Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

9 september was het dan zover, de langverwachte iPhone 6s en iPhone 6s Plus zijn geïntroduceerd. Na weken en maanden van geruchten en discussies zijn de feiten nu boven tafel.

Dit topic is zoals vanouds weer om ervaringen te delen en te discussiëren over alle nieuwe features en mogelijkheden, maar uiteraard ook juist wat er toch nog mist of nog steeds niet veranderd is.

Op dit moment is het topic nog een work in progress en zal ik deze continu bijwerken. Mocht je tips of aanvullingen hebben of mede-auteur willen worden? Geef het aan en ik kijk of ik het erin kan verwerken.

Note: Alle onderstaande informatie, features, specificaties en prijzen zijn bevestigde/bewezen gegevens. Het oude geruchten topic is gesloten en om duidelijkheid te creëeren plaats ik hier geen informatie die nog niet bevestigd is.

Nieuwe features
  • 3D Touch
  • 7000-series aluminium
  • 12 MP iSight camera met 50% meer focus pixels en Deep Trench Isolation
  • manual focus met Focus Pixels
  • 4K video met 30 fps
  • 1080p 120fps en 720p 240fps slo-mo video
  • 5 MP FaceTime camera met Retina flash
  • Live Photos
  • Optical Image Stabilisation voor video (alleen op iPhone 6s Plus)
  • roségoud als nieuwe kleur

Specificaties

https://farm1.staticflickr.com/588/21113826048_b5c729511c_m.jpghttps://farm6.staticflickr.com/5630/21275437496_4c04756ffa_m.jpg
scherm4,7" Retina HD met 3D Touch
1.335 x 750 pixels
326 ppi
1400:1 contrast ratio
5,5" Retina HD met 3D Touch
1.920 x 1080 pixels
401 ppi
1300:1 contrast ratio
500 cd/m2 maximale helderheid
afmetingen138,3 x 67,1 x 7,1 mm (H x B x D)
143 gram
158,2 x 77,9 x 7,3 mm (H x B x D)
192 gram
accu1.715 mAh
Li-ion
2.750 mAh
Li-ion
SoC en RAMApple A9 SoC
ingebouwde M9 motion coprocessor
2 GB RAM
camera12 MP iSight camera met 1,22µ pixels
ƒ/2.2 aperture
Autofocus met Focus Pixels
True Tone flash
Panorama's tot 63 MP
Auto HDR voor foto's
lens met 5 elementen en saffieren lens cover
Bestandsgrootte foto's: ~7,6 MB per foto
(~3,8 MB per foto met Live Foto's uitgeschakeld)
Optical Image Stabilization
video4K (3.840 x 2.160) op 30 fps
1080p HD op 30 of 60 fps
720p HD op 30 fps
Slo-mo video: 1080p op 120fps en 720p op 240fps
Cinematic video stabilization in 1080p of 720p resolutie
continue autofocus
maak 8 MP foto's tijdens het filmen
Bestandsgrootte Full HD (1080p) video's: ~130 MB per minuut
Bestandsgrootte 4K video's: ~375 MB per minuut
Optical Image Stabilization voor video
FaceTime camera5 MP sensor
ƒ/2.2 aperture
Retina flash
720p HD video
backside illuminated sensor
Auto HDR
Touch ID2e generatie Touch ID
2x sneller en preciezer
communicatie802.11ac Wi-Fi met MIMO tot 866 Mbps
Bluetooth 4.2
NFC
4G LTE Advanced tot 300 Mbps
tot 23 4G LTE banden
aansluitingenLightning connector
3,5mm hoofdtelefoonaansluiting
nano-simkaart
Kleuren

Zowel de iPhone 6s als iPhone 6s Plus worden leverbaar in de volgende kleuren:
  • zilver
  • goud
  • spacegrijs
  • roségoud

Opslag, prijzen en beschikbaarheid

Ook de iPhone 6s reeks begint gewoon weer bij 16 GB, met 64 GB en 128 GB als upgrade opties.

De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt voor de iPhone 6s en iPhone 6s Plus, hetzelfde geldt voor de release datum. Dat we in fase 2 zitten is vrijwel zeker, maar wanneer dat is, is nog niet bekend. Naar verwachting zullen de prijzen in lijn liggen met die in Duitsland.

Voor de volledigheid heb ik een overzicht gemaakt met daarin ook de andere iPhone's die nog via Apple en Apple resellers te koop zullen blijven tegen een gereduceerd tarief.

iPhone16 GB32 GB64 GB128 GB
iPhone 6s Plus€ 849 *-€ 959 *€ 1.069*
iPhone 6s€ 739 *-€ 849 *€ 959 *
iPhone 6 Plus€ 749-€ 859-
iPhone 6€ 639-€ 749-
iPhone 5s€ 509€ 559--

* Deze prijzen zijn die van Apple Duitsland, naar verwachting liggen de Nederlandse prijzen op hetzelfde niveau
- Deze storage tier is niet (meer) leverbaar op dit model

Nieuws, round-ups en (p)reviews

Gerelateerde topics

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 22-09-2015 16:08 (43%)

***gereserveerd***
quote:
Yzord schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:05:
Het sterretje achter de prijzen staat voor?

En mooie intro!
Zojuist aangevuld, die was ik inderdaad nog vergeten, thnx! ;)
quote:
Rooted schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:09:
Hoe kan het dat Coolblue de iPhone 6S 16 GB voor €699 aan kan bieden?
http://www.pdashop.nl/pro...710.1001434965.1441877808
Inmiddels zijn ze daar wakker geworden: € 739.
quote:
DeeSung schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:29:
[...]

Haha ik wist het. Toch mooi dat ik de gouden iPhone 6S 64 GB voor 799 heb. Bespaard me weer 50 euro
Inderdaad! Maar wat me opvalt: de 6s Plus is wel in elke opslag tier een tientje goedkoper dan in Duitsland. Dus of Coolblue heeft zojuist officiële info van Apple gekregen, of iemand zit te slapen daar. ;)
quote:
beyazz06 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:30:
Lees ik dat nou goed, beide iphones zijn zwaarder ten opzichten van het vorige model?
i6 129 g vs i6s 143g
Klopt, komt door de extra componenten van 3D Touch en wellicht ook een deel door 7000-series aluminium.
quote:
Klopt, gezien de lengte van +0,2mm en breedte van +0,1mm, verwacht ik dat je daar helemaal niks van zal merken. Maar de dikte van +0,2mm is een ander verhaal, dat is procentueel toch de grootste verandering.

Ben benieuwd hoe dit moet snap covers en book cases zit.
quote:
martijnmartijn schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:35:
Zoals het er nu uitziet zullen de cases geen probleem zijn. Apple haar leren en siliconen hoezen moeten om zowel de 6- als de 6s modellen passen.
Al vind ik het wel toch gek dat ze eerst iets zo dun mogelijk maken en daarna toch weer terugkomen op dat feit.
De eerste geruchten over de iPhone 7 zeggen alweer dat die zo dun wordt als de iPod touch modellen. Maar we hebben net de 6s serie gehad, dus ik heb even geen zin meer in geruchten, haha.

Wat mij nog het meeste stoort, is het gewicht. 192 gram, dat is gewoon een van de zwaarste toestellen op de markt, vergelijkbaar met de 6-inch Android en Lumia modellen.
quote:
SanderH_ schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:38:
Valt best mee. Zo past hij nog mooi in mijn leren Sena case waar mijn 6 inzat.

Wat gaan het trouwens 3 lange weken worden. Dat onderstaande landen voorrang krijgen snap ik wel, maar bij sommige frons ik toch mijn wenkbrauwen:
  • New Zealand :+
  • Puerto Rico :+
Zijn dit geen nieuwe markten? Wellicht dat ze proberen te paaien op deze manier.

En waarom 3 weken? Bedoel je dat je verwacht dat Nederland 2 oktober aan de beurt is? Let's hope so.
quote:
joffrey19 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 12:58:
[...]

Als we uitgaan dat onderstaande twitter bericht juist is, dan wel :-)

https://twitter.com/CreateTheJosh/status/641827973037817856
Dat zou heel goed kunnen. Als je logisch nadenkt, kan het ook bijna niet anders: 3D Touch voegt zoveel extra interface elementen toe, met zoveel extra achtergrondopties, dat je vrijwel zeker op de 6s Plus met 1 GB RAM tegen beperkingen aan zou lopen anders.

Hoewel ik geloof dat die chat wel echt is, blijft het natuurlijk ook maar een Apple Genius of Chat medewerker die dat bevestigt. Die kan net zo goed journalistje lopen trollen.

Sowieso ga ik wel wachten met kopen totdat iFixit het bevestigd heeft. Dat is dan weer een voordeel van pas in fase 2 aan de beurt zijn. :P

Wat mij net opvalt: de iPhone 6s Plus heeft nu ook OIS voor video! Dat had de 6 Plus niet, alleen voor foto.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 13:12 (6%)

quote:
Remko24 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:17:
Ik snap zo'n 1e en 2e fase niet..

De telefoons liggen allemaal al klaar in de distributie centra.
Het is echt niet zo dat ze in die week verschil nog 10 miljoen telefoons moeten produceren..

Zou me niet eens verbazen dat ze nu al bezig zijn met de iphone7 te produceren..
Nee hoor, dit klopt niet. Zie de reactie van Joosie200 hieronder ook. Ik heb genoeg achtergrondartikelen gelezen en zelfs documentaires gezien over hoe het distributieproces ingericht is. Daarin werd ook uitgelegd dat Apple zo min mogelijk op voorraad houd, ze gaan dus zo dicht mogelijk tegen release aan produceren en bouwen daarbij even een kleine voorraad op, maar het produceren gaat gewoon verder. Het is ook niet zo dat op 25 september alle telefoons naar de fase 1 landen gaan, een klein deel wordt voorraad voor de fase 2 landen en dan wordt inderdaad nog meer geproduceerd in die week/weken voordat ze naar de fase 2 landen gedistribueerd worden.
quote:
Joosie200 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:21:
[...]

En dan een jaar lang op de plank houden? Voorraad aanhouden is een duur geintje voor langere tijd.
Helemaal. Daar is Amazon met de Fire Phone ook helemaal nat op gegaan, die produceerde, bouwde een giga-voorraad en vervolgens verkocht dat ding voor geen meter.

Net zoals tijd=geld, geldt ook voorraad=geld.
quote:
Remko24 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:25:
[...]

Ja,

Ik weet niet wat de productiecapaciteit is voor Apple, maar tig miljoen telefoons produceren vergt best wat tijd..
Misschien hebben ze geen jaar nodig, maar geloof mij maar, de iphone7 is al klaar, zal nog wel getest worden, maar ik reken erop dat de productie voor de release datum best een lange tijd duurt en dat ze ruim van te voren al zijn begonnen met produceren.

http://www.iculture.nl/ap...erschermen-voor-iphone-6/
Bij GT ligt de capaciteit straks op bijna 200 miljoen schermen per jaar.. Maar er staat bij dat ze pas dit jaar zijn gaan opschalen, Dus geen idee of ze die capaciteit al hebben.
Het is maar wat je best wat tijd noemt. Ten tijde van de iPhone 6 en 6 Plus produceerde Foxconn alleen al zo'n 540.000 iPhone's per dag.

Neem daarbij het nieuws ter harte dat Pegatron zo'n 60% van alle iPhone's produceert tegenwoordig en Foxconn 40%, dan weet je dat de totale productiecapaciteit op zo'n 1,35 miljoen iPhone's per dag ligt.

Apple verkocht in het eerste weekend van de iPhone 6 en 6 Plus in totaal zo'n 10 miljoen iPhone's en na twee weken waren dat er 21 miljoen.

Productie voor alleen het eerste weekend heeft dus 8 dagen geduurd, afgaande op de maximale capaciteit van 1,35 miljoen. Na nog eens 8-9 dagen zaten ze aan 21 miljoen geproduceerde iPhone's.

Zo zie je dat er alleen op het prille begin even een grote voorraad aangelegd moet worden, maar dat de verkopen daarna afzakken naar onder het miljoen per dag. Dat is natuurlijk bij elke fase het geval, dus je krijgt een paar keer een piekproductie.
quote:
Remko24 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:49:
Ok, my bad, ik dacht dat het productie aantal een stukje lager was..
Neemt niet weg dat de ontwikkeling en testing van nieuwe producten wel veel tijd kost en dat evt het ontwerp etc voor de iphone 7 al klaar is en momenteel in testfase bevind..
Links en recht misschien nog hele kleine aanpassingen maar bij een product waar er miljoenen van verkocht worden moet het echt goed zijn voordat het in massa geproduceerd wordt.
Geen probleem hoor. ;)
Volgens mij heb je met de iPhone 7 ook helemaal gelijk.
quote:
Remko24 schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:35:
Maar wat zou nu de reden zijn om in fasen de Iphone te introduceren.
Mij lijkt het dat je gewoon een world-wide release wilt hebben..

Zal het dan toch met productiecapaciteit te maken hebben? Dat ze dit willen spreiden?
Klopt. Want daarmee houd je meer tijd over tussen productiestart en R&D. Anders zou Apple eerder moeten beginnen met productie, als ze alle landen die ze bedienen in één keer willen voorzien.

iPhone 6s batterij is door Apple zelf 'gelekt' als zijnde 1.715 mAh. Bron.

quote:
Mitsjke schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:59:
Worden live foto's ook in iCloud opgeslagen?
Of wordt het dan een stilstaande afbeelding?
Je zal net als nu ongetwijfeld de optie hebben om:
- Live Foto's in het geheel uit te schakelen
- te kiezen of Live Foto's naar iCloud geback-upt moeten worden.
quote:
Donstil schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:03:
Live foto's zag er tijdens de keynote wel geinig uit maar dit is natuurlijk een "foto" in de perfecte omgeving. Als ze überhaupt al gemaakt zijn met de iPhone.

In de Hands-on filmpjes die nu op YouTube verschijnen (zoals bv van The Verge) ziet het er allemaal een heel stuk minder indrukwekkend uit.
Ja, klopt. Ook op de MKBHD hands-on video zie je duidelijk dat het eigenlijk een paar foto's achter elkaar zijn, geen vloeiende video van 3 sec (of hoe lang het ook is), net alsof je gamet op 15 fps.

Ik vermoed dat het "live" gedeelte van de foto gewoon ~10 foto's zijn in de resolutie van je iPhone scherm (om opslag te maximaliseren) en het geluid als ~64 Kbps AAC ernaast opgeslagen wordt.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 15:35 (68%)

quote:
DeeSung schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:31:
[...]

Zo groot als 2×12 MP foto's. Dat is wat het speciaal maakt.

Wat mijn intresse ook heeft gewekt. Is het glas van de frontscreen. Hoe sterk is dat?.

Wanneer je glas is gebroken zal die vanwege 3D touch waarschijnlijk allemaal rare inputs krijgen. (Sensoren onder het scherm meten de afstand tussen het glas en backlid display)
Tijdens de keynote zei Phil dat het een ionized front-panel is, zeg maar net als de Apple Watch Sport, daar noemen ze het Ion-X.
quote:
Scherp! Thanks! Ga het gelijk aanpassen. ;)
quote:
DeeSung schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:35:
[...]

Volgensmij was het dubbel geïoniseerd glas
Je hebt gelijk, ik vond het ook net op Apple's website onder het kopje Design.
quote:
They both feature Retina HD displays made from the strongest cover glass used on any smartphone in the world.

The new glass on iPhone 6s is made using a special dual ion‑exchange process, which makes it stronger at a molecular level and the most durable in the smartphone industry.
Ik moet trouwens wel lachen om Apple's marketing teksten. Die worden steeds algemener en daarmee eigenlijk best wel dom. Een paar voorbeelden:
quote:
Its familiar form feels just right in your hand.
Is onderstaande geen contradictie? :P
quote:
The world’s strongest smartphone glass. Now even stronger.
Net als deze overigens:
quote:
They come in two sizes. Perfect. And perfect.
quote:
3D Touch can only perform because it was designed alongside iPhone 6s.
En als afsluiter even een waarheid als een koe en tevens een sneer naar de Android eenheidsworst:
quote:
This level of integration between the A9 chip and iOS 9 means that your iPhone performs better and works more efficiently than if we used an off-the-shelf chip that we didn’t design.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 15:42 (42%)

quote:
Donstil schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:40:
[...]

Met andere woorden, een andere marketing term ;)

[...]

Ooh MKBHD zijn filmpjes heb ik nog niet gezien, wilde ik vanavond even doen.
Wat jij omschrijft zag ik ook op The Verge idd.
Je moet voor de gein maar eens alle iPhone 6s pagina's doornemen, het zijn toch alleen maar kreten naast gigapics. Zoals ik in mijn vorige post al zei zijn de teksten soms echt om te lachen. Of huilen... 8)7
quote:
DeeSung schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:46:
[...]

Staat toch duidelijk more durable and stronger than ANY smarthphone screen.

Dit zijn 2 termen die namenlijk duidelijk te meten zijn

En er staat geen * achter. Dus ga er even vanuit dat apple de waarheid verteld :P.
Het zal zeker geen keiharde leugen zijn, nee. Maar het kan ook maar nipt sterker zijn. En je kan natuurlijk ook selectief zijn in je tests en alleen degene die voor jou het meest positief uitpakken als bron gebruiken.

Net als Tim Cook over de Apple Watch: 97% customer satisfaction. Tja, als je vervolgens even de bron gaat lezen, dan zie je dus dat 31% "somewhat satisfied" is en 66% "very satisfied/delighted". In het Nederlands kan je dat het beste vertalen als "gematigd positief".
quote:
Donstil schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:47:
[...]

Dat is meestal wel humor ja :p

[...]

Ik hou van de producten maar dat laatste doe ik al een tijdje niet meer :)

(Iets met Wc eend)
Trouwens... waar het gisterenavond over ging (en ik hou verder op hoor, haha): http://appleinsider.com/a...reorder-preparation-guide

De AppleCare prijzen voor iPhone 6s en 6s Plus zijn dus $129 nu. Dus die lease constructie (iPhone Upgrade Program) is daarmee weer een stapje interessanter. ;)
quote:
Mitsjke schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:49:
Live Photo's zijn leuk bij echte actiefoto's.
Maar bij gewoon vakantiefoto's en portretten waar je foto's maakt van poserende personen of stilstaande gebouwen, is het natuurlijk zonde van je opslagruimte.

Ik twijfel zelf voor de 16GB icm iCloud. Op mijn Android heb ik 3.7gb aan Apps. Op mijn 32GB iPad heb ik in totaal 17GB aan apps (0 foto's), maar veel games, iWork, Garageband, iMovie, etc. Dingen die ik niet op mn telefoon zou zetten, die gebruik ik meer voor Facebook, Twitter, Nu.nl, Netflix, etc.
Ik zou zelf echt proberen om 64 GB te gaan halen. Dat is 4-5x zoveel aan vrije ruimte als je iOS 9 er al afhaalt. Het scheelt weliswaar € 110, maar het scheelt ook een hoop gedoe. En je hebt een sterkere positie bij tweedehands verkoop (als je dat zou willen doen), omdat er toch veel mensen (nu al) zijn die geen 16 GB willen.

Mocht het je met name om de foto's gaan (dat lijkt bij jou niet zo), dan zou je het 50 GB iCloud plan kunnen nemen voor € 0,99 per maand en eens in de zoveel tijd je foto's van je iPhone afgooien. Kost je € 24 i.p.v € 110 als je over 2 jaar berekent. :)

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 15:56 (48%)

quote:
wardjj schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:53:
Wel mooie nieuwe docks voor de iPhones trouwens! In alle kleuren waar de iPhone 6s (Plus) ook leverbaar is. Voor 'maar' €59,- 8)7

[afbeelding]
Dan heb ik toch viel liever de TwelveSouth HiRise voor $34,99 of $59,99 (Deluxe):

Is namelijk ook voor iPad (mini) geschikt.
quote:
Famous schreef op donderdag 10 september 2015 @ 15:58:
Rosé goud gaat mij toch echt te erg naar het roze.
De space grey die ik nu heb slijt gigantisch aan de achterkant.. Wellicht toch maar de 6S overslaan of even wachten of vrienden hem nemen.
Vel eens een eerlijk oordeel over je eigen gebruik? Ga je er zuinig mee om of laat je hem overal slingeren en kwak je hem op tafels en banken neer?

Van al mijn iPhone's is mijn 3GS er het ergst aan toe geweest, vanwege de vele krasjes op de witte plastic achterkant. Mijn iPhone 4S en iPhone 5 hebben alleen op de alu rand hele kleine krasjes op een paar plekken en zijn verder in goede staat. Maar ik ga er dan ook wel behoorlijk zuinig mee om. Vandaar mijn vraag over hoe jij met je toestel omgaat.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 16:03 (36%)

quote:
NiGeLaToR schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:04:
Zou die Apple upgrade plan lease onzin ook naar NL komen? Zeg bewust onzin, omdat het over het algemeen relatief dure oplossingen zijn zeker als je je telefoon niet smetteloos inlevert aan het einde van het jaar, maar wie weet heeft Apple er wel iets aantrekkelijks van gemaakt.
Toevallig gisteren met Donstil een aardige discussie over gevoerd. Ik was van mening dat het goedkoper is om zelf te kopen en verkopen, ongeacht of je AppleCare neemt.

Maar nu kwam al het bericht dat AppleCare voor de 6s reeks $129 is geworden los, was voorheen $99. En Donstil gaf terecht aan dat je bij zelf verkopen wel erg voorzichtig met je toestel om moet gaan en geluk moet hebben met de tweedehands verkoopprijs om er echt voordeel uit te halen.

Denk dat het aankomt op wat je zelf wil en wat je makkelijk vindt. Als je onzuinig met je toestellen omgaat, dan is die constructie nog niet eens zo'n gek idee. Je hebt namelijk weliswaar een eigen risico, maar mag wel 2 'eigen schuld schade's' claimen zonder verdere bijkomende kosten (alleen eigen risico dus).
quote:
Donstil schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:08:
[...]

Haha oké oké :)
Maar wat doe je ermee dan?

[...]

Er zit AppleCare+ bij dus niet smetteloos inleveren kan je maximaal €79,- kosten.
Met waarschijnlijk nog één "maar"? Maar wat als je iPhone helemaal stuk is, dus gebarsten scherm, gaat niet meer aan, iTunes herkent hem niet meer?

Ik heb geen idee, maar als dat echt max. € 79 kost, dan begin ik het langzaamaan ook interessant te vinden. Maar dan om los erbij aan te schaffen.
quote:
Famous schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:10:
Niks, tuurlijk hij valt wel eens maar dit is echt niet normaal..
"Tuurlijk hij valt wel eens": YouTube

edit:
Sorry, kon het niet laten Famous. :D

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 16:16 (25%)

quote:
Donstil schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:17:
[...]

Nou bij Apple Care + is alles gedekt voor 79,- per incident.
Limiet 2 keer per jaar (zeg ik even uit mijn hoofd).

Dus rijd er een vrachtwagen overheen nadat jij hem net in het water hebt laten vallen en op het asfalt laat drogen is dat geen enkel probleem 8)7
_O- Ik spuug net bijna mijn koffie over mijn MacBook heen dankzij jouw commentaar.
quote:
1.18. “Eigen risico” betekent het relevante eigen risico voor de Gedekte apparatuur. Het bedrag van het Eigen risico is als volgt:

iPad: € 49
iPhone 5, iPhone 5c, iPhone 5s, iPhone 6, og iPhone 6 Plus: € 69
iPhone 6s og iPhone 6s Plus € 99
iPod: € 29
Apple Watch € 75
Apple Watch Sport € 65
dit bedrag wordt door U betaald als U een vordering voor Onopzettelijke schade in Nederland indient onder deze Polis. Onthoud dat wanneer U een vordering in een ander land indient onder deze Polis, het Eigen risico moet worden betaald in de valuta van dat land en volgens het tarief dat in dat land geldt. Ga naar AppleCare+ Support voor meer informatie.
Je hebt helemaal gelijk, alleen staat in de polisvoorwaarden dat de 6s en 6s Plus een eigen risico van € 99 hebben. Best pittig.

En:
quote:
2.3. De Premie voor deze Polis is als volgt:

iPad: € 99
iPhone5, iPhone 5c, iPhone 5s, iPhone 6, og iPhone 6 Plus: € 99
iPhone 6s og iPhone 6s Plus: €149
iPod: € 59
Apple Watch: € 89
Apple Watch Sport: € 65
Deze prijzen zijn inclusief Assurantiebelasting tegen het geldende tarief.
Jeetje, Apple maakt het allemaal wel weer erg duur. Dit is niet meer naar verhouding zeg. $129 of € 149.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 16:35 (14%)

quote:
Famous schreef op donderdag 10 september 2015 @ 16:38:
[...]

Als ik eraan denk zal ik eens een foto maken na het werk. Meerdere keren over nagedacht om Apple erover te bellen maar gezien andere krasjes zullen ze dit niet onder garantie doen :+
Ben bang van niet, nee. Ik lees net in de AppleCare+ voorwaarden namelijk dat slijtage (waar dat ongetwijfeld onder valt) uitgesloten is en zelfs niet onder de schadedekking met het eigen risico valt.
quote:
Jchan schreef op donderdag 10 september 2015 @ 18:26:
[...]

AC+ kan je opzeggen binnen de actieve periode. Stel je verkoopt je telefoon of je raakt het kwijt, dan kan je het opzeggen en krijg je het resterende bedrag, wat je dan eigenlijk teveel had betaald, terug.
Ja, van AC+ als je dat los koopt.

