Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
SpySeiko schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 23:56:
Sinds kort draai ik hassio op een rpi.
Heb veel werkend gekregen onder hassio, waaronder de shelly1 met daarop tasmota 6.5.0.
Hiermee wordt hij via hassio automatisch herkend.
Als ik dit met een sonoff basic doe (dus ook tasmota 6.5.0 erop) zie ik vreemd genoeg deze niet via autodiscover in hassio.
Heb ook handmatig geprobeerd om setoption19 aan te zetten, maar heeft helaas niet geholpen.
Als ik via "Publish a packet" de topic en payload invoer schakelt de sonoff netjes uit en aan.

Ook handmatig via configuration.yaml toevoegen gaf geen succes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
switch:
  - platform: mqtt  
    name: "Sonoff1"
    state_topic: sonoff1/stat/POWER
    command_topic: sonoff1/cmnd/POWER
    payload_on: “ON”
    payload_off: “OFF”

Is hiervoor toch iets speciaals nodig om het werkend te krijgen?
Wellicht een overbodige vraag, maar heb je wel de MQTT gegevens ingevuld op de sonoff? Daarna "SetOption19 1" uitvoeren.

Ik controleer vervolgens altijd eventjes met MQTT Explorer of ik mijn nieuwe device zie praten met mijn broker. Met dit programma is dat heel simpel visueel inzichtelijk in plaats van dat ik via de commandline moet gaan rotzooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Dw1-nl schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:48:
Ben nu voor mijn nieuwe woning aan het kijken voor IP buiten camera's die goed overweg kunnen met home assistant. Heb in mijn oude woning jaren gedaan met een Foscam FI9903P i.c.m. zoneminder en daar was ik wel tevreden over, maar denk dat er inmiddels veel mooiere oplossingen zijn die misschien ook in cloud werken. Veel youtube video's en topics gelezen en zie door de bomen het bos niet meer wat gebruiken jullie zoal hier? Moet wel echt een utp aansluiting op zitten wil niks met wifi rotzooi, helaas steeds meer camera's hebben enkel wifi.
Heb hier Unifi spul hangen. Makkelijk te installeren en met POE hoef je slechts een UTP kabel te trekken en je bent klaar. Integratie met HA is super. Kan via het unifi camera component of via streams. Met die laatste kan je ook camera's naar google home exposen ("Hey google, show the driveway camera on the living room TV").

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpySeiko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 23:40
Jelte schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 07:53:
@SpySeiko zie je met een mqtt cliënt wel het topic?
Ja topic zie ik netjes voorbij komen met mqtt.fx
renedis schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:14:
[...]

Wellicht een overbodige vraag, maar heb je wel de MQTT gegevens ingevuld op de sonoff? Daarna "SetOption19 1" uitvoeren.

Ik controleer vervolgens altijd eventjes met MQTT Explorer of ik mijn nieuwe device zie praten met mijn broker. Met dit programma is dat heel simpel visueel inzichtelijk in plaats van dat ik via de commandline moet gaan rotzooien.
SetOption is inderdaad op de sonoff in de console gedeelte uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 13:17
Tassadar32 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:23:
[...]

Heb hier Unifi spul hangen. Makkelijk te installeren en met POE hoef je slechts een UTP kabel te trekken en je bent klaar. Integratie met HA is super. Kan via het unifi camera component of via streams. Met die laatste kan je ook camera's naar google home exposen ("Hey google, show the driveway camera on the living room TV").
Gebruik jij voor het aansturen van de camera's Unifi Video (via bv de NVR van Unifi) of Unifi Protect via de Cloud Key Gen2?

tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Sander0105 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Gebruik jij voor het aansturen van de camera's Unifi Video (via bv de NVR van Unifi) of Unifi Protect via de Cloud Key Gen2?
Heb geen Cloud key dus draai momenteel nog Unifi Video in een docker container (net als HA, InfluxDB, Grafana en Node Red). Weet ook niet of de koppeling tussen Unifi Protect en HA aanwezig is en werkt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
Handmatige aanpassing is inmiddels opgelost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
switch:
    payload_on: “ON”    <- aanhalingstekense verschillen "ON"   
    payload_off: “OFF”   <- aanhalingstekense verschillen "OFF"

Automatische discover werkt nog niet, liefst dat auto werkt, hoor graag nog adviesen als jullie die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Saturnus schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:25:
Werkt echt heel goed, nooit problemen gehad zoals mensen die een motion sensor gebruiken.
Ligt maar net aan de rest van je systeem.

Ik gebruik een motion sensor en hoor nooit problemen. Mijn licht gaat dan ook niet aan/uit met behulp van de motion sensor, maar voor het uitgaat dimt het eerst 15 seconden naar 40%. Voldoende tijd om eventjes te zwaaien :) De reden dat dit bij mijn kan is omdat ik met Zigbee lampen van Ikea werk. Als je een aan/uit-schakeling hebt met bijv. Shelly dan kan dat al niet idd.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SpySeiko schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:44:
Handmatige aanpassing is inmiddels opgelost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
switch:
    payload_on: “ON”    <- aanhalingstekense verschillen "ON"   
    payload_off: “OFF”   <- aanhalingstekense verschillen "OFF"

Automatische discover werkt nog niet, liefst dat auto werkt, hoor graag nog adviesen als jullie die hebben.
esphome ipv tasmota.

https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Esphome heeft zelfs een handleiding voor migratie vanaf tasmota.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 07-06-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
Jelte schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:31:
[...]
esphome ipv tasmota.

https://esphome.io/guides/getting_started_hassio.html

Esphome heeft zelfs een handleiding voor migratie vanaf tasmota.
Is een optie maar die heeft weer geen optie voor shelly en tasmota is al een zeer uitgebreide firmware die ik best fijn vind.

Heb ook extra sonoffs liggen misschien toch een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 16:45
SpySeiko schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:16:
[...]

Is een optie maar die heeft weer geen optie voor shelly en tasmota is al een zeer uitgebreide firmware die ik best fijn vind.

Heb ook extra sonoffs liggen misschien toch een keer proberen.
Shelly valt onder Generic Sonoff bij ESPHome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
Sjef_ schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:22:
[...]

Shelly valt onder Generic Sonoff bij ESPHome.
Inderdaad, misschien toch proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44
ricardogn schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:40:
Zijn er meer mensen met problemen met het Toon component na installatie van 0.94? Herstart wil niet oplossen. Geeft foutmeldings op climate.py.
Ja, ik heb er al een ticket over geopend bij toonlibapi, blijkbaar geeft de ToonAPI andere results terug
https://github.com/costastf/toonapilib/issues/37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Update nav mijn frustratie mbt het person component:

Het blijkt dat de source_type van mijn device obv Owntracks veranderd na enkele secondes van GPS naar NULL. Hierdoor is de device tracking met source_type router weer leading. Hierdoor toont mijn person weer als not_home ipv work als locatie. :/

Nou nog uitvinden waarom die source_type steeds naar null schiet. :?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

Nieuwe poging om over te schakelen van Domoticz naar Home Assistant. Ik wil op een Raspberry Pi 2 Home Assistant in een Docker container draaien. Nu heb ik de handleiding van Home Assistant gelezen en die is nogal onduidelijk.

Volg je de getting started guidedan hebben ze het over het downloaden en installeren van een Hass.io image. Waarbij de veronderstelling dan is dat Hass.io = Home Assistant. Echter omdat ik het puur in een Docker container wil draaien ben ik verder gaan zoeken en ben ik de volgende pagina tegengekomen:Zonder verdere toelichting en het zoeken in de Docker repository ben ik de volgende image tegengekomen 'homeassistant/raspberrypi2-homeassistant'. Wat precies het verschil is tussen al die images staat nergens toegelicht. Nu werkt deze image draaiend. Echter zie ik dat ik geen Hass.io menu optie heb. En ik begrijp dat de Hass.io het juist makkelijk maakt om plugins te installeren en Home Assistant verder te configureren.

Kortom, Hass.io = Home Assistant plus meer. Verder lees ik dat gebruikers eigenlijk aangeven dat de kale versie van Home Assistant gewoon niet te doen is. Plug-ins installeren is ellende / bijna niet te doen. En dit is dan ook de reden dat Home Assistant in hun eigen getting started guide maar direct doorverwijst naar de Hass.io image. Eigenlijk vind ik dit nogal een zooitje, want duidelijk is dit niet.

Nu mijn vraag, hoe krijg ik Hass.io als Docker image draaiend? want ik begrijp dus dat ik niet achteraf deze functionaliteit kan toevoegen aan Home Assistant zonder alles te moeten verbouwen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
aex351 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 18:35:
Nieuwe poging om over te schakelen van Domoticz naar Home Assistant. Ik wil op een Raspberry Pi 2 Home Assistant in een Docker container draaien. Nu heb ik de handleiding van Home Assistant gelezen en die is nogal onduidelijk.

Volg je de getting started guidedan hebben ze het over het downloaden en installeren van een Hass.io image. Waarbij de veronderstelling dan is dat Hass.io = Home Assistant. Echter omdat ik het puur in een Docker container wil draaien ben ik verder gaan zoeken en ben ik de volgende pagina tegengekomen:Zonder verdere toelichting en het zoeken in de Docker repository ben ik de volgende image tegengekomen 'homeassistant/raspberrypi2-homeassistant'. Wat precies het verschil is tussen al die images staat nergens toegelicht. Nu werkt deze image draaiend. Echter zie ik dat ik geen Hass.io menu optie heb. En ik begrijp dat de Hass.io het juist makkelijk maakt om plugins te installeren en Home Assistant verder te configureren.

