Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm...Sinds een paar dagen heb ik ook firmware 13c0 op de Zyxel staan. Zal inderdaad 's nachts
gebeurd zijn, want ik heb er niks van gemerkt. Als het voor verbeteringen zorgt vind ik het best.
(En als er wel eens een storing is heb ik nog een ADSL lijn als back-up. :) )
Weet iemand ook een changelog te vinden van versie 13c0? Wat zijn de verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ben ook wel geïnteresseerd in de changelog. Bij mij kan Tweak niet (meer) updaten, dus moet het zelf een beetje in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ftp://ftp.zyxel.dk/VMG892...10A_1.00(AAKL.13)C0_2.pdf
Google is je "vriend" :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hans_18T op 06-03-2016 13:51 . Reden: ff vertalen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ook de mijne. :)
Maar blijkbaar is de vriendschap niet heel diep, want ik kon 'm zo snel niet vinden.
Thanks. d:)b

Hee, da's ook apart: Ook op 13c0 kan ik nog steeds als supervisor inloggen. :?
Ik meende dat dat vanaf die versie niet meer kon.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2016 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Persoonlijk vind ik het wel ontzettend vervelend als, gewoon overdag, je verbinding gewoon ineens verstoord wordt door zoiets als een software update (die naar mijn mening gewoon niet overdag horen te gebeuren en zeker niet zo disruptive horen te zijn). Want hoewel ik zelf wel de ZyXEL gebruik, heb ik TR069 uit staan. Maar blijkbaar bestoken ze je op een dusdanige manier met pakketjes dat het toch de router over z'n nek helpt.

Ook bij een consumentenprovider vind ik dat niet OK. Het kan best zijn dat er een keer écht iets overdag moet gebeuren, maar dan zie ik daar graag een vooraankondiging van. Dat moet een kleine moeite zijn, ook voor Tweak.

Maar als de storing van vrijdag ergens anders door kwam (en dat kan alleen Tweak vertellen), dan hoor ik dat ook graag.

Overigens is het niet m'n bedoeling om te gaan lopen stampvoeten, want er kan altijd eens iets mis gaan. Maar het zou wel fijn zijn als Tweak daar dan ook gewoon duidelijkheid over geeft. In de zin van "OK jongens, sorry. We -moesten- dit of dat doen en dat is niet zo gelopen als we hadden gedacht".

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 06-03-2016 14:28 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Het issue dat lange emailadressen niet kunnen worden gebruikt voor emailnotificaties Is nog niet opgelost. Wacht nog wel even met updaten; alles wat ik verder gebruik loopt vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:53
Nog even terugkomend op de snelheidsbeperking die de FritzBox zou hebben (max 870Mbit ipv 930/940Mbits die ik met de Zyxel haal), ik heb daarover contact met AVM gehad. En daar zijn ze van mening dat de 7490 echt de volledige snelheid zou moeten kunnen halen.

Ze denken dat dit komt omdat je dus idd slechts 1000000 in kan vullen bij Upstream en Downstream. En niet 1048576 wat eigenlijk nodig is.

Dit schijnt gefixed te zijn in firmware 6.50 en hoger. Helaas is deze nog niet beschikbaar voor de internationale 7490, maar zou niet zo lang meer duren. Dat laatste hoor ik trouwens al een tijdje, de Duitse versie is al beschikbaar sinds half december. Zou mooi zijn als het daarmee inderdaad opgelost is. Niet dat ik die laatst 50Mbit echt mis, maar toch ;)

[ Voor 2% gewijzigd door stefxx op 06-03-2016 15:07 . Reden: tikvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 14:42
zit nu na wat inspanningen ook op 13 en draait nu wel goed zelfs upload is iets verbeterd _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://mr-d.nl/tweak/1.png
Afbeeldingslocatie: http://mr-d.nl/tweak/2.png

maar supervisor werkt bij niet meer hoor :)
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:52:
Ja, ook de mijne. :)
Maar blijkbaar is de vriendschap niet heel diep, want ik kon 'm zo snel niet vinden.
Thanks. d:)b

Hee, da's ook apart: Ook op 13c0 kan ik nog steeds als supervisor inloggen. :?
Ik meende dat dat vanaf die versie niet meer kon.

[ Voor 19% gewijzigd door Mr-D. op 06-03-2016 15:23 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stefxx schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:06:
Nog even terugkomend op de snelheidsbeperking die de FritzBox zou hebben (max 870Mbit ipv 930/940Mbits die ik met de Zyxel haal), ik heb daarover contact met AVM gehad. En daar zijn ze van mening dat de 7490 echt de volledige snelheid zou moeten kunnen halen.

Ze denken dat dit komt omdat je dus idd slechts 1000000 in kan vullen bij Upstream en Downstream. En niet 1048576 wat eigenlijk nodig is.

Dit schijnt gefixed te zijn in firmware 6.50 en hoger. Helaas is deze nog niet beschikbaar voor de internationale 7490, maar zou niet zo lang meer duren. Dat laatste hoor ik trouwens al een tijdje, de Duitse versie is al beschikbaar sinds half december. Zou mooi zijn als het daarmee inderdaad opgelost is. Niet dat ik die laatst 50Mbit echt mis, maar toch ;)
Ghehe... Ja, ik hoor ook al een tijdje 'dat hij er echt snel aan komt'. "Niet zo lang meer" is bij AVM dus echt zeeer rekbaar.

Zou wel mooi zijn als hij na een update wel de snelheid gaat halen (en als die nieuwe interface ook wat geavanceerder instellingsmogelijkheden gaat krijgen :P ).

Hoewel de ZyXEL het nu an sich prima doet en wél de snelheid haalt, blijf ik me toch aan wat dingen ergeren, zoals de beperkte instellingsmogelijkheden omtrent het lokale DNS domain (intern de namen die ik heb gegeven resolven lukt niet echt omdat de DHCP server geen DNS search domains mee geeft). En hij biedt geen mogelijkheden om voor IPV6 een tunnelbroker te gebruiken, in geval je bv. 6RD van de provider niet genoeg vindt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-D. schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:18:
maar supervisor werkt bij niet meer hoor :)
Ik had ook niet verwacht dat dat nog zou werken. Vooral omdat ik eerder in dit topic
al te horen had gekregen dat dat zo was. Maar ik dacht, 'toch eens proberen.'
Eerder was er al eens een fout wachtwoord, zyadd1234 doorgegeven,
maar dat was een d te veel. supervisor/ zyad1234 werkt bij mij nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik vind deze wel interessant:
802.11ac is supported with 4360 WLAN adaptor (VMG8924-B10A model)
Heeft iemand al kunnen vinden welke adapter dat is? Ik heb hem nog niet kunnen vinden, ook niet bij Zyxel. Waarschijnlijk is het een USB dingetje.

Of zouden ze gewoon zo'n Broadcom kaartje bedoelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Alfie104 op 06-03-2016 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
doelde er eigenlijk meer op dat ik de supervisor account verwijderd heb :)
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:24:
[...]

Ik had ook niet verwacht dat dat nog zou werken. Vooral omdat ik eerder in dit topic
al te horen had gekregen dat dat zo was. Maar ik dacht, 'toch eens proberen.'
Eerder was er al eens een fout wachtwoord, zyadd1234 doorgegeven,
maar dat was een d te veel. supervisor/ zyad1234 werkt bij mij nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09 20:20
Alfie104 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:04:
Ik vind deze wel interessant:

[...]

Heeft iemand al kunnen vinden welke adapter dat is? Ik heb hem nog niet kunnen vinden, ook niet bij Zyxel. Waarschijnlijk is het een USB dingetje.

Of zouden ze gewoon zo'n Broadcom kaartje bedoelen?
Dat is alleen voor de VMG8924, waar dat ding in zit. Op de VMG8324 zit er geen connectie op de printplaat voor het kaartje.
Zie ook http://tjworld.net/wiki/Zyxel/VDSL_IAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
hovemt schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:21:
[...]

Dat is alleen voor de VMG8924, waar dat ding in zit. Op de VMG8324 zit er geen connectie op de printplaat voor het kaartje.
Zie ook http://tjworld.net/wiki/Zyxel/VDSL_IAD
Oeps, niet goed opgelet. Ik weet inderdaad dat die uitvoering bestaat, maar heb te snel over het typenummer heen gelezen. Bedankt voor het verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Hee net de vernieuwde radioreclame gehoord van ziggo is nu duidelijk 3 keer sneller dan ASDL en niet meer de snelste van Nederland ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58

Zorian

What the fox?

Goed, laat ik mij ook eens aanmelden in dit topic. :)
Ik ga met ongeveer een maand verhuizen en dit zal geschieden richting een gebied waar Tweak zijn diensten levert.
Momenteel heb ik glasvezel van Vodafone Thuis, en heb eigenlijk na het jaar dat ik er zit helemaal niks te klagen (in tegenstelling tot de wekelijkse storingsdrama van Ziggo daarvoor).
Nou zag ik dus dat Tweak 1000Mbit levert op mijn nieuwe adres voor een lager bedrag voor die 500Mbit van Vodafone Thuis, dus wil ik even iets zeker weten voordat ik het aan ga vragen.

-In de huidige setup gebruik ik een TP-Link MC220L Gigabit Ethernet Media Converter i.c.m. een ASUS RT-AC3200 in plaats van het modem van de provider. Door middel van VLAN's heb ik internet, TV en telefonie werkend gekregen. Kan dit bij Tweak ook? (Hele modem en gebeuren van de provider weglaten tot zover als mogelijk is richting de glasvezelkabel dus)

-Gebruikt Tweak een glasvezel eindpunt waarbij de glasvezelkabel rechtstreeks in de modem gaat? Of heeft Tweak een converter op het overnamepunt zitten waar een gigabitkabel uitkomt?

-Hoe zijn de ervaringen hier over Tweak? Veel storingen of juist altijd de goede snelheden en nooit storingen te bekennen?

Thanks alvast. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:09

Quad

Doof

Zorian. :D

Tweak gebruikt een mediaconverter waarin het glasvezel gelast of geplaatst is. Dit kan bijvoorbeeld een Genexis of een andere NT zijn. Van daaruit kan je dmv een ethernet kabel een modem (Zyxel) of andere modem eraan koppelen.

Door middel van vlans kan je het wel werkend krijgen.
Storingen heb ik niet, werkt als een trein dat internet bij Tweak. :Y

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Zorian schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:24:
Goed, laat ik mij ook eens aanmelden in dit topic. :)
Ik ga met ongeveer een maand verhuizen en dit zal geschieden richting een gebied waar Tweak zijn diensten levert.
Momenteel heb ik glasvezel van Vodafone Thuis, en heb eigenlijk na het jaar dat ik er zit helemaal niks te klagen (in tegenstelling tot de wekelijkse storingsdrama van Ziggo daarvoor).
Nou zag ik dus dat Tweak 1000Mbit levert op mijn nieuwe adres voor een lager bedrag voor die 500Mbit van Vodafone Thuis, dus wil ik even iets zeker weten voordat ik het aan ga vragen.

-In de huidige setup gebruik ik een TP-Link MC220L Gigabit Ethernet Media Converter i.c.m. een ASUS RT-AC3200 in plaats van het modem van de provider. Door middel van VLAN's heb ik internet, TV en telefonie werkend gekregen. Kan dit bij Tweak ook? (Hele modem en gebeuren van de provider weglaten tot zover als mogelijk is richting de glasvezelkabel dus)

-Gebruikt Tweak een glasvezel eindpunt waarbij de glasvezelkabel rechtstreeks in de modem gaat? Of heeft Tweak een converter op het overnamepunt zitten waar een gigabitkabel uitkomt?

-Hoe zijn de ervaringen hier over Tweak? Veel storingen of juist altijd de goede snelheden en nooit storingen te bekennen?

Thanks alvast. :p
Jij moest die Mediaconverter zelf inzetten omdat Vodafone die Draytek gebruikte met directe SFP module. Dat hoeft bij Tweak niet. Zij gebruiken de MC die bijv KPN en dochters ook gebruiken. Passieve omzetting naar een enkele Gbit UTP poort. Dan kan je je eigen router daarachter hangen als je dat wil. Dat doen veel Tweak abonnees volgens mij.
Snelheden zijn hier altijd goed naar ik hoor. Weinig storing tenzij er een firmware is gepusht die niet lekker werkte...

En qua TV zijn de meningen verdeeld. De een vindt het dramatisch werken, de ander is happy. Google daarvoor even op "ervaringen Sparql"

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 12:46
Iemand ervaring met het volgende...?

Ik heb Internet + telefonie van Tweak, geen TV. Telefonie loopt niet via de ZyXEL router, in plaats daarvan heb ik een Gigaset N300A IP, zodat mijn Gigaset DECT-telefoons rechtstreeks op de VOIP zitten. (Dit is o.a. nodig omdat ik een zakelijke en een privé lijn heb en wil kunnen kiezen via welke lijn ik naar buiten bel. En bij binnenkomende gesprekken ook wil zien op welke lijn het binnenkomt.)

Het goede nieuws is, dat het bellen allemaal prima werkt. Al een hele tijd zonder problemen. Maar nu wil ik de zakelijke lijn na een aantal keer overgaan doorschakelen naar mobiel. De N300A IP heeft hier een functie voor, ze noemen het "omleiding". Je kan kiezen voor "uit", "altijd", "bij bezet", en "geen antwoord". Die laatst optie moet ik hebben natuurlijk. Naast deze optie moet je natuurlijk ook een nummer invoeren waarheen doorgeschakeld moet worden.

Het probleem is, dat hij niet doorschakelt naar het nummer dat ik invoer, maar naar de voicemail van Tweak. En dat is dus niet wat ik wil. Ik heb ook de "altijd" optie even geprobeerd. Het enige verschil is dat ik dan dus direct doorga naar de voicemail, in plaats van na een aantal keer overgaan.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn en hoe ik dat kan verhelpen? Ik kan natuurlijk wel de helpdesk van Tweak bellen, maar die zullen waarschijnlijk zeggen dat ze me niet kunnen helpen omdat ik eigen apparatuur gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Quad schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:33:
Zorian. :D

Tweak gebruikt een mediaconverter waarin het glasvezel gelast of geplaatst is. Dit kan bijvoorbeeld een Genexis of een andere NT zijn. Van daaruit kan je dmv een ethernet kabel een modem (Zyxel) of andere modem eraan koppelen.

Door middel van vlans kan je het wel werkend krijgen.
Storingen heb ik niet, werkt als een trein dat internet bij Tweak. :Y
Hey, jij ook hier? :+
Fijn dat vlans werken, heb je toevallig de nummers voor me? :D
Barre73 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:32:
[...]

Jij moest die Mediaconverter zelf inzetten omdat Vodafone die Draytek gebruikte met directe SFP module. Dat hoeft bij Tweak niet. Zij gebruiken de MC die bijv KPN en dochters ook gebruiken. Passieve omzetting naar een enkele Gbit UTP poort. Dan kan je je eigen router daarachter hangen als je dat wil. Dat doen veel Tweak abonnees volgens mij.
Snelheden zijn hier altijd goed naar ik hoor. Weinig storing tenzij er een firmware is gepusht die niet lekker werkte...

En qua TV zijn de meningen verdeeld. De een vindt het dramatisch werken, de ander is happy. Google daarvoor even op "ervaringen Sparql"
Ah juistem. Is het mogelijk die MC te bypassen en de kabel zelf in die converter te proppen? Of wordt dat ding letterlijk erop gelast ipv met een stekker erin?

TV kan me niet zoveel boeien als internet, kijk toch zelden. :+ Telefonie gebruik ik al helemaal niet, het is dat een alles in 1 pakket goedkoper is zeg maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Zorian schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:22:
[...]

Nee helaas niet, Tweak SD wel. :Y
Ik maak (nog) geen gebruik van Vlans atm, daar ik een Draytek die alles afhandelt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Quad schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:26:
[...]

Nee helaas niet, Tweak SD wel. :Y
Ik maak (nog) geen gebruik van Vlans atm, daar ik een Draytek die alles afhandelt.
Okido, dan ga ik eens op speurtocht. :) Oplevertijd is 3 weken en dat valt precies samen met het moment dat mijn huidige contract afloopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ok vanuit de TS (zoekfunctie vlans gebruiken :+ )
Tweak verwelkomt klanten die graag eigen apparatuur gebruiken. Let wel dat hierop geen support wordt gegeven.

Er zijn een aantal tweakers die gedeeltelijk of volledig de ZyXEL hebben vervangen:
Gedeelteljk m.b.v. OpenWRT door CurlyMo
Volledig m.b.v. Debian en mcproxy door Aaargh!
Volledig m.b.v. Mikrotik router door Raymond v/d H
Blog van tweak
De router dient DHCP requests doen op VLAN 4 (IPTV), maar ook op VLAN 34(Internet).
Let hierbij op dat IGMP proxy wordt ondersteund. Helaas zijn vele IGMP implementatie's buggy
IGMP is benodigd om de sparql box werkend te houden
De sparql box werkt alleen als deze zowel verbinding heeft met het IPTV VLAN als het internet VLAN
Gebruik een ander MAC adres om een DHCP request uit te voeren op de 2 VLANS
Voor HBO OD is een nat-rtsp-dkms module benodigd. Voor Debian is er hier een fix beschikbaar.

Korte opsomming:
Router dient een DHCP request uit op VLAN 4 (802.1q)
Default route mag niet over VLAN 4 gaan
Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4
Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP
De Sparql Boxen kunnen ook communiceren over VLAN 34
IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4
Succes!

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
trab_78 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 20:38:

Ik heb Internet + telefonie van Tweak, geen TV. Telefonie loopt niet via de ZyXEL router, in plaats daarvan heb ik een Gigaset N300A IP, zodat mijn Gigaset DECT-telefoons rechtstreeks op de VOIP zitten. (Dit is o.a. nodig omdat ik een zakelijke en een privé lijn heb en wil kunnen kiezen via welke lijn ik naar buiten bel. En bij binnenkomende gesprekken ook wil zien op welke lijn het binnenkomt.)

Het goede nieuws is, dat het bellen allemaal prima werkt. Al een hele tijd zonder problemen. Maar nu wil ik de zakelijke lijn na een aantal keer overgaan doorschakelen naar mobiel. De N300A IP heeft hier een functie voor, ze noemen het "omleiding". Je kan kiezen voor "uit", "altijd", "bij bezet", en "geen antwoord". Die laatst optie moet ik hebben natuurlijk. Naast deze optie moet je natuurlijk ook een nummer invoeren waarheen doorgeschakeld moet worden.

Het probleem is, dat hij niet doorschakelt naar het nummer dat ik invoer, maar naar de voicemail van Tweak. En dat is dus niet wat ik wil. Ik heb ook de "altijd" optie even geprobeerd. Het enige verschil is dat ik dan dus direct doorga naar de voicemail, in plaats van na een aantal keer overgaan.

Iemand enig idee wat hier mis kan zijn en hoe ik dat kan verhelpen? Ik kan natuurlijk wel de helpdesk van Tweak bellen, maar die zullen waarschijnlijk zeggen dat ze me niet kunnen helpen omdat ik eigen apparatuur gebruik...
Volgens mij is het probleem (maar ik kan het mis hebben) dat je maar 1 telefoon (VOIP/SIP) verbinding tegelijk kunt maken via Tweak. Dus op het moment dat je een inkomend gesprek hebt, is je "lijn" bezet. Als je dan gaat doorverbinden naar een ander nummer op diezelfde "lijn", lukt dat niet meer en kom je dus bij de Tweak "centrale" in de voicemail terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

https://blog.tweak.nl/har...gebruik-eigen-apparatuur/ O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Ah juistem. Is het mogelijk die MC te bypassen en de kabel zelf in die converter te proppen? Of wordt dat ding letterlijk erop gelast ipv met een stekker erin?

TV kan me niet zoveel boeien als internet, kijk toch zelden. :+ Telefonie gebruik ik al helemaal niet, het is dat een alles in 1 pakket goedkoper is zeg maar. ;)
Ik snap je niet helemaal. Bij Vodafone werd een glaspatchkabel direct op de connector gedrukt en die ging in de Draytek. Jij hebt daar zelf een mediaconverter tussen gezet om de Draytek eruit te kunnen gooien en te vervangen voor je Asus. Zo lees ik het tenminste.

Bij Tweak krijg je de mediaconverter er gratis bij en dan ook nog eentje die wel netjes op je FTU klikt. Daar zit geen enkele bemoeienis van Tweak in. Dat kan bij dat ding helemaal niet want hij is volledig passief. Achter die mediaconverter zet jij je eigen Asus weer in met de nodige VLANS en klaar. De Zyxel van Tweak stop je terug in de doos en bewaar je op de bovenste plank.

Waarom zou je de kerstboom-oplossing die je nu hebt voort zetten? Ik zie geen enkel voordeel van het inzetten van die TP-Link MC tegenover de MC van Tweak. En die van TP-Link is ook een klasse minder eerlijk gezegd.

Maar als je de vraag perse beantwoord wil hebben: als je die glaspatchkabel van Vodafone weet te houden (of zelf een nieuwe aanschaft, dan kan je de hele opstelling zo houden ja (met nieuwe Vlans uiteraard). Alhoewel Tweak dan weer niet aanmoedigt om zelf mediaconverters te gaan inzetten met patchkabels. Reggefiber trouwens ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, hier geen enkel probleem met de Genexis MC. Past netjes, fiber 100 procent beschermd en ding gebruikt hoegenaamd geen stroom. Voeding erbij is haast nog kleiner dan een gemiddelde USB lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 11:33

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Mede Tweakers,

Ik heb advies nodig over iets wat ik zo 1 2 3 niet in dit topic kan terug vinden.

Ik zou graag willen over stappen op een tripleplay pakket van Tweak, dus met internet, bellen en IPTV. Het bellen hoeft eigenlijk niet omdat ik alles mobiel afhandel qua telefonie, maar dat terzijde.

Mijn huidige isp is Ziggo. Ik neem internet 120/20 en TV af bij Ziggo. Het TV pakket is het basis pakket omdat we niet zoveel TV kijken.

De netwerk layout is als volgt en komt overeen met het onderstaand plaatje.

Ziggo Modem (Router uitgeschakeld) --- Asus RT66u Router met WAN ip adres ---- Switch1

Vanaf Switch1 loopt er een utp naar de woonkamer waar Switch2 op zit aangeslotenen waar het volgende aan verbonden zit:
- Smart TV
- Xbox 360
- Xbox One
- Playstation 4
- Dune HD Media Speler

Op de Asus Router in de meterkast zit verder nog een Philips Hue Bridge en een Qnap NAS beide aangesloten via utp.

De mobiele telefoons (3 stuks), Surface Pro 3 en Surface tablets (2 stuks) en laptop van zoon zitten via WiFi verbonden op een 2,4 GHz/5Ghz signaal.

Uit dit topic heb ik begrepen dat IPTV eigenlijk rechtstreeks aangesloten moet worden op de Zyxel router van Tweak om een zo goed mogelijke ervaring te krijgen.

Mijn vraag: hoe ga ik dit realiseren ? De Sparql box die in de woonkamer zou moeten komen te staan kan ik eigenlijk alleen maar op de switch2 aansluiten waarop ook de game consoles zitten aangesloten. Dit wordt echter afgeraden door Tweak. Wat zijn de mogelijkheden hiervoor ?

De TV in de slaapkamer is momenteel via wifi verbonden en daar moet eigenlijk dus ook een Sparql box komen als ik daar IPTV wil. De enige mogelijkheid is om een utp naar de slaapkamer te trekken, lijkt mij, of zijn er andere mogelijkheden behalve een TV only abo bij Ziggo ?

Ik ben zelf wel 16 jaar werkzaam in de IT en netwerken zijn me niet vreemd, echter de dingen die ik hier gelezen heb, mbt routes, configs instellen via cli etc gaan me net een stapje te ver.

Zelf ben ik inmiddels zo ver dat ik niet te veel zelf wil configureren, dus zelf een router aan de WAN verbinding hangen en helemaal instellen met vlan's, static routes etc etc. wil ik liever vermijden. Ik wil het liefst gebruik maken van de door Tweak geleverde Zyxel router. Het gebruik van mijn eigen Asus router als Access Point only is voor mij nog wel in te stellen.

Kortom: hoe zorg ik er voor dat de Sparql boxen rechtstreeks communiceren met de Zyxel router ? Kan dat door Switch2 te vervangen door een managed switch en vlan's of moet ik het anders aanpakken. Aanschaf van een managed switch is geen probleem, ik zag hier al betaalbare voorbij komen.

Hoe is de Zyxel router te configureren ? VPN naar het interne netwerk gebruik ik niet, echter portforwarding voor de Xbox One (ivm gamen via het internet en Xbox live Open Nat) en het aanzetten van de verlichting vanaf het internet moet wel kunnen.

Ik heb zelf de eerste 34 pagina's van dit topic doorgenomen en de laatste 7 en zal de rest de komende dagen doornemen, maar ik hoop dat sommigen van jullie al vast wat info kunnen geven en mij wat in de goede richting kunnen duwen. Alvast bedankt :)

Het plaatje zoals het eigenlijk nu is bij mij:

Afbeeldingslocatie: http://blog.tweak.nl/wp-content/uploads/2014/11/Sparql-fout-met-switch.png

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Barre73 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:45:
[...]

Ik snap je niet helemaal. Bij Vodafone werd een glaspatchkabel direct op de connector gedrukt en die ging in de Draytek. Jij hebt daar zelf een mediaconverter tussen gezet om de Draytek eruit te kunnen gooien en te vervangen voor je Asus. Zo lees ik het tenminste.

Bij Tweak krijg je de mediaconverter er gratis bij en dan ook nog eentje die wel netjes op je FTU klikt. Daar zit geen enkele bemoeienis van Tweak in. Dat kan bij dat ding helemaal niet want hij is volledig passief. Achter die mediaconverter zet jij je eigen Asus weer in met de nodige VLANS en klaar. De Zyxel van Tweak stop je terug in de doos en bewaar je op de bovenste plank.

Waarom zou je de kerstboom-oplossing die je nu hebt voort zetten? Ik zie geen enkel voordeel van het inzetten van die TP-Link MC tegenover de MC van Tweak. En die van TP-Link is ook een klasse minder eerlijk gezegd.

