De WAF? Srry haha heb geen idee wat dat is haha.Hmmbob schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:50:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar je huidige setup, die is ontzettend goed voor de WAF
[...]
Jep
Wikipedia: Wife acceptance factorjimzz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:52:
[...]
De WAF? Srry haha heb geen idee wat dat is haha.
Sometimes you need to plan for coincidence
belangrijkste wat er haast isjimzz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:52:
[...]
De WAF? Srry haha heb geen idee wat dat is haha.

@Hmmbob ah ok, ja mijn vrouw vind dit soort dingen geweldig (behalve als t niet goed werkt). Dus dat geluk heb ik dan wel. We gebruiken Home Assistant nu bijna een jaar en gelukkig accepteert ze 95% vd interfaces die ik gebouwd heb.
Hier een videopreview:
Hier een videopreview:
[ Voor 49% gewijzigd door jimzz op 11-05-2019 15:50 ]
Ik heb het zelf niet draaien maar de link die je zelf deelt beschrijft de device tracker toch?GertJan2012 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:26:
Eerder deze week vroeg ik hier of er mensen zijn die de Ziggo Mediabox XL werkend hadden gekregen met HA. Aan de hand van de vele problemen met dat ding heb ik hem deze geruild voor de nieuwe mediabox Next (Bedankt @JBS voor de tip ! )
Echter zou ik nu ook eens willen kijken of ik de Ziggo Connectbox ( modem ) werkend kan krijgen met HA. Ik zie dat er op de HA site wel een configuratie staat : https://www.home-assistant.io/components/upc_connect/
En ik heb nu een 6 tal nieuwe sensoren in HA, maar ik zou hem graag willen gebruiken voor Device Tracking. Iemand daar everaring mee ?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Jazeker heb ik hier ervaring mee, NIET DOEN!! Heeft een tijdje leuk gewerkt, maar sinds Home Assistant 0.92.x restart ie de modem continue, het apparaat denkt dat je een illegale login wilt doen en schakelt zichzelf uit. Als je iedere 20 minuten zonder internet wilt zitten vooral deze component gebruiken.GertJan2012 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:26:
Eerder deze week vroeg ik hier of er mensen zijn die de Ziggo Mediabox XL werkend hadden gekregen met HA. Aan de hand van de vele problemen met dat ding heb ik hem deze geruild voor de nieuwe mediabox Next (Bedankt @JBS voor de tip ! )
Echter zou ik nu ook eens willen kijken of ik de Ziggo Connectbox ( modem ) werkend kan krijgen met HA. Ik zie dat er op de HA site wel een configuratie staat : https://www.home-assistant.io/components/upc_connect/
En ik heb nu een 6 tal nieuwe sensoren in HA, maar ik zou hem graag willen gebruiken voor Device Tracking. Iemand daar everaring mee ?
Als ik je dan toch gelijk een tip mag geven, koop een degelijke router, laat je ziggo ding enkel modem spelen en regel alles via je nieuwe router. Vind je Home Assistant install waarschijnlijk veel leuker. Heb pas een nieuwe gehaald en het heeft nog nooit zo goed gedraaid. Wifi van connectbox is ook om te huilen.
Maar goed ervaringen verschillen, maar ik zou er niet te veel aandacht aan besteden. Sowieso is wat ISP’s leveren vaak halfbakken werk.
Sinds vorige week gestart met docker. Nu alle benodigde containers (HomeAssistant,MQTT,Node-RED,Zigbee2MQTT en Samba) werkend zijn (zonder instellingen o.i.d., gewoon kaal) nu tijd om alles over te zetten.
Als je het eenmaal door heb werkt het best lekker en beter als een virtuele machine imo. Zeker als je kijkt naar de resources die het nu verbruikt tegenover virtualbox.
Als je het eenmaal door heb werkt het best lekker en beter als een virtuele machine imo. Zeker als je kijkt naar de resources die het nu verbruikt tegenover virtualbox.
AliExpress FTWMars Warrior schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:03:
Soms is het ff schrikken wat een webshop durft te vragen voor een Xiaomi sensor van €8: US$39![]()
Ziet er erg goed uit. Ben benieuwd naar de code, ik zie wel een aantal dingen die ik wil overnemenjimzz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:19:
Zo hier alvast een preview van mijn lovelace setup, verwacht het volgende week op github te hebben (link volgt nog).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zeggen we toch ook...Dat zelfs mensen zonder ervaring/kennis prima kunnen starten hiermee.barrymossel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:42:
Dat YAML is nou ook niet echt hogere wiskunde. Hoef je in ieder geval geen "programmeur" voor te zijn...
Believe. Imagine. Create.
Deze week staat ie er op (voor t weekend waarschijnlijk). Hou even mijn github repo in de gaten. Uiteraard ben ik ook te vinden op de HA community forums. (Werkt persoonlijk iets beter voor dat doel dan tweakers).Cyleo schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:30:
[...]
Ziet er erg goed uit. Ben benieuwd naar de code, ik zie wel een aantal dingen die ik wil overnemen
Ziet er echt gaaf uit!jimzz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:19:
Zo hier alvast een preview van mijn lovelace setup, verwacht het volgende week op github te hebben (link volgt nog).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YAML niet, Lovelace lukt me nietTroetelbeer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:49:
[...]
Dat zeggen we toch ook...Dat zelfs mensen zonder ervaring/kennis prima kunnen starten hiermee.
Iemand hier ervaring met WiFi smartplugs van NEO Coolcam? heb per ongeluk een aantal wifi plugs besteld ipv zwave. heb geprobeerd om ze aan HA te koppelen via tuya met email/password en country code 31, (zowel via smart life app als tuya smart app) maar HA blijft zeggen dat mn login ongeldig is, zie ik iets over het hoofd? of heeft iemand ervaring met het flashen van deze plug met tasmota, zou dat misschien een betere optie zijn?
Ik heb de 16 Amp versie geflashed met ESPHOME, en dat werkt al ee paar weken zonder problemen.Reinder83 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:56:
Iemand hier ervaring met WiFi smartplugs van NEO Coolcam? heb per ongeluk een aantal wifi plugs besteld ipv zwave. heb geprobeerd om ze aan HA te koppelen via tuya met email/password en country code 31, (zowel via smart life app als tuya smart app) maar HA blijft zeggen dat mn login ongeldig is, zie ik iets over het hoofd? of heeft iemand ervaring met het flashen van deze plug met tasmota, zou dat misschien een betere optie zijn?
https://www.google.com/ur..._Gi3N&cshid=1557607166456
Reinder83 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:56:
code:
1
2
3
4
5
| tuya: username: 'xxxx@gmail.com' password: 'supersecret' country_code: '31' platform: 'smart_life' |
cd /pub && more beer
Iemand hier ervaring met een druksensor/mat om te detecteren of er iemand in bed ligt?
Zou graag een notificatie ontvangen wanneer het traphekje open staat maar de kleine in bed ligt. Of het traphekje open of dicht is, is eenvoudig te monitoren met een magneetcontact. Status 'in bed' kan natuurlijk gezet worden met een knop, maar ook dat kan vergeten worden.
Iets met 'slaapkamerdeur dicht' na 'xx:xx' zou ook kunnen, maar is niet erg betrouwbaar. Aan de andere kant, een sensor in bed is ook niet altijd sluitend, hij kan ook in bed liggen maar nog liggen te luisteren naar een verhaaltje.
Misschien is een knop toch zo gek nog niet, met een notificatie na de tijd dat ie er normaal uiterlijk in ligt wanneer de knop niet is ingedrukt.
Iemand iets vergelijkbaars gemaakt?
Zou graag een notificatie ontvangen wanneer het traphekje open staat maar de kleine in bed ligt. Of het traphekje open of dicht is, is eenvoudig te monitoren met een magneetcontact. Status 'in bed' kan natuurlijk gezet worden met een knop, maar ook dat kan vergeten worden.
Iets met 'slaapkamerdeur dicht' na 'xx:xx' zou ook kunnen, maar is niet erg betrouwbaar. Aan de andere kant, een sensor in bed is ook niet altijd sluitend, hij kan ook in bed liggen maar nog liggen te luisteren naar een verhaaltje.
Misschien is een knop toch zo gek nog niet, met een notificatie na de tijd dat ie er normaal uiterlijk in ligt wanneer de knop niet is ingedrukt.
[ Voor 101% gewijzigd door JBS op 11-05-2019 23:15 ]
Ik heb nog nooit gewerkt met tasmoto of esphome, weet jij zo of daar veel verschil in zit? als ik hier kijk lijken de meeste een voorkeur voor ESPhome te hebben, dus dan is jouw optie misschien beterproton999 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:41:
[...]
Ik heb de 16 Amp versie geflashed met ESPHOME, en dat werkt al ee paar weken zonder problemen.
