Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
Btje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:57:
Door het in de www dir te plaatsen wordt de foto gemaakt. Krijg hem nog niet verstuurd:

- data:
photo:
- caption: Voordeur
file: /config/www/voordeur_snap.jpg
service: telegram_bot.send_photo

geeft de fout:

2019-06-25 19:51:52 WARNING (SyncWorker_17) [homeassistant.components.telegram_bot] Can't load data. No data found in params!
2019-06-25 19:51:52 ERROR (SyncWorker_17) [homeassistant.components.telegram_bot] Can't send file with kwargs: {'photo': [OrderedDict([('caption', 'Voordeur'), ('file', '/config/www/voordeur_snap.jpg')])]}

[...]
Kan je wel gewoon tekst versturen naar je telegram bot ?
Probeer het eerst eens met tekst en daarna pas om een foto te sturen. Dan weet je zeker dat het telegram stuk werkt.

Foto wordt nu dus wel gemaakt neem ik aan ?
Let op dat bestandsnamen case sensitive zijn he ...
Btje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:01:

ook lijkt hij notify.telegram niet te kennen. Maar vervang ik die door telegram_bot.send_message dan is die melding weg.

[...]
Dat komt waarschijnlijk omdat je deze niet hebt :
code:
1
2
3
4
notify:
  - name: telegram
    platform: telegram
    chat_id: CHAT_ID

zie ook
https://www.home-assistant.io/components/telegram/

de telegram bot service gebruik ik niet in HA

[ Voor 21% gewijzigd door DvD77 op 25-06-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn HASS database, hij is maar liefst 4 GB groot. Nu heb ik nogal wat devices, maar ik purge ook (2 dagen) elke nacht om 2.00. Dan zakt hij naar 3.5 GB, maar dat is natuurlijk alsnog enorm groot. Is er een andere manier om de boel wat kleiner te krijgen, of zit ik echt aan het purgen vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:33:
Ik heb een probleem met mijn HASS database, hij is maar liefst 4 GB groot. Nu heb ik nogal wat devices, maar ik purge ook (2 dagen) elke nacht om 2.00. Dan zakt hij naar 3.5 GB, maar dat is natuurlijk alsnog enorm groot. Is er een andere manier om de boel wat kleiner te krijgen, of zit ik echt aan het purgen vast?
Minder vastleggen?

https://github.com/hmmbob...figuration.yaml#L83-L106:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
recorder:
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 10
  include:
    domains:
      - light
      - switch
      - device_tracker
      - climate
    entities:
      - binary_sensor.pir_sensor_motion
      - sensor.pir_sensor_luminance
      - sensor.reistijd_thuis_werk
      - sensor.reistijd_werk_thuis
      - sensor.benzine_z
      - sensor.diesel_z
      - sensor.benzine_u
      - sensor.diesel_u
      - sensor.toon_room_temp
  exclude:
    entities:
      - switch.schuur_2
      - switch.schuur_all
      - switch.eetkamer_switch

[ Voor 117% gewijzigd door Hmmbob op 25-06-2019 20:44 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
Ik sta perplex.
Ik heb 3 cameras rond m'n huis hangen. Allemaal hetzelfde geconfigureerd. Heb nu in HA het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
camera 1:
    - platform: ffmpeg
      name: "Oprit"
      input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://usr:pwd@192.168.1.210:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0&unicast=true&proto=Onvif

camera 2:
      name: "Achtertuin"
      input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://usr:pwd@192.168.1.211:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0&unicast=true&proto=Onvif

camera 3:
      name: "Zijtuin"
      input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://usr:pwd@192.168.1.209:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0&unicast=true&proto=Onvif

Ben ik nou zo scheel? Ik krijg die derde niet aan de praat. Ook niet als ik dat ip-adres invul op een andere regel. Iemand een idee waar ik dit zou moeten zoeken? In de logs vind ik niets terug en de instellingen van de cameras heb ik nagelopen, die zijn identiek.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt het IP adres wel :+

Kan je er via je browser bij komen op dat IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:36:
[...]

Minder vastleggen?

https://github.com/hmmbob...figuration.yaml#L83-L106:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
recorder:
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 10
  include:
    domains:
      - light
      - switch
      - device_tracker
      - climate
    entities:
      - binary_sensor.pir_sensor_motion
      - sensor.pir_sensor_luminance
      - sensor.reistijd_thuis_werk
      - sensor.reistijd_werk_thuis
      - sensor.benzine_z
      - sensor.diesel_z
      - sensor.benzine_u
      - sensor.diesel_u
      - sensor.toon_room_temp
  exclude:
    entities:
      - switch.schuur_2
      - switch.schuur_all
      - switch.eetkamer_switch
Ja, die begrijp ik wel, maar tegelijkertijd ook niet. Als ik purge, en er blijven 2 dagen over, dan kan dat toch geen 3.5 Gb zijn? Ondanks dat ik al lang niet alles log op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

koelkast schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:09:
[...]

Ja, die begrijp ik wel, maar tegelijkertijd ook niet. Als ik purge, en er blijven 2 dagen over, dan kan dat toch geen 3.5 Gb zijn? Ondanks dat ik al lang niet alles log op dit moment.
Ligt eraan hoe je systeem is ingericht. Als 3 sensoren elke minuut bijvoorbeeld de temperatuur, luchtvochtigheid en lichtwaarde doorgeven dan zijn dat bijna 4.500 datapunten, die worden gelogd met tijd, id, waarde, etc etc.

Ter vergelijking: mijn database is 35 MB maximaal, ik purge elke nacht om 01:00 en houd maximaal 2 dagen aan data. Ik log 25 parameters.

Wat je sowieso kunt doen is de database verwijderen. Dan ben je alles kwijt, wellicht staat er ergens gewoon heel veel loze data.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:09:
[...]

Probeer eens te purgen met de repack optie? https://www.home-assistan...s/recorder/#service-purge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
II Stevow II schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Ik heb het een en ander voor elkaar gekregen, op basis van een proof of concept van een andere tweaker die hij in het topic over de Mediabox Next had geplaatst. Ik heb een eerste versie van een custom component op Github geplaatst: https://github.com/IIStevowII/ziggo-mediabox-next

Momenteel is het alleen nog mogelijk om te zien of het apparaat aan/uit staat, het apparaat aan/uit te zetten, een kanaal selecteren, of next/previous kanaal en play/pause mogelijkheid. Het werkt via een MQTT protocol en helaas heb ik nog niet achterhaald hoe ik status informatie kan uitlezen, zoals bijv. het huidige kanaal of volume of iets dergelijks.

Overige functionaliteit, zoals volume bedienen en status updates ontvangen als je de box via de afstandsbediening bediend, zijn afhankelijk van het ontdekken van de juiste MQTT commands. Dus mocht iemand deze achterhalen hoor ik het graag.
Super! Het gaat me primair om aan/uit informatie en het aan/uit zetten. Ik zal je component zeker gaan testen!

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:56
zo , Uiteindelijk is het allemaal gelukt, Deel 1 van omzetten naar HA is gereed, de Sonoff, Ikea Lampen, Xiaomi switchen en de Yeelights zijn toegevoegd in HA. Zit er er netjes uit uit, is inderdaad heel anders dan Domoticz :-)
Morgen deel 2 om te kijken naar de mogelijkheden voor het automatiseren, weet dat het geheel anders is dan Domoticz., hoop dat het gaat lukken.

suggesties zijn zeer welkom
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JBS schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:51:
@Mars Warrior Belangrijk aandachtspunt hierbij is de software versie die er bij levering op de stekker zit. Zo wordt bijvoorbeeld de Blitzwolf SHP2 ondersteund, maar nieuwe leveringen bevatten een (nog) niet ondersteunde firmware. Dit geldt ook voor de SPH6 bijvoorbeeld.

Zie o.a. https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/195 en https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/166
Dat is nou weer knudde 😡

Dat wordt dus of wat anders of wachten totdat men het nieuwe protocol probleem heeft opgelost...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Hmmbob schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:44:
Klopt het IP adres wel :+

Kan je er via je browser bij komen op dat IP?
Jup. De NVR maakt er ook netjes opnames mee, dus alles werkt gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maverick schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:39:
Ik sta perplex.
Ik heb 3 cameras rond m'n huis hangen. Allemaal hetzelfde geconfigureerd. Heb nu in HA het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
camera 1:
      name: "Oprit"
      input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://usr:pwd@192.168.1.210:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0&unicast=true&proto=Onvif

camera 2:
      name: "Achtertuin"
      input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://usr:pwd@192.168.1.211:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0&unicast=true&proto=Onvif

camera 3:
      name: "Zijtuin"
      input: -rtsp_transport tcp -i rtsp://usr:pwd@192.168.1.209:554/cam/realmonitor?channel=1&subtype=0&unicast=true&proto=Onvif

Ben ik nou zo scheel? Ik krijg die derde niet aan de praat. Ook niet als ik dat ip-adres invul op een andere regel. Iemand een idee waar ik dit zou moeten zoeken? In de logs vind ik niets terug en de instellingen van de cameras heb ik nagelopen, die zijn identiek.
Wellicht bij de derde camera een @ in het password of ander vreemd karakter? Werkt het wel in VLC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 21:01
Gelukt. Notify toegevoegd en de automation handmatig gemaakt. Die gui maakt er een zooitje van. - tjes waar ze normaal niet staan en een erg onlogische volgorde.

.
DvD77 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:24:
[...]

Kan je wel gewoon tekst versturen naar je telegram bot ?
Probeer het eerst eens met tekst en daarna pas om een foto te sturen. Dan weet je zeker dat het telegram stuk werkt.

Foto wordt nu dus wel gemaakt neem ik aan ?
Let op dat bestandsnamen case sensitive zijn he ...

[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat je deze niet hebt :
code:
1
2
3
4
notify:
  - name: telegram
    platform: telegram
    chat_id: CHAT_ID

zie ook
https://www.home-assistant.io/components/telegram/

de telegram bot service gebruik ik niet in HA

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
ik begin net met het uittesten van home assisitant. Ik gebruik nu als hoofd domotica Domoticz. Ik loop tegen een probleem met de integratie van mijn MiLight systeem. Ik heb uiteraard gedaan wat er in de uitleg staat.Dus netjes de onderstaande code ingevoegd:

# Example configuration.yaml entry
light:
platform: limitlessled
bridges:
- host: 192.168.0.26
groups:
- number: 1
name: Bedroom
- number: 2
name: Bathroom
- number: 3
name: TV backlight
type: rgbw
- number: 4
name: Livingroom

Ik krijg geen foutmeldingen. Maar de 4 lampen blijven staan in de ongebruikte sectie en ik kan ze aan en uit zetten wat ik wil, maar er gebeurt helaas niets.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:31

j1nx

Geek - Enjoying life

Voor de mensen die naast een Home Assistant installatie ook een Nextcloud server hebben draaien...

Heb snel een custom device tracker in elkaar geknutseld met wat oude online code om PhoneTrack op Nextcloud als backend GPS tracking server te gebruiken en die weer te kunnen pollen als device tracker binnen HASS.

Zo houd je alle GPS data geheel binnen je eigen hardware/servers en heb je toch volledige history en dergelijke..

https://community.home-as...gps-device-tracker/123560

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

anconakip schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:16:
ik begin net met het uittesten van home assisitant. Ik gebruik nu als hoofd domotica Domoticz. Ik loop tegen een probleem met de integratie van mijn MiLight systeem. Ik heb uiteraard gedaan wat er in de uitleg staat.Dus netjes de onderstaande code ingevoegd:

# Example configuration.yaml entry
light:
bridges:
groups:
name: Bedroom
name: Bathroom
name: Livingroom

Ik krijg geen foutmeldingen. Maar de 4 lampen blijven staan in de ongebruikte sectie en ik kan ze aan en uit zetten wat ik wil, maar er gebeurt helaas niets.
Rechtsboven in de front-end kun je op de drie puntjes drukken en "Configure UI" kiezen. Daarmee verdwijnen ze uit je "Ongebruikt"-sectie. Hoe of waarom ze niet aan gaan, durf ik niet te zeggen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
tdw schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:47:
[...]

Rechtsboven in de front-end kun je op de drie puntjes drukken en "Configure UI" kiezen. Daarmee verdwijnen ze uit je "Ongebruikt"-sectie. Hoe of waarom ze niet aan gaan, durf ik niet te zeggen.
Ik zal vast vanalles verkeerd doen, maar niets helpt. Ik had de hoop dat Home Assistent net zo was als domiticz. Maar hier heb je toch echt programmeer kennis voor nodig ben ik bang. Tot nog toe lukt niets. Behalve de integratie van Xiaomi Gateway.
Jammer, het zziet er optisch zo veel beter uit dan Domoticz.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:58
@anconakip

Zet je yaml even tussen code-tags, dan blijft de formatting intact.
Wat zegt Home Assistant als je je configuratie laat checken?

Mist er geen versienummer voor de bridge?
Dit was mijn code, maar ik gebruik het component niet meer, mijn oorspronkelijke bridge ging kapot en ik heb er zelf een gemaakt die via MQTT werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: limitlessled
  bridges:
    - host: 192.168.1.113
      version: 6
      port: 5987
      groups:
        type: rgbww
        name: slaapkamerudp
        fade: on

@j1nx

Goed bezig. Wat is precies de meerwaarde t.o.v. Owntracks naar een eigen MQTT-server; dat je ook een history kunt bijhouden in je private cloud?
Of gebruik je op de telefoons een app die zuiniger is voor de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:31

j1nx

Geek - Enjoying life

RudolfR schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:29:

@j1nx

Goed bezig. Wat is precies de meerwaarde t.o.v. Owntracks naar een eigen MQTT-server; dat je ook een history kunt bijhouden in je private cloud?
Of gebruik je op de telefoons een app die zuiniger is voor de batterij?
Eigenlijk beide. Je kunt een hoop met PhoneTrack op je Nextcloud installatie. Ik gebruik het voornamelijk voor de history en dergelijke, maar PhoneTrack heeft best een hoop leuke features waar ik nog niet eens naar gekeken heb. Je kunt het beste de DOC's van PhoneTrack zelf bekijken of je het waard vind ja of te nee.
https://apps.nextcloud.com/apps/phonetrack

https://gitlab.com/eneiluj/phonetrack-oc/wikis/home

Daarbij is inderdaad de PhoneTrack-OC app voor android vanuit F-Droid erg fijn. Geen overtollige toeters en bellen. Groot voordeel is ook dat je eigenlijk voor een hoop verschillende loggers kunt kiezen. De ene app werkt beter als de andere op alle verschillende telefoons.

