Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:54:
[...]

Ik heb hier zojuist weer even naar gekeken. En het werkt :D Stappenplan is als volgt:

1. Maak een API aan via "Mijn account" -> "API" in het Transip controlepaneel
2. Kopieer deze sleutel naar een bestandje (bijv. .privkey) in je traefik folder
3. Pas je docker-compose.yml aan met de volgende environment variabelen
code:
1
2
3
    environment:
      - TRANSIP_ACCOUNT_NAME=username
      - TRANSIP_PRIVATE_KEY_PATH=.privkey
4. In diezelfde docker-compose.yml voeg je een volumemapping toe
code:
1
      - ./.privkey:/.privkey:ro
5. In traefik.toml pas je de [acme] challenge aan. Bij mij werkt het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[acme]
  acmeLogging = true
  email = "lolgast@....nl"
  storage = "acme.json"
  entryPoint = "https"
  onHostRule = true
  [acme.dnsChallenge]
    provider = "transip"
    delayBeforeCheck = 0
6. Voer docker-compose up -d (of een soortgelijk commando) uit om je traefik container te herbouwen met de nieuwe variabelen.

Zou nu moeten werken. Het duurde bij mij wel even, via docker logs -f traefik(containernaam) kun je volgen of het al zou moeten werken. Het voordeel hiervan is dat je geen poort 80 nodig hebt voor de aanvraag van een certificaat en je dus bijvoorbeeld geoblocking zou kunnen gebruiken om alleen verkeer uit Europa of zelfs Nederland toe te staan.
Ik heb sinds enige tijd ook de HTTP ACME challenge omgebouwd tot DNS Challenge en hierbij dus ook port 80 dicht gezet. Je handleiding is idd zoals ik het ook heb, echter heb ik ook gelijk gebruik gemaakt van wildcard support. Mijn certs worden dan ook niet meer voor alle hostnames uitgegeven maar slechts een enkele wildcard. Hiervoor voeg ik nog in traefik.toml toe:
code:
1
2
[[acme.domains]]
   main = "*.jedomein.nl"

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:20
Zijn er hier mensen die hun Ziggo Mediabox aan HomeAssistant hebben gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GertJan2012 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:32:
Zijn er hier mensen die hun Ziggo Mediabox aan HomeAssistant hebben gekoppeld?
Ja werkt best aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
En welk type mediabox heb je dan? Lees wisselend ervaringen op het HA forum. Status die bijvoorbeeld niet goed doorkomt, of dat het lastig is de mediabox in het (thuis)netwerk op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GertJan2012 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:05:
[...]

En welk type mediabox heb je dan? Lees wisselend ervaringen op het HA forum. Status die bijvoorbeeld niet goed doorkomt, of dat het lastig is de mediabox in het (thuis)netwerk op te nemen.
Ik heb de mediabox xl (*kuch* irritatie apparaat maar dat terzijde) welke is opgenomen in het thuisnetwerk. Dat kan idd een vervelend iets zijn. Ik weet het niet precies maar volgens mij moet je die thuis netwerk wizard doorlopen zodat DLNA actief is en niet als client configureren. Verder werkt het in HA best redelijk alhoewel ik het primair alleen voor uitschakeling gebruik. Het duurt bijvoorbeeld even voordat de status dan bijgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 14:25
martinvdm schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:48:
[...]

Ik heb de mediabox xl (*kuch* irritatie apparaat maar dat terzijde) welke is opgenomen in het thuisnetwerk. Dat kan idd een vervelend iets zijn. Ik weet het niet precies maar volgens mij moet je die thuis netwerk wizard doorlopen zodat DLNA actief is en niet als client configureren. Verder werkt het in HA best redelijk alhoewel ik het primair alleen voor uitschakeling gebruik. Het duurt bijvoorbeeld even voordat de status dan bijgewerkt is.
Ik heb de eerste versie van de horizonbox (UPC gebied) drama is dat, uiteindelijk de enige manier dat het niet mijn netwerk om zeep helpt was om hem in client mode op wifi te zetten :P

|ijn er nog voordelen om je mediabox aan HA gekoppeld te hebben? of is het hetzelfde idee wat ik nu al heb via harmony hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reinder83 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:11:
[...]

Ik heb de eerste versie van de horizonbox (UPC gebied) drama is dat, uiteindelijk de enige manier dat het niet mijn netwerk om zeep helpt was om hem in client mode op wifi te zetten :P

|ijn er nog voordelen om je mediabox aan HA gekoppeld te hebben? of is het hetzelfde idee wat ik nu al heb via harmony hub
Ik zit ook UPC gebied maar ben inmiddels aan de 5e box bezig, wat een ziggologo bevat. Ik wil ook client modus, want de rest doe ik zelf wel, wil zeker dat die box zo min mogelijk doet, maar ondanks de ‘niet client’ modus werkt de rest wel gewoon in mijn thuisnetwerk en merk ik slechts dat er een blok van een tiental ip adressen geclaimt worden in mijn dhcp scope. Voor de rest werkt het zonder de boel dwars te zitten.

In HA gebruik ik het als media_player en Kun je dus naast aan/uit zetten, wat niet onbelangrijk is bij zo’n stroomvreter, ook kanalen e.d alhoewel ik dat laatste niet echt gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand al een xiaomi mijia 1080p camera in home assistant werkend gekregen? Ik kan alleen instructies vinden voor de yi en fang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm en andere Ziggo Mediabox XL gebruikers. Heb je een Alles in 1 Compleet of Extra abonnement dan kun je nu gratis een Ziggo Next krijgen. En dat is een verademing zeg! Snel (zowel opstarten, zappen als algemeen gebruik), stil en zuinig.

Gisteren geïnstalleerd waarbij ook een nieuw modem geïnstalleerd diende te worden. Deze deelt IP adressen in een andere IP reeks uit. Dan kom je erachter wat er in de loop der tijd allemaal met elkaar praat en dus omvalt. Heb je een eigen router in gebruik, dan heb je hier natuurlijk geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
JBS schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:51:
@martinvdm en andere Ziggo Mediabox XL gebruikers. Heb je een Alles in 1 Compleet of Extra abonnement dan kun je nu gratis een Ziggo Next krijgen. En dat is een verademing zeg! Snel (zowel opstarten, zappen als algemeen gebruik), stil en zuinig.

Gisteren geïnstalleerd waarbij ook een nieuw modem geïnstalleerd diende te worden. Deze deelt IP adressen in een andere IP reeks uit. Dan kom je erachter wat er in de loop der tijd allemaal met elkaar praat en dus omvalt. Heb je een eigen router in gebruik, dan heb je hier natuurlijk geen last van.
Dat klinkt inderdaad wel interessant , al kan je die waarschijnlijk (nog) niet met HA gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GertJan2012 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:54:
[...]

Dat klinkt inderdaad wel interessant , al kan je die waarschijnlijk (nog) niet met HA gebruiken.
Zag deze post
basst85 in "[DVB-C] Ziggo Mediabox Next"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
Zijn er hier mensen die al een keer een upgrade hebben uitgevoerd van een Pi2 naar een Pi3? Zou het werken als ik het kaartje wat nu in de Pi2 zit in de 3 stop? Er zijn namelijk verschillende images voor de 2 en de 3 van Hassio. Heb hier op zitten zoeken, maar helaas niks kunnen vinden.

Hebben tevens mensen een bluetooth speaker aan de Pi gekoppeld? Heb een Harman Kardon Omni die ik wil koppelen aan de Pi. Hiermee wil ik dan bijv. muziek afspelen, maar ook de speaker als sirene voor alarm inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14
Thoit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:19:
Zijn er hier mensen die al een keer een upgrade hebben uitgevoerd van een Pi2 naar een Pi3? Zou het werken als ik het kaartje wat nu in de Pi2 zit in de 3 stop? Er zijn namelijk verschillende images voor de 2 en de 3 van Hassio. Heb hier op zitten zoeken, maar helaas niks kunnen vinden.

