En hoe doe je dit met de rechten in Linux? Ik kopieer af en toe mijn data map vanaf mijn nuc maar merk dat als er nieuwe mappen zijn aangemaakt ze soms user root zijn of iets anders waardoor ik ze niet kan kopiëren. Dan moet ik eerst met chown aan de slag.maartend schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:56:
[...]
Via Samba kopieer ik het gewoon naar een hddop mijn pc.
Dit is DC naar DC en gaat niet werken. De bel is AC.Vaevictis_ schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:06:
[...]
@martinvdm
Dat kan veel goedkoper:
https://www.aliexpress.co...cea16&transAbTest=ae803_5
Ik gebruik rsync. Gezien je een synology hebt kun je de synology gebruiken om jouw backups op te slaan. Dit doe ik zelf ook zo en werkt perfect. Op jouw NUC moet je een cronjob draaien die jouw data naar de synology stuurt, bijv:Jelte schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:47:
Zojuist overgestapt van home assistant in docker op mijn synology nas naar hassio op een NUC. werkt prima. Config folder over en gaan. Fijn.
Maar hoe zit het nu met backups? Je kunt snapshots maken, maar hoe krijg je die automatisch en automatisch van de NUC af? Ik zie addons voor snapshots naar dropbox en google drive. Maar dat wil ik niet. Ik wil het lokaal houden.
Dus hoe doen jullie dat?
code:
1
| 30 2 * * * rsync -av /usr/share/hassio/backup/ user@xxx.xxx.xxx.xxx:/volume1/NetBackup/jouw-backup-map |
Bedoel je dat je die custom firmware erop hebt gezet om hem met HA te kunnen laten communiceren, werkt dat een beetje goed (en werkt dat flashen tegenwoordig nog?)B2 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:15:
Ik heb een camera (met de bekende xiaomi dafang firmware) in ons kippenhok hangen om te kijken of er eieren in liggen.. (je moet iets).
Want bij de firmware op Github zie ik zo'n 300 'issues' en er gaan er wel een aantal over 'not working' en 'cannot flash' en ik heb niet het idee dat er echt oplossingen worden geboden.
https://github.com/EliasKotlyar/Xiaomi-Dafang-Hacks
Aan zoiets zat ik ook te denken. Dank voor je rsync code!foekie01 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:15:
[...]
Ik gebruik rsync. Gezien je een synology hebt kun je de synology gebruiken om jouw backups op te slaan. Dit doe ik zelf ook zo en werkt perfect. Op jouw NUC moet je een cronjob draaien die jouw data naar de synology stuurt, bijv:
code:
1 30 2 * * * rsync -av /usr/share/hassio/backup/ user@xxx.xxx.xxx.xxx:/volume1/NetBackup/jouw-backup-map
En om automatische backups te maken is er gelukkig een service:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - alias: 'Create Weekly Backup' // Sunday at 02 AM initial_state: 'on' trigger: platform: time at: '02:00:00' condition: condition: time weekday: - sun action: service: hassio.snapshot_full data_template: name: Hassio ({{now().strftime('%d.%m.%y')}}) |
[ Voor 22% gewijzigd door Jelte op 24-05-2019 09:08 ]
Zelf gebruik ik al maanden de Xiaomi XiaoFang naar tevredenheid met de custom firmware. Via MQTT zijn diverse zaken nu in HA te bedienen.DeadMetal schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:41:
[...]
Bedoel je dat je die custom firmware erop hebt gezet om hem met HA te kunnen laten communiceren, werkt dat een beetje goed (en werkt dat flashen tegenwoordig nog?)
Want bij de firmware op Github zie ik zo'n 300 'issues' en er gaan er wel een aantal over 'not working' en 'cannot flash' en ik heb niet het idee dat er echt oplossingen worden geboden.

Heb de stream echter toegevoegd aan motionEye waarbij ik de snapshort URL in HA aanroep om via Telegram een foto te sturen als er wordt aangebeld.
DeadMetal schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:41:
[...]
Bedoel je dat je die custom firmware erop hebt gezet om hem met HA te kunnen laten communiceren, werkt dat een beetje goed (en werkt dat flashen tegenwoordig nog?)
Sinds kort heb ik dit ook voor de Xiaomi Dafang ingericht werkt voor mij ook prima.JBS schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:59:
[...]
Zelf gebruik ik al maanden de Xiaomi XiaoFang naar tevredenheid met de custom firmware. Via MQTT zijn diverse zaken nu in HA te bedienen.
[Afbeelding]
Heb de stream echter toegevoegd aan motionEye waarbij ik de snapshort URL in HA aanroep om via Telegram een foto te sturen als er wordt aangebeld.
Kopieer de snapshot, handmatig, via Samba naar mijn NAS. Op mijn to-do lijst staat om dit geautomatiseerd te laten verlopen via deze addon.Jelte schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:47:
Zojuist overgestapt van home assistant in docker op mijn synology nas naar hassio op een NUC. werkt prima. Config folder over en gaan. Fijn.
Maar hoe zit het nu met backups? Je kunt snapshots maken, maar hoe krijg je die automatisch en automatisch van de NUC af? Ik zie addons voor snapshots naar dropbox en google drive. Maar dat wil ik niet. Ik wil het lokaal houden.
Dus hoe doen jullie dat?
What's the speed of dark?
Zelf persoonlijk heb ik hier ook over lopen vloeken (na aankoop). Al die issues gaan volgens mij over hetzelfde.DeadMetal schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:41:
[...]
Het probleem is dat hij niet alle microSD-kaarten "slikt". Ik heb dit zelf tot 4 maal geprobeerd.
tips: Pak een aantal kaartjes, lopende van 4GB > 32GB. Maak een enkele partitie hierop met 512MB en volg verdere instructies. Als het niet lukt, move on to the next card. Bij mij lukte het de 4de keer met een 32GB Sandisk kaartje.
Heb jij zelf ook het probleem dat de camera om de 5 seconden een MQTT-verbinding opzet en terug sluit? Mijn mosquittoMQTT-logs zitten vol hiermee...JBS schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:59:
[...]
Zelf gebruik ik al maanden de Xiaomi XiaoFang naar tevredenheid met de custom firmware. Via MQTT zijn diverse zaken nu in HA te bedienen.
Nee, dat zie ik niet terug.jay123 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:13:
[...]
Heb jij zelf ook het probleem dat de camera om de 5 seconden een MQTT-verbinding opzet en terug sluit? Mijn mosquittoMQTT-logs zitten vol hiermee...
Nee, deze werkt niet dit is dc dc die van Martin ac naar dc
Vaevictis_ schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:06:
[...]
@martinvdm
Dat kan veel goedkoper:
https://www.aliexpress.co...cea16&transAbTest=ae803_5
Xiaomi 13T Pro
Wat een gedoe allemaal met die backups.JayOne schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:08:
[...]
Kopieer de snapshot, handmatig, via Samba naar mijn NAS. Op mijn to-do lijst staat om dit geautomatiseerd te laten verlopen via deze addon.
Met een Duplicati container en volume_from ben je er ook. Lekker via de webinterface je backups instellen naar welke bestemming je ook wilt. Backup terugzetten is ook geen probleem...
Is alles nog netjes geencrypt ook!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Sinds een week (?) heb ik elke nacht een mislukte inlogpoging vanaf mijn eigen (externe) IP adres. Maar ik heb dus geen idee waar dat vandaan komt. Vanochtend had ik dan ook een IP ban (niet heel handig). In de log van vannacht zie ik er een om 02:06:25 en twee om 02:10:56 (en daarna dus een ban, aangezien na 3x er gebanned wordt).
Hoe kan ik uitzoeken waar dit vandaan komt?
Als je de backup rarred of zipped met een wachtwoord is het toch niet erg als het in je private cloud staat?Jelte schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:47:
Dus hoe doen jullie dat?
@defcon84 Het is niet erg nee, maar ik wil het niet. Ik wil zaken lokaal houden. Dat is een principe voor me.
