Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor €20 heb je zekerheid dat die het doet, geen gekloot om uit te zoeken wat je nodig hebt, hebt een net afgewerkte kabel, je hoeft niets in elkaar te zetten en daar geen tijd voor te vinden. Ik zou het wel weten.

Owh dat wist ik 3+ jaar geleden al ;).

Werkt prima zo'n kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:40
lol :) @Jelte dan snap ik in die context niet dat je HA gebruikt en niet voor een mooi gelikt product als homekit van apple of homey..
Maar goed ieder natuurlijk zijn eigen ding :) je kan op vele manieren van A naar B en ieder kiest zijn eigen weg daarin, iemand een optie aanbieden en hem zelf de keuze erin laten is dan het beste denk ik :)

Ik vond het interessanter om zelf te 'prutsen' en had de hardware gewoon liggen thuis dus kon adhoc er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik maak met veel plezier gebruik van zones in combinatie met GPSLogger op de Android toestellen in huis, werkt perfect.
We gebruiken het o.a. om te weten of mijn zoon ook bij zijn sportclub is gearriveerd als hij zelf fietst. Even een check. Dat gaat goed met deze automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: j komt aan bij sportclub
trigger:
  platform: zone
  entity_id: device_tracker.j_gps
  zone: zone.sportclub   # Event is either enter or leave
  event: enter  # or "leave"
action:
  service: notify.telegram_f
  data:

Maar als ik nu voor elke zone, voor elke persoon (werk, thuis, sportclub enz) een automation moet maken, dan ben ik heel wat automations verder.
Is er een manier om te voorkomen dat ik (meer dan) 20 verschillende automations moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:21

OMX2000

By any means necessary...

Ik ben bezig om te migreren van een RPi naar ESXi + Ubuntu 19.04 server. En uitgerekend vandaag besloot mijn RPi om te crashen. Des te meer reden om te migreren. Maar dat wil nog niet lekker lopen. In eerste instantie liep ik tegen het feit aan dat Ubuntu 19.04 docker via snapstore wordt geinstalleerd. En wordt docker op een andere plek geinstalleerd. Gelukkig was er al iemand die hier tegenaan is gelopen, en heeft een pull request gemaakt met een werken install script : https://github.com/home-assistant/hassio-installer/pull/14

Toen ging ik maar eens wat addons installeren. Te beginnen met esphome. En die wil niet opstarten. In de log staan de volgende meldingen.
[02:09:26] INFO: Starting NGINX...
nginx: [emerg] open() "/proc/1/fd/1" failed (13: Permission denied)
Ik dacht eerst dat dat aan esphome zou liggen, maar ik kreeg een vergelijkbare foutmelding als ik de Visual Studio Code addon probeer te installeren. Mijn vermoeden is dat hass.io niet voldoende rechten heeft om containers in een bepaalde configuratie te starten. Maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet zoeken.

Update: euvel is boven water. Ik gebruikte de docker die via snaps werd geinstalleerd, dn afgezien van de installatie locatie, wordt die door HA afgeraden. Dus ik heb Ubuntu opnieuw geïnstalleerd en daarna docker-ce. Toen standaard installatiescript, en toen werkte alles.

[ Voor 11% gewijzigd door OMX2000 op 31-05-2019 04:56 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
zoeperman schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:52:
lol :) @Jelte dan snap ik in die context niet dat je HA gebruikt en niet voor een mooi gelikt product als homekit van apple of homey..
Maar goed ieder natuurlijk zijn eigen ding :) je kan op vele manieren van A naar B en ieder kiest zijn eigen weg daarin, iemand een optie aanbieden en hem zelf de keuze erin laten is dan het beste denk ik :)

Ik vond het interessanter om zelf te 'prutsen' en had de hardware gewoon liggen thuis dus kon adhoc er mee aan de slag.
omdat het resultaat van HA anders is dan bij Homey/homekit. Het resultaat van de gekochte kabel en de zelf maak kabel is exact hetzelfde.
En het prijsverschil is groter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

Ik heb een automation in de badkamer voor mijn afzuiging welke ik aanstuur met een Shelly 2.5. Als een xiaomi sensor een luchtvochtigheid boven 70% meet (wat gebeurd als we gaan douchen) dan gaat de afzuiging aan. En weer uit als als de 65% behaald is. De afzuiging heeft dan zelf nog 5 minuten nadraai tijd.

Echter, afgelopen nacht was het hier buiten behoorlijk vochtig (+70%). Gevolg was dus dat er alsnog vochtige lucht werd binnen gezogen en de afzuiging de hele nacht heeft staan draaien. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe zouden jullie dit oplossen?

Dit is mijn huidige automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: luchtvochtigheid_badkamer_hoog
  alias: luchtvochtigheid_badkamer_hoog
  initial_state: on
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.humidity_158d0003040222
    above: 70
  action:
  - service: fan.turn_on
    data:
      entity_id: fan.badkamer_afzuiging

- id: luchtvochtigheid_badkamer_normal
  alias: luchtvochtigheid_badkamer_normal
  trigger:
    below: 65
  condition:
    - condition: state
      state: 'on'
  action:
  - service: fan.turn_off
    data:

Enkele opties die ik kan bedenken is om een timer te gebruiken, of de afzuiging om bv 01:00 uur altijd te stoppen, maar dat is niet echt slim. Ik zou ook nog de informatie van dezelfde temperatuur/luchtvochtigheidssensor die buiten hangt kunnen gebruiken in een berekening oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
B2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:13:
Ik heb een automation in de badkamer voor mijn afzuiging welke ik aanstuur met een Shelly 2.5. Als een xiaomi sensor een luchtvochtigheid boven 70% meet (wat gebeurd als we gaan douchen) dan gaat de afzuiging aan. En weer uit als als de 65% behaald is. De afzuiging heeft dan zelf nog 5 minuten nadraai tijd.

Echter, afgelopen nacht was het hier buiten behoorlijk vochtig (+70%). Gevolg was dus dat er alsnog vochtige lucht werd binnen gezogen en de afzuiging de hele nacht heeft staan draaien. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe zouden jullie dit oplossen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  trigger:
  action:
    data:

trigger:
  condition:
  action:
    data:

Enkele opties die ik kan bedenken is om een timer te gebruiken, of de afzuiging om bv 01:00 uur altijd te stoppen, maar dat is niet echt slim. Ik zou ook nog de informatie van dezelfde temperatuur/luchtvochtigheidssensor die buiten hangt kunnen gebruiken in een berekening oid..
Waarom niet een extern weather component gebruiken wat de luchtvochtigheid ophaalt bij een API? Dan kan je zien of de luchtvochtigheid buiten hoger is dan binnen en hem dan niet aanzetten?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^^^ dit wilde ik net schrijven. Darksky rapporteert op dit moment 71% voor mijn locatie.

[ Voor 47% gewijzigd door Hmmbob op 31-05-2019 08:36 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
B2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:13:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  trigger:
  action:
    data:

trigger:
  condition:
  action:
    data:

Haal een tweede temperatuur/luchtvochtigheidssensor :)
Je kan ook wel (zoals hierboven beschreven) het weer mee nemen, maar op locatie meten is natuurlijk preciezer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 15:29
Toevallig net met hetzelfde te maken gehad. Mijn oplossing is om niet meer met een standaard limit van bijvoorbeeld 70% te werken, maar te kijken naar het verschil van de laatste meting tov het gemiddelde over het afgelopen half uur.

Dit kun je doen door gebruik te maken van de statistics sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: statistics
  entity_id: sensor.0x00158d0002320730_humidity
  name: BR Hum Stats
  max_age:
    minutes: 30
- platform: statistics
  entity_id: sensor.0x00158d0002320730_humidity
  name: BR Hum Stats Short
  max_age:
    minutes: 7

Wanneer de laatste meting toename van >8% heeft tov het gemiddelde van de afgelopen 30 minuten zet ik een "aan het douchen" boolean op true, wanneer er een afname is van >5% tov het gemiddelde van de afgelopen 7 minuten zet ik de boolean weer uit.

Werkt tot nu toe feilloos.

De logica doe ik in nodered dus ik kan je niet verder helpen met je automations, maar het JS in de function node ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var hum_cur = msg.payload;
var hum_mean = msg.mean;
var hum_mean_short = msg.mean_short;
var hum_delta = hum_cur - hum_mean;
var hum_delta_short = hum_cur - hum_mean_short;
var hum_percent = (hum_delta / hum_cur) * 100;
var hum_percent_short = (hum_delta_short / hum_cur) * 100;
if (hum_percent >= 7) {msg.payload = "showering";}
else if (hum_percent_short <= -5) {msg.payload = "stop_showering";}
else {msg.payload = "no_delta";}
return msg;

Er zit nog een fallback in de logica die de "aan het douchen" boolean na 30 min uitzet als er niet aan bovenstaande voorwaarden is voldaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Lau-ie op 31-05-2019 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

DennusB schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:33:
[...]

Waarom niet een extern weather component gebruiken wat de luchtvochtigheid ophaalt bij een API? Dan kan je zien of de luchtvochtigheid buiten hoger is dan binnen en hem dan niet aanzetten?
Die heb ik al :) Ik gebruik voor buiten eenzelfde xiaomi sensor, dus de luchtvochtigheid buiten weet ik. Daarom gaf ik ook als optie 'bijvoorbeeld een berekening' aan :).
Ik ga eens kijken naar de statistics oplossing van @PlatoNL. Zou je je automation er ook eens bij willen posten?

[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 31-05-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau-ie
B2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:51:

Die heb ik al :) Ik gebruik voor buiten eenzelfde xiaomi sensor, dus de luchtvochtigheid buiten weet ik. Daarom gaf ik ook als optie 'bijvoorbeeld een berekening' aan :).
Ik ga eens kijken naar de statistics oplossing van @PlatoNL. Zou je je automation er ook eens bij willen posten?
Mijn automations doe ik via nodered, dus ik ben bang dat je er niet zoveelk aan hebt. Heb de beschrijving wel toegevoegd aan mijn eerste post.

Als je nodered gebruikt kan ik de flow wel even posten.

[ Voor 11% gewijzigd door Lau-ie op 31-05-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
B2 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:51:
[...]

Je zou ook een delta kunnen berekenen, bijvoorbeeld buiten-binnen. En die dan gebruiken in een automation, dat de afzuiging aanblijft totdat je delta een bepaalde waarde heeft bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau-ie
kepler schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:02:
[...]

Je zou ook een delta kunnen berekenen, bijvoorbeeld buiten-binnen. En die dan gebruiken in een automation, dat de afzuiging aanblijft totdat je delta een bepaalde waarde heeft bereikt.
Zoets heb ik in eerste instantie ook geprobeerd, maar bleek in de praktijk niet te werken. Het verschil in de luchtvochtigheid buiten is simpelweg te groot. Dit kan variëren van 20% tot 100% dus bepalen wat een haalbare delta is voor je ventilatie is daar sterk van afhankelijk. Je kunt dat natuurlijk uitscripten door met staffels te werken, maar dan wordt eea nog veel gecompliceerder.

Door alles obv 1 meetpunt te doen en te kijken naar de geschiedenis houdt je het simpeler. met een fallback uitschakeling na x minuten houdt je rekening met een zeer hoge luchtvochtigheid buiten waardoor je de luchtvochtigheid binnen niet naar beneden krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Eigenlijk moet je met een mollierdiagram, temperatuur en vochtigheidsgraad bepalen hoeveel gram water er in de lucht zit. Voor zowel binnen als buiten. Als er in de lucht buiten meer gram water zit, dan heeft de badkamer ventileren geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
PlatoNL schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:15:
[...]

Zoets heb ik in eerste instantie ook geprobeerd, maar bleek in de praktijk niet te werken. Het verschil in de luchtvochtigheid buiten is simpelweg te groot. Dit kan variëren van 20% tot 100% dus bepalen wat een haalbare delta is voor je ventilatie is daar sterk van afhankelijk. Je kunt dat natuurlijk uitscripten door met staffels te werken, maar dan wordt eea nog veel gecompliceerder.

Door alles obv 1 meetpunt te doen en te kijken naar de geschiedenis houdt je het simpeler. met een fallback uitschakeling na x minuten houdt je rekening met een zeer hoge luchtvochtigheid buiten waardoor je de luchtvochtigheid binnen niet naar beneden krijgt.
Nu ik er over nadenk, je moet eigenlijk gebruik maken van de delta met de luchtvochtigheid in de rest van je huis. Dat is iig waar bij ons de nieuwe lucht vandaan komt in de badkamer, tenzij het raam open staat. Daar kan natuurlijk ook weer een sensor op :D
Ik heb nog geen automations voor de afzuiging, moet eerst de afzuiging nog bestuurbaar maken. Sinds kort is de afstandsbediening in de badkamer kapot, dus goede reden om te automatiseren!

Volgens is er trouwens nog een topic op Tweakers over het optimaliseren van de mechanische ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Jelte schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:29:
Eigenlijk moet je met een mollierdiagram, temperatuur en vochtigheidsgraad bepalen hoeveel gram water er in de lucht zit. Voor zowel binnen als buiten. Als er in de lucht buiten meer gram water zit, dan heeft de badkamer ventileren geen zin.
@Jelte Die begrijp ik niet, ventileren op badkamer = afzuigen. Dat heeft altijd zin en moet je ook zeker doen bij douchen, ongeacht de luchtvochtigheid buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Vaevictis_ het is een aanvulling op wat @B2 zei.

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 31-05-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15
kepler schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:31:
[...]

Nu ik er over nadenk, je moet eigenlijk gebruik maken van de delta met de luchtvochtigheid in de rest van je huis. Dat is iig waar bij ons de nieuwe lucht vandaan komt in de badkamer, tenzij het raam open staat. Daar kan natuurlijk ook weer een sensor op :D
Ik heb nog geen automations voor de afzuiging, moet eerst de afzuiging nog bestuurbaar maken. Sinds kort is de afstandsbediening in de badkamer kapot, dus goede reden om te automatiseren!

Volgens is er trouwens nog een topic op Tweakers over het optimaliseren van de mechanische ventilatie
Een luchtvochtigheid sensor in je mv installatie hangen bij de buis waar de lucht uit de badkamer vandaan komt. Wij hebben een Duco afzuiging en daar kan je kant en klare sensors voor kopen en dan regelt je Duco het zelf. Ik hoef hem dus niet te automatiseren in ha, want dat doet de duco al. Maar het idee is makkelijk na te maken. Na 1 minuut douchen zie je al dat de luchtvochtigheid zeker 10% stijgt. Dan gaat hij automatisch harder afzuigen. Na het douchen neemt de luchtvochtigheid gestaag af en de duco gaat ook steeds langzamer draaien. En het mooie is dat de duco ook nog serieel is uit te lezen dus alle waardes ontvang ik via een python script in mijn ha.

Heb je een link naar dat topic?

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 31-05-2019 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@Mich

Dat is vast één van deze:

Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter

Ik heb op iedere verdieping een sensor en als de badkamer teveel afwijkt van het gemiddelde gaat de ventilator aan. En ook als er X minuten lang warm water wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goede morgen allemaal.

Ik ben gisteren een tijdje bezig geweest met dsmr via hass dit werkte tot vandaag.

Nu val mij ook op dat als ik de USB kabel in een andere poort steek van mijn pi 3b+ dat hij onder hardware de USB poort niet wijzig hij blijf nog stuurs de usb0 aan terwijl hij echt in een andere poort zit. Kan iemand mij helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Goedemorgen,

Al een hele tijd elelabs shield in de pi zitten, niks mee gedaan maar vrijdag was het zover :p.
2 Xiaomi devices binnen om mee uit te proberen, een 2knops wireless wallswitch (WXKG02LM) en een open/dicht sensor (MCCGQ11LM).
Open/dicht sensor snel aan de praat gekregen en aan wat probeersel automation gehangen voor een deur a.d.v. status en tijd, so far so good.

Nu ervaar ik 2 problemen met de wallswitch:
1. ingeladen (lijken) sensoren onjuist.
2. automations functioneren niet.

1) even een plaatje erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fXOEfzoa54TyTV5vFiwFVRS5/thumb.png

De standaard status voor de knoppen het volgende is "left_double" voor linkse knop en rechtse knop "right_single".
Dat betekent als ik dus rechts nu 1x indruk. Dit niet wordt opgemerkt, want dat is al de huidige status.
Maar misschien maakt het niet uit omdat we naar events luisteren en niet kijken naar status changes?
Als dat zo is, laat maar zitten door naar 2 :)

2) Met de aanname dat het kunnen negeren, komt het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '1234567890'
  alias: schakelaar
  trigger:
    platform: event
    event_type: xiaomi_aqara.click
    event_data:
      entity_id: sensor.lumi_lumi_remote_b2xxxxxxxxxxxxx_2_18
      click_type: single
  action:
    service: light.turn_on
    entity_id: light.office

Dan valt mij ook op dat m.b.t. de tutorials en de info pagina dat deze werken met de binary sensor.
deze heb ik wel voor de open/dicht sensor, maar niet voor de wallswitch.
Maargoed, binair is 1 of 0, de switch kent veel meer dus zou dan ook weer niet kloppen??

plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EOSOmtVHWkM6h0vC1D84iiXb/medium.png

automation handmatig triggeren werkt, maar knopjes drukken: :(

Wie snapt hier wat er fout gaat?

/edit

Nou ik geeft het nu op voor vandaag, na een hoop event sniffen en doorlopen krijg ik de automation wel werken op event change. Maar dat is onwenselijk want dat druk je je suf op die switch om dat voor elkaar te krijgen. Dit is wat ik uit event change heb gekregen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
    "event_type": "state_changed",
    "data": {
        "entity_id": "sensor.lumi_lumi_remote_b2xxxxxxxxxxxx_1_18",
        "old_state": {
            "entity_id": "sensor.lumi_lumi_remote_b2xxxxxxxxxxxx_1_18",
            "state": "left_single",
            "attributes": {
                "friendly_name": "LUMI lumi.remote.b286acn01"
            },
            "last_changed": "2019-06-02T06:49:19.257399+00:00",
            "last_updated": "2019-06-02T06:49:19.257399+00:00",
            "context": {
                "id": "xxxxxxxxxxxx",
                "parent_id": null,
                "user_id": null
            }
        },

Ik dacht dat het dit zou moeten worden om de even op te halen. Alleen de Event sniffer vangt niks op als ik daar op ga monitoren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '12345667890'
  alias: DSwitchL1
  trigger:
  - event_data:
      entity_id: sensor.lumi_lumi_remote_b2xxxxxxxxxxxxf_1_18
      state: left_single
    event_type: Wallswitch
  condition:
    entity_id: light.hallway
  action:
  - data:
      entity_id: light.hallway
    service: light.turn_off

[ Voor 29% gewijzigd door Fore! op 02-06-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Het feit dat de automation wel het gewenste resultaat geeft door een trigger te forcen duidt erop dat de trigger-kant van het verhaal niet werkt. Ik zou een state-change i.p.v. een event proberen als trigger. Zoiets dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  trigger:
    platform: state
    to: 'left_single'
  action:

edit:

Wellicht dat deze automation niet werkt zoals gehoopt als de state van de wallswitch niet na een actie wordt teruggezet naar een 'idle'-state (denk aan 'left_single' --> 'idle'). Met andere woorden: als de wallswitch de laatste state ('left_single') aanhoudt dan is er dus geen change in state als je een enkele keer op de linker knop drukt aangezien de state dan niet verandert. Ik weet niet zeker hoe HA omgaat met state triggers die geüpdatet worden naar de oude state.

Mocht dit het geval zijn, dan kan je de state laten triggeren door elke state update door alleen een entity_id op te geven. Met een condition kan je dan de automation toewijzen aan een specieke button-action. Zoiets dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    platform: state
  condition:
      state: 'left_single'
  action:

[ Voor 57% gewijzigd door Bojan023 op 02-06-2019 13:00 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Bojan023 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:44:
Ik zou een state-change i.p.v. een event proberen als trigger. Zoiets dus:
Nu lees ik dit vaker en het werkt ook beter. Maar hoezo dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
maartend schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:57:
[...]

Nu lees ik dit vaker en het werkt ook beter. Maar hoezo dat?
HA is geheel event driven. Elke vorm van actie/reactie is het resultaat van een onder de motorkap executed event(s). Events opereren dus op een heel laag niveau in HA. Er zijn z.g.n. listeners (zoals een state trigger) die ontworpen zijn om niet een (deels) nieuw event te moeten coden omdat veel acties gelijkwaardige stukken code zouden opleveren.

Deze listeners zorgen dat alle relevante events met bijhorende data/argumenten correct worden uitgevoerd. In theorie zou je dus prima events kunnen gebruiken maar dan ben je dus én deels het wiel opnieuw aan het uitvinden (want dergelijke events bestaan dus al, echter dus dynamisch) én is de kans dus groot dat je event onvolledig is doordat HA wellicht ergens nog requirements heeft (database update oid) die een listener normaal voor je verwerkt.

Kortom: als je een core developer bent dan zijn events waarschijnlijk net zo makkelijk te gebruiken als listeners, ben je dat niet dan zou ik als ik jou was mijn vingers niet branden aan events.

Disclaimer: ik ben niet bekend met de HA core, laat staan bekend met events maar dit is wat ik in de loop der tijd heb ondervonden/denk te weten zijn gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bojan023 op 02-06-2019 13:15 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
Zanniebal schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:20:
Voor de mensen met een geroote Toon die de 'Toon custom component' gebruiken:

Ik wilde ook graag het programma aan/uit kunnen zetten, hier is de code daarvoor:

- platform: command_line
    switches:
      toonprogramma:
        command_on: '/usr/bin/curl -X GET "http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=changeSchemeState&state=1"'
        command_off: '/usr/bin/curl -X GET "http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=changeSchemeState&state=0"'
        command_state: "/usr/bin/curl -s \"http://192.168.x.x/happ_thermstat?action=getThermostatInfo\" | /usr/bin/python -c \"import sys, json; print json.load(sys.stdin)['programState']\""
        value_template: '{{ value == "1" or value == "2" }}'
        friendly_name: Toon programma 

Als je dan eens een weekend weg bent, kun je op afstand het programma uitzetten. :)

[Afbeelding]
Werkt dit bij jou nog? Heb dit geïmplementeerd, maar het automatische programma van Toon gaat niet aan of uit. Natuurlijk wel het IP-adres goed gezet.

