Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 06:23
Saturnus schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:31:
[...]

Als je accolades er omheen zet moet die uitgevoerd worden.
Zo:
code:
1
2
{{ states.binary_sensor.0x00158d0003135615_action.last_changed }}
{{ states.sensor.0x00158d0003135615_action.last_changed }}

Ik heb nog geen ervaring met Zigbee2mqtt maar er zal wel een hoofdsensor zijn die je moet pakken ofzo.
Ja sorry... dit was de eerste keer dat ik die Dev-Template gebruikte, en ben nog niet helemaal thuis in hoe ik het gebruik.

Als ik dat invul, dan krijg ik de volgende melding:
code:
1
Error rendering template: TemplateSyntaxError: expected token 'end of print statement', got 'x00158d0003135615_action'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 11:55
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:34:
[...]

Z-wave is toch serieel? Hoe deel je dat device tussen HA en Domoticz? Dat kan toch niet?

Volgens mij moet je dus Domoticz z-wave stoppen en dan pas HA starten (starten van netwerk etc.) om eea te laten werken.

Bij mij werkt de ingebouwde z-wave van HA overigens nogal beroerd: devices vallen weg, driver problemen en foutmeldingen dat devices 'dead' zijn.

Wil je zowel DomoticZ als HA op z-wave koppen dan moet je eens naar zwave2mqtt kijken. Kun je al je devices via MQTT koppelen. Er is nog geen HA integratie, maar het werkt tenminste _/-\o_

[Afbeelding]
Ik wil z-wave nog even op Domoticz draaien. Domoticz doet nog wat automations. En dan HA laten verbinden met Domoticz, om de devices uit te lezen.

Dat heb ik ook met Zigbee gedaan. Die draaide op Domoticz. Vanuit HA kon ik verbinden met de MQTT broker en de devices uitlezen.

Op die manier kan ik in alle rust HA automations maken en testen, alvorens ik de usb-stick over zet en de stekker uit Domoticz trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 17:35:
Een automation waar ik niet uit kom... Ik wil dat het licht aan gaat als het donker is. Dit op basis van een Fibaro lichtmeter. Code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Lights living room on when dark
  trigger:
    platform: template
    value_template: "{{ (states.sensor.fibaro_system_fgms001zw5_motion_sensor_luminance.state | float) <  (states.input_number.lux_dark.state | float) }}"  
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: group.light_living_room

Als ik de input_number verander in een constante werkt het wel. Maar ik gebruik de waarde voor 'donker' op meerdere plekken. Dus gebruik ik de input_number als een variabele / constante. De waarde van input_number.lux_dark is ook correct, volgens developer tools.

Script komt overeen met diverse voorbeelden die ik online vind en zouden moeten werken 8)7

Iemand tips om te debuggen?
Moet het resultaat niet naar een int of boolean gecast worden zodat de trigger werkt?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Laatst online: 11-10 11:55
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:34:
[...]

Z-wave is toch serieel? Hoe deel je dat device tussen HA en Domoticz? Dat kan toch niet?

Volgens mij moet je dus Domoticz z-wave stoppen en dan pas HA starten (starten van netwerk etc.) om eea te laten werken.

Bij mij werkt de ingebouwde z-wave van HA overigens nogal beroerd: devices vallen weg, driver problemen en foutmeldingen dat devices 'dead' zijn.

Wil je zowel DomoticZ als HA op z-wave koppen dan moet je eens naar zwave2mqtt kijken. Kun je al je devices via MQTT koppelen. Er is nog geen HA integratie, maar het werkt tenminste _/-\o_

[Afbeelding]
Zwave2mqtt is er overigens al wel voor HA: https://github.com/hassio-addons/addon-zwave2mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:32:
[...]

Ja sorry... dit was de eerste keer dat ik die Dev-Template gebruikte, en ben nog niet helemaal thuis in hoe ik het gebruik.

code:
1
Error rendering template: TemplateSyntaxError: expected token 'end of print statement', got 'x00158d0003135615_action'
Ik denk dat je unieke sensor code een 'prefix' moet hebben ofzo.
sensor.blabla_ en dan pas die (deels) numerieke code. Als ik bijvoorbeeld "{{ states.sensor.aap_0x00158d0003135615_action.last_changed }}" er van maak is er al geen foutmelding meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:32:
[...]

code:
1
Namen die beginnen met cijfers moet je iets anders noteren dan namen die met letters beginnen. Bijvoorbeeld: states.device_tracker[‘2008_gmc’]

Zie ook hier https://community.home-as...nning-with-a-number/54194
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:43:
[...]
Moet het resultaat niet naar een int of boolean gecast worden zodat de trigger werkt?
Dat is het probleem niet. Het kleiner dan teken geeft als resultaat een boolean.

Die verwijzing naar dev-template is wel goud :) Die had ik nog niet ontdekt en maakt mijn leven een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:53:
[...]

Namen die beginnen met cijfers moet je iets anders noteren dan namen die met letters beginnen. Bijvoorbeeld: states.device_tracker[‘2008_gmc’]

Zie ook hier https://community.home-as...nning-with-a-number/54194

[...]

Dat is het probleem niet. Het kleiner dan teken geeft als resultaat een boolean.

Die verwijzing naar dev-template is wel goud :) Die had ik nog niet ontdekt en maakt mijn leven een stuk eenvoudiger.
Maar dus niet toevallig een idee hoe ik dit mooi weer kan geven in een sensor ( lees een stukje tekst )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:03:
[...]

Maar dus niet toevallig een idee hoe ik dit mooi weer kan geven in een sensor ( lees een stukje tekst )
Jazeker wel. De code die je eerder postte die werkt - zolang je normale namen beginnend met een letter hebt:

{{ as_timestamp(states.input_datetime.test.last_changed) | timestamp_custom('%H:%M') }}

Geeft bij mij keurig 17:09 (verkeerde tijdzone, maar dat is een volgend probleem)

{{ as_timestamp(states.sensor['0x00158d000313XXXX_action'].last_changed) | timestamp_custom('%H:%M') }}

Zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Thanks @Verwijderd
Ik heb hem nu als volgt in de configuration.yaml geplaatst:
code:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
      kat_eten:
        friendly_name: "kat eten"
        value_template: "{{ as_timestamp(states.sensor['sensor.0x00158d0003135615_action) | timestamp_custom('%H:%M') }}"

Maar krijg dit als foutmelding als ik mijn configuratie valideer:
code:
1
Invalid config for [sensor.template]: invalid template (TemplateSyntaxError: unexpected '%') for dictionary value @ data['sensors']['kat_eten']['value_template']. Got "{{ as_timestamp(states.sensor['sensor.0x00158d0003135615_action) | timestamp_custom('%H:%M') }}". (See ?, line ?). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/sensor.template/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Damn ik had nog met vierkanthaken getest maar niet met aanhalingsteken daarbij.

@GertJan2012
In je code zie ik niet de sluitende vierkanthaak met aanhalingsteken. Ook het last_changed deel mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@GertJan2012

{{ as_timestamp(states.sensor['sensor.0x00158d0003135615_action']) | timestamp_custom('%H:%M') }}

Je vergeet de apostrophe en het blokhaakje te sluiten ;) En wat Saturnus zegt.

YW

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:34:
@GertJan2012

{{ as_timestamp(states.sensor['sensor.0x00158d0003135615_action']) | timestamp_custom('%H:%M') }}

Je vergeet de apostrophe en het blokhaakje te sluiten ;) En wat Saturnus zegt.

