Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
SuperKris schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:03:
[...]
Is er trouwens een reden dat je een Uno gebruikt, en geen Nano?
Misschien omdat pixelmagic deze module gebruikt https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoEthernetShield die kan bovenop de UNO geprikt worden.

Heb je trouwens ook eens naar het ESPEasy project gekeken ?
Erg gemakkelijk in gebruik (met NodeMCU board) , veel minder touwtjes en williswaar minder sensors als op MySensors, toch is er genoeg mogelijk. http://www.esp8266.nu
En is een virtual gateway waar Domoticz prima mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grote_oever schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:43:
[...]

Geen idee, dat was eigenlijk mijn vraag. Ik vind de RPi 2 nu niet heel traag reageren in combinatie met domoticz. Zou beste de 40 euro investering willen doen als het echt veel opleverde.
Akkoord, de RPI2 doet hier alles wat hij moet doen. 1 voor Domoticz, 1 met Openelec voor Kodi en 2 voor camera's. Werken perfect.
OK, als je toch een bij moet kopen koop je natuurlijk de RPi3, maar om nu meteen te gaan upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 10:26
SuperKris schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:07:
Ik ben mij al de hele avond ana het inlezen op mysensors, en ik ben extreem onder de indruk. Ik ben van plan een berg adruino's, sensoren, en NRF24L01 zenders te kopen, en hiermee te gaan experimenteren.

Domoticz gebruik ik samen met RFlink op een Raspberry Pi 2 met Jessy.

Vraag aan de mysensors gebruikers; Wat is in jullie ervaring de beste gateway? Ik ben niet zo handig met programmeren en raspbian.
Ik gebruik een nano via serieel gekoppeld aan Domoticz op het moment.
Ik heb al wel een ethernet module liggen maar dan moet ik gaan solderen en deze spullen heb ik nog niet.
Ik ben van plan mijn eigen weerstation te bouwen en ben nu nog in de experimenterende fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
costo schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:54:
[...]

Misschien omdat pixelmagic deze module gebruikt https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoEthernetShield die kan bovenop de UNO geprikt worden.

Heb je trouwens ook eens naar het ESPEasy project gekeken ?
Erg gemakkelijk in gebruik (met NodeMCU board) , veel minder touwtjes en williswaar minder sensors als op MySensors, toch is er genoeg mogelijk. http://www.esp8266.nu
En is een virtual gateway waar Domoticz prima mee overweg kan.
Dat had ik ook al ontdekt en ga ik ook wat spul van bestellen. Ik wil echter enkele toepassingen op batterijen laten lopen, en voor zover ik heb kunnen terugvinden, is de ESP niet bepaald energiezuinig!
tlpeter schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:23:
[...]

Ik gebruik een nano via serieel gekoppeld aan Domoticz op het moment.
Ik heb al wel een ethernet module liggen maar dan moet ik gaan solderen en deze spullen heb ik nog niet.
Ik ben van plan mijn eigen weerstation te bouwen en ben nu nog in de experimenterende fase.
Waarop wil je ook een ethernet gateway maken, als je serieel al hebt werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 02-10 10:26
Heel simpel, ik heb al een zwave stick en een RFXCom USB in mijn pi en dat trekt hij al niet met opstarten :)
Een derde USB gaat met opstarten al helemaal niet goed en ik een 24poorts switch heb hangen dus waarom geen ethernet gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tap_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-08 09:59
Ik heb het volgende idee opgevat, ik wil graag een slaapkamer deur zo monitoren dat ik wel een signaal krijg als hij vanuit de slaapkamer geopend wordt, maar niet als hij vanuit de gang geopend wordt.

Iemand een goed idee, hoe dit te realiseren, of dat er een sensor is die dit kan registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

iemand van jullie die toevallig Pemoticz (voor de pebble) gebruikt?
ik krijg iedere keer Error connectie 404 terwijl ik dezelfde instellingen gebruik als mijn mobiel...

}:O ... ik had mijn imperihome poort gebruikt ipv 8080 |:(
Toch wel tof om de gordijnen open te doen met mijn horloge B)

[ Voor 28% gewijzigd door DRuw op 05-03-2016 15:38 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Laatst online: 21:36
Ik heb vandaag mijn slimme meter gekoppeld met een Raspberry Pi. In Domoticz heb ik de sensors staan en ik kan ze uitlezen, en dat is allemaal prima.

Ik wil deze data alleen doorsturen naar PVoutput.org en mindergas.nl, en daarvoor heb ik deze twee guide's gebruikt:
http://tweaken.blogspot.n...den-naar-pvoutputorg.html
http://tweaken.blogspot.n...den-naar-mindergasnl.html

Echter, nu probeer ik het python script te starten om te kijken of het werkt ... maar het werkt niet:

Dit gaat er fout bij pvoutput.org:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts $ python /home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py -a ***apicode*** -s 44284 -e 1
Traceback (most recent call last):
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 144, in <module>
    sys.exit(main())
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 61, in main
    e_in, e_uit, e_in_pwr, e_uit_pwr = get_e(args.url, args.e_device_id)
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 114, in get_e
    device_data = Domoticz(url).get_device(device_id)
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 44, in get_device
    data = json.load(self.__execute__(url))
  File "/home/pi/domoticz/scripts/pvoutput.py", line 37, in __execute__
    return urllib2.urlopen(req, timeout=5)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 127, in urlopen
    return _opener.open(url, data, timeout)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in open
    response = meth(req, response)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 520, in http_response
    'http', request, response, code, msg, hdrs)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 445, in error
    return self._call_chain(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 379, in _call_chain
    result = func(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 528, in http_error_default
    raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 401: Unauthorized

Dit gaat er fout bij mindergas.nl
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts $ python /home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py -a ***apicode*** -d 1
Traceback (most recent call last):
  File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 61, in <module>
    sys.exit(main())
  File "/home/pi/domoticz/scripts/mindergas.py", line 34, in main
    device_data = json.load(urllib2.urlopen("%s/json.htm?type=devices&rid=%s" % (args.url, args.device), timeout=5))
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 127, in urlopen
    return _opener.open(url, data, timeout)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in open
    response = meth(req, response)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 520, in http_response
    'http', request, response, code, msg, hdrs)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 445, in error
    return self._call_chain(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 379, in _call_chain
    result = func(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 528, in http_error_default
    raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 401: Unauthorized
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts $

Ik heb van te voren een beetje moeten worstelen om ze werkend te krijgen, want mijn Pi had geen loopback interface waardoor hij niet reageerde op localhost.

Beide geven een HTTP Error 401 aan ... volgens mindergas.nl betekend dat de API code niet goed is of niet in de request zit. Maar hij is gewoon goed (en ik heb hem meerdere keren opnieuw aangevraagd en veranderd).

Daarnaast geven beide scripts dezelfde foutmelding aan, waardoor ik het gevoel heb dat er eerder iets mis is met de instellingen van mijn Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparraps
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:06
Tap_ schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:59:
Ik heb het volgende idee opgevat, ik wil graag een slaapkamer deur zo monitoren dat ik wel een signaal krijg als hij vanuit de slaapkamer geopend wordt, maar niet als hij vanuit de gang geopend wordt.

Iemand een goed idee, hoe dit te realiseren, of dat er een sensor is die dit kan registreren?
Misschien een stomme oplossing maar zou je niet een sensor aan beide kanten op de deurklink kunnen bevestigen die reageren op aanraking of beweging van de deurklink.

edit: beweging werkt natuurlijk niet deurklink beweegt aan beide kanten tegelijk 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door sparraps op 05-03-2016 20:53 ]

psn = bjornnl22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan het niet met twee sensoren? Als sensor 1 eerst getrigggert wordt en dan sensor 2 gaat de deur open en laat je wat gebeuren. Als sensor 2 eerst triggert en dan sensor 2, dan negeer je dat gewoon?

Niet goed genoeg gelezen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door breinonline op 05-03-2016 21:08 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrd
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-09 16:30

Wrd

Tap_ schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:59:

Wat dacht je van een mat met een druksensor in de slaapkamerkant bij de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ImmortalSoul schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:54:
[...]
Beide geven een HTTP Error 401 aan ... volgens mindergas.nl betekend dat de API code niet goed is of niet in de request zit. Maar hij is gewoon goed (en ik heb hem meerdere keren opnieuw aangevraagd en veranderd).

Daarnaast geven beide scripts dezelfde foutmelding aan, waardoor ik het gevoel heb dat er eerder iets mis is met de instellingen van mijn Pi.
Je moet in de Domoticz settings even instellen dat je eigen netwerk er zonder wachtwoord bij mag. De 401 unauthorized slaat op Domoticz, de scripts kunnen er niet in komen.

Ik gebruikte de volgende instelling daarvoor:
code:
1
127.0.0.*;192.168.4.*;10.8.0.*

Eerste is loopback, tweede is mijn lokale netwerk, derde is IP-range wat ik krijg als ik van buitenaf via VPN inlog.

Die waardes (uiteraard even aanpassen naar jouw eigen ranges) vul je in onder "Local Networks (no username/password):" via Setup > Settings.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2016 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrd
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-09 16:30

Wrd

ThinkPadd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:14:
[...]

Je moet in de Domoticz settings even instellen dat je eigen netwerk er zonder wachtwoord bij mag. De 401 unauthorized slaat op Domoticz, de scripts kunnen er niet in komen.

Ik gebruikte de volgende instelling daarvoor:
code:
1
127.0.0.*;192.168.4.*;10.8.0.*

Eerste is loopback, tweede is mijn lokale netwerk, derde is IP-range wat ik krijg als ik van buitenaf via VPN inlog.

Die waardes (uiteraard even aanpassen naar jouw eigen ranges) vul je in onder "Local Networks (no username/password):" via Setup > Settings.
Moet je natuurlijk alleen doen als je zeker van bent dat je lokale netwerk veilig is.
Loopback is sowieso aan te raden in verband met bash/cron scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 16:28:
[...]

Ik gebruik de auto-shutdown optie van Kodi zelf. Daarna met een portscan via PHP kijken of de webinterface niet meer bereikbaar is en dan de stroom eraf.
Ondertussen de Kodi database in MySQL gezet met een heuse webinterface erop. Lekker makkelijk om een filmpje te kiezen :)
Offtopic: Webinterface? Kodi? Heb ik wat gemist?

Ontopic: scheelt het nou echt zoveel om domoticz op een rpi 2/3 te draaien ten opzichte van de rpi1? Waarin merk je de winst?

[ Voor 13% gewijzigd door Ferra op 05-03-2016 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 12:17
Even een aantal vragen, want ik kom er zelf gewoon niet achter.

1. ik heb een afzuig installatie met 3 standen knop - hardt - aan - harder hij staat altijd aan. Is er een schakelaar die die ik via domoticz kan bedienen met een RFXCOM erop aangesloten?

2. Ik heb stadsverwarming en gebruik nu het MAX ELV systeem op mijn radiatoren. Is er systeem wat ik wel out of the box kan bedienden via domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
inbedrijf schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:51:
Even een aantal vragen, want ik kom er zelf gewoon niet achter.

1. ik heb een afzuig installatie met 3 standen knop - hardt - aan - harder hij staat altijd aan. Is er een schakelaar die die ik via domoticz kan bedienen met een RFXCOM erop aangesloten?

2. Ik heb stadsverwarming en gebruik nu het MAX ELV systeem op mijn radiatoren. Is er systeem wat ik wel out of the box kan bedienden via domoticz?
Heb je al eens zelf gezocht? :/ Beide vragen zijn al eerder behandeld, hetzij hier in het topic, hetzij op Tweakers in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Je hebt helemaal gelijk ik zat met mijn neus te zoeken inplaats van mijn ogen.
ThinkPadd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:52:
[...]

[mbr]Heb je al eens zelf gezocht? :/ Beide vragen zijn al eerder behandeld, hetzij hier in het topic, hetzij op Tweakers in het algemeen.[/mbr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik dacht eventjes een LivingColors lamp (aan een Hue bridge) te veranderen in indicator van de status van de CV ketel (OpenTherm Gateway), het is mij redelijk eenvoudig gelukt een andere lamp aan te zetten als de ketel begint te stoken. Maar klopt het nou dat de kleuren van die Hue lampen niet te bedienen zijn met een LUA script, terwijl de web interface dat wel kan. Ik kan hier helemaal niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
eew schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:19:
Ik dacht eventjes een LivingColors lamp (aan een Hue bridge) te veranderen in indicator van de status van de CV ketel (OpenTherm Gateway), het is mij redelijk eenvoudig gelukt een andere lamp aan te zetten als de ketel begint te stoken. Maar klopt het nou dat de kleuren van die Hue lampen niet te bedienen zijn met een LUA script, terwijl de web interface dat wel kan. Ik kan hier helemaal niets over vinden.
Dat kan
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
hue_url = 'http://jouw_ip_hier/api/jouw_gebruikersnaam/'
http = require('socket.http')
ltn12 = require('ltn12')

function hueOntspannen(id)
   local device = 'groups/'..id..'/action'
   local url = hue_url .. device
   local req_body = '{"on":true, "xy":[0.5134,0.4149], "bri":144, "hue":13088, "sat":213}'
   local headers = {
     ["Content-Type"] = "application/x-www-form-urlencoded";
     ["Content-Length"] = #req_body;
   }
   client, code, headers, status = http.request{url=url, headers=headers, source=ltn12.source.string(req_body), method='PUT'}
end

In het stukje req_body kun je alle instellingen gebruiken die in de hue api beschikbaar zijn.
Kijk ook eens hier en als je verder geïnteresseerd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SuperKris schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:03:
[...]

Je gebruikt dus de ethernet gateway?

Omdat ik al een RF link met arduino Mega 2560 heb, ben ik geneigd een seriele gateway te nemen. Dit beviel namelijk erg goed. Dit was echt plug and play!

Ik kan mij voorstellen dat een ethernet gateway meer configuratie nodig heeft?

USB porten heb ik zat. Van de 4, heb ik er nog maar 1 in gebruik. Wanneer ik moet uitbreiden kan ik altijd nog een hub aansluiten.

Daarnaast probeer ik alles zo gescheiden mogelijk te houden. Hoe meer gateways op het netwerk, hoe groter de kans dat er een keertje een IP adres niet klopt na een reboot.
Ben ook begonnen met een seriele gateway. Maar imiddels bezig met ethernet gateway met de reden dat als je de Rasp er keer herstart de verbinding met de gateway pas word hersteld als je de USB kabel eruit en erin stopt. Van alles geprobeerd en ook PersistentUSBDevices maar niets helpt en blijft dit gedrag houden. Ik had direct naar het advies van Thinkpad moeten luisteren om voor ethernet te gaan. _/-\o_

Ip-adressen kun je opvangen door je router de ip-adressen te laten uitdelen op mac-adres.
Alle hardware hier krijgt op die manier een ip-adres die altijd uniek is en blijft, en die lijst is inmiddels behoorlijk lang >:)

Gasten of tijdelijk hardware geef je dan ip-adressen die buiten de vast gestelde ip-range zitten.
Dan zit het elkaar nooit in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
MikeOO schreef op zondag 06 maart 2016 @ 08:37:
[...]

Ben ook begonnen met een seriele gateway. Maar imiddels bezig met ethernet gateway met de reden dat als je de Rasp er keer herstart de verbinding met de gateway pas word hersteld als je de USB kabel eruit en erin stopt. Van alles geprobeerd en ook PersistentUSBDevices maar niets helpt en blijft dit gedrag houden. Ik had direct naar het advies van Thinkpad moeten luisteren om voor ethernet te gaan. _/-\o_

Ip-adressen kun je opvangen door je router de ip-adressen te laten uitdelen op mac-adres.
Alle hardware hier krijgt op die manier een ip-adres die altijd uniek is en blijft, en die lijst is inmiddels behoorlijk lang >:)

Gasten of tijdelijk hardware geef je dan ip-adressen die buiten de vast gestelde ip-range zitten.
Dan zit het elkaar nooit in de weg.
Dat probleem heb ik met de RFlink die ook op een arduino draaid niet. Maar thanks voor de tip, dit is een goede reden om voor een ethernet gateway te gaan. Ik heb de componenten voor beide besteld, en ik ga beide gewoon even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Is het iemand hier al gelukt om presence detection in te stellen icm domoticz op een synology?

Ik heb de guide van domoticz zelf gevolgd maar loop spaak met het plaatsen van het script in de scriptmap. Als ik inlog met winscp op de nas en naar de scriptmap navigeer en daar een bestand wil aanmaken krijg ik de melding permission denied. Op het synologyforum is het mensen wel gelukt. Er schijnt een aangepast script te zijn van chopperrob, maar die site werkt niet meer...

Is er een guide of how to beschikbaar?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

wautah91 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:44:
Is het iemand hier al gelukt om presence detection in te stellen icm domoticz op een synology?

Ik heb de guide van domoticz zelf gevolgd maar loop spaak met het plaatsen van het script in de scriptmap. Als ik inlog met winscp op de nas en naar de scriptmap navigeer en daar een bestand wil aanmaken krijg ik de melding permission denied. Op het synologyforum is het mensen wel gelukt. Er schijnt een aangepast script te zijn van chopperrob, maar die site werkt niet meer...

Is er een guide of how to beschikbaar?
log eens in @ winscp met 'root' en dan je admin password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vorige week heb ik Pushover in Domoticz aangezet, dit werkt prima.
Nu heb ik ook het buienradar script draaien, op de dummy switch heb ik een notificatie aangemaakt dat als er regen verwacht wordt, ik een notificatie krijg. Andersom ook, geen regen meer... notificatie.

Op sommige dagen wordt dat een beetje teveel van het goede... elke 20 min een melding.

Afbeeldingslocatie: http://s25.postimg.org/4as3mry5p/regen2.jpg

Ik hoop dat ik iets vreselijk over het hoofd zie, maar heeft iemand een idee hoe ik deze notificatie kan verwijderen? :)

Edit:
Dat was inderdaad iets vreselijk over het hoofd zien... :(
In het LUA script staat het gewoon: 'commandArray['SendNotification']='Regenscript#Regen verwacht' 8)7

Ik had dus een notificatie bij de dummy switch staan, en er staat er standaard een in het lua script 8)7
Deze verwijdert, zou goed moeten gaan... nu net geen regen...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2016 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik wil graag op een timer een Hue scene aanzetten. Voorheen kon ik niet een Hue scene ("Relax") kiezen, en zelf een kleur instellen werkte niet al te nauwkeurig; kwam niet in de buurt van de kleur die ik met de Hue app instelde.

Bij de nieuwe versie zag ik staan:
- Implemented: Philips Hue, support for Groups (create them with an external app like HueMote)
- Implemented: Philips Hue, support for stored Scenes (create them with an external app like Hue Pro)

Dus ik heb zojuist Domoticz geupdate. Ik zie inderdaad diverse Hue scenes staan bij Apparaten.

Als ik in het lijstje "Devices" op het lamp-icoontje klik wordt die scene inderdaad geactiveerd. Maar als ik in Domoticz een scene aanmaak, met als apparaat"Scene Relaxen" aan, wordt deze niet echt geactiveerd.

Wat doe ik verkeerd?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

Nicap

Tsssk....

Gwannoes schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:01:
Ik wil graag op een timer een Hue scene aanzetten. Voorheen kon ik niet een Hue scene ("Relax") kiezen, en zelf een kleur instellen werkte niet al te nauwkeurig; kwam niet in de buurt van de kleur die ik met de Hue app instelde.

- Implemented: Philips Hue, support for Groups (create them with an external app like HueMote)
- Implemented: Philips Hue, support for stored Scenes (create them with an external app like Hue Pro)

Dus ik heb zojuist Domoticz geupdate. Ik zie inderdaad diverse Hue scenes staan bij Apparaten.

Als ik in het lijstje "Devices" op het lamp-icoontje klik wordt die scene inderdaad geactiveerd. Maar als ik in Domoticz een scene aanmaak, met als apparaat"Scene Relaxen" aan, wordt deze niet echt geactiveerd.

Wat doe ik verkeerd?
Je moet een scene maken buiten domoticz om. Dus met een app op je telefoon. Daarna kun je deze in domoticz gebruiken. Als je dat bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Nicap schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:09:
[...]

Je moet een scene maken buiten domoticz om. Dus met een app op je telefoon. Daarna kun je deze in domoticz gebruiken. Als je dat bedoelt
Maar ik zie al mijn scenes al bij Apparaten staan, dus dat hoef ik niet opnieuw te doen toch?
De vraag is nu: Hoe gebruik ik dit nu binnen Domotics? Kon op de domoticz site ook geen info hierover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Gwannoes schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:13:
[...]

Maar ik zie al mijn scenes al bij Apparaten staan, dus dat hoef ik niet opnieuw te doen toch?
De vraag is nu: Hoe gebruik ik dit nu binnen Domotics? Kon op de domoticz site ook geen info hierover vinden.
Bij apparaten de juiste scene zoeken en op het groene pijltje klikken. De scene komt dan als schakelaar in je lijst te staan. Deze kun je dan opnemen in blockly of met een timer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Nicap schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:20:
[...]

Bij apparaten de juiste scene zoeken en op het groene pijltje klikken. De scene komt dan als schakelaar in je lijst te staan. Deze kun je dan opnemen in blockly of met een timer gebruiken.
Heb ik gedaan, maar er gebeurt gewoon niets :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Na dit bericht gelezen te hebben M.v.Veelen in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" Met volle moed begonnen. Ik loop naar mijn mechanische ventilatie, zit er een perilex stekker aan. iemand tips om deze op een goede manier te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

inbedrijf schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:34:
Na dit bericht gelezen te hebben M.v.Veelen in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" Met volle moed begonnen. Ik loop naar mijn mechanische ventilatie, zit er een perilex stekker aan. iemand tips om deze op een goede manier te schakelen?
Gewoon stekker er af knippen en de verschillende aansluitingen schakelen met de KAKU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gwannoes schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:19:
[...]

Gewoon stekker er af knippen en de verschillende aansluitingen schakelen met de KAKU?
Als je weet wat je doet misschien wel :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

inbedrijf schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:34:
Ik loop naar mijn mechanische ventilatie, zit er een perilex stekker aan. iemand tips om deze op een goede manier te schakelen?
De hamvraag is, wat voor unit heb je ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:43:
Sinds vorige week heb ik Pushover in Domoticz aangezet, dit werkt prima.
Nu heb ik ook het buienradar script draaien, op de dummy switch heb ik een notificatie aangemaakt dat als er regen verwacht wordt, ik een notificatie krijg. Andersom ook, geen regen meer... notificatie.

Op sommige dagen wordt dat een beetje teveel van het goede... elke 20 min een melding.

De notificatie heb ik op de dummy switch verwijdert, alleen blijven de notificaties wel op m'n telefoon binnenkomen :(

[afbeelding]

Ik hoop dat ik iets vreselijk over het hoofd zie, maar heeft iemand een idee hoe ik deze notificatie kan verwijderen? :)

Domoticz draait op een Pi2, versie 3.4834.
Notificatie op een (v-)switch werkt altijd en niet alleen als deze aan staat.
Beter is om de notificatie op te nemen in je script.

Ik gebruik zelf ook een v-switch en in LUA kijk ik eerst of deze v-switch aan staat en dan krijg ik via Telegram een melding. Ik heb het zo gemaakt dat hij na het geven van de melding de switch weer uitzet om te voorkomen dat hij inderdaad meldingen blijft geven.

Ik gebruik dit bv als we de was buiten hebben hangen. Dan is 1x melden genoeg >:)

Hierbij een deel van de code die hier voor zorgt. Wil je een melding bij Regen = de v-switch

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
commandArray = {}
minuten=20
regen = IsItGonnaRain(minuten)
regenmm = 10 ^ ((regen - 109) / 32)
regenText = "leeg"

if regen > 70 and otherdevices['Rain expected']=='Off' and otherdevices['Wil je een melding bij Regen?']=='On' then
  regenText=('Regen verwacht binnen '..minuten..' minuten, met ' ..round(regenmm, 2).. ' mm/uur')
  commandArray['SendNotification']='Regenscript#Regen verwacht binnen '..minuten..' minuten, met ' ..round(regenmm, 2).. ' mm/uur'
  commandArray['Rain expected']='On'
  commandArray['Wil je een melding bij Regen?']='Off'
end

if regen > 70 and otherdevices['Rain expected']=='Off' and otherdevices['Wil je een melding bij Regen?']=='Off' then
  regenText=('Regen verwacht binnen '..minuten..' minuten, met ' ..round(regenmm, 2).. ' mm/uur')
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
Nicap schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:09:
[...]

Huh? Werkt dat? Ik heb meerdere scenes in de Hue app, maar ik zie ze niet in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

grote_oever schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:27:
[...]

Huh? Werkt dat? Ik heb meerdere scenes in de Hue app, maar ik zie ze niet in domoticz.
Als je een recente beta gebruikt dan zou dat moeten werken ja. Ze staat onder apparaten(de scenes en groepen). Het enige wat je dan moet doen is op het groene pijltje klikken, een naam geven en je kunt hem gebruiken in schakelaars.

Het werkt hier in elk geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Laatst online: 01-10 02:00
grote_oever schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:27:
[...]

Even bij hardware de Hue uitschakelen, even wachten en weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Waar kan ik het beeld van een IP camera voor gebruiken in Domoticz? Het is me gelukt om mijn Foscam C1 zichtbaar te maken in Domoticz, dwz, ik zie mijn device en ik kan ene stream bekijken, maar wat zijn nu use cases voor het gebruik? Nergens zie ik iets van motion detection ofzo? Of denk ik teveel in de box nu ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
Servor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:15:
Waar kan ik het beeld van een IP camera voor gebruiken in Domoticz? Het is me gelukt om mijn Foscam C1 zichtbaar te maken in Domoticz, dwz, ik zie mijn device en ik kan ene stream bekijken, maar wat zijn nu use cases voor het gebruik? Nergens zie ik iets van motion detection ofzo? Of denk ik teveel in de box nu ;).
Een aantal mensen heeft zo'n ding bij de voordeur en stuurt een snapshot naar de telefoon als er op de bel gedrukt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeOO schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:12:
[...]

Notificatie op een (v-)switch werkt altijd en niet alleen als deze aan staat.
Beter is om de notificatie op te nemen in je script.

Ik gebruik zelf ook een v-switch en in LUA kijk ik eerst of deze v-switch aan staat en dan krijg ik via Telegram een melding. Ik heb het zo gemaakt dat hij na het geven van de melding de switch weer uitzet om te voorkomen dat hij inderdaad meldingen blijft geven.

