Nee, wel een domme spellingDoubleDutch schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:53:
Misschien een dome vraag,
Zijn daar al ervaringen over bekend? Met de vorige firmwares had ik niet zulke beste ervaringen dus momenteel zit ik weer op de AAKL.8 versie.Mr-D. schreef op woensdag 09 december 2015 @ 07:22:
mocht iemand de 3g dongle gebruiken op de zyxel
er is een nieuwe patch uit v1.15 en die vind je hier
Overigens gebruik ik niet de 3G mogelijkheid, maar de Zyxel wil maar niet lekker werken dus ik hoop nog steeds dat er ooit een firmware uitgebracht wordt wat géén beta is (of tenminste aanvoelt als).
(Excuses voor de dubbele post, even niet opgelet)
[ Voor 3% gewijzigd door Alfie104 op 09-12-2015 11:50 ]
Deze firmware is uitsluitend voor de 3G dongle die ik overigens ook niet gebruik
De laatste officiële is aakl.10c want 11 hebben zelf weer teruggezet is nog wel te downloaden
Ikzelf zit op 11 zonder problemen ook geen telefoon problemen
Waar heb jij dan last van??
De laatste officiële is aakl.10c want 11 hebben zelf weer teruggezet is nog wel te downloaden
Alfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:49:
[...]
Zijn daar al ervaringen over bekend? Met de vorige firmwares had ik niet zulke beste ervaringen dus momenteel zit ik weer op de AAKL.8 versie.
Overigens gebruik ik niet de 3G mogelijkheid, maar de Zyxel wil maar niet lekker werken dus ik hoop nog steeds dat er ooit een firmware uitgebracht wordt wat géén beta is (of tenminste aanvoelt als).
(Excuses voor de dubbele post, even niet opgelet)
Ik heb nu de reguliere versie 8. Kan ik een backup van de settings maken, updaten en de settings uit de backup terugzetten in versie 11? Of zijn er dusdanige wijzigingen dat dit niet past? Hoor graag, in verband met af en toe uitvallende telefoon. TIA.
Instabiele verbinding, niet-constante snelheid (met aanzienlijke dips waardoor bv. Sparql en Youtube stilvallen), wegvallend wifi signaal terwijl bekabeld wel online blijft, soms ook problemen met de telefoon.Mr-D. schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:31:
Deze firmware is uitsluitend voor de 3G dongle die ik overigens ook niet gebruik
[...]
Heb ik ook gehad voor ik overstapte op een edgerouter. Wat mij heeft geholpen:Alfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:13:
[...]
Instabiele verbinding, niet-constante snelheid (met aanzienlijke dips waardoor bv. Sparql en Youtube stilvallen), wegvallend wifi signaal terwijl bekabeld wel online blijft, soms ook problemen met de telefoon.
nieuwste firmware er op 30-30-30 reset en dan geen backup terug zetten maar opnieuw beginnen, daarna draaide de zyxel vrijwel stabiel.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
precies hetzelfde gehad ondanks ik een 30-30-30 had gedaan met standaard config zonder tweak config er in
heb hiervoor een nieuwe router gekregen van tweak en die deed het wel
dus ik gok dat je ff moet mailen met ze effe standaard dingentjes beantwoorden en om een nieuwe vragen
heb hiervoor een nieuwe router gekregen van tweak en die deed het wel
dus ik gok dat je ff moet mailen met ze effe standaard dingentjes beantwoorden en om een nieuwe vragen
Alfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 13:13:
[...]
Instabiele verbinding, niet-constante snelheid (met aanzienlijke dips waardoor bv. Sparql en Youtube stilvallen), wegvallend wifi signaal terwijl bekabeld wel online blijft, soms ook problemen met de telefoon.
Ik heb pas al een nieuwe gehad omdat de eerste Zyxel spontane reboots ging uitvoeren. Eerst eens per paar weken, daarna vaker en toch vrij plotseling ging het over van 1x per dag naar een frekwentie waarbij ik nog net het inlogscherm van de Zyxel kon opvragen voordat hij weer ging rebooten. Vermoedelijk een voedingsprobleem, hoewel hij het met een andere voeding nog steeds niet deed en er binnenin geen zichtbaar defecte condensatoren zaten.
Ik denk dat ik die nieuwe firmware gewoon moet proberen. Wat is trouwens een 30-30-30 reset? Gewoon 30 sec. de reset vasthouden, opnieuw laten opstarten en dat 3x achter elkaar ofzo? Laat maar, ik heb het al gevonden.
Ik denk dat ik die nieuwe firmware gewoon moet proberen. Wat is trouwens een 30-30-30 reset? Gewoon 30 sec. de reset vasthouden, opnieuw laten opstarten en dat 3x achter elkaar ofzo? Laat maar, ik heb het al gevonden.
[ Voor 3% gewijzigd door Alfie104 op 09-12-2015 17:20 ]
http://hovemt.tweak.nl/
Alfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:19:
Ik heb pas al een nieuwe gehad omdat de eerste Zyxel spontane reboots ging uitvoeren. Eerst eens per paar weken, daarna vaker en toch vrij plotseling ging het over van 1x per dag naar een frekwentie waarbij ik nog net het inlogscherm van de Zyxel kon opvragen voordat hij weer ging rebooten. Vermoedelijk een voedingsprobleem, hoewel hij het met een andere voeding nog steeds niet deed en er binnenin geen zichtbaar defecte condensatoren zaten.
Grappig, die site had Google al voor me gevonden toen ik zocht op 30-30-30 reset. Maar op de netwerk info pagina, moet de VLAN id voor IPTV niet 4 zijn ipv. 34?
dat staat er toch ook ??
Name: IPTV (of een eigen gekozen naam)
802.1q: 4
internet is 34
internet is 34
Alfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:27:
[...]
Grappig, die site had Google al voor me gevonden toen ik zocht op 30-30-30 reset. Maar op de netwerk info pagina, moet de VLAN id voor IPTV niet 4 zijn ipv. 34?
Wat betreft de Zyxel is het nu het beste om v8 te gebruiken. Op de een of andere manier wordt op v11 de register van SIP niet goed verlengt, waardoor op een verloop van tijd er geen telefonie signaal meer is. Dit is waarchijnlijk ook de reden waarom deze firmware van de Italiaanse ftp gehaald is.
v10 heeft geen noemenswaardige verbeteringen tegenover v8, dus is het beter om v8 te gebruiken vanwege support vanuit Tweak.
v10 heeft geen noemenswaardige verbeteringen tegenover v8, dus is het beter om v8 te gebruiken vanwege support vanuit Tweak.
Mooi om te zien dat de site al in de zoekresultaten terechtkomt. Gelukkig, zoals Mr.-D. al aan gaf klopt de informatie gewoon. Ik schrok al.Alfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:27:
[...]
Hallo allemaal,
Ik ga ook tweak nemen ( 1000Mbit/s)
Nu wil ik alleen een eigen router gaan gebruiken op basis van pfsense (denk ik).
Met dit moederbord Gigabyte GA-J1900N-D3V met de onboard nics.
Hier iemand hier ervaringen mee ?
Ik wil namelijk wel +- 1000 Mbit/s halen
Bedankt alvast voor jullie reacties
Ik ga ook tweak nemen ( 1000Mbit/s)
Nu wil ik alleen een eigen router gaan gebruiken op basis van pfsense (denk ik).
Met dit moederbord Gigabyte GA-J1900N-D3V met de onboard nics.
Hier iemand hier ervaringen mee ?
Ik wil namelijk wel +- 1000 Mbit/s halen
Bedankt alvast voor jullie reacties
Die vraag past beter thuis in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)
Maar ik heb hier zelf een singlecore Atom-pc met IPFire die 110MBps haalt als ik 2 1000MB.bin's tegelijk naar /dev/null download.
Dit is dan wel met onboard Intel NIC's, geen Realtek's
, Realtek's wil je niet met dergelijke snelheden
Maar ik heb hier zelf een singlecore Atom-pc met IPFire die 110MBps haalt als ik 2 1000MB.bin's tegelijk naar /dev/null download.
Dit is dan wel met onboard Intel NIC's, geen Realtek's
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 09-12-2015 19:18 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, daar staat het wel correct. Ik bedoelde deze pagina: http://hovemt.tweak.nl/info/Mr-D. schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:31:
dat staat er toch ook ??
internet is 34
[...]
aha das idd niet goed
@hovemt toch wel schrikken
@hovemt toch wel schrikken
Oeps. Het is nu in ieder geval aangepast. Mochten er nog meer aanpassingen/toevoegingen nodig zijn dan hoor ik het wel. Zit er sowieso over te denken om het maar via github pages te gaan hosten, zodat het in ieder geval beschikbaar blijft, mocht ik overstappen naar een andere provider.Alfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:41:
[...]
Ja, daar staat het wel correct. Ik bedoelde deze pagina: http://hovemt.tweak.nl/info/
Ik weet niet wat Tweak met hun news server heeft gedaan, maar het ophalen van een lijst van berichten is ontzettend langzaam geworden. Het lijkt wel alsof ze de verbinding knijpen.
(vanaf Gbit lijn)
astraweb group linux.kernel 211 2014806 48705 2063510 linux.kernel xhdr Subject 0- (5 seconden en 1366197 regels) tweak group linux.kernel 211 327823 2573713 2901535 linux.kernel xhdr Subject 0- (45 seconden voor slechts 279062 regels)
(vanaf Gbit lijn)
Misschien dit?M-ThijZ schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:59:
Ik weet niet wat Tweak met hun news server heeft gedaan,
[ Voor 39% gewijzigd door Alfie104 op 10-12-2015 13:18 ]
nee dat is het niet dat was al in februari zitten alweer in december
en wat nu speelt is van deze maand en november
en wat nu speelt is van deze maand en november
Was op Twitter niet iets voorbij gekomen dat ze wat servers aan het verhuizen zijn geweest?
Kantoor is pas geleden wel verhuist...hovemt schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:26:
Was op Twitter niet iets voorbij gekomen dat ze wat servers aan het verhuizen zijn geweest?
Gevonden: https://twitter.com/TweakNL/status/671626927086653440kmichael schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:19:
[...]
Kantoor is pas geleden wel verhuist...
wel "grappig" dit tweak dit zelf niet weet 
zelfde verhaal met smb en ftp dat rommelt ook nog steeds
zelfde verhaal met smb en ftp dat rommelt ook nog steeds
Achteraf had ik uiteindelijk vermoedelijk hier last van, ik had nl. wel met een gastnetwerk lopen klooien. Neemt niet weg dat ik daarvoor ook al van tijd tot tijd spontane reboots kreeg. Maar toen was er tussen de reboots nog wel met de Zyxel te werken. Als je een gastnetwerk probeert in te stellen, is de enige uitweg inderdaad een harde reset of 30-30-30 reset. Fijn dat ze dat bij de helpdesk van Tweak ook wetenAlfie104 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:19:
Overigens heb ik vandaag de Zyxel helemaal leeg gemaakt en daarna met de minimale instellingen weer ingesteld (ook de overbodige ADSL/VDSL weggegooid). Ik ben benieuwd hoe hij zich nu houd, Ik heb in ieder geval al een veel strakkere grafiek bij speedtest.net, er zitten geen kraters meer in.
[edit] Met "schone" instellingen klopt de regio voor DTMF tonen niet. Deze moet op NL staan, maar is niet ingevuld waardoor het waarschijnlijk default naar US. Dat merk je doordat de kies-, ingesprek- en beltonen "raar" klinken. Bellen gaat goed omdat je telefoontoestel zelf de DTMF tonen op de juiste wijze genereert en daarna als geluid naar de router stuurt, maar waarschijnlijk werken nummers die vanuit de router worden gegenereerd (bv. speeddial) niet. Dit is op te lossen door een regel toe te voegen in de config file (eerst backuppen natuurlijk en na de wijziging terugladen), direct onder de DTMFMethod tag. Ik heb nog niet gevonden of dit ook via de webinterface is in te stellen, maar ik had nog geen tijd om heel goed te zoeken. Grappig genoeg zit deze regel ook niet in de standaard Tweak config file, blijkbaar is de region opgeslagen in de factory defaults, die je bij de Hovemt methode nou juist hebt gewist. Volgens mij zag het er ongeveer zo uit, maar ik ben nu op m'n werk dus kan het niet exact nakijken.
code:
1
| <Region>NL</Region> |
[ Voor 27% gewijzigd door Alfie104 op 11-12-2015 12:21 . Reden: Typo verwijderd voor gemakkelijker copy/pasten ]
ff in de config gekeken zonder aan passingen gemaakt te hebben staat het toch wel goed hoor
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| <VoiceProfile instance="1"> <Enable>Enabled</Enable> <Name>TweakPhone</Name> <MaxSessions>7</MaxSessions> <DTMFMethod>RFC2833</DTMFMethod> <Region>NL</Region> <DigitMapEnable>FALSE</DigitMapEnable> <FaxPassThrough>Force</FaxPassThrough> <X_5067F0_BoundIfName>Any_WAN</X_50677 |
[ Voor 5% gewijzigd door Mr-D. op 11-12-2015 14:19 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Grappig, bij mij dus niet. Overigens heb ik firmware AAKL8.C0, weet niet of dat wat uitmaakt?
Het viel me wel op dat als je de Tweak config bekijkt, dan staat de region er niet in. Als je die in de router zet en daar weer een backup van trekt, staat de region er ineens wel in. Maar als je de default clean maakt (telnet verhaaltje) weer niet en dan moet je hem dus handmatig erin zetten. Ik wel tenminste. Maar te zien aan de screenshot hoeft dat dus niet via de config file gedaan te worden, ook weer handig. Ik wilde het vanmorgen even gauw aanpassen dus heb niet echt goed gezocht.
Het viel me wel op dat als je de Tweak config bekijkt, dan staat de region er niet in. Als je die in de router zet en daar weer een backup van trekt, staat de region er ineens wel in. Maar als je de default clean maakt (telnet verhaaltje) weer niet en dan moet je hem dus handmatig erin zetten. Ik wel tenminste. Maar te zien aan de screenshot hoeft dat dus niet via de config file gedaan te worden, ook weer handig. Ik wilde het vanmorgen even gauw aanpassen dus heb niet echt goed gezocht.
[ Voor 17% gewijzigd door Alfie104 op 11-12-2015 15:02 ]
Ik heb vanaf vandaag ineens het probleem dat mijn webservices buiten poort 80 en 443, niet te benaderen zijn vanaf internet...
Iemand dat wel eens meegemaakt?
Ik heb bijvoorbeeld poort 21, 3389 en 444 openstaan.
Ik heb mijn eigen (Cisco ASA) firewall, en daar zie ik in de log niet eens connection attemps binnen komen...
Het vreemde is dat poort 80 en 443 wél werkt?
geen wijzigingen gehad op firewall of andere apparatuur, en inmiddels alles ook al een keer herstart. Zou er iets bij Tweak gefilterd kunnen worden?
Ik heb mijn eigen (Cisco ASA) firewall, en daar zie ik in de log niet eens connection attemps binnen komen...
geen wijzigingen gehad op firewall of andere apparatuur, en inmiddels alles ook al een keer herstart. Zou er iets bij Tweak gefilterd kunnen worden?
En dat is vanaf geen enkel adres? Dus ook niet op je mobiel?RonnieB82 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:41:
Ik heb vanaf vandaag ineens het probleem dat mijn webservices buiten poort 80 en 443, niet te benaderen zijn vanaf internet...
Lijkt bijna alsof de locatie waar je op zit namelijk alles blokt behalve HTTP/HTTPS.
Ik heb het inmiddels vanaf mobiel geprobeerd, en ook diverse andere locaties...Vorkie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:43:
[...]
En dat is vanaf geen enkel adres? Dus ook niet op je mobiel?
Lijkt bijna alsof de locatie waar je op zit namelijk alles blokt behalve HTTP/HTTPS.
Helaas geen connecties.
Ook vanaf http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ getest op de poorten, en daar krijg ik een 'closed port' melding, en geen melding op mijn firewall.
[ Voor 17% gewijzigd door GeleFles op 15-12-2015 12:52 ]
Ook ik ben niet thuis dus kan het mooi testen naar huis toe maar alle poorten die open staan zijn benaderbaar
Dus lijkt erop dat het niet bij tweak vandaan komt
Dus lijkt erop dat het niet bij tweak vandaan komt
Ik kan mijn webserver op poort 80 gewoon benaderen.RonnieB82 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:41:
Ik heb een eigen router PC.
RonnieB82 geeft aan dat 80 en 443 het wel doen maar de rest niet
Kan je ook eventueel een andere poort testen ?
Ik zit misschien in een ander netwerk gedeelte dan hem
kmichael schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:11:
[...]
Ik kan mijn webserver op poort 80 gewoon benaderen.
Ik heb een eigen router PC.
Oh verkeerd begrepen.Mr-D. schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:29:
RonnieB82 geeft aan dat 80 en 443 het wel doen maar de rest niet
[...]
@RonnieB82
Ik heb net een testje gedaan met poort 21 FTP en 990 FTPS, 4G naar me server thuis, ging prima.
Kan het niet zo zijn, dat heel per ongeluk je interne IP is gewijzigd?
Iemand anders ook ervaring dat de NAT instellingen uiterst instabiel zijn? Ik stel ze in, het werkt en binnen een paar dagen is de port weer dicht. Totdat ik de NAT instelling deactiveer en weer activeer.
Is hier een goede oplossing voor of is de zyxel router gewoon gaar?
Ik dacht dat jouw probleem alleen bij firmware 5 voor kwam dus mocht je die hebben upgraden naar 8 of 10
Of als je geen telefoon hebt naar 11
Of als je geen telefoon hebt naar 11
morpheus schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:16:
Iemand anders ook ervaring dat de NAT instellingen uiterst instabiel zijn? Ik stel ze in, het werkt en binnen een paar dagen is de port weer dicht. Totdat ik de NAT instelling deactiveer en weer activeer.
Dat zijn nog eens tips. Ik heb inderdaad nog versie 5. Ik ga eens kijken.
[ Voor 95% gewijzigd door morpheus op 15-12-2015 22:43 ]
Nope, helaas niet...kmichael schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:11:
[...]
@RonnieB82
Ik heb net een testje gedaan met poort 21 FTP en 990 FTPS, 4G naar me server thuis, ging prima.
Kan het niet zo zijn, dat heel per ongeluk je interne IP is gewijzigd?
Al contact met tweak gehad, geven aan dat er aan hun kant niks gewijzigd is...
Denk dat mijn firewall loopt te bokken, maar dat ben ik niet van dat ding gewend (zakelijk hebben we dit type bij veel klanten draaien, nooit problemen), + dat er geen instellingen op gewijzigd zijn.
als ik van buitenaf probeer te connecten naar de firewall op telnet, ssh, http of https poort, dan zie ik dat netjes op de firewall aankomen.
Alle andere poorten (geNAT of niet) zie ik niks van in mijn logs.
Ik heb trouwens meerdere poorten geforward naar verschillende devices... deze hebben ook nog steeds dezelfde IP adressen (en poorten).
Ik ga wel weer even verder puzzelen, volgende stap zou zijn om het met de zyxel te testen, maar momenteel even geen zin om dat ding helemaal te configureren...
[ Voor 6% gewijzigd door GeleFles op 15-12-2015 23:06 ]
Nu twee dagen Tweak Vrij..... Heerlijk
...Op een probleemlose manier TV kijken,pauzeren, opnemen en spoelen zonder iets te missen door vastlopers/buffers die vollopen....Sparql boxen die niet normaal uit "slaapstand" kunnen komen. Niet op een normale manier uit geschakeld kunnen worden...Damn wat hebben wij het "normale" TV kijken gemist...Helaas voor Tweak, maar dit heeft te lang geduurd. Adios 
Oh ja en niet te vergeten die fucking remote controle....tering ding
[ Voor 9% gewijzigd door dacreator op 16-12-2015 02:33 ]
Nvm
[ Voor 94% gewijzigd door Arjantje72 op 16-12-2015 05:26 ]
Maar daarin tegen ben je wel je heerlijke internet kwijt en je mooie prijs ook
Kom je vast nog wel eens in "Holland" tegen
Kom je vast nog wel eens in "Holland" tegen
dacreator schreef op woensdag 16 december 2015 @ 02:32:
Nu twee dagen Tweak Vrij..... Heerlijk...Op een probleemlose manier TV kijken,pauzeren, opnemen en spoelen zonder iets te missen door vastlopers/buffers die vollopen....Sparql boxen die niet normaal uit "slaapstand" kunnen komen. Niet op een normale manier uit geschakeld kunnen worden...Damn wat hebben wij het "normale" TV kijken gemist...Helaas voor Tweak, maar dit heeft te lang geduurd. Adios
Als het goed is ben ik op 18 januari Tweak vrij en inderdaad alleen vanwege al het gezeik met de TV. Na 1,5 jaar is de maat vol. Helemaal aangezien er het laatste jaar geen enkele vooruitgang in (lijkt) te zitten. Ga het super internet wel missen natuurlijk....dacreator schreef op woensdag 16 december 2015 @ 02:32:
Nu twee dagen Tweak Vrij..... Heerlijk...Op een probleemlose manier TV kijken,pauzeren, opnemen en spoelen zonder iets te missen door vastlopers/buffers die vollopen....Sparql boxen die niet normaal uit "slaapstand" kunnen komen. Niet op een normale manier uit geschakeld kunnen worden...Damn wat hebben wij het "normale" TV kijken gemist...Helaas voor Tweak, maar dit heeft te lang geduurd. Adios
Voor mij hetzelfde volgende week door een leuke aanbieding elders. Dan maar iets trager internet maar wel betrouwbare TV
Verwijderd
Ik heb vanaf april alleen Internet bij Tweak. Komen daar vaak problemen voor of is het meeste puur TV gerelateerd?
En bij welke provider zit je nu?dacreator schreef op woensdag 16 december 2015 @ 02:32:
Ik heb 100mbit glasvezel internet via Tweak (dus niet hun eigen netwerk) en tot zover weinig problemen, zeker tevreden tot zover. TV via Ziggo, daar ook geen problemen, is in totaal wel duurder.Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:54:
Ik heb vanaf april alleen Internet bij Tweak. Komen daar vaak problemen voor of is het meeste puur TV gerelateerd?
[ Voor 8% gewijzigd door Quantor op 16-12-2015 10:19 ]
Verwijderd
Gelukkig dan maar. Tweak bied in de toekomst een gigabit connectie aan in mijn buurt en daar had ik wel interesse in. Dus, vanaf eind april lekker snel internet.Quantor schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:16:
[...]
Ik heb 100mbit glasvezel internet via Tweak (dus niet hun eigen netwerk) en tot zover weinig problemen, zeker tevreden tot zover. TV via Ziggo, daar ook geen problemen, is in totaal wel duurder.
Dat verschil is nog geen 10 euro, tegen over een slecht werkende TV BoxMr-D. schreef op woensdag 16 december 2015 @ 06:29:
Maar daarin tegen ben je wel je heerlijke internet kwijt en je mooie prijs ook
Kom je vast nog wel eens in "Holland" tegen![]()
[...]
tot Holland
Alles nu naar de KPN, standaard glas met een internet upgrade van 100/100.
Verwijderd
Apart dat er nu nog mensen zijn waar het niet goed gaat met de tv decoder.
Ik heb vanaf dit jaar juli een Gigabit verbinding + Sparql (2 decoders), en ik kan me zo nu en dan nog verbazen
over het supermooie hd beeld. Hier ook geen haperingen of wat ook, en pauzeren werkt ook goed.
Nou ja, misschien 1 of 2 keer per week dat het beeld een halve seconde blijft stilstaan en dan weer verder
gaat. Mag geen naam hebben. En de kinderziektes moeten er nu toch ook wel zo'n beetje uit zijn?
Moet ik alleen voor mijn laptop nog een netwerkkaart hebben die niet alleen maar Gigabit in de naam heeft.
Mijn oude laptop (singlecore Celeron M 1,6 GHz) haalde maar 440 down maar wel 960 up. En de nieuwe(re)
(quadcore AMD A6 1,8 Ghz) haalt 'maar' 495 down en 500 up. Die laatste weer met zo'n gare Gigabit Realtek
die het blijkbaar echt niet gaat halen. Afijn, die laptop heeft wel USB 3. Dus binnenkort alleen effe een
UTP > USB adapter halen, dan gaat ie het zeker weten wel halen.
Ik heb vanaf dit jaar juli een Gigabit verbinding + Sparql (2 decoders), en ik kan me zo nu en dan nog verbazen
over het supermooie hd beeld. Hier ook geen haperingen of wat ook, en pauzeren werkt ook goed.
Nou ja, misschien 1 of 2 keer per week dat het beeld een halve seconde blijft stilstaan en dan weer verder
gaat. Mag geen naam hebben. En de kinderziektes moeten er nu toch ook wel zo'n beetje uit zijn?
Moet ik alleen voor mijn laptop nog een netwerkkaart hebben die niet alleen maar Gigabit in de naam heeft.
Mijn oude laptop (singlecore Celeron M 1,6 GHz) haalde maar 440 down maar wel 960 up. En de nieuwe(re)
(quadcore AMD A6 1,8 Ghz) haalt 'maar' 495 down en 500 up. Die laatste weer met zo'n gare Gigabit Realtek
die het blijkbaar echt niet gaat halen. Afijn, die laptop heeft wel USB 3. Dus binnenkort alleen effe een
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 12:41 ]
Helaas nog niet helemaal
Losstaand van die vreselijke en onlogische GUI
kloppen de problemen die dacreator aan geeft helaas nog wel
Zet hem maar eens langer dan 5 min op pauze en probeer dan maar een probleemloos verder te kijken dan buffert hij als een gek
Stand-by werkt gewoon niet en idd die ab is een drama
Brengt je cec in de waar dus pin 13 moet disabeld worden
Een app die alleen om het huis werkt moet je toch zelf weer een von opzetten om net als de concurrent in de trein te kunnen kijken
Uiteindelijk ben je door meer hardware aan te schaffen voor een redelijke werking van je systeem het eerste jaar zeker meer geld kwijt dan bij de concurrent dus ik begrijp die mensen wel die weg gaan
Ik zelf kijk weinig tot geen tv gebruik hun telefonie ook niet dus zijn mijn problemen minimaal
Losstaand van die vreselijke en onlogische GUI
kloppen de problemen die dacreator aan geeft helaas nog wel
Zet hem maar eens langer dan 5 min op pauze en probeer dan maar een probleemloos verder te kijken dan buffert hij als een gek
Stand-by werkt gewoon niet en idd die ab is een drama
Brengt je cec in de waar dus pin 13 moet disabeld worden
Een app die alleen om het huis werkt moet je toch zelf weer een von opzetten om net als de concurrent in de trein te kunnen kijken
Uiteindelijk ben je door meer hardware aan te schaffen voor een redelijke werking van je systeem het eerste jaar zeker meer geld kwijt dan bij de concurrent dus ik begrijp die mensen wel die weg gaan
Ik zelf kijk weinig tot geen tv gebruik hun telefonie ook niet dus zijn mijn problemen minimaal
Ik heb nu een half jaar Tweak 1Gbit in Enschede zonder TV, want wat stelt de Nederlandse TV nog voor tegenwoordig?Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:54:

Ik heb nooit problemen ermee, alleen de tweede keer toen er zo'n grote storing was een paar weken geleden werkte het internet 1 uur niet, voor de rest is alles perfect en is m'n laptop de bottleneck voor de 1Gbit (haal zo'n 730Mbit up en down).
Voor 40 euro per maand is er niks beters.
Ook echt alle klachten en gezeik op Tweak wat je hier leest gaat over het blijkbaar waardeloze Sparql-TV.
Bambu Lab P1S Combo
Heeft die laptop geen ExpressCard ofzo?Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:29:
Afijn, die laptop heeft wel USB 3. Dus binnenkort alleen effe een
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Maar goed dat ik geen TV nodig ben dan, net wat je zegt, TV is toch waardeloos.MacorgaZ schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:49:
[...]
Ik heb nu een half jaar Tweak 1Gbit in Enschede zonder TV, want wat stelt de Nederlandse TV nog voor tegenwoordig?![]()
Ik heb nooit problemen ermee, alleen de tweede keer toen er zo'n grote storing was een paar weken geleden werkte het internet 1 uur niet, voor de rest is alles perfect en is m'n laptop de bottleneck voor de 1Gbit (haal zo'n 730Mbit up en down).
Voor 40 euro per maand is er niks beters.
Ook echt alle klachten en gezeik op Tweak wat je hier leest gaat over het blijkbaar waardeloze Sparql-TV.

Verwijderd
Nee, dat had de oude wel.Raven schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:59:
Heeft die laptop geen ExpressCard ofzo?
En met een geleende UTP>USB adapter haalde ie het wel prima, dus dat word dan mijn volgende aankoop.
Ik heb een update over het "blijven ontvangen" van de Sparql multicast streams bij het zappen/standby. Met mijn eigen apparatuur (EdgeRouter) had ik enige tijd geleden al opgemerkt dat na het zappen/standby de multicast streams nog enkele minuten worden ontvangen vanuit de wijkcentrale. Tweaker Philos31 blijkt hier ook last van te hebben (zelfs met gebruik van een IGMP Proxy whitelist, Sparql box direct op router in eigen subnet).
Inmiddels heb ik het vermoeden dat dit probleem niet in eigen apparatuur ligt, maar in de wijkcentrales van Tweak. Tijdens verschillende testen is mij opgevallen dat de streams soms wel direct sluiten, maar vaak niet. Inmiddels heb ik dit weten te downdrillen tot het volgende vermoeden:
Invloed van een switch of andere apparatuur heb ik uitgesloten door de Sparql box direct op de router aan te sluiten, in eigen subnet. IGMP Proxy op reguliere subnet staat uit.
In de logs van IGMP proxy kan ik niks vreemds vinden. Router stuurt keurig een LEAVE naar de wijkcentrale bij zappen/standby. Ook zie ik geen verschil in gedrag tussen zenders die wel en niet goed gaan.
Ik ga dit probleem bij de Tweak helpdesk melden. Mogelijk is dit een oorzaak van de haperingen.
