Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

bramv82 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:24:
Ik probeer met een Blockly schema een keukenboiler aan en uit te schakelen op basis van aanwezigheid. Daarnaast moet de boiler 's nachts ook uitschakelen en 's ochtends alleen aan indien iemand thuis is.

Het schema ziet er als volgt uit.

[afbeelding]
De boiler schakelt wel in/uit op basis van aan/afwezigheid, dus dat stukje werkt. Alleen van de tijd trekt ie zich niks aan op het moment. Iemand een tip wat er beter kan in mijn schema?
Ik heb ook een keukenboiler en ik vroeg mij af of dit veel stroom bespaard? Het name heb ik het dan over het deel dat hij s' nachts uit gaat.
Water op temperatuur houden kost natuurlijk minder energie dan opwarmen vanaf koud.

Wat ik zie is dat mijn boiler elke 2 uur even 2500 watt trekt voor 5 minuten. Ik heb eigenlijk nooit gemeten hoelang het exact duurt om op te warmen vanaf koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het aftappen van bewegend beeld van een op het netwerk aangesloten DVR? Ik heb een wat ouder camera systeem rond het huis waarbij de (niet IP) camera's het beeld naar een DVR sturen die ik vervolgens via de browser en een app kan benaderen. Ik heb een hoopje dat ik die beelden ook een op andere manier kan gaan ontsluiten (iSpy?) en kan gebruiken in Domoticz. Ik loop echter vast en kan maar weinig bruikbare documentatie vinden op internet.

Heb de vraag ook hier gesteld, maar misschien dat hier iemand is met een vergelijkbare setup die dat topic niet ziet... (desondanks excuses als dit toch als crossposten wordt opgevat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:07
Psycho_Mantis schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:36:
[...]

Ik heb ook een keukenboiler en ik vroeg mij af of dit veel stroom bespaard? Het name heb ik het dan over het deel dat hij s' nachts uit gaat.
Water op temperatuur houden kost natuurlijk minder energie dan opwarmen vanaf koud.

Wat ik zie is dat mijn boiler elke 2 uur even 2500 watt trekt voor 5 minuten. Ik heb eigenlijk nooit gemeten hoelang het exact duurt om op te warmen vanaf koud.
Hier ben ik ook heel benieuwd naar.
Met logisch denken kom ik tot het volgende:
Mijn boiler heeft een verlies van 60 watt per uur. Of je dit per uur, of per dag moet bijwerken maakt naar mijn idee weinig verschil. Het enige wat ik kan bedenken is dat de Delta T tussen de boiler en de omgeving steeds kleinen wordt, dus theoretisch ook je afdracht. Maar denk dat we het hier over zulke kleine verschillen hebben dat dit niet uitmaakt.
Wel als je bijv op vakantie gaat voor een weekje ofzo.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 19:39
luigi87 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:23:
[...]

Hier ben ik ook heel benieuwd naar.
Met logisch denken kom ik tot het volgende:
Mijn boiler heeft een verlies van 60 watt per uur. Of je dit per uur, of per dag moet bijwerken maakt naar mijn idee weinig verschil. Het enige wat ik kan bedenken is dat de Delta T tussen de boiler en de omgeving steeds kleinen wordt, dus theoretisch ook je afdracht. Maar denk dat we het hier over zulke kleine verschillen hebben dat dit niet uitmaakt.
Wel als je bijv op vakantie gaat voor een weekje ofzo.
Zoiets is ook interessant voor de kachel die 's nachts wel/niet brand. Zo zou je met koude nachten misschien de thermostaat hoger/lager moeten zetten. Ik ben sowieso wel benieuwd naar of het handig is om 's nachts je kachel naar 15 te draaien of naar bijv. 18.
Ik bedoel dan of het effectiever is om van 15 naar 20 te gaan of continue bij blijven verwarmen voor die 18 en dan naar 20 te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Krilo_89 op 10-03-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Zodra je (keukenboiler, CV installatie,....) uitgeschakeld wordt, begint die af te koelen en wordt de deltaT met 'buiten' kleiner waardoor het verlies afneemt. Je zal dus altijd besparen door 's nachts uit te schakelen want de verliezen zijn kleiner dan het bijstoken om weer op temperatuur te komen.
De besparing wordt groter naarmate:
- De verliezen groter worden (isolatie, keukenboilers zijn hier doorgaans slecht in).
- De uitschakeltijd groter wordt (weekje vakantie bijvoorbeeld).
- De kost van het uitschakelen kleiner is (als je TVT in rekening neemt).
- De vrouw ook akkoord is :+

Als je een vaatwas hebt, lijkt het me zeker interessant om keukenboiler geschakeld te maken, want ik zie bij ons thuis ook enkel in het weekend warmwater uit de keukenkraan komen. Door de week enkel mijn vrouw die haar handen wast (daarvoor zou een lagere temperatuur kunnen helpen, maar dat lijkt het me niet waard te zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

naftebakje schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:15:
Zodra je (keukenboiler, CV installatie,....) uitgeschakeld wordt, begint die af te koelen en wordt de deltaT met 'buiten' kleiner waardoor het verlies afneemt. Je zal dus altijd besparen door 's nachts uit te schakelen want de verliezen zijn kleiner dan het bijstoken om weer op temperatuur te komen.
De besparing wordt groter naarmate:
- De verliezen groter worden (isolatie, keukenboilers zijn hier doorgaans slecht in).
- De uitschakeltijd groter wordt (weekje vakantie bijvoorbeeld).
- De kost van het uitschakelen kleiner is (als je TVT in rekening neemt).

Als je een vaatwas hebt, lijkt het me zeker interessant om keukenboiler geschakeld te maken, want ik zie bij ons thuis ook enkel in het weekend warmwater uit de keukenkraan komen. Door de week enkel mijn vrouw die haar handen wast (daarvoor zou een lagere temperatuur kunnen helpen, maar dat lijkt het me niet waard te zijn).
Je zou wel kunnen stellen dat je in de keuken toch geen heet water pakt in de ochtend. Dus dan hoeft hij alleen in de avond aan voor bijvoorbeeld pannen af te wassen.
Dan levert wel veel meer op dan dat je hem alleen tussen 23:00 en 5:00 uit zou zetten.
Klinkt als een goed idee!

Misschien nog maar even fibaro plugje kopen als vriendin akkoord gaat, anders gaat heel het feest niet door.
Heb namelijk het vermoeden dat ze de eis heeft dat heet water elk moment van de dag beschikbaar moet zijn. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Drukknop boven de wasbak, die de boiler 15minuten inschakelt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:07
naftebakje schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:15:

Door de week enkel mijn vrouw die haar handen wast (daarvoor zou een lagere temperatuur kunnen helpen, maar dat lijkt het me niet waard te zijn).
Haha, goede tip! Ik was aan het denken gezet om hem ook te gaan schakelen, maar mijn vrouw werkt overdag thuis en kan geen thee pakken of haar handen wassen.
Ga hier is even een leuke blocky maken en de boiler schakelen. is kijken of dit veel verschil maakt op het dagelijks energie verbruik.
Psycho_Mantis schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:28:
[...]

Misschien nog maar even fibaro plugje kopen als vriendin akkoord gaat, anders gaat heel het feest niet door.
Heb namelijk het vermoeden dat ze de eis heeft dat heet water elk moment van de dag beschikbaar moet zijn. -O-
Haha heel herkenbaar :D

[ Voor 24% gewijzigd door luigi87 op 10-03-2016 12:41 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
MikeOO schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:03:

Waarom je smartphone hier niet voor gaan gebruiken. Dan hoef je geen schakelaar om te zetten. Beide gebruiken kan ook prima.

Een Blocky is niets meer dan een voorwaarde stellen en op basis van de uitkomt laat je een actie uitvoeren.
janne_nl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 08:03:

Ik gebruik hier in principe de aanwezigheids detectie via wifi voor.

O ja, meeste gaat via lua.
Beide bedankt voor de reaktie.

Aanwezigheidsdetektie via wifi gaat hem niet worden, te weinig WAF. De vrouw heeft helemaal geen wifi op de phone en ikzelf hem hem thuis meestal uit staan. Over de schakelaar heb ik nagedacht en het wordt een fysieke schakelaar bij de voordeur die d.m.v. ESP8266/Easy een virtuele schakelaar in domoticz bedient.

Op dit moment gebruik ik een paar KaKu-schakeldozen, bij langere afwezigheid stop ik daar wat schemerlampen in. Met timers in Domoticz hebben die een vrij uitgebreid schakelschema. Timers in Domoticz zijn heel overzichtelijk en makkelijk aan te passen.
Timers kunnen natuurlijk ook in een blockly worden gezet maar ik vind dat dan onoverzichtelijk en niet prettig werken, lang niet zo snel en eenvoudig als timers bij je schakelaar.
Als alternatief kan ik deze timers in een lua script zetten maar daar zit het nadeel aan dat zo'n script nogal diep verborgen in het systeem zit. Een script veranderen is niet zo snel en eenvoudig te doen. Vanaf een phone of tablet, zonder muis, is een script haast niet te openen.
Timers bij je schakelaar zijn wel eenvoudig d.m.v. een tablet te wijzigen

Ik zou dit het liefst toch gewoon met mijn bestaande timers in Dmz oplossen.
Ik denk aan zoiets als sub/slave schakelaars waarin de timers zijn geprogrammeerd.
Dan zoek ik een manier om sub/slave schakelaars automatisch toe te voegen middels een virtuele schakelaar.
Ik vind het niet bezwaarlijk om dat dan wel d.m.v. een script te doen.

Ik ben benieuwd of dit laatste wel te doen is en hoe iemand dat gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:50
Die WAF verschilt dan nog al.

Ik geloof niet dat ik een knop naast de deur erdoor krijg.

Daarbij, het gaat er voor mij bij Domotica net om dat je minder handelingen krijgt waar je aan moet denken, niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
janne_nl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:52:
Die WAF verschilt dan nog al.

Ik geloof niet dat ik een knop naast de deur erdoor krijg.
Bij mij heeft de vrouw daar niets over te vertellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
haha ok, maar ik denk dat je wel commentaar krijgt als het niet, slecht of omslachtig werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

janne_nl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:15:
haha ok, maar ik denk dat je wel commentaar krijgt als het niet, slecht of omslachtig werkt
Inderdaad, je moet er echt voor zorgen dat het gewoon werkt. Anders kan je alles weer terug bouwen zoals het was.
Dus eerst zelf testen voor dat vrouw/vriendin eraan zit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
janne_nl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:15:
Commentaar krijg ik wel.
Maar aanwezigheidsdetektie d.m.v. phone werkt bij ons niet als de partner geen wifi heeft/wil.
Het resultaat zou dan worden dat als ik afwezig ben of mijn phone uit staat dat de timers zelfstandig lampen gaan schakelen, alsof er niemand thuis is. Afgezien van het feit dat dit zeer onprettig is, krijg ik dan nog meer commentaar.