Kijk hier eens:JBS schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:59:
Iemand hier ervaring met een druksensor/mat om te detecteren of er iemand in bed ligt?
https://selfhostedhome.co...detection-home-assistant/
Ik heb deze gemaakt maar dan i.c.m. Esphome en dat werk prima.
Weet niet hoe handig je bent. Hier een paar ideeen:JBS schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:59:
https://community.home-as...upancy-diy-sensor/91829/5
En een ander github project:
https://github.com/newAM/LoadCellOccupany
Thanks! Daar kan ik wat mee. Ik zat al te twijfelen aan nieuwe router , maar op zich werkt WIFI via de Connectbox hier prima.jimzz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:18:
[...]
Jazeker heb ik hier ervaring mee, NIET DOEN!! Heeft een tijdje leuk gewerkt, maar sinds Home Assistant 0.92.x restart ie de modem continue, het apparaat denkt dat je een illegale login wilt doen en schakelt zichzelf uit. Als je iedere 20 minuten zonder internet wilt zitten vooral deze component gebruiken.
Als ik je dan toch gelijk een tip mag geven, koop een degelijke router, laat je ziggo ding enkel modem spelen en regel alles via je nieuwe router. Vind je Home Assistant install waarschijnlijk veel leuker. Heb pas een nieuwe gehaald en het heeft nog nooit zo goed gedraaid. Wifi van connectbox is ook om te huilen.
Maar goed ervaringen verschillen, maar ik zou er niet te veel aandacht aan besteden. Sowieso is wat ISP’s leveren vaak halfbakken werk.
@GertJan2012 Je kunt het altijd proberen hoor, het heeft een tijdje goed gewerkt tot HA 0.92.x vanaf toen kwamen de problemen. Router die ieder half uur ofzo restart is niet tof. Nu een ubiquiti staan en nog niet uitgevallen. Ziggo connect box is nu enkel nog een modem hier.
Een voordeel van ESPhome is dat HA direct kan communiceren met de ESPhome API. Je hebt niet nog een extra service wat uit zou kunnen vallen.Reinder83 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:19:
[...]
Ik heb nog nooit gewerkt met tasmoto of esphome, weet jij zo of daar veel verschil in zit? als ik hier kijk lijken de meeste een voorkeur voor ESPhome te hebben, dus dan is jouw optie misschien beter
Met Tasmota heb je ook nog een MQTT broker nodig wat een extra afhankelijkheid creëert als de broker offline is kan HA de Tasmota devices niet bedienen of uitlezen.
Ook de manier van programmeren verschilt. Bij ESPhome schrijf je alleen de functies die nodig zijn in een interface die op de server draait als addon in Hassio of Docker. Vanaf dezelfde interface kan je ook de code aanpassen OTA of bij werken.
Tasmota is wel langer in ontwikkeling en het werkt gewoon goed. Veel kant en klare bin om te flashen en met de webinterface op het kan je ze aan passen.
Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.
door het gebruik van een battery script en in het verleden verschillende nieuwe componenten heb ik nog wat garbage in mijn home assistant.
in de mosquito db zie ik bijvoorbeeld:
en json attributes zijn vervangen waardoor deze continue als warning opkomt. echt kan ik de mosquito.db niet editen wat het staat direct weer foutief. het device kan ik ook niet verwijderen omdat hass dan zegt: je moet hem via mqtt verwijderen.
ofwel hoe krijg ik deze devices eruit? wat is de way to go?
want ik snap niet hoe het verwijderen van een mqtt device gaat.
in de mosquito db zie ik bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| "name": "remco_OnePlus Battery", "state_topic": "homeassistant/sensor/oneplus_6_battery/state", "value_template": "{{ value_json.value | int }}", "unit_of_measurement": "%", "device_class": "battery", "unique_id": "oneplus_6_battery", "json_attributes": [ "entity_id", "battery", "mqtt_config_topic", "mqtt_state_topic" |
en json attributes zijn vervangen waardoor deze continue als warning opkomt. echt kan ik de mosquito.db niet editen wat het staat direct weer foutief. het device kan ik ook niet verwijderen omdat hass dan zegt: je moet hem via mqtt verwijderen.
ofwel hoe krijg ik deze devices eruit? wat is de way to go?
want ik snap niet hoe het verwijderen van een mqtt device gaat.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Dat zegt dus niet iedereen:Troetelbeer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:49:
[...]
Dat zeggen we toch ook...Dat zelfs mensen zonder ervaring/kennis prima kunnen starten hiermee.
Vandaar mijn opmerking.maartend schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:31:
Ben nu wel eens zo benieuwd hoe je dat maakt. Al wat ingelezen, maar voor een non-techneut als ik volslagen onbegrijpelijk
Mijn Sonoffs zitten nog steeds op Tasmota (en werken prima), maar ik overweeg om toch naar EspHome te gaan. Iemand een duidelijke migratieblog ofzo gevonden?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik keek er een paar dagen terug naar. https://esphome.io/guides/migrate_sonoff_tasmota.htmlHmmbob schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:33:
Mijn Sonoffs zitten nog steeds op Tasmota (en werken prima), maar ik overweeg om toch naar EspHome te gaan. Iemand een duidelijke migratieblog ofzo gevonden?
Heb het nog niet uitgevoerd en ook geen haast met maar 1 Sonoff. En volgens mij omdat ik geen Hass/Hassio gebruik maar HA is er dan ook een Docker container nodig om ESPHome te draaien.
meet die ook het verbruik? ik blijf er namelijktegen aan lopen dat verbruik alleen maar in 10A smart plugs zit.proton999 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:41:
[...]
Ik heb de 16 Amp versie geflashed met ESPHOME, en dat werkt al ee paar weken zonder problemen.
inno
16A pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110mr.inno schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:06:
[...]
meet die ook het verbruik? ik blijf er namelijktegen aan lopen dat verbruik alleen maar in 10A smart plugs zit.
Regelmatig voor zo'n 20 euro te krijgen.
Ik krijg mijn Xiaomi Aqara niet meer aan de praat... Het is volgens mij fout gegaan toen de stroom er een paar keer af is geweest. Daarna kreeg HA geen verbinding meer met de Xiaomi hub, ook niet na herstarten van zowel router als Xiaomi Hub. Intussen heb ik HA een update gegeven naar de laatste versie, heb ik de Xiaomi hub opnieuw ingesteld met nieuwe key. Niks lijkt te werken....
Dit is de foutmelding:
Ik heb wel het laatste stukje code veranderd, toen werkte het. Alleen na een restart weer geen verbinding, ook niet na opnieuw een restart...
Wat mis ik hier??
Dit is de foutmelding:
code:
1
2
3
4
| [xiaomi_gateway] Gateway discovery finished in 5 seconds 2019-05-12 18:10:39 ERROR (SyncWorker_1) [homeassistant.components.xiaomi_aqara] No gateway discovered 2019-05-12 18:10:39 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain xiaomi_aqara took 15.3 seconds. 2019-05-12 18:10:39 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for xiaomi_aqara: Component failed to initialize. |
code:
1
2
3
4
| xiaomi_aqara: gateways: - key: !secret xiaomi_key host: '192.168.178.11' |
Ik heb wel het laatste stukje code veranderd, toen werkte het. Alleen na een restart weer geen verbinding, ook niet na opnieuw een restart...
Wat mis ik hier??
@kepler
Dan werkt het bij mij het beste.
code:
1
2
3
4
5
| xiaomi_aqara: gateways: - host: 192.168.2.54 mac: 34:CE:00:xx:xx:xx key: xxxxxxxx |
Is vrij simpel als je de Esphome handleidingen volgt en b.v. de uitleg bij de ESPhome Sonof Basic. Voor de juiste (mijn juisteHmmbob schreef op zondag 12 mei 2019 @ 14:33:
Wat je even moet doorzien is dat de Esphome in HA eigenlijk alleen bedoeld is voor het configureren, compileren en uploaden van de juiste image voor de juiste module via de juiste interface (Ftdi of OTA o.i.a.).
En het bovenstaande gaat dan via de usb's van je HA box (raspi of nuc). Kan ook via usb op Win pc maar dan moet je een image eerst compileren, downloaden en via een progje erop flashen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dank, dat lijkt te werken! Ik heb wel de aanhalingstekens weg gehaald, dat was ook een probleemVorkie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:49:
@kepler
code:
1 2 3 4 5 xiaomi_aqara: gateways: - host: 192.168.2.54 mac: 34:CE:00:xx:xx:xx key: xxxxxxxx
https://nl.aliexpress.com...1000023.11.174650849BWW64mr.inno schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:06:
[...]
meet die ook het verbruik? ik blijf er namelijktegen aan lopen dat verbruik alleen maar in 10A smart plugs zit.
Ik heb deze, 16amp, meet wattage, voltage, amperage.
