Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

RoJan schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 08:22:
[...]

Bedankt voor de suggestie.
Die versie is voor de 8" versie, die schijnt niet te werken voor de 7". Aan de andere kant: nu heb ik er ook niets aan, dus ik kan het allicht proberen.
Wat ik overigens beargumenteerde in mijn originele post is dat het jammer is dat HA dit soort tablets niet (meer) ondersteunt. Domoticz of één van zijn webinterfaces werkt hier wel op. Maar goed, die heeft natuurlijk weer andere nadelen.
Het probleem met de oude versies is dat TLS 1.1+ niet wordt ondersteund.
Er zijn nu steeds meer sites (en dat is terecht) die minimaal TLS 1.1 vereisen. Zorgsites gaan naar TLS 1.2.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 10:05
Ben aan het experimenteren met HA op de Pi, ik heb een SD kaartje gewisseld , ik kom van Domoticz af, en wil kijken naar de voordelen van HA.
HA draiit, ik heb SSH toegang, ik wil de Dresden Conbee stick plaatsen en moet daarvoor Deconz installeren, daar kom ik nu niet uit.
Heeft er iemand een stappenplan hiervoor voor me, kom er via het internet niet uit.

Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:43:
Ben aan het experimenteren met HA op de Pi, ik heb een SD kaartje gewisseld , ik kom van Domoticz af, en wil kijken naar de voordelen van HA.
HA draiit, ik heb SSH toegang, ik wil de Dresden Conbee stick plaatsen en moet daarvoor Deconz installeren, daar kom ik nu niet uit.
Heeft er iemand een stappenplan hiervoor voor me, kom er via het internet niet uit.

Ron
Stap 1: Steek de Conbee USB stick in de Pi
Stap 2: Download en installeer de deCONZ Hassio addon via het menu (Hassio -> Addon Store -> deCONZ)
Stap 3: Pas de configuratie aan (Hassio -> Dashboard -> deCONZ) volgens de installatie-instructies (naar beneden scrollen bij "Configuration")
Stap 4: Start deCONZ en doorloop de stappen

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
RudolfR schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:25:
@Lifelogger

Misschien kun je hier wat mee.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
action:
  - service: climate.set_operation_mode
    entity_id: climate.toon_thermostat
    data_template:
      operation_mode: >
        {% if states.input_select.presence.state == "Thuis" and states.input_boolean.sleep.state == 'on' %}
          Sleep
        {% elif states.input_select.presence.state == "Dichtbij" %}
          {% if trigger.entity_id == states.input_select.presence %}
            {% if trigger.from_state.state == "Weg" %}
              Comfort
            {% elif trigger.from_state.state == "Thuis" %}
              Home
            {% endif %}
          {% else %}
            Comfort
          {% endif %}
        {% elif states.input_select.presence.state == "Weg" %}
          Away
        {% else %}
          Auto
        {% endif %
Ben er dankzij je code uit gekomen! :) Dank voor de hulp. Ik heb het nu op deze manier opgelost:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      - service: script.toon_set_program
        data_template:
          operation_mode: >
            {% if states.binary_sensor.livingroom_contact.state == 'off' and states.group.all_devices.state == 'home' %}
              Comfort
            {% else %}
              Away
            {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:41
Ik kan nu mijn WTW box via HA aansturen, maar ik ben meer thuis in HA, dan in WTW boxen, welke waarde is nu de temperatuur die weer het huis ingeblazen wordt? 8)7
  • supply_air_temp
  • return_air_temp
  • exhaust_air_temp
Het gaat om een Zehnder WHR 930.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Danielson schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:40:
Ik kan nu mijn WTW box via HA aansturen, maar ik ben meer thuis in HA, dan in WTW boxen, welke waarde is nu de temperatuur die weer het huis ingeblazen wordt? 8)7
  • supply_air_temp
  • return_air_temp
  • exhaust_air_temp
Ik denk supply (toevoer). Al had ik eigenlijk 4 sensoren verwacht (intake, supply, return en exhaust).

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
tdw schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:44:
[...]

Ik denk supply (toevoer). Al had ik eigenlijk 4 sensoren verwacht (intake, supply, return en exhaust).
Klopt, er is ook nog: outside_air_temp, maar die kon ik zelf nog wel plaatsen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
tdw schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Stap 1: Steek de Conbee USB stick in de Pi
Stap 2: Download en installeer de deCONZ Hassio addon via het menu (Hassio -> Addon Store -> deCONZ)
Stap 3: Pas de configuratie aan (Hassio -> Dashboard -> deCONZ) volgens de installatie-instructies (naar beneden scrollen bij "Configuration")
Stap 4: Start deCONZ en doorloop de stappen
tjonge Tjonge, ik was bezig zoals met Domoticz zou moeten, dit is een stuk makkelijker. Stom van me. dit is gelukt en de Ikea lampen zijn gevonden.
we gaan weer verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Vreemd, gisteren een stroomstoring geweest, na alles (op volgorde) weer opnieuw starten werkt bijna alles weer in Home Assistant. Behalve mijn rolluiken die via RFXTRX gaan, heeft altijd prima gewerkt tot nu toe. Ik krijg ook geen foutmeldingen in de log, via dmesg zie ik de adapter gewoon staan. Er gebeurt helemaal niks als ik de service aan roep?

Waar moet ik dit zoeken? Via google kom ik nog niet heel veel verder. De normale AB voor de rolluiken werken nog wel gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

kepler schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:01:
Vreemd, gisteren een stroomstoring geweest, na alles (op volgorde) weer opnieuw starten werkt bijna alles weer in Home Assistant. Behalve mijn rolluiken die via RFXTRX gaan, heeft altijd prima gewerkt tot nu toe. Ik krijg ook geen foutmeldingen in de log, via dmesg zie ik de adapter gewoon staan. Er gebeurt helemaal niks als ik de service aan roep?

Waar moet ik dit zoeken? Via google kom ik nog niet heel veel verder. De normale AB voor de rolluiken werken nog wel gewoon
Wellicht even kijken of het adres hetzelfde is gebleven via Hassio -> System -> Hardware? (Aannemende dat het een USB-adapter is)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
tdw schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:06:
[...]

Wellicht even kijken of het adres hetzelfde is gebleven via Hassio -> System -> Hardware? (Aannemende dat het een USB-adapter is)
Ik heb het intussen gevonden. Ik had HA al een paar keer herstart, maar ik bedacht me opeens dat een reboot wel eens zou kunnen helpen. En inderdaad!

Wel een gedoe na stroomstoring, zit echt een hele volgorde in qua opstarten... Een keer goed voor gaan zitten om te kijken hoe dat op te lossen, misschien toch maar naar een accu systeem kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
@kepler het kan zijn dat je USB adres inderdaad is veranderd zoals @tdw ook al aangaf.

Heb jij toevallig een somfy motor ? En zou je misschien je code willen delen hoe jij de rolluiken kunt bedienen? Een vriend van mij wil het namelijk ook voor in zijn winkel.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

kepler schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:12:
[...]

Ik heb het intussen gevonden. Ik had HA al een paar keer herstart, maar ik bedacht me opeens dat een reboot wel eens zou kunnen helpen. En inderdaad!

Wel een gedoe na stroomstoring, zit echt een hele volgorde in qua opstarten... Een keer goed voor gaan zitten om te kijken hoe dat op te lossen, misschien toch maar naar een accu systeem kijken
Je kan ook je Pi aan een USB powerbank hangen als een soort UPS :+

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Possible schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:13:
@kepler het kan zijn dat je USB adres inderdaad is veranderd zoals @tdw ook al aangaf.

