Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• hovemt
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 12:54
quote:
webmasternick schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 21:17:
[...]

Fijn dat je mee wilt helpen!

Ik heb een reactie van de Tweak helpdesk op mijn vraag, dat ze geen ondersteuning bieden bij gebruiken van eigen apparatuur. Dus ik hoop dat wij Tweakers kunnen onderzoeken of de multicast streams normaal gesproken direct worden gesloten.

Het probleem is dat de Sparql streams niet direct stoppen in sommige gevallen (zappen/standby). Ik ben benieuwd of ZyXEL gebruikers het volgende ondervinden: zodra ik de Sparql box in standby zet, blijven de sparql multicast pakketjes nog steeds de router binnenkomen. Dit zie ik aan de bandwidth monitor in mijn EdgeRouter, maar ook aan het feit dat de WAN led heel fanatiek blijft knipperen. Dit duurt vaak nog een aantal minuten na het in standby zetten van de box. Daarom hoor ik graag of de ZyXEL wel direct "tot rust" komt nadat de Sparql box in standby wordt gezet.

Ik ga nog even opzoek of de ZyXEL de bandwidth (per interface) kan doorgeven.
Het volgende gebeurt in de Zyxel als ik aan het zappen ben:

De multicast groepen die een leave hebben gehad worden gefilterd door de Zyxel, welke hier aangegeven zijn met Include.

Op het moment dat de Box in standby staat blijft de multicast groep zo'n 10 seconden in het overzicht staan met filter mode Include. Het is in ieder geval geen minuten.

De IGMP settings zoals deze in de Zyxel staan:

• webmasternick
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:19
quote:
Hans_18T schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 07:56:
[...]

Het korte antwoord is, bij het uitzetten van de Sparql stoppen de LEDjes meteen op de LAN, edoch op de WAN blijven de pakketten nog enige tijd binnenkomen. (LED voorzijde Zyxel) Na enkele minuten is de Zyxel weer "in rust".
Thanks Hans_18T en hovemt.

@Hans_18T bij gebruik van de ZyXEL lijkt het er ook op dat Sparql de streams nog een aantal minuten blijft doorpushen. De LAN leds komen wel direct tot rust, omdat de IGMP proxy weet dat er vanuit je eigen netwerk geen vraag meer is naar de stream(s). Bij mijn eigen apparatuur idem dito. Zien andere Tweakers dit ook?

@hovemt
quote:
Op het moment dat de Box in standby staat blijft de multicast groep zo'n 10 seconden in het overzicht staan met filter mode Include. Het is in ieder geval geen minuten.
Verdwijnen de multicast groepen wel na die 10 seconden, of veranderen ze van status? Bij mijn eigen apparatuur worden de "oude" streams ook losgekoppeld van de "downstream interface" en als het ware inactief. Echter blijft het Sparql netwerk de streams nog wel enkele minuten rapporteren + doorsturen. Daardoor blijven de multicast groepen nog wel enkele minuten in de IGMP Proxy staan. Ik vermoed dat dit bij de ZyXEL ook het geval kan zijn.

Ik heb een manier gevonden hoe op de ZyXEL vastgesteld kan worden hoeveel bandbreedte er wordt gebruikt. Hiermee kan worden bepaald of meerdere Sparql streams blijven binnenkomen na het zappen.
  • Zet SSH toegang aan in de ZyXEL UI
  • Log via SSH in op de ZyXEL (ssh admin@192.168.1.1)
  • Breek uit de beperkte omgeving met command "echo && bash"
  • Met "ifconfig" kan je de totale hoeveel verkeer zien per interface. Door het command regelmatig uit te voeren kan de bandwidth worden geschat. Per zender moet dit ongeveer 13mbit zijn. Als er dus meerdere zenders blijven binnenkomen zal het binnenkomende verkeer meer dan 13mbit moeten zijn (waarschijnlijk een veelvoud van 13mbit)

webmasternick wijzigde deze reactie 02-10-2015 17:23 (20%)

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01:30

Compizfox

I use Arch, btw

Nou, heb vanavond de inloggegevens van Sparql ontvangen :)

Alles werkt mijn mijn OpenWRT-setup, dus dat is mooi.

Ik heb alleen HDMI-CEC nog niet werkend gekregen. Ondersteunt die Sparql STB dat überhaupt wel? Ik kan er niet zoveel over vinden. Het werkt niet out-of-the-box in elk geval.

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-07 22:36
Nee, ondersteund het niet en om het erger te maken saboteert die de werking op sommige tv's ook nog. Geen van mijn HDMI-CEC apparaten doen het als dat ding aan staat. Heb er uiteraard melding van gemaakt en gevraagd of ze willen stoppen met signaal uitsturen als ze er toch niets mee doen. Enige dat ik te horen kreeg was "dank je voor het melden, We gaan er naar kijken". Uiteraard bijna 9 maanden verder heb ik nog geen enkele update van dat kastje gezien, laat staan een oplossing voor dit belachelijk gedrag vand at stukje sabotage-hardware.

Verder werkt de dienst OK genoeg hoor, maar echt die interface (zowel niet als wel technisch).....

Caelorum wijzigde deze reactie 03-10-2015 01:24 (8%)

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
Caelorum schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 01:23:
Nee, ondersteund het niet en om het erger te maken saboteert die de werking op sommige tv's ook nog. Geen van mijn HDMI-CEC apparaten doen het als dat ding aan staat. Heb er uiteraard melding van gemaakt en gevraagd of ze willen stoppen met signaal uitsturen als ze er toch niets mee doen. Enige dat ik te horen kreeg was "dank je voor het melden, We gaan er naar kijken". Uiteraard bijna 9 maanden verder heb ik nog geen enkele update van dat kastje gezien, laat staan een oplossing voor dit belachelijk gedrag vand at stukje sabotage-hardware.

Verder werkt de dienst OK genoeg hoor, maar echt die interface (zowel niet als wel technisch).....
Ah, dat is jammer dan. Beetje belachelijk dat ze dat niet voor elkaar hebben inderdaad, CEC is toch wel een fijn stukje techniek.

Ik heb geen andere apparaten met HDMI-CEC op de TV momenteel dus ik heb geen last van de 'sabotage' die je beschrijft.

om rust op dat stukje netwerk te krijgen heb ik een adapter gekocht die pin 13 niet doorvoert zodat de abox dat ook niet kan saboteren en heb nu ook internet en de stb's gescheiden van elkaar dmv de concurentwan optie en alles werkt weer als vanouds mijn versterker loopt nu niet meer vast
maar dat was uiteraard al aanbod geweest en dat vind je hier
quote:
Compizfox schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 01:25:
[...]

Ah, dat is jammer dan. Beetje belachelijk dat ze dat niet voor elkaar hebben inderdaad, CEC is toch wel een fijn stukje techniek.

