Het volgende gebeurt in de Zyxel als ik aan het zappen ben:webmasternick schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 21:17:
[...]
Fijn dat je mee wilt helpen!
Ik heb een reactie van de Tweak helpdesk op mijn vraag, dat ze geen ondersteuning bieden bij gebruiken van eigen apparatuur. Dus ik hoop dat wij Tweakers kunnen onderzoeken of de multicast streams normaal gesproken direct worden gesloten.
Het probleem is dat de Sparql streams niet direct stoppen in sommige gevallen (zappen/standby). Ik ben benieuwd of ZyXEL gebruikers het volgende ondervinden: zodra ik de Sparql box in standby zet, blijven de sparql multicast pakketjes nog steeds de router binnenkomen. Dit zie ik aan de bandwidth monitor in mijn EdgeRouter, maar ook aan het feit dat de WAN led heel fanatiek blijft knipperen. Dit duurt vaak nog een aantal minuten na het in standby zetten van de box. Daarom hoor ik graag of de ZyXEL wel direct "tot rust" komt nadat de Sparql box in standby wordt gezet.
Ik ga nog even opzoek of de ZyXEL de bandwidth (per interface) kan doorgeven.

De multicast groepen die een leave hebben gehad worden gefilterd door de Zyxel, welke hier aangegeven zijn met Include.
Op het moment dat de Box in standby staat blijft de multicast groep zo'n 10 seconden in het overzicht staan met filter mode Include. Het is in ieder geval geen minuten.
De IGMP settings zoals deze in de Zyxel staan: