ESP die erop zit van stroom wordt gevoed, maar daarnaast kan die daarmee ook direct via USB geflasht worden.

Als je echt voor een NodeMCU bordje gaat kun je deze
dus rechtstreeks op een computer aansluiten en flashen. Ga je echter voor een losse ESP8266 of ESP32, zoals ook op het NodeMCU bordje zit, heb je wel een apart stukje hardware nodig voor het flashen (zijnde een USB 'stick' met daarop een USB naar serial converter en nog wat extra dingetjes, waar je de losse ESP vervolgens op zet).

Overigens heb je ook nog de Wemos D1 (mini, en volgens mij nog wat modellen). Ook die bevatten een ESP8266 en meteen een micro-USB aansluiting voor het flashen. Qua werking dus min of meer gelijk aan de NodeMCU bordjes. Maar volgens mij is de Wemos D1 mini meestal iets goedkoper. Dit doordat deze ik meen iets minder aansluitingen/GPIO pins heeft, maar daardoor ook iets compacter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
Ik blijf een melding krijgen dat mijn YAML niet klopt: een dubbele condition op 14 en 15.
Dat klopt ook: want het alarm moet uitgeschakeld staan EN het moet tussen sunset OR sunrise zijn.
Wat zie ik over mijn hoofdje?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- id: lct_hallamp_detectie_aan
  alias: 'Licht: Hallamp AAN bij detectie'
  initial_state: true
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.neo_hal_pirsensor
    from: 'off'
    platform: state
    to: 'on'
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: 'alarm_control_panel.gmha_alarm'
        state: 'disarmed'
      - condition:
        condition: or
        conditions:
          - condition: sun
            after: sunset
            before: sunrise
  action:
    service: light.turn_on
    entity_id: light.map_hal_1_dubbel_switch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
lolgast schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:09:
En de wemos is een 5v device, de nodemcu moet met 12v gevoed worden :)
Ook NodeMCU werkt gewoon op 5V van de USB aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
RiCk schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:17:
Ik blijf een melding krijgen dat mijn YAML niet klopt: een dubbele condition op 14 en 15.
Dat klopt ook: want het alarm moet uitgeschakeld staan EN het moet tussen sunset OR sunrise zijn.
Wat zie ik over mijn hoofdje?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- id: lct_hallamp_detectie_aan
  alias: 'Licht: Hallamp AAN bij detectie'
  initial_state: true
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.neo_hal_pirsensor
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: 'alarm_control_panel.gmha_alarm'
        state: 'disarmed'
      - condition:
        conditions:
            after: sunset
            before: sunrise
  action:
    service: light.turn_on
    entity_id: light.map_hal_1_dubbel_switch
YAML:
1
2
      - condition:

Op die eerste regel moet je de or plaatsen en die tweede regel kan dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Lifelogger schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:01:
Ik zit weer eens te stoeien met templates en kom er helaas niet uit. Verschillende dingen geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.

Ik monitor mijn Synology NAS. Daarvoor gebruik ik de SynologyDSM sensor. Ik kan de harddisk status daarmee ook uitlezen. Ik krijg nu alleen "normal" terug. Ik zou het graag willen omzetten in Nederlands, omdat ik voor de rest ook Nederlands gebruik aan de voorkant van het systeem.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors: 
      status_sda:
            Normaal
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}

Wie kan mij vertellen wat ik wel moet gebruiken?
@Lifelogger Werkt jouw Synology sensor nog met 0.93? Kun je eens jouw config posten voor het Synology deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jelte schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:27:
Ik lees veel over de nodemcu en allerlei toffe sensoren etc. Maar waar haal ik die het slimst?
Op Aliexpress zie ik veel V3 boardjes, maar volgens de nodemcu specificaties bestaan die eigenlijk niet. En deze pagina zegt dat de V3 zelfs groter is dan de V2. En dat de Amica boardjes het beste zijn, maar die hebben ze dan weer niet bij Aliexpress. Ik zie ze wel bij Amazon maar daar zijn ze natuurlijk weer duurder dan (de V3) bij Aliexpress.
@Jelte

Ik vind Witty Cloud bordjes het fijnst, zijn ook een van de goedkopere. Heb er denk ik al 100 gehad (ook voor workshops). Die kun je wel op Ali Express bestellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 18-05-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Vaevictis_ ik zie dat die uit twee delen bestaat met beide een micro USB aansluiting. Op deze pagina lees ik dat je één deel alleen nodig hebt bij het flashen. Is dat andere deel dan ook los te verkrijgen?
Niet via de link naar AliExpress op bovengenoemde pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Jelte schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:29:
@Vaevictis_ ik zie dat die uit twee delen bestaat met beide een micro USB aansluiting. Op deze pagina lees ik dat je één deel alleen nodig hebt bij het flashen. Is dat andere deel dan ook los te verkrijgen?
Niet via de link naar AliExpress op bovengenoemde pagina.
@Jelte Nee je krijgt die twee delen altijd bij de Witty Cloud. Op het onderste deel zit de CH340 serieele interface, die kun je na het programmeren eraf halen. Dus bij 100 stuks heb je 100 van die onderkantjes over :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Vaevictis_ dat is zonde. Jammer dat dat zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RobertMe schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:48:
[...]

Heb je ook al is_state geprobeerd zonder de .state?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    sensors: 
      status_sda:
          {% if is_state('sensor.status_sda', 'normal') %}
            Normaal
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}
Ja. Als ik dan een Else er achter plaats, komt hij in de else terecht. De if pakt dan dus niet. Als ik de else weg laat, krijg ik een "Unknown" terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Vaevictis_ schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:00:
[...]

@Lifelogger Werkt jouw Synology sensor nog met 0.93? Kun je eens jouw config posten voor het Synology deel?
Hier werkt het nog prima. Ik heb dit in mijn config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: synologydsm
    host: 192.168.0.10
    username: !secret synology_user
    password: !secret synology_pass
    ssl: false
    port: 5000
    monitored_conditions:
      - cpu_total_load
      - memory_real_usage
      - disk_status
      - volume_percentage_used

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Vorkie schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:58:
[...]

Als ik hier een Sonoff toevoeg in het netwerk, met tasmota, komt deze direct in Home Assistant? Dus snap niet zo goed wat je bedoeld met herstart?

Die MQTT broker heb ik toch al en daarbij gebruik ik een aangepaste firmware, zodat de settings met flashen er gelijk inzitten (allereerste flash). Alleen hostname aanpassen + naam device.
Ik bedoel dat devices geconfigureerd voor 'discovery' worden gezien na herstart van HA (netdisco routines). Maar devices geconfigureerd via ESPhome zijn meteen in HA 'Integrations' te zien en dan ook meteen als entiteiten in HA aanwezig, zonder HA herstart. Nou zal mqtt discovery vast ook wel via herstart van mqtt broker geforceerd worden, bedenk ik me nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Ik probeer Mosquitto ingesteld te krijgen om ook met Zigbee2MQTT te beginnen. Helaas kom ik er na uren proberen en vooral lezen niet uit. MQTT aan integrations toevoegen wil maar niet lukken.

Onderstaande is gedaan:

--------- Hassio addon installeren ----------------
in Hassio is de addon Mosquitto MQTT Broker geïnstalleerd. ACL (bestanden acl.conf en accesscontrollist zijn handmatig aangemaakt volgens instructies). Deze staan in /share/mosquitto

Mosquitto instellingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
  "logins": [
    {
      "username": "mosquser",
      "password": "mosqpass"
    }
  ],
  "anonymous": true,
  "quiet_logs": true,
  "customize": {
    "active": true,
    "folder": "mosquitto"
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

ACL.conf
code:
1
acl_file /share/mosquitto/accesscontrollist

accesscontrollist
code:
1
2
user [mosquser]
topic #

--------- User voor MQTT aanmaken ----------------
Nieuwe user voor mqtt aangemaakt onder configuration -> users. Deze is ingegeven in de mosquitto instellingen en de username is opgenomen in de acl.conf.

--------- MQTT connecten met Hassio ----------------
Ik probeer via configuration -> integrations, MQTT toe te voegen. Maar wat ik ook probeer, er kan niet een connectie met de broker gemaakt worden. Beide manieren (autodiscovery en via plusje MQTT aanklikken en handmatig gegevens invullen* lukt niet)

*Bij handmatig mqtt connecten is als broker: localhost, core-mosquitto, ip-adres geprobeerd.

Bij handmatig mqtt connecten, zie ik in de log van mosquitto onderstaande:

[INFO] found mosquser on local database
1558223494: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
1558223495: New connection from 192.168.178.38 on port 1883.

Bij automatisch met mqtt connecten, zie ik in de mosquitto-log onderstaande.

1558224112: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[INFO] found homeassistant on local database
1558224113: Socket error on client <unknown>, disconnecting.

nb: homeassistant on local database zie ik niet terug als user! Ook geen systeem user.

--------- Configuration.yaml ----------------
In mijn configuration.yaml staat niets aangaande MQTT. Juist omdat dit via configuration -> integrations dient te lopen. De Discovery-component heb ik ook afwisselend uit- en aan gehad, om te kijken of dit verschil maakte.

--------- Algemene info ----------------
De meest recente versie van Hassio draait op een RPI 3B.
Addons die draaien: Nginx, DuckDNS, Samba en Mosquitto

Wie hier raad mee weet mag een gil geven. I'm out of possibilities :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Lifelogger schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:39:
[...]

Hier werkt het nog prima. Ik heb dit in mijn config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - platform: synologydsm
    host: 192.168.0.10
    username: !secret synology_user
    password: !secret synology_pass
    ssl: false
    port: 5000
    monitored_conditions:
      - cpu_total_load
      - memory_real_usage
      - disk_status
      - volume_percentage_used
@Lifelogger Bedankt, mijn config is exact hetzelfde nog iets meer monitored_conditions maar ook met jouw config werkt het niet. Jij draait dan geen docker container met 0.93?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
dof schreef op zondag 19 mei 2019 @ 00:15:
[...]

Ik bedoel dat devices geconfigureerd voor 'discovery' worden gezien na herstart van HA (netdisco routines). Maar devices geconfigureerd via ESPhome zijn meteen in HA 'Integrations' te zien en dan ook meteen als entiteiten in HA aanwezig, zonder HA herstart. Nou zal mqtt discovery vast ook wel via herstart van mqtt broker geforceerd worden, bedenk ik me nu.
Op het moment dat ik een device aanmeld bij de Mosquitto MQTT broker, wordt deze direct als entiteit in HA gezet, geen herstart nodig. Idem voor Zigbee2MQTT devices. :)

Dus weinig werk aan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sinds kort heb ik een Shelly 2.5 in gebruik. Aangesloten en geconfigureerd volgens de officiele app en vervolgens via MQTT naar Home Assistant geconfigureerd.

Ik merk echter dat de verbinding lijkt weg te vallen? Ik kan hier verder geen aanleiding voor vinden in de logging helaas, maar ik kan dan de Shelly (die als Roller Shutter is geconfigureerd) niet meer schakelen. Via de Shelly webinterface nog wel, en als ik bij de MQTT config op save klik werkt het ook weer vanuit HA.

Iemand ervaring mee?

Opgelost door het volgende op te nemen in automations.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: 'Shellies Announce'
  trigger: 
    - platform: homeassistant 
      event: start 
  action: 
    - service: mqtt.publish 
      data: 
        topic: shellies/command 
        payload: announce

[ Voor 22% gewijzigd door Beekforel op 19-05-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
StephanO1990 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 02:11:
Ik probeer Mosquitto ingesteld te krijgen om ook met Zigbee2MQTT te beginnen. Helaas kom ik er na uren proberen en vooral lezen niet uit. MQTT aan integrations toevoegen wil maar niet lukken.
Ik snap je precies. Ik krijg het ook niet aan de praat, daardoor moet ik mijn xiaomi hub blijven gebruiken. Die is nou ook iet echt stabiel.

Ik val al stil bij het instellen. handleiding is echt niet voor noobs geschreven.

Ik draai HASS.io in een docker op mijn NUC

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 19-05-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Vaevictis_ schreef op zondag 19 mei 2019 @ 06:34:
[...]

@Lifelogger Bedankt, mijn config is exact hetzelfde nog iets meer monitored_conditions maar ook met jouw config werkt het niet. Jij draait dan geen docker container met 0.93?
Ik draai hass.io op een Raspberry pi. Een standaard image. Ik heb geen eigen docker installatie. Dat zal het verschil zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
maartend schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:09:
[...]

Ik snap je precies. Ik krijg het ook niet aan de praat, daardoor moet ik mijn xiaomi hub blijven gebruiken. Die is nou ook iet echt stabiel.

Ik val al stil bij het instellen. handleiding is echt niet voor noobs geschreven.
Geen idee, ik gebruik docker i.c.m. Mosquitto en CloudMQTT integratie is 1x opnemen in de configuratie en dan werkt het. Erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:26

Patrick89

PSN : Gamesource

Welk deel heb je wel voor elkaar..
Portainer ook geïnstalleerd? Handig voor logging.

Vorige week de installatie zelf nog opnieuw kunnen doen! Was idd uitzoeken maar wel gelukt.
[...]

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick89 op 19-05-2019 09:31 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Patrick89 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:30:
Welk deel heb je wel voor elkaar..
Portainer ook geïnstalleerd? Handig voor logging.

Vorige week de installatie zelf nog opnieuw kunnen doen! Was idd uitzoeken maar wel gelukt.

[...]
Ik heb portainer draaien, maar geen idee wat ik daarmee aanmoet

En waar ik vastloop? Al bij het invoeren van de confi in Hass.io

Dit heb ik
{
"data_path": "/share/zigbee2mqtt",
"homeassistant": true,
"permit_join": true,
"mqtt_base_topic": "zigbee2mqtt",
"mqtt_server": "mqtt://192.168.2.xx",
"serial_port": "/dev/ttyACM0",
"devices": [],
"network_key": []
}

Vanaf datapath tot permit join snap ik het wel. expres op true nu.
Dan dr vraag base topic ; uitleg is dit ; Prefix for your MQTT topic (dit is dus al een geef mijn portie maar aan fikkie)
Dan de server. Ik heb het ip adres maar ingevuld van mijn mqt server, die is gewoon datgene dat ik voor Mosquitto gebruik.Maar de uitleg zegt dit ; The MQTT server address. Make sure you include the protocol.
(ook hier komt fillie om dehoek)
En dan deserial port. geprobeert uit te vogelen hoe ik daar met mijn NUC achter kan komen. Totaal geen idee.

Ergo, ik loop al in het begin vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
In het verleden had ik een stukje code lopen om na 24uur één van onze device trackers naar vakantie modus te zeggen. Nu heb ik het idee dat de history maar 24 loopt vanaf het moment van nu...

Ik heb het getest met de tijd op een x aantal seconden te zetten en wanneer ik niet meer thuis ben loop ik door de transitie "Thuis -> Net Weg -> Weg en na x seconden -> Vakantie"

Iemand een idee hoe ik dat weer werkend kan krijgen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- alias: Set Persoon Vakantie
  initial_state: 'on'
  hide_entity: True
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_select.persoon1_status_dropdown
      to: 'Weg'
      for:
        hours: 24
    - platform: state
      entity_id: input_select.persoon2_status_dropdown
      to: 'Weg'
      for:
        hours: 24
  action:
    - service: input_select.select_option
      data_template:
        entity_id: >
          {% if trigger.entity_id == 'input_select.persoon1_status_dropdown' %}
            input_select.persoon1_status_dropdown
          {% else %}
            input_select.persoon2_status_dropdown
          {% endif %}
        option: Vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
[...]

Ik begrijp je. Gelukkig kan je op veel plekken goede informatie vinden. Ik kom meestal redelijk op weg, maar er is toch altijd iets wat dan net weer anders werkt dan volgens de instructie het geval is. Dat frustreert enorm. Ook het feit dat ik in het verleden altijd prima Mosquitto heb kunnen draaien en nu niet, is niet bevordelijk |:(

Maar jij zit vast in het stukje van Zigbee2MQTT. Ik zit nog vast @ Mosquitto.

We gaan gewoon weer lekker door met proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
StephanO1990 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:37:
[...]
Maar jij zit vast in het stukje van Zigbee2MQTT. Ik zit nog vast @ Mosquitto.
Ik had een hele goede visoe gevonden, zal nog eens op zoek gaan, geen idee meer hoe wat.

@StephanO1990 Hebbes, ik heb deze gebruikt, gewoon op mijn NUS. Is niet zo veel verschil

YouTube: How-To Get Started with Mosquitto MQTT Broker on a Raspberry Pi

[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 19-05-2019 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanO1990
maartend schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:55:
[...]

Ik had een hele goede visoe gevonden, zal nog eens op zoek gaan, geen idee meer hoe wat.

@StephanO1990 Hebbes, ik heb deze gebruikt, gewoon op mijn NUS. Is niet zo veel verschil

YouTube: How-To Get Started with Mosquitto MQTT Broker on a Raspberry Pi
Ja die ken ik! :) Destijds heb ik veel voor elkaar gekregen met de video's van Bruh.

Volgens mij heb ik inmiddels mijn probleem opgelost.

in de accesscontrollist had ik brackets om de username heen staan. Die heb ik verwijderd. Daarnaast in dezelfde file readwrite na topic en voor de # gezet.

code:
1
2
user mosquser
topic readwrite #

Ook heb ik de mosquitto install verdwijderd, hassio een herstart gegeven. Daarna Mosquitto opnieuw geïnstalleerd en gestart met de standaard gegevens. Toen meteen in configuration -> intregrations handmatig mqtt kunnen invullen met 192.168.x.x, username, pass en port. Sa far geen fouten!

Als ik nu Zigbee2MQTT start krijg ik onderstaande te zien. Lijkt me ok.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[Info] Configuration file found: /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml
[Info] Configuration written to /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml
2019-05-19T12:42:53: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-05-19T12:42:53: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-05-19T12:42:53: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.3.1 start /zigbee2mqtt-1.3.1
> node index.js
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:57 PM Logging to directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2019-05-19.12-42-57'
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:58 PM Starting zigbee2mqtt version 1.3.1 (commit #unknown)
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:58 PM Starting zigbee-shepherd
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:59 PM zigbee-shepherd started
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:59 PM Coordinator firmware version: '20190223'
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:59 PM Currently 0 devices are joined:
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:59 PM Zigbee: disabling joining new devices.
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:59 PM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.178.38:1883
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:42:59 PM zigbee-shepherd ready
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:43:00 PM Connected to MQTT server
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:43:00 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
  zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 12:43:00 PM MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.3.1","commit":"unknown","coordinator_firmware":20190223,"log_level":"info","permit_join":false}'

Dankjewel @maartend voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Heb ik het goed gezien dat als je custom_updater gebruikt je in je configuration.yml altijd een url moet plaatsen van de card of custom component?

Dus zo iets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
custom_updater:
  track:
    - cards
    - components
    - python_scripts
  card_urls:
    - https://raw.githubusercontent.com/peternijssen/lovelace-postnl/master/tracker.json

Zijn er ook mogelijkheden dit te doen zonder dat de card deze tracker heeft en dat ik dus geen url kan invullen?

[ Voor 18% gewijzigd door Mich op 19-05-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Vorkie schreef op zondag 19 mei 2019 @ 07:33:
[...]

Op het moment dat ik een device aanmeld bij de Mosquitto MQTT broker, wordt deze direct als entiteit in HA gezet, geen herstart nodig. Idem voor Zigbee2MQTT devices. :)

Dus weinig werk aan in ieder geval.
Hmm sorry, dan laat mijn geheugen me in de steek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 19 mei 2019 @ 13:45:
Heb ik het goed gezien dat als je custom_updater gebruikt je in je configuration.yml altijd een url moet plaatsen van de card of custom component?

Dus zo iets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
custom_updater:
  track:
    - cards
    - components
    - python_scripts
  card_urls:
    - https://raw.githubusercontent.com/peternijssen/lovelace-postnl/master/tracker.json

Zijn er ook mogelijkheden dit te doen zonder dat de card deze tracker heeft en dat ik dus geen url kan invullen?
Nee, dit werkt alleen voor de custom components/cards die dit ondersteunen en dus een URL hebben die je daar in moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
StephanO1990 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 12:46:
[...]

Dankjewel @maartend voor het meedenken!
YW.

Wat heb jij ingevuld bij de volgende stukjes?
Dan de vraag base topic ; uitleg is dit ; Prefix for your MQTT topic (dit is dus al een geef mijn portie maar aan fikkie)
Dan de server. Ik heb het ip adres maar ingevuld van mijn mqt server, die is gewoon datgene dat ik voor Mosquitto gebruik.Maar de uitleg zegt dit ; The MQTT server address. Make sure you include the protocol.
(ook hier komt fikkie om dehoek)
En dan de serial port. geprobeert uit te vogelen hoe ik daar met mijn NUC achter kan komen. Totaal geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:52:
[...]

YW.

Wat heb jij ingevuld bij de volgende stukjes?
Dan de vraag base topic ; uitleg is dit ; Prefix for your MQTT topic (dit is dus al een geef mijn portie maar aan fikkie)
(ook hier komt fikkie om dehoek)
En dan de serial port. geprobeert uit te vogelen hoe ik daar met mijn NUC achter kan komen. Totaal geen idee.
Het achterhalen van de USB Device kan lastig zijn, maar ook weer niet. Meestal is dit wel ttyACM0 als het gaat om een CC2531 USB stick.

Uitgaande van Ubuntu (Debian zal niet veel anders zijn):
Daar waar een '$' staat op de regel staat het commando dat je over moet nemen. De rest is de output van het commando!

code:
1
2
3
4
5
$ dmesg | grep tty
[    0.000000] console [tty0] enabled
[    6.070280] cdc_acm 1-3:1.0: ttyACM0: USB ACM device
[    6.078273] usb 1-2: cp210x converter now attached to ttyUSB0
[    6.300347] dw-apb-uart.1: ttyS4 at MMIO 0x91420000 (irq = 4, base_baud = 115200) is a 16550A

Je ziet zowel ttyACM0 als ttyUSB0 staan. Ik heb ook zowel een zigbee als z-wave stick in mijn NUC zitten.
Er zit iets op 1-3, oftewel Bus 001 en Device 003 en iets op 1-2, oftewel Bus 001 en Device 002.

Maar wie is nu wie?
code:
1
2
3
4
5
6
$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 004: ID 8087:0aa7 Intel Corp.
Bus 001 Device 003: ID 0451:16a8 Texas Instruments, Inc.
Bus 001 Device 002: ID 10c4:ea60 Cygnal Integrated Products, Inc. CP210x UART Bridge / myAVR mySmartUSB light
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

De naam Texas Instruments moet al bellen doen rinkelen. Die zit dus op Bus 001 en Device 003.

En kijken we nog ff wat dieper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
$ usb-devices

T:  Bus=01 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#=  1 Spd=480 MxCh= 8
D:  Ver= 2.00 Cls=09(hub  ) Sub=00 Prot=01 MxPS=64 #Cfgs=  1
P:  Vendor=1d6b ProdID=0002 Rev=04.15
S:  Manufacturer=Linux 4.15.0-47-generic xhci-hcd
S:  Product=xHCI Host Controller
S:  SerialNumber=0000:00:15.0
C:  #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=e0 MxPwr=0mA
I:  If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub  ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub

T:  Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=01 Cnt=01 Dev#=  2 Spd=12  MxCh= 0
D:  Ver= 1.10 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS=64 #Cfgs=  1
P:  Vendor=10c4 ProdID=ea60 Rev=01.00
S:  Manufacturer=Silicon Labs
S:  Product=CP2102 USB to UART Bridge Controller
S:  SerialNumber=0001
C:  #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=80 MxPwr=100mA
I:  If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=ff(vend.) Sub=00 Prot=00 Driver=cp210x

