Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 12:15
goldvinger schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:01:
Toch blijft het een raar verhaal over die haperingen.
Gisteravond heb ik geen enkele hapering gehad.
Andere dus weer wel.
Dit lijkt mij lastig op te lossen voor tweak.
Het is niet structureel.
Dat maakt het toch moeilijker
Er zijn hier anders al aardig wat ideeën geopperd waar het zoal mee te maken kan hebben, maar om de één of andere reden blijft Tweak het in het netwerk van de eindgebruiker zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
scrappy.doo schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:52:
[...]
Er zijn hier anders al aardig wat ideeën geopperd waar het zoal mee te maken kan hebben, maar om de één of andere reden blijft Tweak het in het netwerk van de eindgebruiker zoeken.
Ik vind dat logisch. Multicast in het netwerk van Tweak is een opgelost probleem is. Die switches ondersteunen dat al erg lang. In KPN gebied is dat helemaal duidelijk, daar gebruiken ze dezelfde switches als KPN.

Daarom moet je het zoeken waar het verschilt van KPN. In de router, in de switches thuis, in de STB en in de configuratie van deze componenten.

Centrale problemen kunnen ze makkelijk detecteren (aan extra requests/etc/poort statistics). Dus dan zou ik gaan wijzen naar het thuisnetwerk.

Apparatuur die broadcast/UPNP/avahi verkeer verstuurd kan voor CPU pieken op de router en andere gekken problemen zorgen. Tricky om te debuggen. Dan is het beter om eerst de kabels uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat begrijp ik zeker, maar inmiddels werken KPN en derivaten ook alweer een hele tijd met "Routed IPTV", oftewel óók met settopboxen die 'gestoord' kunnen worden door allerlei typisch consumenten-LAN verkeer.

Toch lees je bij KPN niet, of heel weinig, klachten over haperingen. In ieder geval niet op een schaal zoals bij Tweak.

En qua routers hebben ze er nu dus ook al 2 geprobeerd: Zowel ZyXEL als Fritz!box. Bij beiden lijkt het probleem eigenlijk hetzelfde te zijn. Ook hebben ze nu inmiddels bij Flevoboy63 'de perfecte setup ' uitgeprobeerd.

Zo onderhand blijven toch de STB en 'iets in het netwerk van Tweak' over. Wat ik wel een beetje mis, overigens, is een overzicht over de vraag of er ook veel mensen in KPN gebied last hebben van de haperingen.

Maar indien dat laatste het geval is wordt het spectrum aan mogelijke oorzaken nog kleiner: XS4ALL gebruikt ook Fritz!boxen. Tweak klanten in KPN-gebied én met een Fritz!box hebben dus alleen nog maar de STB als verschil.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
Ik zit in het KPN-gebied, en heb eigenlijk geen klachten over de tv. Heb sparql basic, en kan altijd gewoon kijken. Het zappen is iets traag, ongeveer 2 seconde voor je weer lopend beeld en geluid hebt. Maar daar stoor ik mij niet zo aan. Gisteren 1 keer gehad dat bij zappen het beeld zwart bleef, maar dat was de eerste keer dat we zoiets hadden. Nog een keer heen en weer zappen, en toen ging het weer goed.

Nu we NLZiet er bij hebben, kijken we wel minder live tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:54
Ik heb bij KPN glasvezel nog nooit een hapering gehad, stap over naar Tweak maar dan zonder televisie,vanwege alle klachten hier en op facebook over de onvolwassenheid van het systeem. De 365 deal is gewoon erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Mr-D. schreef op maandag 20 februari 2017 @ 06:40:
[...]

had gisteren ook zowaar haperingen ben dus benieuwd wat ze vandaag gaan doen
Nu is het bij mij ook bal.
Veel haperingen vanmiddag.
Dit is toch een tijd geleden dat ik het zo erg gehad heb.

Ik heb toch maar even gebeld.
Er zijn geen problemen bekend.
Ik moet het zelfde riedeltje weer uitvoeren.
Tegen beter weten in, ga ik dat maar weer doen

[ Voor 20% gewijzigd door goldvinger op 20-02-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Ik volg dit topic alweer een tijdje, maar ik schrik van alle berichten hier over haperingen van IPTV.

Sinds begin dit jaar ben ik Tweak klant, ik neem fiber af, en heb Ziggo TV nog even omdat ik daar heel tevreden over ben. Ik heb even getwijfeld om over te stappen, maar niets is erger dan een stotterend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
boekee schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:28:
Ik volg dit topic alweer een tijdje, maar ik schrik van alle berichten hier over haperingen van IPTV.

Sinds begin dit jaar ben ik Tweak klant, ik neem fiber af, en heb Ziggo TV nog even omdat ik daar heel tevreden over ben. Ik heb even getwijfeld om over te stappen, maar niets is erger dan een stotterend beeld.
Hier idem, op aanraden van Eymey overgestapt van (oud XMS) telfort naar Tweak 365 icm Ziggo basis. Alle huisbewoners zijn er erg content mee, zeker de snelheid van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeder1988
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 20:58
Iemand in omgeving dronten waar het internet het op dit moment niet doet? Vloog eruit om 07.20. Tv doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:23
Ik zat vanmorgen van 7:30 tot 8:00 thuis te internetten en mail bleef de hele dag binnen komen
speeder1988 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:41:
Iemand in omgeving dronten waar het internet het op dit moment niet doet? Vloog eruit om 07.20. Tv doet het wel.

[ Voor 55% gewijzigd door Mr-D. op 21-02-2017 17:13 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:56
goldvinger schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:54:
[...]

Nu is het bij mij ook bal.
Veel haperingen vanmiddag.
Dit is toch een tijd geleden dat ik het zo erg gehad heb.

Ik heb toch maar even gebeld.
Er zijn geen problemen bekend.
Ik moet het zelfde riedeltje weer uitvoeren.
Tegen beter weten in, ga ik dat maar weer doen
Problemen ondertussen opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Ja was ook wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Jan Driebeen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:20:
[...]

Problemen ondertussen opgelost?
Ja.
De haperingen zijn net zo snel verdwenen als ze gekomen waren.
Ik heb eigenlijk zelf helemaal niks ondernomen.
Na het avondeten deden wij de tv weer aan en toen waren de haperingen verdwenen .
Raar maar waar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
goldvinger schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:57:
[...]

Ja.
De haperingen zijn net zo snel verdwenen als ze gekomen waren.
Ik heb eigenlijk zelf helemaal niks ondernomen.
Na het avondeten deden wij de tv weer aan en toen waren de haperingen verdwenen .
Raar maar waar. :)
maar is die monteur nog geweest??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
Mr-D. schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:09:
[...]

maar is die monteur nog geweest??
?
Bij mij zou er geen monteur langskomen.
Ze wouden dat ik de sparql box weer terug bracht naar fabrieksinstelling.
Dat wou ik s'avonds doen, maar toen bleek het probleem van haperen uit zijn eigen opgelost te zijn.
Wat het geweest is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeder1988
Nu heb ik problemen met beide Sparql kastjes. Al contact gehad met de servicedesk maar misschien heeft één van jullie hier nog een idee.

Wat is het probleem:
Ik start de Sparql op.
Eerste sparql logo verschijnt
Hij wordt even zwart
Tweede keer dat Sparql logo verschijnt
3 witte puntjes links bovenaan verschijnen
Daarna verschijnt het plaatje wat je hier op de tv's ziet, maar dan donkerder alsof er een venster overheen hoort te zitten. http://sparql.nl/wp-conte...s/images/packet-image.png

Wat er al is geprobeerd:
Andere netwerkkabel (zowel 100mb als 1gbit kabel)
De factory reset gedaan zoals op de pagina van Mr. D Tips en Tricks
Het opnieuw instellen zoals op de pagina van Mr. D Tips en Tricks
Genexis en Zyxel van de stroom (30/30/30)
Zyxel naar Factory Default en daarna de config weer terug gezet waarbij ik mijn eigen instellingen er eerst uit heb gehaald.

Ter info: het zijn dus beide kastjes die hetzelfde probleem hebben. Monteur staat momenteel ingepland voor aankomende vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Sorry je hebt gelijk dat moest natuurlijk @whysoserious zijn :X
goldvinger schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:58:
[...]

?
Bij mij zou er geen monteur langskomen.
Ze wouden dat ik de sparql box weer terug bracht naar fabrieksinstelling.
Dat wou ik s'avonds doen, maar toen bleek het probleem van haperen uit zijn eigen opgelost te zijn.
Wat het geweest is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Krijg je wel een ip,binnen voor vlan4??
speeder1988 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:10:
Nu heb ik problemen met beide Sparql kastjes. Al contact gehad met de servicedesk maar misschien heeft één van jullie hier nog een idee.

Wat is het probleem:
Ik start de Sparql op.
Eerste sparql logo verschijnt
Hij wordt even zwart
Tweede keer dat Sparql logo verschijnt
3 witte puntjes links bovenaan verschijnen
Daarna verschijnt het plaatje wat je hier op de tv's ziet, maar dan donkerder alsof er een venster overheen hoort te zitten. http://sparql.nl/wp-conte...s/images/packet-image.png

Wat er al is geprobeerd:
Andere netwerkkabel (zowel 100mb als 1gbit kabel)
De factory reset gedaan zoals op de pagina van Mr. D Tips en Tricks
Het opnieuw instellen zoals op de pagina van Mr. D Tips en Tricks
Genexis en Zyxel van de stroom (30/30/30)
Zyxel naar Factory Default en daarna de config weer terug gezet waarbij ik mijn eigen instellingen er eerst uit heb gehaald.

Ter info: het zijn dus beide kastjes die hetzelfde probleem hebben. Monteur staat momenteel ingepland voor aankomende vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeder1988
Mr-D. schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:34:
Krijg je wel een ip,binnen voor vlan4??

[...]
Ja deze krijg ik.

- IPv4 Address: 10.10.55.217
- IPv4 Subnet Mask: 255.255.248.0
- IPv4 Uptime: 0 day: 1 hour: 32 minutes
- Primary DNS server: 82.197.196.182
- Secondary DNS server: 82.197.196.183

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Vaag en kan je wel met vlc de vrije streams bekijken?? Weet je tenminste of ze binnen komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speeder1988
Mr-D. schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:08:
Vaag en kan je wel met vlc de vrije streams bekijken?? Weet je tenminste of ze binnen komen
Ja die kan ik dus wel zien, dus gelukkig geen gezeur in huis van, ik kan niks kijken ;(
Had eerst al problemen op beide kastjes dat de meeste radio zenders het niet deden, niet getest via ip destijds. Één van de twee kastjes moest minimaal één keer per dag opnieuw gestart worden omdat zenders vast zaten. Ook apart dat ze beiden exact hetzelfde probleem hebben op hetzelfde moment. Zal vrijdag nadat de monteur is geweest wel een update hier plaatsen wat hij precies heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StampVoet
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:11
Werkt het vervangen van de zyxel router door een mikrotik ook op het reggefiber netwerk of alleen via tweaks eigen netwerk? of ook met tweak via reggefiber?
En moet ik de MAC overnemen van mijn zyxel router of kan ik die van mikrotik zelf gebruiken?
Hier kan ik niet echt een antwoord op vinden, of ik moet 200 pagina's doorlezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Eh ja

Durf het niet te zeggen de meeste hier zitten op het Tweak netwerk dus moeilijk zeggen
Maar als de standaard config file van Tweak er in zit dan kan je gewoon dezelfde instellingen gebruiken
StampVoet schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:09:
Werkt het vervangen van de zyxel router door een mikrotik ook op het reggefiber netwerk of alleen via tweaks eigen netwerk? of ook met tweak via reggefiber?
En moet ik de MAC overnemen van mijn zyxel router of kan ik die van mikrotik zelf gebruiken?
Hier kan ik niet echt een antwoord op vinden, of ik moet 200 pagina's doorlezen :P

[ Voor 0% gewijzigd door Mr-D. op 22-02-2017 18:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:40

Zorian

What the fox?

Ik heb dus weer een edgerouter lite in gebruik in plaats van de Zyxel. Nou werkt het internet wel, maar doet vreemd. Elke paar seconden gaat ie om en om erop en eraf. Steeds weer wel internet, geen internet. Sparql doet het ook niet, die hangt op de 3 witte bolletjes links boven. Iemand een idee of een goeie configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:22
De Edgerouter zou prima moeten werken i.c.m. Tweak netwerk. Gebruik je mijn configuratie?

Let op dat het mac-adres van het IPTV VLAN niet gelijk mag zijn aan het mac-adres van internet. Als je de configuratie uitleg goed volgt moet dit goed gaan. Je zou als test de IPTV VLAN interface even kunnen disablen om te kijken of het internet dan blijft werken.

Andere oorzaak van je probleem kan zijn dat er een ander apparaat (bijv router) in je netwerk hetzelfde IP heeft als de EdgeRouter. Ik heb dit ook een keer gehad toen een Netgear router (ingesteld als AP) door een power-cycle was gereset naar standaard instellingen. Toen was het internet ook zeer onstabiel.
Zorian schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:39:
Ik heb dus weer een edgerouter lite in gebruik in plaats van de Zyxel. Nou werkt het internet wel, maar doet vreemd. Elke paar seconden gaat ie om en om erop en eraf. Steeds weer wel internet, geen internet. Sparql doet het ook niet, die hangt op de 3 witte bolletjes links boven. Iemand een idee of een goeie configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

webmasternick schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:49:
De Edgerouter zou prima moeten werken i.c.m. Tweak netwerk. Gebruik je mijn configuratie?

Let op dat het mac-adres van het IPTV VLAN niet gelijk mag zijn aan het mac-adres van internet. Als je de configuratie uitleg goed volgt moet dit goed gaan. Je zou als test de IPTV VLAN interface even kunnen disablen om te kijken of het internet dan blijft werken.

Andere oorzaak van je probleem kan zijn dat er een ander apparaat (bijv router) in je netwerk hetzelfde IP heeft als de EdgeRouter. Ik heb dit ook een keer gehad toen een Netgear router (ingesteld als AP) door een power-cycle was gereset naar standaard instellingen. Toen was het internet ook zeer onstabiel.

[...]
Ik heb inderdaad jouw config gepakt.
Wat me opvalt is dat dit blok niet in de configtree bestaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    static {
        interface-route 0.0.0.0/0 {
            next-hop-interface eth1.34 {
            }
        }
        route 185.6.48.0/26 {
            next-hop 10.10.28.1 {
            }

Nou heb ik ook geen 10.10.28.1 maar 10.10.53.225 (regio Dronten) wat ik in het dashboard zie staan. //Edit: Dit mag ik dus niet op 10.10.53.225 zetten omdat ie dan mekkert "Nexthop address cannot be same as own interface address".
Ik kan eventueel mijn aangepaste config (met MAC etc) even per DM sturen?
Enige wat ik verder kan bedenken is dat mijn switch stout is. Dit is een TP-Link TL-SG108E managed switch. IGMP snooping staat aan maar kan geen optie voor 'forward unknown addresses' vinden erin.

//Edit2: Disablen van VIF1.4 lijkt het haperende internet te fixen...

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 22-02-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Laatst online: 17-09 01:02
Sorry voor de late reactie, monteur is hier geweest voor de Sparql haperingen. Hij heeft die sparql box vervangen (weer een m15) en iets met decibel gemeten, dat was 11 en heeft hij naar 6 gekregen.

Eens kijken hoe het nu gaat :)

[ Voor 12% gewijzigd door WhySoSerious? op 22-02-2017 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webmasternick
Ik denk dat inderdaad de static-route over eth1.34 ontbreekt waardoor je internet verkeer soms via VLAN34 verloopt en soms via VLAN4. Deze static-route kan je eventueel via de web-interface toevoegen.

Naar aanleiding van een forum post op het UBNT forum gebruik ik niet meer die default static-route over VLAN34 (uit mijn handleiding), maar geef ik de route van VLAN34 een hogere prioriteit. Zie: https://community.ubnt.co...fter/m-p/1786143#U1786143
Via de CLI:
code:
1
2
3
4
5
configure
 set interfaces ethernet eth1 vif 34 dhcp-options default-route-distance 50
commit
save
exit
Daarna is een reboot van de router nodig.

De static-route naar 185.6.48.0/26 is nodig voor IPTV. Dit lukt waarschijnlijk niet omdat je het verkeerde gateway adres gebruikt vermoed ik. Je moet niet het IP adres van VLAN4 gebruiken, maar de gateway. Je kan deze terugvinden onder "Routing" en dan zoeken naar de regel:
code:
1
0.0.0.0/0   [10.10.48.1]    eth1.4

10.10.48.1 is in mijn geval het gateway adres, bij jou zal die mogelijk 10.10.53.X zijn.
Zorian schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:57:
[...]

Ik heb inderdaad jouw config gepakt.
Wat me opvalt is dat dit blok niet in de configtree bestaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
    static {
        interface-route 0.0.0.0/0 {
            next-hop-interface eth1.34 {
            }
        }
        route 185.6.48.0/26 {
            next-hop 10.10.28.1 {
            }

Nou heb ik ook geen 10.10.28.1 maar 10.10.53.225 (regio Dronten) wat ik in het dashboard zie staan. //Edit: Dit mag ik dus niet op 10.10.53.225 zetten omdat ie dan mekkert "Nexthop address cannot be same as own interface address".
Ik kan eventueel mijn aangepaste config (met MAC etc) even per DM sturen?
Enige wat ik verder kan bedenken is dat mijn switch stout is. Dit is een TP-Link TL-SG108E managed switch. IGMP snooping staat aan maar kan geen optie voor 'forward unknown addresses' vinden erin.

//Edit2: Disablen van VIF1.4 lijkt het haperende internet te fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

webmasternick schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:42:
Ik denk dat inderdaad de static-route over eth1.34 ontbreekt waardoor je internet verkeer soms via VLAN34 verloopt en soms via VLAN4. Deze static-route kan je eventueel via de web-interface toevoegen.

Naar aanleiding van een forum post op het UBNT forum gebruik ik niet meer die default static-route over VLAN34 (uit mijn handleiding), maar geef ik de route van VLAN34 een hogere prioriteit. Zie: https://community.ubnt.co...fter/m-p/1786143#U1786143
Via de CLI:
code:
1
2
3
4
5
configure
 set interfaces ethernet eth1 vif 34 dhcp-options default-route-distance 50
commit
save
exit
Daarna is een reboot van de router nodig.

De static-route naar 185.6.48.0/26 is nodig voor IPTV. Dit lukt waarschijnlijk niet omdat je het verkeerde gateway adres gebruikt vermoed ik. Je moet niet het IP adres van VLAN4 gebruiken, maar de gateway. Je kan deze terugvinden onder "Routing" en dan zoeken naar de regel:
code:
1
0.0.0.0/0   [10.10.48.1]    eth1.4

10.10.48.1 is in mijn geval het gateway adres, bij jou zal die mogelijk 10.10.53.X zijn.

[...]
HELD!
Dat regeltje code hielp. Bovendien was het heel verwarrend bij dat route-lijstje. Er stond zowel 10.10.48.0 als 10.10.48.1 in die lijst. De eerste deed niks, toen ik hem van 0 naar 1 deed op het einde sprong de tv spontaan aan. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Je moet dus degene pakken met als Route Type "static", dit is de werkende.

Misschien een suggestie om de guide te updaten? Ik draai trouwens op 1.9.1 dus dat werkt bij deze. :) Wil eventueel mijn werkende config uploaden voor op je site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
StampVoet schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:09:
Uhm, het eigen netwerk van Tweak is ook op het Reggefiber netwerk hoor.

In álle gebieden is Reggefiber de eigenaar van het fysieke netwerk. Alleen gebruikt Tweak op sommige netwerken eigen apparatuur, op andere netwerken werken ze via KPN Wholesale Broadband Access (WBA).

Los daarvan: In principe zou je zowel via KPN Wholesale als het eigen netwerk van Tweak gewoon eigen apparatuur moeten k unnen gebruiken. Op het Tweak netwerk kan je gewoon je eigen mac adres gebruiken. Ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat dat via KPN ook kan (toen ik Telfort had via een zelfde KPN Wholesale straat ging dat ook prima).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• webmasternick
Mooi dat het is gelukt. Ik heb mijn handleiding omtrent het instellen van de Sparql gateway duidelijker gemaakt.

De "nieuwe" methode om de default route in te stellen heb ik nog niet in mijn handleiding verwerkt. Deze wil ik eerst beter hebben getest. De "oude" methode werkt prima, maar heeft waarschijnlijk als nadeel dat het internet soms niet meer werkt nadat Tweak onderhoud heeft gepleegd. Ik hoop dat de nieuwe methode dit oplost.
Zorian schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:11:
[...]

HELD!
Dat regeltje code hielp. Bovendien was het heel verwarrend bij dat route-lijstje. Er stond zowel 10.10.48.0 als 10.10.48.1 in die lijst. De eerste deed niks, toen ik hem van 0 naar 1 deed op het einde sprong de tv spontaan aan. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Je moet dus degene pakken met als Route Type "static", dit is de werkende.

Misschien een suggestie om de guide te updaten? Ik draai trouwens op 1.9.1 dus dat werkt bij deze. :) Wil eventueel mijn werkende config uploaden voor op je site.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen maandag monteur hier weer over de vloer gehad. Er waren wat instellingen in de Fritz! welke niet goed werkte. Als mijn vaste telefoon overgaat, dan stopte het beeld. was helemaal nieuw voor de monteur en de techneut. Nieuwe Fritz opgehangen en probleem over!