Heb jij toevallig een somfy motor ? En zou je misschien je code willen delen hoe jij de rolluiken kunt bedienen? Een vriend van mij wil het namelijk ook voor in zijn winkel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
rfxtrx:
  device: /dev/ttyUSB0
  debug: True
  dummy: False

cover:
  - platform: rfxtrx
    devices:
      071a000001010202:
        name: Rolluik rechts
      071a000001010101:
        name: Rolluik links

- platform: group
    name: 'Beide rolluiken'
    entities:
      - cover.rolluik_links
      - cover.rolluik_rechts_inverted

Ik heb de code wel via een programma op mijn laptop moeten vinden, voor meer info kijk hier:

http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads

Ging eigenlijk heel soepel! De adapter is wel redelijk prijzig

@tdw het gaat vooral om tradfri en Xiaomi, die hebben ook volgorde nodig. Maar ik ben nog bezig met een zigbee stick, dus dat lost zich misschien vanzelf op

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 22-06-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
kepler schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:22:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
rfxtrx:
  device: /dev/ttyUSB0
  debug: True
  dummy: False

cover:
  - platform: rfxtrx
    devices:
      071a000001010202:
        name: Rolluik rechts
      071a000001010101:
        name: Rolluik links

- platform: group
    name: 'Beide rolluiken'
    entities:
      - cover.rolluik_links
      - cover.rolluik_rechts_inverted

Ik heb de code wel via een programma op mijn laptop moeten vinden, voor meer info kijk hier:

http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads

Ging eigenlijk heel soepel! De adapter is wel redelijk prijzig

@tdw het gaat vooral om tradfri en Xiaomi, die hebben ook volgorde nodig. Maar ik ben nog bezig met een zigbee stick, dus dat lost zich misschien vanzelf op
Oké cool! Hij heeft dus wel zo'n rfxcom die werkt met somfy motor. Kun je de rfxcom niet in een soort van pairing modus zetten en dan op de afstandsbediening drukken en dat ha de code vervolgens kan herkennen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
BushWhacker schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:21:
[...]

Het probleem met de oude versies is dat TLS 1.1+ niet wordt ondersteund.
Er zijn nu steeds meer sites (en dat is terecht) die minimaal TLS 1.1 vereisen. Zorgsites gaan naar TLS 1.2.
Ik ben helemaal met je eens dat dat zeer zinvol is. Het zou echter erg handig zijn als voor interne communicatie binnen je eigen netwerk een aparte instelling zou kunnen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
ben al een paar uur bezig maar kom helaas niet niet verder, hoe krijg ik de sonoff schakelaars in HA zichtbaar?
kan iemand mij op weg helpen?

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
sterremos schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:37:
ben al een paar uur bezig maar kom helaas niet niet verder, hoe krijg ik de sonoff schakelaars in HA zichtbaar?
kan iemand mij op weg helpen?

Ron
Heb je ze al wel geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Danielson schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:40:
[...]

Heb je ze al wel geflashed?
Jawel, ik kom van domoticz af en wil kijken hoe HA inhoud, heb de TasmoAdmin geïnstalleerd maar krijg geen verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
sterremos schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:46:
[...]

Jawel, ik kom van domoticz af en wil kijken hoe HA inhoud, heb de TasmoAdmin geïnstalleerd maar krijg geen verbinding?
TasmoAdmin ken ik niet, ik schakel ze via MQTT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
kam je me misschien uitleggen hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08
Wie kan mij vertellen of wat ik wil maken mogelijk is. Ik heb (nog) niet alle kennis maar het idee lijkt me handig.

Ik heb een router met OpenWrt. Via ssh kan je hier op inloggen en firewall rules bewerken.

Ik zou graag in HomeAssistant een button willen maken (of een automation) waarmee ik 2 mac-adressen toegang kan geven tot internet of kan blokkeren. In OpenWrt is dit eenvoudig te maken door wat regels toe te voegen aan het firewall bestand.

Wat ik niet weet is of ik dit via een script voor elkaar kan krijgen en of ik dit dan ook vanuit home-assistant kan laten triggeren.

Ik zou het op 2 manieren kunnen doen voor mijn idee. 1) met 2 firewall bestanden werken, 1 met geblokkeerde aressen en 1 voor toegang. Door deze bestanden te hernoemen kan ik wisselen met de rules. Of via een commado 1 regel text aanpassen (Reject moet accept worden).

Is er iemand die mij grofweg kan vertellen via welke weg ik dit moet doen, de rest vogel ik dan zelf wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:46:
[...]

Ik heb even snel gezocht naar hoe Sonoff bij Domoticz werkt, en dat werkt net als bij Home Assistant via MQTT. Je zult dus in Home Assistant een MQTT server (broker) moeten opzetten (zit in de standaard add-ons eentje). Als je die met dezelfde gegevens activeert als je Domoticz-instance, dan zullen ze als het goed is automatisch weer online moeten komen.
Mich schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:30:
Wie kan mij vertellen of wat ik wil maken mogelijk is. Ik heb (nog) niet alle kennis maar het idee lijkt me handig.

Ik heb een router met OpenWrt. Via ssh kan je hier op inloggen en firewall rules bewerken.

Ik zou graag in HomeAssistant een button willen maken (of een automation) waarmee ik 2 mac-adressen toegang kan geven tot internet of kan blokkeren. In OpenWrt is dit eenvoudig te maken door wat regels toe te voegen aan het firewall bestand.

Wat ik niet weet is of ik dit via een script voor elkaar kan krijgen en of ik dit dan ook vanuit home-assistant kan laten triggeren.

Ik zou het op 2 manieren kunnen doen voor mijn idee. 1) met 2 firewall bestanden werken, 1 met geblokkeerde aressen en 1 voor toegang. Door deze bestanden te hernoemen kan ik wisselen met de rules. Of via een commado 1 regel text aanpassen (Reject moet accept worden).

Is er iemand die mij grofweg kan vertellen via welke weg ik dit moet doen, de rest vogel ik dan zelf wel uit.
Als je het voor elkaar krijgt een script te maken waarin je het commando 'ssh' kunt uitvoeren, kun je wellicht hiermee experimenteren? https://malcontentcomics....ote-commands-via-ssh.html

Ik denk wel dat je met certificaten moet werken om inloggen zonder wachtwoord mogelijk te maken :)

[ Voor 53% gewijzigd door tdw op 22-06-2019 20:38 ]

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdw schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:16:
[...]

Je kan ook je Pi aan een USB powerbank hangen als een soort UPS :+
Leuk idee. Zonde dat de rest van je devices geen power hebben op dat moment :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kepler schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:12:
[...]

Ik heb een tijdje een UPS Hat voor de Pi gebruikt. Zoek er maar eens op. Werkte best ok.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Possible schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:40:
[...]

Oké cool! Hij heeft dus wel zo'n rfxcom die werkt met somfy motor. Kun je de rfxcom niet in een soort van pairing modus zetten en dan op de afstandsbediening drukken en dat ha de code vervolgens kan herkennen?
Je kunt dezelfde code van een Somfy remote niet gebruiken omdat de rolling code dan uit de pas gaat lopen en de remote daardoor onbruikbaar wordt als je een paar keer een commando met de RFXtrx verstuurd hebt.

zie hfdstk 9 in de RFXtrx User Guide hoe je een Somfy motor kunt koppelen met een willekeurige ID op de RFXtrx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
tdw schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:36:
[...]