Ik gebruik dit bv als we de was buiten hebben hangen. Dan is 1x melden genoeg >:)

Hierbij een deel van de code die hier voor zorgt. Wil je een melding bij Regen = de v-switch

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
commandArray = {}
minuten=20
regen = IsItGonnaRain(minuten)
regenmm = 10 ^ ((regen - 109) / 32)
regenText = "leeg"

if regen > 70 and otherdevices['Rain expected']=='Off' and otherdevices['Wil je een melding bij Regen?']=='On' then
  commandArray['SendNotification']='Regenscript#Regen verwacht binnen '..minuten..' minuten, met ' ..round(regenmm, 2).. ' mm/uur'
  commandArray['Wil je een melding bij Regen?']='Off'
end

if regen > 70 and otherdevices['Rain expected']=='Off' and otherdevices['Wil je een melding bij Regen?']=='Off' then
end
Bedankt alvast.... dit ga ik binnenkort eens in het lua script proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

matthijsph schreef op zondag 06 maart 2016 @ 07:58:
[...]

Dat kan
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
hue_url = 'http://jouw_ip_hier/api/jouw_gebruikersnaam/'
http = require('socket.http')
ltn12 = require('ltn12')

function hueOntspannen(id)
   local device = 'groups/'..id..'/action'
   local url = hue_url .. device
   local req_body = '{"on":true, "xy":[0.5134,0.4149], "bri":144, "hue":13088, "sat":213}'
   local headers = {
     ["Content-Type"] = "application/x-www-form-urlencoded";
     ["Content-Length"] = #req_body;
   }
   client, code, headers, status = http.request{url=url, headers=headers, source=ltn12.source.string(req_body), method='PUT'}
end

In het stukje req_body kun je alle instellingen gebruiken die in de hue api beschikbaar zijn.
Kijk ook eens hier en als je verder geïnteresseerd bent.
Ja, dat het op die manier kan was mij duidelijk, maar ik snap niet waarom LUA niet gewoon bij de kleuren kan, die lampen zijn immers ook met de webinterface te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
matthijsph schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:46:
[...]

Een aantal mensen heeft zo'n ding bij de voordeur en stuurt een snapshot naar de telefoon als er op de bel gedrukt wordt.
Ahja, natuurlijk. |:( .

Van het weekend trouwens een Razberry controller en een Fibaro wall plug gekocht. Erg leuk! M'n handen jeuken om het hele huis nu te gaan voorzien van sensors :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Servor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:59:
[...]

Ahja, natuurlijk. |:( .

Van het weekend trouwens een Razberry controller en een Fibaro wall plug gekocht. Erg leuk! M'n handen jeuken om het hele huis nu te gaan voorzien van sensors :D.
Dan heb je het Domotica virus ook te pakken net als vele hier ;)

Als bij ons de deurbel wordt ingedrukt gaat er een foto naar de telefoon / tablets, de radio gaat zacht voor 20sec, Led verlichting (blauw) gaat aan voor 20sec. Zo heb je dus audio en visuele waarschuwingen dat er iemand aan de deur staat mocht je in de tuin staan bijvoorbeeld. S'avonds hoef je niet perse naar de deur te gaan om te kijken wie er voor de deur staat. Eerst op je telefoon kijken en dan beslissen wat je wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:02
Ik een probleem met een bewegingssensor (Homeseer HS100) en een Hue lamp.

Mijn blocky schakelt de lamp aan bij beweging en na zonsondergang en ze deze uit na 1 minuut.

Dat gaat goed, alleen ziet de sensor het uitschakelen van de lamp als beweging en ze de lamp weer aan. Dit gaat in een eindeloze loop door...

Nu is het wel zo dat de sensor boven de deurpost in het kozijn kijkt en recht in de lamp kijkt.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en een oplossing bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 19:39
arjandijk162 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:22:
Ik een probleem met een bewegingssensor (Homeseer HS100) en een Hue lamp.

Mijn blocky schakelt de lamp aan bij beweging en na zonsondergang en ze deze uit na 1 minuut.

Dat gaat goed, alleen ziet de sensor het uitschakelen van de lamp als beweging en ze de lamp weer aan. Dit gaat in een eindeloze loop door...

Nu is het wel zo dat de sensor boven de deurpost in het kozijn kijkt en recht in de lamp kijkt.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en een oplossing bedacht?
Kun je niet met een dummy switch ervoor zorgen dat deze na het inschakelen van de lamp op 0 komt te staan bijv. en 2 minuten na het inschakelen weer op 1. Als hij 1 is, mag de lamp opnieuw ingeschakeld worden en anders niet. Na 1 minuut gaat de lamp weer uit, wat de sensor als beweging ziet, maar omdat die dummy switch nog op 0 staat, mag hij niet nogmaals aan.
Je kun de tijden nog strakker op elkaar afstemmen, maar zoiets zou kunnen als je de sensor niet wilt verhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Brutuss schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:20:
[...]

Dan heb je het Domotica virus ook te pakken net als vele hier ;)

Als bij ons de deurbel wordt ingedrukt gaat er een foto naar de telefoon / tablets, de radio gaat zacht voor 20sec, Led verlichting (blauw) gaat aan voor 20sec. Zo heb je dus audio en visuele waarschuwingen dat er iemand aan de deur staat mocht je in de tuin staan bijvoorbeeld. S'avonds hoef je niet perse naar de deur te gaan om te kijken wie er voor de deur staat. Eerst op je telefoon kijken en dan beslissen wat je wil ;)
Sorry voor de wellicht simpele vragen, maar hoe zet je je radio zachter via Domoticz? (ik ben nog even alle puzzelstukjes aan het inventariseren en bij elkaar aan het leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Servor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:49:
[...]

Sorry voor de wellicht simpele vragen, maar hoe zet je je radio zachter via Domoticz? (ik ben nog even alle puzzelstukjes aan het inventariseren en bij elkaar aan het leggen)
Via HTTP commandos bij een Denon versterker, maar alles natuurlijk afhankelijk van wat jij hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
arjandijk162 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:59:
[...]

Via HTTP commandos bij een Denon versterker, maar alles natuurlijk afhankelijk van wat jij hebt staan.
Ahja. Nee, dat gaat hem bij mij niet worden. Kon je een Sonos niet bedienen via http? Zoiets staat me bij.

Anyway, erg leuke wereld. Ik voorzie vele bestellingen het komende jaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Servor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Ahja. Nee, dat gaat hem bij mij niet worden. Kon je een Sonos niet bedienen via http? Zoiets staat me bij.

Het kan ook bij een Raspberry Pi met Kodi mediaplayer er op, mocht je die hebben staan. :) Even in de settings "allow remote control" aanzetten, en dan kan je tegen poortje 9090 praten.

[ Voor 10% gewijzigd door Duci op 07-03-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Servor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:49:
[...]

Ik gebruik Kodi op een Windows machine. Zie de volgende link naar de wiki pagina voor het versturen van commando's via LUA in Domoticz. Dit werkt ook op een RPI met Kodi. Sonos heb ik ook voorbij horen komen maar deze apparaten vind ik echt belachelijk duur. Zo zie je maar, er zijn meerdere wegen naar de geautomatiseerde deurbel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 17:43
Ik heb een Xiaomi Yi Ants Wifi IP-Camera. Deze camera is beperkt in het aantal uitvoer formaten, Met andere firmware kan je er wel een RSTP stream uit krijgen.
Deze kan ik bijvoorbeeld met VLC openen doormiddel van dit adres:
code:
1
rtsp://192.168.1.166:554/ch0.h264

Dit ondersteund Domoticz niet. Domoticz draait bij mij op Windows (192.168.1.100:8080). Op dezelfde pc draait dit ffmpeg script:

code:
1
ffmpeg -i rtsp://192.168.1.166:554/ch0.h264 -f image2 -updatefirst 1 "C:\Program Files (x86)\Domoticz\www\Camera1.jpg"

Daarmee wordt elke seconde een screenshot gemaakt. En die is bereikbaar via:
code:
1
http://192.168.1.100:8080/camera1.jpg

Vervolgens voeg ik een camera toe in Domoticz met deze instellingen:

code:
1
2
3
4
5
IP adres: 192.168.1.100
Poort: 8080
User: [leeg]
Password: [leeg]
imageURL: camera1.jpg

Als ik dan op "Test Verbinding" druk, zie ik even een snapshot van de camera. Maar dat verdwijnt snel weer en is het preview "vak" leeg. En links boven in dit vak zo'n icoontje die je ook ziet als er op een website een link naar een plaatje niet goed is.

Wie kan me hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Deze heb ik hangen:

Stork
DukeBox schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:52:
[...]

De hamvraag is, wat voor unit heb je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Vandaag een RFLink besteld. Nu maar hopen dat het bereik beter is dan mijn Chinese meuk nu.
Dan kan ik hopelijk de instabiele RPi vervangen door mijn Linux server.
Hoeft de RPi in de meterkast alleen middels ser2net de P1 doorgeven.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Matis schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:09:
Vandaag een RFLink besteld. Nu maar hopen dat het bereik beter is dan mijn Chinese meuk nu.
Dan kan ik hopelijk de instabiele RPi vervangen door mijn Linux server.
Hoeft de RPi in de meterkast alleen middels ser2net de P1 doorgeven.
Het zal vast van je situatie afliggen, maar in mijn ervaring is een Raspberry Pi rete stabiel met een RFlink. Zelf draai ik op een Rpi 2 met Jessie.