YW
Thanks, de sensor heb ik nu, echter vult hij hem niet met data... :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7w2s36E81A1O4y6YsKmxMNeU/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door GertJan2012 op 28-06-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Thanks, de sensor heb ik nu, echter vult hij hem niet met data... :?
[Afbeelding]
Dat kan betekenen dat 'last_changed' nog geen waarde heeft. Oftewel dat er niets veranderd is aan die sensor '0x00158d000313XXXX_action' sinds dat je HASS gestart hebt. Heb je zelf al een rammel aan de voerbak gegeven?

Als hij dan nog geen waarde geeft: kopieer je value_template eens naar 'templates' onder de dev-tools. Als die ook 'unknown' geeft is je template in ieder geval ok. Welke (fysieke) sensor gebruik je trouwens?

Probleem met die input_slider is opgelost! Althans het werkt nu. En consistent. Vermoed dat de sensor zelf de waarde die ik handmatig invoerde om te testen heeft overschreven...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:06:
[...]

Dat kan betekenen dat 'last_changed' nog geen waarde heeft. Oftewel dat er niets veranderd is aan die sensor '0x00158d000313XXXX_action' sinds dat je HASS gestart hebt. Heb je zelf al een rammel aan de voerbak gegeven?

Als hij dan nog geen waarde geeft: kopieer je value_template eens naar 'templates' onder de dev-tools. Als die ook 'unknown' geeft is je template in ieder geval ok. Welke (fysieke) sensor gebruik je trouwens?

Probleem met die input_slider is opgelost! Althans het werkt nu. En consistent. Vermoed dat de sensor zelf de waarde die ik handmatig invoerde om te testen heeft overschreven...
Die dev-template zal ik nog even testen. Maar de sensor registreert niks. Als ik namelijk bij de sensor zelf kijk dan zie ik wel wat. Maar de “kat eten” sensor registreert dus niks. Het gaat trouwens om een Xiaomi Aqara Vibration Sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
GertJan2012 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:59:
[...]

Die dev-template zal ik nog even testen. Maar de sensor registreert niks. Als ik namelijk bij de sensor zelf kijk dan zie ik wel wat. Maar de “kat eten” sensor registreert dus niks. Het gaat trouwens om een Xiaomi Aqara Vibration Sensor
Ik heb daar ook twee van. Eerst zat ik te kijken naar 'directe' sensor info. Hele vage relatieve getallen over angle, tilt, bed_activity and coordination. Toen bleek er een binary_sensor.vibration_123456 variant te zijn die tilt, vibrate of free_fall rapporteert. Daar viel wel een touw aan vast te knopen. Je kan trouwens ook de gevoeligheid van de sensor instellen via de hub, maar hoe dit alles via Zigbeee2MQTT werkt weet ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Heb Hassio geflashed op een 4GB SD card voor m’n Raspberry Pi 1, maar hij wil niet goed opstarten.
Blijft hier op steken. Zegt dit iemand iets? :+
Ik weet dat deze Pi 1 niet super is hiervoor, maar wil er eerst mee testen voordat ik iets nieuws aanschaf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/noVLhB1.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Rivanov schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:40:
Heb Hassio geflashed op een 4GB SD card voor m’n Raspberry Pi 1, maar hij wil niet goed opstarten.
Blijft hier op steken. Zegt dit iemand iets? :+
Ik weet dat deze Pi 1 niet super is hiervoor, maar wil er eerst mee testen voordat ik iets nieuws aanschaf.

[Afbeelding]
Dit is je console output, je systeem is gewoon geboot. Je hebt een login scherm
Geen een extra enter en je krijgt je login weer

[ Voor 4% gewijzigd door FrankGNL op 29-06-2019 07:46 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Hallo medetweakers, een tijdje geleden had ik mijn lovelace configuratie gepost hier op t forum. Vandaag heb ik een enorme update daarop geupload. Mocht je eerder delen vd code hebben gebruikt dan wil ik je waarschuwen dat ik de gehele setup opnieuw geschreven heb en dus totaal anders geconfigureerd. Het betreft ongeveer 6000 regels code (voorheen 8000 en daarvoor zelfs 18000). De setup is overigens qua uiterlijk weinig gewijzigd op een aantal dingen na.

Voor de geinteresseerden:
https://github.com/jimz011/homeassistant

Voor vragen kun je terecht op t community forum van Home Assistant (er staat een link daar naar toe op de github repo).

Kan er vast wel iemand blij mee maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:27
jimzz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:04:

Als het me ooit lukt om dit te intergreren wel ja. Jeez, wat zit daar een hoop mooi werk in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
maartend schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Als het me ooit lukt om dit te intergreren wel ja. Jeez, wat zit daar een hoop mooi werk in.
Ik heb geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk te maken voor mensen die de setup willen kopieren. Voor vragen kun je altijd terecht op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
FrankGNL schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:44:
[...]

Dit is je console output, je systeem is gewoon geboot. Je hebt een login scherm
Geen een extra enter en je krijgt je login weer
Maar de webinterface werkt nu niet via ip:8123 .. moet ik daar nog iets extra voor doen?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 19:38
Gisteren bezig geweest met de WHR930 en de ESP8266, en vandaag is het gelukt om de eerste commando's te sturen en antwoord te krijgen. :) Wordt vervolgd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
jimzz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:04:
Hallo medetweakers, een tijdje geleden had ik mijn lovelace configuratie gepost hier op t forum. Vandaag heb ik een enorme update daarop geupload. Mocht je eerder delen vd code hebben gebruikt dan wil ik je waarschuwen dat ik de gehele setup opnieuw geschreven heb en dus totaal anders geconfigureerd. Het betreft ongeveer 6000 regels code (voorheen 8000 en daarvoor zelfs 18000). De setup is overigens qua uiterlijk weinig gewijzigd op een aantal dingen na.

Voor de geinteresseerden:
https://github.com/jimz011/homeassistant

Voor vragen kun je terecht op t community forum van Home Assistant (er staat een link daar naar toe op de github repo).

mooi man, wat een werkje en uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Repi3 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:28:
[...]

mooi man, wat een werkje en uitleg!
Dank je, haha de uitleg heb ik bij de vorige release al getypt dus dit was meer aanpassen van de readme. Wilde het eigenlijk uitgebreider doen, maar denk dat de meesten er zo wel uitkomen. In ieder geval thnx.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luqq
Gelukt met de WHR930 en een ESP8266! Ik kan hem nu volledig uitlezen en de ventilatiestand sturen via HomeAssistant. Heb de code hier openbaar gemaakt: https://github.com/LukasdeBoer/esp8266-whr930-mqtt

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/LukasdeBoer/esp8266-whr930-mqtt/master/homeassistant.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Rivanov schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:58:
[...]

Maar de webinterface werkt nu niet via ip:8123 .. moet ik daar nog iets extra voor doen?
In principe niet, kan je wel pingen naar het ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25
Ik heb de post nl sensor toegevoegd met inlog en ww en dat lijkt ok geen foutmelding. Ik krijg echter alleen het de test met postnl te zien en verder niets geen icoontjes en ook geen letters en delivery meer.

