Mede Tweakers,
Ik heb advies nodig over iets wat ik zo 1 2 3 niet in dit topic kan terug vinden.
Ik zou graag willen over stappen op een tripleplay pakket van Tweak, dus met internet, bellen en IPTV. Het bellen hoeft eigenlijk niet omdat ik alles mobiel afhandel qua telefonie, maar dat terzijde.
Mijn huidige isp is Ziggo. Ik neem internet 120/20 en TV af bij Ziggo. Het TV pakket is het basis pakket omdat we niet zoveel TV kijken.
De netwerk layout is als volgt en komt overeen met het onderstaand plaatje.
Ziggo Modem (Router uitgeschakeld) --- Asus RT66u Router met WAN ip adres ---- Switch1
Vanaf Switch1 loopt er een utp naar de woonkamer waar Switch2 op zit aangeslotenen waar het volgende aan verbonden zit:
- Smart TV
- Xbox 360
- Xbox One
- Playstation 4
- Dune HD Media Speler
Op de Asus Router in de meterkast zit verder nog een Philips Hue Bridge en een Qnap NAS beide aangesloten via utp.
De mobiele telefoons (3 stuks), Surface Pro 3 en Surface tablets (2 stuks) en laptop van zoon zitten via WiFi verbonden op een 2,4 GHz/5Ghz signaal.
Uit dit topic heb ik begrepen dat IPTV eigenlijk rechtstreeks aangesloten moet worden op de Zyxel router van Tweak om een zo goed mogelijke ervaring te krijgen.
Mijn vraag: hoe ga ik dit realiseren ? De Sparql box die in de woonkamer zou moeten komen te staan kan ik eigenlijk alleen maar op de switch2 aansluiten waarop ook de game consoles zitten aangesloten. Dit wordt echter afgeraden door Tweak. Wat zijn de mogelijkheden hiervoor ?
De TV in de slaapkamer is momenteel via wifi verbonden en daar moet eigenlijk dus ook een Sparql box komen als ik daar IPTV wil. De enige mogelijkheid is om een utp naar de slaapkamer te trekken, lijkt mij, of zijn er andere mogelijkheden behalve een TV only abo bij Ziggo ?
Ik ben zelf wel 16 jaar werkzaam in de IT en netwerken zijn me niet vreemd, echter de dingen die ik hier gelezen heb, mbt routes, configs instellen via cli etc gaan me net een stapje te ver.
Zelf ben ik inmiddels zo ver dat ik niet te veel zelf wil configureren, dus zelf een router aan de WAN verbinding hangen en helemaal instellen met vlan's, static routes etc etc. wil ik liever vermijden. Ik wil het liefst gebruik maken van de door Tweak geleverde Zyxel router. Het gebruik van mijn eigen Asus router als Access Point only is voor mij nog wel in te stellen.
Kortom: hoe zorg ik er voor dat de Sparql boxen rechtstreeks communiceren met de Zyxel router ? Kan dat door Switch2 te vervangen door een managed switch en vlan's of moet ik het anders aanpakken. Aanschaf van een managed switch is geen probleem, ik zag hier al betaalbare voorbij komen.
Hoe is de Zyxel router te configureren ? VPN naar het interne netwerk gebruik ik niet, echter portforwarding voor de Xbox One (ivm gamen via het internet en Xbox live Open Nat) en het aanzetten van de verlichting vanaf het internet moet wel kunnen.
Ik heb zelf de eerste 34 pagina's van dit topic doorgenomen en de laatste 7 en zal de rest de komende dagen doornemen, maar ik hoop dat sommigen van jullie al vast wat info kunnen geven en mij wat in de goede richting kunnen duwen. Alvast bedankt
Het plaatje zoals het eigenlijk nu is bij mij: