Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Eerste ergernis die ze voor mij hebben weggenomen: 10 minuten voor aanvang en 10 minuten na afloop van het programma extra opnemen.
Dat staat nu op ongeveer een minuut, en dat scheelt een heleboel spoelen in het begin.
Blij om te zien dat er voortgang is.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
I am the great Cornholio!
Volgens mij is het de bedoeling dat je een alias aanmaakt op @tweak.nl en deze laat verwijzen naar een op je eigen subdomein.jwbokx schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:46:
Hoe gaat het met de emailadressen die je aan kan maken.
Ik heb er 1 op mijn subdomein.
Maar omdat onze bibliotheek niet om kan gaan met subdomeinen dacht ik er 1 toe te voegen op tweak.nl.
Alleen krijg ik dan dat ik de limiet overschrijd....
Een extra emailadres op de subdomein lukt wel, maar heb ik hiervoor niets aan....
Dat is iets dat voor mij in ieder geval werkt.
Die had ik ook geprobeerd, maar krijg dezelfde foutmelding.freggell schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:37:
[...]
Volgens mij is het de bedoeling dat je een alias aanmaakt op @tweak.nl en deze laat verwijzen naar een op je eigen subdomein.
Dat is iets dat voor mij in ieder geval werkt.
Dus dat ik de limiet overschrijd, maar ik heb geen enkele alias.
Om te testen wel even 1 gemaakt op subdomein en dat gaat wel....
In het verleden was het idd mogelijk maar tweak is hier mee gestopt maar ze zijn nog bezig om de mijn tweak omgeving hier op aan te passen
Maar andere vraag ik heb thuis ook het eea staan maar daar staat zowiezo 4 mailservers met alle een eigen hoofdomein dus waarom jij dit dan thuis niet kan hebben is mij dan voor nu even een raadsel
( welis waar maar een ip voor de reverse dns maar dat mag de pret niet drukken)
jwbokx schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:33:
[...]
Dank je, ik wacht het af.
Ik blijf het vreemd vinden dat een bibliotheek systeem er niet mee om kan gaan.
Aangezien ik thuis een windows home server heb die de mail doet, heb ik alleen subdomein adressen.
Dus hoopte dat tweak wellicht een gewone kon maken.
Ik heb ook nog wel een hotmail, maar die gebruik ik alleen voor spamgevoelige dingen.
Daar kijk ik verder niet echt in, maak hem alleen regelmatig leeg...
Dank je voor de moeite.Mr-D. schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:46:
Na meerdere mailtjes gestuurd te hebben omdat ze niet goed gelezen hadden nu een duidelijk antwoord gehad
In het verleden was het idd mogelijk maar tweak is hier mee gestopt maar ze zijn nog bezig om de mijn tweak omgeving hier op aan te passen
Maar andere vraag ik heb thuis ook het eea staan maar daar staat zowiezo 4 mailservers met alle een eigen hoofdomein dus waarom jij dit dan thuis niet kan hebben is mij dan voor nu even een raadsel
( welis waar maar een ip voor de reverse dns maar dat mag de pret niet drukken)
[...]
Die home server is al wat ouder, en daar kreeg je toen een subdomein bij.
Eigenlijk moet die nodig vervangen worden, en dan gelijk een domeinnaam aanvragen.
Kan het allemaal in 1 keer.
Op zich moet het wel kunnen om een domein aan te vragen en door de oude server te laten hosten.
Alleen was het subdomein tot nu toe geen probleem, alleen nu met die bibliotheek...
Anders maar gewoon een adres aanmaken bij gmail of zo.
Nu ik dit zo schrijf bekend ik me dat ik die heb vanwege mijn android foon.

Zal eens kijken wat zich daar allemaal verzameld heeft
Verwijderd
Als ik de reviews overal zo lees, is mijn beeld van Tweak als volgt:
- Internet is eigenlijk altijd goed/betrouwbaar;
- Telefonie is soms wat flaky (waarschijnlijk vanwege de router);
- Sparql TV is totaal waardeloos.
Laatstgenoemde probleem doet me weinig. Ik heb een antenne op het dak en een aantal RTL-SDR-ontvangers waarmee ik van alles en nog wat (waaronder DVB-T) uit de lucht haal. Verder kan ik met youtube-dl en mpv ook allerlei gemiste programma's terugkijken, dus live TV kan me gestolen worden. (En ik wil ook zeker niet van die proprietary DRM-boxen in m'n huis.)
Telefonie is een iets ander verhaal. Zelf bellen doe ik vrijwel nooit, maar ik moet wel gebeld kunnen worden, en me niet heel de tijd afvragen of de lijn het wel doet. Nu heb ik het vermoeden dat veel van de SIP-problemen komen door die ZyXEL-router waar iedereen zo negatief over is. Maar die wil ik dan ook niet gaan gebruiken.
Ik heb hier een kast vol met LibreCMC-routers waarvan ik er één direct op het glasmodem wil aansluiten. De WAN-poort is dan tagged op VLAN34, en 'wan' en 'wan6' staan respectievelijk op 'dhcp' en 'dhcpv6'. Verder is het '6rd'-pakket geïnstalleerd.
Klopt mijn aanname als ik zeg dat ik daarmee een werkende internetverbinding moet hebben met IPv4 en IPv6?
Zo ja, ben ik van plan om LAN-poort 4 af te scheiden van de andere drie poorten en die aan een apart *untagged* VLAN (99 of zo) toe te voegen, zodat ik er een apart subnet voor kan maken dat ik alleen toegang geef tot de WAN en niet tot m'n LAN.
Aan die poort wil ik een eigen SIP ATA aansluiten. Bijvoorbeeld zoiets: pricewatch: Gigaset N300A IP
(Omdat zo'n ding ongetwijfeld proprietary firmware zal hebben, wil ik het dus afschermen van m'n LAN.)
Is er iemand met een vergelijkbare opstelling die kan aangeven of telefonie in dat geval wel betrouwbaar werkt? En of ik nog bepaalde dingen in de gaten moet houden? Kan ik bijvoorbeeld af met een STUN-server, of moet ik de ATA een static DHCP-lease geven en udp/5060 op de WAN forwarden naar het IP van de ATA?
Misschien moet je dit topic wat beter doorlezen.Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:31:
- Telefonie is soms wat flaky (waarschijnlijk vanwege de router);
- Sparql TV is totaal waardeloos.
Verwijderd
Sorry, tot welke conclusie had je liever dat ik was gekomen?Hans_18T schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:43:
[...]
Misschien moet je dit topic wat beter doorlezen.
Want ik heb deel 3 uit en ben een redelijk eind in deel 4, en zo heel anders zijn de reacties niet dan op de rest van het internet.
Televisie kijken (ik heb het niet over opnemen e.d) en telefonie werk bij mij naar behoren. Mocht je voor telefonie een andere provider hebben (anders dan Tweak) kan je gewoon een ATA gebruiken,
Waarom denk je eigenlijk dat "LibreCMC-routers" beter zijn dan "proprietary" spul?
Trouwens als je dingen wilt afscheiden van je LAN dan kan je dat ook simpelweg met een VLAN aware switch achter de Zyxel, maar goed dat ter zijde.
Om je vraag dan te beantwoorden: dat moet inderdaad kunnen alhoewel ik je laatste plannen niet helemaal kan inschatten ( net te weinig netwerkkennis voor)Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:12:
[...]
Sorry, tot welke conclusie had je liever dat ik was gekomen?
Want ik heb deel 3 uit en ben een redelijk eind in deel 4, en zo heel anders zijn de reacties niet dan op de rest van het internet.
Wel een overweging: je begrijpt dat je wel vast zit aan het dure Tweak (via KPN Wholesale) pakket? Dus niet de mooie aanbiedingen van 1 Gbit voor 40 euro e.d.?
Als er nog glas in je gemeente komt zal Tweak daar niet meteen eigen apparatuur aanleggen normaliter. Dus dan leveren ze daar via KPN apparatuur in de PoP. KPN plaatst namelijk wel altijd al bij de uitrol apparatuur.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Verwijderd
Als ik de reacties zo lees, werkt Sparql gewoon echt helemaal niet goed voor ontzettend veel abonnees..Hans_18T schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:29:
Het is meer de toon die je zet. woorden zoals "totaal waardeloos" en bijvoorbeeld "ik wil ook zeker niet van die proprietary DRM-boxen".
En wil je ontkennen dat er proprietary firmware draait op Sparql-boxen dan? Of dat ze DRM toepassen? Want dat is toch beide volgens mij gewoon waar? Dat jij dat niet bezwaarlijk vindt, is prima natuurlijk. Ik vind het een gigantisch security-risico, terwijl er genoeg alternatieven bestaan die dat niet zijn. Onversleutelde DVB-C bijvoorbeeld. Of gewoon geen TV kijken.
Ik wil dus wel telefoon van Tweak, maar *niet* via de ZyXEL-router, maar met een eigen ATA.Hans_18T schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:29:
Televisie kijken (ik heb het niet over opnemen e.d) en telefonie werk bij mij naar behoren. Mocht je voor telefonie een andere provider hebben (anders dan Tweak) kan je gewoon een ATA gebruiken,
En dan heb ik ook nog m'n bedenkingen over een Gigaset, want eigenlijk vertrouw ik dat spul ook niet echt. Ik weet alleen niets beters op het moment.
Ik heb toch ook nooit beweerd dat ze beter zijn? Het enige verschil is dat ik iedere bit aan code op die LibreCMC-routers onafhankelijk kan (laten) auditen en dat bij de ZyXEL-routers absoluut niet mogelijk is.Hans_18T schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:29:
Waarom denk je eigenlijk dat "LibreCMC-routers" beter zijn dan "proprietary" spul?
Dan zit ik nog steeds met een router waarvan ik niet kan/mag onderzoeken wat hij doet. En een managed switch waarvan ik waarschijnlijk ook niet kan/mag onderzoeken wat hij doet. En dat is dus juist wat ik wil voorkomen. Ik wil niet dat het hart van m'n hele thuisnetwerk een zwarte doos is met een backdoor voor de ISP en wie weet nog meer.Hans_18T schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:29:
Trouwens als je dingen wilt afscheiden van je LAN dan kan je dat ook simpelweg met een VLAN aware switch achter de Zyxel, maar goed dat ter zijde.
En ben het wel met hans_t18 eens.
Internet is prima.
Telefoon. Werkt en echt zelden issue.
Tv moet je in een aantal hokjes verdelen. Beeld, opname, gebruiksgemak,abox&ab., uitzending gemist
Beeld is prima. Opname werkt en is al veel stabieler dan het ooit is geweest. Maar is echt Basic.
Overige kan je wat van vinden en kan ook beter. Uitzending gemist is gewoon ruk en useless. Gewoon de App van je tv gebruiken of kodi.
Als je dit niet wilt moet je bij ziggo blijven.
Zit al jaren bij Tweak, ik mopper wel maar ben ook wel tevreden over de dienst internet. En de router die kan je vervangen net als de AB.
Gbps rocks
Verwijderd
Gewoon een subnet voor de telefoon met volledige internettoegang. Alleen een firewall tussen de telefoon en alle andere apparaten op m'n lokale netwerk. In die SIP-telefoon zet ik dan de Tweakphone-instellingen, die anders dus in de ZyXEL-router staan. (Die ik niet wil aansluiten.)Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:30:
[...]