Maar als je de vraag perse beantwoord wil hebben: als je die glaspatchkabel van Vodafone weet te houden (of zelf een nieuwe aanschaft, dan kan je de hele opstelling zo houden ja (met nieuwe Vlans uiteraard). Alhoewel Tweak dan weer niet aanmoedigt om zelf mediaconverters te gaan inzetten met patchkabels. Reggefiber trouwens ook niet...
Clear, duidelijk en helder. :) Dan laat ik dat ding wel zitten maar vervang ik de modem wel door de Asus. ;)
Alleen wel hilarisch hoeveel shit je moet instellen, bij Vodafone is het letterlijk het juiste VLAN nummertje intikken, en je hebt direct internet. :D Geen IGMP snooping en al die ongein. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Omdat Vodafone zijn TV streams helemaal heeft afgeschermd en de decoders niet in het LAN heeft zitten. Dat heeft ook zijn nadelen en voordelen. Net als deze oplossing.
Ligt net aan wat je nodig hebt zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Barre73 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 00:07:
Omdat Vodafone zijn TV streams helemaal heeft afgeschermd en de decoders niet in het LAN heeft zitten. Dat heeft ook zijn nadelen en voordelen. Net als deze oplossing.
Ligt net aan wat je nodig hebt zal ik maar zeggen.
True that, gelukkig heeft de ASUS meer instellingen dan ik waarschijnlijk ooit ga gebruiken dus ik ga er vanuit dat alle benodigde zaken aanwezig zijn. ;) Ben best blij met die router dus wil hem ook blijven gebruiken. :p

Thanks voor de antwoorden, dat betekent dus dat ik Tweak 1 deze dagen eens ga bestellen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43
MRE-Inc schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:08:
Mijn huidige isp is Ziggo. Ik neem internet 120/20 en TV af bij Ziggo. Het TV pakket is het basis pakket omdat we niet zoveel TV kijken.
MRE-Inc schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:08:
De TV in de slaapkamer is momenteel via wifi verbonden en daar moet eigenlijk dus ook een Sparql box komen als ik daar IPTV wil. De enige mogelijkheid is om een utp naar de slaapkamer te trekken, lijkt mij, of zijn er andere mogelijkheden behalve een TV only abo bij Ziggo ?
Je geeft zelf al aan dat je niet zoveel TV kijkt. Mag ik vragen waarom je niet overweegt om een Internet/telefonie abonnement te nemen bij Tweak en een basis TV van Ziggo?
Dit scheelt heel wat kabels trekken of prutsen met VLANs in managed switches. Daarnaast hoef je geen extra kastjes aan te sluiten etc..

Ik heb zelf ook gekozen voor Tweak + basis tv van Ziggo. Al met al betaal ik dan 48 euro per maand voor 1000mbit + tv via de coax (en gebruik van CI-modules).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Alfie104 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:30:
[...]

Volgens mij is het probleem (maar ik kan het mis hebben) dat je maar 1 telefoon (VOIP/SIP) verbinding tegelijk kunt maken via Tweak. Dus op het moment dat je een inkomend gesprek hebt, is je "lijn" bezet. Als je dan gaat doorverbinden naar een ander nummer op diezelfde "lijn", lukt dat niet meer en kom je dus bij de Tweak "centrale" in de voicemail terecht.
Dat zou raar zijn. Het is VOIP, dus er is niet echt sprake van een "lijn". Het is allemaal gewoon TCP/IP-verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
trab_78 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 20:38:

Ik ben ondertussen nog wat verder gaan experimenteren. Je kunt bij Tweak ook doorschakelen met *21*<nummer> en *61*<nummer>. (Staat een beetje verstopt op hun site: https://www.tweak.nl/glasvezel/veelgestelde-vragen.html) Dus als ik de doorschakel-functie van mijn Gigaset N300A IP-centrale uitzet en doorschakel met *21* werkt het wel. Maar *21* is direct doorschakelen, en ik wil doorschakelen bij geen gehoor. Dat zou *61* moeten zijn, maar als ik die gebruik, dan kom ik (na een paar keer overgaan) weer bij de voicemail uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

yorroy schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:52:
[...]

[...]

Je geeft zelf al aan dat je niet zoveel TV kijkt. Mag ik vragen waarom je niet overweegt om een Internet/telefonie abonnement te nemen bij Tweak en een basis TV van Ziggo?
Dit scheelt heel wat kabels trekken of prutsen met VLANs in managed switches. Daarnaast hoef je geen extra kastjes aan te sluiten etc..

Ik heb zelf ook gekozen voor Tweak + basis tv van Ziggo. Al met al betaal ik dan 48 euro per maand voor 1000mbit + tv via de coax (en gebruik van CI-modules).
Dat is idd een goede optie, had er zelf niet eens aangedacht. TV abo bij ziggo is 18 euro. Met het 365E abo, is het in totaal iid 48 euro en dat is 6 euro goedkoper dan dat ik nu betaal.

Nu eens kijken of het al in Deventer beschikbaar is.

Maar als ik jouw antwoord goed begrijp, is het dus wel mogelijk op diverse apparaten op 1 switch te zetten inclusief de Sparql mits de sparql box maar op een eigen vlan zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Meer mensen last van dat de Sparql geen internet verbinding kan krijgen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Nope hier werkt het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik niet. Hier in Leeuwarden werkt het ook gewoon goed.
Sparql box een keertje opnieuw opstarten?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:58:
Nee, ik niet. Hier in Leeuwarden werkt het ook gewoon goed.
Sparql box een keertje opnieuw opstarten?
Beide boxen zelfs. Geen TV signaal. Krijg melding dat er geen TV verbinding gemaakt kan worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar effe geen verbinding met het tv VLAN of zo?
Zyxel ook al eens opnieuw gestart? Heb ik zelf ook al eens tv problemen mee opgelost. :)

edit: Werkte voor jou dus ook, lees ik hieronder. Mooi zo. d:)b

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2016 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 22:15:
Blijkbaar effe geen verbinding met het tv VLAN of zo?
Zyxel ook al eens opnieuw gestart? Heb ik zelf ook al eens tv problemen mee opgelost. :)
Ah kijk! Held :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strepsil
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 21:18
Ik volg al een tijdje dit topic en kijk erg uit naar mijn verbinding 1gb verbinding! Helaas moet ik nog een onbekende tijd wachten hier in Deventer, op twitter laten ze alleen los dat ze 'aan het bekabelen zijn'. Nu nog opgescheept met Ziggo, wat een ellende is dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, als ze al aan het bekabelen zijn duurt het echt niet erg lang meer.
En Deventer staat al wel bij het Gigabit levergebied op de site.
Dus het zal zeer binnenkort wel beschikbaar bij je zijn. :)

Echt top hoor, zo'n supersnelle stabiele internetverbinding (en prachtig tv beeld). d:)b

(Ik moet alleen nog eens een betere netwerkkaart kopen. Een zogenaamde Gigabit netwerkkaart
van Realtek (on-board) haalt lang niet altijd die snelheid helaas. Maar da's een luxe probleem. :D )

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:16

HaTe

haat niet

Die onboard Realtek netwerkkaarten werken volgens mij prima en kunnen goed de snelheid aan? Misschien ligt het dan aan je kabels ofzo?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

HaTe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:45:
Die onboard Realtek netwerkkaarten werken volgens mij prima en kunnen goed de snelheid aan? Misschien ligt het dan aan je kabels ofzo?
Niet als je een gigabit verbinding hebt :P

Mijn router-pc met onboard Intel nic's en singlecore Atom kan zonder noemenswaardige CPU load op volle snelheid downloaden naar /dev/null. Downloaden op een van de desktop-pc's met Realtek nic naar RAMdisk gaat niet op volle snelheid plus dat pc extreem traag wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 09-03-2016 12:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:16

HaTe

haat niet

Heb al wel 10 jaar een gigabit lan netwerk en volgens mij met alleen maar Realtek netwerkkaarten. Haal altijd zo goed als de volledige gigabit (110MB/s van ene naar andere PC, met hardeschijven, daarom denk ik ook minder) snelheid. Nu haal ik ook 960Mbit/s met Tweak met een Realtek nic, en de PC wordt er echt niet traag van.

Ik heb even benchmarks gezocht op Google en de conclusie is toch elke keer dat er niet veel verschil in zit, behalve dat Intel iets beter CPU offloading doet, maar dat moet, helemaal met de huidige CPU's, helemaal niks uitmaken.

[ Voor 26% gewijzigd door HaTe op 09-03-2016 13:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, dit is mijn tweede laptop met een ingebouwde Realtek netwerkkaart.
En hoewel de specs van deze een stuk beter zijn dan mijn oude laptop, zijn de snelheden die ik haal
zelfs nog langzamer dan de oude. (340 Mb down/ 230 up) Binnenkort maar een UTP naar USB3 adapter
halen, daar heb ik hier bij mij (op een andere laptop) wel prima resultaten mee gezien.
En ook bij de monteur eerder die ook zo'n ding gebruikte.

Ik heb verschillende cat 5-e UTP kabels geprobeerd, maar geen verschil.

Het is een Realtek PCIe GBE Family Controller in een Acer Aspire e17 laptop met een x64 AMD A6
Quad Core processor (AMD A6-6310 APU with AMD Radeon R4 Graphics) met 8 Gig werkgeheugen.
(en een TeraByte harde schijf) Daar draait een 64 bit versie van Windows 10 op.
Maar de Realtek in mijn oude Singecore Celeron 1,6 GHz met 2 Gig deed het beter (+/- 400 Mb down/ 850 up).
Dat was trouwens op Windows 7, en een 32 bit versie.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strepsil
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:56:
...
Echt top hoor, zo'n supersnelle stabiele internetverbinding (en prachtig tv beeld). d:)b

(Ik moet alleen nog eens een betere netwerkkaart kopen. Een zogenaamde Gigabit netwerkkaart
van Realtek (on-board) haalt lang niet altijd die snelheid helaas. Maar da's een luxe probleem. :D )
tv heb ik er niet bij genomen, die paar keer dat ik border control keek omdat ik ff iets no-brains wou zien kon mij gestolen worden. En mijn vrouw kijkt al helemaal niet.

