Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GertJan2012 De foutmelding geeft aan dat de gebruikte entity naam niet juist is. Welke naam zie je als je op het tandwieltje klikt uit je screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GertJan2012 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:35:
[...]

Sorry voor mijn late antwoord ( Druk weekend ) als ik die sensor template in de Dev-tool gooi, dan krijg ik weer een foutmelding
Ik heb me niet verveeld in de tussentijd :)
Sensor template:
code:
1
 "{{ as_timestamp(states.sensor['sensor.0x00158d0003135615_action'].last_changed) | timestamp_custom('%H:%M') }}"
Je tovert er 'sensor.' binnen de blokhaken bij. Deze werkt:
code:
1
{{ as_timestamp(states.sensor['0x00158d000313XXXX_action'].last_changed) | timestamp_custom('%H:%M') }}
Maar dat is denk ik het niet probleem.
Ik snap er vrij weinig van. Moeilijk zou het niet moeten zijn toch ?
Leesvoer https://community.home-as...-vibration-sensor/90077/2 Blijkbaar blijft de state van die sensor altijd 'off' dus vermoedelijk ook geen 'last update' o.i.d. Staat ook voorbeeld bij hoe het wel kan.

Relevante stuk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
   - alias: create notification upon vibrate sensor 
     trigger:
       platform: event
       event_type: xiaomi_aqara.movement
       event_data:
         entity_id: binary_sensor.vibration_158d0002b83c5b
         movement_type: vibrate 
     action:
       service: persistent_notification.create
       data_template:

Als je een input_datetime maakt en die zet in de action van deze automation dan ben je er. Zie https://www.home-assistant.io/components/input_datetime/

Bij de dev-tools kun je bij 'states' ('< >' symbool) nog even controleren of je niet (ook) een 'vibration_0x0015<etc>' hebt. Sensoren met meerdere functie hebben een hele sliert entities.

Als het met ^ nog niet werkt dan graag even screenshot van de sensoren / entities van die pagina met 0x0015<etc>

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 06:18:
@jimzz thanks gaan we vanmiddag proberen. Om je sensor aan te passen naar elke 5 seconden:

https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806

Overigens: Je customized ui ziet er erg vet uit.. Veel werk van gehad?
Dit zouden ze eigenlijk standaard moeten maken..

Leuk topic om je config te posten:

Home Assistant - Show je setup
Top. Kende dit topic nog niet, maar heb mijn setup gepost hoor :9

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil voorkomen dat een automation binnen X tijd opnieuw wordt afgetrapt, daarom start ik een timer bij het aftrappen van de automation en voeg ik als conditie voor deze automation toe dat de timer de status 'idle' moet hebben. Helaas werkt dat niet zoals verwacht, de action van automation wordt gewoon afgetrapt, ook als de timer de status 'active' heeft.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '1561895717579'
  alias: Automation
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.sensor
    from: 'off'
    platform: state
    to: 'on'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: timer.timer
    state: idle
  action:
  - data:
      entity_id: script.script
    service: script.turn_on
  - alias: ''
    data:
      entity_id: timer.timer
    service: timer.start

Het principe is eenvoudig, toch werkt het niet zoals verwacht. Iemand eenzelfde opzet wel aan de praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@JBS
Als de uit-tijd niet dynamisch is zou dit moeten werken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  action:
  - service: automation.turn_off
    data:
      entity_id: automation.system_test
  - delay:
      seconds: 5
  - service: automation.turn_on
    data:
      entity_id: automation.system_test

De automation zichzelf voor x seconden uit laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:31:
[...]

Op mijn Synology 213 kan influxdb zelf (de server dus) niet geinstalleerd worden. Enige optie is een NFS / Samba share op NAS maken, die mounten op de rpi en daar de influx databestanden op zetten.

Ik zit met dezelfde vraag en denk dat ik voor een rpi 4 ga. Externe SSD op de USB C poort en geen gedoe meer met snelheid of wear.

Voor nu heb ik ingesteld dat een stuk of 10 sensorwaarden iedere 10 minuten weg geschreven worden. Voldoende om trends zichtbaar te maken in grafana. En valt qua IO erg mee.
Nou het is me gelukt hoor!
Inlfuxdb en Grafana op een pi3 geinstalleerd waar alleen pihole op draaide (dus niet dezelfde pi3 als waar ik Home Assistant op draai), maar de influxdb database op een shared folder van mijn Synology NAS gekregen.
Dus geen wear/tear van de pi3 sdcard en de DB is goed en veilig opgeslagen op de NAS :).

Nu gaan klooien met dashboards enzo :).

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 15:11
Afgelopen week Google Assistant geïnstalleerd zodat ik middels spraak de lampen uit / aan kon zetten. Dit werkte allemaal prima. Echter had ik de lampen een andere namen gegeven omdat Google ze niet herkende (logisch want de naam was uiteindelijk onlogisch in HA). Echter na het renamen in HA is dit niet meer doorgezet naar Google Assistant. Kan ik op de een of andere manier opnieuw een sync starten oid? Home Assistant heb ik inmiddels meerdere malen herstart, zonder succes. De volgende stappen heb ik gevolgd:

https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:29
Thoit schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:59:
Afgelopen week Google Assistant geïnstalleerd zodat ik middels spraak de lampen uit / aan kon zetten. Dit werkte allemaal prima. Echter had ik de lampen een andere namen gegeven omdat Google ze niet herkende (logisch want de naam was uiteindelijk onlogisch in HA). Echter na het renamen in HA is dit niet meer doorgezet naar Google Assistant. Kan ik op de een of andere manier opnieuw een sync starten oid? Home Assistant heb ik inmiddels meerdere malen herstart, zonder succes. De volgende stappen heb ik gevolgd:

https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/
Als je tegen je Google Assistant "Hey Google, Sync my devices" zegt zal hij alle gelinkte accounts nalopen en updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Ik wil graag mijn energievebruik beginnen monitoren in Home Assistant.
Op dit moment zit ik nog met zo'n oude elektriciteitsmeter (België), die enkel een draaischijf heeft.

Ik ben al vaak de Youless tegengekomen, maar nu is mijn vraag of dit het beste toestel hiervoor is? Of zijn er nog betere alternatieven (bv Efergy) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb de geweldige goedemorgen-automation overgenomen van @martinvdm en @Danielson. Nu nog even in telegram, later zet ik hem in mijn Google Home speaker.
Nu krijg ik het echter niet voor elkaar om hem goed te laten draaien, het lijkt aan de service te liggen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
  - service: notify.telegram_f 
    data_template:
        Goedemorgen! Lekker geslapen? 
        {% set day = ["Maandag", "Dinsdag", "Woensdag", "Donderdag", "Vrijdag", "Zaterdag", "Zondag"] %}
        {% set month = ["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"] %}
        {% set day_of_week = day[now().weekday()] %}
        {% set month = month[now().month - 1] %}
        Het is vandaag {{ day_of_week }} {{ now().day }} {{ month }}.          
        Het is momenteel
        {% if states.sensor.temp_buiten.state | int < 0 %}
        erg koud met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden, let op het kan glad zijn.
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int < 10 %}
        koud met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.   
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int < 15 %}
        fris met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int < 20 %}
        lekker met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int > 20 %}
        warm met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.          
        {% endif %}

Het wordt vandaag
        {% if states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 0 %}
        erg koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 10 %}
        koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.   
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 15 %}
        fris met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 20 %}
        lekker met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int > 20 %}
        warm met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.          
        {% endif %}

De kans op regen is vandaag
        {% if states.sensor.br_rainchance_1d.state | int < 25 %}
        heel erg klein met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.
        {% elif states.sensor.br_rainchance_1d.state | int < 50 %}
        klein met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.            
        {% elif states.sensor.br_rainchance_1d.state | int < 75 %}
        groot met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.  
        {% elif states.sensor.br_rainchance_1d.state | int > 75 %}
        heel groot met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.
        {% endif %}

De windkracht is vandaag
        {% if states.sensor.br_windforce_1d.state | int < 2 %}
        erg laag met een windkracht van {{states('sensor.br_windforce_1d')|round}}.
        {% elif states.sensor.br_windforce_1d.state | int < 4 %}
        laag met een windkracht van{{states('sensor.br_windforce_1d')|round}}.            
        {% elif states.sensor.br_windforce_1d.state | int < 6 %}
        hoog met een windkracht van{{states('sensor.br_windforce_1d')|round}}.  
        {% elif states.sensor.br_windforce_1d.state | int > 6 %}
        erg hoog met een windkracht van {{states('sensor.br_windforce_1d')|round}} let op windstoten.

