Op het forum staat een lua script volgens mij dat de events voor je genereert. Ik ben zelf bezig om een patch te maken voor Domoticz zodat dit binnen Domoticz zelf wordt opgelost.Isniedood schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:30:
[...]
Dan gaat het daar fout. Ik bedien het dan inderdaad buiten domoticz om. Das wel heel jammer zeg.
Ik heb geen haast, dan wacht ik daar op! Goed bezig!arjanw848 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:45:
[...]
Op het forum staat een lua script volgens mij dat de events voor je genereert. Ik ben zelf bezig om een patch te maken voor Domoticz zodat dit binnen Domoticz zelf wordt opgelost.
Per dimmer kunnen 6 signalen gekoppeld worden ja, maar ik heb het over het aantal signalen dat RFlink moet verzenden. Ik moet 2 dimmers verschillende adresseren met een verschillende helderheid. Mogelijk kan de simpele aan/uit schakelaar wel meewerken op 1 van de dimmer signalen. Daar win ik weer een klein beetje mee.arjanw848 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:41:
[...]
Per dimmer kunnen er, als het goed is, 6 signalen worden gekoppeld, 2x eigen helderheid, 1x eigen aan/uit, 2x gemeenschappelijke helderheid en 1x gemeenschappelijke aan/uit ?
Toch vind ik dat het zenden erg lang duurt, en ik wil eens gaan meten waar dat in zit. Ik heb toevallig net een USB DSO gekocht, dus ik ga eens kijken of ik het signaal daar goed mee kan meten.
Er is absoluut iets goed mis met die kabel! Nergens meer instoppen!EBOOZ schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:45:
Ik heb een tijdje geleden zo'n slimme meter kabel gekocht, maar zodra ik deze in m'n Raspberry stop zijn alle USB poorten dood en doet dus ook de RFXCom het niet meer![]()
Toen ik de kabel aansloot op m'n Surface Pro 3 kreeg ik gelijk de melding dat Windows niet genoeg stroom kon leveren voor het aangesloten USB device.
Lijkt op een brakke kabel, of niet?
Hoe kan ik het beste een blockly aanmaken die 'onthoudt' dat iets aan was?
Ik wil als lamp X, Y of Z aan was en Kodi gaat spelen, dat ze uitgaan, en zodra Kodi stopt/pauzeert, dat eerder genoemde lamp(en) weer aangaat. Maar als ze uit zijn blijven ze uit.
Ik moet dat blockly nog leren, dus weet niet goed hoe ik kan nesten of variabelen toe moet wijzen en wat best practice is in dit geval.
Ik wil als lamp X, Y of Z aan was en Kodi gaat spelen, dat ze uitgaan, en zodra Kodi stopt/pauzeert, dat eerder genoemde lamp(en) weer aangaat. Maar als ze uit zijn blijven ze uit.
Ik moet dat blockly nog leren, dus weet niet goed hoe ik kan nesten of variabelen toe moet wijzen en wat best practice is in dit geval.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Dat vond Windows ook:SuperKris schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:57:
[...]
Er is absoluut iets goed mis met die kabel! Nergens meer instoppen!

SOS maar even een SOS-mailtje gestuurd met het verzoek de kabel om te ruilen voor eentje die wél werkt
[ Voor 16% gewijzigd door EBOOZ op 20-02-2016 17:35 ]
Misschien een beetje offtopic:
In mijn gang beneden zit een lichtschakelaar naast de meterkast waar ook de pi met domoticz hangt.
Boven aan de trap zit weer een lichtschakelaar die op dit moment als hotel schakeling verbonden zit mijn de lichtschakelaar beneden.
Alle draden van de lichtschakelaars komen samen in de meterkast.
Het lijkt mij het makkelijkst als ik bijv met een relais vanuit mijn Pi de verlichting in de gang ga aansturen.
Iemand een idee om beide lichtschakelaars te gebruiken + uitgang van mijn PI?
(het mooist zou zijn als de status in domoticz ook veranderd als ik mijn lichtschakelaar handmatig bedien.
In mijn gang beneden zit een lichtschakelaar naast de meterkast waar ook de pi met domoticz hangt.
Boven aan de trap zit weer een lichtschakelaar die op dit moment als hotel schakeling verbonden zit mijn de lichtschakelaar beneden.
Alle draden van de lichtschakelaars komen samen in de meterkast.
Het lijkt mij het makkelijkst als ik bijv met een relais vanuit mijn Pi de verlichting in de gang ga aansturen.
Iemand een idee om beide lichtschakelaars te gebruiken + uitgang van mijn PI?
(het mooist zou zijn als de status in domoticz ook veranderd als ik mijn lichtschakelaar handmatig bedien.
Mag je ook wel even aangeven dat deze kabel er voor gezorgd heeft dat je RP USB poorten dood zijnEBOOZ schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:01:
[...]
Dat vond Windows ook:
[afbeelding]
SOS maar even een SOS-mailtje gestuurd met het verzoek de kabel om te ruilen voor eentje die wél werkt
Dat kan jij wel vinden, maar zo werkt de hardware simpelweg niet.SuperKris schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:29:
Dat snap ik, maar mijn gevoel zegt dat de signalen veel korter kunnen. Ik zal het binnenkort eens gaan meten, maar mijn gevoel zegt dat enkele 10tallen ms genoeg zouden moeten zijn voor een signaal. Een snel zoekresultaat naar plaatjes van 433 mhz signalen bevestigd dit. Als dit signaal 3 keer of meer herhaald wordt, lijkt mij dit voldoende. Met wat pauzes zou elk signaal denk ik niet langer dan 100-300ms moeten duren. Met andere worden; 1 seconde is zat om 3 signalen te zenden. De RF link heeft hier echter 3 seconden voor nodig. Ik vraag mij af waar dit door komt. Ik zal dat eens meten.
Wellicht kan je er wat aan doen door protocollen en firmware te gaan beïnvloeden, maar dat zal de betrouwbaarheid schaden. Het is niet voor niets dat 433 zo werkt.
Daarvoor gebruik ik dummy switches. Zo heb ik dummy's voor: Iemand in toilet, iemand op overloop, iemand in schuur, ikke thuis, etc. Die switches kan ik dan beïnvloeden met sensoren en timers. De daadwerkelijke actoren reageren dan weer op de switches met een blockly.anandus schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:58:
Hoe kan ik het beste een blockly aanmaken die 'onthoudt' dat iets aan was?
Hierdoor kan ik een serieuze timeout op de wclamp zetten zonder dat hij steeds uit gaat of ik met LUA aan de gang moet. Niet dat ik geen LUA wil maar ik vind de uitdaging ook wel leuk. Plus nu heb ik een timeout van 30 seconden, dat kan met LUA niet.
Let op: De reden dat ik dummy switches gebruik in plaats van gebruikersvariabelen is omdat blockly niet triggert op de laatste. Als je middels een blockly een variabele instelt en een andere blockly zou daar op moeten reageren dan gebeurt er niets, het is geen trigger. Als je in plaats daarvan een dummy switch gebruikt werkt het wel, omdat een statuswijziging van een schakelaar wel een trigger is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik heb dit script om dat in de gaten te houdenIsniedood schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:30:
[...]
Dan gaat het daar fout. Ik bedien het dan inderdaad buiten domoticz om. Das wel heel jammer zeg.
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| -- script to check Philips Hue light status (on/off) -- m.hagenaars -- feb. 2016 -- you'll need to install socket library & dkjson, more info can be found here: -- http://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput#Install_socket_library -- http://dkolf.de/src/dkjson-lua.fsl/home -- both need to end up in /usr/local/lib/lua/5.2 -- this time based script wil use the HUE api to check the current status of your lights as reported by the HUE bridge -- the script starts with light #1 and checks if the status reported by your bridge corresponds with the status in Domoticz -- if HUE state is not equal to Domoticz state then the script will correct the status in Domoticz -- the script will keep looping until there are no more lights to check and will then stop -- in order for the script to work it is important that the names of each light are exactly equal in both your bridge & domoticz -- I suppose you know the names of the HUE switches in Domoticz, you can check the names in your bridge with the HUE app -- more info on Philips HUE api and how to get/change your username can be found here: -- http://www.developers.meethue.com/documentation/getting-started -- configure Hue Bridge local hueBridgeIP = 'your_ip' local hueBridgeAPI = 'username' -- this part will get the Hue status function getHueLight(id) local http = require('socket.http') local ltn12 = require('ltn12') local json = require('dkjson') t = {} local url = string.format("http://%s/api/%s/lights/%s", hueBridgeIP, hueBridgeAPI, id) b, c, h = http.request{url=url, sink = ltn12.sink.table(t), method='GET'} huestring = tostring(table.concat(t)) local hue, pos, err = json.decode(huestring, 1, nil) if (hue.name) then hue_name = (hue.name) hue_state = (hue.state.on) else stop = true end return hue_name, hue_state, stop end -- now check Hue state & correct Domoticz if needed commandArray = {} i = 1 repeat local hue = getHueLight(i) if hue_state == true and otherdevices[hue_name] == 'Off' then commandArray[hue_name] = 'On' print(string.format("Status %s corrigeren", hue_name)) elseif hue_state == false and otherdevices[hue_name] ~= 'Off' then commandArray[hue_name] = 'Off' print(string.format("Status %s corrigeren", hue_name)) end i = i + 1 until(stop) return commandArray |
LUA > variabele > wat jij wil (in dit geval timeout)Gonadan schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 18:33:
[...]
Hierdoor kan ik een serieuze timeout op de wclamp zetten zonder dat hij steeds uit gaat of ik met LUA aan de gang moet. Niet dat ik geen LUA wil maar ik vind de uitdaging ook wel leuk. Plus nu heb ik een timeout van 30 seconden, dat kan met LUA niet.
Blockly is leuk, maar heb het 1x gebruikt, en toen snel terug naar LUA.
Al had ik liever native Python. Waarom al die Domotica op LUA blijft hangen is me een raadsel.
/edit
Aaaah, zie nu pas 30 sec. Dat wordt inderdaad lastig met een timer script
[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 20-02-2016 21:22 ]
Laatst de domoticz app geupdatet... maar ligt het aan mij of werken de gordijnen nog steeds niet goed? In Domoticz zelf zie ik 2 knopjes, open of dicht. Bij de app alleen een schuifbalk, maar als de gordijnen open zijn, dan staat het knopje ook op open en moet ik dus 2x klikken voordat hij dicht gaat.
Facts don't care about your feelings
Dit probleem lijkt alleen voor te komen bij teruglevering. Ik heb de smart switch aangesloten op mijn zonnepanelen.Rron schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:48:
Ik ben al een tijd bezig om de aeonlabs smart switch 6 gekoppeld te krijgen in domoticz versie 4580 die op Pi 2 draait. Mijn z wave stick is aeoan labs usb adapter Gen5.
