Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

worldfastest schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:23:
Ik weet niet of alle waarden die als telegram worden gegenereerd ook beschikbaar zijn in domoticz? En hoe ik ze dan kan uitlezen. Ben opzoek naar actueel verbruik (laag/hoog). Totaal verbruik (laag/hoog). Liefst wil ik het uitlezen via een bash script.
Je kunt met CURL of iets soortgelijks de JSON api van domoticz aanspreken vanuit aan bashscript.

Als je het volgende in je browser plakt:

code:
1
http://<domoticz ip>:<domoticz port>/json.htm?type=devices&rid=<device id P1 elektriciteit>

Uiteraard even de waarden vervangen zoals in jouw situatie. Dan krijg je een JSON output van wat Domoticz je kan bieden. Volgens mij zitten de waarden die je wilt hebben, de meterstanden en de huidige wattage van het verbruik in de data regel.

Het zou kunnen dat je eerst moet inloggen, maar dat ligt eraan hoe je domoticz ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Bedankt. Zal vanavond er even mee spelen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
timovd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 07:25:
[...]

Als ik 'm daar op aansluit, doet het helemaal niets. Wellicht is het iets in de config van Domoticz.
Heb je een multimeter?
Dan kun je meten of overal op het juiste moment spanning staat of een contact wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 09:29
ThinkPadd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 07:22:
Gewoon 'nano' installeren i.p.v. 'vi', is 10x makkelijker als beginner.
sudo apt-get install nano

Kun je daarna
sudo nano /etc/init.d/domoticz.sh
doen.
Kijk dat zijn nuttige tips..... zal er vanaaf even naar kijken. Zoals ik zei het lijkt gelukt te zijn :) nu nog even kijken of hij alle instellingen bewaard mocht ie een keer van de stroom komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 21:04
Ik wil alle '5-min' waardes van een device opvragen, is daar een json command voor.
(komt dus overeen met de Meter table in de db)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Beste iedereen,

Ik merk dat mijn RFXCOM usb zendertje/ontvangertje niet overal het signaal weet te krijgen. Hij bevindt zich momenteel in mn meterkast (ivm P1 smartmeter). Hoe kan ik het bereik vergroten van deze zender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ferra schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:04:
Beste iedereen,

Ik merk dat mijn RFXCOM usb zendertje/ontvangertje niet overal het signaal weet te krijgen. Hij bevindt zich momenteel in mn meterkast (ivm P1 smartmeter). Hoe kan ik het bereik vergroten van deze zender?
Mijn RFXCom hangt ook in de meterkast en vangt de Kaku van 20 meter op. Misschien in de meterkast wat verhangen? Bij mij hangt hij vrij hoog, zoveel mogelijk bij de elektrische adapters en dergelijk vandaan.

Anders wat leesvoor over het vervangen van de antenne: https://www.domoticz.com/...0b354547c8d48fc686034c4bd, misschien kun je daar wat meer bereik uit halen. Ik zou alleen eerst denken aan te veel storing.

Het kan uiteraard ook aan de andere kant liggen zo heb ik drie Cresta TX-320 sensoren waar het bereik niet veel meer dan 10 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
Ik heb nog zo'n antenne liggen. Woon je in de buurt van R'dam?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kleine update weer gedaan aan m'n thema, 'ThinkTheme', ditmaal het log window even wat aangepast:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/q3lSUqZ.png
Rustigere kleuren en een beter leesbaar font.

Het CSS-bestand gooi je als 'custom.css' in de map ~/domoticz/www/styles/custom-1

Wel even je browsercache legen. In een incognito venster kun je wel zien hoe het eruit zou moeten zien (daar houdt hij geen cache bij).

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik probeerde SBFspot toe te voegen aan Domoticz maar waarschijnlijk de verkeerde directory opgegeven. Het gevolg: Domoticz gebruikt 100% cpu en de UI reageert nergens meer op. De laatste source uitgechecked maar dat hielp niks, zodra ik de domoticz.db erbij kopieerde en domoticD start hangt deze direct weer. De laatste melding is: "eventsystem: reset all events".

Uiteindelijk met sqlite3 het record voor SBFspot uit de Hardware tabel verwijderd, Domoticz herstart en nu werkt het weer.

Is dit normaal?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
kraades schreef op woensdag 04 november 2015 @ 18:24:
Ik heb nog zo'n antenne liggen. Woon je in de buurt van R'dam?
Nee helaas... Amsterdam... Werkt die antenne echt beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:11:
[...]

Mijn RFXCom hangt ook in de meterkast en vangt de Kaku van 20 meter op. Misschien in de meterkast wat verhangen? Bij mij hangt hij vrij hoog, zoveel mogelijk bij de elektrische adapters en dergelijk vandaan.

Anders wat leesvoor over het vervangen van de antenne: https://www.domoticz.com/...0b354547c8d48fc686034c4bd, misschien kun je daar wat meer bereik uit halen. Ik zou alleen eerst denken aan te veel storing.

Het kan uiteraard ook aan de andere kant liggen zo heb ik drie Cresta TX-320 sensoren waar het bereik niet veel meer dan 10 meter is.
Ik ga hem eens hoger ophangen. Kijken wat dat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:03
Wilde eerst een nieuw topic starten maar hier kan het misschien ook.

Ik heb bij de bouw een fout gemaakt in de lichtschakelingen van de slaapkamers.
Nu zit ik met drukknoppen op 24 volt en afstandsrelais in de schakelkast warop de lamp rechtstreeks is verbonden en is een standaard oplossing moeilijk te vinden.

Is er iets waarmee ik 24V draadloos kan schakelen? En met schakelen bedoel ik een puls van 0.1s ofzo (anders gaat de lamp beginnen dimmen). De afstandsschakelaar werkt eigenlijk op een spanning van 8-250UC, dus een output van 8-24V DC is normaal voldoende.

24V en GND is beschikbaar achter de drukknoppen en er kan wel iets kleins bij in het wandcontactdoosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ferra schreef op donderdag 05 november 2015 @ 06:33:
[...]

Nee helaas... Amsterdam... Werkt die antenne echt beter?
Ja, de genoemde antenne's ^^^ werken beter. Ik had een aantal kaku schakelaars die niet of slecht werden bereikt en na het vervangen van de antenne geen problemen meer gehad. Nul schakelingen gemist.

Het aantal dBi is belangrijk. Het ligt wat genuanceerder dan "hoe hoger hoe beter" maar meestal ben je wel beter af met een hogere dBi. Ligt eraan hoe je situatie is maar 3-5 dBi geeft over het algemeen goede resultaten.

Qua prijs hoef je het niet te laten als je in China besteld. Je moet alleen wat langer wachten... :)

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 05-11-2015 07:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punked24
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 15:47
Heren wie o wie kan mij helpen met blocky want helaas kom ik er niet uit.
Ik heb in mijn gang een Fibaro motion sensor die op het moment dat er beweging wordt gezien, de lamp in de gang aanzet voor 1 minuut.

Het probleem waar ik nu tegen aanloop, is dat als er binnen de minuut nog een keer een beweging wordt geregistreerd, de lamp in de gang niet nog een keer een update krijgt van 1 minuut.

De lamp gaat dus uit na de 1 minuut.

Wat ik wil is dat als er beweging wordt gezien de lamp wordt ingeschakeld, als er binnen de minuut nogmaals beweging wordt gezien dan moet de tijd opnieuw worden gezet naar 1 minuut.

Wat ik wil is dat als er beweging wordt gezien de lamp wordt ingeschakaald als er binnen de minuut nogmaals beweging wordt gezien dan moet de tijd opnieuw worden gezet naar 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartRot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 20:16
Even een vraagje over sensoren. Ik heb 2 sensoren (FIB_FGBS-001) in mijn cv ketel geplaatst die bij houden hoe lang er warmwater gebruikt is en hoelang de ketel in bedrijf is voor CV.
In Domoticz kan ik dit nu mooi zien. 2 schakelaars die open en dicht staan. Alleen wil ik kunnen bij houden hoe lang er bijvoorbeeld warmwater gebruikt is (douche tijd)
In Domoticz zit wel een dummy counter die een warden kan bij houden, maar een echte tijdmeting niet.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punked24 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:57:
Heren wie o wie kan mij helpen met blocky want helaas kom ik er niet uit.
Ik heb in mijn gang een Fibaro motion sensor die op het moment dat er beweging wordt gezien, de lamp in de gang aanzet voor 1 minuut.