Maar het gaat hier om de lease-constructie zoals het iPhone Upgrade Program is. Daar kom je gewoon niet zomaar van af. Je betaalt sowieso 12x het maandbedrag (vanaf $32) en daarna moet je het toestel inleveren. Als je toestel gestolen is, verwacht dan maar een gepeperde rekening van € 400 of meer. Plus dat je de resterende maanden gewoon nog moet betalen.

Dat is waar TheRaven123 op doelt.
quote:
Kasai schreef op donderdag 10 september 2015 @ 19:56:
Jammer dat de prijzen wederom omhoog gaan. Ben benieuwd hoe duur ie gaat zijn bij KPN in combinatie met hun Spotify abonnement. Nog even wachten helaas :(
Als je het abo van € 54 per maand bedoelt, dan zal dat voor iPhone 6s 64 GB neerkomen op zo'n € 259. Dit gezien de € 60 prijsverhoging in Duitsland voor dit model.

Mijn vrouw kocht vorig jaar bij dat abonnement de iPhone 6 64 GB voor € 199, daarom weet ik het nog. :)

Edit: heb je in je gezin al een KPN abo of internet/tv/bellen? Let dan ook even op de voordelen die je daar uit kan halen, zoals korting op je abo of dubbele bundels (waardoor je effectief een lager abonnement kan kiezen).

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 20:02 (17%)

quote:
Mitsjke schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:04:
De oude iPhone 6 is afgeprijsd naar 629 in Duitsland.
En naar 639 in Nederland.

Dus grote kans dat we nóg een tientje meer mogen betalen voor de 6S in Nederland...
Hey, dat is gek! Ik heb vanochtend nog alle Duitse prijzen gecheckt op www.apple.de en die in de tabel in de openingspost gezet, maar die van de iPhone 6, 6 Plus en 5s zijn allemaal met € 10 gedaald!

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 20:14 (4%)

quote:
Mitsjke schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:18:
[...]

Hmm ik denk dat ik dan toch voor een oude iPhone 6 met 64gb ga.
Vind 850 toch echt te veel voor een telefoon.
1x laten vallen en het is stuk.
Laat ik nou net al 3 telefoons in 4 jaar stuk laten vallen... :X |:(
Besteed dan de € 100/110 die je bespaart aan AppleCare+ of een verzekering. Dat lijkt me voor jou een goede investering. ;)

Of op z'n minst een book case.
quote:
Kasai schreef op donderdag 10 september 2015 @ 20:51:
[...]

Volgens mij zelfs 64, maar daar zit Spotify bij te waarde van 10 euro per maand. Valt me eigenlijk een beetje tegen als ik nog 190 moet bij betalen voor zo'n duur abonnement.

Helaas heb ik nog geen KPN thuis. Maar die kortingen zijn wel heel interessant inderdaad :)
Oh ja, met Spotify Premium erbij, dat was ik even vergeten. Komt omdat ik KPN glasvezel heb waar dat al bijzit.

Het is inderdaad niet goedkoop meer, zo'n iPhone. Al een paar jaar niet meer overigens. De laatste keer was zo'n beetje met de iPhone 4S, waar ik weliswaar € 200 voor moest bijbetalen, maar dan wel met een abonnementje van nog geen € 30 per maand (deels dankzij lang klant zijn). Dat hoef je tegenwoordig niet meer te verwachten.

KPN is los vrij duur, maar als ik kijk naar onze situatie waar mijn vrouw inmiddels KPN mobiel heeft en wij thuis al een tijd KPN glasvezel, dan krijgen we nu al leuke voordelen, maar straks alleen nog maar meer.
KPN Glasvezel 100 Mbit/s + bellen + tv = € 63
KPN mobiel 4G 5 GB + onbeperkt bellen/sms'en = € 54

Voordelen nu:
- gratis Spotify Premium t.w.v. € 10 per maand
- gratis dubbele bundels, dus 10 GB 4G voor mijn vrouw
- gratis extra tv-pakket, nu HBO gekozen incl. HBO Now op iPad/Apple TV

Straks neem ik een sim-only van KPN met 1 GB en 150 min/sms voor € 20 standaardprijs. Extra voordelen die we dan krijgen:
- ook ik krijg dubbele bundels, dus 2 GB en 300 min/sms
- ieder € 5 korting op het abonnement, zolang we allebei een mobiel abonnement hebben, dus € 49 voor mijn vrouw en € 15 voor mij
- MB's delen, dus eigenlijk gezamenlijk gewoon 12 GB :o
quote:
Donstil schreef op donderdag 10 september 2015 @ 21:13:
Ik twijfel er aan of die lens niet wat anders is geworden. Op sommige filmpjes maar vooral op de Apple website is de ring duidelijk anders.
Ik heb geen idee hoor, maar zou dat niet simpelweg voor de behuizing (0,2mm dikker) of het andere materiaal kunnen komen?

Edit: Hierbij de vergelijking, ik geef even de links naar de full res foto's. Zet ze maar eens in twee aparte tabbladen naast elkaar. Ik kan eigenlijk totaal geen verschil ontdekken. Het lijkt er voor mij zelfs op dat Apple lui is geweest en alleen een andere kleur heeft gebruikt (roségoud uiteraard).

- iPhone 6 camera module
- iPhone 6s camera module

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 10-09-2015 21:41 (40%)

quote:
Donstil schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 07:49:
[...]

Nou daar ben ik benieuwd naar.
De gouden 6 is een andere tint dan bv de gouden MacBook.

De gouden MacBook vind ik wel mooi maar de gouden 6 is mij soms al te roze.
Klopt, was mij ook al opgevallen dat Apple's kleuren van product tot product een andere tint hebben. Zelfs al je Apple's iPhone compare op hun website erbij pakt, zie je dat de zilveren 5s anders van tint is dan de 6 en 6s (die ogenschijnlijk wel gelijk zijn).

Zo is het mij in het echt al opgevallen dat de zilveren Apple Watch, MacBook Pro, iPad air en iPhone 5 alle vier een net iets andere tint hebben en ik heb iemand anders ongeveer hetzelfde horen roepen over space gray.

Ik vermoed dat het komt omdat elk product een andere finish krijgt en Apple niet alle aluminium shells bij één fabrikant laat maken. Bijv. de MacBooks bij fabrikant A en de iPhone's bij fabrikant B.
Als je Apple hier moet geloven, dan zijn alle 6 en 6s modellen gelijk in space gray en wijkt alleen de 5s af. (Wel even allemaal op space gray zetten om het verschil te zien)
quote:
Jieve schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 08:49:
[...]

Dit is toch alleen voor de online verkoop?
Dus niet voor een winkel reservering waarbij je zelf de tijd en datum kan beslissen.
Klopt, er komt een special reserveringspagina beschikbaar. Die staat compleet los van de online Store.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 11-09-2015 08:50 (43%)

Jony Ive doet uit de doeken hoe het nu werkelijk zit met dit nieuwe aluminium.
quote:
jmignolet schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:54:
[...]

Ge moogt zeggen wat je wilt, maar ik vind die kerel een zalige stem hebben. >:)
True that, no homo. The Verge noemt door hem ingesproken video's ook "quasi-erotic product videos".

Sowieso is Brits Engels 10x beter dan Amerikaans. :P
quote:
Zuiderwijk schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 09:58:
[...]

Ik betaalde vorig jaar bij een iPhone 6 64 Gb 'maar' 73 euro (plus 29 euro aansluitkosten) bij, voor het KPN abbo van 54 euro... Is ook nooit meer zo goedkoop geweest...
Mag ik je vragen hoe je dat hebt geflikt? Was dat ook binnen korte tijd na release? Mijn vrouw moest voor exact hetzelfde abo en telefoon 199 bijleggen (en idd 29 aansluitkosten).
quote:
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:39:
Ik zeg niet dat het ene goedkoper is dan het andere, maar veel schelen doet het ook niet. En je bent uiteindelijk toch aan een hogere maandlast bezig en een soort van lening aan het afbetalen. Kun je beter sim only nemen voor 1 jaar, zit je ook niet voor 2 jaar ergens aan vast.
edit: laten we dat maar hier houden: ;)
[iPhone] Provider(s) & Abonnementen - deel 11

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 11-09-2015 11:11 (30%)

quote:
SanderH_ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:38:
[...]

Mea culpa.

Ik heb zo een voorgevoel dat het nogal een werk van lange adem gaat worden en denk er daarom aan om gewoon op de Franse Apple Store te gaan pre-orderen komende zaterdag. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik heb namelijk geen idee hoe het zit met:
  • Welke stores je juist kan kiezen? Alle officiële Apple Stores neem ik aan...?
  • Garantie?
Ja, via de Apple Store reserveringspagina kan je alleen de (in dit geval Franse) Apple Stores uitkiezen. Apple Premium Resellers hebben al dan niet hun eigen manier van pre-orders/reserveringen afhandelen.

Garantie heb je wettelijk gezien binnen de hele EU. Dit daadwerkelijk voor elkaar krijgen is een tweede. Zo geldt er ook al jarenlang een (EU) wetgeving dat alle elektronische apparaten binnen de eerste twee jaar door de verkoper van werking gegarandeerd moeten worden. Dat is wat anders dan 2 jaar garantie, maar stel je koopt een iPhone bij zaak X en die geeft 1 jaar garantie, dan heb je na het eerste jaar nog recht op kosteloze reparatie. De onderdelen die benodigd zijn worden echter naar rato van economische levensduur (2 jaar bij een smartphone) afgetikt. Als je telefoon dus 1,5 jaar oud is, dan is dat 75% van de 2 jarige levensduur en dien je zelf dus 75% van de onderdelen te betalen. Desondanks geldt ook hiervoor weer dat je het wel voor elkaar moet zien te krijgen.

Zie het als voorrang in het verkeer, iedereen weet dat je er recht op hebt als je van rechts komt, maar je moet er niet vanuit gaan dat je het krijgt. :P

Hier twee links waar Apple het verschil tussen hun eigen 1 jaar garantie en de EU bepaling uitlegt:
https://support.apple.com...oduct=iphone&locale=nl_NL
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Kortweg gezegd: de in Duitsland en Frankrijk gekochte iPhone's hebben geen recht op de 1 jaar Apple garantie in Nederland, maar wel op de EU bepaling wat neerkomt op 2 jaar (economische levensduur). Het kan dus zijn dat er nog kosten in rekening worden gebracht.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 11-09-2015 13:19 (13%)

Nou, één ding is zeker: geen enkele winkel of fabrikant zal hierop toezeggen dat dit door normaal gebruik is gekomen.

Ook al stop je je telefoon overal en nergens in, dusdanig erge afslijting in (volgens jouw eigen woorden) een paar weken is niet normaal en gebeurt zeker niet als je de telefoon gewoon in je spijkerbroek stopt, in de cuphouders van de auto, autohouder, op houten/glazen tafels legt, etc. Hier moet echt zand in je zakken bijgekomen zijn of dat je andere spullen in je zak hebt zitten naast je telefoon, zoals sleutels, geld of iets dergelijks.

Ik heb nu pas sinds een klein jaar een hoesje om mijn iPhone 5 (laten vallen, scherm kapot, gerepareerd en sindsdien maar uit voorzorg), daarvoor heb ik altijd al mijn telefoons gewoon los in mijn zak gestopt en in alle bovenstaande scenario's en nog nooit heeft een telefoon ook maar 10% van de schade gehad die jij hebt. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat dit zomaar is gebeurd. Temeer ik ook aardig wat mensen ken die behoorlijk met hun iPhone 6 'smijten' en alsnog zien die er na 1/2/3 jaar prima uit. Enkel wat oppervlakkige kleine krasjes achterop en in het ergste geval wat putjes/deukjes op de hoeken door een keer laten vallen.

Ik zeg ook niet dat je liegt hoor, maar ik denk dat er wel een duidelijke oorzaak voor is. Temeer je aangeeft dat het na enkele weken al zo was. Waarschijnlijk heb je het alleen zelf niet doorgehad. Erg zuur is het wel.

Vergeet trouwens niet dat zand echt nasty spul is en heel makkelijk in je zakken blijft zitten, zelfs na een wasbeurt. Maar dit is slechts een gok. ;)

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 11-09-2015 14:57 (17%)

quote:
kngtplski schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 15:01:
[...]

Iphone 6s= 739 hoewel momenteel de prijzen op tweakers 839 Euro laten zien en de iphone 6 stat momenteel op 619 Euro op tweakers.
:| :| :|
Je kan het wel goed in je voordeel draaien zeg. ;)

Zonder gekheid: de iPhone 6 was bij introductie € 699, de 6s wordt naar verwachting € 739 (dat is hij iig in Duitsland). Dat is dus € 40 duurder.

Je kan dat niet met de huidige straatprijs van de iPhone 6 vergelijken, want dat is een toestel van een jaar oud. Over een jaar is de iPhone 6s ook in straatprijs gedaald.