In jouw geval zou je zelfs dus gewoon de OwnTracks app op je telefoon kunnen blijven gebruiken als je die fijn vind. Daarmee kun je ook naar je PhoneTrack server loggen.

[ Voor 7% gewijzigd door j1nx op 26-06-2019 11:44 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
martinvdm schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Jammer genoeg geen eMMC, maar wel usb 3, wat wellicht het booten van usb stick sneller maakt.
wesley2004 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:32:
[...]

Klopt, zelf meegemaakt met sd card.
Daarom was ik blij met geheugen in pi4.
Helaas.
Hassio en een usb stick met database schijnt nog niet te lukken.
Ik gebruik een Orange Pi3 met 8GB eMMC geheugen waar hassio op draait. De OrangePi Prime image heb ik gebruikt.

Kort:
1. Armbian installeren
2. nand-sata-install (installatie naar eMMC)
3. Hassio installeren (orangepi-prime optie)
4. evt HA backup restoren
5. Have Fun
Goldwing1973 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:56:
Is het hier iemand gelukt om een SonOff iFan02 via OTA te voorzien van Tasmoto firmware?
Om een of andere reden ziet mijn Mac (en iPhone) het ITEAD netwerk niet en ik kan dus niet verder.
Ik heb deze uitleg gehanteerd.
YouTube: Flashing TASMOTA on a Sonoff OVER-the-AIR !!!
Nieuwere firmwares lukt niet meer. Ik heb toevallig van de week een iFan02 ontvangen en het was hopeloos met de OTA optie. Ik heb de iFan02 uit elkaar gehaald en old-school geflashed, was eigenlijk net zo simpel. Zonder solderen! gewoon pinnetjes er tegen aan duwen en vasthouden, vervolgens flashen en vasthouden tot ie klaar is.
koelkast schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:33:
Zoals @Hmmbob zei, probeer eens met repack. Bij mij schoot ie toen van de 5GB naar de 1.5GB (retain 2 dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
renedis schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:04:
[...]

[...]

Ik gebruik een Orange Pi3 met 8GB eMMC geheugen waar hassio op draait. De OrangePi Prime image heb ik gebruikt.

Kort:
1. Armbian installeren
2. nand-sata-install (installatie naar eMMC)
3. Hassio installeren (orangepi-prime optie)
4. evt HA backup restoren
5. Have Fun

[...]

Nieuwere firmwares lukt niet meer. Ik heb toevallig van de week een iFan02 ontvangen en het was hopeloos met de OTA optie. Ik heb de iFan02 uit elkaar gehaald en old-school geflashed, was eigenlijk net zo simpel. Zonder solderen! gewoon pinnetjes er tegen aan duwen en vasthouden, vervolgens flashen en vasthouden tot ie klaar is.

[...]

Zoals @Hmmbob zei, probeer eens met repack. Bij mij schoot ie toen van de 5GB naar de 1.5GB (retain 2 dagen)
Repack staat al op true. Heeft weinig effect. Ik denk dat er een heleboel zooi in de db staat, van entities die niet meer bestaan. Denk dat ik de db maar eens verwijder. Dan zijn alle entities toch niet weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@koelkast

Misschien je history/recorder wat selectiever instellen.
Het excluden van sun.sun is een goed idee, maar standaard doen recente versie(s?) dat al beter dan eerst.

Weggooien van de database kan wel, ook al een aantal keer gedaan. Je verliest alleen history.
(en mogelijk doen sensoren gebaseerd op die history daarna even wat gek, door gebrek aan gegevens)

Voor mij is een grotere SD-kaart is onderweg, al die addons tikken wel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

koelkast schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Repack staat al op true. Heeft weinig effect. Ik denk dat er een heleboel zooi in de db staat, van entities die niet meer bestaan. Denk dat ik de db maar eens verwijder. Dan zijn alle entities toch niet weg?
Nee, de entities blijven bestaan zolang ze in je config staan, alleen je recorder/history is gewoon leeg.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
koelkast schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Heb je toevallig ook al eens handmatig een purge and repack uitgevoerd om te kijken of het uberhaupt afgetrapt wordt?

Bij Dev Options --> Services:

Service:
recorder.purge

Service Data:
{
"keep_days":"2",
"repack":"true"
}

Edit:
Zelf net ook een handmatige purge met repack uitgevoerd. Wat blijkt, de instelling in mijn configuration.yaml werkt ook niet goed. De handmatige actie heeft 3.2GB opgeschoond in mijn database.

[ Voor 15% gewijzigd door renedis op 26-06-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:57
Ik heb ook al meerdere keren de DB verwijdert, maar heb hier toch wel vaker gezeur mee gehad. Ik record alles maar 1 dag, aangezien langer door mij bijna nooit gebruikt wordt en dit draait nu al een tijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:56
Vandaag gespeeld met het automatisering van de lampen ed, het zal wel gewenning zijn als je van Domoticz komt met blockys :-) maar het muntje gaat nog niet vallen. alles wat ik tegenkom op internet is uitleg in het engels, nu is het nooit echt een probleem , maar een uitleg in Nederlands landt wat meer. Weten jullie een site die het goed uitleg?
Probeer een lamp aan te laten gaan met een Xiaomi motion sensor

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sterremos schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:13:
Vandaag gespeeld met het automatisering van de lampen ed, het zal wel gewenning zijn als je van Domoticz komt met blockys :-) maar het muntje gaat nog niet vallen. alles wat ik tegenkom op internet is uitleg in het engels, nu is het nooit echt een probleem , maar een uitleg in Nederlands landt wat meer. Weten jullie een site die het goed uitleg?

Ron
Je zou eventueel kunnen kijken naar Node-Red als add-on, dat lijkt best wel op blockys, is ook gewoon grafisch in elkaar klikken. Yaml is best wel een vak apart...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit

Ron
Het is dan wel niet in het Nederlands maar hoe kan je enkele goede voorbeelden vinden:

https://diyfuturism.com/

YouTube: The Hook Up

Je zou inderdaad zoals reeds gezegd was Node-Red kunnen proberen. Daarmee kan je automations maken middels flows. Hiervoor is reeds een apart topic op Tweakers: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
RudolfR schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:29:
@anconakip

Zet je yaml even tussen code-tags, dan blijft de formatting intact.
Wat zegt Home Assistant als je je configuratie laat checken?

Mist er geen versienummer voor de bridge?
Dit was mijn code, maar ik gebruik het component niet meer, mijn oorspronkelijke bridge ging kapot en ik heb er zelf een gemaakt die via MQTT werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- platform: limitlessled
  bridges:
    - host: 192.168.1.113
      version: 6
      port: 5987
      groups:
        type: rgbww
        name: slaapkamerudp
        fade: on
Thanks, het wwerkt nu. Nu uitzoeken hoe het verder werkt met dimmen, kleuren e.d.

Nog een vraag. Ik heb node-red geinstalleerd. Maar na het starten hiervan krijg ik een 502: bad gateway melding. IEmand een idee hoe dit op te lossen?

