Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 16:48
chriistiix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:08:
[...]

Wat voor Micro SD kaart gebruik je?
Is het constant 300MB?
Gebruik nu nog tijdelijk een 16GB. 64GB is onderweg.

Het is niet constant 300mb. Het lijkt wel of het opeens enorm hard groeit. Het begint relatief klein en dan na een week is het 300+ en loopt het systeem vast. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Hmmbob schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:33:
[...]

@Lifelogger ik zou juist standaard niets opslaan, en specifiek opslaan wat je wél gelogd wil hebben. Stel ook de "purge" juist in, aan de hand van je wensen.
Zal ook nog eens naar de purge kijken. Dat is ook nog een goede. Denk dat ik daar ook al veel mee kan oplossen.

Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:31
Lifelogger schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:50:
[...]

Het is niet constant 300mb. Het lijkt wel of het opeens enorm hard groeit. Het begint relatief klein en dan na een week is het 300+ en loopt het systeem vast. :-(
Liep hier eerst ook tegenaan en heb het zo ingesteld dat het maar max 1 dag bewaard blijft. Meestal wil ik toch alleen maar over dezelfde dag terugkijken. Tot nu toe draait dit al enige tijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:47
Lifelogger schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:50:
[...]

Bedoelde meer welk merk en type.

Bij mij werkt namelijk alles stabiel zonder purge of iets dergelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door Christoxz op 03-05-2019 12:18 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
chriistiix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:17:
[...]

Bedoelde meer welk merk en type.

Bij mij werkt namelijk alles stabiel zonder purge of iets dergelijks.
Oh ik gebruik een Sandisk MicroSDXC USH-I class 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Lifelogger schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:36:
[...]

Oh ik gebruik een Sandisk MicroSDXC USH-I class 10.
Hmm, dat zou het probleem niet moeten zijn UHS-I is prima.

Eventueel een reinstall overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
chriistiix schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:45:
[...]

Hmm, dat zou het probleem niet moeten zijn UHS-I is prima.

Eventueel een reinstall overwegen?
Ik heb de database verwijdert en een reboot gedaan. Er staan nu een aantal zaken in de recorder die niet mee genomen hoeven te worden. En daarnaast nu de purge op 2 dagen gezet. Hoop dat dat gaat helpen.

Overweeg nog om MariaDB op mijn NAS te gebruiken voor het opslaan van de data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lifelogger schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:04:
[...]

Ik heb de database verwijdert en een reboot gedaan. Er staan nu een aantal zaken in de recorder die niet mee genomen hoeven te worden. En daarnaast nu de purge op 2 dagen gezet. Hoop dat dat gaat helpen.

Overweeg nog om MariaDB op mijn NAS te gebruiken voor het opslaan van de data.
Zeker doen, extern je database wegschrijven is sowieso wel een goed idee voor als ie klapt :) Config in een GIT repo en je bent redelijk veilig als hij onverwacht crasht.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:44
DennusB schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:12:
[...]

Zeker doen, extern je database wegschrijven is sowieso wel een goed idee voor als ie klapt :) Config in een GIT repo en je bent redelijk veilig als hij onverwacht crasht.
Ik heb zelf een 'daily' en een 'weekly' rsync cronjob naar m'n NAS, daarvoor verzonnen. Klinkt als een overkill als je configuratie draait, maar is heel handig in de ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
wuppie007 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:24:
[...]

Ik heb zelf een 'daily' en een 'weekly' rsync cronjob naar m'n NAS, daarvoor verzonnen. Klinkt als een overkill als je configuratie draaid, maar is heel handig in de ontwikkeling.
Ook een oplossing, maar ik commit het gewoon in git, heb je versioning ook. Toch wel handig als je veel aanpast soms :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 01:44
NoFate schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:50:
nog iemand die deconz gebruikt? ik heb wat van die xiaomi pir sensors, maar om 1 of andere reden is de connectie gewoon weg in deconz, geen groen lijntjes meer zichtbaar....
de boel herstarten helpt niet, ik moet echt de pir van de muur halen en dan in phoscon repairen
wel vervelend als ik dit op de x aantal tijd moet gaan doen
Wat is de afstand tussen je PIR en de Deconz ontvanger? Ik had zelf problemen met het bereik dat een deursensor foutieve informatie doorgaf. Toen ik een ikea muurschakelaar had gekocht was dit verholpen omdat deze nl. als Zigbee mesh node werken.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:44
Intheweb schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Wat is de afstand tussen je PIR en de Deconz ontvanger? Ik had zelf problemen met het bereik dat een deursensor foutieve informatie doorgaf. Toen ik een ikea muurschakelaar had gekocht was dit verholpen omdat deze nl. als Zigbee mesh node werken.
er zitten 2 verdiepingen tussen, maar de lijnen zijn mooi groen, is een een open trap
heeft +- 2/3 maanden goed gewerkt, tot er plots 2 xiaomis uitgevallen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lifelogger
DennusB schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:12:
[...]

Inmiddels stroomt de data netjes binnen op m'n nas. :-) Genoeg ruimte over, dus daar kan Hass naar hartelust de data kwijt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Hoe doen de mensen hier zaken eigenlijk testen met HA? Momenteel draai ik Hassio op een RPI. Om wat te kunnen klooien draait inmiddels Hassio ook in een Ubuntu VM. Echter is Hassio binnen de VM natuurlijk leeg, en het testen van bepaalde sensors gaat prima. Maar als ik bijv. een sensor wil testen met location tracking dan kan het niet, omdat mijn HA app aan de RPI hassio is gekoppeld.

Het zou dus ideaal zijn als ik de Ubuntu Hassio aan Hassio op de Pi kon koppelen en dus bestaande sensoren kan uitlezen. De gateways die ik gebruik is een Z-Wave stick en een Conbee stick.

Het idee is dus om bepaalde aanpassingen waarbij je vaak moet rebooten eerst in de Ubuntu VM te testen en vervolgens de code naar de Pi te kopiëren. Nu ben ik die elke keer aan het rebooten, maar het is al een keer voorgekomen dat die daarna niet meer in de lucht kwam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Thoit schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:07:
Hoe doen de mensen hier zaken eigenlijk testen met HA? Momenteel draai ik Hassio op een RPI. Om wat te kunnen klooien draait inmiddels Hassio ook in een Ubuntu VM. Echter is Hassio binnen de VM natuurlijk leeg, en het testen van bepaalde sensors gaat prima. Maar als ik bijv. een sensor wil testen met location tracking dan kan het niet, omdat mijn HA app aan de RPI hassio is gekoppeld.

Het zou dus ideaal zijn als ik de Ubuntu Hassio aan Hassio op de Pi kon koppelen en dus bestaande sensoren kan uitlezen. De gateways die ik gebruik is een Z-Wave stick en een Conbee stick.

Het idee is dus om bepaalde aanpassingen waarbij je vaak moet rebooten eerst in de Ubuntu VM te testen en vervolgens de code naar de Pi te kopiëren. Nu ben ik die elke keer aan het rebooten, maar het is al een keer voorgekomen dat die daarna niet meer in de lucht kwam..
Werken met docker zou de oplossing zijn. Zo creeer je meerdere home assistant omgevingen, eentje voor dev en eentje stable.

Maar dan moet je Home Assistant zelf instaleren op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Dat wil ik dus niet, omdat ik het op de Pi voorlopig wil laten draaien. Ik test het nu al in een docker container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-10 14:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Volgens mij, wat ik zo zie, is er nog steeds geen ondersteuning voor m'n ICS-2000 ? Balen. Alles geïntegreerd, behalve KAKU / 433. Of ik moet zo'n antenne kopen, maar liever de ICS verbonden. :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier mensen die ook nog steeds problemen hebben met de waze_travel_time sensor? Doet het hier al een hele tijd niet meer maar zou hem graag weer gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:36:
Hier mensen die ook nog steeds problemen hebben met de waze_travel_time sensor? Doet het hier al een hele tijd niet meer maar zou hem graag weer gebruiken...
Werkt hier, wel met regelmatig wat time-outs.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iX96VvK.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:44:
[...]
Werkt hier, wel met regelmatig wat time-outs.

[Afbeelding]
Wat vaag. Hoe heb je hem geconfigureerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:54:
[...]

Wat vaag. Hoe heb je hem geconfigureerd?
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: waze_travel_time
    origin: straat 1, 1234 AB Plaatsnaam, Netherlands
    origin: straat 2, 1234 AB Plaatsnaam, Netherlands
    region: 'EU'
    name: Naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:16
lubbertkramer schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:30:
[...]

Ah dat was mij even ontschoten dat het via de Hue bridge ging. Maar dat is puur een internet/wifi koppeling die je daartussen hebt, dat zou moeten werken als je netwerk up is
Ja, maar dat is het, want het kan zo zijn dat 1 hue lamp niet werkt en de rest wel, en die ene hue lamp is terwijl hij unavailable is in HA wel te schakelen via de HUE app... Dat maakt het zo vreemd.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 23:57
Thoit schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:07:

Docker, up and running binnen een paar minuten en volledig in control welke versie van HA je gaat opzetten :)
Greetoz schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:00:
[...]

Ja, maar dat is het, want het kan zo zijn dat 1 hue lamp niet werkt en de rest wel, en die ene hue lamp is terwijl hij unavailable is in HA wel te schakelen via de HUE app... Dat maakt het zo vreemd.
Dat maakt het wel vaag inderdaad, en niets terug te vinden in je logs?

[ Voor 15% gewijzigd door lubbertkramer op 03-05-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Maar ik wil juist ook kunnen testen met de bestaande sensoren. Liefst bijv. een kopie van de bestaande omgeving en dit testen.

Draai alleen Hassio op een Pi, dus ik kan niks op de Pi zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Thoit schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:04:
Maar ik wil juist ook kunnen testen met de bestaande sensoren. Liefst bijv. een kopie van de bestaande omgeving en dit testen.

Draai alleen Hassio op een Pi, dus ik kan niks op de Pi zelf doen.
Als jij al je sensoren via MQTT beschikbaar stelt, dus of al via de MQTT integratie via een losse broker, dan is het geen enkel probleem om al je sensoren aan al je hass instanties te koppelen.

Moet je alleen ff uitkijken als je die sensoren gaat besturen natuurlijk :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:27:
[...]

ff kijken, ik heb deze config
Ik zie dat je ook Monitor gebruikt voor Bluetooth detectie.

Mijn doel is om 1) naar HA's https://www.home-assistant.io/components/device_tracker.mqtt te rapporteren. Vrij basic dus. Echter, 2) statuswijzigingen moet wel binnen een seconde of 30 doorgevoerd zijn, anders kan ik net zo goed HA's interne 'platform: bluetooth_le_tracker' blijven gebruiken.

Bluetooth apparaten zijn: Een Tile Mate en telefoons.

MQTT draait. Apparaten worden opgepakt uit de lijst, maar na even confidence 100 worden ze 0 en is het einde verhaal.

Ik moet zeggen, na een uur of 3 proberen ben ik er zat van... De readme verkondigt de ene na de andere optie, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Heb jij een idee?

Edit
Ok het adres van de Tile Mate moet in de beacon lijst... Daarmee een stap dichterbij, maar elke 30 seconden scannen lijkt nog niet te gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door Saturnus op 03-05-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
:-( Mijn flux DB is opeens gecrasht en kan het niet meer starten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
2019/05/03 23:15:32 Using configuration at: /etc/kapacitor/kapacitor.conf
panic: runtime error: slice bounds out of range
goroutine 229 [running]:
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/cursors.(*StringArray).Include(0x7e7f758, 0x97b2d500, 0x15962722, 0x375fd406, 0x56650894)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/cursors/arrayvalues.gen.go:693 +0x260
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*tsmBatchKeyIterator).combineString(0x34622d0, 0xf2fcf01, 0xf73348, 0xf2fcf00, 0x37)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.gen.go:1748 +0x63c
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*tsmBatchKeyIterator).mergeString(0x34622d0)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.gen.go:1691 +0x25c
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*tsmBatchKeyIterator).merge(0x34622d0)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.go:1815 +0xf4
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*tsmBatchKeyIterator).Next(0x34622d0, 0x75c28a)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.go:1676 +0xcf0
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*Compactor).write(0x31c07e0, 0x3e616d0, 0x47, 0xf76358, 0x34622d0, 0xe742401, 0x0, 0x0)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.go:1128 +0x148
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*Compactor).writeNewFiles(0x31c07e0, 0x11, 0x2, 0x34234c0, 0x6, 0x8, 0xf76358, 0x34622d0, 0x1, 0x0, ...)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.go:1032 +0x128
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*Compactor).compact(0x31c07e0, 0xe28b00, 0x34234c0, 0x6, 0x8, 0x0, 0x0, 0x0, 0x0, 0x0)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.go:940 +0x4a0
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*Compactor).CompactFull(0x31c07e0, 0x34234c0, 0x6, 0x8, 0x0, 0x0, 0x0, 0x0, 0x0)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/compact.go:958 +0x108
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*compactionStrategy).compactGroup(0x3423640)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/engine.go:2152 +0xaac
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*compactionStrategy).Apply(0x3423640)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/engine.go:2129 +0x2c
github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*Engine).compactFull.func1(0xdcd73e0, 0x31be630, 0x3423640)
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/engine.go:2098 +0xac
created by github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1.(*Engine).compactFull
    /go/src/github.com/influxdata/influxdb/tsdb/engine/tsm1/engine.go:2094 +0xd0
[cont-finish.d] executing container finish scripts...
[cont-finish.d] 99-message.sh: executing... 
[cont-finish.d] 99-message.sh: exited 0.
[cont-finish.d] done.
[s6-finish] waiting for services.
[s6-finish] sending all processes the TERM signal.

Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:37:
[...]

Ik zie dat je ook Monitor gebruikt voor Bluetooth detectie.

Mijn doel is om 1) naar HA's https://www.home-assistant.io/components/device_tracker.mqtt te rapporteren. Vrij basic dus. Echter, 2) statuswijzigingen moet wel binnen een seconde of 30 doorgevoerd zijn, anders kan ik net zo goed HA's interne 'platform: bluetooth_le_tracker' blijven gebruiken.

Bluetooth apparaten zijn: Een Tile Mate en telefoons.

MQTT draait. Apparaten worden opgepakt uit de lijst, maar na even confidence 100 worden ze 0 en is het einde verhaal.

Ik moet zeggen, na een uur of 3 proberen ben ik er zat van... De readme verkondigt de ene na de andere optie, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Heb jij een idee?

Edit
Ok het adres van de Tile Mate moet in de beacon lijst... Daarmee een stap dichterbij, maar elke 30 seconden scannen lijkt nog niet te gebeuren.
Volgens mij scant monitor ook niet (meer) op een tijdsinterval - dat doet zijn andere project (presence). Dit gaf bij mij echter forse wifi interferentie. Monitor werkt aan de hand van triggers, welke kunnen zijn het bemerken van een nieuwe BT LE device in de buurt, of bijvoorbeeld door een trigger van buiten. Dit kan een deursensor zijn, of een andere methode. Ik gebruik het samen met Owntracks: https://github.com/hmmbob...cation_based.yaml#L42-L77

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Is het ook mogelijk om volledige toegang te krijgen tot het bestandssysteem van Hass? Draai nu Hass.io via zo'n image. Alleen heb ik het idee als ik met ssh inlog, dat ik vrij beperkt ben ik wat ik kan. Kan heel veel plugins, data, etc. niet terugvinden. Zou graag toegang hebben tot alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

19-05-04 05:28:06 WARNING (MainThread) [hassio.addons.data] Can't read /data/addons/git/69bb46cb/dnsomatic/config.json: required key not provided @ data['arch']. Got None
19-05-04 05:28:06 INFO (MainThread) [hassio.addons] Load add-ons: 58 all - 0 new - 0 remove
19-05-04 10:50:40 INFO (MainThread) [hassio.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.92.2
19-05-04 10:50:40 INFO (SyncWorker_18) [hassio.docker.interface] Update image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.92.1 to homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.92.2
19-05-04 10:50:40 INFO (SyncWorker_18) [hassio.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant tag 0.92.2.
19-05-04 10:50:42 ERROR (SyncWorker_18) [hassio.docker.interface] Can't install homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.92.2 -> 500 Server Error: Internal Server Error ("readlink /mnt/data/docker/overlay2/l: invalid argument").
19-05-04 10:50:42 WARNING (MainThread) [hassio.homeassistant] Update Home Assistant image fails
Ik heb bij de recentste update deze error te pakken, versie 0.92.2 . Iemand tips? Lees op internet wel dat veel mensen reinstallen. Lekker :/.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Boudewijn schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:52:
[...]

Ik heb bij de recentste update deze error te pakken, versie 0.92.2 . Iemand tips? Lees op internet wel dat veel mensen reinstallen. Lekker :/.
Zelf problemen met andere software na de update, al weet ik niet zeker of dat ook de oorzaak is. Bij mij ging FluxDB onderuit. Draaide weken stapel tot ik naar 92.2 over ben gegaan. :-(

Heb uiteindelijk m’n SD kaart opnieuw geflashed. Backup terug gezet en daar nu weer. Wel m’n data van InfluxDB verloren helaas. :-( Als ik de InfluxDB data terug zet, start het niet meer. Jammer maar helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Lifelogger op 04-05-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
Vraagje.

Ik heb mijn HAss.io op een NUC draaien in een Docker op Ubuntu.
Nu wil ik die (mijn NUC, dus Ububuntu) remote benaderen en wel grafisch. Momenteel doe ik dat met teamviewer (werkt oke).
Maar is er wat lichters?
heb al gekeken naar tigerVNC, tightVNC enz, maar dan moet ik voor mijn Ubuntu (want HASS draait in docker) zelf gaan compilen. Ja, dus echt niet.

edit ; eea duidelijk gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 04-05-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar waarom zou je een hass via VNC willen benaderen? Je hebt toch gewoon HTTP ernaartoe... of wil je op de hass instance een browser starten om dan via http naar localhost (voor de hass-instance) te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Boudewijn schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:20:
Maar waarom zou je een hass via VNC willen benaderen? Je hebt toch gewoon HTTP ernaartoe... of wil je op de hass instance een browser starten om dan via http naar localhost (voor de hass-instance) te gaan?
Ik hoef de HASS niet te benaderen, dan kan ik wel. Ik wil mijn Ubuntu benaderen waarop de docker staat waarin HASS draait. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt gewoon een RDP daemon draaien als je dat wil en daarop inloggen?