Ik heb even snel gezocht naar hoe Sonoff bij Domoticz werkt, en dat werkt net als bij Home Assistant via MQTT. Je zult dus in Home Assistant een MQTT server (broker) moeten opzetten (zit in de standaard add-ons eentje). Als je die met dezelfde gegevens activeert als je Domoticz-instance, dan zullen ze als het goed is automatisch weer online moeten komen.
gelukt, heb een schone installatie gemaakt, en zie de server Hive-MQ en gegevens gevuld. is connected. volgens de Tasmota admin komen er inderdaad 4 sonoffs in mijn netwerk voor. nu nog uitzoeken hoe ik ze in HA naar voren kan halen
Toch niet goed, merk dat de Server geen verbinding maakt als ik het scherm van de MQTT server verlaat

server aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1uN9wmb4LoGRMtF9T2zsblq0/thumb.png

switch naar bv Hassio en terug server uit, en moet WW weer invullen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lIMf2Fv2k1zSvqJVXiDek6xU/thumb.png

Ron

[ Voor 25% gewijzigd door sterremos op 23-06-2019 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
Sjonge, ben ik oververhit? :?
Ik heb net een sensor toegevoegd in HA die via MQTT binnenkomt. Ik zie hem nu ook, met de default icon het oogje, maar ik wil (net als bij mijn andere temperatuur sensoren) een kwikbuisje als icon.
Als ik zoek naar een mdi icon, kan ik niet zoiets vinden (zoeken op temp geeft oil-temperature, wat er op lijkt). Dat terwijl ik voor die andere temperaturen (Zwave en Onewire sensoren) dat icon er al standaard bijkomt...
Heeft iemand een hint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
TCroezing schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:09:
Ik heb net een sensor toegevoegd in HA die via MQTT binnenkomt. Ik zie hem nu ook, met de default icon het oogje, maar ik wil (net als bij mijn andere temperatuur sensoren) een kwikbuisje als icon.
Als ik zoek naar een mdi icon, kan ik niet zoiets vinden (zoeken op temp geeft oil-temperature, wat er op lijkt). Dat terwijl ik voor die andere temperaturen (Zwave en Onewire sensoren) dat icon er al standaard bijkomt...
Heeft iemand een hint?
https://materialdesignicons.com/icon/thermometer

mdi:thermometer moet werken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

TCroezing schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:09:
Heeft iemand een hint?
Wat ook werkt is de eenheid opgeven als °C

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
Vanx schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:24:
[...]
mdi:thermometer moet werken dan.
Ach ja! 8)7
Je moet er maar even opkomen...

Mijnconfig nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  customize:
    sensor.garagetemperatuur:
      friendly_name: Garage temperatuur
      icon: mdi:thermometer
...
sensor:
  - platform: mqtt
    name: "garagetemperatuur"
    state_topic: "tele/garage/ambiance"
    unit_of_measurement: '°C'
    qos: 1
    value_template: '{{ value_json.temperatuur }}'

Die unit_of_measurement had ik al, maar was helaas niet genoeg.

Bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op zondag 23 juni 2019 @ 14:33:
[...]

gelukt, heb een schone installatie gemaakt, en zie de server Hive-MQ en gegevens gevuld. is connected. volgens de Tasmota admin komen er inderdaad 4 sonoffs in mijn netwerk voor. nu nog uitzoeken hoe ik ze in HA naar voren kan halen
Toch niet goed, merk dat de Server geen verbinding maakt als ik het scherm van de MQTT server verlaat

server aan
[Afbeelding]

switch naar bv Hassio en terug server uit, en moet WW weer invullen

[Afbeelding]

Ron
Als je sonoffs zichtbaar zijn, dan zou ik ze proberen in HA te krijgen. Dat je opnieuw het wachtwoord moet invullen doet daar volgens mij niet aan af.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Zijn er hier mensen die de lichten aan laten doen op basis van motion sensor?

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen dit heeft ingesteld. Op basis van sunset / sunrise of op basis van state.

Op dit moment heb ik alleen op op basis van sunset wat prima werkt, maar ik zoek het ultieme WAF script :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:34:

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen dit heeft ingesteld. Op basis van sunset / sunrise of op basis van state.

Op dit moment heb ik alleen op op basis van sunset wat prima werkt, maar ik zoek het ultieme WAF script :P
Op basis van beweging met condition (voorwaarde) dat de zon onder is lijkt me ook redelijk basis? Of nog een lux voorwaarde erbij mocht je motion sensor die meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
JBS schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:38:
[...]
Op basis van beweging met condition (voorwaarde) dat de zon onder is lijkt me ook redelijk basis? Of nog een lux voorwaarde erbij mocht je motion sensor die meten.
Klopt, maar als we straks weer richting de winter gaan dan wil je natuurlijk dat de lampen ook aan gaan bij beweging om 6 uur 's ochtends.

Ik heb nu alleen maar 45 min voor zondsondergang omdat het om 5 uur al licht is en dus nu niet nodig :P

Dus een combo van deze zou leuk zijn.. Weet echter niet hoe ik beiden moet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:01
Ik probeer een camera shot te maken van mijn xiaomi camera met fang hacks en die via telegram te versturen. De url voor een still image is met een cgi extensie dat lijkt niet te werken, vele voorbeelden hebben een jpg. In de automation heb ik de send_photo service gebruikt.

Om het camara beeld te bekijken gebruik ik de rts stream. Dat krijg ik netjes te zien in HA.
De automation werkt ok er komt alleen geen beeld mee.

Heeft iemand een voorbeeld?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:40:
[...]

Klopt, maar als we straks weer richting de winter gaan dan wil je natuurlijk dat de lampen ook aan gaan bij beweging om 6 uur 's ochtends.

Ik heb nu alleen maar 45 min voor zondsondergang omdat het om 5 uur al licht is en dus nu niet nodig :P

Dus een combo van deze zou leuk zijn.. Weet echter niet hoe ik beiden moet koppelen.
Meerdere voorwaarden bedoel je? Zie de conditions documentatie met voorbeelden https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Possible schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:40:
[...]

Als je als conditie state='below_horizon' voor het sun-component neemt dan gaat dat toch automatisch goed?

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:41

Op basis van de zon én Lux. Met bijv. heel slecht weer kan de zon op zijn, maar kan het evengoed te donker in huis zijn waardoor je overdag toch de lampen aan wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik gebruik een combi van tijd (mijn eigen vertrektijd naar het werk) en de sunrise. Zie ook mijn config https://github.com/hmmbob...tion/lights.yaml#L19-L139

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Ik doe het op basis van beweging, lux (met een marge, anders gaat het steeds knipperen) in gang en woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 18-09 22:31

Ik maak gebruik van een combinatie van motion detectie, positie van de zon en een lux sensor. Dat werkt tot nog toe erg goed. Op donkere plekken in het huis (zoals de bijkeuken) overigens louter op basis van bewegingsdetectie. Ik gebruik meerdere bewegingssensoren per lamp / lampgroep, mocht een sensor door een lage batterijspanning uitvallen. Ik hang de bewegingssensoren allemaal in 1 'groep'. Is deze 'presence-detection'-groep geactiveerd, dan gaat het licht aan. Op het moment dat geen enkele sensor in de groep meer geactiveerd is, gaat het licht uit. De automations zitten in node-red trouwens, geen ervaring met dit soort constructies in Home-Assistant.