[ Voor 16% gewijzigd door anconakip op 26-06-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Heeft iemand hier misschien een hormann garage deur opener die zijn code zou willen delen? Ik zit er over te denken om er een simpele sonoff / relais tussen te zetten zodat ik met ha de garage deur kan openen. Het liefst mqtt.

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 26-06-2019 16:27 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
anconakip schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:43:
[...]

Thanks, het wwerkt nu. Nu uitzoeken hoe het verder werkt met dimmen, kleuren e.d.

Nog een vraag. Ik heb node-red geinstalleerd. Maar na het starten hiervan krijg ik een 502: bad gateway melding. IEmand een idee hoe dit op te lossen?
We hebben helaas geen glazen bol.. aub volgende keer wat logging aan je post toevoegen?

Ik kan wel een gokje wagen (semi-glazen bol).. Je hebt hassio draaiend en je zet de addon aan terwijl de optie ' "ssl": true,' aan staat. Pas als je deze op "false" zet gaat het werken gezien je geen certificaat hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 26-06-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 12:45
renedis schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:04:
Heb je alleen een FDTi USB to Serial adapter voor nodig, en die heb ik (nog) niet.
Wel besteld bij AliExpress maar kan nog even duren voordat hij binnen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Goldwing1973 op 26-06-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
Gisteren na wat gepruts uiteindelijk het voor elkaar gekregen om een Aqara Vibratie sensor te koppelen aan Home Assistant. Uiteraard kan ik nu de status van de sensor uitlezen, maar ik zou graag ergens willen laten zien wanneer er voor her laatst een vibratie is waargenomen. Hoe zou ik dat kunnen zien? De status laten zien lukt, maar het gaat me dus om de geschiedenis en niet om de “live” status

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GertJan2012 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:32:
Gisteren na wat gepruts uiteindelijk het voor elkaar gekregen om een Aqara Vibratie sensor te koppelen aan Home Assistant. Uiteraard kan ik nu de status van de sensor uitlezen, maar ik zou graag ergens willen laten zien wanneer er voor her laatst een vibratie is waargenomen. Hoe zou ik dat kunnen zien? De status laten zien lukt, maar het gaat me dus om de geschiedenis en niet om de “live” status
Je zou een 'input_datetime' kunnen aanmaken en deze middels een automation telkens vullen met de huidige datum/tijd wanneer de sensor trilling waarneemt.

Zie voor zowel het definieren van de 'input_datetime' als ook een voorbeeld automation: https://www.home-assistant.io/components/input_datetime/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

GertJan2012 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:32:
Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal goed, maar gewoon in "History" of "Geschiedenis"?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@GertJan2012

Wel even het history-component inschakelen dan.
https://www.home-assistant.io/components/history/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
II Stevow II schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Ik heb het een en ander voor elkaar gekregen, op basis van een proof of concept van een andere tweaker die hij in het topic over de Mediabox Next had geplaatst. Ik heb een eerste versie van een custom component op Github geplaatst: https://github.com/IIStevowII/ziggo-mediabox-next

Momenteel is het alleen nog mogelijk om te zien of het apparaat aan/uit staat, het apparaat aan/uit te zetten, een kanaal selecteren, of next/previous kanaal en play/pause mogelijkheid. Het werkt via een MQTT protocol en helaas heb ik nog niet achterhaald hoe ik status informatie kan uitlezen, zoals bijv. het huidige kanaal of volume of iets dergelijks.

Overige functionaliteit, zoals volume bedienen en status updates ontvangen als je de box via de afstandsbediening bediend, zijn afhankelijk van het ontdekken van de juiste MQTT commands. Dus mocht iemand deze achterhalen hoor ik het graag.
Vandaag getest en eerste indruk is top! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
tdw schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:01:
[...]

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal goed, maar gewoon in "History" of "Geschiedenis"?
Sorry! Ik had ff duidelijker moeten zijn. Ik dacht “leuk, ik koop een vibratie sensor..” nu ik hem binnen had gelegen dacht ik wat moet ik er mee?? |:( 8)7
Nu had ik als “geniaal” idee om hem op de bak met brokjes van de kat te plakken. Dus ik zou graag willen zien ( via lovelace ) laatste keer brokjes aan de kat gegeven ; tijd en datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

GertJan2012 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:57:
[...]

Sorry! Ik had ff duidelijker moeten zijn. Ik dacht “leuk, ik koop een vibratie sensor..” nu ik hem binnen had gelegen dacht ik wat moet ik er mee?? |:( 8)7
Nu had ik als “geniaal” idee om hem op de bak met brokjes van de kat te plakken. Dus ik zou graag willen zien ( via lovelace ) laatste keer brokjes aan de kat gegeven ; tijd en datum.
Hahaha, leuk idee! Ik zal 'm onthouden.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik deed even de aanname dat de Xiaomi vibration sensor via deCONZ gekoppeld was, dan krijg je enkel event codes mee die je enkel in de log voorbij ziet komen. Je hebt in zo'n geval niets aan de history/geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
JBS schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:29:
Ik deed even de aanname dat de Xiaomi vibration sensor via deCONZ gekoppeld was, dan krijg je enkel event codes mee die je enkel in de log voorbij ziet komen. Je hebt in zo'n geval niets aan de history/geschiedenis.
Nee het is dus Zigbee2mqtt. Maar vermoed dat er ook een lovelace kaart moet zijn waar ik dit makkelijk mee moet kunnen uitlezen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Momenteel draai ik Domoticz en Homebridge, waarbij ik alle automatiseringen in HomeKit heb staan. Op zich werkt dit wel prettig, echter is het maken van een fatsoenlijke back-up erg lastig, HomeKit doet dat een beetje moeilijk over om het maar zo te zeggen. Daarom wil ik Home Assistent wel eens proberen, ik lees alleen dat het maken van automatiseringen alleen in script vorm kan? Is er geen GUI welke dit middels selecties mogelijk maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Fijn.

Update naar 0.95 gedaan, wordt mijn yeelight niet meer herkend, kreeg deze error;
Cannot determine device type for 192.168.xx.xx yeelight_ct2_7c49xx

Ik dit gedaan ;
Thanks for logs. Can linked PR, to see if it fixes issue ? Download all files from here: https://github.com/home-a...stant/components/yeelight and save them into custom_components/yeelight/ . Then after HA restart you should see in logs that custom version of yeelight is being used.

krijg ik nu dit, nog fijner;

http://192.168.xx.xx:8123...c6a4d7f5f19d.js:2877:1343 TypeError: e is undefined
09:10 components/system_log/__init__.py (ERROR)
Cannot determine device type for 192.168.xx.xx, yeelight_ct2_7c49xx
09:09 components/yeelight/light.py (ERROR)
Error parsing manifest.json file at /config/custom_components/yeelight/manifest.json: Expecting value: line 7 column 1 (char 6)
09:09 loader.py (ERROR)
Ended unfinished session (id=211 from 2019-06-27 06:23:08.880232)
09:08 components/recorder/__init__.py (WARNING)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rgerr schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:14:
Momenteel draai ik Domoticz en Homebridge, waarbij ik alle automatiseringen in HomeKit heb staan. Op zich werkt dit wel prettig, echter is het maken van een fatsoenlijke back-up erg lastig, HomeKit doet dat een beetje moeilijk over om het maar zo te zeggen. Daarom wil ik Home Assistent wel eens proberen, ik lees alleen dat het maken van automatiseringen alleen in script vorm kan? Is er geen GUI welke dit middels selecties mogelijk maakt?
Kan standaard via YAML of via de automations editor, hierin kun je tot op zekere hoogte ook automations maken door het vullen van trigger, condition en action velden.
Alternatief is Node-RED: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
JBS schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:16:
[...]
Kan standaard via YAML of via de automations editor, hierin kun je tot op zekere hoogte ook automations maken door het vullen van trigger, condition en action velden.
Alternatief is Node-RED: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)
Dat vergt wat leeswerk, merk ik al. Wat ik momenteel aan het proberen ben is het toevoegen van alle devices welke momenteel in Domoticz en Homekit staan, dit is absoluut voorwaardelijk voor het gebruik van Home Assistant. Ik krijg het nog niet voor elkaar om mijn z-wave devices in HA te krijgen, hoewel ik wel het juiste path heb gebruikt voor het toevoegen van de z-wave usb. Kan het kloppen dat dit niet werkt als ik hem tevens in Domoticz heb staan? Of dien ik nog wat anders te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:29:
[...]