Inmiddels heb ik het vermoeden dat dit probleem niet in eigen apparatuur ligt, maar in de wijkcentrales van Tweak. Tijdens verschillende testen is mij opgevallen dat de streams soms wel direct sluiten, maar vaak niet. Inmiddels heb ik dit weten te downdrillen tot het volgende vermoeden:
- bij het bekijken van "kleine zenders" (zoals Euronews) sluiten de streams wel direct
- bij het bekijken van "grotere zenders" blijven de streams nog enkele minuten open. Als ik begin met NPO1 en schakel naar Euronews, komen beide streams binnen. Zodra ik weer terug ga naar NPO1, wordt de Euronews stream direct gesloten en blijft alleen de stream van NPO1 over.
Invloed van een switch of andere apparatuur heb ik uitgesloten door de Sparql box direct op de router aan te sluiten, in eigen subnet. IGMP Proxy op reguliere subnet staat uit.
In de logs van IGMP proxy kan ik niks vreemds vinden. Router stuurt keurig een LEAVE naar de wijkcentrale bij zappen/standby. Ook zie ik geen verschil in gedrag tussen zenders die wel en niet goed gaan.
Ik ga dit probleem bij de Tweak helpdesk melden. Mogelijk is dit een oorzaak van de haperingen.
Hallo,
Binnenkort komt Tweak glasvezel op mijn adres beschikbaar. (1Gbps)
Is het mogelijk om de Zyxel router totaal niet te gebruiken, en direct een ASUS RT-AC68U aan te sluiten?
Ik ga alleen internet en telefonie bij tweak afnemen.
Alvast bedankt.
Is het mogelijk om de Zyxel router totaal niet te gebruiken, en direct een ASUS RT-AC68U aan te sluiten?
Alvast bedankt.
Als het goed is ondersteund de ASUS wel VLANS, maar dan kan je waarschijnlijk poort 3 en 4 niet meer gebruiken voor internet. Je kan dit ondervangen door er Tomato of ddwrt op te zetten, maar dan ga je waarschijnlijk met performance issues zitten ivm ontbreken van hardware nat.maie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:50:
Hallo,
Alvast bedankt.
Let dan wel op dat je dan voor telefonie een ATA moet hebben.
De Asus heeft geen VOIP/SIP functionaliteit, dus je moet òf de Zyxel hiervoor gebruiken (als je alle Tweak instellingen eruit gooit en hem in bridge zet, is het een mooie 4-poorts gigabit switch), òf de door hovemt gesuggereerde ATA, òf je gebruikt een voor VOIP/SIP geschikt telefoontoestel.
Wat me dan weer op de gedachte brengt, als ik op m'n smartphone een SIP programma installeer en daar de Tweak gegevens in stop, zou dat dan ook werken, of zou Tweak specifiek controleren of de verbinding via hun eigen netwerk loopt? Toch eens proberen
Wat me dan weer op de gedachte brengt, als ik op m'n smartphone een SIP programma installeer en daar de Tweak gegevens in stop, zou dat dan ook werken, of zou Tweak specifiek controleren of de verbinding via hun eigen netwerk loopt? Toch eens proberen
Bedankt voor de info.hovemt schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:45:
[...]
Als het goed is ondersteund de ASUS wel VLANS, maar dan kan je waarschijnlijk poort 3 en 4 niet meer gebruiken voor internet. Je kan dit ondervangen door er Tomato of ddwrt op te zetten, maar dan ga je waarschijnlijk met performance issues zitten ivm ontbreken van hardware nat.
Let dan wel op dat je dan voor telefonie een ATA moet hebben.
Een vriend van mij heeft glasvezel via Caiway, en hij sluit zijn telefoon direct op het glasvezelmodem aan, is dit bij Tweak niet mogelijk?
Kan ik dan gewoon de Zyxel op de Asus aansluiten, en hier dan mijn telefoon op aansluiten, of werkt dat niet en heb ik alsnog een ATA nodig?Alfie104 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:51:
De Asus heeft geen VOIP/SIP functionaliteit, dus je moet òf de Zyxel hiervoor gebruiken (als je alle Tweak instellingen eruit gooit en hem in bridge zet, is het een mooie 4-poorts gigabit switch), òf de door hovemt gesuggereerde ATA, òf je gebruikt een voor VOIP/SIP geschikt telefoontoestel.
Ik heb de Zyxel in concurrent wan modus ('bridge'), daarachter de Asus en een ATA achter de Asus. Werkt prima.
Ik heb dit probleem alleen als ik een igmp V2 proxy gebruik.. Als ik de zyxel op v3 zet dan lopen de streams niet door (heb dan verder in het netwerk problemen met 2 slm2008 switchen)webmasternick schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:58:
Ik heb een update over het "blijven ontvangen" van de Sparql multicast streams bij het zappen/standby. Met mijn eigen apparatuur (EdgeRouter) had ik enige tijd geleden al opgemerkt dat na het zappen/standby de multicast streams nog enkele minuten worden ontvangen vanuit de wijkcentrale. Tweaker Philos31 blijkt hier ook last van te hebben (zelfs met gebruik van een IGMP Proxy whitelist, Sparql box direct op router in eigen subnet).
Inmiddels heb ik het vermoeden dat dit probleem niet in eigen apparatuur ligt, maar in de wijkcentrales van Tweak. Tijdens verschillende testen is mij opgevallen dat de streams soms wel direct sluiten, maar vaak niet. Inmiddels heb ik dit weten te downdrillen tot het volgende vermoeden:Vermoeden: zenders waar meerdere abonnees uit de wijkcentrale naar kijken, sluiten niet direct af. Andere zenders wel.
- bij het bekijken van "kleine zenders" (zoals Euronews) sluiten de streams wel direct
- bij het bekijken van "grotere zenders" blijven de streams nog enkele minuten open. Als ik begin met NPO1 en schakel naar Euronews, komen beide streams binnen. Zodra ik weer terug ga naar NPO1, wordt de Euronews stream direct gesloten en blijft alleen de stream van NPO1 over.
Weet je Welke igmp proxy (versie) er door je router wordt gebruikt?
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Bij geen van de reggefiber oplossingen gaat nu de telefoon nog in het glasvezel modem als ik het goed heb. Overal worden nu voornamelijk mediaconverters opgehangen die het glas omzetten naar koper.maie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:54:
[...]
Bedankt voor de info.
Een vriend van mij heeft glasvezel via Caiway, en hij sluit zijn telefoon direct op het glasvezelmodem aan, is dit bij Tweak niet mogelijk?
[...]
Kan ik dan gewoon de Zyxel op de Asus aansluiten, en hier dan mijn telefoon op aansluiten, of werkt dat niet en heb ik alsnog een ATA nodig?
Als je dan toch de telefonie nodig hebt, waarom gebruik je dan niet gewoon de Zyxel als standaard router? Voor het standaard gebruik doet hij gewoon wat hij moet doen. Als je sneller wireless nodig hebt kun je gewoon de Asus als accesspoint gaan gebruiken. Voordeel van zo'n opstelling is wel weer dat je overal die Asus neer kan zetten, wat het bereik van het wireless goed doet.
Thanks, dit is nuttige feedback. Ik gebruikt de ingebouwde IGMP Proxy van de Edgerouter. Ik heb de firmware source code erbij gepakt, en zie dat ze IGMP proxy v0.1 gebruikt, maar wel een gemodificeerde versie (met o.a. whitelist support). De officiële IGMP Proxy source heeft geen IGMPv3 support, maar een fork van Asus (Merlin) wel. Ik zou daarmee IGMP v3 support in de Edgerouter versie kunnen stoppen. Ik ga straks even inventariseren hoeveel ik daarvoor moet gaan wijzigen in de source.rjhilbrink schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:49:
[...]
