Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:56:
Iemand hier Home-Assistant in gebruik als alarm systeem? Ben op zoek naar fysieke keypads zodat ik het alarm daarmee kan schakelen. Of hoe lossen jullie dit op?
Wellicht is HA SwitchPlate iets voor je? https://github.com/aderusha/HASwitchPlate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dat ziet er heel tof uit, maar volgens mij is dat niet passend in de EU? Ze hebben andere maten in amerika toch?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:07:
[...]

Dat ziet er heel tof uit, maar volgens mij is dat niet passend in de EU? Ze hebben andere maten in amerika toch?
Klopt, maar er zijn wat meer 3D modellen dan je daar ziet, bijvoorbeeld voor opbouw: https://github.com/aderus...aster/3D_Printable_Models
Daarnaast worden hier https://community.home-as...-switch-replacement/25464 ook regelmatig alternatieve modellen gedeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door JBS op 13-06-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier Home-Assistant in gebruik als alarm systeem? Ben op zoek naar fysieke keypads zodat ik het alarm daarmee kan schakelen. Of hoe lossen jullie dit op?
Beetje knutselen. Zijn meerdere opties denk ik. Kwam laatst deze tegen :
https://www.hackster.io/c...for-home-assistant-ac1813

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
@DennusB Ik heb gewoon een tablet hangen met full kiosk browser.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:30
Squinck schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:16:
[...]
Oké, en hier is niets aan te doen? Ik denk niet dat het exact 10 seconden is hoor. Vaak lijkt het alsof het de eerste keer wat langer duurt en als de schakelaar dan een keer aan of uit is gegaan het vervolgens makkelijker gevonden kan worden.
Een late reactie, maar ik heb een script welke de OZW_Log.txt scant (tail -F) als er een timeout/error op een status poll isen dan wordt een "zwave.refresh_node_value" via de HA API afgevuurd om de status te verversen.
Dit voorkomt tenminste een mismatch tussen de echte status en HA ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41
Ik heb het alarm gebaseerd op locatie wat zodoende automatisch aan / uit gaat. In HA heb ik de switches in de GUI zitten van de sirenes. Hiermee kan ik heel snel het alarm uitschakelen, mocht het toch af gaan.

Het mooie van dit systeem is dat indien een raam al open is, het alarm niet af gaat. Alleen als de raam wordt gesloten en weer geopend. Vooral in de zomer, als je bijv. later dan normaal nog een raam open hebt is het ideaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Omdat ik soms wat handige debug logs wil hebben vanaf Home-Assistant/Node-Red heb ik zelf een custom_component gemaakt. Loggen in de Home-Assistant log is niet fijn want dat staat al vol met dingen van Home-Assistant zelf. Dus mijn component leunt op CloudWatch Logs van AWS en je kan dus zelf, custom log messages droppen naar CloudWatch.
Vinden mensen dit interessant? Dan kan ik hem eventueel online zetten :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:08
Ik probeer middels Home assistant op mijn Synology via docker een bluetooth apparaat aan te sturen (switchbot). Kan home assistant overweg met externe bluetooth dongle en zoja welke heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zo te zien moet je voor het werken van HA's mobiele applicatie's locatiefunctie een directe verbinding met HA hebben, en voor Owntracks geldt dit ook toch? Neem aan dat je dat met SSL moet oplossen. VPN werkt natuurlijk ook. Maar zijn er ook alternatieven die het wel (direct) naar HA kunnen sturen zonder tussenkomst van privacy graaiende partijen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Mijn nieuwste project compatible met Home Assistant is eindelijk af! Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om alles gereed te krijgen (bordje, web paginas, videos, tutorials, etc.) maar mijn DIY digitale LED controller is beschikbaar!

Mocht je geïnteresseerd zijn om digitale LED strip (ws2812b, sk6812, etc.) aan te sturen via Home Assistant kan deze controller het wellicht een stukje makkelijker maken voor je om er mee te beginnen. Je moet hem zelf in elkaar solderen maar het bordje is zo gemaakt dat dat heel simpel is!

Ook staat er op mijn website een tutorial met voorbeeldcode voor ESPhome om gemakkelijk de LED strip in Home Assistant te kunnen gebruiken voor enkele kleuren of leuke effecten!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Koppensneller

winterrrrrr

Saturnus schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:24:
Zo te zien moet je voor het werken van HA's mobiele applicatie's locatiefunctie een directe verbinding met HA hebben, en voor Owntracks geldt dit ook toch? Neem aan dat je dat met SSL moet oplossen. VPN werkt natuurlijk ook. Maar zijn er ook alternatieven die het wel (direct) naar HA kunnen sturen zonder tussenkomst van privacy graaiende partijen?
Wat bedoel je precies? Er zijn een aantal mogelijkheden, maar je zult een van de volgende dingen nodig hebben:

- een (privacygraaiende) cloudpartij waar jij je locatie mee deelt die HA daar weer uitleest.
- een verbinding met HA zodat je je locatie direct aan HA kunt doorgeven.

De laatste heeft mijn voorkeur (ik gebruik OwnTracks) en het opzetten van SSL is niet zo ingewikkeld (zeker niet met hass.io).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14
Hmmbob schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:55:
Ik ben dit weekend ook aan het spelen gegaan met Docker en docker-compose - wel een goed idee om de bestanden te splitsen. Ik was ook Traefik steeds aan het herstarten als ik eigenlijk alleen Home Assistant wilde rebooten containers opnieuw wilde starten.
Ik heb een aantal groepen:
Traefik & andere server management dingen
Homeassistant
Media
Camera

Als je de configuratie van een enkele container binnen een compose verandert hoeft je alleen docker-compose up -d te doen. Docker compose herkent de verandereing en herstart alleen die container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Koppensneller schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 18:06:
[...]

Wat bedoel je precies? Er zijn een aantal mogelijkheden, maar je zult een van de volgende dingen nodig hebben:

- een (privacygraaiende) cloudpartij waar jij je locatie mee deelt die HA daar weer uitleest.
- een verbinding met HA zodat je je locatie direct aan HA kunt doorgeven.

De laatste heeft mijn voorkeur (ik gebruik OwnTracks) en het opzetten van SSL is niet zo ingewikkeld (zeker niet met hass.io).
Precies, dat bedoelde ik. Zal over een paar weken naar SSL kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Domme ik wegens een paar aanpassingen had ik de verbinding met Google Home en Home Assistant uit de Google Home app gegooit.

Nu wil ik weer opnieuw koppelen helaas zonder succes, dus een volledig nieuw project aangemaakt en helaas nog steeds zonder succes.......

Iemand een idee?

Ik kan netjes mijn apparaat vinden onder instellen en werkt met google daar wil ik de nieuwe service toevoegen: [test] Test en daarna krijg ik netjes het Home Assistant login scherm waar ik inlog met mijn account en daarna krijg ik de volgende foutmelding:

"401. That’s an error.

Your client doees not have permission to the requested URL /services/auth/handoffs/auth/complete?state=Col…
That’s all we know.
"

Nevermind opgelost, schijnbaar iets met caching op iPhone met Safari en nu kon ik netjes verbinden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Imperial Guard op 15-06-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quindor schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 17:43:
Mijn nieuwste project compatible met Home Assistant is eindelijk af! Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om alles gereed te krijgen (bordje, web paginas, videos, tutorials, etc.) maar mijn DIY digitale LED controller is beschikbaar!

Mocht je geïnteresseerd zijn om digitale LED strip (ws2812b, sk6812, etc.) aan te sturen via Home Assistant kan deze controller het wellicht een stukje makkelijker maken voor je om er mee te beginnen. Je moet hem zelf in elkaar solderen maar het bordje is zo gemaakt dat dat heel simpel is!

Ook staat er op mijn website een tutorial met voorbeeldcode voor ESPhome om gemakkelijk de LED strip in Home Assistant te kunnen gebruiken voor enkele kleuren of leuke effecten
[YouTube: QuinLED: QuinLED-Dig-Uno is here! (DIY ARGB Controller)]
Top project. Zat zelf te kijken naar een ws2813. Liefst wel 12v denk ik over een lengte van 4 á 5 meter. Dit werkt rechtsteeks in HA dus? Via esphome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

martinvdm schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:33:
[...]

Top project. Zat zelf te kijken naar een ws2813. Liefst wel 12v denk ik over een lengte van 4 á 5 meter. Dit werkt rechtsteeks in HA dus? Via esphome
Thnx! Met 12v strip heb je inderdaad minder power invoed punten nodig. Naar eigen testen moet je voor 5v 60LEDs/m van 5m stroom aan het begin, het midden en het eind invoeden. Voor een 12v 5M 60LEDs/m ws2815 strip was het midden niet meer nodig en was aan beide kanten genoeg. Ik heb ws2813 nooit getest maar volgens mij is ws2815 daar een opvolger van, deze die ik getest heb staan op deze pagina.

