Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-10 07:52
Bedankt voor je super uitgebreide verhaal! Een KaKu dimmer gaat het dan voor mij niet worden, maar voor de sensoren dus wel. Ik ga dan ook voor beide varianten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij mij eenzelfde overweging, met het kleine verschil dat ik dan RFLink heb (toch nog eens 50 euro besparing t.o.v. RFXcom :P ).

De temperatuursensors, deurbel, etc laat ik op 433, voor de rest wil ik naar Zwave, met KAKU zijn er gewoon teveel gemiste signalen.

(al zit het nu nog allemaal op 433, met een stuk of 12 dimmers, 9 wandschakelaars, 4 inbouwschakelaars en 5 tussenstekkers is het een kostbaar geintje om over te stappen :P Ik moet even goed kijken wat écht nodig is).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Krilo_89 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:45:
Bedankt voor je super uitgebreide verhaal! Een KaKu dimmer gaat het dan voor mij niet worden, maar voor de sensoren dus wel. Ik ga dan ook voor beide varianten!
Het is belangrijk om goed te beredeneren hoe erg het is als je een signaal mist en hoe groot die kans is. 433 wordt niet goed ontvangen als twee sensoren exact tegelijk brullen. In mijn geval is die kans nog niet heel groot, ga ik mijn hele huis vol hangen dan wordt die kans wel groter. Er is dus ergens een limiet.

In mijn geval werkt het ontvangen op beweging of deurcontact prima, licht gaat op verschillende locaties gewoon aan en de schemering heb ik nog nooit gemist. Toch zijn er locaties waar ik nul komma nul risico wil lopen, zoals de woonkamer. Daar komt dan gewoon een zwave sensor, waarschijnlijk multi omdat ik daar andere meetwaarden wel interessant vind. :)
anandus schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:23:
Bij mij eenzelfde overweging, met het kleine verschil dat ik dan RFLink heb (toch nog eens 50 euro besparing t.o.v. RFXcom :P ).
Hoe is je ervaring daarmee? Ik heb vanwege de relatief korte leeftijd van RFlink en de bewezenkracht van RFXCOM voor de laatste gekozen, maar weet niet of dat überhaupt verschil maakt in mijn geval. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:46:
[...]
Hoe is je ervaring daarmee? Ik heb vanwege de relatief korte leeftijd van RFlink en de bewezenkracht van RFXCOM voor de laatste gekozen, maar weet niet of dat überhaupt verschil maakt in mijn geval. :D
Ik ben er heel tevreden mee!
Alles werkt prima out-of-the-box* (KAKU, Cresta, etc) en het bereik is merkbaar beter dan de Homewizard :)

* Kleine noot: De box dien je wel zelf in elkaar te schroeven :P

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 17-02-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P. Mekes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:22:
[...]

De file maak ik aan in putty via ssh. Dan "touch filename" en "nano filename" vervolgens plak ik de tekst daarin.
Geen idee waarom het dan niet werkt. Script werkt gewoon prima.
Misschien met het opslaan van het script dat er per abuis met bv Ctrl-X of anders sneltoets er ergens een teken bij is gekomen.

Gebruik beide manieren en dat werkt altijd zonder problemen.

Misschien toch eens op de WinSCP manier proberen om zeker te zijn dat er geen vreemde tekens extra in komen.

Anders eens image maken van je SD en een nieuwe installatie downloaden op SD zetten.
DB terugzetten en dan eens testen. Mogelijk is er iets aan de hand met je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 16:26
radem205 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:39:
Het wil nog wel eens voorkomen dat de mi light controller een signaal niet goed ontvangt via domoticz, waardoor de verlichting ongewild aan blijft. Herkennen jullie dit? Zo ja, wat voor een workarounds zijn er te bedenken om dit te voorkomen (extra uit signaal verzenden of...)?
Dat niet, het komt wel eens voordat dat de mi-controler de verbinding met het netwerk kwijt is, uit en aan is dan de enige optie
SuperKris schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:14:
Ik heb mijn raspberry pi 2 draaiende met Jessie, en heb tevens Plex geïnstalleerd en geconfigureerd.

Mij RFlink heb ik vandaag binnen gekregen en in elkaar gezet. Nu wordt het tijd om Domoticz te gaan installeren maar de installatie lijkt alleen beschikbaar te zijn als complete SD kaart image.

Dat is misschien wel makkelijk, maar ik wil mijn raspberry ook voor andere zaken gebruiken zoals Plex, een printer server, en wie weet wat ik er allemaal nog op ga zetten. Ik weet niet hoe geschikt de installatie op de SD kaart image hier voor is.

Zijn er ook (voor een noob) begrijpbare methodes om Domoticz op een bestaande Raspbian installatie te installeren? Weet iemand hier misschien een goede guide voor?
Een prima handleiding staat ophttps://www.domoticz.com/wiki/Installing_and_running_Domoticz_on_a_Raspberry_PI

[ Voor 47% gewijzigd door jossie67 op 17-02-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Een prima handleiding staat ophttps://www.domoticz.com/wiki/Installing_and_running_Domoticz_on_a_Raspberry_PI

[ Voor 79% gewijzigd door jossie67 op 17-02-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Enkele dagen geleden heb ik een crash gehad van mijn Domoticz setup (RPI 2)
Kreeg bij testen van het geheugenkaartje diverse errors, overleden dus.
Geen probleem dacht ik, nieuw kaartje prepareren, database terugzetten en we kunnen verder.
Helaas. Om 1 of andere reden zijn mijn backups niet in te laden. 10 maanden lang voor niets 4x daags een backup gemaakt van de database ben ik bang voor.

De stappen die ik heb gevolgd om de database terug te zetten:
-sudo service domoticz.sh stop
-De backup plaatsen in mapje domoticz,
-sudo chown pi.pi domoticz.db
-sudo service domoticz.sh start

In de log van Domoticz is het vervolgens alleen maar errors. (Voorbeeld: SQL Query("SELECT nValue, sValue FROM Preferences WHERE (Key='SensorTimeout')") : file is encrypted or is not a database)

Ik heb niet veel ervaring met databases. Wel heb ik een SQLitebrowser op mijn computer gezet en daarmee is de backup.db ook niet te openen.

Is er nog hoop dat ik maanden aan data, instellingen etc kan behouden? Is er een reparatie programma of iemand die toevallig enorme kennis heeft van SQLite databases en me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Volgens moet je die backup restoren in domoticz zelf via de gui!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 17:39
TravockMD schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:37:
Om 1 of andere reden zijn mijn backups niet in te laden. 10 maanden lang voor niets 4x daags een backup gemaakt van de database ben ik bang voor.
Op welke manier heb je die backup gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
tsjoender schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:41:
[...]

Op welke manier heb je die backup gemaakt?
Met een backup-script welke een beetje is aangepast naar eigen inzicht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/bin/sh
DESTDIR="mnt/Domoticz/Database"                 # destination folder database
DESTDIR2="mnt/Domoticz/Scripts"                 # destination folder scripts
LOCDIR="tmp"                        # local temp folder
DOMO_IP="192.168.1.109"                     # Domoticz IP 
DOMO_PORT="8080"                    # Domoticz port 
#
### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
TIMESTAMP=`/bin/date +%d-%m-%Y_%H_%M`           # backups will be named "domoticz_DD-MM-YYYY-HH:MM.db.gz"
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz
#
#
### backup and make archive
# 
/usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /$LOCDIR/$BACKUPFILE   # retrieve database
tar -zcvf /$DESTDIR/$BACKUPFILEGZ /$LOCDIR/$BACKUPFILE                  # put database in archive
tar -zcvf /$DESTDIR2/domoticz_scripts_$TIMESTAMP.tar.gz /home/pi/domoticz/scripts/      # retrieve scripts and put in archive
rm /$LOCDIR/$BACKUPFILE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
loyske schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:40:
Volgens moet je die backup restoren in domoticz zelf via de gui!?
Uiteraard ook geprobeerd, echter springt de pagina na 1 seconde terug naar het dashboard. Vervolgens is er niets ingeladen.
Error: Restore Database: Seems this is not our database, or it is corrupted!

[ Voor 12% gewijzigd door TravockMD op 17-02-2016 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
TravockMD schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:44:
[...]

Met een backup-script welke een beetje is aangepast naar eigen inzicht:
Dan heb je als het goed is een file met de naam domoticz_01-01-2016_10_00.db.gz (ongetwijfeld met andere tijd en datum).

Als ik het script zo goed interpreteer dan heeft is dit met tar ingepakt en gecomprimeert. In dat geval zou je dan met dit commando de werkelijke backup file terug krijgen:

code:
1
tar xfvz domoticz_01-01-2016_10_00.db.gz

Dan zie je als het goed is weer een file met de naam domoticz_01-01-2016_10_00.db. Deze file kun je dan via de GUI weer gebruiken om de backup te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:43
bikermouse schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:57:
[...]

Dat is niet waar, je kunt best bijvoorbeeld. Domoticz combineren met KODI, NginX een ftp-server etc. Domoticz geeft bij mij maar 2% processorbelasting dus dat stelt niets voor. Zie de Wiki voor instructies hoe handmatig te installeren!
Natuurlijk, dat het kan wist de vraagsteller al aangezien hij zelf al 2 toepassingen heeft draaien. Maar dan de praktische kant. De ontwikkelaars en gebruikers hebben hem toch voornamelijk als stand-alone in gedachte waardoor het grootste deel van de content zo bedoeld is. De rest is in mijn ogen dan "gedoe". Een domotica-systeem maar bijvoorbeeld ook de kodi-installaties moeten voor mij tenminste feilloos werken. Tweaken en spelen doe ik wel op andere dingen.

