Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BamSlam_ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:08:
[...]

Precies, je kunt er dus geen zinnige uitspraak over doen aangezien je een andere technologie gebruikt.
Als 7 meter niet kan met Zwave weet ik in ieder geval dat ik het nooit ga gebruiken als 25 met RFXcom makkelijk kan. ;) 7Meter is in mijn ogen te verwaarlozen ondanks verschil van techniek.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

het is van zoveel factoren afhankelijk bijvoorbeeld door hoeveel geisoleerde muren of gewapende vloeren je heen gaat.
Als dat het geval is het je voordeel met Zwave vanwege de mesh functionaliteit en dat ontbreekt bij de RF433 spullen..
Ikzelf heb een nieuwbouw huis en ik kom vanaf mijn meterkast niet naar de zolder/tuin met rf433 helaas en zwave red ik vie routing wel 50 meter door alle buiten en binnenmuren heen:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 08:42
Doggieman schreef op maandag 14 maart 2016 @ 05:59:
quote]hannibal2206 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Die 5-kanaals USB counter wordt standaard herkend door Domoticz.
De S0 meters komen in de meterkast, als je de RPI en die teller daar ook plaatst heb je geen draadloos nodig lijkt me.

Die Cent-A-Meter lijkt met een stroomsensor (clip-on) te werken, die meet (ook) schijnbaar vermogen; dan lijkt het of je zonnepanelen 's nachts ook leveren :+

Met een S0 meter heb je dat niet
[/quote]

Je hebt gelijk dat die 5 poort puls teller wordt herkent door Domoticz. En ja mijn RPI hangt ook in de meterkast. Het probleem is dat ik daar maar zeer beperkt ruimte heb om nog S0 meters bij te plaatsen zonder radicale ingrepen.
Ik zou ook graag nog wat kleine dingen willen automatiseren in huis dus moet dan sowieso een Rfxcom zend/ontvanger hebben. Vandaar mijn keuze voor draadloos. Nu zou daar dan ook nog een 5poorts USB pulsteller bijkomen. Opzich geen probleem maar dit vergt behoorlijke aanpassingen in mijn groepen kast.

Ik weet niet wat blindvermogen/schijnvermogen is maar als mijn inverter niets levert omdat mijn panelen niets leveren dan meet die Cent-A-Meter toch ook nul? Er loopt dan geen stroom door die leiding/groep want deze is helemaal alleen voor de PV.

Wat ik eerst gewoon graag wil weten is of dit alles überhaupt mogelijk is met Domoticz en de programmeer omgeving Blockly. Zo ja ga ik investeren in de spullen en kijken wat voor mij de makkelijkste manier is om een en ander uit te voeren. Wat ik tot nu toe in grote lijnen begrijp is dat het met twee S0 puls tellers elektronisch wel uit te voeren is zonder soldeerwerk en het maken van reflectiesensoren op de ferraris meter.
Wat ik nu nog weten wil is of dit alles ook in Blockly te programeren is of dat ik hier python oid voor moet gaan leren. Want dat gaat me gewoon niet meer lukken.
het makkelijkste is een pulsmeter tussen je zonnepanelen en de groep, een slimme meter, en een klein bash script die je werkelijke verbruik meet... zo heb je:

- opbrengst panelen
- netto verbruik
- netto teruglevering
- bruto verbruik

zie homewizard energylink, plaatje zegt meer dan woorden..;-) http://api.ning.com/files/DtcI2O2Ry7DkE9FvYkWsvGSRIeJc1qmptrVbqNH65rA3g0CyMuJauF1fuIBdvPaFluHkxIKlxV2SM-TrY7f8nqUAoLChGJr8/Homewizard.png

met een ferris meter heb je dus 3 puls meters nodig, die NIET terug draaien. en ook niet bij negative stroom pulsen. ongv 50 eu perstuk.

1, stroom verbruik
2, stroom terugleveren
3, stroom levering zonnepanelen

dan moet je ook een bash script maken om het zelfde voor elkaar te krijgen.

ik zou voor de optie slimme meter gaan, salderen is wettelijk vastgelegd, ik zie het niet zo snel veranderen. het uitlezen door jan en alleman kun je uit zetten. en je krijgt hem gratis als je aanmeld dat ej zonnepanelen hebt.
1 kabeltje in de meter en je kan (desnoods) via een esp8622 aan de wifi hangen. dit kan overigens ook met de puls meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 16:22
costo schreef op zondag 13 maart 2016 @ 20:45:
[...]

Je hebt gelijk, in de event tab kun je kiezen tussen blockly's of de editor.
Dan moet je wel in LUA gaan werken en moet ik alsnog ca. 50 timer-events programmeren.

Ik gebruik toch liever een eenvoudiger manier om de bestaande timers te gebruiken.

LUA is ook niet echt WAF.
Een timertje instellen kan praktisch iedereen die klok kan lezen maar ik zie mijn vrouw nog geen LUA script editten. :-(
Als je een lua script regelmatig moet editten is mi dat script niet goed.
Als een systeem goed geconfigureerd is moet het zelfstandig kunnen draaien (en dat kan met Domoticz)
Of mijn vrouw nu een timer of een script moet veranderen, maar niet uit (waarbij een script idd veel lastiger is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 23:00
Ik wil nu toch ook graag een de windrichting en snelheid weten voor mijn zonnescherm.
Maar ik twijfel over een all-in-one weerstation met 433Mh of Arduino Weatherstation (http://maxoberberger.net/projects/arduino-weatherstation/).
Het ontvangst van 433Mhz binnen van een buitensensor is niet zo goed, nieuwbouw huis met HR++ glas, dus een nadeel en ik heb ook geen behoefte aan de display unit voor binnen.
Dus lijkt mij een Arduino Weatherstation ook wel wat
Ik had nog even gekeken op mysensors.org maar daar kon ik niet iets vinden met wind richting/snelheid.

Heeft er iemand ervaring met het zelfmaken van een Arduino Weatherstation en deze ook werkend in Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
en als je toch geen slimme meter wilt kun je wel zoiets ophangen:
https://www.elektramat.nl...aar-sdm220-modbus-mid-bd/

dat meet dus het verbruik en levering afzonderlijk. En kun je via serial (modbus) uitlezen.
Als je er dan nog een neemt voor je panelen dan kun je ze allebei via dezelfde methode uitlezen.
(er is ook een smallere variant: https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/)

en hier kun je ze mee uitlezen: https://github.com/gianfrdp/SDM120C

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 14-03-2016 13:10 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:57:
Als 7 meter niet kan met Zwave weet ik in ieder geval dat ik het nooit ga gebruiken als 25 met RFXcom makkelijk kan. ;) 7Meter is in mijn ogen te verwaarlozen ondanks verschil van techniek.
Zelf heb ik met mijn Rasberry Pi icm RaZberry Z-Wavekaartje moeite gehad met 10 meter (met een muur ertussen). Door de mesh-opzet van Z-Wave-apparatuur was dit echter snel opgelost. Wellicht dat het met een Z-Wave USB-stick, waarbij de antennes waarschijnlijk groter zijn dan op de RaZberry, ook opgelost. Zo zie je maar weer hoe apparatuur afhankelijk het kan zijn.
N.B. reden voor mij om voor Z-Wave te gaan en niet voor RXF/kaku is dat Z-Wave wél encryptie, authenticatie en feedback ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

je kunt ook op de razberry een antenne solderen he...
Niet dat ik ervaring mee heb of dat ook echt een enorm verschil maakt maar het schijnt sommige te helpen.
moet je ff googlen en volgens mij had ik al een link gepost in het vorige deel van dit topic:)

[ Voor 26% gewijzigd door DRuw op 14-03-2016 14:43 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 09:14
jossie67 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:35:
Ik wil nu toch ook graag een de windrichting en snelheid weten voor mijn zonnescherm.
Maar ik twijfel over een all-in-one weerstation met 433Mh of Arduino Weatherstation (http://maxoberberger.net/projects/arduino-weatherstation/).
Het ontvangst van 433Mhz binnen van een buitensensor is niet zo goed, nieuwbouw huis met HR++ glas, dus een nadeel en ik heb ook geen behoefte aan de display unit voor binnen.
Ik had nog even gekeken op mysensors.org maar daar kon ik niet iets vinden met wind richting/snelheid.

Heeft er iemand ervaring met het zelfmaken van een Arduino Weatherstation en deze ook werkend in Domoticz
Ik zit precies in hetzelfde schuitje... Heb een paar maanden geleden enkele spullen uit China laten komen maar na en middag klooien ben ik niet ver gekomen. Kreeg de controller niet goed geprogrammeerd.

Verder hebben die arduino mini's en dergelijke maar weinig opslag zodat je niet veel code kwijt kunt. Hier heb ik dan weer mijn volgende probleem... Ik kan niet programmeren of code samenvoegen en dergelijke. Bestaande code uploaden moet geen probleem zijn.

Mijn ultieme doel zou zijn geweest om een arduino based weather station te maken met regensensor, Wind, temperatuur, hygro, lux enz. Helaas heb ik dit nog niemand zien doen op Mysensors.org (wel gedeeltes). Dit alles zou dan op een zonnepaneel met accu pack draaien. Dit project komt het meest in de buurt en heb ik proberen te maken.

Jammer is dat je anders meerder arduino mini's moet gebruiken om het een en ander aan de praat te krijgen. Tevens moet dit allemaal nog een in een degelijke behuizing en het moet natuurlijk betrouwbaar zijn.

Ik heb nu dus voor dik $50,- aan spullen liggen waar ik zo goed als niks meer mee doen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 23:01

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

BamSlam_ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:20:
[...]