Verder kun je inderdaad ESPhome gebruiken. Zoals in de video laat zien is dat prima als je een enkele kleur wilt selecteren of "simpele" effecten wilt gebruiken. Ik zeg simpele omdat de ingebouwde effecten makkelijk te doen zijn maar als je meer dan dat wilt wordt het wat complexer. Daar zijn ze echter wel mee bezig!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quindor schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:40:
[...]

Thnx! Met 12v strip heb je inderdaad minder power invoed punten nodig. Naar eigen testen moet je voor 5v 60LEDs/m van 5m stroom aan het begin, het midden en het eind invoeden. Voor een 12v 5M 60LEDs/m ws2815 strip was het midden niet meer nodig en was aan beide kanten genoeg. Ik heb ws2813 nooit getest maar volgens mij is ws2815 daar een opvolger van, deze die ik getest heb staan op deze pagina.

Verder kun je inderdaad ESPhome gebruiken. Zoals in de video laat zien is dat prima als je een enkele kleur wilt selecteren of "simpele" effecten wilt gebruiken. Ik zeg simpele omdat de ingebouwde effecten makkelijk te doen zijn maar als je meer dan dat wilt wordt het wat complexer. Daar zijn ze echter wel mee bezig!
Thanks. Ja ik wil eigenlijk wel via Home assistant aansturen. Ook de effecten, dus esphome is een mogelijkheid. Wil 4 tot 5 meter led strip met 12v aansturen maar heb maar 1 powerinput, namelijk aan het begin van de strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
martinvdm schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:40:
[...]

Thanks. Ja ik wil eigenlijk wel via Home assistant aansturen. Ook de effecten, dus esphome is een mogelijkheid. Wil 4 tot 5 meter led strip met 12v aansturen maar heb maar 1 powerinput, namelijk aan het begin van de strip.
Vier tot vijf meter is erg veel met maar één stroomaansluiting. Ik heb een Hyperion setup achter mijn 55" TV (bijna 4 meter omtrek) op 12V.
Deze had ik eerst met maar één stroomaansluiting aangesloten. Alles werkte gewoon maar de witte LED gaf een steeds meer merkbare gele waas des te verder het af ging van de stroomaansluiting.

Dus, ja; het werkt.. maar met zichtbaar onderpowered resultaat.

[ Voor 17% gewijzigd door renedis op 17-06-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

renedis schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:05:
[...]

Vier tot vijf meter is erg veel met maar één stroomaansluiting. Ik heb een Hyperion setup achter mijn 55" TV (bijna 4 meter omtrek) op 12V.
Deze had ik eerst met maar één stroomaansluiting aangesloten. Alles werkte gewoon maar de witte LED gaf een steeds meer merkbare gele waas des te verder het af ging van de stroomaansluiting.

Dus, ja; het werkt.. maar met zichtbaar onderpowered resultaat.
Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je ze niet op wit zet, of niet op 100% brightness, of een combinatie van die twee ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
tdw schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:09:
[...]

Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je ze niet op wit zet, of niet op 100% brightness, of een combinatie van die twee ;)
Really? Je kan er ook voor kiezen om ze niet aan te zetten, dan maakt het ook niet meer uit ;)

Geen wit gebruiken is geen geldig argument. De rode LED trekt over het algemeen 10 tot 15% meer stroom dan bijvoorbeeld een blauwe of groene LED.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/83Y3bxFBcu9kJdW8Hh4SxKt0/full.png

Als je een LED strip gaat plaatsen bereken je de hoeveelheid lumen/LEDs die je nodig hebt. Op basis daar van bereken je dan weer het maximale stroomverbruik van het aantal LEDs dat je hebt + 20%. Vervolgens koop je een voeding welke daar op afgesteld is.

Je gaat niet op +-50% brightness draaien omdat je stroom te kort komt, dan heb je het verkeerd aangepakt. IMO je zet een lamp/LED strip 50% brightness omdat je op dat moment een bepaalde sfeer wilt creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

renedis schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:19:
[...]

Really? Je kan er ook voor kiezen om ze niet aan te zetten, dan maakt het ook niet meer uit ;)

Geen wit gebruiken is geen geldig argument.

[...]

Je gaat niet op +-50% brightness draaien omdat je stroom te kort komt, dan heb je het verkeerd aangepakt. IMO je zet een lamp/LED strip 50% brightness omdat je op dat moment een bepaalde sfeer wilt creeren.
Goed verhaal, maar als je vantevoren weet dat je geen wit gaat gebruiken en/of je weet dat 100% brightness van 1 kleur alsnog te fel voor je is, kun je prima wegkomen met minder stroom injecteren. Alles is afhankelijk van het te voorspellen gebruik, niet van pieksituaties.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
tdw schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Goed verhaal, maar als je vantevoren weet dat je geen wit gaat gebruiken en/of je weet dat 100% brightness van 1 kleur alsnog te fel voor je is, kun je prima wegkomen met minder stroom injecteren. Alles is afhankelijk van het te voorspellen gebruik, niet van pieksituaties.
Je kan er mee weg komen, alleen je wilt er niet meer wegkomen i.v.m. o.a. brandgevaar naar mijn mening. Om dan nog maar niet te spreken over coilwines en andere geluiden van je voeding. Je moet juist wel afstellen op pieksituaties. Maar we dwalen af, dit is het Home Assistant topic, niet het Ervaringen met LED-verlichting - deel III topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renedis ben het met je eens. Ik wil van te voren goed weten en berekenen om een goed product te kunnen gebruiken. Om on-topic te blijven. Ik wil het dus aansturen primair via HA. Welke controleren gebruiken jullie hiervoor, welke dus een integratie met HA heeft? Er zijn diverse mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Ik heb een Xiaomi multisensor die oa de temperatuur meet. Deze las ik eerst uit met Zigbee2mqtt en nu met Deconz. Maar beide heb ik een probleempje met de historie grafiek (is daar een term voor?) in de frontend . lovelace.
Deze laat zien dat het heel de tijd 21.5 graden. Maar dat is niet het geval.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fwqjNEm.png

Weet iemand wat ik daaraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
Niet toevallig een uur geleden HA opnieuw gestart? En/of geen recorder en history component ingeschakeld?

Hier geen problemen met dat type sensoren i.c.m. Deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41
@Kitser bij mij was de DB corrupt. Die verwijderd en op nieuw aan laten maken en alle historie werkte weer.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kitser schreef op maandag 17 juni 2019 @ 23:12:
Ik heb een Xiaomi multisensor die oa de temperatuur meet. Deze las ik eerst uit met Zigbee2mqtt en nu met Deconz. Maar beide heb ik een probleempje met de historie grafiek (is daar een term voor?) in de frontend . lovelace.
Deze laat zien dat het heel de tijd 21.5 graden. Maar dat is niet het geval.
[Afbeelding]

Weet iemand wat ik daaraan kan doen?
Is deze entiteit wel opgenomen in recorder of history?

edit: oh @RudolfR zei ook al zoiets op de volgende pagina :+

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 18-06-2019 07:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Greetoz schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:23:
@Kitser bij mij was de DB corrupt. Die verwijderd en op nieuw aan laten maken en alle historie werkte weer.
Inderdaad, of er is geen ruimte meer. Dat probleem had ik laatst ook, liet dezelfde grafieken zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
@RudolfR , @Greetoz , @Hmmbob , @kepler ,

Bedankt voor het meedenken.
Database opnieuw laten aanmaken en nu ziet het er beter uit :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CwQ9uOM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
goede middag,

ik zit al een tijdje te stoeien de bedoeling is dat als mijn camera beweging zie dat ik een app krijg met daar in een snapshot het is me wel gelukt om live beeld te krijgen maar dit is niet handig mestal ben ik te laat om te kijken.

kan iemand mij helpen hoe ik een snapshot krijg.

YAML-code tussen [ code=yaml]tags[/- alias: Beweging voordeur
trigger:
- platform: state
entity_id: binary_sensor.voordeur_line_crossing
from: 'off'
to: 'on'
action:
service: notify.ios_nick_xs
data_template:
title: 'Beweging voordeur'
"Wie zou het zijn"
data:
push:
category: camera
entity_id: camera.voordeur]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Zijn er ook tweakers die een gehackte Xiami Fang/Dafang camera gebruiken i.c.m. HA ? Het gaat dan met name om de RTSP functie. Zodra ik de camera's in HA zet dan draait het voor 5 min en daarna crasht HA.

In de logs is niet echt iets te zien.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
martinvdm schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:32:
@renedis ben het met je eens. Ik wil van te voren goed weten en berekenen om een goed product te kunnen gebruiken. Om on-topic te blijven. Ik wil het dus aansturen primair via HA. Welke controleren gebruiken jullie hiervoor, welke dus een integratie met HA heeft? Er zijn diverse mogelijkheden.
Ik zelf gebruik het dus met HA icm Kodi/Hyperion plugin.

Voor een LED strip controller kan je een standaard LED controller oplossing gebruiken of iets zelf met een ESP knutselen.
Persoonlijk zou ik gewoon een Wemos D1 mini of dergelijke pakken en daar Tasmota op flashen. Wellicht dat er ook nog ESPHome op kan, dat durf ik niet te zeggen gezien ik dat niet gebruik en geen ervaring mee heb.

Edit:
Kijk hier ook eens naar: https://github.com/toblum/McLighting
Een ESP LED strip oplossing met HA/MQTT support.

[ Voor 11% gewijzigd door renedis op 18-06-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Martijn02 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Of je doet een toggle:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: Toilet door open > Toilet lamp on/off
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor
  action:
  - service: light.toggle
    data:
      entity_id: light.toilet

Idealiter wil je natuurlijk een sensor die kan zien of je deur op slot is of niet. Dan kan je de lamp aandoen als de deur open gaat, en 15 seconden na het sluiten van de deur weer uit doen (tenzij de deur op slot gaat, dan blijft de lamp aan). Kan je tevens interresante getallen gaan bijhouden over je aantal toiletbezoeken, gemiddelde tijd dat je er op zit, en hoeveel procent van de tijd je toilet bezet is. Je kan dan zelfs een lampje in je woonkamer laten aangeven dat hij bezet is (net zoals in het vliegtuig). De mogelijkheden zijn eindeloos! :*)
Toggle werkt niet want dat accepteer niet alle parameters (die niet in het voorbeeld staan), zoals dynamische helderheid op basis van tijd.
tdw schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:59:
[...]

Ligt maar net aan de rest van je systeem.

Ik gebruik een motion sensor en hoor nooit problemen. Mijn licht gaat dan ook niet aan/uit met behulp van de motion sensor, maar voor het uitgaat dimt het eerst 15 seconden naar 40%. Voldoende tijd om eventjes te zwaaien :) De reden dat dit bij mijn kan is omdat ik met Zigbee lampen van Ikea werk. Als je een aan/uit-schakeling hebt met bijv. Shelly dan kan dat al niet idd.
Dan moet je om de x minuten zwaaien?
Irritant bij een laag getal. Onnodig lang licht aan bij een hoog getal. Maar een ramp is het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
Hallo allemaal,

Ik zit er over na te denken om van Domoticz over te stappen naar Home Assistant.
Nu is wel mijn vraag, is het mogelijk om mijn P1 meter waardes van Domoticz mee te nemen naar Home Assistant? Heb deze historie het liefst mee.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Enzoz89 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:59:
goede middag,

ik zit al een tijdje te stoeien de bedoeling is dat als mijn camera beweging zie dat ik een app krijg met daar in een snapshot het is me wel gelukt om live beeld te krijgen maar dit is niet handig mestal ben ik te laat om te kijken.

kan iemand mij helpen hoe ik een snapshot krijg.

YAML-code tussen [ code=yaml]tags[/- alias: Beweging voordeur
trigger:
entity_id: binary_sensor.voordeur_line_crossing
action:
service: notify.ios_nick_xs
data_template:
title: 'Beweging voordeur'
"Wie zou het zijn"
data:
push:
entity_id: camera.voordeur]
Je code-tags kloppen niet... Maar kijk hier eens voor een mogelijke oplossing: https://www.home-assistan...tions/content_extensions/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: notify.ios_<your_device_id_here>
data:
  data:
    attachment:
      content-type: jpeg
    push:
    entity_id: camera.demo_camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Helaas is dat hem ook niet.

krijg nog steeds live beeld
barrymossel schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:05:
[...]

Je code-tags kloppen niet... Maar kijk hier eens voor een mogelijke oplossing: https://www.home-assistan...tions/content_extensions/

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
service: notify.ios_<your_device_id_here>
data:
  data:
    attachment:
      content-type: jpeg
    push:
    entity_id: camera.demo_camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
ik heb wat devices die ooit zijn toegevoegd dmv battery script of zigbee2mqtt maar die nu foutief zijn en ik niet kan verwijderen. ze bevatten het niet meer gebruikte: json_attributes

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
   jJ     $471d2b69-a6f3-4521-b2b3-ee5c2826ea79         ,homeassistant/sensor/oneplus_6_battery/state    Ü{
  "value":67,
  "entity_id": "device_tracker.oneplus_6",
  "battery": "67",
  "mqtt_config_topic": "homeassistant/sensor/oneplus_6_battery/config",
  "mqtt_state_topic": "homeassistant/sensor/oneplus_6_battery/state"
}   ôJ     $471d2b69-a6f3-4521-b2b3-ee5c2826ea79         -homeassistant/sensor/oneplus_6_battery/config   e{
  "name": "remco_OnePlus Battery",
  "state_topic": "homeassistant/sensor/oneplus_6_battery/state",
  "value_template": "{{ value_json.value | int }}",
  "unit_of_measurement": "%",
  "device_class": "battery",
  "unique_id": "oneplus_6_battery",
  "json_attributes": [
    "entity_id",
    "battery",
    "mqtt_config_topic",
    "mqtt_state_topic"
  ]
}

als ik ze uit het entiteitenregister verwijder krijg ik de melding dat ik ze via mqtt moet verwijderen.
Ik heb geprobeer met notepad mosquitto.db te editen maar dit resulteerde in een niet werkende setup.
wie heeft de oplossing voor mij>?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renedis schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 13:07:
[...]

Ik zelf gebruik het dus met HA icm Kodi/Hyperion plugin.

Voor een LED strip controller kan je een standaard LED controller oplossing gebruiken of iets zelf met een ESP knutselen.
Persoonlijk zou ik gewoon een Wemos D1 mini of dergelijke pakken en daar Tasmota op flashen. Wellicht dat er ook nog ESPHome op kan, dat durf ik niet te zeggen gezien ik dat niet gebruik en geen ervaring mee heb.

Edit:
Kijk hier ook eens naar: https://github.com/toblum/McLighting
Een ESP LED strip oplossing met HA/MQTT support.
Interessant. Een Wemos heb ik nog wel liggen. Heb je een beetje effecten ook dit je kan aansturen? Ik zat ook naar FluxLight/MagicLight te kijken. Dit integreert ook in HA, maar ook geen ervaring mee. tasmota heb ik snel geflashed, maar het moet wel functie hebben. Primair wil ik effecten vanuit HA aansturen of bijvoorbeeld een automation bouwen die obv triggers een bepaald scenario/effect start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Enzoz89 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:20:
Helaas is dat hem ook niet.

krijg nog steeds live beeld

[...]
Deze kom ik net toevallig op FB tegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
  - data:
      entity_id: camera.frontdoor
      filename: /config/www/images/frontdoor.jpg
    service: camera.snapshot
  - data:
      data:
        images:
        - /config/www/images/frontdoor.jpg
      title: Door Bell
    service: notify.gmail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Omdat ik veel slimme lampen heb, staan mijn lichtschakelaars altijd aan.
Nu zit ik er aan te denken om de lichtschakelaar te verwijderen en daarvoor in de plaats misschien een d1 mini aansluiten. En daarop een motion sensor, temperatuur sensor, etc aansluiten. En eventueel een relais zodat ik de lamp ook daarmee zou kunnen schakelen. Maar dan moet ik even kijken hoeveel ruimte ik heb.

Maar er moet nog wel een voeding komen van 220v naar 5v voor de d1 mini.
Daarvoor kwam ik dit tegen: https://www.banggood.com/...EALw_wcB&cur_warehouse=CN
Maar ik weet niet of dat veilig genoeg is om in de muur te bouwen.

Voor HA Switch Plate wordt dit gebruikt zie ik op de website van HA Switch Plate:
https://www.amazon.com/In...bc45fbf1d9&language=en_US

Die heb je bij Conrad ook:
https://www.conrad.nl/p/m...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Heef iemand van jullie ervaring met dit soort voedingen? En voor deze usecase?

[ Voor 11% gewijzigd door Kitser op 18-06-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Kitser schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:37:
Omdat ik veel slimme lampen heb, staan mijn lichtschakelaars altijd aan.
Nu zit ik er aan te denken om de lichtschakelaar te verwijderen en daarvoor in de plaats misschien een d1 mini aansluiten. En daarop een motion sensor, temperatuur sensor, etc aansluiten. En eventueel een relais zodat ik de lamp ook daarmee zou kunnen schakelen. Maar dan moet ik even kijken hoeveel ruimte ik heb.

Maar er moet nog wel een voeding komen van 220v naar 5v voor de d1 mini.
Daarvoor kwam ik dit tegen: https://www.banggood.com/...EALw_wcB&cur_warehouse=CN
Maar ik weet niet of dat veilig genoeg is om in de muur te bouwen.

Voor HA Switch Plate wordt dit gebruikt zie ik op de website van HA Switch Plate:
https://www.amazon.com/In...bc45fbf1d9&language=en_US

Die heb je bij Conrad ook:
https://www.conrad.nl/p/m...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Heef iemand van jullie ervaring met dit soort voedingen? En voor deze usecase?
Kijk even naar mijn post van een tijd geleden, dit is volgens mij precies waar je naar op zoek bent: RomeoJ in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Overigens moet ik wel zeggen dat ik dit testproject heb beëndigd, ik ga in plaats hiervan binnenkort namelijk Xiaomi doorsensors achter deze schakelaars plaatsen, de primaire reden is dat dit Zigbee "praat" met voordelen zoals grouping en binding. Nadeel is wel dat ik eens in de zoveel tijd de knoopcellen moet vervangen, maar het voordeel is dan wel weer dat het niet met het elektriciteitsgrid gekoppeld is.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Quindor weet jij ook of met jou project de digitale led gemakkelijk zelf effecten zijn toe te voegen en vervolgens via Home assistant aan te sturen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Enzoz89 @barrymossel Ik stuur camerabeelden door via het entity_picture attribute. In onderstaande code is msg.token : {{states.camera.printer_camera.attributes.entity_picture}} Ik gebruik Node-RED, dus je kunt de code niet 1 op 1 overnemen. Maar de opzet is min of meer gelijk :)
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
msg.payload = { 
    data: {
     'title':
       'Octoprint',
     'message':
       "Status van de huidige printopdracht, " + msg.payload + ' % ',
        attachment: {
          'url': 'https://hass.domein.nl' + msg.token,
          'content-type': 'jpeg',
          'hide-thumbnail': false }}}};
msg.payload.service = 'iphone_stefan';
return msg;
Op die manier hoef je geen afbeeldingen op te slaan en weg te schrijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
JustinoFTW schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 16:02:
Hallo allemaal,

Ik zit er over na te denken om van Domoticz over te stappen naar Home Assistant.
Nu is wel mijn vraag, is het mogelijk om mijn P1 meter waardes van Domoticz mee te nemen naar Home Assistant? Heb deze historie het liefst mee.
Iemand toevallig een idee?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
JustinoFTW schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:59:
[...]

Iemand toevallig een idee?
Nee, dat is niet zo maar te doen tenzij je handmatig (of een script bouwt) om van de Domoticz DB naar de HomeAssistant DB te migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 23:40
Paar weken geleden tasmota op een sonoff basic geflashd, maar helaas niet automatisch via HA kunnen discoveren. Wel werkte dit na een handmatige aanpassing in de configuration.yaml.

Nu ben ik bezig met ESPHome op een sonoff basic in HA.
- ESPHome geinstalleerd
- Config aangemaakt met naam sonoffbasic_1
- Aangepast met code vanaf esphome.io

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
esphome:
  name: sonoffbasic_1
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: "mijnwifi"
  password: "mijnwifiwachtwoord"

api:

logger:

ota:

web_server:
  port: 80

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: GPIO0
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    name: "Sonoffbasic_1 Basic Button"
    on_press:
      - switch.toggle: relay

switch:
    name: "Sonoffbasic_1 Basic Relay"
    pin: GPIO12
    id: relay

status_led:
  pin:
    number: GPIO13
    inverted: yes

- Geflashd op sonoff

Nu blinkt groene led van sonoff en reboot de sonoff elke ca. 300 sec.

Ik zie in debug log van sonoff dat deze een ip heeft en verbonden is, reageert ook op de fysieke knop met aan en uit. Ook ziet HA mijn sonoff en kan deze bediend worden.

Alleen in de HA ESPHome plugin zou de rode offline icoon ook op groen en online moeten komen, maar dit zie ik dus niet gebeuren.

Iemand een idee wat er misgaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
SpySeiko schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:13:
Paar weken geleden tasmota op een sonoff basic geflashd, maar helaas niet automatisch via HA kunnen discoveren. Wel werkte dit na een handmatige aanpassing in de configuration.yaml.

Nu ben ik bezig met ESPHome op een sonoff basic in HA.
- ESPHome geinstalleerd
- Config aangemaakt met naam sonoffbasic_1
- Aangepast met code vanaf esphome.io

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
esphome:
  name: sonoffbasic_1
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: "mijnwifi"
  password: "mijnwifiwachtwoord"

api:

logger:

ota:

web_server:
  port: 80

binary_sensor:
    pin:
      number: GPIO0
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    name: "Sonoffbasic_1 Basic Button"
    on_press:
      - switch.toggle: relay

switch:
    name: "Sonoffbasic_1 Basic Relay"
    pin: GPIO12
    id: relay

status_led:
  pin:
    number: GPIO13
    inverted: yes

- Geflashd op sonoff

Ik zie in debug log van sonoff dat deze een ip heeft en verbonden is, reageert ook op de fysieke knop met aan en uit. Ook ziet HA mijn sonoff en kan deze bediend worden.

Alleen in de HA ESPHome plugin zou de rode offline icoon ook op groen en online moeten komen, maar dit zie ik dus niet gebeuren.

geen ervaring met ESPHome en wellicht ten overvloede.. Maar heb je toen je op Tasmota draaide wel "SetOption19 1" uitgevoerd na dat je de MQTT gegevens hebt ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Ik ben inmiddels definitief overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Prachtig systeem en veel beter te configureren dan Domoticz, maar ik baal er alleen enorm van dat ik het niet echt goed aan de praat krijg op een KitKat-tablet (Samsung Galaxy Tab 3 7"). Ik heb al diverse opties geprobeerd, maar je loopt toch steeds aan tegen het feit dat HA niet samenwerkt met oudere tablets, ook niet met speciale instellingen.
Ik heb ook een oude versie van Wallpanel geprobeerd. Dat werkt een klein beetje, maar ook niet goed, want die refresht niet goed. Bovendien mist deze veel opties van de nieuwere versie.
Nu heb ik de plugin Home Panel geprobeerd, die start vlot op, maar ook deze blijft weer hangen op het laden van de HA-data.

Mijn conclusie is dus dat Home Assistant en oudere tablets niet samen gaan. En dat is echt heel erg jammer. Dat ging een stuk beter met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
renedis schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:16:
[...]

geen ervaring met ESPHome en wellicht ten overvloede.. Maar heb je toen je op Tasmota draaide wel "SetOption19 1" uitgevoerd na dat je de MQTT gegevens hebt ingevoerd?
Ja dat had ik inderdaad al geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lxz
  • Laatst online: 22:20

lxz

SpySeiko schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:13:

Ik had ongeveer dezelfde situatie en kwam er achter dat esphome (de web-interface) probeerde de devices via mDNS te vinden. Dat werkt niet in alle situaties.. Bij mij waren de oplossingen:
  1. statisch ip-adres in de config van je sonoff zetten (dan probeert de web-interface je sonoff te vinden op dat ip-adres i.p.v. via mDNS)
  2. ik draaide esphome via docker-compose. Door
    code:
    1

network_mode: "host"
    toe te voegen aan mijn docker-compose.yml werkte mDNS wel
misschien dat dit je in de richting van een oplossing helpt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@lxz @SpySeiko Door simpelweg een IP-adres toe te voegen aan de config ben je er niet. Je moet ook een extra environment variable toevoegen:
ESPHOME_DASHBOARD_USE_PING=true

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 19-06-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
lolgast schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:58:
@lxz @SpySeiko Door simpelweg een IP-adres toe te voegen aan de config ben je er niet. Je moet ook een extra environment variable toevoegen:
ESPHOME_DASHBOARD_USE_PING=true
Toevoegen in ESPHome config of ergens anders ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SpySeiko Ik zie nu dat jij de HASS.io plugin gebruikt? Dan moet je in de plugin de status_use_ping inschakelen
https://github.com/esphom...me#option-status_use_ping

Mijn commando is bedoelt om te gebruiken wanneer je je eigen ESPhome container draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpySeiko
lolgast schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:04:
@SpySeiko Ik zie nu dat jij de HASS.io plugin gebruikt? Dan moet je in de plugin de status_use_ping inschakelen
https://github.com/esphom...me#option-status_use_ping

Mijn commando is bedoelt om te gebruiken wanneer je je eigen ESPhome container draait
Thanks @lxz en @lolgast

Ik zie nu inderdaad wat de reden is op die pagina, HASSio en Sonoffs staan in verschillende subnets.

"By default the dashboard uses mDNS to check if nodes are online. This does not work across subnets unless your router supports mDNS forwarding or avahi."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
RomeoJ schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:24:
[...]

Kijk even naar mijn post van een tijd geleden, dit is volgens mij precies waar je naar op zoek bent: RomeoJ in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Overigens moet ik wel zeggen dat ik dit testproject heb beëndigd, ik ga in plaats hiervan binnenkort namelijk Xiaomi doorsensors achter deze schakelaars plaatsen, de primaire reden is dat dit Zigbee "praat" met voordelen zoals grouping en binding. Nadeel is wel dat ik eens in de zoveel tijd de knoopcellen moet vervangen, maar het voordeel is dan wel weer dat het niet met het elektriciteitsgrid gekoppeld is.
Ja, zoiets bedoel ik.
Alleen jij heb de schakelaar laten zitten waardoor er erg weinig over blijft. Ik zou dan de schakelaar eruit halen en een blindplaatje 3d printen met gaten voor de sensoren en een drukknop die een relais schakelt.