De switch is wel te zien in mijn apparaten overzicht. Hierin staan 2x general, usage en switch. Nu is mijn probleem dat alleen de general voltage werkt en de rest niet. Ik heb de smart switch al een paar keer opnieuw aangemaakt echter het resultaat blijft hetzelfde.
Heeft iemand nog een idee?
Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee?
Zou het niet weten eigenlijk... Wat me opvalt is dat er bij het verzenden een vierkant blokje op het scherm verschijnt en is de waarde overrult.... Dat vierkantje heb ik nog nergens eerder gehoord of gezien....ThinkPadd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 07:20:
[...]
Als je nu via Domoticz de ingestelde temperatuur op de Honeywell kunt overrulen, zou ik het lekker zo laten. Misschien heb jij een nieuwere HRM die wel een TT-commando accepteert.
Nice!!matthijsph schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:59:
[...]
ik heb dit script om dat in de gaten te houden
Lua:
1-- script to check Philips Hue light status (on/off)
ga je dit ook uitbreiden voor meerdere hue lampen en dimlevels?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Dit soort scripts moeten gewoon standaard aanwezig zijn binnen domoticz 
Dit soort kennis is geweldig.
Dit soort kennis is geweldig.
[ Voor 17% gewijzigd door tlpeter op 21-02-2016 12:33 ]
Met LUA heb je toch helemaal geen variabele nodig? Gewoon kijken of de beweging 'uit' is en of er genoeg tijd verstreken is sinds de 'lastupdated'.UltraSub schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:21:
LUA > variabele > wat jij wil (in dit geval timeout)
Blockly is leuk, maar heb het 1x gebruikt, en toen snel terug naar LUA.
Cross-platform, is zuiver afhankelijk van Domoticz. Python wil je echt niet overal op gaan zitten installeren. Op Windows zou ik dan PowerShell weer veel logischer vinden, dan blijft je aan de gang.Al had ik liever native Python. Waarom al die Domotica op LUA blijft hangen is me een raadsel.
Bingo./edit
Aaaah, zie nu pas 30 sec. Dat wordt inderdaad lastig met een timer script
Maar ik moet wel zeggen dat LUA je meer inzicht geeft en wat flexibeler werkt met logging. Met die blockly's werken ze soms gewoon niet en zit je weer te graven waarom.
Groot nadeel van LUA is weer dat alles hardcoded is, verander je een schakelaar van naam is gelijk je script stuk.
offtopic:
Tenzij je ze ook op ID kunt benaderen, maar daar heb ik nog niet naar gezocht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat kan zeker, maar een variabele is zo makkelijk als je timestamps over meerdere sensors wil bijhouden.Gonadan schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:46:
[...]
Met LUA heb je toch helemaal geen variabele nodig? Gewoon kijken of de beweging 'uit' is en of er genoeg tijd verstreken is sinds de 'lastupdated'.
Python is ook cross-platform, veel groter dan LUA, en de meeste linux distros hebben het standaard onboard. Wat Powershell is voor Windows, is Python voor Linux op dit moment.[...]
Cross-platform, is zuiver afhankelijk van Domoticz. Python wil je echt niet overal op gaan zitten installeren. Op Windows zou ik dan PowerShell weer veel logischer vinden, dan blijft je aan de gang.
De vrijheid om te printen wat je wil in de log is inderdaad erg fijn.[...]
Bingo.
Maar ik moet wel zeggen dat LUA je meer inzicht geeft en wat flexibeler werkt met logging. Met die blockly's werken ze soms gewoon niet en zit je weer te graven waarom.
Daar heb je een punt. Maar zo'n drama is dat niet, open je scripts, find/replace all.Groot nadeel van LUA is weer dat alles hardcoded is, verander je een schakelaar van naam is gelijk je script stuk.
offtopic:
(En als het al kan op ID (ook nog niet naar gezocht)), die veranderen ook wel eens las ik hier laatst, bij battery replacements en zo. Das pas mooi klote imho.
[ Voor 4% gewijzigd door UltraSub op 21-02-2016 13:07 ]
Ok, ik probeer alles met blockly's te doen , want programmeren is niet mijn sterkste punt. Wat ik wil is dat als iemand thuis is overdag, de lampen op een bepaalde scene springen. Dit wilde ik met behulp van onderstaande blockly realiseren, maar die werkt dus niet. Heeft iemand een tip?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Zoals ik deze week al eens had aangegeven wilde ik het Idle verbruik van mijn apparaten in de meterkast meten. Uiteindelijk heb ik gisteravond alle apparaten gemeten die ik in huis kon bedenken doormiddel van een Fibaro Wall Plug
Hieronder de resultaten:
Meterkast (40W):
Vind het overigens wel frappant dat het klokje op de oven en de magnetron meer stroom verbruiken dan de wekker radio op de slaapkamer.
Hieronder de resultaten:
Meterkast (40W):
- Alarm installatie: 2W
- Router: 13W (inc. WD passport USB3.0 schijf als NAS)
- Ziggo modem: 9W
- 8 ports Switch: 2W
- Intel NUC: 10W
- 12V Voeding: 4W (Voeding voor enkele fibaro modules en LED verlichting)
- WTW installatie: 20W
- Vijver: 37W (Filterpomp + Zuurstofpompje)
- Accesspoint Bovenverdieping: 4W
- Wekkerradio: 1W
- CV Ketel: 2W
- Magnetron: 3W
- Oven: 2W
- TV Hoek: 10W (Oplader Robotstofzuiger en vaste telefoonaansluiting).
Vind het overigens wel frappant dat het klokje op de oven en de magnetron meer stroom verbruiken dan de wekker radio op de slaapkamer.
[ Voor 3% gewijzigd door Brutuss op 21-02-2016 13:32 ]
Ik heb Domoticz met een Aeotec Z-Stick Gen5 op een RBI draaien.
Nu heb ik al een tijd dat mijn bewegings melder (Everspring SP103 ) niet reageert op bewegingen.
Vandaag een typische zondag om er eens in te duiken. Ik ben tot het volgende gekomen.
Als ik mijn zwave op debug zet en ik ga via tial het bestand OZW_log.txt volgen zie ik bij beweging in de log file het volgende voor bijkomen:
2016-02-20 15:25:18.028 Detail, Node033, Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x21, 0x03, 0x20, 0x01, 0xff, 0x0e
2016-02-20 15:25:18.034 Info, Node033, Received Basic set from node 33: level=255. Treating it as a Basic report.
2016-02-20 15:25:24.477 Detail, Node033, Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x21, 0x03, 0x20, 0x01, 0x00, 0xf1
2016-02-20 15:25:24.482 Info, Node033, Received Basic set from node 33: level=0. Treating it as a Basic report.
Level=255 en Level=0 lijken mij Beweging en Geen beweging.
Conclusie, PIR doet het gewoon. Alleen heeft Domoticz het niet door...
Toen heb ik een windows laptop gepakt en daar domoticz op gezet met de Aeotec stick.
Nu ziet domoticz wel dat er beweging gezien word.
Open zwave versie is: OpenZWave USB Version: 1.4-34-gb426e49.
Domoticz versie: V2.4679 (beta)
Iemand een idee waar het fout kan gaan en wat ik moet doen om het werkend te krijgen op mijn RBP?
Nu heb ik al een tijd dat mijn bewegings melder (Everspring SP103 ) niet reageert op bewegingen.
Vandaag een typische zondag om er eens in te duiken. Ik ben tot het volgende gekomen.
Als ik mijn zwave op debug zet en ik ga via tial het bestand OZW_log.txt volgen zie ik bij beweging in de log file het volgende voor bijkomen:
2016-02-20 15:25:18.028 Detail, Node033, Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x21, 0x03, 0x20, 0x01, 0xff, 0x0e
2016-02-20 15:25:18.034 Info, Node033, Received Basic set from node 33: level=255. Treating it as a Basic report.
2016-02-20 15:25:24.477 Detail, Node033, Received: 0x01, 0x09, 0x00, 0x04, 0x00, 0x21, 0x03, 0x20, 0x01, 0x00, 0xf1
2016-02-20 15:25:24.482 Info, Node033, Received Basic set from node 33: level=0. Treating it as a Basic report.
Level=255 en Level=0 lijken mij Beweging en Geen beweging.
Conclusie, PIR doet het gewoon. Alleen heeft Domoticz het niet door...
Toen heb ik een windows laptop gepakt en daar domoticz op gezet met de Aeotec stick.
Nu ziet domoticz wel dat er beweging gezien word.
Open zwave versie is: OpenZWave USB Version: 1.4-34-gb426e49.
Domoticz versie: V2.4679 (beta)
Iemand een idee waar het fout kan gaan en wat ik moet doen om het werkend te krijgen op mijn RBP?
Ik zou even proberen met een dummy switch "overdag" welke aan staat in dat tijdsinterval. Gebruik dan deze switch ipv time > en time <.P. Mekes schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:09:
Ok, ik probeer alles met blockly's te doen , want programmeren is niet mijn sterkste punt. Wat ik wil is dat als iemand thuis is overdag, de lampen op een bepaalde scene springen. Dit wilde ik met behulp van onderstaande blockly realiseren, maar die werkt dus niet. Heeft iemand een tip?
[afbeelding]
Een blockly met maar 1 regel moet je het control-block nemen ZONDER +P. Mekes schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:09:
[afbeelding]
Het +-control-block kun je alleen gebruiken als je meer dan 1 regel hebt. Waarom is mij een raadsel eigenlijk, waarom überhaupt 2 van die blocks. Als het er dan toch 2 moeten zijn, plak er dan default al een 'else if' aan vast zodat je ziet dat je minimaal 2 regels moet gebruiken....
dit is niet nodigarjanw848 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:38:
[...]
Ik zou even proberen met een dummy switch "overdag" welke aan staat in dat tijdsinterval. Gebruik dan deze switch ipv time > en time <.
al moet je met tijden wel opletten. Zodra je middernacht tussen 2 tijden hebt zitten, moet je 'or' gebruiken. Als de 2 tijden op dezelfde dag plaatsvinden, moet je 'and' gebruiken
[ Voor 22% gewijzigd door tozzke op 21-02-2016 14:57 ]
ik heb sinds kort dat mijn systeem tijdvan de raspberry pi domoticz niet klopt. Hij loopt standaard 1 uur achter. Hoe komt dit en hoe kan ik dit aanpassen?
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Check deze post: inbedrijf in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"anconakip schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:59:
ik heb sinds kort dat mijn systeem tijdvan de raspberry pi domoticz niet klopt. Hij loopt standaard 1 uur achter. Hoe komt dit en hoe kan ik dit aanpassen?
[ Voor 29% gewijzigd door inbedrijf op 21-02-2016 15:11 ]
Thnx, dat deed het hem!tozzke schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:55:
[...]