Ook goed op je key letten. Was zelf bezig in de woonkamer om de Shelly's aan te sluiten. Hierdoor is er een aantal keren de stroom vanaf geweest. Hierdoor kreeg mijn Xiaomi luchtbevochtiger een andere key en was die dus ook niet meer te bereiken.kepler schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:22:
Ik krijg mijn Xiaomi Aqara niet meer aan de praat... Het is volgens mij fout gegaan toen de stroom er een paar keer af is geweest. Daarna kreeg HA geen verbinding meer met de Xiaomi hub, ook niet na herstarten van zowel router als Xiaomi Hub. Intussen heb ik HA een update gegeven naar de laatste versie, heb ik de Xiaomi hub opnieuw ingesteld met nieuwe key. Niks lijkt te werken....
Dit is de foutmelding:
code:
1 2 3 4 [xiaomi_gateway] Gateway discovery finished in 5 seconds 2019-05-12 18:10:39 ERROR (SyncWorker_1) [homeassistant.components.xiaomi_aqara] No gateway discovered 2019-05-12 18:10:39 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain xiaomi_aqara took 15.3 seconds. 2019-05-12 18:10:39 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for xiaomi_aqara: Component failed to initialize.
code:
1 2 3 4 xiaomi_aqara: gateways: - key: !secret xiaomi_key host: '192.168.178.11'
Wat mis ik hier??
Ja, maar het gekke was dat hij het wel nog 1 keer goed gedaan heeft. Maar goed, nu werkt het weer! Even in de gaten houden. Voordeel wel is dat ik qua versie weer helemaal bij ben met HAThoit schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:56:
[...]
Ook goed op je key letten. Was zelf bezig in de woonkamer om de Shelly's aan te sluiten. Hierdoor is er een aantal keren de stroom vanaf geweest. Hierdoor kreeg mijn Xiaomi luchtbevochtiger een andere key en was die dus ook niet meer te bereiken.
Ging dit eigenlijk makkelijk? Ik heb 4 van die dingen gescoord, en lees nogal wat spookverhalen over het systeem/app die ze zelf pushen. Er schijnen wel wat 'makkelijke' upgrademogelijkheden te zijn als je op bepaalde firmware zit?Psycho_Mantis schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:07:
Ik heb van het weekend esphome geflashed op Gosund SP1 geflashed.
Makkelijk als in; zonder kutten met solderen/jumpwires.
In sommige gevallen is de eerste flash zelfs mogelijk zonder solderen, bijvoorbeeld met een BlitzWolf SHP2, zie Thedr in "Het grote ESP topic"The_Admin schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:14:
[...]
Ging dit eigenlijk makkelijk? Ik heb 4 van die dingen gescoord, en lees nogal wat spookverhalen over het systeem/app die ze zelf pushen. Er schijnen wel wat 'makkelijke' upgrademogelijkheden te zijn als je op bepaalde firmware zit?
Die heb ik en ja dat werkt. Maar ik heb er wel tasmota opstaan nog, want ESPHome’s GPIO is me niet duidelijk voor de SHP2JBS schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:18:
[...]
In sommige gevallen is de eerste flash zelfs mogelijk zonder solderen, bijvoorbeeld met een BlitzWolf SHP2, zie Thedr in "Het grote ESP topic"
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Nouja, makkelijk wil ik niet zeggen. Maar als je het eenmaal doorhebt kan je wel achter elkaar door.The_Admin schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:14:
[...]
Ging dit eigenlijk makkelijk? Ik heb 4 van die dingen gescoord, en lees nogal wat spookverhalen over het systeem/app die ze zelf pushen. Er schijnen wel wat 'makkelijke' upgrademogelijkheden te zijn als je op bepaalde firmware zit?
Had daar een youtube video voor gevolgt. Heb de link nu even niet.
Als je eenmaal op esphome zit kan je heel makkelijk van alles flashen. Ben ook erg te spreken over ESPhome, van het weekend mijn eerste ESP8266 overgezet van mqtt naar ESPhome.
Mocht je het linkje nog een keer tegenkomen...Psycho_Mantis schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:49:
[...]
Nouja, makkelijk wil ik niet zeggen. Maar als je het eenmaal doorhebt kan je wel achter elkaar door.
Had daar een youtube video voor gevolgt. Heb de link nu even niet.
Als je eenmaal op esphome zit kan je heel makkelijk van alles flashen. Ben ook erg te spreken over ESPhome, van het weekend mijn eerste ESP8266 overgezet van mqtt naar ESPhome.
YouTube: Home Assistant: 10$ WiFi Energy plug meters with ESPhome (tuya-conve...The_Admin schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:06:
[...]
Mocht je het linkje nog een keer tegenkomen...
Volgens mij is dat zelfs een tweaker van hier
Kun je deze ook gebruiken zonder te flashen? Gewoon out of the box.proton999 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:04:
[...]
https://nl.aliexpress.com...1000023.11.174650849BWW64
Ik heb deze, 16amp, meet wattage, voltage, amperage.
Ja, maar niet geïntegreerd in HA.Troetelbeer schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:48:
[...]
Kun je deze ook gebruiken zonder te flashen? Gewoon out of the box.
Hmm, weet jij welke wel out of the box in HA werken?
Heb sinds enige tijd een huis gekocht, nu we langzaam maar zeker klaar zijn met de verbouwing is het tijd om door te gaan met mijn home assistant installatie 
Tijdens de verbouwing heb ik wel met een aantal dingen rekening gehouden, bijv meteen spotjes gepakt die met HA aan te sturen zijn. Dat werkt ook prima (Heb de Xiaomi Philips downlights gekozen)
Echter ben ik opzoek naar een nette oplossing voor mijn wandschakelaars. Ik heb in de keuken een dubbele schakelaar (Een voor de spotjes, en een voor een "domme" ledstrip onder de kastjes) wat zijn goede opties? Ik heb een Sonoff T1 gekocht en tasmota op geflashed om te testen maar die past niet aangezien het 3 contact dozen naast elkaar zijn (2 stopcontacten en een voor de dubbele schakelaar) en de sonoff is wat aan de grote kant.
Heeft iemand ervaring of suggesties? We hebben overigens de Busch Jaeger serie afdekplaatjes in huis
Tijdens de verbouwing heb ik wel met een aantal dingen rekening gehouden, bijv meteen spotjes gepakt die met HA aan te sturen zijn. Dat werkt ook prima (Heb de Xiaomi Philips downlights gekozen)
Echter ben ik opzoek naar een nette oplossing voor mijn wandschakelaars. Ik heb in de keuken een dubbele schakelaar (Een voor de spotjes, en een voor een "domme" ledstrip onder de kastjes) wat zijn goede opties? Ik heb een Sonoff T1 gekocht en tasmota op geflashed om te testen maar die past niet aangezien het 3 contact dozen naast elkaar zijn (2 stopcontacten en een voor de dubbele schakelaar) en de sonoff is wat aan de grote kant.
Heeft iemand ervaring of suggesties? We hebben overigens de Busch Jaeger serie afdekplaatjes in huis
pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 met https://www.home-assistant.io/components/tplink/Troetelbeer schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:09:
[...]
Hmm, weet jij welke wel out of the box in HA werken?
Ik heb voor al mn schakelaars een Shelly in mn plafondpunt gedaan. Zo kan je netjes je huidige opbouw blijven gebruiken. Mogelijk nadeel: t is geen puls schakelaar.Fragger123 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:15:
Paste hier overal relatief makkelijk. Makkelijker dan achter de schakelaars iig
android since G1.
Fibaro z-wave dimmer achter de schakelaar bouwen. Behoudt de functionaliteit van de schakelaar en kan de lamp dimmen. Wel wat duurder dan andere oplossingen, maar z-wave is technisch gezien de beste oplossing (bereik, energie, mogelijkheden).Fragger123 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 21:15:
Zijn er tweakers die gebruik maken van home assistant icm een bedraad systeem. Hiermee doel ik dan op bedrade schakelaars / sensoren waarmee ik het licht, rolluiken of bijvoorbeeld de muziek kan aansturen. Er wordt over het algemeen veel gewerkt met draadloze producten / protocollen, maar omdat wij nieuw gaan bouwen wil ik zoveel mogelijk bedraad aanleggen en later pas kijken naar draadloze oplossingen.
Persoonlijk zat ik te kijken naar een railduino, knx lijkt mij persoonlijk een stap te ver. Loxone zou een optie kunnen zijn hoewel ze ook steeds meer focussen op tree denk ik met home assistant flexibeler te zijn.
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de stabiliteit? Als je home assistant namelijk verantwoordelijk maakt voor de aansturing van je woning wil je wel een stabiel product. Persoonlijk denk ik de software te runnen op mijn nas of desnoods een NUC.
Persoonlijk zat ik te kijken naar een railduino, knx lijkt mij persoonlijk een stap te ver. Loxone zou een optie kunnen zijn hoewel ze ook steeds meer focussen op tree denk ik met home assistant flexibeler te zijn.
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de stabiliteit? Als je home assistant namelijk verantwoordelijk maakt voor de aansturing van je woning wil je wel een stabiel product. Persoonlijk denk ik de software te runnen op mijn nas of desnoods een NUC.
Shelly1! Van het weekend aangesloten en werkt prima. Ook in de centraaldoos bij de lamp!Fraggar schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:19:
[...]
Fibaro z-wave dimmer achter de schakelaar bouwen. Behoudt de functionaliteit van de schakelaar en kan de lamp dimmen. Wel wat duurder dan andere oplossingen, maar z-wave is technisch gezien de beste oplossing (bereik, energie, mogelijkheden).
Als je Zigbee hebt kan je ook de Ikea switch gebruiken, kost 10 euro. Gisteren nog gekocht en zonder problemen in Deconz kunnen koppelen
Na een dikke week met Shelly gechat te hebben via Facebook messenger heb ik nu eindelijk 2 codes gekregen waarmee de oude Shelly 2 worden vergoed. Dus maar direct 2x Shelly 2.5 en 2x Shelly 1 besteld.
@Troetelbeer vroeg specifiek naar een plug die ook verbruik meet, dat doet de IKEA plug niet.Thoit schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:38:
[...]
Als je Zigbee hebt kan je ook de Ikea switch gebruiken, kost 10 euro. Gisteren nog gekocht en zonder problemen in Deconz kunnen koppelen
Je kunt zeker bedraad werken als je dat wilt. De reden waarom mensen draadloos hebben is omdat het makkelijk is. Het enige punt waar je tegenaan loopt als je bedraad gaat werken is dat je met interface relais zult moeten gaan werken. Je moet immers met een microcontroller (3,3V/5V) je 230V aan gaan sturen en je zult waarschijnlijk ook van je 230V signalen terug willen ontvangen. Op zich allemaal prima te doen, maar al die relais brengen natuurlijk wel kosten met zich mee en je zult dit aan moeten sluiten en daar dus kennis van moeten hebben. Je werkt dan met 230V, dus wel oppassen en netjes afschermen.KraveN schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:59:
Zijn er tweakers die gebruik maken van home assistant icm een bedraad systeem. Hiermee doel ik dan op bedrade schakelaars / sensoren waarmee ik het licht, rolluiken of bijvoorbeeld de muziek kan aansturen. Er wordt over het algemeen veel gewerkt met draadloze producten / protocollen, maar omdat wij nieuw gaan bouwen wil ik zoveel mogelijk bedraad aanleggen en later pas kijken naar draadloze oplossingen.
Stabiliteit van HA is uitermate goed. Ik draai het zelf op een NUC i.p.v. Raspberry. Wel altijd consequent een backup maken alvorens te updaten, maar dat is common practice bij elk product.
Qua draadloos ben ik ook heel tevreden. Ik gebruik zelf WIFI switches met een ESP er in. Zolang mijn WIFI werkt, werken mijn lampen en dergelijke. Mijn wifi is heel goed thuis en dat helpt wel mee. Gaat mijn WIFI uit, dan valt er natuurlijk iets weg. Ik wilde hier wel extra zekerheid en heb daarom een hele zut aan shelly1 besteld, zodat ik de traditionele schakelaar in de muur kan gebruiken mocht er ooit iets aan de hand zijn.
Als je met een NUC werkt moet je wel iets van een arduino aan de NUC knopen om vanuit HA de IO aan te sturen/uit te lezen in huis. Dit heb ik zelf ook zo gedaan en werkt super.
Draai nu een dik jaar HA op een Raspberry Pi, tot dusver geen problemen gehad. Eén keer mezelf buitengesloten (het remote uitzetten van de reverse proxy doe je ook maar één keer in je leven) en een paar hick-ups van de tradfri-hub (die bij een reboot van de router het contact met het netwerk verliest) zijn wel de grootste issues die ik gehad heb.KraveN schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:59:
Het product zelf is natuurlijk nog steeds in ontwikkeling, dus (het kan niet vaak genoeg gezegd worden) let vooral op de breaking changes en wacht altijd tot versie x.1 of hoger. Check ook de issuetracker een dag of twee nadat een nieuwe release is vrijgegeven of er zaken zijn die je eigen setup ook kunnen beïnvloeden. Mocht je gebruik maken van de Hassio-installatie is er een addon om je setup te vergelijken met de laatste versie.
What's the speed of dark?
Haha lees ik dit nu. Net moeilijk gedaan met een Sonoff POW R2 te flashen en alles kan ik net zo goed deze kopen heb ik ook geen zelf geknutselde kabel op de wasmachine en droger hangen.
Gisteren was HA opeens de verbinding weer kwijt met de Xiaomi Hub... Na een restart werkte het wel weer, maar heel stabiel is het nog niet. Ik was altijd erg tevreden met de hub, maar ik ga nu wel weer eens verder kijken naar een directe oplossing. Eerst maar eens kijken of ik hem weer stabiel kan krijgen, hij heeft ruim een jaar zonder problemen gedraaid. Ik ga gewoon verder met zoekenThoit schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:56:
[...]
Ook goed op je key letten. Was zelf bezig in de woonkamer om de Shelly's aan te sluiten. Hierdoor is er een aantal keren de stroom vanaf geweest. Hierdoor kreeg mijn Xiaomi luchtbevochtiger een andere key en was die dus ook niet meer te bereiken.
Home assistant op een x64 AMD bak met ubuntu server in een docker container draait hier heel stabiel. Een stuk beter dan Homey ooit deed. Alles hier op z-wave. Bedraad was een optie maar is een stuk prijziger dan in iedere inbouwdoos een zwave dimmer (en dimmers zijn leuker dan switches!). Zwave is heel erg stabiel en totaal onafhankelijk van wifi of netwerk. Server is bedraad aangesloten op het netwerk dus dat is ook zo stabiel als het maar kan zijn. Automation draait in Node Red op dezelfde server dus als het netwerk helemaal down is werkt dat nog steeds prima (maar niet meer aan te sturen met Google Assistant of smartphone).KraveN schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:59:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Klopt, die info heb ik gemist.JBS schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 08:51:
[...]
@Troetelbeer vroeg specifiek naar een plug die ook verbruik meet, dat doet de IKEA plug niet.
Er was ooit een video van een van de oprichters van Tweakers? die had een hoop bedraad aangesloten. Kan de video niet meer vinden en weet ook niet meer welk systeem hij daarvoor gebruikt.KraveN schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:59:
Stabiliteit is inmiddels dikke prima vind ik. Een half jaar geleden viel bij mij de boel nog wel eens om als ik een reboot deed, maar daar heb ik al een tijd geen last van gehad. Omdat ik op een Pi draai heb ik wel wat aanpassingen gedaan om het kaartje niet te laten vollopen want daar had ik in het begin nog wel eens last van
Zou voor de toekomst de interface nog willen aanpassen, maar voorlopig vind ik het prima zo. Het moet bij mij gewoon simpel en overzichtelijk zijn. Het allerbelangrijkste is dat het moet werken i.p.v. fancy uitzien.
Femme en ging om KNX:Thoit schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:59:
[...]
Klopt, die info heb ik gemist.
[...]
Er was ooit een video van een van de oprichters van Tweakers? die had een hoop bedraad aangesloten. Kan de video niet meer vinden en weet ook niet meer welk systeem hij daarvoor gebruikt.
video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F...
[ Voor 32% gewijzigd door JBS op 14-05-2019 12:12 ]
Sinds gisteren heb ik de Xiaomi Aqara Gateway (v2). Deze is nu werkend gekoppeld, maar ik houd een vreemde foutmelding in hass waar ik niet uit kom met de officiele docs..
Weet iemand wat ik fout doe? Ik heb Home Assistant 0.92.2
Nu is het vreemde dat ik op line 41 in sensors.yaml de gateway helemaal niet defineer, dat is pas op line 55. Tevens kan ik niets geks in mijn config vinden... Deze lijkt overeen te komen met de officiele docs:your configuration contains extra keys that the platform does not support (but were silently accepted before 0.88). Please find and remove the following. This will become a breaking change. [xiaomi_aqara]. (See /config/sensors.yaml, line 41).
code:
1
2
3
4
| xiaomi_aqara: gateways: - mac: 04:cf:8c:xx:xx:xx key: xxxxxxxx |
[ Voor 3% gewijzigd door Sandert98 op 14-05-2019 14:51 ]
Op de vorige pagina stelde iemand dit voor:
Ook kan het zijn dat je in de configuration.yaml een verwijzing hebt naar bijv. sensors.yaml. Dan laat hij in de foutcode volgens mij de regel in de configuration.yaml zien waar de verwijzing naar sensors.yaml staan. Niet de regel in sensors.yaml.
code:
1
2
3
4
5
| xiaomi_aqara: gateways: - host: 192.168.2.54 mac: 34:CE:00:xx:xx:xx key: xxxxxxxx |
Ook kan het zijn dat je in de configuration.yaml een verwijzing hebt naar bijv. sensors.yaml. Dan laat hij in de foutcode volgens mij de regel in de configuration.yaml zien waar de verwijzing naar sensors.yaml staan. Niet de regel in sensors.yaml.
Je indentation klopt totaal niet volgens mij... Het deel vanaf '- mac' moet sowieso twee spaties dieper dan de regel 'gateways' daarboven, en de regel 'gateways' moet twee spaties (niet vier) onder 'xiaomi_aqara'. De basis daarvan weet ik niet, dat hangt van de rest van de context van je config af:Sandert98 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:42:
Nu is het vreemde dat ik op line 41 in sensors.yaml de gateway helemaal niet defineer, dat is pas op line 55. Tevens kan ik niets geks in mijn config vinden... Deze lijkt overeen te komen met de officiele docs:
code:
1 2 3 4 xiaomi_aqara: gateways: - mac: 04:cf:8c:xx:xx:xx key: xxxxxxxx
code:
1
2
3
4
| xiaomi_aqara: gateways: - mac: 04cf8cxxxxxx key: xxxxxxxx |
--edit-- na https://www.home-assistant.io/components/xiaomi_aqara/ nog even beter bekeken te hebben vraag ik me ook af of je het mac-adres correct invoert, lijkt er op dat daar geen : tussen moet.
[ Voor 10% gewijzigd door Vloris op 14-05-2019 15:01 ]
Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn voor mij nog wel wat verschillende dingetjes.KraveN schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:59:
Ik draai hass via Docker op een simpele NUC (J3455 CPU).
Hass crashed eigenlijk nooit, maar er valt geregeld functionaliteit uit, al dan niet na een upgrade van hass: wat voorheen werkte, werkt vervolgens helemaal niet meer of gedeeltelijk.
Het enige dat tot nu toe al een jaar betrouwbaar en stabiel werkt is alles over MQTT. Dat is voor mij otgw, zigbee en tasmota.
Op veel andere onderdelen heb ik grote betrouwbaarheidsproblemen: z-wave valt steeds uit sinds een nieuwe versie eind maart (als ik terugga werkt het weer), sensoren via http vallen geregeld uit (waaronder ook esphome sensoren) en zo nog wat.
Ik hoop dat dat beter wordt, want uitval is erg irritant.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Dat is dan toch niet bij iedereen zo. Bij mij draait mqtt, OTGW (via mqtt), maar ook zwave en eigenlijk alle docker containers zeer stabiel. als ik dan iets zou moeten noemen dan is het zigbee via Xiaomi gateway wat wellicht iets minder stabiel is. Die migreer ik nog eens naar zigbee2mqtt maar voorlopig weinig tijd voor.Mars Warrior schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:38:
[...]
Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn voor mij nog wel wat verschillende dingetjes.
Ik draai hass via Docker op een simpele NUC (J3455 CPU).
Hass crashed eigenlijk nooit, maar er valt geregeld functionaliteit uit, al dan niet na een upgrade van hass: wat voorheen werkte, werkt vervolgens helemaal niet meer of gedeeltelijk.
Het enige dat tot nu toe al een jaar betrouwbaar en stabiel werkt is alles over MQTT. Dat is voor mij otgw, zigbee en tasmota.
Op veel andere onderdelen heb ik grote betrouwbaarheidsproblemen: z-wave valt steeds uit sinds een nieuwe versie eind maart (als ik terugga werkt het weer), sensoren via http vallen geregeld uit (waaronder ook esphome sensoren) en zo nog wat.
Ik hoop dat dat beter wordt, want uitval is erg irritant.
Passen deze in een standaard wand contact doos? Ik was ook aan het kijken naar de Shelly 2.5 maar deze is denk ik te dik om nog achter de schakelaar in de contact doos te passen.Fraggar schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:19:
[...]
Fibaro z-wave dimmer achter de schakelaar bouwen. Behoudt de functionaliteit van de schakelaar en kan de lamp dimmen. Wel wat duurder dan andere oplossingen, maar z-wave is technisch gezien de beste oplossing (bereik, energie, mogelijkheden).
@Fragger123 zo'n Shelly is gemaakt om achter een schakelaar te monteren. En dat lukt meestal ook prima. Je wanddoos moet diep genoeg zijn. De meeste moderne zijn dat wel. Schroef er één open en schat het in.
Of schaf gewoon een Shelly aan en probeer het. Ze kosten de wereld niet. Zeker niet in vergelijking met zo'n Fibaro ding.
Https://Shelly.cloud
Edit: Ik zie in jouw quote wel wat staan over dimmer. Daar is nog geen Shelly voor helaas. Schijnen ze wel mee bezig te zijn.
Of schaf gewoon een Shelly aan en probeer het. Ze kosten de wereld niet. Zeker niet in vergelijking met zo'n Fibaro ding.
Https://Shelly.cloud
Edit: Ik zie in jouw quote wel wat staan over dimmer. Daar is nog geen Shelly voor helaas. Schijnen ze wel mee bezig te zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Jelte op 14-05-2019 21:37 ]
Ja dat past prima.Fragger123 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 21:11:
[...]
Passen deze in een standaard wand contact doos? Ik was ook aan het kijken naar de Shelly 2.5 maar deze is denk ik te dik om nog achter de schakelaar in de contact doos te passen.
Ik zie in dit topic een trend waarbij de meesten lijken te kiezen voor een Shelly. Als je iets meer te besteden hebt zou ik adviseren toch voor een z-wave-oplossing te gaan.
Thanks! Updates volgen binnenkortSPX420 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:08:
Misschien is deze custom Postnl component hier al bekend maar ik vind m super, vervangt de app volledig.
https://community.home-as...lovelace-postnl/112433/48
[Afbeelding: postnl]
waarom?Fraggar schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:31:
[...]
Ja dat past prima.
Ik zie in dit topic een trend waarbij de meesten lijken te kiezen voor een Shelly. Als je iets meer te besteden hebt zou ik adviseren toch voor een z-wave-oplossing te gaan.
Want? Het is handig als je dit soort statements beargumenteert. Je hebt vast een goed punt, maar dan moet je die wel even delenFraggar schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:31:
[...]
Ja dat past prima.
Voordelen Shelly (Wifi):barrymossel schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:33:
[...]
Want? Het is handig als je dit soort statements beargumenteert. Je hebt vast een goed punt, maar dan moet je die wel even delen
- Goedkoper
- Geen Z-Wave hub nodig (link)
Voordelen Z-Wave:
- Betrouwbaarder: Werkt middels een mesh-netwerk waardoor je netwerk betrouwbaarder wordt door het toevoegen van extra modules. Z-Wave-modules op batterijen kunnen profiteren van modules die op netspanning werken doordat die als doorgeefluik functioneren. Is niet afhankelijk van één wifi-punt.
- Mogelijkheden: Er zijn talloze Z-Wave-modules op de markt, bijvoorbeeld diverse type dimmers voor verlichting.
- Standaarden: Werkt volgens een standaard en kan daardoor ook communiceren met Z-Wave-modules van andere fabrikanten. Door deze standaard kun je met één interface al je Z-Wave-modules monitoren / bedienen.
- Snelheid: Wifi is ontworpen voor hoge doorvoer, waar Z-Wave focust op low latency. Latency is belangrijker voor dit soort modules.
- Veiliger: Als iemand toegang heeft tot je (wifi-)netwerk kan die je wifi-apparaten bedienen.
Het enige voordeel van de Shelly's is de prijs. Mocht je je netwerk van modules (op termijn) willen uitbreiden dan is investeren in een Z-Wave netwerk slimmer omdat je middels het mesh-principe bouwt aan een betrouwbaarder netwerk.
Home Assistant werkt prima samen met Z-Wave.
Het ligt er idd maar net aan waar je het voor gebruikt. Wil je kunnen dimmen dan kan het met de Shelly (nog) niet en zul je voor iets anders moeten kiezen. Is je bereik van Z-wave niet goed, zou je het kunnen uitbreiden door een Z-wave schakelaar te kunnen pakken etc.
Zelf heb ik voor de Shelly gekozen vanwege de prijs. Nu kan ik in bijna elke ruimte de verlichting schakelen vanwege de prijs. Als ik 5 Fibaro's moet kopen dan wordt het mij persoonlijk te gortig.
Nu heb ik een mengelmoes van Z-wave, Zigbee en Wifi draaien en kijk per onderdeel waar ik het voor wil gaan gebruiken en ga daar een passend product voor zoeken. Zo kan ik voor mijn alarm systeem bijv. geen Zigbee sirene vinden op accu. Dus hier moet dan wel een Z-wave variant voor komen, want die is er wel.
Zelf heb ik voor de Shelly gekozen vanwege de prijs. Nu kan ik in bijna elke ruimte de verlichting schakelen vanwege de prijs. Als ik 5 Fibaro's moet kopen dan wordt het mij persoonlijk te gortig.