Als installatie heb ik dit gedaan:

Download the lovelace-postnl.js from the latest release and store it in your configuration/www folder.
Configure Lovelace to load the card:
resources:
- url: /local/postnl-card.js
type: module

Als kaart in lovelace de horizontal stack

[ Voor 4% gewijzigd door Btje op 29-06-2019 20:55 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Btje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:54:
Ik heb de post nl sensor toegevoegd met inlog en ww en dat lijkt ok geen foutmelding. Ik krijg echter alleen het de test met postnl te zien en verder niets geen icoontjes en ook geen letters en delivery meer.

Als installatie heb ik dit gedaan:

Download the lovelace-postnl.js from the latest release and store it in your configuration/www folder.
Configure Lovelace to load the card:
resources:
- url: /local/postnl-card.js
type: module

Als kaart in lovelace de horizontal stack
Tevens gelezen dat je die niet met de ingebouwde PostNL component kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luqq schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:24:
Gelukt met de WHR930 en een ESP8266! Ik kan hem nu volledig uitlezen en de ventilatiestand sturen via HomeAssistant. Heb de code hier openbaar gemaakt: https://github.com/LukasdeBoer/esp8266-whr930-mqtt

[Afbeelding]
WTW Outside temperature 54*C?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
Hmmbob schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:08:
[...]

WTW Outside temperature 54*C?
Yeah, dat is de luchttemperatuur die de buitenunit rapporteert zoals hij wordt aangezogen.. Staat hier op het dak vol in de zon, en de temperatuur komt overeen met wat de WHR930 zelf rapporteert in het installateursmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Saturnus schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:16:
[...]

Tevens gelezen dat je die niet met de ingebouwde PostNL component kan gebruiken?
De postnl component van Peter Nijssen is een vervanging voor de ingebouwde postnl component. Die heb je ook nodig voor die postnl lovelace kaart. Configuratie blijft verder wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swanfield
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ik ben pas begonnen met home assistant en heb nu de wasmachine en droger aangesloten waar ik super blij mee ben maar heb nu de smaak te pakken en ben dus op zoek naar het volgende gemak/project.

Het volgende wat ik wil is mijn houten jaloezieën automatiseren. Omhoog trekken en kantelen (lift en tilt) . Daarnaast heb ik nu een rolgordijn wat op rf afstandsbediening werkt en die wil ik eigenlijk ook automatiseren.

Wie heeft tips/ervaring met dit? Het dient in combinatie met home assistant te werken of google home hub. Wat ik tot nu toe veel tegen kom is zelf knutsel werk en ik ben niet echt handig met printplaatjes e.d. Dus ik zoek eigenlijk naar iets out of the box.

Ik ben benieuwd of iemand dit hier al heeft draaien en waar op.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
Heeft er iemand een Danalock v3 (z-wave) in HA staan? Ik heb de mijne overgezet van Domoticz, devices laden gewoon maar Danalock reageert niet op commando's vanuit HA. Andere devices reageren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25
Ja maar dacht dat dat ergens anders over ging. Waar vul ik dan wachtwoord en inlog in?

Ik heb in mijn sensor file alleen platform: postnl staan met de inlog gegevens.
Saturnus schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:16:
[...]

[ Voor 12% gewijzigd door Btje op 30-06-2019 10:26 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
Rgerr schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:21:
Heeft er iemand een Danalock v3 (z-wave) in HA staan? Ik heb de mijne overgezet van Domoticz, devices laden gewoon maar Danalock reageert niet op commando's vanuit HA. Andere devices reageren wel.
Als je de OZW_Log.txt bekijkt, zie je dan commando's richting je Danalock gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Btje schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:23:
Ja maar dacht dat dat ergens anders over ging. Waar vul ik dan wachtwoord en inlog in?

Ik heb in mijn sensor file alleen platform: postnl staan met de inlog gegevens.

[...]
Zie https://community.home-assistant.io/t/lovelace-postnl/112433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
UTMachine schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:40:
[...]

Als je de OZW_Log.txt bekijkt, zie je dan commando's richting je Danalock gaan?
Log draait wel door met in principe alle nodes, maar ik ben ondertussen zo ver dat ik uberhaupt geen z-wave devices meer in HA heb staan. Geen idee waarom. :+

Edit: Ik krijg eveneens de melding 'Kan service zwave/add_node niet aanroepen Service not found.' bij het selecteren van de knop add node in de z-wave instellingen pagina.

Edit 2: Moest schijnbaar gewoon even een paar minuten wachten, ik heb de Danalock verwijderd en opnieuw toegevoegd. Het log geeft dit aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
2019-06-30 12:38:51.814 Info, Node017, Value::Set - COMMAND_CLASS_DOOR_LOCK - Locked - 0 - 1 - True
2019-06-30 12:38:51.814 Info, Node017, Value_Lock::Set - Requesting lock to be Locked
2019-06-30 12:38:51.814 Detail, Node017, Setting Encryption Flag on Message For Command Class COMMAND_CLASS_DOOR_LOCK
2019-06-30 12:38:51.814 Detail, Node017, Queuing (Send) DoorLockCmd_Set (Node=17): 0x01, 0x0a, 0x00, 0x13, 0x11, 0x03, 0x62, 0x01, 0xff, 0x25, 0xc0, 0x8d
2019-06-30 12:38:51.814 Detail, Node017, Setting Encryption Flag on Message For Command Class COMMAND_CLASS_DOOR_LOCK
2019-06-30 12:38:51.814 Detail, Node017, Queuing (Send) DoorLockCmd_Get (Node=17): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x11, 0x02, 0x62, 0x02, 0x25, 0xc1, 0x72
2019-06-30 12:38:51.814 Detail,
2019-06-30 12:38:51.814 Info, Node017, Processing (Send) Nonce Request message (Callback ID=0xc0, Expected Reply=0x04)
2019-06-30 12:38:51.814 Info, Node017, Sending (Send) message (Callback ID=0xc0, Expected Reply=0x04) - Nonce_Get(DoorLockCmd_Set) - 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x11, 0x02, 0x98, 0x40, 0x05, 0x02:
2019-06-30 12:38:51.821 Detail, Node017,   Received: 0x01, 0x04, 0x01, 0x13, 0x01, 0xe8
2019-06-30 12:38:51.821 Detail, Node017,   ZW_SEND_DATA delivered to Z-Wave stack
2019-06-30 12:38:53.071 Detail, Node017,   Received: 0x01, 0x07, 0x00, 0x13, 0x02, 0x00, 0x00, 0x7e, 0x97
2019-06-30 12:38:53.071 Detail, Node017,   ZW_SEND_DATA Request with callback ID 0x02 received (expected 0x02)
2019-06-30 12:38:53.072 Info, Node017, Request RTT 1258 Average Request RTT 1291
2019-06-30 12:38:53.093 Detail, Node017,   Received: 0x01, 0x10, 0x00, 0x04, 0x00, 0x11, 0x0a, 0x98, 0x80, 0x58, 0xea, 0xfb, 0xbe, 0xcf, 0xb9, 0x40, 0x15, 0x3c
2019-06-30 12:38:53.093 Info, Node017, Received SecurityCmd_NonceReport from node 17
2019-06-30 12:38:53.093 Info, Node017, Sending (Send) message (Callback ID=0xc2, Expected Reply=0x04) - DoorLockCmd_Set (Node=17): 0x01, 0x0a, 0x00, 0x13, 0x11, 0x03, 0x62, 0x01, 0xff, 0x25, 0xc2, 0x8f
2019-06-30 12:38:53.104 Detail, Node017,   Received: 0x01, 0x04, 0x01, 0x13, 0x01, 0xe8
2019-06-30 12:38:53.104 Detail, Node017,   ZW_SEND_DATA delivered to Z-Wave stack
2019-06-30 12:38:53.130 Detail, Node017,   Received: 0x01, 0x07, 0x00, 0x13, 0xc2, 0x00, 0x00, 0x03, 0x2a
2019-06-30 12:38:53.130 Detail, Node017,   ZW_SEND_DATA Request with callback ID 0xc2 received (expected 0xc2)
2019-06-30 12:38:53.130 Info, Node017, Request RTT 1316 Average Request RTT 1303
2019-06-30 12:38:53.130 Detail,   Expected callbackId was received

Edit 3: Gefixt, Danalock verwijderd (remove node) en 1 keer klikken op de Danalock, vervolgens volledige reset geven (10 keer klikken tot rode lampje brand) en daarna als secure node toevoegen en weer 1 keer op de Danalock klikken.

[ Voor 93% gewijzigd door Rgerr op 30-06-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:16
Vandaag bezig bezig geweest om de tuinverlichting te automatiseren via de bewerker. de site gevolgd met de uitleg.
Lampen aan half uur voor de zonsondergang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vvDVWomDnSKbdfzdjhqcHog3/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wiSzlOk9o6kRMPXfKgsRrBG3/thumb.png

Maar blijven dus nu de gehele nacht aan. hoe zet ik de tijdslimiet erbij van bv om 1 uur s nachts uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sterremos schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:45:
Vandaag bezig bezig geweest om de tuinverlichting te automatiseren via de bewerker. de site gevolgd met de uitleg.
Lampen aan half uur voor de zonsondergang.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar blijven dus nu de gehele nacht aan. hoe zet ik de tijdslimiet erbij van bv om 1 uur s nachts uit?
Een tweede automation maken

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
martinvdm schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:45:
[...]

Een tweede automation maken
Hoi Martin, dank, ik dacht dat ik in deze huidige ook de tijd kon instellen van uitgaan.
Maar ik begrijp dat een nieuwe moet worden. gaan we proberen,
Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 23:07
Deze week eens Homeassistant op een Usb gezet en Hassio op een SD.
Zien er goed uit.

Hassio zit echt potdicht, dus ik weet niet of ik daar mee verder ga.
Al werkt het pluginsysteem wel goed.
Ik heb nog geen devices gekoppeld, heb dus nog geen idee van de mogelijkheden.
Ik heb ook nog niet echt een mogelijkheid gezien om kamers/groepen te maken.

Verder rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
rinkel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:19:
Deze week eens Homeassistant op een Usb gezet en Hassio op een SD.
Zien er goed uit.

Hassio zit echt potdicht, dus ik weet niet of ik daar mee verder ga.
Al werkt het pluginsysteem wel goed.
Ik heb nog geen devices gekoppeld, heb dus nog geen idee van de mogelijkheden.
Ik heb ook nog niet echt een mogelijkheid gezien om kamers/groepen te maken.

Verder rommelen.
Als je t te beperkt vind kun je kijken naar Hasbian of een install in python (ik raad python op windows af!). Draai het zelf in Hyper-V op Ubuntu 18.04 in python venv. Draait super en alle linux functies zijn gewoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Swanfield schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:11:
Ik ben pas begonnen met home assistant en heb nu de wasmachine en droger aangesloten waar ik super blij mee ben maar heb nu de smaak te pakken en ben dus op zoek naar het volgende gemak/project.

Het volgende wat ik wil is mijn houten jaloezieën automatiseren. Omhoog trekken en kantelen (lift en tilt) . Daarnaast heb ik nu een rolgordijn wat op rf afstandsbediening werkt en die wil ik eigenlijk ook automatiseren.

Wie heeft tips/ervaring met dit? Het dient in combinatie met home assistant te werken of google home hub. Wat ik tot nu toe veel tegen kom is zelf knutsel werk en ik ben niet echt handig met printplaatjes e.d. Dus ik zoek eigenlijk naar iets out of the box.

Ik ben benieuwd of iemand dit hier al heeft draaien en waar op.
Voor de aansturing van m'n RF rolgordijnen gebruik ik een RFXcom, werkt perfect. En is eventueel voor meer in te zetten. Je hebt ook goedkopere varianten voor de rPi bijvoorbeeld.

Oplossing voor m'n jaloezieën heb ik ook nog steeds niet gevonden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
ik had in Domoticz een script gemaakt voor het WC bezoek dat als de deur open ging het lict aan ging totdat bij het verlaten van de ruimte het licht uitging met behulp van een deur sensor, was niet echt doeltreffend, als de deur niet goed dicht was ging het niet goed.
ik heb een Xiaomi beweging sensor geprobeerd maar deze meet om de twee minuten of er nog iemand aanwezig is, dit was ook niet wat ik zocht.

Mijn vraag is, is er een sensor te koop die de aanwezigheid controleert en niet als beweging sensor?
Of is er een andere oplossing voor dit

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
sterremos schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:32:
ik had in Domoticz een script gemaakt voor het WC bezoek dat als de deur open ging het lict aan ging totdat bij het verlaten van de ruimte het licht uitging met behulp van een deur sensor, was niet echt doeltreffend, als de deur niet goed dicht was ging het niet goed.
ik heb een Xiaomi beweging sensor geprobeerd maar deze meet om de twee minuten of er nog iemand aanwezig is, dit was ook niet wat ik zocht.

Mijn vraag is, is er een sensor te koop die de aanwezigheid controleert en niet als beweging sensor?

Ron
Ik gebruik er een Hue motion sensor voor, nog nooit in het donker gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online

Ron
Heb je al met de positie van die deursensor gespeeld? Hier zit hij maximaal tegen het scharnier aan, waardoor het het punt van activeren al gepakt wordt als het buitenste deel van de deur zo'n 20cm open is. Perfect. De deur kan nu gewoon lui richting dicht worden gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

Ron
Bewegingsmeter in de pot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een manier om een sensor te krijgen die aangeeft of ik ingelogd ben op mijn Windows PC? Heb wat lopen Googlen en kom dan uit op SNMP uitlezen, lijkt me overkill. Scriptje of programma dat systeemgegevens naar MQTT published is ook een optie. Maar ook daar heeft Google geen antwoord op.

Net geupdate en nu ook Lovelace. Hele configuratie omgezet. Ziet er goed uit :) Alleen jammer dat die lampen zo groot zijn. Drie naast elkaar werkt op telefoon niet... Daar nu een slider + schakelaar voor gevonden https://github.com/thomasloven/lovelace-slider-entity-row

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz

Ron
Gebruik zelf ook xiaomi sensoren hiervoor. Klopt dat er een twee minuten blind eye op zit en helaas is dit een hardware probleem. Wat ik heb gedaan is het volgende. Als beweging is gedetecteerd dan gaat t licht aan op het toilet. Als er 10 seconden geen beweging meer is gedetecteerd dan gaat ie weer uit. Doordat het twee minuten duurt voordat de staat verandert duurt het dus eigenlijk 2 minuten en 10 seconden voordat de lamp uit gaat. Waarom die 10 seconden? Als ik het direct uit laat gaan na de twee minuten (dus direct wanneer er geen beweging gedetecteerd is) dan gaat de lamp inderdaad uit, maar als er precies op datzelfde moment weer beweging is dan registreert de xiaomi sensor wel dat er beweging is, maar omdat de vorige actie nog niet volledig uitgevoerd is (licht uitzetten) gaat de lamp niet meer aan tot er weer 2 minuten verstreken zijn. Verre van ideaal dus.