Mis ik iets? Ik zie geen spatiefouten. Wat is hier aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:25
koelkast schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:51:
Ik heb de geweldige goedemorgen-automation overgenomen van @martinvdm en @Danielson. Nu nog even in telegram, later zet ik hem in mijn Google Home speaker.
Nu krijg ik het echter niet voor elkaar om hem goed te laten draaien, het lijkt aan de service te liggen:

Mis ik iets? Ik zie geen spatiefouten. Wat is hier aan de hand?
Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
  action:
    - service: notify.xxxxxxx
      data:
        title: "Hier de titel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:47
@koelkast
Ik mis onderaan een {% endif %}, maar dat is waarschijnlijk misgegaan bij het overzetten naar Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Sinds ik over ben naar 0.95.4 heb ik bijzonder veel issues. plugins die niet werken, traag reagerende interface en niet werkend reverse proxy via mobiele APP. (v1.5 en 2.0 beta).

meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Danielson schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:57:
[...]

Probeer dit eens:

code:
1
2
3
4
5
  action:
    - service: notify.xxxxxxx
      data:
        title: "Hier de titel"
Heeft helaas geen effect. Ik zie nu in het log ook dat hij iets meldt over een endif, @RudolfR , ga ik eens proberen vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renedis schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:45:
Sinds ik over ben naar 0.95.4 heb ik bijzonder veel issues. plugins die niet werken, traag reagerende interface en niet werkend reverse proxy via mobiele APP. (v1.5 en 2.0 beta).

meer mensen hier last van?
Aangenomen dat dat de meest recente versie is: ja! Op mn ipad (ios 10) kan ik niets meer schakelen (interface reageert wel) en een aantal plugins doet het soms wel soms niet. Browser cache leeg maken en verversen scheelde wel iets trouwens. Kwam van een versie zonder Lovelace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:07:
[...]
Kwam van een versie zonder Lovelace.
Kwam je van 0.72? Dan snap ik wel dat je wat issues hebt. Gaat enorm snel met die breaking changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Weet iemand een HA compatibele (bijv. via Hue, Xiaomi/Mi Hub of Zigbee2MQTT) zeer sterke LED-strip van >1500 lumen per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Saturnus schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:08:
Weet iemand een HA compatibele (bijv. via Hue, Xiaomi/Mi Hub of Zigbee2MQTT) zeer sterke LED-strip van >1500 lumen per meter?
Elke ledstrip is toch compatible zolang de driver iets van Wifi of Zigbee praat?
Ik kan op mijn GLEDOpto alles aansluiten wat ik wil, van goedkope chinese meuk tot top of the line CRI 90 spul waar je je helemaal scheel aan betaalt (relatief dan natuurlijk).

Deze jongens verkopen ledstrips tot 4.000 lumen _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barrymossel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:49:
[...]

Kwam je van 0.72? Dan snap ik wel dat je wat issues hebt. Gaat enorm snel met die breaking changes.
Een versie voor Lovelace standaard werd had ik moeten schrijven. 0.87 zo uit mijn hoofd. Verder niets aan hoeven passen.

Wel bijzonder ja die 'breaking changes' :) Half uur lopen pielen om een oud voorbeeld voor sliders voor een tijdstip / wekker aan te passen aan de nieuwe smaakjes...
Saturnus schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:08:
Ik ben naar deze RGBW led controller aan het kijken https://nl.aliexpress.com/item/32833287206.html Zes kanalen 4A per kanaal. Als je het niet erg vind om extra snoer te gebruiken kun je (in theorie) 24A wit schakelen. Is eenvoudig te flashen met Tasmotha / ESPHome / ESPEasy.

Voorbeeld stripje 240 leds, 1400 lumen, 24 volts trekt 18 watt = 0,75 ampere. Je kan per kanaal dus al 5 meter aansturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Possible schreef op maandag 1 juli 2019 @ 06:18:
@jimzz thanks gaan we vanmiddag proberen. Om je sensor aan te passen naar elke 5 seconden:

https://community.smartth...uper-motion-sensor/139806

Overigens: Je customized ui ziet er erg vet uit.. Veel werk van gehad?
Dit zouden ze eigenlijk standaard moeten maken..

Leuk topic om je config te posten:

Home Assistant - Show je setup
Was het nog gelukt @Possible ? Heb mijn setup ook in die andere thread gezet zoals je zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Elke ledstrip is toch compatible zolang de driver iets van Wifi of Zigbee praat?
Ik kan op mijn GLEDOpto alles aansluiten wat ik wil, van goedkope chinese meuk tot top of the line CRI 90 spul waar je je helemaal scheel aan betaalt (relatief dan natuurlijk).

Deze jongens verkopen ledstrips tot 4.000 lumen _/-\o_
Zolang ik maar niet zelf API's hoef te knopen door te programmeren enz. Hoe stuur je die controller vanuit HA aan?

Ik stel de vraag in de vorige post omdat een Philips Lightstrip Plus van 1600 lumen / 2 meter ruim te weinig gaat zijn, maar het net lijkt alsof die Philips een hele hoge lumen waarde heeft. https://www.led-strip.nl/producten/rgbw-led-strips-2/ knalt daar niet hard overheen. Geen idee wat je moet verwachten.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:01:

[...]

Ik ben naar deze RGBW led controller aan het kijken https://nl.aliexpress.com/item/32833287206.html Zes kanalen 4A per kanaal. Als je het niet erg vind om extra snoer te gebruiken kun je (in theorie) 24A wit schakelen. Is eenvoudig te flashen met Tasmotha / ESPHome / ESPEasy.

Voorbeeld stripje 240 leds, 1400 lumen, 24 volts trekt 18 watt = 0,75 ampere. Je kan per kanaal dus al 5 meter aansturen.
Heb wel een Tasmota op een Sonoff, maar hoe zit dat hiermee dan, zie geen support op de Github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:50:
[...]
Heb wel een Tasmota op een Sonoff, maar hoe zit dat hiermee dan, zie geen support op de Github.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met Tasmota. Snelle Googel levert me deze pagina op https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/H801 Het zou dus moeten werken.

ESPHome werkt sowieso. Configuratie yaml bestand schrijven, firmware compilen, flashen en hij verschijnt automatisch in Home Assistant.

Heb er net twee besteld. Zijn over een week of twee binnen. Wil als ze binnen zijn met alle plezier even voor je testen of tasmota werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@barrymossel mooie setup. je meldt in de andere threat dat je FritzBox gebruikt icm Bluetooth. Ik heb ook de FritzBox en gebruik deze ook met device trackers. echter zo af en toe is de iPhone toch wat eigenwijs met WiFi en wil die van mijn vrouw wel eens offline zijn. Hoe heb je hierop geanticipeerd? En heb je de notificaties als men afwezig ja direct of na x minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
martinvdm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:57:
@barrymossel mooie setup. je meldt in de andere threat dat je FritzBox gebruikt icm Bluetooth. Ik heb ook de FritzBox en gebruik deze ook met device trackers. echter zo af en toe is de iPhone toch wat eigenwijs met WiFi en wil die van mijn vrouw wel eens offline zijn. Hoe heb je hierop geanticipeerd? En heb je de notificaties als men afwezig ja direct of na x minuten?
Thanks. Mijn vrouw is alleen afwezig als beide device_trackers (bluetooth en wifi) offline zijn (beide zijn aan haar "person" toegevoegd). Als ze ook echt de deur uit is, dan gaan allebei de trackers ook wel echt op offline. Mocht er eentje per ongeluk offline (wat niet vaak gebeurt), dan vangt de andere dat op en wordt ze nog steeds als "thuis" gerapporteerd. En ja, naar "afwezig" betekent dat beide trackers offline moeten staan en dat kan soms even duren, maar dat is nooit lang. En 1-2 minuten maakt me voor de automations ook niet uit.

Overigens kwam ik via HACS net deze tegen: https://github.com/mudape/iphonedetect Niet getest, maar kan eventueel interessant zijn...

---edit---
Mijn vrouw is net even naar de overkant bij de buren de planten water geven. Bluetooth geeft aan dat ze afwezig is, wifi gek genoeg nog niet. Maar in de FRITZ!Box lijkt ze ook nog steeds verbonden met wifi. Dus tsja, dan is ze nog soort van aanwezig...

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 02-07-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:12:
[...]