Het probleem waar ik nu tegen aanloop, is dat als er binnen de minuut nog een keer een beweging wordt geregistreerd, de lamp in de gang niet nog een keer een update krijgt van 1 minuut.

De lamp gaat dus uit na de 1 minuut.

Wat ik wil is dat als er beweging wordt gezien de lamp wordt ingeschakeld, als er binnen de minuut nogmaals beweging wordt gezien dan moet de tijd opnieuw worden gezet naar 1 minuut.

Wat ik wil is dat als er beweging wordt gezien de lamp wordt ingeschakaald als er binnen de minuut nogmaals beweging wordt gezien dan moet de tijd opnieuw worden gezet naar 1 minuut.
Ik heb helaas geen Fibraro Motion sensor maar wel een Aeon Labs Motion Sensor. Ik vermoed dat de Fibraro motion sensor op dezelfde manier werkt. Maar dat moet je dus zelf even bepalen.

Mijn Aeon Labs motion sensor blijft op Motion staan voor 4 minuten (default instelling). Als je nogmaals langs loopt wordt die 4 minuten gereset. Als je in een regel de lamp na één minuut uit zet, maar dus binnen die 4 minuten weer langs loopt blijft de lamp uit. De sensor zal immers nooit van de motion state af gaan.

Je zult dan dus of, je regel moeten aanpassen dat bij nomotion de lamp weer uit gaat en dan het limit in je sensor op 1 minuut in moeten stellen. Of je de fibraro limit < 1 minuut moeten zetten..

Nogmaals, ik weet niet zeker hoe dat in de fibraro sensoren werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BartRot schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:57:
Even een vraagje over sensoren. Ik heb 2 sensoren (FIB_FGBS-001) in mijn cv ketel geplaatst die bij houden hoe lang er warmwater gebruikt is en hoelang de ketel in bedrijf is voor CV.
In Domoticz kan ik dit nu mooi zien. 2 schakelaars die open en dicht staan. Alleen wil ik kunnen bij houden hoe lang er bijvoorbeeld warmwater gebruikt is (douche tijd)
In Domoticz zit wel een dummy counter die een warden kan bij houden, maar een echte tijdmeting niet.
Iemand een idee?
Waarom geen [OTGW] OpenTherm gateway plaatsen? Mits je ketel OpenTherm praat met je thermostaat natuurlijk.

Dan kun je de ketel veel makkelijker uitlezen en kun je met het grootste gemak allerlei grafiekjes maken. De OTGW wordt al native ondersteund in Domoticz. Als je handig bent soldeer je hem voor 2-3 tientjes in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:12

CodeIT

Code IT

ThinkPadd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:51:
Kleine update weer gedaan aan m'n thema, 'ThinkTheme', ditmaal het log window even wat aangepast:
[afbeelding]
Rustigere kleuren en een beter leesbaar font.

Het CSS-bestand gooi je als 'custom.css' in de map ~/domoticz/www/styles/custom-1

Wel even je browsercache legen. In een incognito venster kun je wel zien hoe het eruit zou moeten zien (daar houdt hij geen cache bij).
Oeh nice, vanavond even updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman007
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-12-2022
Weet er iemand een oplossing voor volgend probleem?

Ik heb via Amazon Italië 2 Figaro Smoke sensors gekocht, blijkt dat deze het type FGSS-001 hebben.
Ik heb al gelezen dat deze bij de meeste mensen als de 101 worden herkend, echter bij mij niet.

Ik voeg ze toe via de z-stick gen5

Bij hardware zie ik deze gewoon zo staan: http://imgur.com/tTrK1Wy

Ik kan in de logs geen type of id vinden van deze sensor.
Doordat deze als unknown is, heb ik als enige configuratie het instellen van de wake up tijd.
De rest heb ik allemaal niet ter beschikking.

Ik draai de laatste beta versie van domoticz op een rpi 2
Ik heb ze al eens verwijderd en terug toegevoegd, zonder succes :(

Ik heb ook 2 fibaro motion sensors en deze worden wel perfect herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartRot
  • Laatst online: 03-10 20:16
ThinkPadd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:09:
[...]

Waarom geen [OTGW] OpenTherm gateway plaatsen? Mits je ketel OpenTherm praat met je thermostaat natuurlijk.

Dan kun je de ketel veel makkelijker uitlezen en kun je met het grootste gemak allerlei grafiekjes maken. De OTGW wordt al native ondersteund in Domoticz. Als je handig bent soldeer je hem voor 2-3 tientjes in elkaar.
Ziet er erg leuk uit! Enige probleem is (denk ik) ik heb nu een nest thermostaat. Deze zit op de zelfde aansluitingen van mijn ketel als de openTherm aansluiting (Remeha Avanta). Op het moment dat de nest warmte vraagt zal is de verbinding kortgesloten en zal er geen data uit mijn ketel komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BartRot schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:19:
[...]

Ziet er erg leuk uit! Enige probleem is (denk ik) ik heb nu een nest thermostaat. Deze zit op de zelfde aansluitingen van mijn ketel als de openTherm aansluiting (Remeha Avanta). Op het moment dat de nest warmte vraagt zal is de verbinding kortgesloten en zal er geen data uit mijn ketel komen...
In jouw geval zul je er dan sowieso niets aan hebben, de bedoeling is dat je de OTGW tussen de ketel en de thermostaat plaatst, zodat hij het OpenTherm-verkeer kan onderscheppen. Een Nest doet alleen aan/uit (dat vind ik een enorm manco aan het ding, maar dat terzijde) en er zal dus uberhaupt geen OpenTherm-verkeer plaatsvinden. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
Scatman007 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:13:
Weet er iemand een oplossing voor volgend probleem?

Ik heb via Amazon Italië 2 Figaro Smoke sensors gekocht, blijkt dat deze het type FGSS-001 hebben.
Ik heb al gelezen dat deze bij de meeste mensen als de 101 worden herkend, echter bij mij niet.
In de lijst bij OpenZwave is het ID van de FGSS-001 die van de FGSS-101.
[url]https://github.com/OpenZWave/open-zwave/blob/master/config/manufacturer_specific.xml[url]
Dus hij zou wel herkend moeten worden als de 101.
Wat je kunt proberen is om de node nogmaals te excluden en te includen maar dan met de methode die je nog niet hebt geprobeerd.
(danwel via de OpenZwave control panel danwel via de knop op de stick).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman007
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-12-2022
hondapower schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:03:
[...]

In de lijst bij OpenZwave is het ID van de FGSS-001 die van de FGSS-101.
[url]https://github.com/OpenZWave/open-zwave/blob/master/config/manufacturer_specific.xml[url]
Dus hij zou wel herkend moeten worden als de 101.
Wat je kunt proberen is om de node nogmaals te excluden en te includen maar dan met de methode die je nog niet hebt geprobeerd.
(danwel via de OpenZwave control panel danwel via de knop op de stick).
Thanks, via het controlpanel van openzwave werkt het wel.
Ik had geen idee dat je via die weg ook devices kon toevoegen met die z-stick, weeral wat bijgeleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 16:23
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:06:
[...]

Ik heb helaas geen Fibraro Motion sensor maar wel een Aeon Labs Motion Sensor. Ik vermoed dat de Fibraro motion sensor op dezelfde manier werkt. Maar dat moet je dus zelf even bepalen.

Mijn Aeon Labs motion sensor blijft op Motion staan voor 4 minuten (default instelling). Als je nogmaals langs loopt wordt die 4 minuten gereset. Als je in een regel de lamp na één minuut uit zet, maar dus binnen die 4 minuten weer langs loopt blijft de lamp uit. De sensor zal immers nooit van de motion state af gaan.

Je zult dan dus of, je regel moeten aanpassen dat bij nomotion de lamp weer uit gaat en dan het limit in je sensor op 1 minuut in moeten stellen. Of je de fibraro limit < 1 minuut moeten zetten..

Nogmaals, ik weet niet zeker hoe dat in de fibraro sensoren werkt.
Zo werkt het inderdaad ook met de fibaro motion sensoren (ik heb er zelf een aantal hangen).

Met de parameter "6. Motion alarm cancellation delay" stel je in hoe lang je de motion sensor aan wilt laten staan (in seconden). De teller begint opnieuw als hij binnen deze periode motion ziet.