Ik heb geen andere apparaten met HDMI-CEC op de TV momenteel dus ik heb geen last van de 'sabotage' die je beschrijft.

sneller usenet? tips en tricks

• Caelorum
quote:
Mr-D. schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 09:33:
om rust op dat stukje netwerk te krijgen heb ik een adapter gekocht die pin 13 niet doorvoert zodat de abox dat ook niet kan saboteren en heb nu ook internet en de stb's gescheiden van elkaar dmv de concurentwan optie en alles werkt weer als vanouds mijn versterker loopt nu niet meer vast
maar dat was uiteraard al aanbod geweest en dat vind je hier [...]
Helaas levert azerty het genoemde product niet meer en kan ik geen online winkel vinden die en naar Nederland levert en niet 20E vraagt voor een adapter. Die afgezien van 1 pin niet doorvoeren, niets doet.
Stukje plakband heeft bij mij nog nooit goed gewerkt overigens. Of dat stukje tape is te breed of te smal. Mijn laatste poging om de pin er gewoon uit te halen was ook gefaald :/
Ik vind overigens dat Sparql die adapter maar moet gaan leveren bij klachten. Zij zijn de oorzaak van dit gezeik.

• spaceone
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13-05-2018
quote:
Caelorum schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:45:
[...]

Helaas levert azerty het genoemde product niet meer en kan ik geen online winkel vinden die en naar Nederland levert en niet 20E vraagt voor een adapter. Die afgezien van 1 pin niet doorvoeren, niets doet.
Stukje plakband heeft bij mij nog nooit goed gewerkt overigens. Of dat stukje tape is te breed of te smal. Mijn laatste poging om de pin er gewoon uit te halen was ook gefaald :/
Ik vind overigens dat Sparql die adapter maar moet gaan leveren bij klachten. Zij zijn de oorzaak van dit gezeik.
kijk eens op ebay
eerste hit van google http://www.amazon.com/Lin...emale-41232/dp/B00DL48KVI

of koop een hdmi naar dvi en weer terug dan heb je ook geen pin 13
quote:
Caelorum schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:45:
[...]

Mr-D. wijzigde deze reactie 03-10-2015 18:11 (4%)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Probleem 1: Niet iedereen in dit land heeft een CC.
Probleem 2: Lees de reviews eens, wat er niet in hoort te zitten, zit er in |:(

Raven wijzigde deze reactie 03-10-2015 18:27 (20%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wdeb
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-07 20:57
Trouwens, ik heb mijn klachten over het herstarten en het kijken naar stotterende opnamen wederom bij Tweak neergelegd. Na meerdere vragen te hebben gesteld hebben ze het nu, volgens de mail, doorgezet naar de technische dienst...

En dan ben ik nog maar niet begonnen over het feit dat downloaden en TV-kijken eigenlijk geen optie is...

Het is toch een half jaartje rustig en redelijk stabiel geweest.
Wdeb

• Caelorum
quote:
Mr-D. schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:05:
eerste hit van google http://www.amazon.com/Lin...emale-41232/dp/B00DL48KVI
of koop een hdmi naar dvi en weer terug dan heb je ook geen pin 13
[...]
Komt nog bij dat ik vertik 20E neer te leggen voor een fout van sparql. Dan ga ik wel gewoon naar een andere provider als het contract verlopen is.
Je hebt daar een punt zeker dat dit probleem bij andere merken al in 2005 aan het licht kwam dus dit had voorkomen kunnen worden maar helaas is hun internet en hun nieuwsgroepen wel goed en de prijs ook en om nou alleen ziggo voor de tv te nemen elke keer als ik bij iemand met ziggo ben geweest ben ik altijd weer blij dat ik thuis ben
En ja ook ik vind het een rot kast en zeker die slechte UI maar beeldkwaliteit is dan wel weer perfect
quote:
Caelorum schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 23:25:
[...]

Komt nog bij dat ik vertik 20E neer te leggen voor een fout van sparql. Dan ga ik wel gewoon naar een andere provider als het contract verlopen is.

• goldvinger
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09-07 15:23
quote:
Wdeb schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 21:00:
Trouwens, ik heb mijn klachten over het herstarten en het kijken naar stotterende opnamen wederom bij Tweak neergelegd. Na meerdere vragen te hebben gesteld hebben ze het nu, volgens de mail, doorgezet naar de technische dienst...

En dan ben ik nog maar niet begonnen over het feit dat downloaden en TV-kijken eigenlijk geen optie is...

Wdeb
Opnames bekijken is inderdaad nog steeds een drama.
Volgens de helpdesk is het een bekend probleem en heeft het de aandacht.
Ze kunnen het alleen niet 1 2 3 oplossen.
Ik kijk het nog even aan en als het niet snel opgelost is dan gooi ik het opname pakket er uit.
Zonde van het geld op deze manier.
Opnames bekijken is nu echt nutteloos

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:20
quote:

Wdeb
Hu? Downloaden en downloaden is nooit een probleem geweest.
Of bedoel je alleen HBO-ondemand?

• Roper
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-07 13:55
quote:
goldvinger schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:50:
[...]

Opnames bekijken is inderdaad nog steeds een drama.
Volgens de helpdesk is het een bekend probleem en heeft het de aandacht.
Ze kunnen het alleen niet 1 2 3 oplossen.
Ik kijk het nog even aan en als het niet snel opgelost is dan gooi ik het opname pakket er uit.
Zonde van het geld op deze manier.
Opnames bekijken is nu echt nutteloos
Ik sta op het punt om ook een glasvezel abbo bij tweak af te sluiten en vraag me af of het probleem met het bekijken van opnames ook plaats vind als live TV is gepauzeerd?

Wij hebben kleine kinderen, dan is die pauze functie enorm handig ;) we nemen ook van alles op, maar hebben dan weer geen tijd om dat te bekijken..
nee tegelijk start maar eens een film uit hbo ondemand en doe dan iets downloaden uit de nieuwsgroepen en dan hoor ik wel weer van je :)
quote:
Arjantje72 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:51:
[...]

Hu? Downloaden en downloaden is nooit een probleem geweest.
Of bedoel je alleen HBO-ondemand?

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
Mr-D. schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:01:
nee tegelijk start maar eens een film uit hbo ondemand en doe dan iets downloaden uit de nieuwsgroepen en dan hoor ik wel weer van je :)
Tip: QoS ;)

als het zo simpel zou zijn geweest
heb dat zowel voor iptv en rtp op prio 1 gezet maar mocht niet baten met resultaat dan de complete ConcurrentWan ook trager word

het gaat meer om
quote:

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:20
quote:
Mr-D. schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:01:

[...]
Downloaden en tv kijken gaat prima, maar Ondemand inderdaad niet.

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
Mr-D. schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:16:
heb dat zowel voor iptv en rtp op prio 1 gezet maar mocht niet baten met resultaat dan de complete ConcurrentWan ook trager word

het gaat meer om
[...]
Gaat IPTV eigenlijk überhaupt niet over een apart VLAN (#4 in plaats van #34)? Ik zou verwachten dat dat is gedaan zodat de bandbreedte benodigd voor TV niet van je normale bandbreedte-limiet af gaat.

offtopic:
BTW, op fora (dus ook op GoT) is het gebruikelijk om te bottom-posten ;)

Klopt helemaal en ondemand is een rtp stream
Als je die stream afvangt kan je heel simpel films met vlc bekijken 😃 mits je een tv pakket bij Sparql hebt

• goldvinger
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09-07 15:23
quote:
Ik heb nog maar eens een mail gestuurd over dit probleem omdat ik toch al een kleine twee weken zit te wachten op een oplossing.
Het volgende kreeg ik terug:

Bedankt voor uw bericht. Helaas is dit probleem niet heel gemakkelijk op te lossen, daar het niet zeker is of dit probleem structureel is; sommige klanten lijken dit probleem te ervaren en andere niet..