Verder kwam ik erachter dat poort 1 en 2 en poort 3 en 4 een andere configuratie blijken te hebben. Ten minste die conclusie trok de monteur ook. Bij testen op poort 1 en 2 van de Fritz kwamen er foute pakketjes binnen waardoor het signaal van de tv niet optimaal was. Hij deed dezelfde test op poort 3 en 4 en daar deed het probleem zich niet voor. Hier gaan ze nu mee aan de slag. De monteur heeft Bij een nieuwe Fritz dezelfde test gedaan en daar kwam exact hetzelfde uit.

Hij heeft ook even een STB M12 getest, maar mijn tv begon gelijk te haperen en wel heel regel matig. M15 er weer ingehangen en probleem over. Maar ik moet zeggen, ook hier verdwijnen de haperingen net zo snel als ze gekomen zijn. Is per dag verschillend.

Maar pauze en opname blijven hier perfect werken. Ik kan nu ook doorspoelen naar een ander deel van de opname (doorspoelen dus). Tweak blijft dit maar vreemd vinden, dat juist dat deel bij mij wel blijft werken. Juist in de opname zijn veel klachten vertelde hij.

Als ik meer heb laat ik mij weer horen.

• Mr-D.
bij meer mensen dat de commerciële zenders (encrypted) een beetje moeilijk doen ??

• speeder1988
speeder1988 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Ja die kan ik dus wel zien, dus gelukkig geen gezeur in huis van, ik kan niks kijken ;(
Had eerst al problemen op beide kastjes dat de meeste radio zenders het niet deden, niet getest via ip destijds. Één van de twee kastjes moest minimaal één keer per dag opnieuw gestart worden omdat zenders vast zaten. Ook apart dat ze beiden exact hetzelfde probleem hebben op hetzelfde moment. Zal vrijdag nadat de monteur is geweest wel een update hier plaatsen wat hij precies heeft gedaan.
Even een korte update tbv vorige post hier. Monteur zou vrijdag komen maar had geen bevestiging mail gekregen. Vanmiddag gebeld en blijkt dat de medewerker niks in het systeem had gezet en dat er geen monteur gepland stond. Zou nu pas woensdag kunnen komen. Geregeld dat ze één nieuwe Sparql box sturen zodat ik kan testen of het daarmee wel werkt. Indien die niet functioneert dan wordt er een nieuwe monteur ingepland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
speeder1988 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:16:
[...]

Even een korte update tbv vorige post hier. Monteur zou vrijdag komen maar had geen bevestiging mail gekregen. Vanmiddag gebeld en blijkt dat de medewerker niks in het systeem had gezet en dat er geen monteur gepland stond. Zou nu pas woensdag kunnen komen. Geregeld dat ze één nieuwe Sparql box sturen zodat ik kan testen of het daarmee wel werkt. Indien die niet functioneert dan wordt er een nieuwe monteur ingepland.
dit verhaal klinkt helaas niet onbekend gebeurd vaker dat er een monteur wordt ingepland en als je weer belt dat er niets is ingepland 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hé, dit is raar ... Ik wil wat downloaden en denk: wat gaat het langzaam! Komt binnen met ongeveer 95 Mbit/s. Dus ik doe maar eens een Speedtest, en krijg bij zowel Speedest.net als bij de KPN speedtest vergelijkbare resultaten: ~ 95 Mbit up & down. Terwijl ik in Almere toch echt Gigabit heb! Lijkt wel of m'n verbinding is afgekapt op 100 Mbit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haay schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:33:
...~ 95 Mbit up & down. Terwijl ik in Almere toch echt Gigabit heb!
Lijkt wel of m'n verbinding is afgekapt op 100 Mbit. :(
Eerst het meest voor de hand liggende maar eens vragen. :D Is je computer nog wel met Gigabit snelheid met de router verbonden? Misschien dat die per ongeluk op 100Mb staat? Hier in Leeuwarden in ieder geval niks aan de hand. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hé, dit is raar ... Ik wil wat downloaden en denk: wat gaat het langzaam! Komt binnen met ongeveer 95 Mbit/s. Dus ik doe maar eens een Speedtest, en krijg bij zowel Speedest.net als bij de KPN speedtest vergelijkbare resultaten: ~ 95 Mbit up & down. Terwijl ik in Almere toch echt Gigabit heb! Lijkt wel of m'n verbinding is afgekapt op 100 Mbit. :(
Almere Stad (1325) gewoon snel, minimaal 300 Mbit/s (nu op tablet via wifi)

Edit: alleen tv (op dit moment npo 2 ) is weer ontzettend vaak aan het freezen

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 24-02-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
Probeer deze eens http://beta.speedtest.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z609240
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-02-2024
Speedtest resultaten verschillen bij mij in Almere per browser onder OSX
Safari is het 'snelst' http://beta.speedtest.net/result/6082113528.png
Firefox is 2e http://beta.speedtest.net/result/6082109306.png
Chrome is 3e http://beta.speedtest.net/result/6082105608.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:58

HaterFrame

Well... Poo came out!

Gisteren liep de decoder weer eens geheel vast, die reageert dan echt helemaal nergens op.
Eens in de 2 weken komt dat wel voor, iemand meer last van? Ik heb de eerste generatie maar lees dat als je hem laat vervangen dat je dan een andere krijgt waar ook relatief veel problemen mee zijn, dus ben eigenlijk een beetje huiverig om hem te laten vervangen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Helaas, dit is mijn resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6082490341.png

En dat is nadat ik zowel de Genexis als de ZyXEL een harde herstart (stroom eraf) heb gegeven.

En in mijn thuis netwerk is niets veranderd t.o.v. de situatie toen ik nog wel richting de Gigabit haalde op mijn PC.

Nou, na Tweak Helpdesk gebeld te hebben, die m'n lijn heeft nagekeken en de ZyXEL remote heeft gecontroleerd, en vervolgens alle connecties in mijn LAN nog eens eruit en weer terug erin gestopt te hebben, heb ik nu weer een goed resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6082615900.png

[ Voor 38% gewijzigd door Haay op 25-02-2017 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wil even melden dat de SparQL app voor het Android OS weer werkt!
Tweak heeft het dus weer gefixed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
Tweak is bezig met een grootschalig onderzoek mbt de haperingen, tv is trouwens per maand opzegbaar. Bron: klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Heb ik nog nooit gehad en heb sparql vanaf dag 1 maar box zit net als de tv op een klik aan en uit systeem dus krijgt elke dag standaard een powercycle
MetaFrame schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:25:
Gisteren liep de decoder weer eens geheel vast, die reageert dan echt helemaal nergens op.
Eens in de 2 weken komt dat wel voor, iemand meer last van? Ik heb de eerste generatie maar lees dat als je hem laat vervangen dat je dan een andere krijgt waar ook relatief veel problemen mee zijn, dus ben eigenlijk een beetje huiverig om hem te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:15
Mr-D. schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:30:
Heb ik nog nooit gehad en heb sparql vanaf dag 1 maar box zit net als de tv op een klik aan en uit systeem dus krijgt elke dag standaard een powercycle

[...]
Zo doe ik het ook en eigenlijk nooit problemen ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjantje72 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:48:
[...]

Zo doe ik het ook en eigenlijk nooit problemen ermee :)
Tsja, toch zou dit gewoon niet nodig moeten zo'n. Ik kies ook niet voor niets voor de optie om de box gewoon op standby te laten gaan. Heb namelijk geen zin om steeds meer dan 30sec te moeten wachten. TV gaat hier relatief vaak korte perioden aan per dag.
Haay schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:02:
[...]

Helaas, dit is mijn resultaat:
[afbeelding]

En dat is nadat ik zowel de Genexis als de ZyXEL een harde herstart (stroom eraf) heb gegeven.

En in mijn thuis netwerk is niets veranderd t.o.v. de situatie toen ik nog wel richting de Gigabit haalde op mijn PC.

Nou, na Tweak Helpdesk gebeld te hebben, die m'n lijn heeft nagekeken en de ZyXEL remote heeft gecontroleerd, en vervolgens alle connecties in mijn LAN nog eens eruit en weer terug erin gestopt te hebben, heb ik nu weer een goed resultaat:
[afbeelding]
Ergens een slechte kabel waardoor interfaces op 100 Mbit/s terug zijn gevallen?

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 25-02-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:15
eymey schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:49:
[...]

Tsja, toch zou dit gewoon niet nodig moeten zo'n. Ik kies ook niet voor niets voor de optie om de box gewoon op standby te laten gaan. Heb namelijk geen zin om steeds meer dan 30sec te moeten wachten. TV gaat hier relatief vaak korte perioden aan per dag.

[...]

Ergens een slechte kabel waardoor interfaces op 100 Mbit/s terug zijn gevallen?
Ik zet hem ook alleen maar 's nachts helemaal uit, anders is het inderdaad niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
En daarbij als hij in de "echte" stand-by stand staat duurt het nog erg lang voor dat hij op start
En ik heb liever als ik slaap of niet thuis ben alles gewoon uit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is de Abox42-M12 getest en daar waren mijn problemen groter dan met de M15. Ik moet zeggen de laatste paar dagen is het freezen tot een minimum beperkt. Ik denk zo een 1-2x op een avond. Dat is voor mij al een vooruitgang.

De beperkte download snelheid had ik met de Zyxel ook best regelmatig. Met de Fritz! heb ik dat nooit.

Overigens de Sparql app android werkt bij mij niet meer, maar die gebruik ik toch nooit. De rest werkt wel opname en pauze.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdeb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-03 23:54
Heb ik vrijwel dagelijks last van. Sinds het begin al. Ik heb hem ook eigenlijk altijd aan staan, aangezien ik de gehele dag de radio aan heb. En alhoewel het echt wel beter geworden is, blijft hij regelmatig vast lopen. Hij is dan ook warm en er brandt duidelijk een rood LEDje binnenin. Soms herstart hij ook vanuit het niets, meestal niet tijdens TV-kijken, maar wel tijdens radio luisteren (als gebeurt, dan pas na enkele uren). Maar ook tijdens het wisselen van Radio naar TV. Lijkt alsof hij "vol" loopt. Dus te weinig geheugen vrij oid. Alles reageert slecht en als we soms echt het geduld hebben om hem enkele minuten te laten staan, dan meestal wordt het niet veel beter. Geen hick-ups in beeld en geluid, maar eerder de UI die niet goed lijkt te werken. En dan wil hij nog wel eens herstarten.

En toch ben ik nog steeds tevreden. Ben denk ik te goedgelovig en volgzaam en lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Wdeb schreef op zondag 26 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Heb ik vrijwel dagelijks last van. Sinds het begin al. Ik heb hem ook eigenlijk altijd aan staan, aangezien ik de gehele dag de radio aan heb. En alhoewel het echt wel beter geworden is, blijft hij regelmatig vast lopen. Hij is dan ook warm en er brandt duidelijk een rood LEDje binnenin. Soms herstart hij ook vanuit het niets, meestal niet tijdens TV-kijken, maar wel tijdens radio luisteren (als gebeurt, dan pas na enkele uren). Maar ook tijdens het wisselen van Radio naar TV. Lijkt alsof hij "vol" loopt. Dus te weinig geheugen vrij oid. Alles reageert slecht en als we soms echt het geduld hebben om hem enkele minuten te laten staan, dan meestal wordt het niet veel beter. Geen hick-ups in beeld en geluid, maar eerder de UI die niet goed lijkt te werken. En dan wil hij nog wel eens herstarten.

En toch ben ik nog steeds tevreden. Ben denk ik te goedgelovig en volgzaam en lui.
haha ik denk net als ik lui :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudmansky
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-08 10:48
Nieuwe ZyXEL firmware (1.00(AAKL.16)C0) voor VMG8324-B10A te downloaden vanaf de ZyXEL website.
Ik draai hem sinds vanochtend, zonder problemen.
Een changelog is aanwezig in het downloadbestand voor deze versie.

ftp://ftp2.zyxel.com/VMG8...-B10A_1.00(AAKL.16)C0.zip

"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid." - FZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:13:
Wil even melden dat de SparQL app voor het Android OS weer werkt!
Tweak heeft het dus weer gefixed :-)
Heb je hem ook opnieuw geïnstalleerd of zo? Doet hier (in Leeuwarden) nog steeds niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudmansky
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-08 10:48
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6084945541.png

Vandaag gemeten, met nieuwe ZyXEL firmware (1.00(AAKL.16)C0).

:)

[ Voor 12% gewijzigd door Ruudmansky op 26-02-2017 14:23 ]

"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid." - FZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:20:
[...]
Heb je hem ook opnieuw geïnstalleerd of zo? Doet hier (in Leeuwarden) nog steeds niks...
Ik heb de sparql app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en werkt dan wel, alleen ik gebruik samsung edge 7 met android 6.01 en kan geen menu zien om instellingen te doen. Denk dat de app niet geschikt is voor de nieuwste telefoons. Ik heb een tablet met oudere android 4.4.2 erop en die werkt prima.

Hebben meer mensen dit probleem misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 'm op een Galaxy S6 staan. En ik heb het idee dat het mis ging bij de laatste update van Android.
Ik zag nu ook wel dat de Sparql app is ge-update op mijn telefoon. Maar hij doet nog steeds niks.
Zwart beeld bij alle zenders. En soms zegt ie Sparql is gestopt. Ik zal 'm ook eens opnieuw installeren.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:58

HaterFrame

Well... Poo came out!

Mr-D. schreef op zondag 26 februari 2017 @ 14:00:
[...]

haha ik denk net als ik lui :P
Same here, als het eens in de 2 weken max is... waarom zou ik me dan potentieel problemen op de hals halen.
Ik heb exact het zelfde met de Zyxel, die doet eens in de 2 a 3 maanden moeilijk. Reboot en klaar is Metaframe...

Snelheid is nog steeds onovertroffen en tv kijk ik nauwelijks, alleen het gezin en die zijn tevreden. Daarnaast nog een iptv abo zodat ik alle racesport kan kijken :)

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
juist die insteek heb ik ook
kijk ook zelden tv
kijk wel veel series via netflix en soms helaas via usenet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 10:19
Heeft iemand ervaring met de ipv6 firewall? Als je niets instelt staat je hele interne netwerk volledig open, maar als je een Block all traffic van wan naar lan doet op ipv6 heb je zelf natuurlijk ook geen verbinding naar buiten meer. Is het zo in te stellen dat ik wel sessies naar buiten kan initiëren maar niet andersom? Of vraag ik dan teveel van het beestje? Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd5lwd
  • Laatst online: 23-10-2024
MartijnDutch schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:00:
Heeft iemand ervaring met de ipv6 firewall? Als je niets instelt staat je hele interne netwerk volledig open, maar als je een Block all traffic van wan naar lan doet op ipv6 heb je zelf natuurlijk ook geen verbinding naar buiten meer. Is het zo in te stellen dat ik wel sessies naar buiten kan initiëren maar niet andersom? Of vraag ik dan teveel van het beestje? Groeten
Je kunt de ipv6 ook gewoon uit schakelen toch.
En nu wat plakwerk'(en een beetje offtopic)
Site-local: Een site-local adres is enkel bruikbaar binnen een intern (bedrijfs)netwerk. Routers zullen verkeer dat van dit adrestype afkomstig is doorsturen, maar bijvoorbeeld niet richting internet. Hiervoor zal het eerste vertaald moeten worden naar een op internet bruikbaar adres. IPv4 maakt voor site-local adressen bijvoorbeeld gebruik van de adresreeksen 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 en 192.168.0.0/16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb de Sparql app opnieuw geïnstalleerd, en hij werkt weer zoals het hoort. d:)b Er staat in het begin tijdens het installeren wel iets bij over dat je kwaliteit kan veranderen en nog wat, maar dat werkt bij mij niet. Nergens iets van te vinden als ie een keer draait. Misschien bij de app voor tablets?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2017 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartijnDutch schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:00:
Ik heb geen ervaring met IPv6 op de ZyXEL, maar het lijkt me heel sterk dat die standaard gewoon verkeer naar je hele interne netwerk door laat. Dat zou wel enorm slecht zijn. Maar het kan.

Bij de Fritz!box weet ik in ieder geval dat alles van buiten naar binnen standaard dicht staat, behalve natuurlijk verkeer dat gerelateerd is aan een verbinding die je eerst zelf naar buiten hebt opgezet. De Fritz blokkeert op IPv6 zelfs iets te veel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 00:42:
Nou ik heb de Sparql app opnieuw geïnstalleerd, en hij werkt weer zoals het hoort. d:)b Er staat in het begin tijdens het installeren wel iets bij over dat je kwaliteit kan veranderen en nog wat, maar dat werkt bij mij niet. Nergens iets van te vinden als ie een keer draait. Misschien bij de app voor tablets?
zijn er niet 2 verschilliende apps voor de android dan
voor apple in iedergeval wel op een iphone werkt hij ook anders dan de ipad

edit: net ff online in de playstore gekeken oof voor android zijn er 2 verschillende apps

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-D. op 27-02-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaaa precies, voor Android zijn er ook 2 verschillende. Een voor telefoon en een voor tablet. En omdat ik bij die van de telefoon geen instelling(en) kan vinden waar over gesproken word tijdens het installeren zeg ik al dat dat dan misschien bij de app voor een tablet is.

Maar goed, ik heb geen tablet...Of tenminste, niet eentje waar de Sparql app het op doet. :D Dat zal dan
verder wel. Hij doet het in ieder geval ook weer op de telefoon. Dan maar zonder extra instellingen.
Die had ik sowieso nog nooit gezien. Het was dat er nu tijdens de installatie over gesproken werd. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
eymey schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:33:
[...]

Ik heb geen ervaring met IPv6 op de ZyXEL, maar het lijkt me heel sterk dat die standaard gewoon verkeer naar je hele interne netwerk door laat. Dat zou wel enorm slecht zijn. Maar het kan.
Wel dus! Een poort scan vanaf buiten naar mijn Synology op het interne netwerk liet alle open poorten zien! Don't shoot the messenger en let dus op als je met ipv6 gaat experimenteren
https://goo.gl/photos/DpYU4geiyETB72Kg9

[ Voor 5% gewijzigd door MartijnDutch op 27-02-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
aii das niet goed bij de fritz gelukkig geen last van maar thankxz voor de melding
dus je eigen firewall wordt weer een stuk belangrijker en synology heeft een firewall als je die goed configureert moet het wel goed komen
en de rest van je netwerk bv ipv6 uitzetten
MartijnDutch schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:26:
[...]

Wel dus! Een poort scan vanaf buiten naar mijn Synology op het interne netwerk liet alle open poorten zien! Don't shoot the messenger en let dus op als je met ipv6 gaat experimenteren
https://goo.gl/photos/DpYU4geiyETB72Kg9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dan wel echt heel slecht van Zyxel ja! Echt een goede zet van Tweak dus om van router te switchen.

En ja inderdaad: Bij iPv6 wordt de firewall op de grens tussen je thuisnetwerk en het internet inderdaad weer veel belangrijker. Geen adressen te kort meer, dus weer alles routeerbaar. Bij IPv4 zoals het met name aan consumenten en mkb wordt aangeboden heb je altijd nog NA(P)T als soort van barriere voor op zn minst totaal nieuwe binnenkomende connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
eymey schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:27:
Dat is dan wel echt heel slecht van Zyxel ja! Echt een goede zet van Tweak dus om van router te switchen.

En ja inderdaad: Bij iPv6 wordt de firewall op de grens tussen je thuisnetwerk en het internet inderdaad weer veel belangrijker. Geen adressen te kort meer, dus weer alles routeerbaar. Bij IPv4 zoals het met name aan consumenten en mkb wordt aangeboden heb je altijd nog NA(P)T als soort van barriere voor op zn minst totaal nieuwe binnenkomende connecties.
Ik wist niet dat ze van router switchten.. daar zal ik eens achteraan bellen dan! Maar los daarvan, die zyxel zou het ook moeten kunnen, er zit gewoon een ipv6 firewall in. Alleen doet ie dus niks :( Individuele rules overigens wel. Wellicht ziet hij een 6rd tunnel niet als een echt interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

MartijnDutch schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:46:
[...]

Ik wist niet dat ze van router switchten.. daar zal ik eens achteraan bellen dan! Maar los daarvan, die zyxel zou het ook moeten kunnen, er zit gewoon een ipv6 firewall in. Alleen doet ie dus niks :( Individuele rules overigens wel. Wellicht ziet hij een 6rd tunnel niet als een echt interface?
Zou het naaiend vinden van Tweak als jij wel je Zyxel mag omruilen voor een FritzBox. Ik kreeg dat niet voor elkaar. Inmiddels dus alles van Tweak zelf met pensioen gestuurd en eigen apparatuur erop. Heeft nog nooit zo goed en stabiel gewerkt. Tv is opeens ook vlekkeloos zonder haperingen of andere gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze switchen van router in die zin dat nieuwe aansluitingen nu nagenoeg allemaal met een Fritz!box lijken te worden opgeleverd.

Een swap kan tegenwoordig, tenminste dat heb ik eerder in dit topic gelezen, tegen een vergoeding om o.a. de monteur te laten komen om jouw actieve mediaconverter om te laten zetten in een aansluiting met een fiber patchkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

eymey schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 09:50:
Ze switchen van router in die zin dat nieuwe aansluitingen nu nagenoeg allemaal met een Fritz!box lijken te worden opgeleverd.