[ Voor 17% gewijzigd door Kaspers op 24-06-2019 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
Btje schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:42:
Ik probeer een camera shot te maken van mijn xiaomi camera met fang hacks en die via telegram te versturen. De url voor een still image is met een cgi extensie dat lijkt niet te werken, vele voorbeelden hebben een jpg. In de automation heb ik de send_photo service gebruikt.

Om het camara beeld te bekijken gebruik ik de rts stream. Dat krijg ik netjes te zien in HA.
De automation werkt ok er komt alleen geen beeld mee.

Heeft iemand een voorbeeld?
Ik maak twee snapshots in HA en sla deze op in een map. De eerste is voordeur_snap.jpg, deze wordt dus continue overschreven en een tweede is met een datum string.

dit is mijn automation daarvoor :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
automation:
  - alias: 'Deurbel'
    trigger:
        topic: stat/deurbel
        payload: 'on'
    action:
      - service: camera.snapshot
        data:
          entity_id: camera.voordeur
          filename: '/config/snapshots/voordeur_snap.jpg'
        data:
          filename: '/config/snapshots/voordeur_snap_{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.jpg'

- service: notify.telegram
        data:
          data:
            photo:
              - file: /config/snapshots/voordeur_snap.jpg
                caption: Bel - Voordeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Danielson schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:40:
  • supply_air_temp
  • return_air_temp
  • exhaust_air_temp
Hoe heb je die geconnect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
zoeperman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:13:
[...]

Hoe heb je die geconnect?
Een RP met een USB --> RS232 converter --> Naar zelfgemaakte RJ45 kabel.

Vervolgens: https://github.com/Mosibi/whr_930

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-09 20:14
Hi,

Ik maak op dit moment gebruik van HASS.io in combinatie met DECONZ om zelf Xiaomi Aqara producten aan te sturen. (Daarnaast zowel de IKEA als de Hue-hub aangesloten).

Ik ben nu van plan om mijn mechanische ventilatie aan te sturen op basis van de Xiaomi Temperatuur/Vochtigheidssensor (link).

Eerst had ik gekeken naar een zender om de 868Mhz frequentie, maar dit wordt mij te complex/duur.
Als ik het goed begrijp gaat de ventilatie in de hoogste stand door stroom te zetten op de grijze draad.
Nu denk ik dat het dan kan door een Wifi Switch te plaatsen bij het rode kruis in onderstaande schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WkJmn2V/Schema-Stork-CMFe.png

Het idee is nu om op de rode X bijvoorbeeld een Sonoff Wifi module (liefst een Zigbee device) te plaatsen en hiermee de hoogste stand aan te zetten totdat de luchtvochtigheid is gedaald tot het gewenste niveau.
In de Sonof gaat dan de bruine draad (L) uit het schema en als de hoogste stand aan moet zet hij de voeding van de L door naar de Grey.

Gezien jullie expertise in dit topic: Heb ik de juiste aannames gedaan?

En hebben jullie wellicht nog tips, hoe dit beter kan?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Hoi , ik had dit gisteren ook al, vandaag een schone installatie gemaakt, en alles was aanwezig en gelukt, deconz, ikea lampen. alles was zichtbaar. was nu bezig met de Yeelight deze toegevoegd in het config . doe een reboot van HA en de toegang site niet meer bereikbaar, ben ik iets vergeten aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Danielson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Een RP met een USB --> RS232 converter --> Naar zelfgemaakte RJ45 kabel.

Vervolgens: https://github.com/Mosibi/whr_930
Oef nice.. die WTW heb ik volgens mij ook thuis.. Zit zon RS232 aansluiting op die WTW zelf?

En anders zou je gewoon even moeten gaan voelen bij de buizen.. als je de stand op 3 zet ofzo weet je welke je moet hebben voor lucht aanzuigen of blazen etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Possible op 24-06-2019 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
Possible schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:20:
[...]

Oef nice.. die WTW heb ik volgens mij ook thuis.. Zit zon RS232 aansluiting op die WTW zelf?

En anders zou je gewoon even moeten gaan voelen bij de buizen.. als je de stand op 3 zet ofzo weet je welke je moet hebben voor lucht aanzuigen of blazen etc.
Er zit een "RS232" aansluiting in de WTW box in de vorm van een RJ45 aansluiting. Je moet alleen de pin-layout van de RJ45 stekker aanpassen, er zijn drie draden nodig; RX, TX en GND.

Afbeeldingslocatie: https://blog.mosibi.nl/assets/whr930_board.png

rj45 pin 2 -> rs232 pin 3
rj45 pin 3 -> rs232 pin 2
rj45 pin 8 -> rs232 pin 5

[ Voor 11% gewijzigd door Danielson op 24-06-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Danielson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:37:
[...]

Er zit een "RS232" aansluiting in de WTW box in de vorm van een RJ45 aansluiting. Je moet alleen de pin-layout van de RJ45 stekker aanpassen, er zijn drie draden nodig; RX, TX en GND.

[Afbeelding]

rj45 pin 2 -> rs232 pin 3
rj45 pin 3 -> rs232 pin 2
rj45 pin 8 -> rs232 pin 5
Oke nice! Toch maar eens in gaan verdiepen.. leuk project weer om de wtw aan te sturen tijdens het douchen etc.... Ding is namelijkl al wel 14 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Possible schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:40:
[...]

Oke nice! Toch maar eens in gaan verdiepen.. leuk project weer om de wtw aan te sturen tijdens het douchen etc.... Ding is namelijkl al wel 14 jaar oud.
Daar gebruik ik de aansturing ook voor:
  • Doucheventilatie
  • Co2 ventilatie
  • Zomernachtventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Danielson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:45:
[...]

Daar gebruik ik de aansturing ook voor:
  • Doucheventilatie
  • Co2 ventilatie
  • Zomernachtventilatie
Yes nice.. Ik zal eens kijken of het een beetje te doen is om dat aan te passen of heb je moeten solderen ?, dat blokje uit het plaatje zegt mij niet zo heel veel namelijk haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
Possible schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:48:
[...]

Yes nice.. Ik zal eens kijken of het een beetje te doen is om dat aan te passen of heb je moeten solderen ?, dat blokje uit het plaatje zegt mij niet zo heel veel namelijk haha
Ik heb alleen de RJ45 stekker opnieuw gemonteerd met een andere pin-layout. Solderen is niet nodig.

De printplaat hierboven zit achter het display, dat is een kwestie van het front eraf schroeven en je kunt erbij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Danielson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:50:
[...]

Ik heb alleen de RJ45 stekker opnieuw gemonteerd met een andere pin-layout. Solderen is niet nodig.