Ik heb Domoticz tot voor kort op een Synology laten draaien. Maar nu op een losse rasp is het wel veel stabieler en vooral sneller reageren. Soms duurde het wel een seconde of 2 voor een lamp aan ging als reactie op een magneetschakelaar op een deur. Dan was de syno nét toevallig een film aan het uitpakken.
Nu standalone op een rasp stabiel in een flits.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 17-02-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
tsjoender schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:51:
[...]

Dan heb je als het goed is een file met de naam domoticz_01-01-2016_10_00.db.gz (ongetwijfeld met andere tijd en datum).

Als ik het script zo goed interpreteer dan heeft is dit met tar ingepakt en gecomprimeert. In dat geval zou je dan met dit commando de werkelijke backup file terug krijgen:

code:
1
tar xfvz domoticz_01-01-2016_10_00.db.gz

Dan zie je als het goed is weer een file met de naam domoticz_01-01-2016_10_00.db. Deze file kun je dan via de GUI weer gebruiken om de backup te importeren.
Dat moet ik dan eens op deze manier proberen. Ik had het ingepakte bestand uitgepakt met winrar. Zou dit verschil kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Winrar gebruik ik zelf niet, maar volgens mij kan die ook wel goed omgaan met tar en gzip files. De gotcha hier kan wel eens zijn dat er een tar file gemaakt is met de extensie .db. Dat maakt op zich niet uit, maar geeft mogelijk wel de verwarring dat je de .db file al hebt terwijl het eigenlijk een.tar file is. Onder Linux kun je met het file commando snel zien wat voor soort file het is (zonder naar de extensie te kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 10:04

admiral866

The King Personality Disorder

ok, om even op m'n eigen vragen terug te komen. Het dimmen van 3 stuks 12volt lampjes met een qubino ZMNHDD1 dimmer gaat wel. :-) Dit lukte dus niet met de kaku 12v led dimmer.
Het enige probleem is nu dat ze een heel klein beetje blijven branden als ik ze uitschakel. Is dit met domoticz op te lossen door bepaalde instellingen in de qubino module te regelen? Of moet ik een andere led dimmer aansluiten?

Ik heb het geheel nu als volgt aangesloten:
pulsdrukker -> qubino -> 230 naar 12 volt led dimmer -> 3x G4 1,2 watt led lampjes

[ Voor 4% gewijzigd door admiral866 op 17-02-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Misschien een rare vraag, maar waarom lijkt Domoticz zo 'Nederlands'? Ik zie op de fora, etc enorm veel Nederlanders (volgens mij beeld ik me dat niet in).
En op bijv Amerikaanse sites lijkt Domoticz vaak redelijk onbekend.
Iemand een idee?

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:27:
Misschien een rare vraag, maar waarom lijkt Domoticz zo 'Nederlands'? Ik zie op de fora, etc enorm veel Nederlanders (volgens mij beeld ik me dat niet in).
Iemand een idee?
Misschien hierdoor ?? http://www.nodo-domotica....ic.php?f=5&t=612&start=10
Re: nodo aan raspberry pi

Berichtdoor gizmocuz » 26 dec 2012, 16:29
Hoi Allemaal,

Ik ben een nieuw lightgewicht projectje begonnen genaamd 'Domoticz'

http://www.domoticz.com

Het is een open source project, en draaid perfect onder de Raspberry Pi.

Basis is een c++ daemon, en verder gaat alles met een web interface (alle browsers behalve internet explorer op het moment)

Meer info op de site

Groetjes,
Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anandus schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:27:
Iemand een idee?
Sterker nog, het IS een Nederlands product ;)

De topicstart van het eerste topicdeel zag er zo uit:
Hallo Allemaal,

Het is bijna kerst, en na ruim een maand ontwikkeling wil ik bij deze mijn nieuwe home automation system lanceren!!

Het systeem is bijna af, mist nog een event systeem (als een drukknop wordt ingedrukt, en het is donker, dan lampen 123 aan etc), maar dit wordt zsm gemaakt.

Verder werkt het systeem (hoop ik) perfect.

Het Domoticz systeem bestaat uit twee delen:
1 - een lightweight deamon (windows, unix (raspberry pi)
2 - een web based frontend
(En natuurlijk kan je deze app offline zetten op je home screen van bijvoorbeeld een iPhone/iPad)

De hardware die nodig is, is een RFXCom transciever (bijvoorbeeld de 433,92 Mhz)

Het is mogelijk om je sensors door te sharen, of de sensors van iemand anders te gebruiken

Alle info is te vinden op:
http://www.domoticz.com

Als er mensen zijn die mee willen ontwikkelen.... Graag!!

Fijne feestdagen!!!,
Rob
Ik heb het daarna (toen ik Domoticz ben gaan gebruiken) over de kop getrokken, ik vond dat het een mooiere topicstart verdiende ;) Maar gizmocuz, de hoofdontwikkelaar = Nederlands ;)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 22:52
En zeer ver gekomen in die tijd! Hulde! Het systeem kan zich qua functionaliteit meten met de top van de markt.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 11:31
ik heb monit draaien echter crasht domoticz toch geregeld en wordt ook niet geherstart door monit. Iemand idee hoe dit kan?

Klopt ook dat er momenteel geen beta's meer komen en ik eenmalig handmatig moet updaten?

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

ST10©DE

Dus.............

MikeOO schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:23:
[...]

Geen idee waarom het dan niet werkt. Script werkt gewoon prima.
Misschien met het opslaan van het script dat er per abuis met bv Ctrl-X of anders sneltoets er ergens een teken bij is gekomen.

Gebruik beide manieren en dat werkt altijd zonder problemen.

Misschien toch eens op de WinSCP manier proberen om zeker te zijn dat er geen vreemde tekens extra in komen.

Anders eens image maken van je SD en een nieuwe installatie downloaden op SD zetten.
DB terugzetten en dan eens testen. Mogelijk is er iets aan de hand met je omgeving.
Opgelost. Ik heb even verder gezocht en het bleek een connectie probleem. Het ip-adres was wel juist maar kon op de een of andere manier niet benaderd worden. Ook het loopback/host adres werkte niet.

Toen heb ik het eens geprobeerd met mijn externe ip adres en poort en dat werkte wel.

Nu heb ik alleen het volgende probleem. Hij pingt maar één van de twee apparaten die ik in crontab heb gezet.

[code]
# For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8)
#
# m h dom mon dow command
0 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.6 28 10 120
0 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.9 29 10 2700
[/code]

[code]
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts $ ps aux | grep check_device_online
pi 2274 0.0 0.3 3548 1696 pts/0 S+ 10:53 0:00 grep --color=auto check_device_online
pi 32043 0.0 0.2 1760 1100 ? Ss 10:00 0:00 /bin/sh -c /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.9 29 10 2700
pi 32046 0.0 1.8 12120 9280 ? S 10:00 0:02 /usr/bin/python /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.1.9 29 10 2700
[/code]

[code]
-rwxr-xr-x 1 pi pi 5930 Feb 18 09:54 check_device_online.py
-rw-r--r-- 1 pi pi 0 Feb 18 10:54 check_device_online.py_192.168.1.9.pid
-rw-r--r-- 1 pi pi 234 Aug 15 2015 _domoticz_main
[/code]

Daar hadden naar mijn idee dus twee pid files moeten staan?

Het werkt!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
admiral866 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:37:
ok, om even op m'n eigen vragen terug te komen. Het dimmen van 3 stuks 12volt lampjes met een qubino ZMNHDD1 dimmer gaat wel. :-) Dit lukte dus niet met de kaku 12v led dimmer.
Het enige probleem is nu dat ze een heel klein beetje blijven branden als ik ze uitschakel. Is dit met domoticz op te lossen door bepaalde instellingen in de qubino module te regelen? Of moet ik een andere led dimmer aansluiten?

Ik heb het geheel nu als volgt aangesloten:
pulsdrukker -> qubino -> 230 naar 12 volt led dimmer -> 3x G4 1,2 watt led lampjes
Je kunt de paramters van de qubino aanpassen via Domoticz. zie http://www.robbshop.nl/qubino-dimmer-zmnhda2. Heb je wel drie draden aangesloten (zie robbshop uitleg). Tevens zou ik jouw 3 12 volts led vervangen door 3x 230V dimmable leds. Die kun je dan zonder tussenkomst van een 230->12 volt led dimmen.

• admiral866

admiral866

Jep 3 draden aangesloten.
Misschien dat ik dit weekend aan de domoticz installatie toekom, eens kijken.
Ja ik zou ook 230v lampjes kunnen kiezen, maar volgens mij is daar weinig te vinden wat in de bodemplank van een keukenkastje past. Ik zou natuurlijk ook een opbouw lampje kunnen kiezen.
Eigenlijk nog niet eens echt overwogen, maar ik ga eens zoeken :).
P. Mekes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:56:
[...]

Opgelost. Ik heb even verder gezocht en het bleek een connectie probleem. Het ip-adres was wel juist maar kon op de een of andere manier niet benaderd worden. Ook het loopback/host adres werkte niet.

Toen heb ik het eens geprobeerd met mijn externe ip adres en poort en dat werkte wel.
Mooi dat het is opgelost. Al zou dit gewoon moeten werken in je LAN zelf met het interne ip-adressen.
Snap ook niet helemaal wat je bedoelt met het externe ip-adres.