Nu heb ik een mengelmoes van Z-wave, Zigbee en Wifi draaien en kijk per onderdeel waar ik het voor wil gaan gebruiken en ga daar een passend product voor zoeken. Zo kan ik voor mijn alarm systeem bijv. geen Zigbee sirene vinden op accu. Dus hier moet dan wel een Z-wave variant voor komen, want die is er wel.
Wat ik persoonlijk ook een nadeel van wifi based devices vind is dat het wifi isFraggar schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:01:
[...]
Voordelen Shelly (Wifi):
- Goedkoper
Voordelen Z-Wave:
- Betrouwbaarder: Werkt middels een mesh-netwerk waardoor je netwerk betrouwbaarder wordt door het toevoegen van extra modules. Z-Wave-modules op batterijen kunnen profiteren van modules die op netspanning werken doordat die als doorgeefluik functioneren. Is niet afhankelijk van één wifi-punt.
- Mogelijkheden: Er zijn talloze Z-Wave-modules op de markt, bijvoorbeeld diverse type dimmers voor verlichting.
- Standaarden: Werkt volgens een standaard en kan daardoor ook communiceren met Z-Wave-modules van andere fabrikanten. Door deze standaard kun je met één interface al je Z-Wave-modules monitoren / bedienen.
- Snelheid: Wifi is ontworpen voor hoge doorvoer, waar Z-Wave focust op low latency. Latency is belangrijker voor dit soort modules.
- Veiliger: Als iemand toegang heeft tot je (wifi-)netwerk kan die je wifi-apparaten bedienen.
Het enige voordeel van de Shelly's is de prijs. Mocht je je netwerk van modules (op termijn) willen uitbreiden dan is investeren in een Z-Wave netwerk slimmer omdat je middels het mesh-principe bouwt aan een betrouwbaarder netwerk.
Daarnaast hebben wifi devices ook het nadeel dat ze er uiteraard ook voor zorgen dat je netwerk "drukker" gebruikt wordt. Want meer verbonden apparaten en dus is er steeds minder "ruimte" op wifi voor apparaten die daar wel "echt" gebruik van maken (telefoon, tablet, laptop). En niet alleen het feit dat ze verbonden zijn maakt daarbij uit, maar ook dat deze wifi based IoT apparaten een trage verbinding hebben waardoor ze effectief alles nog langzamer maken.
Ik heb zelf echt nul problemen met wifi apparaten. Nooit uitval, geen merkbare vertraging. En dekking in huis door (mesh-)repeaters is prima.Fraggar schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:01:
[...]
Voordelen Shelly (Wifi):
- Goedkoper
Voordelen Z-Wave:
Ik geloof je op je woord dat op papier Z-Wave net wat beter is. In de praktijk is het (voor mij) niet merkbaar. En dan vind ik het puntje prijs toch wel belangrijk.
Ok, veiligheid is een zeer valide punt. Maar ik heb mijn IoT in het gastnetwerk hangen en ze mogen alleen tegen mijn MQTT server praten.RobertMe schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:21:
[...]
Wat ik persoonlijk ook een nadeel van wifi based devices vind is dat het wifi isEen slimme schakelaar hoeft w.m.b. niet aan het netwerk te hangen. Heeft geen internet nodig en wie weet wat zo'n device allemaal doet/kan doen waar je geen weet van hebt.
Daarnaast hebben wifi devices ook het nadeel dat ze er uiteraard ook voor zorgen dat je netwerk "drukker" gebruikt wordt. Want meer verbonden apparaten en dus is er steeds minder "ruimte" op wifi voor apparaten die daar wel "echt" gebruik van maken (telefoon, tablet, laptop). En niet alleen het feit dat ze verbonden zijn maakt daarbij uit, maar ook dat deze wifi based IoT apparaten een trage verbinding hebben waardoor ze effectief alles nog langzamer maken.
[ Voor 21% gewijzigd door barrymossel op 15-05-2019 12:47 ]
Same here.. IoT devices/thuis automatisering via een apart VLAN zonder toegang tot het internet.
Ik ben juist geen fan van ZWave, ik heb er alleen maar gezeik van gehad in de vorm van bereik. Dit terwijl ik 25 ZWave devices had waarvan 20 NeoCoolcams stroompluggen. Altijd maar dat netwerk moeten "healen" om het werkend te houden.
Overigens zijn mensen daar tevreden over vanwege de prijs, dat was ik in eerste instantie ook. Tot dat 5 van de 20 Coolcams begonnen te smelten. Dit terwijl er nooit meer dan 100 watt doorheen is gegaan.
Nee.. Voor mij nooit geen ZWave meer. Doet mij overigens herinneren dat ik nog 3 thermostaatkranen en 1 6-in-1 sensor te koop moet zetten.
Ik houd het lekker bij bedraad/WiFi/Zigbee met voorkeur vertalend naar MQTT.
Ik ben juist geen fan van ZWave, ik heb er alleen maar gezeik van gehad in de vorm van bereik. Dit terwijl ik 25 ZWave devices had waarvan 20 NeoCoolcams stroompluggen. Altijd maar dat netwerk moeten "healen" om het werkend te houden.
Overigens zijn mensen daar tevreden over vanwege de prijs, dat was ik in eerste instantie ook. Tot dat 5 van de 20 Coolcams begonnen te smelten. Dit terwijl er nooit meer dan 100 watt doorheen is gegaan.
Nee.. Voor mij nooit geen ZWave meer. Doet mij overigens herinneren dat ik nog 3 thermostaatkranen en 1 6-in-1 sensor te koop moet zetten.
Helaas heeft dat smelten niets te maken met het draadloos systeem dat kan bij de wifi of zigbee variant ook gebeuren.
renedis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:12:
Same here.. IoT devices/thuis automatisering via een apart VLAN zonder toegang tot het internet.
Xiaomi 13T Pro
Snap ik, maar dat bereik wel.Btje schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:29:
Helaas heeft dat smelten niets te maken met het draadloos systeem dat kan bij de wifi of zigbee variant ook gebeuren.
[...]
er zijn ook talloze WiFi apparaten. Vast ook wel dimmers. Geen specifiek voordeel van zwaveFraggar schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:01:
[...]
Voordelen Shelly (Wifi):
- Goedkoper
Voordelen Z-Wave:
WiFi is ook een standaard en heeft iedereen al thuis.- Standaarden: Werkt volgens een standaard en kan daardoor ook communiceren met Z-Wave-modules van andere fabrikanten. Door deze standaard kun je met één interface al je Z-Wave-modules monitoren / bedienen.
Daar zijn natuurlijk oplossingen voor. Zie bovenstaande posts.- Snelheid: Wifi is ontworpen voor hoge doorvoer, waar Z-Wave focust op low latency. Latency is belangrijker voor dit soort modules.
WiFi devices ook, natuurlijk.Het enige voordeel van de Shelly's is de prijs. Mocht je je netwerk van modules (op termijn) willen uitbreiden dan is investeren in een Z-Wave netwerk slimmer omdat je middels het mesh-principe bouwt aan een betrouwbaarder netwerk.
Dan blijven het mesh netwerk en misschien de lage latency over (merk er zelf nog niets van).
En dan is een Shelly maar €10 per schakelaar een zwave is al snel €50. Dat is nogal een verschil.
Voor de meeste mensen zou ik dan ook gewoon een Shelly aanraden.
Vraag. Weet iemand hoe je bij een Zware node bestaande associations kan verwijderen binnen HA?
Ik schakelde met dmv een associatie met een Zwave schakelaar een viertal Zwave stopcontact ontvanger. Helaas gingen tweede van die ontvanger dood. Geen idee waarom maar ik was die nodes opeens kwijt. Die nodes heb ik opnieuw toegevoegd in HA, maar nu heb ik andere entiteiten en Zwave Node ID's. Helaas staan bij de schakelaar nog wel de oude Nodes als associatie.
Ik zie in HA wel de optie om een associatie te verwijderen, maar dan moet de node waarvan je de associatie wil verwijderen er nog wel zijn. Ik heb nu dus twee nodes waarvan ik dat niet kan doen. Ik zie bij de schakelaar helaas geen optie om alle bestaande associaties te verwijderen.
Heeft iemand enig idee?
Ik schakelde met dmv een associatie met een Zwave schakelaar een viertal Zwave stopcontact ontvanger. Helaas gingen tweede van die ontvanger dood. Geen idee waarom maar ik was die nodes opeens kwijt. Die nodes heb ik opnieuw toegevoegd in HA, maar nu heb ik andere entiteiten en Zwave Node ID's. Helaas staan bij de schakelaar nog wel de oude Nodes als associatie.
Ik zie in HA wel de optie om een associatie te verwijderen, maar dan moet de node waarvan je de associatie wil verwijderen er nog wel zijn. Ik heb nu dus twee nodes waarvan ik dat niet kan doen. Ik zie bij de schakelaar helaas geen optie om alle bestaande associaties te verwijderen.
Heeft iemand enig idee?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Iemand op HA vroeg gisteren naar de nieuwe dynamische variabele versie dus vandaag het topic gemaakt. https://community.home-assistant.io/t/dynamic-brightness-based-on-time-of-the-day-setup-in-lovelace-interface/116750Saturnus schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:01:
[...]