Welke voeding / convertor heb jij hiervoor gebruikt?
En wat is de reden dat je dit project beeindigd hebt? Ook vanwege de brandveiligheid?
Ik heb ook een aantal van die Xiaomi sensoren. Zijn mooie dingen. Maar zelf iets maken van zinloze lichtschakelaars lijkt me gewoon erg leuk :-)

Ik kwam dit project van @Thijsmans ook nog tegen. Thijsmans' Tweakblog: DIY domotica multisensor < €15: ™sense
Dat ziet er ook tof uit! :9~
En eigenlijk wat ik ingedachte heb maar ik wil het dan inbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
RoJan schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:28:
Ik ben inmiddels definitief overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Prachtig systeem en veel beter te configureren dan Domoticz, maar ik baal er alleen enorm van dat ik het niet echt goed aan de praat krijg op een KitKat-tablet (Samsung Galaxy Tab 3 7"). Ik heb al diverse opties geprobeerd, maar je loopt toch steeds aan tegen het feit dat HA niet samenwerkt met oudere tablets, ook niet met speciale instellingen.
Ik heb ook een oude versie van Wallpanel geprobeerd. Dat werkt een klein beetje, maar ook niet goed, want die refresht niet goed. Bovendien mist deze veel opties van de nieuwere versie.
Nu heb ik de plugin Home Panel geprobeerd, die start vlot op, maar ook deze blijft weer hangen op het laden van de HA-data.

Mijn conclusie is dus dat Home Assistant en oudere tablets niet samen gaan. En dat is echt heel erg jammer. Dat ging een stuk beter met Domoticz.
Hoe bedoel je dat precies? Vertel je setup eens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
Troetelbeer schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:43:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Vertel je setup eens...
Ik heb HASS.io draaien in een Proxmox container. Daarvoor heb ik ook Hassbian op een RPi gedraaid.
Op zich werkt alles goed, maar als ik vanaf een Kitkat tablet (Samsung Galaxy Tab 3 met Android 4.4) contact maak met HA dan krijg ik alleen een witte achtergrond met bovenaan de blauwe band.
Doe ik hetzelfde met een nieuwere tablet, dan kan ik gewoon inloggen op HA.
Hmmbob van dit forum wees me in de goede richting.
Ik wil het liefst gebruik maken van de app Wallpanel. Deze gebruikt het hele scherm van de tablet.
Hmmbob wist me te vertellen dat er van deze app een oudere versie is, die als apk dient te worden geïnstalleerd waarmee het wel kan. Tevens dient dan in de configuration.yaml dit te worden opgenomen:
code:
1
2
http:
  ssl_profile: intermediate

Dat helpt enigzins, wallpanel werkt nu en je kunt inloggen op de oude tablet. Helaas gebeurt het heel vaak dat het scherm niet meer automatisch wordt vernieuwd en zelfs handmatig niet, zodat hij opnieuw moet worden opgestart. Aan de tablet op zich mankeert niets, het is puur dat HA niet (meer) met oudere Androidversies overweg kan.
Ik heb nu de plugin Home Panel geïnstalleerd om te kijken of die wellicht wel werkt met oudere tablets. Zijn interface start wel, maar blijft hangen bij het laden van data van HA.

Tips die in de goede richting wijzen zijn zeer welkom. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Ok, duidelijk. Kun je de tablet niet unlocken/rooten en dan een nieuwere Android versie erop zetten?

Vervolgens full kiosk browser en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
foekie01 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:09:
[...]

Je moet wel SSH key van de NUC met synology sharen om zonder wachtwoord in te loggen.
Tip: Gebruik niet de copy-paste methode, maar gebruik de functie ssh-copy-id vanuit NUC naar synology.

Handleiding SSH keys
Heeft even geduurd voordat ik hiermee bezig ben gegaan, maar het is zover :)

Krijg het helaas niet voor elkaar.
Ik heb netjes de tutorial doorlopen, maar krijg niet de output die in de tutorial staat bij het kopieren ik krijg dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
user@hassio:~$ ssh-keygen -t rsa
Generating public/private rsa key pair.
Enter file in which to save the key (/home/user/.ssh/id_rsa):
/home/user/.ssh/id_rsa already exists.
Overwrite (y/n)? y
Enter passphrase (empty for no passphrase):
Enter same passphrase again:
Your identification has been saved in /home/user/.ssh/id_rsa.
Your public key has been saved in /home/user/.ssh/id_rsa.pub.
The key fingerprint is:
SHA256:deleted user@hassio
The key's randomart image is:
+---[RSA 2048]----+
+   deleted       +
+----[SHA256]-----+
user@hassio:~$ ssh-copy-id user@synology
/usr/bin/ssh-copy-id: INFO: Source of key(s) to be installed: "/home/user/.ssh/id_rsa.pub"
/usr/bin/ssh-copy-id: INFO: attempting to log in with the new key(s), to filter out any that are already installed
/usr/bin/ssh-copy-id: INFO: 1 key(s) remain to be installed -- if you are prompted now it is to install the new keys
user@synology's password:

Number of key(s) added: 1

Now try logging into the machine, with:   "ssh 'user@synology'"
and check to make sure that only the key(s) you wanted were added.

user@hassio:~$ ssh user@synology
user@synology's password:

Oftewel ik moet alsnog het wachtwoord invullen.

Googlen levert op dat ik op de synology allerlei acties uit moet voeren (chmod etc) en daar verbaasd me aangezien jij dit ook op een synology doet. Heb jij bijzondere zaken uit moeten halen op de Synology?

Anders ga ik wel voor de geopperde nfs oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kitser schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:07:
[...]
Ik kwam dit project van @Thijsmans ook nog tegen. Thijsmans' Tweakblog: DIY domotica multisensor < €15: ™sense
Dat ziet er ook tof uit! :9~
En eigenlijk wat ik ingedachte heb maar ik wil het dan inbouwen.
In de comments van mijn blog vind je een link van @CurlyMo naar een test van de 5V-variant van de converter die ik voor mijn TMsense heb gebruikt, en die kwam op zich goed uit de test. Maar toch: voor inbouw zou ik inderdaad de door jou eerder genoemde Mean Well gebruiken. Al is dat een gevoel; gewoon gegarandeerd geen Chinese meuk. Bedenk wel dat welke voeding je ook kiest, die warmte genereert waarmee je iets zult moeten.

Als je wil inbouwen, zou ik kijken naar een kleinere sensor dan de DHT22, bijvoorbeeld een SHT21. Inbouwen lijkt mij zeker mogelijk als je de oorspronkelijke schakelaar verwijdert en er een blindplaat voor terugplaatst. Met daarachter een capacitive touch sensor, bijvoorbeeld, zodat de blindplaat toch nog als schakelaar fungeert. Of haal een dimmer-frontplaat en zet er een rotary encoder in: heb je niet alleen een drukschakelaar, maar ook een dim-knop :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Troetelbeer schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 18:29:
Ok, duidelijk. Kun je de tablet niet unlocken/rooten en dan een nieuwere Android versie erop zetten?

Vervolgens full kiosk browser en klaar.
Nee, voor deze tablet is niet veel beschikbaar. Ik ga die browser nog wel op de tablet proberen, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Echt jammer, want oude tablets zijn juist uitermate geschikt als wandpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoJan schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:54:
[...]

Nee, voor deze tablet is niet veel beschikbaar. Ik ga die browser nog wel op de tablet proberen, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Echt jammer, want oude tablets zijn juist uitermate geschikt als wandpaneel.
Huh? De Tabs hebben normaal meer dan genoeg custom roms. Welke versie (intern typenummer) heb je specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Saturnus schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Dan moet je om de x minuten zwaaien?
Irritant bij een laag getal. Onnodig lang licht aan bij een hoog getal. Maar een ramp is het natuurlijk niet.
Je zal maar moe worden :P

Hij dimt pas na 90 seconden, en na die 90 seconden heb je nog 15 seconden licht op 40% sterkte, dus je zit nooit in het donker. Het triggeren op basis van deursensor open/dicht is IMO veel onhandiger, want dan moet je juist je licht onredelijk lang aanzetten want een deur doe je tijdens de grote boodschap niet zomaar even open of dicht.

Bij mij werkt zelfs 'lang licht' energiebesparend, want ik vergeet constant de lamp uit te zetten waardoor die echt uren per dag aan stond.

Wellicht dat bij mij ook meespeelt dat ik een badkamer/toilet in één heb, en ik dus regelmatig om m'n haren te doen even de deur open maar niet sluit. In dat geval zou mijn licht dus nooit meer uit gaan en zou ik dus de deur nog een keer moeten openen en sluiten voor het licht uit gaat. Dan kan ik beter een knopje vermoed ik zo.

