Ik wil mensen niet de les lezen, maar het lijkt mij verstandig dat iedereen een weloverwogen keuze maakt, dus raad ik iedereen sterk aan a.u.b. onderstaande even door te lezen als je het nu in je hoofd hebt zitten om een 16 GB iPhone 6s (Plus) te gaan kopen:
Een 8 MP foto van de laatste paar iPhone's zijn gemiddeld zo'n 2,5 MB per stuk. Een 12 MP foto zal werkelijk 50% groter zijn, dus zo'n 3,8 MB afgerond.
Daarnaast slaat de iPhone 6s (Plus) standaard Live Foto's op waarvan inmiddels door de aanwezigen bij de keynote bevestigd is dat die 2x de ruimte van een normale 12 MP foto innemen, ofwel zo'n 7,6 MB per stuk.
Met andere woorden: tenzij je de nieuwste features bewust uitschakelt (Live Foto's), zal elke gemaakte foto dus 3x zoveel ruimte in beslag nemen.
Dan video:
dankzij deze post van SalimRMAF heb ik onderstaande bijgewerkt op basis van de werkelijke ruimte die video op een iPhone 6s (Plus) in beslag neemt. Een 1080p video van een iPhone 6 neemt zo'n 130 MB per minuut aan ruimte in. Op de 6s is dit 200 MB per minuut en 4K is letterlijk 4x de resolutie van 1080p, maar Apple gebruikt ofwel een lagere bitrate of een betere codec voor 4K video en daardoor neemt dit zo'n 380 MB per minuut in beslag.
Zie hier dan de voorbeelden die echt niet gek zijn na een paar maanden gebruik:
1000 foto's op iPhone 6 = ~2,5 GB
25 1080p video's van 3 minuten op iPhone 6 = ~9,8 GB
Totaal: ~12,3 GB
Zoals je ziet zit je al heel snel aan de beperking met een iPhone 6 (Plus) van 16 GB. Nu het voorbeeld van de 6s (Plus) met dezelfde hoeveelheden:
1000 foto's + live foto's = ~8,6 GB
25 4K video's van 3 minuten = ~28,5 GB (of ~15 GB als je het bewust beperkt tot 1080p)
Totaal: ~37,1 GB (of ~23,6 GB bij 1080p i.p.v. 4K)
Kortom: weet goed wat je met je laatste GB doet!
Kijk voor de gein maar eens hoeveel foto's en video's je nu op je iPhone hebt staan en bedenk daarbij of je weleens wat hebt moeten back-uppen en je kan eenvoudig nagaan of je aan 16 GB genoeg zal hebben of niet. Je kan ook zeggen: als je nu weleens je 16 GB leeg moet maken van foto's dan zal dit ongeveer 3x zo vaak moeten op de 6s (Plus).
[
Voor 14% gewijzigd door
MooDyBLueS op 12-09-2015 19:25
. Reden: Gewijzigd n.a.v. bevestigde opslagruimte voor 1080p en 4K video op de iPhone 6s (Plus). ]