Ik ga het opname pakket nu maar opzeggen.
Ik zie niet op korte termijn een oplossing komen.
quote:
Mr-D. schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:16:

het gaat meer om
[...]
Ontstaat jou probleem niet juist omdat je concurrent WAN gebruikt. Zit je op het gigabit netwerk van tweak?
QOS instellen op je router heeft inderdaad geen zin immers QOS moet worden ingesteld aan de "zendzijde", dus bij Tweak.
Ik had eerst de out of de box setup toen zelfde zonder tweakrommel,erin daarna eigen router en nu de concurrentwan optie en op alle 4 de opties heb ik dit probleem en ben helaas niet de enige en ja zit vanaf dag 1 op het gigabitnetwerk en dat tweak de qoq moet instellen begrijp ik maar probeer vanalles 😃
quote:
Hans_18T schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:14:
[...]

Ontstaat jou probleem niet juist omdat je concurrent WAN gebruikt. Zit je op het gigabit netwerk van tweak?
QOS instellen op je router heeft inderdaad geen zin immers QOS moet worden ingesteld aan de "zendzijde", dus bij Tweak.

Net nog naar uitzending gemist gekeken, ook zonder downloaden zie ik veel beeld haperingen, geluid blijft prima doorlopen (heb ik een aantal maanden nooit opgemerkt)
Uit eerdere reacties geef je aan dat je de Abox regelmatig opnieuw op moet starten/spontane reboots, ik heb dit slechts in het prille begin meegemaakt. Ben je er zeker van dat het niet aan je bekabeling ligt e.g. bijvoorbeeld Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels ?

• hovemt
quote:
Hans_18T schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:42:
Net nog naar uitzending gemist gekeken, ook zonder downloaden zie ik veel beeld haperingen, geluid blijft prima doorlopen (heb ik een aantal maanden nooit opgemerkt)
Uit eerdere reacties geef je aan dat je de Abox regelmatig opnieuw op moet starten/spontane reboots, ik heb dit slechts in het prille begin meegemaakt. Ben je er zeker van dat het niet aan je bekabeling ligt e.g. bijvoorbeeld Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels ?
Het is momenteel vooral in de avonduren dat on-demand diensten en opnames aan het haperen zijn. Zowel de on-demand diensten als de opnames worden vanuit hetzelfde IP bediend. Ik heb het vermoeden dat er de dingen spelen:
  • Capaciteitsprobleem van de content server
  • Incorrecte markering TCP packets
  • Te strak afgestelde buffer in Sparql box
Ik ben al een tijdje aan het mailen met Tweak en ze zijn zich bewust van het probleem. Dit is wat ik laatst terug kreeg.
quote:
Beste,

Wij zijn recent een onderzoek gestart naar de door u genoemde problemen, kunt u wellicht het volgende voor mij invullen;

Gegevens Sparql-probleem:
Probleem in: live|ondemand|opnames
Tijd van constatering: yyyy-mm-dd hh:mm:ss - yyyy-mm-dd hh:mm:ss (optioneel meerdere tijden, gescheiden door een komma) Aard van de problemen:

Zodra wij dit van u retour hebben, kunnen wij gericht naar een oplossing zoeken.

Met dit antwoord hoop ik u voldoende van dienst te zijn. Mocht u toch nog vragen of opmerkingen hebben dan horen wij dat natuurlijk graag.
Neem aan dat je dit niet tegen mijn hebt want heb de abox tot nog toe maar 4 keer hoeven te herstarten en volgens mij heb ik dit hier niet vermeld
En op netwerk zelf haal ik bijna altijd de maximale snelheid 120MB/ 950 Mbit
Bijna alles is dan ook cat 6 en de rest ftp cat5e vanuit de industrie
quote:
Hans_18T schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 21:42:

• jooncheez
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01-07 08:59
Even een leek vraag. Als ik concurrent WAN instel op de Zyxel, richting mijn eigen TP-Link router, kan ik de overige Zyxel poorten dan nog gebruiken om computers aan te sluiten?

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• GEi
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09-07 14:58
Dat kan, echter niet in jouw eigen LAN. Ik gebruik ze voor o.a. De Samknows Whitebox en een Ripe-probe.
quote:
jooncheez schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:04:
Even een leek vraag. Als ik concurrent WAN instel op de Zyxel, richting mijn eigen TP-Link router, kan ik de overige Zyxel poorten dan nog gebruiken om computers aan te sluiten?
quote:
Mr-D. schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:24:
Neem aan dat je dit niet tegen mijn hebt want heb de abox tot nog toe maar 4 keer hoeven te herstarten en volgens mij heb ik dit hier niet vermeld
[...]
Inderdaad, sorry, ik heb je verwisseld met "Wdeb" ;)

• Wolffmen
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 26-05 12:43
Vraag over de IOS app van Sparql.

Ik overweeg de overstap naar Tweak Glasvezel 1000/Sparql.
Omdat ik geen zin heb om in het hele huis kabels te leggen voor de TV-decoders vraag ik me af of de IOS app van Sparql airplay naar de apple-TV ondersteunt?

• funrider
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:55
quote:
Wolffmen schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:38:
Vraag over de IOS app van Sparql.

Ik overweeg de overstap naar Tweak Glasvezel 1000/Sparql.
Omdat ik geen zin heb om in het hele huis kabels te leggen voor de TV-decoders vraag ik me af of de IOS app van Sparql airplay naar de apple-TV ondersteunt?
Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden.

Op dit moment zijn de beide iOS apps zelfs helemaal uit de App Store verdwenen. Misschien is er een update op komst?
lijkt mij vreemd om hem eerst te verwijderen om later een update te plaatsen
letwel ik heb hier geen verstand van maar zouden de app's met de beruchte xcode gemaakt kunnen zijn waardoor deze door apple zijn verwijderd
ik heb geen mail gehad van sparql dus mag aannemen van niet
maar een update zou fijn zijn voor mijn iphone

@Wolffmen ik heb geen apple tv dus kan dat helaas niet testen
quote:
funrider schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:55:
[...]

Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden.

Op dit moment zijn de beide iOS apps zelfs helemaal uit de App Store verdwenen. Misschien is er een update op komst?

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
jooncheez schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:04:
Waarom gebruik je twee routers achter elkaar? Je hebt de Zyxel niet nodig, de TP-Link kan die taken overnemen.

Als het je puur gaat om meer Ethernet-poorten heb je geen router nodig maar een switch. Het is ook mogelijk om de TP-Link router (mocht je die al in huis hebben) te gebruiken als switch door alle L3-functies uit te zetten.

Compizfox wijzigde deze reactie 06-10-2015 12:03 (21%)

• funrider
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:55
quote:
Mr-D. schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 07:49:
lijkt mij vreemd om hem eerst te verwijderen om later een update te plaatsen
letwel ik heb hier geen verstand van maar zouden de app's met de beruchte xcode gemaakt kunnen zijn waardoor deze door apple zijn verwijderd
ik heb geen mail gehad van sparql dus mag aannemen van niet
maar een update zou fijn zijn voor mijn iphone

[...]
Normaal gesproken blijven apps in de App Store staan inderdaad tenzij er iets goed mis is met de apps.

• jooncheez
quote:
Compizfox schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:56:
[...]

Waarom gebruik je twee routers achter elkaar? Je hebt de Zyxel niet nodig, de TP-Link kan die taken overnemen.

Als het je puur gaat om meer Ethernet-poorten heb je geen router nodig maar een switch. Het is ook mogelijk om de TP-Link router (mocht je die al in huis hebben) te gebruiken als switch door alle L3-functies uit te zetten.
Zyxel staat in de meterkast, vanaf daar een kabel naar de TP-LINK in de woonkamer. Deze staat ingesteld als Acces point om alle apparatuur bij de Tv van internet te voorzien.

Mijn pc op de slaapkamer Is echter bekabeld aangesloten op de Zyxel, kan geen kamer trekken naar de woonkamer.

Vandaar mijn vraag :)

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
jooncheez schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:10:
[...]

Zyxel staat in de meterkast, vanaf daar een kabel naar de TP-LINK in de woonkamer. Deze staat ingesteld als Acces point om alle apparatuur bij de Tv van internet te voorzien.

Mijn pc op de slaapkamer Is echter bekabeld aangesloten op de Zyxel, kan geen kamer trekken naar de woonkamer.

Vandaar mijn vraag :)
In dat geval moet je dus geen router hebben, maar een switch+AP. Je kunt (zoals ik in mijn vorige post al zei) wel je huidige TP-Link 'degraderen' naar switch+AP.

• jooncheez
quote:
Compizfox schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:15:
[...]

In dat geval moet je dus geen router hebben, maar een switch+AP. Je kunt (zoals ik in mijn vorige post al zei) wel je huidige TP-Link 'degraderen' naar switch+AP.
Sorry ik begrijp je niet helemaal, mijn TP-Link staat toch al ingesteld als AP? De TP-Link router had ik nou eenmaal al in mijn bezit, dus hoefde ik niks nieuws aan te schaffen. Wat moet er volgens jou veranderen?

Ik wilde alleen kijken of ik de TP-Link als router kon gebruiken maar nog steeds op hetzelfde netwerk zitten met mijn computer die op de Zyxel zit aangesloten.

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
jooncheez schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:38:
[...]

Sorry ik begrijp je niet helemaal, mijn TP-Link staat toch al ingesteld als AP? De TP-Link router had ik nou eenmaal al in mijn bezit, dus hoefde ik niks nieuws aan te schaffen. Wat moet er volgens jou veranderen?
Dat bedoel ik juist ;) Je moet alle L3-functies van je router uitzetten, zoals routing, de firewall, DHCP-server enz. Vervolgens moet je enkel en alleen de LAN-poorten gebruiken. Op die manier gebruik je de router als switch (en AP).

Als je een custom firmware zoals OpenWRT draait kun je ook gewoon de hele WAN-interface verwijderen en alle poorten van de interne switch op hetzelfde VLAN zetten. Op die manier kun je ook de WAN-poort als LAN-poort gebruiken.
quote:
Ik wilde alleen kijken of ik de TP-Link als router kon gebruiken maar nog steeds op hetzelfde netwerk zitten met mijn computer die op de Zyxel zit aangesloten.
Dat kan per definitie niet, want een router gebruik je om twee (of meer) netwerken aan elkaar te koppelen. Als je één netwerk wilt uitbreiden heb je geen router nodig maar een switch.

• hovemt
Ik had toch maar eens navraag gedaan bij Tweak over het feit dat het mogelijk is om meerdere IP adressen te hebben. Ze gaven aan dat dit niet te bedoeling zou moeten zijn en dat ze ernaar gingen kijken.

Het kan dus zijn dat over een tijdje de concurrent wan verbindingen dan dus niet meer werken. Ik denk echter dat ze hier pas meer gevolgen aan gaan geven op het moment dat ze door hun voorraadje IP-adressen heen zijn. Aangezien ze met de overgang naar Sparql een hoop klanten zijn verloren zal het voorlopig nog wel goed gaan.
ik hoop het niet want bij mij is alles nu wel redelijk stabiel met deze optie
want heb geen zien om in een pc router te investeren probeer juist mijn server uit te gooien d.m.v. een zwaardere nas neer te zetten die qua stroomverbruik toch minder zou moeten doen
quote:
hovemt schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:07:
Ik had toch maar eens navraag gedaan bij Tweak over het feit dat het mogelijk is om meerdere IP adressen te hebben. Ze gaven aan dat dit niet te bedoeling zou moeten zijn en dat ze ernaar gingen kijken.

Het kan dus zijn dat over een tijdje de concurrent wan verbindingen dan dus niet meer werken. Ik denk echter dat ze hier pas meer gevolgen aan gaan geven op het moment dat ze door hun voorraadje IP-adressen heen zijn. Aangezien ze met de overgang naar Sparql een hoop klanten zijn verloren zal het voorlopig nog wel goed gaan.

• Ron
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 00:14
ik heb nu een aantal dagen glasvezel 1000mbit van tweak.
ik loop echter tegen een aantal problemen aan;

ten eerste kan ik geen ondertiteling krijgen op bbc 1/2 , dit is een probleem omdat mijn dove moeder dit graag kijkt.
ook heb ik af en toe een probleem met de internetsnelheid waarbij de snelheid op sommige computers naar 1,5mbit/sec daalt en de cpu load naar 100% schiet

heeft imand een idee hoe ik een van deze problemen op kan lossen?

Ron wijzigde deze reactie 06-10-2015 19:36 (63%)

Heb je iets meer info? cpu load van de zyxel ? Of van de pc wat heb je er aan hangen en hoe heb je het aangesloten wanneer stort het inelkaar hoeveel sparqlboxen heb je type netwerkkabels

Anders kunnen we er niet veel mee

• Ron
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 00:14
Op het moment bestaat mijn thuisnetwerk uit een twintigtal bedrade apparaten aangesloten op een Netgear prosafe unmanaged switch. De twee sparql boxes welke wij hebben zijn op poort 3 en 4 van de zyxel aangesloten, de processorload van de zyxel ligt normaal rond de 4% maar spiked tot 50 en soms wel 100% tijdens deze hiccups. Ik heb met Wireshark een half uurtje het netwerk gemonitored maar ik zie niets vreemds.
De bedrading in het huis is allemaal cat 6

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

20 apparaten zijn er nogal wat. Wat voor apparatuur is dit allemaal?

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

Ok klinkt goed heb je nog aanpassingen gemaakt in de zyxel of de standaard config
Weet wel als een pc iets uit de nieuwsgroepen haalt dat cpu het moeilijker krijgt en dat je vreemde problemen kan krijgen met een PlayStation op het netwerk ik heb deze zelf niet mocht je die hebben zal ik deze eerst ff tijdelijk afkoppelen en verder testen

• JulianN1
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 07-11-2015
Hoi,
Ik ben nieuw tot dit forum en bij Tweak.
Ook wil ik zeggen dat ik weinig verstand hiervan heb.