[ Voor 107% gewijzigd door tdw op 20-06-2019 08:54 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Release 0.94.4 - June 19

Fixing tplink issues with offline devices during setup (@vangorra - #23668) (tplink docs)
Fix zeroconf migration messing up ESPHome discovery (@OttoWinter - #24578) (esphome docs)
Fixed issue #24335 (@Swamp-Ig - #24612) (sun docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:05
een vraagje, ik werk nu met Domoticz en wil eens met H.A gaan experimenteren, maar wil eventueel wel terug kunnen.
Moet kunnen maar voor de zekerheid, kan ik de SD kaart in mijn raspberry omwisselen met de image van HA en eventueel later weer terug naar Domoticz?
Volgens mij wel daar het allemaal op de SD kaart staat wil graag even een bevstiging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 09:20:
een vraagje, ik werk nu met Domoticz en wil eens met H.A gaan experimenteren, maar wil eventueel wel terug kunnen.
Moet kunnen maar voor de zekerheid, kan ik de SD kaart in mijn raspberry omwisselen met de image van HA en eventueel later weer terug naar Domoticz?
Volgens mij wel daar het allemaal op de SD kaart staat wil graag even een bevstiging
Ja, je kunt HA op een tweede SD kaart zetten en die in de Raspberry stoppen (nadat je je Domoticz kaartje eruit hebt gehaald uiteraard :P ). Als het toch niet bevalt, kun je daarna gewoon je Domoticz-kaartje terug duwen.

Wel even netjes afsluiten en uitzetten allemaal voordat je kaarten gaat wisselen!

[ Voor 10% gewijzigd door tdw op 20-06-2019 09:24 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
tdw schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 08:47:
[...]

Je zal maar moe worden :P

Hij dimt pas na 90 seconden, en na die 90 seconden heb je nog 15 seconden licht op 40% sterkte, dus je zit nooit in het donker. Het triggeren op basis van deursensor open/dicht is IMO veel onhandiger, want dan moet je juist je licht onredelijk lang aanzetten want een deur doe je tijdens de grote boodschap niet zomaar even open of dicht.

Bij mij werkt zelfs 'lang licht' energiebesparend, want ik vergeet constant de lamp uit te zetten waardoor die echt uren per dag aan stond.

Wellicht dat bij mij ook meespeelt dat ik een badkamer/toilet in één heb, en ik dus regelmatig om m'n haren te doen even de deur open maar niet sluit. In dat geval zou mijn licht dus nooit meer uit gaan en zou ik dus de deur nog een keer moeten openen en sluiten voor het licht uit gaat. Dan kan ik beter een knopje vermoed ik zo.
Ja, voor een badkamer is een deursensor niet handig.
Hier is het een toilet en de basiswerking is heel simpel.
Deur open: lamp aan
Deur dicht: niets
Deur open: lamp uit
Deur dicht: niets
De deur kan je dan lekker achter je dicht gooien (knalt niet in het kozijn).
In werkelijkheid is hij iets geavanceerde met helderheid op basis van tijd en hallamp aan als het donker is bij openen deur om toilet te verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 22:13
Mooi systeem dat Home Assistant. Ook vrij eenvoudig te bouwen naar wens met alle plugins.
Toon heb ik toe kunnen voegen en mijn Ring deurbel. Toch gaat bij beide iets niet helemaal goed.

Edit: gefixed.

[ Voor 70% gewijzigd door rimave op 20-06-2019 15:57 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Beste Lolgast,

de informatie van barrymossel werk nu half.
hij staat de jpg op in de www/image/

maar stuur niet door.
hoe heb jij het dan geregeld in Node red wand dan ga ik het hier in proberen .

alvast bedankt.
lolgast schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 07:36:
@Enzoz89 @barrymossel Ik stuur camerabeelden door via het entity_picture attribute. In onderstaande code is msg.token : {{states.camera.printer_camera.attributes.entity_picture}} Ik gebruik Node-RED, dus je kunt de code niet 1 op 1 overnemen. Maar de opzet is min of meer gelijk :)
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
msg.payload = { 
     'title':
       'Octoprint',
     'message':
       "Status van de huidige printopdracht, " + msg.payload + ' % ',
        attachment: {
          'url': 'https://hass.domein.nl' + msg.token,
          'content-type': 'jpeg',
          'hide-thumbnail': false }}}};
msg.payload.service = 'iphone_stefan';
return msg;
Op die manier hoef je geen afbeeldingen op te slaan en weg te schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Enzoz89 lolgast in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

Maar dit kan ook prima in HA, dat kan niet anders. Om alleen hiervoor Node-RED op te tuigen lijkt me een beetje overkill eerlijk gezegd. Zeker omdat ook daar uitdagingen naar voren zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
lubbertkramer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Alle lampen thuis zijn zigbee, 2 E27 lampen per lamp gemiddeld (mix van hue/ikea) met daarnaast hue strips + gledopto controllers + strips, daarnaast alle schakelaars vervangen voor xiaomi schakelaars zowel dubbele als enkele, xiaomi motion sensoren, xiaomi contact sensoren op alle deuren en sommige ramen, xiaomi cubes, xiaomi buttons, xiaomi temp sensoren per kamer, ikea plugs (10) en 4 osram plugs + 1 buiten Osram plug en dan nog wat hue motion sensoren

Edit:
Ben al twee jaar aan het verzamelen, had eerst een mix zigbee/z-wave maar door instabiliteit bij Homey (heeft een houtje touwtje implementatie waardoor o.a. niet alles te koppelen is) en zo voor stabiliteit bij HA uitgekomen met Deconz (en zo van RPI 3B+ naar Nuc gegaan)
ik heb ook een gledopto controller + strip gekocht. Echter ging ik er vanuit dat het inclusief voeding zou zijn.

Wat is daar een goede voeding voor 12-24v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trekker22 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:30:
[...]

ik heb ook een gledopto controller + strip gekocht. Echter ging ik er vanuit dat het inclusief voeding zou zijn.

Wat is daar een goede voeding voor 12-24v?
Beetje summiere info zo, en dit is het Home assistant topic. Maargoed, dat ligt dus aan je led strip hoeveel wattage deze nodig heeft. Deze meeste van deze gledopto controllers kunnen 12 tot 24v dc aan. Rest nog wat je nodig hebt aan strip wattage en dan de juiste ampère voeding kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Is er misschien iemand die mij kan helpen?

Ik heb nu 4x een Ikea Tradfi lamp (GU10) via zigbee2mqtt gekoppeld en daar van een groep gemaakt in zigbee2mqtt genaamd "keuken-groep"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
groups:
  '1':
    friendly_name: 'keuken-groep'
    devices:
      - '0x086bd8wffe12ff0f'
      - '0x086bd8wffe1450b2'
      - '0x086bd8wffe13811f'
      - '0x086bd8wffe148c0d'
Ik krijg dan ook netjes een topic te zien genaamd "keuken-groep".
So far so good. MQTT commands gaan naar het "/set" topic, ofwel "keuken-groep/set".

Maar nu wil ik deze bedienen met een light entity (button) in HA.. Ik krijg het enkel alleen voor elkaar om de brightness in te stellen, niet een ON/OFF command. Kort gezegd: brightness instellen lukt en daarmee gaan alle lampen aan op gewenste brightness. maar uitzetten lukt niet. Dat geeft geen reactie. Ook niet in het "keuken-groep/set" topic.

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
light:
  - platform: mqtt
    schema: template
    command_topic: "zigbee2mqtt/keuken-groep/set"
    state_topic: "zigbee2mqtt/keuken-groep"
    command_on_template: >
      {"state": "ON"
      {%- if brightness is defined -%}
      , "brightness": {{ brightness }}
      {%- endif -%}
      }
    command_off_template: '{"state": "OFF"}'
    state_template: '{{ value_json.state }}'
    brightness_template: '{{ value_json.brightness }}'
Iemand een idee hoe ik de lampen aan en uit krijg als ik op de entity button druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renedis schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:03:
Is er misschien iemand die mij kan helpen?

Ik heb nu 4x een Ikea Tradfi lamp (GU10) via zigbee2mqtt gekoppeld en daar van een groep gemaakt in zigbee2mqtt genaamd "keuken-groep"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
groups:
  '1':
    friendly_name: 'keuken-groep'
    devices:
      - '0x086bd8wffe12ff0f'
      - '0x086bd8wffe1450b2'
      - '0x086bd8wffe13811f'
      - '0x086bd8wffe148c0d'
Ik krijg dan ook netjes een topic te zien genaamd "keuken-groep".
So far so good. MQTT commands gaan naar het "/set" topic, ofwel "keuken-groep/set".

Maar nu wil ik deze bedienen met een light entity (button) in HA.. Ik krijg het enkel alleen voor elkaar om de brightness in te stellen, niet een ON/OFF command. Kort gezegd: brightness instellen lukt en daarmee gaan alle lampen aan op gewenste brightness. maar uitzetten lukt niet. Dat geeft geen reactie. Ook niet in het "keuken-groep/set" topic.

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
light:
      {"state": "ON"
      {%- endif -%}
      }
    command_off_template: '{"state": "OFF"}'
Iemand een idee hoe ik de lampen aan en uit krijg als ik op de entity button druk?
Weet je zeker dat de dubbele quotes in orde zijn? Je definieert feitelijk wat anders als met enkele quotes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
martinvdm schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:37:
[...]

