Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb nu Home assistant draaien op mijn Synology NAS, maar loop tegen wat beperkingen aan. Dus heb ik een Intel NUC besteld.
Maar nu bedenk ik me ook dat ik de Raspberry Pi die als Kodi client dient ook best door de NUC vervangen kan worden.

Ik denk eraan om Ubuntu 18.04 server te gaan gebruiken en daar Docker CE op te installeren en Hassio (inclusief allerlei addons). Genoeg tutorials om dat te doen.

Maar is het ook verstandig om Kodi op Ubuntu server ernaast te laten draaien? Of is het toch slimmer om Ubuntu desktop te pakken? Dan draait er wel continu een desktop GUI die ik niet ga gebruiken.

Het kan in ieder geval wel, (zie dit script bijvoorbeeld: https://github.com/abacao/Boot2Kodi of https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=343374 ), maar of het slim is?

Waar kan ik tegenaan lopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Je kan Ubuntu of een andere distro ook headless draaien, hoeft niet per sé server os te zijn.
Verdiep je eens in de verschillen tussen desktop en server, ik heb geen idee hoe een Kodi server zonder gui werkt, maar het more mogelijk zijn lijkt me.
Gewoon Hassio in een container, PiHole in een andere en Kodi in een derde?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Kodi zou niet een kodi server zijn, maar de client. Oftewel gewoon de Kodi GUI tonen met de bijbehorende video's en foto's etc. Dat lijkt te kunnen.

Hassio zijn enkele docker containers en elke addon is er ook één. Kodi zou niet in een docker draaien, maar als service in ubuntu. En die kun je standaard laten booten én dan zie je als het goed is de Kodi Gui op een aangesloten monitor. Tenminste die indruk krijg ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even ter overweging: stel dat je een distro pakt zonder GUI, heb je dan al uitgezocht dat Kodi wel alle mogelijkheden / dependencies heeft/krijgt voor het weergeven van beeld / geluid? Of, logisch gedacht maar misschien niet nodig, heb je dan toch een OS met GUI nodig (Ubuntu Server kan toch ook met iets als apt-get ubuntu-desktop aangepast worden?) zodat alle drivers & codecs "automagisch" meekomen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@MAX3400 Volgens de eerste link uit mijn startpost wel. Daar worden in het script een X-server en allerlei andere dependencies geïnstalleerd.

Hier nog een duitse Tutorial, die ongeveer hetzelfde aangeeft:
https://benjamin-brummer....-18-04-lts-bionic-beaver/

[ Voor 34% gewijzigd door Jelte op 21-05-2019 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jelte schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:24:
@MAX3400 Volgens de eerste link uit mijn startpost wel. Daar worden in het script een X-server en allerlei andere dependencies geïnstalleerd.

Hier nog een duitse Tutorial, die ongeveer hetzelfde aangeeft:
https://benjamin-brummer....-18-04-lts-bionic-beaver/
Dan ga ik even vervelend doen eerst: in enkele andere topics wordt de NUC "vervloekt" door mensen die een ander OS dan Windows willen gebruiken. Niet in de laatste plaats omdat op sommige momenten de IME niet werkt (en zaken als S3 sleep niet werken) maar ook omdat de "HDMI DP conversie" niet kan worden aangestuurd. Daarnaast, maar dat weet ik dus niet waarom je een NUC hebt gekocht; degene die je op het oog hebt, wil nog wel eens wat moeite hebben met hardware-decoding van HEVC / H265.

Goed, dan je installatie scripts; mijn Linux-kennis is beperkt maar niet onmogelijk. Vooralsnog zie ik alleen Xorg en Intel "basis" in de scripts terugkomen. en bijvoorbeeld niet de info die op de Kodi-forums zelf staat (even snelle copy/paste):
code:
1
sudo apt-get install ssh software-properties-common xorg xserver-xorg-legacy alsa-utils mesa-utils git-core librtmp1 libmad0 lm-sensors libmpeg2-4 avahi-daemon libnfs11 libva2 vainfo i965-va-driver linux-firmware dbus-x11 udisks2 openbox pastebinit udisks2 xserver-xorg-video-intel

Dit is dus al een verschil in installatie / eisen tussen de scripts die jij hebt gevonden en de scripts die de Kodi-community post. Verder, en daar zit ik dus een beetje tussen, zijn er aanvullende zaken zoals "hevc-vaapi" en andere dependencies die hardware-specifiek ergens nodig zijn. Ook die specifieke zaken vind ik niet terug in de scripts die je post.

Oftewel, mijn mening is/blijft: ongetwijfeld werken de scripts die jij hebt gevonden vlekkeloos voor "basis functies Kodi" maar if/when jouw kennis daarna een beetje ophoudt qua Linux/Kodi, dan wordt het misschien best lastig om de correcte dependencies (software / hardware) bij elkaar te vinden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@MAX3400 Dank voor je kritische post. Naar dat soort info ben ik ook op zoek.
H265 doet de pi ook lastig, dus dat maakt me niet uit probleem.

Het issue van iets anders dan Windows maakt me wel uit. Daar ga ik even verder in neuzen. Heb je zo topics voor me?

Voor wat betreft scripts. Ik hou het bij een script dat ik kan volgen. Mijn doel is inderdaad niet om teveel te gaan klooien in Linux.
In het ergste geval zet ik de pi weer neer trouwens. Dat zou geen ramp zijn.