Hebben tevens mensen een bluetooth speaker aan de Pi gekoppeld? Heb een Harman Kardon Omni die ik wil koppelen aan de Pi. Hiermee wil ik dan bijv. muziek afspelen, maar ook de speaker als sirene voor alarm inzetten.
Voor zover ik kan herinneren hebben de Pi2 en Pi3 een andere processor en andere hardware. Het is beter om een backup van je home assistant te maken, nieuwe image op je kaartje zetten en dan de backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25
Dat zou mooi zijn, gisteren de Next binnen gekregen. Heb de Horizon XL nooit goed werkend gekregen met HA... Het werkte wel, maar die mediabibliotheek functie die je aan moest zetten zorgde voor onwijs veel vertraging van de box (voornamelijk qua opstarten, maar ook qua gebruik).

Zou mooi zijn als de Next beter is te bedienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
XanderHuisman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:37:
[...]

Voor zover ik kan herinneren hebben de Pi2 en Pi3 een andere processor en andere hardware. Het is beter om een backup van je home assistant te maken, nieuwe image op je kaartje zetten en dan de backup terugzetten.
Ik begrijp dat het beter is, maar ik heb het nu eindelijk echt stabiel draaien op de Pi2. Echter moet ik met een back-up terugzetten weer een extra kaartje kopen wat vervolgens dan niet meer gebruikt wordt. Ja zo'n kaartje kost maar een paar euro, maar dan nog vind ik het zonde om het dan in de kast te laten verstoffen :+ Als het niet anders kan dan is het maar zo, maar ik had gehoopt dat het kaartje omprikken en klaar was :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14
Thoit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Ik begrijp dat het beter is, maar ik heb het nu eindelijk echt stabiel draaien op de Pi2. Echter moet ik met een back-up terugzetten weer een extra kaartje kopen wat vervolgens dan niet meer gebruikt wordt. Ja zo'n kaartje kost maar een paar euro, maar dan nog vind ik het zonde om het dan in de kast te laten verstoffen :+ Als het niet anders kan dan is het maar zo, maar ik had gehoopt dat het kaartje omprikken en klaar was :9
Een backup hoef je natuurlijk niet op een SD kaartje te zetten. Ik draai zelf alleen HASS en ik heb dus mijn home assistant data map gekopieerd. Ik vermoed dat je bij hass io gewoon een backup op onder anderen een usb stick kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Nee maar de backup moet wel op een clean install teruggezet worden :) Daarvoor moet ik dus de bestaande kaart leegmaken. Ja ik kan een clone maken van de bestaande kaart, maar dat is in het verleden al een keer misgegaan dus dat risico neem ik liever niet. Vandaar de vraag of het zo om te zetten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 16:27
Nnoitra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:27:
[...]

Is je google stuk? ;)
https://www.home-assistant.io/components/philips_js/
Vanaf daar zelf ff verder koekeloeren.
Is dit niet voor redelijk oude modellen, non-Android TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:47
The_Admin schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:07:
[...]

Is dit niet voor redelijk oude modellen, non-Android TV?
Geen idee; ik ga de vraagsteller niet alles voorkauwen.
Een beetje tijd in iets steken (iets wat ie zelf wil) gaat ie niet dood van ;)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:51:

Ik stuur je even een pm, anders wordt het erg off topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn mediacenter met Kodi uit te laten schakelen door HA, ik gebruik hierovor de volgende config:

configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
media_player:
  - platform: kodi
    name: Kodi Woonkamer
    username: kodi
    password: xxxx
    host: xxxx
    enable_websocket: true
    turn_on_action:
     - service: wake_on_lan.send_magic_packet
       data:
         mac: xxxx
         broadcast_address: xxxx
    turn_off_action:
      - service: media_player.kodi_call_method
        data:
          entity_id: media_player.kodi_woonkamer
          method: System.Shutdown

Als action in de automation.yaml gebruik ik:

code:
1
2
3
  action:
    - service: media_player.turn_off
      entity_id: media_player.kodi_woonkamer

De levert de volgende fout op:
code:
1
TransportError trying to run API method media_player.kodi_woonkamer.System.Shutdown({})

De states van Kodi worden wel juist weergegeven, iemand enig idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmaster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 14:55
Ik ben sinds een paar dagen ook bezig mijn spullen over te zetten van domoticz naar HA. Nu heb ik nog een kaku deurbel en deze kun je gebruiken via switch of light of binary sensor wat ik zo lees. Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is de bel aan te sturen vanuit HA. De deurbel reageert namelijk alleen op het commando ALLON en niet op ON, wat een switch en/off light verstuurd. Dan kan ik de bel namelijk ook laten afgaan als iemand via mijn garagedeur binnenkomt door een sensor op die deur te zetten.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@JBS @kepler @GertJan2012
Heb de mediabox weten te bestellen. De integratie met HA zal nog wel ff duren denk ik eer hier eenzelfde component voor beschikbaar is. In de tussentijd denk ik dat het wel mogelijk wordt met mijn Broadlink RM mini. De nieuwe box werkt zowel op RF als op IR, dus een Harmony zal wellicht ook wel werken. Het gaat mij primair om aan en uitschakelen. De rest boeit me niet zo erg eigenlijk.

Devices type is:
Ziggo/Pace DCR-7111 of Arris DCX960

Als die binnen is zal ik hier wel ff mee stoeien en jullie laten weten.

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 08-05-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 14:25
martinvdm schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:06:
Heb de mediabox weten te bestellen. De integratie met HA zal nog wel ff duren denk ik eer hier eenzelfde component voor beschikbaar is. In de tussentijd denk ik dat het wel mogelijk wordt met mijn Broadlink RM mini. De nieuwe box werkt zowel op RF als op IR, dus een Harmony zal wellicht ook wel werken. Het gaat mij primair om aan en uitschakelen. De rest boeit me niet zo erg eigenlijk.

Devices type is:

Ok, hier ook gevraagd op livechat, maar moest een formulier invullen en dan wordt je misschien uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reinder83 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:12:
[...]

Ok, hier ook gevraagd op livechat, maar moest een formulier invullen en dan wordt je misschien uitgekozen.
Wanneer je de klantenservice belt, krijg je 'm gewoon toegestuurd.

Voor de Next gebruikers: basst85 in "[DVB-C] Ziggo Mediabox Next"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:23
lolgast schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:12:
De 'samenwerking' met Ubiquiti was ook van korte duur lees ik :+
Dat is eigenlijk toch ook niet zo heel gek? Paulus werkte aan HA in zijn eigen/vrije tijd, Ubiquiti wou hem in dienst nemen om full time aan HA te werken. Dan lijkt het mij dus ook niet zo heel gek dat hij daarvoor gaat werken. Maar nu er vanuit HA een spinoff bedrijf is gekomen (wat dus HA Cloud verkoopt) is het ook weer niet zo heel gek dat Paulus voor dat bedrijf gaat werken. Daar werkt hij immers belangeloos aan HA, of in ieder geval zijn er daar een stuk minder belangen dan vanuit een bedrijf als Ubiquiti die eigenlijk compleet andere producten ontwikkelen. Ubiquiti zal uiteindelijk nog steeds dozen willen schuiven, en dat doen ze nu (voornamelijk) met netwerk apparatuur en een heel klein beetje "IoT". Het werk wat Paulus bij Ubiquiti deed zal dus zijn "gestuurd" op de hardware die Ubiquiti dus in de toekomst wou gaan maken en waar HA misschien in paste. Terwijl hij nu bij Nabu Casa echt "voor" Home Assistant werkt en het enige belang kan zijn om een zo goed mogelijke HA Cloud te hebben waar HA zelf ook voordeel van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Misschien dat iemand mij kan helpen. Ik heb al een tijdje op mijn Pi een docker composer file met hass. Nu had ik wat problemen met de opslag dus heb ik uit de ~/homeassistant/ folder op mijn pi de home-assistant_v2.db verwijderd en vervolgens de container verwijderd en opnieuw aangemaakt. Nu elke keer als de container opstart krijg ik

code:
1
2
3
starting version 3.2.7
/bin/entry.sh: line 9: /bin/grep
/usr/local/bin/python3: No such file or directory

Weet iemand wat dit kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Dw1-nl op 09-05-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

K-Jay

Klaas Jan

Grrrr...Node-red werkt niet meer op mijn hass.io. Wie kan me helpen?
Ik heb zojuist hass.io bijgewerkt naar 0.92.2. Dat ging goed. Daarna de Node-red add-on bijgewerkt naar 3.03. Dat ging niet goed: de add-on wil niet meer starten, het bolletje blijft rood.
Home Assistant herstart -> geen resultaat
Raspberry pi herstart -> geen resultaat
Snapshot van gisteren teruggezet -> oude versie van Home assistant is terug, maar de versie van Node-red is nog steeds 3.03 :?
Home Assistant opnieuw naar 0.92.2 -> helpt ook niet
Het log van Node-red blijft leeg. Het system log van Home Assistant meldt
code:
1
2
19-05-09 12:24:30 ERROR (MainThread) [hassio.utils.json] Can't write /data/addons/data/a0d7b954_nodered/options.json: [Errno 117] No error information: '/data/addons/data/a0d7b954_nodered/options.json'
19-05-09 12:24:30 ERROR (MainThread) [hassio.addons.addon] Add-on a0d7b954_nodered can't write options

Update: "opgelost" door hass.io opnieuw op de SD-kaart te zetten en een snapshot terug te zetten. Daarna Node-red opnieuw geïnstalleerd. Best leuk dat Home Assistant, maar soms krijg je er grijze haren van :P

[ Voor 12% gewijzigd door K-Jay op 09-05-2019 16:04 ]

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
Vraagje. Weet niet zeker of dit kan, maar hoor het graag.

Ik heb twee automation scripts draaien voor twee deur sensoren. Wanneer mijn telefoon niet thuis is, krijg ik een push bericht als de voordeur of tuindeur open gaat. Dat werkt prima. Alleen gebruik ik daar nu twee automations voor.

Ik heb gevonden dat ik meerdere triggers kan gebruiken in 1 automation (https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/). Maar hoe bepaal ik welke van de twee triggers dan afgegaan is, zodat ik via een if statement de goede sensor kan vermelden in mijn push bericht?

[ Voor 5% gewijzigd door Lifelogger op 09-05-2019 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Lifelogger schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:32:

Ik heb twee automation scripts draaien voor twee deur sensoren. Wanneer mijn telefoon niet thuis is, krijg ik een push bericht als de voordeur of tuindeur open gaat. Dat werkt prima. Alleen gebruik ik daar nu twee automations voor.

Ik heb gevonden dat ik meerdere triggers kan gebruiken in 1 automation (https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/). Maar hoe bepaal ik welke van de twee triggers dan afgegaan is, zodat ik via een if statement de goede sensor kan vermelden in mijn push bericht?
Dit staat op de pagina m.b.t. templating, binnen automations, omschreven: https://www.home-assistan...ing/#trigger-state-object
Op basis van trigger.entity_id kun je dit dus bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RobertMe schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:59:
[...]

Dit staat op de pagina m.b.t. templating, binnen automations, omschreven: https://www.home-assistan...ing/#trigger-state-object
Oei, dat heb ik niet gezien. Dank je. Ga ik daar even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 18:59
RobertMe schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:59:
[...]

En dan lees ik dat en dan snap ik er echt helemaal nix van. Zal wel werken als je een halve programeur bent, maar ik ben psychiatriisch verpleegkundige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:03
Thoit schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:39:
[...]

Je kan je nieuwe kaart gebruiken in de Pi3 en de oude in een nieuw projectje met de Pi2 ;)

Maar inprincipe heb je helemaal geen tweede kaart nodig.

Maak een snapshot van je Hassio.
Die kan je naar je Pc kopiëren via Samba bijvoorbeeld. Flash nieuwe image van Hassio op SD kaart(Je kan natuurlijk ook eerst testen in je Rpi3 zonder opnieuw te flashen)

Pi3 booten met nieuwe image en samba er op.
Dan zet je de snapshot terug via samba.

In hassio kan je dan die snapshot dan terug zetten. Zover ik weet is dit gewoon mogelijk met snapshots

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
maartend schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:16:
[...]

En dan lees ik dat en dan snap ik er echt helemaal nix van. Zal wel werken als je een halve programeur bent, maar ik ben psychiatriisch verpleegkundige
De documentatie van HA is inderdaad vaak meer gericht op puur de techniek/werking en minder op voorbeelden hoe het toe te passen voor een leek.
Maar hier zitten vast voldoende gebruikers, waaronder ikzelf, die je verder op weg kunnen helpen in combinatie met een specifieke vraag en voorbeeld van wat je al hebt. Bv in het geval van Lifelogger hierboven kun je dan de twee losse automations posten met de vraag hoe het samen te voegen en wat je al geprobeerd hebt.

Overigens zou je uiteraard ook kunnen kijken naar een oplossing die visueler is. Bv Home Assistant met Node-RED. Of uberhaupt een minder complex systeem zoals Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
[...]

Ik moet het ook nog precies uitzoeken. Eerste poging is mislukt. :-) Maar vind het wel leuk om er mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:08
Zijn er mensen die hun mobiele lovelace GUI willen tonen? Heb inspiratie nodig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
Lifelogger schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:32:

laat die beide eens zien dan wat je nu hebt daarvoor, dan is er vast wel wat voor te bouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Ik word helemaal gek... Ik heb onderstaande automations:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
#Away
- alias: 'Thuis'
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.afwezig
      state: 'on'
      entity_id: input_boolean.afwezig_afwezig
      state: 'off'
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.all_devices
      to: 'home'
  action:
    service: input_boolean.turn_off
    data:

- alias: 'Afwezig'
  condition:
      entity_id: input_boolean.afwezig_thuis
  trigger:
      to: 'not_home'
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    data:

- alias: 'Afwezig knop'
  trigger:
      to: 'on'
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:
    - service: input_boolean.turn_on
      data:

- alias: 'Thuis knop'
  trigger:
  action:
      data:
      data:

Die werkt. Het gaat vooral om de laatste twee automations. In principe als ik input_boolean.afwezig_afwezig aan zet, dan moet input_boolean.afwezig_thuis uit en andersom. Ziet er vrij simpel uit niet?

Echter als ik dan willekeurig iets aanpas in configuration.yaml (of zelfs groups.yaml) (was zelfs maar een IP adres van m;n Harmony) en HA herstart, dan werkt de automation ineens niet meer. Als ik de (irrelevante) wijziging terugzet blijft de automation niet werken... Ik heb geen idee waarom. Het lijkt dus niet met de wijziging te maken (want die is willekeurig), maar eerder met de herstart (of de states van de input_booleans tijdens de herstart?).

Iemand enig idee??

Acties:
  • +2 Henk 'm!
barrymossel schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:02:
Ik word helemaal gek... Ik heb onderstaande automations:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
#Away
- alias: 'Thuis'
  condition:
  trigger:
      to: 'home'
  action:
    service: input_boolean.turn_off
    data:

- alias: 'Afwezig'
  condition:
  trigger:
      to: 'not_home'
  action:
    service: input_boolean.turn_on
    data:

- alias: 'Afwezig knop'
  trigger:
  action:
      data:
    - service: input_boolean.turn_on
      data:

- alias: 'Thuis knop'
  trigger:
  action:
      data:
      data:

Die werkt. Het gaat vooral om de laatste twee automations. In principe als ik input_boolean.afwezig_afwezig aan zet, dan moet input_boolean.afwezig_thuis uit en andersom. Ziet er vrij simpel uit niet?

Echter als ik dan willekeurig iets aanpas in configuration.yaml (of zelfs groups.yaml) (was zelfs maar een IP adres van m;n Harmony) en HA herstart, dan werkt de automation ineens niet meer. Als ik de (irrelevante) wijziging terugzet blijft de automation niet werken... Ik heb geen idee waarom. Het lijkt dus niet met de wijziging te maken (want die is willekeurig), maar eerder met de herstart (of de states van de input_booleans tijdens de herstart?).