Persoonlijk ben ik van mening dat 2 basis eisen van een domotica systeem zijn dat het stabiel is, en energie zuinig. Ik kan mij geen systeem bedenken die hier een betere mix in heeft dan een raspberry, en deze doet dit ook nog eens heel goedkoop! Daarnaast vind ik persoonlijk dat een systeem maximaal betrouwbaar als deze niet door andere toepassingen wordt gebruikt. Met de lage kosten en stroomverbruik van een raspberry kan iedereen het zich permitteren deze naast andere systemen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Waarschijnlijk ligt het aan mij. Ik heb de afgelopen twee jaar al één SD kaart versleten en een andere nog net kunnen redden met fsck. Waarschijnlijk komt het door de disk access. Al heb ik al zoveel mogelijke locaties in ramfs geladen. Misschien is het het schrijven naar de domoticz database, of is het het uitvoeren van de lua scripts.

Helaas is het nog steeds noodzakelijk om het ding wekelijks te herstarten.
Misschien dat ik binnenkort eens opnieuw installeer als de RFLink binnen is.

Al staat mijn server altijd aan en ik verwacht niet dat domoticz daar veel meer energie op zaak gaan verbruiken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Krilo_89 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:38:
[...]

Kun je niet met een dummy switch ervoor zorgen dat deze na het inschakelen van de lamp op 0 komt te staan bijv. en 2 minuten na het inschakelen weer op 1. Als hij 1 is, mag de lamp opnieuw ingeschakeld worden en anders niet. Na 1 minuut gaat de lamp weer uit, wat de sensor als beweging ziet, maar omdat die dummy switch nog op 0 staat, mag hij niet nogmaals aan.
Je kun de tijden nog strakker op elkaar afstemmen, maar zoiets zou kunnen als je de sensor niet wilt verhangen.
Lastige is dat je in dat geval de sensor wel getriggerd wordt, maar geen lamp mag schakelen, de sensor heeft zelf ook een timer, dus dan heb je daarna een periode waarin de sensor aanstaan en de lamp uit totdat er geen beweging meer wordt gedetecteerd. Zou inderdaad ideaal zijn bij een sensor die elke seconde beweging ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:15:
Of je laat hem een foto sturen bij Niet Thuis en Deur gaat open of bij een beweginsmelding als je die gebruikt.

Er ook is nog een optie om Motion te activeren voor je camera via
https://www.domoticz.com/wiki/Camera_Setup

Hangt alleen af hoe je camera hangt en of deze wordt ondersteunt.

Daarbij is het altijd handig dat je in bepaalde situatie even in of om je huis kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kitser schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:14:
Ik heb een Xiaomi Yi Ants Wifi IP-Camera. Deze camera is beperkt in het aantal uitvoer formaten, Met andere firmware kan je er wel een RSTP stream uit krijgen.
code:
1

Dit ondersteund Domoticz niet. Domoticz draait bij mij op Windows (192.168.1.100:8080). Op dezelfde pc draait dit ffmpeg script:

code:
1
ffmpeg -i rtsp://192.168.1.166:554/ch0.h264 -f image2 -updatefirst 1 "C:\Program Files (x86)\Domoticz\www\Camera1.jpg"

code:
1

code:
1
2
3
4
5

Als ik dan op "Test Verbinding" druk, zie ik even een snapshot van de camera. Maar dat verdwijnt snel weer en is het preview "vak" leeg. En links boven in dit vak zo'n icoontje die je ook ziet als er op een website een link naar een plaatje niet goed is.

Thinpad heeft hier een mooie uitleg over op zijn blog
ThinkPad's Tweakblog: IP-camera zonder snapshot mogelijkheid, m.b.v. script toch een snapshot verkrijgen uit RTSP-stream!!

Probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Vraagje, ik gebruik al een hele tijd een muurtablet met Domoticz, werkt op zich prima.
Echter dat ding hangt zich af en toe op, ik heb nog even geen idee hoe dat komt. Enige oplossing is het reset gaatje gebruiken, maar dan moet dat ding van de muur.

Mijn frontpage heb ik geconfigureerd dat er elke (15 of 30 minuten) een reload gebeurt, zou dat een probleem kunnen zijn? Soms gaat het weken goed, dan weer maar een paar dagen.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 08:51:
Vraagje, ik gebruik al een hele tijd een muurtablet met Domoticz, werkt op zich prima.
Echter dat ding hangt zich af en toe op, ik heb nog even geen idee hoe dat komt. Enige oplossing is het reset gaatje gebruiken, maar dan moet dat ding van de muur.

Mijn frontpage heb ik geconfigureerd dat er elke (15 of 30 minuten) een reload gebeurt, zou dat een probleem kunnen zijn? Soms gaat het weken goed, dan weer maar een paar dagen.

Iemand tips?
Is het een simpel tablet of van een wat beter merk. Zeker de goedkope tablet kunnen hier nog wel eens last van hebben. Maar het zal een kwestie zijn van zaken uitsluiten.

Misschien valt het wifi signaal soms weg waardoor hij hangt.
Misschien loopt het geheugen vol?
Test de frontpage eens met een andere browser
Mogelijk te veel apps die er op draaien. In dat geval alles zo basic mogelijk houden en alleen kale OS + Frontpage bv.

Dat soort zaken zal je moeten testen. Ik ga uit dat je een Android tablet gebruikt en normaal loopt dit niet zomaar vast. Maar zelf ooit een goedkope tablet gehad die dit soort gedrag ook regelmatig vertoonde.

Misschien tablet rooten en kijken op XDA of er een recente Android versie te installeren valt als deze al wat ouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kitser schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:14:
code:
1

code:
1

code:
1

code:
1
2
3
4
5

Als je dan toch op Windows draait, kijk dan eens naar iSpy.
Daarin kan je zowat alle camera's openen en opslaan.

iSpy heeft z'n eigen API die vanuit domoticz heel makkelijk aan te sturen voor het maken van bijvoorbeeld snapshots. iSpy kan ook voor jou die timelapse vidoe per seconde opslaan.

Ik gebruik iSpy voor het monitoren van 4 camera's, en aanmaken van timelapses en snapshots.
Domoticz stuurt iSpy.
Als er iemand op m'n deurbel drukt laat ik in Domoticz via LUA iSpy de snapshot maken, kopietje naar Dropbox, en via AutoRemote een notification met snapshot zenden naar meerdere Androids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Op zich geen duur tablet (Archos 70c) en android inderdaad. Enige app die erop loopt is frontpage (plus een app die het scherm aanhoud). Ik kijk af en toe in de app-instellingen om het geheugen te controleren, maar dat loopt eigenlijk nooit op.

Ik denk er over om iets als connectbot of zo te installeren om te kijken of ik er met ssh nog aankom als het vasthangt. Wifi zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Mijn tp link lijkt wat problemen te hebben de laatste tijd, maar dat leek weer over. Wifi op het tablet blijft helaas ook niet aan als ik het scherm uit zet.

Wellicht dat rooten en een kalere android een oplossing brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 16:35
wimmme schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:08:
[...]

iSpy heeft z'n eigen API die vanuit domoticz heel makkelijk aan te sturen voor het maken van bijvoorbeeld snapshots. iSpy kan ook voor jou die timelapse vidoe per seconde opslaan.

Ik gebruik iSpy voor het monitoren van 4 camera's, en aanmaken van timelapses en snapshots.
Domoticz stuurt iSpy.
Als er iemand op m'n deurbel drukt laat ik in Domoticz via LUA iSpy de snapshot maken, kopietje naar Dropbox, en via AutoRemote een notification met snapshot zenden naar meerdere Androids.
Vertel eens meer, ik gebruik sinds jaar en dag Ispy met 3 camera's. Uiteraard Domoticz en het bel-stuur foto script. Maar de combinatie ISpy en Domoticz ken ik niet, heb je een link naar het script?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 14:38
Tip voor wie nog (fibaro) multisensors wil hebben:
http://www.amazon.de/dp/B...37633%7Cpepper_nl.imports

Nu nog 5 aanwezig voor 40 euro, heb er zelf al 4 besteld.

[ Voor 18% gewijzigd door warcow op 08-03-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
En bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
bing69 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:29:
[...]