Ik heb dit probleem alleen als ik een igmp V2 proxy gebruik.. Als ik de zyxel op v3 zet dan lopen de streams niet door (heb dan verder in het netwerk problemen met 2 slm2008 switchen)
Weet je Welke igmp proxy (versie) er door je router wordt gebruikt?
Weet jij of ZyXEL ook IGMP Proxy gebruikt, of misschien een alternatief (zoals pimd)? Zijn de requests vanaf de Sparql box v3 of is dit juist aan de WAN (wijkcentrale) kant?
Ik ben even aan het rondneuzen geweest in de Zyxel om uit te zoeken wat er gebruikt wordt. Wat ik zo tegenkwam is mcpd. Ik kan verder op het web nergens terugvinden wat dat is.webmasternick schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:08:
[...]
Thanks, dit is nuttige feedback. Ik gebruikt de ingebouwde IGMP Proxy van de Edgerouter. Ik heb de firmware source code erbij gepakt, en zie dat ze IGMP proxy v0.1 gebruikt, maar wel een gemodificeerde versie (met o.a. whitelist support). De officiële IGMP Proxy source heeft geen IGMPv3 support, maar een fork van Asus (Merlin) wel. Ik zou daarmee IGMP v3 support in de Edgerouter versie kunnen stoppen. Ik ga straks even inventariseren hoeveel ik daarvoor moet gaan wijzigen in de source.
Weet jij of ZyXEL ook IGMP Proxy gebruikt, of misschien een alternatief (zoals pimd)? Zijn de requests vanaf de Sparql box v3 of is dit juist aan de WAN (wijkcentrale) kant?
Wel heb ik een configfile kunnen opzoeken op de zyxel: http://pastebin.com/PukitQrG
Het lijkt er inderdaad op dat er standaard IGMPv3 gebruikt wordt.
EDIT:
De IGMP proxy implementatie is er een van Zyxel zelf. In de sourcecode voor een oude versie van de firmware die ik gevonden heb op https://iam.tj/projects/BCM63268/Zyxel_VMG8924-B10A/ staat alleen een binary voor mcpd.
[ Voor 9% gewijzigd door hovemt op 17-12-2015 12:17 ]
Ik heb het zelf nog niet op deze manier geprobeerd, maar het zou moeten werken volgens berichten van anderen. De Zyxel is daarbij je ATA en ook nog een netwerkswitch.maie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:54:
[...]
Kan ik dan gewoon de Zyxel op de Asus aansluiten, en hier dan mijn telefoon op aansluiten, of werkt dat niet en heb ik alsnog een ATA nodig?
Ik ben zelf op dit moment wel bezig met zo'n configuratie omdat m'n Zyxel echt bagger is. Maar ik kan het alleen configureren en testen als m'n vrouw niet thuis is, anders krijg ik oorlog...
Ik heb hier de Zyxel al tijden stabiel draaien en vanaf firmware 7 eigenlijk nooit problemen meer ondervonden. Je zou ook altijd nog kunnen proberen om een nieuwe Zyxel bij Tweak te ontfutselen onder het mom van maandagmorgenmodel.Alfie104 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:34:
[...]
Ik heb het zelf nog niet op deze manier geprobeerd, maar het zou moeten werken volgens berichten van anderen. De Zyxel is daarbij je ATA en ook nog een netwerkswitch.
Ik ben zelf op dit moment wel bezig met zo'n configuratie omdat m'n Zyxel echt bagger is. Maar ik kan het alleen configureren en testen als m'n vrouw niet thuis is, anders krijg ik oorlog...
Ik gebruik op m'n Linux router mcproxy en dat werkt probleemloos.webmasternick schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:08:
[...]
Thanks, dit is nuttige feedback. Ik gebruikt de ingebouwde IGMP Proxy van de Edgerouter. Ik heb de firmware source code erbij gepakt, en zie dat ze IGMP proxy v0.1 gebruikt, maar wel een gemodificeerde versie (met o.a. whitelist support). De officiële IGMP Proxy source heeft geen IGMPv3 support, maar een fork van Asus (Merlin) wel. Ik zou daarmee IGMP v3 support in de Edgerouter versie kunnen stoppen. Ik ga straks even inventariseren hoeveel ik daarvoor moet gaan wijzigen in de source.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Ok thnx. Weet jij toevallig of IGMP Proxy bij jou ook proberen opleverde met het openblijven van de streams?Aaargh! schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:15:
[...]
Ik gebruik op m'n Linux router mcproxy en dat werkt probleemloos.
Zo te zien heeft mcproxy ook IGMPv3 support. Ik zal eerst IGMP Proxy met v3 support compileren. Dan kan ik de binary op de router replacen waardoor de integratie optimaal blijft. Mocht dit niet werken, dan kan ik mcproxy proberen.
Is een tijdje geleden maar ik geloof dat IGMP proxy issues had met de combinatie van features die Tweak gebruikt.webmasternick schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:33:
[...]
Ok thnx. Weet jij toevallig of IGMP Proxy bij jou ook proberen opleverde met het openblijven van de streams?
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Gebruik iemand hier pfSense als router met Tweak? Ik heb twee probleempjes.
Ten eerste lijkt pfSense niet echt de mogelijkheid te hebben om het MAC-adres van een interface per VLAN te spoofen. Dit is nodig omdat de virtuele interface voor je normale internet (VLAN 34) een ander MAC-adres moet hebben dan de virtuele interface voor IPTV (VLAN 4). Als ik in pfSense een MAC-adres instel voor m'n vmx0_vlan4 interface, verandert die ook op de parent (vmx0). Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Echter, als ik het MAC-adres via ifconfig spoof (ifconfig vmx0_vlan4 ether 00:00:00:00:00:00), dan werkt het wel. Het probleem hiermee is dat dat niet behouden blijft bij een reboot...
Het tweede probleem dat ik heb, is dat het niet lukt om de static route voor IPTV in te stellen. Ik krijg de onderstaande foutmelding als ik dat probeer te doen:
Ten eerste lijkt pfSense niet echt de mogelijkheid te hebben om het MAC-adres van een interface per VLAN te spoofen. Dit is nodig omdat de virtuele interface voor je normale internet (VLAN 34) een ander MAC-adres moet hebben dan de virtuele interface voor IPTV (VLAN 4). Als ik in pfSense een MAC-adres instel voor m'n vmx0_vlan4 interface, verandert die ook op de parent (vmx0). Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Echter, als ik het MAC-adres via ifconfig spoof (ifconfig vmx0_vlan4 ether 00:00:00:00:00:00), dan werkt het wel. Het probleem hiermee is dat dat niet behouden blijft bij een reboot...
Het tweede probleem dat ik heb, is dat het niet lukt om de static route voor IPTV in te stellen. Ik krijg de onderstaande foutmelding als ik dat probeer te doen:

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik gebruik pfSense al jaren niet meer, maar blijkbaar heb je een instelling te pakken die niet via de webinterface gewijzigd kan worden maar wel via de console. Kan helaas voorkomen. (Of het moet een bug zijn)
Nu weet ik helaas niet waar die instellingen normaal gesproken opgeslagen horen te worden, maar je zou als niet al te nette workaround de commando's in de pfSense tegenhanger van rc.local kunnen plaatsen zodat die na het starten automatisch opnieuw uitgevoerd worden, zie https://doc.pfsense.org/i...ing_commands_at_boot_time voor info.