De printplaat hierboven zit achter het display, dat is een kwestie van het front eraf schroeven en je kunt erbij! :)
Oke thanks.. Ik zal hem eens open maken en er een beeld bij krijgen. Komt vast goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Gebruikt iemand trouwens een Google Home als device tracker? Hoe is het bereik hiervan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
kan iemand mij helpen ik wil graag mijn Slimme meter uit lezen.

nu heb ik een aantal componenten.

een pi 3b+
een Smart meter P1 data kabel

maar er gaat iets fout ik volg de instructie van https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/intro.html
maar wat ik ook doe volgens https://dsmr-reader.readt...t/installation/quick.html.

ik krijg het niet voor elkaar kan iemand mij helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Nu sinds 2 weken over van iOS naar Android en je merkt toch wel dat de ontwikkeling meer gefocust was op iOS. Notifications werken standaard in de HA app, wat natuurlijk opgelost kan worden met HTML notifications. Hiervoor moet je echter weer extra dingen doen. Eerst had ik ook alles via Siri lopen waarvoor ik alleen de Homekit plugin geïnstalleerd had en daarmee kon ik heel snel lampen e.d. aan / uit zetten middels spraak. Hiervoor kan ik weer de Google Home functie voor gebruiken maar als ik het zo lees moet ik ook hiervoor weer een hoop extra dingen doen. Precense detection heb ik met Owntracks geprobeerd maar dat werkt bij mij voor geen meter. Alleen als ik op handmatig locatie updaten klikte werd de correcte locatie doorgestuurd. Opzicht allemaal geen probleem, maar het was onder iOS toch allemaal wat eenvoudiger :)

Al met al ben ik wel blij dat ik de notifications in NR niet drastisch hoefde aan te passen door de YAML code. Hoefde dus alleen de destination aan te passen, en klaar.

Las net dat er ook een nieuwe Pi te krijgen is. Ben benieuwd hoe HA daar onder gaat draaien. Een NUC kopen voor alleen HA vind ik te kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvD77
wiebeww schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:55:
Hi,

Ik maak op dit moment gebruik van HASS.io in combinatie met DECONZ om zelf Xiaomi Aqara producten aan te sturen. (Daarnaast zowel de IKEA als de Hue-hub aangesloten).

Ik ben nu van plan om mijn mechanische ventilatie aan te sturen op basis van de Xiaomi Temperatuur/Vochtigheidssensor (link).

Eerst had ik gekeken naar een zender om de 868Mhz frequentie, maar dit wordt mij te complex/duur.
Als ik het goed begrijp gaat de ventilatie in de hoogste stand door stroom te zetten op de grijze draad.
Nu denk ik dat het dan kan door een Wifi Switch te plaatsen bij het rode kruis in onderstaande schema:
[Afbeelding]

Het idee is nu om op de rode X bijvoorbeeld een Sonoff Wifi module (liefst een Zigbee device) te plaatsen en hiermee de hoogste stand aan te zetten totdat de luchtvochtigheid is gedaald tot het gewenste niveau.
In de Sonof gaat dan de bruine draad (L) uit het schema en als de hoogste stand aan moet zet hij de voeding van de L door naar de Grey.

Gezien jullie expertise in dit topic: Heb ik de juiste aannames gedaan?

En hebben jullie wellicht nog tips, hoe dit beter kan?

Alvast dank!
Ik maak gebruik van een dual channel sonoff en schakel daarmee respectievelijk L1 en L2.
Ik heb het zo gemaakt dat ik geen aanpassingen doe aan bestaande apparatuur en het zo weer terug kan brengen naar originele staat/ mee te verhuizen.

Ik heb een perilex stopcontact gekocht en deze op een behuizing geschroefd waar de sonoff in zit. Daar zit weer een perilex stekker aan die in het bestaande stopcontact gaat.

Mocht het nodig zijn dan kan ik er een plaatje van schieten als je wil.

Verder schakel ik de ventilatie op basis van luchtvochtigheid in de douche, dit wordt binnenkort uitgebreid met een co2 sensor in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-09 20:14
DvD77 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:14:
[...]

Ik maak gebruik van een dual channel sonoff en schakel daarmee respectievelijk L1 en L2.
Ik heb het zo gemaakt dat ik geen aanpassingen doe aan bestaande apparatuur en het zo weer terug kan brengen naar originele staat/ mee te verhuizen.

Ik heb een perilex stopcontact gekocht en deze op een behuizing geschroefd waar de sonoff in zit. Daar zit weer een perilex stekker aan die in het bestaande stopcontact gaat.

Mocht het nodig zijn dan kan ik er een plaatje van schieten als je wil.

Verder schakel ik de ventilatie op basis van luchtvochtigheid in de douche, dit wordt binnenkort uitgebreid met een co2 sensor in de woonkamer.
Dus eigenlijk een extra perilex wandcontactdoos met daarin/tussen de Sonoff. Slim!
Daar kan ik wel wat mee.

Stuur je de Sonoff rechtstreeks aan vanuit Home Assistant?

En welke sensor gebruik je voor de luchtvochtigheid (en welke ben je van plan te gebruiken voor CO2)?

[ Voor 0% gewijzigd door wiebeww op 24-06-2019 17:05 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lifelogger
sterremos schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:17:
Hoi , ik had dit gisteren ook al, vandaag een schone installatie gemaakt, en alles was aanwezig en gelukt, deconz, ikea lampen. alles was zichtbaar. was nu bezig met de Yeelight deze toegevoegd in het config . doe een reboot van HA en de toegang site niet meer bereikbaar, ben ik iets vergeten aan te passen?
Wacht je lang genoeg? Kan soms even duren voor de web interface beschikbaar is. Anders wellicht een fout in je config bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sterremos Heb je toegang via SSH of Samba? Check dan even het log bestand, wellicht kun je daarin de oorzaak vinden welke vermoedelijk in de configuration.yaml zit.

En zoals @Lifelogger zegt, valideert altijd je configuratie voordat je een herstart doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 22:59
Ik ben benieuwd of er een build van hassio komt die op een nieuwe raspberry 4 kan draaien en dan evt zonder sd kaart. Hij heeft eigen geheugen namelijk.
Zou de problemen met defecte sdkaart oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Lifelogger schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:06:
[...]

Wacht je lang genoeg? Kan soms even duren voor de web interface beschikbaar is. Anders wellicht een fout in je config bestand?
Demk dat er een foutje zat in het config file, vanmiddag een nieuwe installatie uitgevoerd en het werkt nu, reboot en weer beeld.

Heb nu wel even iets waar ik nu niet meer uitkomt, vanochtend werkte het nu niet meer, ik weet helaas niet meer wat ik heb uitgevoerd.

ik heb de MQTT app geintalleerd Mosquitto broker voor de Sonoffs . ik zie ze ook binnenkomen in het logfile.
1561400203: New client connected from 192.168.1.47 as DVES_25093C (c1, k10, u'Ron')
ook in Tasmota admin komen de Sonoffs binnen, en kan ze daar ook bedienen.

ik krijg ze alleen niet te zien in HA. wat is de issue, in het config file nog een aanpassing?

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
sterremos schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:31:
[...]

Demk dat er een foutje zat in het config file, vanmiddag een nieuwe installatie uitgevoerd en het werkt nu, reboot en weer beeld.

Heb nu wel even iets waar ik nu niet meer uitkomt, vanochtend werkte het nu niet meer, ik weet helaas niet meer wat ik heb uitgevoerd.

ik heb de MQTT app geintalleerd Mosquitto broker voor de Sonoffs . ik zie ze ook binnenkomen in het logfile.
1561400203: New client connected from 192.168.1.47 as DVES_25093C (c1, k10, u'Ron')

ik krijg ze alleen niet te zien in HA. wat is de issue, in het config file nog een aanpassing?