Weet je zeker dat de dubbele quotes in orde zijn? Je definieert feitelijk wat anders als met enkele quotes.
Ik heb het voorbeeld hier vandaan:

https://www.home-assistant.io/components/light.mqtt/ (laatste voorbeeld op de pagina)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Example configuration.yaml entry
light:
    effect_list:
      - rainbow
      - colorloop
    command_topic: "home/rgb1/set"
    state_topic: "home/rgb1/status"
      {"state": "on"
      {%- endif -%}
      {%- if red is defined and green is defined and blue is defined -%}
      , "color": [{{ red }}, {{ green }}, {{ blue }}]
      {%- endif -%}
      {%- if effect is defined -%}
      , "effect": "{{ effect }}"
      {%- endif -%}
      }
    command_off_template: '{"state": "off"}'
    red_template: '{{ value_json.color[0] }}'
    green_template: '{{ value_json.color[1] }}'
    blue_template: '{{ value_json.color[2] }}'
    effect_template: '{{ value_json.effect }}'
Edit:
Opgelost. Ik zat veel te moeilijk te doen. Op zigbee2mqtt.io heb ik de Ikea GU10 configuratie pagina er bij gepakt en deze aangepast naar de juiste zigbee groep.

Alles werkt zoals het hoort nu:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: "mqtt"
    name: Keuken-lampen
    availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    brightness: true
    schema: "json"

[ Voor 16% gewijzigd door renedis op 20-06-2019 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
Vraagje.

Heeft iemand toevallig als een HomeAssistant verbonden met Domoticz om de z-wave apparaten uit te lezen?

Ik zoek een handleiding hiervoor. Kan nog niet zomaar de zwave stick wisselen, omdat Domoticz nog een deel van m’n automations regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Lifelogger schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:39:
Vraagje.

Heeft iemand toevallig als een HomeAssistant verbonden met Domoticz om de z-wave apparaten uit te lezen?

Ik zoek een handleiding hiervoor. Kan nog niet zomaar de zwave stick wisselen, omdat Domoticz nog een deel van m’n automations regelt.
Ik weet niet hoe je dat nu doet met je automations, maar het lijkt me dat je dit via MQTT kunt regelen

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:41
Ik heb even een automations uitdaging! :)

Ik heb nu onze WTW box aan HA gekoppeld, hiermee kan ik nu b.v. het ventilatie niveau regelen. Ook heb ik in een aantal kamers Netatmo modules staan die o.a. het Co2 niveau meten.

Wat ik wil is het volgende: IF Co2 niveau boven x DO Verhoog ventilatie niveau UNTIL Co2 niveau beneden THEN Verlaag ventilatie niveau.

Dit zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik kom er even niet uit! :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
tdw schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:11:
[...]

Ik weet niet hoe je dat nu doet met je automations, maar het lijkt me dat je dit via MQTT kunt regelen
Ik heb een aanta Zigbee dingen draaien. Kon daarvoor vanuit HA verbinden met de MQTT op Domoticz. Dat ging prima. Kon zodoende alles instellen en toen de apparaten overzetten naar HA.

Wil een soort gelijk iets doen met Z-wave. Vanuit HA op Domoticz verbinden, zodat ik de apparaten oom in HA zie. Dan kan ik automations aanmaken en testen en dan de stick overzetten.

Maar dat laatste weet ik dus niet hoe te doen. Hoopte dat daar een handleiding voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Lifelogger schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:39:
[...]

Ik heb een aanta Zigbee dingen draaien. Kon daarvoor vanuit HA verbinden met de MQTT op Domoticz. Dat ging prima. Kon zodoende alles instellen en toen de apparaten overzetten naar HA.

Wil een soort gelijk iets doen met Z-wave. Vanuit HA op Domoticz verbinden, zodat ik de apparaten oom in HA zie. Dan kan ik automations aanmaken en testen en dan de stick overzetten.

Maar dat laatste weet ik dus niet hoe te doen. Hoopte dat daar een handleiding voor is.
Dan zul je dus op Domoticz je Z-wave apparaten in je MQTT zien te krijgen, dat lijkt me eerlijk gezegd het makkelijkst.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
tdw schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:45:
[...]

Dan zul je dus op Domoticz je Z-wave apparaten in je MQTT zien te krijgen, dat lijkt me eerlijk gezegd het makkelijkst.
Daar lijkt het dan wel op ja. Zal eens in die hoek zoeken. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:12:

Ik heb nu onze WTW box aan HA gekoppeld, hiermee kan ik nu b.v. het ventilatie niveau regelen. Ook heb ik in een aantal kamers Netatmo modules staan die o.a. het Co2 niveau meten.

Wat ik wil is het volgende: IF Co2 niveau boven x DO Verhoog ventilatie niveau UNTIL Co2 niveau beneden THEN Verlaag ventilatie niveau.

Dit is wel erg algemeen zo. Wat heb je nu al aan automation gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed zoeken in dit topic; zo'n use case is hier al (een aantal maal) behandeld als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

Aangezien ik toch de pagina nodig had krijg je bij deze een mogelijke oplossing.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

Ik zou er 2 automations van maken, met een input_boolean erbij, zodat hij alleen uitschakelt als hij ook automatisch is ingeschakeld.
1: als CO2 > treshold, fan on + bool on
2: als CO2 < treshold && bool == on, fan off + bool off

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Dat is toch niet moeilijk? Gewoon twee automations, eentje met trigger above CO2 waarde en eentje met trigger below CO2 (en daar moet ook wat verschil in zitten natuurlijk).

Heel simpel opgeschreven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Automation 1:
Trigger CO2:
   Above: 1000
   For: 5min
Action:
   Fan on

Automation 2:
Trigger CO2:
   Below: 800
   For: 5min
Action:
   Fan off

Met de kanttekening dat vooral die lage waarde wel haalbaar moet zijn normaal gezien, anders blijft hij altijd aan staan

@BushWhacker Dat is toch niet nodig? Omdat je de Fan gewoon uit kan schakelen. Als hij al uit is gaat hij niet aan dan neem ik aan (tenzij je maar 1 signaal hebt voor aan/uit)

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 21-06-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

kepler schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:57:
[...]
@BushWhacker Dat is toch niet nodig? Omdat je de Fan gewoon uit kan schakelen. Als hij al uit is gaat hij niet aan dan neem ik aan (tenzij je maar 1 signaal hebt voor aan/uit)
Misschien is hij wel om een andere reden aangegaan en wil je hem daarom alleen uitschakelen als hij door deze automation is ingeschakeld. Dat was mijn denkwijze erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
BushWhacker schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:24:
[...]

Misschien is hij wel om een andere reden aangegaan en wil je hem daarom alleen uitschakelen als hij door deze automation is ingeschakeld. Dat was mijn denkwijze erachter.
Ah op die manier, ja dan is het een goede oplossing. Alhoewel voor afzuiging je meestal wel wil stoppen als je onder een bepaalde waarde zit, maar dat is specifiek voor je eigen situatie natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker

BushWhacker

developer

kepler schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Ah op die manier, ja dan is het een goede oplossing. Alhoewel voor afzuiging je meestal wel wil stoppen als je onder een bepaalde waarde zit, maar dat is specifiek voor je eigen situatie natuurlijk
Dan is het misschien nog handiger om in alle ruimten alleen een boolean te zetten en die in 1 automation uit te lezen en daar de fan schakelen.

Bv.