Nu weet ik helaas niet waar die instellingen normaal gesproken opgeslagen horen te worden, maar je zou als niet al te nette workaround de commando's in de pfSense tegenhanger van rc.local kunnen plaatsen zodat die na het starten automatisch opnieuw uitgevoerd worden, zie https://doc.pfsense.org/i...ing_commands_at_boot_time voor info.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 17-12-2015 14:58 ]
Oscar Wilde
Thanks, ik zal even kijken.Raven schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:57:
Ik gebruik pfSense al jaren niet meer, maar blijkbaar heb je een instelling te pakken die niet via de webinterface gewijzigd kan worden maar wel via de console. Kan helaas voorkomen. (Of het moet een bug zijn)
Echter moet dat commando om het MAC-adres te spoofen wel uitgevoerd worden vóórdat de interfaces up gebracht worden. Ik betwijfel of dat gebeurt als ik het in rc.local zet. Dat valt misschien wel op te lossen door de interfaces daarna weer down- en up te brengen though., maar dat is niet zo'n mooie oplossing.
pfSense heeft veel mogelijkheden, maar ook een aantal eigenaardige dingen die je er dan weer niet mee kunt. Zo is het blijkbaar ook niet mogelijk om in een firewall rule een destination interface op te geven. Geen idee of dat een limitering van pfSense of van pf zelf is. Ook vind ik wat dat betreft het uCI-systeem van OpenWRT erg mooi. Jammer dat pfSense niet zoiets heeft.
Oh, en het tweede probleem heb ik al opgelost: de gateway stond op disabled. Nuttige foutmelding dan...
In dat geval, zoek het script dat de networkinterfaces up brengt en zet de commando's daar op de juiste plek in. Als ik mij niet vergis, zou dat /etc/rc.d/netif moeten zijn.
Oscar Wilde
Vanaf vandaag ook aangesloten op Tweak.
Eerste ervaringen zijn redelijk positief!
Internet snelheid moet ik nog even mee stoeien. Zit nu op 500 down en 950 up.
Iemand ideeën? Gebruik voorlopig nog de standaard zyxel router.
Sparql tot nu toe ook redelijk. Beeldkwaliteit is beter dan bij telfort glasvezel waar ik vandaan kom.
AB is wel echt mikken voor de bediening.. ook de STB is zo nu en dan nogal traag..
Internet loopt bij mij over TP-link gbit switches. TV gaat vanaf een andere port op de zyxel via powerline adapters van het TP-link topmodel.
Sparql tot nu toe ook redelijk. Beeldkwaliteit is beter dan bij telfort glasvezel waar ik vandaan kom.
AB is wel echt mikken voor de bediening.. ook de STB is zo nu en dan nogal traag..
Internet loopt bij mij over TP-link gbit switches. TV gaat vanaf een andere port op de zyxel via powerline adapters van het TP-link topmodel.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
wat voor nic's heb je in je pc/laptop
en tweak adviseert om geen powerlines te gebruiken voor de tv maar een kabel
anders kan het ondemand gedeelte niet goed werken die vraagt nogal wat dat
dat is een van de weinige plussen van de tv het beeldkwaliteit ja die is gewoon echt goed
en tweak adviseert om geen powerlines te gebruiken voor de tv maar een kabel
anders kan het ondemand gedeelte niet goed werken die vraagt nogal wat dat
dat is een van de weinige plussen van de tv het beeldkwaliteit ja die is gewoon echt goed
Csotranme schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:29:
Als alternatief voor de belabberde AB gebruik ik nu de Sure universal remote app op mijn samsung mobiel en tablet (beiden hebben infrarood) Dat gaat als een tierelier.Csotranme schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:29:
Hoe heb je de snelheid gemeten? Het maakt zeker voor gigabit heel veel uit welke speedtest server je pakt.Csotranme schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:29:
Probeer anders eens http://www.dslreports.com/speedtest
Deze speedtest maakt gebruik van meerdere servers verdeelt over meerdere landen, waardoor je ook een iets reëler beeld krijgt van de te halen snelheid.
@Mr-D. Desktop met Marvel NIC's (Rampage II Extreme).
@hermanh hmm dat is een goeie. M'n HTC One heeft IR. Dat maar eens proberen. Anders toch maar eens een Logitech Harmony aanschaffen.
@hovemt Gemeten met speedtest.net naar Dronten
Zal die link van jou ook eens proberen vanavond
@hermanh hmm dat is een goeie. M'n HTC One heeft IR. Dat maar eens proberen. Anders toch maar eens een Logitech Harmony aanschaffen.
@hovemt Gemeten met speedtest.net naar Dronten
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Voor de geinteresseerden staat er een nieuwe Zyxel firmware op ftp://certified:zyxel@ftp.zyxel.it/firmware/VMG8924/
Het gaat om 12C0, maar er is geen changelog te vinden.
Aardige site, maar bij de genoemde site kom ik "down" niet verder dan 350 Mbit/s, terwijl op bijvoorbeeld http://speedtest.operator.nl/kpn/ de download blijft hangen op 940 Mbit/shovemt schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:18:
[...]
Hoe heb je de snelheid gemeten? Het maakt zeker voor gigabit heel veel uit welke speedtest server je pakt.
Probeer anders eens http://www.dslreports.com/speedtest
Deze speedtest maakt gebruik van meerdere servers verdeelt over meerdere landen, waardoor je ook een iets reëler beeld krijgt van de te halen snelheid.
Dat kan eventueel aan de browser liggen. Dslreports maakt gebruik van html5 voor zijn speedtest en de browser heeft een behoorlijke impact op de te behalen snelheid.Hans_18T schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:49:
[...]
Aardige site, maar bij de genoemde site kom ik "down" niet verder dan 350 Mbit/s, terwijl op bijvoorbeeld http://speedtest.operator.nl/kpn/ de download blijft hangen op 940 Mbit/s
Net nog maar eens getest, Chrome geeft veel variatie, variërend (down) 180 ~ 940 (5x getest, meestal rond de 350). IE continu rond de 840 (eveneens 5x getest). Up is in alle gevallen boven de 900.
[ Voor 10% gewijzigd door Hans_18T op 18-12-2015 15:24 ]
Volgens mij heb ik gewoon één van de twee NIC's die verrot zijn. Zat zojuist op 8Mb/s.
Steek de kabel in de andere poort en hatseflats!:
Steek de kabel in de andere poort en hatseflats!:

Deze is van een week of twee geleden:

Niet slecht dacht ik. Wel viel het me op dat de behaalde snelheid afhankelijk lijkt te zijn van de netwerkadapter. Deze meting was van een Dell XPS l502x laptop met de ingebouwde netwerkadapter. De laptop van m'n werk, die veel moderner en sneller is (Dell Precision 4700), haalde nog niet de helft aan dezelfde aansluiting.

Niet slecht dacht ik. Wel viel het me op dat de behaalde snelheid afhankelijk lijkt te zijn van de netwerkadapter. Deze meting was van een Dell XPS l502x laptop met de ingebouwde netwerkadapter. De laptop van m'n werk, die veel moderner en sneller is (Dell Precision 4700), haalde nog niet de helft aan dezelfde aansluiting.
Zit inderdaad nogal wat verschil in wat voor NIC je gebruikt.. Hier ook gemerkt.
Zojuist tweak usenet geprobeerd. Dat is wel echt huilen met de pet op. 700KB/s
Pak ik mn sunnyusenet unlimited weer trek ik zo naar de 4000KB/s
Voor de geïnteresseerden, zo krijg je Sparql werkend op een router met pfSense:
Routing
Maakt een static route aan met als destination 185.6.48.0/26 en als gateway de DHCP-server van je IPTV-WAN (bij mij was dat 10.10.12.1)
Firewall rules
Pas de Default allow LAN to any rule aan en zet onder Advanced options een vinkje bij This allows packets with IP options to pass.
Maak onder je IPTV-WAN een rule aan die IGMP toestaat (van/naar alles).
Maak onder je IPTV-WAN een rule aan die UDP naar 224.0.0.0/4 toestaat.