Netflix, chromecast e.d. zijn onze vriendjes 8)

Moet wel nog even een nieuwe interne wifi adapter voor mn laptop kopen, voor mijn normale internet gedrag hoef ik de 1gbs niet te halen, maar die nep N module die ik nu heb slaat echt nergens op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, zonder tv.
Nou, ook alleen de internetverbinding is top voor dingen als Netflix, chromecast e.d. inderdaad. :Y

Nep N module? Wat haalt die dan/ wat is er mis mee?
Wifi -n gaat op mijn telefoon tot zo'n 100 Mb down en 80 up. Lang niet gek voor op wifi, maar daar ga je
in de richting van de Gigabit sowieso niet mee halen. :D Dat moet je al wifi -ac hebben en een wifi router
die ook op 5 GHz kan. Maar goed, dat vind ik voor op wifi persoonlijk overkill. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N haalt ongeveer 400 mb
Als je snel wilt moet je een C adapter hebben die kan 1,3 Gb halen.
Uh wifi bedoel ik, via utp haalt de N ook 1 Gb

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strepsil
Uhm ja niet lachen... 65Mbps! Heb nog nooit meer eruit gekregen. Zie hier en daar staan dat het tot 150Mbps zou moeten kunnen.. maar nee.
Het is ook al een oud beestje, een Atheros AR9285.

De 1Gbps laat ik wel aan m'n desktop over :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt ook een beetje van de zender af (en andere wifi stations in de buurt).
Een wifi router met meerdere antennes met mimo zou waarschijnlijk wel hoger kunnen gaan.
Maar da's niet heel dramatisch, dus ik zal er zeker niet om lachen. Niet heel hard in ieder geval. 8)
Ik haal met mijn nieuwere laptop op wifi -n iets van 75 Mb down. Dus dat is maar 10 meer. :)
Maar goed genoeg. Mijn telefoon doet het dan beter met 100 Mb. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
Hier een laptop met een Realtek 8168 chip erin, die haalt moeiteloos 1Gbit. Met Tweak heb ik 960Mbps gemeten, maar dat lijkt iets afhankelijk te zijn van de totale netwerkbelasting in de wijk, want 's avonds net na het eten haal ik de 900 niet.

Ik kan ondertussen de laptop gewoon gebruiken en merk niets van een evt. extreme load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach... Dat hele gedoe dat, als je de snelheid niet haalt, "je wel een Realtek prul NIC'je zal hebben" begint ook een beetje achterhaald te worden.

Realtek heeft tegenwoordig ook prima spul. Ze zullen vast ook nog wel "prul NIC'jes" maken, maar ze hebben ook goede spullen.

Dat zie je ook met hun audio codecs en DAC's. Daar zitten tegenwoordig ook zeer goede modellen met goede SNR tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal ook best wel. :) Alleen heb ik net de pech om nu een stuk betere laptop te hebben die
door de Realtek netwerkkaart de snelheid niet haalt. Wat verder ook geen ramp is, zoals ik al zei,
'een luxe probleem'. Maar dan is het nog wel leuk om te zien dat je een hele goeie snelheid haalt.
Dat zou ik nu met 3 of 4 computers tegelijk moeten doen. :D

De verbinding is prima, dus ik heb verder ook zeker niks te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HG44
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-10-2023
Mede gezien de vele goede reviews, ben ik enkele weken geleden overgestapt naar Tweak Glasvezel 1 Gigabit. Probleemloze overstap, dus best tevreden. Toch wil ik iets opvallends met jullie delen. Want ik had nog een vrij oude ethernetkabel categorie 4 door het huis lopen. Gezien de berichten, absoluut ongeschikt voor de supersnelle 1GB verbinding. Dus een nieuwe kabel categorie 6 FTP aangeschaft en geïnstalleerd. Maar in de praktijk blijkt de oude kabel net zo snel te zijn als de nieuwe...... Ook door de pakweg 15 meter lange, bijna antieke categorie 4 kabel wordt een snelheid van bijna 1GB probleemloos gehaald! (825 down en 940 up) Via het bekende Zyxel modem 8324. Gemeten via Speedtest Ookla.

Maar dan het WiFi-gedeelte. Theoretisch zou maximaal 300Mbps haalbaar moeten zijn. De praktijk bij mijn redelijk nieuwe tablet is echter een schamele 48 Mbps down en 50 up. Gemeten direct aan het modem. Ping is 11. Ook andere devices scoren niet beter. Ik weet dat de ketting niet sterker is dan de zwakste schakel, maar ook het uitschakelen van alle WiFi ontvangende devices (op een na natuurlijk) gaf geen verbetering. Overigens kunnen al mijn devices alle WiFi-standaarden aan (A-B-G-N-AC). Ook het via de Zyxel vastzetten op alleen 802.11N maakte helaas geen enkel verschil, evenals het wijzigen van het operation channel. Aanpassen bandbreedte naar 40? Ook geen enkel verschil.

Het uitschakelen van de WiFi op het Zyxel-modem en vervolgens de WiFi laten lopen via een ander access point, maakte ook al niets uit.

Gemeten in de huiskamer blijft er nog een stuk minder over de snelheid (gemiddeld 30 down; 25 up). Nog altijd mooie cijfers, maar gerelateerd aan het theoretisch WiFi maximum van 300Mbps, valt dit toch zwaar tegen. Alles is gemeten via de Speedtest Ookla.

Vraag: Kan dit aan het modem liggen of is deze WiFi snelheid wel normaal? En kan dit op de een of andere manier nog verbeterd worden? Volgens de helpdesk van Tweak is dit echter een uitstekende WiFi-snelheid voor deze router. Dus zou ik eigenlijk niet mogen klagen ......

Dan nog iets heel anders. Namelijk het telefoongedeelte. Het Zyxel modem heeft standaard twee actieve telefoonpoorten. In de praktijk betekent dit, dat wanneer wij telefonisch in gesprek zijn en (toevalligerwijs) iemand ons tegelijkertijd probeert te bellen, diegene niet een bezettoon krijgt, maar het normale signaal wanneer iemand niet thuis is. Dit heeft al tot een vervelende situatie geleid. Als ik een extra telefoontoestel aansluit op de tweede poort, dan kan er in alle gevallen naar buiten gebeld worden, ook wanneer iemand in gesprek is via de eerste poort. En dat is dan weer handig. Pas wanneer via beide poorten gebeld wordt, krijgt men een bezettoon.

Via VOIP SIP kan ik een poort afsluiten. Dan krijgt men bij ingesprek inderdaad de bezettoon, maar kan er uiteraard niet meer uitgebeld worden via de afgesloten tweede poort. Bovendien geeft dat tot nu toe vreemde belproblemen. Dus hoe kan ik bereiken dat er wel via beide poorten uitgebeld kan worden, maar dat iemand toch de bezettoon krijgt wanneer er uitgebeld wordt via een van de twee poorten? Een extra telefoon op de tweede lijn aansluiten en daar de hoorn voortdurend van de haak laten liggen lijkt me te primitief. Helpdesk Tweak zegt dat het mogelijk zou moeten zijn dit via een instelling in de router te bewerkstelligen. Maar omdat zij een dergelijke situatie niet ondersteunen, zij ook niet weten welke instelling hiertoe kan leiden. Zij raden derhalve aan een tweede telefoonnummer aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
[b][message=46136657,noline]HG44 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ knip
voor het eerste gedeelte verwijs ik je naar deze een paar bladzijdes eerder http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45136145 (geeft aan dat 300Mbit geen 300Mbit is )

en voor het tweede kan je dit ook proberen
onder voip en dan sipaccount edit
en dan het vinkje weghalen bij phone 2of dit werkt weet ik niet zeker maar je kan het zeker proberen toch
Afbeeldingslocatie: http://mr-d.nl/tweak/phone.PNG

[ Voor 4% gewijzigd door Mr-D. op 10-03-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basd123
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-07 12:29
Tweak gaat 10 Gbit lijnen aanbieden voor consumenten vanaf 95 euro per maand. :9

nieuws: Tweak brengt eerste 10Gbit/s-lijnen naar consumenten voor 95 euro per...

http://nos.nl/artikel/209...ternet-van-nederland.html

[ Voor 12% gewijzigd door basd123 op 10-03-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
knip
iPad ververst tweakers niet :)

[ Voor 92% gewijzigd door Mr-D. op 10-03-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
De haken en ogen van het 10 Gb netwerk van de tweaksite
Helaas moeten wij daarom, voor het eerst in ons bestaan, een ‘fair use policy’ toepassen op deze verbindingen. Niet omdat we je willen beperken, maar omdat we willen afspreken waar de grenzen liggen.

