Bolis schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:56:
[...]
Kan me niet voorstellen dat een snelle ARM processor router slechter is dan de standaard Zyxel...
[...]
Het voordeel zit dat ik andere software op m'n RT-AC68U heb en hij nu alleen maar het wifi signaal uitstuurt. De router kan denk ik meer tegelijk aan dus wil ik daar gebruik van maken. Scheelt ook weer stroomverbruik (al heb ik een fan achterop m'n RT-AC68U om hem te koelen ^^)
Ik ben de afglopen weken aan het prutsen geweest met mijn verbinding, heb niet de RT-AC68U, maar de Netgear R7000. Deze bevat volgens mij dezelfde hardware, en is stock p 1GHz geklokt.
Opties die ik nodig had: VLAN, cloned MAC.
Als ik hier de officiele netgear firmware op laat staan, dan haal ik ~300MBit, dan is de processor 100% bezig.
Met de tomato firmware kan ik met de opties die ik aan heb staan wel 1GB halen (als hardware offloading aan staat). Daarbij kwamen twee nadelen naar voren:
1. hairpin NAT werkt niet meer, dit is makkelijk op te lossen door een eigen DNS server te draaien, hetgeen ik toch al deed.
2. Beamforming op wifi werkt niet meer. Gevolg wifi bereik weg.
3. Maximum wifi throughput op 100Mbit.
2 en 3 zijn voor mij onoverkomelijk.
Mijn oplossing, edgerouter lite ertussen als router, negear weer naar AP mode (zoals ik het ook al had met de zyxel).
De zyxel is qua throughput een best capabele router, nadeel is dat zijn response afhandeling traag is en wifi ruk is.
[
Voor 36% gewijzigd door
trinite_t op 23-06-2017 11:57
]
The easiest way to solve a problem is just to solve it.