Als je er vervolgens voor zorgt dat je de motion sensor zowel een ON als een OFF message laat sturen (12. Basic command class frames configuration) en je scriptje laat reageren op de ON en de OFF, gaat het helemaal goed.

Als je verlichtingsschakelaars ook Z-WAVE zijn kun je de lamp(en) trouwens beter in associatie groep 1 gooien. Dan lost Z-WAVE het zelf voor je op zonder te scripten :D

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punked24
  • Laatst online: 11-02 15:47
DustMan4u schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:44:
[...]

Zo werkt het inderdaad ook met de fibaro motion sensoren (ik heb er zelf een aantal hangen).

Met de parameter "6. Motion alarm cancellation delay" stel je in hoe lang je de motion sensor aan wilt laten staan (in seconden). De teller begint opnieuw als hij binnen deze periode motion ziet.

Als je er vervolgens voor zorgt dat je de motion sensor zowel een ON als een OFF message laat sturen (12. Basic command class frames configuration) en je scriptje laat reageren op de ON en de OFF, gaat het helemaal goed.

Als je verlichtingsschakelaars ook Z-WAVE zijn kun je de lamp(en) trouwens beter in associatie groep 1 gooien. Dan lost Z-WAVE het zelf voor je op zonder te scripten :D
Bedankt voor de info! :) ga dit gelijk testen als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DustMan4u schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:44:
[...]

Stel je voert zo'n associatie in, ziet je controller dan nog dat de lamp aan staat of gaat het dan geheel buiten de controller om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 13:00:
[...]

Stel je voert zo'n associatie in, ziet je controller dan nog dat de lamp aan staat of gaat het dan geheel buiten de controller om?
Geen idee hoe het hardware-software-matig precies gaat, maar je ziet in Domoticz gewoon dat de lamp aan- en uit springt:

Fibaro Motion Sensor direct naar Schaklaar/Dimmer

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DustMan4u schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:43:
[...]

Geen idee hoe het hardware-software-matig precies gaat, maar je ziet in Domoticz gewoon dat de lamp aan- en uit springt:

[afbeelding]
Top.. ik zal mij daar ook eens in gaan verdiepen dan. Bedank voor de info.
Al weet ik nog niet precies wat ik dan met wat wil koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
Welke raspberry moet ik kopen voor de 433mhz transceiver en transmitter.
Kan het ook worden geassembleerd op de raspberry 2?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 21:01
Bedoel je met 433mhz transceiver en transmitter de RFCOM?
Dat is een USB apparaat, dus die werkt met alle varianten van de Pi.

(p.s. transceiver is al een samentrekking tussen transmitter en receiver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Zie mijn reactie op dezelfde post in een ander topic.
Graag voortaan gewoon in 1 topic posten en even geduld hebben...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:31
DustMan4u schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:43:
[...]

[afbeelding]
Mag ik vragen wat voor sensor je gebruikt in de wc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
Misschien een domme vraag (ja die bestaan) maar het lukt me niet om een Else If te krijgen in Blockly. Ik gebruik de logic met dat + teken en als ik erop klik komt er een ballon met Else If en nog wat. Maar wat moet ik dan doen? Krijg met geen mogelijkheid een extra stukje eronder...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

YoshiBignose schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:30:
Misschien een domme vraag (ja die bestaan) maar het lukt me niet om een Else If te krijgen in Blockly. Ik gebruik de logic met dat + teken en als ik erop klik komt er een ballon met Else If en nog wat. Maar wat moet ik dan doen? Krijg met geen mogelijkheid een extra stukje eronder...
Daar heb ik ook mee geworsteld...
Simkin in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Gaf mij het antwoord.....

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
Zucht! Thanks!

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
YoshiBignose schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:30:
Absoluut geen domme vraag.. Dat is ook een drama om de eerste keer uit te vinden. Ik denk dat ik wel 10 minuten aan het slepen ben geweest voordat ik het per ongeluk voor elkaar kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:51:

Leuk maar hoe kan ik dit bestand 'even' in deze map gooien ?
Zonder dus de rasberry te stoppen, de SD kaart eruit te nemen,in de PC te stoppen, de file te copieren en dan alles weer opstarten.
En met een editor alles overtypen is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
ik heb problemen met de status van z-wave devices als ik ze schakel middels een scène.

Log van net aanroepen Scene SchemerLampenUIT:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
2015-11-05 22:54:47.931 Activating Scene/Group: [schemerlampUIT]
2015-11-05 22:54:47.932 Activating Scene/Group Device: Bank (Off)
2015-11-05 22:54:47.933 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 11 (0x0b)
2015-11-05 22:54:47.934 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:47.945 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:47.956 (zwave) Lighting 2 (Bank)
2015-11-05 22:54:47.978 (zwave) Lighting 2 (Bank)
2015-11-05 22:54:48.023 Activating Scene/Group Device: Buffetkast (Off)
2015-11-05 22:54:48.024 Delaying switch [Buffetkast] action (Off) for 2 seconds
2015-11-05 22:54:48.074 Activating Scene/Group Device: Dressoir (Off)
2015-11-05 22:54:48.075 Delaying switch [Dressoir] action (Off) for 4 seconds
2015-11-05 22:54:48.125 Activating Scene/Group Device: Gang (Off)
2015-11-05 22:54:48.126 Delaying switch [Gang] action (Off) for 6 seconds
2015-11-05 22:54:48.176 Activating Scene/Group Device: Haard (Off)
2015-11-05 22:54:48.177 Delaying switch [Haard] action (Off) for 8 seconds
2015-11-05 22:54:48.228 Activating Scene/Group Device: Leeslamp (Off)
2015-11-05 22:54:48.228 Delaying switch [Leeslamp] action (Off) for 10 seconds
2015-11-05 22:54:48.279 Activating Scene/Group Device: KeukenbladSpotjes (Off)
2015-11-05 22:54:48.279 Delaying switch [KeukenbladSpotjes] action (Off) for 12 seconds
2015-11-05 22:54:48.330 Activating Scene/Group Device: Overkapping (Off)
2015-11-05 22:54:48.331 Delaying switch [Overkapping] action (Off) for 14 seconds
2015-11-05 22:54:48.682 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:48.693 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:49.553 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 14 (0x0e)
2015-11-05 22:54:49.553 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:49.563 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:49.571 (zwave) Lighting 2 (Buffetkast)
2015-11-05 22:54:50.331 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:50.341 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:51.583 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 9 (0x09)
2015-11-05 22:54:51.583 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:51.592 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:51.601 (zwave) Lighting 2 (Dressoir)
2015-11-05 22:54:52.759 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:52.769 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:53.614 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 13 (0x0d)
2015-11-05 22:54:53.615 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:53.624 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:53.632 (zwave) Lighting 2 (Gang)
2015-11-05 22:54:53.659 (zwave) Lighting 2 (Gang)
2015-11-05 22:54:54.371 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:54.381 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:55.644 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 8 (0x08)
2015-11-05 22:54:55.645 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:55.654 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:55.662 (zwave) Lighting 2 (Haard)
2015-11-05 22:54:56.399 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:56.409 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:57.609 (SlimmeMeter) P1 Smart Meter (StroomMeter)
2015-11-05 22:54:57.675 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 15 (0x0f)
2015-11-05 22:54:57.676 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:57.689 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:57.700 (zwave) Lighting 2 (Leeslamp)
2015-11-05 22:54:58.466 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:58.482 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:59.719 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 19 (0x13)
2015-11-05 22:54:59.720 (zwave) Lighting 2 (KeukenbladSpotjes)
2015-11-05 22:55:01.838 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 18 (0x12)
2015-11-05 22:55:01.839 (zwave) Lighting 2 (Overkapping)

Lijkt er op dat dingen dubbel geschakeld worden? De lampen gaan correct uit maar status klopt daarna ook niet meer.

De logs van een aantal van deze lampen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Gang:
2015-11-05 22:54:53 Off
2015-11-05 22:54:53 On
2015-11-05 15:53:06 On
2015-11-05 15:53:06 Off

Bank:
2015-11-05 22:54:47 Off
2015-11-05 22:54:47 On
2015-11-05 15:53:01 On
2015-11-05 15:53:01 Off

en meer Switches hebben dit. Wat kan dit zijn???
Lampen schakelen zoals het moet, maar zou fijn zijn als de status overeenkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 12:39

ReLight

echo("What Now ? !")

costo schreef op donderdag 05 november 2015 @ 22:59:
[...]