Dusr ik zoek momenteel op 't engelstalige domoticz forum naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Die knop naast de voordeur (bv eenkaku schakelaar die je op de muur kunt plakken) is dan inderdaad een goede oplossing. Of een alarmpaneeltje....

Via die knop schakel je een virtuele schakelaar iemandthuis of zo. Vanaf dan werkt het weer hetzelfde als met aanwezigheidsdetectie.
Bv:
Als iemandthuis dan alle licht aan anders alleen 1 lamp als de zon onder is.

Wij zetten in principe het licht met de hand (muurtablet) aan. Wellicht dat ik ooit met een schemerschakelaar ga stoeien, maar volgens mij is het van meer dingen afhankelijk dan alleen het donker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:57:
Die knop naast de voordeur (bv eenkaku schakelaar die je op de muur kunt plakken) is dan inderdaad een goede oplossing. Of een alarmpaneeltje....

Via die knop schakel je een virtuele schakelaar iemandthuis of zo. Vanaf dan werkt het weer hetzelfde als met aanwezigheidsdetectie.
Bv:
Als iemandthuis dan alle licht aan anders alleen 1 lamp als de zon onder is.

Wij zetten in principe het licht met de hand (muurtablet) aan. Wellicht dat ik ooit met een schemerschakelaar ga stoeien, maar volgens mij is het van meer dingen afhankelijk dan alleen het donker zijn.
Lichtsensor icm http://tweaken.blogspot.n...ng-schakelen-met-een.html werkt perfect. Zonder dat laatste werkt het ook prima alleen bestaat de kans dat bij een paar regenwolken je lichten aan/uit gaan om de paar minuten. Dat script voorkomt dat.
Enig nadeel van een kaku sensor is dat deze alleen aan/uit doet. Meestal al ik denk nu mag het licht wel aan dan gaat dit een paar minuten later aan ;)

Ik ga tzt over naar LUX sensor icm Arduino dat kan ik elke lamp aan laten gaat op een bepaalde lichtsterkte. Door de waarde iets aan te passen kan ik aanpassingen doen via LUA en perfect afstellen.

Maar de kaku sensor zelf werkt zeer betrouwbaar en lichten gaan aan als het te donker wordt, als ik de deur uit loop dan schakeled hij automatische alles uit alleen 1 lamp niet, en bij thuiskomt gaat de buitenlamp ook aan. De AB van kaku ligt al een tijd werkeloos op de kast omdat het gewoon perfect werkt en vol automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Klopt, dat werkt op zich prima (denk ik), echter er wordt nog steeds gebruik gemaakt van een handmatige schakelaar die aangeeft of je naar bed gaat/op staat, dan kan ik net zo goed het licht handmatig aanzetten, evenveel knoppen, dus ik weet nog niet of ik dat handig vind. Zodra ik daar een oplossing voor bedenk of krijg (geen handmatige schakelaar), wordt het wat voor ons denk ik. Nu ga ik ook soms 's nachts naar beneden als gevolg van een storingsdienst, maar dan hoef niet alle licht aan. Rolgordijn omhoog en eetkamertafellicht is nu al afhankelijk van de dag van de week, tijd van de dag en zonsopgang.

Nu gaat 10 minuten na zonsondergang het rolgordijn omlaag, als dan de lampen nog uitzijn en iemand is thuis, gaat ook het licht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier licht aan op beweging (Z-wave multisensor), mits het donker genoeg is (luxmeting van die Z-Wave multisensor).
Vervolgens blijft het licht en apparatuur aan, totdat we het uitzetten (Qubino inbouwwandschakelaar met extra pulsdrukker op vrije I2 input). Die knop schakelt dan ook gelijk TV-hoek e.d. van stroom af en drukken we in als we van huis gaan/gaan slapen.

Op die manier werkt het al een hele tijd prima en heb je nooit false positives waardoor je ineens in het donker zit of de TV uitknalt. Als er iets slecht is voor de WAF dan is het dat wel namelijk :X
Omdat je overdag soms vergeet op die knop te drukken (dan branden er immers geen lampen om je daaraan te herinneren) heb ik nog een rule die de A/V-apparatuur uitzet als er 30 min geen beweging is + het verbruik langer dan 15 minuten onder de XX watt is (anders schakelt het ook uit als je stil op de bank een film ligt te kijken).

De WAF hiervan is erg goed, het werkt namelijk altijd en is niet afhankelijk van een telefoon.
Dat je 's nachts vol in het licht zit als je nog de woonkamer in moet: klopt, maar dat kun je natuurlijk eenvoudig regelen. Even een voorwaarde in je regel toevoegen dat als het tussen tijdstip X en Y is dat hij dan alleen lamp Z moet aanzetten. Als dat niet het geval is dan mag de hele kermis aan (mits donker).

Niet moeilijker maken dan het is. Ik ben ook begonnen met presence detection via WiFi, maar had te vaak dat ik al in de woonkamer stond en het nog steeds donker was (telefoon die nog niet verbonden was met wifi). Vervolgens heb je geo op je telefoon, maar dat vreet weer onnodig batterij en ik wou die afhankelijkheid van telefoon er juist uit hebben.

Enige minpunt in mijn situatie zou huisdieren kunnen zijn, daar triggert een bewegingssensor ook wel op waarschijnlijk (ligt ook aan je plaatsing natuurlijk). Maar die hebben we niet :P

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2016 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou, ik heb mijn eerste stap in de wondere wereld van de Z-Wave gezet.
Zonet is mijn Vision USB-stick en mijn Powernode-tussenstekkerdinges aangekomen.

Het werkt op zich naar behoren, maar ik weet niet wat alle listings zijn:
code:
1
2
3
4
5
Vision Zwave USB    00000201    1   Switch              Light/Switch    Switch  On
Vision Zwave USB    00000233    1   Alarm Type          Light/Switch    Switch  Off
Vision Zwave USB    00000232    1   Alarm Level         Light/Switch    Switch  Off
Vision Zwave USB    0000201     2   Unknown Usage       Electric        36.5 Watt
Vision Zwave USB    0000002     1   Power Meter Usage   Electric        36.5 Watt

Nouja, de schakelaar is duidelijk ('Switch'). En de energiemeting is ook wel duidelijk.

Maar waarom staat die energiemeting er 2 keer in?
En wat zijn de alarm type en alarm level?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Vandaag mijn RFLink binnen gekregen, in elkaar gesoldeerd en zojuist aangesloten.
Wat werkt dat heerlijk _O_

Ik heb de dipool antenne besteld. Die detecteert gewoon de temperatuursensor die achterin de tuin hangt. Terwijl de antenne nu nog in de meterkast gefrommeld ligt :o Toen heb ik meteen de nieuwe lampen toegevoegd mbv de afstandbediening. Dat werd ook direct herkend :)

Nu heb ik echter iets geks wanneer ik naar de Switches tab ga; ik krijg namelijk mijn lampen niet meer te zien, alleen het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iqE2PvYgsqy1iBbn6mZp1lzu/thumb.png

Om er zeker van te zijn dat het niet aan de PC lag, heb ik ook een andere laptop, tablet en telefoon geprobeerd.

Allemaal hetzelfde resultaat :(

Het voelt niet alsof ze met elkaar gerelateerd zijn, maar vervelend is het wel. Overigens staan de favoriete schakelaars nog wel gewoon op het hoofdscherm (Dashboard).
Ik heb ook de RPi waarop ie draait een schop verkocht, helaas zonder soelaas.

Waarschijnlijk een cache probleem, ik had ook een update naar de nieuwste (beta) versie gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 11-03-2016 09:35 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
costo schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:26:
[...]

Commentaar krijg ik wel.
Maar aanwezigheidsdetektie d.m.v. phone werkt bij ons niet als de partner geen wifi heeft/wil.
Het resultaat zou dan worden dat als ik afwezig ben of mijn phone uit staat dat de timers zelfstandig lampen gaan schakelen, alsof er niemand thuis is. Afgezien van het feit dat dit zeer onprettig is, krijg ik dan nog meer commentaar.

Dusr ik zoek momenteel op 't engelstalige domoticz forum naar een oplossing.
Plak eens zo'n ding (of willekeurig andere bluetooth tracker) op je partner:
http://www.zeaplus.com/zeaplus-nut-feature

Als plakken niet toegestaan is dan kan hij vast ook wel aan de sleutelbos.

Met een kort scriptje die de beacons opvangt en bluetooth dongel heb je aanwezigheidsdetectie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:03:
[...]

Plak eens zo'n ding (of willekeurig andere bluetooth tracker) op je partner:
http://www.zeaplus.com/zeaplus-nut-feature

Als plakken niet toegestaan is dan kan hij vast ook wel aan de sleutelbos.

Met een kort scriptje die de beacons opvangt en bluetooth dongel heb je aanwezigheidsdetectie.
Ja ik kan mijn partner ook bij de dierenarts laten chippen natuurlijk :+

Maar dat is gelukkig niet nodig want wij willen geen aanwezigheidsdetektie.
Ik zoek een methode om enkel bij bepaalde schakelaars de timers aan/uit te zetten.
Heb wel iets gevonden in de 'Instellingen' -'Overige' - 'Timerplan' Standaard/Vakantie maar dat schakelt ALLE timers uit en kan niet d.m.v. een V schakelaar bediend worden.
Dus dat is ook niet helemaal wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Mijn 'timers' lopen via een script(je). Daarmee schakel ik groups en scenes aan de hand van aanwezigheid/lux/temperatuur/zonsopkomst/televisieinput, maar dat kan natuurlijk ook een (virtuele) schakelaar zijn.

Apparaten zijn via de webinterface in een group/scene te gooien.
Parameters als aan/uit tijd kan je als variabelen ook via de webinterface veranderen.

Waar het ietswat ingewikkelder wordt is bij het overbruggen van een dag (23:59 naar 00:00) maar verder is dat best straight forward.