Ik vertrouw op de encryptie van Duplicati:Jelte schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:38:
@defcon84 Het is niet erg nee, maar ik wil het niet. Ik wil zaken lokaal houden. Dat is een principe voor me.
Strong encryption
Duplicati uses strong AES-256 encryption to protect your privacy. You can also use GPG to encrypt your backup.
Mocht iemand die willen kraken dan wens ik ze veel suc6 met mijn config van hass 😜
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Bedankt voor jullie reacties. Qua grootte is de Xiaofang net iets geschikter voor mij dan de Dafang.JBS schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:59:
[...]
[Afbeelding]
Zou je wat van je configuratie met me willen delen?
Ik zie wel dat er blijkbaar 2 modellen van de Xiaofang bestaan. De originele met een ARM chip, en de nieuwere '1S'. Welke heb jij? (je linkt naar de oude).
Deze firmware zegt dat hij enkel geschikt is voor de 1S, en er staat een link naar de firmware voor het oudere model.
[ Voor 42% gewijzigd door DeadMetal op 24-05-2019 16:22 ]
Heb jij iets met port forwarding gedaan? Ik krijg het nog steeds niet werkend helaas!Danielson schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:19:
[...]
Neem hier even een kijkje: https://www.smarthomebegi...stant-for-home-assistant/
Je hebt twee opties; de makkelijke betaalde versie of de gratis iets complexere versie!
Ik heb toevallig gister de gratis versie in gebruik genomen, werkt perfect!
Heb je een proxy in gebruik?barrymossel schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:55:
Sinds een week (?) heb ik elke nacht een mislukte inlogpoging vanaf mijn eigen (externe) IP adres. Maar ik heb dus geen idee waar dat vandaan komt. Vanochtend had ik dan ook een IP ban (niet heel handig). In de log van vannacht zie ik er een om 02:06:25 en twee om 02:10:56 (en daarna dus een ban, aangezien na 3x er gebanned wordt).
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Als je aan je Google Home gewoon vraagt wat het weer is, werkt dat wel? Herleid even vanaf wannneer het probleem ontstaat...wesley2004 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:38:
[...]
Heb jij iets met port forwarding gedaan? Ik krijg het nog steeds niet werkend helaas!
Ik heb in Hassio bij de instellingen gewoon de home assistant cloud aangemaakt en verder niks hoeven in te stellen.
Believe. Imagine. Create.
Ik wil mijn SolarEdge omvormer graag gaan opnemen in HomeAssistant. Hiervoor is een SolarEdge component die gebruik maakt van de SolarEdge monitoring portal d.m.v. een API, maar ik wil meer info. Die info kan ik via Modbus over TCP uit de SolarEdge trekken, hiervoor is er een perl script geschreven (sunspec-monitor) die netjes de waarden teruggeeft:
Script: https://github.com/tjko/sunspec-monitor
Voorbeeld verbose output (veel nul-waarden, want hij doet niet zoveel als het donker is):
Voorbeeld JSON output (veel nul-waarden, want hij doet niet zoveel als het donker is):
Dit werkt allemaal prima op de shell, maar ik loop er alleen op stuk hoe ik de data van dat perl script in HA krijg... Google laat mij in de steek. Is er iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven?
Voorbeeld verbose output (veel nul-waarden, want hij doet niet zoveel als het donker is):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| INVERTER: Model: SolarEdge SE3000 Firmware version: 3.1818 Serial Number: XXXXXXX Status: SLEEPING Power Output (AC): 0 W Power Input (DC): 0 W Efficiency: 0.00 % Total Production: 3549.537 kWh Voltage (AC): 233.00 V (49.98 Hz) Current (AC): 0.00 A Voltage (DC): 1.00 V Current (DC): 0.00 A Temperature: 0.00 C (heatsink) |
Voorbeeld JSON output (veel nul-waarden, want hij doet niet zoveel als het donker is):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| { "timestamp": "2019-05-24 23:16:35", "status": "SLEEPING", "ac_power": 0, "dc_power": 0, "total_production": 3549537, "ac_voltage": 233.00, "ac_current": 0.00, "dc_voltage": 1.00, "dc_current": 0.00, "temperature": 0.00, "exported_energy": 0, "imported_energy": 0, "exported_energy_m2": 0, "imported_energy_m2": 0 } |
Dit werkt allemaal prima op de shell, maar ik loop er alleen op stuk hoe ik de data van dat perl script in HA krijg... Google laat mij in de steek. Is er iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven?
Zover ik weet kent HA geen Perl, zou fijner zijn als het python was. Voor nu denk ik dat je wilt zorgen dat de gegevens op een web interface beschikbaar zijn, zodat je ze kan scrapen of vi mqtt aangeboden worden in json formaat (die heb je al). Dan Kun je er sensoren in HA van maken. Als laatste Kun je wellicht iets met de File Sensor welke waarden uit een file kan halen.DaLass schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:22:
Ik wil mijn SolarEdge omvormer graag gaan opnemen in HomeAssistant. Hiervoor is een SolarEdge component die gebruik maakt van de SolarEdge monitoring portal d.m.v. een API, maar ik wil meer info. Die info kan ik via Modbus over TCP uit de SolarEdge trekken, hiervoor is er een perl script geschreven (sunspec-monitor) die netjes de waarden teruggeeft:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 INVERTER: Model: SolarEdge SE3000 Firmware version: 3.1818 Serial Number: XXXXXXX Status: SLEEPING Power Output (AC): 0 W Power Input (DC): 0 W Efficiency: 0.00 % Total Production: 3549.537 kWh Voltage (AC): 233.00 V (49.98 Hz) Current (AC): 0.00 A Voltage (DC): 1.00 V Current (DC): 0.00 A Temperature: 0.00 C (heatsink)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 { "timestamp": "2019-05-24 23:16:35", "status": "SLEEPING", "ac_power": 0, "dc_power": 0, "total_production": 3549537, "ac_voltage": 233.00, "ac_current": 0.00, "dc_voltage": 1.00, "dc_current": 0.00, "temperature": 0.00, "exported_energy": 0, "imported_energy": 0, "exported_energy_m2": 0, "imported_energy_m2": 0 }
Je hoeft voor Google geen andere poorten re forwarden dan de poort die reeds naar je HA verwijst. Maar deel eens je HA config, dat maakt het troubleshooten makkelijker. Welke entities expose je bijvoorbeeld.wesley2004 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:11:
Nog steeds problemen met Google Home!!!
Ben even helemaal opnieuw met een project begonnen en de handleiding gevolgd.
In de app ziet hij alle switches en lampen en deze zijn ook te bedienen.
Alleen als ik tegen de Google Mini praat met een commando krijg ik telkens:
my apologies i dont understand.......
Kan het iets met port forwarding te maken hebben?
Heb in mn router nu 443 naar 8123 geforward.
Erg frustrerend dit!
@DaLass Waarom zo moeilijk doen? Je kunt 2 routes bewandelen:DaLass schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:22:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 INVERTER: Model: SolarEdge SE3000 Firmware version: 3.1818 Serial Number: XXXXXXX Status: SLEEPING Power Output (AC): 0 W Power Input (DC): 0 W Efficiency: 0.00 % Total Production: 3549.537 kWh Voltage (AC): 233.00 V (49.98 Hz) Current (AC): 0.00 A Voltage (DC): 1.00 V Current (DC): 0.00 A Temperature: 0.00 C (heatsink)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 { "timestamp": "2019-05-24 23:16:35", "status": "SLEEPING", "ac_power": 0, "dc_power": 0, "total_production": 3549537, "ac_voltage": 233.00, "ac_current": 0.00, "dc_voltage": 1.00, "dc_current": 0.00, "temperature": 0.00, "exported_energy": 0, "imported_energy": 0, "exported_energy_m2": 0, "imported_energy_m2": 0 }
1. Via PVOutput en dan de PVOutput sensor uitlezen,
2. Native integratie: Solaredge Sensor
Ik gebruik nu optie 2 omdat via PVoutput NaN waarden meekrijg waarbij InfluxDB weer over zijn nek van gaat.