Een blockly met maar 1 regel moet je het control-block nemen ZONDER +
Het +-control-block kun je alleen gebruiken als je meer dan 1 regel hebt. Waarom is mij een raadsel eigenlijk, waarom überhaupt 2 van die blocks. Als het er dan toch 2 moeten zijn, plak er dan default al een 'else if' aan vast zodat je ziet dat je minimaal 2 regels moet gebruiken....
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Onlangs is er een nieuwe functie toegevoegd: idx = otherdevices_idx['device name']. Hiermee krijg je dus de ID terug op basis van de naam van het device.UltraSub schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:06:
[...]
(En als het al kan op ID (ook nog niet naar gezocht)), die veranderen ook wel eens las ik hier laatst, bij battery replacements en zo. Das pas mooi klote imho.
Alleen in theorie, want python wil je over het algemeen niet op je Windows server hoeven installeren. Net zoals je powershell niet op je linux bak wilt. Plus het werkt beiden niet out of the box op alle systemen. Lua wel, omdat Domoticz dat gewoon zelf kent.UltraSub schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:06:
Python is ook cross-platform, veel groter dan LUA, en de meeste linux distros hebben het standaard onboard. Wat Powershell is voor Windows, is Python voor Linux op dit moment.
Geen drama, maar in blockly blijft het gewoon werken. Dus daar wint de sleur en pleur oplossing.Daar heb je een punt. Maar zo'n drama is dat niet, open je scripts, find/replace all.Ik defineer bovenin altijd alles wat ik gebruik. Denk dat ik dat eens in een module/functie ga stoppen die ik in ieder script gewoon ga aanroepen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik raad momenteel mensen af hoger te gaan dan versie V2.4626 aangezien er problemen zijn met het event systeem. Bij mij worden in de LUA scripts geen scenes meer getriggerd. Handmatig werken ze wel automatisch dus niet.
Ik zie ook meerdere mensen klagen over het event systeem op het Domoticz forum.
Ik zie ook meerdere mensen klagen over het event systeem op het Domoticz forum.
Ik raad mensen aan gewoon bij de stabiele versies te blijven.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik bewaar altijd enkele installaties dus ben in 15 seconden weer terug naar een versie die wel werktGonadan schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:36:
Maar die van mij blijft gewoon werken.Brutuss schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:37:
Ik bewaar altijd enkele installaties dus ben in 15 seconden weer terug naar een versie die wel werkt
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En wie gaat nieuwe features testen dan? 😁Gonadan schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:36:
Zonder gekheid, kwaad was al geschiedenis vanmiddag.
Normaal draai ik wel een back-up.
Hele week geen backup gemaakt na elke beta update.
Dacht vandaag zal het wel goedkomen.
Dus niet, helaas is mijn laatste backup van 10 februari.
Ga niet terug maar wacht wel ff.
Al enkele keren gezien dat niet alle energie log mee worden gebackuped.
Zou dan 11 dagen kwijt zijn als het weer niet lukt.
Tot die tijd EventSystem uitgeschakeld en weer lekker ouderwets analoog de verlichting bedienen.
Maar goed, er is genoeg rumoer op het Domoticz forum dus zal wel opvallen dat er wat loos is.
Maar vraag me af waarom deze issue nu aanwezig is.
Is de beta wel eerst getest door diegene die hem online knalt.
Nog geen beweging gezien dus wacht wel ff op een fix.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
even een vraag;, een paar temperatuur meters van banggood en wat PIR sensors)
Weet je al of die goedkope PIR sensors ook werken in Domoticz? Ik heb wat gezocht maar kan er niets concreets over vinden. Weet je toevallig ook of er ook betaalbare PIR sensoren zonder antenne zijn die onder Domoticz werken?
Ik heb de raspberry en RF link vandaag een plekje gegeven in de meterkast en ik heb veel te laag bereik.
Met het in elkaar zetten deze week lag de hardware in de huiskamer. De ontvangers lagen tussen de 1 en 3 meter vanaf de RF link. Alles werkte perfect. het gaat op 2 KAKU dimmers, en 1 KAKU aan/uit schakeldoos die via een group worden aangestuurd via een KAKU wandzender.
De hardware heeft nu een mooi plekje gekregen in de meterkast, maar waar ik de antenne van de RF link ook plaats, het bereik is erg slecht. De ontvangers zitten nog steeds heel dichtbij. De dichtstbijzijnde ontvanger zit op 2 a 3 meter, en de verste niet meer dan 4,5 meter. De zender waar ik alles mee bedien zit op 2-3 meter

Ik maak gebruik van een dipole antenne die ik met de RFlink kit heb mee besteld bij nodo-shop. (mijn aanname was dat deze een beter bereik zou hebben)
De RF linkt lijkt wel te zenden aan de LED's te zien. De antenne heeft een redelijk lange kabel (2m ofzo). Afhankelijk van waar ik de antenne plaats of hoe ik hem draai kan ik 1 of 2 van mijn ontvangers bereiken, de rest niet. Ik woon in een jaren 30 huis, en de zender hoeft alleen maar door een houten deur en een stenen muur heen. Dit is geen hele dikke muur, en ook niet van beton.
Ik vroeg mij af of het probleem misschien door de router er naast komt. Als ik die er uit trek, maakt dat niets uit. Ook met het verwijderen van de toon P1 adapter maakt niets uit. De RF link (adruino) heb ik voor de zekerheid al geflashed. Ook heb ik verschillende USB poorten op de PI geprobeerd.
Ik snap er niets van. Iemand suggesties wat er mis is, en wat ik kan proberen om het te fixen? Die 2 tot 4 m zou echt feilloos moeten werken toch?.
Met het in elkaar zetten deze week lag de hardware in de huiskamer. De ontvangers lagen tussen de 1 en 3 meter vanaf de RF link. Alles werkte perfect. het gaat op 2 KAKU dimmers, en 1 KAKU aan/uit schakeldoos die via een group worden aangestuurd via een KAKU wandzender.
De hardware heeft nu een mooi plekje gekregen in de meterkast, maar waar ik de antenne van de RF link ook plaats, het bereik is erg slecht. De ontvangers zitten nog steeds heel dichtbij. De dichtstbijzijnde ontvanger zit op 2 a 3 meter, en de verste niet meer dan 4,5 meter. De zender waar ik alles mee bedien zit op 2-3 meter
Ik maak gebruik van een dipole antenne die ik met de RFlink kit heb mee besteld bij nodo-shop. (mijn aanname was dat deze een beter bereik zou hebben)
De RF linkt lijkt wel te zenden aan de LED's te zien. De antenne heeft een redelijk lange kabel (2m ofzo). Afhankelijk van waar ik de antenne plaats of hoe ik hem draai kan ik 1 of 2 van mijn ontvangers bereiken, de rest niet. Ik woon in een jaren 30 huis, en de zender hoeft alleen maar door een houten deur en een stenen muur heen. Dit is geen hele dikke muur, en ook niet van beton.
Ik vroeg mij af of het probleem misschien door de router er naast komt. Als ik die er uit trek, maakt dat niets uit. Ook met het verwijderen van de toon P1 adapter maakt niets uit. De RF link (adruino) heb ik voor de zekerheid al geflashed. Ook heb ik verschillende USB poorten op de PI geprobeerd.
Ik snap er niets van. Iemand suggesties wat er mis is, en wat ik kan proberen om het te fixen? Die 2 tot 4 m zou echt feilloos moeten werken toch?.
Je hebt dus de Aurel Tranceiver RTX-MID-5V op je board zitten ?SuperKris schreef op zondag 21 februari 2016 @ 23:58:
~ ~ ~
~ ~ ~
Dit met een dipool antenne zou gewoon een prima bereik moeten geven. Misschien heb je wel een soldeerfout gemaakt. Ofwel een soldeerpunt vergeten ofwel een soldeerklodder die kortsluiting maakt.
Kijk het nog eens goed na.
Als je daar geen fout in kunt vinden moet je eens proberen om i.p.v. de antennekabel op de connector te schroeven een draadje van 174mm in de connector te steken. Op die manier kun je een fout in de antenne of kabel uitsluiten.
Wat bedoel je met meerdere lampen?remcoXP schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:27:
[...]
Nice!!
ga je dit ook uitbreiden voor meerdere hue lampen en dimlevels?
Het script loopt al je lampen een voor een af, tot er geen (hue) lampen meer zijn namelijk.
Lua werkt out of the box op alle Domoticz platformen omdat het mee komt met een Domoticz installatie. Lua werkt echt niet out of the box op een normale Windows machine. Lees: als Domoticz native met Python zou worden uitgerold dan zou je het in die context ook out of the box werken.Gonadan schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:56:
[...]
Alleen in theorie, want python wil je over het algemeen niet op je Windows server hoeven installeren. Net zoals je powershell niet op je linux bak wilt. Plus het werkt beiden niet out of the box op alle systemen. Lua wel, omdat Domoticz dat gewoon zelf kent.
Lua wordt nou eenmaal veel gebruikt in de Domotica wereld, dus is het een logische keuze. Ik zag overigens wel dat Gizmocuz samen met ene Maarten bezig is geweest om Python mee uit te rollen op het Domoticz forum.
Ik ben dit weekend wezen stoeien met domoticz en mijn raspberry pi icm gamma kaku.
Ik kan middels mijn commandline ./kaku M 14 on mijn kaku schakelen echter vraag ik me af hoe ik dit het beste via domoticz kan doen. Een Virtual switch en dan een script middels commandline? Een suggestie welke scripttaal wordt erg gewaardeerd :-)
Ik kan middels mijn commandline ./kaku M 14 on mijn kaku schakelen echter vraag ik me af hoe ik dit het beste via domoticz kan doen. Een Virtual switch en dan een script middels commandline? Een suggestie welke scripttaal wordt erg gewaardeerd :-)
[ Voor 32% gewijzigd door knights16 op 22-02-2016 20:43 ]
Dat zeg ik.UltraSub schreef op maandag 22 februari 2016 @ 07:46:
Lua werkt out of the box op alle Domoticz platformen omdat het mee komt met een Domoticz installatie.
Het verschil is dat Lua native binnen Domoticz geïnterpreteerd kan worden en dat je voor Python echt Python zelf moet bundelen met Domoticz. Dat is een verschil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik weet het exacte model van de transceiver niet, dat zou ik vanavond thuis even moeten controleren, maar hij lijkt inderdaad erg op de RTX-MID-5V.costo schreef op maandag 22 februari 2016 @ 00:46:
[...]
Je hebt dus de Aurel Tranceiver RTX-MID-5V op je board zitten ?
Dit met een dipool antenne zou gewoon een prima bereik moeten geven. Misschien heb je wel een soldeerfout gemaakt. Ofwel een soldeerpunt vergeten ofwel een soldeerklodder die kortsluiting maakt.
Als je daar geen fout in kunt vinden moet je eens proberen om i.p.v. de antennekabel op de connector te schroeven een draadje van 174mm in de connector te steken. Op die manier kun je een fout in de antenne of kabel uitsluiten.
