Het gaat er niet om hoeveel CPU power ze hebben, dat soort STB's gebruikt een hardwarematige H.264 decoder en als die niet de juiste features implementeert dan maakt het niet uit hoe krachtige de STB is.
Verder zou ik niet zo heel hard 'incompetentie' willen roepen. Ik ken genoeg mensen die KPN hebben en waar ik vaak genoeg met de STB heb mogen spelen, en ik denk dat juist van alle IPTV providers, KPN het meest 'volwssen' product heeft staan. Settopboxen reageren gewoon snel, functionaliteit 'werkt' gewoon, etc.
Het werkt misschien, maar wat ze aanbieden is wel een ontzettend knullige oplossing, PPPoE, een 'experiabox' die er altijd tussen moet zitten, re-encoden van de streams, etc.
Als Tweak dit aanbod niet had gehad, had ik waarschijnlijk ook gewoon nog bij KPN gezeten.
Het grootste probleem met KPN is dat ze helemaal niks van Internet snappen. En dan bedoel ik niet de technische kant, ik bedoel dat het bedrijf voor een groot deel bestaat uit oude mannetjes uit de PTT tijd die nog het liefst alleen analoge telefoonlijnen zou verkopen. Het hele internet-gebeuren gaat een beetje aan ze voorbij, ze leven niet echt in het internet tijdperk. Dit blijkt uit alles wat ze doen, zie b.v. het stopzetten van de uitrol van glasvezel.
Tweak doet het ook niet altijd perfect, maar ze proberen tenminste een zo goed mogelijk product neer te zetten.
En die streams? Tsja, het grootste probleem is gewoon hun DSL legacy, waardoor ze zijn begonnen met lage bitrate streams.
Maar dat betekend niet dat ze bij de uitrol van glas ook gebruik moesten maken van die streams. ze hadden er vanaf dag 1 betere streams naast kunnen zetten. Dat deden ze niet omdat het ze geen zak interesseert. KPN probeert niet een zo goed mogelijk product neer te zetten, ze proberen een zo winstgevend mogelijk product neer te zetten.
Overigens, die "HD Glas" streams, die Tweak nu dus ook gebruikt, verschillen ook weer niet zo heel veel met de streams die Tweak aanbiedt. Ik heb ze eens naast elkaar gehad op dezelfde output (dus oude box ook -i), zelfde TV, zelfde beeldinstellingen. En hier is het verschil iig niet heel groot. Maar het is er wel.
Tja, het ligt natuurlijk aan een aantal factoren. Op een kleine TV valt het minder op (ooit beweerde KPN dat hun streams geschik waren voor TV van maximaal 32 inch) en niet iedereen is hier even gevoelig voor. Mijn ouders b.v. kijken naar de afgrijselijk slechte streams van Canal Digitaal via satelliet en hebben hier geen enkel probleem mee.
Overigens was niet alleen de beeldkwaliteit een probleem bij KPN, ze stripten b.v. ook de 5.1 audio uit de streams waardoor je alleen stereo geluid had.
De vraag is ook welke provider het beter doet. Ziggo wordt ook steeds minder, want ook daar gaat men steeds meer de bitrate knijpen omdat ze gewoonweg te veel zenders willen aanbieden en ook nog steeds meer down- en upstream kanalen nodig hebben.
Ziggo moet gewoon de stekker uit analoog trekken, dat kost namelijk schrikbarend veel bandbreedte, en hun DVB-C ook vervangen door IPTV. De basis moet gewoon een IP netwerk zijn en alleen een IP netwerk. Alle andere diensten bouw je bovenop het IP netwerk.
[
Voor 3% gewijzigd door
Aaargh! op 24-08-2017 09:47
]
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.