Vertel eens meer, ik gebruik sinds jaar en dag Ispy met 3 camera's. Uiteraard Domoticz en het bel-stuur foto script. Maar de combinatie ISpy en Domoticz ken ik niet, heb je een link naar het script?
Ik gebruik eigenlijk geen LUA, enkel een LUA-wrapper-script voor vbscript.
Maar gaat in LUA even goed denk ik. Pak me niet op code, dit is een WIP

Lua:
1
os.execute('C:/scripts/getsnapshotCamVoordeur.vbs')

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Option Explicit  
Dim fso, path, file, recentDate, recentFile, grabsdir, LogFile, FileObj, Wsh, BrowserObject
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

CreateObject("WScript.Shell").Run("ispy.exe commands ""snapshot,2,1""")

WScript.Sleep(1000) 'give iSpy some time to make the snapshot

grabsdir = "C:\Users\wim\AppData\Roaming\iSpy\WebServerRoot\Media\video\CamVoordeur\grabs"
LogFile = "C:\scripts\test.log"

Set recentFile = Nothing
For Each file in fso.GetFolder(grabsdir).Files
  If (recentFile is Nothing) Then
    Set recentFile = file
  ElseIf (file.DateLastModified > recentFile.DateLastModified) Then
    Set recentFile = file
  End If
Next

'set FileObj = CreateObject("Scripting.FileSystemObject").CreateTextFile(LogFile,True)

If recentFile is Nothing Then
 ' FileObj.WriteLine ("no recent files")
 WScript.Sleep(1)
Else
  'FileObj.WriteLine ( "Recent file is " & recentFile.Name & " " & recentFile.DateLastModified)
  Fso.CopyFile  grabsdir & "\" & recentFile.Name, "C:\Dropbox\public\"
  WScript.Sleep(5000)
  Set BrowserObject = CreateObject("MSXML2.XMLHTTP")
  BrowserObject.open "GET", "https://autoremotejoaomgcd.appspot.com/sendnotification?key=datzoujewelwillenwetenhé&title=Er%20belt%20iemand%20aan%20de%20deur%20!&text=Deurbel&sound=1&vibration=0,106,321,97,350,91,&action=Domoticz%20Deurbel&led=red&ledon=500&ledoff=300&picture=https://dl.dropboxusercontent.com/u/enditwaarschijnlijkook/"  & recentFile.Name  & "&ticker=Er%20belt%20iemand%20aan%20de%20deur%20!", False
  BrowserObject.send

End If

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Ik heb veel zitten rommelen met mijn Raspberry met Domoticz dat ik eens opnieuw wil beginnen.
Hoe kan ik het beste de huidige database backuppen?
Wil de historie wel bewaren :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:15

Kroontje

...

MdO82 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:27:
Ik heb veel zitten rommelen met mijn Raspberry met Domoticz dat ik eens opnieuw wil beginnen.
Hoe kan ik het beste de huidige database backuppen?
Wil de historie wel bewaren :)
Simpel... Setup, Settings, Backup/Restore, Backup Database

Stel zelf de eventueel gemaakte (LUA-)scripts veilig en plaats die terug na herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Kroontje schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:35:
[...]

Simpel... Setup, Settings, Backup/Restore, Backup Database

Stel zelf de eventueel gemaakte (LUA-)scripts veilig en plaats die terug na herinstallatie.
Zo simpel inderdaad als "verder kijken dan je neus lang is" ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 21:47
Servor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Voor Sonos is er geen perfecte oplossing maar vele suboptimale bijvoorbeeld via php.

Uitleg via domoticz wiki:
https://www.domoticz.com/wiki/Sonos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Gwannoes schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:55:
[...]

Heb ik gedaan, maar er gebeurt gewoon niets :/
Is jou dit ondertussen al gelukt?

Ik kan de scènes die op mijn bridge staan activeren vanuit het Setup -> Devices scherm, maar niet als ik ze heb toegevoegd via het groene pijltje... snap er niks van!

In de log zie ik elke keer dit staan wanneer ik de switch activeer (probeer te activeren):

code:
1
2
2016-03-08 22:11:29.471 User: Admin initiated a switch command
2016-03-08 22:11:29.472 Error: Philips Hue: Scene not found!

[ Voor 24% gewijzigd door Servor op 08-03-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 13:04
Gebruik inmiddels al geruime tijd een HomeWizard, maar begin langzaam de trage/brakke api van dit ding plus de gelimiteerde device ondersteuning een beetje beu te raken. Nou ben ik aan het kijken om over te stappen naar Domoticz gecombineerd met een RFXcom of RFLink.

Het enige wat me momenteel nog tegenhoud is dat ik nog niet echt veel informatie heb kunnen vinden met betrekking tot 868mhz hardware voor Domoticz, iemand die mij op weg kan helpen? Heb een aantal thermometers in huis van Smartware die ik ook graag zou willen kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Servor schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:51:
[...]

Ik kan de scènes die op mijn bridge staan activeren vanuit het Setup -> Devices scherm, maar niet als ik ze heb toegevoegd via het groene pijltje... snap er niks van!

In de log zie ik elke keer dit staan wanneer ik de switch activeer (probeer te activeren):

code:
1
2
In de laatste beta zou dat opgelost moeten zijn, anders even een issue aanmaken in github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
raytje192 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:35:
Gebruik inmiddels al geruime tijd een HomeWizard, maar begin langzaam de trage/brakke api van dit ding plus de gelimiteerde device ondersteuning een beetje beu te raken. Nou ben ik aan het kijken om over te stappen naar Domoticz gecombineerd met een RFXcom of RFLink.

Het enige wat me momenteel nog tegenhoud is dat ik nog niet echt veel informatie heb kunnen vinden met betrekking tot 868mhz hardware voor Domoticz, iemand die mij op weg kan helpen? Heb een aantal thermometers in huis van Smartware die ik ook graag zou willen kunnen gebruiken.
Er schijnt wel een 868Mhz versie van de RFXcom aan te komen, tot die tijd is dit misschien een optie : https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=6117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
arjanw848 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 23:05:
[...]

Er schijnt wel een 868Mhz versie van de RFXcom aan te komen, tot die tijd is dit misschien een optie : https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=6117
Ik hoop zo hard dat die er snel komt; en dat ie compatibel is met Niko 868 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
raytje192 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:35:

Als je de juiste ontvanger module gebruikt moet je dit met RFLink kunnen weergeven.
RFLink ondersteunt diverse Smartwares apparaten. http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/devlist
Als het device er niet bij zit kun je de 'raw data' opsturen naar Stuntteam die dan meestal binnen kort tijd deze toevoegt.
Het probleem wat je nog hebt is dat je niet weet welke modulate wordt gebruikt FSK, ASK/OOK of een andere modulatie. En ook de exacte frekwentie, 868.3MHz ? . Dat bepaalt welke ontvangermodule je bij de RFLink-processor moet gebruiken. Waarschijnlijk is de modulate ASK/OOK en deze https://www.conrad.nl/nl/...hz-module-5-v-191605.html ontvanger zal dat demoduleren.
Als je Smartwares FSK modulatie gebruikt heb je echter een FM ontvangstmodule nodig voor 868MHz.

Om deze problemen te omzeilen kun je natuurlijk het ruwe gedemoduleerde signaal uit de HomeWizard basis aftappen en aan de ingangspin van de Arduino-Mega aanbieden. Als er dan geen zinnige data uit de RFLink komt kun je in de ruwe mode een bestand copieren en dat dan op dit forum posten: http://www.esp8266.nu/forum/viewforum.php?f=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Servor schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:51:
[...]

code:
1
2
Nee, ik heb precies hetzelfde probleem. Nog niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
Bedankt voor de hulp allen :)
costo schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 00:59:
[...]

Als je de juiste ontvanger module gebruikt moet je dit met RFLink kunnen weergeven.
RFLink ondersteunt diverse Smartwares apparaten. http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/devlist
Als het device er niet bij zit kun je de 'raw data' opsturen naar Stuntteam die dan meestal binnen kort tijd deze toevoegt.
Het probleem wat je nog hebt is dat je niet weet welke modulate wordt gebruikt FSK, ASK/OOK of een andere modulatie. En ook de exacte frekwentie, 868.3MHz ? . Dat bepaalt welke ontvangermodule je bij de RFLink-processor moet gebruiken. Waarschijnlijk is de modulate ASK/OOK en deze https://www.conrad.nl/nl/...hz-module-5-v-191605.html ontvanger zal dat demoduleren.
Als je Smartwares FSK modulatie gebruikt heb je echter een FM ontvangstmodule nodig voor 868MHz.

Om deze problemen te omzeilen kun je natuurlijk het ruwe gedemoduleerde signaal uit de HomeWizard basis aftappen en aan de ingangspin van de Arduino-Mega aanbieden. Als er dan geen zinnige data uit de RFLink komt kun je in de ruwe mode een bestand copieren en dat dan op dit forum posten: http://www.esp8266.nu/forum/viewforum.php?f=10
Ok dus als ik de juiste transceiver weet te achterhalen is het een kwestie van een tweede RFLink bouwen met deze transceiver en dan zou het moeten werken? Dus dan word het een Raspberry met 2 RFLinks en dan kan mijn HomeWizard de deur uit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Ik probeer met een Blockly schema een keukenboiler aan en uit te schakelen op basis van aanwezigheid. Daarnaast moet de boiler 's nachts ook uitschakelen en 's ochtends alleen aan indien iemand thuis is.