Gelukt.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 - id: '997' alias: Hallway dynamic brightness < motion trigger: - entity_id: binary_sensor.motion_sensor platform: state to: 'on' condition: - condition: state entity_id: light.hallway_sphere_hanging state: 'off' action: - service: light.turn_on data_template: entity_id: light.hallway_sphere_hanging color_temp: 327 brightness: >- {% if now().hour*60 < 360 %} {{ 8 }} {% elif now().hour*60 < 540 %} {{ (((now().hour*60 + now().minute) * (1.0222)) - 360 ) | round(0) }} {% elif now().hour*60 < 1320 %} {{ 192 }} {% else %} {{ (((now().hour*60 + now().minute) * (-1.5333)) + 2216 ) | round(0) }} {% endif %} - service: automation.turn_on data: entity_id: automation.hallway_lamp_off_no_motion_2_min
Uitleg:
Na gespeeld te hebben met sinussen en formules voor cirkels was het resultaat dat er helaas geen mooie wiskundige formule te maken is die een trapezium beschrijft, dus zijn het 2 lineaire formules geworden en 2 maal een simpele interval [a, b] = getal.
[Afbeelding: Time to brightness - Home Assistant]
Op de x-as de tijd in minuten op een dag. Op de y-as de helderheid.
Lijn 1: y = 8 {0<x<360}
Lijn 2: y = 1,02222x-360 {8<y<192}
Lijn 3: y = 192 {540<x<1320}
Lijn 4: y = -1,533x+2216 {8<y<192}
Hieruit volgt dat er 3 'if' situaties zijn en een 'else.' De eerste 'if' die waar is wordt uitgevoerd en als niets waar is dan de 'else'. De 3 'if statements' bevatten een formule die de huidige 'dagminuut' (max is 24*60=1440) bepaald en kijkt of die kleiner is dan de opgegeven waarde. (Aangezien in mijn situatie alleen op hele uren iets verandert tel ik de minuten er niet bij op...sterker nog, ik had hier net zo goed de uren niet naar 'dagminuten' kunnen omzetten.)
Vóór 6 uur wordt de helderheid op 8 ingesteld. Van 6 tot 9 uur is er een lineaire stijging. Om deze stijging geleidelijk te laten verlopen wordt hier wel écht de huidige 'dagminuut' bepaald áls de if statement waar is. Daar wordt een beperking op gedaan om de gewenste helderheid te vinden. In geval van 6-9 uur is dat minimaal 8 en maximaal 192. De rest is vanzelfsprekend. Van 9 tot 22 uur geldt altijd 192 als helderheid. Van 22 tot 24 uur is er de afname van 192 naar 8.
Voorbeeld.
Het is 7:34. Het uur is dan 7*60 = 420. Het getal is groter dan 360 dus 'if1' wordt niet uitgevoerd. Het getal is kleiner dan 540, dus 'if2' wordt wel uitgevoerd. De exacte minuut bepaling wordt gedaan. De 'dagminuut' is 7*60+34 = 454. Daarmee wordt de helderheid van de lamp berekend. 1,02222*454-360 = 104. Lamp aan op 104 helderheid.
Toeval @Stiggy. Delen van wat hierboven staat kan je wel wat mee.
Het idee is dus om de helderheid van de lamp in te stellen op basis van de tijd van de dag, en dan zo dat er een mooie overgang tussen laag en hoog zit en dat tijden en helderheid via Lovelace in te stellen is.

Geen idee.GAEvakYD schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:23:
Vraag. Weet iemand hoe je bij een Zware node bestaande associations kan verwijderen binnen HA?
De laatste keer dat ik dat had voordat me hele z-wave netwerk er in hass mee ophield, moest ik de nodes waar het overging volledig resetten (exluden ging niet meer, want bestaan niet meer), en vervolgens weer alles toevoegen.Ik schakelde met dmv een associatie met een Zwave schakelaar een viertal Zwave stopcontact ontvanger. Helaas gingen tweede van die ontvanger dood. Geen idee waarom maar ik was die nodes opeens kwijt. Die nodes heb ik opnieuw toegevoegd in HA, maar nu heb ik andere entiteiten en Zwave Node ID's. Helaas staan bij de schakelaar nog wel de oude Nodes als associatie.
Heeft iemand enig idee?
Niet leuk. ID's anders, historie naar de kl*te enzovoort.
z-wave: leuker kunnen we het niet maken

Dat heb ik nou nooit met mijn wifi nodes

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
light dit niet heel dicht tegen Flux Light Adjustment aan?Saturnus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:09:
[...]
Iemand op HA vroeg gisteren naar de nieuwe dynamische variabele versie dus vandaag het topic gemaakt. https://community.home-assistant.io/t/dynamic-brightness-based-on-time-of-the-day-setup-in-lovelace-interface/116750
Het idee is dus om de helderheid van de lamp in te stellen op basis van de tijd van de dag, en dan zo dat er een mooie overgang tussen laag en hoog zit en dat tijden en helderheid via Lovelace in te stellen is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
inno
Ja het scheelt niet veel behalve dat die kleurtemperatuur doet en niet helderheid, wat dus qua uitkomst wel een aanzienlijk verschil is, en de invloed op de overgang lijkt meer beperkt.mr.inno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:03:
[...]
light dit niet heel dicht tegen Flux Light Adjustment aan?
Gaaf!Saturnus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:09:
[...]
Iemand op HA vroeg gisteren naar de nieuwe dynamische variabele versie dus vandaag het topic gemaakt. https://community.home-assistant.io/t/dynamic-brightness-based-on-time-of-the-day-setup-in-lovelace-interface/116750
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf ben ik aan het testen met Circadian Lighting [Custom Component]
Dat klopt ja. Gebruik het zelf al sinds ik met HA ben begonnen. de overgang is zo natuurlijk dat hij me niet eens meer opvalt.Saturnus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:11:
[...]
Ja het scheelt niet veel behalve dat die kleurtemperatuur doet en niet helderheid, wat dus qua uitkomst wel een aanzienlijk verschil is, en de invloed op de overgang lijkt meer beperkt.
Mbt de intensiteit: wanneer zou hij precies harder en zachter moeten gaan? ik vind altijd dat als het donker word het minder fel moet gaan. Maar als de lamp aan gaat juist eerst langzaam harder.
inno
Ah interessant. Misschien kan je daarmee ongeveer hetzelfde bereiken. Ik weet niet precies hoe die component de helderheid bepaalt en hoeveel invloed je daar zelf nog op hebt.Sjef_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:12:
[...]
Gaaf!
Zelf ben ik aan het testen met Circadian Lighting [Custom Component]
De afbeelding in de post een paar omhoog laat de helderheid gedurende de dag zien die je bijvoorbeeld kan instellen. Het idee is 's nachts een zeer zacht ligt zodat niemand ervan wakker wordt, overdag behoorlijk sterk. En tussen de 2 een nette overgang. Daarbij zou je als je een goede lichtsterktesensor hebt die nog als moderator kunnen gebruiken.mr.inno schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:33:
[...]
Dat klopt ja. Gebruik het zelf al sinds ik met HA ben begonnen. de overgang is zo natuurlijk dat hij me niet eens meer opvalt.
Mbt de intensiteit: wanneer zou hij precies harder en zachter moeten gaan? ik vind altijd dat als het donker word het minder fel moet gaan. Maar als de lamp aan gaat juist eerst langzaam harder.
Je kan in de advanced configuration het een en ander aanpassen wat betref helderheid, colortemp, interval enz.Saturnus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:00:
[...]
Ah interessant. Misschien kan je daarmee ongeveer hetzelfde bereiken. Ik weet niet precies hoe die component de helderheid bepaalt en hoeveel invloed je daar zelf nog op hebt.
klik
Ik zit nog even met die code te pielen, vind het wel een mooi concept.. maar dit slikt hassio niet.RobertMe schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:32:
Het uitschakelen na 2 minuten kun je overigens ook in dezelfde automation doen. Je kunt dan bv dit doen:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 - alias: WC fan aan trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wc_presence to: 'off' for: minutes: 1 action: - service: homeassistant.turn_off entity_id: light.light_1 - wait_template: >- {{ is_state('binary_sensor.wc_presence', 'on' }} timeout: minutes: 2 continue_on_timeout: true - condition: state entity_id: binary_sensor.wc_presence state: 'off' - service: homeassistant.turn_off entity_id: light.light_1
Het wait_template zorgt er hierbij voor dat HA monitort of de conditie ("aanwezig op wc") waar/ja wordt. Als dat gebeurd stopt hij met wachten, en anders stopt die na 2 minuten. De sonoff wordt dan dus zowel uitgeschakeld na 2 minuten of als er opnieuw aanwezigheid op de WC is.