Ik ben eigenlijk wel tevreden maar het probleem wat ik heb is dat ik een Airport Extreme als router gebruik en voor Wi-Fi dus de Wi-Fi van mijn Tweak modem staat uit.

Situatie 1:
Modem als router zonder Wi-Fi
Airport in Bridge Mode
= bekabeld alles werkt tv en internet maar kan niet verbinden met mijn Wi-Fi of ik kan verbinden maar heb geen internet.

Situatie 2:
Modem in Bridge Mode.
Airport in DHCP & NAT modus krijg gelijk de melding Double NAT error en mijn internet snelheid is gehalveerd.

Kan iemand mij helpen het liefst wil ik gewoon mijn eigen router gebruiken.

• hovemt
quote:
JulianN1 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 18:44:
Hoi,
Ik ben nieuw tot dit forum en bij Tweak.
Ook wil ik zeggen dat ik weinig verstand hiervan heb.

Ik ben eigenlijk wel tevreden maar het probleem wat ik heb is dat ik een Airport Extreme als router gebruik en voor Wi-Fi dus de Wi-Fi van mijn Tweak modem staat uit.

Situatie 1:
Modem als router zonder Wi-Fi
Airport in Bridge Mode
= bekabeld alles werkt tv en internet maar kan niet verbinden met mijn Wi-Fi of ik kan verbinden maar heb geen internet.

Situatie 2:
Modem in Bridge Mode.
Airport in DHCP & NAT modus krijg gelijk de melding Double NAT error en mijn internet snelheid is gehalveerd.

Kan iemand mij helpen het liefst wil ik gewoon mijn eigen router gebruiken.
Als je er weinig verstand van hebt is het verstandig om de Zyxel gewoon als router te gebruiken en de Airport als access point te gebruiken.
Yep dat is het beste in deze en het liefst dan die AirPort ergens centraal ophangen/plaatsen zodat je een goede dekking hebt
En als je dat niet wil kan je hem ook nog als switch gebruiken
Letop de wan blijft dan leeg en heb je totaal 4 poorten om te switchen dus netto 3
En geef hem een fixed ip in de 192.168.1. 2 tot 254 range zodat je hem makkelijk terug kan vinden indien nodig

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:52
quote:
Mr-D. schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:11:
Yep dat is het beste in deze en het liefst dan die AirPort ergens centraal ophangen/plaatsen zodat je een goede dekking hebt
En als je dat niet wil kan je hem ook nog als switch gebruiken
Letop de wan blijft dan leeg en heb je totaal 4 poorten om te switchen dus netto 3
En geef hem een fixed ip in de 192.168.1. 2 tot 254 range zodat je hem makkelijk terug kan vinden indien nodig
Als hij er inderdaad weinig verstand van hebt vrees ik dat bovenstaande ook niet begrepen wordt...

Ik doe een poging: AirPort aansluiten met een UTP kabel op een internetpoort van de Zyxel. Maar bij de AirPort de kabel niet in de WAN maar in 1 van de 4 LAN poorten steken. Inloggen op de AirPort en zoeken naar DHCP. Dat uitzetten. Of misschien heeft de AirPort wel een kant en klare optie "als Accesspoint instellen". Nog makkelijker.
WiFi stel je dus wel in en zet je uit op de Zyxel.

Vast IP geven moet ik even doorschuiven. Ik ken de Zyxel niet om te weten waar je dat moet zoeken. Maar is niet ook meteen noodzakelijk om het goed te laten werken. Is wel handig om later op de AirPort in te kunnen loggen anders moet je weer in de Zyxel gaan zoeken welk IP adres die AirPort op dat moment heeft. Dus misschien de handleiding van de Zyxel even zoeken of even googlen.
beter in de airport het vaste ip te geven want ga er vanuit dat hij wel weet hoe deze werkt
maar voor de zyxel is het heel simpel op het hoofdscherm klik op het icoontje wat de airport zou moeten zijn klik dan op info dan ziet je het ipadres en ook het macadres en er staat standaard een vinkje bij ädd this device to static dchp klik op ok en klaar
quote:
Barre73 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:05:
[...]

Als hij er inderdaad weinig verstand van hebt vrees ik dat bovenstaande ook niet begrepen wordt...

Ik doe een poging: AirPort aansluiten met een UTP kabel op een internetpoort van de Zyxel. Maar bij de AirPort de kabel niet in de WAN maar in 1 van de 4 LAN poorten steken. Inloggen op de AirPort en zoeken naar DHCP. Dat uitzetten. Of misschien heeft de AirPort wel een kant en klare optie "als Accesspoint instellen". Nog makkelijker.
WiFi stel je dus wel in en zet je uit op de Zyxel.

Vast IP geven moet ik even doorschuiven. Ik ken de Zyxel niet om te weten waar je dat moet zoeken. Maar is niet ook meteen noodzakelijk om het goed te laten werken. Is wel handig om later op de AirPort in te kunnen loggen anders moet je weer in de Zyxel gaan zoeken welk IP adres die AirPort op dat moment heeft. Dus misschien de handleiding van de Zyxel even zoeken of even googlen.

• JulianN1
Thanks voor alle reacties weet gelukkig wel wat, de modem heb ik als router staan en de airport in bridge modus maar dan werkt Wi-Fi dus niet of je kunt er helemaal niet mee verbinden.
Ik zal het opnieuw proberen en kijken of het met een vast IP adres wel werkt.

• Barre73
Bridge modus is niet hetzelfde als AP modus. Je zal in de AirPort echt alles moeten uitschakelen wat met routerfuncties te maken heeft maar WiFi aanhouden.

• hovemt
quote:
JulianN1 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:50:
Thanks voor alle reacties weet gelukkig wel wat, de modem heb ik als router staan en de airport in bridge modus maar dan werkt Wi-Fi dus niet of je kunt er helemaal niet mee verbinden.
Ik zal het opnieuw proberen en kijken of het met een vast IP adres wel werkt.
Ik heb hier geen Airport tot mijn beschikking, maar heb wel de helpfile van Airport Utility doorgekeken. Kun je ons laten weten welke opties je hebt als je in Airport Utility bij het tabblad Network bij Router Mode kijkt?

Volgens Apple zou je het op de volgende manier aan moeten sluiten (https://support.apple.com/nl-nl/HT4260). Ze noemen dit inderdaad bridge-modus, maar is dus in feite gewoon een accesspoint. Misschien is het handig om de Airport even helemaal te resetten en dan opnieuw in te richten.

hovemt wijzigde deze reactie 08-10-2015 09:47 (19%)

• Aaargh!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-07 12:55
quote:
hovemt schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:40:
Ze noemen dit inderdaad bridge-modus, maar is dus in feite gewoon een accesspoint.
Een accesspoint is dan ook gewoon een bridge (tussen een wired en wireless netwerk).

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• pvdven
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-06 15:03

pvdven

Testen maar.....

Als je concurrent wan wilt gebruiken, hoort je telefonie dan ook gewoon te blijven werken via de Zyxel. Ik heb dit namelijk geprobeerd, maar toen werkte mijn telefonie niet meer en de Tweak helpdesk zei dat telefonie en concurrent wan niet samen gaan.

Wat is jullie ervaring?