Dat vergt wat leeswerk, merk ik al. Wat ik momenteel aan het proberen ben is het toevoegen van alle devices welke momenteel in Domoticz en Homekit staan, dit is absoluut voorwaardelijk voor het gebruik van Home Assistant. Ik krijg het nog niet voor elkaar om mijn z-wave devices in HA te krijgen, hoewel ik wel het juiste path heb gebruikt voor het toevoegen van de z-wave usb. Kan het kloppen dat dit niet werkt als ik hem tevens in Domoticz heb staan? Of dien ik nog wat anders te wijzigen?
Ik kan me voorstellen dat de Z-Wave USB stick 'bezet' is als deze ook in Domoticz gebruikt wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 27-06-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
[...]

Je moet inderdaad wat tijd steken om HA aan het draaien te krijgen. Tegenwoordig kan je inderdaad de automations via de GUI doen, maar die zijn nog redelijk beperkt. Node-Red werkt ook goed, maar ook daar moet je je vooraf goed inlezen om het goed aan het werken te krijgen.

Anders zou je natuurlijk het ook gewoon in HomeKit kunnen blijven doen. Wordt dit niet in de iCloud back-up meegenomen? Dan heb je er namelijk wel gewoon een back-up van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 12:57
Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje met de volgende vraag rond en heb helaas geen antwoord kunnen vinden via Google en hier op forum.
Ik heb sinds kort een setup met raspberry pi met een Raspbee zigbee module. Via Hassio heb ik wat simpele automations ingsteld.
Nu wil ik graag onze somfy zonnewering die met een afstandbediening bestuurd wordt, via hassio regelen.
Ik weet dat de somfy een andere protocol gebruikt dan de zigbee module. Nu weet ik niet of het überhaupt mogelijk is om dit te realiseren. Zo, ja wat voor hardware is er nodig om de protocol om te zetten of iets dergelijks....
Ben nieuw in de smart wereld, dus als ik iets doms zeg, i am sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Thoit schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:22:
[...]

Je moet inderdaad wat tijd steken om HA aan het draaien te krijgen. Tegenwoordig kan je inderdaad de automations via de GUI doen, maar die zijn nog redelijk beperkt. Node-Red werkt ook goed, maar ook daar moet je je vooraf goed inlezen om het goed aan het werken te krijgen.

Anders zou je natuurlijk het ook gewoon in HomeKit kunnen blijven doen. Wordt dit niet in de iCloud back-up meegenomen? Dan heb je er namelijk wel gewoon een back-up van.
Als op de een of andere manier de server van Homebridge crasht (is mij reeds enkele malen overkomen) en je het opnieuw moet instellen, herkent HomeKit de devices niet meer. Zal wel iets met een fingerprint te maken hebben, maar dan kun je dus je setup verwijderen en opnieuw beginnen met alles instellen. Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

xamirz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:37:
Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje met de volgende vraag rond en heb helaas geen antwoord kunnen vinden via Google en hier op forum.
Ik heb sinds kort een setup met raspberry pi met een Raspbee zigbee module. Via Hassio heb ik wat simpele automations ingsteld.
Nu wil ik graag onze somfy zonnewering die met een afstandbediening bestuurd wordt, via hassio regelen.
Ik weet dat de somfy een andere protocol gebruikt dan de zigbee module. Nu weet ik niet of het überhaupt mogelijk is om dit te realiseren. Zo, ja wat voor hardware is er nodig om de protocol om te zetten of iets dergelijks....
Welk protocol praat Somfy dan wel? Als je dat weet, kun je een stuk makkelijker googlen.

~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
xamirz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:37:
Hallo allemaal,

Zoek even op Somfy in dit topic, er is al vaker een discussie over geweest. Volgens mij zou bijv. deze antenne dit moeten kunnen: https://www.nodo-shop.nl/...no-antenne-usb-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
tdw schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:09:
[...]

Welk protocol praat Somfy dan wel? Als je dat weet, kun je een stuk makkelijker googlen.
Ik kwam 2 protocollen tegen, namelijk de IO Protocol en 433.420 MHz protocol. Weet trouwens niet of ze dezelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Thoit schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:27:
[...]

Zoek even op Somfy in dit topic, er is al vaker een discussie over geweest. Volgens mij zou bijv. deze antenne dit moeten kunnen: https://www.nodo-shop.nl/...no-antenne-usb-kabel.html
Ik had gezocht op somfy en zigbee. kon het daar niet vinden, Thanks voor je tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Thoit schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:27:
[...]

Kan je met de rflink de protocol naar 2.4 ghz omzetten zodat de Raspbee deze kan vinden?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
xamirz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Kan je met de rflink de protocol naar 2.4 ghz omzetten zodat de Raspbee deze kan vinden?>
Heb er zelf geen ervaring mee. Een kennis van mij heeft een Somfy en ik dacht dat hij daarvoor infrarood gebruikte. Ik wist dat ik hierover een keer in dit topic een discussie had. Dus zocht ik op Somfy en gaf iemand dit apparaat aan wat zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xamirz
Thoit schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:45:
[...]

Heb er zelf geen ervaring mee. Een kennis van mij heeft een Somfy en ik dacht dat hij daarvoor infrarood gebruikte. Ik wist dat ik hierover een keer in dit topic een discussie had. Dus zocht ik op Somfy en gaf iemand dit apparaat aan wat zou werken.
Volgens mij is dit wat ik zoek.
https://www.somfysystems....t-somfy/technology/zigbee
Anyways, thanks voor alle hulp

Edit: Natuurlijk is het apparaatje nergens te koop 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door xamirz op 27-06-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
ik heb mijn milight netjes kunnen implementeren. Maar hoe kan ik nu een knop/button toevoegen waarmee ik ook de kleuren kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

anconakip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:41:
ik heb mijn milight netjes kunnen implementeren. Maar hoe kan ik nu een knop/button toevoegen waarmee ik ook de kleuren kan veranderen?
Verschijnt er geen colorpicker als je op het icoontje/de naam van de lamp drukt, ipv op de slider?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
tdw schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:44:
[...]