Of bedoel je het ip-adres van je domoticz server en poort in het scriptbestand zelf.
Zolang je via Putty inlogt op Domoticz en daar het betreffende apparaat kan pingen zou dit gewoon moeten werken.

Zeker omdat het script op hetzelfde apparaat draait als Domoticz zelf zie ik geen reden om een extern adres te moeten gebruiken. Het script moet zijn eigen ip gewoon moeten kunnen bereiken.

Misschien eens 127.0.0.1 proberen.

Of je moet misschien meerdere ip-ranges gebruiken in je netwerk.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:59:
[...]

De Zipatile is een complete controller, en niet alleen een bedienmogelijkheid. :)
Voor een tablet aan de muur met Domoticz:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=4698
O+ Thnxs!! *O*

• Krilo_89
Even een hele domme vraag met daarna een iets minder domme vraag.
Als je een Aeon Aeon Labs Gen 5 koopt, dan kun je daarmee al je z-wave componenten aansturen toch? Dat is de zender/ontvanger wat de RFXComm voor 433Mhz is?

En ik zie speciale LED Dimmers voor de lagere wattages, zodat ze niet gaan flikkeren en je ze evengoed mooi kunt dimmen. Nu heb ik een lamp met 7 bolletjes erin, van 6 Watt per stuk. Alleen hebben de meeste dimmers een minimale last, dus bij lagere waardes moet een bypass geïnstalleerd worden.
De lampen tezamen zijn meer dan het minimale wattage van de meeste dimmers, maar wanneer ze gedimt zijn, komen ze eronder. Hoe los je zoiets op?

• Thomas2000
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04-2021
Goedendag allemaal,

Ik heb domoticz met RFXCOM en diverse kaku thermometers en een weerstation. Dit werkt goed.
Nu wil ik ongeveer 5 flowmeters aansluiten zoals de fs400a. Misschien later nog een ultrasoon flowmeter. Maar daar wil ik me later in verdiepen.
Ik weet alleen absoluut niet waar ik moet beginnen. Ik heb het één en ander gelezen over My sensors of arduino.

Wat is de meest praktische methode om te beginnen?

• anandus
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 07:25:
[...]

Sterker nog, het IS een Nederlands product ;)

De topicstart van het eerste topicdeel zag er zo uit:

[...]

Ik heb het daarna (toen ik Domoticz ben gaan gebruiken) over de kop getrokken, ik vond dat het een mooiere topicstart verdiende ;) Maar gizmocuz, de hoofdontwikkelaar = Nederlands ;)
Oh, hahaha, dat verklaart het wel :P

Nou, ik hoop dat Domoticz snel maar een beetje goed internationaal doorbreekt dan :)
Krilo_89 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:10:
Even een hele domme vraag met daarna een iets minder domme vraag.
Als je een Aeon Aeon Labs Gen 5 koopt, dan kun je daarmee al je z-wave componenten aansturen toch? Dat is de zender/ontvanger wat de RFXComm voor 433Mhz is?
Klopt :)
En een zender/ontvanger wordt een transceiver genoemd, portmanteau van transmitter en receiver

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 18-02-2016 12:31 ]

• Krilo_89
anandus schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:29:
Klopt :)
En een zender/ontvanger wordt een transceiver genoemd, portmanteau van transmitter en receiver
Dat woord zoek ik. Was al zo onhandig om elke keer 2 woorden met een scheidingsteken te typen ;). Dat van de stick had ik ergens op het forum ook gevonden, dus die is nu in bestelling ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
arjandijk162 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:44:
En zeer ver gekomen in die tijd! Hulde! Het systeem kan zich qua functionaliteit meten met de top van de markt.
Sterker nog, beter dan de professionele partijen. Ons bedrijfsgebouw is door een installateur voorzien van domotica. Onduidelijk is hoe duur dat exact was aangezien het hele installatie-werk in 1 opdracht zat. (totaal installatiewerk was 3 mio om een idee te hebben). Maar de looks en feels van Domoticz zijn een heel stuk professoneler dan de software die de installateur heeft opgeleverd,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 14:36
Voor zulke goede gratis software en service heb ik wel een donatie over, en gedaan uiteraard.
Op de homepage van Domoticz staat een Donatie button...

PSN: PcDCch

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

MikeOO schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:41:
[...]

Mooi dat het is opgelost. Al zou dit gewoon moeten werken in je LAN zelf met het interne ip-adressen.
Snap ook niet helemaal wat je bedoelt met het externe ip-adres.
Ik dacht en vond ook dat het zou moeten werken met het ip adres van mijn Pi die Domoticz draait.
Of bedoel je het ip-adres van je domoticz server en poort in het scriptbestand zelf.
Zolang je via Putty inlogt op Domoticz en daar het betreffende apparaat kan pingen zou dit gewoon moeten werken.

Zeker omdat het script op hetzelfde apparaat draait als Domoticz zelf zie ik geen reden om een extern adres te moeten gebruiken. Het script moet zijn eigen ip gewoon moeten kunnen bereiken.

Misschien eens 127.0.0.1 proberen.

Of je moet misschien meerdere ip-ranges gebruiken in je netwerk.
Ehh, ja ik bedoel dus het ip adres van de Domoticz server op mijn Pi in het script bestand. Als ik daar het interne adres invul werkt het niet, vul ik daar mijn .nl domein in, dan werkt het wel. Met loopback / host bedoelde ik dus 127.0.0.1, dat werkte dus ook niet.

Het vreemde is dus dat de Pi zichzelf niet vindt tijdens een ping. Zowel ping ip-adres als ping 127.0.0.1 werkt niet. Overigens is de Pi via wlan verbonden , maar dat mag mijns inziens niet uitmaken.

Met extern ip-adres bedoel ik dus mijn .nl domeinnaam met daarachter het poortnummer waarop Domoticz vanaf buiten te bereiken is.

• jossie67
costo schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:02:
Als vervolg op mijn bericht http://gathering.tweakers...message/45706939#45706939 over de sonoff WiFi switch.

t om een bestaande schakelaar op aan te sluiten, b.v. via een kroonsteentje. Hiermee kan het relais aan/uit geschakeld worden en tevens zorgt de sonoff via WiFi voor terugkoppeling naar Domoticz, zodat dat weet of de lamp aan of uit is.

[afbeelding]
Top,

Ik heb deze nu ook binnen, alleen snap ik niet precies joe je de 3.3V USB/Serial adapter hebt aangesloten
Wat is de pin layout , ik heb dat even niet kunnen vinden op de Sonoff
Ik heb trouwens de wifi 433 versie, heeft dat nog gevolg voor de MiniESPEasy

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-10 16:02
Ik heb gegoogled, maar de Domoticz fora zijn down vanwege migratie: Is er Nest support, werkt het een beetje degelijk? Zijn er betere/handigere alternatieve voor een slimme thermostaat icm Domoticz (bv. Toon?).

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59
The_Admin schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:41:
Ik heb gegoogled, maar de Domoticz fora zijn down vanwege migratie: Is er Nest support, werkt het een beetje degelijk? Zijn er betere/handigere alternatieve voor een slimme thermostaat icm Domoticz (bv. Toon?).
De handleiding geeft ook info over wat er ondersteund wordt:
http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf
En er is ook nog de wiki:
https://www.domoticz.com/wiki

Toon staat er wel tussen, Nest wordt geloof ik niet ondersteund. Er zijn thermostaten die via Z-Wave werken, dat zou dus denk ik ook moeten kunnen werken.

• JorickL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 08:12
jorikc schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:45:
[...]

De handleiding geeft ook info over wat er ondersteund wordt:
http://www.domoticz.com/DomoticzManual.pdf
En er is ook nog de wiki:
https://www.domoticz.com/wiki

Toon staat er wel tussen, Nest wordt geloof ik niet ondersteund. Er zijn thermostaten die via Z-Wave werken, dat zou dus denk ik ook moeten kunnen werken.
Nest/Nest Protect kan ik gewoon kiezen als hardware om toe te voegen in Domoticz. Maar hoe en of het werkt weet ik niet, geen Nest devices thuis (lang leve de stadsverwarming, ahum. :N )

• anandus
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Benext Heating Control icm Domoticz?

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:56

Jan20

CMJJKFE

Nog een kleine vraag ik wil eventueel mijn ketel + energiebesparing doorvoeren door mijn nieuw gekochte Rasberry Pi.

Op dit moment draai ik op mijn Rasberry Pi als operating system Wheezy en wil ik hier een z-wave module inplaatsen om wat dingen te kunnen uitmeten. Kan ik hiervoor een applicatie runnen of overstappen op een ander operating system?

Een andere vraag op dit moment heb ik in mijn vailliant ketel een opentherm module geïnstalleerd en daarop een honeywell touch modulation. Nu begrijp ik dat het mogelijk is om dit uit te lezen en aan te sturen, maar daarvoor zou ik nog een extra opentherm gateway hangen? Dus om de ketel uit te lezen en aan te sturen met het behoud van de modulerende optie van de Honeywell

[ Voor 7% gewijzigd door Jan20 op 18-02-2016 17:04 ]

CMJJKFE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Jan20 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:03:
Nog een kleine vraag ik wil eventueel mijn ketel + energiebesparing doorvoeren door mijn nieuw gekochte Rasberry Pi.

Op dit moment draai ik op mijn Rasberry Pi als operating system Wheezy en wil ik hier een z-wave module inplaatsen om wat dingen te kunnen uitmeten. Kan ik hiervoor een applicatie runnen of overstappen op een ander operating system?
Nee, kan prima, zie:
https://www.domoticz.com/...omoticz_on_a_Raspberry_PI

• Jan20

Jan20

CMJJKFE

Fijn weet jij toevallig ook of ik tussen mijn ketel (vailliant) --> (Opentherm module) --> Honeywell Touch dan een opentherm gateway moet plaatsen om mijn ketel uit te lezen met mijn raspberry Pi?

CMJJKFE

• anandus
  • Niet online
Jan20 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:28:
[...]

Fijn weet jij toevallig ook of ik tussen mijn ketel (vailliant) --> (Opentherm module) --> Honeywell Touch dan een opentherm gateway moet plaatsen om mijn ketel uit te lezen met mijn raspberry Pi?
Als het compatible is zou dat meoten kunnen.
Kijk eens in dit topic, daar weten ze van de hoed en de rand:
[OTGW] OpenTherm gateway

• boppos
  • Laatst online: 06-10 20:46
Sinds afgelopen weekend ben ik ook bezig met domoticz. Eerder geprobeerd pimatic aan de praat te krijgen voor mijn domotica. Ik heb veel KAKU schakelaars in huis en omdat ik toch een pi over had en de RFXCOM een beetje duur was gekozen voor pimatic. Nu kwam de RFLink voorbij en dat was voor mij de doorslag toch te gaan voor Domoticz. Omdat ik verschillende goedkope onderdelen aan elkaar heb geknoopt en het werkt goed! Hier een opsomming van de onderdeeltjes.
Mijn RFLink bestaat uit:Ik heb in de meterkast een Windows Home Server 2011 staan die al wat andere taakjes op zich neemt in huis (MediaportalTVserver, CouchPotato, Sickbeard, uTorrent, SabNZBD, file servertje, ect). Dus daar moest de RFlink met Domoticz op. Omdat de Arduino een kloon is met een CH340G serial chipje heb je een andere driver nodig dan de standaard Arduino software kit: Driver staat hier
Verder heb ik de handleiding gevolgd zoals hier staat:
http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/HA_nl
Omdat het schema op deze site voor anderen misschien wat onduidelijk is hier een plaatje wat ik gemaakt heb met de pins en waar ze op aangesloten zitten:
Pinout Superheterodyne tbv RFLink

Binnenkort maar eens die antennes eraan knopen en de boel solderen en in een mooi doosje opbergen. Ik ben alleen benieuwd of ik nog wat ik nog moet toevoegen om het te verbeteren. Ik zag namelijk op deze link wat over condensatoren http://www.nemcon.nl/blog2/2015/07/aa. Weet iemand of dat nodig is?

Nu even de mogelijkheden ontdekken van domoticz en uit beriden natuurlijk. Meterkast uitlezen (p1 meter) staat in de planning en er zijn wat zaken onderweg (lampen, basisstation van MiLight, een paar temperatuur meters van banggood en wat PIR sensors)

• costo
  • Niet online
jossie67 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:35:
[...]

Top,

Ik heb deze nu ook binnen, alleen snap ik niet precies joe je de 3.3V USB/Serial adapter hebt aangesloten
Wat is de pin layout , ik heb dat even niet kunnen vinden op de Sonoff
Ik heb trouwens de wifi 433 versie, heeft dat nog gevolg voor de MiniESPEasy
Je moet een USB/Serial gebruiken die een 3.3V uitgang heeft, daar word de ESP8266 tijdens flashen mee gevoed. Meestal kun je met een jumper op de USB/Serial 5V of 3.3V instellen, die moet dus op 3.3v staan.

Als je het board met versienummer: Sonoff V1.0 hebt
Er zit een rijtje van 4 gaatjes vlak bij de drukknop. Er staat geen tekst bij. Hierin soldeer je een 4-pin header.
Vanaf de drukknop gerekend is de volgorde: +3.3V - Rxd - Txd - Massa/Gnd.
De USB/Serial sluit je aan met 3.3V en Gnd direct aan dezelfde pinnen van de sonoff. Rxd en Txd moeten kruiselings aangesloten worden, Txd-Rxd en Rxd-Txd. (Gewoon uitproberen, Rx/Tx verkeerd om kan weinig kwaad)

Voor je eigen veiligheid en ook die van de aangesloten PC moet tijdens het flashen geen 230V op de sonoff staan. Nadat het flashen is gelukt kun je de PC losmaken en de sonoff voeden vanuit 230V.

Dat je de 433MHz versie hebt maakt voor het flashen verder niet uit.

edit: De 433MHz versie heeft mogelijk als probleem met flashen dat de drukknop bij een koude start de ESP8266 chip niet in flashmode laat starten. Zie ook: http://tech.scargill.net/more-sonoff/

[ Voor 6% gewijzigd door costo op 18-02-2016 22:09 ]

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 16:09
Weet iemand een goed alternatief op de Fibaro Wall Plug?
Ik heb geen Fibaro systeem, en om dit aan te schaffen voor alleen de Wall Plug vind ik overdreven.
Eventueel iets wat met 433MHz werkt of anders via Wifi aangesproken kan worden.
Maar natuurlijk in combinatie met Domoticz uit te lezen...

• Gonadan

Gonadan

HomeServ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:06:
Ik heb geen Fibaro systeem, en om dit aan te schaffen voor alleen de Wall Plug vind ik overdreven.
Heb je wel zwave? Dan werkt de Fibaro plug toch gewoon?

Zelf heb ik Everspring AN1812, goedkoper, net zo'n idee en werkt goed. Is wel zwave.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 16:09
Gonadan schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:12:
[...]

Heb je wel zwave? Dan werkt de Fibaro plug toch gewoon?

Zelf heb ik Everspring AN1812, goedkoper, net zo'n idee en werkt goed. Is wel zwave.
Nee, Heb (nog) geen Z-Wave module. Had even niet door dat Fibaro gewoon met Z-Wave werkte.

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 22:10
HomeServ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:06:
Osram plug en Hue bridge ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Jan20 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:28:
[...]

Zelf heb ik de Vaillant VHR 24-28 C die eerst op de Ebus zat aangesloten. Nu met een nieuwe thermostaat, de honywell touch modulation en een openthermgateway (en aangesloten op de opentherm print) icm met domoticz is alles nog beschikbaar wat de honywell aanbiedt. Daarnaast kan je de ketel ook nog uitlezen en aansturen met domoticz. :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• Jan20

Jan20

CMJJKFE

stuffer schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:52:
[...]

Zelf heb ik de Vaillant VHR 24-28 C die eerst op de Ebus zat aangesloten. Nu met een nieuwe thermostaat, de honywell touch modulation en een openthermgateway (en aangesloten op de opentherm print) icm met domoticz is alles nog beschikbaar wat de honywell aanbiedt. Daarnaast kan je de ketel ook nog uitlezen en aansturen met domoticz. :)
Dus nog even voor de duidelijkheid ik moet dan mijn opentherm gateway aansluiten op de ebus van de printplaat van mijn vailliant ketel? Of moet de opentherm gateway doorlussen vanuit mijn openthermodule (vr33)? Thanks :)

CMJJKFE

• jossie67
costo schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:56:
[...]

Je moet een USB/Serial gebruiken die een 3.3V uitgang heeft, daar word de ESP8266 tijdens flashen mee gevoed. Meestal kun je met een jumper op de USB/Serial 5V of 3.3V instellen, die moet dus op 3.3v staan.

...........................

edit: De 433MHz versie heeft mogelijk als probleem met flashen dat de drukknop bij een koude start de ESP8266 chip niet in flashmode laat starten. Zie ook: http://tech.scargill.net/more-sonoff/
Thanks, ik heb inderdaad een probleem om in de flashmode te komen, ik ga het stukje van Pete even doornemen

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Jan20 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:07:
[...]

Dus nog even voor de duidelijkheid ik moet dan mijn opentherm gateway aansluiten op de ebus van de printplaat van mijn vailliant ketel? Of moet de opentherm gateway doorlussen vanuit mijn openthermodule (vr33)? Thanks :)
In het kort:
EBus wordt afgekoppeld.

Ketel-»openthermprint-»openthermgateway-»oopentherm thermostaat.

De openthermgateway heeft ook nog een USB of seriële aansluiting die naar domoticz gaat.

Check mijn paint-skills van vorig jaar :9

http://gathering.tweakers...message/45200620#45200620

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
jossie67 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:27:
[...]

Thanks, ik heb inderdaad een probleem om in de flashmode te komen, ik ga het stukje van Pete even doornemen
Het is nog te proberen om tijdens het booten TP4(rst) aan massa te leggen, of TP3(cd2) en TP4 met elkaar te verbinden. De 2e processor waar deze pinnen op aangesloten zijn controleert de GPIO-0 van de ESP die op zijn beurt de boot-status van de ESP bepaalt.
Het is verder onbekend wat deze 2e processor (lid van de 8051 family) precies doet op dit board.

Als dat niet mocht lukken dan moet je R21 plaatsen, een 0 ohm resistor, of op die plaats een doorverbinding solderen. Daarna kom je gewoon in de flashmode door tijdens het booten de drukknop ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

de G4 LED onderbouwspots kan ik nu dus dimmen met
(1) schakelaar -> trafo led dimmer -> leds
(2) schakelaar -> qubino dimmer -> trafo led dimmer -> leds.