Ook gaat de schakelaar altijd naar uit, ook al staat het automatische programma wel gewoon aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Lifelogger op 02-06-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Lifelogger gewoond dit custom component pakken en verder niet moeilijk doen:

https://github.com/cyberj...rmostat-climate-component

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Bedankt voor het meedenken, helaas niet het gewenste resultaat. Maar weer even een frisse blik erop, en zag een event sniffer "*" dat ziet er lekker uitgebreid uit :p dus daarop gaan "sniffen"

en ja hoor dit rapporteert hij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    "event_type": "zha_event",
    "data": {
        "unique_id": "0xaxxx:x:0x0xxx",
        "device_ieee": "xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx",
        "command": "left_single",
        "args": {
            "button": "left",
            "press_type": "single",
            "attr_id": 85,
            "value": 1

Dus daarop het volgende Automation aangemaakt en dat werkt!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '123456789'
  trigger:
  - event_data:
      command: left_single
      device_ieee: xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx
      unique_id: 0xaxxx:x:0x0xxx
    event_type: zha_event
  action:
  - data:

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zover ik weet zit die functionaliteit niet in de custom component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Hmmbob schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:08:
You're welcome.

Wat is nu de best practice om je slimme meter uit te lezen? Ik heb een (gerootte) Toon hangen, inclusief P1 Metermodule. Met een custom_component probeer ik de gegevens binnen te hengelen, maar dat lukt niet lekker. Ik weet dat HA ook een DSMR component heeft - is dat de investering van +-20€ voor een kabeltje waard?
Bij mij gaat het uitlezen van een analoge meter prima via dit component. Waar loop jij tegenaan dat het niet werkt?
Heb je dit issue gezien bij het component voor Rooted Toons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt inderdaad verdacht veel op mijn issue wat ik ondertussen self-resolved had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Die gebruik ik al. Maar kan daarmee biet het automatische programma aan of uit zetten. Wil toch graag dat het uit gaat, op het moment dat ik het huis verlaat. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Lifelogger

Been there, done that:
https://github.com/cyberj...ustom-components/issues/8

Inmiddels heb ik dit:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
    def set_operation_mode(self, operation_mode):
        """Set HVAC mode (comfort, home, sleep, away, holiday, auto, manual, previous)."""

state = 2

if operation_mode == "Previous":
          operation_mode = self.previous_operation
          state = 1

if operation_mode == "Comfort":
            mode = 0
        elif operation_mode == "Home":
            mode = 1
        elif operation_mode == "Sleep":
            mode = 2
        elif operation_mode == "Away":
            mode = 3
        elif operation_mode == "Holiday":
            mode = 4
        elif operation_mode == "Auto":
            mode = -1
            state = 1
        elif operation_mode == "Manual":
            mode = -1
            state = 0
        elif operation_mode == "Previous":
            mode = -1
            state = 1
Previous is een recente toevoeging (ook van mij; wordt hier nog getest)
Previous kijkt helaas alleen naar standen die door dit component zijn ingesteld.
't Component zou voor 't mooie de actuele stand van de Toon moeten pollen, als-ie niet zelf de controle heeft. Iets voor komende winter... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Lifelogger schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:43:
[...]

Die gebruik ik al. Maar kan daarmee biet het automatische programma aan of uit zetten. Wil toch graag dat het uit gaat, op het moment dat ik het huis verlaat. Of zie ik iets over het hoofd?
Daar is de vakantie stand toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje, sinds enige tijd zien mijn Pi-hole monitored services er zo uit:
pi-hole grafiek

Ik zie ook in het log dat home-assistant problemen heeft met het bereiken van pi-hole:
code:
1
2
2019-06-03 16:22:31 ERROR (MainThread) [hole] Can not load data from *hole: <IP>:<port>
2019-06-03 16:22:31 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.pi_hole.sensor] Unable to fetch data from Pi-hole

Als ik Google op deze verschillende meldingen, dan kom ik tot niets zinnigs. Overigens staat debug-logging aan, dit is dus alles wat ik krijg :|

HA en Pi-hole draaien beide als docker container op mijn Synology NAS. Dit heeft eigenlijk altijd goed gewerkt. Ik merk ook eigenlijk niet dat Pi-hole niet zou werken oid.

Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 09:01
Ik zoek een automation waar mee ik een wav of mp3 verstuur naar mijn googe home speakers, als iemand om mijn ring deurbel, drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jossie67 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:14:
Ik zoek een automation waar mee ik een wav of mp3 verstuur naar mijn googe home speakers, als iemand om mijn ring deurbel, drukt.
Wat heb je hierin zelf al ondernomen? Waar loop je vast? Wat eigen inzit kan geen kwaad :)

Kleine hint voor 'n begin https://www.home-assistant.io/components/ring/

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 03-06-2019 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

koelkast schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:01:
Ik maak met veel plezier gebruik van zones in combinatie met GPSLogger op de Android toestellen in huis, werkt perfect.
We gebruiken het o.a. om te weten of mijn zoon ook bij zijn sportclub is gearriveerd als hij zelf fietst. Even een check. Dat gaat goed met deze automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: j komt aan bij sportclub
trigger:
  platform: zone
  entity_id: device_tracker.j_gps
  zone: zone.sportclub   # Event is either enter or leave
  event: enter  # or "leave"
action:
  service: notify.telegram_f
  data:

Maar als ik nu voor elke zone, voor elke persoon (werk, thuis, sportclub enz) een automation moet maken, dan ben ik heel wat automations verder.
Is er een manier om te voorkomen dat ik (meer dan) 20 verschillende automations moet maken?
Welke GPSLogger is het.
Ik zie er een heleboel staan in de playstore, maar die schrijven het weg op de sdkaart.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
BushWhacker schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:31:
[...]

Welke GPSLogger is het.
Ik zie er een heleboel staan in de playstore, maar die schrijven het weg op de sdkaart.
Deze super lichtgewixht maar uitgebreide app: https://play.google.com/s...?id=com.mendhak.gpslogger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 09:01
JBS schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:39:
[...]
Wat heb je hierin zelf al ondernomen? Waar loop je vast? Wat eigen inzit kan geen kwaad :)

Kleine hint voor 'n begin https://www.home-assistant.io/components/ring/
Uiteraard ga ik eerst zoeken voordat ik een vraag stel, ik draai als bijna 2 jaar met HA
En mijn ring is ook al lang gekoppeld, alleen het afspelen van een mp3 en of wav om mijn google home lukt mij niet

Dus verwacht ook geen kant en klaar scriptje, maar wel een hit hoe mp3/wav afspeel op mijn google home

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jossie67 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:15:
[...]