Kortom, Hass.io = Home Assistant plus meer. Verder lees ik dat gebruikers eigenlijk aangeven dat de kale versie van Home Assistant gewoon niet te doen is. Plug-ins installeren is ellende / bijna niet te doen. En dit is dan ook de reden dat Home Assistant in hun eigen getting started guide maar direct doorverwijst naar de Hass.io image. Eigenlijk vind ik dit nogal een zooitje, want duidelijk is dit niet.

Nu mijn vraag, hoe krijg ik Hass.io als Docker image draaiend? want ik begrijp dus dat ik niet achteraf deze functionaliteit kan toevoegen aan Home Assistant zonder alles te moeten verbouwen.
Mijn idee: als je weet hoe je een container installeren heb je hass.io ook niet nodig en heb je genoeg IT kennis voor normale rocker image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
aex351 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 18:35:

Hass,io is in principe ook gewoon home assistant in een docker omgeving, enige wat je extra krijgt is een hass.io menu item waar je gemakkelijk plugins, lees docker containers, kan installeren, wat je dus ook gewoon zelf kan installeren als je het toch al handmatig in docker gaat opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reinder83 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:24:
[...]
Hass,io is in principe ook gewoon home assistant in een docker omgeving, enige wat je extra krijgt is een hass.io menu item waar je gemakkelijk plugins, lees docker containers, kan installeren, wat je dus ook gewoon zelf kan installeren als je het toch al handmatig in docker gaat opzetten.
Met de opkomst van Ingress is dat inmiddels ook wel een aardig pluspunt geworden
https://www.home-assistan...019/04/15/hassio-ingress/

Tuurlijk, met je password manager ben je ook zo overal ingelogd, maar de naadloze integratie van veel add-ons werkt ook prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:41

HaTe

haat niet

Mijn device trackers werken niet meer sinds 0.94: Ze zijn niet meer beschikbaar. Ik snap niet echt wat ik nou moet doen, mijn tracker hoort niet eens bij de nieuwe methode:
Modernizing the device tracker

This release also introduces a long overdue overhaul of how the device tracker works. We are introducing this overhaul piece by piece, focusing first on device tracker platforms that push their updates to Home Assistant: mobile app, OwnTracks, GeoFency, GPSLogger and Locative.

These integrations will no longer use known_devices.yaml but instead use entities, like all other integrations in Home Assistant. You can change the name and entity ID via the UI. It is no longer posible to merge the devices with other device tracker entities. This was flaky at best. You should now use the new person integration for this.
Ik gebruik namelijk Unifi direct AP.

Iemand die raad weet?

edit
Opgelost! Ik had ook een gpslogger device tracker. Die weghalen in de config yaml en de andere werkt ook weer :)

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 08-06-2019 01:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Sinds de update naar 0.94 kan ik een Homebridge configureren, terwijl ik deze niet eens heb? Via m`n iPhone wel HA IOS geconfigureerd dus ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. Tijdens het configureren vraagt ie om een code en die ziet eruitals: XXX-XX-XXX maar ik heb geen idee hoe ik aan deze code moet komen?

Screenshots met wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UUj7vnv7GrmCKtZtd3Wy3l31/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VvkmKMGlY5Qe8ZB2X8rtqwnS/thumb.png

Iemand enig idee? :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Release 0.94.1 is uit:
Release 0.94.1 - June 7
Add a discovery config flow to Wemo (@balloob - #24208) (discovery docs) (wemo docs)
Initiate websession inside event loop (@balloob - #24331) (tado docs)
Bump dependency (@Kane610 - #24376) (axis docs)
Updated pubnubsub-handler to 1.0.7 to fix crash on slow startup (@w1ll1am23 - #24388) (wink docs)
Fix automation failing to restore state (@balloob - #24390) (automation docs)
Add more HomeKit models for discovery (@balloob - #24391) (homekit_controller docs) (hue docs) (tradfri docs) (wemo docs)
Check cloud trusted proxies (@balloob - #24395) (cloud docs) (http docs)
Fix for sun issues (@Swamp-Ig - #24309) (sun docs)
deCONZ - properly identify configured bridge (@Kane610 - #24378) (deconz docs)

@lolgast Ik wilde dit Pinksterweekeinde gebruiken voor een migratie naar docker, maar je blog geeft een 404?

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 08-06-2019 11:48 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:03:
Release 0.94.1 is uit:

[...]

@lolgast Ik wilde dit Pinksterweekeinde gebruiken voor een migratie naar docker, maar je blog geeft een 404?
Waar loop je vast? Er is best veel te vinden over dit ontwerp namelijk

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:52:
[...]

Waar loop je vast? Er is best veel te vinden over dit ontwerp namelijk
Ik ben nog niet begonnen, wilde me eerst even inlezen en herinnerde me dat Lolgast daar een paar leuke blogs over had. Heb eerlijk gezegd precies last van dat: er is zovéél over te vinden ;-) Als je een goede resource weet: graag.

Ik zit nu nog in een venv setup van Home Assistant, ik wil graag de move naar Docker maken vanwege de beheersbaarheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 08-06-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:54:
Ik zit nu nog in een venv setup van Home Assistant, ik wil graag de move naar Docker maken vanwege de beheersbaarheid.
Ik heb geen goede resource voor je, maar de migratie is eigenlijk kindeenvoudig. Zolang je huidige setup niet te complex is in termen van externe services en dergelijke kan je docker installeren en het commando uit de docs gebruiken en je bent klaar. Een goed startpunt is wellicht de officiele docs: https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/.

Ik heb zelf docker-compose gebruikt maar zelfs met alleen docker is het een kwestie van de container starten met de default image van homeassistant (homeassistant/home-assistant), de container laten verwijzen naar de homeassistant folder, netwerk configureren en externe services koppelen.

Met name het laatste, netwerkconfiguraties en externe services zoals databases of iets van Zigbee2MQTT, zorgen voor iets meer werk. HA zelf kan je in 10 min up and running hebben. Stuur mij gerust een PM als je ergens vastloopt.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoldersonline
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 16:28
Na wat omzwervingen ben ik uitgekomen op een HassOS 2.12 installatie op een (24/7, dedicated) NUC. Dat lijkt goed te passen voor mijn persoonlijke situatie en wensen. Ik heb beperkte linux kennis/ervaring en ook nog HA novice. Maar al-met-al ben ik in een week of twee best een eind gekomen (vind ik zelf dan). Wat me maar niet wil lukken is om vanuit de HassOS/HA omgeving een SSH verbinding te maken over het LAN met (bijvoorbeeld) m’n unRAID server. Het is nu vrij eenvoudig om de server vanaf m’n Mac (ordentelijk) uit te zetten. Dan moet dat (denk ik) ook kunnen met HA, maar hoe? Ik heb al gezocht en gelezen, maar wat ik op dit punt heb gevonden is vooralsnog verwarrend en ik kom er niet uit. Ik heb ’t idee dat ik iets essentieels mis.

Hebben jullie misschien nog een aanknopingspunt voor me? Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

smoldersonline schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:11:
Na wat omzwervingen ben ik uitgekomen op een HassOS 2.12 installatie op een (24/7, dedicated) NUC. Dat lijkt goed te passen voor mijn persoonlijke situatie en wensen. Ik heb beperkte linux kennis/ervaring en ook nog HA novice. Maar al-met-al ben ik in een week of twee best een eind gekomen (vind ik zelf dan). Wat me maar niet wil lukken is om vanuit de HassOS/HA omgeving een SSH verbinding te maken over het LAN met (bijvoorbeeld) m’n unRAID server. Het is nu vrij eenvoudig om de server vanaf m’n Mac (ordentelijk) uit te zetten. Dan moet dat (denk ik) ook kunnen met HA, maar hoe? Ik heb al gezocht en gelezen, maar wat ik op dit punt heb gevonden is vooralsnog verwarrend en ik kom er niet uit. Ik heb ’t idee dat ik iets essentieels mis.

Hebben jullie misschien nog een aanknopingspunt voor me? Veel dank!
https://community.home-as...wn-remote-machine/83489/2

Zou dit werken voor je?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 23:27
Ik heb een paar PIR sensors via Ali besteld om icm Sonoff schakelaars het licht te bedienen.
De PIR sensors blijven na het toevoegen in Hassio constant in een "ON" state staan. De device class heb ik gewijzigd naar motion, en vervolgens blijft de state dat constant hangen op "Detected".

Ik krijg het ook niet voor elkaar om via een automation de sensor na bijv. 1 minuut te resetten naar "Clear / Off".

Ik heb ook motion sensors van Philips HUE en deze switchen constant tussen "Detected" en "Clear".
Is het dus een gevalletje, goedkoop is duurkoop of is er nog wel een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
_Piv0 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:37:
Ik heb een paar PIR sensors via Ali besteld om icm Sonoff schakelaars het licht te bedienen.
De PIR sensors blijven na het toevoegen in Hassio constant in een "ON" state staan. De device class heb ik gewijzigd naar motion, en vervolgens blijft de state dat constant hangen op "Detected".

Ik krijg het ook niet voor elkaar om via een automation de sensor na bijv. 1 minuut te resetten naar "Clear / Off".

Ik heb ook motion sensors van Philips HUE en deze switchen constant tussen "Detected" en "Clear".
Is het dus een gevalletje, goedkoop is duurkoop of is er nog wel een oplossing?
Zonder te weten om welke PIRs het gaat is dat (natuurlijk) moeilijk te zeggen. Een Neo Coolcam PIR valt bv helemaal niet te vergelijken met een Xiaomi / Aqara motion sensor. Niet alleen op basis van Z-Wave vs Zigbee. Maar ook omdat de een zowel een on als off stuurt en de ander alleen een on, en dat elke minuut zolang er beweging is en geen beweging dus wordt afgeleid op basis van dat er een minuut lang niet is gemeld dat er beweging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Laatst online: 10-09 23:27
RobertMe schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:50:
[...]