T:  Bus=01 Lev=01 Prnt=01 Port=02 Cnt=02 Dev#=  3 Spd=12  MxCh= 0
D:  Ver= 2.00 Cls=02(commc) Sub=00 Prot=00 MxPS=32 #Cfgs=  1
P:  Vendor=0451 ProdID=16a8 Rev=00.09
S:  Manufacturer=Texas Instruments
S:  Product=TI CC2531 USB CDC
S:  SerialNumber=__0X00124B0018ED2B40
C:  #Ifs= 2 Cfg#= 1 Atr=80 MxPwr=50mA
I:  If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=02(commc) Sub=02 Prot=01 Driver=cdc_acm
I:  If#= 1 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=0a(data ) Sub=00 Prot=00 Driver=cdc_acm

En daar zien we als laatste onder Product onze CC2531 staan!!

Dus de stick zit op ttyACM0.

Deze voer je dus in in je configuration.yaml van zigbee2mqtt.
Die van mij ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
homeassistant: true
permit_join: true
advanced:
  log_level: debug
mqtt:
  base_topic: common/gateway/zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://192.168.0.200'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  disable_led: true

Het base_topic geeft aan op welk mqtt topic zigbee2mqtt alles neerzet.
Hass ziet je devices dus ook onder dat mqtt topic.

Ik heb GEEN username/password op mijn mqtt server staan, dus ook niet ingevuld.

En heb je bij hass mqtt integrations geconfigureerd? Dan komen alle devices daar automatisch op binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Heeft iemand een tip voor met betrekking tot het starten van een automation na een bepaalde tijd?

Ik wil graag dat een script tussen 23:00 en 06:15 draait en/of wanneer de status van een persoon verandert. Het moet schakelaars uit zetten. Maar ik kan niet de juiste trigger vinden. Als ik before: en after: probeer te gebruiken met een platform time trigger, krijg ik de melding dat before: en after: niet geldig zijn.

Het lukt wel op basis van de status van een persoon. Maar dat is niet voldoende. :-) Weet dat ik wel een condition kan gebruiken, maar wat kan ik dan het beste gebruiker als trigger? Wil niet dat het script bijvoorbeeld iedere minuut of 5 minuten gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mars Warrior schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:32:
[...]

Het achterhalen van de USB Device kan lastig zijn, maar ook weer niet. Meestal is dit wel ttyACM0 als het gaat om een CC2531 USB stick.

Dus de stick zit op ttyACM0.

Deze voer je dus in in je configuration.yaml van zigbee2mqtt.
Die van mij ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
homeassistant: true
permit_join: true
advanced:
  log_level: debug
mqtt:
  base_topic: common/gateway/zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://192.168.0.200'
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  disable_led: true

Het base_topic geeft aan op welk mqtt topic zigbee2mqtt alles neerzet.
Hass ziet je devices dus ook onder dat mqtt topic.

Ik heb GEEN username/password op mijn mqtt server staan, dus ook niet ingevuld.

En heb je bij hass mqtt integrations geconfigureerd? Dan komen alle devices daar automatisch op binnen.
Wow, just wow.
Mijn stick gevonden en idd zit op ttyACM0

Volgende stap is base_topic overgenomen van jou, stond bij mij enkel z2m.
Ip adres, natuurlijk mijn eigen adres

Bij mosquitto heb ik een UN/PW in gebruik, moet ik dit ook overzetten in Z2M?
En je laatste vraag snap ik niet. Van die hass mqtt intergrations.

Met wat ik heb even Z2M opgestart, krijg volgende log (en dat zegt me natuurlijk niks);

2019-05-19T18:49:43: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-05-19T18:49:43: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-05-19T18:49:43: PM2 log: App [npm:0] online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:50:
[...]

Wow, just wow.
Mijn stick gevonden en idd zit op ttyACM0

Volgende stap is base_topic overgenomen van jou, stond bij mij enkel z2m.
Ip adres, natuurlijk mijn eigen adres
base_topic maakt niet heel veel uit hoor, zolang het binnen je mqtt server maar uniek is. Mag ook /jan/piet/klaas heten 8)
Bij mosquitto heb ik een UN/PW in gebruik, moet ik dit ook overzetten in Z2M?
Yep. Als Mosquitto een UN/PW eist, dan moet je die bij Z2M ook invullen, anders kan deze nooit zijn berichten kwijt richting hass.
En je laatste vraag snap ik niet. Van die hass mqtt intergrations.
Binnen hass kun je bij Instellingen -> Integraties MQTT configureren. Als je dat eenmaal gedaan hebt (met wederom UN/PW erin), dan kan hass ook met Mosquitto kletsen en dus de berichten van Z2M ontvangen.
Met wat ik heb even Z2M opgestart, krijg volgende log (en dat zegt me natuurlijk niks);

2019-05-19T18:49:43: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-05-19T18:49:43: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-05-19T18:49:43: PM2 log: App [npm:0] online
Ik zou verwachten dat er nog meer logging te zien is. Kan zijn dat je te kort hebt gewacht op logging van PM2.
Zoals je in mijn config ziet heb ik als in de Z2M config file log_level: debug aan gezet. Dan zie je wat meer wat eventueel fout gaat.
Je moet uiteindelijk zien dat je stick gevonden is, en dat Z2M dus 'draait'.