Ron
Sorry, kan ik je niet mee helpen. Heb zeg geen Sonoffs hier. Er zijn vast anderen hier die je kunnen helpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
wesley2004 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:20:
Ik ben benieuwd of er een build van hassio komt die op een nieuwe raspberry 4 kan draaien en dan evt zonder sd kaart. Hij heeft eigen geheugen namelijk.
Eigen geheugen? Volgens mij werkt hij nog gewoon met SD kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
wesley2004 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:20:
Ze hebben 1 tot 4 GB ram. Maar geen eigen geheugen verder. Je moet je os nog steeds op een sd kaartje zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Lifelogger schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:34:
[...]

Ze hebben 1 tot 4 GB ram. Maar geen eigen geheugen verder. Je moet je os nog steeds op een sd kaartje zeggen.
Ow echt? Dan heb ik het verkeerd gezien. Jammer, zou mooie oplossing zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
wiebeww schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:59:
[...]

Dus eigenlijk een extra perilex wandcontactdoos met daarin/tussen de Sonoff. Slim!
Daar kan ik wel wat mee.
Inderdaad precies zo
Stuur je de Sonoff rechtstreeks aan vanuit Home Assistant?
Sonoff is nu voorzien van tasmota maar ga ik binnenkort omzetten naar esphome.
voor nu dus via mqtt in home assistant.
En welke sensor gebruik je voor de luchtvochtigheid (en welke ben je van plan te gebruiken voor CO2)?
Xiaomi luchtvocht/temp meter. welke gekoppeld is via deconz. werkt als een speer.

CO2 ga ik meten met een MH-z19 en een esp8266 en dan ook esphome. Maar dat wordt meer een multi sensor met temp/lv, licht, co2 en beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:31:
[...]

Ron
https://www.home-assistant.io/components/switch.mqtt/

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesley2004 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:35:
[...]

Ow echt? Dan heb ik het verkeerd gezien. Jammer, zou mooie oplossing zijn!
Jammer genoeg geen eMMC, maar wel usb 3, wat wellicht het booten van usb stick sneller maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
martinvdm schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Jammer genoeg geen eMMC, maar wel usb 3, wat wellicht het booten van usb stick sneller maakt.
Oh je hebt alles op usb stick draaien?
Incl hassio.
Heb je evt een tutorial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wesley2004 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:55:
[...]

Oh je hebt alles op usb stick draaien?
Incl hassio.
Heb je evt een tutorial?
Nee ik heb alles in docker draaien. Wat mij betreft echt geen pi, docker heeft hiervoor te veel voordelen, maar weet dat er diversen zijn die draaien geheel Home assistant of iig de database op een usb stick. Zoek dit topic maar eens door. SD card corruptie is wat bij velen voor vroeg of laat voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
martinvdm schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:09:
[...]

Nee ik heb alles in docker draaien. Wat mij betreft echt geen pi, docker heeft hiervoor te veel voordelen, maar weet dat er diversen zijn die draaien geheel Home assistant of iig de database op een usb stick. Zoek dit topic maar eens door. SD card corruptie is wat bij velen voor vroeg of laat voor komt.
Klopt, zelf meegemaakt met sd card.
Daarom was ik blij met geheugen in pi4.
Helaas.
Hassio en een usb stick met database schijnt nog niet te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Klopt Hassio en USB werkt op dit moment niet als je Hassio alleen installeert. Als je Raspbian met daarin een container met Hassio installeert werkt het volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Zal makkelijk zijn,maar kom er niet uit, ook dit gevolgd maar niets. ik weet dat ik gisteren opeens de 4 sonoffs bij de integraties naar boven kwamen. nu niet meer, heb de bijlage gevolgd ik heb op de home pagina een schakelaar staan, maar geen verbinding.

Heb de MQTT Server & Web client geinstalleerd en werkt, de sonoffs maken verbinding,
New client connected from 192.168.1.23 as DVES_67D6CA (p2, c1, k10, u'Ron').

In config file nu

mqtt:
broker: 192.168.1.14
port: 1883
client_id: Home Assistant
username: Ron
password:
discovery: true
discovery_prefix: Home Assistant

switch 1:
platform: mqtt
name: "lampswitch 1"
state_topic: "home/huiskamer/switch1"
command_topic: "home/huiskamer/switch1/set"
availability_topic: "home/huiskamer/switch1/available"
payload_on: "ON"
payload_off: "OFF"
state_on: "ON"
state_off: "OFF"
optimistic: false
qos: 0
retain: true

Wat mis ik nu?
Hoop dat iemand mij even de weg kan helpen

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:59:
[...]

Zal makkelijk zijn,maar kom er niet uit, ook dit gevolgd maar niets. ik weet dat ik gisteren opeens de 4 sonoffs bij de integraties naar boven kwamen. nu niet meer, heb de bijlage gevolgd ik heb op de home pagina een schakelaar staan, maar geen verbinding.

Heb de MQTT Server & Web client geinstalleerd en werkt, de sonoffs maken verbinding,
New client connected from 192.168.1.23 as DVES_67D6CA (p2, c1, k10, u'Ron').

In config file nu

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
mqtt:
  broker: 192.168.1.14
  port: 1883
  client_id: Home Assistant
  username: Ron
  password: 
  discovery_prefix: Home Assistant

switch 1:  
    platform: mqtt
    name: "lampswitch 1"
    state_topic: "home/huiskamer/switch1"
    command_topic: "home/huiskamer/switch1/set"
    availability_topic: "home/huiskamer/switch1/available"
    payload_on: "ON"
    payload_off: "OFF"
    state_on: "ON"
    state_off: "OFF"
    optimistic: false
    qos: 0
    retain: true

Wat mis ik nu?
Hoop dat iemand mij even de weg kan helpen

Ron
Is deze configuratie valide volgens de configuratiechecker? Configuration -> General -> Check config

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:24
Danielson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:50:
[...]

Top zou nog mooier zijn om de RS232 meteen te koppelen aan een ESP8266

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
jossie67 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:25:
[...]

Top zou nog mooier zijn om de RS232 meteen te koppelen aan een ESP8266
Zie het als een uitdaging! Ik hoor graag als het gelukt is! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
tdw schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:09:
[...]

Is deze configuratie valide volgens de configuratiechecker? Configuration -> General -> Check config
zie dit helemaal niet staan?

General -> Check config :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

sterremos schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:46:
[...]

zie dit helemaal niet staan?

General -> Check config :9
Ik draai een Engelse versie. Je zult even zelf moeten vertalen. Ik geloof nooit dat je geen Check config-knop hebt.

~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20
Instellingen -> Algemeen -> Controleer configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 12:45
Is het hier iemand gelukt om een SonOff iFan02 via OTA te voorzien van Tasmoto firmware?
Om een of andere reden ziet mijn Mac (en iPhone) het ITEAD netwerk niet en ik kan dus niet verder.
Ik heb deze uitleg gehanteerd.
YouTube: Flashing TASMOTA on a Sonoff OVER-the-AIR !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ik heb voor Z-wave een sensor gemaakt welke een "true" status geeft als 1 van mijn zwave devices in storing schiet. Nu is alleen het probleem dat als ik een Neo Coolcam switch uit mijn stopcontact trek ik uren kan wachten en nog geen melding krijg. Als ik refresh node doe of HA opnieuw start dan krijg ik wel de melding.

Weet iemand of dit ergens een instelling is of moet ik hier een automation van maken die om het uur ofzo de nodes refreshed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:10

KRASH

Juist ja...

Mich schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:56:
Ik heb voor Z-wave een sensor gemaakt welke een "true" status geeft als 1 van mijn zwave devices in storing schiet. Nu is alleen het probleem dat als ik een Neo Coolcam switch uit mijn stopcontact trek ik uren kan wachten en nog geen melding krijg. Als ik refresh node doe of HA opnieuw start dan krijg ik wel de melding.