Uiteraard ga ik eerst zoeken voordat ik een vraag stel, ik draai als bijna 2 jaar met HA
En mijn ring is ook al lang gekoppeld, alleen het afspelen van een mp3 en of wav om mijn google home lukt mij niet

Dus verwacht ook geen kant en klaar scriptje, maar wel een hit hoe mp3/wav afspeel op mijn google home
Dit al geprobeerd?
https://community.home-as...m-ha-to-google-home/51850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RudolfR schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:30:
@Lifelogger

Been there, done that:
https://github.com/cyberj...ustom-components/issues/8

Inmiddels heb ik dit:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
    def set_operation_mode(self, operation_mode):
        """Set HVAC mode (comfort, home, sleep, away, holiday, auto, manual, previous)."""

state = 2

if operation_mode == "Previous":
          operation_mode = self.previous_operation
          state = 1

if operation_mode == "Comfort":
            mode = 0
        elif operation_mode == "Home":
            mode = 1
        elif operation_mode == "Sleep":
            mode = 2
        elif operation_mode == "Away":
            mode = 3
        elif operation_mode == "Holiday":
            mode = 4
        elif operation_mode == "Auto":
            mode = -1
            state = 1
        elif operation_mode == "Manual":
            mode = -1
            state = 0
        elif operation_mode == "Previous":
            mode = -1
            state = 1
Previous is een recente toevoeging (ook van mij; wordt hier nog getest)
Previous kijkt helaas alleen naar standen die door dit component zijn ingesteld.
't Component zou voor 't mooie de actuele stand van de Toon moeten pollen, als-ie niet zelf de controle heeft. Iets voor komende winter... :+
Thanks! Zal daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Kan iemand mij vertellen hoe ik entities kan verwijderen?

Het is bizar hardnekkig en moeilijk in HA om dit voor elkaar te krijgen.
Ik heb zelfs met een sqlite browser de boel zitten verwijderen zonder succes.

Voorbeeld query:
code:
1
DELETE FROM states WHERE entity_id="device_tracker.woonkamer_tv;"

En zo heb ik dus nog 50+ entities verwijderd, echter zonder succes.
Iemand enig idee? Ik word namelijk gek van de (in mijn ogen) eindeloze lijst die ik op de "unused entities" pagina heb in de lovelace omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
renedis schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 00:06:
Kan iemand mij vertellen hoe ik entities kan verwijderen?
In de laatste versies van HA (ik weet niet vanaf welke versie precies) zit er een entity editor in de UI. Te vinden via configuration --> entity registry. Daar kun je gewenste entities verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-09 11:09
Enzoz89 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:36:
Goede morgen allemaal.

Ik ben gisteren een tijdje bezig geweest met dsmr via hass dit werkte tot vandaag.

Nu val mij ook op dat als ik de USB kabel in een andere poort steek van mijn pi 3b+ dat hij onder hardware de USB poort niet wijzig hij blijf nog stuurs de usb0 aan terwijl hij echt in een andere poort zit. Kan iemand mij helpen
"/dev/ttyUSB0" is het apparaatpad, niet de port nummer.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Bojan023 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:23:
[...]

In de laatste versies van HA (ik weet niet vanaf welke versie precies) zit er een entity editor in de UI. Te vinden via configuration --> entity registry. Daar kun je gewenste entities verwijderen.
Bedankt voor je input, dit had ik ook gezien.

Helaas staan daar de entities niet in, maar wel in de unused.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
renedis schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:14:
[...]

Bedankt voor je input, dit had ik ook gezien.

Helaas staan daar de entities niet in, maar wel in de unused.
Via Samba inloggen op je RPi en dan in de .storage folder vind je wat JSON bestanden.
Hier kan je handmatig evt entities verwijderen :)

.storage/core.entity_registry

Je kan hier ook de geregistreerde namen van bijv sensoren aanpassen. Wel goed uitkijken m.b.t. formatting want weet niet hoe HASS omgaat met foutieve json data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Jelte schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:34:
[...]
Daar is de vakantie stand toch voor?
Hmmm. Nooit gedacht aan de vakantiestand te gebruiken. Normaal met Domoticz zette ik mijn termostaat op afwezig en dan het automatische programma uit. Anders gaat hij toch weer aan. Zal eens kijken wat ik eventueel anders met de vakantie stand kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Xfix schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:50:
[...]

Via Samba inloggen op je RPi en dan in de .storage folder vind je wat JSON bestanden.
Hier kan je handmatig evt entities verwijderen :)

.storage/core.entity_registry

Je kan hier ook de geregistreerde namen van bijv sensoren aanpassen. Wel goed uitkijken m.b.t. formatting want weet niet hoe HASS omgaat met foutieve json data ;)
Thanks voor je suggestie. Ik heb geen RPi of hass.io maar een debian server. Mijn installatie staat in "/var/opt/homeassistant" als het uitmaakt voor de informatie.

Anyway, de core.entity_registry bevat ook geen "device_tracker" entities.

Heel apart allemaal.

Kortom:
- GUI entity registry bevat geen "device_tracker" entities
- Database is opgeschoond en bevat geen "device_tracker" entities
- core.area_registry bevat geen "device_tracker" entities
- core.config_entries bevat geen "device_tracker" entities
- core.device_registry bevat geen "device_tracker" entities
- core.entity_registry bevat geen "device_tracker" entities
- core.restore_state bevat geen "device_tracker" entities

Toch blijf ik "device_tracker" entities zien in mijn unused entities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ik heb vanochtend noodgedwongen m'n deCONZ overgezet van "marthoc" naar de "officiële" deCONZ integration waarbij ik m'n devices opnieuw moest pairen. Uiteindelijk had ik alles opnieuw gepaird en maak ik de integration aan/actief/weet ik veel, blijkt dat ik er één was vergeten. Nu heb ik die integration dus verwijderd, HA opnieuw moeten opstarten en vervolgens weer opnieuw de integration aangezet/actief gemaakt/weet ik veel. Dat lijkt me niet de juiste manier om één nieuw device erbij te krijgen... De vraag is: hoe dan wel?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 16:45
renedis schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Thanks voor je suggestie. Ik heb geen RPi of hass.io maar een debian server. Mijn installatie staat in "/var/opt/homeassistant" als het uitmaakt voor de informatie.

Heel apart allemaal.

Kortom:

Heb je al in de known_devices.yaml gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
[...]

Heel apart allemaal.

Kortom:

known_devices.yaml is hetgeen waar je naar zoekt.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
[...]

Heel apart allemaal.

Kortom:

Aangezien de entities in geen enkele database te vinden zijn (check ook even known_devices.yaml) is het wellicht zo dat ze dusdanig zijn verwijderd dat de lovelace.yaml niet correct is geüpdatet. Wat je kan proberen is het handmatig verwijderen.

Dat kan eventueel via de UI. Unused entities --> Configure UI --> Raw config editor. En dan alles weghalen wat er niet thuis hoort. Daarna handig om even te rebooten om te kijken of ze niet vanzelf terugkomen want mocht dat het geval zijn dan worden ze toch ergens geconfigureerd schijnbaar en ligt het probleem ergens anders.

edit: typos

[ Voor 3% gewijzigd door Bojan023 op 04-06-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Sjef_ schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:15:
[...]

Heb je al in de known_devices.yaml gekeken?
Bojan023 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:35:
[...]

Aangezien de entities in geen enkele database te vinden zijn (check ook even known_devices.yaml) is het wellicht zo dat ze dusdanig zijn verwijderd dat de lovelace.yaml niet correct is geüpdatet. Wat je kan proberen is het handmatig verwijderen.

Dat kan eventueel via de UI. Unused entities --> Configure UI --> Raw config editor. En dan alles weghalen wat er niet thuis hoort. Daarna handig om even te rebooten om te kijken of ze niet vanzelf terugkomen want mocht dat het geval zijn dan worden ze toch ergens geconfigureerd schijnbaar en ligt het probleem ergens anders.

edit: typos
Opgelost, het zat dus idd in de known_devices.yaml.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Heeft iemand hier ook een soort van verjaardags calender ofzo gemaakt? Leek mij wel handig om dit te integreren in ha :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Possible schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:46:
Heeft iemand hier ook een soort van verjaardags calender ofzo gemaakt? Leek mij wel handig om dit te integreren in ha :P
Gebruik voor dergelijke vragen het Google Calendar component.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

iMars

Full time prutser

renedis schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:20:
[...]