Daarna kun je devices gaan toevoegen. Als het goed is zie je de devices meteen bij MQTT integraties in hass. Via het menu dus Instellingen -> Integraties en dan zie je bovenaan de pagina de MQTT Integraties staan. Als je daar op klikt zie je je Z2M devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Mars Warrior Bedankt boor de hulp, ik kom wel al ergens.

Wel vraagje;
Als ik bij de config van Z2M het volgende toevoeg ;
"mqtt_user": "username"
"mqtt_pass": "password"

Dan wordt de hele configcode rood en kan ik niet saven. Dit wijst op een fout, maar volslagen geen idee wat.

Dat gebeurde ook toen ik jou log_level invoerde.

Ik moet strings invoeren dus volgens mij alles tussen ""

en moet er geen 1883 achter het mqtt ip adres?

edit, zaak 1 is gevonden, geen , toegevoegd

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 19-05-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
Lifelogger schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:34:
Heeft iemand een tip voor met betrekking tot het starten van een automation na een bepaalde tijd?

Ik wil graag dat een script tussen 23:00 en 06:15 draait en/of wanneer de status van een persoon verandert. Het moet schakelaars uit zetten. Maar ik kan niet de juiste trigger vinden. Als ik before: en after: probeer te gebruiken met een platform time trigger, krijg ik de melding dat before: en after: niet geldig zijn.

Het lukt wel op basis van de status van een persoon. Maar dat is niet voldoende. :-) Weet dat ik wel een condition kan gebruiken, maar wat kan ik dan het beste gebruiker als trigger? Wil niet dat het script bijvoorbeeld iedere minuut of 5 minuten gaat draaien.
Wanneer dan wel tussen 23:00 en 06:15 als het niet ook wordt getriggert door een statuswijziging van een persoon? Dan wel iedere vijf minuten?
Dan zou je de automation wel iedere 5 minuten kunnen laten afgaan, maar met twee andere de eerste aan (om 23.00) en uit (om 6.15) laten zetten.

Of misschien is time_pattern wat je zoekt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
automation 2:
  trigger:
    platform: time_pattern
    # Trigger once per minute during the hour of 3
    hours: '3'
    minutes: '*'

Ik neem aan dat hours: '23-6' ook geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartend schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:20:
@Mars Warrior Bedankt boor de hulp, ik kom wel al ergens.

Wel vraagje;
Als ik bij de config van Z2M het volgende toevoeg ;
"mqtt_user": "username"
"mqtt_pass": "password"

Dan wordt de hele configcode rood en kan ik niet saven. Dit wijst op een fout, maar volslagen geen idee wat.

Dat gebeurde ook toen ik jou log_level invoerde.

Ik moet strings invoeren dus volgens mij alles tussen ""
Je zult denk ik toch deze handleiding moeten volgen: https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

Ik gebruik geen hassio, maar direct docker, dus de configuraties wijken nogal af zie ik 8)
Mijn config is dus van zigbee2mqtt zelf, jij hebt een aangepaste nodig van de addon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mars Warrior schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:29:
[...]

Je zult denk ik toch deze handleiding moeten volgen: https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

Ik gebruik geen hassio, maar direct docker, dus de configuraties wijken nogal af zie ik 8)
Mijn config is dus van zigbee2mqtt zelf, jij hebt een aangepaste nodig van de addon...
Hij draait ; heb nu volgende log na 10 seconden, nu kijken hoe alles er in komt. Oja en debug aan zetten ;

2019-05-19T19:29:30: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-05-19T19:29:30: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-05-19T19:29:30: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.3.1 start /zigbee2mqtt-1.3.1
> node index.js
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:32 PM Logging to directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2019-05-19.19-29-32'
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM Starting zigbee2mqtt version 1.3.1 (commit #unknown)
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM Starting zigbee-shepherd
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM zigbee-shepherd started
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM Coordinator firmware version: '20180815'
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM Currently 0 devices are joined:
zigbee2mqtt:warn 5/19/2019, 7:29:33 PM `permit_join` set to `true` in configuration.yaml.
zigbee2mqtt:warn 5/19/2019, 7:29:33 PM Allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:warn 5/19/2019, 7:29:33 PM Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM Zigbee: allowing new devices to join.
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.2.16
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:33 PM zigbee-shepherd ready
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:34 PM Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:34 PM MQTT publish: topic 'common/gateway/zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 5/19/2019, 7:29:34 PM MQTT publish: topic 'common/gateway/zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.3.1","commit":"unknown","coordinator_firmware":20180815,"log_level":"info","permit_join":true}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@maartend Mooi!