Daarbij komt dat de iPhone 6 waarschijnlijk in de eerste maand wanneer de 6s beschikbaar komt (in NL) nog verder in straatprijs zal dalen (huidige adviesprijs is inmiddels € 639 geworden). Dit omdat die dan relatief gezien bijna niet meer verkoopt en ze met aanbiedingen je juist binnen proberen te lokken.

Dus ja, als de iPhone 6s je te duur is, zou ik nog even wachten met het kopen van den iPhone 6.
OneMoreThing over het iPhone Upgrade Plan:
http://www.onemorething.n...jaar-een-nieuwe-telefoon/

Wederom een berichtgeving van een website die contact gezocht heeft met een Apple medewerker die 2 GB RAM voor de iPhone 6s en 6s Plus en 4 GB RAM voor de iPad Pro bevestigd zou hebben (zonder verdere bewijzen):
http://nl.hardware.info/n...e-6s-en-6s-plus-duidelijk

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 11-09-2015 16:01 (55%)

quote:
BtM909 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:02:
[...]

Sorry hoor, maar er staat toch helemaal geen (nieuwe) informatie :?
In mijn ogen is het een verhelderend stukje over hoe het werkt en wat je wel en niet kan verwachten met deze constructie.

Dat jij het ergens anders al hebt gelezen en het voor jou niet meer nieuw is, betekent niet dat dit voor iedereen geldt. Ik probeer in dit topic gewoon zoveel mogelijk informatie te verzamelen omtrent de iPhone 6s en 6s Plus, of is dat tegen de regels meneer de moderator? ;)
quote:
Darow schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:09:
Misschien een stomme vraag maar werkt dat 3d touch ook gewoon met een screenprotector? Heb namelijk de BodyGuardz Pure Glass in mijn hoofd om erbij te halen.
Nou, juist een hele goede vraag, vind ik! In de video legt Jony Ive uit dat er sensoren onder de glaslaag zitten die miniscule veranderingen aan het oppervlak kunnen meten. Nu zal een dun kunststof screenprotector waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar zo een als jij noemt zou ik niet weten.

Misschien dat je in contact kan komen met de makers om te kijken wat hun standpunt is?

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 11-09-2015 16:12 (35%)

quote:
BtM909 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:17:
[...]

Reageer alsjeblieft even normaal. Als je semi-grappige opmerkingen wilt maken, dan kijk je eerst waar ik moderator ben en zie je dat ik hier gewoon als user (ik heb dezelfde rechten als jij in dit subforum) reageer. M'n rode kleur heeft hier verder weinig van doen toch? ;)
Het was inderdad puur semi-grappig bedoeld, juist omdat ik zie dat je elders moderator, daarom doe ik alsof ik je toestemming vraag. Jij had daar toch ook semi-grappig op terug kunnen reageren in plaats gelijk in de verdediging te schieten? ;)

Je hebt het over normaal reageren, maar jouw reactie was behoorlijk kort door de bocht. Je geeft een mening, geeft geen link naar betere informatie en onderbouwt je mening niet. Met andere woorden: het enige wat je met jouw reactie doet is het goedbedoelde informatie delen van iemand onderuit te halen zonder daar een constructieve bijdrage aan te leveren.
quote:
Die tekst voegt echt weinig waarde toe (daar reageer ik op); mijn inziens had je dan beter deze kunnen linken: http://www.apple.com/shop/iphone/iphone-upgrade-program
Het is en blijft een mening, en dat is prima. Naar mijn mening is het nog steeds een keuze welke link iemand deelt. Ik koos ervoor de link van OMT te delen, deels omdat het in het Nederlands is (niet iedereen hier is het Engels even machtig). Daarnaast geeft OMT wel degelijk meer informatie dan de Apple site zelf: namelijk de kosten voor "accidental damage" reparaties én dat het door de bocht genomen duurder is dan een los toestel kopen en na een jaar tweedehands verkopen.

Maar bedankt voor het delen van de Apple link in ieder geval!
quote:
BtM909 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 16:21:
[...]

Ik verwacht dat dat gewoon blijft werken. De drukgevoeligheid wordt niet gemeten op 't glas maar

[...]
edit: het is inmiddels al beantwoord en het werkt:
quote:
Darow schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 17:34:
Kleine update over mijn vraag. Ik heb het nagevraagd bij Bodyguardz en een kopie uit de chat:

The Pure has been confirmation to work with the 3D touch.

Bedankt voor jullie antwoorden
Goed om te weten! Dit betekent vermoedelijk dat geen enkele screenprotector 3D Touch zal belemmeren.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 11-09-2015 19:32 (15%)

quote:
Donstil schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 18:32:
[...]

Doordat het glas afgerond is blijf je een screenprotector altijd zien, erg lelijk als je het mij vraagt.
Ik gebruik ook een Sleeve zoals hierboven vermeld, is het beste van twee werelden, zodra je hem gebruikt is het naakt (Dus: Vol design en gebruikers ervaring) gebruik je hem niet dan zit hij veilig in zijn sleeve. Werkt super.

[...]
Ben ik het helemaal mee eens. Met mijn iPhone 3GS, 4S en 5 in zijn eerste levensfase heb ik geen enkele bescherming gebruikt. De toestellen zijn klein genoeg om stevig in je hand te houden, meest van tijd, tot ik mijn iPhone 5 met het uit de auto stappen in mijn broekzak wou stoppen, maar hij zelf besloot een faceplant op het beton van de garage te doen. Laten repareren en sindsdien gebruik een Spigen book cover (voor+achterkant).

Met mijn iPhone 6s Plus wil ik een Twelve South BookBook gaan gebruiken. De case kan je eruit klikken, ideaal voor navigatie in de auto of als je hem toch in je broekzak wilt stoppen. Daarnaast heb ik zelf het gevoel met een sleeve dat je bij gebruik alsnog het risico loopt om hem toch onbeschermd te laten vallen, maar dat is natuurlijk puur een gevoelskwestie en dus persoonlijk.
quote:
Moi_in_actie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 19:01:
[...]

Ah ja oke, de iPhone heeft het glas wat afgerond aan de zijkant, dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat het er nogal lelijk uit ziet.
Hier zie je hoe een screen protector er op een iPhone 6 uitziet:

klik voor een grotere foto
quote:
Sluit ik me volledig bij aan. Aan de dikte te zien, lijkt dit trouwens een van de bekende 4-laagse tempered glass screen protectors te zijn. Die hebben wel weer het voordeel (i.t.t. de € 5 screen protectors) dat ze de totale kracht die het scherm op kan vangen tijdens een val groter is en dus de kans iets verkleint dat je iPhone scherm in duigen barst.
quote:
SanderH_ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 21:16:
[...]

Bevalt me prima. Hier kan je wat meer info vinden: SanderH_ in "[iPhone 6 & 6 Plus] Hoesjes"

Na ruim een half jaar gebruik zie ik nog geen slijtage. Ik ga hem dan ook opnieuw gebruiken voor mijn 6S.
Het is en blijft persoonlijk, maar een vriend van mij heeft ook deze gehad, maar hij gaf aan toch wel vaak bijna mis te grijpen. Vond het wat eng, dus nu gebruikt hij een Twelve South SurfacePad:
quote:
SanderH_ schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 21:37:
[...]

Hoe bedoel je, misgrijpen? :>

Het is zeker niet dat hij er losjes inzit, je moet zelf wat "kracht" zetten om hem er uit te halen. Maar ik ben dan ook altijd chirurgisch voorzichtig met mijn toestel. Elk zijn smaak uiteraard, maar ik heb liever een "naakte" iPhone vast zodat ik ook de behuizing kan voelen.
Misgrijpen als in: juist omdat de iPhone er vrij strak in zit, dat hij er op het laatst juist ineens uitvliegt, of dat je dusdanig veel kracht zet dat je niet makkelijk meer onder controle hebt waar je toestel beland (je hand is de bedoeling).

Het is ook maar net wat je voorkeur heeft. Ik heb ook het liefst een naakte iPhone, maar ze zijn toch wel erg duur en breekbaar. En niet alleen de iPhone, maar alle smartphones. Een Moto G of Lumia 640 van om en nabij de € 200 zou ik totaal geen moeite en geld aan uitgeven om te beschermen, maar een iPhone van dik € 900 (6s Plus 64 GB) is mij te kostbaar om naakt te gebruiken.

Zoals ik al aangaf, is het bij ook altijd goed gegaan, tot mijn iPhone 5 een keer net niet in mijn broekzak gleed, maar er net naast, gelijk het hele scherm aan diggelen. Kosten €140. Dat kan je met een sleeve ook gebeuren, één enkel moment van onoplettendheid, haast of teveel kracht zetten en het kán zomaar een kostenpost van dik € 100 zijn.

Daarom heb ik liever een BookBook of vergelijkbaar. 24/7 beschermd, praktisch (filmstandaard, detachable book voor gebruik in autohouder, pasjes passen erin) en nog mooi ook.

Wat mij vooral een doorn in het oog is met sleeves is het continu eruit moeten schuiven als je een notification hebt om te zien wat er binnenkomt. Of er bovenop leggen, maar dat brengt ook risico's met zich mee zoals van tafel stoten.

I know, ik denk in allerlei doemscenario's, maar het zou kunnen gebeuren.
quote:
Haha nice!

off-topic: ik ben best wel een Apple fan, maar de Watch vind ik toch echt een compleet nutteloos ding. Ik houd het lekker bij mijn Hamilton Jazzmaster auto chrono die niet over 2 jaar hopeloos verouderd is. :+
quote:
BtM909 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 00:48:
[...]

Ik wil het eerst in het echt zien voordat ik er een oordeel over vel :)
Ik ook. Via diverse hands-on video's en previews lees ik dat de roségouden versie in het echt een stuk minder roze is.

Ben zelf ook wel benieuwd, ondanks dat ik sowieso geen (rosé)gouden versie ga kopen.
quote:
Donstil schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:11:
[...]

Ja de k je echt dat alle kopers die vandaag reserveren dat doen voor 2 GB ram?
Ik doe het persoonlijk voor de nieuwe camera en bv mijn vriendin ook.
2 GB is naar mijn weten nog nergens écht bevestigd, behalve wat meldingen dat Apple support medewerkers dit via een chat hebben bevestigd.

Ik denk wel dat dit zo is, maar ervan uitgaan is een ander verhaal.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 12-09-2015 10:17 (49%)

quote:
mprkooij schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:28:
[...]

[...]

Ik zit ook te twijfelen om er een te kopen. Heb nu de iPhone 6 64GB, zou dan over willen stappen naar de iPhone 6s Plus 64GB. Moet ik ongeveer 450,- (iPhone 6S Plus + Leather case) bijbetalen, iPhone 6 64GB gaat dan weg voor 550,-.

Ik doe het dan voor:

12MP camera
2GB Ram
3D touch (gimmick)
Mijn vrouw zit ook te twijfelen om van de iPhone 6 64 GB te upgraden. Maar dan gewoon naar de 6s 64 GB. En goud, omdat ze nu zilver heeft. Zij hoeft dan geen nieuw hoesje te kopen.
quote:
Donstil schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:35:
[...]

Ja zo praat iedereen zijn keuze voor zichzelf goed natuurlijk.

Ik persoonlijk maar nu al prachtige platen met mijn 6+. Als de 6s+ dat nog beter doet (en dat is wel de verwachting) ben ik al ruim tevreden.
Puur op de achterliggende techniek afgaande, verwacht ik geen enorme verbetering qua foto's. Een kleine stap hoogstens. In een notendop de effecten van de veranderingen (maar de mate waarin valt niet op papier te zeggen):
  • 12 MP i.p.v. 8MP: zorgt voor meer oplossend vermogen en scherpte, dit zou merkbaar moeten verbeteren
  • 1,22µ vs. 1,5µ (micron) pixels: zorgt voor slechtere low-light performance
  • Deep Trench Isolation: compenseert (deels?) het effect van kleinere pixels, zoals in de keynote toegelicht werd
  • 50% meer Focus Pixels (PDAF): zorgt voor betrouwbaardere autofocus, mogelijk ook iets sneller
  • OIS bij video (6s Plus alleen): dit was bij de 6 Plus nog niet mogelijk, alleen met foto's
Nogmaals mijn disclaimer: de mate waarin de genoemde effecten optreden is afwachten, maar technisch gezien zijn dit wel de effecten van de nieuwe sensor. Overigens baseer ik bovenstaande op het gegeven dat de nieuwe sensor op zichzelf even groot in oppervlak is als bij de iPhone 6 en 6 Plus, wat ik baseer op het feit dat de lens even groot lijkt te zijn (in ieder geval niet significant groter).
quote:
epo schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:12:
Ook gereserveerd in Oberhausen, de 128GB 6s Space Grey. Zo te zien genoeg op voorraad, of door extra productie of minder interesse, ik denk een combi :) Maar maakt mij niet uit !
Ik koop elk jaar een nieuwe, de camera, 3D touch lijken mij een fijne nieuwe toevoeging.
Misschien omdat 90% bij voorbaat aast op de 16 GB, 9% de 64 GB neemt en alleen 'gekken' zoals jij de 128 GB kopen? >:)
quote:
BtM909 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:43:
[...]

De Rose Gold is gewoon al uitgereserveerd :S
Ik verwacht eigenlijk dat Apple net als vorig jaar met de gewone gouden versie vrij conservatief ingesteld is op deze nieuwe kleur.

De andere kleuren hebben zich inmiddels bewezen en met een nieuwe kleur kan je de kat uit de boom kijken, sommige mensen kiezen vanwege het niet beschikbaar zijn toch wel een andere kleur, omdat ze niet puur vanwege de kleur een paar weken of een maand langer willen wachten. Dat had mijn vrouw vorig jaar ook met de iPhone 6 die ze in het goud wilde hebben.
quote:
Donstil schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:09:
[...]

Nee in het geruchten topic paar dagen terug.
Stond de Roze kleur ook bovenaan.
Ook bij The Verge hoorde ik in de podcast iemand zeggen "it's scary to see the love for this rose gold option from the straight male community". :P

Trouwens, ik ben zojuist even een iCentre binnengelopen waar ik de 6 Plus weer eens in mijn handen heb gehad en vond dat toch wel erg meevallen in één hand. Weliswaar kaal, maar toch. En zeker niet zo glibberg/glad zoals sommigen beweren. Ik vind hem heerlijk dun aanvoelen en ondanks dat ik weet dat hij 0,2mm dikker is dan de iPhone 6, voelt hij gewoon dunner aan. En ook het gewicht is mij alleszins meegevallen. Weet dus vrijwel zeker dat het een 6s Plus gaat worden.

Dan even een andere vraag: er viel mij iets op: de 6 Plus had rondom de knoppen, zowel onderaan met de standaardknoppen als linksboven de "terug"-knop een lichtblauw vak zitten. Ik dacht eerst aan iOS 9, maar ik draai zelf ook de bèta, dus dat kan het niet zijn. :P Iemand enig idee? Het was bij elke app die zich aan de standaard lay-out hield, o.a. mail, Safari, App Store. Ik vind dit namelijk wel een verbetering.
quote:
sww89 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:03:
Donstil, 'hey siri' en altijd meeluisteren gebeurd lokaal volgens Apple. Als je dat gelooft ;)
http://techcrunch.com/201...to-features/#.vg7mlp:nnXT
Heeft niks met geloven te maken, dat is de achterliggende techniek en een essentieel verschil tussen Apple en Google. Dit zit nu in de M9 coprocessor ingebakken en is daarmee ook krachtiger geworden (individuele herkenning), maar voorheen werd dit gewoon door de A8 (of A7) SoC afgehandeld.

Pas na het stellen van een vraag, stuurt Siri die vraag naar het internet om de informatie op te halen (het antwoord).
quote:
fsfikke schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:06:
[...]

Lijkt me wel aannemelijk, normaal stuurt hij de voice input van Siri naar de servers van Apple om het te verwerken, dat zou voor 'hey Siri' betekenen dat ie constant alles wat ie hoort door zou moeten sturen 8)7
Lokale herkenning zou veel handiger zijn, vandaar dat je de telefoon ook kan trainen in het herkennen van hoe jij 'hey Siri' uitspreekt: http://9to5mac.com/2015/0...nition-training-hey-siri/
Aan de werking van de eerste herkenning "Hey Siri" is feitelijk niks veranderd. Ook met je iPhone 4S, 5, 5s, 6 en 6 Plus luistert je microfoon lokaal naar de Hey Siri herkenning, pas zodra hij dit opgepikt heeft, luistert Siri naar wat je verder zegt en DIE informatie wordt naar de Apple servers gestuurd.

Hij staat echt niet 24/7 alle geluiden van je microfoon naar de Apple servers te sturen hoor, dan zou je na een paar dagen al door je internetbundel heen zijn. :P
quote:
TheRaven123 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:11:
[...]

welke phone heb je nu? mijn hart zegt de 6s+, maar komende van een 5s weet ik niet of de + niet een te grote stap is meteen.
iPhone 5. ;)

Misschien helpt het dat mijn vrouw de iPhone 6 heeft en ik daar dus het afgelopen jaar ook aan gewend ben geraakt, maar ook in de winkel was ik nou niet direct onder de indruk van de iPhone 6 qua formaat vergeleken met mijn 5. Het kan dus puur door de wow-factor van het prachtige grote scherm komen, maar buiten het onpraktische aan zo'n grote telefoon, heeft de 6s Plus wel aardig wat voordelen:
- flink langere accuduur
- 1080p scherm
- landscape mode
- optische beeldstabilisatie (nu ook voor video, zelfs in 4K)
- 'slechts' € 100/110 duurder
quote:
TheRaven123 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 16:28:
[...]

ik zie ook alleen maar voordelen, de 100 euro extra heb ik gespaard dus dat is geen issue.

Enige waar ik mee zit is of hij niet te groot is voor mijn broekzak etc. In de Mediamarkt oid steek je m zo lastig in je broekzak om even te passen :P
Even naar de Apple Store of iCentre, daar gebruiken ze flinterdunne en flexibele kabeltjes om de iPhone's te beveiligen. Wel handig om even een medewerker te roepen en het te vragen, anders lijkt het wel alsof je hem wilt jatten wanneer je hem zonder blikken of blozen in je zak probeert te stoppen. :P
quote:
Scrtz schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:44:
[...]

16gb met live photos en 4k videos opnemen, wordt dat niet heel krap?
Yup, erg krap/crap.
quote:
TheRaven123 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 17:58:
[...]

ik bedoel dit echt niet met een vervelende ondertoon maar je geeft €849 uit voor een telefoon, boordevol functies die geheugen vreten.

kun je niet beter €100 (€8,33 per maand als je de iphone 1 jaar gebruikt of €4,16 per maand bij 2 jaar) meer uitgeven?

Ik weet dat je op deze manier alles kan verkleinen en tuurlijk, het is weer €100 meer, maar als je zo'n bedrag uitgeeft en nóg niet de ervaring hebt waarvoor de 6s+ bedoeld is, is het echt zonde.
Helemaal me eens! Eindelijk iemand die het ook snapt, haha. _/-\o_

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 12-09-2015 18:23 (106%)

Ik wil mensen niet de les lezen, maar het lijkt mij verstandig dat iedereen een weloverwogen keuze maakt, dus raad ik iedereen sterk aan a.u.b. onderstaande even door te lezen als je het nu in je hoofd hebt zitten om een 16 GB iPhone 6s (Plus) te gaan kopen:

Een 8 MP foto van de laatste paar iPhone's zijn gemiddeld zo'n 2,5 MB per stuk. Een 12 MP foto zal werkelijk 50% groter zijn, dus zo'n 3,8 MB afgerond.

Daarnaast slaat de iPhone 6s (Plus) standaard Live Foto's op waarvan inmiddels door de aanwezigen bij de keynote bevestigd is dat die 2x de ruimte van een normale 12 MP foto innemen, ofwel zo'n 7,6 MB per stuk.

Met andere woorden: tenzij je de nieuwste features bewust uitschakelt (Live Foto's), zal elke gemaakte foto dus 3x zoveel ruimte in beslag nemen.

Dan video: dankzij deze post van SalimRMAF heb ik onderstaande bijgewerkt op basis van de werkelijke ruimte die video op een iPhone 6s (Plus) in beslag neemt. Een 1080p video van een iPhone 6 neemt zo'n 130 MB per minuut aan ruimte in. Op de 6s is dit 200 MB per minuut en 4K is letterlijk 4x de resolutie van 1080p, maar Apple gebruikt ofwel een lagere bitrate of een betere codec voor 4K video en daardoor neemt dit zo'n 380 MB per minuut in beslag.

Zie hier dan de voorbeelden die echt niet gek zijn na een paar maanden gebruik:
1000 foto's op iPhone 6 = ~2,5 GB
25 1080p video's van 3 minuten op iPhone 6 = ~9,8 GB
Totaal: ~12,3 GB

Zoals je ziet zit je al heel snel aan de beperking met een iPhone 6 (Plus) van 16 GB. Nu het voorbeeld van de 6s (Plus) met dezelfde hoeveelheden:
1000 foto's + live foto's = ~8,6 GB
25 4K video's van 3 minuten = ~28,5 GB (of ~15 GB als je het bewust beperkt tot 1080p)
Totaal: ~37,1 GB (of ~23,6 GB bij 1080p i.p.v. 4K)

Kortom: weet goed wat je met je laatste GB doet!

Kijk voor de gein maar eens hoeveel foto's en video's je nu op je iPhone hebt staan en bedenk daarbij of je weleens wat hebt moeten back-uppen en je kan eenvoudig nagaan of je aan 16 GB genoeg zal hebben of niet. Je kan ook zeggen: als je nu weleens je 16 GB leeg moet maken van foto's dan zal dit ongeveer 3x zo vaak moeten op de 6s (Plus).

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 12-09-2015 19:25 (14%)
Reden: Gewijzigd n.a.v. bevestigde opslagruimte voor 1080p en 4K video op de iPhone 6s (Plus).

quote:
SalimRMAF schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:08:
Het is al bekend geworden dat een minuut

FullHD 1080P video: 200MB inneemt
UltraHD 4K video: 380MB inneemt per minuut.

Twee maal de bitrate dus, dat valt dus wel mee.
Dan zat ik met mijn schatting gebaseerd op de iPhone 6 Full HD video's toch aardig in de buurt (300-380 MB per minuut).

Dank je wel voor deze info! Ik zal mijn voorgaande post bijwerken. :)
quote:
Scrtz schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:02:
[...]

Tuurlijk kun je dit wel weten, zeker als je al een iphone hebt kun je toch kijken naar het aantal gb wat je al in gebruik hebt en moet je toch een vrij realistische schatting kunnen maken of meer gb nodig is of niet.
Dat is zeker zo. Maar de crux zit hem precies in de woorden de jij ook gebruikt: "je KUNT dit weten". Het is helaas zo dat veel gebruikers (zeker de gemiddelde gebruiker) zich dit niet realiseren en al helemaal niet bewust zijn van de verschillen die de 6s teweeg gaat brengen.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik voor de keynote nog enigszins Apple verdedigde om toch 16 GB te blijven voeren. Redenen die ik o.a. aanvoerde waren App Thinning/Slicing en het kleiner worden van iOS 9 als geheel. Maar sinds ik ook dankzij dit forum, de keynote en diverse hands-on video's/artikelen dit allemaal te weten ben gekomen over Live Foto's, 12 MP en 4K video, ben ik inmiddels 180 graden gedraaid in mijn mening. Nu vind ik het eigenlijk niet meer kunnen en zelfs schandalig dat Apple zoveel geld voor een 16 GB toestel durft te vragen waarmee ze zo'n slechte user experience durven leveren.

Want zelfs de meest standaard gebruikers die maar ~5 apps installeren en er geen muziek, series of films op zetten, zullen hun telefoon voor foto's en video's gebruiken. Tegenwoordig zie ik de gemiddelde opa of oma ook al met een smartphone hun kleinkinderen digitaal vereeuwigen en dát zijn juist de mensen die door onwetendheid opgezadeld worden met een 16 GB model wat al vrij snel een ergernis kan worden.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 12-09-2015 19:33 (62%)

Voor diegenen die het gemist hebben, inmiddels is de gehele keynote op Apple's YouTube kanaal beschikbaar.

Be warned: de runtime is even lang als Fight Club en 2001: A Space Odyssey. Dus tenzij je net zo'n nerd als ik ben, raad ik je toch écht een van bovengenoemde films aan om je avond mee te vullen. :+

New aluminum alloy isn't to blame for iPhone 6s weight gain
The Verge

quote:
According to Apple, the aluminum in the 6S Plus only weighs 2 grams more than the aluminum in its predecessor. The aluminum in the 6S weighs a gram less than that in the 6.

...

It turns out the extra heft comes almost solely from that new 3D Touch display. The display assembly now weighs over twice as much as before. In the 6S, the display used to weigh 12 grams — it now weighs 29 grams.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 12-09-2015 20:39 (94%)

quote:
Fabian85 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:47:
[...]

Dat zit er al heul lang in :p

Button shapes bij de accessibility instellingen!
Ah top, thanks! Er worden ook wel dingen gewijzigd die minder fijn zijn, zoals underlined tekst op sommige plekken, maar ik ga het toch maar even een paar dagen de tijd geven. Vind de interface wel wat duidelijker zo, haha.

Nooit geweten dat dit onder accessibility valt. Ik ken alleen dingen zoals High Contrast mode enzo.
quote:
Thomas18GT schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:54:
[...]

Een heel goed verhaal, maar ik heb nu na bijna een jaar nog geen 100 foto's gemaakt met mijn Note 4 (die ik heb bewaard). Daarnaast misschien 2 minuten aan filmpjes die ik eigenlijk nog moet opruimen.