Een swap kan tegenwoordig, tenminste dat heb ik eerder in dit topic gelezen, tegen een vergoeding om o.a. de monteur te laten komen om jouw actieve mediaconverter om te laten zetten in een aansluiting met een fiber patchkabel.
Ik heb ook gevraagd of het tegen vergoeding kon, maar ook dit was compleet onmogelijk volgens meneer/mevrouw van de servicedesk... Monteur had geeneens erbij gehoeven, ben zelf gecertificeerd om met glas en netwerken te mogen 'spelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, dan is de Tweak servicedesk zelf blijkbaar ook vrij inconsistent in het beleid:

Dennischo in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen Topic - Deel 4"

Op zich wel jammer als dit nou toch echt niet blijkt te kunnen, want ik zou er zelf ook wel gebruik van willen maken als ik qua verbouwing in ons huis weer in wat rustiger vaarwater zit.

En tsja, dat monteur er niet bij hoeft is waarschijnlijk sowieso irrelevant. Of jij gecertificeerd bent of niet, er is waarschijnlijk geen 'proces' waarin je van de monteur af kan zien in dergelijke gevallen :)

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 28-02-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
Vandaag is het bij mij opgeleverd, volgens de monteur krijgen alle nieuwe klanten de Fritz!box 5490, een fijn apparaat. De wifi versterker van KPN kan op marktplaats:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
eymey schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:21:
Mja, dan is de Tweak servicedesk zelf blijkbaar ook vrij inconsistent in het beleid:

Dennischo in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen Topic - Deel 4"

Op zich wel jammer als dit nou toch echt niet blijkt te kunnen, want ik zou er zelf ook wel gebruik van willen maken als ik qua verbouwing in ons huis weer in wat rustiger vaarwater zit.

En tsja, dat monteur er niet bij hoeft is waarschijnlijk sowieso irrelevant. Of jij gecertificeerd bent of niet, er is waarschijnlijk geen 'proces' waarin je van de monteur af kan zien in dergelijke gevallen :)
Ik kan mij wel vinden in jouw reactie, maar laat die monteur dan dan ook meteen langere patchkabels bij zich hebben dat zoals bij ons de voorkeur was om de router buiten de meterkast te hebben, dat meteen kan doen. Maar helaas heeft de monteur dan alleen een 1 meter kabeltje bij zich, en verwijst je naar het internet om zelf een patchkabel te bestellen en zelf de router buiten de meterkast te kunnen plaatsen. Wat wij uiteindelijk zelf hebben moeten doen en niet bijzonder ingewikkeld was dan de patckbabel te verwisselen voor een langere, ongeacht of nu wel/niet gecertificeerd bent. Tenslotte kom je alleen aan de connector, want de vezel is afgesloten en bezegeld. Dan blijkt achteraf begrijpelijk als mensen ervoor willen kiezen het zonder monteur te willen doen, scheelt ook weer geld in het handelproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speeder1988
speeder1988 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:16:
[...]

Even weer een korte update. Nieuwe kastje is vandaag eindelijk binnengekomen. DHL had een fout met scannen dus ipv vrijdag kwam hij vandaag pas binnen. Nieuwe kastje heeft precies hetzelfde probleem. Ze hebben/zeggen dat ze alles met de technische afdeling (waarschijnlijk 2e lijns) hebben nagekeken. Een aanpassing aan de verbinding hebben ze doorgevoerd, waarvan ze niet konden vertellen wat precies maar het probleem blijft bestaan op alle kastjes. Alle kastjes zijn de M12 versie.

Zowel de Zyxel als alle Sparql kastjes gereset. Standaard config ingeladen op de Zyxel. Firmware upgrade naar de 15 en de 16 versie maar nog steeds blijft het probleem bestaan. Nu hebben ze de monteur ingepland voor morgen tussen 09.00 en 13.00 dus eens kijken wat die kan vinden.

Hieronder even foto's toegevoegd van wat ik nu precies zie. Eerste foto is als je probeert van programma te wisselen. Tweede foto wanneer je twee keer op OK drukt. Extra info: Video On Demand werkt in ieder geval wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y4o3fLY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NbwpHBw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Dit heb ik,zelf nog nooit gehad dus heb hier helaas geen passend antwoord op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Binnenkort verhuis ik naar Deventer waar ik inmiddels het 365/1000Mbit pakket heb aangevraagd. Een maat van mij die circa 300 meter verderop woont ervaart op dit moment erg veel hinder met het niet halen v/d snelheid en nog belangrijker, de ping in b.v. Paragon (EPIC Games) is dermate slecht dat hij er gewoonweg niet om kan gamen. Het is te storend.

In zijn woorden heeft hij zijn complete netwerk erg goed voor elkaar en met de specs die hij mij geeft (CAT6 FTP bekabeling, één directe lijn naar de Fritz). Kortom, bij hem kan het probleem niet liggen. Natuurlijk schuift Tweak het wel op hem af maar ik vraag voor hem en uit voorzorg voor mijzelf wat hierin nog gedaan kan worden. Hij heeft zijn PC via QoS voorrang over al het netwerkverkeer gegeven en ook daarin is geen verschil te merken.

Kan het gaan om interne defecte hardware of zou er meer aan de hand kunnen zijn? Wat zijn de mogelijkheden voor ons als consument om hierdoor het abbonnement alsnog op te schorten? Indien ik dit ook ga ervaren moet ik mij ook beroepen op mijn wettelijke bedenktermijn n.a.v. ervaringen vrees ik.

Ik hoor graag wat jullie kijk hierop is.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Tja als je een beetje terug leest dan zie je dat het heel verschillend is
Mijn ping zit in Europa eigenlijk altijd onder de 7
Soms alleen wat connectie problemen
Nee ik heb geen klachten (Almere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb de mogelijkheid om de Zyxel om te ruilen met de Fritz!box. Echter, mijn glasvezelpunt zit in de kelder, niet bepaald een handige plaats om de Fritz neer te hangen, lijkt me. Heb mijn eigen AP nu ook in het trapgat, hogerop in de kelder.
Hoever hangen ze dat ding maximaal van het glasvezelpunt af? Doet de monteur ook meerdere meters overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 17:56
-edit-
Zat niet op te letten ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Dwazer op 02-03-2017 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fritz wordt in het geval van Tweak dus níet met UTP aangesloten, maar direct met een Fiber patchkabel op de FTU.