Heel lang mee gekloot tot ik het had zoals ik wilde. Die extra 10 seconden waren de oplossing. Nu ook wanneer er in die 10 seconden weer beweging is annuleert die de vorige actie en blijft de lamp dus aan staan. Gebruik deze techniek ook op andere plekken zoals de bijkeuken.

Check hier de code die ik gebruik:
https://github.com/jimz01...b/master/automations.yaml

En hier:
https://github.com/jimz01.../blob/master/scripts.yaml

En voor de volledige code:
https://github.com/jimz011/homeassistant/

Voor vragen aan mij persoonlijk graag hier:
https://community.home-as...-0-95-x-compatible/117086

Waarom daar? Omdat op tweakers de boel vrij onoverzichtelijk is en worst of all, no code formatting wat uitleg vrij ingewikkeld maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jimzz schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:38:
[...]

Gebruik zelf ook xiaomi sensoren hiervoor. Klopt dat er een twee minuten blind eye op zit en helaas is dit een hardware probleem. Wat ik heb gedaan is het volgende. Als beweging is gedetecteerd dan gaat t licht aan op het toilet. Als er 10 seconden geen beweging meer is gedetecteerd dan gaat ie weer uit. Doordat het twee minuten duurt voordat de staat verandert duurt het dus eigenlijk 2 minuten en 10 seconden voordat de lamp uit gaat. Waarom die 10 seconden? Als ik het direct uit laat gaan na de twee minuten (dus direct wanneer er geen beweging gedetecteerd is) dan gaat de lamp inderdaad uit, maar als er precies op datzelfde moment weer beweging is dan registreert de xiaomi sensor wel dat er beweging is, maar omdat de vorige actie nog niet volledig uitgevoerd is (licht uitzetten) gaat de lamp niet meer aan tot er weer 2 minuten verstreken zijn. Verre van ideaal dus.

Heel lang mee gekloot tot ik het had zoals ik wilde. Die extra 10 seconden waren de oplossing. Nu ook wanneer er in die 10 seconden weer beweging is annuleert die de vorige actie en blijft de lamp dus aan staan. Gebruik deze techniek ook op andere plekken zoals de bijkeuken.

En hier:

Waarom daar? Omdat op tweakers de boel vrij onoverzichtelijk is en worst of all, no code formatting wat uitleg vrij ingewikkeld maakt.
Top. Ik heb exact dezelfde automation echter ook ik miste de 10 sec. Zal daar eens mee gaan stoeien.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:33:
Is er een manier om een sensor te krijgen die aangeeft of ik ingelogd ben op mijn Windows PC? Heb wat lopen Googlen en kom dan uit op SNMP uitlezen, lijkt me overkill. Scriptje of programma dat systeemgegevens naar MQTT published is ook een optie. Maar ook daar heeft Google geen antwoord op.

Net geupdate en nu ook Lovelace. Hele configuratie omgezet. Ziet er goed uit :) Alleen jammer dat die lampen zo groot zijn. Drie naast elkaar werkt op telefoon niet... Daar nu een slider + schakelaar voor gevonden https://github.com/thomasloven/lovelace-slider-entity-row
Je kan ook eens naar de button-card van romrider kijken. Die gebruik ik in mijn setup en is erg veelzijdig en gebruik daarvan 1 template voor de gehele setup!
ik zal niet het forum overspoelen met links naar mijn setup, zul je hier genoeg voorbij zien komen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ok,
Op Hassio mqtt en zigbee2mqtt addons geïnstalleerd.
Moet nog wel even login op anonymous zetten in mqtt (zou niet moeten imho, maar alla)

In de zigbee2mqtt log zie ik dat een Ikea plug gevonden is.
zigbee2mqtt:info 6/30/2019, 9:15:35 PM Successfully configured 0x000d6ffffec3bcc8 (0x000d6ffffec3bcc8)
Maar waar zie ik die nu in Hassio?

Nieuwe entiteiten zegt niets gevonden.
Excuus voor deze noob vragen, maar dit is niet echt duidelijk.

Het vreemde is dat ik in mqtt-log niets voorbij zie komen.
Volgens zowel mqtt als zigbee2mqtt is mqtt verbonden.

[ Voor 25% gewijzigd door rinkel op 30-06-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26
@jimzz in principe zou het toch ook met alleen een automation kunnen ipv een script wat jij gebruikt ?(lampen in toilet) wat ik nu ook wil gebruiken voor in de wc hal en bijkeuken

Ik heb nu dit maar lijkt niet te werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Schakel lamp bijkeuken uit bij beweging
  initial_state: 'on'
  trigger:
    platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.0x00158d00015c9eef_occupancy
    to: 'off'
  action:
  - delay:
      seconds: 10
    service: light.turn_off
    entity_id:
      - light.0x086bd7fffe03d7e4_light
      - light.0x086bd7fffe363b70_light

[ Voor 53% gewijzigd door Possible op 30-06-2019 21:46 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10 22:47
Is er een manier om twee sensoren met elkaar te vergelijken?

Het idee is als de tuindeur open staat voor 5 min te kijken of het buiten warmer is dan binnen.
Dan een melding sturen dat de deur beter dicht kan omdat het binnen koeler is.

En andersom, als het binnen warmer is dan buiten een melding dat het handig is de deur open te doen om af te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wesley2004 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:51:

Het idee is als de tuindeur open staat voor 5 min te kijken of het buiten warmer is dan binnen.

En andersom, als het binnen warmer is dan buiten een melding dat het handig is de deur open te doen om af te koelen
temp/humidity sensors van aqara/xiaomi kun je uitlezen. Ben zlef nl ook ziets van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
maartend schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:04:
[...]

temp/humidity sensors van aqara/xiaomi kun je uitlezen. Ben zlef nl ook ziets van plan.
klopt die heb ik idd maar ben aan het puzzelen hoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
wesley2004 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:51:

Dat kan zeker.
Dit helpt op weg maar is niet een ideale setup:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: Buiten warmer
  trigger:
    value_template: "{{ (states.sensor.temperature_inside.state|float) < (states.sensor.temperature_outside.state|float) }}"
  condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_1
    state: 'on'
  action:
  - service: notify.ios_wesley
    data:
      message: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%X') }}: Euhhhh deur kan beter dicht"

Voor tijdsduur bijvoorbeeld nog een condition dat de last_changed van de deursensor groter moet zijn dan 300 seconden.

Waar je wel mee kan gaan zitten met dit voorbeeld is als het triggert terwijl conditions false zijn, dan triggert hij pas nog een keer als de trigger weer false (dus buiten kouder dan binnen) is geweest. Denk ik. Dat probleem had ik zojuist met een complexe vochtigheidssetup. Bij een trigger die op true blijft staan, gaan conditions die van false naar true gaan niet voor een trigger zorgen, want daarvoor zijn het conditions, en niet triggers. In mijn geval heb ik de condition gekopieerd naar triggers.

In jouw geval zou je een automation kunnen maken die bovenstaande (zonder last_changed condition) aanzet na 5 minuten bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wesley2004 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:06:
[...]

klopt die heb ik idd maar ben aan het puzzelen hoe!
Dit is een voorbeeld naam voor de temp ; sensor.0x00158d0001xxx_temperature

In mijn geval voor de binnentemp. Van dara uit zou je moeten kunnen rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Saturnus schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:08:
[...]