Een soldeerfout zou altijd kunnen, maar ik zou dan meer verwachten dat hij het helemaal niet zou doen. Ik heb dit al even heel snel optisch gecontroleerd, maar ik zag niets. Ik soldeer al een goede 20 jaar, en hoewel ik dit de laatste jaren een stuk minder doe en mijn skills niet meer zijn wat het was, zou het mij verbazen als ik een blunder heb gemaakt op dat vlak.
Dat met die antenne ga ik even proberen!
Verwijderd
P. Mekes in "Domoticz - open source domotica systeem ..."
Alles werkt weer naar behoren.
Er is weer een update.Siewert schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:28:
[...]
En wie gaat nieuwe features testen dan? 😁
Zonder gekheid, kwaad was al geschiedenis vanmiddag.
Normaal draai ik wel een back-up.
Hele week geen backup gemaakt na elke beta update.
Dacht vandaag zal het wel goedkomen.
Dus niet, helaas is mijn laatste backup van 10 februari.
Ga niet terug maar wacht wel ff.
Al enkele keren gezien dat niet alle energie log mee worden gebackuped.
Zou dan 11 dagen kwijt zijn als het weer niet lukt.
Tot die tijd EventSystem uitgeschakeld en weer lekker ouderwets analoog de verlichting bedienen.
Maar goed, er is genoeg rumoer op het Domoticz forum dus zal wel opvallen dat er wat loos is.
Maar vraag me af waarom deze issue nu aanwezig is.
Is de beta wel eerst getest door diegene die hem online knalt.
Yep, gelukkig wel...Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:32:
P. Mekes in "Domoticz - open source domotica systeem ..."
[...]
Er is weer een update.
Wel jammer dat we nu nog geen LUA 5.3 hebben, zat potentie in.
Maar goed, net thuis geupdate, backup gedraaid en de werkende beta.tar bewaard voor een volgende keer mocht het nodig zijn.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
NovapaX schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:31:
Je kan natuurlijk wel proberen het signaal uit de P1 poort over die afstand te 'transporteren', met een beetje goede kabel (twisted pair ofzo) moet RS-232 best wel zo ver halen.
En dan dicht bij je Domoticz machientje de USB-Serial converter plaatsen.
P1 is dus geen puls-signaal, maar een data-signaal (seriële poort)
janne_nl schreef op maandag 15 februari 2016 @ 10:50:
Of een tweede Domoticz instantie als slave bij de meter in de buurt, maar ja, kost je ook zo 50 euri's
hondapower schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:02:
[...]
Ik heb het zelf met een Arduino met Ethernet gedaan.
Maar er was hier ook iemand die een ESP8266 gebruikt had. Dan neem je bv. een NodeMCU van 5 Euro en dan heb je de verbinding via WiFi.
Hier de uitleg: https://www.domoticz.com/...51&t=7815&start=40#p62633
Dank voor jullie adviesenstuffer schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:36:
[...]
Zelf had ik ook het probleem dat domoticz server op zolder staat en ik niet zeker wist of het mogelijk was om de kabel te verlengen.
Kwestie van proberen want het is de goedkoopste oplossing en het makkelijkst zonder extra hardware.
Mijn setup is nu: p1 -» rj11 naar cat6 die naar zolder gaat (2 verdiepingen +-15 meter kabel met bochten) -» rj11 -» rj11 koppelblok -» USB p1 kabel naar esxi Server. Werkt bij mij prima.
Mijn setup is nu via de P1 <--RJ11 ---- Cat 6 F-UTP (Ca. 15meter) --RJ11-- > <--RJ11 koppelstuk--> <--RJ11 naar USB--> Domoticz
- leeg -
Heel veel dank, ik heb nu beter gekeken en die inderdaad gevonden.Gonadan schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:37:
[...]
Er is ook een set van kaku waarbij je de bestaande knop blijft gebruiken, die heb ik in gebruik. Dan schroef je een kastje aan de draden in plaats van de bestaande gong. En je krijgt er een draadloze ging bij die je ergens in een stopcontact kunt prikken.
Nice!!luigi87 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 17:50:
[...]
[...]
[...]
[...]
Dank voor jullie adviesenzojuist de slimme meter aan Domticz gekoppelt en werkt super. heb nu realtime (+/- 1 minuut vertraging) verbruik
Mijn setup is nu via de P1 <--RJ11 ---- Cat 6 F-UTP (Ca. 15meter) --RJ11-- > <--RJ11 koppelstuk--> <--RJ11 naar USB--> Domoticz
Ook omdat mijn esxi bak meer doet dan alleen domotica is het hier fijn dat deze op zolder staat. (Geluid, warmte, ruimte in meterkast) Lang lopen dubben hoe ik dit ging doen maar toen de de kabel verlengt met utp die er al loos lag.
Leuk te horen dat het bij jou ook werkt.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

wat doe ik fout? behalve dat ik het verkeerd om heb ingesteld
maar er gebeurt niets...
[ Voor 31% gewijzigd door YoshiBignose op 22-02-2016 19:38 ]
Je houd er rekening mee dat acties alleen uitgevoerd worden als er status wijzigd ?YoshiBignose schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:37:
[afbeelding]
maar er gebeurt niets...
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Volgens mij moet je de gordijnen on en off sturen ipv open/closed. In de voorwaarde moet je weer wel met open/closed werken.YoshiBignose schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:37:
[afbeelding]
maar er gebeurt niets...
Haha, dat was mijn initiële punt toch?Gonadan schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:13:
[...]
Dat zeg ik.
Het verschil is dat Lua native binnen Domoticz geïnterpreteerd kan worden en dat je voor Python echt Python zelf moet bundelen met Domoticz. Dat is een verschil.
Wat bedoel je precies?Patrick89 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:49:
[...]
Je houd er rekening mee dat acties alleen uitgevoerd worden als er status wijzigd ?
Heb ik ook geprobeerd maar dan gebeurt er ook niets. Als ik een timer instel bij de switch dan zie ik in de log wel iets met send an action to device maar ook dan gebeurt er niets.tozzke schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:03:
[...]
Volgens mij moet je de gordijnen on en off sturen ipv open/closed. In de voorwaarde moet je weer wel met open/closed werken.
[ Voor 47% gewijzigd door YoshiBignose op 22-02-2016 20:51 ]
Probeer eensYoshiBignose schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:37:
[afbeelding]
maar er gebeurt niets...
(time>sunset or time<sunrise) and gordijnen=open
set gordijnen=dicht
time>sunrise and time<sunset and gordijnen=dicht
set gordijnen=open
zet je toch gewoon de stable release er op.Siewert schreef op zondag 21 februari 2016 @ 21:28:
[...]
cd domoticz
./updaterelease
met ./updatebeta heb je de beta weer
Werkt voortreffelijk!matthijsph schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:59:
[...]
ik heb dit script om dat in de gaten te houden
Lua:
1 2 3 -- script to check Philips Hue light status (on/off) -- m.hagenaars -- feb. 2016
Gelijk ook maar weer een vraag. Ik heb een Philio Tech 4 in 1 Door/Window sensor PST02-A. Alleen de allereerste keer heeft Domoticz hem als zodanig herkend. Ik heb het device toen een keer verwijderd en opnieuw geregistreerd maar sindsdien blijft Domoticz hem steeds als: 'Philio Technology Corporation PST02-C Door/Window 3 in 1 sensor' aanduiden. Volgens mij mis ik dan de PIR functionaliteit die ik zou willen gebruiken. Iemand ervaring/een idee?
Dat gaat niet werken, althans niet hier.RasPi2 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:30:
[...]
zet je toch gewoon de stable release er op.
cd domoticz
./updaterelease
met ./updatebeta heb je de beta weer
Teveel wijzigingen ten opzichte van de stable release wat weer resulteert en allerlei errors.
En mag graag testen ;-)
Ik test ook graag maar na zojuist te hebben geupdate naar laatste beta deed hij het niet meer.Siewert schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:38:
[...]
Dat gaat niet werken, althans niet hier.
Teveel wijzigingen ten opzichte van de stable release wat weer resulteert en allerlei errors.
En mag graag testen ;-)
Dus even tijdelijk naar stable
Klopt, vanmiddag voor het eerst de tar die gedownload word bewaard.RasPi2 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:51:
[...]
Ik test ook graag maar na zojuist te hebben geupdate naar laatste beta deed hij het niet meer.
Dus even tijdelijk naar stableVoordeel is dat je history behouden blijft.
Na de laatste update deed idd niks het meer.
die tar naar de PI gekopieerd, uitgepakt en draai weer op de vorige beta release nadat Gizo alles weer gefixed had
Gebeurt ook niets... maar zou dat niet betekenen dat als ik de gordijnen WEL dicht wil hebben in de middag, hij dan automatisch weer open gaat?RasPi2 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 21:21:
[...]
Probeer eens
(time>sunset or time<sunrise) and gordijnen=open
set gordijnen=dicht
time>sunrise and time<sunset and gordijnen=dicht
set gordijnen=open
Trouwens in het log van de gordijnen zie ik dit, waarom staat er 1% of 98%? Ik kan alleen open of dicht instellen met de knop.
2016-02-22 22:12:12 Set Level: 98 %
2016-02-22 22:12:06 On
2016-02-22 22:11:32 Set Level: 98 %
2016-02-22 22:11:05 On
2016-02-22 19:48:07 Set Level: 1 %
2016-02-22 19:48:01 Off
2016-02-22 19:38:11 Set Level: 1 %
2016-02-22 19:38:01 Off
2016-02-22 18:12:43 Set Level: 1 %
2016-02-22 18:12:19 Off
Dat klopt.YoshiBignose schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:13:
[...]
Gebeurt ook niets... maar zou dat niet betekenen dat als ik de gordijnen WEL dicht wil hebben in de middag, hij dan automatisch weer open gaat?
Ik zou dan een lua scriptje maken met if devicechanged .... then
bv met een dummyschakelaar isDonker.
Lijkt het percentage dat de gordijnen dicht zijn. Net als met dimbare lamp.Trouwens in het log van de gordijnen zie ik dit, waarom staat er 1% of 98%? Ik kan alleen open of dicht instellen met de knop.
Heb zelf geen bediende gordijnen.
Volgens mij is er gewoon iets niet goed. Als ik de gordijnen open maak gaan ze open, maar de switch verandert daarna in dicht, terwijl de gordijnen gewoon open zijn. Als ik bij blockly klik op SHOW OPEN STATED, staat er 15 Gordijnen Open 2016-02-22 22:23:49 98
costo schreef op maandag 22 februari 2016 @ 00:46:
[...]
Je hebt dus de Aurel Tranceiver RTX-MID-5V op je board zitten ?
Goede tip! de zelfbouw antenne werkte prima. Toen maar eens de dipole antenne gaan onderzoeken en daar was ik na 2 seconden wel mee klaar. De pin van de male SMA connector was teruggeschoven in de connector. Was mij helemaal niet opgevallen. Best stom voor iemand die connectoren verkoop voor zijn werk...SuperKris schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:29:
[...]
Ik weet het exacte model van de transceiver niet, dat zou ik vanavond thuis even moeten controleren, maar hij lijkt inderdaad erg op de RTX-MID-5V.
Een soldeerfout zou altijd kunnen, maar ik zou dan meer verwachten dat hij het helemaal niet zou doen. Ik heb dit al even heel snel optisch gecontroleerd, maar ik zag niets. Ik soldeer al een goede 20 jaar, en hoewel ik dit de laatste jaren een stuk minder doe en mijn skills niet meer zijn wat het was, zou het mij verbazen als ik een blunder heb gemaakt op dat vlak.
Dat met die antenne ga ik even proberen!
Het ontvangst lijkt nu prima te werken!
Ik heb mij inmiddels ingelezen op hoe de aurel transiever werkt. Op wat vertaalfoutjes erg duidelijke documentatie! Het is mij nu helemaal duidelijk hoe deze werkt. Ook even goed ingelezen op de manier waarop 433mhz communicatie werkt.
De transceiver zou gebruik maken van ASK modulatie, ik weet niet op dat in dit geval hetzelfde is al OOK modulatie. Ook ben ik nieuwsgierig hoe dit met KAKU en andere type 433mhz signalen werkt.
Ik ga binnenkort eens even meten aan de receiver. Ik ben zeer benieuwd op welke baudrate hij zend, want hij zou 9600 baud moeten aankunnen. Ik vind de snelheid waarop de RF link de KAKU apparaten aanstuurt namelijk best langzaam. Over de adruino weet ik nog niet zo veel, maar ik kan vinden dat deze 115200 baud over een seriële port kan krijgen (die de RF link lijkt aan te sturen). Afhankelijk van de software moet 9600 baud dus wel lukken en zijn de ontvangers (KAKU in mijn geval) al snel het limiet. Ik weet niet exact hoeveel bits de transmissies van een gemiddeld 433mhz apparaat heeft, maar veel meer dan 100 moet dit denk ik niet zijn. Als we uitgaan van 3 herhalingen zou de RFlink dus capaciteit hebben om ca. 30 codes per seconde te zenden. In de praktijk lijkt het meer op 1 per seconde. Dat betekend ook dat deze gedurende deze tijd niet kan ontvangen, wat hier ook weer een flink nadeel van is.
Het zal allemaal wel flink bepaald worden door de ontvangers, maar het lijkt mij toch dat dit sneller moet kunnen.
Ik heb mij ook even ingelezen over SDR op goedkope ontvangertjes. Ik ga eens op zoek naar zo'n stickje, en eens kijken met welke snelheid KAKU ontvangers werken en of hier nog rek in zit.
Mooi dat het nu gewoon werkt, RFLink is een goed werkend systeem.SuperKris schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:17:
Goede tip! de zelfbouw antenne werkte prima. Toen maar eens de dipole antenne gaan onderzoeken en daar was ik na 2 seconden wel mee klaar. De pin van de male SMA connector was teruggeschoven in de connector. Was mij helemaal niet opgevallen. Best stom voor iemand die connectoren verkoop voor zijn werk...
Het ontvangst lijkt nu prima te werken!
ASK = Amplitude-Shift-Keying en OOK = On-Off-Keying. Op 433MHz zijn ASK en OOK hetzelfde.De transceiver zou gebruik maken van ASK modulatie, ik weet niet op dat in dit geval hetzelfde is al OOK modulatie. Ook ben ik nieuwsgierig hoe dit met KAKU en andere type 433mhz signalen werkt.
De ontvanger bepaalt de baudrate. Als de baudrate te snel of te langzaam is dan kan de ontvanger niets decoderen. I.h.a. betekent hogere baudsnelheid gevoeliger voor transmissiefouten en lagere baudsnelheid 'betrouwbaarder'. Aan de baudrate kun je zelf weinig veranderen.Ik ga binnenkort eens even meten aan de receiver. Ik ben zeer benieuwd op welke baudrate hij zend, want hij zou 9600 baud moeten aankunnen. Ik vind de snelheid waarop de RF link de KAKU apparaten aanstuurt namelijk best langzaam. Over de adruino weet ik nog niet zo veel, maar ik kan vinden dat deze 115200 baud over een seriële port kan krijgen (die de RF link lijkt aan te sturen). Afhankelijk van de software moet 9600 baud dus wel lukken en zijn de ontvangers (KAKU in mijn geval) al snel het limiet. Ik weet niet exact hoeveel bits de transmissies van een gemiddeld 433mhz apparaat heeft, maar veel meer dan 100 moet dit denk ik niet zijn. Als we uitgaan van 3 herhalingen zou de RFlink dus capaciteit hebben om ca. 30 codes per seconde te zenden. In de praktijk lijkt het meer op 1 per seconde. Dat betekend ook dat deze gedurende deze tijd niet kan ontvangen, wat hier ook weer een flink nadeel van is.
Het zal allemaal wel flink bepaald worden door de ontvangers, maar het lijkt mij toch dat dit sneller moet kunnen.
De snelheid tussen RFLink en RPi staat vast op 57600. Ik weet niet precies wat de invloed van Domoticz is op hoeveel codes per seconde verstuurd kunnen worden naar RFLink maar ik vermoed dat hier een beperking in zit alleen al om te voorkomen dat codes in elkaar overvloeien en misschien luistert Domoticz tussen het verzenden van verschillende codes wel even naar RFLink voordat er een nieuw pakket verstuurd wordt om botsingen te voorkomen.
Kan domoticz een foscam camera automatisch laten switchen tussen IR mode en normale mode? Of moet de camera dit zelf regelen?
In mijn geval regelt de camera dat zelf.
Ja zie het nu ook verspringen. Was kennelijk nog niet licht genoeg :-)
Dat kan op diverse mannier en hangt af welke voorwaarde je stelt om de lamp aan/uit te zetten.knights16 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:04:
Ik ben dit weekend wezen stoeien met domoticz en mijn raspberry pi icm gamma kaku.
Je hebt geen scripts nodig om een lamp te schakelen. Ook met een blocky kun je dit schakelen.
Wil je wel met scripts gaan werken dan wordt hier meestal bash of LUA voor gebruikt, hier is standaard ondersteuning al voor aanwezig.
Ook Php kan maar daar moet je wat extra dingen voor installeren.
Het schakelen via de commandline kan maar we hebben het over Domotica en dat ga je juist gebruiken om iets automatische te laten autvoeren op basis van een deurcontact/lichsensor/begweginssensor etc ipv handmatig. Anders kun je net zo goed een KuKa AB gebruiken is goedkoper en sneller klaar.
Ik zou beginnen om de handleiding van Domoticz eens door te nemen. Daar haal je veel uit en begin met het lezen van dit topic en Domoticz WiKi en forum.
Dan komen de ideeen vanzelf en worden de meeste vragen die je hebt al beantwoord.
Nee hoor, ik probeer ook al een soort motion sensor in te richten. Maar ongeacht of de status wijzigt schakelt de blocky toch na een paar minuten.Patrick89 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:49:
[...]
Je houd er rekening mee dat acties alleen uitgevoerd worden als er status wijzigd ?
Weet niet welke foscam je hebt, maar ik merk ook in de praktijk dat ze best wat licht nodig hebben om over te switchen van nacht naar dag.trekker22 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:46:
Kan domoticz een foscam camera automatisch laten switchen tussen IR mode en normale mode? Of moet de camera dit zelf regelen?
[ Voor 34% gewijzigd door grote_oever op 23-02-2016 09:13 ]
ja en ook bij de switch van dag naar nacht. Heb altijd vanaf zonsondergang een buitenlamp aan en hij switch niet over heb ik het idee. Eens wachten tot het echt donker is en dan ook met lamp aan.grote_oever schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:12:
[...]
Weet niet welke foscam je hebt, maar ik merk ook in de praktijk dat ze best wat licht nodig hebben om over te switchen van nacht naar dag.
Hier idem, mijn Server doet veel meer dan Domoticz en vanwege het geluid ook op de zolder. mijn meterkast hangt al volstuffer schreef op maandag 22 februari 2016 @ 19:12:
[...]
Nice!!
Ook omdat mijn esxi bak meer doet dan alleen domotica is het hier fijn dat deze op zolder staat. (Geluid, warmte, ruimte in meterkast) Lang lopen dubben hoe ik dit ging doen maar toen de de kabel verlengt met utp die er al loos lag.
Leuk te horen dat het bij jou ook werkt.
- leeg -
bij Monit hoef je in principe toch geen entry speciaal te maken voor domoticz?
Krijg wel email notificaties als Monit / systeem reboot. Maar als de domoticz service crasht wordt die niet herstart?!
is dit stuk code wel nodig dan:"
Meen dat die eerst wel netjes Domoticz in de gaten hield zonder deze code!
EDIT met deze code werkt het kennelijk wel, maar heeft eerst altijd gewerkt zonder!
Krijg wel email notificaties als Monit / systeem reboot. Maar als de domoticz service crasht wordt die niet herstart?!
is dit stuk code wel nodig dan:"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
stop program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
if failed
url http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command¶m=getversion
and content = '"status" : "OK"'
for 2 cycles
then restart
if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot" |
Meen dat die eerst wel netjes Domoticz in de gaten hield zonder deze code!
EDIT met deze code werkt het kennelijk wel, maar heeft eerst altijd gewerkt zonder!
[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 23-02-2016 09:39 ]
Waarschuwing
Update niet naar de laatste BETA. Domoticz gaat dan Offline.
http://www.domoticz.com/f....php?f=6&t=10705&start=40
Wordt aan gewerkt en komt een update aan.
Probleem weer opgelost door gizmocuz.
Nieuwe beta beschikbaar en Domoticz werkt weer.
Update niet naar de laatste BETA. Domoticz gaat dan Offline.
http://www.domoticz.com/f....php?f=6&t=10705&start=40
Wordt aan gewerkt en komt een update aan.
Probleem weer opgelost door gizmocuz.
Nieuwe beta beschikbaar en Domoticz werkt weer.
[ Voor 20% gewijzigd door MikeOO op 23-02-2016 09:53 ]
Snap ik! Echter alles dat ik lees over 433 mhz lijkt aan te geven dat er heel wat sneller gezonden wordt dan RFlink nu doet. Ik neem echter ook wel aan dat de ontwikkelaar van RF link goed weet wat hij doet, maar wil het graag begrijpen.costo schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 00:27:
[...]
Mooi dat het nu gewoon werkt, RFLink is een goed werkend systeem.
[...]
ASK = Amplitude-Shift-Keying en OOK = On-Off-Keying. Op 433MHz zijn ASK en OOK hetzelfde.
[...]
De ontvanger bepaalt de baudrate. Als de baudrate te snel of te langzaam is dan kan de ontvanger niets decoderen. I.h.a. betekent hogere baudsnelheid gevoeliger voor transmissiefouten en lagere baudsnelheid 'betrouwbaarder'. Aan de baudrate kun je zelf weinig veranderen.