Je hebt dan gewoon een timer cron die checkt of hij mag (schakelaar) en vervolgens je device/group/scene schakelt.
Vanuit het technisch oogpunt vind ik dat chipidee van jou wel een heel stuk interessanter.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik denk ook dat 't enige wat kan doen wat ik wil d.m.v. een scriptje zal moeten gaan.

Ben nu dus bezig met een groep maar vind het nogal verwarrend want ik wil toch verschillende timers voor verschillende apparaten in de groep. Zal er wat tijd aan moeten besteden om 't te doorgronden.

Tenzij Gizmocus bij de volgende beta update ineens besluit bij de schakelaar-timers een extra variabele toe te voegen die het mogelijk maakt timers individueel te (de)aktiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
costo schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 00:59:
Ik denk ook dat 't enige wat kan doen wat ik wil d.m.v. een scriptje zal moeten gaan.

Ben nu dus bezig met een groep maar vind het nogal verwarrend want ik wil toch verschillende timers voor verschillende apparaten in de groep. Zal er wat tijd aan moeten besteden om 't te doorgronden.

Tenzij Gizmocus bij de volgende beta update ineens besluit bij de schakelaar-timers een extra variabele toe te voegen die het mogelijk maakt timers individueel te (de)aktiveren.
Probeer eens /json.htm?type=schedules
Als je toch al al je devices een aparte tijd hebt meegegeven kan je net zo goed daarop loopen.
Een schedule hoeft niet actief te zijn om daar gelist te worden, je krijgt ze gewoon allemaal.

Ik spreek helaas geen Lua mocht je daarin bezig zijn. :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 18:12:
Klopt, dat werkt op zich prima (denk ik), echter er wordt nog steeds gebruik gemaakt van een handmatige schakelaar die aangeeft of je naar bed gaat/op staat, dan kan ik net zo goed het licht handmatig aanzetten, evenveel knoppen, dus ik weet nog niet of ik dat handig vind. Zodra ik daar een oplossing voor bedenk of krijg (geen handmatige schakelaar), wordt het wat voor ons denk ik. Nu ga ik ook soms 's nachts naar beneden als gevolg van een storingsdienst, maar dan hoef niet alle licht aan. Rolgordijn omhoog en eetkamertafellicht is nu al afhankelijk van de dag van de week, tijd van de dag en zonsopgang.

Nu gaat 10 minuten na zonsondergang het rolgordijn omlaag, als dan de lampen nog uitzijn en iemand is thuis, gaat ook het licht aan.
Domotica heeft als doel om juist het huis slimmer te maken en dus zelf dingen regelt op basis van sensoren/voorwaarden die je stelt. Juist die bijzondere situaties zijn leuk om te proberen te automatiseren.

Natuurlijk moet iedereen het gebruiken op een manier die wenselijk is en niet alles is te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
MikeOO schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:44:
[...]

Domotica heeft als doel om juist het huis slimmer te maken en dus zelf dingen regelt op basis van sensoren/voorwaarden die je stelt. Juist die bijzondere situaties zijn leuk om te proberen te automatiseren.

Natuurlijk moet iedereen het gebruiken op een manier die wenselijk is en niet alles is te automatiseren.
Precies, maar als je daarvoor op (een) extra knop(pen) moet drukken schiet het zijn doel voorbij vind ik

Daarbij, maak ik kleine stapjes per keer (toevoeging), zodat duidelijk is waar de evt. fouten vandaan komen en debuggen niet te veel tijd kost als er iets fout gaat. Iets toevoegen waardoor iets anders omvalt is niet goed voor de WAF.

En inderdaad kaku afstandsbedieningen gebruiken we al anderhalf jaar niet meer (werkt ook niet meer (goed), dat is iets waar ik beter over had moeten nadenken en waar ik nog iets mee moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34
Matis schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:42:
Vandaag mijn RFLink binnen gekregen, in elkaar gesoldeerd en zojuist aangesloten.
Wat werkt dat heerlijk _O_
Heb een paar blz. terug al vraag gesteld ivm domiticz en 2 controllers.
Ik wil nu de raspberry pi 3 bestellen.
Met een rfxcom en een zwave.
De rfxcom is wel duidelijk welk type.
Maar er zijn diverse soorten zwave sticks of rflink op arduino.
Nu welke is het beste of ondersteund alles goed.
rflink
aeonlabs
vision
en wie weet nog wel meer.
Vision is het goedkoopste uiteindelijk €30,- en ondersteund ook het zwave plus

Wie heeft welke ervaring/tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:25
SpikeHome schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:23:
[...]

Wie heeft welke ervaring/tip?
Ik heb de vision stick icm synology, dit werkt erg goed. Ik heb ook de aeonlab stick gehad en het voordeel hiervan is dat hij een batterij heeft waarbij je de stick uit je systeem kan halen en dichtbij je zwave node kan houden en includen. Deze werkte echter niet lekker op mijn synology maar met een Pi zou hij goed moeten werken.

De vision heeft ook een goed bereik, hij haalt het tot aan mijn zolder. Maar als ik overstap naar een Pi ga ik denk ik de aeonlab versie halen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
gielie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:40:
[...]

Ik heb de vision stick icm synology, dit werkt erg goed. Ik heb ook de aeonlab stick gehad en het voordeel hiervan is dat hij een batterij heeft waarbij je de stick uit je systeem kan halen en dichtbij je zwave node kan houden en includen.
Je kan ook vanuit Domoticz includen, hoef je de stick niet uit je computer te halen ;)

Hier de Vision, en werkt prima. Goed bereik. Maar ik heb hem pas sinds gisteren,dus kan er niet veel over zeggen verder.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 11-03-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:34
gielie schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:40:
[...]Ik heb de vision stick icm synology, dit werkt erg goed. Ik heb ook de aeonlab stick gehad en het voordeel hiervan is dat hij een batterij heeft waarbij je de stick uit je systeem kan halen en dichtbij je zwave node kan houden en includen. Deze werkte echter niet lekker op mijn synology maar met een Pi zou hij goed moeten werken.

De vision heeft ook een goed bereik, hij haalt het tot aan mijn zolder. Maar als ik overstap naar een Pi ga ik denk ik de aeonlab versie halen.
De aeonlab kan idd include dmv de stick, maar dan moet je die uit je raspberry halen steeds!
En dat lijkt me dus minder handig, maar goed voor 2 tientjes meer kan het wel.
anandus schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:44:
[...]
Je kan ook vanuit Domoticz includes, hoef je de stick niet uit je computer te halen ;)
Dat dacht ik ook al dus.

[ Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 11-03-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

Nicap

Tsssk....

SpikeHome schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:44:
[...]

De aeonlab kan idd include dmv de stick, maar dan moet je die uit je raspberry halen steeds!
En dat lijkt me dus minder handig, maar goed voor 2 tientjes meer kan het wel.

[...]

Dat dacht ik ook al dus.
Maar meestal moet je met het includen dichtbij het apparaat zitten. Dan is het includen wellicht niet altijd handig vanuit domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nicap schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:18:
[...]

Maar meestal moet je met het includen dichtbij het apparaat zitten. Dan is het includen wellicht niet altijd handig vanuit domoticz.
... Of je neemt je telefoon mee? :P
Domoticz heeft een heel goed werkende werkende mobiele site.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 11-03-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

anandus schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:22:
[...]
... Of je neemt je telefoon mee? :P
Domoticz heeft een heel goed werkende werkende mobiele pagina.
Kun je die uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
In je telefoonbrowser gewoon naar het IP van je Domoticz gaan en dan gewoon includen net als op je desktop.
Edit: Moet je wel wifi hebben waar je apparaat zit, dat wel.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 11-03-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

anandus schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:24:
[...]

In je telefoonbrowser gewoon naar het IP van je Domoticz gaan en dan gewoon includen net als op je desktop.
Edit: Moet je wel wifi hebben waar je apparaat zit, dat wel.
En hoe brengt dat je zwave stick dichter bij het apparaat wat geinclude moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nicap schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:26:
[...]

En hoe brengt dat je zwave stick dichter bij het apparaat wat geinclude moet worden?
Niet, maar dat hoeft toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Nou ik heb de Fibaro Plug voor keuken boiler bij mijn vriendin erdoor heen gekregen hoor :)
Heb nu gewoon een tijd programma ingesteld dat hij om 16:00 aan gaat en om 21:00 weer uit. Misschien dat ik het nog op een manier ga verbeteren dat hij ook uit gaat als er niemand thuis is enzo.

Trouwens zijn hier nog meer mensen die zelf een RFlink in elkaar hebben geknutseld?
Ik heb er 1 gemaakt met de SYN480R, maar ben niet helemaal tevreden met de ontvangst. Misschien heeft iemand suggesties om dit te verbeteren? Of een suggestie voor een andere receiver module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Weet iemand of influxdb van het image van domoticz te updaten is voor de raspberry ?

Ik heb de volgende foutmelding staan in het log:
[2016/03/11 06:24:17 CET] [INFO] (github.com/influxdb/influxdb/coordinator.(*RaftServer).dropShardsWithRetentionPolicies:537) Checking for shards to drop

Nu heb ik deze melding opgezocht en het schijnt dat in het huidige domoticz sd-image voor de raspberry (V2.3530) de versie van influxdb nog 0.8.6 is.

In versie 0.9.0 zou dit probleem verholpen zijn.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:21
Ik zou graag willen dat Domoticz mij een automatisch een mail stuurt, bijvoorbeeld einde maand, met daarin het rapport van mijn energieverbruik (bv PDF rapport) van die desbetreffende maand. Weet iemand of zoiets mogelijk/configureerbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42
Yihaaa schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 17:19:
Ik zou graag willen dat Domoticz mij een automatisch een mail stuurt, bijvoorbeeld einde maand, met daarin het rapport van mijn energieverbruik (bv PDF rapport) van die desbetreffende maand. Weet iemand of zoiets mogelijk/configureerbaar is?
Een script maken wat de standen ophaald en vervolgens via mail/notificatie verstuurd wordt. Met een beetje google kom je vele voorbeelden tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

anandus schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:41:
[...]
Niet, maar dat hoeft toch ook niet?
Je was vergeten dat ik zei dat meestal de USB stick in de buurt moet zijn van het te includen apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo allemaal,
Ik ben een poosje aan het rommelen met domoticz en heb nu een mysensors gateway (arduino mega gekoppeld op usb van de rpi2) gebouwd met een enkele sensor direct op de gateway. Dit kan met de Development versie van mysensors. Dit werkt op zich goed, alleen wil ik een grafiek maken welke het verbruik(watt) gedurende de dag laat zien en een totale kwh teller van die betreffende dag. Ik ben het een keer ergens tegengekomen maar kan het niet meer vinden en weet ook niet hoe ik dat kan maken. Heb het ook voor elkaar om minuut waardes te presenteren in de shortlist. 😀
Kan iemand hierbij wat tips geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Nicap schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:53:
[...]

Je was vergeten dat ik zei dat meestal de USB stick in de buurt moet zijn van het te includen apparaat?
Ah, okee. Hier is dat niet nodig geweest, in ieder geval.
Domoticz staat buiten in de meterkast en ik heb het overal in mijn huis kunnen includen.
Maar dat is hemelsbreed op z'n verst maar 15 meter binnenshuis geweest, dat wel.
Ik kan me voorstellen dat je bij grotere afstanden (30m bijv) wel de USB-stick mee wil kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 22:48
Ik heb een vraag aangaande het aansturen van een selector switch in een scene.

Ik heb de volgende selector switch:
Afbeeldingslocatie: http://images.nasdag.nl/GoT/selector.png

In de scene kan ik echter alleen maar kiezen voor onderstaande:
Afbeeldingslocatie: http://images.nasdag.nl/GoT/selector1.png

Ik wil uiteraard een optie kunnen selecteren van de selector in de scene. Is dit mogelijk? Of zal dit via een lua script moeten plaatsvinden?

Tevens, als je bijvoorbeeld de volume knoppen van de selector switch gebruik wordt dit als selectie gezien. Is het mogelijk deze na gebruik terug te laten gaan naar de daadwerkelijk bron selectie (bv Kodi)?

[ Voor 18% gewijzigd door panomi op 11-03-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
panomi schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 20:14:
Ik heb een vraag aangaande het aansturen van een selector switch in een scene.

Ik heb de volgende selector switch:
[afbeelding]

In de scene kan ik echter alleen maar kiezen voor onderstaande:
[afbeelding]

Ik wil uiteraard een optie kunnen selecteren van de selector in de scene. Is dit mogelijk? Of zal dit via een lua script moeten plaatsvinden?

Tevens, als je bijvoorbeeld de volume knoppen van de selector switch gebruik wordt dit als selectie gezien. Is het mogelijk deze na gebruik terug te laten gaan naar de daadwerkelijk bron selectie (bv Kodi)?
Off = off
Kodi = on 10%
Vol min = on 20%
Vol plus = on 30%

Die waardes haal je uit de selector switch,
Aanpassen, waar je een naam hebt ingevult, kodi, daarvoor staat een cijfer, dat is je level

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 22:48
jacquesmulders schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:13:
[...]

Off = off
Kodi = on 10%
Vol min = on 20%
Vol plus = on 30%

Die waardes haal je uit de selector switch,
Aanpassen, waar je een naam hebt ingevult, kodi, daarvoor staat een cijfer, dat is je level
Ik begrijp dat het level een waarde representeert in de selector switch. Echter, ik kan geen levels selecteren bij het toevoegen van de selector switch.

Ik heb nu volgende json commando gebruikt welke de waarde toevoegt, echter werkt de scene niet.

code:
1
/json.htm?type=command&param=addscenedevice&idx=6&isscene=true&devidx=427&command=On&level=10

Afbeeldingslocatie: http://images.nasdag.nl/GoT/selector5.png

Selector switch:
Afbeeldingslocatie: http://images.nasdag.nl/GoT/selector2.png

Toevoegen in scene, geen level optie:
Afbeeldingslocatie: http://images.nasdag.nl/GoT/selector3.png

Toevoegen dimmer scene, wel level optie:
Afbeeldingslocatie: http://images.nasdag.nl/GoT/selector4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:23:
Trouwens zijn hier nog meer mensen die zelf een RFlink in elkaar hebben geknutseld?
Ik heb er 1 gemaakt met de SYN480R, maar ben niet helemaal tevreden met de ontvangst. Misschien heeft iemand suggesties om dit te verbeteren? Of een suggestie voor een andere receiver module?
Ik heb diverse receiver modules geprobeerd, zoals RXB6, RXB8, RXB12 ze werken allemaal ongeveer even goed.
Ik gebruik nu deze tranceiverhttp://www.nodo-shop.nl/n...ranceiver-rtx-mid-5v.html deze is wel wat duurder dan een losse zender en ontvanger maar het voordeel is dat je maar een antenne nodig hebt. Om het bereik te verbeteren kun je de bekende dipool antenne gebruiken maar nog beter is de RH770 antenne. Dat is een dualband antenne 144/433MHz,maar voor 433MHz werkt die beter dan een dipool. Het zijn in feite 2 dipool antenne's boven elkaar. Versterking 5.5dB , is 3dB meer dan een dipool en de uitgeschoven lengte bijna een meter. Deze antenne heeft een sma connector, keuze uit mannetje of vrouwtje connector. Je moet dan ook nog een kabel met de juiste connector erbij kopen.
RH770 http://nl.aliexpress.com/...0311133215&shipCountry=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

costo schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:37:
[...]

Ik heb diverse receiver modules geprobeerd, zoals RXB6, RXB8, RXB12 ze werken allemaal ongeveer even goed.
Ik gebruik nu deze tranceiverhttp://www.nodo-shop.nl/n...ranceiver-rtx-mid-5v.html deze is wel wat duurder dan een losse zender en ontvanger maar het voordeel is dat je maar een antenne nodig hebt. Om het bereik te verbeteren kun je de bekende dipool antenne gebruiken maar nog beter is de RH770 antenne. Dat is een dualband antenne 144/433MHz,maar voor 433MHz werkt die beter dan een dipool. Het zijn in feite 2 dipool antenne's boven elkaar. Versterking 5.5dB , is 3dB meer dan een dipool en de uitgeschoven lengte bijna een meter. Deze antenne heeft een sma connector, keuze uit mannetje of vrouwtje connector. Je moet dan ook nog een kabel met de juiste connector erbij kopen.
RH770 http://nl.aliexpress.com/...0311133215&shipCountry=nl
Bedankt voor de tip!
Ik ben de hele avond nog bezig geweest om te kijken of ik nog het bereik kon verbeteren. En het lijkt erop dat ik het al een stuk beter heb gekregen. Las namelijk ergens op het domoticz forum dat soms het voltage op de Vcc van de receiver te laag is als hij op D16 is aangesloten en daarom slechter ontvangst heeft.
Heb nu de Vcc direct op 5 volt gezet en het bereik is voor mijn idee verdubbeld.

Momenteel zit er nog een draad van 17,3 cm aangesloten als antenne, dus ik ga ook die nog vervangen door een echte antenne. Waarschijnlijk heb ik dan wel het gewenste resultaat.
Anders kan ik erna altijd nog een andere transceiver bestellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:49:
Momenteel zit er nog een draad van 17,3 cm aangesloten als antenne, dus ik ga ook die nog vervangen door een echte antenne. Waarschijnlijk heb ik dan wel het gewenste resultaat.
Anders kan ik erna altijd nog een andere transceiver bestellen natuurlijk.
Ik gebruik zelf op de Aurel tranceiver ook gewoon een sprietje van ca. 17cm direct op de tranceiver aangesloten. De grootste afstand die ik op 433MHz moet overbruggen is ca. 8 meter en dat gaat perfect met die combinatie. Als ik een grotere afstand moest overbruggen zou ik wel voor een echte antenne gaan.
Maar ja een RH770 met een uitgeschoven lengte van 93cm . . . . die kan ik niet eens behoorlijk kwijt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
panomi schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 21:54:
[...]

Ik begrijp dat het level een waarde representeert in de selector switch. Echter, ik kan geen levels selecteren bij het toevoegen van de selector switch.

Ik heb nu volgende json commando gebruikt welke de waarde toevoegt, echter werkt de scene niet.

code:
1
/json.htm?type=command&param=addscenedevice&idx=6&isscene=true&devidx=427&command=On&level=10

[afbeelding]

Selector switch:
[afbeelding]

Toevoegen in scene, geen level optie:
[afbeelding]

Toevoegen dimmer scene, wel level optie:
[afbeelding]
Oh ja dat was zo, ik doe het dmv een script kom ik net achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vandaag mijn RPi geupdated naar Raspbian Jessie Lite. De installatie-instructie gevolgd.Daarna de binary beta geïnstalleerd.

Toen de database weer teruggezet die ik vooraf verwijderd had. Ondanks dat de devices terug komen in de Domoticz, kan ik ze niet meer besturen met de RFLink.
Ik heb ook geprobeerd middels minicom debug-informatie uit de RFLink te trekken, maar dan krijg ik tijdens het openen de volgende foutmelding:
 130 pi@raspberrypi:~$ ll /dev/ttyACM0
crw-rw---- 1 root dialout 166, 0 Mar 12 10:48 /dev/ttyACM0
pi@raspberrypi:~$sudo minicom -o -d /dev/ttyACM0

Entry "/dev/ttyACM0" not found. Enter dialdir? 

Moet ik misschien nog wat paketten installeren om met de arduino te kunnen communiceren?

In Domoticz krijg ik overigens wel de volgende logging te zien:
2016-03-12 11:53:59.476 RFLink: Using serial port: /dev/ttyACM0
2016-03-12 11:54:00.404 RFLink: Controller Initialized!...
2016-03-12 11:54:00.480 RFLink Detected, Version: 1.1 Revision: 38 Build: 16

Daarna blijft het stil...

[ Voor 13% gewijzigd door Matis op 12-03-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tap_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-08 09:59
Gwannoes schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:28:
[...]