Maar ik wil toch wat meer proberen.
Ik wil ook een fibaro RGBW dimmer proberen, hierdoor wordt de opstelling dan:
(3) schakelaar -> trafo niet-dimbaar -> fibaro rgbw dimmer -> leds
Hopelijk komt deze morgen binnen met de post.

Maar nu vraag ik me af of ik bij oplossing 2 perse een z-wave dimmer nodig heb, immers het dimmen gebeurt door de trafo. Kan ik dan ook een relais schakelaar de trafo laten aansturen?
Het dimmen via de dimmer-trafo gaat door de schakelaar een tijdje in te houden. Is dat effect na te bootsen met een relais schakelaar, zoals bijvoorbeeld een inbouwschakelaar van qubino of fibaro?

Ik lees ook net dat de qubino plus dimmer via 24vDC aangestuurd kan worden. Dan zou ik ook dit nog kunnen proberen?
(4) schakelaar -> trafo niet-dimbaar -> qubino plus dimmer -> leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P. Mekes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:23:
[...]

Ik dacht en vond ook dat het zou moeten werken met het ip adres van mijn Pi die Domoticz draait.

[...]

Ehh, ja ik bedoel dus het ip adres van de Domoticz server op mijn Pi in het script bestand. Als ik daar het interne adres invul werkt het niet, vul ik daar mijn .nl domein in, dan werkt het wel. Met loopback / host bedoelde ik dus 127.0.0.1, dat werkte dus ook niet.

Het vreemde is dus dat de Pi zichzelf niet vindt tijdens een ping. Zowel ping ip-adres als ping 127.0.0.1 werkt niet. Overigens is de Pi via wlan verbonden , maar dat mag mijns inziens niet uitmaken.

Met extern ip-adres bedoel ik dus mijn .nl domeinnaam met daarachter het poortnummer waarop Domoticz vanaf buiten te bereiken is.
Wlan zou idd niet uit moeten maken zolang alles op hetzelfde netwerk aanmeld en in het zelfde segment.

Het feit dat een ping naar 127.0.01 niet werkt geeft toch aan dat er toch iets met je netwerkconfiguratie niet goed werkt op de Rasp. Of je Wifi instellingen op de router laten het niet toe om te communiceren met andere hardware.

Kan het zijn dat je iets op de Rasp hebt aangepast voor je domein naam, misschien een DNS instelling waardoor hij zijn weg niet kan vinden.

Heb je al eens geprobeerd om de Rasp bedraad aan te sluiten of je het dan wel kan pingen. Dan weet je of het in het wifi deel zit of toch op netwerkniveau.

Misschien kun je hier nog iets mee
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=91&t=79927

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 15:00
Klopt het dat als je in Domoticz een virtuele schakelaar aanmaakt en hier een HTTP On en Off actie aan koppelt, dat de status van de schakelaar veranderd ongeacht of het HTTP request succesvol is?

In mijn log zie ik dat het HTTP request een fout geeft, maar de virtuele schakelaar gaat doodleuk aan en uit. Het lijkt mij handig dat als het request niet aankomt, de schakelaar ook niet van status veranderd en er een melding komt.

Zou ik dit op kunnen lossen met een LUA script misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02
Goedendag

Ik ben nog niet actief geweest hier op deze treaths betreft domoticz.
Ben al een tijdje aan het kijken wat ik zou willen betreft domotica.
Getwijfeld over de simpele homewizard maar die vind ik te beperkt vooral omdat er geen 2 weg communicatie is.
ook naar de fibraro gekeken en nog meer.
Ook heb ik een virtual machine draaien om te kijken wat ik met domoticz kan.
Dit bevalt mij wel maar nu de vraag.
Ik wil een raspberry gebruiken hiervoor en ik twijfel om de zwave te gebruiken of de RFXCOM-E.
Maar kan domoticz niet de RFXCOM-E en z-wave tegelijk aansturen?
Dit kan ik nergens ook vinden.
Wel het een of het ander maar niet beide.

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
SpikeHome schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:26:
Goedendag

Getwijfeld over de simpele homewizard maar die vind ik te beperkt vooral omdat er geen 2 weg communicatie is.
Ik wil een raspberry gebruiken hiervoor en ik twijfel om de zwave te gebruiken of de RFXCOM-E.

Tnx!
Heb voor dezelfde keuze gestaan. Niet voor de HomeWizard gegaan maar ineens voor Domoticz.
Ik ben begonnen met de RFXCom-E, maar heb nu ook ZWave, perfect mogelijk voor Domoticz alleszins.
Ik heb thuis een servertje draaien op Windows 10 (jawel!), en twijfelde of ik voor de Pi zou gaan, enkel en alleen voor de scripting-ondersteuning. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om Domoticz gewoon op Windows 10 te draaien. Draait als een trein ! Nog nooit problemen mee gehad.
Lua is hetzelfde, en ipv bash-scripts schrijf ik vbscripts die ik aanroep vanuit LUA.
Bash kan ik ook, maar vbscript nog nét iets beter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 09:24
Deze zijn beide tegelijk te gebruiken. Zo kan je dus een z-wave en RFXCOM-E module aansluiten via USB op je Raspberry en tegelijk apparaten aansturen via z-wave en RFXCOM-E.
Goedendag

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

denk je ook aan rflink als 433mhz transceiver? Is wat goedkoper :)
Ik heb nu de hardware hier liggen om zowel zwave als 433mhz te gebruiken dmv de gen5 usb stick voor zwave en de rflink voor 433mhz. Ik moet alles nog aansluiten en installeren, maar volgens mij moet dit theoretisch allemaal kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door admiral866 op 19-02-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...] omdat er geen 2 weg communicatie is.
[...] en ik twijfel om de zwave te gebruiken of de RFXCOM-E.
Dan is de keuze snel gemaakt, RFXCOM doet geen 2-weg.

Overigens is beide geen probleem, een Rpi met Domoticz kan dit zonder problemen.
En RFLink is ook een goed alternatief voor RFXCOM.

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 19-02-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Tnx alle.

Windows 10 ga ik niet doen houd meer van linux en de raspberry is ook nog eens zuinig met de energie voor iets wat 24/7 aan moet staan wel handig.
Ik ga er vanuit dat de raspberry model 2B snel zat ook is.

Ga beginnen dan met de RFXCOM-E of rflink (al zal ik daar de verschillen nog even moeten uitzoeken) en daarna de z-wave gaan toevoegen als er ook de z-wave schakelaars etc bij gaan komen.
Met beide modules erin kan je zo een beetje alles wel aan sturen.

Dat de rfxcom geen 2 weg deed wist ik niet maar goed daarmee kan ik wel de oude kaku's mee aansturen en wat andere meet apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:41
Goedendag

Tnx!
Heb de zelfde twijfel gehad in het begin, maar ben nog altijd bij dat voor Domoticz ben gegaan. zoveel meer mogelijk. Ik heb zelf de RFXcom E en werk nu met alles op 433mhz. Ik wil wel naar de toekomst Zwave paralel gaan gebruiken om sneller te kunnen schakelen tussen "bewegingsmelder --> Domoticz --> dimmer van de lamp" op 433mhz is dit proces 1 tot 2 seconden (te lang).

Z-wave is vaak wat duurder. en 433mhz is prima om mee te beginnen, ik mis de terugkoppeling niet (1 a 2 keer per jaar heb je wel eens een signaal wat niet aankomt, maar dit kan je oplossen door na 5 sec opnieuw het signaal te sturen).

Edit:
Op moment dat ik in een event blocky eerst de status van de schakelaar check door "roluik 1 = open" en laat hem naar dicht schakelen op zonsondergang. kan ik dan in dezelfde "do" actie na 5 sec nog een keer een dicht signaal geven. blijft die 5 seconden dan het event blocky actief? Of checkt hij dan eerst weer de status van de schakelaar?
Iemand ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 19-02-2016 10:38 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
luigi87 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:33:
[...]
Z-wave is vaak wat duurder. en 433mhz is prima om mee te beginnen, ik mis de terugkoppeling niet (1 a 2 keer per jaar heb je wel eens een signaal wat niet aankomt, maar dit kan je oplossen door na 5 sec opnieuw het signaal te sturen).
wat ook voordeel schijnt te zijn van z-wave is dat elk device ook een repeater is waardoor je grotere afstanden kan overbruggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:41
SpikeHome schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:05:
[...]
wat ook voordeel schijnt te zijn van z-wave is dat elk device ook een repeater is waardoor je grotere afstanden kan overbruggen
Dat wist ik nog niet. dat is inderdaad wel een voordeel. Al haal ik in mijn huis met de 433mhz alle lampen die ik wil aansturen. Maar ja ik heb dan het voordeel (misschien wel de enige) dat al mijn plafonds/vloeren van hout zijn.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:04
Als je de keuze hebt dan zwave. Ik heb beide een het id toch wel fijn om ook zeker te weten dat een schakeling is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-10 00:38
SpikeHome schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:05:
[...]
Dit geldt alleen voor de Z-Wave devices die niet op batterijen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
wmn79 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:12:
[...]

Dit geldt alleen voor de Z-Wave devices die niet op batterijen werken.
ah dat wist ik weer niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 14:49
SpikeHome schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:04:
Tnx alle.

Windows 10 ga ik niet doen houd meer van linux en de raspberry is ook nog eens zuinig met de energie voor iets wat 24/7 aan moet staan wel handig.
Ik ga er vanuit dat de raspberry model 2B snel zat ook is.