Verschijnt er geen colorpicker als je op het icoontje/de naam van de lamp drukt, ipv op de slider?
nee. Dan gaat de lamp meteen aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Je kan dit toevoegen aan Lovelace (ui-lovelace.yaml):
code:
1
2
3
4
5
6
7
views:
  - title: Verlichting
    icon: mdi:lightbulb-on-outline
    cards:
      - type: light
        name: Woonkamer
        entity: light.beneden

Je krijgt dan de lamp te zien met slider. Klik op de 3 puntjes en je kan de kleur aanpassen enzo.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
daxy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Je kan dit toevoegen aan Lovelace (ui-lovelace.yaml):
code:
1
2
3
4
5
6
7
views:
  - title: Verlichting
    icon: mdi:lightbulb-on-outline
    cards:
      - type: light
        name: Woonkamer
        entity: light.beneden

Je krijgt dan de lamp te zien met slider. Klik op de 3 puntjes en je kan de kleur aanpassen enzo.
En waar vind ik die config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
anconakip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:01:
[...]

En waar vind ik die config?
Gebruik je de UI of YAML manier? :) Ik gebruik yaml en pas dan de file ui-lovelace.yaml aan. Hoe dit in de UI moet... eerlijk gezegd geen idee 8)7

Er is een card voor verlichting. Kijk hier anders eens: https://www.home-assistant.io/lovelace/light/

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Een card in de UI toevoegen. Een entities card of light card enz. Ligt er maar aan wat je wilt en hoe je het wilt.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:01
maartend schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:15:
Fijn.

Update naar 0.95 gedaan, wordt mijn yeelight niet meer herkend, kreeg deze error;
Cannot determine device type for 192.168.xx.xx yeelight_ct2_7c49xx

Ik dit gedaan ;
Thanks for logs. Can linked PR, to see if it fixes issue ? Download all files from here: https://github.com/home-a...stant/components/yeelight and save them into custom_components/yeelight/ . Then after HA restart you should see in logs that custom version of yeelight is being used.

krijg ik nu dit, nog fijner;

http://192.168.xx.xx:8123...c6a4d7f5f19d.js:2877:1343 TypeError: e is undefined
09:10 components/system_log/__init__.py (ERROR)
Cannot determine device type for 192.168.xx.xx, yeelight_ct2_7c49xx
09:09 components/yeelight/light.py (ERROR)
Error parsing manifest.json file at /config/custom_components/yeelight/manifest.json: Expecting value: line 7 column 1 (char 6)
09:09 loader.py (ERROR)
Ended unfinished session (id=211 from 2019-06-27 06:23:08.880232)
09:08 components/recorder/__init__.py (WARNING)
Yeelight stond benoemd onder de changelog zie ik -> https://www.home-assistan.../26/release-95/#read-more
Refactor yeelight code (@zewelor - #22547) (yeelight docs)
Breaking changes:
When starting HA, and some light is not available and doesn't have model declared. It won't be added until properties can be fetched. When model is declared in config, it will be added as before.

Description:
Split yeelight classes, for logic simplification, some nasty nested ifs are removed. Its for easier handling future component improvements. It fixes bugs when yeelights are exported, for example to homekit, before correct supported_features are set ( on first update from device ). If it gets exported earlier, light gets marked as brightness only. It fixes #24018 and #23871.
Zelf wacht ik de .1 en de .2 af en draai het dan eerst in een test omgeving (copy huidige config tweede docker container) en stop ik tijdelijk even mijn "productie omgeving. Wellicht is dat ook iets wat jij kunt doen of even wachten met updaten tot de eersten het getest hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 15:38
Davidshadow13 schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:10:
[...]

Dat is nu net jammer moet ik weer een device erbij. Staat nu al een modem, router, philips Hue bridge en een Synology wilde eigenlijk geen losse hardware meer erbij. Misschien toch maar een Synology met Docker kopen dan. In mijn logfile staat dat alle services het goed doen behalve de front-end :|

"File "/volume1/@appstore/py3k/usr/local/lib/python3.5/site-packages/homeassistant/components/frontend/__init__.py", line 308, in async_setup
import hass_frontend
ImportError: No module named 'hass_frontend'".

Moet ik die module nog los installeren via pip ofzo? want blijkbaar ontbreekt die hele module dus in de installatie. :P
Een heel oude quote maar ik loop tegen hetzelfde aan, weet je nog wat je gedaan hebt om op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
lubbertkramer schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:43:
[...]

Yeelight stond benoemd onder de changelog zie ik -> https://www.home-assistan.../26/release-95/#read-more

[...]

[...]

Zelf wacht ik de .1 en de .2 af en draai het dan eerst in een test omgeving (copy huidige config tweede docker container) en stop ik tijdelijk even mijn "productie omgeving. Wellicht is dat ook iets wat jij kunt doen of even wachten met updaten tot de eersten het getest hebben :)
Overheen gelezen dus. Maar nog geen werkende oplossing gevonden. Ook nog niet veel tijd gehad. Oplossingen die ik probeerde leverden niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
daxy schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Gebruik je de UI of YAML manier? :) Ik gebruik yaml en pas dan de file ui-lovelace.yaml aan. Hoe dit in de UI moet... eerlijk gezegd geen idee 8)7

Er is een card voor verlichting. Kijk hier anders eens: https://www.home-assistant.io/lovelace/light/
Gedaan, maar helaas blijft alleen maar aan/uit en dimmen. Kleuren kan ik nergens veranderen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
light:
  bridges:
      version: 5
      port: 8899
      groups:
        name: Vitrinekast
        name: Staande lamp
        name: Reserve lamp

[ Voor 28% gewijzigd door anconakip op 28-06-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Indien je je devices van HA naar HomeKit wil hebben, dien je dan per device aan te geven welke dat zijn? Of kun je ook aangeven dat ze allemaal worden weergegeven in HomeKit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Nog een paar kleine vraagjes omtrent de layout:

- kunnen de knoppen die je toevoegsd ook worden aangepast qua maat?
- kan je de knoppen ook verplaatsen op het scherm?
- hoe kan je lovelace aanpassen qua kleur? nu is het wit/blauw. Maar op de ha site zie ik hem mooi donker zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door anconakip op 28-06-2019 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
anconakip schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:32:
Nog een paar kleine vraagjes omtrent de layout:

- kunnen de knoppen die je toevoegsd ook worden aangepast qua maat?
- kan je de knoppen ook verplaatsen op het scherm?
- hoe kan je lovelace aanpassen qua kleur? nu is het wit/blauw. Maar op de ha site zie ik hem mooi donker zijn.
Kijk eens naar "themes", hiermee kan je kleuren aanpassen: https://www.home-assistant.io/components/frontend/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Rgerr schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:07:
Indien je je devices van HA naar HomeKit wil hebben, dien je dan per device aan te geven welke dat zijn? Of kun je ook aangeven dat ze allemaal worden weergegeven in HomeKit?
https://www.home-assistan...homekit/#configure-filter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
anconakip schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:03:
[...]

Gedaan, maar helaas blijft alleen maar aan/uit en dimmen. Kleuren kan ik nergens veranderen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
light:
  bridges:
      version: 5
      port: 8899
      groups:
        name: Vitrinekast
        name: Staande lamp
        name: Reserve lamp
Ik heb geen Limitlessled lamp, dus weet niet of het daar misschien aan ligt. Maar even voor de zekerheid, je ziet nu de cards (lamp met draaiknop) en als je op de 3 puntjes klikt dan zie je de kleuren nog steeds niet als hij aan staat? Als dat zo is, dan ligt het aan iets specifieks voor/met limitlessled denk ik en zal iemand die dit heeft draaien moeten kijken.

