Probleem met IPv6 herken ik. Ik weet nog niet of het komt door de "6in4" tunnel die in feite wordt gebruikt in plaats van native Dual Stack of iets anders, maar volgens mij heeft het er ook mee te maken dat de Fritz!box wellicht wat te veel ICMPv6 typen blokkeert.
Om IPv6 goed te laten werken is ICMPv6 namelijk nodig, o.a. voor "Path MTU discovery" (waarbij client en server er allebei achter moeten komen hoe groot de packets maximaal mogen zijn om zonder problemen door alle tussenliggende hops heen te raken). Die 'stroperigheid' op sommige sites is volgens mij ook echt een symptoom hiervan.
Maar zeker weten doe ik het niet. Ik zit ook nog steeds in een "leerfase" voor wat betreft IPv6
edit:
. Als je ipv6-test.com bezoekt, dan zie je ook dat ICMP daar op "filtered" staat achter een Fritz!box (alleen wel jammer dat ze dan niet goed specificeren wát er precies gefilterd wordt).
Het zou wat dat betreft wel fijn zijn als Tweak eens een keer native dual stack gaat bieden. Maar ja, iets zegt me, ook gezien hoe lang de Sparql problemen al spelen, dat dat niet hoog op het prioriteitenlijstje staat.
Om IPv6 goed te laten werken is ICMPv6 namelijk nodig, o.a. voor "Path MTU discovery" (waarbij client en server er allebei achter moeten komen hoe groot de packets maximaal mogen zijn om zonder problemen door alle tussenliggende hops heen te raken). Die 'stroperigheid' op sommige sites is volgens mij ook echt een symptoom hiervan.
Maar zeker weten doe ik het niet. Ik zit ook nog steeds in een "leerfase" voor wat betreft IPv6
edit:
Dit dusZr40 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:58:
[...]
Dat suggereert dat je sites bezoekt die ICMPv6 blokkeren waardoor Path MTU Detection niet werkt. Dat horen ze niet te doen. Het probleem is dat Tweak gebruik maakt van een 6rd tunnel, waardoor de MTU kleiner is dan 1500 bytes. De sites die je bezoekt proberen 1500 byte packets naar je te sturen, maar doordat ze ICMPv6 blokkeren ontvangen ze geen ICMPv6 Packet Too Big en kunnen ze de maximum packet grootte niet aanpassen op het daadwerkelijke maximum zoals via ICMPv6 gerapporteerd wordt.
Om het probleem te omzeilen kan je MSS clamping toepassen. Dat instrueert beide kanten van de verbinding om kleinere packets te versturen. Nadeel is dat dit dan effect heeft op alle verbindingen, ook die waar ICMPv6 niet geblokkeerd wordt.
(Mocht je zelf ICMPv6 blokkeren: niet doen!)
Het zou wat dat betreft wel fijn zijn als Tweak eens een keer native dual stack gaat bieden. Maar ja, iets zegt me, ook gezien hoe lang de Sparql problemen al spelen, dat dat niet hoog op het prioriteitenlijstje staat.
[ Voor 48% gewijzigd door eymey op 03-07-2017 11:05 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.