Leuk maar hoe kan ik dit bestand 'even' in deze map gooien ?
Zonder dus de rasberry te stoppen, de SD kaart eruit te nemen,in de PC te stoppen, de file te copieren en dan alles weer opstarten.
En met een editor alles overtypen is ook geen optie.
https://winscp.net/eng/docs/lang:nl

:)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Leuk, maar ik werk met linux Mint op de PC en gruwel van windows.

edit:
het bekijken van deze documentatie bracht me wel op het idee om eens te zoeken naar een FTP programma in mijn linux bak en daar staat FileZilla op.

Opstarten met dezelfde gegevens als dat ik voor putty heb gebruikt en waarachtig ik kan gewoon bestanden van de PC naar de rasp verplaatsen,

[ Voor 38% gewijzigd door costo op 05-11-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
RudolfR schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:23:
Bedoel je met 433mhz transceiver en transmitter de RFCOM?
Dat is een USB apparaat, dus die werkt met alle varianten van de Pi.

(p.s. transceiver is al een samentrekking tussen transmitter en receiver)
aah duidelijk.
ik bedoel deze: https://goo.gl/MTbvKU
als de pin layout het zelfde is ga ik voor de 2

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:07
maartentmm schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 00:00:
[...]

aah duidelijk.
ik bedoel deze: https://goo.gl/MTbvKU
als de pin layout het zelfde is ga ik voor de 2
Laatste keer dat ik keek werkte een transceiver op de GPIO niet in domoticz.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies. Als je 433Mhz wilt kun je kiezen uit de RFXCOM RFXtrx433E of de RFLink. Die goedkope eBay prut wordt niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Vraag over de RFLink.
Ik heb zelf een RFXtrx433E van ~110 euro.
Een hoop mensen in mijn omgeving zijn enthousiast over Domoticz maar vinden de RFXtrx433E te duur. De RFLink van ~40 euro kan dan een alternatief zijn.
Ik weet dat de RFLink niet alle devices ondersteunt maar hoe zit het met de kwaliteit van het signaal? Is dit vergelijkbaar met de RFXtrx433E? (als je dezelfde antenne's gebruikt)
Daar zit verder geen verschil in qua betrouwbaarheid?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
Yihaaa schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:42:
[...]

Mag ik vragen wat voor sensor je gebruikt in de wc?
Een camera met motion sensor, ik houd mijn gasten graag in de gaten op de wc >:)

Just kidding. Gebruik een Fibaro FGMS-001 Multisensor om de lamp in de wc automatisch aan en weer uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:16

Pixelmagic

Ubergeek

costo schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:14:
[...]

edit:
het bekijken van deze documentatie bracht me wel op het idee om eens te zoeken naar een FTP programma in mijn linux bak en daar staat FileZilla op.

Opstarten met dezelfde gegevens als dat ik voor putty heb gebruikt en waarachtig ik kan gewoon bestanden van de PC naar de rasp verplaatsen,
Als Linux fan dan gebruik je toch gewoon Midnight Commander met de Shell link ?

Apt-get install MC doet wonderen en je wilt daarna niets anders meer 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:56
kraades schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:17:
Vraag over de RFLink.
Een hoop mensen in mijn omgeving zijn enthousiast over Domoticz maar vinden de RFXtrx433E te duur. De RFLink van ~40 euro kan dan een alternatief zijn.
Ik weet dat de RFLink niet alle devices ondersteunt maar hoe zit het met de kwaliteit van het signaal? Is dit vergelijkbaar met de RFXtrx433E? (als je dezelfde antenne's gebruikt)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Sta zelf ook op het punt om 1 van de 2 te kopen.
Maar als je de RFLink vergelijkt + doosje + verzending + solderen kom je ook op ruim 65 euro uit. Besparing valt dus te behalen als je de arduino plaat rechtstreeks in je meterkast schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Pixelmagic schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:38:

Als Linux fan dan gebruik je toch gewoon Midnight Commander met de Shell link ?

Apt-get install MC doet wonderen en je wilt daarna niets anders meer 8)
bedankt, dat ga ik hier eens proberen.

edit:
Met krusader (had ik reeds geinstalleerd staan) lukt het overigens ook uitstekend als ik een sftp net-connectie met de PI maak.

[ Voor 18% gewijzigd door costo op 06-11-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Vraag over de RFLink.
De ontvangst kwaliteit wordt bepaald door de kwaliteit van je tranceiver. Als je het printje van de Nodo-Shop aanschaft ben je voor 21 euro + een mega2560 klaar. De AUREL tranceiver die hier opzit is van prima kwaliteit en zal in prestaties niet onderdoen voor die van de RFXtrx433. De antenne bepaalt het bereik.

Ikzelf ben dik tevreden over RFLink, ik compileer de sourcecode zelf met de IDE van Arduino en kan daardoor ongewenste protocollen uitschakelen. Stuntteam de ontwikkelaar van RFLink reageert altijd snel op verzoeken om nieuwe apparaten/protocollen. Een ander voordeel is dat je de tranceiver zonder meer kan vervangen door een ander type of frekwentie. Als je dat zou willen kun je er b.v. een 315MHz of 868Mhz tranceiver inpluggen. Als je al een RFXtrx bezit kun je RFLink tegelijk ook aansluiten, maar natuurlijk niet op dezelfde 433MHz frekwentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb 2x RF link, één op basis van nodo en één zelf (na)gemaakt. De nodo doet het op zich prima maar mist toch af en toe een signaal (zowel ontvangst als verzenden). De andere doet het qua ontvangst slechter maar qua verzenden stukken beter.
Échter, geen van beiden kan op tegen de rfxcom (heb ik er ook 2 van), deze heeft me nog nooit in de steek gelaten en maakt ook van de elro varianten geen zooi in de devices list.
Voor hobby is de RFlink meer dan prima maar wil je meer serieus aan de slag en geen zwave budget hebben zou ik voor de rfxcom gaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 29-09 09:05
costo schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:50:
[...]
bedankt, dat ga ik hier eens proberen.
edit:
Met krusader (had ik reeds geinstalleerd staan) lukt het overigens ook uitstekend als ik een sftp net-connectie met de PI maak.
Misschien wat off-topic, maar je kunt ook gewoon scp of sftp op de command line gebruiken. Ik kom vanaf een Chromebook met Arch Linux naar de Pi, dan heb je niet zo veel ruimte voor grafische tools. Voordeel is dat het ook de andere kant op werkt, als je met ssh op de pi zit, kun je bestanden naar je PC sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:48
costo schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:14:
[...]

edit:

Je kunt ook gewoon in de 'verkenner' van mint onder bestand 'verbinding maken met server' selecteren en daar een verbinding met je rasp opzetten, gaat veel handiger dan met filezilla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
costo schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:10:
[...]
De antenne bepaalt het bereik.
Zijn er antenne upgrades voor de RFXCOM? Ik heb twee KAKU rolluik schakelaars (ASUN 650) die het meestal niet doen. Vreemd genoeg de twee die het dichts bij de RFXCOM zitten, wellicht is de lokatie van die schakelaars niet zo handig (met de afstandbediening werken ze ook slecht). Ook wordt 1 van mijn KAKU muur zenders (AWST-8802) niet altijd opgepikt (dat is dan ook degene die het verst weg zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
robhuls schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:27:
[...]

Zijn er antenne upgrades voor de RFXCOM? Ik heb twee KAKU rolluik schakelaars (ASUN 650) die het meestal niet doen. Vreemd genoeg de twee die het dichts bij de RFXCOM zitten, wellicht is de lokatie van die schakelaars niet zo handig (met de afstandbediening werken ze ook slecht). Ook wordt 1 van mijn KAKU muur zenders (AWST-8802) niet altijd opgepikt (dat is dan ook degene die het verst weg zit).
Het 'dichtst bij' is wel erg subjectief. Is dat 20cm of bijna 10 meter ?
Bij hele korte afstanden (<0.5 meter) willen ontvangers wel eens raar doen.

Er is een mooie dipoolantenne in de handel die stukken beter werkt dan het door 'Agentschap Telecom' gecertificeerde rubberDuck antennetje van de RFXcom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
robhuls schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:27:
[...]

Als er één of meerdere muren tussen zitten (al dan niet gewapend beton), dan houdt het snel op met de 433 mhz spullen met standaard antennes. Dan maakt afstand niet zoveel uit. Als het signaal schuin door een muur moet (of door een hoek) wordt het ook veel meer gedempt. Kijk ook even naar stoorzenders zoals adapters etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
koelkast schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:24:
[...]
Als er één of meerdere muren tussen zitten (al dan niet gewapend beton), dan houdt het snel op met de 433 mhz spullen met standaard antennes. Dan maakt afstand niet zoveel uit. Als het signaal schuin door een muur moet (of door een hoek) wordt het ook veel meer gedempt. Kijk ook even naar stoorzenders zoals adapters etc.
Dichtbij is iets van 2 meter, maar dat is wel steil omhoog door een betonnen vloer en een muurtje, wellicht heeft dat er iets mee te maken. Naar de ver weg schakelaar zal het iets van 10 meter zijn, met alleen wat gipsmuur ertussen. Heeft iemand een linkje voor een alternatieve antenne, niet geschoten is altijd mis :-)

[ Voor 0% gewijzigd door robhuls op 06-11-2015 17:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

robhuls schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:43:
[...]

Dichtbij is iets van 2 meter, maar dat is wel steil omhoog door een betonnen vloer en een muurtje, wellicht heeft dat er iets mee te maken. Naar de ver weg schakelaar zal het iets van 10 meter zijn, met alleen wat gipsmuur ertussen. Heeft iemand een linkje voor een alternatieve antenne, niet geschoten is altijd mis :-)
Als de antenne te richten is, probeer eerst eens de antenne vlakker te leggen (dus eigenlijk haaks op waar je het signaal wilt hebben).
Recht boven/onder (/in het verlengde van) de antenne heb je vaak slecht bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03 13:28
ik ben een redelijke beginner in de Domoticz, ik zit nu echter met een vraag waar ik niet uitkom.

Ik wil graag via domoticz mijn Pioneer-vsx924 versterker kunnen aan en uitzetten of er andere commando`s op willen afvuren, het volgende is mij al gelukt.

ik kan via telnet op het IP-adres van de versterker een sessie opbouwen op port 23
ik kan vervolgens via command PO = Power on en PF = power off de versterker aan en uitzetten.

Maar hoe kan ik nu in Domoticz een scene maken dat ik automatisch op het IP-adres een telnet start op port 23 en vervolgens een PO of PF commando erop loslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dewoudloper schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 19:04:
[...]
Ik wil graag via domoticz mijn Pioneer-vsx924 versterker kunnen aan en uitzetten of er andere commando`s op willen afvuren, het volgende is mij al gelukt.
[...]
Maar hoe kan ik nu in Domoticz een scene maken dat ik automatisch op het IP-adres een telnet start op port 23 en vervolgens een PO of PF commando erop loslaat?
Ik zou het via een Lua-script + Bash-script doen:

- Lua script kijk of status van een schakelaar gewijzigd (devicechanged)
- Lua script kijkt wat er dan moet gebeuren (is de switch aan of uit)
- Lua script roept vervolgens per situatie (versterker aan / versterker uit) een Bash script aan waarin jij dat Telnet commando hebt staan

Voor het gemak begin je met 2 losse Bash scripts (pioneer_on.sh, pioneer_off.sh), later als je het programmeren onder de knie hebt maak je je script (pioneer.sh) zo dat je alleen een parameter hoeft toe te voegen (pioneer.sh --poweron) :*)

Kijk ook eens naar de posts van M.v.Veelen en kraades in dit topic, die hebben een PHP-script voor hun Onkyo versterker die wel makkelijk werkt, misschien kun je daarop verder borduren.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewoudloper
  • Laatst online: 16-03 13:28
dit gaat een lange avond worden :) thanks Thinkpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
tozzke schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:03:
[...]

Als de antenne te richten is, probeer eerst eens de antenne vlakker te leggen (dus eigenlijk haaks op waar je het signaal wilt hebben).
Recht boven/onder (/in het verlengde van) de antenne heb je vaak slecht bereik
Antenne richten lijkt inderdaad te helpen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:31
DustMan4u schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:53:
[...]

Een camera met motion sensor, ik houd mijn gasten graag in de gaten op de wc >:)

Just kidding. Gebruik een Fibaro FGMS-001 Multisensor om de lamp in de wc automatisch aan en weer uit te schakelen.
Thanks. Had m al eens gezien maar nu toch ook maar eens besteld :)
Wat voor ontvanger voor de lamp heb je? En hoe heb je je blockly ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag over de RFLink.
Als dit gewone gebruikers zijn is de RFXCom toch een stuk verstandiger om te adviseren.
Als iemand al wil besparen op de basis van Domotica dan is het misschien beter om er helemaal niet aan te beginnen >:)

Als iemand het leuk vindt om zich erin te verdiepen is de RFlink een optie maar voor een gemiddelde gebruiker die wil het aansluiten en dan niet meer naar omkijken.

Als ik dan lees dat de RFXCom standaard ook meer protocollen ondersteunt en ook een goede support biedt als je eens iets koopt wat niet direct werkt dan zou ik als advies toch een RFXCom aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
trekker22 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:04:
ik heb problemen met de status van z-wave devices als ik ze schakel middels een scène.

Log van net aanroepen Scene SchemerLampenUIT:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2015-11-05 22:54:47.931 Activating Scene/Group: [schemerlampUIT]
2015-11-05 22:54:47.932 Activating Scene/Group Device: Bank (Off)
2015-11-05 22:54:47.933 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 11 (0x0b)
2015-11-05 22:54:47.934 (zwave) Usage (Unknown)
2015-11-05 22:54:47.945 (zwave) General/kWh (Unknown)
2015-11-05 22:54:47.956 (zwave) Lighting 2 (Bank)
2015-11-05 22:54:47.978 (zwave) Lighting 2 (Bank)
2015-11-05 22:54:48.023 Activating Scene/Group Device: Buffetkast (Off)
2015-11-05 22:54:48.024 Delaying switch [Buffetkast] action (Off) for 2 seconds
2015-11-05 22:54:48.074 Activating Scene/Group Device: Dressoir (Off)
2015-11-05 22:54:48.075 Delaying switch [Dressoir] action (Off) for 4 seconds
2015-11-05 22:54:48.125 Activating Scene/Group Device: Gang (Off)
2015-11-05 22:54:48.126 Delaying switch [Gang] action (Off) for 6 seconds
2015-11-05 22:54:48.176 Activating Scene/Group Device: Haard (Off)
2015-11-05 22:54:48.177 Delaying switch [Haard] action (Off) for 8 seconds
2015-11-05 22:54:48.228 Activating Scene/Group Device: Leeslamp (Off)
2015-11-05 22:54:48.228 Delaying switch [Leeslamp] action (Off) for 10 seconds
2015-11-05 22:54:48.279 Activating Scene/Group Device: KeukenbladSpotjes (Off)
2015-11-05 22:54:48.279 Delaying switch [KeukenbladSpotjes] action (Off) for 12 seconds
2015-11-05 22:54:48.330 Activating Scene/Group Device: Overkapping (Off)
........

Lijkt er op dat dingen dubbel geschakeld worden? De lampen gaan correct uit maar status klopt daarna ook niet meer.

De logs van een aantal van deze lampen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Gang:
2015-11-05 22:54:53 Off
2015-11-05 22:54:53 On
2015-11-05 15:53:06 On
2015-11-05 15:53:06 Off

Bank:
2015-11-05 22:54:47 Off
2015-11-05 22:54:47 On
2015-11-05 15:53:01 On
2015-11-05 15:53:01 Off

en meer Switches hebben dit. Wat kan dit zijn???
Lampen schakelen zoals het moet, maar zou fijn zijn als de status overeenkomt!
kan het zijn dat er devices dubbel in de DB staan die ik niet kan zien? (heb wel een aanloop periode gehad waar ik wat moeite had de z-wave devices toe te voegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
DukeBox schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:06:
Ik heb 2x RF link, één op basis van nodo en één zelf (na)gemaakt. De nodo doet het op zich prima maar mist toch af en toe een signaal (zowel ontvangst als verzenden). De andere doet het qua ontvangst slechter maar qua verzenden stukken beter.
Échter, geen van beiden kan op tegen de rfxcom (heb ik er ook 2 van), deze heeft me nog nooit in de steek gelaten en maakt ook van de elro varianten geen zooi in de devices list.
Voor hobby is de RFlink meer dan prima maar wil je meer serieus aan de slag en geen zwave budget hebben zou ik voor de rfxcom gaan.
MikeOO schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 08:55:
Als dit gewone gebruikers zijn is de RFXCom toch een stuk verstandiger om te adviseren.
Als iemand al wil besparen op de basis van Domotica dan is het misschien beter om er helemaal niet aan te beginnen >:)

Als iemand het leuk vindt om zich erin te verdiepen is de RFlink een optie maar voor een gemiddelde gebruiker die wil het aansluiten en dan niet meer naar omkijken.

Als ik dan lees dat de RFXCom standaard ook meer protocollen ondersteunt en ook een goede support biedt als je eens iets koopt wat niet direct werkt dan zou ik als advies toch een RFXCom aanbevelen.
Ja, die indruk heb ik ook.

Het is voornamelijk dat mensen het eens willen proberen met wat simpel kaku spul wat ze meestal al hebben. Het zo dan mooi zijn als je voor < €100 klaar bent (RPi + transceiver).
http://www.nodo-shop.nl/e...mpleet-en-gesoldeerd.html

[ Voor 25% gewijzigd door technorabilia op 07-11-2015 10:05 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:08
Toevallig iemand enig idee hoe je best te werk kunt gaan als je van bijv Fibaro HC2 naar Domoticz wilt moven met alle z-wave devices? :) Domoticz bevalt inmiddels zo goed en heeft zoveel meer opties dat ik nu eindelijk wel gebruik wil gaan maken van de razberry en alle z-wave devices in huis. Het zijn er ca 24 die nu via Fibaro lopen met een paar scenes enzo. Moet ik nu echt alle z-wave devices eerst loskoppelen in Fibaro en dan 1 voor 1 in Domoticz connecten? of? :)

Ik weet dat dit ook op mijn synology nas kan (1815+) maar die staat in de kelder en ik heb denk ik toch liever een dedicated home domotica kastje ipv erbij op de NAS.

[ Voor 15% gewijzigd door tcviper op 07-11-2015 13:30 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:54

Kraz

Saving the world

tcviper schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:03:
Moet ik nu echt alle z-wave devices eerst loskoppelen in Fibaro en dan 1 voor 1 in Domoticz connecten?
Ik vrees voor je dat dat idd het stappenplan is. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:06:
..........................
.........................
Het hele ASK/OOK 433MHz gebeuren (dus ook RFXcom) is eigenlijk kinder speelgoed.
Onbetrouwbaar storingsgevoelig en zo onveilig als draadloos maar kan zijn. (Je zou het kunnen vergelijken met de eerste generatie draadloze huistelefoons die je met een simpele scanner/radio kon afluisteren.)
Zo ken ik persoonlijk iemand in een grote stad die lol heeft in electronisch belletjetrekken, immers met een RFLink, een mega2560 en een laptop kun je gemakkelijk bijna alle lokale signalen imiteren.

Dus als je een beetje serieus met domotica aan de gang gaat dan zul je echt op zwave of WiFi over moeten stappen.

De trend zal dus zijn dat er, in verhouding, steeds minder 433MHz spul gebruikt zal worden en steeds meer zwave of WiFi spul..

Maar ik wil niemand ontmoedigen om te starten met ASK/OOK 433MHz spul i.c.m. RFLink/RFXcom, omdat ze weleens belletjetrekken haal je toch ook je deurbel niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 13:03:
[...]

Ik weet dat dit ook op mijn synology nas kan (1815+) maar die staat in de kelder en ik heb denk ik toch liever een dedicated home domotica kastje ipv erbij op de NAS.
Ik heb een Intel NUC draaien met VMware ESXi erop (hypervisor) en daarin een Ubuntu VM waarin Domoticz draait. Werkt als een trein. Voorheen had ik het op m'n Synology draaien, maar ik vond het zonde van de stroom dat de twee hardeschijven dan 24/7 bleven draaien. De NUC gebruikt natuurlijk ook stroom, maar kan ik ook heel makkelijk nog andere VM's op laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 10:02:
[...]

Het is voornamelijk dat mensen het eens willen proberen met wat simpel kaku spul wat ze meestal al hebben. Het zo dan mooi zijn als je voor < €100 klaar bent (RPi + transceiver).
http://www.nodo-shop.nl/e...mpleet-en-gesoldeerd.html
Wel opletten voor die prijs moet je ook solderen of laten doen en dan komen die kosten er nog bij en wordt het verschil nog kleiner.
De RFLink gateway moet je zelf in elkaar solderen (of gebruik maken van de soldeerservice)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
MikeOO schreef op zondag 08 november 2015 @ 08:16:
[...]

Wel opletten voor die prijs moet je ook solderen of laten doen en dan komen die kosten er nog bij en wordt het verschil nog kleiner.
De RFLink gateway moet je zelf in elkaar solderen (of gebruik maken van de soldeerservice)
Alles bij elkaar €110 incl. RPi B, RFlink, behuizing RPi/RFLink, RFLink soldeerservice en verzending. Dat is even duur als alleen de RFXCOM transceiver...
costo schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:10:
[...]
Maar ik wil niemand ontmoedigen om te starten met ASK/OOK 433MHz spul i.c.m. RFLink/RFXcom, omdat ze weleens belletjetrekken haal je toch ook je deurbel niet weg.
Je hebt natuurlijk gelijk. Echter in de praktijk werkt het prima voor mij. Schakelingen mis ik niet. Ik heb geen last van lolbroeken. En de kosten zijn minimaal. Het is voor mij meer een aardigheid, ik heb geen alarmsystemen e.d.

[ Voor 33% gewijzigd door technorabilia op 08-11-2015 09:25 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat zijn nou fijne thermostaatkranen die samenwerken met de RFXtrx433E? Via het Domoticz-forum kwam ik uit bij die van Smartwares, maar ideaal lijken ze niet door een lawaaiige motor en piepjes bij het ontvangen van signalen (sowieso irritant, maar extra vervelend in de slaapkamer).

Verder kom ik vooral de bekende Z-ware thermostaatkranen van o.a. Danfoss tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 08-11-2015 09:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

costo schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:10:
Dus als je een beetje serieus met domotica aan de gang gaat dan zul je echt op zwave of WiFi over moeten stappen.
Was het aan mij gericht of meer algemeen ? Hoe dan ook heb je vaak geen keuze. Veel koppelbare dingen (en dan bedoel ik niet het kaku spul) hebben heen alternatief. Daarnaast is bij veel dingen het helemaal geen issue wanneer het signaal door iedereen op te pakken is zoals een schemer sensor o.i.d..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
ThinkPadd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 23:29:
[...]

Ik heb een Intel NUC draaien met VMware ESXi erop (hypervisor) en daarin een Ubuntu VM waarin Domoticz draait. Werkt als een trein. Voorheen had ik het op m'n Synology draaien, maar ik vond het zonde van de stroom dat de twee hardeschijven dan 24/7 bleven draaien. De NUC gebruikt natuurlijk ook stroom, maar kan ik ook heel makkelijk nog andere VM's op laten draaien.
En wat was dan mis met een RPI2? :) Want dat is dan toch ideaal qua stroom verbruik, en vind em ook behoorlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
tcviper schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:00:
[...]

En wat was dan mis met een RPI2? :) Want dat is dan toch ideaal qua stroom verbruik, en vind em ook behoorlijk snel.
Draaien op ESXi heeft natuurlijk wel wat meer voordelen ;)
Als je toch een NUC hebt omdat je andere VM's moet draaien en het ding staat op de juiste locatie in huis, waarom niet, zou ook mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
UltraSub schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:16:
[...]

Draaien op ESXi heeft natuurlijk wel wat meer voordelen ;)
Als je toch een NUC hebt omdat je andere VM's moet draaien en het ding staat op de juiste locatie in huis, waarom niet, zou ook mijn voorkeur hebben.
Naja dat kan, maar ik denk dat ik het gewoon fijn op mijn RPI2 gooi (die zit ook in de meterkast erbij dus) (of Synology Nas of Macmini wat hier allemaal staat :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:00:
[...]

Daar kun je geen x86 software op draaien. Ik wilde sowieso wel weer wat klooien met VM's (had vroeger ook altijd een thuisserver, maar die trok teveel stroom. NUC doet 14-17W) dus dit kwam mooi uit. En een VM is makkelijker te backuppen en te verplaatsen naar andere hardware. Pi vond ik toch wat onhandiger.

En een Intel i3 heeft betere performance dan een Pi 2 ;) Oja en niet te vergeten, een VM kan ik in 2 minuten kopiëren en dan een kopie ernaast draaien om mee te testen bijv.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:26
Ik wil mijn deurbel aan domoticz koppelen maar wat is nu de makkelijkste (goedkoopste) oplossing.
Zag dat deze week bij de Aldi een deurbel in de aanbieding is voor €12.99 werkt deze ook met domoticz?
Ik wil het liefst dat domoticz de deurbel ontvangt en zelf de gong aanstuurt zodat ik op bepaalde tijden de deurbel kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:48
ComTech schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:33:
Ik wil mijn deurbel aan domoticz koppelen maar wat is nu de makkelijkste (goedkoopste) oplossing.
Zag dat deze week bij de Aldi een deurbel in de aanbieding is voor €12.99 werkt deze ook met domoticz?
Ik wil het liefst dat domoticz de deurbel ontvangt en zelf de gong aanstuurt zodat ik op bepaalde tijden de deurbel kan uitschakelen.
ik heb een kaku deurbel schakelaar (zonder 'ringer'), via domoticz laat ik een telefoontje plegen naar een account op mijn sip telefoon. Gaat een paar keer over en erg handig voor zomers in de tuin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:07
ComTech schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:33:
Action deurbel kopen.
Klaar

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:39
Ik heb ook een kaku deurbel met 2 ontvangers. De eerste wordt direct aangestuurd en de tweede alleen overdag. Tevens gaat in de avond het licht in de gang aan en komt er een foto op het tablet en in de mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 08 november 2015 @ 09:43:
Wat zijn nou fijne thermostaatkranen die samenwerken met de RFXtrx433E? Via het Domoticz-forum kwam ik uit bij die van Smartwares, maar ideaal lijken ze niet door een lawaaiige motor en piepjes bij het ontvangen van signalen (sowieso irritant, maar extra vervelend in de slaapkamer).

Verder kom ik vooral de bekende Z-ware thermostaatkranen van o.a. Danfoss tegen.
Met de RFXcom (en ook RFLink) moet je naar mijn mening geen verwarmings apparatuur willen schakelen. Ook geen koffiezetters electrische kacheltjes e.d.
Alles wat via de RFXcom loopt is onbeveiligd en dus in potentie onveilig.
Je loopt serieus een risico dat een lolbroek op een dag je verwarming op hol laat slaan of je koffiezetter laat droog koken. Daar schuilt een potentieel brandrisico in en/of het risico dat je een hele hoge electriciteitstrekening gaat krijgen..

ALs je dat soort apparaten wilt schakelen kun je beter naar iets veiligers op zoek gaan en dan maar wat meer geld uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Klinkt spannend, maar zover zal het vast niet komen.

De thermostaat is niet via 433Mhz te beïnvloeden, alleen een losse thermostaatknop op de gang, mijn kantoortje of in de slaapkamer wil ik aansturen via de RFXcom. In het meest extreme geval warmt mijn gang ook op als de CV-ketel aan gaat, terwijl ik dat niet wil. Niet echt een groot risico lijkt mij.

Met al mijn andere apparatuur heb ik ook nog nooit iets geks meegemaakt. Als er alleen fatsoenlijke thermostaatkranen voor z-wave bestaan ga ik eens nadenken of ik dat de investering waard vind. Maar vanuit veiligheidsoverwegingen? Niet echt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10
costo schreef op zondag 08 november 2015 @ 20:04:
[...]

Met de RFXcom (en ook RFLink) moet je naar mijn mening geen verwarmings apparatuur willen schakelen. Ook geen koffiezetters electrische kacheltjes e.d.
Alles wat via de RFXcom loopt is onbeveiligd en dus in potentie onveilig.
Je loopt serieus een risico dat een lolbroek op een dag je verwarming op hol laat slaan of je koffiezetter laat droog koken. Daar schuilt een potentieel brandrisico in en/of het risico dat je een hele hoge electriciteitstrekening gaat krijgen..

ALs je dat soort apparaten wilt schakelen kun je beter naar iets veiligers op zoek gaan en dan maar wat meer geld uitgeven.
Helemaal eens met bovenstaande. Heb RFXcom gebruikt voor een zwembadpomp en die stond met regelmaat 's ochtends nog te pompen terwijl hij 's avonds om 23u uit had moeten gaan.

Iets anders. Nieuwe Hue lampen worden niet meer toegevoegd in Domoticz.

Reeds geprobeerd:
-Bridge in hardware van Actief/inactief geschakeld
-Bridge een keer extra geregistreerd (hoopte dat hij alle lampen dubbel zou aanmaken) maar geen resultaat
Nog andere tips?

Edit: Opgelost, had niet tegelijk nieuwe hardware toelaten en de bridge actief/inactief geschakeld.

Andere vraag: Als ik met een wandzender een lamp wil schakelen dan voer ik meestal een Domoticz-JSONurl in aan "aan actie" om de lamp te schakelen. Is daar een mooiere manier voor? Direct in de interface de lamp aan de schakelaar te koppelen zonder blocky?

[ Voor 57% gewijzigd door arjandijk162 op 08-11-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Wie van jullie heeft er een buiten temperatuurmeter aan zijn Domoticz gekoppeld ?
Ik heb gelezen dat er sensoren zijn die via rfxcom werken, maar ik zoek meer iets wat ik via mijn netwerk kan koppelen.

Iemand suggesties ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:41:
Wie van jullie heeft er een buiten temperatuurmeter aan zijn Domoticz gekoppeld ?
Ik heb gelezen dat er sensoren zijn die via rfxcom werken, maar ik zoek meer iets wat ik via mijn netwerk kan koppelen.

Iemand suggesties ?
Je zou een esp8266 kunnen gebruiken, bijvoorbeeld met espeasy. Ik meet op die manier de temperatuur op zolder, omdat via 433mhz het bereik niet voldoende was.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 08 november 2015 @ 22:41:

Iemand suggesties ?
www.wunderground.com ?

Vraag op die site een API Key aan, maak in domoticz een hardwaredevice van het type 'Weather Underground' aan en vul de API Key in bij je hardware device. Meestal is er dicht bij jouw in de buurt wel een weerstationnetje aktief die nauwkeuriger de temperatuur, luchtvochtigheid, windsnelheid en barometerdruk doorgeeft dan die goedkope stationnetjes die regelmatig bij de aldi / lidl / action ofzo worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, die site is ideaal. Als je in een niet al te kleine plaats woont is er altijd wel één of twee straten verderop een weerstation te vinden. Ik gebruik die site zelfs om de buitentemperatuur, via de OTGW, naar m'n thermostaat te sturen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
janne_nl schreef op zondag 08 november 2015 @ 19:58:
Ik heb ook een kaku deurbel met 2 ontvangers. De eerste wordt direct aangestuurd en de tweede alleen overdag. Tevens gaat in de avond het licht in de gang aan en komt er een foto op het tablet en in de mail
Heb ik een kaku deurbel (ACDB-7000AC) met twee ontvangers. Hoe heb je ingesteld dat de 2de alleen overdag gaat. Zou ook graag beide ontvangers kunnen in/uitschakelen via Domoticz.

Alleen hoe schakel je de ontvanger (de gong dus) uit via Domoticz?
Zou ook mooi zijn als je de beltoon kan aanpassen zodat deze in de ochtend/avond zachter klinkt maar tot op heden nog niet iets kunnen vinden om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij moet je zender + ontvanger dan niet rechtstreeks koppelen, maar eerst de zender in Domoticz leren ('Learn' knop) en dan handmatig een switch aanmaken voor elke ontvanger (of allebei aan dezelfde koppelen, wat jij wil). Vervolgens ontvanger op 'inleermodus' zetten en de switch in Domoticz bedienen.

Dan is het gekoppeld en kun je er een eventje (Blockly / Lua) van maken:
IF deurbelknop = On / Ring / Alarm (whatever) AND time > xx AND time < yy
DO ontvanger1 = lawaai AND ontvanger2 = lawaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:39
Wat thinkpad zegt. In mijn geval is alleen de tweede deurbel niet gekoppeld, die wordt door Domoticz gestuurd op basis van een virtuele switch die wel of niet aan staat. De tweede deurbel heeft dan ook wat vertraging, een soort echo zeg maar.

Bij dat kaku spul zijn het volume en de gonginstelling hardwarematig te doen op de gong zelf, daar kun je in Domoticz niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imparator
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:19
Hoi, Thinkpad

Ik lees al een tijdje mee in deze topic,
En zag dat jij, je Domoticz draait op een Intel nuc.

Ik zelf heb op dit moment een fibaro homecenter 2 , maar heb daarnaast een Domoticz setje aangeschaft met zwave en rfxcom module met een rpi2, om te testen.

Het bevalt me tot nu toe goed, en zou graag ook een Intel nuc willen aanschaffen , om Domoticz , en meerdere vm's te draaien.

Omdat esxi helemaal nieuw is voor mij , heb ik een beetje zitten googelen , hoe je het beste een esxi server op zet.
Alleen ben ik geen duidelijke info tegen gekomen.
Kun jij misschien mij in de juiste richting sturen ?
Onder welke besturing systeem draai jij je Domoticz ?

Al vast bedankt
ThinkPadd schreef op zondag 08 november 2015 @ 12:30:
[...]

Daar kun je geen x86 software op draaien. Ik wilde sowieso wel weer wat klooien met VM's (had vroeger ook altijd een thuisserver, maar die trok teveel stroom. NUC doet 14-17W) dus dit kwam mooi uit. En een VM is makkelijker te backuppen en te verplaatsen naar andere hardware. Pi vond ik toch wat onhandiger.

En een Intel i3 heeft betere performance dan een Pi 2 ;) Oja en niet te vergeten, een VM kan ik in 2 minuten kopiëren en dan een kopie ernaast draaien om mee te testen bijv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
imparator schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:02:
[...]
Omdat esxi helemaal nieuw is voor mij , heb ik een beetje zitten googelen , hoe je het beste een esxi server op zet.
Alleen ben ik geen duidelijke info tegen gekomen.
Kun jij misschien mij in de juiste richting sturen ?
Onder welke besturing systeem draai jij je Domoticz ?
[...]
Ik heb een Intel NUC DC3217IYE (Intel Core i3) met daarop ESXi 6.0. Ik had eerst een NUC van het model: DN2820FYKH , maar daarop werkt ESXi NIET! Laat je dus niet verleiden door de lage prijs van dat model, het gaat je niet lukken. Een model met intel i3 of hoger pakken dus (al zijn de i5 modellen nog vrij prijzig).

Je download bij VMware (even account aanmaken) van ESXi 6 een ISO, die moet je booten en dan kun je ESXi installeren. Het draait in de uiteindelijke situatie op/vanaf een USB-stickje (4GB is zat).
Omdat de NUC geen DVD-speler heeft kun je ESXi ook vanuit een VM op je desktop/laptop booten en op de USB-stick installeren. Zoek even op Google, "install esxi usb virtualbox". Is zo gepiept. Wel ESXi 6 pakken, in 5.5 en ouder wordt de netwerkkaart van de NUC niet herkend. In ESXi 6 zijn de drivers voor de netwerkkaart al meegeleverd en hoef je dus geen hacks uit te voeren om het werkend te krijgen.

Daarna kun je de USB-stick in de NUC doen en er van booten. Vervolgens met de vSphere Client op je desktop/laptop verbinden. Dan moet je de HDD in de NUC nog even instellen als datastore. Vervolgens kun je VM's gaan aanmaken.

Ik heb Domoticz draaien in een Ubuntu 14.04.3 LTS virtuele machine. Dit is niet de nieuwste Ubuntu versie (dat is 15.10 namelijk), maar dit is de 'LTS' versie, wat voor 'Long Term Support' staat. De meegeleverde onderdelen zijn dus misschien niet het allernieuwste, maar wel stabieler en met langere support. Let wel op dat je de Server-variant van Ubuntu pakt. De desktop versie is onzin, de grafische interface kost onnodige resources, Domoticz draait toch op de commandline.

Je USB-devices prik je in de NUC (misschien via USB-hub als je poorten tekort komt) en kun je bij de instellingen van je virtuele machine doorgeven aan het OS binnen de VM. Het is handig om in het OS van je VM ook gelijk dit in te stellen, zodat je RFXCOM e.d. telkens dezelfde apparaatnaam krijgt toegewezen.

Uiteraard is de keuze voor Ubuntu persoonlijk, Debian (of iets anders) zal vast ook kunnen maar vraagt misschien wat extra stappen. Zie ook de installatiehandleiding om Domoticz op Linux te installeren: http://domoticz.com/wiki/Linux

Ook de keuze voor een NUC is persoonlijk, je kunt ESXi ook prima op een oude PC die je nog hebt staan installeren, maar dat zal niet heel zuinig zijn qua stroomverbruik gok ik. Of je bouwt gewoon een compleet nieuwe PC om deze in te zetten als ESXi server. Zie ook: Zuinige ESXi Server
Mijn redenen om voor een NUC te kiezen: klein (heb niet zo'n grote meterkast) & zuinig (14W idle met een paar VM's draaiend). Voor het geld van een NUC kun je ook een server in desktop PC formaat bouwen.

Het is even wat werk om ESXi & VM's op te zetten, maar ik vind het heel fijn werken.

Oja en vergeet niet om in ESXi in te stellen dat je belangrijke VM's automatisch moeten starten als de server wordt gestart. Die optie zit een beetje verstopt namelijk :+

Dat is in een notendop hoe je het op zet. Mocht je verder nog vragen hebben m.b.t. ESXi dan past dat wellicht beter ergens anders. Of stuur even een DM.
Ik heb het nu even uitgeschreven omdat er vast anderen zijn die hier wat aan hebben. Maar eigenlijk is het hier nogal offtopic ;)

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 08:45:
Volgens mij moet je zender + ontvanger dan niet rechtstreeks koppelen, maar eerst de zender in Domoticz leren ('Learn' knop) en dan handmatig een switch aanmaken voor elke ontvanger (of allebei aan dezelfde koppelen, wat jij wil). Vervolgens ontvanger op 'inleermodus' zetten en de switch in Domoticz bedienen.

Dan is het gekoppeld en kun je er een eventje (Blockly / Lua) van maken:
IF deurbelknop = On / Ring / Alarm (whatever) AND time > xx AND time < yy
DO ontvanger1 = lawaai AND ontvanger2 = lawaai
tnx voor de uitleg. Soms zie je het gewoon even niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:38:
[...]

tnx voor de uitleg. Soms zie je het gewoon even niet >:)
Heeft overigens wel als nadeel dat als je Domoticz aan het updaten bent, of als Domoticz gecrashed is, je deurbel ook niet werkt. Maar iedereen in dit topic doet volgens mij hard z'n best om in de eigen situatie de uptime zo hoog mogelijk te houden d.m.v. 'Monit' e.d. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2015 @ 10:42:
[...]

Heeft overigens wel als nadeel dat als je Domoticz aan het updaten bent, of als Domoticz gecrashed is, je deurbel ook niet werkt. Maar iedereen in dit topic doet volgens mij hard z'n best om in de eigen situatie de uptime zo hoog mogelijk te houden d.m.v. 'Monit' e.d. :9
Dat is zo maar goed die kans acht ik heel klein dat dit precies dan gebeurt en dan zie ik het op mijn telefoon nog met Telegram als dat toevallig nog net draait tijdens de update.
Draait nu al maanden super stabiel op de Rasp2 inderdaad met Monit als backup voor het geval dat.

Draai zelf nog de stable versie aangezien ik twijfel om de beta te gaan gebruiken.
Helaas is de stable al lange tijd niet bijgewerkt dus tzt maar eens de stap nemen omdat ik toch steeds tegenkom dat de beta meestal ook zeer stabiel draait en er waarschijnlijk veel mogelijkheden intussen bij zijn gekomen.
Pagina: 1 ... 11 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor je je vraag stelt, lees eerst de topicstart eens door om te kijken of je vraag daar wellicht al in staat.

• De changelog van Domoticz updates (commits) vind je op de Github repo.
  • Ook is er een Domoticz wiki
  • En een eigen Domoticz forum
  • Lees ook de Domoticz handleiding eens door
Gebruik bij het posten van stukjes code de ~~~[code]-tag!
~~~[code=lua] ... ~~~[/code]
~~~[code=python] ... ~~~[/code] etc.