Zelf heb ik met mijn Rasberry Pi icm RaZberry Z-Wavekaartje moeite gehad met 10 meter (met een muur ertussen). Door de mesh-opzet van Z-Wave-apparatuur was dit echter snel opgelost. Wellicht dat het met een Z-Wave USB-stick, waarbij de antennes waarschijnlijk groter zijn dan op de RaZberry, ook opgelost. Zo zie je maar weer hoe apparatuur afhankelijk het kan zijn.
N.B. reden voor mij om voor Z-Wave te gaan en niet voor RXF/kaku is dat Z-Wave wél encryptie, authenticatie en feedback ondersteunt.
Ik heb de Z-wave usb stick van Aeon (v2 met gen5 zwave chip) in de Raspberry pi 2b zitten.
rpi staat in de meterkast maar die heeft met bijna het hele huis bereik (Wifi AP zit in de zelfde meterkast, net als een 1000VA APC en switches enz.).
Alleen het stekkerblok in de uiterste hoek op de bg niet (zo'n 8 meter verder, achter een dragende muur en onder alle kabels van m'n tv apparatuur).
Dimmers op zolder (TKB home) en in de slaapkamers (Fibaro V2) en de dimmer vlak bij het stekkerblok (Fibaro V1) hebben allemaal wel bereik.

Ik ben dus zeer te spreken over het bereik van Z-wave.
En dankzei het meshnetwerk is dit ook nog heel makkelijk verder uit te breiden naar bijvoorbeeld de tuin.

Woning is een nieuwbouw van eind 2015.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 17:43
wimmme schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:08:
[...]

Als je dan toch op Windows draait, kijk dan eens naar iSpy.
Daarin kan je zowat alle camera's openen en opslaan.

iSpy heeft z'n eigen API die vanuit domoticz heel makkelijk aan te sturen voor het maken van bijvoorbeeld snapshots. iSpy kan ook voor jou die timelapse vidoe per seconde opslaan.

Ik gebruik iSpy voor het monitoren van 4 camera's, en aanmaken van timelapses en snapshots.
Domoticz stuurt iSpy.
Als er iemand op m'n deurbel drukt laat ik in Domoticz via LUA iSpy de snapshot maken, kopietje naar Dropbox, en via AutoRemote een notification met snapshot zenden naar meerdere Androids.
Inmiddels heb ik iSpy geinstalleerd. En het werkt ook met de app en online.
Alleen nu moet ik de camera nog in Domoticz ktijgen. Je hebt het over een API. Maar ik kom zoiets niet tegen in iSpy.
Ik heb even een alternatieve URL ingesteld:
http://192.168.1.100:1234/

Maar dan krijg ik alleen de een witte pagina met:
iSpy server is running. Access this server via the website

Hoe kan ik nu mijn camera vanuit iSpy in Domoticz krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kippy schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:50:
[...]

Dat ziet er uit als mooie dimmers. Ik heb alleen geen Zwave communicatie. Ik probeer voorlopig op 433 mhz te blijven om de kosten te drukken. Maar als er geen procentueel gestuurde 433 mhz dimmers zijn moet ik misschien toch overstappen naar Zwave.
Ik ga ervan uit dat je die dimmers ook lokaal wil schakelen met een drukknop of schakelaar. Geen enkele 433mhz dimmer gaat dat doorsturen naar Domoticz. Alleen Z-wave doet dat. Neem dan daarbij dat je met bv de Qubino's ook 2 extra drukknoppen kan verbinden om daarmee bv scenes te activeren en het wordt echt leuk.
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 10:57:
[...]
Toen ik nog 433 gebruikte waren het net de dichtste die het vaakst weigerden te schakelen. Sedert ik alles omgeschakeld heb naar Z-wave mis ik geen enkele schakeling meer.
OK, Z-wave devices zijn duurder, maar in mijn geval was het duurste eerst alles op 433 uit te rusten om het dan allemaal te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 18:12:

Toen ik nog 433 gebruikte waren het net de dichtste die het vaakst weigerden te schakelen. Sedert ik alles omgeschakeld heb naar Z-wave mis ik geen enkele schakeling meer.
OK, Z-wave devices zijn duurder, maar in mijn geval was het duurste eerst alles op 433 uit te rusten om het dan allemaal te vervangen.
Ik heb een andere (illegale denk ik) antenne uit China en schakel verlichting niet allemaal tegelijk en heb geen probleem ermee. Staat bij mij een Cresta beneden en die geeft signaal door 2 betonnen plafonds naar zolder waar NAS staat ook netjes door.

Voor diegene die ontvangstproblemen hebben: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
costo schreef op zondag 13 maart 2016 @ 20:45:
[...]

Je hebt gelijk, in de event tab kun je kiezen tussen blockly's of de editor.
Dan moet je wel in LUA gaan werken en moet ik alsnog ca. 50 timer-events programmeren.

Ik gebruik toch liever een eenvoudiger manier om de bestaande timers te gebruiken.

LUA is ook niet echt WAF.
Een timertje instellen kan praktisch iedereen die klok kan lezen maar ik zie mijn vrouw nog geen LUA script editten. :-(
Als het nodig is dat mijn vrouw zelf timers moet gaan schakelen om het systeem te laten werken dan is er wat mij betreft sowieso iets mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 11:50
[...]
Ik ga ervan uit dat je die dimmers ook lokaal wil schakelen met een drukknop of schakelaar. Geen enkele 433mhz dimmer gaat dat doorsturen naar Domoticz. Alleen Z-wave doet dat. Neem dan daarbij dat je met bv de Qubino's ook 2 extra drukknoppen kan verbinden om daarmee bv scenes te activeren en het wordt echt leuk.
Feedback vind ik niet echt belangrijk. Voornaamste is dat je procentueel kunt sturen in plaats van 16 stappen dat KAKU normaal doet. Al moeten er volgens KUKA 2 dimmer zijn die het wel procentueel kunnen maar heb nog niet terug kunnen vinden of domoticz het dan ook procentueel aan stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas2000
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04-2021
Zijn er mensen die dit werkend hebben op de rpi waar domoticz ook op draait?

https://servernetworktech...-conversion-raspberry-pi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
matthijsph schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:20:
[...]

Als het nodig is dat mijn vrouw zelf timers moet gaan schakelen om het systeem te laten werken dan is er wat mij betreft sowieso iets mis gegaan.
Als ik erzelf niet meer uitkom dan vraag ik mijn vrouw ernaar te kijken , dat helpt soms. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42
[...]

[...]

Ik merk hier een beetje hetzelfde. De enige 433 device waar ik blij mee ben zijn de tempsensors(oregon) en de PIRs(oregon). De rest reageert matig. Kaku wandzenders moet ik soms 3 keer indrukken voordat een reactie is. Heeft misschien ook te maken met het feit dat er te veel apparaten lopen te schreeuwen, maar dit is een van de redenen dat inmiddels bijna overal Hue Dimmers hangen. Schakelaars moeten gewoon werken. En snel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
tozzke schreef op maandag 14 maart 2016 @ 06:32:
[...]

In de voorwaarde moet je voor elke entry aangeven of deze On of Off moet zijn en die '00:01' zal voor 'For x minutes' niet werken, dit moet of 01:00 zijn of het andere paarse blokje wat onder 'Logic' te vinden is. Dus:
code:
1
2
3
4
If [Bewegingssensor Gang = On] and [Lamp hoek voor = On]
Do Set [Lamp hoek voor = Off for 1 minutes]
Else if [Bewegingssensor Gang = On] and [Lamp hoek voor = Off]
Do Set [Lamp hoek voor = On for 1 minutes]

wat je overigens voor hebt met deze blockly is me een raadsel :+
Klopt helemaal! Thanks.

Natuurlijk ga ik deze functionaliteit niet gebruiken, maar het was even een testje om blockly proberen te begrijpen. Ik had het gevoel dat dit most kunnen en wou weten waarom het niet werkt. Nu doet hij het prima, dus ik snap blocky alweer een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
kippy schreef op maandag 14 maart 2016 @ 19:41:
[...]

Feedback vind ik niet echt belangrijk. Voornaamst is dat je procentueel kunt sturen in plaats van 16 stappen dat KAKU normaal doet. Al moeten er we volgens KUKA 2 dimmer zijn die het wel procentueel kunnen maar heb nog niet terug kunnen vinden of domoticz het dan ook procentueel aan stuurt.
Als je bereid bent over te stappen naar 12V LED's dan kun je d.m.v. PWM staploos dimmen van 0-100% in 256 stappen. Maar procentueel kun je alleen 0-25-50 of 100% kiezen en anders meer/minder met de bright code's.
B.V. met deze http://www.aliexpress.com...be-4b40-8c44-71bbfced53af
De A.B. leer je in in Domoticz zodat je met de code's Bright+ en Bright- dimt.
Het protocol is type EV1527, RFLink kan ermee overweg, RFXCom weet ik niet.

Aan en uit zetten doe je gewoon met de originele KaKu schakelaar maar i.p.v. een lamp zit er nu een 230/12V voeding aangesloten, daartussen de controller en daar de LED strip aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Brutuss schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:26:
[...]

Ik zit precies in hetzelfde schuitje... Heb een paar maanden geleden enkele spullen uit China laten komen maar na en middag klooien ben ik niet ver gekomen. Kreeg de controller niet goed geprogrammeerd.

Verder hebben die arduino mini's en dergelijke maar weinig opslag zodat je niet veel code kwijt kunt. Hier heb ik dan weer mijn volgende probleem... Ik kan niet programmeren of code samenvoegen en dergelijke. Bestaande code uploaden moet geen probleem zijn.

Mijn ultieme doel zou zijn geweest om een arduino based weather station te maken met regensensor, Wind, temperatuur, hygro, lux enz. Helaas heb ik dit nog niemand zien doen op Mysensors.org (wel gedeeltes). Dit alles zou dan op een zonnepaneel met accu pack draaien. Dit project komt het meest in de buurt en heb ik proberen te maken.

Jammer is dat je anders meerder arduino mini's moet gebruiken om het een en ander aan de praat te krijgen. Tevens moet dit allemaal nog een in een degelijke behuizing en het moet natuurlijk betrouwbaar zijn.

Ik heb nu dus voor dik $50,- aan spullen liggen waar ik zo goed als niks meer mee doen :|
Dit mysensors project is toch precies wat je zoekt? Alleen de windmeting zit er niet bij, maar dat moet best zijn te te voeren. Ik ben zelf ook van plan om een variant van dit project te gaan maken. Daarbij wil ik een vochtsensor toevoegen die de vochtigheid van de aarde meet in mijn moestuintje. Wanneer deze te droog wordt wil ik dan automatisch water geven.

Ik heb nog 0 ervaring mer arduino, en programmeren is niet mijn sterkste kant, maar hardware snap ik wel en volgens mij is arduino laagdrempelig genoeg om dit snel te leren.