Daarnaast nog een template om de juiste opmaak te tonen in kWh en MWh.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - platform: template sensors: solaredge_energy_today_template: friendly_name: 'SolarEdge Current Day Energy Production' value_template: '{{ (states.sensor.solaredge_energy_today.state | float / 1000) | round(2) }}' unit_of_measurement: 'kWh' solaredge_energy_this_month_template: friendly_name: 'SolarEdge Current Month Energy Production' value_template: '{{(states.sensor.solaredge_energy_this_month.state | float / 1000) | round(2)}}' unit_of_measurement: 'kWh' solaredge_energy_this_year_template: friendly_name: 'SolarEdge Current Year Energy Production' value_template: '{{(states.sensor.solaredge_energy_this_year.state | float / 1000000) | round(2)}}' unit_of_measurement: 'MWh' solaredge_lifetime_energy_template: friendly_name: 'SolarEdge Life Energy Production' value_template: '{{(states.sensor.solaredge_lifetime_energy.state | float / 1000000) | round(2)}}' unit_of_measurement: 'MWh' |
Ja, je moet 443 forwarden naar 8123 van HA.wesley2004 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:38:
[...]
Heb jij iets met port forwarding gedaan? Ik krijg het nog steeds niet werkend helaas!
@DaLass geeft aan meer info te willen. Daarbij dacht ik dus meer als wat het SolarEdge component kan bieden. Ik gebruik ook PVOutput en dat werkt best aardig. De NaN waardes Kun je ondervangen door een custom sensor aan te maken die van NaN > 0 maakt.Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:01:
[...]
@DaLass Waarom zo moeilijk doen? Je kunt 2 routes bewandelen:
1. Via PVOutput en dan de PVOutput sensor uitlezen,
2. Native integratie: Solaredge Sensor
Ik gebruik nu optie 2 omdat via PVoutput NaN waarden meekrijg waarbij InfluxDB weer over zijn nek van gaat.
Daarnaast nog een template om de juiste opmaak te tonen in kWh en MWh.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - platform: template sensors: solaredge_energy_today_template: friendly_name: 'SolarEdge Current Day Energy Production' value_template: '{{ (states.sensor.solaredge_energy_today.state | float / 1000) | round(2) }}' unit_of_measurement: 'kWh' solaredge_energy_this_month_template: friendly_name: 'SolarEdge Current Month Energy Production' value_template: '{{(states.sensor.solaredge_energy_this_month.state | float / 1000) | round(2)}}' unit_of_measurement: 'kWh' solaredge_energy_this_year_template: friendly_name: 'SolarEdge Current Year Energy Production' value_template: '{{(states.sensor.solaredge_energy_this_year.state | float / 1000000) | round(2)}}' unit_of_measurement: 'MWh' solaredge_lifetime_energy_template: friendly_name: 'SolarEdge Life Energy Production' value_template: '{{(states.sensor.solaredge_lifetime_energy.state | float / 1000000) | round(2)}}' unit_of_measurement: 'MWh'
Meer info dan uit de Solaredge sensor krijg je niet dus ik begrijp zijn punt niet? @DaLassmartinvdm schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:34:
[...]
@DaLass geeft aan meer info te willen. Daarbij dacht ik dus meer als wat het SolarEdge component kan bieden. Ik gebruik ook PVOutput en dat werkt best aardig. De NaN waardes Kun je ondervangen door een custom sensor aan te maken die van NaN > 0 maakt.
Via Modbus kun je ook de status van de omvormer uitlezen, verschillende voltages (AC en DC) en de temperatuur van de omvormer. Die info krijg ik niet met het native SolarEdge component uit HA. Daarnaast kun je met Modbus veel vaker de info ophalen, bijvoorbeeld elke 10 sec, waardoor de data veel nauwkeuriger is.Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:38:
[...]
Meer info dan uit de Solaredge sensor krijg je niet dus ik begrijp zijn punt niet? @DaLass
Zodoende dat ik graag de data uit die hoek wil hebben.
Zou je het op kunnen lossen met de command line sensor ?DaLass schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:22:
code:
code:
https://www.home-assistan...ents/sensor.command_line/
Die kun je volgens het voorbeeld data in een json object terug laten leveren .
Ik zit met een m-bus (meter bus) device die ik wil uitlezen (finder energie meter) en dat kan simpel met een php script. Dan lijkt die command line sensor eenvoudiger dan zelf een python m-bus oplossing zo om te schrijven dat hij in home assitant werkt.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat zou weleens kunnen werken. Daar ga ik vanavond eens mee stoeien, bedankt!jacovn schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:51:
[...]
Zou je het op kunnen lossen met de command line sensor ?
https://www.home-assistan...ents/sensor.command_line/
Die kun je volgens het voorbeeld data in een json object terug laten leveren .
Ik zit met een m-bus (meter bus) device die ik wil uitlezen (finder energie meter) en dat kan simpel met een php script. Dan lijkt die command line sensor eenvoudiger dan zelf een python m-bus oplossing zo om te schrijven dat hij in home assitant werkt.
@DaLass Waarom gebruik je dan geen modbus sensor? Zo heb ik ook mijn kWh meter uitgelezen.DaLass schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:49:
[...]
Via Modbus kun je ook de status van de omvormer uitlezen, verschillende voltages (AC en DC) en de temperatuur van de omvormer. Die info krijg ik niet met het native SolarEdge component uit HA. Daarnaast kun je met Modbus veel vaker de info ophalen, bijvoorbeeld elke 10 sec, waardoor de data veel nauwkeuriger is.
Zodoende dat ik graag de data uit die hoek wil hebben.
https://www.home-assistant.io/components/sensor.modbus/
Volgens mij heeft SE geen modbus module standaard aan board toch?
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-05-2019 10:55 ]
Dat heb ik wel geprobeerd, maar krijg de data er met de hand niet uit zoals het Perl script wel doet. Dat zal meer liggen aan mijn gebrek aan kennis hierover en na een dag knutselen was ik er wel ff klaar mee.Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:52:
[...]
@DaLass Waarom gebruik je dan geen modbus sensor? Zo heb ik ook mijn kWh meter uitgelezen.
https://www.home-assistant.io/components/sensor.modbus/
Volgens mij heeft SE geen modbus module standaard aan board toch?
Heb jij een yaml voorbeeld hoe jij je kWh meter uitleest?
Zeker ik heb wel modbus RTU.DaLass schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 10:59:
[...]
Dat heb ik wel geprobeerd, maar krijg de data er met de hand niet uit zoals het Perl script wel doet. Dat zal meer liggen aan mijn gebrek aan kennis hierover en na een dag knutselen was ik er wel ff klaar mee.
Heb jij een yaml voorbeeld hoe jij je kWh meter uitleest?
@DaLass
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| modbus: name: hub1 type: serial method: rtu port: /dev/ttyUSB0 baudrate: 9600 stopbits: 1 bytesize: 8 parity: N - name: Heatpump L1 Voltage hub: hub1 register_type: input unit_of_measurement: V slave: 1 register: 0 data_type: float precision: 2 count: 2 |
Bevat 772 YAML regels dus die bespaar ik je.
@DaLass
Heb je dan ook van die meet CT clamps on de fase(s) zitten ?
Je moet ze haast aan de leiding aan de net kant voor de meter hebben zitten omdat die meter intern saldeert lijkt me, of maak ik daar een denkfout ?
Ik kan dit wel uit slimmemeterportal halen, maar dat lijkt dagen na te ijlen voor mij. Er is wel een soort van script om het uit te lezen in python: https://github.com/jplattel/smp-scraper
De youless meet waardeloos, of ik doe iets fout.
Je moet ze haast aan de leiding aan de net kant voor de meter hebben zitten omdat die meter intern saldeert lijkt me, of maak ik daar een denkfout ?