[...]

[...]

Opgelost, het zat dus idd in de known_devices.yaml.

Bedankt!
Zie dat je het al gevonden hebt ;)
Je had eventueel vanuit de home-assistant root ook deze commando kunnen uitvoeren:
grep -ir "device_tracker" *.yaml

Dat gebruik ik soms wel eens als je iets zoekt in je configuratie maar niet weet waar het precies in staat ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Hier ook. Werkt perfect.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdw schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:44:
Ik heb vanochtend noodgedwongen m'n deCONZ overgezet van "marthoc" naar de "officiële" deCONZ integration waarbij ik m'n devices opnieuw moest pairen. Uiteindelijk had ik alles opnieuw gepaird en maak ik de integration aan/actief/weet ik veel, blijkt dat ik er één was vergeten. Nu heb ik die integration dus verwijderd, HA opnieuw moeten opstarten en vervolgens weer opnieuw de integration aangezet/actief gemaakt/weet ik veel. Dat lijkt me niet de juiste manier om één nieuw device erbij te krijgen... De vraag is: hoe dan wel?
Je bedoelt dat je nog een device toegevoegd hebt in de Phoscon app? Verscheen deze niet automatisch in HA? Was herstarten van HA toen niet voldoende?

Vanwaar de noodgedwongen overstap overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

JBS schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 18:42:
[...]
Je bedoelt dat je nog een device toegevoegd hebt in de Phoscon app? Verscheen deze niet automatisch in HA? Was herstarten van HA toen niet voldoende?
Heb inderdaad nog een device toegevoegd :) Deze verscheen idd niet automatisch in HA, en ook niet in de integration. Is het herstarten van HA normaal gesproken voldoende? Want dan doe ik dat volgende keer gewoon.
Vanwaar de noodgedwongen overstap overigens?
Een van m'n Ikea-lampen heeft problemen als ie "lang" op vol vermogen moet branden, en die problemen lijken te verergeren (elke ochtend gaan ze van 1 naar 100% als een soort Wake Up Light on the cheap). En dan reageert ie nergens meer op. Uiteindelijk wilde ik 'm opnieuw pairen, lukte niet, Marthoc deCONZ integration verwijderd en die was niet meer terug te krijgen. Dus toen maar voor de "officiele" uitgaven van deCONZ gegaan :)

Of gewoon die Ikea-lamp terugbrengen, dat kan ook.

Edit: Net een nieuw device in Phoscon aangemeld en HA herstart. Hij is momenteel niet zichbaar geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door tdw op 04-06-2019 19:58 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:54
Ik ben van plan om mijn rolluiken aan te gaan sturen met een Fibaro Roller Shutter en een Z-Wave dongle. Daarvoor wil ik eerst even met het platform kennis maken d.m.v. mijn Philips Hue lampen (2 van die play dingen en een RGB lamp).

Ik gebruik nu veel Hue Sync op de PC om de lichten te syncen met de games en muziek etc. Werkt dit ook nog nadat ik HASS gebruik? Ik neem aan van wel, omdat de bridge het volgens mij nog steeds voor het zeggen heeft maar ik dacht misschien gebruikt hier iemand hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barriie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:15:
Ik ben van plan om mijn rolluiken aan te gaan sturen met een Fibaro Roller Shutter en een Z-Wave dongle. Daarvoor wil ik eerst even met het platform kennis maken d.m.v. mijn Philips Hue lampen (2 van die play dingen en een RGB lamp).

Ik gebruik nu veel Hue Sync op de PC om de lichten te syncen met de games en muziek etc. Werkt dit ook nog nadat ik HASS gebruik? Ik neem aan van wel, omdat de bridge het volgens mij nog steeds voor het zeggen heeft maar ik dacht misschien gebruikt hier iemand hetzelfde.
Ik begrijp je niet helemaal. Je wilt met zwave aan de slag en gaat zigbee testen?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
martinvdm schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:35:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal. Je wilt met zwave aan de slag en gaat zigbee testen?
Volgens mij kan ik de bridge aan HASS hangen toch? Ik wou gewoon eerst kijken hoe ik wat lampjes aan stuur voordat ik het bij mijn rolluik probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barriie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:47:
[...]

Volgens mij kan ik de bridge aan HASS hangen toch? Ik wou gewoon eerst kijken hoe ik wat lampjes aan stuur voordat ik het bij mijn rolluik probeer.
Yep.
https://www.home-assistant.io/components/hue/
Met discovery aan kun je de integration in HASS gebruiken en hiermee koppelen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
martinvdm schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:49:
[...]

Yep.
https://www.home-assistant.io/components/hue/
Met discovery aan kun je de integration in HASS gebruiken en hiermee koppelen.
Ja mijn vraag is alleen, kan ik het dan nog overnemen met een andere applicatie? Ik gebruik nu Hue Sync op de PC. Kan die de bridge dan nog "overnemen" van HASS, en kan HASS dan ook weer gemakkelijk terug koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
barriie schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:51:
[...]

Ja mijn vraag is alleen, kan ik het dan nog overnemen met een andere applicatie? Ik gebruik nu Hue Sync op de PC. Kan die de bridge dan nog "overnemen" van HASS, en kan HASS dan ook weer gemakkelijk terug koppelen?
Ik gebruik zelf geen Hue Sync, maar wat ik wel weet is dat de gewone Hue API geen exclusiviteit heeft. Dus de kans dat Hue Sync de werking van de HA koppeling 'sloopt' is vrij klein. Maar uiteraard kun je het ook gewoon proberen. Het installeren van HA kost immers niks, buiten tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
RobertMe schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:37:
[...]

Ik gebruik zelf geen Hue Sync, maar wat ik wel weet is dat de gewone Hue API geen exclusiviteit heeft. Dus de kans dat Hue Sync de werking van de HA koppeling 'sloopt' is vrij klein. Maar uiteraard kun je het ook gewoon proberen. Het installeren van HA kost immers niks, buiten tijd.
Dan gaan we het gewoon proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Is op de een of andere manier Home Assistant GUI te draaien op de Google Nest? Want heb nu nog een losse tablet waarop ik allerlei dingen aanstuur van Home Assitant, maar heb ook een google hme. Zou mooi zijn als dit bij elkaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
maartend schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:17:
Is op de een of andere manier Home Assistant GUI te draaien op de Google Nest? Want heb nu nog een losse tablet waarop ik allerlei dingen aanstuur van Home Assitant, maar heb ook een google hme. Zou mooi zijn als dit bij elkaar kan.
Je kunt Home Assistant aan Google Home / Google Assistant koppelen. De devices die je in HA hebt komen dan beschikbaar in Google Home / Google Assistant en kun je dus ook via bv de Home app bedienen, of dus via spraak via een Google Home.

Eenvoudigste manier om de koppeling op te zetten is via Home Assistant Cloud, maar uiteraard betaal je dan wel de abonnementskosten voor de cloud koppeling. Maar je kunt het ook allemaal zelf opzetten, maar dan moet je je Home Assistant installatie ook naar buiten toe open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb sinds v0.94 wat ruzie met het Person component:
Ik track devices in huis via mijn router (dd-wrt integration) en buitenshuis via onwtracks. met v0.94 zijn dit (helaas) 2 verschillende devices volgens HA, welke je zou moeten kunnen combineren via een Person.
Ik heb in configuration.yaml Person: toegevoegd en in de GUI een persoon geconfigureerd.
aan deze persoon heb ik device_tracker.device en device_tracker.device_2 toegevoegd. device is mijn telefoon getracked via dd-wrt en device_2 is mijn telefoon via Owntracks. Deze person wordt nu getoont als not_home, de status via dd-wrt en niet als Work, de status via Owntracks. Ook als ik de person weggooi, herstart en de person toevoeg met alleen device_2 als device, toont deze nog steeds not_home als status :(

Ik vind het vooralsnog geen verbetering dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
RobertMe schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:24:
[...]