Een behuizing stelt natuurlijk niets voor. Een IP67 elektra kastje van de gamma á 3-4 euro is daar ideaal voor. Of je zoek natuurlijk iets moois uit op aliexpress. Het idee om dit in een bestaande solar lamp te installeren vind ik ook wel sterk. Deze kosten bijna niets en hebben al een zonnepaneel en accu.

50 euro vind ik trouwens best veel...
Arduino nano € 1,50
NRF24L01+ module: € 0,70
barometer 1,35
temperatuur en luchtvochtigheid € 1,20
Voeding € 0,60
experimenter printje, headers en andere connectiviteit € 1,50

De basis kost dus minder dan € 7,-
Voor nog eens 7 euro haal je een prima solar lamp bij de action die je kan ombouwen.
Daarna kan je nog andere modules toevoegen tussen de € 0,50 en een paar euro.

[ Voor 16% gewijzigd door SuperKris op 14-03-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
SuperKris schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:44:
[...]

Dit mysensors project is toch precies wat je zoekt? Alleen de windmeting zit er niet bij, maar dat moet best zijn te te voeren. Ik ben zelf ook van plan om een variant van dit project te gaan maken. Daarbij wil ik een vochtsensor toevoegen die de vochtigheid van de aarde meet in mijn moestuintje. Wanneer deze te droog wordt wil ik dan automatisch water geven.

Ik heb nog 0 ervaring mer arduino, en programmeren is niet mijn sterkste kant, maar hardware snap ik wel en volgens mij is arduino laagdrempelig genoeg om dit snel te leren.
Klopt naar aanleiding van dit projectje ben ik aan gaan bestellen, maar zoals ik al aangaf ben ik er tot nu toe helaas niet ver mee gekomen. Het programmeren bleef maar foutmeldingen geven. Plus het eventueel samenvoegen van code weet ik ook niet waar te beginnen. Net zoals bij jou ben ik ervan overtuigd dat het hardware matige gedeelte geen probleem moet zijn.

Maar bij nader inzien wil ik een goed en betrouwbaar meet instrument maar dan uiteraard niet voor 4 a 500 euro of meer zelfs. Nu vind ik die spullen van Netatmo wel erg mooi maar er is een ding wat ik niet kan uitstaan... En dat is dat tegenwoordig alles via het internet moet lopen.
Verlopig wacht ik dus nog even met het weerstation tot ik een beter oplossing voorbij zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Brutuss schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:55:

Verlopig wacht ik dus nog even met het weerstation tot ik een beter oplossing voorbij zie komen.
Ik ook behalve als SuperKris h'm nu gaat bouwen met windmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
[...]

KAKU dimmers kan je prima vanuit domoticz in helderheid aan sturen. Het aantal te dimmen procenten worden gewoon vanuit domoticz doorgestuurd.

Dit was juist 1 van mijn voornaamste wensen die met standaard KAKU spul niet goed ondersteund werd.

Een KAKU dimmer dat een aan commando uit een KAKU zender krijgt, gaat altijd terug naar de laatst gebruikte dim waarde. Dat betekend dat de dimmer prima aan en uit te zetten is met KAKU afstandsbediening (inclusief muurschakelaar)

In mijn huiskamer heb ik dimmers hangen die op 2 manieren worden aangestuurd. Een opplak wandschakelaar van KAKU (dit kan natuurlijk elke domiticz compatible zender zijn) geeft een signaaltje aan Domoticz. Deze stelt vervolgens alle KAKU dimmers op hun unieke eigen helderheid in en schakelt tevens nog een simpele aan uit schakelaar voor een andere lamp.

Omdat de KAKU ontvangers tot 6 codes kunnen herkennen, zit er ook nog een simpele KAKU afstandsbediening op. Wanneer domoticz om weke reden dan ook niet zou werken kan ik altijd via deze afstandsbediening toch mijn lampen bedienen.

Wat ik mij nu overigens afvraag, is of ik mijn KAKU muurschakelaar ook weer met de dimmers moet koppelen. Wanneer ik deze indruk stuurt deze eerst mijn lampen aan, maar domoticz geeft dan een seconde later de gewenste dim waarde door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
jossie67 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:16:
[...]

Ik ook behalve als SuperKris h'm nu gaat bouwen met windmeter.
Dat is niet het plan gezien de locatie waar ik hem wil plaatsen, maar volgens mij kan een windmeter nooit heel lastig zijn. Het gaat om pulsjes tellen of om misschien een voltage. Met een beetje duidelijke documentatie van de windmeter, is het klusje niet anders dan elk ander mysensors project.

Het fijne van Domoticz, arduino, en mysensors is dat er een zeer actieve community achter zit. Wanneer je ergens niet uitkomt, zijn er altijd mensen die je willen helpen.

Maar het is ook heel goed mogelijk dat ik er totaal niet uit ga komen hoor. Ik hoop dat het programmeren simpel genoeg is om te leren. Mijn kennis van electronica moet verder voldoende zijn voor de hardware kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aansturen via een Kaku zender is niet hetzelfde als lokaal schakelen. Met lokaal schakelen bedoel ik een schakelaar die met draden verbonden is aan de dimmer.
Als ik het goed lees stuur je een signaal naar Domoticz waarop Domoticz een signaal stuurt naar de dimmer.
Dat zal dan wellicht een vooraf ingesteld dimniveau zijn. Hoe ga je dan snel naar een ander niveau? En dat Domoticz daarvan op de hoogte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
SuperKris schreef op maandag 14 maart 2016 @ 23:27:
[...]
KAKU dimmers kan je prima vanuit domoticz in helderheid aan sturen. Het aantal te dimmen procenten worden gewoon vanuit domoticz doorgestuurd.

Dit was juist 1 van mijn voornaamste wensen die met standaard KAKU spul niet goed ondersteund werd.

Een KAKU dimmer dat een aan commando uit een KAKU zender krijgt, gaat altijd terug naar de laatst gebruikte dim waarde. Dat betekend dat de dimmer prima aan en uit te zetten is met KAKU afstandsbediening (inclusief muurschakelaar)
Dus als jij een KAKU dimmer in domoticz gebruikt kun je gewoon de dim slider gebruiken? Of gebruik je de omhoog/omlaag fade functionaliteit van KAKU als je twee keer op de aan knop drukt?

De dim slider in domoticz gaat bij mij namelijk in 16 stappen (stappen van +- 6%), dat valt bij mij niet onder de mogelijkheid om een het aantal te dimmen procenten in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:21:
Aansturen via een Kaku zender is niet hetzelfde als lokaal schakelen. Met lokaal schakelen bedoel ik een schakelaar die met draden verbonden is aan de dimmer.
Als ik het goed lees stuur je een signaal naar Domoticz waarop Domoticz een signaal stuurt naar de dimmer.
Dat zal dan wellicht een vooraf ingesteld dimniveau zijn. Hoe ga je dan snel naar een ander niveau? En dat Domoticz daarvan op de hoogte is?
Dat klopt uiteraard, maar KAKU is nou eenmaal een draadloos systeem. Waar ik op doel, is dat je KAKU zonder tussenkomst van een domotica systeem lokaal kan schakelen naast het domotica systeem. (ik zie KAKU zelf niet als domotica). Een dergelijke dimmer met draden verbinden aan een schakelaar lijkt mij niet zo logisch, en ik betwijfel of er hardware is die dat kan.

Het dimniveau is inderdaad van tevoren ingesteld in Domoticz. voor de woonkamer is dat 99% van de tijd het gewenste niveau. In de slaapkamer wil ik hem regelmatig nog wel eens extra dimmen. Daar gebruik dan de KAKU afstandsbediening voor, maar een app kan natuurlijk ook. Wanneer ik de KAKU wandschakelaar weer gebruik die met Domoticz gekoppeld is, gaat hij weer terug naar het in Domoticz ingestelde niveau.

Domoticz is uiteraard niet op de hoogte van het ingestelde dimniveau wanneer deze is bijgesteld direct is bijgesteld met een KAKU afstandsbediening. Dit maakt echter niet uit, want zodra ik via een handmatige actie of event naar een bepaald niveau wil dimmen, overschijft Domoticz gewoon deze waarde met de nieuwe gewenste waarde en wordt deze doorgestuurd naar de dimmer

Als je trouwens aan/uit wil schakelen met een bestaande wandschakelaar, kan je hiervoor KAKU modules inbouwen.
kippy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:33:
[...]

Dus als jij een KAKU dimmer in domoticz gebruikt kun je gewoon de dim slider gebruiken? Of gebruik je de omhoog/omlaag fade functionaliteit van KAKU als je twee keer op de aan knop drukt?

De dim slider in domoticz gaat bij mij namelijk in 16 stappen (stappen van +- 6%), dat valt bij mij niet onder de mogelijkheid om een het aantal te dimmen procenten in te stellen.
Ik kan binnen Domoticz inderdaad de slider gebruiken om de helderheid van mijn lampen in te stellen. Ik heb het gister nog even geprobeerd, en moet bekennen dat niet elke 1% helderheid in domoticz door de dimmers wordt uitgevoerd. Zo is er bijvoorbeeld wel verschil tussen 1, en 2%, maar 3 procent is hetzelfde als 2%. 4% is dan wel weer helderder. Op de bovenste 50% van de helderheid zijn de verschillen bij lastig te zien. Hoeveel stapjes er dus daadwerkelijk zijn weet ik niet. De gebruikte LED lampen zouden hier ook invloed op kunnen hebben. Het verschil tussen de verschillende niveaus is echter klein genoeg om elke gewenste helderheid in te stellen.

Ik gebruik overigens Domoticz op een Raspberry met RFlink. De dimmers zijn van het type KAKU ACD-200 (deze heb ik in sommige gevallen omgebouwd voor gebruik in lamp/inbouwdoos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
SuperKris schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:46:
Ik kan binnen Domoticz inderdaad de slider gebruiken om de helderheid van mijn lampen in te stellen. Ik heb het gister nog even geprobeerd, en moet bekennen dat niet elke 1% helderheid in domoticz door de dimmers wordt uitgevoerd. Zo is er bijvoorbeeld wel verschil tussen 1, en 2%, maar 3 procent is hetzelfde als 2%. 4% is dan wel weer helderder. Op de bovenste 50% van de helderheid zijn de verschillen bij lastig te zien. Hoeveel stapjes er dus daadwerkelijk zijn weet ik niet. De gebruikte LED lampen zouden hier ook invloed op kunnen hebben. Het verschil tussen de verschillende niveaus is echter klein genoeg om elke gewenste helderheid in te stellen.