Daarnaast gebruik ik Spotify en staat er ongeveer voor 1gb aan muziek op mijn Note 4. Conclusie: van de 32GB heb ik er 22 over en er zit niet eens een SD kaartje in. Voor sommige mensen is 16GB simpelweg genoeg.
Dan heb jij zeker genoeg aan 16 GB inderdaad. :)
Wat prima is, het gaat er ook niet om dat ik zeg dat 16 GB voor iedereen te weinig is, zeker niet, alleen dat veel mensen het zich niet realiseren hoe snel het kan gaan en in veel gevallen ook gaat. Maar de hoofdlijn van dit verhaal is dat de 6s reeks gewoonweg meer opslag vereist en je dus niet kan zeggen "mijn huidige iPhone heeft 16 GB en daar heb ik genoeg aan, dus ik heb ook genoeg aan een iPhone 6s (Plus) met 16 GB".

Niet dat jij advies nodig hebt, maar anders zou ik inderdaad ook tegen jou zeggen: neem gewoon een 16 GB iPhone. ;)
quote:
TMC schreef op zondag 13 september 2015 @ 20:45:
[...]
Komt het extra gewicht niet met name door de 'tactic engine' wat een heel nieuw mechanisme is?
Er zitten 2 nieuwe mechanismes in: tactic engine en 3D touch layer. Mag jij raden welke groter en dus zwaarder is. ;)
Tactic engine zal ook wel een paar gram wegen, maar dat wordt weer opgeheven door de relatief zware accu die op die plek zat en is opgeofferd.
quote:
kmf schreef op zondag 13 september 2015 @ 22:46:
[...]

Ik heb zo'n qi-chargepad op m'n iPhone geplakt. En ik begrijp nu helemaal waarom Apple deze niet zomaar wilt invoeren.

In de 3 verschillende modellen chargers moet je namelijk wel goed mikken wil je een constante stroomverbinding behouden. Effentjes fout, en je telefoon springt van opladen naar niet opladen. En dat constant.

Misschien ooit, als ze met een magneetring die twee dingen goed kan positioneren....

Het is handig om op het werk je telefoon neer te leggen en opgeladen te krijgen, maar wel zo mee kan nemen wanneer je wil. En ik heb in de auto ook een qi-charger ingebouwd. Leuk om draadloos op te laden op het moment dat de phone in de dock gaat.

Maar ja, je ziet de kabel nog steeds in de auto. Er is nog steeds 1 plek waar je je telefoon op de bureau ga zetten. In principe is een dock net zo goed...
Grotendeels mee eens. Er zijn wel degelijke wireless charging oplossingen, maar dat zijn wel degenen die direct in de telefoons ingebakken zitten. De Galaxy S6 schijnt best aardig te werken.

Desondanks is wireless charging nog steeds een inefficiënt product wat eigenlijk geen enkel voordeel biedt. Je hebt nog steeds één vaste plek waar je je telefoon moet opladen, namelijk op een oplaadstation. Dat oplaadstation moet ook van stroom voorzien worden, dus kom je uiteindelijk op dezelfde plekken terecht als normaal. Sterker nog: je bent zelfs beperkte, want met een normale USB-kabel kan je je telefoon ook gewoon blijven gebruiken als je op de bank hangt of aan de eetkamertafel zit. Met wireless charging moet je hem continu plat laten liggen. Ook heeft iedere eigenaar van een telefoon met wireless charging die de moeite heeft genomen om er een oplaadstation bij aan te schaffen, er hoogstwaarschijnlijk maar 1, op 1 plek in zijn/haar huis en dient dus op alle andere plekken (werk, stations, auto, hotel, etc) gewoon nog een USB-kabel te gebruiken. Niemand die dat laadstation mee gaat sjouwen. Dus het is 100% een gimmick, niks meer.

Om wireless charging nog even verder de grond in te boren >:) : waar je de Galaxy S6 met USB-kabel op kan laden in zo'n 90 minuten, kost wireless charging je minimaal 2x zo lang. Dus: why even bother? Vergeet niet dat zo'n oplaadstation ook al snel € 40-50 kost.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 13-09-2015 23:04 (71%)

quote:
BikkelZ schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:33:
2GB RAM betekent dat op de langere termijn de iPhone 6S bij de apparaten gaat horen die langer ondersteuning krijgt voor updates en meer features van die updates ook daadwerkelijk zullen werken. De iPad 1 werd heel snel gedropt terwijl de iPad 2 nu nog steeds updates krijgt, samen met de iPhone 4S en de iPhone Touch van rond die tijd. Ik vermoed dat de 512MB modellen vanaf iOS 10.0 geen updates meer krijgen omdat er steeds meer RAM en CPU intensieve applicaties gaan uitkomen.

Voor mij was het dus erg belangrijk dat de iPhone 6S bij de 2GB RAM devices zou horen, omdat je er dan gauw twee jaar extra qua support uit kan persen. Geen idee wat ik precies in 2020 nog verwacht van een iPhone 6S maar aan de andere kant zijn smartphones ook wel aardig uitgeëvolueerd, er verandert niet zo veel meer.
Erg doordacht punt! _/-\o_
Ik loop nu met een bijna 3 jaar oude iPhone 5 die sinds de iOS 9.1 beta update blijkbaar denkt een 5s te zijn, zo snel is het geworden. Maar juist vanwege de geweldige ondersteuning van Apple op het gebied van software updates, vind ik het al de meerinvestering in zo'n toestel waard (t.o.v. Android/Windows).
quote:
XyritZz schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:49:
[...]

Dat de bezel als kenmerk wordt gezien is denk ik eerder iets wat door consumenten in het leven is geroepen en is volgens mij geen op zichzelf staand doel van Apple. Ik denk dat de motivatie bij Apple eerder is dat ze de bezel boven/onder gelijk willen houden.

Het kleiner maken van de bezels wordt in dat geval tegengehouden door de Touch ID / Home knop... die zie ik Apple nog niet zomaar verwijderen; hoewel ze wat mij betreft best eens met een schuin oog naar de toestellen van LG mogen kijken. Hardware knoppen op de achterkant is zo'n gek idee nog niet.
Ik kon de video niet zo snel vinden, maar in een interview heeft Jony Ive al eens toegelicht dat o.a. hij, maar ook wijlen Steven Jobs en enkele anderen binnen het design team, een sterke voorliefde voor symmetrie hebben.

Hoe ik het dan ook zie is: Apple heeft deze ontwerp taal omgezet in een herkenbaar product en dankzij deze herkenbaarheid heeft de consument dit als onmiskenbaar Apple/iPhone in z'n hoofd zitten (vaak ook onbewust). Dat is voor Apple dan weer reden om het voorlopig zo te houden. Recht van voren is de iPhone 6s (Plus) nog altijd voor 90% gelijk aan de originele iPhone uit 2007.

Vergeet ook even niet dat Apple niet echt speelruimte heeft. Ze hebben nu al in de 6s modellen de accu moeten verkleinen om ruimte te maken voor de taptic engine. Als de bezels loze ruimte zouden zijn geweest, dan hadden ze daar wel een stuk accu of de taptic engine in geplaatst.

Natuurlijk kan Apple vast wel een iPhone met kleinere bezels maken (boven en onder dan, aan de zijkanten zitten ze nu aan de limiet van de huidige in-cell touchscreen technologie, aldus bronnen binnen Apple), maar dat zal dus ten koste van iets moeten gaan.
quote:
C.QL schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:26:
Ik heb hier reeds 5 jaar een trouwe iPhone 4 en zou nu voor de 6s 64GB gaan.

Heeft het eigenlijk zin om te wachten tot na de release voor een (lichte) prijsdaling?
Als ik naar het prijsverloop van de iPhone 6 64GB kijk, dan kende die half september wel een daling naar minimumprijs 800 euro en begin oktober nog een korte tijdelijke daling.

Weet iemand nog wat hiervoor de oorzaak zou kunnen zijn? En of we dit opnieuw moeten verwachten?

[afbeelding]
De eerste lijn van € 900+ betreft absurde pre-order prijzen van winkels die hopen snel even 10x de normale marge te kunnen verdienen door trachten als enige/eerste webwinkel pre-orders toe te staan in de hoop dat mensen gelijk hun portemonnee trekken in de eerste verleiding.

De korte dip in oktober zal een foutieve prijs zijn geweest (kan simpelweg per ongeluk een 16 GB model geweest zijn die door de crawler onterecht als 64 GB aangemerkt werd), zeker aangezien deze minimumprijs in maart/april (een half jaar later dus) pas weer werkelijkheid werd en langere tijd aanhield.
quote:
vhal schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:04:
Ik denk dat mijn Nexus 4 wel met pensioen mag aan het eind vd maand. Ik heb er best veel plezier mee gehad maar hij begint wat jwaaltjes te krijgen.

Gezien ik een aardige ecosystem heb aan apps op mijn iPad Air en ik Android wel gezien heb na 5.1, zal ik ws. toch gaan overstappen naar iOS. Ik heb even getwijfeld om een 6 64GB te kopen icm verlenging abo maar ik ben bang dat de prijzen voor een 6s 64GB icm abo niet zo gek veel ontlopen tov een 6. Daarnaast is het nieuws van 2GB interngeheugen wel fijn voor de toekomst en speelt het feit dat de 6 toch een jaar 'oud' is ook wel mee. Verder wacht ik nog even de reviews af.
Geef je helemaal gelijk. Stel dat je voor een iPhone 6 wilt gaan, zou ik eigenlijk nog iets langer wachten tot de 6s echt goed en wel verkrijgbaar is, dan zal je zien dat de 6 ineens snel daalt en ook bij abonnementen gestunt zal worden.
The Atlantic: For Apple, Boring Still Sells
quote:
As it has gone every year since 2007, when the first iPhone was announced, last week’s Apple event generated a lot of chatter. This year, though, some of that chatter took on a different tone. Some critics hissed at what they saw as paltry changes to their beloved device. Reactions to the iPhone 6S included: It’s boring. It looks pretty much the same as before. The changes are incremental at best. There’s no “killer new feature.” There’s a fancy new camera, but so what? (As my colleague Rob Meyer has noted, this is totally acceptable.)

While the headlines might be more indicative of Apple-media-hype-fatigue than of anything else, this morning Apple seemed to have news for all of those disappointed journalists: The company announced that its iPhone 6S and iPhone 6S Plus were showing strong pre-order sales, and predicted that it will beat last year’s 10 million phones sold on release weekend. Apple’s spokesperson, Trudy Muller, said that preorders around the world have been going strong and that their customer response is“extremely positive.” Apple says that the online demand is currently beating the company’s own sales forecasts. (Some have suggested that Apple’s reluctance to give specific sales numbers is hiding something—last year, the company provided them after the launch of the iPhone 6.)

This year, what seems to be more important than any perceived slowdown in innovation is a burgeoning group of loyal Apple customers: China’s middle class. Online reports show that sales are especially strong in China, and Re/Code’s Dawn Chmielewski also notes that beating the 10 million units sales might be made easier as—unlike the iPhone 6—the iPhone 6S will get a big boost from consumers in China. The iPhone 6 launch in China was delayed last year, as Apple waited for Chinese regulators to approve its use on Chinese wireless networks.

The lack of a “killer new feature” is probably irrelevant in light of consumers’ daily needs, which the iPhone continues to fulfill. The life expectancy of a smartphone depends on the user, but some experts say that mobile phones aren’t engineered to last more than a couple years. A Gallup survey found that the reason 47 percent of Americans upgrade their iPhones is because it stops working, compared to the 2 percent who upgrade whenever a new iPhone is released. In the same study, 51 percent reported upgrading whenever their provider allowed—so the iPhone Upgrade Program (which gives customers a new unlocked iPhone every year) might prove another boon to Apple.

The iPhone 6 gave Apple its best quarter in corporate history for the last quarter of 2014; the company posted nearly $75 billion in sales with $18 billion in profit. The iPhone 6S announcement may not have been the game-changing event journalists hoped it would be, but perhaps it didn’t need to be for iPhone sales to keep going its own way—up.
quote:
XyritZz schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:53:
[...]

Ja, dat natuurlijk ook het is niet dat er loze ruimte in het toestel zit puur voor het design. Alles zit op elkaar gepropt. Minder bezel betekent dat de componenten ergens anders geplaatst moeten worden, wat betekent dat het toestel bijv. weer iets dikker zou worden.

Over die accu; daar kwam ik een poos terug nog eens een artikel over tegen wat ik jammergenoeg niet meer terug kan vinden. Kwam er op neer dat hoewel consumenten zich altijd blind lijken te staren op het aantal mAh ze daar bij Apple niet echt naar kijken. Het design team van Apple heeft in hun hoofd dat een iPhone een x aantal uur standby/gesprekstijd moet hebben, en ze kijken puur naar het energieverbruik van de componenten in het toestel om te bepalen hoeveel mAh de accu dan moet hebben om het voorafgestelde doel aan standby/gesprekstijd te halen.