Weet iemand of dit ergens een instelling is of moet ik hier een automation van maken die om het uur ofzo de nodes refreshed ?
Heb hier even gekeken bij mijn coolcam plugs, die hebben allemaal een attribuut "receivedTS" dat in de afgelopen 5 minuten nog is bijgewerkt. Wellicht een sensor template maken die de timestamp van dat attribuut checked of die te lang niet bijgewerkt is.

Eventueel met een automation die op basis van bovenstaande sensor een automation aftrapt om de node te refreshen?

[ Voor 4% gewijzigd door KRASH op 25-06-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Iemand die hier HTML5 push notifications voorbeelden heeft? De voorbeelden die hier worden beschreven zijn voor mij niet duidelijk: https://www.home-assistant.io/components/html5/

Het idee is om bijv. als de wasmachine klaar is een melding te geven en dat ik kan drukken op de melding en zodoende de wasmachine uit kan zetten.

In de link wordt een voorbeeld gegeven van open door. Maar waar moet dit stukje code komen te staan? In de configuration.yaml? En wat moet er uiteindelijk achter de action komen te hangen? Moet ik hiervoor dan bijv. een turn_off oid maken?

Na wat prielen het als volgt opgelost. Ik maak gebruik van Node-Red, dus de code is voor NR.

De volgende message stuur ik naar mijn apparaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
    "message": "De wasmachine is gereed",
    "data": {
        "actions": [
            {
                "action": false,
                "title": "Zet wasmachine uit"
            }
        ],
        "tag": "wasmachinegereed"
    }
}

Vervolgens heb ik een actionable notifications flow (die had ik al) maar wat uitgebreid waarbij ik alle berichten afvang. Daarin filter ik op: payload.event_type == html5_notification.clicked gevolgd door payload.event.tag == <<tag>> bijv. wasmachinegereed. Zonder de twee filters werd de schakelaar direct uitgezet omdat ik in eerste instantie alleen op de tag filterde 8)7

Ik ben iig weer blij. Nu nog GPS tracking op Android en heb ik alles omgezet :*)

[ Voor 41% gewijzigd door Thoit op 25-06-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
tdw schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:01:
[...]

Ik draai een Engelse versie. Je zult even zelf moeten vertalen. Ik geloof nooit dat je geen Check config-knop hebt.
Gevonden, bij instellingen,algemeen , kan je config testen. geeft aan dat het juist is.
stop maar even met de sonoff Tasmota, ik krijg het maar niet voor elkaar, , Yeelight, Deconz en ikea lampen allemaal gelukt.
ben nu drie dagen bezig, kom er maar niet uit. was met domoticz een stuk makkelijker. autosearch en de sonoff zaten in het systeem.

voorlopig maar verder met uitzoeken van HA en later dit maar eens verder oppakken :-(

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
sterremos schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:26:
[...]

Gevonden, bij instellingen,algemeen , kan je config testen. geeft aan dat het juist is.
stop maar even met de sonoff Tasmota, ik krijg het maar niet voor elkaar, , Yeelight, Deconz en ikea lampen allemaal gelukt.
ben nu drie dagen bezig, kom er maar niet uit. was met domoticz een stuk makkelijker. autosearch en de sonoff zaten in het systeem.

voorlopig maar verder met uitzoeken van HA en later dit maar eens verder oppakken :-(

Ron
Heb je ook een MQTT server geïnstalleerd?
Ikzelf heb een MQTT server geinstalleerd met discovery true. Zodra er een sonoff (tasmota) op mijn netwerk komt wordt deze automatisch toegevoegd onder "integraties".
Zo heb ik ook al mijn Zigbee2mqtt erin gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
haborym schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Heb je ook een MQTT server geïnstalleerd?
Ikzelf heb een MQTT server geinstalleerd met discovery true. Zodra er een sonoff (tasmota) op mijn netwerk komt wordt deze automatisch toegevoegd onder "integraties".
Zo heb ik ook al mijn Zigbee2mqtt erin gekregen.
Ik heb een MQTT server, maar geen discovery, hebbie een workaround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
sterremos schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:41:
[...]

Ik heb een MQTT server, maar geen discovery, hebbie een workaround?
Zet in je configuration.yaml

mqtt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
KRASH schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:00:
[...]

Heb hier even gekeken bij mijn coolcam plugs, die hebben allemaal een attribuut "receivedTS" dat in de afgelopen 5 minuten nog is bijgewerkt. Wellicht een sensor template maken die de timestamp van dat attribuut checked of die te lang niet bijgewerkt is.

Eventueel met een automation die op basis van bovenstaande sensor een automation aftrapt om de node te refreshen?
Ik wil gebruik maken van het is_failed attribute.

Ik heb het nu zo opgelost:

Automation
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: refresh_zwave
  alias: Check Z-wave status
  initial_state: true
  trigger:
    platform: time
    at: '01:00:00'
  action:
  - data:
      node_id: "2"
    service: zwave.refresh_node
  - data:
      node_id: "5"
  - data:
      node_id: "6"

(moet nog een x in een for loop)

En dit is de sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- platform: template
  sensors:
    zwave_failures:
      entity_id:
        - zwave.lamp1
        - zwave.lamp2
        - zwave.lamp3          
      friendly_name: "Z-Wave Dead Nodes"
      value_template: >
        {% macro is_failed() %}
        {%- set value = true -%}
        {%- set domains = ['zwave'] -%}
        {%- for domain in domains -%}
        {%- for item in states[domain] if ((item.attributes.is_failed is defined and item.attributes['is_failed'] == value))-%}
        {% if (item.attributes.is_failed is defined and item.attributes['is_failed'] == value) -%}
        {{ item.name }}{% endif -%}
        {%- endfor -%}
        {%- endfor -%}
        {% endmacro %}
        {{ is_failed() |trim != "" }}

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• II Stevow II
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 09:44
GertJan2012 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:26:
Eerder deze week vroeg ik hier of er mensen zijn die de Ziggo Mediabox XL werkend hadden gekregen met HA. Aan de hand van de vele problemen met dat ding heb ik hem deze geruild voor de nieuwe mediabox Next (Bedankt @JBS voor de tip ! )
Echter zou ik nu ook eens willen kijken of ik de Ziggo Connectbox ( modem ) werkend kan krijgen met HA. Ik zie dat er op de HA site wel een configuratie staat : https://www.home-assistant.io/components/upc_connect/
En ik heb nu een 6 tal nieuwe sensoren in HA, maar ik zou hem graag willen gebruiken voor Device Tracking. Iemand daar everaring mee ?
Ik heb het een en ander voor elkaar gekregen, op basis van een proof of concept van een andere tweaker die hij in het topic over de Mediabox Next had geplaatst. Ik heb een eerste versie van een custom component op Github geplaatst: https://github.com/IIStevowII/ziggo-mediabox-next

Momenteel is het alleen nog mogelijk om te zien of het apparaat aan/uit staat, het apparaat aan/uit te zetten, een kanaal selecteren, of next/previous kanaal en play/pause mogelijkheid. Het werkt via een MQTT protocol en helaas heb ik nog niet achterhaald hoe ik status informatie kan uitlezen, zoals bijv. het huidige kanaal of volume of iets dergelijks.