Thanks. Mijn vrouw is alleen afwezig als beide device_trackers (bluetooth en wifi) offline zijn (beide zijn aan haar "person" toegevoegd). Als ze ook echt de deur uit is, dan gaan allebei de trackers ook wel echt op offline. Mocht er eentje per ongeluk offline (wat niet vaak gebeurt), dan vangt de andere dat op en wordt ze nog steeds als "thuis" gerapporteerd. En ja, naar "afwezig" betekent dat beide trackers offline moeten staan en dat kan soms even duren, maar dat is nooit lang. En 1-2 minuten maakt me voor de automations ook niet uit.

Overigens kwam ik via HACS net deze tegen: https://github.com/mudape/iphonedetect Niet getest, maar kan eventueel interessant zijn...

---edit---
Mijn vrouw is net even naar de overkant bij de buren de planten water geven. Bluetooth geeft aan dat ze afwezig is, wifi gek genoeg nog niet. Maar in de FRITZ!Box lijkt ze ook nog steeds verbonden met wifi. Dus tsja, dan is ze nog soort van aanwezig...
Thanks! Gebruik je hier het nieuwe Person component voor? Hoe heb je Bluetooth in gebruik? Dekt dit heel het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
martinvdm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:21:
[...]

Thanks! Gebruik je hier het nieuwe Person component voor? Hoe heb je Bluetooth in gebruik? Dekt dit heel het huis?
Yup, person, vanuit de Home Assistant UI. Daar voeg je dan de verschillende device_trackers toe. Kan eventueel ook met een group waar je de verschillende trackers in hangt.
Bluetooth heb ik als volgt toegepast (Raspberry Pi): https://www.home-assistant.io/components/bluetooth_tracker/

En in ons huis (ouder, wel drie verdiepingen) werkt het verbazingwekkend accuraat...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-08 11:21

t-x-m

.NET Nerd

Volgens mij is hij hier nog niet voorbij gekomen, hierbij wag schaamteloze promotie voor m'n werk🤓: De VS Code Extension voor HA:

https://marketplace.visua...art.vscode-home-assistant

[ Voor 13% gewijzigd door t-x-m op 02-07-2019 20:01 ]

GC.Collect();

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

t-x-m schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:57:
Volgens mij is hij hier nog niet voorbij gekomen, hierbij wag schaamteloze promotie voor m'n werk🤓: De VS Code Extension voor HA:

https://marketplace.visua...art.vscode-home-assistant
Een echte aanrader! Ik gebruik het met veel plezier. Aantal fouten na "Check config" is drastisch gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
koelkast schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:03:
[...]

Heeft helaas geen effect. Ik zie nu in het log ook dat hij iets meldt over een endif, @RudolfR , ga ik eens proberen vanavond :)
Inmiddels geprobeerd, maar helaas, er gebeurt niets, ook niet met een endif erachter.
De complete automation is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
##################################################################
# Goedemorgen Werkdagen                                          #
##################################################################
alias: Google Home - Goedemorgen Werkdagen
trigger:
  - platform: state  
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_158d0001f9d2fe
condition:
  condition: and
  conditions:
    - condition: time
      after: '6:00:00'
      before: '8:00:00'
      weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
      entity_id: 'light.keukenlampen'
      state: 'off'         
action:
  - service: media_player.volume_set
    data_template:
      entity_id: media_player.woonkamer
      volume_level: 0.5  
  - delay: '00:00:15'  
  - service: tts.amazon_polly_say
    data_template:
      entity_id: media_player.woonkamer
        Goedemorgen! Lekker geslapen?
        {% set day = ["maandag", "dinsdag", "woensdag", "donderdag", "vrijdag", "zaterdag", "zondag"] %}
        {% set month = ["Januari", "Februari", "Maart", "April", "Mei", "Juni", "Juli", "Augustus", "September", "Oktober", "November", "December"] %}
        {% set day_of_week = day[now().weekday()] %}
        {% set month = month[now().month - 1] %}
        Het is vandaag {{ day_of_week }} {{ now().day }} {{ month }}.          
        Het is momenteel
        {% if states.sensor.temp_buiten.state | int < 0 %}
        erg koud met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden, let op het kan glad zijn.
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int < 10 %}
        koud met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.   
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int < 15 %}
        fris met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int < 20 %}
        lekker met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.temp_buiten.state | int > 20 %}
        warm met een temperatuur van {{states('sensor.temp_buiten')|round}} graden.          
        {% endif %}
        Het wordt vandaag
        {% if states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 0 %}
        erg koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 10 %}
        koud met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.   
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 15 %}
        fris met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int < 20 %}
        lekker met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.
        {% elif states.sensor.br_temperature_1d.state | int > 20 %}
        warm met een maximale temperatuur van {{states('sensor.br_temperature_1d')|round}} graden.          
        {% endif %}
        De kans op regen is vandaag
        {% if states.sensor.br_rainchance_1d.state | int < 25 %}
        heel erg klein met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.
        {% elif states.sensor.br_rainchance_1d.state | int < 50 %}
        klein met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.            
        {% elif states.sensor.br_rainchance_1d.state | int < 75 %}
        groot met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.  
        {% elif states.sensor.br_rainchance_1d.state | int > 75 %}
        heel groot met een kans van {{states('sensor.br_rainchance_1d')|round}} procent.
        {% endif %}
        {% if states.sensor.br_snow_1d.state | int > 0 %}
        Let op, er is sneeuw voorspeld, het kan glad zijn!
        {% endif %}
        De windkracht is vandaag
        {% if states.sensor.br_wind_force_1d.state | int < 2 %}
        erg laag met een windkracht van {{states('sensor.br_wind_force_1d')|round}}.
        {% elif states.sensor.br_wind_force_1d.state | int < 4 %}
        laag met een windkracht van{{states('sensor.br_wind_force_1d')|round}}.            
        {% elif states.sensor.br_wind_force_1d.state | int < 6 %}
        hoog met een windkracht van{{states('sensor.br_wind_force_1d')|round}}.  
        {% elif states.sensor.br_wind_force_1d.state | int > 6 %}
        erg hoog met een windkracht van {{states('sensor.br_wind_force_1d')|round}} let op windstoten.
        {% endif %}
        Het is
        {% if states.sensor.google_reistijd_k_huis_werk.state | int < 30 %}
        heel erg rustig op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.google_reistijd_k_huis_werk')|round}} minuten.
        {% elif states.sensor.google_reistijd_k_huis_werk.state | int < 35 %}
        normale drukte op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.google_reistijd_k_huis_werk')|round}} minuten.            
        {% elif states.sensor.google_reistijd_k_huis_werk.state | int < 40 %}
        druk op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.google_reistijd_k_huis_werk')|round}} minuten.  
        {% elif states.sensor.google_reistijd_k_huis_werk.state | int > 40 %}
        heel erg druk op de weg naar het werk met een reistijd van {{states('sensor.google_reistijd_k_huis_werk')|round}} minuten, vertrek op tijd.
        {% endif %}
        Eet smakelijk en een fijne dag vandaag!
      language: 'nl'
      cache: false

Op het moment dat ik alles na 'Goedemorgen! Lekker geslapen?' weghaal, wordt dat zinnetje netjes opgelezen door mijn Home Speaker, maar als ik het dan weer terugzet, gebeurt er niets meer. Kan iemand nog even meekijken? Ik begrijp 'm niet meer.In de log overigens geen meldingen.

Overigens klopt de trigger gewoon, en de conditions dus ook (tijd had ik even veranderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
jimzz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:47:
[...]

Was het nog gelukt @Possible ? Heb mijn setup ook in die andere thread gezet zoals je zei.
Ja is gelukt! Zie Whatsapp :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Possible schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:10:
[...]

Ja is gelukt! Zie Whatsapp :P
Lol ik ga ervan uit dat jij degene bent waar ik gisteren uren op whatsapp mee geouwehoerd heb. Haha, het kwartje valt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:42
Ik zoek een power strip met powermonitoring waar ik tasmota of esphome op kan flashen. Heeft iemand een idee?
Wellicht iemand die dit al eens heeft gedaan. (Ik koop eventueel de powerstrip over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Zojuist de ConBee II besteld. Eens kijken of ik m'n huis nu wat slimmer kan maken naast die paar Hue lampen die er nu hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23
Bedoel je een stekkerdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 19:15
Ik heb al even zitten kijken, maar kan het eigenlijk niet goed vinden.
Ik draai hassio op een oude laptop. En nu wil ik aanwezigheidsdetectie maken op basis van bluetooth via de telefoon.
Eerst had ik bedacht om via een ESP32 met esphome een tracker hub te maken (https://esphome.io/components/esp32_ble_tracker.html). Maar die weigert om mijn telefoon te vinden met een scan. Ook als ik een app als Beacon Simulator gebruik om een virtueel beacon te maken vind hij nog steeds niets.