Dit is hoe het er bij mij uit ziet als ik op de 3 puntjes klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LbOHopWbUhxlZjynEIptqjyr/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
daxy schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:42:
[...]

Ik heb geen Limitlessled lamp, dus weet niet of het daar misschien aan ligt. Maar even voor de zekerheid, je ziet nu de cards (lamp met draaiknop) en als je op de 3 puntjes klikt dan zie je de kleuren nog steeds niet als hij aan staat? Als dat zo is, dan ligt het aan iets specifieks voor/met limitlessled denk ik en zal iemand die dit heeft draaien moeten kijken.

Dit is hoe het er bij mij uit ziet als ik op de 3 puntjes klik:
[Afbeelding]
ja, het werkt. bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dus het toevoegen van
code:
1
homekit:
is voldoende om alle devices te exporteren naar HomeKit? Dient HA nog toegevoegd te worden aan HomeKit als hub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Rgerr schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:55:
[...]

Dus het toevoegen van
code:
1
homekit:
is voldoende om alle devices te exporteren naar HomeKit? Dient HA nog toegevoegd te worden aan HomeKit als hub?
Als je dat neerzet geeft de webinterface (en logger waarschijnlijk ook) de code die je op je Apple-apparaat moet invoeren om te koppelen.
Er geldt een maximum van 100 apparaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 28-06-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23

Ron
Het is ook wennen. Is het voor mij ook. Kom ook van Domoticz af en deed bijna alles met DzVents script.

Je kunt eventueel kijken naar node-red. Die kun je via Hassio menu optie installeren. Dan kun je met drag en drop automatiseringen maken. Zijn wel YouTube filmpjes van de vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
[...]

Krijg je je z-wave devices al in HA te zien vanuit Domoticz? Ik probeer een soort gelijk iets te doen, voor ik z-wave volledig over zet. Maar heb geen idee hoe dit aan te pakken. Als je me hier iets meer over kunt vertellen zou dat heel fijn zijn . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Lifelogger schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:35:
[...]

Krijg je je z-wave devices al in HA te zien vanuit Domoticz? Ik probeer een soort gelijk iets te doen, voor ik z-wave volledig over zet. Maar heb geen idee hoe dit aan te pakken. Als je me hier iets meer over kunt vertellen zou dat heel fijn zijn . :)
Nee, ik ben er niet verder mee gegaan. Ik heb gepoogd z-wave hardware uit te schakelen in Domoticz en vervolgens toe te voegen in HA. Maar ook geen succes, dus ik denk maar ‘gewoon’ Domoticz er af gooien en dan volledig over op HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
martinvdm schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:07:
[...]

Wellicht bij de derde camera een @ in het password of ander vreemd karakter? Werkt het wel in VLC?
Dit was em :)

Door het in VLC the checken kwam ik erachter dat bij deze camera het wachtwoord wel gelijk was, maar het wachtwoord voor de onvif gebruiker niet. Blijkbaar zijn dat 2 verschillende dingen. Deze nu gewijzigd en dan werkt het wel. tnx voor de tip :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Maverick op 28-06-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om links in de sidebar te plaatsen die openen als nieuwe tab?
https://www.home-assistant.io/components/panel_iframe/ laadt in een frame.
https://www.home-assistant.io/components/weblink/ is voor gebruik in Lovelace, niet de sidebar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Rgerr schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Nee, ik ben er niet verder mee gegaan. Ik heb gepoogd z-wave hardware uit te schakelen in Domoticz en vervolgens toe te voegen in HA. Maar ook geen succes, dus ik denk maar ‘gewoon’ Domoticz er af gooien en dan volledig over op HA.
Ik heb vrijwel alles al in HA. Alleen zwave draait nog op Domoticz. Krijg het ook niet voor elkaar, om de apparaten in HA te laden. Met Zigbee ging het wel en kon zo al mooi wat automatiseren, voor ik de stick uit Domoticz haalde.

Mijn idee was ook om mijn zwave devices in HA te laden, zodat ik alvast kon testen met automations. Domoticz kon dan gewoon door gaan en de feitelijke automatisering doen, todat ik alles in HA in orde heb. Helaas dus. Zal er denk ik toch een dagje voor moeten uittrekken en dan in 1 keer alle z-wave items in HA zetten en de automations aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Kan je niet middels MQTT HA met Domoticz laten praten @Lifelogger @Rgerr ? https://community.home-as...lating-from-domoticz/8375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Dat is me nog niet gelukt. Maar wellicht dat ik het antwoord kan vinden in de link die je post. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Dank voor de tip, ik wil alleen echt af van Domoticz. Zijn er andere gebruikers met z-wave welke zijn overgestapt van Domoticz naar HA? Wellicht kunnen zij hun ervaring(en) delen hoe dit aan te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rgerr Helpt het niet om de Z-Wave USB stick in een andere USB poort te stoppen? De ttyusb mapping zal dan anders zijn, wellicht dat het gebruik in HA dan wel lukt zonder dat Domoticz dwars zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
JBS schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:45:
@Rgerr Helpt het niet om de Z-Wave USB stick in een andere USB poort te stoppen? De ttyusb mapping zal dan anders zijn, wellicht dat het gebruik in HA dan wel lukt zonder dat Domoticz dwars zit?
Geen idee, z-wave usb stick slaat wel de configuratie op (volgens mij), dus mapping zou in principe niet uit moeten maken. Het kan zijn dat Domoticz de poort toegeëigend en 'afsluit' voor andere toepassingen, maar daar ben ik nog niet over uit. HA accepteert het device namelijk wel normaal bij het toevoegen, alleen importeert het geen devices. Het uitschakelen van het z-wave device binnen Domoticz maakt daarbij geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Rgerr schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:06:
[...]

Geen idee, z-wave usb stick slaat wel de configuratie op (volgens mij), dus mapping zou in principe niet uit moeten maken. Het kan zijn dat Domoticz de poort toegeëigend en 'afsluit' voor andere toepassingen, maar daar ben ik nog niet over uit. HA accepteert het device namelijk wel normaal bij het toevoegen, alleen importeert het geen devices. Het uitschakelen van het z-wave device binnen Domoticz maakt daarbij geen verschil.
Zijn de devices opgeslagen op de USB stick? Kan mij namelijk nog herinneren dat ik bij de eerste apparaten die ik toevoegde ik de stick uit de Pi trok, naar het apparaat liep, verbond en dan weer terug in de Pi stopte. Nu klik ik in HA gewoon op Add secure device en druk op het knopje van de sensor om te koppelen. Volgens mij wordt bij de tweede poging het device niet op de stick weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Thoit schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:11:
[...]