Als ze zuinigere componenten in het toestel weten te plaatsen durven ze het dus ook wel aan om de accu te verkleinen.
Precies, dit laatste denk ik ook. En wellicht ten overvloede, maar ik bedoel dus dat met de huidige designs en SoC er niet een nóg kleinere accu ingezet kan worden dan de 1.715 mAh die de 6s nu krijgt. Die is al kleiner en komt door meer integratie van de connectivity chips, M9 coprocessor en het zuiniger zijn van de A9 SoC t.o.v. de A8. Maar wie weet als de A10 weer flink zuiniger is... ik hoop het eigenlijk wel, want het gewicht begint nu toch wel aardig uit de klauwen te lopen met een 6s Plus van bijna 200 gram.
quote:
RiCk schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:55:
[...]

Ik begrijp dat hele gedoe over Apple en de iPhone niet meer zo.
Het is elke presentatie hetzelfde. Ja, ze hebben een paar keer de wereld op z'n kop gezet met revolutionaire producten maar geen enkel bedrijf kan zo'n innovatiekracht toch volhouden? Zeker niet als er na je eigen innovatie nieuwe bedrijven opstarten (of huidige veranderen) om ook te gaan innoveren.
Volledig mee eens!
quote:
Daarnaast de 'piek' in de verkoop en de 'opmerking' dat ondanks de weinig innovatie het toch wel verkoopt. Ikzelf heb m'n Note 3 nu bijna 1 jaar en 10 maanden. Ik weet dat elk jaar rond deze periode er 1 uitkomt. Na 6-8 maanden in de lifecycle weet je bij Apple ga niet nieuw kopen want er komt een nieuwe aan. Het zou dus best logisch (aanname) zijn dat de verkoop na 6-8 maanden enorm afneemt en dan ineens weer piekt bij een nieuw model. De prijzen blijven gelijk dus waarom niet wachten. De iPhone is 6 maanden niet ineens interessanter (qua prijs) zoals dat wel bij bijvoorbeeld de Galaxy S6 is geweest. Deze laatste begon overigens op 700 en staat nu op 479 als minimum.
Hier sla je de plank toch aardig mis. De iPhone's dalen wel degelijk in prijs na 6-8 maanden. De iPhone 6 16 GB die voor € 699 geïntroduceerd werd, zag vanaf feb/mrt ineens een sterke daling tot zo'n € 625. Je aanname dat de verkoop na 6-8 maanden enorm afneemt klopt weer wel en komt inderdaad deels omdat de 'hype' voorbij is en deels omdat een aantal mensen dan gaat wachten op het nieuwe product. Maar vergeet niet dat de mensen die écht 3/4 maanden of langer gaan wachten alleen de echte nerds zoals wij zijn. Henk en Trudy hebben daar totaal geen weet van, behalve dat ze een (nieuw) iPhone willen. De grootste daling in de verkoop is simpelweg te verklaren doordat het nieuwe eraf is en daarom dalen de straatprijzen.

Waar je een vergissing in maakt is je vergelijking met de Galaxy S6. En vat dit alsjeblieft niet op als Android bashen, want ik vind de Galaxy S6 echt een geweldig toestel, als ik er een AOSP rom op zou kunnen draaien, zou ik hem best willen hebben. Maar de Galaxy S6 verkopen zijn vanaf het begin gewoon dramatisch slecht geweest, waardoor ze een € 100 prijsverlaging hebben ingezet. Daarnaast is het door de verzadiging van Android telefoons ook een feit dat dergelijke toestellen zowel in straatprijs als restwaarde flink verschillen van iPhone's. Het simpelste vergelijk is dat je voor een iPhone 6 (sep 2014 uitgekomen) nu tweedehands nog minimaal € 450-500 voor moet betalen, terwijl je zoals je zelf zegt een Galaxy S6 (april 2015 uitgekomen) nu nieuw nog minder dan € 500 voor hoeft te betalen, terwijl deze nieuw ook € 699 was. Dat is dus nieuw al een prijsdaling van 30%! Voor mij al reden genoeg om die toestellen nooit te kopen.
quote:
Dan nog even het iPhone vs Samsung / iOS vs Android gebash. Ja het is een feit dat alle platformen dichter bij elkaar zijn gekomen en ja Apple vraagt nu eenmaal meer en ja het is een mode-icoon. Het zij allemaal maar zo. Je maakt je eigen keuzes in het leven en je kiest je eigen toestel. Ik had een iPhone 5, schermen te klein ik nam een Note 3 en nu weer terug vanaf volgende week vrijdag naar een iPhone 6S. Soms is de 1 wat beter dan de ander, maar het gras is altijd groener bij de buren :P
Mee eens, allebei bieden ze hun eigen voor- en nadelen. ;)
quote:
Peabz21 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:19:
[...]

Maar de 4S was in de VS ook pas 14 oktober beschikbaar, dus daar zat maar twee weken tussen.

De 5s zat 5 weken tussen VS en Nederland. Kan alle kanten op gaan.
Precies, is erg lastig te zeggen. Enerzijds heeft Apple vaak wel een patroon, anderzijds willen ze ook weer niet compleet voorspelbaar zijn. De afgelopen 4 jaar was de keynote op de 2e dinsdag van september, nu ineens woensdag. Ben benieuwd of het met 9/9 te maken heeft, dan zou het volgend jaar op een vrijdag zijn.
quote:
fsfikke schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:07:
[...]

Men zoekt ook wel heer erg naar een patroon bij alles wat ze doen. Het kan net zo goed zijn dat ze gewoon als doel hebben begin september de keynote te houden. Afhankelijk van de omstandigheden planning van de mensen, locatie, logistics, etc. kiezen ze de handigste datum. Zomaar een gek idee ;)
Mee eens, daar maak ik me ook zeker schuldig aan. Maar dan is het ook wel HEEL erg toevallig dat de afgelopen 4 jaar op een dinsdag in september was, specifiek zelfs de 2e. Toch? ;)
quote:
fsfikke schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:10:
[...]

Ik zie bijna een link met onze prinsjesdag :o What are they up to.... :|
Ik gok dit.
quote:
Donstil schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:39:
[...]

De Keynote bedoel je?
Die was dit jaar toch op woensdag ;)
Ja, dit jaar wel. Maar de jaren ervoor was het steeds dinsdag. ;)
Dat WAS dus de trend die ze dit jaar doorbroken hebben.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 15-09-2015 13:06 (10%)

quote:
P. vd Loo schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 17:04:
[...]

Ja daar zijn de geleerden het ook niet over eens. De een zegt geen probleem hier, de ander zegt weer wat anders. Ik ga er gewoon vanuit dat een smartphone zonder problemen 2 jaar meegaat.
Want Donstil hierboven al zegt: er is een verschil tussen ergens recht op hebben en het ook krijgen. Daarnaast geldt zeker buiten de EU dat je dat eigenlijk niet kan/macht verwachten. Binnen de EU heb je nog wetgevingen over de economische levensduur van een apparaat (2 jaar voor een smartphone), maar ook daar zitten behoorlijk wat haken en ogen aan (reparatie is na het eerste jaar niet zondermeer gratis) en wederom geldt hier: er recht op hebben is één ding...

Kortom: als garantie belangrijk voor je is, moet je niet € 100 beknibbelen in het buitenland, maar gewoon in Nederland een aanschaffen.
quote:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. :)
quote:
Haha, ik snap je punt hoor. Heb zelf nog eens een iPhone 5c (toen ze nog 16 GB waren) in Hong Kong gekocht voor omgerekend € 426, waar dat in Nederland € 599 was een paar weken later. Ik liep zo'n 3 weken in Nederland met een telefoon die nog helemaal niet uit was. Gelukkig had de douanier op Schiphol geen flauw idee dat het een iPhone was toen ik hem uit mijn broekzak haalde. :P

Even wat anders: is er eigenlijk al iets meer duidelijk over de A9 SoC?
Waarmee ik doel op aantal cores, kloksnelheid en dergelijke?

Van de iPad weten we inmiddels dat de iPad mini 4 niet gelijk is aan de iPad air 2 namelijk. De air 2 heeft een A8X triple core 1.5 GHz, terwijl de iPad mini 4 de A8 uit de iPhone 6 gekregen heeft, maar dan wel weer op 1.5 GHz i.p.v. 1.4 GHz.

Uit de iPad mini 4 benchmarks van Ars Technica blijkt trouwens ook dat de iPad mini 4 ondanks het 2 GB geheugen toch nog in het geheel flink achterloopt op de iPad air 2. 2 GB geheugen is dus niet zaligmakend zoals sommigen misschien denken.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 15-09-2015 21:43 (37%)

Zoals ik iemand hoorde zeggen: "dit is eindelijk de iPad mini die we vorig jaar hoorden te krijgen". Maar in mijn ogen is het nog steeds niet de iPad mini waar we recht op hebben. Hij loopt dankzij de standaard A8 SoC namelijk nu alweer achter de feiten aan.
quote:
epo schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 23:59:
[...]

Welke feiten?
Had ook liever een A9 gezien, maar een A8 is nog ruimschoots één van de snelste socs op de markt.
Het feit dat de iPad air 2 al ruim een jaar een triple-core A8X SoC heeft en de ruim een jaar nieuwere iPad mini 4 uitgerust wordt met een dual-core A8 SoC. Dit is dus zowel de CPU als GPU die achterlopen. Verder is de iPad mini 4 wel een erg goed product hoor, want ook deze heeft nu het fully laminated display, is lichter en dunner geworden.

Maar... het is geen budget tablet, zoals een ASUS MemoPad of de tientallen 8" Samsung tablets onder de € 200. Dus in dat opzicht hebben we het nog steeds over een iPad mini die slechts € 100 goedkoper is dan zijn grote broer. Op zich is dat geen slecht prijsverschil als je dat zo bekijkt voor alleen het schermformaat en de mindere SoC, maar als je de losse prijs van € 399 dan weer ziet, is het toch op z'n minst jammer dat Apple niet de A8X of A9 erin heeft gestopt.

A9 had ik ook logischer gevonden, want de iPad air 3 (wanneer die ook uit zal komen) zal waarschijnlijk wel een A9X krijgen.

Begrijp me niet verkeerd, de A8 is ook geen slechte SoC, maar Apple kiest er dus bewust voor om deze in de iPad mini 4 te stoppen, met de verwachting dat ook deze iPad weer jaren mee moet gaan. Kijk maar hoe lang de iPad mini het heeft volgehouden en de mini 2 nu ook nog steeds als nieuw verkrijgbaar is.
quote:
fsfikke schreef op woensdag 16 september 2015 @ 00:08:
De iPad mini schijnt altijd een beetje het ondergeschoven kindje te zijn. Wat ik erg jammer vind, aangezien het formaat me juist ontzettend aanspreekt. De mini 3 was een totale aanfluiting, TouchID en een ander kleurtje :N Deze update is niet zo erg, maar het had beter gekund.
Dit ben ik met je eens, maar dat komt eigenlijk puur hoe Apple de mini 3 gepositioneerd heeft. Door hem € 100 duurder te maken dan de in prijs gedaalde mini 2. Als Apple de mini 3 laten we zeggen € 30 of echt hoogstens € 50 duurder had gemaakt, dan was het nog wel prima geweest. Dat zie ik als een redelijke meerprijs voor iemand die echt Touch ID wil hebben. Maar € 100 zeker niet nee.
quote:
Geert1976 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 09:55:
ik verbaas me enigzins dat al die half-roze nieuwe iPhones al uitverkocht zijn tijdens de pre-orders in de landen waar dit mogelijk is.

Als je toch een 3 jaar geleden tegen menig man zou zeggen; "In 2015 loop jij rondt met een half-roze iPhone", zou toch 1 van de eerste reacties zijn; haha, een (half)roze iPhone??? jij bent niet goed bij je hoofd!

Ofwel; denk dat de reden van de keuze voor een half-roze hoofdzakelijk is zodat je goed kan laten zien dat je de nieuwste iPhone hebt.

Mocht Apple in 2016 een paarse iPhone op de markt gaan brengen, koop ik deze direct! ;)
Yup, dat zeker (laten zien dat je de nieuwste hebt).

Maar wat ook nog zou kunnen is dat Apple de voorraad als volgt heeft opgebouwd:
- spacegrijs: 10 miljoen
- zilver: 10 miljoen
- goud: 5 miljoen
- roségoud: 2 miljoen

En dat dit dus de reden is dat die utverkocht is en de rest relatief makkelijker te verkrijgen is. Ik heb geen idee hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat Apple met een nieuwe kleur niet gelijk evenveel gaat produceren als de overige.
Waarom duurt het eigenlijk zo belachelijk lang dit keer voordat de iPhone 6s pagina's op Apple.nl vertaald zijn naar het Nederlands?