Als ik het goed begrijp moet je daarvoor een beta update installeren... Heb je dat gedaan? (Zelf nog niet geprobeerd.)
Ik denk het ook - maar ik wil geen beta versie draaien.
Wel jammer dat het maar half in de stable versie zit.
Hopelijk komt er snel een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-06 12:39
Ik ben al tijdje bezig met aanwezigheidsdetectie. WiFi en Bluetooth. Maar allebei werkt niet 100%. WiFi op iPhone wordt uitgeschakeld als scherm uit is. En Bluetooth gaat op zich goed tot je naar boven gaat.
Nu zou ik eigenlijk iets willen dat je aan je sleutelhanger hangt en hier aanwezigheid op baseren. Sleutels liggen altijd wel bij de pi in de buurt.
Iemand hier al iets op gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

bprak schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 11:55:
Ik ben al tijdje bezig met aanwezigheidsdetectie. WiFi en Bluetooth. Maar allebei werkt niet 100%. WiFi op iPhone wordt uitgeschakeld als scherm uit is. En Bluetooth gaat op zich goed tot je naar boven gaat.
Nu zou ik eigenlijk iets willen dat je aan je sleutelhanger hangt en hier aanwezigheid op baseren. Sleutels liggen altijd wel bij de pi in de buurt.
Iemand hier al iets op gevonden?
kijk eens bij dit bericht van een aantal posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand de Zwave.Me RaZberry al aan de praat op een Pi3 met jessie i.c.m. Domoticz?
Ik heb een Pi3 met een verse installatie van Domoticz op Jessie. Wanneer ik de RaZberry toevoeg, worden er echter geen devices gevonden. Op mijn oude Pi1B met Wheezy en Domoticz functioneert hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-06 12:39
Nicap schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:12:
[...]

kijk eens bij dit bericht van een aantal posts terug.
Die ga ik maar even bestellen dan, kijken of ik er uit kom. Iemand die het op die manier al werkend heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
BamSlam_ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:16:
Heeft iemand de Zwave.Me RaZberry al aan de praat op een Pi3 met jessie i.c.m. Domoticz?
Ik heb een Pi3 met een verse installatie van Domoticz op Jessie. Wanneer ik de RaZberry toevoeg, worden er echter geen devices gevonden. Op mijn oude Pi1B met Wheezy en Domoticz functioneert hij prima.
ja het schijnt te werken, ik had ook een razberry, ben nu overgestapt naar een zstick.

op het domoticz forum staat how to, je bent alleen je bluetooth ondersteuning kwijt dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 11:50
Sinds kort in het bezit van een Raspberry pi2 in combinatie met een RFXCOM om mijn KAKU materiaal te schakelen en dat werkt best wel goed.
Nu merk ik alleen dat de dimmers van KAKU alleen aan te sturen zijn in 16 dim stappen en niet als een exact percentage. Dat zorgt er voor dat 6% de laagste dimstand is en de volgende stap zit op 13%. Deze stappen zijn voor veel verlichting te groot.
Nu ben ik op zoek naar dimmers die meer stappen accepteren in Domoticz. Ik heb al op de verschillende fora gezocht maar kon niets vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar een dimmer die te bedienen is met RFXCOM zodat ik geen extra transmitter hardware hoef aan te schaffen.

Natuurlijk is het ook goed als er een manier is om de KUKA dimmers in meer stappen aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:36
Ik heb eindelijk mijn Mysensor Ethernet Gateway aan de praat onder Domoticz. Nu heb ik door gebruik te maken van dit stukje code, als het goed is het batterij level meegestuurd naar domoticz. Ik krijg waardes binnen, dus dit lijkt allemaal wel te werken. Is het echter mogelijk om notificaties te krijgen wanneer een waarde onder de xx zit? Ik vond in de opties al iet over "Battery Low Level:", maar dat lijkt niet veel te doen.

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendoler
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 17:22
BamSlam_ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:16:
Bij mij werkte (PI2/Jessie):
sudo raspi-config
ga naar advanced
dan naar serial en disable serial login

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
jacquesmulders schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:52:
[...]
ja het schijnt te werken, ik had ook een razberry, ben nu overgestapt naar een zstick.

op het domoticz forum staat how to, je bent alleen je bluetooth ondersteuning kwijt dan...
Bedankt voor je tip! Ik heb het nu werkend. Jammer van de bluetooth, maar die heb ik toch niet nodig. De on-board wifi werkt nog wel gewoon. Ik zag op het Domoticz-forum ook meldingen van mensen die ook geen on-board wifi meer hadden icm de Razberry, maar die doen blijkbaar toch iets fout.

Wat ik heb gedaan:
* Kernel geupdate naar 4.1.19-v7+ #853 SMP Wed Mar 9 18:09:16 GMT 2016 (via rpi-update)

*Aan het eind van /boot/config.txt onderstaande regel toegevoegd:
dtoverlay=pi3-disable-bt

* sudo systemctl disable hciuart
* sudo reboot

Ik heb nu op mijn PI3 server zowel een LAMP-stack met enkele websites als Domoticz draaiend. Heerlijk dat het nu in 1 Pi gecombineerd is in plaats van in twee exemplaren. :)

[ Voor 13% gewijzigd door BamSlam_ op 12-03-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is sinds een paar dagen een nieuwe firmware voor de RFXCOM. De firmware-nummering is gewijzigd, dus ben van 251 naar 1001 gegaan. Ik zie echter nu ook 2 versies voor de EXT versie:

RFXtrx433E Ext Firmware 1001
RFXtrx433E Ext2 Firmware 1001

zie hier: http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads

Iemand een idee wat het verschil is? Ik heb de 1e gekozen en die werkt goed voor zover ik dat heb kunnen zien.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:08
M.v.Veelen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:06:
Er is sinds een paar dagen een nieuwe firmware voor de RFXCOM. De firmware-nummering is gewijzigd, dus ben van 251 naar 1001 gegaan. Ik zie echter nu ook 2 versies voor de EXT versie:

RFXtrx433E Ext Firmware 1001
RFXtrx433E Ext2 Firmware 1001

zie hier: http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads

Iemand een idee wat het verschil is? Ik heb de 1e gekozen en die werkt goed voor zover ik dat heb kunnen zien.
Oops, Zie het nu pas.
Paar dagen terug de EXT2 geflashed op mijn RFXTRX433E zonder te kijken, gebeurt mij nooit ben altijd zo voorzichtig.
Gelukkig werkt alles nog, dacht ik zo.
Maar het verschil zou ik zo niet weten, nog niet naar gekeken.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal wel met conflicterende protocollen te maken hebben vermoed ik. Hier (http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf) zie je de verschillen tussen de 2. Dus het is wel zaak om in de gaten te houden wat je precies nodig hebt.
Bepaalde led strips van dx.com werken bijvoorbeeld wel met de ene versie en niet met de andere.

[ Voor 14% gewijzigd door M.v.Veelen op 12-03-2016 17:30 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:08
M.v.Veelen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:27:
Het zal wel met conflicterende protocollen te maken hebben vermoed ik. Hier (http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf) zie je de verschillen tussen de 2. Dus het is wel zaak om in de gaten te houden wat je precies nodig hebt.
Bepaalde led strips van dx.com werken bijvoorbeeld wel met de ene versie en niet met de andere.
Was al aan het lezen wat en welke protocollen er wel/niet ondersteunt worden in de verschillende versies...

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik weet niet of het met het gerommel van vanmiddag te maken heeft, of omdat ik op een beta-build draai of omdat ik mijn RPi nog niet helemaal juist geconfigureerd heb, maar mijn LightSwitch Timers lijken niet (meer) te werken.

Ik heb de tijdzone (nogmaals) op Amsterdam gezet:
pi@raspberrypi:~/domoticz/scripts$ sudo raspi-config

Current default time zone: 'Europe/Amsterdam'
Local time is now:      Sat Mar 12 18:48:25 CET 2016.
Universal Time is now:  Sat Mar 12 17:48:25 UTC 2016.

De tijd die Domoticz aangeeft, klopt met de systeemtijd en met de "werkelijke" tijd.

Ik had verwacht dat mijn Dressoir-lamp een uur voor zonsondergang (18:38) (met 15 minuten +/- randomness) aan had moeten gaan conform deze timer:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZfcllmfQ3k2ksSQmEAAakxHQ/thumb.png
Echter is dit niet gebeurd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ApjKX6k3vGZt1YuM8kauoPj/thumb.png
De vele aan- en uitschakelingen hebben te maken met de problemen van vanmiddag

Wie kan me uitleggen waarom het niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Misschien heeft iemand anders er ook wat aan.

Na enig zoekwerk op het domoticz forum heb ik een manier gevonden om op eenvoudige wijze de timers van verschillende apparaten tegelijk te Activeren of Deactiveren.
Ik kan nu gewoon de bestaande timers gebruiken en wijzigen d.m.v. een klein bash script wat gekoppeld is aan een v-schakelaar 'weg_van_huis'. Bij het verlaten van mijn huis druk ik op de knop (mag natuurlijk ook een aanwezigheids detectie zijn) en diverse lampen worden volgens het 'timers' schema bediend alsof er iemand thuis is. Bij thuiskomst zet ik de schakelaar uit en de timers stoppen.

Als eerste heb ik sqlite3 op de RPi geinstalleerd.
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install sqlite3

twee scripts in de script folder op de RPi geplaats,
deze om de timers te activeren

Away_Home_Active.sh:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "KaKu Kitchen");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Kitchen Switch");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Living");'

en dit script om de timers te deactiveren

Away_Home_InActive.sh:
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=0 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "KaKu Kitchen");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=0 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Kitchen Switch");'
sqlite3 /home/pi/domoticz/domoticz.db 'update timers set active=0 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "Living");'

De V-schakelaar heeft deze actie regels gekregen:

Aan actie: script:///home/pi/domoticz/scripts/Away_Home_Active.sh
Uit actie: script:///home/pi/domoticz/scripts/Away_Home_InActive.sh

Ik was eerst wat huiverig om een script te gebruiken wat de domoticz database direct benaderd om wijzigingen hierin te maken, maar het werkt en doet precies wat ik wil.
Geen onoverzichtelijke lange blockly's met allemaal timers die geprogrammeerd moeten worden, ook geen lua script met een lijst timer instellingen, maar gewoon de eigen timers van de apparaten kunnen worden gebruikt.