Ik kan dit wel uit slimmemeterportal halen, maar dat lijkt dagen na te ijlen voor mij. Er is wel een soort van script om het uit te lezen in python: https://github.com/jplattel/smp-scraper
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Bedankt, 2 opties waar ik vanavond mee aan de slag kan.Vaevictis_ schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:02:
[...]
Zeker ik heb wel modbus RTU.
@DaLass
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 modbus: name: hub1 type: serial method: rtu port: /dev/ttyUSB0 baudrate: 9600 stopbits: 1 bytesize: 8 parity: N - name: Heatpump L1 Voltage hub: hub1 register_type: input unit_of_measurement: V slave: 1 register: 0 data_type: float precision: 2 count: 2
Bevat 772 YAML regels dus die bespaar ik je.
Ik heb geen klemmen, de SolarEdge omvormer is via zijn LAN interface met Modbus over TCP aan te roepen en dan geeft hij zijn data.jacovn schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:09:
@DaLass
Idee is om daarnaast de data uit de P1 poort van mijn slimme meter te halen en dan ook mijn bruto en netto verbruik te kunnen tonen in HA.
Die heb ik idd alDanielson schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:29:
[...]
Ja, je moet 443 forwarden naar 8123 van HA.
Ga ik morgen even doen, dan ben ik weer thuis!martinvdm schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:36:
[...]
Je hoeft voor Google geen andere poorten re forwarden dan de poort die reeds naar je HA verwijst. Maar deel eens je HA config, dat maakt het troubleshooten makkelijker. Welke entities expose je bijvoorbeeld.
soms word ik toch wild van HASS met een onbereikbare UI.
Log in de container loopt lekker door:
Echter lampen worden niet getriggerd en ik kan zelf dus de UI niet bereiken. Zou niet weten hoe ik dit verder kan debuggen behalve dan maar weer de container restarten.
Heb bijna alle integrations en gekke (custom) dingen uitgeschakeld... En heb dit al meer als een jaar zowel op RPi3 als NUC. Enige wat ik vermoed is dat mijn netwerk connectiviteit niet goed is.
Kan gewoon naar de docker container connecten naar de console maar dan...
Microsoft Telnet> o 192.168.1.2 8123
Er wordt verbinding gemaakt met 192.168.1.2...
Is er nog iets wat ik op de console vanuit portainer kan doen?
Log in de container loopt lekker door:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 2019-05-25 15:40:11 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing 033_keuken_schuif_en_muur_rechtse_wallswitch 2019-05-25 15:40:11 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script 033_keuken_schuif_en_muur_rechtse_wallswitch: Running script 2019-05-25 15:40:11 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script 033_keuken_schuif_en_muur_rechtse_wallswitch: Executing step call service 2019-05-25 15:40:11 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script nothing: Running script 2019-05-25 15:40:11 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script nothing: Executing step delay 0:00:00 2019-05-25 15:40:43 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing 024._lamp_wc_beweging_uit 2019-05-25 15:40:43 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script 024._lamp_wc_beweging_uit: Running script 2019-05-25 15:40:43 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script 024._lamp_wc_beweging_uit: Executing step call service |
Echter lampen worden niet getriggerd en ik kan zelf dus de UI niet bereiken. Zou niet weten hoe ik dit verder kan debuggen behalve dan maar weer de container restarten.
Heb bijna alle integrations en gekke (custom) dingen uitgeschakeld... En heb dit al meer als een jaar zowel op RPi3 als NUC. Enige wat ik vermoed is dat mijn netwerk connectiviteit niet goed is.
Kan gewoon naar de docker container connecten naar de console maar dan...
Microsoft Telnet> o 192.168.1.2 8123
Er wordt verbinding gemaakt met 192.168.1.2...
Is er nog iets wat ik op de console vanuit portainer kan doen?
[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 25-05-2019 15:50 ]
Destijds heb ik deze https://nl.aliexpress.com/item/32884030076.html besteld, volgens mij de voorganger van de 1S. Eerder geplaatste functionaliteiten gaan via MQTT. Kwestie van logingegevens van je MQTT broker in de custom firmware van de camera invullen en de entiteiten verschijnen vanzelf in HA.DeadMetal schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:11:
[...]
Bedankt voor jullie reacties. Qua grootte is de Xiaofang net iets geschikter voor mij dan de Dafang.
Zou je wat van je configuratie met me willen delen?
Ik zie wel dat er blijkbaar 2 modellen van de Xiaofang bestaan. De originele met een ARM chip, en de nieuwere '1S'. Welke heb jij? (je linkt naar de oude).
Deze firmware zegt dat hij enkel geschikt is voor de 1S, en er staat een link naar de firmware voor het oudere model.
In- en uitschakelen van nightvision ging niet zo soepel door de camera zelf, dus dat doe ik middels een HA automation:
YAML:
(En via een homeassistant.turn_off uit).1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - id: '1546006180695' alias: Camera voordeur naar nachtmodus trigger: - event: sunset platform: sun condition: [] action: - alias: '' data: entity_id: switch.voordeur_night_mode service: homeassistant.turn_on |
De automation voor een Telegram bericht inclusief snapshot (opgehaald uit motionEye) wanneer er wordt aangebeld (detectie via Aqara trilsensor) ziet er zo uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - id: '1546934481943' alias: Bericht bij indrukken deurbel trigger: - event_data: event: 1007 id: tilsensorvoordeur event_type: deconz_event platform: event condition: [] action: - data: data: photo: caption: Er is aangebeld. url: https://snapshot_url service: notify.telegram_samen |
Mijn pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 heb ik volgens deze template sensor in HA zitten, dat werkt al een aantal weken goed. Sinds kort zie ik echter dat de volgende errors zich in de log opstapelen.

Merkwaardig als je 't mij vraagt, want de entiteit heeft deze attributen wel degelijk:

Ook de weergave in Lovelace werkt nog gewoon, inclusief historie:

Herkent iemand met een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 dit toevallig?
[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 25-05-2019 16:01 ]
Ik heb gister ook mijn HS110 in gebruik genomen en heb exact hetzelfde! Volgens mij komt dit omdat hij de HS110 niet kan bereiken op het moment dat HA gestart wordt.JBS schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:52:
[...]
Herkent iemand met een pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 dit toevallig?
Heb er verder nog niet naar gekeken, maar mocht je een oplossing hebben, dan hoor ik het graag!
Heb HA een paar dagen voor 't laatst herstart en zie de error vandaag ook meerdere keren voorbij komen. Totaal op moment van plaatsten 99 keer.Danielson schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:49:
[...]
Ik heb gister ook mijn HS110 in gebruik genomen en heb exact hetzelfde! Volgens mij komt dit omdat hij de HS110 niet kan bereiken op het moment dat HA gestart wordt.
Heb er verder nog niet naar gekeken, maar mocht je een oplossing hebben, dan hoor ik het graag!
Vermoedelijk dus een andere oorzaak.
https://github.com/home-a...me-assistant/issues/23045JBS schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:57:
[...]
Heb HA een paar dagen voor 't laatst herstart en zie de error vandaag ook meerdere keren voorbij komen. Totaal op moment van plaatsten 99 keer.
Vermoedelijk dus een andere oorzaak.
Beste tweakers,
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik probeer al een tijdje om vanuit homeassistant een webinterface te benaderen in mijn thuis netwerk. Even als voorbeeld bijv de webinterface van mijn router.
Ik heb een ipanel configuratie gemaakt naar de ip adres van de web interface.
Helaas werkt dit niet buiten mijn eigen netwerk om.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om dit wel te kunnen. Het is dan voor mij belangrijk dat ik er alleen vanaf homeassistant bij kan omdat ik niet weet hoe goed mijn router is beveiligd.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan configureren?
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik probeer al een tijdje om vanuit homeassistant een webinterface te benaderen in mijn thuis netwerk. Even als voorbeeld bijv de webinterface van mijn router.