Ik gebruik overigens Domoticz op een Raspberry met RFlink. De dimmers zijn van het type KAKU ACD-200 (deze heb ik in sommige gevallen omgebouwd voor gebruik in lamp/inbouwdoos)
Sommige dim stappen zul je nooit kunnen zien, zeker niet van af 50% en hoger. Bij mij zie ik echt de slider in "grote" stappen gaan.
Ik zal eens kijken welke dimmer ik heb anders bestel ik een paar ACD-200 dimmers er bij. Dan kan ik precies doen wat ik wil :)

Hoe heb je de dimmer trouwens ingeleerd in domoticz? Tot nu toe heb ik steeds de afstandbediening gebruikt, maar misschien had ik juist de dimmer zelf moeten gebruiken om in te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
kippy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:54:
[...]

Sommige dim stappen zul je nooit kunnen zien, zeker niet van af 50% en hoger. Bij mij zie ik echt de slider in "grote" stappen gaan.
Ik zal eens kijken welke dimmer ik heb anders bestel ik een paar ACD-200 dimmers er bij. Dan kan ik precies doen wat ik wil :)

Hoe heb je de dimmer trouwens ingeleerd in domoticz? Tot nu toe heb ik steeds de afstandbediening gebruikt, maar misschien had ik juist de dimmer zelf moeten gebruiken om in te leren.
Ik heb de dimmers handmatig toegevoegd in Domoticz. Na het kiezen van de juiste instelling zet je de KAKU ontvanger in de leerstand, en stuur je een test signaal vanuit domoticz om deze te koppelen.

Ik snap nooit echt waarom mensen dit via een afstandsbediening inleren. Je moet de afstandsbediening dan namelijk eerst koppelen aan de onvanger (dimmer/schakeldoos) en je laat vervolgens domoticz het signaal kopiëren. Een ontvanger kan tot 6 codes leren. Zo kan je dus vanuit Domoticz schakelen met code 1, vanaf je afstandsbediening met code 2, voor de geroepschakeling op de afstandsbediening code 3, en je kan zelfs nog een backup afstandsbediening toevoegen met code 4, 5, en 6.

Ook kan je er voor kiezen om de afstandsbediening niet te koppelen aan de lamp zodat je domoticz hier commando's mee kan geven. Bijvoorbeeld scene's.

Het enige waar ik nog naar op zoek ben is een goede low cost scene controller zoals deze van lightwaveRF Zo kan je naast de standaard helderheid een donkere stand, en extra heldere stand programmeren via Domoticz. Deze van lightwave RF vind ik alleen niet zo mooi, en het mag ook nog best wat goedkoper. Misschien ga ik in de toekomst eens wat proberen met mysensors, maar ik koop liever een kant en klare oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Had alles al in de afstandsbediening staan, dus was gewoon luiheid om het zo te doen. Ik zal vanavond eens gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Zo is er bijvoorbeeld wel verschil tussen 1, en 2%, maar 3 procent is hetzelfde als 2%. 4% is dan wel weer helderder.
Dat is ook sterk afhankelijk van het vermogen (lumen) van de lamp en het type. Daarnaast maakt het ook veel uit of je de dimmer max en min goed hebt ingesteld. Veel mensen doen dat namelijk niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
Brutuss schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:55:
[...]Maar bij nader inzien wil ik een goed en betrouwbaar meet instrument maar dan uiteraard niet voor 4 a 500 euro of meer zelfs. Nu vind ik die spullen van Netatmo wel erg mooi maar er is een ding wat ik niet kan uitstaan... En dat is dat tegenwoordig alles via het internet moet lopen.
Al eens gekeken wat weather underground in je buurt heeft? Ik heb vlakbij een professioneel weerstation wat ik gratis kan binnenhalen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
jacquesmulders schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:15:
[...]

het makkelijkste is een pulsmeter tussen je zonnepanelen en de groep, een slimme meter, en een klein bash script die je werkelijke verbruik meet... zo heb je:

- opbrengst panelen
- netto verbruik
- netto teruglevering
- bruto verbruik

zie homewizard energylink, plaatje zegt meer dan woorden..;-) http://api.ning.com/files/DtcI2O2Ry7DkE9FvYkWsvGSRIeJc1qmptrVbqNH65rA3g0CyMuJauF1fuIBdvPaFluHkxIKlxV2SM-TrY7f8nqUAoLChGJr8/Homewizard.png

met een ferris meter heb je dus 3 puls meters nodig, die NIET terug draaien. en ook niet bij negative stroom pulsen. ongv 50 eu perstuk.

1, stroom verbruik
2, stroom terugleveren
3, stroom levering zonnepanelen

dan moet je ook een bash script maken om het zelfde voor elkaar te krijgen.

ik zou voor de optie slimme meter gaan, salderen is wettelijk vastgelegd, ik zie het niet zo snel veranderen. het uitlezen door jan en alleman kun je uit zetten. en je krijgt hem gratis als je aanmeld dat ej zonnepanelen hebt.
1 kabeltje in de meter en je kan (desnoods) via een esp8622 aan de wifi hangen. dit kan overigens ook met de puls meters.
Bedankt voor je antwoord. Maar ik wil dus geen slimme meter! Als ik een slimme meter krijg dan heb ik dus ook 2 telwerken. Als mijn zonnepanelen niet produceren zal ik dus afnemen van het net en die hoeveelheid wordt geregistreerd. Daar betaal ik dus kosten over dan. Gezien het feit dat ik tussen de afrekeningen door meer produceer dan ik afneemt blijft mijn huidige meter altijd onder zijn laatste stand van de laatste meter opname.
Het is ook nog niet duidelijk hoe lang de soldering regeling van kracht blijft. Ik geloof tot 2020 maar weet dit niet zeker. Alles kan nog wel tig keer veranderen hier in Nederland want we hebben nu eenmaal een onbetrouwbare overheid wat dat aan gaat. Voor eigen gebruik wil ik dus iets hebben wat gewoon dingen kan schakelen op het moment dat ik stroom terug lever. Omdat ik nu deze meter heb en daar eigenlijk ook mee beginnen wil moet ik dus iets hebben wat voor een ferraris meter werkt

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 17:39
Iemand enig idee waarom deze blockly niet werkt? Heb ik teveel conditions? Alle genoemde switches staan nu op 'off', IemandThuis blijft echter op 'On' staan...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/89hxGbY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:30
Geen dinges die hem stiekem weer aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
naftebakje schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:04:
[...]
Al eens gekeken wat weather underground in je buurt heeft? Ik heb vlakbij een professioneel weerstation wat ik gratis kan binnenhalen.
Dank voor het meedenken, deze heb ik inderdaad al geruime tijd draaien. Voor de screens gebruik ik nu ook het "buienradar" script. Dit script in combinatie met Weather Underground zorgt tot nu toe voor goede data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

The_Admin schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:08:
Iemand enig idee waarom deze blockly niet werkt? Heb ik teveel conditions? Alle genoemde switches staan nu op 'off', IemandThuis blijft echter op 'On' staan...

[afbeelding]
ook al eens een van de betrokken switches handmatig geschakeld?
Soms moet Domoticz een keer wakkergeschopt worden door een van de betrokken schakelaars te bedienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Admin schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:08:

[afbeelding]
Hoe wordt bepaald of de GSM's On of Off zijn?
Ik neem aan dat dit bepaald wordt door Presence detection. Zo ja dan hoef je de 180 seconden niet te gebruiken aangezien je dat in de presence detection kunt meegeven hoelang er gewacht moet worden.

Inderdaad wat tozzke aangeeft altijd een aangemaakt switch altijd een keer handmatig aan/uit zetten voor je begint. Al meerdere keren meegemaakt dat iets niet wilde werken omdat je dit zelf 1x handmatig moet doen.

Onderstaand heb ik een tijd gebruikt. Inmiddels overgeaan naar LUA.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2118042/IemandThuis.png

Met blocky's zit het probleem vaak dat een puzzelstukjs (geen idee wat de naam is van een elememnt) net verkeer staat. Als je deze naar de plek sleept dan krijg je daarom heen een block (de lichte lijn) te zien. Maar als je hem net iets anders sleept kan dit net weer iets anders worden.

Met LUA zijn dit soort zaken veel overzichtelijker en heb je dit probleem niet. Misschien een idee om onderstaand te gebruiken hiervoor. Groot voordeel van LUA is ook dat je de scripts eenvoudig kunt kopieeren naar een veilige plaats als backup.

In de blocky editor kun je nu ook kiezen voor LUA editor dus ook makkelijk te bewerken.

De local waardeze daarin vul je tussen de ' ' de namen in zoals deze ook in Domoticz worden gebruikt.

IemandThuisOveride kun je eenvoudig toevoegen net zoals IemandThuis.
Script plaats je in /home/pi/domoticz/scripts/lua en geeft je bv de naam script_device_iemand_thuis.lua of je maakt via LUA editor in Domoticz een nieuw bestand aan en kopieer de inhoud van onderstaand daarin en pas je aan naar je eigen wensen.