De snelheid tussen RFLink en RPi staat vast op 57600. Ik weet niet precies wat de invloed van Domoticz is op hoeveel codes per seconde verstuurd kunnen worden naar RFLink maar ik vermoed dat hier een beperking in zit alleen al om te voorkomen dat codes in elkaar overvloeien en misschien luistert Domoticz tussen het verzenden van verschillende codes wel even naar RFLink voordat er een nieuw pakket verstuurd wordt om botsingen te voorkomen.
In tegenstelling tot wat de meeste mensen hier lijken te vinden, vind ik 433mhz het meest interessante communicatie systeem voor domotica. Dit is simpelweg omdat er extreem veel hardware voor verkrijgbaar is voor hele lage prijzen. Theoretisch kan vrijwel elk draadloze apparaat worden aangesloten.
Ik ben zeer benieuwd om eens te gaan meten naar het gedrag van RF link.
Heeft iemand hier ervaring met de Aeotec multisensor 6
Hij geeft bij mij wat vreemde temperaturen door, hij verspringt veel met 1 graden er tussen.
Is dit een instelling aan mijn kant?

Verder krijg ik bij de uv en de Lux geen waarde door, heeft iemand dit al aan de praat gekregen?
ps mijn domoticz draait op een synology NAS.
Hij geeft bij mij wat vreemde temperaturen door, hij verspringt veel met 1 graden er tussen.

Verder krijg ik bij de uv en de Lux geen waarde door, heeft iemand dit al aan de praat gekregen?
[ Voor 12% gewijzigd door gielie op 23-02-2016 10:56 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Als ik naar mijn eigen situatie kijk is het 433mhz protocol voornamelijk interessant geweest om met domotica te beginnen. Laagdrempelig, veel beschikbare producten en lage kosten. Zo doe je kennis op en proef je wat de mogelijkheden zijn. Wat ik wel merk is dat er ook nadelen aanzitten, geen bi-directionele communicatie, soms komen signalen niet over of de verwachte functionaliteit van het product (bv Livolo dimmer).SuperKris schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:43:
[...]
In tegenstelling tot wat de meeste mensen hier lijken te vinden, vind ik 433mhz het meest interessante communicatie systeem voor domotica. Dit is simpelweg omdat er extreem veel hardware voor verkrijgbaar is voor hele lage prijzen. Theoretisch kan vrijwel elk draadloze apparaat worden aangesloten.
Nu dat ik zover ben dat mijn gehele A/V via Domoticz, KAKU en scripts kan aansturen ben ik van plan om voor verlichting etc gebruik te gaan maken van Zwave+. Dit met name voor de terugkoppeling richting Domoticz en het mesh network wat de stabiliteit ten goede moet komen.
De kosten vallen wat mij betreft nog wel mee en ik denk dat als je serieuzer aan de slag gaat met domotica dit op termijn te verwaarlozen is. Daarnaast zie ik het als een hobby en zoals je weet kosten hobby's nu eenmaal geld.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.SuperKris schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:31:
Andere vraag. Ik krijg veel P1 informatie al vanaf mijn Toon. Heeft een P1-USB kabeltje nog voordelen ten opzichte van dit via Toon doen?
Lees jij je Toon nu gewoon via het netwerk uit?
Ja, nadat toon is toegevoegd verschijven er diverse nieuwe devices. Dit zijn onder andere stroomverbruik en gasverbruik. Volgens mij is dit voornamelijk het actuele verbruik.Krilo_89 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:54:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Lees jij je Toon nu gewoon via het netwerk uit?
Vraag me het af. Ik kan alleen antwoorden wat ik uit het P1 poortje kan aflezen. (heb geen toon)SuperKris schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:31:
Andere vraag. Ik krijg veel P1 informatie al vanaf mijn Toon. Heeft een P1-USB kabeltje nog voordelen ten opzichte van dit via Toon doen?
Ik zie per 10 sec het realtime verbruik geupdate worden. (dit werkt dan met een vertraging van een 30 seconden denk ik).
En zie per 5 minuten de gasmeter updaten.
Dit wordt dan netjes in Domoticz gelogd. qua elektra krijg je mooie grafiekjes die het verbruik over weergeven. qua gasmeter zie je hoeveel m3 je hebt gebruikt in het uur.
- leeg -
Volgens mij maakt dat niet veel uit. Ik krijg 2x per minuut meterinfo door van mijn Toon. Zo'n kabeltje zal dat vast niet heel veel vaker doen toch?SuperKris schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:31:
Blijkbaar wel, mijn meter geeft dit per 10 seconden.matthijsph schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:40:
[...]
Volgens mij maakt dat niet veel uit. Ik krijg 2x per minuut meterinfo door van mijn Toon. Zo'n kabeltje zal dat vast niet heel veel vaker doen toch?
- leeg -
Die paar seconden maken mij niet zoveel uit. Het zou alleen kunnen dat er meer data uit de P1 komt dan waar Toon wat mee doet.
Binnenkort krijgen wij een nieuwe cv-installatie welke via het opentherm protocol werkt.
Nu zit ik al een tijdje naar mogelijkheden te zoeken zodat ik via bijvoorbeeld een 7 inch tablet een website kan laten zien waarop ik de mogelijkheid heb om de temperatuur van de cv-installatie aan te passen.
Hiermee doel ik dan gewoon de temperatuur omhoog en omlaag.
Wat ik daarnaast ook wil is dat ik op deze tablet die ik daarvoor wil gebruiken ook kan zien wat mijn actuele energie- en gasverbruik is en daarnaast dat ik kan zien wat de PV installatie oplevert.
Als mooie bijkomstigheid zou ik willen proberen om er nog een optie in te krijgen dat ik remote de temperatuur kan aanpassen.
Het is dus eigenlijk (en we hadden het er al over) een soort van Toon-achtige installatie.
Echter als je Toon neemt ben je € 199 kwijt voor de installatie en de maandelijkse kosten.
Daarom wil ik kijken of ik met mijn Domoticz-systeem wat voor elkaar kan krijgen.
Nu had ik mijn vraag eerst in het topic DIY Thermostaten gezet, maar omdat domoticz te sprake kwam ga ik hier verder.
De informatie die ik nu reeds binnenkrijg is de gegevens van de slimme meter en de pv-installatie wordt uitgelezen welke doorgestuurd wordt naar PVoutput.
Domoticz draait nu op de Raspberry.
Heeft iemand zo'n opzet reeds in gebruik ?
In het DIY Thermostaten-topic was de suggestie gegeven om de data die binnenkomt in InfluxDB te zetten.
Echter moet ik nog een oplossing zoeken waar ik de database op kan zetten.
Ik zou mijn raspberry kunnen gebruiken, maar mocht het sd-kaartje corrupt raken dan ben je wel je data kwijt dus dat leek mij niet echt een optie.
Iemand tips wat ik zou kunnen doen ?
Edit; Zie net dat InfluxDB reeds in het image van Domoticz zit
Echter moet ik mijn data dan op de sd-kaart gaan zetten
Nu zit ik al een tijdje naar mogelijkheden te zoeken zodat ik via bijvoorbeeld een 7 inch tablet een website kan laten zien waarop ik de mogelijkheid heb om de temperatuur van de cv-installatie aan te passen.
Hiermee doel ik dan gewoon de temperatuur omhoog en omlaag.
Wat ik daarnaast ook wil is dat ik op deze tablet die ik daarvoor wil gebruiken ook kan zien wat mijn actuele energie- en gasverbruik is en daarnaast dat ik kan zien wat de PV installatie oplevert.
Als mooie bijkomstigheid zou ik willen proberen om er nog een optie in te krijgen dat ik remote de temperatuur kan aanpassen.
Het is dus eigenlijk (en we hadden het er al over) een soort van Toon-achtige installatie.
Echter als je Toon neemt ben je € 199 kwijt voor de installatie en de maandelijkse kosten.
Daarom wil ik kijken of ik met mijn Domoticz-systeem wat voor elkaar kan krijgen.
Nu had ik mijn vraag eerst in het topic DIY Thermostaten gezet, maar omdat domoticz te sprake kwam ga ik hier verder.
De informatie die ik nu reeds binnenkrijg is de gegevens van de slimme meter en de pv-installatie wordt uitgelezen welke doorgestuurd wordt naar PVoutput.
Domoticz draait nu op de Raspberry.
Heeft iemand zo'n opzet reeds in gebruik ?
In het DIY Thermostaten-topic was de suggestie gegeven om de data die binnenkomt in InfluxDB te zetten.
Echter moet ik nog een oplossing zoeken waar ik de database op kan zetten.
Ik zou mijn raspberry kunnen gebruiken, maar mocht het sd-kaartje corrupt raken dan ben je wel je data kwijt dus dat leek mij niet echt een optie.
Iemand tips wat ik zou kunnen doen ?
Edit; Zie net dat InfluxDB reeds in het image van Domoticz zit
Echter moet ik mijn data dan op de sd-kaart gaan zetten
[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 23-02-2016 13:16 . Reden: InfluxDB ]
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb ook een Aeotec MultiSensor 6 sinds kort.gielie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:15:
[..]
Hier wat de mijne aangeeft:

Domoticz v2.3530
Raspberry Pi 2
Razberry 2
Ik krijg wel wat door aan Lux, maar waarschijnlijk klopt er niet veel van. De configuratie van Lux staat nog op de standaard instelling.

De UV is tot nu toe op 0 gebleven.
iemand een idee hoe je hier makkelijk de uurlijkse weersverwachting tabel kan uithalen:
http://www.buienradar.nl/weer/helden/nl/2754482
lijkt me handig voor op mijn tablet, maar moet ik zelf beetje formaat kunnen aanpassen etc
Zie dat Wunderground ook een hourly kan uitspuigen, gratis. Maar dan krijg je me toch een berg JSON data.
iemand ideen hoe je dat omzet naar leesbaar html / deels wegstrippen. Zie dat er wel tutorials voor zijn; tijd om in te gaan lezen!
lijkt me handig voor op mijn tablet, maar moet ik zelf beetje formaat kunnen aanpassen etc
Zie dat Wunderground ook een hourly kan uitspuigen, gratis. Maar dan krijg je me toch een berg JSON data.
iemand ideen hoe je dat omzet naar leesbaar html / deels wegstrippen. Zie dat er wel tutorials voor zijn; tijd om in te gaan lezen!