Daarna had ik gevonden dat een Google Home Mini dit ook kon. Dus opstelling verandert, maar dat is blijkbaar een paar dagen geleden stuk gemaakt door een update op de mini. (word mogelijk wel aan gewerkt:https://github.com/rithvikvibhu/GHLocalApi/issues/39)

Is het nog mogelijk om een betrouwbare en vlotte telefoon detectie te doen (android is wat ik heb).
Of kan ik beter kijken naar oplossing zoals owntracks? Nadeel is daarvan dat het weer een cloud service moet (of zelf services hosten waar ik eigenlijk ook geen zin in heb)

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
ymoona schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:28:
Is het nog mogelijk om een betrouwbare en vlotte telefoon detectie te doen (android is wat ik heb).
Of kan ik beter kijken naar oplossing zoals owntracks? Nadeel is daarvan dat het weer een cloud service moet (of zelf services hosten waar ik eigenlijk ook geen zin in heb)
Doe dit zelf via de Fritz!Box en dat lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:31

j1nx

Geek - Enjoying life

ymoona schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:28:
Ik heb al even zitten kijken, maar kan het eigenlijk niet goed vinden.
Ik draai hassio op een oude laptop. En nu wil ik aanwezigheidsdetectie maken op basis van bluetooth via de telefoon.
Eerst had ik bedacht om via een ESP32 met esphome een tracker hub te maken (https://esphome.io/components/esp32_ble_tracker.html). Maar die weigert om mijn telefoon te vinden met een scan. Ook als ik een app als Beacon Simulator gebruik om een virtueel beacon te maken vind hij nog steeds niets.

Daarna had ik gevonden dat een Google Home Mini dit ook kon. Dus opstelling verandert, maar dat is blijkbaar een paar dagen geleden stuk gemaakt door een update op de mini. (word mogelijk wel aan gewerkt:https://github.com/rithvikvibhu/GHLocalApi/issues/39)

Als je het goed wil doen zou ik meerdere trackers gebruiken.

Bluetooth stick in de laptop en gewoon hass bluetooth tracker.

Ook nog je router / dhcp tracker als die beschikbaar is.

Een ping of nmap tracker

En een GPS tracker. Die doe ik met Phonetrack voor nextcloud om zo dat soort gevoelige data inderdaad niet ergens in een cloud te hebben, maar volledig binnenshuis.

Dan alle trackers aan een persoon entiteit toevoegen.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28
[...]

---edit---
Wat als de batterij op is van de telefoon? Staat ze dan gelijk op afwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
kepler schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:38:
[...]

Wat als de batterij op is van de telefoon? Staat ze dan gelijk op afwezig?
Yup, maar dat gebeurt bij ons werkelijk nooit. En mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan ligt dat ding direct aan de lader (of ben ik thuis en worden de automations alsnog wel of niet getriggerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]
Gisteren geprobeerd en lijkt niet te werken (blijft op home "thuis" staan). Vanavond eens checken of alles goed ingesteld staat. Anders is jammer maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
barrymossel schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:47:
[...]

Yup, maar dat gebeurt bij ons werkelijk nooit. En mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan ligt dat ding direct aan de lader (of ben ik thuis en worden de automations alsnog wel of niet getriggerd).
Bij ons gebeurt dat wel regelmatig, plus we zijn ook wel eens weg zonder telefoon. Ik ben nog niet serieus bezig met presence detection, maar staat nog wel in de planning. Een keertje goed over nadenken wat bij ons het beste zou werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
kepler schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:30:
[...]

Bij ons gebeurt dat wel regelmatig, plus we zijn ook wel eens weg zonder telefoon. Ik ben nog niet serieus bezig met presence detection, maar staat nog wel in de planning. Een keertje goed over nadenken wat bij ons het beste zou werken :D
Een BLE tag aan je huissleutel(s)? Zou bij ons dan weer niet werken, want vaak neem alleen ik mijn sleutels mee. Maar wellicht bij jullie?
En anders via GPS op je telefoon? Als je telefoon dan uitvalt blijft de laatst bekende positie/area actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:42
DeadMetal schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:57:
[...]

Bedoel je een stekkerdoos?
Ja een stekkerdoos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ben gisteren geupgrade van 0.93.0 naar 0.95.4, maar nu worden geen van m'n Z-wave devices meer ingeladen. Iemand hier ervaring mee? Meerdere keren herstarten werkt ook niet.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
barrymossel schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:35:
[...]

Een BLE tag aan je huissleutel(s)? Zou bij ons dan weer niet werken, want vaak neem alleen ik mijn sleutels mee. Maar wellicht bij jullie?
En anders via GPS op je telefoon? Als je telefoon dan uitvalt blijft de laatst bekende positie/area actief.
Ook hier geen betrouwbaar gedrag :D Ik denk dat ik het moet gaan combineren met andere sensoren, ik heb bv deursensoren op de buitendeuren en ook een geluidssensor (Netatmo) in de woonkamer.
Dat wordt alleen wel een ingewikkeld algoritme :P Maar goed, ik moet er dus echt even goed voor gaan zitten.

Waar ik ook aan zitten te denken is een soort vision systeem die checkt wie er naar binnen en buiten gaat, maar dat is denk iets te hoog gegrepen voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik gebruikte voor presence detection altijd m'n Fritzbox; maar dat werkte niet altijd lekker omdat je soms een lege batterij hebt, en soms de Wifi even wegvalt, of uitzet.
Daarom een tijd geleden overgestapt op GPSLogger (voor Android), die heeft een integration met HA, en werkt voor mij en mijn huisgenoten ideaal. Je kan zones aanmaken, en als je de zones groot genoeg maakt (niet te groot) dan werkt het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kepler schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:56:
[...]

Ook hier geen betrouwbaar gedrag :D Ik denk dat ik het moet gaan combineren met andere sensoren, ik heb bv deursensoren op de buitendeuren en ook een geluidssensor (Netatmo) in de woonkamer.
Dat wordt alleen wel een ingewikkeld algoritme :P Maar goed, ik moet er dus echt even goed voor gaan zitten.
Valt mee :) Bayesian binary sensor. Kun je meerdere sensoren in stoppen en per sensor aangeven wat de betrouwbaarheid van de waarde is; in jouw geval dus of je thuis bent. https://www.home-assistant.io/components/bayesian/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:32
RevellNL schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:54:
Ik ben gisteren geupgrade van 0.93.0 naar 0.95.4, maar nu worden geen van m'n Z-wave devices meer ingeladen. Iemand hier ervaring mee? Meerdere keren herstarten werkt ook niet.
Heb je nog ergens een backup van het "zwcfg_0xdcce341c.xml" bestand?
Deze kun je over je huidige bestand kopieëren in de config folder.
Hierna even Home Assistant herstarten en je Z-wave devices zouden het weer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

Klumpke schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:22:
[...]

Heb je nog ergens een backup van het "zwcfg_0xdcce341c.xml" bestand?
Deze kun je over je huidige bestand kopieëren in de config folder.
Hierna even Home Assistant herstarten en je Z-wave devices zouden het weer moeten doen.
Klopt.
Heb ik ook al eens gehad.
Wel eerst HA stoppen, dan zwcfg* terug zetten, dan HA starten

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En na een upgrade niet te snel concluderen dat het niet werkt en nogmaals rebooten: de zwave module wordt op je Pi gecomplileerd en dat kan wel eens lang duren (5-10 min). Als je dat proces onderbreekt met een reboot "want het werkt niet" dan wordt het er niet beter op...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:05:
[...]

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met Tasmota. Snelle Googel levert me deze pagina op https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/H801 Het zou dus moeten werken.

ESPHome werkt sowieso. Configuratie yaml bestand schrijven, firmware compilen, flashen en hij verschijnt automatisch in Home Assistant.

Heb er net twee besteld. Zijn over een week of twee binnen. Wil als ze binnen zijn met alle plezier even voor je testen of tasmota werkt.
Ah ik had slimmer moeten zoeken.
Voor mij ligt het er even aan wat de rest in huis wil voordat ik verdere actie onderneem. Ook een beste kans dat een LED-strip als ‘sfeerloos’ wordt bestempeld. Dus als het puur voor mij is zou ik zeggen, doe de moeite om te testen niet, maar wel bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om een hooikoortssensor in HA te integreren. Zijn hier componenten voor? Ik zie alleen de (Amerikaanse) pollen.com, maar daar heb ik in NL niet zoveel aan. Iemand zoiets in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-09 12:58
Ondertussen al enkele dagen aan het experimenteren met Hass op een lokale VM. Bevalt me erg, al is het af en toe wat vloeken.

Ik heb reeds een RPi 3B+ waar ik een Unifi Controller en Pi-hole heb op draaien.
Het lijkt mij beter om Hass op een afzonderlijk device te runnen ipv dit er ook nog bij te gooien.

Al ééns gezocht en ik zie zeer veel verschillende setups: Intel NUC's (i7 met 32 GB O_o), oude servers, RPi's, .. Wat raden jullie aan? RPi 4?

Op de Hass website raden ze alvast het laatste RPi model aan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@SanderH_
RPi 3B+ vond ik wat te traag. Dan bedoel ik niet de dagelijkse gang van zaken, want dat vraagt niet veel en ging prima, maar het valideren van de configuratie, herstarten (1-2 min.) enz, terwijl ik niet een hele zware setup heb. Daarom overgezet op een 10 jaar oude dual core home server. Merkbaar beter, maar niet schokkend beter. Ik denk dat een RPi 4 wel eens sneller dan mijn server kan zijn. Misschien is er iemand die 3B vs. 4 voor HA heeft getest. Als het verschil groot is in het voordeel van de 4 kan je daar heel prima mee vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:47
@SanderH_

Ik draai hass.io (Unifi / Pi-hole / Deconz) nu op een 3B+ en dat voldoet, maar de webinterface is niet bijzonder vlot (wel beter sinds Lovelace). Vind ik ook niet heel erg, want daar kijk ik zo min mogelijk naar.

Heb ook een Pi4 liggen met 4GB ram en die ga ik gebruiken voor Kodi, maar ik overweeg wel om daar hass.io bij te draaien, misschien niet zozeer voor HomeAssitant, maar voor de zwaardere add-ons, zoals Unifi en op termijn Mycroft.

Draai nu een test op fatsoenlijke server en kwa snelheid is dat een verademing, alleen wil ik die machine niet hele dagen laten draaien voor een domotica-toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ja, wat @RudolfR zegt klopt zeker en is nog meer van toepassing dan mijn tekst. De interface op een 3B+ is niet vloeiend. Logbook en history kunnen er in erge gevallen 5-10 seconden over doen. Dat is op de server bijna direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Bedankt heren, een RPi 4 is dus zeker een optie. Moet ééns zoeken of er daar al deftige reviews over te vinden zijn, en hoe goed de performantie is icm Hass.

Ik bedenk me ook nog dat een installatie binnen mijn FreeNAS box ook een optie kan zijn:

https://www.home-assistant.io/docs/installation/freenas/

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 04-07-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klein vraagje waar ik waarschijnlijk het antwoord wel van weet.... Als je een hassio snapshot restored, dan maakt ie zeker geen kopie van de config files die je daarmee overschrijft, right?

Omdat de update van HA mijn hue set up gesloopt had, heb ik een snapshot teruggezet. Van voor de verhuizing naar een nieuw adres....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
SanderH_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:02:
Bedankt heren, een RPi 4 is dus zeker een optie. Moet ééns zoeken of er daar al deftige reviews over te vinden zijn, en hoe goed de performantie is icm Hass.

Ik bedenk me ook nog dat een installatie binnen mijn FreeNAS box ook een optie kan zijn:

https://www.home-assistant.io/docs/installation/freenas/
Wat voor hardware zit daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 10:12
SanderH_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:13:
Ondertussen al enkele dagen aan het experimenteren met Hass op een lokale VM. Bevalt me erg, al is het af en toe wat vloeken.

Ik heb reeds een RPi 3B+ waar ik een Unifi Controller en Pi-hole heb op draaien.
Het lijkt mij beter om Hass op een afzonderlijk device te runnen ipv dit er ook nog bij te gooien.

Al ééns gezocht en ik zie zeer veel verschillende setups: Intel NUC's (i7 met 32 GB O_o), oude servers, RPi's, .. Wat raden jullie aan? RPi 4?

Op de Hass website raden ze alvast het laatste RPi model aan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik vond HA niet ideaal op een Pi, ik draai het nu als vm op mijn Esxi server en dat werkt echt een stuk sneller en stabieler. Ook veel beter te schalen ;-). En het draait niet meer van een SD kaart..

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Saturnus schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Wat voor hardware zit daar in?
Draait op een HP MicroServer, maar met 16 GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
SanderH_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:41:
[...]

Ik verwacht dat het daarop mooi soepel zal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Scrapt iemand succesvol data vanaf Twente Milieu? Zo ja, hoe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
yniezink schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:18:
Voor mensen die in de regio twente wonen waar het afval opgehaald wordt door Twentemilieu. Bij deze een sensor en ik ga mijn best doen om deze in HA te krijgen.

https://github.com/yniezink/twentemilieu
Dit zocht ik dus, maar helaas werkt je sensor niet meer, nog tips om hem toch weer werkend te krijgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Wat is de exacte foutmelding @Danielson? Waarschijnlijk is de REST API aangepast of de CalendarData aangepast / gewijzigd.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
RomeoJ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:13:
Wat is de exacte foutmelding @Danielson? Waarschijnlijk is de REST API aangepast of de CalendarData aangepast / gewijzigd.
Hij mist sowieso de __init__.py en de manifest.json, deze had ik zelf aangemaakt, maar dan wil HA niet meer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
j1nx schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Als je het goed wil doen zou ik meerdere trackers gebruiken.

Bluetooth stick in de laptop en gewoon hass bluetooth tracker.

Ook nog je router / dhcp tracker als die beschikbaar is.

Een ping of nmap tracker

En een GPS tracker. Die doe ik met Phonetrack voor nextcloud om zo dat soort gevoelige data inderdaad niet ergens in een cloud te hebben, maar volledig binnenshuis.

Dan alle trackers aan een persoon entiteit toevoegen.
bluetooth tracker werkt nu (redelijk). Bereik is erg mager, draai op een laptop (niet een pi). Dus moest eerst nog drivers installeren op de host om de dongle in hassio te krijgen. Ik zat al even googlen hoe ik een tweede tracker opzet op basis van een PI.

Wifi tracking zou wel ondersteund zijn voor de ziggo connect box:
https://www.home-assistant.io/components/upc_connect/
Maar de plugin lijkt niet te werken hier in nl :-(
https://community.home-as...tbox-nl-not-working/94545

Dus nu in combinatie met nmap en maar eens kijken of dat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 20:13
SanderH_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:13:

Ik heb een Intel NUC Kit NUC6CAYH, met daarop proxmox, voor Hassio heb een Ubuntu met daarop weer Hassio gestalleerd volgens de methode van Frenk.

Voordeel voor iedere upgrade maak ik een backup , uiteraard maak ik ook nog een dagelijkse back in HA. deze staat weer op mijn Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESPHome, HASS API en Blitzwolf smart plug :+ 8)7

Zitten blijkbaar wat foutjes in de ESP8266 waardoor die kan hangen. ESPHome firmware heeft daarom watchdogs: als er 5 minuten geen verbinding is met de HASS API, WiFi of MQTT dan reboot de firmware.

Om sluipstroom te besparen een smartplug voor stekkerdoos naar PC gezet. Beetje aan het knutselen met Lovelace en de configuratie. HASS herstart een keer niet door een typefout. Vijf minuten laten * PATS * alles op mijn buro in één keer uit |:(

Pro-tip: als je ESPHome gebruikt reboot_timeout op 0 seconden zetten voor die drie componenten. En, zo'n plug, om de koelkast te meten, dus configureren als 'aan bij boot'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ymoona schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:11:
[...]

bluetooth tracker werkt nu (redelijk). Bereik is erg mager, draai op een laptop (niet een pi). Dus moest eerst nog drivers installeren op de host om de dongle in hassio te krijgen. Ik zat al even googlen hoe ik een tweede tracker opzet op basis van een PI.

Wifi tracking zou wel ondersteund zijn voor de ziggo connect box:
https://www.home-assistant.io/components/upc_connect/
Maar de plugin lijkt niet te werken hier in nl :-(
https://community.home-as...tbox-nl-not-working/94545

Dus nu in combinatie met nmap en maar eens kijken of dat goed werkt.
https://github.com/andrewjfreyer/monitor kan een uitkomst zijn. Hier is het vaak stabiel, totdat HA herstart, dan is het net alsof de Monitor software out of sync gaat, dus herstart ik Monitor tegelijk met HA mee. Dan gaat het al vaker goed, maar toch nog wel keren dat een tweede restart nodig is voordat hij stopt met 'false aways' van een Tile beacon. Volgens mij heeft de meerderheid van de gebruikers geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotowilco
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2024

fotowilco

Niet geschoten is altijd mis!

zijn er hier ook nog mensen die een nefit easy thermostaat hebben?
sinds de upgrade naar ha 0.94 connect hij niet meer met de cloud.

error:
Thu Jul 04 2019 16:56:14 GMT+0200 (Midden-Europese zomertijd)
Platform nefit not ready yet. Retrying in 180 seconds.

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Saturnus schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:49:
[...]

https://github.com/andrewjfreyer/monitor kan een uitkomst zijn. Hier is het vaak stabiel, totdat HA herstart, dan is het net alsof de Monitor software out of sync gaat, dus herstart ik Monitor tegelijk met HA mee. Dan gaat het al vaker goed, maar toch nog wel keren dat een tweede restart nodig is voordat hij stopt met 'false aways' van een Tile beacon. Volgens mij heeft de meerderheid van de gebruikers geen enkel probleem.
Die kom ik ook net tegen. Eens kijken hoe dat werkt morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:31

j1nx

Geek - Enjoying life

ymoona schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:06:
[...]

Die kom ik ook net tegen. Eens kijken hoe dat werkt morgen.
Die werkt beter als je inderdaad meerdere BT trackers wilt gaan gebruiken, of zelfs room-presence detectie wil gaan doen.

Wil ik ook nog naar kijken, maar zo op het eerste gezicht had ik zo iets van; Daar moet ik eerst even rustig voor gaan zitten.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:57
SanderH_ schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:41:
[...]

Dat is precies mijn setup en werkt helemaal top in een jail met zwave usb stick.

Heb volgens mij destijds deze instructie gevolgd maar er is inmiddels een geupdate versie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koelkast ik gebruik slechts het plaatje als animated camera image net als de buienradar animated plaatje en dat werkt eigenlijk prima voor mij.
Pollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Danielson andere topic hebben we het gehad over push notificatie en long press op de notificatie en dan krijg je direct de stream. Ik krijg dan slechts de foto. Heb je een stukje voorbeeld code van de notificatie wat jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 21:21

Dw1-nl

Webontwikkelaar

II Stevow II schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:23:
[...]

Ik heb het een en ander voor elkaar gekregen, op basis van een proof of concept van een andere tweaker die hij in het topic over de Mediabox Next had geplaatst. Ik heb een eerste versie van een custom component op Github geplaatst: https://github.com/IIStevowII/ziggo-mediabox-next

Momenteel is het alleen nog mogelijk om te zien of het apparaat aan/uit staat, het apparaat aan/uit te zetten, een kanaal selecteren, of next/previous kanaal en play/pause mogelijkheid. Het werkt via een MQTT protocol en helaas heb ik nog niet achterhaald hoe ik status informatie kan uitlezen, zoals bijv. het huidige kanaal of volume of iets dergelijks.

Overige functionaliteit, zoals volume bedienen en status updates ontvangen als je de box via de afstandsbediening bediend, zijn afhankelijk van het ontdekken van de juiste MQTT commands. Dus mocht iemand deze achterhalen hoor ik het graag.
Heb hem hier ook werkend, hopelijk snel meer functies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimzz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:04:
Kan er vast wel iemand blij mee maken!
Heb wat uitgebreider naar je repo gekeken :) Goud! Alleen die 'decluttering card' al. Ik ga m'n config opnieuw schrijven (en me minder ergeren aan de verbositeit van de config ;))

Die slider entity row werkt niet lekker op een aanraakscherm. Hij registreert een swipe / scroll als een touch. Ik zet dus steeds lampen per ongeluk aan... Niet handig. Ik wil wel nog steeds een 'control' voor aan/uit en intensiteit. Heb je toevallig suggesties? Alternatief is om de code in te duiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:16:
[...]

Heb wat uitgebreider naar je repo gekeken :) Goud! Alleen die 'decluttering card' al. Ik ga m'n config opnieuw schrijven (en me minder ergeren aan de verbositeit van de config ;))

Die slider entity row werkt niet lekker op een aanraakscherm. Hij registreert een swipe / scroll als een touch. Ik zet dus steeds lampen per ongeluk aan... Niet handig. Ik wil wel nog steeds een 'control' voor aan/uit en intensiteit. Heb je toevallig suggesties? Alternatief is om de code in te duiken :)
Je zou de button-card kunnen gebruiken die ik ook in mijn setup gebruik, bij een long-press op de knop komt er een brightness/temperature slider omhoog.

Waar erger je je precies aan dan? En sorry als mijn setup niet zo mooi is qua code. Doe het meer voor de hobby. Ben geen programmeur en ik werk in de horeca :P 🤣 dat heeft weinig met domotica te maken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jimzz schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:08:
[...]Je zou de button-card kunnen gebruiken die ik ook in mijn setup gebruik, bij een long-press op de knop komt er een brightness/temperature slider omhoog.
Dat zijn voor mij nog steeds twee handelingen. Ik wil op mijn hoofdscherm het liefst direct zowel een lamp aan/uit kunnen zetten en de intensiteit aan kunnen passen.
Waar erger je je precies aan dan? En sorry als mijn setup niet zo mooi is qua code. Doe het meer voor de hobby. Ben geen programmeur en ik werk in de horeca :P 🤣 dat heeft weinig met domotica te maken in ieder geval.
Ik denk dat ik niet duidelijk was :) Was bezig met de entity-button die standaard in HASS zit. Ik moest een stuk of acht regels code schrijven per button. Alleen om een script uit te voeren als ik klikte op een knop. In jouw setup kwam ik de 'decluttering card' tegen. Dat gaat me ontzettend veel tijd en tiepen besparen :)

Excuus niet nodig. Dank je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Dat zijn voor mij nog steeds twee handelingen. Ik wil op mijn hoofdscherm het liefst direct zowel een lamp aan/uit kunnen zetten en de intensiteit aan kunnen passen.

[...]

Ik denk dat ik niet duidelijk was :) Was bezig met de entity-button die standaard in HASS zit. Ik moest een stuk of acht regels code schrijven per button. Alleen om een script uit te voeren als ik klikte op een knop. In jouw setup kwam ik de 'decluttering card' tegen. Dat gaat me ontzettend veel tijd en typen besparen :)

Excuus niet nodig. Dank je :)
Je zou de more-info card kunnen proberen van Thomas Loven. Niet de mooiste oplossing though. Wat ook kan is een hold action toevoegen aan de button-card (de custom variant). Wat je moet doen is een vertical-stack-in-card gebruiken en 2 button-cards aan elkaar maken. Als je dan de bovenste helft vd knop ingedrukt houd gaat de brightness omhoog en de onderste helft brightness omlaag. Wordt alleen lastig met instellen en uitzoeken hoe icon/label geplaatst moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
martinvdm schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:13:
@Danielson andere topic hebben we het gehad over push notificatie en long press op de notificatie en dan krijg je direct de stream. Ik krijg dan slechts de foto. Heb je een stukje voorbeeld code van de notificatie wat jij hebt?
Geen probleem, maar ik heb hiervoor niets bijzonders geconfigureerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
- alias: Deurbel - Timor Wakker
  trigger:
    - platform: state   
      entity_id: switch.deurbel_knop   
  condition:
      entity_id: input_boolean.timor_slaapt
      state: 'off'   
  action:
    - service: switch.turn_on          
      entity_id: switch.deurbel_gong
    - delay: '00:00:01' 
    - service: switch.turn_off      
      entity_id: switch.deurbel_gong
    - service: media_player.volume_set
      data_template:
        entity_id: media_player.keuken
        volume_level: 0.3             
    - service: tts.google_say
      data_template:
        language: 'nl'
        cache: false      
    - service: notify.ios_iphone_daniel
      data:
        title: 'Bericht van de deurbel.'
        data:    
          push:
            category: camera
          entity_id: camera.oprit
    - service: notify.ios_iphone_marieke
      data:
        title: 'Bericht van de deurbel.'
        data:    
          push:
            category: camera
          entity_id: camera.oprit          
    - service: light.turn_on  
      entity_id: light.hal
      data:
          brightness: 100    
    - delay: '00:01:00'
    - service: light.turn_off    
      entity_id: light.hal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze gebruik ik ook, 1x op de Pi3B waar HA op draait, en 1x op en Zero W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimzz
@martinvdm het gaat om ios push notifications neem ik aan?

Zo heb ik het:
https://github.com/jimz01...on/automations.yaml#L1612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 20-09 07:40
misschien een idee om je alarm code even uit de yaml te halen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
zoeperman schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:23:
[...]

misschien een idee om je alarm code even uit de yaml te halen? ;)
Bedankt, maar is niet nodig, de getallen zijn random :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Ik zit nu ook maar even te kijken voor een NUC voor Hass en dergelijke.
Deze zal wel voldoende moeten zijn toch pricewatch: Intel NUC Kit NUC6CAYH ?
Dat de voeding 65W is betekend toch niet dat hij dat altijd gaat trekken?
Ik zoek een NUC die zo min mogelijk verbruikt.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:37
PuckStar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:07:
Ik zit nu ook maar even te kijken voor een NUC voor Hass en dergelijke.
Deze zal wel voldoende moeten zijn toch pricewatch: Intel NUC Kit NUC6CAYH ?
Dat de voeding 65W is betekend toch niet dat hij dat altijd gaat trekken?
Ik zoek een NUC die zo min mogelijk verbruikt.
Ik denk dat het belangrijkste stuk uit je post 'en dergelijke' is. Hass loopt op een RPi, pas als je er veel aan gaat toevoegen kan meer power wel fijn zijn. 65W gaat ie niet altijd gebruiken nee, eerder rond de 10.

Ik hink zelf ook een beet je op 2 gedachten betreft de hardware voor Hass. Nu heb ik alles nog in een test-eetup draaien (ik verhuis over een maand) op een passief gekoeld pc'tje. Toch voelt t niet helemaal 'snappy' en ik kan niet zo goed plaatsen waar dat nu aan ligt. Ik merk dit vooral wanneer ik grafiekjes open, CPU komt zelfden boven de 60%, ik verdenk de storage, maar ik kan nergens vinden waar Hass nu het meest op leunt.Het gaat om een Intel Atom N2800, 2 GB geheugen en 16 GB (??) opslag. Oud computertje dat dienst heeft gedaan om narrowcasting te laten zien. Lijkt me qua specs voldoende, gebruikt ongeveer 10W (als ik voel hoe warm ie wordt gok ik dat er minimaal 7W verloren gaat aan warmte, maar ik klaag niet). De alternatieven die ik overweeg

Raspberry ben ik fan van voor alles wat niet bewaard hoeft (Kodi installatie, Pi-Hole etc), maar ik heb in het verleden met Domoticz paar keer corrupte kaartjes gehad, leverde altijd gezeik op op de verkeerde momenten (WAF). Bovendien heb ik geen werkeloze Pi meer liggen, zou een nieuw exemplaar worden. PoE is dan weer een voordeel.

Installeren op m'n Synology (al dan niet in een VM) kan prima (1817+ 8 GB met ssd cache) maar ik heb liever dat die slaapt wanneer ie niets te doen heeft ivm energiegebruik.

Odroid C2, RPi tegenhanger maar dan met eMMC geheugen, sneller en betrouwbaarder, wel duurder dan een RPi, geen idee of dit een waardig alternatief is.

Intel NUC, al met al een beetje een kostbare optie voor alleen Hass, biedt wel mogelijkheden om echt alle extra toepassingen op te draaien zodat de Synology echt alleen nog als opslag dient.

Waar heeft de rest hier HA op draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
gastje01 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Ik denk dat het belangrijkste stuk uit je post 'en dergelijke' is. Hass loopt op een RPi, pas als je er veel aan gaat toevoegen kan meer power wel fijn zijn. 65W gaat ie niet altijd gebruiken nee, eerder rond de 10.

Ik hink zelf ook een beet je op 2 gedachten betreft de hardware voor Hass. Nu heb ik alles nog in een test-eetup draaien (ik verhuis over een maand) op een passief gekoeld pc'tje. Toch voelt t niet helemaal 'snappy' en ik kan niet zo goed plaatsen waar dat nu aan ligt. Ik merk dit vooral wanneer ik grafiekjes open, CPU komt zelfden boven de 60%, ik verdenk de storage, maar ik kan nergens vinden waar Hass nu het meest op leunt.Het gaat om een Intel Atom N2800, 2 GB geheugen en 16 GB (??) opslag. Oud computertje dat dienst heeft gedaan om narrowcasting te laten zien. Lijkt me qua specs voldoende, gebruikt ongeveer 10W (als ik voel hoe warm ie wordt gok ik dat er minimaal 7W verloren gaat aan warmte, maar ik klaag niet). De alternatieven die ik overweeg

Raspberry ben ik fan van voor alles wat niet bewaard hoeft (Kodi installatie, Pi-Hole etc), maar ik heb in het verleden met Domoticz paar keer corrupte kaartjes gehad, leverde altijd gezeik op op de verkeerde momenten (WAF). Bovendien heb ik geen werkeloze Pi meer liggen, zou een nieuw exemplaar worden. PoE is dan weer een voordeel.

Installeren op m'n Synology (al dan niet in een VM) kan prima (1817+ 8 GB met ssd cache) maar ik heb liever dat die slaapt wanneer ie niets te doen heeft ivm energiegebruik.

Odroid C2, RPi tegenhanger maar dan met eMMC geheugen, sneller en betrouwbaarder, wel duurder dan een RPi, geen idee of dit een waardig alternatief is.

Intel NUC, al met al een beetje een kostbare optie voor alleen Hass, biedt wel mogelijkheden om echt alle extra toepassingen op te draaien zodat de Synology echt alleen nog als opslag dient.

Grappig want ik baal er juist van dat ik destijds geen NAS heb gekocht waar ik Docker op kan draaien.
Dat ding draait toch al genoeg vanwege camera's die ernaar schrijven etc.

Maar ik heb zojuist de knoop doorgehakt en de Intel NUC besteld (met 8gb geheugen en 120gb ssd). Hopelijk morgen in huis en prutsen maar.
Moet nu gaan bedenken of ik Hass.io of de basis versie ga installeren. Ik neig naar die laatste. Ik heb nu altijd hassbian op de pi gehad en dat bevalt me prima. Iets meer vrijheid heb ik het idee.
Maarja met Hass.io zullen sommige zaken wel weer makkelijker gaan.

Pi-hole, Grafana en Influxdb ga ik er ieder geval ook op draaien.

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PuckStar ik heb een Nuc5i3ryk, zie hier en voldoet prima.

@gastje01 ik denk dat de Storage voor HA erg belangrijk is voor de performance. Het is ook afhankelijk van de grote van je db en uiteraard ook wel de cpu maar Storage i/o is echt belangrijk. Ik had toen ik een veel kleinere setup had ook een pi3b maar de corrupte kaartjes was drama en idd niet de performance die ik wilde. De Intel nuc deed echt wonderen en tevens het gemak met docker die het geheel stukken betrouwbaarder en gebruikersvriendelijk heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
martinvdm schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:08:
@PuckStar ik heb een Nuc5i3ryk, zie hier en voldoet prima.

@gastje01 ik denk dat de Storage voor HA erg belangrijk is voor de performance. Het is ook afhankelijk van de grote van je db en uiteraard ook wel de cpu maar Storage i/o is echt belangrijk. Ik had toen ik een veel kleinere setup had ook een pi3b maar de corrupte kaartjes was drama en idd niet de performance die ik wilde. De Intel nuc deed echt wonderen en tevens het gemak met docker die het geheel stukken betrouwbaarder en gebruikersvriendelijk heeft gemaakt.
Heb net deze besteld pricewatch: Intel NUC Kit NUC6CAYH en die zou toch wel moeten voldoen denk ik.
Leuk dat je me ook op dat andere topic wijst! Ik ga daar eens lezen en zelf waarschijnlijk ook mijn setup posten!

Ik zie wel op tegen het aan de praat krijgen van zwave, RFXCom en zigbee2mqtt allemaal via usb.

Moet ik zigbee2mqtt in een aparte docker gaan draaien? Of gewoon dezelfde als Hass?