Iemand enig idee??
Na een paar keer herstarten binnen een bepaalde tijd worden automations uitgeschakeld. Voorkom dit door initial_state: 'true' toe te voegen aan een automation. Zie ook https://www.home-assistant.io/components/automation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JBS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:25:
[...]
Na een paar keer herstarten binnen een bepaalde tijd worden automations uitgeschakeld. Voorkom dit door initial_state: 'true' toe te voegen aan een automation. Zie ook https://www.home-assistant.io/components/automation/
Wow, is het werkelijk zo simpel? Ik zie nu pas dat er een stel automations op off staan. Die doen dus ook helemaal niks? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:31:
[...]

Die doen dus ook helemaal niks? 8)7
Niets, tenzij jij of iets anders ze nadrukkelijk triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
K-Jay schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:28:
Best leuk dat Home Assistant, maar soms krijg je er grijze haren van :P
Herkenbaar :X
[...]

Bepaalde zaken kosten eenmaal even tijd voor je het door hebt. De documentatie van HA is idd vaak zoals het bij opensource is, vaak nét niet. Zelf ben ik ook geen programmeur, maar je moet simpel beginnen. De meeste mensen willen direct alles verbonden hebben maar je hebt altijd iets waardoor je getriggerd bent om HA te gaan gebruiken. Voor mij was het de achterdeur monitoren. Dus begonnen met HA te installeren, vervolgens de Z-Wave stick koppelen. Dan de deur sensor koppelen met Z-wave waarvan ik in het begin ook niks begreep. Als je dan vervolgens in HA de sensor ziet omspringen is dat weer een doorbraak en begin je met een melding hierover etc. Als je het eenmaal door hebt is het allemaal niet zo moeilijk, maar dat is met alles ;)

Wat mij ook geholpen heeft is dit Youtube kanaal: YouTube: The Hook Up

En als jij ergens niet uit komt en aangeeft wat je zelf al uit hebt gezocht zijn hier voldoende mensen bereid om te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thoit schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:59:
[...]
De documentatie van HA is idd vaak zoals het bij opensource is, vaak nét niet.
Gelukkig is ook de documentatie open source en kun je dus zelf ook concreet bijdragen aan de verbetering ervan en dus ook het project. Doen! (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
True, ook dat staat nog op de to do lijst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
martinvdm schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:06:

Devices type is:

Ow ja, zo'n Broadlink RM Mini heb ik ook nog ergens liggen :D Goed idee ^O^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedemorgen iedereen sorry dat ik zo inval.

ik ben nu al een tijdje bezig met HA en het gaat me rederijk goed af tot vandaag.

ik ben nu bezig om een automation te maken maar ik denk dat ik meteen te hooggegrepen wil voor mij.

ik zou graag dat als er iemand op de deur bel druk dat er dan over mij sonos een deurbel MP3 word afgespeeld.

nu heb ik er volgen mij 1 gevonden op het web maar weet niet waar ik de MP3 moet laten en waar ik dit stukje moet plakken.

misschien dat jullie mij kunnen helpen.

alias: doorbell
trigger:
platform: state
entity_id: binary_sensor.fibaro_system_fgbs001_universal_binary_sensor_sensor_2
to: 'on’
action:
service: media_player.volume_set
data:
entity_id: media_player.huiskamer
volume_level: 0.75
service: media_player.play_media
data:
entity_id: media_player.dining_room
media_content_id: http://xxx.xxx.xx.xxx/config/www/doorbell-1.mp3
media_content_type: music

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 28 april 2019 @ 14:48:
Herkent iemand 't euvel dat één van de monitored_conditions van een Mi Flora plantsensor, in mijn geval de vochtigheid, regelmatig 0 geeft? Temperatuur, voedingswaarde, licht, etc. is wel een constante lijn zonder waarde 0 ertussen.

[Afbeelding]

Ter vergelijking een andere eigenschap zonder deze 0 waardes ertussen

[Afbeelding]
Batterij vervangen omdat ie er nu helemaal mee gestopt was, en probleem lijkt opgelost. Bovenstaande zou dus een teken kunnen zijn van een bijna lege batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Enzoz89 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:05:
Goedemorgen iedereen sorry dat ik zo inval.

ik ben nu al een tijdje bezig met HA en het gaat me rederijk goed af tot vandaag.

ik ben nu bezig om een automation te maken maar ik denk dat ik meteen te hooggegrepen wil voor mij.

ik zou graag dat als er iemand op de deur bel druk dat er dan over mij sonos een deurbel MP3 word afgespeeld.

nu heb ik er volgen mij 1 gevonden op het web maar weet niet waar ik de MP3 moet laten en waar ik dit stukje moet plakken.

misschien dat jullie mij kunnen helpen.

trigger:
to: 'on’
action:
data:
data:
media_content_id: http://xxx.xxx.xx.xxx/config/www/doorbell-1.mp3
/home/homeassistant/.homeassistant/www/doorbell-1.mp3

Bron: https://community.home-as...play-previous-track/16862

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 16:28
K-Jay schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:28:
Grrrr...Node-red werkt niet meer op mijn hass.io. Wie kan me helpen?
Ik heb zojuist hass.io bijgewerkt naar 0.92.2. Dat ging goed. Daarna de Node-red add-on bijgewerkt naar 3.03. Dat ging niet goed: de add-on wil niet meer starten, het bolletje blijft rood.
Home Assistant herstart -> geen resultaat
Raspberry pi herstart -> geen resultaat
Snapshot van gisteren teruggezet -> oude versie van Home assistant is terug, maar de versie van Node-red is nog steeds 3.03 :?
Home Assistant opnieuw naar 0.92.2 -> helpt ook niet
Het log van Node-red blijft leeg. Het system log van Home Assistant meldt
code:
1
2
19-05-09 12:24:30 ERROR (MainThread) [hassio.utils.json] Can't write /data/addons/data/a0d7b954_nodered/options.json: [Errno 117] No error information: '/data/addons/data/a0d7b954_nodered/options.json'
19-05-09 12:24:30 ERROR (MainThread) [hassio.addons.addon] Add-on a0d7b954_nodered can't write options

Update: "opgelost" door hass.io opnieuw op de SD-kaart te zetten en een snapshot terug te zetten. Daarna Node-red opnieuw geïnstalleerd. Best leuk dat Home Assistant, maar soms krijg je er grijze haren van :P
Ik heb het zelfde gehad, alles werkt prima tot na een reboot, in eens werkt alles weer en waarom is mij nog steeds onduidelijk.
Ik ben nu ook erg huivering voor een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
even een hele domme vraag het pad /home/homeassistant/.homeassistant/www/ moet je deze zelf maken?

als ik kijk via de Configurator en ik ga helemaal naar het begin heb ik geen map home.
foekie01 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:44:
[...]

/home/homeassistant/.homeassistant/www/doorbell-1.mp3

Bron: https://community.home-as...play-previous-track/16862

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Enzoz89 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:21:
even een hele domme vraag het pad /home/homeassistant/.homeassistant/www/ moet je deze zelf maken?

als ik kijk via de Configurator en ik ga helemaal naar het begin heb ik geen map home.

[...]
Dit zul je via SSH moeten doen. Voor zo ver ik weet heeft configurator geen toegang tot /home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Enzoz89 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:21:

[...]
De www folder is een subfolder van je config (die je wel kan benaderen via je configurator)
Hooguit zelf even aanmaken

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Nou ik heb het mp3 bestand geplaast waar hij moet ook met een test http://ipaddress:8123/local/doorbell.mp3.

dit werk allen krijg steeds een fout als ik mijn configuratie controleer.