Wel karig zeg dat mijn 2 weken oude install dus weer stuk is, dit keer zonder duidelijke reden. Meh.

[ Voor 42% gewijzigd door Boudewijn op 04-05-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Volgens mij scant monitor ook niet (meer) op een tijdsinterval - dat doet zijn andere project (presence). Dit gaf bij mij echter forse wifi interferentie. Monitor werkt aan de hand van triggers, welke kunnen zijn het bemerken van een nieuwe BT LE device in de buurt, of bijvoorbeeld door een trigger van buiten. Dit kan een deursensor zijn, of een andere methode. Ik gebruik het samen met Owntracks: https://github.com/hmmbob...cation_based.yaml#L42-L77
Dat idee begon ik ook te krijgen. Die passieve mode gaat hier niet werken omdat er geen zekere triggers voor vertekken/arriveren van apparaten zijn. Dan moeten er even 4 deursensoren bijkomen om het waterdicht te maken. Het kan simpeler. Maar Presence pakt waarschijnlijk de Tile Mate niet omdat het volgens mij een beacon apparaat is. Werkt in Monitor ook alleen via de beacon file.

De telefoon boeit mij eigenlijk wat minder en was meer als test voor de toekomst. Die zou ik dus compleet kunnen laten vallen. Dan blijft die Tile Mate over als beacon. Het werkt tot nu toe een beetje. Vertrek werd actief gedetecteerd en aankomst ook. Ik weet nog niet hoe snel dat ging. Wat er na aankomst gebeurde is dat de confidence onderuit zakte waardoor het weer een not_home melding werd. Soms lijkt het alsof Tile Mate om de 60-75 seconden een broadcast doet, maar nu is het al 20 minuten stil, of zou het programma hangen, of zou het programma er om moeten vragen... Nee ik snap hier na iets van 9 uur lezen en testen nog steeds niet genoeg van om het betrouwbaar te krijgen. Heb ook wat met de bedenker gesproken maar die lijkt tot nu toe iets teveel binnen zijn eigen usecase te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:39:
[...]

Dat idee begon ik ook te krijgen. Die passieve mode gaat hier niet werken omdat er geen zekere triggers voor vertekken/arriveren van apparaten zijn. Dan moeten er even 4 deursensoren bijkomen om het waterdicht te maken. Het kan simpeler. Maar Presence pakt waarschijnlijk de Tile Mate niet omdat het volgens mij een beacon apparaat is. Werkt in Monitor ook alleen via de beacon file.

De telefoon boeit mij eigenlijk wat minder en was meer als test voor de toekomst. Die zou ik dus compleet kunnen laten vallen. Dan blijft die Tile Mate over als beacon. Het werkt tot nu toe een beetje. Vertrek werd actief gedetecteerd en aankomst ook. Ik weet nog niet hoe snel dat ging. Wat er na aankomst gebeurde is dat de confidence onderuit zakte waardoor het weer een not_home melding werd. Soms lijkt het alsof Tile Mate om de 60-75 seconden een broadcast doet, maar nu is het al 20 minuten stil, of zou het programma hangen, of zou het programma er om moeten vragen... Nee ik snap hier na iets van 9 uur lezen en testen nog steeds niet genoeg van om het betrouwbaar te krijgen.
Je kan zelf scans triggeren met een automation (publiceer een leeg bericht naar mqtt topic location/scan/arrival) ALS dat jouw use case helpt?
Heb ook wat met de bedenker gesproken maar die lijkt tot nu toe iets teveel binnen zijn eigen usecase te leven.
Wat natuurlijk zijn goed recht is voor een gratis, open-source project voor zijn eigen use case wat hij graag deelt met anderen in een soortgelijke use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:21:
[...]
Je kan zelf scans triggeren met een automation (publiceer een leeg bericht naar mqtt topic location/scan/arrival) ALS dat jouw use case helpt?
Moest ik ook aan denken. Een herhalende automation met ingebouwde delay. Proberen intern in Monitor op te lossen heeft eerst de voorkeur. Plus überhaupt begrijpen hoe beacons werken. Gaat al beter.
[...]
Wat natuurlijk zijn goed recht is voor een gratis, open-source project voor zijn eigen use case wat hij graag deelt met anderen in een soortgelijke use case.
Tuurlijk, maar dan liever een nee. De Readme heb ik ondertussen al 3x gelezen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:37:
[...]

Moest ik ook aan denken. Een herhalende automation met ingebouwde delay. Proberen intern in Monitor op te lossen heeft eerst de voorkeur. Plus überhaupt begrijpen hoe beacons werken. Gaat al beter.

[...]

Tuurlijk, maar dan liever een nee. De Readme heb ik ondertussen al 3x gelezen ofzo.
Dit topic al eens doorgewerkt? Misschien dat het jouw use case verder in kan vullen. https://community.home-as...-presence-detection/68505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:14:
[...]

Dit topic al eens doorgewerkt? Misschien dat het jouw use case verder in kan vullen. https://community.home-as...-presence-detection/68505
Werkt alleen voor de laatste paar maanden in verband met veel grote wijzigingen in het programma, maar heb inderdaad wat dingen gezien die mijn bevindingen bevestigen, en zal nog blijven scrollen. Het zou ook goed kunnen zijn dat de Bluetooth op (in ieder geval mijn) RPi 3b niet lekker werkt. Met normale HA BLE werkt het voor geen meter. Met https://github.com/kevjs1...r/bluetooth_le_tracker.py werkt het heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Zijn er al homeassistant apps beschikbaar waar ik eenvoudig push berichten mee kan ontvangen? Er zijn wel losse apps maar dat vind ik nog een hoop werk. Het gaat in eerste instantie alleen als ik thuis ben en in mijn eigen netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:59:
[...]

Werkt alleen voor de laatste paar maanden in verband met veel grote wijzigingen in het programma, maar heb inderdaad wat dingen gezien die mijn bevindingen bevestigen, en zal nog blijven scrollen. Het zou ook goed kunnen zijn dat de Bluetooth op (in ieder geval mijn) RPi 3b niet lekker werkt. Met normale HA BLE werkt het voor geen meter. Met https://github.com/kevjs1...r/bluetooth_le_tracker.py werkt het heel goed.
Je Pi bedraad of wireless aangesloten? Indien dat laatste dan zou het daar zomaar aan kunnen liggen (ivm interferentie)
Mich schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:32:
Zijn er al homeassistant apps beschikbaar waar ik eenvoudig push berichten mee kan ontvangen? Er zijn wel losse apps maar dat vind ik nog een hoop werk. Het gaat in eerste instantie alleen als ik thuis ben en in mijn eigen netwerk zit.
Wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 04-05-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:51:
[...]

Je Pi bedraad of wireless aangesloten? Indien dat laatste dan zou het daar zomaar aan kunnen liggen (ivm interferentie)
Bedraad.
10cm erboven een Mi Hub (2,4GHz Wifi en Zigbee).
25cm erboven een Hue Hub (Zigbee).
Halve meter eraf de router (2,4GHz en 5,0GHz).

Ik voel een antwoord aankomen. :X
Monitor hangt vandaag ook regelmatig ofzo, maarja, HA met die custom BLE component had bijna nooit last.
https://networkengineerin...nergy-interfere-with-wifi

Direct maar even opgezocht... Ik wist al dat WiFi en Zigbee geen overlap hebben hier omdat ik dat eerder gecontroleerd heb.

Het ziet er zo uit:

Router: WiFi Channel 11 (2462 MHz; 20MHz wide: 2452-2472 MHz)
Hue Hub: Zigbee Channel 15 (2405 MHz)
Mi Hub: Zigbee Channel 11 (2425 MHz)

BLE: 2400 – 2483,5 MHz.
Advertising channels: 37,38,39
37: 2402 MHz
38: 2426 MHz
39: 2480 MHz

Als https://networkengineerin...nergy-interfere-with-wifi klopt is er dus geen 'interference' probleem aangezien BLE channel 39 echt helemaal vrij is.

[ Voor 40% gewijzigd door Saturnus op 04-05-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:31
upgrade van 0.85 naar 0.92 en ineens werkt een code niet meer om middels automation een lamp aan te zetten bij beweging:
YAML:
1
2
3
4
5
alias: 024_lamp_wc_beweging_aan
trigger:
  platform: state
  entity_id: binary_sensor.motion_wc_occupancy
  to: "on"

ik zie de sensors naar ON / TRUE springen maar de automation wordt niet getriggered (niet te zien in logbook). Automation staat wel op ON.
Is er iets veranderd dat ze code niet meer werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
trekker22 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:06:
upgrade van 0.85 naar 0.92 en ineens werkt een code niet meer om middels automation een lamp aan te zetten bij beweging:
YAML:
1
2
3
4
5
alias: 024_lamp_wc_beweging_aan
trigger:
  platform: state
  entity_id: binary_sensor.motion_wc_occupancy
  to: "on"

ik zie de sensors naar ON / TRUE springen maar de automation wordt niet getriggered (niet te zien in logbook). Automation staat wel op ON.
Is er iets veranderd dat ze code niet meer werkt?
Ik vermoed dat het probleem komt door de 024 aan het begin. Ze hebben een tijdje terug verschillende aanpassingen gedaan in wat wel en wat niet is toegestaan in namen/ids en het kan zijn dat een van die aanpassingen was dat deze niet meer mogen beginnen met een nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net als een aantal anderen hier draai ik DSMR Reader (v2.0.2) in docker (https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker), draait al lange tijd goed maar wil nu de waardes naar de Mosquitto MQTT sturen welke ik als Hass.io add-on draai. Het lijkt er echter op dat er geen daadwerkelijke verbinding met de MQTT broker wordt gemaakt, ik zie in de log van de Mosquitto broker namelijk geen nieuwe verbinding op basis van de username 'dsmr' (die ik aan de config van de Mosquitto MQTT add-on heb toegevoegd) voorbij komen en de topics blijven leeg. Laat ik DSMR inloggen met een andere inlog (die door andere toepassingen succesvol gebruikt wordt), dan werkt dat ook niet. Wanneer ik in de DSMR reader configuratie bewust een verkeerde gebruikersnaam en/of wachtwoord invul, zie ik dat ook niet terug in de Mosquitto MQTT log.

Iemand hier toevallig ook eens tegenaan gelopen?

\\Edit: Opgelost: Moet gewoon de juiste port gebruiken (zoals geconfigureerd in de Hass.io Mosquitto MQTT broker add-on omdat ik verbinding maak vanuit een ander Docker netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door JBS op 05-05-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
Ik heb 2 nocemcu's met easyesp die ik graag convert naar esphome.
Maar ik heb hier een beetje hulp bij nodig. Ik heb al een werkende esp32-cam wat geweldig werkt.
Maar onderstaande config werkt al een lange tijd goed en zou ik eigenlijk zonder teveel downtime willen vervangen.
Wellicht is hier iemand die dezelfde componenten gebruikt en zijn code wilt delen.

Ik heb namelijk wat twijfels over de nummers of type switches enz.

de eerste is een sensor op mijn watermeter met een temp/hum en switches. die switches heb ik gesoldeerd op de remote van mijn mechanise ventilatie. en op die manier bedien ik mijn ventilatie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
pulse counter
GPIO-0 (d3)
debouce time 900mSec
counter Delta
RISING

dht11
naam: ESP_tempHum
GPIO-10 D12

switch input
internal pullup
normal switch
GPIO-12 Fanspeed2  D6
GPIO-13 Fanspeed1  D7
GPIO-14 Fanspeed4  D5
GPIO-15 Fanspeed3  D8

de tweede is bevestigd aan mijn CV en heeft 2 DS18b20 temp sensors en een dht11 temp sensor voor de kamer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
DS18b20
naam: RetourleidingCV
GPIO-0
port: 28-ff-59-d7-43-16-3-d8

DS18b20
naam: warmwaterCV
GPIO-0  D3
port: 28-ff-ea-2-6d-14-3-a8

dht11  D0
naam: temp_waskamer

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Laatst online: 21:17
JBS schreef op zondag 5 mei 2019 @ 08:32:
Net als een aantal anderen hier draai ik DSMR Reader (v2.0.2) in docker (https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker), draait al lange tijd goed maar wil nu de waardes naar de Mosquitto MQTT sturen welke ik als Hass.io add-on draai. Het lijkt er echter op dat er geen daadwerkelijke verbinding met de MQTT broker wordt gemaakt, ik zie in de log van de Mosquitto broker namelijk geen nieuwe verbinding op basis van de username 'dsmr' (die ik aan de config van de Mosquitto MQTT add-on heb toegevoegd) voorbij komen en de topics blijven leeg. Laat ik DSMR inloggen met een andere inlog (die door andere toepassingen succesvol gebruikt wordt), dan werkt dat ook niet. Wanneer ik in de DSMR reader configuratie bewust een verkeerde gebruikersnaam en/of wachtwoord invul, zie ik dat ook niet terug in de Mosquitto MQTT log.

Iemand hier toevallig ook eens tegenaan gelopen?

\\Edit: Opgelost: Moet gewoon de juiste port gebruiken (zoals geconfigureerd in de Hass.io Mosquitto MQTT broker add-on omdat ik verbinding maak vanuit een ander Docker netwerk.
Uitlezen via de API is ook een optie. Ik heb nu in sensor.yaml de volgende config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  ### DSMR READER ###
  # Elektra afname NU
  - platform: rest
    resource: http://homeassistant:7777/api/v2/consumption/electricity-live
    name: Elektra afname
    value_template: '{{ value_json.currently_delivered }}'
    unit_of_measurement: "W"
    headers:
      X-AUTHKEY: nick1234

Scheelt weer een tussenstap via MQTT.

https://dsmr-reader.readt...et-datalogger-dsmrreading

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XyRuS schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:32:
[...]

Uitlezen via de API is ook een optie. Ik heb nu in sensor.yaml de volgende config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  ### DSMR READER ###
  # Elektra afname NU
  - platform: rest
    resource: http://homeassistant:7777/api/v2/consumption/electricity-live
    name: Elektra afname
    value_template: '{{ value_json.currently_delivered }}'
    unit_of_measurement: "W"
    headers:
      X-AUTHKEY: nick1234

Scheelt weer een tussenstap via MQTT.

https://dsmr-reader.readt...et-datalogger-dsmrreading
Dank voor de suggestie. Aangezien MQTT toch al draaide heb ik daarvoor gekozen.
Vind het wel lekker overzichtelijk werken ook, voor wat ik in HA wil tonen maak ik een sensor aan die ik vul met de MQTT waarde (MQTT discovery staat uit).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/20xij0f.png

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 05-05-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 20:16
NeFoRcE schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:34:
Volgens mij, wat ik zo zie, is er nog steeds geen ondersteuning voor m'n ICS-2000 ? Balen. Alles geïntegreerd, behalve KAKU / 433. Of ik moet zo'n antenne kopen, maar liever de ICS verbonden. :)
Ik heb een ics-1000 op marktplaats gekocht, kost nog geen 2 tientjes, en dat werkt perfect. Wat maakt de ics-2000 zo anders dat die niet werkt? Overigens stuur ik dat zelf aan via Node-Red via udp maar de ingebouwde oplossing werkt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-10 14:13
Hmmbob schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:51:
[...]

[...]
Wat is de content van je message? Die kun je in de template developer bekijken: [Afbeelding]

Edit: ik zie je fout al, je sensor moet nog .state hebben op regel 9 van jouw code (ervanuitgaande dat je Gasverbruik inderdaad zit op sensor.gas_current):

YAML:
1
      reading: '{{ states.sensor.gas_current.state }}'
Wellicht een reactie op een oude quote m.b.t. de MinderGas-integratie.

Maar ik had de code gekopieerd en kreeg ook error 422.
Dit heb ik opgelost door het volgende stuk aan te passen - van;
code:
1
payload: '{ "date": "{{date}}", "reading": "{{reading}}"}'

naar:
code:
1
payload: '{ "date": "{{date}}", "reading": {{reading}}}'

Wellicht handig voor iemand die tegen hetzelfde probleem aanliep.

[ Voor 3% gewijzigd door Destralak op 05-05-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mensen graag wat advies over hoe ik een automation verbeter.

Ik heb nu een paar PIRs op de WC hangen die een lamp aansturen. So far so good.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: WC verlichting aan
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.presence_32
      to: 'on'
      entity_id: binary_sensor.presence_6
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: light.tradfri_bulb_16

- alias: WC verlichting uit
  trigger:
      to: 'off'
      for:
        minutes: 1
      for:
  action:
    service: homeassistant.turn_off

Hoe kan ik hier nu het beste een actie aanhangen om een relais aan te sturen dat pas aangaat als ik klaar ben met wc-bezoek?

Volgens mij moet dit kunnen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
- alias: WC fan aan
  trigger:
      for:
      for:
  action:
    entity_id:  light.light_1   

- alias: WC fan uit
  trigger:
      for:
      for:
        minutes: 3        
  action:

Maar echt mooi vind ik het niet. Hier is light.light_1 de naam die deconz aan een sonoff geeft.

Kan dit eleganter? Het is wel echt giga veel boilerplate code op deze manier in automations.py (diezelfde verlichtingscode zit ook in de keuken, de gang en de badkamer :X ).

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 05-05-2019 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Boudewijn schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:06:
Mensen graag wat advies over hoe ik een automation verbeter.

Ik heb nu een paar PIRs op de WC hangen die een lamp aansturen. So far so good.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: WC verlichting aan
  trigger:
  action:
    service: homeassistant.turn_on

- alias: WC verlichting uit
  trigger:
      for:
      for:
  action:

Hoe kan ik hier nu het beste een actie aanhangen om een relais aan te sturen dat pas aangaat als ik klaar ben met wc-bezoek?

Volgens mij moet dit kunnen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  trigger:
      for:
      for:
  action:

- alias: WC fan uit
  trigger:
      for:
      for:
        minutes: 3        
  action:

Maar echt mooi vind ik het niet. Hier is light.light_1 de naam die deconz aan een sonoff geeft.

Kan dit eleganter? Het is wel echt giga veel boilerplate code op deze manier in automations.py (diezelfde verlichtingscode zit ook in de keuken, de gang en de badkamer :X ).
Je kunt meerdere sensoren combineren door een template sensor te gebruiken, je krijgt dan iets als dit (uit mijn hoofd):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      wc_presence:
        friendly_name: 'WC'
        value_template: >-
          {{ is_state('binary_sensor.presence_32', 'on') or is_state('binary_sensor.presence_6', 'on') }}
        device_class: presence

Je hebt dan dus een nieuwe sensor met de naam "wc_presence". Deze is dan aan als een van beide sensoren (presence_32 of presence_6) aan zijn en uit als beide uit zijn. Vervolgens kun je deze in de automations gebruiken i.p.v. de aparte sensoren.

Edit:
Het uitschakelen na 2 minuten kun je overigens ook in dezelfde automation doen. Je kunt dan bv dit doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.wc_presence
      for:
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
    - wait_template: >-
        {{ is_state('binary_sensor.wc_presence', 'on' }}
      timeout:
        minutes: 2
      continue_on_timeout: true
    - condition: state
      state: 'off'

Het wait_template zorgt er hierbij voor dat HA monitort of de conditie ("aanwezig op wc") waar/ja wordt. Als dat gebeurd stopt hij met wachten, en anders stopt die na 2 minuten. De sonoff wordt dan dus zowel uitgeschakeld na 2 minuten of als er opnieuw aanwezigheid op de WC is.
Wil je dat de ventilator altijd blijft lopen, ook als er opnieuw beweging op de WC is, kun je het wait_template nog vervangen door een delay:
YAML:
1
2
    - delay:

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 05-05-2019 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
RobertMe schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:55:
[...]

Ik vermoed dat het probleem komt door de 024 aan het begin. Ze hebben een tijdje terug verschillende aanpassingen gedaan in wat wel en wat niet is toegestaan in namen/ids en het kan zijn dat een van die aanpassingen was dat deze niet meer mogen beginnen met een nummer.
Was kennelijk toch mijn zigbee netwerk. Maar bovenstaande vermoedde ik ook want die code is al oud.
Ooit eens allemaal herschrijven naar wat nu de standaard is👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RobertMe schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:32:
[...]

Je kunt meerdere sensoren combineren door een template sensor te gebruiken, je krijgt dan iets als dit (uit mijn hoofd):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
binary_sensor:
  - platform: template
    sensors:
      wc_presence:
        friendly_name: 'WC'
        value_template: >-
          {{ is_state('binary_sensor.presence_32', 'on') or is_state('binary_sensor.presence_6', 'on') }}
        device_class: presence

Je hebt dan dus een nieuwe sensor met de naam "wc_presence". Deze is dan aan als een van beide sensoren (presence_32 of presence_6) aan zijn en uit als beide uit zijn. Vervolgens kun je deze in de automations gebruiken i.p.v. de aparte sensoren.

Edit:
Het uitschakelen na 2 minuten kun je overigens ook in dezelfde automation doen. Je kunt dan bv dit doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
      for:
  action:
    - wait_template: >-
        {{ is_state('binary_sensor.wc_presence', 'on' }}
      timeout:
      continue_on_timeout: true
    - condition: state
      state: 'off'

Het wait_template zorgt er hierbij voor dat HA monitort of de conditie ("aanwezig op wc") waar/ja wordt. Als dat gebeurd stopt hij met wachten, en anders stopt die na 2 minuten. De sonoff wordt dan dus zowel uitgeschakeld na 2 minuten of als er opnieuw aanwezigheid op de WC is.
Wil je dat de ventilator altijd blijft lopen, ook als er opnieuw beweging op de WC is, kun je het wait_template nog vervangen door een delay:
YAML:
1
2
    - delay:
Cool, dank je dit ga ik eens implementeren. de wc_presence sensor ruimt al lekker op :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 22:45
Hmmbob schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:51:
[...]

[...]

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kwam eerst uit bij HANotify met een eigen APK. Deze staat niet in de app-store dus twijfelde of ik deze wou gebruiken. Toen wat in de app-store zitten zoeken en vond HA client wat weinig extra's doet en HomeHabbit waar ik niet eens kon aanmelden. Ook kwam ik Ariela tegen waar HANotify ook mee werk en dit lijkt aardig te werken. Ook kan deze app nog telefoon gegevens doorsturen via MQTTT wat een leuke extra is.

Telegram ook geprobeerd, maar omdat ik in een aantal groepen zit waar veel berichten komen block ik alle notifications hiervan.

De app van die home assistant ontwikkelaar heb ik niet geprobeerd omdat ik 5 dollar per maand te veel van het goede vind. Ook al kan je dan wel je HA benaderen van buitenaf. Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toevallig meer mensen die problemen ervaren met het custom updater component https://github.com/custom-components/custom_updater?

De twee bestanden geplaatst in config\custom_components\custom_updater
Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/original/3X/b/3/b3dc83c9ec0c8c9abf0cb2b68ff57144840ccd23.png

In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
custom_updater:
  component_urls:
    - https://raw.githubusercontent.com/xirixiz/Home-Assistant-Sensor-Afvalwijzer/master/custom_updater.json
    - https://raw.githubusercontent.com/peternijssen/lovelace-postnl/master/tracker.json

In ui-lovelace.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
resources:
  - url: /customcards/monster-card/monster-card.js
    type: js
  - url: /customcards/github/custom-cards/tracker-card.js?track=true
    type: module   
  - url: /customcards/slider-entity/slider-entity-row.js
  - url: /customcards/postnl-card.js

En in ui-lovelace.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
cards:
  - type: custom:tracker-card
    title: Updates
    trackers:
      - sensor.custom_card_tracker
      - sensor.custom_component_tracker

Error log:
Log Details (ERROR)
Fri May 03 2019 09:42:36 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)
'local_location'
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 121, in handle_call_service
connection.context(msg))
File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/core.py", line 1138, in async_call
self._execute_service(handler, service_call))
File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/homeassistant/core.py", line 1160, in _execute_service
await handler.func(service_call)
File "/config/custom_components/custom_updater/__init__.py", line 110, in check_all_service
await components_controller.cache_versions()
File "/config/custom_components/custom_updater/__init__.py", line 222, in cache_versions
information = await self.pyupdate.get_sensor_data(True)
File "/config/deps/lib/python3.7/site-packages/pyupdate/ha_custom/custom_components.py", line 64, in get_sensor_data
local_file = self.base_dir + str(component['local_location'])
KeyError: 'local_location'
Wanneer ik op 'Check' klik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OqkClzv.png

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 15:29
JBS schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:40:
Toevallig meer mensen die problemen ervaren met het custom updater component https://github.com/custom-components/custom_updater?

De twee bestanden geplaatst in config\custom_components\custom_updater
[Afbeelding]

In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
custom_updater:
  component_urls:
    - https://raw.githubusercontent.com/xirixiz/Home-Assistant-Sensor-Afvalwijzer/master/custom_updater.json
    - https://raw.githubusercontent.com/peternijssen/lovelace-postnl/master/tracker.json

In ui-lovelace.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
resources:
  - url: /customcards/monster-card/monster-card.js
  - url: /customcards/github/custom-cards/tracker-card.js?track=true
  - url: /customcards/slider-entity/slider-entity-row.js
  - url: /customcards/postnl-card.js

En in ui-lovelace.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
cards:
    title: Updates
    trackers:
      - sensor.custom_card_tracker
      - sensor.custom_component_tracker

Error log:

[...]

Wanneer ik op 'Check' klik:

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Geen problemen, mijn card in Lovelace bevat alleen:
YAML:
1
2
cards:

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Lifelogger schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 11:55:
Is het ook mogelijk om volledige toegang te krijgen tot het bestandssysteem van Hass? Draai nu Hass.io via zo'n image. Alleen heb ik het idee als ik met ssh inlog, dat ik vrij beperkt ben ik wat ik kan. Kan heel veel plugins, data, etc. niet terugvinden. Zou graag toegang hebben tot alles.
Als je Hassio draait en je bouwt een SSH sessie op, kom je in de container van HASSIO terecht. Je kan daarin dus inderdaad vrij beperkt zaken doen. Als je op een pi draait en dit niet wil, zul je bijv. Raspbian kunnen installeren, met daarin een HASSIO docker container.
maartend schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:06:
Vraagje.

Ik heb mijn HAss.io op een NUC draaien in een Docker op Ubuntu.
Nu wil ik die (mijn NUC, dus Ububuntu) remote benaderen en wel grafisch. Momenteel doe ik dat met teamviewer (werkt oke).
Maar is er wat lichters?
heb al gekeken naar tigerVNC, tightVNC enz, maar dan moet ik voor mijn Ubuntu (want HASS draait in docker) zelf gaan compilen. Ja, dus echt niet.

edit ; eea duidelijk gemaakt.
Ik heb een PiVPN (OpenVPN dus) draaien waarmee ik een VPN opzet naar thuis. Vervolgens kan ik met Putty e.d. overal bij.