[ Voor 34% gewijzigd door trekker22 op 23-02-2016 16:51 ]
Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar heb even een kort vraagje. Ik heb een tijdje geklooid met een arduino mega met een esp8266 om mijn energieverbruik te meten. Maar na een hoop klooien ben ik niet helemaal tevreden qua grafieken en mogelijkheden. Zit er aan te denken over te stappen op een rpi2 en domoticz. Mijn vraag is alleen kan ik ongestoord de gpio poorten van de pi gebruiken op dezelfde manier als ik die gebruikte op de arduino? Heb dus een sensor gebouwd van een tcrt5000 en wil deze op de pi aansluiten. Of zou het handig zijn dit zo te houden en de duino gebruiken voor signaal/sensor verwerking en deze laten communiceren met de rpi2? Dit middels usb of bedraad rx/tx? Ze staan toch naast elkaar. Wil in de toekomst uitbreiden met gasmeter sensor via reed contact en watermeter met nog een tcrt5000. Evt nog wat onewire tempsensors. Wat zijn de mogelijkheden en wat is het handigst? Programmeren in de arduino gaat me redelijk af, rpi ben ik nog niet ingedoken eerst maar kijken wat er mogelijk is.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Ik ben er dik tevreden mee. Zie: productreview: Aeotec Multisensor 6 review door JohnBoy32gielie schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:15:
[afbeelding]
Je probleem met verspringen herken ik niet. Ik heb wel de Group Interval lager gezet (600 seconden). Lux werkt! UV zal binnen waarschijnlijk niet werken; daarvoor moet je h'm buiten of onder de zonnebank plaatsen.
Kan iemand mij adviseren?
Ik betrek over ca. 10 dagen mijn nieuwe woning. Wat ik reeds in bezit heb is een raspberry met Domoticz en een Youless die ik meeneem naar de nieuwe woning.
Mijn nieuwe woning is uitgerust met 3x25 A aansluiting, uiteraard een slimme meter, 10 normale groepen en drie krachtstroomgroepen (WP, toekomstige zonnepanelen en inductiekoken). Wat ik wil is het totale energieverbruik loggen, daarnaast de energie die de WP gebruikt en tot slot de energie die wordt opgewekt door de zonnepanelen.
Dit ga ik met 1 youless niet redden. Nu zie ik zaken als de S0 meter met 5 aansluitingen en op de Youless site staan kWh meters voor 3 fasen. Wat is nu slim voor mij om aan te schaffen zodat ik mijn wensen kan monitoren in Domoticz.
Ik betrek over ca. 10 dagen mijn nieuwe woning. Wat ik reeds in bezit heb is een raspberry met Domoticz en een Youless die ik meeneem naar de nieuwe woning.
Mijn nieuwe woning is uitgerust met 3x25 A aansluiting, uiteraard een slimme meter, 10 normale groepen en drie krachtstroomgroepen (WP, toekomstige zonnepanelen en inductiekoken). Wat ik wil is het totale energieverbruik loggen, daarnaast de energie die de WP gebruikt en tot slot de energie die wordt opgewekt door de zonnepanelen.
Dit ga ik met 1 youless niet redden. Nu zie ik zaken als de S0 meter met 5 aansluitingen en op de Youless site staan kWh meters voor 3 fasen. Wat is nu slim voor mij om aan te schaffen zodat ik mijn wensen kan monitoren in Domoticz.
Volgens mij moet die lux grafiek een logaritmische schaal krijgen.Wrd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:29:
Ik krijg wel wat door aan Lux, maar waarschijnlijk klopt er niet veel van. De configuratie van Lux staat nog op de standaard instelling.
[afbeelding]
Ik heb hier een BH1750 sensor en bij vol daglicht als de zon er schuin op staat geeft tie makkelijk 30.000 tot 50.000 aan maar in de avond bij kunstlicht is de waarde hooguit een paar honderd.
Dit resulteert dus in een grafiek die bijna helemaal vlak is op de bodem met een dagelijks een paar extreme pieken. Niet echt bruikbaar op deze manier.
Python scriptje maken:trekker22 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:18:
iemand een idee hoe je hier makkelijk de uurlijkse weersverwachting tabel kan uithalen:
- json binnenhalen
- json parsen
- json webcall maken naar domoticz
Stukje oude code om van openweather wat binnen te halen en naar een sql database te schrijven. Het wegschrijven kun je vervangen door een http request te doen naar de domoticz met de virtual devices die je aanmaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| #!/usr/bin/python
# -*- coding: utf-8 -*-
import MySQLdb as mbd
import sys
import urllib2, json, time, os
try:
con = mbd.connect('xxxx', 'xxxx', 'xxxx', 'xxxxx')
f=urllib2.urlopen('http://api.openweathermap.org/data/2.5/forecast/daily?q=maassluis&cnt=14&mode=json&units=metric')
tout = (f.read())
data = json.loads(tout.decode('utf8'))
query=""
for i in range(0, 14):
tijd = data['list'][i]['dt']
type = data['list'][i]['weather'][0]['id']
icon = data['list'][i]['weather'][0]['icon']
speed = data['list'][i]['speed']
degrees = data['list'][i]['deg']
wolken = data['list'][i]['clouds']
luchtvochtigheid = data['list'][i]['humidity']
luchtdruk = data['list'][i]['pressure']
tempmax = data['list'][i]['temp']['max']
tempmin = data['list'][i]['temp']['min']
tempdag = data['list'][i]['temp']['day']
tempnacht = data['list'][i]['temp']['night']
tempavond = data['list'][i]['temp']['eve']
tempochtend = data['list'][i]['temp']['morn']
query ="UPDATE forecast SET wolken="+str(wolken)+",maxtemp="+str(tempmax)+",mintemp="+str(tempmin)+",dagtemp="+str(tempdag)+",nachttemp="+str(tempnacht)+",ochtendtemp="+str(tempochtend)+",avondtemp="+str(tempavond)+",luchtdruk="+str(luchtdruk)+",icon='"+str(icon)+"',windrichting="+str(degrees)+",windsnelheid="+str(speed)+",tijd=FROM_UNIXTIME("+str(tijd)+"),tijd_update=NOW(),vochtigheid="+str(luchtvochtigheid)+" WHERE id="+str(i+1)+";"
cursor = con.cursor()
cursor.execute(query)
con.commit()
except mbd.Error, e:
print "Error %d: %s" % (e.args[0], e.args[1])
sys.exit(1)
finally:
if con:
con.close() |
Tanks. Was zelf al bezig met php xml en wunderground. Ga het denk ik ook niet in domoticz stoppen, alleen voor mijn wall tablet.htca schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 06:57:
[...]
Python scriptje maken:
- json binnenhalen
- json parsen
Stukje oude code om van openweather wat binnen te halen en naar een sql database te schrijven. Het wegschrijven kun je vervangen door een http request te doen naar de domoticz met de virtual devices die je aanmaakt
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41#!/usr/bin/python # -*- coding: utf-8 -*- import MySQLdb as mbd import sys import urllib2, json, time, os try: con = mbd.connect('xxxx', 'xxxx', 'xxxx', 'xxxxx') f=urllib2.urlopen('http://api.openweathermap.org/data/2.5/forecast/daily?q=maassluis&cnt=14&mode=json&units=metric') tout = (f.read()) data = json.loads(tout.decode('utf8')) query="" for i in range(0, 14): tijd = data['list'][i]['dt'] type = data['list'][i]['weather'][0]['id'] icon = data['list'][i]['weather'][0]['icon'] speed = data['list'][i]['speed'] degrees = data['list'][i]['deg'] wolken = data['list'][i]['clouds'] luchtvochtigheid = data['list'][i]['humidity'] luchtdruk = data['list'][i]['pressure'] tempmax = data['list'][i]['temp']['max'] tempmin = data['list'][i]['temp']['min'] tempdag = data['list'][i]['temp']['day'] tempnacht = data['list'][i]['temp']['night'] tempavond = data['list'][i]['temp']['eve'] tempochtend = data['list'][i]['temp']['morn'] query ="UPDATE forecast SET wolken="+str(wolken)+",maxtemp="+str(tempmax)+",mintemp="+str(tempmin)+",dagtemp="+str(tempdag)+",nachttemp="+str(tempnacht)+",ochtendtemp="+str(tempochtend)+",avondtemp="+str(tempavond)+",luchtdruk="+str(luchtdruk)+",icon='"+str(icon)+"',windrichting="+str(degrees)+",windsnelheid="+str(speed)+",tijd=FROM_UNIXTIME("+str(tijd)+"),tijd_update=NOW(),vochtigheid="+str(luchtvochtigheid)+" WHERE id="+str(i+1)+";" cursor = con.cursor() cursor.execute(query) con.commit() except mbd.Error, e: print "Error %d: %s" % (e.args[0], e.args[1]) sys.exit(1) finally: if con: con.close()
Zoiets kun je eventueel ook met LUA doen. Hier een stukje uit een script waarmee ik uiteindelijk uit een aantal omliggende weerstations wat data ophaal.htca schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 06:57:
[...]
Python scriptje maken:
- json binnenhalen
- json parsen
[..]
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| local apikey = "xxxxx" local station = "pws:IZUIDHOL87" function getWeather(station) local http = require('socket.http') local ltn12 = require('ltn12') local json = require('dkjson') t = {} local url = string.format("http://api.wunderground.com/api/%s/conditions/q/%s.json", apikey, station) b, c, h = http.request{url=url, sink = ltn12.sink.table(t), method='GET'} weatherstr = tostring(table.concat(t)) local weather, pos, err = json.decode(weatherstr, 1, nil) bearing = tonumber(weather.current_observation.wind_degrees) direction = (weather.current_observation.wind_dir) speed = tonumber(weather.current_observation.wind_kph) gust = tonumber(weather.current_observation.wind_gust_kph) temp = tonumber(weather.current_observation.temp_c) chill = tonumber(weather.current_observation.windchill_c) return bearing, direction, speed, gust, temp, chill end |
Deze uitkomsten kun je dan weer met een json naar Domoticz sturen, zoals [url="http://https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's#Update_devices.2Fsensors"]hier[/url] beschreven.
Overigens loop ik er nog wel tegen aan dat de windsnelheden niet goed in mijn sensor terecht komen. Op het forum blijkt dat mensen daar last van hebben. Een oplossing heb ik nog niet gevonden. Maar dat probleem is niet specifiek voor LUA vermoed ik.
Kortom, er zijn vele wegen naar Rome...
Het ging over de Aeotec multisensor 6 en die heeft het door jou genoemde probleem niet.costo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 00:31:
[...]
Volgens mij moet die lux grafiek een logaritmische schaal krijgen.
Ik heb hier een BH1750 sensor en bij vol daglicht als de zon er schuin op staat geeft tie makkelijk 30.000 tot 50.000 aan maar in de avond bij kunstlicht is de waarde hooguit een paar honderd.
Dit resulteert dus in een grafiek die bijna helemaal vlak is op de bodem met een dagelijks een paar extreme pieken. Niet echt bruikbaar op deze manier.