Dat kan zeker.
Dit helpt op weg maar is niet een ideale setup:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: Buiten warmer
  trigger:
    value_template: "{{ (states.sensor.temperature_inside.state|float) < (states.sensor.temperature_outside.state|float) }}"
  condition:
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_1
  action:
  - service: notify.ios_wesley
    data:
      message: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%X') }}: Euhhhh deur kan beter dicht"

Voor tijdsduur bijvoorbeeld nog een condition dat de last_changed van de deursensor groter moet zijn dan 300 seconden.

Waar je wel mee kan gaan zitten met dit voorbeeld is als het triggert terwijl conditions false zijn, dan triggert hij pas nog een keer als de trigger weer false (dus buiten kouder dan binnen) is geweest. Denk ik. Dat probleem had ik zojuist met een complexe vochtigheidssetup. Bij een trigger die op true blijft staan, gaan conditions die van false naar true gaan niet voor een trigger zorgen, want daarvoor zijn het conditions, en niet triggers. In mijn geval heb ik de condition gekopieerd naar triggers.

In jouw geval zou je een automation kunnen maken die bovenstaande (zonder last_changed condition) aanzet na 5 minuten bijv.
`
Ok dank je, ik ga eens puzzelen hiermee.
Ik had nu zoiets: (zie dat het redelijk lijkt op wat jij stuurde!)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: 'Huiskamer warmer dan buiten'
  trigger:
    data_template: {{states.sensor.temperature_158d000346c388 > states.sensor.yr_temperature}}
  condition:
    condition: state
    entity_id: binary_sensor.door_window_sensor_158d0001ab4f5f

action:
    service: notify.ios_wesleys_iphone
    data_template:
      title: "Temperatuur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
wesley2004 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:10:
[...]

`
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
    data_template: {{states.sensor.temperature_158d000346c388 > states.sensor.yr_temperature}}
  condition:

action:
    data_template:
On = deur is nu open.
Off = deur is nu dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Saturnus schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:13:
[...]

On = deur is nu open.
Off = deur is nu dicht.
ja je hebt gelijk. Maar ging met meer om het vergelijk deel.
De rest er omheen komt wel goed denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
wesley2004 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:10:
[...]

`
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:

action:
    data_template:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
#Kamer 

- alias: Bericht sturen als buiten kouder dan de kamer en binnen >20 graden
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.delta_temp_kamer
      above: 0.5
      for: 
        minutes: 10
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.netatmo_kamer_temperature_2
        above: 20
        entity_id: binary_sensor.window_sensor_1
        state: 'off'
  action:
    - service: notify.telegram
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

- alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan in de kamer en buiten >20 graden
  trigger:
      below: -0.5
      for: 
  condition:
    conditions:
        entity_id: sensor.rotterdam_temperature
  action:
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

- alias: Bericht sturen als  kamer <15 en raam open
  trigger:
      below: 15
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:
        message: '*Het is nu <15 graden is de kamer, tijd om het raam dicht te doen*'

Delta sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state | float) - (states.sensor.rotterdam_temperature.state | float)) | round(2) }}' 
        unit_of_measurement: 'Graden'
        friendly_name: 'Delta temp Kamer Binnen - buiten'
        icon_template: "mdi:thermometer"

Werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
kepler schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:18:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
#Kamer 

trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ states.sensor.delta_temp_kamer.state }} graden kouder dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam open te zetten*'

- alias: Bericht sturen als buiten warmer is dan in de kamer en buiten >20 graden
  trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:
        message: '*Het is nu buiten {{ (float(states.sensor.delta_temp_kamer.state))*-1 }} graden warmer dan binnen in de kamer waar het {{ states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state }} graden is, tijd om het raam dicht te doen*'

trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:

Delta sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:
        value_template: '{{ ((states.sensor.netatmo_kamer_temperature_2.state | float) - (states.sensor.rotterdam_temperature.state | float)) | round(2) }}' 

Werkt prima!
Oh die lijkt heel uitgebreid! Ik puzzel even met waar ik nu was en combineer denk ik deel hiervan!
TNX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@kepler
Ziet er goed uit. Wel jammer dat je in HA zo vaak van die 'hulpsensors' aan moet maken. Ben benieuwd of je die delta uit config plus de 'for 10 minutes' uit de automation kan combineren in één template/automation. Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Possible schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:15:
@jimzz in principe zou het toch ook met alleen een automation kunnen ipv een script wat jij gebruikt ?(lampen in toilet) wat ik nu ook wil gebruiken voor in de wc hal en bijkeuken

Ik heb nu dit maar lijkt niet te werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
    platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.0x00158d00015c9eef_occupancy
  action:
  - delay:
    entity_id:
      - light.0x086bd7fffe03d7e4_light
      - light.0x086bd7fffe363b70_light
Dit zou inderdaad ook met enkel een automation kunnen, heb dit scriptje in t begin gemaakt als 1 vd eerste dingen die ik gedaan heb. Het werkte dus nooit meer wat aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
jimzz schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:38:
[...]

En hier:

Je kan de xiaomi motion sensors ook hardware hacken, zodat ze elke 5 mijn een signaal sturen ipv de 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Dacuuu schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:28:
[...]

Je kan de xiaomi motion sensors ook hardware hacken, zodat ze elke 5 mijn een signaal sturen ipv de 2 minuten.
Dat is wel tof, wat moet ik daarvoor doen dan? Ik gebruik nu de hub nog overigens. En de andere hamvraag is, wat voor impact heeft t op de batterij. Ik vraag dit in t bijzonder omdat de batterijen van de motion sensors niet overal in de winkel liggen haha (vraag me niet waarom maar dit soort spul koop ik meestal gewoon nog steeds in de winkel, itt computer hardware :D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
@Possible probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.0x00158d00015c9eef_occupancy
  action:
  - delay:
  - data:
      entity_id: light.0x086bd7fffe03d7e4_light
  - data:
      entity_id: light.0x086bd7fffe363b70_light

Ik geloof dat dit de correcte manier is om uit te voeren wat je wilt bereiken. Heb het nog niet getest zelf, maar zal dit straks zeker even doen. Scheelt me wat script regels die eigenlijk helemaal niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Saturnus schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:25:
@kepler
Ziet er goed uit. Wel jammer dat je in HA zo vaak van die 'hulpsensors' aan moet maken. Ben benieuwd of je die delta uit config plus de 'for 10 minutes' uit de automation kan combineren in één template/automation. Denk het niet.
ow vast wel, maar dit werkt ook dus ik blijf er vanaf :P Het heeft wel wat finetuning gekost om zover te komen, maar nu werkt het prima.

Ooit wil ik het allemaal omzetten naar Nodered, maar nog niet aan toe gekomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
@jimzz thanks gaan we vanmiddag proberen. Om je sensor aan te passen naar elke 5 seconden:

https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806

Overigens: Je customized ui ziet er erg vet uit.. Veel werk van gehad?
Dit zouden ze eigenlijk standaard moeten maken..

Leuk topic om je config te posten:

Home Assistant - Show je setup

[ Voor 38% gewijzigd door Possible op 01-07-2019 07:54 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:21
jimzz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 00:00:
[...]