Het 10 Gigabit abonnement is bedoeld als pioniersproduct voor privé- en hobbymatig gebruik door consumenten.
Hoewel het netwerk van Tweak geschikt is voor 10 Gigabit, is het merendeel van internet dat nog niet. Wij kunnen dan ook geen garanties geven dat het mogelijk is altijd de volle 10 Gigabit te gebruiken.
De verbinding mag niet gebruikt worden voor het (weder)verkopen van zakelijke diensten of het hosten van zakelijke dienstverlening zoals bijvoorbeeld een datacentrum.
Het is mogelijk meerder IP-adressen te gebruiken. Onredelijk gebruik van deze mogelijkheid en het overschrijden van drie adressen is niet toegestaan.
Het maandelijkse verkeersvolume mag niet hoger zijn dan 10x het gemiddelde van onze 1000 Mbit klanten.
Wij behouden ons het recht voor de verbinding te staken bij misbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:52:
De haken en ogen van het 10 Gb netwerk van de tweaksite

[...]
Naja een download limiet van 10x de gemiddelde gebruiker :) Je moet maar capaciteit hebben om het op te slaan. (een terabyte is immers zo gedown/geup-load)
Leuk initiatief van de dorpskernen, en Tweak die het ondersteunt als zijnde ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43
Wel leuke ontwikkeling, maar in de praktijk heeft vrijwel geen enkele consument de apparatuur om daadwerkelijk 10gbit te halen. Eigenlijk alle netwerkkaarten gaan tot 1gbit. Ik ben wel benieuwd met wat voor modem Tweak dan komt

Edit: ik had eerst het bericht moeten lezen, waarin staat dat je geen modem maar een speciale switch krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door yorroy op 10-03-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Antwoord is: geen (in geval van 10GB) zie https://www.tweak.nl/glas...-glasvezel-de-wolden.html
@yorroy , ik zag dat je het inmiddels ook al hebt opgemerkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Hans_18T op 10-03-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
yorroy schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 23:28:
Eigenlijk alle netwerkkaarten gaan tot 1gbit.
nee hoor :)
https://www.nowthatsit.nl...sX7bv3noCI-tWLhoC-bPw_wcB
maar idd je moet wel meer professionele spullen in huis nemen

[ Voor 8% gewijzigd door Mr-D. op 11-03-2016 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

HG44 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 17:24:
Mede gezien de vele goede reviews, ben ik enkele weken geleden overgestapt naar Tweak Glasvezel 1 Gigabit. Probleemloze overstap, dus best tevreden. Toch wil ik iets opvallends met jullie delen. Want ik had nog een vrij oude ethernetkabel categorie 4 door het huis lopen. Gezien de berichten, absoluut ongeschikt voor de supersnelle 1GB verbinding. Dus een nieuwe kabel categorie 6 FTP aangeschaft en geïnstalleerd. Maar in de praktijk blijkt de oude kabel net zo snel te zijn als de nieuwe...... Ook door de pakweg 15 meter lange, bijna antieke categorie 4 kabel wordt een snelheid van bijna 1GB probleemloos gehaald! (825 down en 940 up) Via het bekende Zyxel modem 8324. Gemeten via Speedtest Ookla.

Maar dan het WiFi-gedeelte. Theoretisch zou maximaal 300Mbps haalbaar moeten zijn. De praktijk bij mijn redelijk nieuwe tablet is echter een schamele 48 Mbps down en 50 up. Gemeten direct aan het modem. Ping is 11. Ook andere devices scoren niet beter. Ik weet dat de ketting niet sterker is dan de zwakste schakel, maar ook het uitschakelen van alle WiFi ontvangende devices (op een na natuurlijk) gaf geen verbetering. Overigens kunnen al mijn devices alle WiFi-standaarden aan (A-B-G-N-AC). Ook het via de Zyxel vastzetten op alleen 802.11N maakte helaas geen enkel verschil, evenals het wijzigen van het operation channel. Aanpassen bandbreedte naar 40? Ook geen enkel verschil.

Het uitschakelen van de WiFi op het Zyxel-modem en vervolgens de WiFi laten lopen via een ander access point, maakte ook al niets uit.

Gemeten in de huiskamer blijft er nog een stuk minder over de snelheid (gemiddeld 30 down; 25 up). Nog altijd mooie cijfers, maar gerelateerd aan het theoretisch WiFi maximum van 300Mbps, valt dit toch zwaar tegen. Alles is gemeten via de Speedtest Ookla.

Vraag: Kan dit aan het modem liggen of is deze WiFi snelheid wel normaal? En kan dit op de een of andere manier nog verbeterd worden? Volgens de helpdesk van Tweak is dit echter een uitstekende WiFi-snelheid voor deze router. Dus zou ik eigenlijk niet mogen klagen ......

Dan nog iets heel anders. Namelijk het telefoongedeelte. Het Zyxel modem heeft standaard twee actieve telefoonpoorten. In de praktijk betekent dit, dat wanneer wij telefonisch in gesprek zijn en (toevalligerwijs) iemand ons tegelijkertijd probeert te bellen, diegene niet een bezettoon krijgt, maar het normale signaal wanneer iemand niet thuis is. Dit heeft al tot een vervelende situatie geleid. Als ik een extra telefoontoestel aansluit op de tweede poort, dan kan er in alle gevallen naar buiten gebeld worden, ook wanneer iemand in gesprek is via de eerste poort. En dat is dan weer handig. Pas wanneer via beide poorten gebeld wordt, krijgt men een bezettoon.

Via VOIP SIP kan ik een poort afsluiten. Dan krijgt men bij ingesprek inderdaad de bezettoon, maar kan er uiteraard niet meer uitgebeld worden via de afgesloten tweede poort. Bovendien geeft dat tot nu toe vreemde belproblemen. Dus hoe kan ik bereiken dat er wel via beide poorten uitgebeld kan worden, maar dat iemand toch de bezettoon krijgt wanneer er uitgebeld wordt via een van de twee poorten? Een extra telefoon op de tweede lijn aansluiten en daar de hoorn voortdurend van de haak laten liggen lijkt me te primitief. Helpdesk Tweak zegt dat het mogelijk zou moeten zijn dit via een instelling in de router te bewerkstelligen. Maar omdat zij een dergelijke situatie niet ondersteunen, zij ook niet weten welke instelling hiertoe kan leiden. Zij raden derhalve aan een tweede telefoonnummer aan te vragen.
Is je wifi 2.4Ghz of 5Ghz ? Ik haalde met wifi amper 10mbit op de 2.4Ghz band. Toen heb ik een Asus RT-AC66U aangeschaft welke ook wifi op de 5Ghz band kon instellen. Nadat ik ben overgestapt op de 5Ghz band, trek ik mijn huidige Ziggo 120mbit lijn volledig dicht met wifi AC op mijn Surface Pro 3.

Zijn er hier mensen die een Asus RT-AC66U router direct hebben aangesloten ipv het Zyxel modem/router ? In de specs staat dat de WAN poort van de AC66u een 1Gbit poort is, dus die zou een 1Gbit Tweak abo moeten kunnen handelen, maar is dat in de praktijk ook zo ? Misschien dat anderen daar iets meer over kunnen zeggen ? Is die 1Gbit WAN poort op zulke consumenten routers een markting praatje en haal je max maar 500mbit of is er echt 1Gbit te halen ?

Als mijn Asus RT-AC66u gewoon die 1Gbit verbinding aankan, dan stap ik direct over naar Tweak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
MRE-Inc schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:15:
[...]

Als mijn Asus RT-AC66u gewoon die 1Gbit verbinding aankan, dan stap ik direct over naar Tweak.
Alhoewel ik (nog) gebruik gebruik maak van de zyxel, weet ik wel dat er mensen zijn welke deze asus aan de praat hebben.. :)
een leuke manual voor jouw model inclusief Spraql config kun je hier vinden.

https://www.sat4all.com/f...configureren-voor-sparql/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Iemand al iets gehoord over wanneer de 10Gbit beschikbaar komt voor de Tweak gebieden waar nu 1Gbit ligt ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Aaargh! schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:54:
Iemand al iets gehoord over wanneer de 10Gbit beschikbaar komt voor de Tweak gebieden waar nu 1Gbit ligt ?
Citaat uit het nieuwsartikel op Tweakers:

" Concrete plannen om het aanbod naar andere regio's te brengen zijn er niet, maar volgens Peelen ligt het wel in de lijn der verwachting dat dit gaat gebeuren"

Dat gaat nog heel lang duren denk ik. Vraag is ook hoe Reggefiber er op reageert met betrekking tot de capaciteit op de cityringen (waar Tweak vezels op moet huren).
En er moeten nieuwe switches komen in de PoP's terwijl de huidige er net staan. Reken volgens mij maar maar op jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4pp3l
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 07:13
Barre73 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 10:33:
[...]
Dat gaat nog heel lang duren denk ik. Vraag is ook hoe Reggefiber er op reageert met betrekking tot de capaciteit op de cityringen (waar Tweak vezels op moet huren).
En er moeten nieuwe switches komen in de PoP's terwijl de huidige er net staan. Reken volgens mij maar maar op jaren...
Gelukkig zijn de cityringen 'darkfibers'. Dus of daar nu 10gig, 40gig, 100gig of door middel van meerdere channels ('kleuren') varianten daarop, heeft dat niks met capaciteit op de cityringen te maken. Daarin is natuurlijk wel de kostenpost van lasers een afweging, maar niet de capaciteit van het aantal vezels wat beschikbaar is.