Ik neem aan dat men het lux-gedeelte wil gebruiken als "schemer"-schakelaar en dat werkt prima. Je kunt prima testen in Domoticz of het boven of onder een bepaalde waarde zit. Toepassingen: bv. buiten als schemerschakelaar maar ook bv. -zoals bij mij- in de badkamer (combi van beweging- en luxsensor) waar de lamp ook op een gewone dag overdag aan moet en alleen bij veel zonlicht buiten (naar binnen) de verlichting uit kan blijven (daarbij heeft de schakeling geen last van het feit dat de lamp aan is (de lux-waarde dan blijft onder de ingesteld waarde)).
Ook de grafiek ziet er prima uit (voor degenen die daar in geinteresseerd zijn).
Conclusie: is prima bruikbaar op deze manier
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.JohnBoy32 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:58:
[...]
Het ging over de Aeotec multisensor 6 en die heeft het door jou genoemde probleem niet.
Ik neem aan dat men het lux-gedeelte wil gebruiken als "schemer"-schakelaar en dat werkt prima. Je kunt prima testen in Domoticz of het boven of onder een bepaalde waarde zit. Toepassingen: bv. buiten als schemerschakelaar maar ook bv. -zoals bij mij- in de badkamer (combi van beweging- en luxsensor) waar de lamp ook op een gewone dag overdag aan moet en alleen bij veel zonlicht buiten (naar binnen) de verlichting uit kan blijven (daarbij heeft de schakeling geen last van het feit dat de lamp aan is (de lux-waarde dan blijft onder de ingesteld waarde)).
Ook de grafiek ziet er prima uit (voor degenen die daar in geinteresseerd zijn).
Conclusie: is prima bruikbaar op deze manier
Mijn reactie gaat dan ook niet zozeer over de Aeotec sensor maar over Domoticz, meer speciaal de manier waarop Domoticz de lux waarden in een grafiek plot.
Bij mij ziet de grafiek er nogal 'ongemakkelijk' uit.

Natuurlijk komt het doordat het zonlicht direct op de sensor kan schijnen, waardoor de pieken tot bijna 30.000 lux gaan.. Als ik de sensor afscherm voor direct zonlicht dan nog loopt de grafiek op tot max ca. 3.000 lux. Ook dan blijft het 'ongemak' bestaan dat waarden kleiner dan een paar honderd lux gecomprimeerd in het onderste deel v/d grafiek worden geplot.
Het gevoeligheid van het oog, in lux uitgedrukt, is nu eenmaal meer logaritmisch dan lineair. D.w.z. een verandering van 100 lux naar 200 lux lijkt (bij benadering) even groot als de verandering van 200 lux naar 400 lux.
Op zich is het maar een klein onbelangerijk onderdeel van het hele Domoticz project. Toch zou ik heel blij zijn als je , in Domoticz, de lux schaal logaritmische in zou kunnen stellen.
De UV doet alleen wat als je hem buiten hebt staan, anders eigenlijk niet.Wrd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:29:
[...]
Ik heb ook een Aeotec MultiSensor 6 sinds kort.
Hier wat de mijne aangeeft:
[afbeelding]
Domoticz v2.3530
Raspberry Pi 2
Razberry 2
[afbeelding]
De UV is tot nu toe op 0 gebleven.
De metingen zijn voldoende om te detecteren of het licht aan/uit moet, maar ik zou niet teveel verwachten van de accuraatheid nee.
Dat lijkt me ook wel wat. Ik heb de nefit-http server draaien in een docker op de syno. Werkt prima; uitlezen van de easy-waarden tenminste. De setpoint handmatig instellen binnen domoticz gaat ook.arjandijk162 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 21:11:
Ik heb de Nefit Easy nu aan het lopen en de volgende uitdaging lijkt me om per kamer te verwarmen.
Maar de thermostaat opnemen in een script, of nog liever een blocky, zodat de setpoint bijvoorbeeld verandert als de buitentemperatuur daalt, dat lukt me niet. Heeft iemand een voorbeeld om me op weg te helpen, of is dit nog niet mogelijk binnen Domoticz icm de experimentele http-server?
Nu ik ook de homebridge heb draaien lijkt het me te gek om tegen Siri te roepen dat de temperatuur in huis omhoog moet. Siri geeft wel antwoord dat het gebeurd is, maar de setpoint van de easy blijft onveranderd. Dat hangt ongetwijfeld met het bovenstaande samen. Als iemand een oplossing heeft, dan hoor ik het graag.
Cheers, Tigo
Ik probeer het mindergas.py script te runnen maar krijg de volgende meldingen.
Aanroep met
pi@raspberrypi ~ $ python /home/pi/domoticz/scripts/python/mindergas.py -a XXXXXXX -d 40
regel in het script aangepast naar mijn ip adres van Domoticz.
Wat doe ik fout?
Traceback (most recent call last):
File "/home/pi/domoticz/scripts/python/mindergas.py", line 62, in <module>
sys.exit(main())
File "/home/pi/domoticz/scripts/python/mindergas.py", line 38, in main
code = upload_meterstand(meterstand, args.apikey)
File "/home/pi/domoticz/scripts/python/mindergas.py", line 59, in upload_meterstand
return urllib2.urlopen(req, json.dumps(data)).getcode()
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 127, in urlopen
return _opener.open(url, data, timeout)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in open
response = meth(req, response)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 520, in http_response
'http', request, response, code, msg, hdrs)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 445, in error
return self._call_chain(*args)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 379, in _call_chain
result = func(*args)
File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 528, in http_error_default
raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 422: Unprocessable Entity
Aanroep met
pi@raspberrypi ~ $ python /home/pi/domoticz/scripts/python/mindergas.py -a XXXXXXX -d 40
Wat doe ik fout?
sys.exit(main())
File "/home/pi/domoticz/scripts/python/mindergas.py", line 59, in upload_meterstand
result = func(*args)
Als je de setpoint handmatig kunt instellen binnen Domoticz dan zou je zeggen dat het ook met een script/blockly moet kunnen.Tigo72 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 20:00:
[...]
Dat lijkt me ook wel wat. Ik heb de nefit-http server draaien in een docker op de syno. Werkt prima; uitlezen van de easy-waarden tenminste. De setpoint handmatig instellen binnen domoticz gaat ook.
Maar de thermostaat opnemen in een script, of nog liever een blocky, zodat de setpoint bijvoorbeeld verandert als de buitentemperatuur daalt, dat lukt me niet. Heeft iemand een voorbeeld om me op weg te helpen, of is dit nog niet mogelijk binnen Domoticz icm de experimentele http-server?
Nu ik ook de homebridge heb draaien lijkt het me te gek om tegen Siri te roepen dat de temperatuur in huis omhoog moet. Siri geeft wel antwoord dat het gebeurd is, maar de setpoint van de easy blijft onveranderd. Dat hangt ongetwijfeld met het bovenstaande samen. Als iemand een oplossing heeft, dan hoor ik het graag.
Cheers, Tigo
Kun je je huidige script eens posten?
Waarschijnlijk is op de de website al je meterstand van die dag geregistreerd.jandoedel99 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 00:05:
Ik probeer het mindergas.py script te runnen maar krijg de volgende meldingen.
Aanroep met
Wat doe ik fout?
sys.exit(main())
result = func(*args)
http://tweaken.blogspot.n...den-naar-mindergasnl.html
Info
De tijd wanneer dit script draait is belangrijk. Mindergas wil graag de meterstand hebben van het einde van de dag. Domoticz ontvangt elk uur de meterstand van de slimme meter. De eind meterstand van een dag komt dus om ongeveer 0:00 binnen en die meterstand willen we naar mindergas gaan sturen. Het script zal dus ergens tussen 0:00 en 1:00 moeten gaan draaien.
In de het crontab voorbeeld staat de tijd nu op 0:14, je kunt dit aanpassen wanneer je wilt zolang het maar tussen 0:00 en 1:00 plaats vindt.
Testen
Om het te testen kun je het script via de command line aanroepen, al zou mijn advies zijn om het via de crontab te doen. Zo sluit je mogelijke problemen uit en weet je zeker dat het script 's nachts gaat werken.
Mocht het zo zijn dan je al een meterstand van gisteren hebt geregistreerd zal er een 422 'Unprocessable Entity' foutmelding optreden. Om het script toch te willen testen zal je dan deze meterstand handmatig uit mindergas moeten verwijderen (wel even onthouden natuurlijk), vervolgens het script draaien en daarna de onthouden meterstand weer handmatig toevoegen aan mindergas.
Er staat dus geen meterstand van vandaag op mindergas.
Ik lees het telwerk met met een IR sensor uit en stuur dit naar Domoticz. Deze stand moet dus naar Mindergas.
Ik probeer nu dus overdag om het script te runnen en als dit lukt dan via een cronjob in de nacht.
edit:
Na een middag proberen blijkt dat uit domoticz de meterstand komt met m3 achter de meterstand en dit dus de fout meldingen geeft.
De meterstand aangepast met:
meterstand = float(meterstand[:10])
Ik lees het telwerk met met een IR sensor uit en stuur dit naar Domoticz. Deze stand moet dus naar Mindergas.
Ik probeer nu dus overdag om het script te runnen en als dit lukt dan via een cronjob in de nacht.
edit:
Na een middag proberen blijkt dat uit domoticz de meterstand komt met m3 achter de meterstand en dit dus de fout meldingen geeft.
De meterstand aangepast met:
meterstand = float(meterstand[:10])
[ Voor 28% gewijzigd door jandoedel99 op 25-02-2016 18:16 ]
Momenteel heb ik een Blockly script die ik graag om zou willen zetten naar Lua. Het lukt mij alleen niet om meerdere condities te maken zonder steeds een aparte command array te moeten maken.
Blockly script:

Nu had ik bedacht om dat via deze manier in lua te doen, maar waarschijnlijk kan dat niet op deze manier en doe ik wat fout. Heeft iemand een idee hoe dit werkend te krijgen is?
Blockly script:

Nu had ik bedacht om dat via deze manier in lua te doen, maar waarschijnlijk kan dat niet op deze manier en doe ik wat fout. Heeft iemand een idee hoe dit werkend te krijgen is?
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| commandArray = {} if (devicechanged['IemandThuis'] == 'Off' and otherdevices['Variable:Foscam'] == '0') or (devicechanged['IemandThuis'] == 'On' and otherdevices['Variable:Foscam'] == '0' and otherdevices['JesperWakker'] == 'Off' and otherdevices['iPhoneIrene'] == 'On') or (devicechanged['IemandThuis'] == 'On' and otherdevices['Variable:Foscam'] == '0' and otherdevices['iPhoneJesper'] == 'On' and otherdevices['IreneWakker'] == 'Off') or (devicechanged['IemandThuis'] == 'On' and otherdevices['Variable:Foscam'] == '0' and otherdevices['JesperWakker'] == 'Off' and otherdevices['IreneWakker'] == 'Off') then commandArray['FoscamBewegingsdetectieSwitch']='On' commandArray['Variable:Foscam']='1' end return commandArray |
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.
- De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
- Ook is er een Domoticz wiki
- En een eigen Domoticz forum
- Lees ook de Domoticz handleiding eens door
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.