Wil je dat de ventilator altijd blijft lopen, ook als er opnieuw beweging op de WC is, kun je het wait_template nog vervangen door een delay:
YAML:
1 2 - delay: minutes: 2
code:
1
| Invalid config for [automation]: [wait_template] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->wait_template. (See /config/configuration.yaml, line 39). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/ |
Prima, ik heb de code wat aangepast zodat het meer overeenkomt met bijvoorbeeld deze (hij lijkt ongeveer te doen wat ik wil qua structuur):
https://community.home-as...ith-wait-template/62806/9
Maar zowel in jouw vorm als in deze vorm werkt het niet goed:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - alias: WC fan aan trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wc_presence to: 'off' for: minutes: 1 condition: condition: state entity_id: binary_sensor.wc_presence state: 'off' action: - wait_template: "{{ is_state('binary_sensor.wc_presence', 'on' }}" timeout: '00:02' - service: homeassistant.turn_off entity_id: light.light_1 |
Ik kan deze doorlezen (https://www.home-assistant.io/docs/scripts/) maar mis dan de samenhang met de rest van de automation wat. Kun je me nog een beetje helpen?
Ja ziet er goed uit. Het lijkt er op dat die component wel volledig op de zon berust toch? Mijn idee staat daar los van, dus het ligt er even aan wat voor de gebruiker gemakkelijker is... Maar let's be honest, die persoon kan zo 123 mijn setup in zijn component kopiëren en als optie aanbieden, en dan ook nog op betere manier.Sjef_ schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:18:
[...]
Je kan in de advanced configuration het een en ander aanpassen wat betref helderheid, colortemp, interval enz.
klik
Bij het proberen om te zetten van automation naar script loop ik tegen het onderstaande Jinja2 probleem aan. Even een simpel voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| automation: - id: 'd3b3a1' alias: Button 3 single click trigger: - platform: event event_type: xiaomi_aqara.click event_data: entity_id: binary_sensor.switch click_type: single action: - service: script.dlight data: lightid: hallway script: dlight: sequence: - service: notify.ios_phone data_template: message: "{{lightid}}" - service: light.turn_on data_template: entity_id: "light.{{lightid}}" brightness: "{{ states.input_number.[lightid]_light_y1.state | int }}" |
De notify voor debugging.
Brightness moet dus worden: "{{ states.input_number.hallway_light_y1.state | int }}". Als ik dat letterlijk neerzet gaat het goed. Maar met een variabele in variabele gaat het niet goed.
Kan natuurlijk zijn omdat het doorgeven is in plaats van een echte variabele, maar hoe zou je dit moeten doen?
Er mist een ) bij de is_state. 'on') }} moet het zijn. Wel een rare error dan overigens. Aangeven dat wait_template niet mag terwijl het template fout is.Boudewijn schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:13:
[...]
Ik zit nog even met die code te pielen, vind het wel een mooi concept.. maar dit slikt hassio niet.
code:
1 Invalid config for [automation]: [wait_template] is an invalid option for [automation]. Check: automation->action->0->wait_template. (See /config/configuration.yaml, line 39). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/
Prima, ik heb de code wat aangepast zodat het meer overeenkomt met bijvoorbeeld deze (hij lijkt ongeveer te doen wat ik wil qua structuur):
https://community.home-as...ith-wait-template/62806/9
Maar zowel in jouw vorm als in deze vorm werkt het niet goed:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - alias: WC fan aan trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.wc_presence to: 'off' for: minutes: 1 condition: condition: state entity_id: binary_sensor.wc_presence state: 'off' action: - wait_template: "{{ is_state('binary_sensor.wc_presence', 'on' }}" timeout: '00:02' - service: homeassistant.turn_off entity_id: light.light_1
Ik kan deze doorlezen (https://www.home-assistant.io/docs/scripts/) maar mis dan de samenhang met de rest van de automation wat. Kun je me nog een beetje helpen?
Ik ben niet bekend met Jinja, maar qua "programmeren an zich" zou ik zeggen dat het states.input_number[lightid ~ '_light_y1'].state moet zijn. Dus het puntje komt dan te vervallen en de van het entity id moet dan nog achter lightid worden geplaktSaturnus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:50:
Bij het proberen om te zetten van automation naar script loop ik tegen het onderstaande Jinja2 probleem aan. Even een simpel voorbeeld:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 automation: - id: 'd3b3a1' alias: Button 3 single click trigger: - platform: event event_type: xiaomi_aqara.click event_data: entity_id: binary_sensor.switch click_type: single action: - service: script.dlight data: lightid: hallway script: dlight: sequence: - service: notify.ios_phone data_template: message: "{{lightid}}" - service: light.turn_on data_template: entity_id: "light.{{lightid}}" brightness: "{{ states.input_number.[lightid]_light_y1.state | int }}"
De notify voor debugging.
Brightness moet dus worden: "{{ states.input_number.hallway_light_y1.state | int }}". Als ik dat letterlijk neerzet gaat het goed. Maar met een variabele in variabele gaat het niet goed.
Kan natuurlijk zijn omdat het doorgeven is in plaats van een echte variabele, maar hoe zou je dit moeten doen?
Het werkt nog ook.RobertMe schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 06:35:
[...]
Ik ben niet bekend met Jinja, maar qua "programmeren an zich" zou ik zeggen dat het states.input_number[lightid ~ '_light_y1'].state moet zijn. Dus het puntje komt dan te vervallen en de van het entity id moet dan nog achter lightid worden geplakt
Zit hier nog een uitleg/logica achter? Al helemaal aangezien ik deze manier niet kon vinden in de top hits op internet.
Zo meteen proberen op het grote blok code.
M.b.t. het gebruik van [...] hoort de punt er niet voor. De punt is binnen programmeren meer "en lees Y binnen X" in het geval van X.Y, daarbij is dit niet flexibel (dus Y kan geen variabele zijn die de naam van datgeen dat gelezen moet worden bevat). [...] is soms/vaker een alternatief dat wel flexibiliteit geeft. X['Y'] zegt letterlijk "de Y binnen X" maar X[Y] zegt "de variabele Y bevat een stuk tekst, en die tekst is hetgeen dat ik wil lezen uit X". Het gebruik van de [...] geeft je dus de flexibiliteit om de lightid variabele te gebruiken.Saturnus schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:49:
[...]
Het werkt nog ook.Met int erbij natuurlijk.
Zit hier nog een uitleg/logica achter? Al helemaal aangezien ik deze manier niet kon vinden in de top hits op internet.
Zo meteen proberen op het grote blok code.
Daarnaast zit je nog met dat de lightid variabele niet de volledige naam bevat maar _light_y1 nog als tekst erachter hoort. Daarvoor moet je dus twee dingen aan elkaar plakken en dat doe je met ~. Bv 'Hallo wereld' en 'Hallo ' ~ 'wereld' geven hetzelfde resultaat.
En de meer technische documentatie vindt je terug in de documentatie van Jinja2. De template parser die Home Assistant gebruikt:
http://jinja.pocoo.org/docs/2.10/templates/#variables
http://jinja.pocoo.org/docs/2.10/templates/#other-operators
Ik heb geprobeerd te zoeken, maar het zij nogal algemene termen dus lastig te vinden... Maarrrr er was hier laatst toch iemand die ook weleens na een hass.io (op Intel NUC) reboot al zijn Z-Wave nodes kwijt was? Ik heb al tijden hetzelfde issue, en ik heb echt geen idee waar het vandaan komt en dus ook geen idee hoe ik er vanaf kom...
Meestal eerste keer ziet hij helemaal geen nodes, dus ook de Aeotec stick niet, daarna wel de Aeotec stick en na wat rammen op start/heal network en nog een reboot komen er weer andere nodes binnendruppelen. Maar het is regelmatig gekut, en ook niet consistent na iedere reboot ofzo. het is compleet random en toch altijd weer ff een uurtje gekut eer alles weer terug is... Kortom; irritant.
Meestal eerste keer ziet hij helemaal geen nodes, dus ook de Aeotec stick niet, daarna wel de Aeotec stick en na wat rammen op start/heal network en nog een reboot komen er weer andere nodes binnendruppelen. Maar het is regelmatig gekut, en ook niet consistent na iedere reboot ofzo. het is compleet random en toch altijd weer ff een uurtje gekut eer alles weer terug is... Kortom; irritant.
Ik heb een automation gebouwd die triggert op een binary_sensor (deursensor) die van off naar on gaat.
Zit nog wel een conditie in, maar hij behoort lamp aan te zetten tussen zonsondergang en opgang.
Meestal werk ik aan het systeem (is van oom) op afstand. Nu wil ik die automation even testen....
Kan ik die binary_sensor niet op afstand even van state veranderen?
Zit nog wel een conditie in, maar hij behoort lamp aan te zetten tussen zonsondergang en opgang.
Meestal werk ik aan het systeem (is van oom) op afstand. Nu wil ik die automation even testen....
Kan ik die binary_sensor niet op afstand even van state veranderen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.