MacBook Pro 13" Retina (late 2013) |  iPhone Xs Max 256GB Gold |  iPad Air WiFi 32GB Silver |  Watch Series 3 Silver |  Apple TV 4K & HD | Synology DS213+

nee hoor telefoon moet werken althans bij mij wel
letwel ik heb geen tweak config er in zitten

Mr-D. wijzigde deze reactie 08-10-2015 20:49 (22%)
Reden: plaatje toegevoegd

• GEi
Bij mij geen probleem met telefonie icm concurrent wan. In basis de Tweak-config.
je zou even een reboot kunnen doen kijken of hij dan wel onregister staat
of je hebt misschien een foutje gemaakt in de instellingen dat zou natuurlijk ook kunnen

• GEi
Ik heb bij de VoIP settings wel ergens voor 'tel' gekozen ipv '?'. Ben niet thuis dus kan het nu niet even nakijken. Misschien dat je deze zelf kan zoeken en proberen?

• Bolis
  • Laatst online: 19-04 12:55
Hey beste (toekomstige) tweak gebruikers,

Over een paar weken ga ik verhuizen naar een gebied waar de volledige gigabit leverbaar is. Overstappend van de 200/20 Ziggo is dit de upgrade die ik al jaren zoek.

Ik zit met het volgende:

Mijn huidige router (Asus rt-ac68u overclocked naar 1200-800) wil ik als router gaan gebruiken en de zyxel slechts als bridge. Uit de voorgaande topics en posts begrijp ik dat met instellingen makkelijk kan configuren. De zyxel komt in de meterkast en de router gaat naar de 1e etage voor goede dekking in het huis.

Uiteraard moet de Spaql box dan direct aan de router gekoppeld worden. Echter er loopt maar 1 smalle kabelgoot van de meterkast naar de kamer waar de router komt te staan en derhalve kan ik niet meer dan 1 kabel erdoorheen leiden. Er loopt geen kabelgoot van de woonkamer naar de kamer met de router.

Wat denk ik dat mijn opties zijn?
  • Router als snelle access point gebruiken. Zonde van de snelle router...
  • Een draadloze verbinding met de Sparql box (but how?)
  • Netwerk via de stroom laten gaan. Zonde van de gigabit snelheid....
  • Asus router in de meterkast. Slechte ontvangst op de 1e etage (5ghz)
Wat denken jullie dat ik het beste kan kiezen, of hebben jullie misschien andere ideeën?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Deze router heeft volgens mij een hardware matige nat en ondersteund vlan
Je zou dus deze als router in kunnen zetten enige wat dan niet werkt is je telefoon zonder extra hardware
Als dat te lastig word zou ik de kabelgoot vervangen voor een grotere indien niet mogelijk
Toch dan een AP van maken en de rest van de poorten als switch gebruiken (uiteraard niet voor sparql)

• Lieuwe15
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:08
quote:
[b][message=45052281,noline]
  • Een draadloze verbinding met de Sparql box (but how?)
Een wifi stickje erin stoppen en je hebt draadloos ;). Alleen qua performance kan ik niet garanderen. Het werkt iig wel en je kunt er een wifi stickje instoppen.

• Bolis
quote:
Lieuwe15 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:12:
[...]

Een wifi stickje erin stoppen en je hebt draadloos ;). Alleen qua performance kan ik niet garanderen. Het werkt iig wel en je kunt er een wifi stickje instoppen.
Ik zal eens rondkijken of er ook ac wifi stickjes zijn, goede tip.
quote:
Mr-D. schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 06:13:
Deze router heeft volgens mij een hardware matige nat en ondersteund vlan
Je zou dus deze als router in kunnen zetten enige wat dan niet werkt is je telefoon zonder extra hardware
Als dat te lastig word zou ik de kabelgoot vervangen voor een grotere indien niet mogelijk
Toch dan een AP van maken en de rest van de poorten als switch gebruiken (uiteraard niet voor sparql)
Telefonie ga ik toch niet gebruiken, dus inderdaad is de router geschikt. De kabelgoot vervangen door een grotere is helaas een megaklus.

Zou het qua prestaties iets uitmaken of ik zyxel of mijn overclocked router gebruik? Ik wil natuurlijk het maximale halen uit de gigabit verbinding.
quote:
Bolis schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:32:
[...]
Zou het qua prestaties iets uitmaken of ik zyxel of mijn overclocked router gebruik? Ik wil natuurlijk het maximale halen uit de gigabit verbinding.
Overclocking maakt volgens mij geen verschil sinds je router (standaard FW) net als de Zyxel HW acceleratie gebruikt.
Dit werkt alleen als opties als bijvoorbeeld SPI uitstaan, anders zal je nooit GB snelheden bereiken.
Zie:
http://www.smallnetbuilde...0-a-asus-rt-ac68u?start=1
http://www.smallnetbuilde...rdware-routers-revision-3 (SPI disabled)

Hans_18T wijzigde deze reactie 09-10-2015 11:41 (19%)
Reden: Verwijzingen toegevoegd

• Bolis
quote:
Hans_18T schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:25:
[...]

Overclocking maakt volgens mij geen verschil sinds je router (standaard FW) net als de Zyxel HW acceleratie gebruikt.
Dit werkt alleen als opties als bijvoorbeeld SPI uitstaan, anders zal je nooit GB snelheden bereiken.
Zie:
http://www.smallnetbuilde...0-a-asus-rt-ac68u?start=1
http://www.smallnetbuilde...rdware-routers-revision-3 (SPI disabled)
Op het moment dat ik dus de firewall met SPI uitzet. De HW acceleratie (waarvan hardwarematig de Flow Accelerator) werkt volgens mij wel op de CPU. Op het moment dat ik de firewall dus uitzet zal ik met HW acceleratie aan een optimale snelheid bereiken (uitgaande van geen andere bottlenecks)?
quote:
Bolis schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:52:
[...]

Op het moment dat ik dus de firewall met SPI uitzet. De HW acceleratie (waarvan hardwarematig de Flow Accelerator) werkt volgens mij wel op de CPU. Op het moment dat ik de firewall dus uitzet zal ik met HW acceleratie aan een optimale snelheid bereiken (uitgaande van geen andere bottlenecks)?
Indien SPI uitstaat gaan de snelle verbindingen via de HW acceleratie en dus buiten de CPU om. Bedenk wel dat er een maximum is aan het aantal verbindingen/entries via de HW acceleratie. Bij mijn Vigor 2925 is het maximum 512 entries, dit is echter in de praktijk meer als voldoende (toewijzing is dynamisch).

• Bolis
quote:
Hans_18T schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:59:
[...]

Indien SPI uitstaat gaan de snelle verbindingen via de HW acceleratie en dus buiten de CPU om. Bedenk wel dat er een maximum is aan het aantal verbindingen/entries via de HW acceleratie. Bij mijn Vigor 2925 is het maximum 512 entries, dit is echter in de praktijk meer als voldoende (toewijzing is dynamisch).
Helder. Hardware acceleration is bij hoge WAN snelheden altijd sneller dan het op de normale wijze via de CPU te laten lopen.

In dat geval zal de overclock alleen invloed hebben op een eventuele harde schijf als netwerk drive (sowieso traag) en de wifi.

Mijn maximale entries kan ik nergens terugvinden, maar deze zullen hoogstwaarschijnlijk geen bottleneck vormen voor de internet load.

