imparator schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:02:
[...]
Omdat esxi helemaal nieuw is voor mij , heb ik een beetje zitten googelen , hoe je het beste een esxi server op zet.
Alleen ben ik geen duidelijke info tegen gekomen.
Kun jij misschien mij in de juiste richting sturen ?
Onder welke besturing systeem draai jij je Domoticz ?
[...]
Ik heb een Intel NUC DC3217IYE (Intel Core i3) met daarop ESXi 6.0. Ik had eerst een NUC van het model: DN2820FYKH , maar daarop werkt ESXi
NIET! Laat je dus niet verleiden door de lage prijs van dat model, het gaat je niet lukken. Een model met intel i3 of hoger pakken dus (al zijn de i5 modellen nog vrij prijzig).
Je
download bij VMware (even account aanmaken) van ESXi 6 een ISO, die moet je booten en dan kun je ESXi installeren. Het draait in de uiteindelijke situatie op/vanaf een USB-stickje (4GB is zat).
Omdat de NUC geen DVD-speler heeft kun je ESXi ook vanuit een VM op je desktop/laptop booten en op de USB-stick installeren. Zoek even op Google, "install esxi usb virtualbox". Is zo gepiept. Wel ESXi 6 pakken, in 5.5 en ouder wordt de netwerkkaart van de NUC niet herkend. In ESXi 6 zijn de drivers voor de netwerkkaart al meegeleverd en hoef je dus geen hacks uit te voeren om het werkend te krijgen.
Daarna kun je de USB-stick in de NUC doen en er van booten. Vervolgens met de vSphere Client op je desktop/laptop verbinden. Dan moet je de HDD in de NUC nog even instellen als datastore. Vervolgens kun je VM's gaan aanmaken.
Ik heb Domoticz draaien in een Ubuntu 14.04.3 LTS virtuele machine. Dit is niet de nieuwste Ubuntu versie
(dat is 15.10 namelijk), maar dit is de 'LTS' versie, wat voor 'Long Term Support' staat. De meegeleverde onderdelen zijn dus misschien niet het allernieuwste, maar wel stabieler en met langere support. Let wel op dat je de
Server-variant van Ubuntu
pakt. De desktop versie is onzin, de grafische interface kost onnodige resources, Domoticz draait toch op de commandline.
Je USB-devices prik je in de NUC (misschien via USB-hub als je poorten tekort komt) en kun je bij de instellingen van je virtuele machine doorgeven aan het OS binnen de VM. Het is handig om in het OS van je VM ook gelijk
dit in te stellen, zodat je RFXCOM e.d. telkens dezelfde apparaatnaam krijgt toegewezen.
Uiteraard is de keuze voor Ubuntu persoonlijk, Debian (of iets anders) zal vast ook kunnen maar vraagt misschien wat extra stappen. Zie ook de installatiehandleiding om Domoticz op Linux te installeren:
http://domoticz.com/wiki/Linux
Ook de keuze voor een NUC is persoonlijk, je kunt ESXi ook prima op een oude PC die je nog hebt staan installeren, maar dat zal niet heel zuinig zijn qua stroomverbruik gok ik. Of je bouwt gewoon een compleet nieuwe PC om deze in te zetten als ESXi server. Zie ook:
Zuinige ESXi Server
Mijn redenen om voor een NUC te kiezen: klein (heb niet zo'n grote meterkast) & zuinig (14W idle met een paar VM's draaiend). Voor het geld van een NUC kun je ook een server in desktop PC formaat bouwen.
Het is even wat werk om ESXi & VM's op te zetten, maar ik vind het heel fijn werken.
Oja en vergeet niet om in ESXi in te stellen dat je belangrijke VM's automatisch moeten starten als de server wordt gestart. Die optie zit een beetje verstopt namelijk
Dat is in een notendop hoe je het op zet. Mocht je verder nog vragen hebben m.b.t. ESXi dan past dat wellicht beter ergens anders. Of stuur even een
DM.
Ik heb het nu even uitgeschreven omdat er vast anderen zijn die hier wat aan hebben. Maar eigenlijk is het hier nogal offtopic
[
Voor 33% gewijzigd door
ThinkPad op 09-11-2015 10:40
]