Misschien heeft iemand anders er ook wat aan.
Na enig zoekwerk op het domoticz forum heb ik een manier gevonden om op eenvoudige wijze de timers van verschillende apparaten tegelijk te Activeren of Deactiveren.
Ik kan nu gewoon de bestaande timers gebruiken en wijzigen d.m.v. een klein bash script wat gekoppeld is aan een v-schakelaar 'weg_van_huis'. Bij het verlaten van mijn huis druk ik op de knop (mag natuurlijk ook een aanwezigheids detectie zijn) en diverse lampen worden volgens het 'timers' schema bediend alsof er iemand thuis is. Bij thuiskomst zet ik de schakelaar uit en de timers stoppen.
Als eerste heb ik sqlite3 op de RPi geinstalleerd.
code:
1
2
| sudo apt-get update
sudo apt-get install sqlite3 |
twee scripts in de script folder op de RPi geplaats,
deze om de timers te activeren
Away_Home_Active.sh:
code:
1
2
3
4
| #!/bin/bash
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "KaKu Kitchen");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Kitchen Switch");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Living");' |
en dit script om de timers te deactiveren
Away_Home_InActive.sh:
code:
1
2
3
4
| #!/bin/bash
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=0 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "KaKu Kitchen");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=0 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Kitchen Switch");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=0 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Living");' |
De V-schakelaar heeft deze actie regels gekregen:
Aan actie: script:///home/pi/domoticz/scripts/Away_Home_Active.sh
Uit actie: script:///home/pi/domoticz/scripts/Away_Home_InActive.sh
Ik was eerst wat huiverig om een script te gebruiken wat de domoticz database direct benaderd om wijzigingen hierin te maken, maar het werkt en doet precies wat ik wil.
Geen onoverzichtelijke lange blockly's met allemaal timers die geprogrammeerd moeten worden, ook geen lua script met een lijst timer instellingen, maar gewoon de eigen timers van de apparaten kunnen worden gebruikt.
Als ik het activeer script aanroep staat er netjes 'ja' voor ieder schakel tijdstip en na het InActive script staat er 'nee' in de kolom 'Actief'.