Error loading /config/configuration.yaml: while scanning a quoted scalar
in "/config/automations.yaml", line 5, column 5
found unexpected end of stream
in "/config/automations.yaml", line 14, column 64

dit is wat ik nu gebruik.

trigger:
to: 'Aan’
action:
data:
data:
media_content_id: http://xxx.xxx.xxx.xxx:8123/local/doorbell.mp3

helaas zonder sucses
RoRoo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:42:
[...]

De www folder is een subfolder van je config (die je wel kan benaderen via je configurator)
Hooguit zelf even aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 14:32
Verander: 'Aan’ naar: 'On’ op regel 5.
Probeer je url eens tussen quotes te zetten: "http://xxx.xxx.xxx.xxx:8123/local/doorbell.mp3"

Als je code deelt hier, graag de code tussen deze blokken zetten:
[code=yaml]
hier jouw automation
[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Bedank stefanroelofs nu weet ik meteen hoe jullie je Yaml zo delen.

maar helaas heeft het niet geholpen hij geef nog steeds een fout aan.

[code=yaml]
- alias: doorbell
trigger:
to: 'On’
action:
- service: media_player.volume_set
data:
- service: media_player.play_media
data:
media_content_id: "http://192.168.99.204:8123/local/doorbell.mp3"
[/]
stefanroelofs schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:41:
Verander: 'Aan’ naar: 'On’ op regel 5.
Probeer je url eens tussen quotes te zetten: "http://xxx.xxx.xxx.xxx:8123/local/doorbell.mp3"

Als je code deelt hier, graag de code tussen deze blokken zetten:
[code=yaml]
hier jouw automation
[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 14:32
excuses, je had de \ voor [code=yaml] ff weg moeten halen. Dat was een escape character. :P

Probeer ff single quotes te gebruiken: 'url'

ik denk dat je deze regel ook moet toevoegen:
media_content_type: 'music'
of anders mogelijk deze:
media_content_type: 'audio/mp4'

Overheen gelezen. 'music' ook ff tussen enkele quotes zetten.

Zie hier meer info:
https://www.home-assistant.io/components/media_player/

offtopic:
Alles wat je nooit had willen weten over YAML multiline strings: http://yaml-multiline.info/ God, I hate YAML!

[ Voor 22% gewijzigd door stefanroelofs op 10-05-2019 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:39:
Heb ook wat met de bedenker gesproken maar die lijkt tot nu toe iets teveel binnen zijn eigen usecase te leven.
Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:21:
Wat natuurlijk zijn goed recht is voor een gratis, open-source project voor zijn eigen use case wat hij graag deelt met anderen in een soortgelijke use case.
Ik neem mijn tekst terug. Hij heeft goed geholpen, en ondanks dat de ideale situatie nog niet bereikt is, is er zeker wel inzet om dat te proberen te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:55:
[...]

[...]

Ik neem mijn tekst terug. Hij heeft goed geholpen, en ondanks dat de ideale situatie nog niet bereikt is, is er zeker wel inzet om dat te proberen te bereiken.
Fijn om te horen. Ergens op een public plek? Kan het op zijn Github zo snel niet vinden en wil graag meelezen voor de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:23:
[...]

Fijn om te horen. Ergens op een public plek? Kan het op zijn Github zo snel niet vinden en wil graag meelezen voor de oplossing.
https://github.com/andrewjfreyer/monitor/issues/183

Zal niet veel bruikbaars in staan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
RobertMe schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:22:
[...]

Dat is eigenlijk toch ook niet zo heel gek? Paulus werkte aan HA in zijn eigen/vrije tijd, Ubiquiti wou hem in dienst nemen om full time aan HA te werken. Dan lijkt het mij dus ook niet zo heel gek dat hij daarvoor gaat werken. Maar nu er vanuit HA een spinoff bedrijf is gekomen (wat dus HA Cloud verkoopt) is het ook weer niet zo heel gek dat Paulus voor dat bedrijf gaat werken. Daar werkt hij immers belangeloos aan HA, of in ieder geval zijn er daar een stuk minder belangen dan vanuit een bedrijf als Ubiquiti die eigenlijk compleet andere producten ontwikkelen. Ubiquiti zal uiteindelijk nog steeds dozen willen schuiven, en dat doen ze nu (voornamelijk) met netwerk apparatuur en een heel klein beetje "IoT". Het werk wat Paulus bij Ubiquiti deed zal dus zijn "gestuurd" op de hardware die Ubiquiti dus in de toekomst wou gaan maken en waar HA misschien in paste. Terwijl hij nu bij Nabu Casa echt "voor" Home Assistant werkt en het enige belang kan zijn om een zo goed mogelijke HA Cloud te hebben waar HA zelf ook voordeel van heeft.
Blijkbaar klopt dit niet. Van een blogpost van vorige week:
Ubiquiti has decided to no longer sponsor Home Assistant. We left on good terms. Paulus has moved from Ubiquiti to be employed by Nabu Casa.
Dus Ubiquiti heeft Paulus "ontslagen", i.p.v. dat Paulus uit zichzelf is vertrokken.

Dat zal lijkt mij dus ook betekenen dat we de komende tijd geen home controller van Ubiquiti hoeven te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:56:
Zijn er mensen die hun mobiele lovelace GUI willen tonen? Heb inspiratie nodig! :)
Misschien een appart 'show me lovelace interface' topic :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@barrymossel Wellicht helpen wat screenshots je al op weg? Wanneer je erop door klikt, kom je vaak op een Github of andere pagina uit waar je wat meer info kunt vinden over de YAML, gebruikte cards, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JBS schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:18:
@barrymossel Wellicht helpen wat screenshots je al op weg? Wanneer je erop door klikt, kom je vaak op een Github of andere pagina uit waar je wat meer info kunt vinden over de YAML, gebruikte cards, etc.
Oh de YAML is geen probleem hoor, maar heb gewoon inspiratie nodig: hoe kan ik het er mooi uit laten zien en wat moet ik erin zetten dan?? Google image search heb ik al helemaal uit... Valt me enorm tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
zoeperman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:33:
[...]

laat die beide eens zien dan wat je nu hebt daarvoor, dan is er vast wel wat voor te bouwen :)
Ik gebruik nu twee keer dit, waar in het tweede geval de livingroom_contact vervangen is door entrance_contact en de berichttekst dus ook aangepast is. Dat zou ik dus in 1 script willen kunnen draaien. Maar dus dan weten welke binary_sensor getriggert is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - alias: 'Send notification when livingroom door opens'
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.livingroom_contact
        from: "off"
        to: "on"
        from: "on"
        to: "off"
    condition:
      condition: and
      conditions:
          entity_id: person.husband
          state: 'hot_home'
          entity_id: person.wife
          state: 'not_home'
    action:
      service: notify.ios_iphone_husband
      data:
        title: "Home Assistant"
          Tuindeur {% if is_state('binary_sensor.livingroom_contact', 'on') %}geopend{% else %}gesloten{% endif %} om {{ now().strftime("%H:%M:%S") }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Lifelogger schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:41:
[...]