Ga beginnen dan met de RFXCOM-E of rflink (al zal ik daar de verschillen nog even moeten uitzoeken) en daarna de z-wave gaan toevoegen als er ook de z-wave schakelaars etc bij gaan komen.
Met beide modules erin kan je zo een beetje alles wel aan sturen.

Dat de rfxcom geen 2 weg deed wist ik niet maar goed daarmee kan ik wel de oude kaku's mee aansturen en wat andere meet apparatuur.
Als je een Intel NUC hebt bijvoorbeeld vallen die stroomkosten ook wel weer mee. Ik heb het eens gemeten.

Ik had twee RPI's draaien, een met openelec / Kodi en een met Domoticz. Dit verbruikte evenveel energie als een Nuc in idle (8 a 10 watt). Aangezien Domoticz en Kodi geen zware pakketten zijn blijft de computer de grootste tijd in Idle hangen. Maar voor Linux heb je die natuurlijk niet nodig ;)

Ieder zijn voorkeur natuurlijk!. Ik ben meer een persoon voor Windows en vind het ook wel handig dat je bijvoorbeeld een Hyper-V sessie kan starten om het een en ander te testen in een virtuele omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brutuss schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:51:
[...]
Als je een Intel NUC hebt bijvoorbeeld vallen die stroomkosten ook wel weer mee. Ik heb het eens gemeten.

Ik had twee RPI's draaien, een met openelec / Kodi en een met Domoticz. Dit verbruikte evenveel energie als een Nuc in idle (8 a 10 watt). Aangezien Domoticz en Kodi geen zware pakketten zijn blijft de computer de grootste tijd in Idle hangen. Maar voor Linux heb je die natuurlijk niet nodig ;)

Ieder zijn voorkeur natuurlijk!. Ik ben meer een persoon voor Windows en vind het ook wel handig dat je bijvoorbeeld een Hyper-V sessie kan starten om het een en ander te testen in een virtuele omgeving.
Hier een wat oudere NUC een DC3217IYE (i3 3217U) en die doet met VMware ESXi 6 erop zo'n 16-17W idle. De nieuwere modellen gaan daar nog weer onder qua stroomverbruik (maar zijn in aanschaf weer flink duurder).
Opslag is een mSATA SSD, geen bewegende HDD dus.

Die NUC stuurt m'n hele huis aan, Domoticz draait erop, CV-ketel uitlezen d.m.v. OTGW, slimme meter uitlezen e.d. Vind ik een prima verbruik voor zoiets. Al heb ik nu natuurlijk de Zipabox er wel naast, Domoticz doet niet zo heel veel meer :P Uiteindelijk tikt het wel aan, ik wilde de server ook perse achter een UPS hebben die ook weer 4W continu vreet. Relatief gezien allemaal niet zoveel, maar bij elkaar trekt m'n hele meterkast toch zo'n 45W continu en als de 2 HDD's in m'n NAS (DS715) gaan draaien stijgt het naar 56W.

En ik kan er zo een extra VM op aanmaken als ik wil, dat is toch wel erg makkelijk. Houd alles netjes gescheiden ipv dat je een Raspberry Pi of Synology NAS helemaal vol moet rammen met al je scriptjes e.d. Nu zit het netjes gescheiden in virtuele machines die elk hun eigen taak hebben :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-10 14:49
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:59:
[...]

Hier een wat oudere NUC een DC3217IYE (i3 3217U) en die doet met VMware ESXi 6 erop zo'n 16-17W idle. De nieuwere modellen gaan daar nog weer onder qua stroomverbruik (maar zijn in aanschaf weer flink duurder).

Die NUC stuurt m'n hele huis aan, Domoticz draait erop, CV-ketel uitlezen d.m.v. OTGW, slimme meter uitlezen e.d. Vind ik een prima verbruik voor zoiets. Al heb ik nu natuurlijk de Zipabox er wel naast, Domoticz doet niet zo heel veel meer :P Uiteindelijk tikt het wel aan, ik wilde de server ook perse achter een UPS hebben die ook weer 4W continu vreet. Relatief gezien allemaal niet zoveel, maar bij elkaar trekt m'n hele meterkast toch zo'n 45W continu en als de 2 HDD's in m'n NAS (DS715) gaan draaien stijgt het naar 56W.

En ik kan er zo een extra VM op aanmaken als ik wil, dat is toch wel erg makkelijk. Houd alles netjes gescheiden ipv dat je een Raspberry Pi of Synology NAS helemaal vol moet rammen met al je scriptjes e.d. Nu zit het netjes gescheiden in virtuele machines die elk hun eigen taak hebben :)
Dan heb je je Router / modem / switch / alarmsysteem in de meterkast nog niet meegeteld denk ik ;)
Ik ga dit vandaag of morgen eens meten met een Fibaro Wallplug ben wel benieuwd naar het totale stroom verbruik van mijn meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:59:
[...]

Waarom de keuze voor zipabox ipv domoticz?

ps je kan op de qnap nassen tegenwoordig virtuale pc's maken.
Dus kan je daarop alles ook virtueel gaan draaien.
Zo een nas heeft dan 8gb ram en gezien voor veel van dit soort toepassingen toch alleen idle mode zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brutuss schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:11:
[...]

Dan heb je je Router / modem / switch / alarmsysteem in de meterkast nog niet meegeteld denk ik ;)
Ik ga dit vandaag of morgen eens meten met een Fibaro Wallplug ben wel benieuwd naar het totale stroom verbruik van mijn meterkast.
Jawel, dat zeg ik: complete meterkast doet 45W - 56W. Dat is modem (Fritz!box, dus ook router ingebouwd), switch, UPS, NUC, Zipabox, NAS.

Ik heb er inderdaad ook een Z-Wave plug tussenzitten, kan ik afwijkingen gelijk zien :)
SpikeHome schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:11:
[...]

Waarom de keuze voor zipabox ipv domoticz?

ps je kan op de qnap nassen tegenwoordig virtuale pc's maken.
Dus kan je daarop alles ook virtueel gaan draaien.
Zo een nas heeft dan 8gb ram en gezien voor veel van dit soort toepassingen toch alleen idle mode zijn!
Betere Z-Wave ondersteuning. Aan/uit schakelen van devices gaat met Domoticz ook prima, maar juist de wat uitgebreidere functies van een product (temperatuurmeting/extra inputs voor pulsdrukkers/energiemeting e.d.) zijn onder Domoticz een stuk lastiger aan de praat te krijgen of stabiel te krijgen (kWh meting die na een reboot ineens verdrievoudigd is bijv.). Met de Zipato werken gewoon alle features waarmee bij een inbouwdimmer o.i.d. wordt geadverteerd.

Maarja Zipato is aangesloten bij de Z-Wave alliantie, dat is voor Domoticz onbetaalbaar (een licentie kost iets van 1000 euro per jaar meen ik).

Ik heb Domoticz ook nog op m'n Synology gedraaid, maar dat zorgde ervoor dat de twee HDD's 24/7 bleven draaien, beetje zonde van het stroomverbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:17:
[...]Ik heb Domoticz ook nog op m'n Synology gedraaid, maar dat zorgde ervoor dat de twee HDD's 24/7 bleven draaien, beetje zonde van het stroomverbruik.
Ja dat geloof ik best, en dat wil je ook niet.
Maar dan draait die rechstreeks op de nas.
bij qnap kan je gewoon virtueel windows draaien op de nas al weet ik niet of die ook de schijven aan de praat houd.

edit:
maar goed als zipato of fibaro beter is waarom zou ik dan eerst domoticz gaan gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 19-02-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

admiral866 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 07:58:
de G4 LED onderbouwspots kan ik nu dus dimmen met
(1) schakelaar -> trafo led dimmer -> leds
(2) schakelaar -> qubino dimmer -> trafo led dimmer -> leds.

Maar ik wil toch wat meer proberen.
Ik wil ook een fibaro RGBW dimmer proberen, hierdoor wordt de opstelling dan:
(3) schakelaar -> trafo niet-dimbaar -> fibaro rgbw dimmer -> leds
Hopelijk komt deze morgen binnen met de post.

Maar nu vraag ik me af of ik bij oplossing 2 perse een z-wave dimmer nodig heb, immers het dimmen gebeurt door de trafo. Kan ik dan ook een relais schakelaar de trafo laten aansturen?
Het dimmen via de dimmer-trafo gaat door de schakelaar een tijdje in te houden. Is dat effect na te bootsen met een relais schakelaar, zoals bijvoorbeeld een inbouwschakelaar van qubino of fibaro?

Ik lees ook net dat de qubino plus dimmer via 24vDC aangestuurd kan worden. Dan zou ik ook dit nog kunnen proberen?
(4) schakelaar -> trafo niet-dimbaar -> qubino plus dimmer -> leds.
Optie 4 eindelijk voor elkaar :)
Het leek eerst allemaal niet te werken omdat ik de plus aan de L en de min aan N had aangesloten. Maar na alles nameten en bedenken wat het dan kon zijn, maar eens de handleiding van de qubino erbij gepakt. Daar staat dat de Plus naar de N moet en de de min naar de L. Toen maar eens zo geprobeerd en tada, het werkt :)
Nu kan ik dus met deze qubino 3 stuks LED lampjes van 1,2 watt op 12/24 VDC dimmen.
Ik heb trouwens de bestaande wandschakelaar omgebouwd tot een pulsdrukker mbv een springveertje :)

De bestelde fibaro rgbw controller kan ik nog wel kwijt in een rgb led strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
SpikeHome schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:37:
[...]
edit:
maar goed als zipato of fibaro beter is waarom zou ik dan eerst domoticz gaan gebruiken?
Prijs, open source, misschien meer mogelijkheden (maar dat weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:25
[...]
edit:
Goedkoper, leuker om zelf iets te realiseren wat even goed of zelfs beter werkt, meer protocollen, aanpasbaar to the bone!!