Zijn de devices opgeslagen op de USB stick? Kan mij namelijk nog herinneren dat ik bij de eerste apparaten die ik toevoegde ik de stick uit de Pi trok, naar het apparaat liep, verbond en dan weer terug in de Pi stopte. Nu klik ik in HA gewoon op Add secure device en druk op het knopje van de sensor om te koppelen. Volgens mij wordt bij de tweede poging het device niet op de stick weggeschreven.
Volgens mij wel, ik heb wel eens een frisse installatie gedaan van Ubuntu en ineens stonden alle devices weer in Domoticz, zonder opnieuw toevoegen. Vandaar dat ik denk dat ze opgeslagen worden op de usb zelf. Maar het valt eens te proberen in een andere usb poort te stoppen en die toevoegen in HA. Kijken wat ie dan doet. Zou het alleen het prettigst vinden als ze zowel in HA als Domoticz tevoorschijn komen, zodat ik met een gerust hart kan zitten configureren van automatiseringen e.d. Nu moet dat denk ik op een vrije dag gebeuren, zodat ik alles direct dien te configureren zonder dat de WAF een dieptepunt bereikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Lifelogger schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:50:
[...]

Ik heb vrijwel alles al in HA. Alleen zwave draait nog op Domoticz. Krijg het ook niet voor elkaar, om de apparaten in HA te laden. Met Zigbee ging het wel en kon zo al mooi wat automatiseren, voor ik de stick uit Domoticz haalde.

Mijn idee was ook om mijn zwave devices in HA te laden, zodat ik alvast kon testen met automations. Domoticz kon dan gewoon door gaan en de feitelijke automatisering doen, todat ik alles in HA in orde heb. Helaas dus. Zal er denk ik toch een dagje voor moeten uittrekken en dan in 1 keer alle z-wave items in HA zetten en de automations aanmaken.
Z-wave is toch serieel? Hoe deel je dat device tussen HA en Domoticz? Dat kan toch niet?

Volgens mij moet je dus Domoticz z-wave stoppen en dan pas HA starten (starten van netwerk etc.) om eea te laten werken.

Bij mij werkt de ingebouwde z-wave van HA overigens nogal beroerd: devices vallen weg, driver problemen en foutmeldingen dat devices 'dead' zijn.

Wil je zowel DomoticZ als HA op z-wave koppen dan moet je eens naar zwave2mqtt kijken. Kun je al je devices via MQTT koppelen. Er is nog geen HA integratie, maar het werkt tenminste _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://github.com/OpenZWave/Zwave2Mqtt/blob/master/docs/settings.png?raw=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ben afgelopen week geupgrade naar 0.94.4.

En ik mag weer zoeken naar fouten. De log lijkt vol te lopen met connect/disconnect meldingen en time-outs van de otgw component van hass:

Hass connect / disconnect

Het wordt gelukkig warm en zonnig, dus tijd zat. Stel je voor dat je op een terrasje gaat zitten met dit weer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
GertJan2012 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:57:
[...]

Ik quote mijzelf even om aan te geven wat ik graag zou willen bereiken. Heb inmiddels al geprobeerd om een sensor template te maken, maar hier krijg ik een foutmelding op.

code:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
      kat_eten:
        friendly_name: "kat eten"
        value_template: "{{ as_timestamp(states.sensor.0x00158d000313XXXX_action.last_changed) | timestamp_custom('%H:%M') }}"

Ik zou dus het liefst zien wanneer hij voor het laatst een trilling heeft waargenomen, dat geeft immers aan wanneer het bakje met brokjes voor de kat gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een automation waar ik niet uit kom... Ik wil dat het licht aan gaat als het donker is. Dit op basis van een Fibaro lichtmeter. Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Lights living room on when dark
  trigger:
    platform: template
    value_template: "{{ (states.sensor.fibaro_system_fgms001zw5_motion_sensor_luminance.state | float) <  (states.input_number.lux_dark.state | float) }}"  
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: group.light_living_room

Als ik de input_number verander in een constante werkt het wel. Maar ik gebruik de waarde voor 'donker' op meerdere plekken. Dus gebruik ik de input_number als een variabele / constante. De waarde van input_number.lux_dark is ook correct, volgens developer tools.

Script komt overeen met diverse voorbeelden die ik online vind en zouden moeten werken 8)7

Code blijkt gewoon te werken 8) Vermoed dat de sensor zijn state vlak na mijn handmatige wijziging via de dev-tools bijgewerkt heeft.

Iemand tips om te debuggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:23:
[...]

Ik quote mijzelf even om aan te geven wat ik graag zou willen bereiken. Heb inmiddels al geprobeerd om een sensor template te maken, maar hier krijg ik een foutmelding op.

code:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
      kat_eten:
        friendly_name: "kat eten"
        value_template: "{{ as_timestamp(states.sensor.0x00158d000313XXXX_action.last_changed) | timestamp_custom('%H:%M') }}"

Ik zou dus het liefst zien wanneer hij voor het laatst een trilling heeft waargenomen, dat geeft immers aan wanneer het bakje met brokjes voor de kat gebruikt is.
Test hem in dev-template, wat krijg je dan?
Als ik mijn Xiaomi vibration sensor invul (states.binary_sensor.vibration_12345678912456.last_changed, gekopeeld via een Mi Hub) werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:40:
[...]

Test hem in dev-template, wat krijg je dan?
Als ik mijn Xiaomi vibration sensor invul (binary_sensor.vibration_12345678912456.last_changed, gekopeeld via een Mi Hub) werkt het wel.
Ah, hier is het dus via Zigbee2mqtt, maar dat zou niet uit moeten maken, de identity van de sensor is juist...
In dev-template krijg ik de volgende uitkomst:
code:
1
Error rendering template: TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'x00158d000313xxxx_action'

[ Voor 15% gewijzigd door GertJan2012 op 28-06-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:52:
[...]

Ah, hier is het dus via Zigbee2mqtt, maar dat zou niet uit moeten maken, de identity van de sensor is juist...
In dev-template krijg ik de volgende uitkomst:
code:
1
Error rendering template: TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'x00158d000313xxxx_action'
Ik had een typfout in mijn post, nu gefixt.

Weet je zeker dat dat de sensor name is zoals in dev-state?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:03:
[...]

Ik had een typfout in mijn post, nu gefixt.

Weet je zeker dat dat de sensor name is zoals in dev-state?
Ik had hem even aangepast, maar de volledige naam is :
code:
1
binary_sensor.0x00158d0003135615_action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:15:
[...]

Ik had hem even aangepast, maar de volledige naam is :
code:
1
binary_sensor.0x00158d0003135615_action
In je eerdere post gebruik je het stuk 'binary_' niet. Dat misschien mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:16:
[...]

In je eerdere post gebruik je het stuk 'binary_' niet. Dat misschien mis?
Nope, want het is in mijn geval geen binary sensor. Hij kan meerdere status hebben ( vibration / drop / tilt )
Dus de identy ID klopt wel.
Als ik op dev template het gene invul wat jij aangaf, dan krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/maHBG9vo95OtXsETqM1dsT4a/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:27:
[...]

Nope, want het is in mijn geval geen binary sensor. Hij kan meerdere status hebben ( vibration / drop / tilt )
Dus de identy ID klopt wel.
Als ik op dev template het gene invul wat jij aangaf, dan krijg ik dit te zien:
[Afbeelding]
Als je accolades er omheen zet moet die uitgevoerd worden.
Zo:
code:
1
2
{{ states.binary_sensor.0x00158d0003135615_action.last_changed }}
{{ states.sensor.0x00158d0003135615_action.last_changed }}

Ik heb nog geen ervaring met Zigbee2mqtt maar er zal wel een hoofdsensor zijn die je moet pakken ofzo.
Pagina: 1 ... 140 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.