----

Heb nog een 2 tal vragen waar ik na een tijd zoeken nog geen antwoord op heb kunnen vinden:

1. Actionable notifications. Na wat worstelen heb ik dit nu draaien. Waar ik het bijv. voor gebruik is: als de wasmachine klaar is, krijg ik een actionable notification. Hierin staat bijv. zet wasmachine uit. Anders krijg ik elke 15 minuten de melding dat de wasmachine klaar is. Echter heb ik na een actionable notification elke keer een badge icon van 4? bij Home Assistant. Dus dat ik 4 berichten gemist zou hebben van HA. Iemand die dit bekend voorkomt?
Ik heb dit voorbeeld gebruikt: https://www.home-assistan...os/notifications/actions/ zou het door het badge stuk kunnen komen?

data:
push:
badge: 5
sound: <SOUND FILE HERE>

De fout zat hem inderdaad in dat ik in Node Red badge 5 mee stuurde. Dit aangepast naar 0 en nu krijg ik geen badge icon meer zoals gewenst _/-\o_

2. Na veel klooien ben ik erachter waarom de Shelly het bij mij niet deed. Heb een Shelly 2, waarbij in eerste instantie onduidelijk was hoe deze aan te sluiten. Dit omdat ik een dubbele hotelschakeling heb. De fabrikant wist het ook niet meer, en gisteren kreeg ik het zo werkend dat ik de lamp kon schakelen via de Shelly, maar niet meer via de schakelaar. Vervolgens alle draden i.p.v. op 1 alles op 2 aangesloten en toen werkte alles zoals het hoorde. Heb al een factory reset, firmware upgrade gedaan maar het mocht allemaal niet helpen. Ook de settings zijn op poort 1 exact hetzelfde gezet als op poort 2. Aangezien mijn andere Shelly nooit heeft gewerkt en ik de support van Shelly erg slecht vind (trage en halve reacties op mails) ben ik eigenlijk naar een vergelijkbaar apparaat op zoek. Iemand die hier nog suggesties voor heeft (dus zelfde grootte en prijs). De Fibaro double switch vind ik bijv. te duur t.o.v. een Shelly. Misschien nog Sonoff, maar die zijn weer wat groter. Zag dat de Shelly 2 ook niet meer leverbaar is, en wil het eigenlijk deze maand nog hebben. Iemand die misschien nog een suggestie heeft voor iets vergelijkbaars? Of heeft iemand nog 2 Shelly 2 liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Problemen met verbindingen verleizen lijken weg.

Mijn NUC had een zooi updates voor Ubuntu te doen, en blijkbaar vrat dat heel veel resources zoland ze nog niet waren gedaan. Op de een of andere manier was mijn NUC heel traag, moest hem echt hard resetten. Daarna updates gedraait, teamviewer verbinding opgezet (waar ik dus nog een fijne manier voor zoek, bijv met TigerVCN of zoiets) en nu kan ik Ubuntu gewoon heel makkelijk vanuit mijn PC benaderen. Ales draait nu als een tierelier weer.

@Thoit Mijn Hass kon ik makkelijk benaderen, gaat juist om mijn Ubuntu waar mijn Hass op draait

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 06-05-2019 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
@maartend Dan zou je het alsnog makkelijk kunnen oplossen met OpenVPN :) Vervolgens kan je RDP'en (intern) naar de machine waar je heen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thoit schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:39:
@maartend Dan zou je het alsnog makkelijk kunnen oplossen met OpenVPN :) Vervolgens kan je RDP'en (intern) naar de machine waar je heen wil.
3de keer dat ik iets over RDP lees. Eens kijken wat dat is.
En ach, teamviewer is niet lastig op te zetten. Is gewoon groot proggie. Heeft te veel mogelijkheden.
Ik wil gewoon mijn Ubuntu NUC kunnen aansturen vanaf mijn W10 PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 08:23
maartend schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:41:
[...]

3de keer dat ik iets over RDP lees. Eens kijken wat dat is.
En ach, teamviewer is niet lastig op te zetten. Is gewoon groot proggie. Heeft te veel mogelijkheden.
Ik wil gewoon mijn Ubuntu NUC kunnen aansturen vanaf mijn W10 PC.
Aller makkelijkste is gewoon SSH; werkt op elke client :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Hoe benader je nu je Ubuntu NUC dan? Zoals gezegd als je een VPN opzet naar thuis dan kan je dus als je die verbinding op stand hebt gebracht extern hetzelfde werken als dat je vanuit thuis het apparaat benadert. Tenzij je er alleen op dit moment fysiek bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
XanderHuisman schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:46:
[...]

Aller makkelijkste is gewoon SSH; werkt op elke client :9
SSH is toch geen remote desktop?
Thoit schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:47:
Hoe benader je nu je Ubuntu NUC dan? Zoals gezegd als je een VPN opzet naar thuis dan kan je dus als je die verbinding op stand hebt gebracht extern hetzelfde werken als dat je vanuit thuis het apparaat benadert. Tenzij je er alleen op dit moment fysiek bij komt.
Het gaat me enkel om thuis. Mijn NUC staat volledig losgekoppelt van een monitor en muis en toestenbord nu. Dus tot voor het wknd moest ik dat allemaal aansluiten en dan kon ik aan de slag. Nu maak ik via teamviewer een verbinding en kan dan op mijn NUC doen wat ik wil en wat nodig is. En dat werkt, dat is het probleem niet. Ik hoef er niet van buitenshuis in, dat kan nu wel, maar daar gaat het niet om. Wat dat betreft is teamviewer wel makkelijk en compleet.

Dit alles staat dus los van mijn Hass die er op draait, daar kom ik gewooon in via Putty.

[ Voor 70% gewijzigd door maartend op 06-05-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Dan kan je in je Ubuntu machine er toch ook in via Putty ;) SSH wordt altijd gebruikt in Linux omgevingen, RDP is meer een Windows dingetje omdat je daar de volledige Desktop meestal wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 08:23
@maartend Mijn server (oude workstation) draait dan ook alleen de server variant van Debian/Ubuntu (zonder GUI) en dus alleen command line. Vanaf mijn Windows/Linux/Android clients kan ik via SSH inloggen in de terminal en daarmee mijn server bedienen. Voor HASS heb ik de map waarin mijn config staat (een map waar al mijn docker-compose configuraties en data staan) via Samba/FTP gedeeld waardoor ik vanuit Visual Studio Code de config van Hass kan aanpassen. Op mijn windows 10 machines staat verder nog Windows Subsystem for Linux (WSL) welke ik in de terminal van VS Code start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
XanderHuisman schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:00:
@maartend Mijn server (oude workstation) draait dan ook alleen de server variant van Debian/Ubuntu (zonder GUI) en dus alleen command line. Vanaf mijn Windows/Linux/Android clients kan ik via SSH inloggen in de terminal en daarmee mijn server bedienen. Voor HASS heb ik de map waarin mijn config staat (een map waar al mijn docker-compose configuraties en data staan) via Samba/FTP gedeeld waardoor ik vanuit Visual Studio Code de config van Hass kan aanpassen. Op mijn windows 10 machines staat verder nog Windows Subsystem for Linux (WSL) welke ik in de terminal van VS Code start.
Ik was nieuw in Linux en heb Hass dus op een gfx variant van Ubuntu gekieperd. Werkt perfect, maar ga dus idd niet meer overstappen op een server versie.
Afijn, ik leef wel verder met teamviewer, dan kan ik ook van buitenshuis nog inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Thoit schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:27:
[...]

2. Na veel klooien ben ik erachter waarom de Shelly het bij mij niet deed. Heb een Shelly 2, waarbij in eerste instantie onduidelijk was hoe deze aan te sluiten. Dit omdat ik een dubbele hotelschakeling heb. De fabrikant wist het ook niet meer, en gisteren kreeg ik het zo werkend dat ik de lamp kon schakelen via de Shelly, maar niet meer via de schakelaar. Vervolgens alle draden i.p.v. op 1 alles op 2 aangesloten en toen werkte alles zoals het hoorde. Heb al een factory reset, firmware upgrade gedaan maar het mocht allemaal niet helpen. Ook de settings zijn op poort 1 exact hetzelfde gezet als op poort 2. Aangezien mijn andere Shelly nooit heeft gewerkt en ik de support van Shelly erg slecht vind (trage en halve reacties op mails) ben ik eigenlijk naar een vergelijkbaar apparaat op zoek. Iemand die hier nog suggesties voor heeft (dus zelfde grootte en prijs). De Fibaro double switch vind ik bijv. te duur t.o.v. een Shelly. Misschien nog Sonoff, maar die zijn weer wat groter. Zag dat de Shelly 2 ook niet meer leverbaar is, en wil het eigenlijk deze maand nog hebben. Iemand die misschien nog een suggestie heeft voor iets vergelijkbaars? Of heeft iemand nog 2 Shelly 2 liggen?
Pak de Shelly 2.5 Dat is de vervanger van de 2 en doet het ook gewoon prima. Is zelfs kleiner :)

En je hebt geen shelly 2(.5) nodig voor een hotelschakelaar. Vanuit een dubbele hotelschakelaar gaat uiteindelijk ook gewoon één zwarte draad naar de lamp. Je kunt het geheel helemaal in takt laten en een shelly 1 tussen de laatste schakelaar en de lamp inzetten. Oftewel in die ene zwarte draad naar de lamp..