Het schema ziet er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gFr3uhX.png
De boiler schakelt wel in/uit op basis van aan/afwezigheid, dus dat stukje werkt. Alleen van de tijd trekt ie zich niks aan op het moment. Iemand een tip wat er beter kan in mijn schema?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

bramv82 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:24:
Ik probeer met een Blockly schema een keukenboiler aan en uit te schakelen op basis van aanwezigheid. Daarnaast moet de boiler 's nachts ook uitschakelen en 's ochtends alleen aan indien iemand thuis is.

Het schema ziet er als volgt uit.

[afbeelding]
De boiler schakelt wel in/uit op basis van aan/afwezigheid, dus dat stukje werkt. Alleen van de tijd trekt ie zich niks aan op het moment. Iemand een tip wat er beter kan in mijn schema?
De tijd in je else-statement is nooit tegelijk (AND) kleiner dan 7:00 uur én groter dan 22:00 uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:10:
Op zich geen duur tablet (Archos 70c) en android inderdaad. Enige app die erop loopt is frontpage (plus een app die het scherm aanhoud). Ik kijk af en toe in de app-instellingen om het geheugen te controleren, maar dat loopt eigenlijk nooit op.

Ik denk er over om iets als connectbot of zo te installeren om te kijken of ik er met ssh nog aankom als het vasthangt. Wifi zou inderdaad het probleem kunnen zijn. Mijn tp link lijkt wat problemen te hebben de laatste tijd, maar dat leek weer over. Wifi op het tablet blijft helaas ook niet aan als ik het scherm uit zet.

Wellicht dat rooten en een kalere android een oplossing brengt.
Heb je ook gecontroleerd of bij Wifi instellingen --> Geavanceerd --> Wifi behouden in Slaapstand en deze op Altijd zetten.

Tp-Link, toevallig een TP-Link TL-WR1043ND versie 1, het witte model
.
Die hebben nog wel eens problemen dat het wifi signaal na verloop van tijd wegvalt.
Gebruik deze namelijk zelf ook met OpenWRT als Acces Point (en koelblokjes op de chips geplakt) en dit gebeurde ook regelmatig dat het wifi weg was, bekend probleem en niet elk model heeft er last van.

Ik laat nu via SSH elke nacht via Domoticz de router herstarten en sindsdien is dat probleem opgelost.
Maar zou best kunnen dat andere modellen hier ook last van hebben.

Je zou ook simpel een timer er tussen kunnen zetten en elke nacht de Tp-link even kort uit te laten gaan.
en zo testen of dit een verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Ah, ja ik moet de tijd natuurlijk zien als een getalletje tussen 0 en 24.

In gewone mensentaal is het natuurlijk wel eens later dan 22:00u 'savonds en vroeger dan 06:30 's ochtends.

AND veranderd in OR en het werkt :)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
MikeOO schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:46:
[...]

Heb je ook gecontroleerd of bij Wifi instellingen --> Geavanceerd --> Wifi behouden in Slaapstand en deze op Altijd zetten.

Tp-Link, toevallig een TP-Link TL-WR1043ND versie 1, het witte model
.
Die hebben nog wel eens problemen dat het wifi signaal na verloop van tijd wegvalt.
Gebruik deze namelijk zelf ook met OpenWRT als Acces Point (en koelblokjes op de chips geplakt) en dit gebeurde ook regelmatig dat het wifi weg was, bekend probleem en niet elk model heeft er last van.

Ik laat nu via SSH elke nacht via Domoticz de router herstarten en sindsdien is dat probleem opgelost.
Maar zou best kunnen dat andere modellen hier ook last van hebben.

Je zou ook simpel een timer er tussen kunnen zetten en elke nacht de Tp-link even kort uit te laten gaan.
en zo testen of dit een verschil maakt.
Ik heb een 801ND, alleen wifi. Heb even gedacht dat het aande POE lag, maar blijkbaar niet.
Wellicht inderdaad elke nacht eens de spanning eraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:09
wimmme schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor de tip! Dit is net het stukje software wat ik al een hele, hele lange tijd zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:53:
[...]

Ik heb een 801ND, alleen wifi. Heb even gedacht dat het aande POE lag, maar blijkbaar niet.
Wellicht inderdaad elke nacht eens de spanning eraf.
Als je PoE injector niet voldoende stroom kan leveren op bepaalde momenten dan zou het altijd kunnen dat de router even kort uitvalt. Zeker als je PoE injector niet van al te beste kwalitiet zou zijn weet je dat nooit.

Simpel te testen door tijdelijk de Tp-Link met een stroomadapter aan te sluiten en kijken of het dan nog steeds gebeurt. Wel de PoE loskoppelen want dat lijkt mij niet lekker voor de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De PoE is de bijgeleverde. Alleen is de kabel wellicht wat aan de lange kant. (metertje of 15). Maar zit nu al een tijdje weer direct (zonder PoE), en het lijkt wat beter.
Van de andere kant het heeft tijden goed gewerkt via PoE.

[ Voor 49% gewijzigd door janne_nl op 09-03-2016 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
raytje192 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:12:

Ok dus als ik de juiste transceiver weet te achterhalen is het een kwestie van een tweede RFLink bouwen met deze transceiver en dan zou het moeten werken? Dus dan word het een Raspberry met 2 RFLinks en dan kan mijn HomeWizard de deur uit 8)
Precies, hoewel je voor temperatuursensors enkel een ontvanger nodig hebt denk ik.
Gebruik van de 868MHz band is meer complex dan die voor 433.92 MHz. Op de 433 is praktisch alles ASK/OOK. Daarom is de alles-in-een oplossing voor 433MHz, zoals RFXCom of RFLink, een uitontwikkeld concept. Alles is softwarematig te decoderen, uitzonderingen zijn zgn. 'rolling codes' zoals auto-sleutels en een enkel buitenbeen apparaat.

De alles-in-een oplossing voor 868MHz bestaat niet, o.a. omdat diverse modulatie methoden gebruikt worden. Ook beslaat deze band een breder spectrum. Nieuwe oplossingen op 868MHz zien regelmatig het daglicht. Proberen een universele huisautomatiserings ontvanger/decoder/tranceiver hiervoor te maken is zoiets als schieten op een bewegend doel.
De meest gebruikte frekwentie is 868.35MHz met ASK/OOK of FSK voor vooral goedkope sensors en handzenders.

Ik denk dat je het beste direct contact op kunt nemen met Stuntteam, hij weet mogelijk welke ontvanger/tranceiver module geschikt is. Zie de links in mijn vorige antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Gwannoes schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:03:
[...]

Nee, ik heb precies hetzelfde probleem. Nog niet opgelost.
Ahkay. Misschien dan maar eens aanmelden idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 14:20
Is er iemand die me wil helpen met een blockly?

Ik heb 3 motionsensors in huis. Als een van de drie een beweging opvangt wil ik de virtuele switch "iemandthuis" gedurende een half uur op aan zetten.
Het werkt prima om de switch aan te zetten als een van de sensoren beweging detecteert maar de switch gaat niet meer uit. Ik maak natuurlijk weer een simpele denkfout maar kom er zelf niet uit.

Blockly:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ePoLHQfWE-Kb7nRqpL1k7sDAV9JZxLkF4WBteVMd7RhzlkK79UFsxrJ4_ONn0giV1jTswGtbKa5ljAj5afgKMOaQkqaE-_TYinF_1INRP3u-IbU8QR2wrAjPpnK3IoA8TF-IlyhV_DTSbgHIMNPdDWCv0zZE7c_ckNaac0KL2p_3r0JnXi65gr1X04UycvuNxPIqsZLWRffy6ykc5rHh1p3dRKFRvbNl8ODXQp_ukEJOOrvzAgcPZpPAxhR9s9c4OmKTS2IyQG4HoCKWlsn2F9jPtjn0BgqICHA_ezQw8EMsjP0IpQO0S7yfLXqFu7yJOsc5WD1fZvRhOSXO4FvG4V5kMzg34_kcijzbL9cS-eBBHVq413fvQzgZf4IffuJLkMseL2o-k_6nUVvIsW0Df-wgGmv-3j4mFJx52uEUIFDwAsOeOACUJz1LxGgdTBvfdJSQWilhLuN9fEENtk1H_vE88DrdgHyZwkATouuuaQO7LKo5zjBmZls-4x89hi-7_zvO1vf0jOwuoreX7WdQfzfln-z7Yswg06FcJCft1u3sTFQxJnH06EAsRZbEhqDXCboT=w550-h374-no

[ Voor 40% gewijzigd door Dutchgrover op 09-03-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Weg van Huis schakelaar ?

Ik ben een tevreden gebruiker van Domoticz en heb het hele domoticz forum een keer gelezen. Er staan tussen de vele berichten diverse waardevolle berichten waaronder ook een oplossing voor mijn vraag maar het is moeilijk die weer terug te vinden.

Ik wil een schakelaar/drukknop aan domoticz toevoegen die ook fysiek bij de voordeur wordt geplaatst. Een 'weg van huis' drukknop die ik aanzet bij het verlaten en weer uit zet bij thuiskomst. Mijn 'weg-van-huis' schema is altijd heel onregelmatig en ook tijdens vakantie e.d. moet het gebruikt worden. Het is de bedoeling om diverse lampen volgens een schema aan-en-uit te laten gaan om de aanwezigheid van bewoners te simuleren. Als ik thuis ben moeten al die 'timers' middels een druk op de knop weer inaktief worden zodat ze gewoon met de handbediening werken.

Ik weet nog niet precies of ik dit met blockly, een script of met een groep ga doen.
Hoe zou ik dit het beste en eenvoudigste kunnen doen en hoe hebben anderen dit opgelost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tap_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-08 09:59
Gwannoes schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:01:

Wat doe ik verkeerd?
Op het forum wordt hierover ook gesproken en een oplossing aangegeven door (volgens mij) een van de ontwikkelaars, echter dit werkte bij mij niet.

Zie link hieronder voor de discussie op het domoticz forum.

http://www.domoticz.com/f...4&hilit=hue+scenes#p78674

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Tap_ schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:24:
[...]

Op het forum wordt hierover ook gesproken en een oplossing aangegeven door (volgens mij) een van de ontwikkelaars, echter dit werkte bij mij niet.

Zie link hieronder voor de discussie op het domoticz forum.

http://www.domoticz.com/f...4&hilit=hue+scenes#p78674
Als ik het goed begrijp moet je daarvoor een beta update installeren... Heb je dat gedaan? (Zelf nog niet geprobeerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
RFlink heeft toch ook al enige compabiliteit met 868mhz? Een 868mhz transceiver kan je overal kopen voor een paar knaken. Het begrijpen van de codes wordt echter een beetje lastiger.

Als ik het goed begrijp is de firmware van RFlink verantwoordelijk voor het herkennen van de codes. Ik weet niet of homewizard met ASK of FSK modulatie werkt, maar een dergelijke module spuugt in beide gevallen alleen maar 1 en 0 uit. Dat betekend dat er veel "ruis" uit de transceiver komt, en die wil je niet hebben natuurlijk. De firmware filtert dan de correcte codes er uit als jij deze herkend, en stuurt deze serieel (over USB) door naar de Raspberry of andere systeem. Domotics moet deze commandos dan ook wel weer kunnen lezen natuurlijk.

Ik snap (nog) helemaal niets van programmeren en arduino, maar het lijkt mij helemaal niet zo moeilijk om de 433mhz code aan te passen voor die van 868mhz apparaten. Volgens mij zijn beide systemen even "dom".

Ik heb geen idee hoe ver de 868mhz software van RF link ontwikkeld is, maar ik kan mij voorstellen dat er best al wel ergens een basis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik zie hier http://td-er.nl/2014/02/22/verbeteren-antenne-homewizard/ een foto van het inwendige van een HomaWizard staan. Ik zie dat de 868 tranceiver een NRF905 chip is. Deze kan zowel voor (G)FSK als voor ASK worden toegepast. ook las ik ergens dat de temperatuursensors van de homewizard met tweerichting verkeer werken. Dit maakt het een stukje gecompliceerder dan een willekeurige 433MHz sensor. Een NRF905 bezit een reeks registers die na opstarten vanuit een uProcessor geconfigureerd moeten worden. De communicatie verloopt over een SPI bus en de RF-communicatie gebeurt mogelijk d.m.v. packets. Geen eenvoudig verhaal dus.

edit: Dit sluit praktisch haast de mogelijkheid uit om de Tx/Rx data van het RF-deel af te tappen en op een RFLink-Arduino-Mega aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door costo op 09-03-2016 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
costo schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:58:
Ik zie hier http://td-er.nl/2014/02/22/verbeteren-antenne-homewizard/ een foto van het inwendige van een HomaWizard staan. Ik zie dat de 868 tranceiver een NRF905 chip is. Deze kan zowel voor (G)FSK als voor ASK worden toegepast. ook las ik ergens dat de temperatuursensors van de homewizard met tweerichting verkeer werken. Dit maakt het een stukje gecompliceerder dan een willekeurige 433MHz sensor. Een NRF905 bezit een reeks registers die na opstarten vanuit een uProcessor geconfigureerd moeten worden. De communicatie verloopt over een SPI bus en de RF-communicatie gebeurt mogelijk d.m.v. packets. Geen eenvoudig verhaal dus.

edit: Dit sluit praktisch haast de mogelijkheid uit om de Tx/Rx data van het RF-deel af te tappen en op een RFLink-Arduino-Mega aan te sluiten.
Die zit zeker wel wat ingewikkelder in elkaar ja en als het echt om 2 richtings verkeer gaat, wordt het nog stukken ingewikkelder.

De daadwerkelijke signalen kunnen natuurlijk nog best simpel zijn waardoor ontvangen en "decoderen" nog steeds met een simpele transceiver + arduino zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Sinds ik geupdate heb naar 3.4834 werkt de Local Networks optie niet meer. Hier kon ik het locale IP van mijn telefoon invoeren zodat mijn zelfgemaakte Pebble App (die stroomverbruik weergeeft en de benedendeur kan openen) zonder dat ik mij in autorisatie hoefde te verdiepen de API kan gebruiken. Deze werkt nu dus niet meer, en ook mijn telefoon moet inloggen. Ik kan hier verder niets over vinden, wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
Als ik de reacties zo lees, is de makkelijkste en misschien wel de goedkoopste oplossing om mijn 868mhz thermometers te vervangen voor 433mhz exemplaren. Kunnen de oude mee met de HomeWizard als ie de deur uit gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
raytje192 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:36:
Als ik de reacties zo lees, is de makkelijkste en misschien wel de goedkoopste oplossing om mijn 868mhz thermometers te vervangen voor 433mhz exemplaren. Kunnen de oude mee met de HomeWizard als ie de deur uit gaat :)
Of het decoderen van die thermometers echt ingewikkeld is hangt van de specificaties van de sensor af.
Als het gewoon een-richting verkeer is dan zal het met een RFLink en een Aurel ontvanger wel lukken.
Je zou zo'n sensor op kunnen sturen naar Stuntteam, de maker van RFLink, en het door hem laten beoordelen. Hij is regelmatig bezig met 868MHz voor het RFLink project. Het kost je enkel wat portokosten.

Maar gewoon de complete homewizard set verkopen en naar 433MHz overstappen is zeker simpel en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
costo schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:52:

Ik ben een tevreden gebruiker van Domoticz en heb het hele domoticz forum een keer gelezen. Er staan tussen de vele berichten diverse waardevolle berichten waaronder ook een oplossing voor mijn vraag maar het is moeilijk die weer terug te vinden.

Ik wil een schakelaar/drukknop aan domoticz toevoegen die ook fysiek bij de voordeur wordt geplaatst. Een 'weg van huis' drukknop die ik aanzet bij het verlaten en weer uit zet bij thuiskomst. Mijn 'weg-van-huis' schema is altijd heel onregelmatig en ook tijdens vakantie e.d. moet het gebruikt worden. Het is de bedoeling om diverse lampen volgens een schema aan-en-uit te laten gaan om de aanwezigheid van bewoners te simuleren. Als ik thuis ben moeten al die 'timers' middels een druk op de knop weer inaktief worden zodat ze gewoon met de handbediening werken.

Ik weet nog niet precies of ik dit met blockly, een script of met een groep ga doen.
Hoe zou ik dit het beste en eenvoudigste kunnen doen en hoe hebben anderen dit opgelost ?
Waarom je smartphone hier niet voor gaan gebruiken. Dan hoef je geen schakelaar om te zetten. Beide gebruiken kan ook prima.

Een Blocky is niets meer dan een voorwaarde stellen en op basis van de uitkomt laat je een actie uitvoeren.

Op pag 1 van dit topic kun je een topic vinden met diverse voorbeelden van Blockys en daar staan al veel zaken uitgewerkt en die kun je dan aanpassen naar jou situatie.
Ook het doornemen van dit topic geeft je veel informatie.
Op die mannier leer je veel en zo hebben wij het allemaal moeten leren.

Domoticz is een mooi systeem maar je moet je wel wat basiskennis hebben om zaken in te regelen die je niet met de GUI zelf kan doen.

Maak een blocky en bij problemen plaats je een plaatje van je blocky met uitleg en wat niet werkt en is er voldoende hulp.

Zelf ben ik overgestapt op LUA omdat dit meer mogelijkheden biedt, overzichtelijker is, makkelijk te backuppen etc. Ook standaard LUA scripts zijn niet bijzonder moeilijk. Gewoon een script zoeken die een beetje lijkt op wat je wilt en deze ga je proberen aan te passen. Zo raak je daar vrij snel in thuis en ook ik kende dit kort geleden nog niet en nu kom ik steeds een stukje verder. Door veel te lezen en proberen komt er een moment dat je het wat beter gaat snappen en pas je steeds makkelijker scripts aan.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 10-03-2016 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
costo schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:52:

Ik gebruik hier in principe de aanwezigheids detectie via wifi voor.
Rolgordijn, lampen (sommige, binnen en buiten) gaan oa op basis van zon op/onder uit en aan. Daar zit mi genoeg variatie in dat een patroon niet heel snel herkend zal worden.

O ja, meeste gaat via lua.
Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.