Je kunt Home Assistant aan Google Home / Google Assistant koppelen. De devices die je in HA hebt komen dan beschikbaar in Google Home / Google Assistant en kun je dus ook via bv de Home app bedienen, of dus via spraak via een Google Home.

Eenvoudigste manier om de koppeling op te zetten is via Home Assistant Cloud, maar uiteraard betaal je dan wel de abonnementskosten voor de cloud koppeling. Maar je kunt het ook allemaal zelf opzetten, maar dan moet je je Home Assistant installatie ook naar buiten toe open zetten.
Thnx, die wist ik. Ik zet mijn vraag verkeerd op. Het gaat me niet om intergratie van de Nest, het gaat me werkelijk om de vraag of ik (net zoals op de een tablet) een app kan zetten waardoor ik mijn HA kan aansturen.
Of dat ik op de Nest een usrl kan openen ; 192.168.2.x:8123.
Dat soort dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 22:17:
Als aanvulling op de toelichting van @RobertMe: De HA GUI op je Nest gebruiken is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:09:
[...]
Als aanvulling op de toelichting van @RobertMe: De HA GUI op je Nest gebruiken is niet mogelijk.
Thnx. Had net mijn vraag verduidelijkt en dit is net het antwoord dat ik niet wil horen. Dus bij mijn tablet blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 18-09 14:08
94.0 is uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Eindelijk wordt device tracker aangepakt. Wat een rommelding is dat.

Ik loop tegen een coding probleem aan...

Een paar posts terug werd er al gediscussieerd over hoe om gaan met het aansturen van afzuiging aan de hand van de vochtigheid. Wat ik graag wil testen is een template met wat simpele berekeningen. Bij het lager zetten van de ventilatie moet er x minuten gewacht worden.
Dus:
YAML:
1
2
3
4
5
  trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ states.sensor.humidity.state|int < states.input_number.humidity_bathroom_boundary_3.state|int }}"
    for:
      minutes: 5

Echter mag 'for' blijkbaar niet met een template. :/
Hoe zou je dit aanpakken?

Ik heb wel iets van een workaround in mijn hoofd maar dat is best wel groot voor zo'n klein iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Saturnus schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:39:
Ach, is beter dan dat ik het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Saturnus schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 11:39:
Ik vind het anders maar een behoorlijke achteruitgang (zie mijn vorige post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:15

j1nx

Geek - Enjoying life

Yukkie schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:30:
[...]

Ik vind het anders maar een behoorlijke achteruitgang (zie mijn vorige post)
Zover ik het even snel begrijp, moet je de devices uit je known_devices gooien. Het "discovery:" companent aanzetten. Daarbij "ssdp:" en "zeroconf:" toevoegen aan je configuration.yaml en dan op het moment dat je Owntrack een update pushed naar je HASS, dan moet je een entity daarvoor krijgen. Die entity kan je dan aan je person: toevoegen vuit de GUI.

[ Voor 5% gewijzigd door j1nx op 06-06-2019 13:50 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
j1nx schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Zover ik het even snel begrijp, moet je de devices uit je known_devices gooien. Het "discovery:" companent aanzetten. Daarbij "ssdp:" en "zeroconf:" toevoegen aan je configuration.yaml
Hmm waarom zouden ze per se weg moeten uit known_devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mensen hier die geswitcht zijn tussen Hass & Homey? Ben wel benieuwd naar de ervaringen. Heb nu een jaar Hass draaien maar vind het soms toch nog redelijk instabiel met al die updates, om maar niet te beginnen over alle ontvangers die ik nodig heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Saturnus schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:57:
[...]

Hmm waarom zouden ze per se weg moeten uit known_devices?
https://community.home-as...azure-event-hub/120228/11

Volgens mij moet je ook de Owntracks sectie uit je configuration verwijderen. Dit zodat hij ontdekt word door het nieuwe discovery systeem en dan toegevoegd word als configureerbaar entity.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
j1nx schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:09:
[...]

https://community.home-as...azure-event-hub/120228/11

Volgens mij moet je ook de Owntracks sectie uit je configuration verwijderen. Dit zodat hij ontdekt word door het nieuwe discovery systeem en dan toegevoegd word als configureerbaar entity.
Okay, voor dat platform begrijpelijk. Nmap en ping dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Hey guys,
Ik probeer er achter te komen hoe ik IF statements kan gebruiken binnen HA. Met de sjablonen functie kom ik er niet uit, en ik vind niet echt voor mij gegrijpelijke voorbeelden.
Ik heb een WC deur met sensor, en als de deur open gaat dan gaat de lamp branden. Na 10 minuten gaat het licht uit.
In de praktijk werkt dit niet heel ideaal. Soms zit je langer dan 10 minuten op de WC, etc.
Ik zou graag willen dat een IF statement checkt of het licht uit is, zo ja, doe het licht dan aan als de deur open gaat. Andersom (2e automation waarschijnlijk) het zelfde, maar dan het licht uit doen als het aan is zodra de deur weer open gaat.
Heeft iemand misschien een voorbeeldje van een soortgelijke automation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
technoaddict schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:16:
Hey guys,
Ik probeer er achter te komen hoe ik IF statements kan gebruiken binnen HA. Met de sjablonen functie kom ik er niet uit, en ik vind niet echt voor mij gegrijpelijke voorbeelden.
Ik heb een WC deur met sensor, en als de deur open gaat dan gaat de lamp branden. Na 10 minuten gaat het licht uit.
In de praktijk werkt dit niet heel ideaal. Soms zit je langer dan 10 minuten op de WC, etc.
Ik zou graag willen dat een IF statement checkt of het licht uit is, zo ja, doe het licht dan aan als de deur open gaat. Andersom (2e automation waarschijnlijk) het zelfde, maar dan het licht uit doen als het aan is zodra de deur weer open gaat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: Toilet door open > Toilet lamp on
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor
    to: 'on'
  condition:
    entity_id: light.toilet
    state: 'off'
  action:
  - service: light.turn_on
    data:

- alias: Toilet door open > Toilet lamp off
  trigger:
  condition:
  action:
  - service: light.turn_off
    data:

Zoiets gebruik ik maar dan iets complexer.
Werkt echt heel goed, nooit problemen gehad zoals mensen die een motion sensor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
technoaddict schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:16:
Hey guys,
Node-Red installeren, dan kan je het gewoon grafisch "tekenen" :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
DennusB schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:31:
[...]