[code=lua]
local presence_switch = 'IemandThuis'
local firstphone = 'Smartphone 1'
local secondphone = 'Smartphone 2'
local thirdphone = 'Smartphone 3'

commandArray = {}

if devicechanged[firstphone] or devicechanged[secondphone] or devicechanged[thirdphone] then
if (otherdevices[presence_switch] == 'Off') and ((otherdevices[firstphone] == 'On') or (otherdevices[secondphone] == 'On') or (otherdevices[thirdphone] == 'On')) then
print('<b style="color:Blue"> Er is minimaal 1 telefoon thuis, De IemandThuis switch wordt aangezet.</b>')
commandArray[presence_switch]= 'On'

elseif (otherdevices[presence_switch] == 'On') and ((otherdevices[firstphone] == 'Off') and (otherdevices[secondphone] == 'Off') and (otherdevices[thirdphone] == 'Off')) then
print('<b style="color:Blue">Er is niemand meer thuis, IemandThuis switch wordt uitgezet.</b>')
commandArray[presence_switch]= 'Off'
end
end
return commandArray
[/code=lua]

Heb je de timeout wel nodig dan pas je

[code]
commandArray[presence_switch]= 'Off' aan naar commandArray[presence_switch]= 'Off AFTER 180'
[code]

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 16-03-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingdodo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 14:49
jossie67 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 11:35:

Zelf heb ik ervaring met het maken van simpele MySensors sensoren voor Domoticz, Een temp + hum sensor is erg makkelijk om mee te beginnen en werken direct in Domoticz. In de API van Mysensors 1.5 staat er dat het mogelijk is om een S_WIND sensor te maken, deze heeft de eigenschappen V_WIND en V_DIRECTION. Zelf heb ik hier geen ervaring mee maar dit zal waarschijnlijk via de AnalogInput van de arduino werken. Ook in de domoticz sourcecode is de V_WIND sensor te vinden dus dit zou zonder al te veel problemen moeten werken. Wind snelheid is precies het zelfde verhaal, zit ook in de domoticz sourcecode dus zou ook moeten werken. Als je nog nooit iets met Mysensors en arduino hebt gedaan kan ik je aanraden om te beginnen met een simpele temperatuur sensor. Een voorbeeld daarvan staat op de MySensors website en werkt prima in Domoticz : http://www.mysensors.org/build/temp

Succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:56:
[...]

code:
1
commandArray[presence_switch]= 'Off' aan naar commandArray[presence_switch]= 'Off AFTER 180'
Leuk bedacht, maar dat gaat in dit geval niet helpen. Komt omdat de 'AFTER' altijd zal schakelen, ook als de voorwaarde inmiddels alweer gewijzigd is.

Als binnen die 180 seconden één van de telefoons alsnog weer online zal komen dan zal die regel dus eerst de schakelaar uitzetten en gaat hij daarna weer aan. Die timeout moet je echt in het presence detection script zelf meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Okay die time-out gaat er dus uit, waar dan ook :+
Het is mij alleen even niet duidelijk hoe je de koppeling maakt naar de (virtuele) switches voor de telefoons, die inderdaad worden gevoed vanuit presence detection (en prima werken). Het 'rode' gedeelte is dus de naamgeving in Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:10:
[...]

Leuk bedacht, maar dat gaat in dit geval niet helpen. Komt omdat de 'AFTER' altijd zal schakelen, ook als de voorwaarde inmiddels alweer gewijzigd is.

Als binnen die 180 seconden één van de telefoons alsnog weer online zal komen dan zal die regel dus eerst de schakelaar uitzetten en gaat hij daarna weer aan. Die timeout moet je echt in het presence detection script zelf meegeven.
inderdaad helemaal gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Admin schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:16:
Okay die time-out gaat er dus uit, waar dan ook :+
Het is mij alleen even niet duidelijk hoe je de koppeling maakt naar de (virtuele) switches voor de telefoons, die inderdaad worden gevoed vanuit presence detection (en prima werken). Het 'rode' gedeelte is dus de naamgeving in Domoticz?
Correct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Dat moet lukken dan, eens mee pielen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Flyingdodo schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:08:
[...]

Zelf heb ik ervaring met het maken van simpele MySensors sensoren voor Domoticz, Een temp + hum sensor i.......t op de MySensors website en werkt prima in Domoticz : http://www.mysensors.org/build/temp

Succes er mee!
Het is misschien wel verstandig om simple te beginnen, met inderdaad een temp + hum sensor
En later uitbreiden met Wind en Wifi.

Gewoon doen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22

admiral866

The King Personality Disorder

Heeft er hier iemand alle 3 de inputs van de qubino dimmer (ZMNHDD1, zwave-plus) werkend?
Input 1 werkt zonder problemen, maar i2 en i3 krijg ik niet beide tegelijk toegevoegd.

Ik heb na wat lezen eea geprobeerd door de controller met verschillende groepen te associeren. Dit resulteerde in het reageren van de i2 en i3. Maar als ik een van beide (dus i2 of i3) in domoticz geregistreerd had, dan wilde de andere niet.
iirc gaf domoticz de melding "device already being used".

Vanavond wil ik nog eea proberen met excluden en includen, maar het zou fijn zijn als ik iig weet _dat_ het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
inmiddels een raspberry 3 besteld met rfx en aeon zwave stick
daarnaast wat schakel materiaal om te beginnen.
Vanmiddag komt het eerste gedeelte al binnen.

Maar was net nog even aan het surfen zie ik een Vera & Rfxcom Start Set voor €245,-
Dat is bijna de prijs van een raspberry en rfx en aeon stick.

was dat niet een beter alternatief geweest dan domoticz?
(jaja vloeken in de kerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 15:09
SpikeHome schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 12:49:
inmiddels een raspberry 3 besteld met rfx en aeon zwave stick
daarnaast wat schakel materiaal om te beginnen.
Vanmiddag komt het eerste gedeelte al binnen.

Maar was net nog even aan het surfen zie ik een Vera & Rfxcom Start Set voor €245,-
Dat is bijna de prijs van een raspberry en rfx en aeon stick.

was dat niet een beter alternatief geweest dan domoticz?
(jaja vloeken in de kerk)
Tsja welk antwoord wil je horen? Uiteindelijk bepalen jouw requirements welke oplossing de beste match is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
tsjoender schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:07:
[...]

Tsja welk antwoord wil je horen? Uiteindelijk bepalen jouw requirements welke oplossing de beste match is.
de vera is commercieel product natuurlijk.
weet dat de zipato je jaarlijkse kosten hebt. (dacht ik)
verder niks met domotica nog gedaan of je moet de kaku zet meetellen :)

draai enkele weken in een virtual machine domitcz om vast mee te spelen.
en de vera had ik ook naar gekeken en leek me ook een goede oplossing.
dacht dat er misschien hier mensen waren die ervaring met beide hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 01-10 15:09
SpikeHome schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:35:
[...]

de vera is commercieel product natuurlijk.
weet dat de zipato je jaarlijkse kosten hebt. (dacht ik)
verder niks met domotica nog gedaan of je moet de kaku zet meetellen :)

draai enkele weken in een virtual machine domitcz om vast mee te spelen.
en de vera had ik ook naar gekeken en leek me ook een goede oplossing.
dacht dat er misschien hier mensen waren die ervaring met beide hebben!
Op zich een prima vraag natuurlijk en goede kans dat in dit forum ook mensen met Vera ervaringen meelezen (zelf heb ik alleen ervaring met Domoticz). Welke het beste is blijft afhankelijk van jouw specifieke eisen. Z-wave wordt bijvoorbeeld wel door Domoticz ondersteund, maar schijnt niet optimaal te zijn omdat het onderliggende openzwave project geen licenties kan veroorloven aan het Z-Wave consortium (of hoe die club ook maar mag heten). Mocht jij bijvoorbeeld volledig op Z-Wave in willen zetten, dan is Domoticz mogelijk niet de beste basis. Aan de andere kant als jij juist maximale vrijheid wil hebben in wat je aan elkaar knoopt en daarbij het geen bezwaar vind dat dat gepaard gaat met veel proberen/prutsen en uitzoekwerk (= tijd), dan is Domoticz misschien juist de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartRot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
tsjoender schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:43:
[...]

Op zich een prima vraag natuurlijk en goede kans dat in dit forum ook mensen met Vera ervaringen meelezen (zelf heb ik alleen ervaring met Domoticz). Welke het beste is blijft afhankelijk van jouw specifieke eisen. Z-wave wordt bijvoorbeeld wel door Domoticz ondersteund, maar schijnt niet optimaal te zijn omdat het onderliggende openzwave project geen licenties kan veroorloven aan het Z-Wave consortium (of hoe die club ook maar mag heten). Mocht jij bijvoorbeeld volledig op Z-Wave in willen zetten, dan is Domoticz mogelijk niet de beste basis. Aan de andere kant als jij juist maximale vrijheid wil hebben in wat je aan elkaar knoopt en daarbij het geen bezwaar vind dat dat gepaard gaat met veel proberen/prutsen en uitzoekwerk (= tijd), dan is Domoticz misschien juist de way to go.
Ik heb een tijdje met de vera edge (UI7) gewerkt. Drama komt dicht in de buurt van mijn ervaring. De snelheid van het hele systeem was 0. Ook het verwijderen van schakelaar ed ging moeizaam. Een systeem als blocky kennen ze niet. Je kan alleen maar OR poorten maken.
Moet wel zeggen dat +- eens per maand een vrij grote update langs kwam, waar ze redelijk grote stappen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
BartRot schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:03:
[...]

Ik heb een tijdje met de vera edge (UI7) gewerkt. Drama komt dicht in de buurt van mijn ervaring. De snelheid van het hele systeem was 0. Ook het verwijderen van schakelaar ed ging moeizaam. Een systeem als blocky kennen ze niet. Je kan alleen maar OR poorten maken.
Moet wel zeggen dat +- eens per maand een vrij grote update langs kwam, waar ze redelijk grote stappen maken.
volgens mij ui7 nog steeds de recente toch?
maar dan is het toch goed dat ik een py3 met domticz gekozen heb :P
hij is binnen melde mijn vrouw net.
dus vanavond prutsen :9 :9 :9 :9 :9 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Heeft iemand de forecast.io al aan de praat gekregen in Domoticz?
In de wiki staat:
After a few minutes you will get new devices in the devices tab, and you can add them to the system.
Ik heb er een tijdje mee zitten prutsen, maar wat ik ook doe: ik krijg geen devices in mijn hardware.
Als ik naar de Weer pagina ga, zie ik ook niks, maar als ik op de knop klik die daar staat wordt wel de pagina geopend met daarop de weersverwachting zoals die zichtbaar is in forecast.io, met mijn locatie.

Natuurlijk heb ik https://api.forecast.io/f...nutely,daily,alerts,flags geprobeerd. In het veld eronder MOET je de Latitude/Longitude invullen (leeglaten is geen optie), maar ik zie niks gebeuren :?
(uiteraard staat er in plaats van APIkey mijn key :) )

Verder heb ik (natuurlijk) een aantal variëteiten geprobeerd, dus zonder currently,minutely,daily,alerts,flags, enzovoort, maar wat ik ook probeer: ik zie geen devices erbij komen. Maar als ik dezelfde regels in een browser plak krijg ik wel keurig de output die ik graag in Domoticz terug zou willen zien.