Als ik het activeer script aanroep staat er netjes 'ja' voor ieder schakel tijdstip en na het InActive script staat er 'nee' in de kolom 'Actief'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet in 1 query?
ofwel de id invullen:
code:
1
update timers set active=1 where devicerowid in (53,87,123);

of met een or:
code:
1
update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "KaKu Kitchen" or  name = "Kitchen Switch" or  name = "Living");'

't Is maar dat SQLite nogal de neiging heeft om tabellen te blokkeren indien er in geschreven wordt. Als er net op dat moment ook door Domoticz moet in geschreven worden gaat er mogelijks 1 van de 2 mis.
Als je dan maar 1 query moet uitvoeren is de kans 3 keer kleiner dat dit voorvalt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
@ guyverschuere

Omdat ik niks weet van sqlite3 heb ik deze regel maar gewoon gecopieerd en dat drie keer in het script gezet met het idee van beter goed gecopieerd dan zelf slecht bedacht.
Maar deze vereenvoudiging lijkt me niet slecht bedacht :*)

Ik ga het proberen.

edit1:
Dit werkt in ieder geval en is wel zo mooi.
code:
1
update timers set active=1 where devicerowid in (select id from devicestatus where name = "KaKu Kitchen" or  name = "Kitchen Switch" or  name = "Living");'

Die andere
code:
1

dat vind ik een beetje twijfelachtig of dat wel goed zal gaan. Ik wil mijn database niet verklooten.
Ik ga liever eerst eens op mijn gemak de database bestuderen om te kijken of dat wel zonder problemen zo kan werken.

edit2:

wat betreft:
't Is maar dat SQLite nogal de neiging heeft om tabellen te blokkeren indien er in geschreven wordt. Als er net op dat moment ook door Domoticz moet in geschreven worden gaat er mogelijks 1 van de 2 mis.
Als je dan maar 1 query moet uitvoeren is de kans 3 keer kleiner dat dit voorvalt.
Ik heb geen idee wat domoticz doet als het geen toegang krijgt tot de DB, misschien krijg ik nu wel zo nu en dan een crash. Ik hou het in de gaten met Monit.

edit3:
Na enige puzzelen in de DB toch ook de andere manier geprobeerd, die met enkel de device ID's.
code:
1

Dat werkt ook perfect en dit lijkt me de beste manier. Ik kan nu devices renamen en dan blijft het scriptje toch werken.

[ Voor 67% gewijzigd door costo op 13-03-2016 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
costo schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 22:11:
@ guyverschuere

Omdat ik niks weet van sqlite3 heb ik deze regel maar gewoon gecopieerd en dat drie keer in het script gezet met het idee van beter goed gecopieerd dan zelf slecht bedacht.
Maar deze vereenvoudiging lijkt me niet slecht bedacht :*)

Ik ga het proberen.

edit1:
Dit werkt in ieder geval en is wel zo mooi.
code:
1

Die andere
code:
1

dat vind ik een beetje twijfelachtig of dat wel goed zal gaan. Ik wil mijn database niet verklooten.
Ik ga liever eerst eens op mijn gemak de database bestuderen om te kijken of dat wel zonder problemen zo kan werken.

edit2:

wat betreft:

[...]

Ik heb geen idee wat domoticz doet als het geen toegang krijgt tot de DB, misschien krijg ik nu wel zo nu en dan een crash. Ik hou het in de gaten met Monit.

edit3:
Na enige puzzelen in de DB toch ook de andere manier geprobeerd, die met enkel de device ID's.
code:
1

Dat werkt ook perfect en dit lijkt me de beste manier. Ik kan nu devices renamen en dan blijft het scriptje toch werken.
Of je laat domoticz het gewoon regelen, kan er niks fout gaan.. Via de api...

http://www.domoticz.com/w...RL's#Add_timer_to_a_scene

Dit is dan van een scene, kan ook met een schakelaar, die heb ik gesnift... Moet ff kijken wat die regel precies was..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Het wordt mooier weer dus we gaan weer naar buiten. Nu heb ik een vijver welke ik ook wil gaan automatiseren/beveiligen. Tot op heden heb ik alleen nog maar kaku onderdelen samen met RFXtrx433 wat perfect werkt waarvoor ik het wil gaan gebruiken. nu wil ik alleen ook een Z-Wave USB stick bijplaatsen in mijn windows server speciaal eerst voor de vijver want ik wil de verbruiken gaan meten van mijn pomp en UV-lamp. Welke USB Z-Wave stick kan ik het beste gebruiken want afstand van server (meterkast) naar stroomaansluiting schuur (vijver) is ongeveer 15 meter en hier zitten 2 muren tussen. Dan wil ik graag weten welke inbouw schakelmodule(s) kan ik het beste kopen voor het schakelen als het meten van het verbruik op elk gewenste tijd als het totale verbruik van de twee groepen? Daarnaast ben ik dan nog opzoek naar een temperatuur sensor voor de watertemperatuur van de vijver als en niveau meter of open-contact welke de pomp kan schakelen als er teveel water uit de vijver loopt bij problemen.

Grt RoTeK70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
RoTeK70 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:35:
Welke USB Z-Wave stick kan ik het beste gebruiken want afstand van server (meterkast) naar stroomaansluiting schuur (vijver) is ongeveer 15 meter en hier zitten 2 muren tussen.
Grt RoTeK70
Het mooie van z-wave is dat het een mesh-systeem is. Dat betekent dat mocht je z-wave stick de afstand tussen meterkast en schuur niet zelf kunnen overbruggen, je er een of meerdere andere z-wave-apparaten tussen kunt zetten. Deze fungeren dan als repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:35:
Dan wil ik graag weten welke inbouw schakelmodule(s) kan ik het beste kopen voor het schakelen als het meten van het verbruik op elk gewenste tijd als het totale verbruik van de twee groepen?

Grt RoTeK70
Als je besluit om uit te breiden met ZWave, zorg dan in ieder geval voor minstens 3 powered devices (stekkerschakelaars bijvoorbeeld) die ervoor zorgen dat je Mesh netwerk versterkt wordt. Meer is aan te raden, zeker gezien de 15 meter die je wilt overbruggen. Maar als het dan ook werkt, dan heb je wel wat.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
M.v.Veelen schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:19:
[...]

Als je besluit om uit te breiden met ZWave, zorg dan in ieder geval voor minstens 3 powered devices (stekkerschakelaars bijvoorbeeld) die ervoor zorgen dat je Mesh netwerk versterkt wordt. Meer is aan te raden, zeker gezien de 15 meter die je wilt overbruggen. Maar als het dan ook werkt, dan heb je wel wat.
Oké bedankt, dat moet gaan lukken. Nog een advies welke Z-Wave USB stick het beste is of maakt dat allemaal niet zoveel? En welke (inbouw) schakelaars met meeting kan ik het beste aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MavhRik
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:09

MavhRik

Marcel

RoTeK70 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:50:
[...]

Oké bedankt, dat moet gaan lukken. Nog een advies welke Z-Wave USB stick het beste is of maakt dat allemaal niet zoveel? En welke (inbouw) schakelaars met meeting kan ik het beste aanschaffen?
Volgens mij hebben de meeste deze: pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface

Ik zelf ook :)

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RoTeK70 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:50:
[...]

Volgens mij maakt het niet heel veel uit (hoogstens wel of niet Zwave Plus).
Maar zoals gezegd, die Aeotec Gen 5 wordt volgens mij het meest gebruikt.

Ikzelf heb de Vision: pricewatch: Vision USB-stick Z-wave

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 13-03-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
kippy schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 14:31:
Sinds kort in het bezit van een Raspberry pi2 in combinatie met een RFXCOM om mijn KAKU materiaal te schakelen en dat werkt best wel goed.
Nu merk ik alleen dat de dimmers van KAKU alleen aan te sturen zijn in 16 dim stappen en niet als een exact percentage. Dat zorgt er voor dat 6% de laagste dimstand is en de volgende stap zit op 13%. Deze stappen zijn voor veel verlichting te groot.
Nu ben ik op zoek naar dimmers die meer stappen accepteren in Domoticz. Ik heb al op de verschillende fora gezocht maar kon niets vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar een dimmer die te bedienen is met RFXCOM zodat ik geen extra transmitter hardware hoef aan te schaffen.

Natuurlijk is het ook goed als er een manier is om de KUKA dimmers in meer stappen aan te sturen.
Niemand die een dimmer weet die wel procentueel te dimmen is via Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
jacquesmulders schreef op zondag 13 maart 2016 @ 08:37:
[...]

Of je laat domoticz het gewoon regelen, kan er niks fout gaan.. Via de api...

http://www.domoticz.com/w...RL's#Add_timer_to_a_scene

Dit is dan van een scene, kan ook met een schakelaar, die heb ik gesnift... Moet ff kijken wat die regel precies was..
Er is nog niemand die mij heeft laten zien hoe je op eenvoudige wijze meerdere apparaten met vele verschillende schakelmomenten d.m.v. een script kunt bedienen. Als het met json kan, hoe dan ?

Onder eenvoudig versta ik dan : de schakelmomenten zijn liefst vanuit een browser overzichtelijk te bekijken en ook te wijzigen. De meeste scripten inzien en wijzigen vereist een hulpprogramma zoals b.v. putty en kunnen niet vanuit de browser bewerkt worden. Vanaf een phone of tablet is dat helemaal onwerkbaar.

Domoticz mist dit gewoon.
Je kunt timers in grote aantallen toevoegen met opties die een normaal mens eigenlijk niet nodig heeft. (Zoals (on)even dag/week, vaste tijd/datum enz). Maar een optie om alle timers van een apparaat d.m.v. een variabele aan/uit te zetten is niet ingebouwd. En ik gebruik best wat timers, nu zo'n 50 schakel momenten. Begin er maar eens aan om dat in blockly te zetten 8)7

Ik gebruik dit om bij afwezigheid/vakantie een aantal lampen/apparaten/zonwering te bedienen met meerdere schakelmomenten, ook een RGB-nepTV wordt 's avonds aan/uit gezet. Dit alles om tijdens lange afwezigheid te simuleren dat het huis bemenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
costo schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:44:
[...]
Onder eenvoudig versta ik dan : de schakelmomenten zijn liefst vanuit een browser overzichtelijk te bekijken en ook te wijzigen. De meeste scripten inzien en wijzigen vereist een hulpprogramma zoals b.v. putty en kunnen niet vanuit de browser bewerkt worden.
[...]
Er zit tegenwoordig een editor in domoticz zelf, dus kan wel degelijk via de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 16-09 09:18
Hallo,

Ik zou graag domoticz willen gaan gebruiken om te bepalen of mijn ferraris meter voor, of achteruit draait,
Echter: ik ben niet zo'n knutselaar met de soldeerbout, en ook geen programmeur. Na het lezen van heel wat documentatie en diverse posts kwam ik tot de ontdekking dat bijvoorbeeld de Youless en de Cent-A-Meter (mijn voorkeur ivm draadloos) maar 1 kant op werken,Die geven keurig het vermogen op dat moment aan, maar houden dus geen rekening met leveren of afnemen.