Node-Red installeren, dan kan je het gewoon grafisch "tekenen" :)
Nou ja, "gewoon". Dat mag ook wel tussen aanhalingstekens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
DennusB schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:57:
Mensen hier die geswitcht zijn tussen Hass & Homey? Ben wel benieuwd naar de ervaringen. Heb nu een jaar Hass draaien maar vind het soms toch nog redelijk instabiel met al die updates, om maar niet te beginnen over alle ontvangers die ik nodig heb!
Denk dat je dat beter in het Homey topic kan kopen. Bij mij moet het ook gewoon werken, en heb in den beginnen af en toe op HA zitten vloeken. Echter draait het inmiddels stabiel. Er komen inderdaad geregeld updates uit, maar die moet je niet installeren ;) Je kan echter beter wel zorgen dat je een beetje bij blijft.
Als je HA al aan het draaien hebt, dan heb je de ontvangers toch al? Ik wilde ook zo weinig mogelijk kastjes hebben, waardoor ik een Z-Wave USB stick en Conbee USB stick gebruik voor Zigbee. That's it. Vooral de Zigbee heeft in het begin wat gekloot opgeleverd, maar als het eenmaal draait is het prima.

Homey ziet er leuk uit, en zal vast goed werken. Persoonlijk vind ik het echter erg duur (snap de prijs wel, maar ik heb heel simpel begonnen waardoor ik de prijs te hoog vond). De instap bij HA is hierdoor veel lager, waarmee je voor rond de 100 euro al iets hebt draaien. Een homey kost volgens mij het 3 voudige? en heb je nog geen sensoren. Tevens zit je vast in een systeem waar je wellicht beperkt in bent.

True hierboven, Node-red ziet er soms makkelijk uit maar de automations binnen HA had ik sneller door.

[ Voor 3% gewijzigd door Thoit op 06-06-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
Zijn er meer mensen met problemen met het Toon component na installatie van 0.94? Herstart wil niet oplossen. Geeft foutmeldings op climate.py.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Saturnus schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:14:
[...]

Okay, voor dat platform begrijpelijk. Nmap en ping dan?
Die volgens mij nu nog niet, maar wel in de volgende versie. Tenminste, zo staat het in de blog post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ben nu voor mijn nieuwe woning aan het kijken voor IP buiten camera's die goed overweg kunnen met home assistant. Heb in mijn oude woning jaren gedaan met een Foscam FI9903P i.c.m. zoneminder en daar was ik wel tevreden over, maar denk dat er inmiddels veel mooiere oplossingen zijn die misschien ook in cloud werken. Veel youtube video's en topics gelezen en zie door de bomen het bos niet meer wat gebruiken jullie zoal hier? Moet wel echt een utp aansluiting op zitten wil niks met wifi rotzooi, helaas steeds meer camera's hebben enkel wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Dw1-nl schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:48:
Ben nu voor mijn nieuwe woning aan het kijken voor IP buiten camera's die goed overweg kunnen met home assistant. Heb in mijn oude woning jaren gedaan met een Foscam FI9903P i.c.m. zoneminder en daar was ik wel tevreden over, maar denk dat er inmiddels veel mooiere oplossingen zijn die misschien ook in cloud werken. Veel youtube video's en topics gelezen en zie door de bomen het bos niet meer wat gebruiken jullie zoal hier? Moet wel echt een utp aansluiting op zitten wil niks met wifi rotzooi, helaas steeds meer camera's hebben enkel wifi.
Hebben de camera's van Unifi geen mogelijkheid tot UTP?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

Saturnus schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: Toilet door open > Toilet lamp on
  trigger:
  condition:
    state: 'off'
  action:
  - service: light.turn_on
    data:

- alias: Toilet door open > Toilet lamp off
  trigger:
  condition:
  action:
  - service: light.turn_off
    data:

Zoiets gebruik ik maar dan iets complexer.
Werkt echt heel goed, nooit problemen gehad zoals mensen die een motion sensor gebruiken.
Of je doet een toggle:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: Toilet door open > Toilet lamp on/off
  trigger:
  action:
  - service: light.toggle
    data:

Idealiter wil je natuurlijk een sensor die kan zien of je deur op slot is of niet. Dan kan je de lamp aandoen als de deur open gaat, en 15 seconden na het sluiten van de deur weer uit doen (tenzij de deur op slot gaat, dan blijft de lamp aan). Kan je tevens interresante getallen gaan bijhouden over je aantal toiletbezoeken, gemiddelde tijd dat je er op zit, en hoeveel procent van de tijd je toilet bezet is. Je kan dan zelfs een lampje in je woonkamer laten aangeven dat hij bezet is (net zoals in het vliegtuig). De mogelijkheden zijn eindeloos! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
ricardogn schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:40:
Zijn er meer mensen met problemen met het Toon component na installatie van 0.94? Herstart wil niet oplossen. Geeft foutmeldings op climate.py.
Hier voor alsnog niet. Draait gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
j1nx schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:07:
[...]

Die volgens mij nu nog niet, maar wel in de volgende versie. Tenminste, zo staat het in de blog post.
In mijn geval worden de telefoons die ik Ping via de device tracker, gewoon weer toegevoegd aan de known devices. Had ze weggehaald, maar dat helpt dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
ricardogn schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:40:
Vertel ook even van welke versie je komt; er is wel e.e.a gewijzigd in het verleden.
Dus als je nog onder de 0.90 zat kan ik me voorstellen dat je nu tegen problemen aanloopt bijv.
Nieuwste versie van het component van github gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j1nx

j1nx

Geek - Enjoying life

Lifelogger schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:13:
[...]

In mijn geval worden de telefoons die ik Ping via de device tracker, gewoon weer toegevoegd aan de known devices. Had ze weggehaald, maar dat helpt dus nog niet.
Volgens de blogpost klopt dat dus. (Externe) Trackers die zelf pushen naar hass zijn wel al in het nieuwe systeem opgenomen. Trackers die gepolled worden vanuit hass dus nog niet.

Echter begrijp ik ook dat je vanaf deze versie trackers dus niet meer op de oude manier kan groeperen. Dit houd dus in dat als je beide gebruikt, je tussen wal en schip valt.

Ik gebruik zelf GPS, BT, EdgeOS gecombineerd en ga dit weekend ook even kijken naar de update. Als bovenstaande inderdaad waar is, dan rol ik terug en wacht ik wel op de 0.95 versie.

Hoop dat we het verkeerd begrijpen....🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Voor de mensen die een Android TV apparaat hebben is de ADB addon van hassio wel tof.
Kun je redelijk eenvoudig apps openen en je Android TV direct bedienen (alhoewel ik dat ook al via Harmony kan, maar dan kan ik geen apps openen).

Indien gewenst kan ik de adb commando's wel delen, maar ik heb ze hier vandaan:
https://github.com/mcfroj...velace/remote_shield.yaml
https://gist.github.com/m...1db5c089b1e3ddeb7dba0f304

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 23:40
Sinds kort draai ik hassio op een rpi.
Heb veel werkend gekregen onder hassio, waaronder de shelly1 met daarop tasmota 6.5.0.
Hiermee wordt hij via hassio automatisch herkend.
Als ik dit met een sonoff basic doe (dus ook tasmota 6.5.0 erop) zie ik vreemd genoeg deze niet via autodiscover in hassio.
Heb ook handmatig geprobeerd om setoption19 aan te zetten, maar heeft helaas niet geholpen.
Als ik via "Publish a packet" de topic en payload invoer schakelt de sonoff netjes uit en aan.

Ook handmatig via configuration.yaml toevoegen gaf geen succes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
switch:
  - platform: mqtt  
    name: "Sonoff1"
    state_topic: sonoff1/stat/POWER
    command_topic: sonoff1/cmnd/POWER
    payload_on: “ON”
    payload_off: “OFF”

Is hiervoor toch iets speciaals nodig om het werkend te krijgen?

[ Voor 21% gewijzigd door SpySeiko op 07-06-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@SpySeiko zie je met een mqtt cliënt wel het topic?
Pagina: 1 ... 136 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.