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

MikeOO schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:21:
[...]

Wlan zou idd niet uit moeten maken zolang alles op hetzelfde netwerk aanmeld en in het zelfde segment.

Het feit dat een ping naar 127.0.01 niet werkt geeft toch aan dat er toch iets met je netwerkconfiguratie niet goed werkt op de Rasp. Of je Wifi instellingen op de router laten het niet toe om te communiceren met andere hardware.

Kan het zijn dat je iets op de Rasp hebt aangepast voor je domein naam, misschien een DNS instelling waardoor hij zijn weg niet kan vinden.

Heb je al eens geprobeerd om de Rasp bedraad aan te sluiten of je het dan wel kan pingen. Dan weet je of het in het wifi deel zit of toch op netwerkniveau.

Misschien kun je hier nog iets mee
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=91&t=79927
Ga ik doornemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

edit:
Beter is een groot woord, ik zou even de posthistory van Thinkpad in het Zipato topic opsnorren, ook daar heb je genoeg gepiel en gezeur om dingen voor elkaar te krijgen. Ik noem het moeten kopen van addons om bepaalde modules te kunnen gebruiken. 8)7

Uiteindelijk is het een keuze die je zelf moet bepalen. Apparatuur van een fabrikant biedt voordelen, waaronder inderdaad die zwave alliantie en een bepaalde garantie dat zaken werken. Domoticz is wat dat betreft toch een knutselproject.

Daar staat tegenover dat je veel meer moet betalen en als zo'n fabrikant ergens geen heil in ziet, zoals bijvoorbeeld Fibaro met 433, dan ben je gewoon de sjaak. Je kunt het dan simpelweg niet gebruiken. In het geval van Domoticz is de enige grens jijzelf, uiteindelijk is alles mogelijk, maar kost wel tijd en moeite.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 11:31
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:17:
[...]

Maarja Zipato is aangesloten bij de Z-Wave alliantie, dat is voor Domoticz onbetaalbaar (een licentie kost iets van 1000 euro per jaar meen ik).
1000 euro valt mij reuze mee, als ze dan een officiele z-wave implementatie konden doen, dan moeten ze gauw een crowdfund/donatie voor opzetten! Zou zo 100 euro doneren voor een betere/stabielere z-wave stack

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trekker22 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 17:42:
[...]

1000 euro valt mij reuze mee, als ze dan een officiele z-wave implementatie konden doen, dan moeten ze gauw een crowdfund/donatie voor opzetten! Zou zo 100 euro doneren voor een betere/stabielere z-wave stack
Het is nog duurder zelfs, $4000 per jaar zie ik hier: http://z-wavealliance.org/join/ ("Full Members").
Om dat eenmalig op te hoesten lukt misschien wel met een crowdfunding, maar jaarlijks is toch wel vrij onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Weet je gelijk waarom dat zwave spul zo duur is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Dit weekend een paar uurtjes over om een nieuw deel-projectje aan te gaan, deurbel vs. webcam. Ik gebruik voor bijna alles KAKU omdat dat allemaal zo lekker werkt in Domoticz, dus vrij logisch kom ik bij de KAKU deurbel uit. Maar misschien hebben jullie een beter idee. Of degene met een KAKU-bel een antwoord op de vragen die ik niet in de documentatie terug kan vinden.

Situatie: apartement met een vaste bedrade deurbel. Het andere einde bestaat uit een simpele ouderwetse bel boven de meterkast. Met deurbel bedoel ik degene naast de voordeur, die ik makkelijk kan vervangen. De intercom kan ik helaas niets aan tweaken :-(

De KAKU's zijn draadloos begrijp ik. Dus het eenvoudigst is de huidige belknop aan de buitenkant verwijderen en die uit de set van KAKU erop. Maar zou er een mogelijkheid zijn de vaste bedrade deurbel te blijven gebruiken en de huidige ouderwetse bel te vervangen voor het KAKU-product of een soort van schakeling ervoor?

Of wellicht weet iemand een ander merk die ik makkelijk op de bedrade bel kan aansluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 19-02-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Weet iemand waardoor mijn schakelaars in domoticz soms de status Group Off krijgen?
Ik heb al gezocht , maar kan het niet zo goed vinden.
mijn Blockly checked namelijk wanneer iets off is. Maar sinds deze week staan ze soms op Group Off. En dan ziet Blockly dat niet.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorickL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 08:12
Op mijn KaKu remote (AVS2-1500R of zo) zit ook zo'n group off knop... Wat je zegt, dat gaat niet heel erg lekker in Domoticz... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennisdn schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:36:
De KAKU's zijn draadloos begrijp ik. Dus het eenvoudigst is de huidige belknop aan de buitenkant verwijderen en die uit de set van KAKU erop. Maar zou er een mogelijkheid zijn de vaste bedrade deurbel te blijven gebruiken en de huidige ouderwetse bel te vervangen voor het KAKU-product of een soort van schakeling ervoor?

Of wellicht weet iemand een ander merk die ik makkelijk op de bedrade bel kan aansluiten?
Er is ook een set van kaku waarbij je de bestaande knop blijft gebruiken, die heb ik in gebruik. Dan schroef je een kastje aan de draden in plaats van de bestaande gong. En je krijgt er een draadloze ging bij die je ergens in een stopcontact kunt prikken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Sinds vandaag heb ik ook Domoticz draaien op mijn Raspberry Pi. Ik gebruik de standaard RFlink kit met standaard zender en Adruino. Na mijn eerste experimentjes ben ik zeer tevreden. RF link is extreem makkelijk in de installatie. De installatie van Domotiz op een reeds bestaande Raspberry had ik wat meer moeite mee, maar dat zal voornamelijk komen door mijn zeeeeer beperkte kennis van de Raspberry en Linux.

Na alle kritische berichten over 433 mhz wist ik niet helemaal wat ik kon gaan verwachten van de prestaties met klik aan klik uit. Mijn halve huis werkt al op KAKU simpelweg omdat de LED dimmers van KAKU veel goedkoper waren dan een domme dimmer die geschikt is voor LED verlichting.

Mijn eerste stap was om de dimmers in mijn woonkamer aan te sturen. KAKU dimmers stel je standaard in door nogmaals op aan te drukken nadat de lampen al branden. Dit werkt opzich redelijk, maar je drukt al snel eens een keertje per ongeluk nogmaals op aan, waarna je de instelling kwijt bent. Hier hebben KAKU afstandsbedieningen een groep schakelaar voor. Met deze schakelaar kan je de helderheid niet wijzigen, maar wel aan en uit schakelen. Op deze manier kan je dus makkelijk meerdere dimmers aan/en uit schakelen. Het bijstellen van de helderheid kan je dan met de afstandsbediening doen.

De groep knop werkt prima, maar zover ik weet bestaat deze functie niet voor KAKU wandschakelaars. Ik wil echter wel perse een wandschakelaar. Het gevolg is dat ik (of mijn vriendin) regelmatig per ongeluk op de aan schakelaar op de muur drukt, terwijl deze al aan staat. De verschillende dimmers gaan dan allemaal op een andere snelheid de helderheid regelen met als gevolg dat je alles weer moet gaan afstellen. Mega onhandig.

Het eerste dingetje dat ik dus heb gebouwd is dat de wandschakelaar niet meer naar de dimmers communiceert, maar alleen naar Domoticz. Domotics stuur op commando van de KAKU wandschakelaar vervolgens een "scene"(group) aan met daarin 2 KAKU dimmers een een aan/uit schakelaar. In de scene is de helderheid al ingesteld op het optimale niveau. Ik kan zo vaak als ik wil op aan drukken, maar het helderheidsniveau blijft hetzelfde. Wanneer ik deze toch wil bijstellen kan dit alsnog via de losse KAKU afstandsbediening op domoticz op mijn telefoon.

De KAKU dimmers zijn via Domoticz veel beter nauwkeuriger te regelen dan de standaard KAKU oplossing, en ze staan nu nooit meer verkeerd.

In tegenstelling tot de KAKU wandschakelaar heeft de RF link na uitvoerig testen nog geen enkel signaaltje gemist. Ook de ontvangers hebben nog geen enkel signaal gemist. Mocht dit wel gebeuren kan ik ggewoon nogmaals op aan of uit drukken op de wandschakelaar. Dat domoticz de status van de ontvangers niet kent, maakt niets uit voor deze toepassing. Voordat ik domoticz en RF link had draaien, had ik veel vaker dat een lamp het signaal miste.

Wel vind ik het systeem een beetje traag. Nadat ik op de wandschakelaar druk, duur het ca 1 seconde voor de eerste dimmer aan gaat. Daarna gaat de 2e pas, en de 3e (aan/uit schakelaar) activeert pas een ruime 3 seconden na het drukken op de knop. Ik zal binnenkort eens de tijdsduur van de daadwerkelijke signalen meten, maar ik vermoed dat Domoticz/RFlink hij veel te lang blijft zenden. Dit kan liggen aan de "baudrate" van het signaal, de snelheid van de adruino, het aantal herhalingen, of de software. Aan de LEDjes op de adruino is duidelijk te zien dat hij op zijn dode gemak de signalen na elkaar zend. Dit moet heel veel sneller kunnen. Is iemand bekend met een instelling hiervoor?