Zal even kort schetsen wat ik wil en waarom ik Dototicz wil gaan gebruiken:

Ik heb 5000Watt/piek aan zonnepanelen op mijn dak liggen en een oude Ferraris meter die terugdraait.Ben ik helemaal happy mee. Ik log mijn opbrengst met een RaspberryPi die de gegevens uit mijn omvormer leest via bluetooth en deze dan upload naar PV output. Dit werkt al meer dan een jaar naar volle tevredenheid.
Nu zit ik er aan te denken dat als de salderingsregeling straks weg valt dat het dan van belang is dat ik mijn eigen opgewekte stroom direct eigenlijk weer gebruik. Hiervoor moet ik dus weten wat mijn huidig verbruik of levering is. Ik zit er namelijk aan te denken om mijn overschot aan stroom op dat moment te dumpen in een ouderwetse elektrische boiler. Die boiler is voorzien van 5 elementen van ieder 500 wat. Op het moment dat ik 500 watt aan het terug leveren ben wil ik dat het 1e element aan gaat. Bij 1000Watt het 2e enz enz enz. Heb ik niks over of verbruik ik van het net dan moet alles uit zijn.
Ik heb liever warm water dan 8 cent per kilowatt.

Maar goed....terug naar mijn eigelijke vraag: zou dit te maken zijn in Domoticz met bijvoorbeeld het gebruik van 2 x een Youless of 2 x een Cent-A-Meter?

Mijn zonnepanelen zitten op een aparte groep. Als ik in deze groep nu een youless of cent-a-meter plaats dan meet ik alleen het vermogen wat mijn panelen leveren toch? Er wordt op die groep geen stroom verbruikt.
Als ik het andere Youless of cent-a-meter opname apparaat dan net achter de Ferraris meter plaats dan meet deze het hele verbruik van mijn woning plus wat mijn zonnepanelen op dat moment leveren.(dus een vertekend beeld) toch?
Als ik die twee vermogens dan van elkaar aftrek in Domoticz dan zou ik toch mijn netto verbruik of levering aan het net op dat moment moeten overhouden toch.?

Klopt dit? of zie ik iets over het hoofd?

Ja dit is best een duurdere oplossing maar voor mij erg makkelijk en goed zelf te doen. Mijn keuze voor Domoticz is gebaseerd op het feit dat ik al een Raspberry Pi heb waar dit mooi bij op zou kunnen. Ook het feit dat ik in Blockly zou kunnen programmeren is een plus want dat kan ik nog wel volgen en leren. Ook dat ik nog wat kleine dingen thuis kan automatiseren met het zelfde systeem is een plus. Ik heb dan eigenlijk alles in 1 systeem!

Is dit alles wat ik hierboven noemde te realiseren in Domoticz en Blockly, en is mijn redenering juist over het gebruik van 2 vermogen opnemers? Hoe snel kan Domoticz eigenlijk samplen? Voor mij is een waarde om de 10 seconden wel genoeg. Liever niet langer. Goed ik loop het risico dat er soms een element een paar seconden te lang aan staat, en dit dus van het net wordt afgenomen, maar dat is niet zo erg.

Alvast dank!

Doggieman

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:44
Ik zou 2 keer een S0 meter plaatsen, 1 voor je panelen, en 1 in de meterkast richting al je gebruikers; dan meet je opbrengst en verbruik separaat.

En dan zo'n 5 kanaals USB pulsteller [www.smartmeterdashboard.nl] voor Domoticz (heb ik zelf ook, maar moet hem nog steeds installeren :'( )

[ Voor 3% gewijzigd door hannibal2206 op 13-03-2016 17:08 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Doggieman schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:26:
Ik heb 5000Watt/piek aan zonnepanelen op mijn dak liggen en een oude Ferraris meter die terugdraait.Ben ik helemaal happy mee. .
Nu zit ik er aan te denken dat als de salderingsregeling straks weg valt dat het dan van belang is dat ik mijn eigen opgewekte stroom direct eigenlijk weer gebruik.
Zolang je die Ferrarismeter nog hebt als de salderingsregeling wordt afgeschaft, is er weinig aan de hand toch? Er kan dan immers door het energiebedrijf niet gemeten worden hoeveel je teruglevert, bij gebrek aan een teruglevermeter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
BamSlam_ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:53:
[...]

Zolang je die Ferrarismeter nog hebt als de salderingsregeling wordt afgeschaft, is er weinig aan de hand toch? Er kan dan immers door het energiebedrijf niet gemeten worden hoeveel je teruglevert, bij gebrek aan een teruglevermeter. ;)
Ja.....dat klopt. Maar mijn meter is van 1967 dus als er zo iemand komt die zegt van we gaan hem vervangen want hij is afgekeurd dan heb ik geen poot om op te staan. Ik zal er dan toch aan moeten geloven denk ik. Dan ben ik liever voorbereid, want zover als ik weet hebben die nieuwe meters geen twee gescheiden S0 pulsgevers voor opbrengst en verbruik.
hannibal2206 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:07:
[...]

Ik zou 2 keer een S0 meter plaatsen, 1 voor je panelen, en 1 in de meterkast richting al je gebruikers; dan meet je opbrengst en verbruik separaat.

En dan zo'n 5 kanaals USB pulsteller [www.smartmeterdashboard.nl] voor Domoticz (heb ik zelf ook, maar moet hem nog steeds installeren :'( )
Je hebt gelijk......dat kan ook, maar dat is niet draadloos. en dat is wat ik het liefste zou willen want die Cent-A-Meter werkt via 433Mhz. Ik ken die USB puls teller niet maar daar moet ik waarschijnlijk ook allerlei scripts voor gaan schrijven om uiteindelijk bij vermogen uit te komen? Of kan dit ook in Blockly?

Maar als ik jou verhaal goed begrijp kan je op die manier dus wel bepalen of je levert aan het net of dat je verbruikt en hoeveel dat dan is. Ik zie dus niets over het hoofd?

[ Voor 39% gewijzigd door Doggieman op 13-03-2016 19:42 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 10:18

roelbb

knorretje

Doggieman schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:19:
[...]

Ja.....dat klopt. Maar mijn meter is van 1967 dus als er zo iemand komt die zegt van we gaan hem vervangen want hij is afgekeurd dan heb ik geen poot om op te staan. Ik zal er dan toch aan moeten geloven denk ik. Dan ben ik liever voorbereid, want zover als ik weet hebben die nieuwe meters geen twee gescheiden S0 pulsgevers voor opbrengst en verbruik.
je moet er wel voor zorgen dat je boiler op dezelfde fase zit (als je een 3fase aansluiting hebt).

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
roelbb schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:24:
[...]

je moet er wel voor zorgen dat je boiler op dezelfde fase zit (als je een 3fase aansluiting hebt).
Heb maar een 1 fase aansluiting dus daar geen probleem. Wil alleen even zeker weten dat ik met b.v. twee meetapparaten in mijn meterkast (1 voor totaal vermogen PV en huishouden en 1 alleen voor PV) inderdaad kan bereiken dat ik per moment het opgenomen of geleverde vermogen kan bepalen en dat ik dus niets over het hoofd zie.

Verder wil ik graag weten of dit in Blockly te programmeren is want zo als gezegd.....ik heb er nog nooit mee gewerkt en heb ook geen verstand van Domoticz.
Voor ik investeringen ga doen in opnemers, zenders of andere apparatuur zou ik graag bevestiging krijgen dat dit mogelijk is. Nogmaals....ben geen soldeerbout wizzard en van programmeren weet ik ook weinig tot niets dus e.e.a. moet met kant en klare apparatuur voor elkaar te bakken zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
matthijsph schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:22:
[...]

Er zit tegenwoordig een editor in domoticz zelf, dus kan wel degelijk via de browser.
Je hebt gelijk, in de event tab kun je kiezen tussen blockly's of de editor.
Dan moet je wel in LUA gaan werken en moet ik alsnog ca. 50 timer-events programmeren.

Ik gebruik toch liever een eenvoudiger manier om de bestaande timers te gebruiken.

LUA is ook niet echt WAF.
Een timertje instellen kan praktisch iedereen die klok kan lezen maar ik zie mijn vrouw nog geen LUA script editten. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:44
Doggieman schreef op zondag 13 maart 2016 @ 19:19:
[...]

[...]

Je hebt gelijk......dat kan ook, maar dat is niet draadloos. en dat is wat ik het liefste zou willen want die Cent-A-Meter werkt via 433Mhz. Ik ken die USB puls teller niet maar daar moet ik waarschijnlijk ook allerlei scripts voor gaan schrijven om uiteindelijk bij vermogen uit te komen? Of kan dit ook in Blockly?
Die 5-kanaals USB counter wordt standaard herkend door Domoticz.
De S0 meters komen in de meterkast, als je de RPI en die teller daar ook plaatst heb je geen draadloos nodig lijkt me.

Die Cent-A-Meter lijkt met een stroomsensor (clip-on) te werken, die meet (ook) schijnbaar vermogen; dan lijkt het of je zonnepanelen 's nachts ook leveren :+

Met een S0 meter heb je dat niet

[ Voor 13% gewijzigd door hannibal2206 op 13-03-2016 20:51 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kippy schreef op zondag 13 maart 2016 @ 13:16:
[...]

Niemand die een dimmer weet die wel procentueel te dimmen is via Domoticz?
Qubino dimmers zijn perfect regelbaar van 0 tot 100%
Daarboven heb je nog een instelling voor minimum en maximum dim niveau (sommige ledlampen dimmen niet mooi bij heel lage niveau's). Als die ingesteld zijn wordt de 100% regeling netjes verdeelt over het overblijvende bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

costo schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 22:11:

edit3:
code:
1

Dat is inderdaad de beste manier. De andere OR query op naam zal wellicht eerst een table scan doen om achter de ID's te komen van de records die overeenkomen. Door die meteen mee te geven voorkom je dat en gaat de query een stuk sneller uitgevoerd worden. Die id's gaan in principe toch niet veranderen, tenzij je het device verwijderd en opnieuw toevoegt in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 23:56
Hallo allen,

Ik ben nieuw op het domotica forum. Toen we ons huis kochten in 2009 wilde ik de 3 rolluiken en het zonnescherm aansturen met een afstandsbediening en het x25 protocol. Dit is er nooit van gekomen want ik heb alle schakelaars om zeep geholpen door een keer goed kortsluiting te maken :+.

Dit wil ik binnenkort weer oppakken. Ik heb een Synology NAS en Domoticz reeds geïnstalleerd. Nu de hardware nog.

Wat is het beste voor rolluiken en zonneschermen? De Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface wordt in de topicstart genoemd en lijkt me prima.

Daarnaast overweeg ik 4x de Z-wave.me rolluikschakelaar Busch-Jaeger duro 2000. Dit omdat al het schakelmateriaal thuis (m.u.v. rolluiken) nu ook van Busch & Jaeger is.

De nas staat in de meterkast in de hal. Het eerste rolluik is in de woonkamer er naast. Er zit één muur tussen en +/- 7 meter. Alle andere schakelaars zitten in de zelfde woonkamer. Het lijkt me dat dit kwa afstand te overbruggen moet zijn, toch?

Wat zijn de ervaringen met Z-wave.me? Zijn Z-wave apparaten altijd compatibel met elkaar of moet ik hier ook nog op bepaalde zaken letten, zoals merken en versies?

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Qubino dimmers zijn perfect regelbaar van 0 tot 100%
Daarboven heb je nog een instelling voor minimum en maximum dim niveau (sommige ledlampen dimmen niet mooi bij heel lage niveau's). Als die ingesteld zijn wordt de 100% regeling netjes verdeelt over het overblijvende bereik.
Dat ziet er uit als mooie dimmers. Ik heb alleen geen Zwave communicatie. Ik probeer voorlopig op 433 mhz te blijven om de kosten te drukken. Maar als er geen procentueel gestuurde 433 mhz dimmers zijn moet ik misschien toch overstappen naar Zwave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik heb vandaag een "EV1527" beweging sensor uit China ontvangen. Nog geen 5 euro, en in 9 dagen binnen. Prachtig toch? Uiteindelijk wil ik het licht in de gang hiermee kunnen bedienen. Hiervoor moet ik nog een zeer kleine oplossing bedenken die in de behuizing opbouwwand schakelaar past.

Ondertussen ben ik natuurlijk wel wat gaan experimenteren met hoe deze sensoren werken, en ook hoe blocky werkt. Ik ben nog erg nieuw in domoticz, dus vergeef mij als onderstaande vragen een beetje dom lijken. Ook heb ik nog nooit eerder een blocky gemaakt.

De sensor:
Ik heb deze toegevoegd vanuit het devices menu. Deze wordt dan door domotics toegevoegd als aan/uit schakelaar (ondanks dat domoticz ziet dat het om een EV1527 gaat). Ik heb deze onder switches aangepast naar motion sensor. Het viel mij op dat deze constant op "aan" bleef staan. Dit leek mij niet wenselijk en heb via "edit" een off delay van 1 seconde ingesteld.

Wanneer er nu beweging is veranderd de status binnen domoticz 1 seconde lang naar on, waarna hij weer terug naar of gaat. Het lijk mij dat ik hier nu andere acties mee kan activeren.

Heb ik dit zo op de juiste manier gedaan? Ik vind het ook zo opvallend dat domoticz dit niet automatisch doet. Vanaf het begin herkent hij de sensor namelijk als als EV1527.

Vervolgens wil ik als test een lamp in mijn huis aan/uit laten schakelen. Met mijn eerste blocky ben ik zo ver gekomen. Dit werkt natuurlijk niet, maar wat doe ik nou fout?

test blocky

Overigens zou ik het liefste hebben dat hij 2 keer aan/uit knippert met een duur van 1 seconde, maar ik zie volgens mij geen blockys die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
quote]hannibal2206 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Die 5-kanaals USB counter wordt standaard herkend door Domoticz.
De S0 meters komen in de meterkast, als je de RPI en die teller daar ook plaatst heb je geen draadloos nodig lijkt me.

Die Cent-A-Meter lijkt met een stroomsensor (clip-on) te werken, die meet (ook) schijnbaar vermogen; dan lijkt het of je zonnepanelen 's nachts ook leveren :+

Met een S0 meter heb je dat niet
[/quote]

Je hebt gelijk dat die 5 poort puls teller wordt herkent door Domoticz. En ja mijn RPI hangt ook in de meterkast. Het probleem is dat ik daar maar zeer beperkt ruimte heb om nog S0 meters bij te plaatsen zonder radicale ingrepen.
Ik zou ook graag nog wat kleine dingen willen automatiseren in huis dus moet dan sowieso een Rfxcom zend/ontvanger hebben. Vandaar mijn keuze voor draadloos. Nu zou daar dan ook nog een 5poorts USB pulsteller bijkomen. Opzich geen probleem maar dit vergt behoorlijke aanpassingen in mijn groepen kast.

Ik weet niet wat blindvermogen/schijnvermogen is maar als mijn inverter niets levert omdat mijn panelen niets leveren dan meet die Cent-A-Meter toch ook nul? Er loopt dan geen stroom door die leiding/groep want deze is helemaal alleen voor de PV.

Wat ik eerst gewoon graag wil weten is of dit alles überhaupt mogelijk is met Domoticz en de programmeer omgeving Blockly. Zo ja ga ik investeren in de spullen en kijken wat voor mij de makkelijkste manier is om een en ander uit te voeren. Wat ik tot nu toe in grote lijnen begrijp is dat het met twee S0 puls tellers elektronisch wel uit te voeren is zonder soldeerwerk en het maken van reflectiesensoren op de ferraris meter.
Wat ik nu nog weten wil is of dit alles ook in Blockly te programeren is of dat ik hier python oid voor moet gaan leren. Want dat gaat me gewoon niet meer lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

SuperKris schreef op zondag 13 maart 2016 @ 23:49:
Ik heb vandaag een "EV1527" beweging sensor uit China ontvangen. Nog geen 5 euro, en in 9 dagen binnen. Prachtig toch? Uiteindelijk wil ik het licht in de gang hiermee kunnen bedienen. Hiervoor moet ik nog een zeer kleine oplossing bedenken die in de behuizing opbouwwand schakelaar past.

Ondertussen ben ik natuurlijk wel wat gaan experimenteren met hoe deze sensoren werken, en ook hoe blocky werkt. Ik ben nog erg nieuw in domoticz, dus vergeef mij als onderstaande vragen een beetje dom lijken. Ook heb ik nog nooit eerder een blocky gemaakt.

De sensor:
Ik heb deze toegevoegd vanuit het devices menu. Deze wordt dan door domotics toegevoegd als aan/uit schakelaar (ondanks dat domoticz ziet dat het om een EV1527 gaat). Ik heb deze onder switches aangepast naar motion sensor. Het viel mij op dat deze constant op "aan" bleef staan. Dit leek mij niet wenselijk en heb via "edit" een off delay van 1 seconde ingesteld.

Wanneer er nu beweging is veranderd de status binnen domoticz 1 seconde lang naar on, waarna hij weer terug naar of gaat. Het lijk mij dat ik hier nu andere acties mee kan activeren.

Heb ik dit zo op de juiste manier gedaan? Ik vind het ook zo opvallend dat domoticz dit niet automatisch doet. Vanaf het begin herkent hij de sensor namelijk als als EV1527.

Vervolgens wil ik als test een lamp in mijn huis aan/uit laten schakelen. Met mijn eerste blocky ben ik zo ver gekomen. Dit werkt natuurlijk niet, maar wat doe ik nou fout?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oqMqM50blsSvwM805QMBgtw9/full.jpg

Overigens zou ik het liefste hebben dat hij 2 keer aan/uit knippert met een duur van 1 seconde, maar ik zie volgens mij geen blockys die dat kunnen.
In de voorwaarde moet je voor elke entry aangeven of deze On of Off moet zijn en die '00:01' zal voor 'For x minutes' niet werken, dit moet of 01:00 zijn of het andere paarse blokje wat onder 'Logic' te vinden is. Dus:
code:
1
2
3
4
If [Bewegingssensor Gang = On] and [Lamp hoek voor = On]
Do Set [Lamp hoek voor = Off for 1 minutes]
Else if [Bewegingssensor Gang = On] and [Lamp hoek voor = Off]
Do Set [Lamp hoek voor = On for 1 minutes]

wat je overigens voor hebt met deze blockly is me een raadsel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
costo schreef op zondag 13 maart 2016 @ 20:45:
[...]

Je hebt gelijk, in de event tab kun je kiezen tussen blockly's of de editor.
Dan moet je wel in LUA gaan werken en moet ik alsnog ca. 50 timer-events programmeren.

Ik gebruik toch liever een eenvoudiger manier om de bestaande timers te gebruiken.

LUA is ook niet echt WAF.
Een timertje instellen kan praktisch iedereen die klok kan lezen maar ik zie mijn vrouw nog geen LUA script editten. :-(
Domoticz is ook gemaakt voor de Tweaker en niet voor de vrouw van de tweaker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redbull4u schreef op zondag 13 maart 2016 @ 21:41:
Hallo allen,

Ik ben nieuw op het domotica forum. Toen we ons huis kochten in 2009 wilde ik de 3 rolluiken en het zonnescherm aansturen met een afstandsbediening en het x25 protocol. Dit is er nooit van gekomen want ik heb alle schakelaars om zeep geholpen door een keer goed kortsluiting te maken :+.

Dit wil ik binnenkort weer oppakken. Ik heb een Synology NAS en Domoticz reeds geïnstalleerd. Nu de hardware nog.

Wat is het beste voor rolluiken en zonneschermen? De Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface wordt in de topicstart genoemd en lijkt me prima.

Daarnaast overweeg ik 4x de Z-wave.me rolluikschakelaar Busch-Jaeger duro 2000. Dit omdat al het schakelmateriaal thuis (m.u.v. rolluiken) nu ook van Busch & Jaeger is.

De nas staat in de meterkast in de hal. Het eerste rolluik is in de woonkamer er naast. Er zit één muur tussen en +/- 7 meter. Alle andere schakelaars zitten in de zelfde woonkamer. Het lijkt me dat dit kwa afstand te overbruggen moet zijn, toch?

Wat zijn de ervaringen met Z-wave.me? Zijn Z-wave apparaten altijd compatibel met elkaar of moet ik hier ook nog op bepaalde zaken letten, zoals merken en versies?
Mijn NAS staat op zolder en ik schakel met een RFXCom alle verlichting in huis tot in een schuurtje buiten voor de tuinverlichting. Dan heb ik het over een afstand van zeker 25 meter. Afstand is dus geen probleem, al gebruik ik geen Z-wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:25:
Afstand is dus geen probleem, al gebruik ik geen Z-wave.
Precies, je kunt er dus geen zinnige uitspraak over doen aangezien je een andere technologie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat ik een beetje mis in de Z-Wave hoek is het gemak van een all-in-one weerstation zoals de 433Mhz hoek dat wel heeft (en dan nog eens te koop bij elke Blokker/Marskramer/etc ook). Of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.