Dat is wel tof, wat moet ik daarvoor doen dan? Ik gebruik nu de hub nog overigens. En de andere hamvraag is, wat voor impact heeft t op de batterij. Ik vraag dit in t bijzonder omdat de batterijen van de motion sensors niet overal in de winkel liggen haha (vraag me niet waarom maar dit soort spul koop ik meestal gewoon nog steeds in de winkel, itt computer hardware :D).
https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:10
Luqq schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:24:

[Afbeelding]
Gaaf,
Hoe heb je code op de ESP8266 gezet en gebruik je de voeding uit de WHR930?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
jossie67 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:30:
[...]

Gaaf,
Hoe heb je code op de ESP8266 gezet en gebruik je de voeding uit de WHR930?
Met de Arduino toolkit. Wellicht moet je nog wat dependencies installeren voor mqtt en de esp8266. Ik gebruik niet de voeding uit de whr930 want die is 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Luqq schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Met de Arduino toolkit. Wellicht moet je nog wat dependencies installeren voor mqtt en de esp8266. Ik gebruik niet de voeding uit de whr930 want die is 12V.
wat voor RS232-TTL heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 20:35
Ik wil eens kijken naar influxdb en grafana (en evt chronograf) maar ik heb geen synology met docker helaas.
Hassbian draai ik op een pi3 en de huidige db (en logfile) staat op een usbstick om zo wear/tear van de sdcard te beperken.

Weet iemand een guide hoe ik influxdb kan installeren maar de DB daadwerkelijk op mijn NAS zetten?
Ik heb gezocht maar vrijwel alle guides gaan over influxdb in een docker op je NAS.

Ik heb eventueel een 2e pi om influx/grafana op te draaien maar die DB wil ik niet op een pi.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Luqq Is Tashmota ook gewoon mogelijk? En dan d.mv. jumpers kabels alles op een NodeMCU neerzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 01-07-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PuckStar schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:43:
Weet iemand een guide hoe ik influxdb kan installeren maar de DB daadwerkelijk op mijn NAS zetten?
Ik heb gezocht maar vrijwel alle guides gaan over influxdb in een docker op je NAS.
Op mijn Synology 213 kan influxdb zelf (de server dus) niet geinstalleerd worden. Enige optie is een NFS / Samba share op NAS maken, die mounten op de rpi en daar de influx databestanden op zetten.

Ik zit met dezelfde vraag en denk dat ik voor een rpi 4 ga. Externe SSD op de USB C poort en geen gedoe meer met snelheid of wear.

Voor nu heb ik ingesteld dat een stuk of 10 sensorwaarden iedere 10 minuten weg geschreven worden. Voldoende om trends zichtbaar te maken in grafana. En valt qua IO erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:31:
[...]
Op mijn Synology 213 kan influxdb zelf (de server dus) niet geinstalleerd worden. Enige optie is een NFS / Samba share op NAS maken, die mounten op de rpi en daar de influx databestanden op zetten.
En dat werkt? Veel databases willen absoluut niet fatsoenlijk op een NFS share werken vanwege het ontbreken van locking. WAL doet het dan vaak ook niet...

Echter blockstorage (iSCSI) werkt dan iha weer wel zonder problemen en performed ook een stuk beter dan NFS...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:50:
[...]
En dat werkt? Veel databases willen absoluut niet fatsoenlijk op een NFS share werken vanwege het ontbreken van locking. WAL doet het dan vaak ook niet...
Ik lees dat influxdb met data op NFS werkt. Zelf niet geprobeerd
Echter blockstorage (iSCSI) werkt dan iha weer wel zonder problemen en performed ook een stuk beter dan NFS...
Heb ik geen ervaring mee. Lees in de docs van Synology dat dat ook op bestandsniveau kan (dus niet een hele schijf / volume moeten delen) Dus inderdaad de betere suggestie!

En mocht het om een Synology gaan, een guide voor het opzetten https://www.synology.com/...t_service_on_Synology_NAS

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:25:
@Luqq Is Tashmota ook gewoon mogelijk? En dan d.mv. jumpers kabels alles op een NodeMCU neerzetten?
Huh? Deze FW flash je op je ESP8266-based apparaat, en dan kan je denk ik Tasmota niet gebruiken (of ik begrijp Tasmota verkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Luqq schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Huh? Deze FW flash je op je ESP8266-based apparaat, en dan kan je denk ik Tasmota niet gebruiken (of ik begrijp Tasmota verkeerd).
Tashmota kun je ook gewoon op ESP8266 gebaseerde devices flashen (NodeMCU bijvoorbeeld)

En die kan ook overweg met mqtt :)

En de converter.. Welke heb jij gebruikt hiervoor?

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 01-07-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik krijg zigbee2mqtt nog niet aan de gang op Hassio.
De devices worden wel door zigbee2mqtt opgepakt, maar komen niet door op mqtt (mosquitto)
Ik heb eerst de default instellingen geprobeerd met anonymouslogin op true.

Nieuwe gebruiker aangemaakt en ingesteld in de configuration.yaml van zowel hassio als zigbee2mqtt.
Geen effect.

Iemand nog ideeen?

Mijn zigbee2mqtt config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
homeassistant: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  mqtt_pass: mqtt
  mqtt_user: mqtt
  server: 'mqtt://192.168.0.15:1883'
permit_join: true
serial:
  port: /dev/ttyACM0
devices:
  '0x000d6ffffec3bcc8':
    friendly_name: '0x000d6ffffec3bcc8'
    retain: false

Eerst deze mqtt config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "logins": [],
  "anonymous": true,
  "quiet_logs": false,
  "customize": {
    "active": false,
    "folder": "mosquitto"
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

En later deze

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "logins": [{"username":"mqtt","password":"mqtt"}],
  "anonymous": true,
  "quiet_logs": false,
  "customize": {
    "active": false,
    "folder": "mosquitto"
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

Wat me wel opvalt is hetvolgende:
code:
1
2
data=username=mqtt&password=&topic=&acc=-1&clientid=
1561989905: |-- aclcheck(mqtt, zigbee2mqtt/bridge/config, 2) SUPERUSER=Y by http

Daar staat geen password in, geen topic en geen clientid.
Vreemd.

[ Voor 67% gewijzigd door rinkel op 01-07-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:46:
[...]

Tashmota kun je ook gewoon op ESP8266 gebaseerde devices flashen (NodeMCU bijvoorbeeld)

En die kan ook overweg met mqtt :)

En de converter.. Welke heb jij gebruikt hiervoor?
Uh, ja, maar kan je dan de whr930 uitlezen? Ik snap je punt niet helemaal. Voor de RS232 <-> TTL converter moet je even 3 posts omhoog lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Luqq schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Uh, ja, maar kan je dan de whr930 uitlezen? Ik snap je punt niet helemaal. Voor de RS232 <-> TTL converter moet je even 3 posts omhoog lezen.
Ja de RS232 - TTL uit je link heb ik besteld, ik dacht dat er nog iets nodig was, want op je github staat:

esp8266-based chip (I used a NodeMCU v3)
RS232-TTL converter (based on max3232)
connect to VU, G, TX and RX (on a NodeMCU v3)
some dupont cables
a converter from DB9 to RJ45 with the following pinout:
RJ45 2 (orange) -> DB9 2
RJ45 3 (green/white) -> DB9 3
RJ45 8 (brown) -> DB9 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:55:
[...]