Ook de documentatie van Forecast.io heeft me hier niet verder geholpen.

Wat mis ik hier? Moet dit toch via een externe sensor geregeld worden?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 07:39
heeft er iemand hier ervaring met domoticsz icm de aansturing van lamellen ?
Lamellen hebben nu nog geen domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
[...]

Ik heb het geprobeerd maar kan nog steeds geen stappen van 1% selecteren in domoticz. Snap er niets meer van.
Ik heb het volgende gedaan:
Switches --> Manual Light/Switch -->
- Hardware: Home
- Device name: Dimmer 1
- Switch type: Dimmer
- Type: AC
- ID: 1-01-9d-3B (random code dus)
- Unit code: 1
- As: Main Device
--> De dimmer op inleer stand gezet --> Test gelikt in Domoticz --> het licht knippert 1 keer --> add device.

Wanneer ik nu de slider beweeg in Domoticz kan ik de volgende stappen kiezen: off - 6% - 13% - 20% etc etc.

De tussen stappen kan ik dus niet kiezen. Dit is direct op de webpagina van domoticz, ook als een JSON commando stuur kan ik maar in 16 stappen dimmen. Ik draai de nieuwste Domoticz software en de nieuwste RFXCOM firmware.

Wat doe ik fout? Als het systeem helemaal dom is zou ik op zijn minst verwachten dat ik de tussenstappen kan selecteren, maar zelfs dat kan ik niet.

Ik heb ook nog geprobeerd het device als blind en "blind percentage" ingesteld maar ook dat laat mij alleen maar in stappen dimmen.

Wie kan mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandoedel99
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-07 11:25
Enige tijd bezig met Domoticz op Raspberry.
Nu log ik 2 sets zonnepanelen maar de weergegeven opbrengst dag waarde in de grafiek is lager als de werkelijke opbrengst waarde. De totaal opbrengst waarde kloppen wel.
Waar gaat het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
kippy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:57:
[...]

Ik heb het geprobeerd maar kan nog steeds geen stappen van 1% selecteren in domoticz. Snap er niets meer van.
--> De dimmer op inleer stand gezet --> Test gelikt in Domoticz --> het licht knippert 1 keer --> add device.

Wanneer ik nu de slider beweeg in Domoticz kan ik de volgende stappen kiezen: off - 6% - 13% - 20% etc etc.

De tussen stappen kan ik dus niet kiezen. Dit is direct op de webpagina van domoticz, ook als een JSON commando stuur kan ik maar in 16 stappen dimmen. Ik draai de nieuwste Domoticz software en de nieuwste RFXCOM firmware.

Wat doe ik fout? Als het systeem helemaal dom is zou ik op zijn minst verwachten dat ik de tussenstappen kan selecteren, maar zelfs dat kan ik niet.

Ik heb ook nog geprobeerd het device als blind en "blind percentage" ingesteld maar ook dat laat mij alleen maar in stappen dimmen.

Wie kan mij helpen.
KAKU en HomeEasy dimmers hebben alleen de mogelijkheid om 15 dim levels in te stellen en dus altijd in stappen van ongeveer 6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
b_weijenberg schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:28:
[...]

KAKU en HomeEasy dimmers hebben alleen de mogelijkheid om 15 dim levels in te stellen en dus altijd in stappen van ongeveer 6%
Enige optie Is dus toch een Zwave dongel kopen en Zwave dimmers. Erg jammer dat er geen goede dimmers voor 433mhz bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
kippy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:36:
[...]

Enige optie Is dus toch een Zwave dongel kopen en Zwave dimmers. Erg jammer dat er geen goede dimmers voor 433mhz bestaan.
Ik loop hier ook tegenaan, dus ga zelf (ofja met hulp van het grote internet) maar wat maken.

zie:
Tinusvolkel schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:02:
Als we dan toch PCBs aan het reviewen zijn..... :)

Ik ben bezig met een Wifi lamp (triac) dimmer, gebaseerd op het volgende project:
https://hackaday.io/project/4330-esp8266-wifi-light-dimmer
Echter wil ik hem een beetje kleiner hebben zodat ie in een wanddoos achter een schakelaar past.

Mijn schema kun je hier vinden

En hier is de PCB: (links top / rechts bottom)
[afbeelding]

In deze PCB zijn de HV (230VAC) netten geconstraint zodat ze genoeg afstand hebben.
En verder loopt er ook een barrière tussen het LV en HV stuk
Ook is het Wifi antenne net netjes op 50ohm geroute.

Dus als iemand nog op of aanmerkingen heeft dan laat maar weten. :)

PS de BOM heb ik nu nog onder de €10 kunnen houden, en dit is inclusief PCB en verzendkosten :*)
PPS weet er iemand nog een betaalbaar FTDI die genoeg power (voor de ESP) op de 3V3 levert en die RTS/DTR pinnen naar buiten breng?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
Mijn doel ik om alles met Crestron apparatuur aan te sturen via Jason commando's. Ik heb al zitten denken om de dimmers in de up down dim loop te zetten en dan via een timer te laten stoppen. Als ik dat een beetje goed time kan ik netjes van 0 tot 100 procent dimmen. Maar ik moet nog kijken of dat stabiel kan werken en of de dim loop altijd ongeveer even lang is. Het Is niet de makkelijkste manier, maar dan zou ik zonder extra hardware een mooi systeem kunnen maken.
Het lijkt mij wel handig om in de start post toe te voegen dat 433mhz dimmers niet meer dan 16 dim niveaus hebben. Dit vind je als beginner namelijk niet makkelijk terug op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
kippy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 18:57:
[...]

Wie kan mij helpen.
Volgens mij doe je het goed. Weet alleen niet helemaal wat die "- Hardware: Home" is. Zelf selecteer ik daar mijn RFlink. Verder is voor zover ik kan zien alles hetzelfde.

Ik heb Domoticz Version: 2.3530. (moet echt even updaten). Deze heb ik "handmatig" geinstalleerd op Jessie. Ik gebruik een RF link met volgens mij versie R37 in de arduino.

Hieronder wat info uit domoticz waaruit je kan zien dat domoticz zelf absoluut per procent werkt. Zoals ik al eerder aangaf worden er stapjes overgeslagen in de helderheid. Niet elke % is zichtbaar. Net even bekeken, en in een snel testje zie telde ik 17 duidelijke veranderingen in de helderheid. Dat scheelt niet veel met de 15 niveaus die andere aanhalen noemen, en de 6% die jij beschrijft. Bij nader inzien zie ik ook in de domiticz log getal van 0 tot 15 staan. bij 0 tot 100% helderheid.

Ik moet overigens best heel goed kijken om sommige verschillen waar te nemen. De resolutie is dan ook echt hoog zat! Ik ben behoorlijk kritisch over mijn verlichting, en dit is voor mij meer dan voldoende controle.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9DtEG02RUzhiOj2VHFPFQKm8/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
kippy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 21:36:
[...]
Philips Hue is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Laatst online: 30-09 14:38
Is de logitech Ultimate hun (IR) leuk voor bij domoticz? Nu iig in de aanbieding en schijnt compatible te zijn met domoticz.

https://nl.pepper.com/aan...ub-voor-4067-amazon-20494

Iets anders, ik ben van plan domoticz thuis vooral voor mijn hue verlichting te gebruiken. Het hele huis ga ik van hue voorzien. Om bij elke kamer ook handmatig de verlichting te kunnen regelen (aan/uit/dimmen) dacht ik er aan hue dimmer afstandbedieningen op te hangen. Nadeel hiervan is dat ze op batterij werken en er niet heel mooi uit zien. Zijn hier mooiere oplossingen voor icm met domoticz? Het liefst gebruik ik inbouwschakelaars die lijken op normale lichtschakelaars. Z-wave of met bedrading zou mooi zijn. (Moet nog leidingen trekken dus kan alle kanten op)

[ Voor 58% gewijzigd door warcow op 17-03-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Laatst online: 17-09 10:58
warcow schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 08:56:
Is de logitech Ultimate hun (IR) leuk voor bij domoticz? Nu iig in de aanbieding en schijnt compatible te zijn met domoticz.

Ja, werkt op zich best goed. Je kunt Harmony activities schakelen met Domoticz.
Bij ons gaat b.v. automatisch de tv's/versterker/UPC box aan als we thuis komen na het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De RFLink werkt echt goed, ik ontvang veel meer dan ik met mijn Homewizard ontving.
Allemaal dingen van mijn buren. Somfy's, KAKU's, etc :P
Ja, ik geef het allemaal netjes een naam :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5asKq2DOlxOYs1OSUywZbGvy/full.jpg

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCU Barneveld
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09-2022

Iets anders, ik ben van plan domoticz thuis vooral voor mijn hue verlichting te gebruiken. Het hele huis ga ik van hue voorzien. Om bij elke kamer ook handmatig de verlichting te kunnen regelen (aan/uit/dimmen) dacht ik er aan hue dimmer afstandbedieningen op te hangen. Nadeel hiervan is dat ze op batterij werken en er niet heel mooi uit zien. Zijn hier mooiere oplossingen voor icm met domoticz? Het liefst gebruik ik inbouwschakelaars die lijken op normale lichtschakelaars. Z-wave of met bedrading zou mooi zijn. (Moet nog leidingen trekken dus kan alle kanten op)
Ook bij Ibood in de aanbieding, komen er alleen nog verzendkosten en bij Amazon DE niet, maar eentje besteld om mee te spelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Voor de mensen die interessant vonden hoe veel je kan besparen met de keuken boiler, ik heb hier wat test resultaten:

Nou het bespaart best wel veel eigenlijk door hem uit te schakelen. Bijvoorbeeld, zondag heeft hij van 10:00 tot 21:00 aangestaan en is hij maar heel kort gebruikt.
Op de andere dagen is hij van 16:30 tot 21:00 aan geweest. En woensdag is er wel veel warm water gebruikt.

Zoals je ziet loont het wel om hem uit te zetten. Ook al doe je het alleen al s'nachts levert het je al een flinke besparing op.