Ik gebruik nu twee keer dit, waar in het tweede geval de livingroom_contact vervangen is door entrance_contact en de berichttekst dus ook aangepast is. Dat zou ik dus in 1 script willen kunnen draaien. Maar dus dan weten welke binary_sensor getriggert is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    trigger:
    condition:
      conditions:
          state: 'hot_home'
    action:
      data:
          Tuindeur {% if is_state('binary_sensor.livingroom_contact', 'on') %}geopend{% else %}gesloten{% endif %} om {{ now().strftime("%H:%M:%S") }}
Even snel uit de losse pols
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.livingroom_contact, binary_sensor.entrance_contact
    condition:
    action:
      data_template:
          {{ 'Tuindeur' if trigger.entity_id == 'binary_sensor.livingroom_contact' else 'Entree' }} {{ 'geopend' if trigger.to_state.state == 'on' else 'gesloten' }} om {{ now().strftime("%H:%M:%S") }}

Wat ik heb aangepast:
  • from & to weggehaald omdat een binary sensor altijd van on naar off of van off naar on gaat
  • De extra entity toegevoegd aan de trigger (een state trigger kun je toepassen op meerdere entities door ze met een komma te scheiden)
  • De expliciete and condition verwijderd omdat een condition altijd al een lijst kan zijn en die dan als "en deze, en deze, en deze" worden toegepast
  • data aangepast naar data_template, want v.z.i.w. is dat de manier om zeker te zijn dat de "code" ook wordt uitgevoerd
  • De if die je had voor geopend / gesloten heb ik aangepast naar een kortere/simpelere variant (gedeeltelijk voorkeur, uiteindelijk is resultaat hetzelfde)
  • De conditie van de if aangepast om geen gebruik te maken van is_state('entity_id', ...) omdat de nieuwe state al beschikbaar is via trigger.to_state.state, anders moest hier ook weer rekening worden gehouden met om welke entity het ging
  • De extra conditie / tekst toegevoegd voor of het de tuindeur of deur van entree is, dit op basis van trigger.entity_id
edit:
Toegevoegd dat ik ook de and condition heb weggehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 10-05-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb zojuist Home-Assistant geinstalleerd op mijn Ubuntu Server, dit ging erg gemakkelijk in combinatie met Docker.

Ook meteen de "Visual Studio Code" plugin in home-assistant gezet, zodat ik eenvoudig de configuratie kan aanpassen. (Ik moet nog even uitzoeken hoe docker werkt)

Graag zou ik mijn AV (ShieldTV + Kodi) en verlichtingssysteem integreren in een simpele user-interface, Home-Assitant lijkt hier ideaal voor.

Echter:
De Kodi plug (lijkt) erg beperkte functionaliteit te hebben. Evenals de ShieldTV plugin.

Zo ziet het main-menu er nu namelijk uit (met 1 ShieldTV (die kodi draait) en 1 versterker (met 2 zones).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/K2WG0LJ/home-assistent-nu.png

Echter mis ik een hoop functionaliteit, ik zou graag mijn afstandsbedieningen vervangen en Home-Assitant in de plaats gebruiken, bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7tBWC2L/home-assistent-volledig.png

Natuurlijk is de onderste (nog) erg lelijk, maar het is een proof of concept.

Is dit mogelijk binnen Home-Assistant, of streeft dit totaal het doel van Home-Assistant voorbij? Ik vermoed dat ik beter zelf een "Controller Web-App" kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:09:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    trigger:
    condition:
    action:
      data_template:
          {{ 'Tuindeur' if trigger.entity_id == 'binary_sensor.livingroom_contact' else 'Entree' }} {{ 'geopend' if trigger.to_state.state == 'on' else 'gesloten' }} om {{ now().strftime("%H:%M:%S") }}

Wat ik heb aangepast:
  • from & to weggehaald omdat een binary sensor altijd van on naar off of van off naar on gaat
  • De extra entity toegevoegd aan de trigger (een state trigger kun je toepassen op meerdere entities door ze met een komma te scheiden)
  • De expliciete and condition verwijderd omdat een condition altijd al een lijst kan zijn en die dan als "en deze, en deze, en deze" worden toegepast
  • data aangepast naar data_template, want v.z.i.w. is dat de manier om zeker te zijn dat de "code" ook wordt uitgevoerd
  • De if die je had voor geopend / gesloten heb ik aangepast naar een kortere/simpelere variant (gedeeltelijk voorkeur, uiteindelijk is resultaat hetzelfde)
  • De conditie van de if aangepast om geen gebruik te maken van is_state('entity_id', ...) omdat de nieuwe state al beschikbaar is via trigger.to_state.state, anders moest hier ook weer rekening worden gehouden met om welke entity het ging
  • De extra conditie / tekst toegevoegd voor of het de tuindeur of deur van entree is, dit op basis van trigger.entity_id
edit:
Thanks. Zal er morgen eens naar kijken en mee testen.

Edit: Dank voor het toelichten! Wist bijvoorbeeld al niet dat ik entities met een komma kon scheiden. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
barrymossel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:20:
[...]

Oh de YAML is geen probleem hoor, maar heb gewoon inspiratie nodig: hoe kan ik het er mooi uit laten zien en wat moet ik erin zetten dan?? Google image search heb ik al helemaal uit... Valt me enorm tegen...
Nogmaals mijn UI:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4s0MJwQ/HAscreens.jpg

Ik ben nog niet 100% tevreden, met name de Agenda card die groter wordt bij meer items of langere onderwerpen.

Home: met de button voor de computer kan ik mijn PC aan of uitzetten. Routes geeft gewoon de live reistijd aan van thuis naar het werk. Temperatuur/luchtvochtigheid is op dit moment alleen voor binnen. Maar komt ook nog voor buiten. Verlichting spreekt voor zich en dat bestaat uit enkele Tradfri lampen. Ik vind het wel leuk dat het icoontje de kleur krijgt van de kleur die je instelt op de lamp.

Studio: hier hangen vooralsnog goedkope IR kleurenspotjes van de Action i.c.m een Broadlink RM Mini. Dit gebeurt door scripts aan te sturen. Dus elke button start een script.

Info: algemene info over de Raspberry, sensoren en batterijen. Ook 17track toegevoegd, omdat ik regelmatig dingen bestel. Ik wil eigenlijk iets anders ervoor, zodat ik ook de status kan aflezen.

Remote: een Logitech Harmony Hub gebruikt om onze decoder van Orange en de TV te kunnen aansturen via HA. Elke button voert een script uit. Onderaan aparte buttons gemaakt voor de meest gebruikte zenders.

Voor de verlichting gebruik ik automations. Zo gaat de lamp van de wc aan middels een bewegingssensor, de lamp in de berging via een deurcontact(open is "aan", dicht is "uit"), alsook mijn studio spotjes via een deurcontact(eerste keer open en dicht is "aan", tweede keer open en dicht is "uit"). De lamp in de slaapkamer gaat ook via een deurcontact "aan" wanneer de deur geopend wordt en "uit" wanneer gesloten, maar "uit" met een vertraging van 1 minuut.
De vloerlamp gaat een half uur voor zonsondergang aan en om middernacht uit.

De sensoren op de voordeur, terras en hal worden gebruikt als alarm. Die van de hal gaat ook nog een automation krijgen om een lamp aan te doen en in de badkamer komt ook nog een sensor om de lamp aan te doen. Verder wil ik in de toekomst ook de verwarming koppelen aan HA en presence detection.

Last but not least, alles(ook de complete remote, elke button) is aan te sturen met stem via de Google Home in de woonkamer en Google Home Mini in de slaapkamer(wil nog eentje in de studio en op de badkamer).

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

barrymossel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:20:
[...]

Heb je die van @jimzz ook gezien? Zie ook zijn bijdrage op het HA forum.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Na anderen ben ik ook maar eens in ESPhome gedoken om te zien wat dat kan in vergelijking met Tasmota voor m'n (paar tiental) Sonoff's die van alles en nog wat schakelen. Hoewel ik Tasmota ook heel fraai vind/vond ben ik nu toch wel erg gecharmeerd door ESPhome. Het kostte even voor ik Esphome (in Hassio) door had, maar het werkt nu heel prettig (alles OTA). En ik heb het script nu gelijkwaardig aan m'n huidige Sonoff's met Tasmota. Inmiddels een aantal overgezet.

Voordelen ESPhome voor mij zijn:
* fijnmazig van alles in de esp devices kunnen instellen
* stabieler en simpeler doordat het rechtstreeks in HA koppelt (via Integrations, geen MQTT tussenstap meer)
* reactietijd is sneller doordat MQTT route niet nodig is (soms was daar wat congestie en dus vertraging)
* overzichtelijker door yaml code voor de esp devices (Tasmota voelt soms wat rommeliger aan)
* upgraden (moet ook na elke yaml wijziging) veel gemakkelijker dan via Tasmota (wat altijd 2 traps moest)
* entiteiten zijn meteen in HA aanwezig (zonder restart).

Nadelen:
* sterk leunend op HA, dus als je overstapt naar ander huis automatiseringssysteem zul je alles opnieuw moeten opzetten (of esphome met mqtt instellen). Voor mij zeer onwaarschijnlijk dat ik van HA wegstap.
* Wellicht zijn er dingen die Tasmota aankan en Esphome niet (nog niet ontdekt, maar kan ik niet overzien)
* Na elke yaml script wijziging moet je de dingen weer flashen (gaat wel gemakkelijk met Esphome maar kost wat tijd)

Voorbeeld van m'n huidige Sonoff basic script (waar ook wandschakelaars via GPIO14 verbonden zijn).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
# ESPHome setup for Sonoff Basic (old version)
esphome:
  name: sonoff_basic_esp_02
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

#  manual_ip:
#    static_ip: 192.168.xxx.yyy
#    gateway: 192.168.xxx.yyy
#    subnet: 255.255.255.0

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  password: !secret api_password

ota:
  password: !secret ota_password

switch:
  - platform: gpio
    name: "Relais SBE 02"
    pin: GPIO12
    id: sonoff_02_relay
#GPIO12 is het 220v relais

binary_sensor:
# is device up?
  - platform: status
    name: "Status SBE 02"

# schakelen via pushbutton op de Sonoff Basic
    pin:
      number: GPIO0
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    name: "Button SBE 02"  
    on_press:
      - switch.toggle: sonoff_02_relay
      - light.toggle: sonoff_02_green_led

# schakelen via gpio14 op pcb (met draad naar externe [wand] schakelaar) 
    pin:
      number: GPIO14
      mode: INPUT_PULLUP
    name: "Externe Schakelaar ESB 02"  
    on_state:
      - switch.toggle: sonoff_02_relay
      - light.toggle: sonoff_02_green_led

output:
  # Register the green LED as a dimmable output ....
  - platform: esp8266_pwm
    id: green_led
    pin: GPIO13

light:
  # ... and then make a light out of it.
  - platform: monochromatic
    name: "LED SBE 02"
    output: green_led
    id: sonoff_02_green_led

# Simple web output of state and actions
web_server:
  port: 80    

'k Zit nog even te overwegen of ik -voor de WAF stabiliteit- naar vaste ip wil of op dhcp van de router blijf. (de vervelende ziggo router/dhcp server valt wel eens uit, dan worden de sonoff's nerveus)

My 0,02 € :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Nou dan zal ik de mijne ook maar eens laten zien. Aangezien in augustus Nest verdwijnt wil ik alles op de schop gaan gooien en ik twijfel wat ik dus waar wil gaan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RbCHT28pnnHlPIhyy1QH5cE9/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TLm07rVc92Bw34urLvbYhYdK/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9FagUbqZiWgGrpYXjF56aRgU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y2nLT1xOkseUUxql6aV8Op3U/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dDurm8zgLDp6uFz4BRISPWPN/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ik heb laatst een aantal automations gemaakt voor de 'thuisbioscoop' :

Situatie:

Logeerkamer met daarin een beamer en chromcast, met speakers aan de muur. Led verlichting op Qubino switch als hoofdverlichting en een Tradfri burolampje. Speakers zitten op een Tradfri schakelaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
## Bioscoop settings

- alias: Lamp aan als Hobbykamer chromecast op pauze gaat
  trigger:
      entity_id: media_player.hobbykamer
      to: 'paused'
  condition:
    condition: state
    entity_id: input_boolean.bioscoop_knop
  action:
    - service: light.turn_on
      data:
        entity_id: 
          - light.logeerkamer
        brightness: 100
        transition: 3

- alias: Geluid als Hobbykamer chromecast aangaat
  trigger:
      from: 'off'
  condition:
  action:
    - service: switch.turn_on
      data:
        entity_id: 
          - switch.logeerkamer

- alias: Lampen aan en geluid uit als Hobbykamer chromecast stopt met spelen 
  trigger:
      to: 'off'
      for: 
        seconds: 5
  condition:
  action:
    - service: switch.turn_on
      data:
        entity_id: 
          - switch.qubino_1
    - service: switch.turn_off 
      data:
        entity_id: 
          - switch.logeerkamer

- alias: Lampen uit en als Hobbykamer chromecast gaat afspelen
  trigger:
      to: 'playing'
  condition:
  action:
    - service: light.turn_off
      data:
        entity_id: 
          - light.logeerkamer
        transition: 5
    - service: switch.turn_off
      data:
        entity_id: 
          - switch.qubino_1

Als ik iets ga afspelen, dan gaan alle lampen uit en de speakers worden ingeschakeld (om sluipverbruik tegen te gaan). Als de chromecast op pauze gaat, en tegenwoordig werkt dat ook met Netflix, dan gaat het burolampje aan voor wat licht in de duisternis (het gaat niet voor niks op pauze :P). Stop ik met kijken, dan gaat na 5 seconden het licht helemaal aan en de speakers weer uit, die 5 seconden zijn om de tijd op te vangen als ik bv van Netflix schakel naar Ziggo Go.
Voordat ik ga kijken moet ik dus wel even de Bioscoop knop aan zetten :D

Toekomst plannen:
- Tablet monteren om filmpjes uit te kiezen (ook voor de kids in de toekomst, moet dus echt in kiosk mode gaan draaien en automatisch Netflix in kidsmode opstarten bv. Nog bezig met uitzoeken)
- Grote rode knop waar ik op kan drukken om 'Movie time' te starten: met een IR-blaster beamer aanzetten en eventueel de tablet activeren
- Hardware knoppen voor pause/play en volume harder/zachter (geen idee nog waar ik daar voor moet beginnen, maar het lijkt me wel erg handig :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
@barrymossel Jouw Netflix button in HA is gelinkt aan een fysieke Netflix button op je afstandsbediening van je TV?

Want ik heb een domme TV met een Chromecast, maar wil ook Netlfix kunnen starten vanuit HA. Echter weet ik niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Troetelbeer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:34:
@barrymossel Jouw Netflix button in HA is gelinkt aan een fysieke Netflix button op je afstandsbediening van je TV?

Want ik heb een domme TV met een Chromecast, maar wil ook Netlfix kunnen starten vanuit HA. Echter weet ik niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.
Ik heb een Harmony Hub en die schakelt inderdaad Netflix in via de Netflix knop van mijn TV. In jouw situatie zou ik denken aan:
media_player.turn_on
i.c.m. HDMI-CEC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
barrymossel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:48:
[...]

Ik heb een Harmony Hub en die schakelt inderdaad Netflix in via de Netflix knop van mijn TV. In jouw situatie zou ik denken aan:

[...]

i.c.m. HDMI-CEC?
Maar hoe start mijn Netflix app dan vanuit mijn telefoon of Chromecast? De rest snap ik wel en heb ik al werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Troetelbeer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:55:
[...]

Maar hoe start mijn Netflix app dan vanuit mijn telefoon of Chromecast? De rest snap ik wel en heb ik al werkend.
Tasker? (Er vanuit gaande dat je een échte Tweaker bent en een Android telefoon hebt...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:43:
Nou dan zal ik de mijne ook maar eens laten zien. Aangezien in augustus Nest verdwijnt wil ik alles op de schop gaan gooien en ik twijfel wat ik dus waar wil gaan zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes. Maar met camera's op de kinderkamers (waar dus ook omgekleed wordt) ben je hopelijk 1000% zeker dat de beelden niet via internet te benaderen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:46:
[...]

Netjes. Maar met camera's op de kinderkamers (waar dus ook omgekleed wordt) ben je hopelijk 1000% zeker dat de beelden niet via internet te benaderen zijn?
Alleen via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Alleen via Home Assistant.
Maar HA opent natuurlijk gewoon een URL - die is niet van buitenaf te benaderen? En de camera zelf belt ook niet naar buiten?

* Hmmbob is wat paranoia wat dit betreft. Alleen als ik 1000% zeker ben dat er ook geen "dial out" mogelijkheid zou zijn voor de camera zou ik dit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:51:
[...]

Maar HA opent natuurlijk gewoon een URL - die is niet van buitenaf te benaderen? En de camera zelf belt ook niet naar buiten?

* Hmmbob is wat paranoia wat dit betreft. Alleen als ik 1000% zeker ben dat er ook geen "dial out" mogelijkheid zou zijn voor de camera zou ik dit doen.
De router staat zo ingesteld dat er voor de camera's alleen intern verkeer mogelijk is. Home Assistant benadert beide camera's via hun interne IP adres. Volgens mij moet het best moeilijk zijn om mee te kijken dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vooral die stap op de router is goed, daarmee voorkom je dit soort gedoe inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RobertMe schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:09:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    trigger:
    condition:
    action:
      data_template:

Wat ik heb aangepast:
edit:
Ik ben aan het testen. Het gaat nog niet volledig goed. Als ik niet mee geef wat de status verandering moet zijn van off naar on en andersom, krijg ik de push melding dubbel binnen als 1 van de deuren open gaat.

Ook krijg ik nu een error dat trigger niet bestaat:
Error while executing automation automation.send_notification_when_livingroom_door_opens. Error rendering template for call_service at pos 1: UndefinedError: 'trigger' is undefined
Dit is de code die ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.entrance_contact, binary_sensor.livingroom_contact
    condition:
      conditions:
    action:
      data:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Lifelogger schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:19:
[...]

Ik ben aan het testen. Het gaat nog niet volledig goed. Als ik niet mee geef wat de status verandering moet zijn van off naar on en andersom, krijg ik de push melding dubbel binnen als 1 van de deuren open gaat.

Ook krijg ik nu een error dat trigger niet bestaat:

[...]

Dit is de code die ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    trigger:
    condition:
      conditions:
    action:
      data:
Je gebruikt nu weer/nog data i.p.v. data_template, mogelijk dat trigger daardoor niet bestaat. In de documentatie staat ook expliciet dat data_template gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RobertMe schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:25:
[...]

Je gebruikt nu weer/nog data i.p.v. data_template, mogelijk dat trigger daardoor niet bestaat. In de documentatie staat ook expliciet dat data_template gebruikt moet worden.
Ja, kwam er net achter. :-) Was dat vergeten aan te passen. Het werkt inderdaad nu! Dank voor de goede hulp.

Soms is het nog wat zoekende waar ik moet zijn voor de zaken die ik wil doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lifelogger op 11-05-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
barrymossel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Tasker? (Er vanuit gaande dat je een échte Tweaker bent en een Android telefoon hebt...) ;)
Hmm, Tasker niet aan gedacht en ja ik heb een Android telefoon. Maar om nu 3 euro te betalen voor 1 taak...Niet dat om die luttele 3 euro gaat, maar goed...Zal eens er naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Eerder deze week vroeg ik hier of er mensen zijn die de Ziggo Mediabox XL werkend hadden gekregen met HA. Aan de hand van de vele problemen met dat ding heb ik hem deze geruild voor de nieuwe mediabox Next (Bedankt @JBS voor de tip ! )
Echter zou ik nu ook eens willen kijken of ik de Ziggo Connectbox ( modem ) werkend kan krijgen met HA. Ik zie dat er op de HA site wel een configuratie staat : https://www.home-assistant.io/components/upc_connect/
En ik heb nu een 6 tal nieuwe sensoren in HA, maar ik zou hem graag willen gebruiken voor Device Tracking. Iemand daar everaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vraagje, heb net gepoogd de shelly1 in een centraaldoos aan te sluiten. Ik heb de input i overgeslagen, waar is die voor? En moet ik nog wat regelen in de app voordat de lamp uberhaupt aan gaat of moet de schakeling ook gewoon zonder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Troetelbeer schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:26:
[...]

Hmm, Tasker niet aan gedacht en ja ik heb een Android telefoon. Maar om nu 3 euro te betalen voor 1 taak...Niet dat om die luttele 3 euro gaat, maar goed...Zal eens er naar kijken.
Ik heb ooit eens Tasker gekocht en merk dat het toch het geld wel waard is geweest. Komt zo nu en dan best uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Even voor mij een denkertje.

Huidige situatie
Xiaomi zigbee schakelaar via de xiaomi hub gekoppeld aan HA en die schakelt een Yeelight V2 White Bulb (met wat automations via HA aan extra's)

Nu ben ik niet heel erg gelukkig met die xiaomi switch en ben ik sowieso aan het verbouden waarbij nieuwe elektra wordt gelegd. Dus ook nieuwe, mooie schakelaars.

Kan ik een in, normale, schakelaar een Shelly proppen die dan de yeelight schakelt maar waarbij ik via HA toch nog automations kan uitvoeren ook al staat de shelly op uit. En als die op uit staat, ben ik dan ook mijn laatste stand kwijt van de yeelight (dus lichtwarmte en -sterkte).

En kan ik dit met een shelly 1 bereiken of heb ik dan een 2.5 nodig? Gaat over normale schakelingen als hotelschakelingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Zo hier alvast een preview van mijn lovelace setup, verwacht het volgende week op github te hebben (link volgt nog).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JRMPFymHS6ISsBUGt24WzV7E/full.png?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6ws4JThJvZID4ADgHf3pnYCo/full.png?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lc97JjvyoUIXPM5zjIctBiKw/full.png?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YrJdddVmeUw7x4ve4oA4NmGM/full.png?nohitcount=1

[ Voor 8% gewijzigd door jimzz op 11-05-2019 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gave setup. En je woont in de buurt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Hmmbob schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:22:
T is Eindhoven, maar wilde niet de exacte locatie geven (heb de kaart naar Oss verschoven) vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:22:
Dan woon jij in de buurt van mijn ouderlijk huis... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ben nu wel eens zo benieuwd hoe je dat maakt. Al wat ingelezen, maar voor een non-techneut als ik volslagen onbegrijpelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimzz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:24:
[...]

T is Eindhoven, maar wilde niet de exacte locatie geven (heb de kaart naar Oss verschoven) vandaar.
barrymossel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Dan woon jij in de buurt van mijn ouderlijk huis... ;)
Uden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
maartend schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:31:
Ben nu wel eens zo benieuwd hoe je dat maakt. Al wat ingelezen, maar voor een non-techneut als ik volslagen onbegrijpelijk
Ik ben ook geen programmeur, t is meer een uit de hand gelopen hobby. De code verschijnt volgende week op mijn github repo. Voor mijn laatste setup kun je nu al terecht (is alleen een ander design, het huidige design verschijnt volgende week).
https://github.com/jimz011/HA-Current

Edit: voor screenshots en de discussie over mijn vorige setup kun je hier terecht:
https://community.home-as...-0-91-x-compatible/109099

[ Voor 14% gewijzigd door jimzz op 11-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
maartend schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:31:
Ik ben net als @jimzz ook geen programmeur, maar heb gewoon veel gelezen en naar voorbeeld codes gekeken en vervolgens met trial and error gekomen tot mijn huidige interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat YAML is nou ook niet echt hogere wiskunde. Hoef je in ieder geval geen "programmeur" voor te zijn... :?
Ah, mijn ouderlijk huis stond echt net niet op het kaartje. Uden is nog wel een kwartiertje rijden denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimzz schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:36:
[...]

Ik ben ook geen programmeur, t is meer een uit de hand gelopen hobby. De code verschijnt volgende week op mijn github repo. Voor mijn laatste setup kun je nu al terecht (is alleen een ander design, het huidige design verschijnt volgende week).
https://github.com/jimz011/HA-Current

Edit: voor screenshots en de discussie over mijn vorige setup kun je hier terecht:
https://community.home-as...-0-91-x-compatible/109099
Ik ben heel benieuwd naar je huidige setup, die is ontzettend goed voor de WAF :+
barrymossel schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:42:
Ah, mijn ouderlijk huis stond echt net niet op het kaartje. Uden is nog wel een kwartiertje rijden denk?
Jep

Pagina: 1 ... 131 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.