Edit: Ik loop een beetje vast met kiezen tussen Hass.io of gewone install.
Ik heb altijd hassbian gehad maar ben het geklooi ook wel zat. Zeker nu ik weer eens opnieuw ga beginnen.
Google Assistant (local), SSL/Duckdns etc.
Hass.io klinkt dan wel erg makkelijk eigenlijk. Maar welke sterke reden zou er zijn om toch voor gewone Home Assistant versie te gaan?

[ Voor 20% gewijzigd door PuckStar op 05-07-2019 01:04 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PuckStar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:51:
[...]

Moet nu gaan bedenken of ik Hass.io of de basis versie ga installeren. Ik neig naar die laatste. Ik heb nu altijd hassbian op de pi gehad en dat bevalt me prima. Iets meer vrijheid heb ik het idee.
Maarja met Hass.io zullen sommige zaken wel weer makkelijker gaan.

Pi-hole, Grafana en Influxdb ga ik er ieder geval ook op draaien.
Ik zou er een kale Linux met Docker op zetten en alles verder docker-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:48
gastje01 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Ik draai m’n installatie op een Pi 3b+. Tot nu toe gaat het prima. Goede SD card erin. M’n recorder slaat slaat alles op in MariaDB op m’n Synology NAS. Werkt uitstekend. Scheelt weer veel schrijfacties op m’n SD card. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
PuckStar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Heb net deze besteld pricewatch: Intel NUC Kit NUC6CAYH en die zou toch wel moeten voldoen denk ik.
Leuk dat je me ook op dat andere topic wijst! Ik ga daar eens lezen en zelf waarschijnlijk ook mijn setup posten!

Ik zie wel op tegen het aan de praat krijgen van zwave, RFXCom en zigbee2mqtt allemaal via usb.

Moet ik zigbee2mqtt in een aparte docker gaan draaien? Of gewoon dezelfde als Hass?

Ik heb altijd hassbian gehad maar ben het geklooi ook wel zat. Zeker nu ik weer eens opnieuw ga beginnen.
Hass.io klinkt dan wel erg makkelijk eigenlijk. Maar welke sterke reden zou er zijn om toch voor gewone Home Assistant versie te gaan?
Ik ben van een RPi3 met HassIO naar een HPe Proliant Server gegaan en als OS RancherOS een lightweight docker container software en alles draait verder in containers.

Eigenlijk zonder al teveel docker kennis toch de knoop doorgehakt en het geeft mij toch wat meer vrijheid dan HassIO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Lifelogger schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:51:
[...]

Ik draai m’n installatie op een Pi 3b+. Tot nu toe gaat het prima. Goede SD card erin. M’n recorder slaat slaat alles op in MariaDB op m’n Synology NAS. Werkt uitstekend. Scheelt weer veel schrijfacties op m’n SD card. :-)
Ik draai ook op Pi 3B+ zonder problemen. Ik draai HA denk ik nu al twee jaar en tot nu toe 1x een corrupte kaart gehad, de rest van de problemen kwamen door mijzelf :P

Ik draai elke week automatisch een backup (snapshot) die vervolgens geupload wordt naar Google Drive.

Voor de WAF ben ik van plan om ongeveer om de vier weken, of na een grote change, een kloon te maken van de SD-kaart. Deze leg ik dan naast de RPI en bij problemen is het kweste van nieuw kaartje erin en het draait weer, met hoogstens een paar weken oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
j1nx schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:31:
[...]

Die werkt beter als je inderdaad meerdere BT trackers wilt gaan gebruiken, of zelfs room-presence detectie wil gaan doen.

Wil ik ook nog naar kijken, maar zo op het eerste gezicht had ik zo iets van; Daar moet ik eerst even rustig voor gaan zitten.
Net even mee zitten spelen. Draait nu op een pi b3+. Installatie instructies zijn vrij duidelijk. Lijkt een soort van te werken, er worden messages gepulished naar mqtt (zelfde mqtt als ik gebruik voor mijn esps). Moet nog kijken hoe ik scans ga triggeren (weet dat het via mqtt kan, maar lijkt me een beetje flauw om timed een mqtt post te doen voor een scan.

Wel is het essentieel dat je mac addressen van de telefoons invoer anders vind hij met scan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:06
[...]

Alles in aparte docker draaien onder Ubuntu met Home Assistant heeft mijn voorkeur (en eigen setup). Ik heb ook de RFXcom aan de NUC hangen welke je dan moet exposen naar je HA Docker. Ipv Zigbee2mqtt heb ik de Conbee icm Deconz wat hetzelfde idee is en draai ik docker in een aparte container. Idem voor containers als netdata/grafana/influx/mysql/mosquitto en dergelijke. Hierdoor heb ik volledige controle over de specifieke dockers :)

Dit is mijn hardware setup waarop ik HA en andere dockers draai. Dockers laat ik lokaal opslaan op de NUC (dus ook de database in influx/mysql voor HA en andere applicaties.) Voor de grote opslag heb ik ernaast een eigen gebouwde NAS staan.

#CategoryProduct
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEH
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN700 250GB

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 05-07-2019 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:59

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]

Ik heb ook een NUC6 met 8GB ram en draai ca 30 containers die samen 2GB nodig hebben. Ook qua CPU heb ik geen enkel probleem, load van een paar % gemiddeld 8)

Er zijn volledige compose files te vinden, waarmee je met één commando alles in de lucht gooit. Ik zou zeker Portainer draaien als eerste voor web-based beheer van je containers.

Het voordeel van de losse docker container setup is dat je minder last hebt van de bekende breaking changes van hass.io: die dwong vanaf een bepaalde versie oa af dat mqtt username/password heeft (was een hele leuke breaking change, :( ).

Met een eigen setup heb je dit soort geharrewar tenminste niet.

Mijn docker setup bestaat oa uit:
  • portainer dashboard/agent (single node swarm)
  • home assistant
  • mqtt (emqx)
  • zigbee2mqtt
  • zwave2mqtt
  • postgresql (5x)
  • influxdb
  • prometheus
  • grafana
  • tasmoadmin
  • apache / traefik
  • nuclio dashboard
  • nuclio apps
  • nextcloud
  • bitwarden
  • openvpn
  • minio
  • calibre-web
  • gitlab
  • keycloak
  • openldap
  • wetty
  • piwik/matomo
  • ...etc.
Gedeeltelijk heeft dit dus niks met Home Assistant te maken, maar zo integreert alles wel lekker!!

Niet alles is ook echt in productie/gebruik, maar zo langzaam aan wordt het wel een mooie setup met goede autorisatie (oatuh, 2fa) en alles web-based.
Niks meer SSH-en naar je NUC, gewoon via de browser (en wetty) _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Ik ben een heel eind gekomen denk ik maar nu loop ik toch een beetje vast :(.
O.a. met de zigbe2mqtt docker http://www.zigbee2mqtt.io/information/docker.html
Ik heb een tussenweg gekozen namelijk docker maar wel hass.io :)
Met behulp van dit:
https://gist.github.com/f...919ca6b95b30c66f85976ec58
en
YouTube: Today: Ask me anything!
Ik heb ook Portainer buiten Hass.io om draaien.
Maar nu weet ik niet hoe ik die mappings naar de usb componenten moet maken bijvoorbeeld.
Wie zou even wat tijd hebben vandaag om even mee te denken/kijken (via discord bijv.)?

[ Voor 44% gewijzigd door PuckStar op 05-07-2019 16:59 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuckStar schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 16:57:
Ik ben een heel eind gekomen denk ik maar nu loop ik toch een beetje vast :(.
O.a. met de zigbe2mqtt docker http://www.zigbee2mqtt.io/information/docker.html
Ik heb een tussenweg gekozen namelijk docker maar wel hass.io :)
Met behulp van dit:
https://gist.github.com/f...919ca6b95b30c66f85976ec58
en
YouTube: Today: Ask me anything!
Ik heb ook Portainer buiten Hass.io om draaien.
Maar nu weet ik niet hoe ik die mappings naar de usb componenten moet maken bijvoorbeeld.
Wie zou even wat tijd hebben vandaag om even mee te denken/kijken (via discord bijv.)?
Zorg er voor dat je user lid is van de dialout groep. Dan Kun je vervolgens middels:
code:
1
ls -ltr /dev/tty*|tail -n 1

Je laatst verbonden adapter vinden en in je docker meenemen.
Je kan er ook persistent paden van maken.
http://hintshop.ludvig.co...names-usb-serial-devices/

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 05-07-2019 18:10 ]

Pagina: 1 ... 142 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.