Ik kan me herinneren dat dit normaal is direct na de keynote, dat gebeurt ook in Duitsland, Frankrijk en dergelijk, maar die zijn inmiddels naar de respectievelijke talen vertaald. Of gaan ze daar ook (bewust?) mee wachten tot ze bekend maken wanneer de iPhone's in NL verkrijgbaar zullen zijn?
quote:
mprkooij schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:07:
[...]

Ik heb het ook wel eens aangegeven ergens bij een nieuwsartikel hier op Tweakers. Toen werd mij verteld dat ik m'n mond moest houden, want ik kan toch Engels? Ja ik kan Engels, dus!?! Het voelt gewoon alsof je een beetje in de steek wordt gelaten door Apple. ;w
Ik ben inderdaad ook al lang blij dat de eerste twee reacties wél van een volwassen niveau zijn. Na het posten van mijn vraag, schoot me gelijk te binnen dat ik wellicht dergelijke reacties kon verwachten. ;)
Apple bevestigt officieel dat screen protectors blijven werken met 3D Touch, zolang ze Apple's ontwerp richtlijnen volgen.
quote:
Apple marketing chief Phil Schiller appears to have confirmed in an email to 3D Techtronics that screen protectors that comply with Apple's design guidelines will work with 3D Touch. "Yes. screen overlays that follow our guidelines will continue to work with 3D Touch," Schiller wrote.
Bron.

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 17-09-2015 09:56 (13%)

quote:
DeeSung schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:08:
Ik ben dus benieuwd naar die live wallpapers (vissen en rook). Maar die kan ik nergens vinden op de apple site. Ik kan wel de live photos zien.

Iemamd die toevallig weet waar ik ze kan vinden?
Bedoel je te downloaden? Dat zal wel niet gebeuren, dit zit in iOS ingebakken, net als alle huidige wallpapers.

Als je gewoon bedoelt waar Apple ze op hun website laat zien, dan kan je op vrijwel elke pagina wel voorbeelden zien:
http://www.apple.com/nl/iphone-6s/
quote:
Nou, vooruit dan maar:
http://bgr.com/2015/09/11...wallpapers-download-link/

Alleen niet zeuren dat ze zo lage kwaliteit zijn en niet mooi loopen. :P
quote:
poljaap1984 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:55:
En dat terwijl die dingen (al meer dan een week) in ieder geval in de Apple-store in Amsterdam in de kluis liggen...
Hoorde ik van een collega - diens neef werkt daar...
Ja... wat is je punt?

Het is toch logisch dat Apple de voorraad alvast verscheept en veilig stelt? Ze kunnen dat niet één dag van tevoren toen, stel je voor dat het vertraagd is of iets anders misgaat.
quote:
poljaap1984 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:01:
[...]

Ik zeg uitdelen die handel, ben ongeduldig ;) ;)
Oh, wacht even... ik zie nu pas dat je Amsterdam schreef. Dat is wel erg vroeg ja. Nou, dan zou ik niet verwachten dat ze pas eind oktober uitkomen eigenlijk. :P
quote:
JB schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:13:
Gisteren nog even de 5S in mijn handen gehad (die heeft mijn vrouw). Zelf heb ik een 6 maar dan merk ik toch dat zo'n 5S echt wel fijn is qua formaat. Jammer dat er geen 6S komt die kleiner is. Verder twijfel ik steeds meer om bij de volgende wel te gaan voor 64GB, maar het prijsverschil is echt schandalig voor een beetje geheugen. Ook weer lekker commercieel om geen 32GB aan te bieden.
Je weet hopelijk wel dat je laatste opmerking sowieso kant noch wal raakt? De hele iPhone (en alle Apple producten) is één grote commercie die erop uit is om jouw zakken leeg te kloppen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt.

Met andere woorden: € 700 uitgeven voor het instapmodel iPhone vind je geen commercie, maar € 100 meer voor meer opslag en in potentie een betere user experience wel? :P

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 19-09-2015 11:44 (10%)

quote:
Martinus schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:24:
[...]

ben van mening dat een goede inboedelverzekering beter werk.
Yup, en als je veel spullen hebt, heb je ook speciale verzekeringen voor smartphones en/of audiovisuele apparatuur. Een vriend van mij heeft meerdere spiegelreflexcamera's (waaronder full frame), veel (dure) lenzen, maar ook een MacBook Pro retina, iPhone, iPad en dergelijke die hij veelvuldig meeneemt. Ik weet zeker dat alles bij elkaar dik over de € 10.000 gaat zonder het uit te hoeven rekenen.

Hij heeft daarvoor dus een speciale verzekering afgesloten, die amper beperkingen kent met maximale prijs van een apparaat of aantallen. Uiteraard wel een beperking (die je zelf kan kiezen) op verzekerd bedrag en op eigen risico per gebeurtenis.

Kost hem wel een paar tientjes in de maand, maar dan hoeft hij zich letterlijk nergens zorgen om te maken, ook al koopt hij weer wat nieuws, het is automatisch meeverzekerd (tot het maximum). Is ook een idee voor mensen die veel apparatuur thuis hebben en/of er vaak mee reizen.

Ik heb zelf een inboedelverzekering waar een deel door gedekt wordt en mijn doorlopende reisverzekering heb ik ook afgesloten met extra dekking op dergelijke apparatuur. Liever eenmalig zoiets goed afsluiten dat alles dekt, dan voor elk apparaat afzonderlijk een verzekering nemen. Dat houd je op een gegeven moment ook gewoon niet meer bij.
Voor degenen die hun huidige iPhone op iOS 8 laten en pas naar iOS 9 overstappen met de aanschaf van een iPhone 6s (Plus): Ars Technica heeft weer eens een epische review geschreven over de meest recente iOS versie.

http://arstechnica.com/ap...os-9-thoroughly-reviewed/
Was deze al voorbij gekomen?

Van links naar rechts: spacegrijs, goud, zilver, roségoud.
quote:
fsfikke schreef op zondag 20 september 2015 @ 11:38:
Ja :p Donstil in "[iPhone 6s & iPhone 6s Plus] Ervaringen & discussie"

Weet iemand of het mogelijk is om de levering te volgen? Ik meen dat je de vorige jaren de iPhones kon tracken vanuit China.
Excuses voor de repost. ;)

Dat kan trouwens en is inmiddels al aan de order voor o.a. de Amerikaanse pre-orders:
http://www.macrumors.com/...ow-shipping-ahead-sep-25/
Zullen we het hier niet over reserveringen en/of overnames gaan hebben? Daar is een apart topic over:
[iPhone] Importeren en / of losse koop - deel 6
quote:
Noisia schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:16:
ik vind het trouwens heel bijzonder dat een enkele iPhone te vroeg bezorgd is. Je zou toch zeggen dat het dan om een hele lading moet gaan en dat er meer mensen een te vroeg gekregen moeten hebben. Riekt een beetje naar cheape marketing, al is voor mij niet duidelijk waarom Apple dat nodig zou hebben.
Hoezo hele lading? Het gaat hier niet om leveringen naar winkels. Veel iPhone's van de eerste lichting komen direct uit China (zie eerdere posts in dit topic). Deze worden direct vanuit de fabriek of de opslag verstuurd naar iemand die hem gereserveerd heeft. Dat gebeurt gewoon per stuk, het zou dus zomaar kunnen zijn dat er per ongeluk al een aantal verstuurd zijn. Of het kan zijn dat ze wilden compenseren voor de lange overkomstduur normaal gesproken, wat een stuk korter bleek te zijn.

Daarnaast hebben we ook nog journalisten die voor release al een iPhone opgestuurd krijgen, daar tekenen ze een zware NDA voor, maar dat betekent niet dat er altijd wel een enkeling tussen zit die via-via-via-via een weg weet te vinden om de eerste benchmarks naar buiten te krijgen of de eerste foto's. Het breken van zo'n NDA betekent dat je in het vervolg kan fluiten naar pre-release voordelen, vandaar dat je nooit zal zien dat het direct een journalist zelf is en vaak zelfs een 'eenvoudig' persoon zoals jij of ik.
quote:
Joosie200 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:42:
[...]

Mooie quote uit die review: 6s will be worth upgrading to when 3D touch is being used by all apps, but by then you will be buying the iPhone 7. Oftewel leuke toekomstbestendige features, maar het is wachten op volledige ondersteuning wat met de tijd zal komen.
Dat is toch altijd zo? Het bekende kip-ei verhaal. 4K was een paar jaar geleden ook niet boeiend, want er was geen content, geen tv's/schermen en geen consumentenproducten ermee.

Hetzelfde was ook met de hogere resolutie schermen van de 6 en 6 Plus, toen Android toestellen destijds naar 1280x720 sprongen en later naar 1920x1080: alle apps moeten er op aangepast worden.

Het commentaar van The Verge dat het pas waard is om naar 3D Touch te upgraden als ALLE apps het gebruiken is dan ook complete onzin. Je zult zien dat binnen nu en 1 of 2 maanden de populairste apps het al ondersteunen: apps zoals Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram, veel games en vul het rijtje verder zelf maar aan.

Tuurlijk zal het een jaar (of langer) duren voordat bijvoorbeeld de ABN of AH hun app hebben bijgewerkt, maar is het dan pas waard om te upgraden? Zeker niet, tot die tijd kan je namelijk wel van alle andere apps het (mogelijke) voordeel eruit halen. En waarschijnlijk zal ook niet iedere app er echt baat bij hebben.

Kortom: volgens dat commentaar zou je nu de 6 of 6 Plus moeten kopen, omdat alle apps daar een jaar later eindelijk voor geoptimaliseerd zijn. Maar dan krijg je weer te horen dat ze hopeloos achter lopen qua specs. En daarnaast scheelt het maar € 100 (give or take) met een 6s, dus dat commentaar slaat eigenlijk nergens op. Enige is dat als je nu een 6 of 6 Plus hebt, dat het dan niet zo heel boeiend hoeft te zijn om over te stappen op een s-model.
Volgens mij is vandaag de NDA verlopen, ik kijk net mijn Feedly feed na in Reeder en zie dat vrijwel iedereen reviews plaatst en nieuws naar buiten brengt. ;)

MacRumors: iPhone 6s Plus has smaller 2.750 mAh battery (was 2.915 mAh)
On another note: Apple wil volgens geruchten over 4 jaar haar eigen auto op de markt brengen en gebruikt daarbij de BMW i3 als referentiekader. Bron.

Ik zeg: goed bezig van Apple. Na de Toyota Prius en vrijwel gelijktijdig met de Tesla Model S is dit (BMW i3) namelijk de enige écht geëvolueerde auto van de laatste 10 jaar. Alle andere auto's houden steevast exact hetzelfde concept vast qua aandrijflijn, interieur en exterieur (looks komen eerst). Deze auto's hebben alle drie die trend keihard doorbroken.
quote:
Fietsbel schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:03:
Je weet ook dat je je post kan aanpassen en niet alles hoeft te posten?
Je weet dat je niet alles hoeft te lezen en op hoeft te reageren? En als je dat wel doet, zou ik het op prijs stellen als je wat duidelijker aangeeft waar je op doelt. :)
quote:
Baexed schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:18:
[...]

Had liever gewild dat ze de BMW i8 of Tesla Model S als referentiekader gebruikten. Die i3 is niet om aan te gluren. :/
Nou, gelukkig werk jij niet bij Apple. :P Want die auto's kan slechts 2% van het Westen werkelijk betalen. Heb dan toch liever dat ze het realistischer houden zoals ze nu doen. En het zegt natuurlijk niks over het design, het zegt alleen dat ze de i3 als referentiekader voor innovatie gebruiken.
quote:
Joosie200 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:03:
[...]

Als je goed leest was dat nu net de boodschap. Upgraden vanaf de 6 heeft geen nut, <5s wel.
Ah, dan heb ik het inderdaad wat anders begrepen. Ik las het eigenlijk alsof ze 3D Touch als niet nuttig beschouwden, maar ik heb inmiddels de hele review gelezen en sluit me inderdaad bij jou aan. ;)

MooDyBLueS wijzigde deze reactie 22-09-2015 15:32 (27%)

quote:
martijnmartijn schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:45:
ik stap ook over van mijn 6 Plus naar een 6S Plus, die 2GB RAM lijkt me heel fijn. Ben een beetje verwend door mijn iPad Air 2 misschien, maar voor mij is het dat wel waard.
Kan me voorstellen. Door de reviews die er tot op heden zijn, ben ik ook helemaal over voor de 6s Plus. Daar had ik mijn zinnen al op gezet, maar toch nog altijd een kleine twijfel gehouden. Nu niet meer. ;)

Overigens, in de video van The Verge kwam ik de bevestiging tegen hoeveel ruimte elke video mode in beslag neemt (en 4K staat dus standaard uit):
720p30 = 60 MB per minuut
1080p30 = 130 MB per minuut
1080p60 = 200 MB per minuut
4K30 = 375 MB per minuut

Dit bevestigt eerdere geruchten en het feit dat 4K dus gigantisch veel ruimte inneemt op je telefoon. Als je dat van plan bent te gebruiken, is 16 GB niet de beste optie.
Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True