IGMP proxy
Zet IGMP Proxy aan en definieer twee netwerken:
Routing
Maakt een static route aan met als destination 185.6.48.0/26 en als gateway de DHCP-server van je IPTV-WAN (bij mij was dat 10.10.12.1)
Firewall rules
Pas de Default allow LAN to any rule aan en zet onder Advanced options een vinkje bij This allows packets with IP options to pass.
Maak onder je IPTV-WAN een rule aan die IGMP toestaat (van/naar alles).
Maak onder je IPTV-WAN een rule aan die UDP naar 224.0.0.0/4 toestaat.
IGMP proxy
Zet IGMP Proxy aan en definieer twee netwerken:
- Je IPTV-WAN, type upstream, met als altnets 213.75.167.0/24 en 224.0.0.0/4
- Je LAN, type downstream, geen altnets
Bij mij zijn de snelheden juist weer genormaliseerd op Usenet. Ik behaal nu weer gewoon de normale snelheid.Csotranme schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 20:30:
Zit inderdaad nogal wat verschil in wat voor NIC je gebruikt.. Hier ook gemerkt.
Zie dat ik een foutje gemaakt heb maar goed(4000 moet 40000 zijn). Tweak net nog een paar keer geprobeerd maar hij stopt af en toe zelfs met binnenhalen.
Sunny usenet nu zelfs tegen de 60000KB/s
Zojuist ook even on demand geprobeerd met mn powerline adapters.
Dit werkt inderdaad niet.. Beeld blijft zwart.
Niet dat ik het gebruik (usenet, smart tv) maar toch.
Tevens heb ik een vreemde bug met één sparql STB. Links bovenin zie je nog net iets van een tekst "voer pincode in"
Sunny usenet nu zelfs tegen de 60000KB/s
Zojuist ook even on demand geprobeerd met mn powerline adapters.
Dit werkt inderdaad niet.. Beeld blijft zwart.
Niet dat ik het gebruik (usenet, smart tv) maar toch.
Tevens heb ik een vreemde bug met één sparql STB. Links bovenin zie je nog net iets van een tekst "voer pincode in"
[ Voor 42% gewijzigd door Csotranme op 19-12-2015 00:03 ]
Zo weer een nieuw dieptepunt met de nieuwsgroepen... 2mb/s 
Wat is dat toch de laatste tijd
Wat is dat toch de laatste tijd
I am the great Cornholio!
Moet zeggen dat ik weinig problemen ondervindt met de nieuwsgroepen. Gewoon tussen de 30 en 60 MB/s op de momenten dat ik aan het downloaden ben. Heb username en pw weggehaald, aangezien dat niet meer nodig is. Verder heb ik hem gewoon op poort 119 staan zonder SSL.
hovemt schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:04:
Voor de geinteresseerden staat er een nieuwe Zyxel firmware op ftp://certified:zyxel@ftp.zyxel.it/firmware/VMG8924/
Ik draai zelf nog de versie die werd meegeleverd: 1.00(AAKL.1)b2_20131105, kan ik deze er gewoon overheen installeren? Uiteraard na het maken van een config backup.Modifications in V1.00(AAKL.12)C0
1. Base on V1.00(AAKL.12)b1 to release V1.00(AAKL.12)C0
Modifications in V1.00(AAKL.12)b1
1. Base on V1.00(AAKL.11)C0 to release V1.00(AAKL.12)b1
[Feature Enhancement]
1. [TR069][ITS# 150400271] The Connection Request URL should refer to ACS URL format. If the ACS URL is IPv4/IPv6 format, the Connection Request URL will be use IPv4/IPv6 address of WAN to generate.
[Bug Fix]
1. [TR069][ITS# 150400002] Backup configuration from TR069 but can’t success to upload this configuration from GUI.
2. [System] If configure TR069 connection request password in AAKL.10 firmware, the configuration will change to default after upgrade to AAKL.11.
3. [TR069][SVD# 228] Upgrade firmware from AAKL10 or earlier version, the TR069 will stop to connect with ACS.
4. [VOIP] [ITS# 150701162] After WAN recover, first outgoing call will be fail.
I: VOIP bounding with ANY WAN mode, the make call will be fail after WAN recover. II: If receive notification, the first outgoing call sometime will be fail.
[ Voor 5% gewijzigd door whatzert op 20-12-2015 15:07 ]
Ik zou voor de zekerheid eerst de zyxel resetten naar factory voordat je gaat upgraden. Misschien is het zelfs verstandig om v7 (verkrijgbaar op de officiele site van Zyxel) als tussenstap te gebruiken.whatzert schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:03:
[...]
[...]
Ik draai zelf nog de versie die werd meegeleverd: 1.00(AAKL.1)b2_20131105, kan ik deze er gewoon overheen installeren? Uiteraard na het maken van een config backup.
Hmm, hier wordt beschreven dat de eerste 3 firmwares uit het lijstje op volgorde moeten worden geïnstalleerd. Iemand die daar ervaring mee heeft?hovemt schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:11:
[...]
Ik zou voor de zekerheid eerst de zyxel resetten naar factory voordat je gaat upgraden. Misschien is het zelfs verstandig om v7 (verkrijgbaar op de officiele site van Zyxel) als tussenstap te gebruiken.
Gisteren firmware update gedaan vanaf v7 naar de laatste v12 , eerst config backup gedaan ,maar niet nodig gehad ,alle settings bleven bewaard.
Tot nu toe geen issues.
Tot nu toe geen issues.
Geen ervaring mee, volgens mij kwam hier toen de zyxel al met v4 erop. Ik zou anders eerst naar 1c0 gaan, dan naar 5c0 en dan naar 7c0. Al deze versies zijn te vinden op http://www.zyxel.com/uk/e...441&tab=ALL&submit=Searchwhatzert schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:42:
[...]
Hmm, hier wordt beschreven dat de eerste 3 firmwares uit het lijstje op volgorde moeten worden geïnstalleerd. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Er is vanaf 1 naar 7 zoveel veranderd dat het verstandig kan zijn om het in stappen te doen.
Waar heb jij trouwens de changelog gevonden van 12c0?
Bedankt voor je input. Ik ga het er een dezer dagen maar eens op wagen.hovemt schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:26:
[...]
Waar heb jij trouwens de changelog gevonden van 12c0?
In dit bericht zag ik een Dropbox link naar een V100AAKL11C0.rar. Toen ik 11 naar 12 veranderde kreeg ik V100AAKL12C0.rar, met bijbehorend changelog, binnen.
Wie heeft er hier nog meer het geweldige opneem pakket van Sparql. waar je wel kunt opnemen maar nooit meer kan afspelen anders dan een zwart scherm.?
Ruim een jaar verder en het is nog steeds bagger met geen toekomst anders dan een ander TV pakket elders te nemen. ben er nu echt klaar mee prutsers..
Ruim een jaar verder en het is nog steeds bagger met geen toekomst anders dan een ander TV pakket elders te nemen. ben er nu echt klaar mee prutsers..
Ben blij dat ik dat niet genomen heb
Lijkt erop dat bij 12 waarschijnlijk het telefoon probleem opgelost is zou mooi zijn
Lijkt erop dat bij 12 waarschijnlijk het telefoon probleem opgelost is zou mooi zijn
Ik heb ook het opnemen pakket en dat werkt prima (Almere 1317) heel af en toe heb ik wel eens een opname die niet wil beginnen met afspelen maar een reboot van de sparql lost dit dan op.rob2011 schreef op maandag 21 december 2015 @ 19:24:
Wie heeft er hier nog meer het geweldige opneem pakket van Sparql. waar je wel kunt opnemen maar nooit meer kan afspelen anders dan een zwart scherm.?
Heb zowel met de Zyxel als nu met de Edgerouter altijd alles prima kunnen kijken.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dit topic is gesloten.