Domoticz Boiler

Voor het mooie had ik misschien de boiler 1 dag 24 uur aan moeten laten, dan zie je pas wat het echt het verschil maakt. Maarja, kost weer stroom :+

[ Voor 3% gewijzigd door Psycho_Mantis op 17-03-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 23:07
Psycho_Mantis schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:10:
Voor de mensen die interessant vonden hoe veel je kan besparen met de keuken boiler, ik heb hier wat test resultaten:

Nou het bespaart best wel veel eigenlijk door hem uit te schakelen. Bijvoorbeeld, zondag heeft hij van 10:00 tot 21:00 aangestaan en is hij maar heel kort gebruikt.
Op de andere dagen is hij van 16:30 tot 21:00 aan geweest. En woensdag is er wel veel warm water gebruikt.

Zoals je ziet loont het wel om hem uit te zetten. Ook al doe je het alleen al s'nachts levert het je al een flinke besparing op.

[afbeelding]

Voor het mooie had ik misschien de boiler 1 dag 24 uur aan moeten laten, dan zie je pas wat het echt het verschil maakt. Maarja, kost weer stroom :+
Das netjes, Ga het dan ook maar eens snel uitvoeren en kijken of ik hiermee ga besparen.
Om ff te muggenziften, ik zie een verschil van 600 watt. dus eigenlijk hebben we het over een 15 cent besparing op een dag. op een jaar is dit 50 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 17-03-2016 10:21 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:59
matthijsph schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 06:30:
[...]

Philips Hue is ook nog een optie.
Ik krijg mijn Philips Hue lamp (zo'n witte) ook alleen maar per pakweg 6% gedimd... Domoticz geeft met z'n slider 6%, 13%, 20% etc aan...

Heb ik hem dan verkeerd ingesteld? In de web-interface staat:

Type: Lighting 2, AC, Dimmer

Hoort dat zo bij een Hue lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

Wat betreft dat laatste:

Ik zou eerst de Hue verlichting en hub aanschaffen en kijken of je die mooi met Domiticz kan bedienen vanuit de web interface / app / scenes / etc.

Voor het handmatig schakelen zijn welicht de schakelaars van KAKU een leuke optie? Ze hebben ook zenders (schakelaars) die je achter je eigen mooie schakelmateriaal kan hangen. Moet je wel een RFXCom of andere RF oplossing aan Domoticz hangen. Dan kan je je KAKU schakelaars aan Hue commando's koppelen, lijkt me. Zo zou ik het iig in de toekomst willen aanpakken.

Meer actuators op Zwave, Hue, etc. (iig betrouwbare protocollen). Het ontvangen van events kan dan nog wel prima met RF 433 Mhz. spul.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
Heeft iemand ervaring met het PEHA funksysteem?
Dit werkt op dezelfde freqentie als zwave 868,4 mhz.

https://www.peha.de/cms/f...client=1&lang=3&idcat=601

Slikt Domoticz dit? in comibinatie met de "Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus" ?

Daarnaast krijg ik vandaag als het goed is me Danfoss LC-13 (014G0013) knoppen binnen. Deze werken met het z-wave.me protocol en hiervoor ben me aan het orienteren om een z-wave usb stick te kopen.
Alleen zit ik nog even met de volgende vraag:

De "Aeon Labs USB Z-Stick met batterij GEN5" is toch ook gebaseerd op het z-wave.me? of dit daadwerkelijk wat anders?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
zwave.me is een merk, geen protocol

Het protocol is Z-wave (of Z-wave Plus)

[ Voor 38% gewijzigd door anandus op 17-03-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
anandus schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:55:
zwave.me is een merk, geen protocol

Het protocol is Z-wave (of Z-wave Plus)
Ah, dat idee had ik al.
Alleen staat in de beschrijving van de Danfoss radiator knoppen de volgende alinea:
The device applies multiple technologies to extend battery life. It is combining multi commands to
a single command and adapt its behavior to the capabilities of the network controller. Make sure
to use Danfoss Living connects only with Z-Wave controllers fully implementing all battery life
time extention methods recommended by Danfoss. All controllers based on Z-Wave.Me software
(e.g. RaZberry) fully support these methods..

Vandaar dat ik dus niet meer begreep, maar hier heeft men het toch gewoon over het z-wave protocol?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Yups :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

luigi87 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:01:
[...]

Ah, dat idee had ik al.
Alleen staat in de beschrijving van de Danfoss radiator knoppen de volgende alinea:
The device applies multiple technologies to extend battery life. It is combining multi commands to
a single command and adapt its behavior to the capabilities of the network controller. Make sure
to use Danfoss Living connects only with Z-Wave controllers fully implementing all battery life
time extention methods recommended by Danfoss. All controllers based on Z-Wave.Me software
(e.g. RaZberry) fully support these methods..

Vandaar dat ik dus niet meer begreep, maar hier heeft men het toch gewoon over het z-wave protocol?
Ik dacht dat het zo was dat devices bij de z-wave alliance goedgekeurd moesten zijn?
Maar alsnog moet domoticz ook die apparaten begrijpen anders heb je er nog niets aan. Misschien is het spul net iets te prijzig om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
Psycho_Mantis schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:05:
[...]

Ik dacht dat het zo was dat devices bij de z-wave alliance goedgekeurd moesten zijn?
Maar alsnog moet domoticz ook die apparaten begrijpen anders heb je er nog niets aan. Misschien is het spul net iets te prijzig om het te testen.
Domoticz snapt de apparaten wel voor zo ver ik gevonden heb op internet. Deze knoppen kosten normaal 65 euro per stuk. Ik kon als werknemer van Danfoss goedkoper aankomen, anders had ik het nooit gedaan (veels te duur).
Maar voor ver ik het verhaal snap moet ik dus wel de Z-wave.me usb stick (UZB) kopen om goed met de batterij besparende functies om te moeten gaan.

Dus dan rijst de vraag. de Z-wave.me UZB kan ook gebruikt worden icm. alle andere Z-wave actoren en zenders, toch?

Edit:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=4522
Hier zie ik iemand die de z-wave.me ook domoticz gebruikt. Denk dus dat dit wel gaat werken.

[ Voor 8% gewijzigd door luigi87 op 17-03-2016 11:19 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
luigi87 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:10:
[...]

Domoticz snapt de apparaten wel voor zo ver ik gevonden heb op internet. Deze knoppen kosten normaal 65 euro per stuk. Ik kon als werknemer van Danfoss goedkoper aankomen, anders had ik het nooit gedaan (veels te duur).
Maar voor ver ik het verhaal snap moet ik dus wel de Z-wave.me usb stick (UZB) kopen om goed met de batterij besparende functies om te moeten gaan.

Dus dan rijst de vraag. de Z-wave.me UZB kan ook gebruikt worden icm. alle andere Z-wave actoren en zenders, toch?
Dat klopt. Je kan ook een andere Zwave USB-stick gebruiken (bijv Aeon of Vision)
Edit: Ik weet het niet zeker hoe het zit met de batterijsparende functies, eigenlijk, dus pin me er niet op vast, maar lijkt me dat het ook met andere usb stick moet kunnen, maar zeker weten doe ik het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 17-03-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Weet iemand of het mogelijk is een domoticz event te koppelen aan een z-wave schakelaar?

Ik heb een paar dubbele schakelaars waarbij de ene kant een fysieke lamp bestuurd en de andere kant nog niets, deze zou ik graag via domoticz wat willen laten doen maar ik zie niet in hoe...

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
heren ff een vraagje.
Gisteren me Py3 binnen met rfx.
Daarmee gelijk aan de gang natuurlijk.
Helaas ziet hij mijn bestaande kaku totaal niet.
Dus nu op een virtual windows 7 pc domoticz gezet de rfx eraan en die word gezien op com3 dus die ingesteld maar helaas totaal nada!
Doe ik iets verkeerds?
Ondersteuning van de rfx op default in domoticz.
Het is al een ouder kaku systeem maar goed protocol=protocol toch!
snap er even niks van meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
SpikeHome schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:00:
heren ff een vraagje.
Dus nu op een virtual windows 7 pc domoticz gezet de rfx eraan en die word gezien op com3 dus die ingesteld maar helaas totaal nada!
Doe ik iets verkeerds?
Check even of je in Domoticz het juiste protocol voor jouw KAKU systeem wel hebt aangevinkt.
Kijk hier eens op pagina 10:
http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Je moet AC en/ofr ARC inschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door koelkast op 17-03-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
luigi87 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:19:
[...]Das netjes, Ga het dan ook maar eens snel uitvoeren en kijken of ik hiermee ga besparen.
Om ff te muggenziften, ik zie een verschil van 600 watt. dus eigenlijk hebben we het over een 15 cent besparing op een dag. op een jaar is dit 50 euro.
Reken je ook even in dat een draadloze switch voor minder dan 10€ te krijgen is, dus na 2,5 maanden heb je die al terugverdiend... no-brainer lijkt me.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
podarcis schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:20:
[...]
Ik krijg mijn Philips Hue lamp (zo'n witte) ook alleen maar per pakweg 6% gedimd... Domoticz geeft met z'n slider 6%, 13%, 20% etc aan...

Heb ik hem dan verkeerd ingesteld? In de web-interface staat:

Type: Lighting 2, AC, Dimmer

Hoort dat zo bij een Hue lamp?
Volgens mij komt dat omdat Domoticz voor een AC dimmer altijd uitgaat van stappen van ongeveer 6%. Als je een dummy AC dimmer aanmaakt dan gaat die ook met stapjes van 6%.
Zelf gebruik ik die sliders sowieso nooit, dus ik heb me er ook niet erg in verdiept. Ik werk liever met een selector switch. Dan kan ik met 1 druk op de knop de gewenste "scene" voor een groep lichten activeren. Bijvoorbeeld:
switch_lichtEethoek

Schakelen doe ik via lua-script:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
function hueOntspannen(id)
   local device = 'groups/'..id..'/action'
   local url = hue_url .. device
   local req_body = '{"on":true, "xy":[0.5134,0.4149], "bri":144, "hue":13088, "sat":213}'
   local headers = {
     ["Content-Type"] = "application/x-www-form-urlencoded";
     ["Content-Length"] = #req_body;
   }
   client, code, headers, status = http.request{url=url, headers=headers, source=ltn12.source.string(req_body), method='PUT'}
end

Bovenstaand voorbeeld werkt met lampen die ook kleur doen, voor een witte kun je je waarschijnlijk beperken tot het instellen van de gewenste "bri" (brightness). Je hebt dan 256 stapjes tot je beschikking.
De mogelijkheden om Hue binnen Domoticz zelf in te stellen zijn met de laatste update ook weer toegenomen, dus misschien dat er inmiddels ook al meer kan zonder script.
Ik vind juist een belangrijk deel van de lol om het zelf te regelen, vandaar dat ik het voorlopig bij mijn scriptjes houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wolfboy schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:55:
Weet iemand of het mogelijk is een domoticz event te koppelen aan een z-wave schakelaar?