Zonder te weten om welke PIRs het gaat is dat (natuurlijk) moeilijk te zeggen. Een Neo Coolcam PIR valt bv helemaal niet te vergelijken met een Xiaomi / Aqara motion sensor. Niet alleen op basis van Z-Wave vs Zigbee. Maar ook omdat de een zowel een on als off stuurt en de ander alleen een on, en dat elke minuut zolang er beweging is en geen beweging dus wordt afgeleid op basis van dat er een minuut lang niet is gemeld dat er beweging is.
Ahh ik wist niet dat er nog zoveel verschil in zit. Excuses voor de magere info.

Het betreft deze PIR https://nl.aliexpress.com...fdf4f4346a2427dd750cfa006

En de communicatie loopt via een RFXCOM antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Laatst online: 30-08 23:23
_Piv0 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:00:
[...]

Ahh ik wist niet dat er nog zoveel verschil in zit. Excuses voor de magere info.

Het betreft deze PIR https://nl.aliexpress.com...fdf4f4346a2427dd750cfa006

En de communicatie loopt via een RFXCOM antenne.
Teen ervaring met deze sensoren. Gebruik alleen de Xiaomi/Aqara PIR sensoren en die werken uitstekend in combinatie met Zigbee2mqtt. Je kunt zelfs de occupancy_timeout zetten waarmee je voorkomt dat hij iedere minuut aan en uit gaat. Dat is niet altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
Reinder83 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:46:
[...]

Ja, ik heb er al een ticket over geopend bij toonlibapi, blijkbaar geeft de ToonAPI andere results terug
https://github.com/costastf/toonapilib/issues/37
Probleem is met de installatie van 0.94.1 opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
ricardogn schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Probleem is met de installatie van 0.94.1 opgelost.
Ik denk dat toeval is, bij mij deed hij het ook weer na een upgrade naar 0.94.1. het probleem is dat de API van Toon soms niet de states meestuurt, en soms wel. Ik heb een pull request geopent om een extra API call te doen naar de toon API, dus dan zou het altijd moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben ook begonnen met Home Assistant. Het orginele plan was om mijn mobiele airco "slim" te maken, maar met behulp van LIRC en een ir-ledje en receiver die ik nog had liggen was dat zo gepiept.
Omdat het remote bedienen via de commandline (irsend) niet zo handig is, en ik toch al wel eens met home assistant aan de gang wilde gaan, ben ik daar dus mee begonnen met het idee dat als gui te gebruiken voor de bediening. Automation wil ik ook nog gaan doen, maar dat komt later.
Inmiddels heb ik e.e.a een beetje door, en heb nu in hass mijn milight lampen, temperatuur sensor, slimme meter, een lichtsensor, en mijn airco (sort of) werkend.
De airco kan ik aan en uit zetten met een switch via command line:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
  - platform: command_line
    switches:
      airco:
        command_on: "irsend SEND_ONCE airco power"
        command_off: "irsend SEND_ONCE airco power"
        value_template: '{{ value == "1" }}'
        friendly_name: "Airco"

Alleen nu zit ik met het volgende: ik heb ook command lines om de temperatuur up of down te zetten, de fanspeed te wijzigen en de mode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
homeassistant@raspberrypi:~/.homeassistant $ irsend LIST airco ""

0000000000000001 power
0000000000000002 up
0000000000000003 down
0000000000000004 speed
0000000000000005 mode

Maar ik kom er niet uit hoe ik knoppen kan defineren in de gui, die dit uitvoeren.

ik heb wel het volgende geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
shell_command:
   airco_up: "irsend SEND_ONCE airco up"
   airco_down: "irsend SEND_ONCE airco down"
   airco_mode: "irsend SEND_ONCE airco mode"
   airco_speed: "irsend SEND_ONCE airco speed"

group:
 airco_control:
    name: Airco Control
    entities:
      - switch.airco
      - shell_command.airco_up
      - shell_command.airco_down
      - shell_command.airco_mode
      - shell_command.airco_speed

maar daar kan ik nog niets van toevoegen in de gui (de group wel, maar daar zie ik dan alleen de switch.airco van)

Wat mis ik ? Is het wel mogelijk om buttons te maken in de gui voor een one-time actie ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Wat mis ik ? Is het wel mogelijk om buttons te maken in de gui voor een one-time actie ?
De definities van de shell_commands genereren een service in de vorm: shell_command.#NAAM (in jouw geval bijvoorbeeld 'shell_command.arico_up', check dit even in de entities registry).

Waarschijnlijk zijn hier betere optie voor te bedenken maar uit m'n hoofd een idee: om deze service (en daarmee het gekoppelde achterliggende shell command) grafisch aan te sturen kun je bijv. een 'entity button card' gebruiken in Lovelace. Naar eigen wens in te stellen natuurlijk maar bijv. als tap-action kun je dan call-service gebruiken, en dan selecteer je de gewenst service. Als entity kan je de switch.airco gebruiken (als grafische opvulling, er wordt geen koppeling gemaakt) of een dummy switch.

edit:
Wellicht is de 'mooiste' manier een script schrijven om de gewenste service uit te voeren, of voor iedere service een los script. Een script vormt namelijk een entity en die kan je eenvoudig grafisch weergeven en aansturen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bojan023 op 09-06-2019 19:34 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
u_nix_we_all schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:04:
Ik ben ook begonnen met Home Assistant. Het orginele plan was om mijn mobiele airco "slim" te maken, maar met behulp van LIRC en een ir-ledje en receiver die ik nog had liggen was dat zo gepiept.
Omdat het remote bedienen via de commandline (irsend) niet zo handig is, en ik toch al wel eens met home assistant aan de gang wilde gaan, ben ik daar dus mee begonnen met het idee dat als gui te gebruiken voor de bediening. Automation wil ik ook nog gaan doen, maar dat komt later.
Inmiddels heb ik e.e.a een beetje door, en heb nu in hass mijn milight lampen, temperatuur sensor, slimme meter, een lichtsensor, en mijn airco (sort of) werkend.
De airco kan ik aan en uit zetten met een switch via command line:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
  - platform: command_line
    switches:
      airco:
        command_on: "irsend SEND_ONCE airco power"
        command_off: "irsend SEND_ONCE airco power"
        value_template: '{{ value == "1" }}'
        friendly_name: "Airco"

Alleen nu zit ik met het volgende: ik heb ook command lines om de temperatuur up of down te zetten, de fanspeed te wijzigen en de mode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
homeassistant@raspberrypi:~/.homeassistant $ irsend LIST airco ""

0000000000000001 power
0000000000000002 up
0000000000000003 down
0000000000000004 speed
0000000000000005 mode

Maar ik kom er niet uit hoe ik knoppen kan defineren in de gui, die dit uitvoeren.

ik heb wel het volgende geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
shell_command:
   airco_up: "irsend SEND_ONCE airco up"
   airco_down: "irsend SEND_ONCE airco down"
   airco_mode: "irsend SEND_ONCE airco mode"
   airco_speed: "irsend SEND_ONCE airco speed"

group:
 airco_control:
    name: Airco Control
    entities:
      - switch.airco
      - shell_command.airco_up
      - shell_command.airco_down
      - shell_command.airco_mode
      - shell_command.airco_speed

maar daar kan ik nog niets van toevoegen in de gui (de group wel, maar daar zie ik dan alleen de switch.airco van)

Is Broadlink niet wat voor je? Ik gebruik dit en werkt eigenlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:06:
[...]

Is Broadlink niet wat voor je? Ik gebruik dit en werkt eigenlijk prima.
Heb ik naar gekeken, maar ik weet niet of die ook werkt zonder via hun cloud te werken, want dat wil ik niet. Bovendien vind ik het wel leuk om de hardware-kant zelf te knutselen.

Nu ff F1 afkijken en dan verder kijken of die knoppen gaan lukken :)

@Bojan023 Thanks, de tap-action werkt met call-service naar het script, dus ik heb nu in ieder geval knoppen !

[ Voor 11% gewijzigd door u_nix_we_all op 09-06-2019 22:39 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Ik ondervind problemen met de Bluetooth tracker voor m’n iPhone 8. Ik merk dat HA (Draait op een pi 3b+) regelmatig mijn telefoon als offline ziet. De iPhone 6 van mijn vrouw daarentegen is wel stabiel en blijft wel beschikbaar.

Het vreemde is echter dat ik dit probleem niet ondervind met Domoticz. Daar werkt de Bluetooth detectie wel gewoon en is mijn telefoon continue aanwezig.

Heeft er iemand tips, hoe ik dit stabiel kan krijgen? Ben bezig met wat automations, maar hangt wel af van wanneer ik en/of mijn vrouw thuis is. Als het niet stabiel is, kan ik er ook niet op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Lifelogger schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:00:
Ik ondervind problemen met de Bluetooth tracker voor m’n iPhone 8. Ik merk dat HA (Draait op een pi 3b+) regelmatig mijn telefoon als offline ziet. De iPhone 6 van mijn vrouw daarentegen is wel stabiel en blijft wel beschikbaar.

Het vreemde is echter dat ik dit probleem niet ondervind met Domoticz. Daar werkt de Bluetooth detectie wel gewoon en is mijn telefoon continue aanwezig.

Heeft er iemand tips, hoe ik dit stabiel kan krijgen? Ben bezig met wat automations, maar hangt wel af van wanneer ik en/of mijn vrouw thuis is. Als het niet stabiel is, kan ik er ook niet op vertrouwen.
Heb je jouw telefoon wel eens gepaired met een bluetooth device? Autoradio, speaker... iets?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:08
Ik heb afgelopen week Home Assistant geïnstalleerd en ik stuur met MQTT mijn meterstanden en een DHT11 sensor naar Home Assistant toe. Ik zie alleen dat deze alleen update als ik naar de webpagina zelf kijk. Is er in Home Assistant een optie om dit automatisch elke minuut o.i.d. weg te schrijven in de database? Of moet ik een cronjob gaan schrijven?

De config voor een sensor ziet er nu bijvoorbeeld zo uit:
code:
1
2
3
4
5
    state_topic: "home/sensor1/status/dht11"
    name: "Temperature"
    unit_of_measurement : 'C'
    value_template: "{{ value_json.temperature }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
tdw schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:37:
[...]

Heb je jouw telefoon wel eens gepaired met een bluetooth device? Autoradio, speaker... iets?
Ja, hij zit op m'n carkit van de auto. Gaat prima. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 19:09
heintjeput schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:11:
Ik heb afgelopen week Home Assistant geïnstalleerd en ik stuur met MQTT mijn meterstanden en een DHT11 sensor naar Home Assistant toe. Ik zie alleen dat deze alleen update als ik naar de webpagina zelf kijk. Is er in Home Assistant een optie om dit automatisch elke minuut o.i.d. weg te schrijven in de database? Of moet ik een cronjob gaan schrijven?

De config voor een sensor ziet er nu bijvoorbeeld zo uit:
code:
1
2
3
4
5
    state_topic: "home/sensor1/status/dht11"
    name: "Temperature"
    unit_of_measurement : 'C'
    value_template: "{{ value_json.temperature }}"
Je kunt de Recorder gebruiken om expliciet aan te geven dat je deze data wil bewaren.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Verkeerde locatie gepost.

[ Voor 93% gewijzigd door Lifelogger op 10-06-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Lifelogger schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:12:
[...]

Ja, hij zit op m'n carkit van de auto. Gaat prima. :-)
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van je huis / locatie van je Pi / locatie van de telefoons. Gebeurt het bijvoorbeeld ook als je je telefoon een dag "onder" de pi legt?

Ik ben niet bekend met Domoticz, maar wellicht dat zij een andere manier van "time outs" hanteren

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 12:10
Vraagje

Alles aan het overzetten van de Xiaomi hub naar de zigbee2mqtt stick.
Loopt goed, op 1 ding na.

Mijn aqara window/door sensoren worden in de hub geschakeld via het on/off state.
In Zigbee2mqtt log zie ik dat ze van false (open) naar true (dicht) gaan. Hoe zet ik dat weg in mijn automations als mijn eerdere stukje tekst als volgt ging

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: If the window is open turn off the radiator
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d000xxxxxc2
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    service: climate.set_operation_mode
    entity_id: climate.livingroom
    data:
      operation_mode: 'Off'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

maartend schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:35:
Vraagje

Alles aan het overzetten van de Xiaomi hub naar de zigbee2mqtt stick.
Loopt goed, op 1 ding na.

Mijn aqara window/door sensoren worden in de hub geschakeld via het on/off state.
In Zigbee2mqtt log zie ik dat ze van false (open) naar true (dicht) gaan. Hoe zet ik dat weg in mijn automations als mijn eerdere stukje tekst als volgt ging

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- alias: If the window is open turn off the radiator
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d000xxxxxc2
  action:
    service: climate.set_operation_mode
    entity_id: climate.livingroom
    data:
      operation_mode: 'Off'
from: 'true'
to: 'false'
?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
tdw schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:38:
[...]

from: 'true'
to: 'false'
?
Dit gaat ik proberen. Ik had ze zonder die haakjes, juist omdat ik dacht dat het gewoon een status is.

oke, krijg iig al geen foutmelding meer.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 10-06-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
tdw schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:34:
[...]

Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van je huis / locatie van je Pi / locatie van de telefoons. Gebeurt het bijvoorbeeld ook als je je telefoon een dag "onder" de pi legt?

Ik ben niet bekend met Domoticz, maar wellicht dat zij een andere manier van "time outs" hanteren
Ik had het zelfs een half uur nadat ik heb bij de pi had liggen. Het gekke is ook dat het alleen met HA gebeurt en alleen mijn telefoon. Bij de telefoon van mijn vrouw gebeurt het niet. Het gebeurt ook niet bij Domoticz (Pi 3 met ingebouwde bluetooth) met beidde telefoons. Het is echt de combinatie van mijn telefoon met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Lifelogger schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:07:
[...]

Ik had het zelfs een half uur nadat ik heb bij de pi had liggen. Het gekke is ook dat het alleen met HA gebeurt en alleen mijn telefoon. Bij de telefoon van mijn vrouw gebeurt het niet. Het gebeurt ook niet bij Domoticz (Pi 3 met ingebouwde bluetooth) met beidde telefoons. Het is echt de combinatie van mijn telefoon met HA.
Heel vreemd, kan het niet verklaren. Bij mij (6s) werkt het namelijk erg stabiel. Enige wat ik nog heb gevonden is iemand die een log file van >2 GB had.. Wellicht dat dat het is?

[ Voor 8% gewijzigd door tdw op 10-06-2019 18:38 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lifelogger schreef op maandag 10 juni 2019 @ 15:00:

Opzich wel wat minder relevant voor je exacte vraag, maar misschien toch interessant: Als je een Google (mesh) router hebt kun je daar middels IFTTT laten doorgeven wanneer apparaten verbinden of weggaan. Dit werkt vlekkeloos om te bepalen of mijn iPhone 8 thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Fraggar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:38:
[...]

Opzich wel wat minder relevant voor je exacte vraag, maar misschien toch interessant: Als je een Google (mesh) router hebt kun je daar middels IFTTT laten doorgeven wanneer apparaten verbinden of weggaan. Dit werkt vlekkeloos om te bepalen of mijn iPhone 8 thuis is.
Interessant, ik dacht dat iPhones bij inactiviteit de WiFi uitschakelen om batterij te besparen?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
tdw schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:38:
[...]

Heel vreemd, kan het niet verklaren. Bij mij (6s) werkt het namelijk erg stabiel. Enige wat ik nog heb gevonden is iemand die een log file van >2 GB had.. Wellicht dat dat het is?
Het gebeurt ook niet met een iPhone 6. Dat is het gekke ervan. Die is wel stabiel met HA. Snap het ook niet. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Fraggar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:38:
[...]

Heb je dan geen probleem met het uitomatisch uitschakelen van WiFi in het kader van batterij besparing, wat iOS doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:14
Iemand hier ervaring met MQTT Light? Ik probeer mijn Zwave devices uit HA direct te halen en via ZwaveToMqtt te laten werken. De Zwave implementatie in HA is zo enorm ruk. Ik ben regelmatig devices kwijt. Na een reboot van de host is het altijd weer gekut om het werkend te maken. Vaak ziet hij dan geen enkel zwave device, etc etc. Bak frustratie alom. Ik heb een tijdje getest met ZwaveToMqtt en dat lijkt wel goed te werken.

Ik heb eerst de simpele devices gedaan. De switches, lekker makkelijk on/off en klaar. Hiervoor heb ik de MQTT Switces gebruikt. Dat werkt mooi en snel. Daarna ben ik alle dimmers gaan doen. Ik heb in huis 20 Fibaro Dimmer 2 devices, dus cruciaal dat ik die werkend krijg. Ik heb deze help pagina van HA gebruikt voor de MQTT lights:
https://www.home-assistant.io/components/light.mqtt/

Nu loop ik tegen twee problemen aan.

1)
-Het mqtt light component vereist een command_topic maar het Fibaro device heeft geen switch entity. Ik kan de dimmer aansturen met de Level entity. Voor de tussentijd heb ik bij de config maar een enity / command opgegeven die niet bestaat maar dat geeft problemen. In de Dev-State kan ik nu wel via de slider het Level uitsturen en dat werkt goed. Alleen de Switch knop die HA toont werkt niet, want achter het gebruikte command topic zit niets.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/zwavetomqtt_1.png

2
Als ik de slider gebruikt heeft de dimmer ook iets vreemd. De meeste tussenstappen lijken te werken. 50% toont status ON en oranje Lampje. 100% is ook status ON en een geel Lampje, maar zet ik hem naar 0% dan is de status ook ON en ook een geel lampje. Als ik in de Log van MQTT kijk zie ik zelfs dat HA dan een ON stuurt naar het Command topic en een 0 naar het level topic. Dat is toch vreemd. Hierdoor is de lamp wel daadwerkelijk uit, maar toont HA een status ON.
Zie: [Video: http://ordelman.org/zwavetomqtt_2.mov]

Mijn configuratie van de MQTT Light ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
    name: "zwave2mqtt_fibaro_dimmer2_keukentafel_Level"
    command_topic: "zwave2mqtt/fibaro_dimmer2_keukentafel/switch"
    brightness_state_topic: "zwave2mqtt/fibaro_dimmer2_keukentafel/Level"
    brightness_command_topic: "zwave2mqtt/fibaro_dimmer2_keukentafel/Level/set"
#    on_command_type: 'brightness'
    brightness_scale: 100
#    retain: true

Ik heb ook geprobeerd om de regel van brightness_scale aan te zetten, maar dat lijkt niets te doen.

Iemand enig idee hoe ik mijn dimmers werkend krijg?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lifelogger schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:40:
[...]

Heb je dan geen probleem met het uitomatisch uitschakelen van WiFi in het kader van batterij besparing, wat iOS doet?
Nee, dit werkt vlekkeloos met mijn iPhone 8 en voorheen ook met mijn iPhone 6. Ik heb zojuist nog even in de logs gekeken voor de zekerheid.

Ik heb voorheen eens online gelezen wat ze precies doen om dit te bewerkstelligen maar kan de exacte uitleg momenteel niet meer terugvinden.

Voordat ik de Google Wifi-routers had, gebruikte ik een eigen script wat een bepaalde IP-range bleef pingen. Helaas werkte dat niet meer betrouwbaar toen ik de iPhone 6 aanschafte.

Ik combineer deze wifi-methode momenteel met een Bluetooth-sleutelhanger om zo meer beveiliging te hebben, sneller te ontdekken of ik/iemand arriveert en te kunnen ontdekken of de batterij van een van de twee op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Fraggar schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:55:
[...]

Nee, dit werkt vlekkeloos met mijn iPhone 8 en voorheen ook met mijn iPhone 6. Ik heb zojuist nog even in de logs gekeken voor de zekerheid.

Ik heb voorheen eens online gelezen wat ze precies doen om dit te bewerkstelligen maar kan de exacte uitleg momenteel niet meer terugvinden.

Voordat ik de Google Wifi-routers had, gebruikte ik een eigen script wat een bepaalde IP-range bleef pingen. Helaas werkte dat niet meer betrouwbaar toen ik de iPhone 6 aanschafte.

Ik combineer deze wifi-methode momenteel met een Bluetooth-sleutelhanger om zo meer beveiliging te hebben, sneller te ontdekken of ik/iemand arriveert en te kunnen ontdekken of de batterij van een van de twee op is.
Ok, interessant. Ik ping nu m’n telefoon op WiFi en BT. De combinatie van beidde zorgt er voor dat ik als persoon wel de hele dag als thuis gezien wordt. Dat werkt en lijkt voor alsnog ok. Al zou ik liever alleen op BT pingen. :-) Misschien tijd voor een andere telefoon. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 21:04
Ik ben ook maar eens begonnen om HA te installeren, kom van Domoticz en ik loop af en toe toch wel tegen aan aantal beperkingen aan, lang uitgesteld, maar nu ik ga verhuizen en toch alles op de schop moet leek me dit een mooi moment. Hassio heb ik draaien, Bose Sountouch, m'n samsung TV en Hue spul werkt, mqtt switches (Sonoff) werkt ook.

Nu ben ik aan de automations begonnen en daar loop ik vast. Een simpele waarbij er een pompje aan moet als X temp hoger is dan een waarde en een andere wanneer t pompje weer uit moet, dat lukt nog wel, waar ik vast loop is wanneer ik een condition mee wil geven. Ik heb de automaten uit de OP getest, maar daar verslikt ie zich al in, ik snap niet wat ik verkeerd doe. Iemand die me een zetje kan geven?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Turn on light when sun sets
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-01:00:00"
  condition:
    entity_id: group.all_devices
    state: home
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: switch.mqtt_test

Deze komt niet door de configuratiecheck. Wat ik wil bereiken: Zodra er iemand thuis is of komt en de zon gaat onder moet er een lamp aan. Wanneer ik een uur na zonsondergang pas binnen kom moet dit werken, maar wanneer ik er al zit moeten de lampen ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
@gastje01 wat zegt de check dan voor error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Invalid config for [automation]: [platform] is an invalid option for [automation]. Check: automation->condition->0->platform. (See /config/configuration.yaml, line 24). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/automation/

Ik heb alle automations een een losse automation.yaml staan waar ik op regel 24 van Configuration.yaml naar verwijs, die helpt me dus niet echt verder. Verder twijfel ik of ik 'm wel goed om doe, zowel iemand thuis als sunset zijn een voorwaarde, maar kunnen ook beiden als trigger gezien worden (ik ben al thuis en de zon gaat onder / de zon is al onder en ik kom thuis)

[ Voor 16% gewijzigd door gastje01 op 10-06-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
gastje01 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:26:
Ik ben ook maar eens begonnen om HA te installeren, kom van Domoticz en ik loop af en toe toch wel tegen aan aantal beperkingen aan, lang uitgesteld, maar nu ik ga verhuizen en toch alles op de schop moet leek me dit een mooi moment. Hassio heb ik draaien, Bose Sountouch, m'n samsung TV en Hue spul werkt, mqtt switches (Sonoff) werkt ook.

Nu ben ik aan de automations begonnen en daar loop ik vast. Een simpele waarbij er een pompje aan moet als X temp hoger is dan een waarde en een andere wanneer t pompje weer uit moet, dat lukt nog wel, waar ik vast loop is wanneer ik een condition mee wil geven. Ik heb de automaten uit de OP getest, maar daar verslikt ie zich al in, ik snap niet wat ik verkeerd doe. Iemand die me een zetje kan geven?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  condition:
  action:
misschien iets met spaties?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 - id: lampen_aan_zon
   hide_entity: True
   initial_state: 'on'
   trigger:
   condition:
     state: 'home'
   action:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
zoeperman schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:45:
[...]

misschien iets met spaties?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 - id: lampen_aan_zon
   hide_entity: True
   initial_state: 'on'
   trigger:
   condition:
     state: 'home'
   action:
Die wil ook niet. De configurator (in-browser editor) geeft ook netjes een vinkje dat de code klopt, check Configuration denkt daar echter anders over. Spaties zijn hetzelfde als andere automations die wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
regel 24 in je config is dus dit?
automation: !include automations.yaml

n.v.m.

[ Voor 10% gewijzigd door zoeperman op 10-06-2019 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
oh ik zie het al..
je moet hem zo doen :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  condition:
    condition: state
  action:

je had bij condition staan platform:
dat moet natuurlijk condition: zijn anders checkt hij een platform en dan gaat hij over de zeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
zoeperman schreef op maandag 10 juni 2019 @ 23:03:
oh ik zie het al..
je moet hem zo doen :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  condition:
    condition: state
  action:

je had bij condition staan platform:
dat moet natuurlijk condition: zijn anders checkt hij een platform en dan gaat hij over de zeik
Check! Dank je voor je hulp. Nu rest nog de vraag of dit gaat doen wat ik wil in beide situaties, maar dat gaan we vanavond vanzelf meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
gastje01 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:59:
[...]

Check! Dank je voor je hulp. Nu rest nog de vraag of dit gaat doen wat ik wil in beide situaties, maar dat gaan we vanavond vanzelf meemaken.
Lees goed de documentatie rondom conditions door, vooral de and/or constructies zijn in het begin lastig.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Voor de personen die geholpen hebben met m'n BT issue. Ik heb heb gisteren nog wat zitten spelen hiermee en uiteindelijk de param consider_home (https://www.home-assistant.io/components/device_tracker/) gebruikt en deze op 600 seconden gezet. Daarmee lijkt het probleem met m'n bluetooth ping opgelost en ziet het systeem mij wel continue als thuis aanwezig. Ook afgelopen nacht ben volgens de logs niet als afwezig gezien, waar het daarvoor meerdere keren overdag en 's nachts wel gebeurde.

[ Voor 15% gewijzigd door Lifelogger op 11-06-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat is de ervaring met de gratis Google-Assistant integratie hier? Ik zou graag custom zinnen willen inbouwen, bijvoorbeeld "Ok Google, ik ga slapen!" zodat er dan een flow getriggert kan worden. Is dat nu al mogelijk dat jullie weten?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 19-09 15:34
DennusB schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:39:
Wat is de ervaring met de gratis Google-Assistant integratie hier? Ik zou graag custom zinnen willen inbouwen, bijvoorbeeld "Ok Google, ik ga slapen!" zodat er dan een flow getriggert kan worden. Is dat nu al mogelijk dat jullie weten?
Nee volgens mij niet, maar je kunt wel bijvoorbeeld een script maken en deze triggeren met "Start [scriptnaam]". Zo heb ik "start bedtijd" als ik naar bed ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
Je kan Google Routines hiervoor gebruiken.
Dan kan je in Google Home je keyword aanmaken, en daarna aangeven wat hij moet aanpassen. Je zou een binary sensor kunnen doorgeven aan Google die je dan dus daarmee kan toggelen. In HA dan automation laten triggeren op die binary sensor.
Of alles in Google Routines doen, hij kan namelijk vrij veel.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een input_boolean "Slapen" en zeg 's avonds "Hey Google, zet slapen aan". Op basis van die virtuele schakelaar draai ik vervolgens een script etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kodess schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:03:
[...]

Je kan Google Routines hiervoor gebruiken.
Dan kan je in Google Home je keyword aanmaken, en daarna aangeven wat hij moet aanpassen. Je zou een binary sensor kunnen doorgeven aan Google die je dan dus daarmee kan toggelen. In HA dan automation laten triggeren op die binary sensor.
Of alles in Google Routines doen, hij kan namelijk vrij veel.
Routines zijn toch nog wel alleen in het Engels?
En bedoel je een binary sensor of een input boolean zoals hieronder? Het zou namelijk wel mooi zijn als een sensor kan worden doorgegeven worden aan Google Assistant, maar ik dacht dat dat nog niet kon...
Beekforel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:18:
[...]

Ik heb een input_boolean "Slapen" en zeg 's avonds "Hey Google, zet slapen aan". Op basis van die virtuele schakelaar draai ik vervolgens een script etc.
Dan kun je toch beter gewoon direct het script starten met "start [scriptnaam]?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
barrymossel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:20:
[...]

En bedoel je een binary sensor of een input boolean zoals hieronder? Het zou namelijk wel mooi zijn als een sensor kan worden doorgegeven worden aan Google Assistant, maar ik dacht dat dat nog niet kon...

[...]

Een input boolean, naamgeving zit nog niet perfect in mijn geheugen ;)
Ik weet vrij zeker dat Routines ook in het Nederlands werken.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kodess schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:23:
[...]

Ik weet vrij zeker dat Routines ook in het Nederlands werken.
Het lijkt er inderdaad op. Nu na 4 keer herstarten (nadat ik mijn telefoon op NL heb gezet) staan de routines er nog steeds... Thanks!

Aaaaaand it's gone...

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 11-06-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

barrymossel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:20:
[...]

[...]

Ik heb ook automations waarbij die input_boolean een conditie is, als ik slaap hoeven de lampen niet aan, wil ik niet dat de gordijnen ineens open gaan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Beekforel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Ik heb ook automations waarbij die input_boolean een conditie is, als ik slaap hoeven de lampen niet aan, wil ik niet dat de gordijnen ineens open gaan, etc.
Ah ok. Dus hij blijf op 'on' staan tot in de ochtend? Wat is de trigger om hem weer op 'off' te krijgen? Tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bojan023 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:34:
[...]

...
Ik heb zelf docker-compose gebruikt maar zelfs met alleen docker is het een kwestie van de container starten met de default image van homeassistant (homeassistant/home-assistant), de container laten verwijzen naar de homeassistant folder, netwerk configureren en externe services koppelen.
...
Zou je (of iemand anders) een (deel) van je docker-compose kunnen delen? Ik ben het aan het verkennen om van Hass.io op Rpi over te stappen naar docker op Synology. Ik wil dus graag zaken als Zigbee2Mqtt en DSMR-reader ook mee overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

barrymossel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:07:
[...]

Ah ok. Dus hij blijf op 'on' staan tot in de ochtend? Wat is de trigger om hem weer op 'off' te krijgen? Tijd?
Ja, op het moment dat ik slapen "aan" zet gaat er een timer van 10 uur lopen. Zodra die verlopen is gaat slapen weer uit, maar gaan bijvoorbeeld ook de gordijnen van de slaapkamer open. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvD77
  • Laatst online: 17-09 14:47
dicespark schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:01:
[...]

Zou je (of iemand anders) een (deel) van je docker-compose kunnen delen? Ik ben het aan het verkennen om van Hass.io op Rpi over te stappen naar docker op Synology. Ik wil dus graag zaken als Zigbee2Mqtt en DSMR-reader ook mee overzetten.
Dit is de mijne, ik maak gebruik van traefik proxy.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
version: '3.6'
services:
  unifi:
    container_name: unifi
    restart: unless-stopped
    image: linuxserver/unifi-controller
    volumes:
      - /home/daniel/docker/unifi:/config
    environment:
      - PGID=0
      - PUID=0
      - ES_JAVA_OPTS='-Xms2g -Xmx2g'
    ports:
      - "8080:8080"
      - "8081:8081"
      - "8443:8443"
      - "8843:8843"
      - "8880:8880"
      - "3478:3478/udp"

labels:
      - traefik.backend=unifi
      - traefik.enable=true
      - traefik.tags=frontend
      - traefik.frontend.passHostHeader=true
      - traefik.port=8443
      - traefik.protocol=https
      - traefik.frontend.rule=Host:url.domain.com
      - com.centurylinklabs.watchtower.enable=true
    networks:
      - traefik

deconz:
    image: marthoc/deconz
    container_name: deconz
    volumes:
      - /home/daniel/docker/deconz:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
    devices:
      - /dev/ttyUSB1:/dev/ttyUSB0
    ports:
      - "9080:9080"
      - "9443:9443"

environment:
      - DECONZ_WEB_PORT=9080
      - DECONZ_WS_PORT=9443
      - DEBUG_INFO=1
      - DEBUG_APS=0
      - DEBUG_ZCL=0
      - DEBUG_ZDP=0
      - DEBUG_OTAU=0
      - PGID=1000
      - PUID=1000
  mosquitto:
    image: eclipse-mosquitto
    hostname: mosquitto
    container_name: mosquitto
    ports:
      - "1883:1883"
      - "9001:9001"
    volumes:
      - /home/daniel/docker/mosquitto/config:/mosquitto/config
      - /home/daniel/docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /home/daniel/docker/mosquitto/log:/mosquitto/log
    environment:
      - MOSQUITTO_USERNAME=$MOSQUITTO_USERNAME
      - MOSQUITTO_PASSWORD=$MOSQUITTO_PASSWORD
      - PGID=1000
      - PUID=1000

hadockermon:
    container_name: ha-dockermon
    image: philhawthorne/ha-dockermon
    volumes:
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
      - /home/daniel/docker/ha-dockermon:/config
    ports:
      - "8126:8126"

influxdb:
    container_name: influxdb
    image: influxdb:latest
    volumes:
      - /home/daniel/docker/influxdb:/var/lib/influxdb
    ports:
      - "8086:8086"
      - "8083:8083"

grafana:
    container_name: grafana
    image: grafana/grafana
    depends_on:
      - "influxdb"
    volumes:
      - /home/daniel/docker/grafana:/var/lib/grafana
    ports:
      - "3000:3000"
    labels:
      - traefik.backend=graf
      - traefik.frontend.entrypoint=https
      - traefik.docker.network=traefik
      - traefik.enable=true
      - traefik.port=3000
    networks:
      - traefik
    environment:
      - GF_SECURITY_ADMIN_PASSWORD='admin'
      - PGID=1000
      - PUID=1000
      - GF_SERVER_ROOT_URL=url.domain.com

portainer:
    image: portainer/portainer
    container_name: portainer
    command: -H unix:///var/run/docker.sock
    ports:
      - "9000:9000"
    volumes:
      - /home/daniel/docker/portainer/data:/data
      - /home/daniel/docker/shared:/shared
    environment:
      - TZ=${TZ}

nodered:
    container_name: nodered
    image: nodered/node-red-docker:v8
    user: root
    volumes:
      - /home/daniel/docker/nodered:/data
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /root/.ssh:/root/.ssh:ro
    ports:
      - "1880:1880"

mysql:
    container_name: mysql
    image: linuxserver/mysql
    volumes:
      - /home/daniel/docker/mysql:/config
    ports:
      - "3306:3306"
    environment:
      - MYSQL_ROOT_PASSWORD=0
      - PGID=1000
      - PUID=1000

duckdns:
    image: linuxserver/duckdns
    container_name: duckdns
    privileged: true
    environment:
      - SUBDOMAINS=duckdns.domain.name
      - TOKEN='xxxxxxxxxxx'

homeassistant:
    container_name: home-assistant
    image: homeassistant/home-assistant:0.94.1
    depends_on:
      - "deconz"
      - "influxdb"
      - "mysql"
      - "mosquitto"
      - "unifi"
    devices:
      - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
    volumes:
      - /home/daniel/docker/home-assistant:/config
    network_mode: host
    privileged: true

traefik:
    container_name: traefik
    image: traefik
    ports:
      - 80:80
      - 443:443
    networks:
      - traefik
    volumes:
      - /home/daniel/docker/traefik/traefik.toml:/traefik.toml:ro
      - /home/daniel/docker/traefik/acme.json:/acme.json
      - /home/daniel/docker/traefik/rules:/rules:ro
      - /home/daniel/docker/traefik/.htpasswd:/.htpasswd:ro
    labels:
      - traefik.port=8087
      - traefik.enable=true
    environment:
      - PGID=1000
      - PUID=1000
  watchtower:
    container_name: watchtower
    image: svengo/watchtower:latest
    volumes:
      - /etc/timezone:/etc/timezone:ro
    command: --interval 3600 --cleanup --debug --label-enable
    environment:
      - WATCHTOWER_NOTIFICATIONS=email
      - WATCHTOWER_NOTIFICATIONS_LEVEL=info
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_FROM=$UPCMAILUSER
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_TO=$MAILTO
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_SERVER=smtp.ziggo.nl
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_SERVER_PORT=587
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_SERVER_USER=$UPCMAILUSER
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_SERVER_PASSWORD=$UPCMAILPW
    labels:
      com.centurylinklabs.watchtower.enable: "true"

netdata:
     container_name: netdata
     image: netdata/netdata
     hostname: url.domain.com
     restart: always
     ports:
       - 19999:19999
     cap_add:
       - SYS_PTRACE
     security_opt:
       - apparmor:unconfined
     volumes:
       - /proc:/host/proc:ro
       - /sys:/host/sys:ro
       - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro
     environment:
       - PGID=999

esphome:
    image: esphome/esphome
    volumes:
      - /home/daniel/docker/esphome:/config
    network_mode: host
    # devices:
    #   - /dev/ttyUSB2:/dev/ttyUSB0
networks:
  traefik:
    external: true

[ Voor 8% gewijzigd door DvD77 op 11-06-2019 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Beekforel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:15:
[...]

Ja, op het moment dat ik slapen "aan" zet gaat er een timer van 10 uur lopen. Zodra die verlopen is gaat slapen weer uit, maar gaan bijvoorbeeld ook de gordijnen van de slaapkamer open. :)
Slaap je 10 uur? Netjes. ;) Maar wat nou als je een keer laat naar bed gaat? Kun je niet beter de tijd pakken dat je normaal opstaat?
Zelf gebruik ik (doordeweeks) de wekker op m'n telefoon. Als ik die uitzet gaan er allerlei zaken aan. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen werken op basis van een lamp die elke ochtend aan gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

Ik kom er even niet meer uit, ik probeer een script te maken die een aantal notificaties stuurt naar verschillende devices. Dat gaat opzich prima, maar een onderdeel krijg ik niet fatsoenlijk werkend: de critical alerts.

Dat heeft volgens mij te maken met de opzet van het data_template stuk, want als ik het onder data gooi met vaste waardes werkt het prima. Onder het data_template stuk met diezelfde vaste waardes werkt het weer niet. Debuggen gaat vrij lastig omdat de logs vrij beperkt zijn.

Iemand enig idee hoe ik het volgende script vorm zou moeten geven zodat ik deze werkend kan krijgen? Zou aardig helpen met het opruimen van wat automation yaml.

Het gaat dus om het stuk data.data.push.sound die ik met variablen vanuit de service call wil kunnen vullen, om het allemaal een beetje generiek te houden.

Dit werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
notify_alarm:
  sequence:
    - service: notify.mobile_app_iphoney
      data:
        data:
          push:
            category: alarm
            sound:
              critical: 1
              name: "Smokedetector.wav"
              volume: "0.5"
      data_template:
        title: "{{ title }}"
    - service: gsm.sms
      data:
        target: !secret notify_phone

Dit werkt niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
notify_alarm:
  sequence:
      data_template:
        data:
          push:
            sound:
              name: "{{ sound }}"
              volume: "{{ volume | float }}"
      data:

Vereenvoudigde weergave van de call:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
    - service: script.notify_alarm
      data:
        sound: 'Smokedetector.wav'
        volume: 0.2
        title: "Rookmelder verwijderd"

-- Edit:

Inmiddels even hardcoded een log regel (_LOGGER.info('Raw data sent: %s', data)) toegevoegd in het mobile_app component, daar komt het volgende uit bij 2 verschillende calls:

code:
1
2
3
4
Met data_template parameter
Jun 11 18:54:55 ha scl[23219]: 2019-06-11 18:54:55 INFO (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.notify] Raw data sent: {'message': 'De rookmelder TEST is van zijn plek verwijderd', 'title': 'Rookmelder verwijderd', 'data': {'push': {'category': 'alarm', 'sound': {'critical': '1', 'name': 'Smokedetector.wav', 'volume': '1.0'}}}}
Met data parameter
Jun 11 18:55:00 ha scl[23219]: 2019-06-11 18:55:00 INFO (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.notify] Raw data sent: {'message': 'Er is een rook gedecteert TEST', 'title': 'BRANDMELDING - Rook gedetecteerd', 'data': OrderedDict([('push', OrderedDict([('category', 'alarm'), ('sound', OrderedDict([('critical', 1), ('volume', 1), ('name', 'Smokedetector.wav')]))]))])}

--Edit2:
Lijkt op een type casting issue. Heb hier een github issue voor aangemaakt omdat het probleem dieper lijkt te zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door KRASH op 14-06-2019 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

barrymossel schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:32:
[...]

Slaap je 10 uur? Netjes. ;) Maar wat nou als je een keer laat naar bed gaat? Kun je niet beter de tijd pakken dat je normaal opstaat?
Zelf gebruik ik (doordeweeks) de wekker op m'n telefoon. Als ik die uitzet gaan er allerlei zaken aan. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen werken op basis van een lamp die elke ochtend aan gaat...
Nee, maar ga wel graag vroeg naar bed. Dan nog even lezen of serie kijken. Als ik wakker word van de gordijnen die opengaan heb ik vrij of mij verslapen. Voor wakker worden heb ik een wake-up light, los van m'n domotica. Dit lijkt tot nu toe het beste te werken in onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Weer eens een vraag.

Ik heb de volgende automation, werkt gewoon.
Maar het betekend ook dat mijn radiator uit gaat als ik even 2 seconden mijn raam open zet om iets weg te gooien of weet ik veel waarom.
Nu wil ik er dus een timer inzetten waardoor mijn radiator pas uit gaat als mijn raam 5 minuten open staat.
Moet ik dan iets bij condition zetten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: check BK ramen open
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.0x00158d00024351ba_contact
      entity_id: binary_sensor.0x00158d000232aa6a_contact
  action:
    - service: climate.turn_off
      entity_id: climate.badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:02:
Weer eens een vraag.

Ik heb de volgende automation, werkt gewoon.
Maar het betekend ook dat mijn radiator uit gaat als ik even 2 seconden mijn raam open zet om iets weg te gooien of weet ik veel waarom.
Nu wil ik er dus een timer inzetten waardoor mijn radiator pas uit gaat als mijn raam 5 minuten open staat.
Moet ik dan iets bij condition zetten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias: check BK ramen open
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.0x00158d00024351ba_contact
      entity_id: binary_sensor.0x00158d000232aa6a_contact
  action:
    - service: climate.turn_off
      entity_id: climate.badkamer
Kan eenvoudig met een 'for' conditie: https://www.home-assistan...nditions/#state-condition of een timer https://www.home-assistant.io/components/timer/

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 11-06-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:14
GAEvakYD schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:37:
Iemand hier ervaring met MQTT Light?
Niemand? Ik zit vast en zie geen mogelijk om die Fibaro dimmers werkend te krijgen zo. Echter wil ik ook niet terug naar Zwave direct in HA.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dat dacht ik al. Maar zo geen idee hoe dat in mijn code in te bouwen. Zelfs niet met die voorbeelden.

Moet ik dan zetten
for:
minutes: 5

Maar zet hij dan niet gewoon die status op 5 minuten? Of zoiets?

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 11-06-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
foekie01 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:15:
[...]

Ik gebruik rsync. Gezien je een synology hebt kun je de synology gebruiken om jouw backups op te slaan. Dit doe ik zelf ook zo en werkt perfect. Op jouw NUC moet je een cronjob draaien die jouw data naar de synology stuurt, bijv:

code:
1
30 2 * * * rsync -av /usr/share/hassio/backup/ user@xxx.xxx.xxx.xxx:/volume1/NetBackup/jouw-backup-map
Ik ben even de weg kwijt. Als je de target user@xxx.xxx.xxx.xxx/volume1/etc doet. Dan vraagt rsync om een wachtwoord. Maar dat werkt in de cronjob niet. Hoe doe jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:20:
[...]

Dat dacht ik al. Maar zo geen idee hoe dat in mijn code in te bouwen. Zelfs niet met die voorbeelden.

Moet ik dan zetten
for:
minutes: 5

Maar zet hij dan niet gewoon die status op 5 minuten? Of zoiets?
Sorry, maar een beetje inzet en eigen initatief mag best, je zou 't zomaar eens kunnen proberen ;)
De eerste de beste pagina met Automation voorbeelden vind je al een automation met een condition voorbeeld erin: https://www.home-assistant.io/docs/automation/examples/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:25:
[...]
Sorry, maar een beetje inzet en eigen initatief mag best, je zou 't zomaar eens kunnen proberen ;)
De eerste de beste pagina met Automation voorbeelden vind je al een automation met een condition voorbeeld erin: https://www.home-assistant.io/docs/automation/examples/
Thnx. Ik zat enkel bij die for te kijken en dara kwam ik niet verder mee. Met dit zal het wel lukken, thnx

Shoot, is niet de for. Maar ik zoek wel even verder.

edit ; gelukt.

heb nu een for gebruikt.
Nu is er ook delay. Vraag me af wat het verschil is in uitvoering.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 11-06-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRASH schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:50:
Ik kom er even niet meer uit, ik probeer een script te maken die een aantal notificaties stuurt naar verschillende devices. Dat gaat opzich prima, maar een onderdeel krijg ik niet fatsoenlijk werkend: de critical alerts.

Dat heeft volgens mij te maken met de opzet van het data_template stuk, want als ik het onder data gooi met vaste waardes werkt het prima. Onder het data_template stuk met diezelfde vaste waardes werkt het weer niet. Debuggen gaat vrij lastig omdat de logs vrij beperkt zijn.

Iemand enig idee hoe ik het volgende script vorm zou moeten geven zodat ik deze werkend kan krijgen? Zou aardig helpen met het opruimen van wat automation yaml.

Het gaat dus om het stuk data.data.push.sound die ik met variablen vanuit de service call wil kunnen vullen, om het allemaal een beetje generiek te houden.

Dit werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
notify_alarm:
  sequence:
      data:
        data:
          push:
            category: alarm
            sound:
              name: "Smokedetector.wav"
              volume: "0.5"
      data_template:
      data:

Dit werkt niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
notify_alarm:
  sequence:
      data_template:
        data:
          push:
            sound:
              name: "{{ sound }}"
              volume: "{{ volume | float }}"
      data:

Vereenvoudigde weergave van de call:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  action:
    - service: script.notify_alarm
      data:
        sound: 'Smokedetector.wav'
        volume: 0.2
        title: "Rookmelder verwijderd"

-- Edit:

Inmiddels even hardcoded een log regel (_LOGGER.info('Raw data sent: %s', data)) toegevoegd in het mobile_app component, daar komt het volgende uit bij 2 verschillende calls:

code:
1
2
3
4
Met data_template parameter
Jun 11 18:54:55 ha scl[23219]: 2019-06-11 18:54:55 INFO (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.notify] Raw data sent: {'message': 'De rookmelder TEST is van zijn plek verwijderd', 'title': 'Rookmelder verwijderd', 'data': {'push': {'category': 'alarm', 'sound': {'critical': '1', 'name': 'Smokedetector.wav', 'volume': '1.0'}}}}
Met data parameter
Jun 11 18:55:00 ha scl[23219]: 2019-06-11 18:55:00 INFO (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.notify] Raw data sent: {'message': 'Er is een rook gedecteert TEST', 'title': 'BRANDMELDING - Rook gedetecteerd', 'data': OrderedDict([('push', OrderedDict([('category', 'alarm'), ('sound', OrderedDict([('critical', 1), ('volume', 1), ('name', 'Smokedetector.wav')]))]))])}

--Edit2:
Lijkt op een type casting issue. Heb hier een github issue voor aangemaakt omdat het probleem dieper lijkt te zitten. https://github.com/home-a...me-assistant/issues/24480
is dit niet in beta? wist niet dat critical alerts al in de main release zat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 18-09 22:31
dicespark schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:01:
Ik zou je willen adviseren om voor ieder component een individuele docker-compose file (in steeds aparte folders) aan te maken. Want anders ben continue een x-tal containers aan het down en up brengen wanneer je een enkele zit te configureren / debuggen.

up en down brengen gaat met de volgende commando's (terwijl je in de folder van de container zit:)
code:
1
2
docker-compose up (eventueel met -d (detached mode))
docker-compose down

shell toegang via:
code:
1
docker attach [containernaam]

een tail van de logs:
code:
1
dc logs -f -t --tail=500 (-f = follow log output)

Om je (en anderen) wat op weg te helpen, hier een setje van mijn kant:
home-assisstant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
version: "3" 
services: 
  home-assistant: 
    user: 1000:1000
    container_name: homeassistant 
    volumes: 
      - './config:/config' 
      - '/etc/localtime:/etc/localtime:ro' 
    image: homeassistant/home-assistant
    network_mode: "host"

dmsr-reader:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
version: "3.6"
services:
  dsmrdb:
    image: postgres
    container_name: dsmrdb
    volumes:
      - ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data
      - ./dsmrdb_backups:/dsmr/backups
    environment:
      - POSTGRES_USER=dsmrreader
      - POSTGRES_PASSWORD=
      - POSTGRES_DB=dsmrreader

dsmr:
    image: xirixiz/dsmr-reader-docker
    container_name: dsmr
    user: root #user:user werkt helaas niet. ook al is user toegevoegd aan group dialout (is de group die toegang heeft tot device /dev/ttyUSB0, toch krijgt hij geen toegang
    depends_on:
      - dsmrdb
    cap_add:
      - NET_ADMIN    
    links: #deze feature schijnt depricated te worden!
      - dsmrdb
    environment:
      - DB_HOST=dsmrdb
      - DSMR_USER=admin
      - DSMR_EMAIL=root@localhost
      - DSMR_PASSWORD=
      - VIRTUAL_HOST=localhost
    ports:
      - 7777:80
      - 7779:443
    devices:
      - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
    volumes:
      - ./data/dsmr-webinterface.conf:/etc/nginx/conf.d/dsmr-webinterface.conf
      - ./data/htpasswd:/etc/nginx/htpasswd

zigbee2mqtt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
services: 
  zigbee2mqtt: 
    container_name: zigbee2mqtt
    volumes: 
      - './data:/app/data' 
    image: koenkk/zigbee2mqtt:latest-dev
    devices:
      - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0

mosquitto
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
services: 
  eclipse-mosquitto: 
    ports: 
      - '1883:1883' 
      - '9001:9001' 
    container_name: mosquitto 
    volumes: 
      - './config:/mosquitto/config/' 
    image: eclipse-mosquitto

traefik
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
version: '3'

services:
  traefik:
    container_name: traefik
    image: traefik 
    command: --api
    networks: 
      - traefik
    ports:
      - "80:80" 
        #- "8080:8080" is niet meer nodig, want 8080 is al opgegeven bij de labels. wordt dus geroute via http://traefik.lan
      - 443:443
    volumes:
      - ./traefik.toml:/traefik.toml
      - ./.htpasswd:/.htpasswd:ro
      - ./acme.json:/acme.json
    labels:
      - traefik.frontend.rule=Host:traefik.lan
      - traefik.port=8080
      - traefik.enable=true

networks:
  traefik:
    external: true

deconz
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
services: 
  deconz:
    container_name: deconz
    volumes: 
      - ./data:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ
    image: marthoc/deconz
    ports:
      - 8888:8888
      - 8443:8443
    devices:
      - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0
    environment:
      - DECONZ_WEB_PORT=8888
      - DECONZ_WS_PORT=8443
      - DEBUG_INFO=1
      - DEBUG_APS=0
      - DEBUG_ZCL=0
      - DEBUG_ZDP=0
      - DEBUG_OTAU=0
      - DECONZ_DEVICE=/dev/ttyACM0

node-red
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
services: 
  node-red-docker: 
    user: 1000:1000 #docker:docker
    ports: 
      - '1880:1880' 
    container_name: nodered 
    volumes: 
      - './data:/data' 
      - '/etc/localtime:/etc/localtime:ro'
    image: 'nodered/node-red-docker:v8'
    network_mode: "host" #'helaas' moet de network_mode op host staan, voor de alexa UPnP discovery
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam

Qua bestandsstructuur ziet dat er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
docker@docker:~$ find | grep docker-compose
./traefik/docker-compose.yml
./netdata/docker-compose.yml
./dsmrreader/docker-compose.yml
./grafana/docker-compose.yml
./mosquitto/docker-compose.yml
./zabbix-agent/docker-compose.yml
./transip-dyndns/docker-compose.yml
./zigbee2mqtt/docker-compose.yml
./alertmanager/docker-compose.yml
./prometheus/docker-compose.yml
./deconz/docker-compose.yml
./nodered/docker-compose.yml
./homeassistant/docker-compose.yml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

martinvdm schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:38:
[...]

is dit niet in beta? wist niet dat critical alerts al in de main release zat
Ik gebruik inderdaad de beta (2.0) iOS app hiervoor. Het hele mobile_app component zit echter gewoon al in de stable release sinds ~0.92.

Werkt inderdaad nog niet met de notify.ios_* service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Jelte schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:20:
[...]
Ik ben even de weg kwijt. Als je de target user@xxx.xxx.xxx.xxx/volume1/etc doet. Dan vraagt rsync om een wachtwoord. Maar dat werkt in de cronjob niet. Hoe doe jij dat?
Daar heb je ssh keys voor.

-excuses voor de dubbelpost, had een edit kunnen zijn-

[ Voor 6% gewijzigd door KRASH op 11-06-2019 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kaspers schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:55:
[...]

Ik zou je willen adviseren om voor ieder component een individuele docker-compose file (in steeds aparte folders) aan te maken. Want anders ben continue een x-tal containers aan het down en up brengen wanneer je een enkele zit te configureren / debuggen.
Incorrect. Als je een container wil restarten kun je dit doen met:
docker-compose restart <container naam>

Heb je de docker-compose file aangepast kun je de nieuwe configuratie doorvoeren met een
docker-compose up

Al dan niet met -d. Docker-compose zoekt dan zelf uit welke containers veranderd zijn en opnieuw aangemaakt moeten worden. Eerst expliciet een down doen is dus niet nodig.

Het bijwerken van de containers kan dus ook eenvoudig met:
docker-compose pull
docker-compose up -d

De containers waarvan een nieuw image is gepulled worden dan automatisch opnieuw aangemaakt.

Wil je alleen een specifieke container 'uppen' kan dat ook:
docker-compose up (-d) <container naam>

Overigens ben ik wel met je eens dat het bij zo'n grote docker-compose.yml handig kan zijn om te splitsen. En het zullen ook vast niet alle containers 'hard' gerelateerd zijn aan elkaar (traefik & duckdns kun je wellicht in een file zetten als gerelateerd aan 'hosting'. Home Assistant en Zigbee2mqtt als domotica, etc). Maar elke container in een eigen docker-compose.yml is het andere uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben dit weekend ook aan het spelen gegaan met Docker en docker-compose - wel een goed idee om de bestanden te splitsen. Ik was ook Traefik steeds aan het herstarten als ik eigenlijk alleen Home Assistant wilde rebooten containers opnieuw wilde starten.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 12-06-2019 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
[...]
Je moet wel SSH key van de NUC met synology sharen om zonder wachtwoord in te loggen.
Tip: Gebruik niet de copy-paste methode, maar gebruik de functie ssh-copy-id vanuit NUC naar synology.

Handleiding SSH keys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

maartend schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:27:
[...]

Thnx. Ik zat enkel bij die for te kijken en dara kwam ik niet verder mee. Met dit zal het wel lukken, thnx

Shoot, is niet de for. Maar ik zoek wel even verder.

edit ; gelukt.

heb nu een for gebruikt.
Nu is er ook delay. Vraag me af wat het verschil is in uitvoering.
Een delay stelt de automation voor X tijd uit (start na X tijd), een for betekent "als conditie voor X tijd waar is". Zit een groot verschil tussen.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
tdw schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Een delay stelt de automation voor X tijd uit (start na X tijd), een for betekent "als conditie voor X tijd waar is". Zit een groot verschil tussen.
Ok. Dus delay gaat over de hele automation en de for is gewoon een klein dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Als de user niet bij het seriele device kan (dialout groep) dan is waarschijnlijk het uid wat bij deze usernaam hoorrt in de container (waarmee het proces draait) anders dan het uid van deze groep buiten de container.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:20
maartend schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:15:
[...]

Ok. Dus delay gaat over de hele automation en de for is gewoon een klein dingetje?
Delay pauzeert de uitvoering van een actie, zoals hieronder (voor 5 minuten)
De actie op regel 2/3 gebeurt 5 minuten eerder dan de actie vanaf regel 5.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    entity_id: input_boolean.dummy
  - delay: 5:00
  - service: input_select.select_option
    data:
      entity_id: input_select.auto_dark
      option: "Licht"
Een for triggert pas als de toestand voor de for-periode waar is:
Pas triggeren als de motion sensor 5 seconden 'off' is (geworden en gebleven)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
id: geen_beweging_overloop_zolder_uit
alias: geen_beweging_overloop_zolder_uit
trigger:
  entity_id: binary_sensor.motion_overloop_zolder
  to: 'off'
  for:
    seconds: 5
action:
  service: light.turn_off
  entity_id: light.overloop
For:
https://www.home-assistan...er/#numeric-state-trigger
Delay:
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#delay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@RudolfR Ik snap hem.

Thnx

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 12-06-2019 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 09:01
[...]
Ik heb gewoon een NFS share gemaakt op mijn synology.
Deze is gemount naar /media/Automation.

Ik laat door hassio een snapshot maken, deze kopieer ik naar mijn synology, de locale backup vewijder ik dan weer.
Ik bewaar 5 backup.
Daarnaast rsync in iedereen morgen de yaml file uit de folder config.
Dat is voor het geval ik een yaml file verkloot, kan ik snel terug

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash
# copy to synolog
cp /usr/share/hassio/backup/*.tar /media/automation/backup
# delete local backup
rm /usr/share/hassio/backup/*.tar
# delete backup older then 5 day on remote
find /media/automation/backup/*.tar -mtime +5 -exec rm {}\;
# rsync config folder yaml files
rsync -av --include '*/' --include='*.yaml'  --exclude="*" /usr/share/hassio/homeassistant/ /media/automation/homeassistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier Home-Assistant in gebruik als alarm systeem? Ben op zoek naar fysieke keypads zodat ik het alarm daarmee kan schakelen. Of hoe lossen jullie dit op?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Pagina: 1 ... 137 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.