Als kamer_co2 -> on
of slaapkamer_co2 -> on
Dan fan -> on

Als kamer_co2 -> off
of slaapkamer_co2 -> off
Voorwaarden
kamer_co2 == off
En slaapkamer_co2 == off
Dan fan -> off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:41
Bedankt voor het meedenken allemaal, dit is het tot nu toe geworden! :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
##################################################################
#                                                           Co2 Ventilatie Starten                                                      #
- alias: WTW - Co2 Ventilatie Starten
  trigger: 
    platform: time_pattern
    minutes: '/5'
  condition:
    condition: and
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.co2ventilatie
      state: 'on'
      entity_id: input_select.wtw_zomernachtventilatie_status
      state: 'Uit'      
    - condition: numeric_state
      entity_id: input_number.set_wtw_ventilation_level
      below: 2     
    - condition: or
      conditions:
        entity_id: sensor.netatmo_woonkamer_co2
        above: 750
        entity_id: sensor.netatmo_slaapkamer_co2
        entity_id: sensor.netatmo_slaapkamer_timor_co2
  action:
    - service: input_number.set_value
      data_template:
        value: 2
    - service: input_select.select_option
      data:
        entity_id: input_select.wtw_co2ventilatie_status
        option: "Bezig"         
#                                                           Co2 Ventilatie Stoppen                                                     #
- alias: WTW - Co2 Ventilatie Stoppen
  trigger: 
  condition:
    conditions:
      entity_id: input_boolean.co2ventilatie
      entity_id: input_number.wtw_set_wtw_ventilation_level
      above: 1     
    - condition: and
      conditions:
        entity_id: sensor.netatmo_woonkamer_co2
        below: 600
        entity_id: sensor.netatmo_slaapkamer_co2
        entity_id: sensor.netatmo_slaapkamer_timor_co2
  action:
      data_template:
        value: 1
      data:
        option: "Uit"                 
#                                               Zomer Nacht Ventilatie Starten                                                     #
- alias: WTW - Nacht Ventilatie Starten
  trigger: 
  condition:
    conditions:
      entity_id: input_boolean.zomernachtventilatie
    - condition: time
      after: '20:00:00'
      before: '08:00:00'
    - condition: template
      value_template: "{{ ( states.sensor.wtw_toevoer_temperatuur ) < ( states.sensor.netatmo_slaapkamer_temperature ) }}" 
  action:
      data_template:
        value: 2
      data:
        option: "Bezig"      
#                                               Zomer Nacht Ventilatie Stoppen                                                    #
- alias: WTW - Nacht Ventilatie Stoppen
  trigger: 
  condition:
    conditions:
      entity_id: input_boolean.zomernachtventilatie
    - condition: time
      after: '20:00:00'
      before: '08:00:00'
    - condition: template
      value_template: "{{ ( states.sensor.netatmo_slaapkamer_temperature  ) < ( states.sensor.wtw_toevoer_temperatuur ) }}" 
  action:
      data_template:
        value: 1
      data:
        option: "Uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08
Hi,

Ik probeer 2 sensors van elkaar af te trekken. De een is een state attribute en de ander gewoon een state. Alle 2 zijn het temperaturen.
Ik wil ze converteren naar een float omdat ik foutmeldingen kreeg over verschillende "operand types"

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om mijn state.attr geconverteerd naar float te krijgen, de foutmelding blijft:

TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'float' and 'NoneType'

Ik gebruik deze template nu:

code:
1
value_template: "{{ (states.sensor.motion_sensor_woonkamer_temperature.state|float) - (state_attr('weather.hoek_van_holland', 'temperature|float')) }}"

edit: ik lees ook ergens dat NoneType betekent dat hij de waarde helemaal niet kan vinden, iemand hier ervaring mee?

edit2: ja dus, het was een kwestie van een paar minuten geduld en de waarde werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Mich op 21-06-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Hmmbob schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:58:
[...]

Huh? De Tabs hebben normaal meer dan genoeg custom roms. Welke versie (intern typenummer) heb je specifiek?
Ik heb een SM-T210.
Een kale Android 6 zou misschien niet zo gek zijn indien mogelijk. Zolang de Playstore en de camerra het maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Ik zit met een automation probleem waar ik niet uit kom. Wie kan mij wellicht helpen?

Ik heb de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
automation:
  - alias: 'Toon programma'
    trigger:
        entity_id: binary_sensor.livingroom_contact
        from: 'on'
        to: 'off'
        for:
          seconds: 20
        entity_id: group.all_devices
    action:
      - service: script.toon_set_program
        data_template:
          program: >-
            {{ 'Away' if ((trigger.to_state.state == 'on' or trigger.to_state.state == 'not_home') and (states("binary_sensor.livingroom_contact") == "on")) else 'Comfort' }}

script:
  toon_set_program:
    sequence:
    - service: climate.set_operation_mode
      entity_id: climate.toon_thermostaat
      data_template:
        operation_mode: "{{ program }}"

Wat de bedoeling is, is dat wanneer er niemand thuis is of dat de tuindeur open staat, toon op afwezig wordt gezet. Zodra iemand thuis komt, moet de Toon weer op Comfort gezet worden, tenzij de tuindeur open staat.

Dat laatste lukt met echter niet. Mijn if statement lijkt niet te werken. Ik kan de toon wel aan en uit zetten. Dat werkt. Maar als de tuindeur open staat en ik kom thuis dan mag de toon niet op Comfort gezet worden. Toch gebeurt dat nu wel.

Wat zit er niet goed in mijn if statement? Kan dit eigenlijk wel op deze manier?

[ Voor 7% gewijzigd door Lifelogger op 21-06-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Lifelogger schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:21:
Ik zit met een automation probleem waar ik niet uit kom. Wie kan mij wellicht helpen?

Ik heb de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
automation:
  - alias: 'Toon programma'
    trigger:
        from: 'on'
        to: 'off'
        for:
          seconds: 20
        entity_id: group.all_devices
    action:
      - service: script.toon_set_program
        data_template:
          program: >-
            {{ 'Away' if ((trigger.to_state.state == 'on' or trigger.to_state.state == 'not_home') and (states("binary_sensor.livingroom_contact") == "on")) else 'Comfort' }}

script:
  toon_set_program:
    sequence:
      entity_id: climate.toon_thermostaat
      data_template:
        operation_mode: "{{ program }}"

Wat de bedoeling is, is dat wanneer er niemand thuis is of dat de tuindeur open staat, toon op afwezig wordt gezet. Zodra iemand thuis komt, moet de Toon weer op Comfort gezet worden, tenzij de tuindeur open staat.

Dat laatste lukt met echter niet. Mijn if statement lijkt niet te werken. Ik kan de toon wel aan en uit zetten. Dat werkt. Maar als de tuindeur open staat en ik kom thuis dan mag de toon niet op Comfort gezet worden. Toch gebeurt dat nu wel.

Wat zit er niet goed in mijn if statement? Kan dit eigenlijk wel op deze manier?
Misschien kun je dit splitsen in twee automations: eentje die op comfort zet, en eentje die op Away zet. De eerste zul je dan iets hebben als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
## Toon aanzetten
conditions:
  - groups.all_devices = home
 -  deursensor = closed

## Toon uitzetten
 conditions:
 - groups.all_devices = not_home
OR
 - deursensor = open

Ik spreek geen YAML (ik doe alles in Node-Red) dus je zult het nog even moeten aanpassen :P

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
tdw schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:37:
[...]

Misschien kun je dit splitsen in twee automations: eentje die op comfort zet, en eentje die op Away zet. De eerste zul je dan iets hebben als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
## Toon aanzetten
conditions:
  - groups.all_devices = home
 -  deursensor = closed

## Toon uitzetten
 conditions:
 - groups.all_devices = not_home
OR
 - deursensor = open

Ik spreek geen YAML (ik doe alles in Node-Red) dus je zult het nog even moeten aanpassen :P
Hoopte alles in 1 automation the kunnen doen. Wellicht dat iemand anders nog een ideetje heeft? Anders kan ik hier nog wel eens mee spelen. Dank je! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
@Lifelogger

Misschien kun je hier wat mee.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
action:
    entity_id: climate.toon_thermostat
    data_template:
      operation_mode: >
        {% if states.input_select.presence.state == "Thuis" and states.input_boolean.sleep.state == 'on' %}
          Sleep
        {% elif states.input_select.presence.state == "Dichtbij" %}
          {% if trigger.entity_id == states.input_select.presence %}
            {% if trigger.from_state.state == "Weg" %}
              Comfort
            {% elif trigger.from_state.state == "Thuis" %}
              Home
            {% endif %}
          {% else %}
            Comfort
          {% endif %}
        {% elif states.input_select.presence.state == "Weg" %}
          Away
        {% else %}
          Auto
        {% endif %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RudolfR schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:25:
@Lifelogger

Misschien kun je hier wat mee.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
action:
    entity_id: climate.toon_thermostat
    data_template:
      operation_mode: >
        {% if states.input_select.presence.state == "Thuis" and states.input_boolean.sleep.state == 'on' %}
          Sleep
        {% elif states.input_select.presence.state == "Dichtbij" %}
          {% if trigger.entity_id == states.input_select.presence %}
            {% if trigger.from_state.state == "Weg" %}
              Comfort
            {% elif trigger.from_state.state == "Thuis" %}
              Home
            {% endif %}
          {% else %}
            Comfort
          {% endif %}
        {% elif states.input_select.presence.state == "Weg" %}
          Away
        {% else %}
          Auto
        {% endif %
Ah ok. Zie wel wat interessante dingen. :-) Ik denk dat ik daar zeker wel iets mee kan. Ga morgen er weer verder mee stoeien. Dank voor je code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoJan schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Ik heb een SM-T210.
Een kale Android 6 zou misschien niet zo gek zijn indien mogelijk. Zolang de Playstore en de camerra het maar doen.
https://www.android.gs/up...roid-6-0-marshmallow-cm13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Bedankt voor de suggestie.
Die versie is voor de 8" versie, die schijnt niet te werken voor de 7". Aan de andere kant: nu heb ik er ook niets aan, dus ik kan het allicht proberen.
Wat ik overigens beargumenteerde in mijn originele post is dat het jammer is dat HA dit soort tablets niet (meer) ondersteunt. Domoticz of één van zijn webinterfaces werkt hier wel op. Maar goed, die heeft natuurlijk weer andere nadelen.
Pagina: 1 ... 138 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.