Die kant werkt dus. In dezelfde log moet je het joinen van devices voorbij zien komen. Dan weet je in ieder geval dat die kant werkt.

Kun je vervolgens in hass zelf kijken of de devices bekend worden en kun je eindelijk dashboards en automations maken met de data uit je devices _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mars Warrior schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:36:
@maartend Mooi!

Die kant werkt dus. In dezelfde log moet je het joinen van devices voorbij zien komen. Dan weet je in ieder geval dat die kant werkt.

Kun je vervolgens in hass zelf kijken of de devices bekend worden en kun je eindelijk dashboards en automations maken met de data uit je devices _/-\o_
Dia automations heb ik al, alles zit dus op een xiamoi hub en ik ben dara niet heel tevreden over. Hij ziet nu dus nog niks alles is al aangmeld. Ik moet dus eens kijken hoe ik dat overzet. Maar daar heb ik internet voor.

Nu nog enkel kijken hoe ik dat debug aan de praat krijg, ook daar blijft mijn config rood, dus ook daar een schrijfvaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RudolfR schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:25:
[...]

Wanneer dan wel tussen 23:00 en 06:15 als het niet ook wordt getriggert door een statuswijziging van een persoon? Dan wel iedere vijf minuten?
Dan zou je de automation wel iedere 5 minuten kunnen laten afgaan, maar met twee andere de eerste aan (om 23.00) en uit (om 6.15) laten zetten.

Of misschien is time_pattern wat je zoekt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
automation 2:
  trigger:
    platform: time_pattern
    # Trigger once per minute during the hour of 3
    hours: '3'
    minutes: '*'

Ik neem aan dat hours: '23-6' ook geldig is.
Kan daar wel eens naar kijken. Ik wil in principe gewoon dat de stroom van de tv af gaat tussen 23:00 uur en 6:15 's morgen, tenzij de tv aan staat. Dat laatste is geen probleem. Maar wil dus dat het systeem dus tussen 23:00 en 6:15 die automation uitvoert en dan de stroom er af kan als het voldoet aan condities. Op zich kan ik het wel iedere minuut of vijf minuten laten lopen. Maar dat vind ik wat onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
Lifelogger schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:34:

deze time condition zou toch moeten werken?
YAML:
1
2
3
      - condition: time
        after: '23:00:00'
        before: '06:15:00'

lees hier boven dat het om de tv gaat, hoe weet je of die aan is dan?

[ Voor 3% gewijzigd door zoeperman op 19-05-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
zoeperman schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:04:
[...]

deze time condition zou toch moeten werken?
YAML:
1
2
3
      - condition: time
        after: '23:00:00'
        before: '06:15:00'

lees hier boven dat het om de tv gaat, hoe weet je of die aan is dan?
Ja, de condition werkt wel. Maar wilde hem als trigger. Anders moet ik het script iedere x minuten laten draaien. Wilde dat hij het doet zodra het tussen die uren is.

Kan de TV pingen. Als hij uit staat komt de ping niet terug. En heb een media speler waarvan ik kan zien of het idle is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
Ik probeer de Aqara MCCGQ11LM deursensor te laten werken met een lamp dmv Zigbee2MQTT. Onderstaande is wat ik heb getest.

De deursensor is als sensor in configuration.yaml opgenomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor
  - platform: mqtt
    name: "sensor_voordeur"
    state_topic: "zigbee2mqtt/0x00158d0002c9c9eb"
    payload_on: 'false'
    payload_off: 'true'
    value_template: "{% if value_json.contact == 'true' %}Closed{% else %}Open{% endif %}"

De automation is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: 'deur open is lamp aan'
  trigger:
    entity_id: sensor.0x00158d0002c9c9eb
    from: 'true'
    to: 'false'
  action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_6

Er gebeurt niets. Any ideas?

Onder andere deze websites erbij gebruikt:
https://community.home-as...f-value-not-working/93187

https://community.home-as...with-zigbee2mqtt/104062/3

Nb: de koppeling van de deursensor met Zigbee2MQTT is prima. als de magneet naar- en van de sensor beweegt is er een update te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Hmm, waarom gebruik je niet de HA discovery van z2m? Dan hoef je geen handmatige sensoren te maken, veel makkelijker.

Gok dat je probleem trouwens is dat je 'binary_sensor.0x00158d0002c9c9eb' moet doen, ipv sensor.

Ik kan iedereen hier ook van harte het zigbee2mqtt topic aanraden: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
Pagina: 1 ... 133 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.