Verder plaatst Tweak niet een hele Areapop vol met ongebruikte switches zoals te lezen is in https://blog.tweak.nl/alg...wijkcentrales-aansluiten/. De huidige switches hoeven niet 'vervangen' te worden, er wordt op basis van behoefte bijgeplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:35
Doe mij maar zo'n 10Gbit verbinding hier in Almere! Zou de uitdaging wel aan willen gaan om die 10gig aan te tikken :D

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Csotranme schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:11:
Doe mij maar zo'n 10Gbit verbinding hier in Almere! Zou de uitdaging wel aan willen gaan om die 10gig aan te tikken :D
Zelfs als je je eigen netwerk zover krijgt dat het het ondersteunt ga je het nog eigenlijk nergens anders halen. 1 Gbit krijg je bij de meeste diensten al niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Met de Asus zit je max op 920 up en Down maar als hij dat doet staat de cpu van die Asus op 100% te tikken en als je hem als hoofdrouter inzet trek je je eigen netwerk onderuit
En als je telefoon hebt heb je sowieso de zyxel of een een ander apparaat nodig
En ik hoef je na bovenstaand gezegde te hebben dat iptv dan ook niet goed werkt met de Asus
Je kan hem uiteraard wel als AP/switch gebruiken
Ik gebruik nl de zelfde Asus heb het nu in concurrentwan staan en dan gaat het wel goed/redelijk hij heeft het echt moeilijk :)
MRE-Inc schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:15:
[...]

Is je wifi 2.4Ghz of 5Ghz ? Ik haalde met wifi amper 10mbit op de 2.4Ghz band. Toen heb ik een Asus RT-AC66U aangeschaft welke ook wifi op de 5Ghz band kon instellen. Nadat ik ben overgestapt op de 5Ghz band, trek ik mijn huidige Ziggo 120mbit lijn volledig dicht met wifi AC op mijn Surface Pro 3.

Zijn er hier mensen die een Asus RT-AC66U router direct hebben aangesloten ipv het Zyxel modem/router ? In de specs staat dat de WAN poort van de AC66u een 1Gbit poort is, dus die zou een 1Gbit Tweak abo moeten kunnen handelen, maar is dat in de praktijk ook zo ? Misschien dat anderen daar iets meer over kunnen zeggen ? Is die 1Gbit WAN poort op zulke consumenten routers een markting praatje en haal je max maar 500mbit of is er echt 1Gbit te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:47
Vraagje tussendoor:
Als je Tweaknews gebruikt kun je zeker geen VPN gebruiken(Tweaknews heeft je Tweak IP nodig) of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

TV is dood hier, tv sloeg ineens vast. Ook een reset van van de sparql box werkt niet... GRRRR maar eens het modem een duw geven, die heeft ie ook al gehad vandaag... Jammer, het was zo stabiel de laatste tijd.

[ Voor 69% gewijzigd door HaterFrame op 11-03-2016 22:37 ]

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr-D. schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 17:50:
Met de Asus zit je max op 920 up en Down maar als hij dat doet staat de cpu van die Asus op 100% te tikken en als je hem als hoofdrouter inzet trek je je eigen netwerk onderuit
En als je telefoon hebt heb je sowieso de zyxel of een een ander apparaat nodig
En ik hoef je na bovenstaand gezegde te hebben dat iptv dan ook niet goed werkt met de Asus
Je kan hem uiteraard wel als AP/switch gebruiken
Ik gebruik nl de zelfde Asus heb het nu in concurrentwan staan en dan gaat het wel goed/redelijk hij heeft het echt moeilijk :)

[...]
Kijk aan deze info heb ik wat. Dus dan zou ik de Zyxel als gateway kunnen laten dienen en de wifi van mijn Asus gebruiken of een andere Asus kopen. Ga ik eens op onderzoek uit welke Asus ik dan zou moeten kopen. Ik wil eigenlijk het liefst zo min mogelijk apparatuur hebben.

Telefonie en IPTV ga ik toch niet afnemen aangezien we toch niet zo heel veel tv kijken, dus blijft het bij het goedkoopste Ziggo abo van 18 euro.

Iemand tips voor een router die ik kan aanschaffen die ook Wifi AC (5Ghz) ondersteunt maar waarvan de CPU niet op 100% gaat stampen ?

Overigens begrijp ik niet helemaal waarom waarom de Asus RT-AC66U het wel als AP prima zou doen, maar niet als router. Iemand die dat zou kunnen toelichten ?

[ Voor 6% gewijzigd door MRE-Inc op 11-03-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Een Draytek 2860AC zal wel kunnen voldoen.
Kan je ook inzetten ter vervanging van de Zyxel als je geen tv en telefonie afneemt.

[ Voor 50% gewijzigd door Quad op 11-03-2016 23:14 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
dat zie je helemaal goed (helaas) daarom heb ik ook nog een andere erbij :)
Arjantje72 schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 22:31:
Vraagje tussendoor:
Als je Tweaknews gebruikt kun je zeker geen VPN gebruiken(Tweaknews heeft je Tweak IP nodig) of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MRE-Inc schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 23:01:
[...]

Kijk aan deze info heb ik wat. Dus dan zou ik de Zyxel als gateway kunnen laten dienen en de wifi van mijn Asus gebruiken of een andere Asus kopen. Ga ik eens op onderzoek uit welke Asus ik dan zou moeten kopen. Ik wil eigenlijk het liefst zo min mogelijk apparatuur hebben.

Telefonie en IPTV ga ik toch niet afnemen aangezien we toch niet zo heel veel tv kijken, dus blijft het bij het goedkoopste Ziggo abo van 18 euro.

Iemand tips voor een router die ik kan aanschaffen die ook Wifi AC (5Ghz) ondersteunt maar waarvan de CPU niet op 100% gaat stampen ?

Overigens begrijp ik niet helemaal waarom waarom de Asus RT-AC66U het wel als AP prima zou doen, maar niet als router. Iemand die dat zou kunnen toelichten ?
Routing kost enorm veel rekenkracht van de CPU van je router. Ieder pakketje dat binnen komt of eruit gaat moet geänalyseerd worden en er moet worden bepaald waar het pakketje heen moet, of de firewall het tegen moet houden, etc. Hoe sneller je internetverbinding, hoe meer CPU dit kost. Sommige routers hebben ook een hardwarematige ' engine' om dit te versnellen, maar ook die kennen zo hun grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

eymey schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:24:
[...]

Routing kost enorm veel rekenkracht van de CPU van je router. Ieder pakketje dat binnen komt of eruit gaat moet geänalyseerd worden en er moet worden bepaald waar het pakketje heen moet, of de firewall het tegen moet houden, etc. Hoe sneller je internetverbinding, hoe meer CPU dit kost. Sommige routers hebben ook een hardwarematige ' engine' om dit te versnellen, maar ook die kennen zo hun grenzen.
Dank, das een helderen uitleg. Is die Zyxel een beetje fatsoenlijk te beheren ? Ik heb een Xbox One die in de DMZ moet en verder nog wat portforwarding dingetjes die ingesteld moeten worden en uiteraard DHCP. Ga dan mijn Asus wel als AP instellen, voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Mr-D. schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:52:
dat zie je helemaal goed (helaas) daarom heb ik ook nog een andere erbij :)

[...]
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ook problemen met meerdere sparql boxen op 1 switch dat zodra er een 2e box wordt aangezet de tv stream van de eerste begint te haperen? Switch ondersteunt igmp
En deze staat aan, kortom 1 switch met alleen sparql boxen een andere switch met internet connecties tbv overige apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
Hij is zelfs beter in te stellen als de Asus het is echt geen slechte router hoor het is een topding alleen jammer dat er WiFi op zit, nee het enige wat deze mist is een vpnserver dus die loopt bij dan via iets anders
MRE-Inc schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:52:
[...]

Dank, das een helderen uitleg. Is die Zyxel een beetje fatsoenlijk te beheren ? Ik heb een Xbox One die in de DMZ moet en verder nog wat portforwarding dingetjes die ingesteld moeten worden en uiteraard DHCP. Ga dan mijn Asus wel als AP instellen, voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:43:
Iemand ook problemen met meerdere sparql boxen op 1 switch dat zodra er een 2e box wordt aangezet de tv stream van de eerste begint te haperen? Switch ondersteunt igmp
En deze staat aan, kortom 1 switch met alleen sparql boxen een andere switch met internet connecties tbv overige apparaten
http://forum.kpn.com/t5/I...IGMP-snooping/td-p/308301
Hopelijk heb je geen TP-Link switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee geen tp-link, heb een zyxel gs1900 maar zal eens verder zoeken waaraan het kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Mr-D. schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:44:
Hij is zelfs beter in te stellen als de Asus het is echt geen slechte router hoor het is een topding alleen jammer dat er WiFi op zit, nee het enige wat deze mist is een vpnserver dus die loopt bij dan via iets anders

[...]
Ah, okee, maar die wifi is wel uit te schakelen toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 20:44:

[...]
De ZyXEL van Tweak is inderdaad behoorlijk uitgebreid te configureren en ook best krachtig.