Volgende stap is dat ik op zoek ga naar een wandschakelaar met meerdere knoppen voor scenes. Heeft iemand misschien een tip voor een dergelijk model? Ik wil op deze manier een scene maken voor een hoog, standaard, en laag lichtniveau. LightwaveRF (stiekem hetzelfde als KAKU?) heeft deze op hun website staan. maar ik vind deze een beetje lelijk, en ik weet ook niet zeker of hij exact kan doen wat ik wil.

Later ga ik natuurlijk veel meer aansluiten. Ik heb nog veel meer KAKU in huis, en heb nog wat ideetjes over wat ik wil automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisdn schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:36:
Dit weekend een paar uurtjes over om een nieuw deel-projectje aan te gaan, deurbel vs. webcam. Ik gebruik voor bijna alles KAKU omdat dat allemaal zo lekker werkt in Domoticz, dus vrij logisch kom ik bij de KAKU deurbel uit. Maar misschien hebben jullie een beter idee. Of degene met een KAKU-bel een antwoord op de vragen die ik niet in de documentatie terug kan vinden.

Situatie: apartement met een vaste bedrade deurbel. Het andere einde bestaat uit een simpele ouderwetse bel boven de meterkast. Met deurbel bedoel ik degene naast de voordeur, die ik makkelijk kan vervangen. De intercom kan ik helaas niets aan tweaken :-(

Er zijn meerdere manieren of je bestaande deurbel te kunnen behouden.
ThinkPad's Tweakblog: Deurbel ombouw naar 433Mhz
http://eye-vision.homeip....p-bestaande-deurbel-knop/

En zo zijn er wel meer te vinden.

Of zoals Gonadan aangeeft een KaKu nemen die je op de bestaande drukknop kunt aansluiten
http://www.klikaanklikuit...loze-deurbel-acdb-7000bc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

SuperKris schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 02:36:
Wel vind ik het systeem een beetje traag. Nadat ik op de wandschakelaar druk, duur het ca 1 seconde voor de eerste dimmer aan gaat. Daarna gaat de 2e pas, en de 3e (aan/uit schakelaar) activeert pas een ruime 3 seconden na het drukken op de knop. Ik zal binnenkort eens de tijdsduur van de daadwerkelijke signalen meten, maar ik vermoed dat Domoticz/RFlink hij veel te lang blijft zenden. Dit kan liggen aan de "baudrate" van het signaal, de snelheid van de adruino, het aantal herhalingen, of de software. Aan de LEDjes op de adruino is duidelijk te zien dat hij op zijn dode gemak de signalen na elkaar zend. Dit moet heel veel sneller kunnen. Is iemand bekend met een instelling hiervoor?
Ik ben bang dat dit een beperking is van 433. De rflink zendt één signaal per keer, meer bandbreedte is er niet. En vaak werken 433 apparaten zo dat ze het signaal even een seconde lang brullen om te voorkomen dat het gemist wordt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 15:30
Onze wasmachine en droger zijn naar verwachting bnnen 1 jaar aan vervanging toe. Nu ben ik mij alvast een beetje aan het verdiepen in de "smart" apparaten en zie e.e.a. voorbij komen van Samsung waarbij je via een app e.e.a. kan bedienen.

Is dit ook ook te koppelen aan Domoticz? Wie heeft hier ervaring mee?

Als ik het goed begrepen heb maakt men gebruik van een hub? Ik heb momenteel geen apparatuur van Samsung dus ik ben er zelf niet bekend mee.
http://www.pcmweb.nl/nieu...zijn-smartthings-hub.html

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
SuperKris schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 02:36:

Wel vind ik het systeem een beetje traag. Nadat ik op de wandschakelaar druk, duur het ca 1 seconde voor de eerste dimmer aan gaat. Daarna gaat de 2e pas, en de 3e (aan/uit schakelaar) activeert pas een ruime 3 seconden na het drukken op de knop.
Kun je de dimmers niet met meerdere signalen koppelen ? Ik bedoel daarmee, 1 uniek signaal per dimmer om individueel te schakelen maar ook 1 gemeenschappelijk signaal voor een groep dimmers om deze tegelijk te bedienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vaak wel toch? De meeste kaku ontvangers kunnen tot vijf zenders aan bijvoorbeeld. Gewoon een nieuw signaal uit Domoticz genereren en ze allemaal koppelen.

Nadeel is dan wel dat je niet per dimmer een waarde kunt opgegeven, voor een scène is dat dus niet geschikt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

Ik krijg niet helemaal voor elkaar wat ik wil met Domoticz + Philips hue + kodi.

Wat ik wil: Ik heb 10 hue lights in de woonkamer. ALS deze aan staan wil ik ze uitzetten op het moment dat een film start in Kodi. Bij het pauseren of als de film stopt gaan de lichten weer aan, TENZIJ ze daarvoor ook niet aanstonden.

Wat lukt: Licht dimmen, en aanzetten op basis van status kodi.

Waar het fout gaat: Het lukt niet te controleren of het licht aan stond vóór ik een film start.

Ik heb een dummy switch gemaakt die de status van de lampen moet controleren. Probleem is dat wanneer hue lampen aan staan domoticz dit wel registreerd maar dat niet herkent als "ON' of "OFF". In plaats daarvan geeft het een waarde mee die ik niet lijk te kunnen controleren via een Blocky. Mijn Blocky:

IF [BANKLAMP 1 > LEVEL %0]
SET [woonkamerlicht check = ON]
else [BANKLAMP 1 = LEVEL %0]
SET [woonkamerlicht check = OFF]

Maar dat werkt niet.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rron
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09-2020
Ik ben al een tijd bezig om de aeonlabs smart switch 6 gekoppeld te krijgen in domoticz versie 4580 die op Pi 2 draait. Mijn z wave stick is aeoan labs usb adapter Gen5.

De switch is wel te zien in mijn apparaten overzicht. Hierin staan 2x general, usage en switch. Nu is mijn probleem dat alleen de general voltage werkt en de rest niet. Ik heb de smart switch al een paar keer opnieuw aangemaakt echter het resultaat blijft hetzelfde.

Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Isniedood schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:44:

IF [BANKLAMP 1 > LEVEL %0]
else [BANKLAMP 1 = LEVEL %0]

Maar dat werkt niet.
Mogelijk dat dit lukt :

IF [BANKLAMP 1 <> OFF]
ELSE

Let er wel op dat Domoticz geen events genereert als de Hue lichten buiten Domoticz om bediend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Gonadan schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 08:50:
[...]

Ik ben bang dat dit een beperking is van 433. De rflink zendt één signaal per keer, meer bandbreedte is er niet. En vaak werken 433 apparaten zo dat ze het signaal even een seconde lang brullen om te voorkomen dat het gemist wordt.
Dat snap ik, maar mijn gevoel zegt dat de signalen veel korter kunnen. Ik zal het binnenkort eens gaan meten, maar mijn gevoel zegt dat enkele 10tallen ms genoeg zouden moeten zijn voor een signaal. Een snel zoekresultaat naar plaatjes van 433 mhz signalen bevestigd dit. Als dit signaal 3 keer of meer herhaald wordt, lijkt mij dit voldoende. Met wat pauzes zou elk signaal denk ik niet langer dan 100-300ms moeten duren. Met andere worden; 1 seconde is zat om 3 signalen te zenden. De RF link heeft hier echter 3 seconden voor nodig. Ik vraag mij af waar dit door komt. Ik zal dat eens meten.
arjanw848 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 10:36:
[...]

Kun je de dimmers niet met meerdere signalen koppelen ? Ik bedoel daarmee, 1 uniek signaal per dimmer om individueel te schakelen maar ook 1 gemeenschappelijk signaal voor een groep dimmers om deze tegelijk te bedienen ?
Dat zou zeker kunnen, maar ik heb 3 verschillende signalen nodig. 2x een dimmer met beide een andere helderheid, en een simpel aan/uit signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

arjanw848 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:27:
[...]

Mogelijk dat dit lukt :

IF [BANKLAMP 1 <> OFF]
ELSE

Let er wel op dat Domoticz geen events genereert als de Hue lichten buiten Domoticz om bediend worden.
Dan gaat het daar fout. Ik bedien het dan inderdaad buiten domoticz om. Das wel heel jammer zeg.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
SuperKris schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:29:

[...]

Dat zou zeker kunnen, maar ik heb 3 verschillende signalen nodig. 2x een dimmer met beide een andere helderheid, en een simpel aan/uit signaal.
Per dimmer kunnen er, als het goed is, 6 signalen worden gekoppeld, 2x eigen helderheid, 1x eigen aan/uit, 2x gemeenschappelijke helderheid en 1x gemeenschappelijke aan/uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 16:50
Ik heb een tijdje geleden zo'n slimme meter kabel gekocht, maar zodra ik deze in m'n Raspberry stop zijn alle USB poorten dood en doet dus ook de RFXCom het niet meer :(

Toen ik de kabel aansloot op m'n Surface Pro 3 kreeg ik gelijk de melding dat Windows niet genoeg stroom kon leveren voor het aangesloten USB device.

Lijkt op een brakke kabel, of niet?
Pagina: 1 ... 44 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.