Overige functionaliteit, zoals volume bedienen en status updates ontvangen als je de box via de afstandsbediening bediend, zijn afhankelijk van het ontdekken van de juiste MQTT commands. Dus mocht iemand deze achterhalen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Beide gedaan, ik weet dat afgelopen zondag de sonoff toegevoegd werden, inderdaad automatisch. weet niet wat ik toen gedaan hebt, maar lukt niet meer.
ook de toevoeging staat in de config file .
ik krijg bij intregraties de MQTT , maar geen sonoff in beeld.

dit is mijn opzet, Ben ik iets vergeten?

Hehe , gevonden, had twee keer mqtt in config staan, 3 van de vier sonoff in het overzicht, ik ben happie.

Dank allen

[ Voor 62% gewijzigd door sterremos op 25-06-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
II Stevow II schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Ik heb het een en ander voor elkaar gekregen, op basis van een proof of concept van een andere tweaker die hij in het topic over de Mediabox Next had geplaatst. Ik heb een eerste versie van een custom component op Github geplaatst: https://github.com/IIStevowII/ziggo-mediabox-next

Momenteel is het alleen nog mogelijk om te zien of het apparaat aan/uit staat, het apparaat aan/uit te zetten, een kanaal selecteren, of next/previous kanaal en play/pause mogelijkheid. Het werkt via een MQTT protocol en helaas heb ik nog niet achterhaald hoe ik status informatie kan uitlezen, zoals bijv. het huidige kanaal of volume of iets dergelijks.

Overige functionaliteit, zoals volume bedienen en status updates ontvangen als je de box via de afstandsbediening bediend, zijn afhankelijk van het ontdekken van de juiste MQTT commands. Dus mocht iemand deze achterhalen hoor ik het graag.
Heel tof, ik ga het in de gaten houden. Voor mij zou dat precies het gene zijn wat ik er mee wil doen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik wil nog een aantal Wifi Smart Sockets gaan gebruiken icm hass.

Nu wil ik ze niet moeten slopen om ze te kunnen flashen met bijv. Tasmota of ESPHome.

Volgens mij moet ik dan een Tuya compatible device hebben, zodat ik met Tuya convert deze via OTA kan flashen, althans zo heb ik het begrepen :9

Ik wil zowel kleine stekkers zodat ik ook stekkers naast elkaar kan plaatsen in een stekkerdoos als stekkerdozen. 10A is ruim voldoende overigens.

Ik kom nu uit op::De Blitzwolf wordt in ieder geval door Tasmota ondersteund. De Gosund lijkt hetzelfde maar staat nergens in de lijst, maar zou volgens deze site als "45 BlitzWolf SHP2" moeten worden geconfigureerd.

In deze post staat support voor de Blitzwolf voor ESPHome.

Van de Esphome website zelf wordt ik al helemaal geen cent wijzer, erg onduidelijk wat ondersteund wordt, laat staan een overzichtelijke lijst van devices, in dit geval smart plugs.

Hebben anderen ervaring met deze plugs en Tuya convert? In de Tasmota wiki staat nl. in de regel aangegeven dat je ze moet open slopen en serieel moet flashen. Beetje verwarrend als het ook OTA kan.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Danielson schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:29:
[...]

Zie het als een uitdaging! Ik hoor graag als het gelukt is! ;)
Ook voor @jossie67: ik ben hier toevallig samen met de buurman mee bezig nadat we de slimme meter direct op de esp8266 voor elkaar hadden. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik heb onderstaan toegevoegd meer krijg wat error's

2019-06-25 18:57:36 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.camera] Can't write /config/snapshots/voordeur_snap.jpg, no access to path!
2019-06-25 18:57:36 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script Deurbel: Executing step call service
2019-06-25 18:57:36 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.camera] Can't write /config/snapshots/voordeur_snap_20190625-185736.jpg, no access to path!
2019-06-25 18:57:36 INFO (MainThread) [homeassistant.helpers.script] Script Deurbel: Executing step call service
2019-06-25 18:57:36 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.automation] Error while executing automation automation.deurbel. Service not found for call_service at pos 3: Unable to find service notify/telegram
2019-06-25 18:57:45 INFO (MainThread) [homeassistant.components.asuswrt.device_tracker] Checking Devices

Ik heb een map aangemaakt met snapshot maar dat maakt niets uit.
ook lijkt hij notify.telegram niet te kennen. Maar vervang ik die door telegram_bot.send_message dan is die melding weg.
DvD77 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:59:
[...]

Ik maak twee snapshots in HA en sla deze op in een map. De eerste is voordeur_snap.jpg, deze wordt dus continue overschreven en een tweede is met een datum string.

dit is mijn automation daarvoor :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
automation:
  - alias: 'Deurbel'
    trigger:
        topic: stat/deurbel
        payload: 'on'
    action:
        data:
          filename: '/config/snapshots/voordeur_snap.jpg'
        data:
          filename: '/config/snapshots/voordeur_snap_{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.jpg'

- service: notify.telegram
        data:
          data:
            photo:
              - file: /config/snapshots/voordeur_snap.jpg
                caption: Bel - Voordeur

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mars Warrior Belangrijk aandachtspunt hierbij is de software versie die er bij levering op de stekker zit. Zo wordt bijvoorbeeld de Blitzwolf SHP2 ondersteund, maar nieuwe leveringen bevatten een (nog) niet ondersteunde firmware. Dit geldt ook voor de SPH6 bijvoorbeeld.

Zie o.a. https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/195 en https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Door het in de www dir te plaatsen wordt de foto gemaakt. Krijg hem nog niet verstuurd:

- data:
photo:
- caption: Voordeur
file: /config/www/voordeur_snap.jpg
service: telegram_bot.send_photo

geeft de fout:

2019-06-25 19:51:52 WARNING (SyncWorker_17) [homeassistant.components.telegram_bot] Can't load data. No data found in params!
2019-06-25 19:51:52 ERROR (SyncWorker_17) [homeassistant.components.telegram_bot] Can't send file with kwargs: {'photo': [OrderedDict([('caption', 'Voordeur'), ('file', '/config/www/voordeur_snap.jpg')])]}
Mars Warrior schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:23:
Ik wil nog een aantal Wifi Smart Sockets gaan gebruiken icm hass.

Nu wil ik ze niet moeten slopen om ze te kunnen flashen met bijv. Tasmota of ESPHome.

Volgens mij moet ik dan een Tuya compatible device hebben, zodat ik met Tuya convert deze via OTA kan flashen, althans zo heb ik het begrepen :9

Ik wil zowel kleine stekkers zodat ik ook stekkers naast elkaar kan plaatsen in een stekkerdoos als stekkerdozen. 10A is ruim voldoende overigens.

Ik kom nu uit op::De Blitzwolf wordt in ieder geval door Tasmota ondersteund. De Gosund lijkt hetzelfde maar staat nergens in de lijst, maar zou volgens deze site als "45 BlitzWolf SHP2" moeten worden geconfigureerd.

In deze post staat support voor de Blitzwolf voor ESPHome.

Van de Esphome website zelf wordt ik al helemaal geen cent wijzer, erg onduidelijk wat ondersteund wordt, laat staan een overzichtelijke lijst van devices, in dit geval smart plugs.

Hebben anderen ervaring met deze plugs en Tuya convert? In de Tasmota wiki staat nl. in de regel aangegeven dat je ze moet open slopen en serieel moet flashen. Beetje verwarrend als het ook OTA kan.

Xiaomi 13T Pro

Pagina: 1 ... 139 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.