Ik zoek dus eigenlijk een manier om dit wel te kunnen. Het is dan voor mij belangrijk dat ik er alleen vanaf homeassistant bij kan omdat ik niet weet hoe goed mijn router is beveiligd.
Dat klopt idd wat je schrijft. iPanel wordt geopend vanaf je end device. Wat probeer je met deze web interface? Als het om weergaven van data gaat, Kun je wellicht de scrape sensor gebruiken.Serefsiz schreef op zondag 26 mei 2019 @ 03:01:
Beste tweakers,
heb ook de HS110, draai op 91.4 en heb tot op heden nog geen problemen, afgezien dat hij soms een communication error geeft. Maar dat komt meer door het brakke wifi van mijn ziggo router. DIe moet ik nog vervangen door een USG en een 2 ap's.
Dit is mijn deel van mijn config.yaml over de google assistant.martinvdm schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:36:
[...]
Je hoeft voor Google geen andere poorten re forwarden dan de poort die reeds naar je HA verwijst. Maar deel eens je HA config, dat maakt het troubleshooten makkelijker. Welke entities expose je bijvoorbeeld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| google_assistant: project_id: praatmetlampies api_key: dit is mijn code expose_by_default: true exposed_domains: - switch - light - scene - input boolean |
Hij laat dus ook netjes alles zien in de app. Alleen niet herkend in de google mini
[ Voor 9% gewijzigd door wesley2004 op 26-05-2019 09:04 ]
Joeehhooeee!
Eindelijk werkt de google home mini weer.
Ik werd nogal chagrijnig van het niet werken en dacht ik stel nu ook de mini weer opnieuw in.
En hup, meteen werken.
Vreemd hij stond in de app goed geconfigureerd leek het.
Ik blij, vrouw blij, dus ik nog blijer!!!
Eindelijk werkt de google home mini weer.
Ik werd nogal chagrijnig van het niet werken en dacht ik stel nu ook de mini weer opnieuw in.
En hup, meteen werken.
Vreemd hij stond in de app goed geconfigureerd leek het.
Ik blij, vrouw blij, dus ik nog blijer!!!
Iemand die mij kan helpen met het volgende ? Ik zou graag willen zien wanneer de zon opkomt en ondergaat, met behulp van het component "sun". Als ik bij de waardes kijk dan wordt het aangegeven, maar hoe maak ik het zichtbaar ( mag ook als sensor ) , en dan in een mooi format; niet zoals HA het zelf aangeeft, dus liever hh:mm.
Heb zelf al wel geprobeerd een sensor toe te voegen, maar dan kreeg ik een foutmelding in de configuratie.
Heb zelf al wel geprobeerd een sensor toe te voegen, maar dan kreeg ik een foutmelding in de configuratie.

[ Voor 12% gewijzigd door GertJan2012 op 26-05-2019 19:30 ]
@GertJan2012
Zoiets?
En dan in sensors.yaml
Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
| {{ states.sun.sun }} {{ as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_rising) | timestamp_custom('%H:%M') }} {{ as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_setting) | timestamp_custom('%H:%M') }} |
code:
1
2
3
4
5
| <template state sun.sun=above_horizon; next_dawn=2019-05-27T02:48:29+00:00, next_dusk=2019-05-26T20:27:09+00:00, next_midnight=2019-05-26T23:38:40+00:00, next_noon=2019-05-27T11:38:35+00:00, next_rising=2019-05-27T03:33:22+00:00, next_setting=2019-05-26T19:42:31+00:00, elevation=11.96, azimuth=289.44, friendly_name=Sun @ 2019-05-26T05:34:28.021709+02:00> 05:33 21:42 |
En dan in sensors.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
| - platform: template sensors: sun_set: friendly_name: "Next setting" value_template: "{{ as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_setting) | timestamp_custom('%H:%M') }}" |
[ Voor 16% gewijzigd door RudolfR op 26-05-2019 20:14 ]
Ik heb de laatste tijd veel problemen met de IKEA hub en de Xiaomi hub, verlies heel regelmatig de verbinding (terwijl het minimaal een jaar stabiel heeft gedraaid...). Blijkbaar is wb de Xiaomi gateway een bekend probleem, maar nog geen oplossing voor.
Dit heeft me doen beslissen om snel over te schakelen naar Zigbee2mqtt (icm Hassio). Echter heb ik een stuk of 25 sensoren en lampen, met een flink aantal automations die die gebruiken. Is er een manier om dit alles 'automatisch' om te zetten, of zal ik alles handmatig moeten gaan aanpassen tijdens de overgang?
Dit heeft me doen beslissen om snel over te schakelen naar Zigbee2mqtt (icm Hassio). Echter heb ik een stuk of 25 sensoren en lampen, met een flink aantal automations die die gebruiken. Is er een manier om dit alles 'automatisch' om te zetten, of zal ik alles handmatig moeten gaan aanpassen tijdens de overgang?
Hey all,
Pfff, ik wordt een beetje simpel van al die domotica.
Heb een aantal jaar tevreden Domoticz gebruikt, maar sommige z-wave actoren gaven op een gegeven moment niet thuis en die kreeg ik ook niet meer aan de praat.
Zodoende gaan kijken naar een Homey, Home Assistant en Openhab.
Die Homey heb ik al vrij snel terug gestuurd. Dat ging echt nergens over.
Home Assistant bevalt goed, maar nu heb ik ineens (alle) z-wave schakelaars die er erg lang over doen voordat ze eindelijk reageren. Soms 10 seconden nadat ik het schakelaartje in de Webui heb omgezet ;-(
Nu even naar OpenHab aan het kijken, maar daar loop ik meteen al tegen het probleem aan dat ik mijn RFXtrx niet aan te praat krijg.
Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen? Zo'n ingewikkelde installatie wens ik niet. Alleen wel Z-wave, Rfx en slimme meter met een paar schakelaars en sensors dus.
Alvast bedankt voor de tips
Heb een aantal jaar tevreden Domoticz gebruikt, maar sommige z-wave actoren gaven op een gegeven moment niet thuis en die kreeg ik ook niet meer aan de praat.
Home Assistant bevalt goed, maar nu heb ik ineens (alle) z-wave schakelaars die er erg lang over doen voordat ze eindelijk reageren. Soms 10 seconden nadat ik het schakelaartje in de Webui heb omgezet ;-(
Nu even naar OpenHab aan het kijken, maar daar loop ik meteen al tegen het probleem aan dat ik mijn RFXtrx niet aan te praat krijg.
Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan doen? Zo'n ingewikkelde installatie wens ik niet. Alleen wel Z-wave, Rfx en slimme meter met een paar schakelaars en sensors dus.
Thanks, maar waar zet ik nu wat? Alleen de code in de configuration.yaml lijkt mij niet genoeg ?RudolfR schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:11:
@GertJan2012
Zoiets?YAML:
1 2 3 4 5 {{ states.sun.sun }} {{ as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_rising) | timestamp_custom('%H:%M') }} {{ as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_setting) | timestamp_custom('%H:%M') }}code:
1 2 3 4 5 <template state sun.sun=above_horizon; next_dawn=2019-05-27T02:48:29+00:00, next_dusk=2019-05-26T20:27:09+00:00, next_midnight=2019-05-26T23:38:40+00:00, next_noon=2019-05-27T11:38:35+00:00, next_rising=2019-05-27T03:33:22+00:00, next_setting=2019-05-26T19:42:31+00:00, elevation=11.96, azimuth=289.44, friendly_name=Sun @ 2019-05-26T05:34:28.021709+02:00> 05:33 21:42
En dan in sensors.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 - platform: template sensors: sun_set: friendly_name: "Next setting" value_template: "{{ as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_setting) | timestamp_custom('%H:%M') }}"
@GertJan2012
Dat is een stukje code uit dev-template, handig om de templates te testen.
Ik heb (later) aan mijn post een stukje sensors.yaml toegevoegd, hopelijk helpt dat je verder.
Dat is een stukje code uit dev-template, handig om de templates te testen.
Ik heb (later) aan mijn post een stukje sensors.yaml toegevoegd, hopelijk helpt dat je verder.