Mijn rt-ac68u draait trouwens op merlin fork. Het lijkt er dus op dat het beste is het toch via de zyxel te laten lopen, omdat ik verder geen vpn eisen heb mbt een nas of een zwaardere router?

Bolis wijzigde deze reactie 09-10-2015 12:17 (20%)

quote:
Bolis schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:08:
[...]
In dat geval zal de overclock alleen invloed hebben op een eventuele harde schijf als netwerk drive (sowieso traag) en de wifi.
Ik verwacht dat overclocking alleen interessant is indien SPI aanstaat. Daarnaast zal je vermoedelijk geen randapparatuur hebben die maximaal connect met je Netgear op 5 GHz (1900-600=1300), Zeker niet als er nog een verdieping tussen zit.
Ik zelf gebruik een drietal AVM 1750E's (op elke verdieping één) het voordeel is dat ik altijd de maximale snelheid haal die de randapparatuur aankan. In mijn geval 866Mbit met mijn tablet, de rest van de aangesloten HW is allemaal bedraad (muv de smartphones natuurlijk).
De Zyxel voldoet in principe prima, m.u.v. het Wifi gedeelte (slechts 2.4 GHz)

Hans_18T wijzigde deze reactie 09-10-2015 12:28 (5%)

• Bolis
quote:
Hans_18T schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:26:
[...]

Ik verwacht dat overclocking alleen interessant is indien SPI aanstaat. Daarnaast zal je vermoedelijk geen randapparatuur hebben die maximaal connect met je Netgear op 5 GHz (1900-600=1300), Zeker niet als er nog een verdieping tussen zit.
Ik zelf gebruik een drietal AVM 1750E's (op elke verdieping één) het voordeel is dat ik altijd de maximale snelheid haal die de randapparatuur aankan. In mijn geval 866Mbit met mijn tablet, de rest van de aangesloten HW is allemaal bedraad (muv de smartphones natuurlijk).
De Zyxel voldoet in principe prima, m.u.v. het Wifi gedeelte (slechts 2.4 GHz)
Het frappante is dat de netwerksnelheid die ik op dit moment behaal zonder overclock rond de 350mbit is en met overclock rond de 400mbit. Dit is op een Nexus 5 met 433mbit ac snelheid. Er is bij goede ontvangst dus zeker een verschil. Mijn router komt op de eerste etage op de grond te staan, direct onder de chromecast in de woonkamer, waardoor in de woonkamer eronder er nog goede ontvangst is en op de eerste etage ook.`

Met betrekking tot WAN snelheden via bedraad netwerk zou er dus geen verschil zijn of ik nou de zyxel of de asus gebruik. Kijkend naar de voor en nadelen in mijn situatie lijkt mij het dus handiger om de zyxel als router te gebruiken en de asus als ap?

Bolis wijzigde deze reactie 09-10-2015 12:37 (10%)

quote:
Bolis schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:31:
[...]

Het frappante is dat de netwerksnelheid die ik op dit moment behaal zonder overclock rond de 350mbit is en met overclock rond de 400mbit. Dit is op een Nexus 5 met 433mbit ac snelheid. Er is bij goede ontvangst dus zeker een verschil. Mijn router komt op de eerste etage op de grond te staan, direct onder de chromecast in de woonkamer, waardoor in de woonkamer eronder er nog goede ontvangst is en op de eerste etage ook.
Dat is idd vreemd, als je een connectie hebt van 433 Mbit haal je normaal een download snelheid van iets meer dan 200MBit/s, immers de connectie snelheid is een optelsom van Tx en Rx (overhead e.d.buiten beschouwing gelaten)
quote:
Bolis schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:31:
[...]

Met betrekking tot WAN snelheden via bedraad netwerk zou er dus geen verschil zijn of ik nou de zyxel of de asus gebruik. Kijkend naar de voor en nadelen in mijn situatie lijkt mij het dus handiger om de zyxel als router te gebruiken en de asus als ap?
Klopt

• Bolis
quote:
Hans_18T schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:38:
[...]

Dat is idd vreemd, als je een connectie hebt van 433 Mbit haal je normaal een download snelheid van iets meer dan 200MBit/s, immers de connectie snelheid is een optelsom van Tx en Rx (overhead e.d.buiten beschouwing gelaten)
Sorry, ik had het fout. Verkeerde cijfers in mijn hoofd. Zojuist getest met overclock: 170mbit down & 170mbit up. Zonder overclock 158mbit down & 165mbit up.

Dit lijkt inderdaad meer te kloppen icm de Tx en Rx.

Overigens heb ik net van tweak begrepen dat een wifi dongle standaard niet zal werken icm de Sparqlbox. Ze zeggen wel dat je zelf een verbinding op kan zetten, maar de vraag is of de snelheid van de usb ac dongle genoeg is om Sparql van genoeg bandwidth te voorzien.

Kijkend naar de Edimax EW-7822UAC, volgens een grote test http://nl.hardware.info/r...binatie-met-asus-rt-ac68u is de Edimax EW-7822UAC het snelste.

Bolis wijzigde deze reactie 09-10-2015 13:22 (31%)

Let wel de wanpoort van de asus is iets slechter dan de zyxel (maar ja wat 40 Mbit dan nog hè ) dacht uit mijn hoofd dat dat 920mbit is en lan 940mbit

• Bolis
quote:
Mr-D. schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:22:
Let wel de wanpoort van de asus is iets slechter dan de zyxel (maar ja wat 40 Mbit dan nog hè ) dacht uit mijn hoofd dat dat 920mbit is en lan 940mbit
Het zou zonde zijn om 20mbit in te leveren voor verder geen andere voordelen voor mij.

Kijkend naar mijn situatie levert de zyxel als bridge en rt-ac68u als router mij in vergelijking met de zyxel als router en rt-ac68u als ap alleen maar nadelen op.

Op het moment dat ik de zyxel als router zou gebruiken kan ik gewoon een kabeltje leggen vanuit de meterkast naar de woonkamer.

• JulianN1
Ik heb alles gedaan wat werd aangeraden, static IP instellen op de Airport en Add device into Static DHCP op de modem, nog steeds heb ik super traag internet of helemaal geen verbinding via de Airport.
Bekabeld werkt alles perfect, hiervoor had ik Ziggo en had ik nooit problemen met mijn Airport.

• Bolis
quote:
Hans,

Hartstikke bedankt voor je advies en tips. Ik ga het een en ander proberen als ik eenmaal verhuisd ben. Top!

• JulianN1
quote:
Mr-D. schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:23:
En je wifi op de zyxel staat wel uit??
Yes hij staat uit

• hovemt
quote:
Heb je toevallig ook de Sparql box op de Airport aangesloten? Zo ja, probeer het dan eens zonder Sparql box. Het kan zijn dat de igmp snooping implementatie van de Airport ruk is, als die er al is.

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
"LET OP: Je mag het galaxis modem niet zelf aansluiten. Dit wordt gedaan door een monteur."

Waarom niet? Ik heb alles nu al drie dagen in huis liggen en nu is het weekend. Ik wordt ongeduldig.

Toen ik het een jaar geleden van UPC aansluitte werkte het gewoon meteen. Zou het bij Tweak ook meteen werken?