Zoals blijkt uit alle bovenstaande ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
koelkast schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:57:
Ik heb de mogelijkheid om de Zyxel om te ruilen met de Fritz!box. Echter, mijn glasvezelpunt zit in de kelder, niet bepaald een handige plaats om de Fritz neer te hangen, lijkt me. Heb mijn eigen AP nu ook in het trapgat, hogerop in de kelder.
Hoever hangen ze dat ding maximaal van het glasvezelpunt af? Doet de monteur ook meerdere meters overbruggen?
als je even terug leest zie je dat de monteur maar een meter bij zich heeft dus in jouw geval ietwat te kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
is het iemand al opgevallen met het royaal abonnement naar discovery-science(300) gaat dat je een regel ondertitel ziet en daarna niets meer
bijna alleen te zien door de splash-screen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je de ondertiteling bij die zender een keer uit en weer aanzetten?
Hier in ieder geval nergens last van, er zit gewoon ondertiteling bij Discovery Science. :)
Hij komt er binnen ongeveer een minuut ook niet bij? Ik heb eerder wel eens
bij die zender gehad dat het wat langer duurde dat de ondertiteling begon.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
nee dat werkt niet vind het niet erg hoor begrijp het evengoed wel :)
maar weet nu wel dat het hoort te werken thankxz

[ Voor 26% gewijzigd door Mr-D. op 03-03-2017 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Mr-D. schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 17:40:
Tja als je een beetje terug leest dan zie je dat het heel verschillend is
Mijn ping zit in Europa eigenlijk altijd onder de 7
Soms alleen wat connectie problemen
Nee ik heb geen klachten (Almere)
Hm, duidelijk. Lijkt me dan ook een kwestie van afwachten. Vooralsnog deed het probleem niet meer bij hem voor sinds vorig weekend maar goed, komen weekend kan het vanwege piekverbruik weer tegenvallen.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Zorian schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:58:
[...]

Zou het naaiend vinden van Tweak als jij wel je Zyxel mag omruilen voor een FritzBox.
Het kan. Voor 75 euro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Dan krijg je een beter antwoord dan ik kreeg. Ik mocht helemaal niet omruilen, zelfs niet tegen betaling.
Heb inmiddels daarom ook de eigen apparatuur hangen en het is nog nooit zo stabiel geweest.
Alleen nog eens een keer uitzoeken hoe ik IPv6 werkend krijg. :+ Heb de gegevens ervoor maar weet niet waar ik ze moet invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet geen gegevens invoeren voor IPv6. Ja het kan wel, maar je loopt de kans dat het stopt met werken als je geen vast IP adres bij ze hebt aangevraagd en je IP verandert een keer....

Als je je router 6RD laat doen (ipv6 prefix length en border gateway verkrijgen via DHCPv4 opties), dan stelt hij verder zelf alles in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
MarkReSpawN schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 08:39:
[...]

Hm, duidelijk. Lijkt me dan ook een kwestie van afwachten. Vooralsnog deed het probleem niet meer bij hem voor sinds vorig weekend maar goed, komen weekend kan het vanwege piekverbruik weer tegenvallen.
Ik neem aan dat je de externe server bedoeld want glasvezel heeft geen last van het kabel fenoneem maw meer gebruikers dus trager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Inderdaad, ik doel meer op server load. Hoe de infrastructuur er uit ziet weet ik niet, maar voor een feit weet ik dat het via Amazon S3/AWS gaat. Eens zien hoe het dan stand houdt. Op XS4ALL heb ik in die game een stabiele ping van ~35-45, in Battlefield 1 tussen de 4 en de 8 (tenzij elders, dan vaak 28 strak).

Mooi om te vergelijken in ieder geval. Ergens vrees ik het ergste maar ga ze hoe dan ook een kans geven. I shall keep you guys apprised.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mr-D.

Oh jawel hoor. Ooit van 'overboeking' gehoord? Hier heb je zowel op 'point-to-point' media zoals de reggefiber netwerken of xDSL als ook op 'shared'/point-to-multipoint media zoals gepon of 'kabelinternet'/docsis last van.

Alleen zit bij de shared media de 'overboeking' in de maximale bandbreedte van het medium tussen eindklant en headend/pop en heb je bij point to point media sowieso altijd een gegarandeerde bandbreedte tussen eindklant en pop.

Maar ook in dat geval kom je uiteindelijk op infra uit die tussen iedereen gedeeld wordt. De capaciteit van de backhaul tussen City-pop en ISP netwerk is niet onbeperkt, en die van de ISP naar het internet al helemaal niet.

Dus ik acht de kans zeker heel groot dat er ergens in het netwerk van Tweak op piekmomenten gewoon opstoppingen kunnen ontstaan.

In ieder geval: Bij dergelijke hoge snelheden kunnen gebruikers bij iedere techniek wat dichterbij of verderop in het netwerk elkaar in de weg gaan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 03-03-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Maar daar is dus toch meer de tegenpartij de beperkende factor en in dit geval niet zo zeer Tweak (isp)
Ik heb nl eigenlijk nooit last en als de snelheid lager is dan verwacht zie ik in de fritz dat iemand anders ook bezig is volgens mij is onze pop nog nooit op de max geweest
En als ze ook op andere plaatsen 10 gbit kunnen leveren
En bij kabel heb je dit veel erger bij de isp zelf
eymey schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 15:46:
@Mr-D.

Oh jawel hoor. Ooit van 'overboeking' gehoord? Hier heb je zowel op 'point-to-point' media zoals de reggefiber netwerken of xDSL als ook op 'shared'/point-to-multipoint media zoals gepon of 'kabelinternet'/docsis last van.

Alleen zit bij de shared media de 'overboeking' in de maximale bandbreedte van het medium tussen eindklant en headend/pop en heb je bij point to point media sowieso altijd een gegarandeerde bandbreedte tussen eindklant en pop.

Maar ook in dat geval kom je uiteindelijk op infra uit die tussen iedereen gedeeld wordt. De capaciteit van de backhaul tussen City-pop en ISP netwerk is niet onbeperkt, en die van de ISP naar het internet al helemaal niet.

Dus ik acht de kans zeker heel groot dat er ergens in het netwerk van Tweak op piekmomenten gewoon opstoppingen kunnen ontstaan.

In ieder geval: Bij dergelijke hoge snelheden kunnen gebruikers bij iedere techniek wat dichterbij of verderop in het netwerk elkaar in de weg gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij shared medium heb je het potentieel wel sneller dan in onze situatie met Tweak.

Maar nog steeds, de pijp van Tweak naar het internet toe is ook niet onbeperkt ;). Dus het hoeft zeker niet altijd aan de andere server of het netwerk waar díe in hangt, te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
eymey schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 18:36:
Bij shared medium heb je het potentieel wel sneller dan in onze situatie met Tweak.

Maar nog steeds, de pijp van Tweak naar het internet toe is ook niet onbeperkt ;). Dus het hoeft zeker niet altijd aan de andere server of het netwerk waar díe in hangt, te liggen.
dat ben ik wel met je eens ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:59
Meer mensen met internet problemen in Almere (1318)?
Nvm... Reset had geen effect, maar na langdurig de power uit en weer aan kwam de Zyxel weer online...

[ Voor 51% gewijzigd door Oktopus op 04-03-2017 08:32 ]

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
Ik had gister mn oude vigor 1000vn eraan gehangen, rechtstreeks op het glas, die deed het ene tijdje en opeens geen ip meer na een reboot. Zyxel maar terug gehangen omdat de Kids tenslotte geen seconde zonder Netflix kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauricedb
  • Laatst online: 15-09 14:54
Meer mensen die de volgende melding krijgen?

code:
1
Connection to news.tweak.nl failed: ErrNo 111, Connection refused

Had altijd gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld, maar zonder werkt het ook niet :( Heb trouwens poort 563 ingesteld. Poort 119 lijkt het wel te doen (in Spotnet).
Woon in Enschede.

[ Voor 14% gewijzigd door mauricedb op 04-03-2017 13:20 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.