Thanks. Heb er nog even een nachtje over geslapen maar laat deze toch voorbij gaan. Lees teveel issues met mensen die niet kunnen flashen of eerst firmware moeten downgraden voordat ze custom firmware kunnen installeren enzo. Misschien is de Wyzecam v2 iets, dat is dezelfde camera eigenlijk, daar is nu een officiële (maar wel alternatieve) firmware voor met RTSP support.JBS schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:52:
[...]
Destijds heb ik deze https://nl.aliexpress.com/item/32884030076.html besteld, volgens mij de voorganger van de 1S. Eerder geplaatste functionaliteiten gaan via MQTT. Kwestie van logingegevens van je MQTT broker in de custom firmware van de camera invullen en de entiteiten verschijnen vanzelf in HA.
Of ik wacht nog een tijdje. Heb eerst nog een Xiaomi Gateway om werkend te krijgen. Helaas lukt het niet om hem in de LAN-modus te krijgen.
Hoe is het bereik? Draai inmiddels een jaar oid met een RPI 2, en bij het schakelen gaat dit vrijwel direct. Desnoods HA nog een keer opnieuw installeren, of de sensoren waarmee je problemen hebt opnieuw koppelen.Squinck schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:18:
Hey all,
Vaak begint het allemaal heel simpel, maar heb je na verloop van tijd toch een redelijk uitgebreide setup
Het bereik zou natuurlijk groter moeten worden naarmate er meer nodes gekoppeld zijn. In Domoticz was er altijd een soort zwave overzicht waarin je het bereik kon zien en welke nodes aan elkaar gekoppeld zijn. In HA kan ik een dergelijk overzicht niet vinden, maar wellicht kan dit op een andere manier.Thoit schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:35:
[...]
Hoe is het bereik? Draai inmiddels een jaar oid met een RPI 2, en bij het schakelen gaat dit vrijwel direct. Desnoods HA nog een keer opnieuw installeren, of de sensoren waarmee je problemen hebt opnieuw koppelen.
Vaak begint het allemaal heel simpel, maar heb je na verloop van tijd toch een redelijk uitgebreide setup
Heb jij hier een idee over?
Het bereik hoeft niet altijd groter te worden met meer devices @Squinck . De apparaten op batterij gaan het netwerk sowieso niet uitbreiden.
Over het mappen heb ik zelf geen ervaring mee. Je zou zoiets kunnen proberen: https://community.home-as...ython-auto-update/40549/2
Over het mappen heb ik zelf geen ervaring mee. Je zou zoiets kunnen proberen: https://community.home-as...ython-auto-update/40549/2
Ik heb een automation wat zorgt dat verlichting aan/uit gaan. Echter wil ik dat deze automation niet wordt gestart wanneer die dag al een bepaald script is gestart. Met dat script (slapen) schakel ik alle verlichting etc uit. Soms is het zo dat ik voor het aanschakelen al naar bed ga maar dan gaat de buitenverlichting alsnog aan.
- alias: Poortlampen aan bij zonsondergang
trigger:
platform: sun
event: sunset
offset: "00:15:00"
action:
service: homeassistant.turn_on
entity_id: switch.sonoff_1
- alias: 'Poortlampen Uit'
trigger:
platform: time
at: '01:30:00'
action:
service: homeassistant.turn_off
entity_id: switch.sonoff_1
#
maak een dummy switch die je met dat andere script aanzet, en in dat ding hierboven neem je op dat je die op als een condition.vanputten80 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:03:
Ik heb een automation wat zorgt dat verlichting aan/uit gaan. Echter wil ik dat deze automation niet wordt gestart wanneer die dag al een bepaald script is gestart. Met dat script (slapen) schakel ik alle verlichting etc uit. Soms is het zo dat ik voor het aanschakelen al naar bed ga maar dan gaat de buitenverlichting alsnog aan.
[...]
[...]
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/
cd /pub && more beer
Elke script entity krijgt een 'last_triggered' attribute mee. Ik zou deze attribute van het 'slapen'-script checken met de dag van vandaag en een overeenkomt (of juist niet) als condition gebruiken. Zoiets zie ik voor mij:vanputten80 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:03:
edit: typo"{{now().day|int == state_attr('script.slapen', 'last_triggered').strftime('%d')|int}}"
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
Hier al jarenlang een Domoticz-gebruiker, maar nu ook een nieuwe Raspberry Pi aangeschaft om toch ook eens te gaan spelen met Home Assistant. Het ziet er met de vele integraties namelijk veelbelovend uit en voelt als de 'next step' na Domoticz.
Gisteren hass.io op SD-kaartje gezet, Pi geboot en gaan met die banaan. Mijn Sonos werd direct herkend en de basiswerking van het systeem is mij duidelijk.
Nu kom ik echter op het volgende:
In mijn Domoticz-installatie had ik externe devices (Rfxcom en P1-kabel) als persistent device geconfigureerd. Daarmee voorkwam ik dat bij een reboot het systeem de juiste hardware niet kon vinden. Hoe doe ik zoiets bij Hass.io/Home Assistant? Ik heb geprobeerd om te SSH'en, maar het lijkt erop dat ik in een soort beperkte modus terecht kom?
Iemand die mij een een zetje in de juiste richting kan geven?
Gisteren hass.io op SD-kaartje gezet, Pi geboot en gaan met die banaan. Mijn Sonos werd direct herkend en de basiswerking van het systeem is mij duidelijk.
In mijn Domoticz-installatie had ik externe devices (Rfxcom en P1-kabel) als persistent device geconfigureerd. Daarmee voorkwam ik dat bij een reboot het systeem de juiste hardware niet kon vinden. Hoe doe ik zoiets bij Hass.io/Home Assistant? Ik heb geprobeerd om te SSH'en, maar het lijkt erop dat ik in een soort beperkte modus terecht kom?
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Als je HASSIO draait, dan maak je gebruik van Add-ons. Elke Add-on is een eigen container. Dus als je SSH, dan kom je in de HASSIO container terecht.DynamicDreams schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:29:
Hier al jarenlang een Domoticz-gebruiker, maar nu ook een nieuwe Raspberry Pi aangeschaft om toch ook eens te gaan spelen met Home Assistant. Het ziet er met de vele integraties namelijk veelbelovend uit en voelt als de 'next step' na Domoticz.
Je kan in HA aangeven op welke USB poort een bepaald device is aangesloten. Zie dat het niet meer in de start guide staat, maar hier staat een voorbeeld van Z-wave die middels een USB stick gebruikt wordt:
https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/installation/
Het gaat dus om de volgende regel:
code:
1
| usb_path: /dev/ttyACM0 |
Als het precies 10 seconden is, zou ik toch in de OZW_Log.txt kijken, want mogelijk is het dan een timeout binnen Open-ZWave (dezelfde wordt gebruikt bij HA en Domoticz). Hier kan je dan weinig aandoen binnen HA. Soms helpt healing wel is een keertje.Squinck schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:18:
Ikzelf zie ook af-en-toe een timeout voorbij komen, maar dit komt door een 'volgorde' probleem in de Open-ZWave library. Er wordt een bericht gestuurd naar device X met Z-Wave+ (meerdere packets om iets te kunnen doen, door encryptie) en dan komt er 'plotseling' een bericht door van een andere device Y (deze raporteert verbruik) en de library verwachtte een antwoord van device X ... Dus in dit geval gaat mijn licht dus NIET aan/uit of de GUI wordt NIET goed bijgewerkt.
Oké, en hier is niets aan te doen? Ik denk niet dat het exact 10 seconden is hoor. Vaak lijkt het alsof het de eerste keer wat langer duurt en als de schakelaar dan een keer aan of uit is gegaan het vervolgens makkelijker gevonden kan worden.UTMachine schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:13:
[...]