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Caelorum
quote:
Redsandro schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 12:49:
[...] Toen ik het een jaar geleden van UPC aansluitte werkte het gewoon meteen. Zou het bij Tweak ook meteen werken?
Waarschijnlijk wel, maar de koperkabel van UPC beschadigd niet zo snel als de glasvezel van Reggefiber (of welk netwerk je ook op zit). Deze waarschuwing is er voornamelijk zodat ze eventuele kosten op je kunnen verhalen, mocht je de vezel beschadigen, omdat je zelf wilt aansluiten.
Overigens al fijn dat je het spul hebt voordat de monteur langs komt. Dat is ook wel eens anders ^^ Die monteur heeft bij mij overigens ook niet veel gedaan dan het kastje erop geklikt en even getest of alles werkte door de tv aan te zetten en zijn laptop aan het ding te hangen.

Caelorum wijzigde deze reactie 10-10-2015 13:04 (21%)

• Redsandro
  • Niet online
Zowel het pakje als de glasvezel-aansluit-meneer kwamen ook totaal zonder aankondiging, en ik was toevallig net thuis.

Nadat ik glasvezel in de meterkast had en het modem had ontvangen kreeg ik de eerste brief van Tweak. :P

Die UPC (of wat het KPN?) was ook glasvezel (ander huis) maar daar zat wel op de glasvezel duidelijk een wit dopje die ik er af moest halen. Ik weet niet zeker of dit hier er nog af moet.

Redsandro wijzigde deze reactie 10-10-2015 13:28 (39%)

• Barre73
quote:
Redsandro schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:20:
Zowel het pakje als de glasvezel-aansluit-meneer kwamen ook totaal zonder aankondiging, en ik was toevallig net thuis.

Nadat ik glasvezel in de meterkast had en het modem had ontvangen kreeg ik de eerste brief van Tweak. :P

Die UPC (of wat het KPN?) was ook glasvezel (ander huis) maar daar zat wel op de glasvezel duidelijk een wit dopje die ik er af moest halen. Ik weet niet zeker of dit hier er nog af moet.

[afbeelding]
Ja. Dat dopje moet eraf (die op de blauwe connector). En op de NT die je van Tweak kreeg zit ook een dopje dat er af moet. De groene connector wordt niet gebruikt.
Maar zoals gezegd: probeer je hetzelf en beschadig je daarmee toch de glasvezel connector, dan moet Reggefiber apart komen om dat opnieuw erop te lassen. Dat kost zeker geld...

• Redsandro
  • Niet online
Modem er gewoon opgezet.

Draadloos haal ik 80 Mbit down en 20 Mbit up.
Ik snap dat ik niet de volle snelheid haal over draadloos, maar had wel verwacht dat ik tegen de 300 zou halen en dat up en down even snel zouden zijn. :?

edit:

Misschien heeft het er iets mee te maken dat ik geen 5GHz band kan selecteren in de ZyZEL VMG8324?

Redsandro wijzigde deze reactie 10-10-2015 16:10 (142%)

quote:
Redsandro schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:49:
Modem er gewoon opgezet.

Draadloos haal ik 80 Mbit down en 20 Mbit up.
Ik snap dat ik niet de volle snelheid haal over draadloos, maar had wel verwacht dat ik tegen de 300 zou halen en dat up en down even snel zouden zijn. :?

edit:

Misschien heeft het er iets mee te maken dat ik geen 5GHz band kan selecteren in de ZyZEL VMG8324?

[afbeelding]
Waarom 300 down/up?
Wat kan je "client" aan, wat is de download als je eea bedraad aansluit?
Zelfs naar het kijken naar de optische connector levert al potentieel additionele vervuiling op, Gewoon ff afwachten totdat de formele installateur langskomt.

• Redsandro
  • Niet online
Omdat 802.11n 300mbit is?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
quote:
In theorie ja :)
quote:
300 moet je zien als TX+RX dus 300/2 is 150 Mbit/s, echter indien je geen buren hebt. Indien je "buren" gebruik maken van dezelfde kanalen zakt de eerder genoemde 150 Mbit/s snel in, dus je mag blij zijn als je rond de 10 MByte/s uitkomt, vertaal ik jou 80 Mbit is dat nog niet eens zo slecht.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Niet per se, er is ook 802.11n 450Mb ;) In de praktijk haalt dat hier zo rond de 20MBps.

Raven wijzigde deze reactie 10-10-2015 19:14 (11%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Jan Driebeen
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-07 18:41
quote:
funrider schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:55:
[...]

Apps staan weer in de Appstore....geen update oid

Jan :)

• m33p
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:55
quote:
Redsandro schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:20:

[afbeelding]
De installateur maakt ook de fiber uiteinden nog schoon met een apparaatje, dat zal ook wel niet voor niets zijn ;)

• Lieuwe15
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:08
quote:
Redsandro schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:49:
edit:

[afbeelding]
Omdat de zyxel geen 5ghz mogelijkheid heeft ;)

• Oktopus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15-07 14:54
Op de site van Tweak staat een nieuw firmware (AAKL.11).
Benieuwd of deze beter voor mij werkt.

Object reference not set to an instance of an object

• hovemt
quote:
Oktopus schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:45:
Op de site van Tweak staat een nieuw firmware (AAKL.11).
Benieuwd of deze beter voor mij werkt.
Versie 11 draait hier al weer een tijdje stabiel. Belangrijkste verandering is dat je weer de Zyxel als caching dns server kan gebruiken. Je kan hem met v11 dus weer op "Dynamic" zetten ipv "From ISP" (bij "Network Settings -> Home Networking -> DNS Values")

• webmasternick
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:19
Ik heb voor jullie mijn config voor de EdgeRouter Lite beschikbaar gemaakt op: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/. Hiermee zal internet & Sparql gaan werken voor tweak.nl verbindingen via hun eigen netwerk. Er staan ook instructies bij. Veel plezier ermee en laten even weten of het lukt :)

webmasternick wijzigde deze reactie 13-10-2015 19:55 (19%)

Ziet er netjes uit helemaal top
quote:
webmasternick schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:53:
Ik heb voor jullie mijn config voor de EdgeRouter Lite beschikbaar gemaakt op: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/. Hiermee zal internet & Sparql gaan werken voor tweak.nl verbindingen via hun eigen netwerk. Er staan ook instructies bij. Veel plezier ermee en laten even weten of het lukt :)

• ll031420
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-07 11:46
Zijn er meer mensen die opeens een hele lage snelheid halen bij het downloaden met TweakNews?
Download normaal tussen de 350-450 Mbps en kom sinds een paar dagen niet meer boven de 120 uit met heel erg wisselende snelheid tussen de 120 en 3 MBps.
Torrents en test bestanden komen nog wel met de maximale snelheid bij mij binnen.

• Aaargh!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-07 12:55
quote:
Raven schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:14:
[...]

Niet per se, er is ook 802.11n 450Mb ;) In de praktijk haalt dat hier zo rond de 20MBps.
Ik haal op een Asus RT-N66U (in AP mode) met een iPhone 6S een kleine 200Mbit over 802.11n. (volgens mij heeft de 6S 2x2 MIMO dus max 300Mbit).

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Pagina: 1 2 3 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True