Ik heb een paar dubbele schakelaars waarbij de ene kant een fysieke lamp bestuurd en de andere kant nog niets, deze zou ik graag via domoticz wat willen laten doen maar ik zie niet in hoe...
Even kijken bij je apparaten in Domoticz als je geschakeld hebt. Met een beetje mazzel zie je hem dan langs komen en kan je hem toevoegen. Daarna is gebruiken een eitje.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
SpikeHome schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:00:
heren ff een vraagje.
Doe ik iets verkeerds?
Misschien een overbodige opmerking, maar weet je dat ontvangers nooit in Domoticz verschijnen? Deze moet je zelf handmatig toevoegen (433mhz is niet 2 wegs. Je hebt onvangers, en zenders)

Volgens mij werken alle KAKU types die met een A beginnen op dezelfde manier. De oudere met een handmatig code wieltje werken anders volgens mijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
koelkast schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:12:
[...]

Check even of je in Domoticz het juiste protocol voor jouw KAKU systeem wel hebt aangevinkt.
Kijk hier eens op pagina 10:
http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf
Je moet AC en/ofr ARC inschakelen.
gevonden ARC protocol ingeschakeld en daarna handmatig de switch toegevoegd.
Dat werkt pfff
helaas niet dmv in in leren.

edit:
dan nog een 2e vraag
ik heb tekeningen van elke verdieping.
als ik die wil gaan uploaden naar de rasp dan krijg ik de file naam maar die is 0 bytes
als directory aangemaakt dmv ssh en rechten gegeven maar blijft 0 bytes

[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 17-03-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Gonadan schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:16:
[...]

Even kijken bij je apparaten in Domoticz als je geschakeld hebt. Met een beetje mazzel zie je hem dan langs komen en kan je hem toevoegen. Daarna is gebruiken een eitje.
Dat is helaas dus niet het geval nee. Misschien kan ik nog wat tweaken aan de open-zwave templates maar anders gaat het misschien moeilijk worden :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
SpikeHome schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:21:
[...]

gevonden ARC protocol ingeschakeld en daarna handmatig de switch toegevoegd.
Dat werkt pfff
helaas niet dmv in in leren.
Vink "Accept new Hardware devices" aan in Setup- Settings om nieuwe devices te ontvangen in Domoticz.
Vergeet niet dat vinkje daarna weg te halen anders krijg je te veel devices in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:52
Ik heb inmiddels een weekje een Raspberry pi2 met RFlink hangen. Stuur tot op heden enkel nog maar kaku aan, werkt perfect. (verlichting en afzuiging)

Dankzij de nefit easy ondersteuning kan ik nu ook de thermostaat uit zijn programma halen als we 's avonds niet thuis zijn zodat het huis niet onnodig verwarmd wordt, een functie die ik miste in de Nefit easy software zelf kan ik dus nu wel gebruiken ;). Ook gebruik ik de Nefit easy status om de afzuiging in de douche te bedienen.

Ook maak ik dankbaar gebruik van het zonnescherm script van Remco van Geel, echter nog met dummy switches want de screendoeken moeten nog geleverd worden ;)

Nu heb ik gisteren een Vision Zwave usb stick eraan gehangen en toegevoegd onder hardware, tot zo ver lijkt het prima te werken. Nu ga ik vanavond een Fibaro PAN04 dual relay switch toevoegen om een poort aan te sturen, maar hoe werkt het toevoegen van een z-wave device eigenlijk? Add device aanklikken en dan vervolgens het knopje van de fibaro module indrukken? Of moet ik het knopje van de z-wave stick gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wolfboy schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:23:
[...]
Dat is helaas dus niet het geval nee. Misschien kan ik nog wat tweaken aan de open-zwave templates maar anders gaat het misschien moeilijk worden :P
Welke schakelaars heb je het over?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
b_weijenberg schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:25:
[...]

Vink "Accept new Hardware devices" aan in Setup- Settings om nieuwe devices te ontvangen in Domoticz.
Vergeet niet dat vinkje daarna weg te halen anders krijg je te veel devices in de lijst.
Helaas dat werkt niet.
Handmatig dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vraagje: vandaag staat bij iBood de Logitech Harmony Hub in aanbieding (http://www.ibood.com/be/n...ogitech-ultimate-hub.html)

Heeft hier iemand ervaring mee icm Domoticz ?
Ik weet dat de bedoeling is dat je ook via Wifi (app op Android/iOS) ook IR/Bluetooth kan aansturen, en vanuit Domoticz ook kan aansturen, maar werkt het ook andersom ? Kan je via IR (logitech Harmony) ook Domoticz aansturen ? Ik heb dit al met een FLIRC (https://flirc.tv/) proberen doen maar is nogal omslachtig.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn k. schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:25:
Ik heb inmiddels een weekje een Raspberry pi2 met RFlink hangen. Stuur tot op heden enkel nog maar kaku aan, werkt perfect. (verlichting en afzuiging)

Dankzij de nefit easy ondersteuning kan ik nu ook de thermostaat uit zijn programma halen als we 's avonds niet thuis zijn zodat het huis niet onnodig verwarmd wordt, een functie die ik miste in de Nefit easy software zelf kan ik dus nu wel gebruiken ;). Ook gebruik ik de Nefit easy status om de afzuiging in de douche te bedienen.

Ook maak ik dankbaar gebruik van het zonnescherm script van Remco van Geel, echter nog met dummy switches want de screendoeken moeten nog geleverd worden ;)

Nu heb ik gisteren een Vision Zwave usb stick eraan gehangen en toegevoegd onder hardware, tot zo ver lijkt het prima te werken. Nu ga ik vanavond een Fibaro PAN04 dual relay switch toevoegen om een poort aan te sturen, maar hoe werkt het toevoegen van een z-wave device eigenlijk? Add device aanklikken en dan vervolgens het knopje van de fibaro module indrukken? Of moet ik het knopje van de z-wave stick gebruiken?
Hoe haal jij precies de Nefit Easy van z'n automatische programma af, kun je dat hier delen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
M.v.Veelen schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:36:
[...]

Hoe haal jij precies de Nefit Easy van z'n automatische programma af, kun je dat hier delen?
Tuurlijk. Gewoon met een blocky event (kan sinds een paar dagen dat enkel nog bewerken met IE overigens, ben ik de enige?)

Je moet je Nefit easy toevoegen onder devices, een Nefit http server draaien op je raspberry (zie Domoticz forum) en je kunt een paar waardes uitlezen. In je log kun je zien of je verbinding hebt.

Vervolgens heb je een aantal Nefit dingen onder devices staan waaronder Nefit clockmode. Maak hiervoor een switch aan en je kunt je Nefit uit de klokmodus halen. Met Nefit setpoint kun je een temperatuur instellen (ook als hij nog in clockmodus staat, maar dan aan de hand van het tijdschema)

Je dient wel de beta versie te draaien van Domoticz.

De Nefit easy status lees ik uit met een lua script (werkt op een of andere manier niet met blocky) en deze heb ik gekoppeld aan een switch waardoor ik deze kan gebruiken om de afzuiging te schakelen (dmv blocky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heb ik ook wel allemaal (behalve die Nefit clockmode....?), maar hoe ziet je Blockly eruit :) ?

Edit: ik heb die dus blijkbaar wel. Was me nog niet opgevallen onder de devices ;)

[ Voor 30% gewijzigd door M.v.Veelen op 17-03-2016 13:55 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

wimmme schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:00:
Vraagje: vandaag staat bij iBood de Logitech Harmony Hub in aanbieding (http://www.ibood.com/be/n...ogitech-ultimate-hub.html)

Heeft hier iemand ervaring mee icm Domoticz ?
Ik weet dat de bedoeling is dat je ook via Wifi (app op Android/iOS) ook IR/Bluetooth kan aansturen, en vanuit Domoticz ook kan aansturen, maar werkt het ook andersom ? Kan je via IR (logitech Harmony) ook Domoticz aansturen ? Ik heb dit al met een FLIRC (https://flirc.tv/) proberen doen maar is nogal omslachtig.

Alvast bedankt !
Nope. Wat je wel kunt is de status van activiteiten pollen een daar iets mee doen. Maar Domoticz blijft dan de regie houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
M.v.Veelen schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:49:
Dat heb ik ook wel allemaal (behalve die Nefit clockmode....?), maar hoe ziet je Blockly eruit :) ?

Edit: ik heb die dus blijkbaar wel. Was me nog niet opgevallen onder de devices ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ultraimg.com/images/blocky.th.jpg

krijg het er niet helemaal op maar lijkt me duidelijk zo?

Trouwens, zodra clockmode uit is zet ik de nefit setpoint op 18 graden, dit doe ik in een lua script. (hij haalt de nefit enkel uit programma tussen bepaalde tijden waar normaal de thermostaat op 20,5 graden staat)

[ Voor 18% gewijzigd door martijn k. op 17-03-2016 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ziet er goed uit. Ik ga er eens mee aan de slag :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik moet me toch eens gaan verdiepen in zaken als spanning en elektriciteit geloof ik.
Heel veel zaken die ik wil vereisen wel een basale kennis van dat soort zaken merk ik, zoals het aansluiten van een Z-Wave deurbel (of het uitbreiden van je bestaande deurbel met een binary sensor). En ik heb nu echt geen idee (2 linkerhanden is een goede omschrijving op dat vlak). Zag ook al een leuk projectje met een wekkerradio.
Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.