Edit: ik neem aan dat je dit topic bedoeld:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=231955
(Ook ter vast legging voor mijzelf)

Edit 2: is Windows 10 met docker niet een idee dan? Als de nucs het daar beter op doen? (Alleen mis ik dan een licentie)

[ Voor 21% gewijzigd door Jelte op 21-05-2019 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Je zou ook Libreelec kunnen draaien. Een specifiek OS voor Kodi, wat dus zo kaal mogelijk is, maar waar Kodi out of the box goed zou moeten werken. Echter, Libreelec heeft wel een Docker add-on! Dus via die weg zou je dan de Home Assitant container kunnen installeren.

Ik heb dezelfde poging gedaan, via OpenSUSE, maar passthrough goed werkend krijgen is al een uitdaging. Vervolgens had ik de meest vreemde errors op mijn Asrock bordje op basis van een Celeron J4105 (met HDMI 2.0) wat betreft beeld. Uiteindelijk heb ik de stekker er maar uit getrokken en een android box voor Kodi gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 22-05-2019 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@GENETX daar had ik ook over nagedacht, maar de vraag is of je daar genoeg mogelijkheden mee hebt om alle dockers te draaien.
Kan het allicht proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Docker zou verder gewoon onafhankelijk moeten draaien van welke specifieke distro er onder hangt. Ik denk dat ik zelfs liever Libreelec zou kiezen dan Windows in dat geval doordat Docker over het algemeen beter draait onder Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Lastige is dat je Home Assistant en hass.io hebt. Waarbij hass.io zelf verschillende dockers start en een addon systeem heeft (wat ook docker images zijn). En die worden door de hassio community onderhouden en zijn erg tof en makkelijk. De vraag is of dat gaat werken op libreelec.

Maar daar ben ik wel naar op zoek. Makkelijk te onderhouden server, het liefst via een gui.

Ik ga eerst wel even de docker addon op libreelec proberen. En dan hass.io te installeren. Lukt dat. Dan heb ik precies wat ik nodig heb en niet meer dan dat.

Top, dit topic geeft me precies de stof tot nadenken en de tips die ik zoek. @GENETX @MAX3400 @Wintervacht: fijn!
Ik zal rapporteren wat mijn ervaringen en oplossingen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jelte op 22-05-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Je kunt hassio niet installeren via een libreelec installatie. Er zijn extra zaken nodig om hassio goed te laten werken. En die kun je niet installeren, want er is geen apt-get etc. Dus toch maar Ubuntu Server proberen.

En ik heb al weinig zin om Kodi te laten werken, CEC werkt niet, dus moet ik het al op een andere manier gaan bedienen. Dan is de Pi handiger. Nouja we zien wel. Eerst maar eens Hassio etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:21
Jelte schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:57:
Je kunt hassio niet installeren via een libreelec installatie. Er zijn extra zaken nodig om hassio goed te laten werken. En die kun je niet installeren, want er is geen apt-get etc. Dus toch maar Ubuntu Server proberen.

En ik heb al weinig zin om Kodi te laten werken, CEC werkt niet, dus moet ik het al op een andere manier gaan bedienen. Dan is de Pi handiger. Nouja we zien wel. Eerst maar eens Hassio etc.
Ben voor mijn RPi4 ook aan het zoeken naar deze combinatie. Heb je al een keuze gemaakt en een werkende setup?
Hass.io op LibreElec ging niet, begrijp ik?
Is OSMC misschien nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
RudolfR schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:58:
[...]

Ben voor mijn RPi4 ook aan het zoeken naar deze combinatie. Heb je al een keuze gemaakt en een werkende setup?
Hass.io op LibreElec ging niet, begrijp ik?
Is OSMC misschien nog een optie?
Ben voor een NUC gegaan met Ubuntu server en hassio.
Maar zonder kodi. De NUC heeft blijkbaar geen CEC :(

Dus kodi staat nog op de Android tv. Werkt niet helemaal ideaal, maar voldoet voor nu.

Dus nee, geen werkende setup met hassio en kodi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:27
Een beetje een oud topic, maar voor als mensen hier op stuiten omdat ze hetzelfde willen proberen als TS: Ik heb ook een Intel NUC met daar op LibreElec. Daarop draai ik nu ook Home Assistant in een docker container. Werkt prima. Zowel via de GUI (port 8123) maar ook om zelf de yaml configuratie files te editten. Ik heb de Home Assistant config folder als Samba share toegevoegd. Ik kan daarmee vanaf een andere PC in m'n netwerk eenvoudig bij alle config files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:15
slow whoop schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:26:
Een beetje een oud topic, maar voor als mensen hier op stuiten omdat ze hetzelfde willen proberen als TS: Ik heb ook een Intel NUC met daar op LibreElec. Daarop draai ik nu ook Home Assistant in een docker container. Werkt prima. Zowel via de GUI (port 8123) maar ook om zelf de yaml configuratie files te editten. Ik heb de Home Assistant config folder als Samba share toegevoegd. Ik kan daarmee vanaf een andere PC in m'n netwerk eenvoudig bij alle config files.
Ik denk dat velen het zo doen. Ik iig wel.
Pagina: 1