Als het precies 10 seconden is, zou ik toch in de OZW_Log.txt kijken, want mogelijk is het dan een timeout binnen Open-ZWave (dezelfde wordt gebruikt bij HA en Domoticz). Hier kan je dan weinig aandoen binnen HA. Soms helpt healing wel is een keertje.
Ikzelf zie ook af-en-toe een timeout voorbij komen, maar dit komt door een 'volgorde' probleem in de Open-ZWave library. Er wordt een bericht gestuurd naar device X met Z-Wave+ (meerdere packets om iets te kunnen doen, door encryptie) en dan komt er 'plotseling' een bericht door van een andere device Y (deze raporteert verbruik) en de library verwachtte een antwoord van device X ... Dus in dit geval gaat mijn licht dus NIET aan/uit of de GUI wordt NIET goed bijgewerkt.
Had je al eens een heal uitgevoerd?Squinck schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:16:
[...]
Oké, en hier is niets aan te doen? Ik denk niet dat het exact 10 seconden is hoor. Vaak lijkt het alsof het de eerste keer wat langer duurt en als de schakelaar dan een keer aan of uit is gegaan het vervolgens makkelijker gevonden kan worden.
Aangezien ik steeds op zoek ben naar nieuwe domotica projecten en ik het huis al bijna rond ben zoek ik nog wat inspiratie! 
Ik wil proberen HA een melding te laten geven als ik of mijn vrouw bijna thuis is, in de trant van Danielson is over ongeveer 15 minuten thuis.
Is iemand hier al eens mee bezig geweest? Wij hebben beiden een ios device, misschien zijn er mogelijkheden met Find My Iphone?
Ik wil proberen HA een melding te laten geven als ik of mijn vrouw bijna thuis is, in de trant van Danielson is over ongeveer 15 minuten thuis.
Is iemand hier al eens mee bezig geweest? Wij hebben beiden een ios device, misschien zijn er mogelijkheden met Find My Iphone?
Ja ja, je wil gewoon een waarschuwing krijgen voor als je vrouw bijna thuis is ....Danielson schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:15:
Aangezien ik steeds op zoek ben naar nieuwe domotica projecten en ik het huis al bijna rond ben zoek ik nog wat inspiratie!
Sssstttttt!!!iMars schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:19:
[...]
Ja ja, je wil gewoon een waarschuwing krijgen voor als je vrouw bijna thuis is ....

Is dat niet gewoon met de HA iOS app mogelijk. Dus locatie doorgeven en dan een melding geven als je binnen een bepaalde straal van je huis komt?Danielson schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:15:
Via Find My iPhone is hier volgens mij al een keer iets over geschreven. Maar misschien kan je hier iets mee: https://www.home-assistant.io/components/icloud/Danielson schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:15:
Waze berekent de tijd van mijn huidige locatie naar huis: https://www.home-assistant.io/components/waze_travel_time/ Dit gebruik ik zelf dat als ik op het werk of thuis ben en de reistijd is langer dan normaal, dan krijg ik hier een melding van. Dan kan ik dus of thuiswerken, eerder vertrekken of juist later vertrekken.
Je zou bijv. ook een automation kunnen instellen dat als de status van not_home naar home gaat (afhankelijk van je radius) dat je een melding wil krijgen.
Bedankt voor het meedenken, ik ga eens kijken hoe en wat!
Ik heb dit in eerste instantie ook geprobeerd met find my iPhone maar merkte al snel dat de tweestapsverificatie dat niet makkelijk maakte.Danielson schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:43:
Bedankt voor het meedenken, ik ga eens kijken hoe en wat!
Een mooie platformonafhankelijke oplossing is om te werken met OwnTracks. Die app geeft via https of mqtt je locatie door en kan met zones werken.
Of gewoon de Home Assistant iOS app, indien je een iPhone hebt.Fraggar schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:52:
[...]
Ik heb dit in eerste instantie ook geprobeerd met find my iPhone maar merkte al snel dat de tweestapsverificatie dat niet makkelijk maakte.
Een mooie platformonafhankelijke oplossing is om te werken met OwnTracks. Die app geeft via https of mqtt je locatie door en kan met zones werken.
Ik gebruik de iOS app hiervoor icm Google travel sensor. Zodra ik de zone ‘werk’ verlaat komt een push notify naar mijn vrouw dat ik over x minuten thuis ben. Berekent adhv de drukte en file met de Google travel sensor. Voor het gemak heb ik er ook een button van in de gui zodat ik op basis van de huidige locatie ook kan afvuren ipv de zone werk.Danielson schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:15:
Werkt top hoor
Voor het (navigeren en) versturen van een ETA gebruik ik Waze, voordeel is dat de ETA tijdens de rit geactualiseerd wordt. Het versturen van de ETA zou ik ook wel willen automatiseren, maar dan via Waze. Ik geloof niet dat hier al een oplossing voor is? Er is wel een Waze component welke actuele reistijden berekent, maar daar ontbreekt de mogelijkheid de ETA functionaliteit van Waze te gebruiken.martinvdm schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:15:
[...]
Ik gebruik de iOS app hiervoor icm Google travel sensor. Zodra ik de zone ‘werk’ verlaat komt een push notify naar mijn vrouw dat ik over x minuten thuis ben. Berekent adhv de drukte en file met de Google travel sensor. Voor het gemak heb ik er ook een button van in de gui zodat ik op basis van de huidige locatie ook kan afvuren ipv de zone werk.
Werkt top hoor
Iemand de google location sharing alweer aan de praat? Heb alle mogelijke tweaks en fixes al geprobeerd maar geen van alle werkt.
@lubbertkramer Jij mischien?
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Volgens mij zijn nieuwe accounts betaald, maar ik heb het al een flinke tijd en nog nooit een cent betaald.Possible schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:31:
@martinvdm Ik lees dat je voor de maps api moet betalen, of heb jij nog een gratis account?
j1nx schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:26:
Iemand de google location sharing alweer aan de praat? Heb alle mogelijke tweaks en fixes al geprobeerd maar geen van alle werkt.
Ligt niet aan het moeten betalen, dat is voor de Google travel time . Ik heb al langere tijd hier een git issue voor lopen -> https://github.com/home-a...me-assistant/issues/23349Possible schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:31:
@martinvdm Ik lees dat je voor de maps api moet betalen, of heb jij nog een gratis account?
Zones aanmaken in HA en zo bepalen of er een actie in je huis moet gebeuren bijvoorbeeld op een oprit 15 minuten van je huisDanielson schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:15:
[ Voor 30% gewijzigd door lubbertkramer op 28-05-2019 19:55 ]
Dat is een goede! Mijn reistijd wordt al uitgelezen via een Google API, dan alleen nog de boel aan elkaar knopen!martinvdm schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:15:
[...]
Ik gebruik de iOS app hiervoor icm Google travel sensor. Zodra ik de zone ‘werk’ verlaat komt een push notify naar mijn vrouw dat ik over x minuten thuis ben. Berekent adhv de drukte en file met de Google travel sensor. Voor het gemak heb ik er ook een button van in de gui zodat ik op basis van de huidige locatie ook kan afvuren ipv de zone werk.
Werkt top hoor
Ik heb ook de Waze sensor die vanaf mijn huidige locatie de reistijd naar huis weergeeft. Zelf maak ik gebruik van Node-Red waarmee je een function zou kunnen maken en daaruit de huidige tijd + reistijd zou kunnen uitrekenen.JBS schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 18:59:
[...]
Voor het (navigeren en) versturen van een ETA gebruik ik Waze, voordeel is dat de ETA tijdens de rit geactualiseerd wordt. Het versturen van de ETA zou ik ook wel willen automatiseren, maar dan via Waze. Ik geloof niet dat hier al een oplossing voor is? Er is wel een Waze component welke actuele reistijden berekent, maar daar ontbreekt de mogelijkheid de ETA functionaliteit van Waze te gebruiken.