Toch heb ik hem voorlopig weer uit m'n netwerk gehaald en is de Fritz!box 7490 nu weer de hoofdrouter.

Ondanks het feit dat de ZyXEL zeer goed te configureren is, ondervond ik toch wat irritatiepuntjes:

* Ondanks TR069 uit kan hij dus toch nog last krijgen van updaterondes vanuit Tweak (vrijdag een paar weken terug)

* Ik heb een multi-domain SSL certificaat op wat veel door mij gebruikte hostnames. De ZyXEL ondersteunt het uploaden van een eigen certificaat om bv. voor remote management te gebruiken. Alleen, hij ondersteunt maar heel kleine files voor upload (certificaat samen met mijn keygrootte past er niet in )

* Ik mis andere IPV6 connectivity opties naast Native DualStack en 6RD. En ik heb vooralsnog geen zin om IPV6 tunnels door andere devices te laten opzetten. De Fritz!box ondersteunt bv. wel SixXS en 6to4.

* Ik mis een aantal opties voor de ingebouwde DHCP server om door te geven.

Maar buiten dat, en even wifi buiten beschouwing latend, is het denk ik wel 1 van de betere (of minst slechte) provider routers, naast de Fritz!box dan :P
MRE-Inc schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:52:
[...]

Ah, okee, maar die wifi is wel uit te schakelen toch ?
WIFI kan je idd gewoon uitschakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 12-03-2016 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfie104
eymey schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:55:
[...]
* Ik heb een multi-domain SSL certificaat op wat veel door mij gebruikte hostnames. De ZyXEL ondersteunt het uploaden van een eigen certificaat om bv. voor remote management te gebruiken. Alleen, hij ondersteunt maar heel kleine files voor upload (certificaat samen met mijn keygrootte past er niet in )
[...]
Volgens mij heeft dat te maken met de grootte van het flashgeheugen van de Zyxel. Ik meen me te herinneren (sorry, te lui om het na te kijken) dat er een uitvoering is met de dubbele hoeveelheid geheugen, maar daar heb je natuurlijk niets aan voor deze. Ik heb me wel afgevraagd of het mogelijk is de flashchip te vervangen door een grotere, maar voor mij brengt dat geen extra voordelen dus heb me er nog niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik vermoedde ook al dat de grootte van het flashgeheugen spelbreker zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:21:
[...]

Ik merk helemaal niks aan problemen.
Internet loopt lekker rap door, meestal ruim boven de 900 8)
HBO werkt ook de on demand en de Sparql box switcht vrij snel over van kanaal, valt me echt niet tegen :)
Drummie,

Heb de draytek ingesteld zoals jij het hebt gedaan , echter werkt bij mij hbo ondemand niet en opnames niet, wissel ik weer naar de zyxel werkt alles wel, waar kan dit aanliggen aangezien tv gewoon goed en snel werkt via de draytek 2925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
ok dat kan ik gebruik ipv6 (nog) niet
en mijn ssl certificaten staan op mijn server zelf dus heb het zelf niet bedacht om dit in mijn router te stoppen maar wat is daar de meerwaarde van ??
ik heb zelf nog geen last gehad van die TR-069
eymey schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 23:55:
[...]

De ZyXEL van Tweak is inderdaad behoorlijk uitgebreid te configureren en ook best krachtig.

Toch heb ik hem voorlopig weer uit m'n netwerk gehaald en is de Fritz!box 7490 nu weer de hoofdrouter.

Ondanks het feit dat de ZyXEL zeer goed te configureren is, ondervond ik toch wat irritatiepuntjes:

* Ondanks TR069 uit kan hij dus toch nog last krijgen van updaterondes vanuit Tweak (vrijdag een paar weken terug)

* Ik mis andere IPV6 connectivity opties naast Native DualStack en 6RD. En ik heb vooralsnog geen zin om IPV6 tunnels door andere devices te laten opzetten. De Fritz!box ondersteunt bv. wel SixXS en 6to4.

* Ik mis een aantal opties voor de ingebouwde DHCP server om door te geven.

Maar buiten dat, en even wifi buiten beschouwing latend, is het denk ik wel 1 van de betere (of minst slechte) provider routers, naast de Fritz!box dan :P

[...]

WIFI kan je idd gewoon uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:41
Van de week heb ik alvast het NT en Zyxel van tweak binnengekregen voor de aansluiting begin volgende maand. Nu zat ik naar de NT te kijken maar deze past helemaal niet op de huidige lege shell die al aan de muur hangt. Wordt die dan ook meteen vervangen door de monteur?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:24:
Van de week heb ik alvast het NT en Zyxel van tweak binnengekregen voor de aansluiting begin volgende maand. Nu zat ik naar de NT te kijken maar deze past helemaal niet op de huidige lege shell die al aan de muur hangt. Wordt die dan ook meteen vervangen door de monteur?
Er komt nog een klepje onder waar verder niks in zit, die heeft de monteur wel bij zich. En dan past het precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:13:
ok dat kan ik gebruik ipv6 (nog) niet
en mijn ssl certificaten staan op mijn server zelf dus heb het zelf niet bedacht om dit in mijn router te stoppen maar wat is daar de meerwaarde van ??
ik heb zelf nog geen last gehad van die TR-069
[...]
De meerwaarde voor mij is dat ik gewoon relatief veilig remote management naar buiten toe open kan hebben en het certificaat gebruiken dat ik ook voor andere servers thuis heb. Misschien triviaal, maar de fritzbox doet het wel goed op dit punt. Dus dat telt voor mij toch mee.

Overigens, voor @stefx mogelijk ook interessant: ik heb op de ftp van avm een beta van de nieuw uit te brengen interface gevonden, voor de internationale versie van de 7490. Aan de GUI zitten nog wat ruwe randjes. Maar je kan nu wel hogere getallen opgeven voor up- en downstream. En hij lijkt de gigabit nu ook daadwerkelijk makkelijker te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Omdat wij enkel internet en telefonie afnemen bij Tweak, en ik er een normale Draytek 2860 of 2925 er tussen wil plaatsen, kan ik de telefoon ook aansluiten op een VoIP adapter en deze vervolgens op LAN aansluit?

Ik kan wellicht ook gewoon de huidige Draytek 2820 inzetten als voip adapter denk ik, zal het tegen die tijd het wel uit proberen komende weken.

Ik moet nog ff de juiste codecs achterhalen welke Tweak gebruikt om te matchen met evt VoIP adapters.

[ Voor 32% gewijzigd door Quad op 13-03-2016 12:06 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:24:
[...]

Er komt nog een klepje onder waar verder niks in zit, die heeft de monteur wel bij zich. En dan past het precies.
Thanks. Halen ze dan de oude onderkant(zelfde als kastje in de startpost) van de muur? Er blijven zo maar kastjes bijkomen :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Je krijgt gewoon 1 NT, daarachter kan je de Zyxel of andere router plaatsen.
Wat je nu hebt is waarschijnlijk een dummy, wordt gewoon vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Quad op 13-03-2016 12:08 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ja dat snap ik, alleen hangt de originele NT er dus al met fibers er aan. Bij vodafone hebben ze de bovenkant er af gehaald en een fiber doorgetrokken naar hun modem. Het zou mooi zijn als ze de oude van de muur trekken en vervangen door de nieuwe in plaats van de nieuwe er naast te plaatsen. Scheelt weer een kastje.

Ik had een dummy, hier is de bovenkant van afgehaald en vervangen voor een met elektronica, toen ben ik weer geswitcht en hebben ze het kastje open gelaten en er een fiber uit geleid.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 13-03-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Hier wordt de oude volledig vervangen. Ze zullen er geen naast plaatsen iig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:53
eymey schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:47:
[...]
Overigens, voor @stefx mogelijk ook interessant: ik heb op de ftp van avm een beta van de nieuw uit te brengen interface gevonden, voor de internationale versie van de 7490. Aan de GUI zitten nog wat ruwe randjes. Maar je kan nu wel hogere getallen opgeven voor up- en downstream. En hij lijkt de gigabit nu ook daadwerkelijk makkelijker te halen.
Kun je wat precies zijn in de locatie? Ik weet dat deze er is: ftp://service.avm.de/Beta/FRITZ!Box_7490/english/, dat is 6.36 beta maar die kan nog geen hogere up/downstream aan. Op ftp://ftp.avm.de kan ik verder geen beta's vinden voor de 7490...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[LED-Maniak schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:10[/message]:[/b]
Ja dat snap ik, alleen hangt de originele NT er dus al met fibers er aan. Bij vodafone hebben ze de bovenkant er af gehaald en een fiber doorgetrokken naar hun modem. Het zou mooi zijn als ze de oude van de muur trekken en vervangen door de nieuwe in plaats van de nieuwe er naast te plaatsen. Scheelt weer een kastje.
Oh dan is dat even anders als het bij mij was
Hier hing nog een 100MB NT van de KPN die ze vervangen hebben.
Ze zullen er vast niet een naast plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2016 13:29 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.