(of zitten er twee hotelschakelaars op een dubbele muurschakelaar? Dan telkens één shelly 1 in de enkele zwarte draad voor de lamp monteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Jelte schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:07:
[...]
Pak de Shelly 2.5 Dat is de vervanger van de 2 en doet het ook gewoon prima. Is zelfs kleiner :)

En je hebt geen shelly 2(.5) nodig voor een hotelschakelaar. Vanuit een dubbele hotelschakelaar gaat uiteindelijk ook gewoon één zwarte draad naar de lamp. Je kunt het geheel helemaal in takt laten en een shelly 1 tussen de laatste schakelaar en de lamp inzetten. Oftewel in die ene zwarte draad naar de lamp..

(of zitten er twee hotelschakelaars op een dubbele muurschakelaar? Dan telkens één shelly 1 in de enkele zwarte draad voor de lamp monteren)
Ben bang dat ik inderdaad een Shelly 2.5 moet gaan nemen. Beetje zonde dat ik dan nu 2 Shelly 2 heb liggen die het dus niet doen. Maar voor ik antwoord van support heb, is er al een Shelly 25 :+

Ik heb in de Woonkamer 2x dubbele schakelaars om 3 lampen mee te kunnen bedienen. Kies liever voor 1 dubbele schakelaar, anders heb ik overal van die kastjes zitten en het is al een hele klus om al die kabels er weer terug in te krijgen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Thoit Een shelly 2.5 is simpelweg een doorontwikkelde Shelly 2. Wat een Shelly 2.5 kan, kan een Shelly 2 ook. Dus je hebt niet echt een nieuwe nodig.
Als ik het goed begrijp gebruik je dus 2 keer een hotelschakelaar om 1 keer 2 lampen en 1 keer 1 lamp te bedienen.
Dan moet je bij de schakelaar van waaruit de zwarte draad (draden bij de twee lampen) direct naar de lamp gaat, de shelly monteren.
Als de ene hotelschakelaar bij de één wandschakelaar eindigt en de ander, bij de ander. Dan ga je niet uitkomen met een shelly 2(.5) en moet je twee shelly 1 gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Klopt kwa schakeling. Het vreemde is dat ik dus al de tijd geprobeerd had om alles op 1 aan te sluiten en dan werkt het dus via de Shelly, maar niet meer via de schakelaar. Ineens bedacht ik mij, laat ik dit eens i.p.v. op 1 alles op 2 aan te sluiten. Dan werkt het allemaal naar behoren. Er zit dus iets niet goed in de Shelly zelf.

De andere Shelly die ik had gekregen (had er 2 besteld) heeft nooit iets gedaan. Had hem uit de doos gehaald, de N en L aangesloten, maar die maakt nooit een netwerk aan. Hoor hem ook geen klik geven als er stroom op komt. Hierover had ik vorige week reeds gemaild, maar nooit antwoord van ze ontvangen.

Weet iemand wat de levertijd van een Shelly 2.5 is toevallig? Anders bestel ik alvast de 2.5 en mocht ik van Shelly nieuwe krijgen, dan zet ik die wel weer ergens anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Thoit Klinkt vaag allemaal. Alle shellies die ik tot nu toe heb gehad werkten in één keer zoals verwacht.
Er kan natuurlijk wel een foute tussen zitten.
Ik zou nog eens goed kijken of je het geheel juist hebt aangesloten. Het bestellen van een nieuwe Shelly gaat je alleen helpen als de oude shellies inderdaad kapot zijn.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Zoals gezegd, als ik exact dezelfde kabels op dezelfde manier op S1 en 1 aansluit, dan werkt het schakelen alleen via de Shelly en dus niet via de reguliere schakelaar. Als ik vervolgens weer dezelfde kabels op dezelfde manier op S2 en 2 aansluit, werkt alles naar behoren.

Er zit dus iets niet goed op poort 1. Meer dan de factory reset, instellingen nalopen en firmware upgrade kan ik niet doen.

Het gaat er mij om dat ik mijn verlichting altijd zonder HA kan bedienen. Wil niet in het donker zitten als bijv. mijn SD kaartje kapot is gegaan van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke. Bijna alle meldingen weg. behalve deze ;
2019-05-06 10:10:37 ERROR (SyncWorker_9) [homeassistant.components.yeelight] Unable to update bulb status: Bulb closed the connection.
2019-05-06 10:32:49 ERROR (SyncWorker_4) [homeassistant.components.yeelight] Unable to update bulb status: A socket error occurred when sending the command.

1 maal in de zoveel uur verliest mij yeelight de verbinding met HA. Reden? Totaal geen idee. Ding staat zo ongeveer naast mijn modem, maar ja, dat is dus wel een Experia.

En elke nacht verliezen al mijn Chromecast apparaten even de verbinding met HA. Is allemaal in de nacht, is allemaal op een tijdswindow van een uurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:20:
Oke. Bijna alle meldingen weg. behalve deze ;
2019-05-06 10:10:37 ERROR (SyncWorker_9) [homeassistant.components.yeelight] Unable to update bulb status: Bulb closed the connection.
2019-05-06 10:32:49 ERROR (SyncWorker_4) [homeassistant.components.yeelight] Unable to update bulb status: A socket error occurred when sending the command.

1 maal in de zoveel uur verliest mij yeelight de verbinding met HA. Reden? Totaal geen idee. Ding staat zo ongeveer naast mijn modem, maar ja, dat is dus wel een Experia.
Die errors heb ik ook. Tot een aantal maanden terug verloren ze af en toe de verbinding zonder automatisch terug te komen. Stroom eraf en erop was in zo'n geval nodig om ze weer online te krijgen.
Ondanks dat 't niet hoort, neem ik deze time-outs voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:36:
[...]
Stroom eraf en erop was in zo'n geval nodig om ze weer online te krijgen.
Dit is bij mij dus niet het geval, gelukkig. Kan wel tot paar maal per dag gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:38:
[...]

Dit is bij mij dus niet het geval, gelukkig. Kan wel tot paar maal per dag gebeuren
Bij mij ook niet meer, gelukkig. Die time-outs zie ik ook wel een paar keer per dag voorbij komen. Gelukkig niet dusdanig vaak dat ik er bij het in- en uitschakelen daadwerkelijk last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooiWeb
  • Laatst online: 16:52
JBS schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:42:
[...]
Dank voor de suggestie. Aangezien MQTT toch al draaide heb ik daarvoor gekozen.
Vind het wel lekker overzichtelijk werken ook, voor wat ik in HA wil tonen maak ik een sensor aan die ik vul met de MQTT waarde (MQTT discovery staat uit).

[Afbeelding]
Hoe heb je de dagelijkse kosten inzichtelijk gemaakt? Zou dit ook wel willen samen met de maandelijkse kosten. Zou je het kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MooiWeb schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:54:
[...]

Hoe heb je de dagelijkse kosten inzichtelijk gemaakt? Zou dit ook wel willen samen met de maandelijkse kosten. Zou je het kunnen delen?
Deze komen uit DSMR Reader: https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/
DSMR Reader laat ik via MQTT waardes naar HA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Als ik Google Assistant / Home via integration laat lopen dan kan ik via de UI niks excluden toch?
Heb er 20+ en sommige wil ik bv alleen de groep van lampen aan Home doorgeven.

Klopt dat ik dan via de yaml aan de gang moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:20:
En elke nacht verliezen al mijn Chromecast apparaten even de verbinding met HA. Is allemaal in de nacht, is allemaal op een tijdswindow van een uurtje
Dan rebooten ze. Gebeurt hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
maartend schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:03:
[...]

Ik was nieuw in Linux en heb Hass dus op een gfx variant van Ubuntu gekieperd. Werkt perfect, maar ga dus idd niet meer overstappen op een server versie.
Afijn, ik leef wel verder met teamviewer, dan kan ik ook van buitenshuis nog inloggen.
Je zou ZeroTier ook kunnen overwegen. Weet niet of je Hassio draait, maar met de Hassio Addon kun je Hass.io remote benaderen met bijvoorbeeld een laptop die je in hetzelfde ZeroTier netwerk hangt. In feite een VPN verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JayOne schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:49:
[...]

Je zou ZeroTier ook kunnen overwegen. Weet niet of je Hassio draait, maar met de Hassio Addon kun je Hass.io remote benaderen met bijvoorbeeld een laptop die je in hetzelfde ZeroTier netwerk hangt. In feite een VPN verbinding.
Mijn Hassio kan ik perfect benaderen, daar heb ik niks voor nodig. Gaat echt om mijn Linux via een Remote Desktop van een PC af, in zelfde netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
maartend schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:58:
[...]

Mijn Hassio kan ik perfect benaderen, daar heb ik niks voor nodig. Gaat echt om mijn Linux via een Remote Desktop van een PC af, in zelfde netwerk
Zerotier kun je ook voor Linux downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syon foppen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 23:04
Is het iemand toevallig gelukt om de Nsure-energielezer van Essent te koppel aan Home Assistant?
Als dit überhaupt mogelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kaspers schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 14:26:
[...]

[...]

1 van jullie hier nog tijd in gestoken? Ik zal er dit weekend eens een blik op werpen om dit werkend te krijgen. Kwam trouwens dit project nog tegen, heb alleen nog niet door wat het voordeel is van het gebruik van deze binaries.
Ik heb hier zojuist weer even naar gekeken. En het werkt :D Stappenplan is als volgt:

1. Maak een API aan via "Mijn account" -> "API" in het Transip controlepaneel
2. Kopieer deze sleutel naar een bestandje (bijv. .privkey) in je traefik folder
3. Pas je docker-compose.yml aan met de volgende environment variabelen
code:
1
2
3
    environment:
      - TRANSIP_ACCOUNT_NAME=username
      - TRANSIP_PRIVATE_KEY_PATH=.privkey
4. In diezelfde docker-compose.yml voeg je een volumemapping toe
code:
1
      - ./.privkey:/.privkey:ro
5. In traefik.toml pas je de [acme] challenge aan. Bij mij werkt het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[acme]
  acmeLogging = true
  email = "lolgast@....nl"
  storage = "acme.json"
  entryPoint = "https"
  onHostRule = true
  [acme.dnsChallenge]
    provider = "transip"
    delayBeforeCheck = 0
6. Voer docker-compose up -d (of een soortgelijk commando) uit om je traefik container te herbouwen met de nieuwe variabelen.

Zou nu moeten werken. Het duurde bij mij wel even, via docker logs -f traefik(containernaam) kun je volgen of het al zou moeten werken. Het voordeel hiervan is dat je geen poort 80 nodig hebt voor de aanvraag van een certificaat en je dus bijvoorbeeld geoblocking zou kunnen gebruiken om alleen verkeer uit Europa of zelfs Nederland toe te staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Misschien is deze custom Postnl component hier al bekend maar ik vind m super, vervangt de app volledig.

https://community.home-as...lovelace-postnl/112433/48

postnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPX420 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:08:
Misschien is deze custom Postnl component hier al bekend maar ik vind m super, vervangt de app volledig.

https://community.home-as...lovelace-postnl/112433/48

[Afbeelding: postnl]
Klopt, vrij uitgebreid en het mooie is ook dat je kunt configureren wat je wel en niet wilt zien.
Bijvoorbeeld niet de brieven tonen, geen foto van de meest recente inkomende brief, etc.: https://github.com/peternijssen/lovelace-postnl

De brieven/pakketten zijn ook klikbaar en verwijzen naar de PostNL Track&Trace pagina.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 07-05-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een redelijk recente Philips Smart TV, type 50pus7303. Nu vraag ik me af of ik dit ding op één of andere manier kan koppelen met HASS. Ik zie hem als mediaplayer, maar ik zie dat hij alleen uit of 'niet beschikbaar' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
koelkast schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:37:
Ik ben in het bezit van een redelijk recente Philips Smart TV, type 50pus7303. Nu vraag ik me af of ik dit ding op één of andere manier kan koppelen met HASS. Ik zie hem als mediaplayer, maar ik zie dat hij alleen uit of 'niet beschikbaar' is.
Is je google stuk? ;)
https://www.home-assistant.io/components/philips_js/
Vanaf daar zelf ff verder koekeloeren.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Zo dames en heren, ik wilde even een preview geven van mijn aankomende lovelace setup. Je kunt dit binnenkort verwachten op github.

Het doel is om lovelace zo veel mogelijk een ios sausje te geven. In de eerste preview een replica van de homekit knoppen van Apple.

https://community.home-as...tible/109099/23?u=jimz011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
@jimzz Niet mijn ding, maar respect voor je skills! :D

Even wat anders. Ik blijf problemen houden met mijn flows in node-red in combinatie met xiaomi sensoren.
De ene keer doet de flow het wel, de andere keer niet.

Een voorbeeld: ik heb een xiaomi deursensor en wanneer de deur opengaat moet de (tradfri) lamp aan gaan en wanneer de deur dichtgaat weer uit.

In de Mi Home app zie ik dat de staat van de sensor verandert van close naar open wanneer de deur opengaat en andersom, maar de flow in node-red wordt dus niet altijd getriggerd.

Hoe kan ik de flow het beste delen voor hulp?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Er is een apart NR topic @Troetelbeer , waar je beter je code kan delen. Je kan een export van de flow maken en die als code kopiëren.

Zie je in HA wel dat de status van de sensor verandert? Aangezien je aangeeft dat je het verschil in Mi home app wel ziet. Maar NR kijkt naar HA..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Troetelbeer schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:08:
@jimzz Niet mijn ding, maar respect voor je skills! :D

Even wat anders. Ik blijf problemen houden met mijn flows in node-red in combinatie met xiaomi sensoren.
De ene keer doet de flow het wel, de andere keer niet.

Een voorbeeld: ik heb een xiaomi deursensor en wanneer de deur opengaat moet de (tradfri) lamp aan gaan en wanneer de deur dichtgaat weer uit.

In de Mi Home app zie ik dat de staat van de sensor verandert van close naar open wanneer de deur opengaat en andersom, maar de flow in node-red wordt dus niet altijd getriggerd.

Hoe kan ik de flow het beste delen voor hulp?
Ik zou je er graag mee helpen maar ik heb node-red nog nooit aangeraakt. Ik doe al mijn automations met HA zelf oldschool met een text editor, heb er wel veel goede dingen over gehoord dus misschien de moeite waard. (Maar heb 3000 regels aan automations dus niet echt prioriteit op t moment). Enige waar ik een beetje huiverig voor ben is dat het een extra point of failure kan zijn, wat ik ermee bedoel is als node-red niet werkt dan werken de automations ook niet lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
jimzz schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:17:
[...]

Ik zou je er graag mee helpen maar ik heb node-red nog nooit aangeraakt. Ik doe al mijn automations met HA zelf oldschool met een text editor, heb er wel veel goede dingen over gehoord dus misschien de moeite waard. (Maar heb 3000 regels aan automations dus niet echt prioriteit op t moment). Enige waar ik een beetje huiverig voor ben is dat het een extra point of failure kan zijn, wat ik ermee bedoel is als node-red niet werkt dan werken de automations ook niet lijkt me?
Node-RED hoeft niet perse een extra single point of failure te zijn, maar het kan natuurlijk wel een SPOF zijn. Gebruik je bv Zigbee2mqtt met alle zigbee hardware kun je het hele mqtt verhaal ook rechtstreeks in NR afhandelen waardoor Home Assistant zelf niet meer nodig is/geen SPOF meer is in deze. De automations lopen dan dus Zigbee2mqtt => Node-RED=> Zigbee2mqtt i.p.v. met HA als (dubbele) tussenstap(pen). HA gebruik je dan dus bv nog alleen voor het dashboard en de logging (die ziet het mqtt verkeer natuurlijk ook langs komen en kan 'interne' status daarop aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:52
Hey guys,
Ik heb vanmiddag HA (Hassio) geinstalleerd op mijn Pi. Ik ben nieuw met HA en vraag me af hoe ik om moet gaan met scripts.yaml of Automations.yaml.
Als ik vanuit Configuration een script aanmaak dan wordt Scripts.yaml gevuld. Bijvoorbeeld met:

'1557243077843':
alias: TEST script
sequence:
- data: {}
service: light.turn_on

Mijn vraag is, kan ik scripts van de HA website (er staan voorbeelden op) af halen en zo in scripts.yaml of Automation.yaml plakken? Die scripts hebben geen ID zoals het voorbeeld hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Thoit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:15:
Er is een apart NR topic @Troetelbeer , waar je beter je code kan delen. Je kan een export van de flow maken en die als code kopiëren.

Zie je in HA wel dat de status van de sensor verandert? Aangezien je aangeeft dat je het verschil in Mi home app wel ziet. Maar NR kijkt naar HA..
Nee, de status verandert dus ook niet in HA. Dus ergens geeft Xiaomi de status niet door. Op de momenten dat die dat wel doet, werkt de flow in NR dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Dan zit de fout dus duidelijk niet in NR maar in HA :) Koppel de sensor een keer opnieuw of kijk of je in de log iets ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Thoit schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:03:
Dan zit de fout dus duidelijk niet in NR maar in HA :) Koppel de sensor een keer opnieuw of kijk of je in de log iets ziet.
Ja de status wordt gewoon niet altijd geupdate in HA. Heb wel gelezen dat meer mensen er last van hebben, maar de oplossingen van die mensen hebben mij nog niet geholpen.

Het is overigens niet bij 1 sensor, maar bij alle sensors die ik heb. 75% van de tijd werkt het, maar het moet altijd werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Troetelbeer op 07-05-2019 19:16 ]

Pagina: 1 ... 130 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.