Zijn er hier trouwens mensen die het gelukt is om de TV uit te zetten middels een Chromecast? Het lukt mij wel om de TV aan te zetten, door een turn mediaplayer on command te sturen, maar bij off gaat hij niet uit. Heb wat zitten zoeken maar de enige oplossing is om het via de Google Home app te doen. Dat wil ik niet, wil namelijk een scene maken voor bijv. slapen dat automatisch de TV uit gaat. Een slimme schakelaar op de verlengkabel is niet echt een optie, het past nu al nét achter het TV meubel.
Gisterenavond even geknutseld aan een custom device_tracker component om alle connected clients van de Experia Box V10A uit te lezen en als device_tracker in Home-Assistant te krijgen:
https://github.com/FrankZZ/homeassistant-experiabox-v10a
Er waren al wat custom device_tracker components voor de V8 en V10, maar die werken niet met de V10A.
Deze leest ook clients uit die connected zijn via de extra "Experia WiFi" accesspoint.
Suggesties (liefst in de vorm van een PR ;-) ) zijn welkom.
https://github.com/FrankZZ/homeassistant-experiabox-v10a
Er waren al wat custom device_tracker components voor de V8 en V10, maar die werken niet met de V10A.
Deze leest ook clients uit die connected zijn via de extra "Experia WiFi" accesspoint.
Suggesties (liefst in de vorm van een PR ;-) ) zijn welkom.

Dat krijg je er van als je zo veel automatiseert dat je de apps nauwelijks nog nodig hebt
Wel oppassen. Bijv: Recent is user management uitgeschakeld met een Hue bridge update, zonder vermelding in de change log.lolgast schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:57:
[Afbeelding]
Dat krijg je er van als je zo veel automatiseert dat je de apps nauwelijks nog nodig hebtIk wist trouwens niet dat HA dit soort meldingen ook gaf. Bridge wordt meteen maar bijgewerkt
Heeft dit gevolgen voor HA?Saturnus schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:29:
[...]
Wel oppassen. Bijv: Recent is user management uitgeschakeld met een Hue bridge update, zonder vermelding in de change log.
Nee, deze niet. Maar dus wel uitkijken wat de toekomst brengt. Terughoudendheid handig naar mijn mening.
Omdat ik niet - soort van - wil crossposten:
https://community.home-as...g-thank-you-guys/119076/7
Ook hier bedankt - so far
https://community.home-as...g-thank-you-guys/119076/7
Ook hier bedankt - so far
Weet iemand of er een minimale versie van Android nodig is voor Home Assistant?
Ik heb een 7" Samsung Tab 3 met KitKat (4.4) en het leek me erg nuttig om die als wandpaneel te gaan inzetten voor Home Assistant. Helaas komt HA niet verder dan een wit scherm met een lichtblauwe bovenrand. Het lijkt er op dat e.e.a. dus niet werkt op deze Tab.
Erg jammer, want met het onvolprezen programma Wallpanel is zo'n oude tablet nog zeer bruikbaar.
Ik heb een 7" Samsung Tab 3 met KitKat (4.4) en het leek me erg nuttig om die als wandpaneel te gaan inzetten voor Home Assistant. Helaas komt HA niet verder dan een wit scherm met een lichtblauwe bovenrand. Het lijkt er op dat e.e.a. dus niet werkt op deze Tab.
Erg jammer, want met het onvolprezen programma Wallpanel is zo'n oude tablet nog zeer bruikbaar.
Android <5.0 kan niet overweg met het SSL Profile "Modern" wat Home Assistant sinds een half jaar gebruikt. Je kan het instellen op "intermediate" in je config.RoJan schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:41:
Weet iemand of er een minimale versie van Android nodig is voor Home Assistant?
https://www.home-assistant.io/components/http/#ssl_profile
Sometimes you need to plan for coincidence
Bijgewerkte versie: https://community.home-assistant.io/t/dynamic-brightness-based-on-time-of-the-day-setup-with-lovelace-sliders/116750/7?u=saturnusSaturnus schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 15:09:
[...]
Iemand op HA vroeg gisteren naar de nieuwe dynamische variabele versie dus vandaag het topic gemaakt. https://community.home-assistant.io/t/dynamic-brightness-based-on-time-of-the-day-setup-in-lovelace-interface/116750
Het idee is dus om de helderheid van de lamp in te stellen op basis van de tijd van de dag, en dan zo dat er een mooie overgang tussen laag en hoog zit en dat tijden en helderheid via Lovelace in te stellen is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 30-05-2019 11:59 ]
Helaas, helaas... Dit leek een enorm goed idee, maar het helpt niet.Hmmbob schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:04:
[...]
Android <5.0 kan niet overweg met het SSL Profile "Modern" wat Home Assistant sinds een half jaar gebruikt. Je kan het instellen op "intermediate" in je config.
https://www.home-assistant.io/components/http/#ssl_profile
De Mozilla-configuratie 'old' wordt niet ondersteund.
Nou draai ik alleen binnen mijn eigen netwerk met HTTP, dus wellicht is er nog iets anders mogelijk?
RoJan schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 12:02:
[...]
Helaas, helaas... Dit leek een enorm goed idee, maar het helpt niet.
De Mozilla-configuratie 'old' wordt niet ondersteund.
Nou draai ik alleen binnen mijn eigen netwerk met HTTP, dus wellicht is er nog iets anders mogelijk?
https://github.com/thanksmister/wallpanel-android-legacyAndroid Device running Android OS 4.1 or greater. Note: Android 4.0 devices use WebView to render webpages, The WebView shipped with Android 4.4 (KitKat) is based on the same code as Chrome for Android version 30. This WebView does not have full feature parity with Chrome for Android and is given the version number 30.0.0.0. If you have issues with Android 4.0 devices, you may want to use the legacy version of the application.
Gelukt!
Bedankt voor je hulp, was toch zonde geweest als het niet was gelukt.
You're welcome.
Wat is nu de best practice om je slimme meter uit te lezen? Ik heb een (gerootte) Toon hangen, inclusief P1 Metermodule. Met een custom_component probeer ik de gegevens binnen te hengelen, maar dat lukt niet lekker. Ik weet dat HA ook een DSMR component heeft - is dat de investering van +-20€ voor een kabeltje waard?
Wat is nu de best practice om je slimme meter uit te lezen? Ik heb een (gerootte) Toon hangen, inclusief P1 Metermodule. Met een custom_component probeer ik de gegevens binnen te hengelen, maar dat lukt niet lekker. Ik weet dat HA ook een DSMR component heeft - is dat de investering van +-20€ voor een kabeltje waard?
Heb zelf voor de gemakkelijk weg gekozen en zo'n kant-en-klare USB/P1 kabel gekocht, DSMR Reader in Docker draaien en wat cijfers over dagelijks gebruik worden via MQTT naar HA gestuurd. De out-of-the-box grafieken van DSMR Reader vind ik nuttig en mooi.Hmmbob schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:08:Wat is nu de best practice om je slimme meter uit te lezen? Ik heb een (gerootte) Toon hangen, inclusief P1 Metermodule. Met een custom_component probeer ik de gegevens binnen te hengelen, maar dat lukt niet lekker. Ik weet dat HA ook een DSMR component heeft - is dat de investering van +-20€ voor een kabeltje waard?
Ik geloof dat je zo'n P1 kabel eventueel ook zelf kunt maken, of wellicht is er een goedkoper alternatief in China te krijgen, maar daar ben ikzelf niet aan begonnen.
[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 30-05-2019 19:40 ]
@Hmmbob 20 euro voor een kabeltje is wel aardig wat..
als je een beetje handig bent dan maak je die zelf voor 3 euro ofzo...
zie b.v. hier: http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/index.html
edit, of hier: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
de nuc van mij staat in de meterkast dus die leest met dsmr reader de p1 poort uit
als je een beetje handig bent dan maak je die zelf voor 3 euro ofzo...
zie b.v. hier: http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/index.html
edit, of hier: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
de nuc van mij staat in de meterkast dus die leest met dsmr reader de p1 poort uit
[ Voor 10% gewijzigd door zoeperman op 30-05-2019 21:01 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.