Ja de RS232 - TTL uit je link heb ik besteld, ik dacht dat er nog iets nodig was, want op je github staat:

esp8266-based chip (I used a NodeMCU v3)
RS232-TTL converter (based on max3232)
connect to VU, G, TX and RX (on a NodeMCU v3)
some dupont cables
a converter from DB9 to RJ45 with the following pinout:
RJ45 2 (orange) -> DB9 2
RJ45 3 (green/white) -> DB9 3
RJ45 8 (brown) -> DB9 5
Hoe wij die gemaakt hebben is een DB9 connector doormeten en een netwerkkabel doormidden knippen en die aan elkaar solderen met de correcte pinout, na het eerst met kroonsteentjes geprobeerd te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
kepler schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:18:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
#Kamer 

trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:

trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:

trigger:
      for: 
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:

Delta sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      delta_temp_kamer:

Werkt prima!
Heb hem verbouwd tot mijn setup en sensoren. Ben benieuwd hoe het werkt.
Zou leuk zijn als google mini dit verhaaltje kon vertellen, maar dan maakt hij er niet veel soeps van helaas!

edit: ah hij doet het wel, alleen moet ik er engels van maken anders probeert hij nl te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Luqq Oke thanks.. Heb je misschien een foto hoe je dit hebt gedaan? Het is mij namelijk nog niet helemaal duidelijk :P

Want een kant en klare zou ook gewoon moeten werken?

https://www.prolech.nl/we...XNz9gNdQwVKUaAl-8EALw_wcB

[ Voor 55% gewijzigd door Possible op 01-07-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:03:
@Luqq Oke thanks.. Heb je misschien een foto hoe je dit hebt gedaan? Het is mij namelijk nog niet helemaal duidelijk :P
Natuurlijk:

NodeMCU

Totaaloverzicht
Nee, dat is niet gegarandeerd. Ik had ook nog eentje van Juniper liggen, maar die heeft een proprietary pinout en is dus niet geschikt helaas.

[ Voor 32% gewijzigd door Luqq op 01-07-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Luqq schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:07:
[...]

Natuurlijk:

[Afbeelding: NodeMCU]

[Afbeelding: Totaaloverzicht]

[...]

Nee, dat is niet gegarandeerd. Ik had ook nog eentje van Juniper liggen, maar die heeft een proprietary pinout en is dus niet geschikt helaas.
Super! dat wordt dus wel solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:10:
[...]

Super! dat wordt dus wel solderen :)
Yeah, als je zeker wil weten dat het werkt dan kan je het beste solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Luqq schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Yeah, als je zeker wil weten dat het werkt dan kan je het beste solderen.
Daarom! En die converter.. Heb je gewoon een losse besteld ? of had je die nog liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:22:
[...]

Daarom! En die converter.. Heb je gewoon een losse besteld ? of had je die nog liggen.
Een DB9 connector bij een lokaal elektronicashopje gehaald. Dat was eigenlijk alleen een connector met open pinnen aan de binnenkant en een behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs als de pinlayout klopt heb je alleen de juiste stekkers. Die converter zet RS232 om naar TTL dat zijn verschillende voltages. Als het apparaat daadwerkelijk RS232 gebruikt maak je je ESP stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:25:
Zelfs als de pinlayout klopt heb je alleen de juiste stekkers. Die converter zet RS232 om naar TTL dat zijn verschillende voltages. Als het apparaat daadwerkelijk RS232 gebruikt maak je je ESP stuk.
Ja, zeker. Die ik gebruikt heb hiervoor heb ik hierboven al gelinkt, maar zonet bedoelde Possible de DB9-RJ45 link met de converter, dus ik dacht ik blijf even dat jargon aanhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Luqq schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:27:
[...]

Ja, zeker. Die ik gebruikt heb hiervoor heb ik hierboven al gelinkt, maar zonet bedoelde Possible de DB9-RJ45 link met de converter, dus ik dacht ik blijf even dat jargon aanhouden :)
Klopt idd.. Dan is dit misschien nog makkelijker:

https://nl.aliexpress.com...4da74&transAbTest=ae803_5

netwerk kabel strippen en daar aan vast schroeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:29:
[...]

Klopt idd.. Dan is dit misschien nog makkelijker:

https://nl.aliexpress.com...4da74&transAbTest=ae803_5

netwerk kabel strippen en daar aan vast schroeven :P
ja, dat ziet er handig uit :) Let er wel op dat je dan nog een gender changer nodig hebt want die stekker is F en de converter ook. Of de M versie bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Luqq op 01-07-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
Rgerr schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:40:
[...]

Ik gebruik er een Hue motion sensor voor, nog nooit in het donker gezeten.
Ik heb geen Hue Bridge, dus gaat dit door,

Saturnus schreef op zondag 30 juni 2019
[...]

Heb je al met de positie van die deursensor gespeeld? Hier zit hij maximaal tegen het scharnier aan, waardoor het het punt van activeren al gepakt wordt als het buitenste deel van de deur zo'n 20cm open is. Perfect. De deur kan nu gewoon lui richting dicht worden gegooid.

Die snap ik niet, als wel de deur dicht trek is het licht toch uit?

noline]jimzz schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:38[/message]:[/b]
[...]

Dit lijkt me wel een optie, misschien nog extra met een deursensor, eens even brainstormen

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@sterremos

In je originele post zeg je (althans dat begrijp ik), dat je het probleem hebt dat het licht aan bleef als de deur niet goed dicht zat. De oplossing is de sensor dichterbij het scharnier te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1EMCGYKQKOL8j8b6QHReb3ra/full.png

De kleuren als positie van de deursensor. Heb je die ver weg van het scharnier (blauw) dan moet je de deur in het slot laten vallen om detectie te krijgen. Zit de sensor dicht bij het scharnier (groen), dan wordt het signaal gedetecteerd als de deur 20-30 cm open staat.

Dat betekent dat de het licht al uit gaat als de deur niet helemaal dicht is, waardoor je hem bij het weglopen gewoon een zetje kan geven. Die 20-30 cm is niet genoeg voor een mens om tussendoor te gaan dus als de deur daarna weer open getrokken wordt gaat het licht natuurlijk weer aan.

Als het om een simpel toilet gaat, moet ik zeggen dat ik een motionsensor complete onzin vind (op specifieke situaties na), een draak van een oplossing, die continue door gebruikers wordt goed gepraat zijnde ideaal. Prima eigen keuze maar ik raad je aan nog even met de deursensor te schuiven en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:06:
[...]

Sorry voor mijn late antwoord ( Druk weekend ) als ik die sensor template in de Dev-tool gooi, dan krijg ik weer een foutmelding

Sensor template:
code:
1
 "{{ as_timestamp(states.sensor['sensor.0x00158d0003135615_action'].last_changed) | timestamp_custom('%H:%M') }}"

Foutmelding:
code:
1
 Error rendering template: str: Invalid entity ID 'sensor.sensor.0x00158d0003135615_action'

Ik snap er vrij weinig van. Moeilijk zou het niet moeten zijn toch ? Ik krijg netjes een status van de "sensor" zelf. Ik wil alleen maar een regeltje tekst op mijn dashboard waarbij hij laat zien wanneer de laatste wijziging was. Dus "Xioami Vibratie Sensor laatste melding" : 20:32

Hier de status van de sensor zelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dt7IlMydnarB8V8NQoTc7auV/full.png
Pagina: 1 ... 141 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.