Om je vraag dan te beantwoorden: dat moet inderdaad kunnen alhoewel ik je laatste plannen niet helemaal kan inschatten ( net te weinig netwerkkennis voor)
Daarvan hoop ik dus dat het betrouwbaar werkt, en dat ik niet heel de tijd dingen hoef te rebooten/resetten omdat het ineens niet meer wil aanmelden bij de SIP-server of dat soort problemen.
Ik dacht dat het €45 per maand was voor 100/100 FttH met een SIP-nummer, waarbij bellen 7 cent per minuut kost? Want dat vind ik best redelijk.Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:30:
[...]
Wel een overweging: je begrijpt dat je wel vast zit aan het dure Tweak (via KPN Wholesale) pakket? Dus niet de mooie aanbiedingen van 1 Gbit voor 40 euro e.d.?
Ik reken er niet op dat Tweak hier ooit hun eigen Coanet gaat uitrollen, dus dat snap ik zeker. 1Gbps zou voor mij sowieso ook overkill zijn. Ik vind het alleen jammer dat je bij KPN kan kiezen uit 50/50, 100/100 en 500/500. Een tussenstap van 250/250 had erg welkom geweest.Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:30:
[...]
Als er nog glas in je gemeente komt zal Tweak daar niet meteen eigen apparatuur aanleggen normaliter. Dus dan leveren ze daar via KPN apparatuur in de PoP. KPN plaatst namelijk wel altijd al bij de uitrol apparatuur.
Maar goed, ik wacht nog steeds op de daadwerkelijke uitrol. Ik wil me alleen vast goed oriënteren.
Internet vertrouw ik wel op, TV geef ik niet om, maar VoIP ben ik nog niet helemaal uit..
DIe tussenstap kan er wel zijn. KPN Wholesale biedt gewoon 200/200 aan in het portfolio. Ook Tweak kan dat aanbieden maar kiest daar simpelweg niet voor.
Prijsverschil bij inkoop met 500/500 is ook relatief klein dus misschien heeft dat er mee te maken.
Anders schrijf je je eigen voip-client?
Ik gebruik telefonie van tweak verder niet meer, heb het wel werkend gehad op een softphone. Zakelijk hebben we nu een andere provider voor de voip.
(Maar je wilt niets van Tweak wat je niet kunt controleren, maar bellen via de server van Tweak is dan weer geen probleem?)
Ik heb die zyxel zelf niet aangesloten, en alles loopt via een zelf uitgekozen router. (Ubiquiti in mijn geval, maar dat is amerikaans dus dat zal wel vol met achterdeurtjes en wiretaps zitten)
[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 29-02-2016 20:58 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
Ik moet iets gaan bedenken met Asterisk, denk ik maar. Alleen nog even kijken hoe ik het beste een ATA kan maken met blobless hardware. Daar zal dan dus ook een analoog modem met RJ11-interface aan moeten, want ik heb geen smartphones die ik als SIP-clients zou kunnen gebruiken.NovapaX schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:57:
Je kunt toch gewoon de VOIP gegevens in een eigen apparaat of softwarepakket zetten om te bellen?
Anders schrijf je je eigen voip-client?
Weet je toevallig nog of dat werkte met een STUN-server, of moest je poorten forwarden?NovapaX schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:57:
Ik gebruik telefonie van tweak verder niet meer, heb het wel werkend gehad op een softphone. Zakelijk hebben we nu een andere provider voor de voip.
Ik kan de SIP-server aan de andere kant en andermans telefoon ook per definitie niet vertrouwen. Dus telefonie is eigenlijk nooit een veilig medium. Daarom bel ik zelf ook niet. Ik word alleen soms gebeld.NovapaX schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:57:
(Maar je wilt niets van Tweak wat je niet kunt controleren, maar bellen via de server van Tweak is dan weer geen probleem?)
Het liefst had ik helemaal geen telefoon, maar dat is jammer genoeg nog niet echt te doen.
Binnen m'n vriendenkring/familie is het allemaal Tox of libjingle met ZRTP-encryptie. Of XMPP met OTR; e-mail met GPG, et cetera.
Bovendien zijn het GPL-violators, dus ik mag ze niet zo nee.NovapaX schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:57:
Ik heb die zyxel zelf niet aangesloten, en alles loopt via een zelf uitgekozen router. (Ubiquiti in mijn geval, maar dat is amerikaans dus dat zal wel vol met achterdeurtjes en wiretaps zitten)
Verwijderd
Ik ben er al heel erg lang achter dat KPN een stel oplichters is.Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:55:
45 euro voor 100/100 valt inderdaad mee. Maar als je ziet dat voor 5 euro minder het tienvoudige mogelijk is dan ga je toch denken of er niet iets teveel gevraagd wordt...
Maar bij Ziggo is dat niet anders, dus ja..
Ik ben al lang blij dat er glas komt; verder moet ik er maar het beste van maken. Ik heb het bijvoorbeeld ook niet op die glasmodems die overal tussen zitten. Dat zijn ook weer black boxes; al moet ik me nog eens beter verdiepen in hoeverre ze een risico vormen. (M'n gevoel zegt vooralsnog dat de backbone van je ISP een groter probleem is.)
500/500 voor €65 vind ik dan wel weer buitensporig. 200/200 voor €50-55 had ik een mooie prijs gevonden.Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:55:
DIe tussenstap kan er wel zijn. KPN Wholesale biedt gewoon 200/200 aan in het portfolio. Ook Tweak kan dat aanbieden maar kiest daar simpelweg niet voor.
Prijsverschil bij inkoop met 500/500 is ook relatief klein dus misschien heeft dat er mee te maken.
Verwijderd
Daar gaat het me dan ook voornamelijk om. Is die ervaring gebaseerd op je eigen router achter de NTU of je bruikleen-router? Of beide?rob2011 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:42:
Internet is prima.
Mijn TV is dom, uiteraard. Maar ik heb wel een Libreboot/Trisquel-machine aan de TV hangen.rob2011 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:42:
Uitzending gemist is gewoon ruk en useless. Gewoon de App van je tv gebruiken of kodi.
1
| youtube-dl -g <url-van-stream> | xargs vlc |
Heel misschien doe ik dat voor de onversleutelde DVB-C. Maar eigenlijk vind ik ook dat zonde van het geld.rob2011 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:42:
Als je dit niet wilt moet je bij ziggo blijven.
Bij Ziggo heb/wil ik ook beslist niet al die mediaboxen, om precies dezelfde reden dat ik ze bij Tweak of welke andere ISP dan ook niet zou willen.
Het enige dat ik wel jammer vind, is dat Tweak (voor zo ver ik heb begrepen) de onversleutelde NPO HD-streams niet doorgeeft aan klanten die geen Sparql afnemen. 1080p had leuk geweest ten opzichte van de 576p die ik uit de ether kan halen. Of de 608x342 op NPO.nl.
Of is dat ondertussen veranderd?
Maar sowieso Geeft Tweak alleen NPO HD onversleuteld door op de eigen Coanet netwerken. Op KPN netwerken zijn ze ook voor de streams sowieso afhankelijk van KPN. En die passen op álles DRM toe, ook die zenders waar dat niet specifiek hoeft.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
De meeste providers hebben inmiddels een mediaconverter en daarachter hun eigen router (modems bestaan niet in glasvezelland). Met de goede eigen router en de goede informatie kan je zelf alles regelen. De mediaconverter converteert alleen maar en is niet te managen. Ook niet voor een operator of provider. Dus om die provider-apparatuur kan je wel heen en de mediaconverter is geen risico.Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:11:
[...]
Ik ben er al heel erg lang achter dat KPN een stel oplichters is.
Maar bij Ziggo is dat niet anders, dus ja..
Ik ben al lang blij dat er glas komt; verder moet ik er maar het beste van maken. Ik heb het bijvoorbeeld ook niet op die glasmodems die overal tussen zitten. Dat zijn ook weer black boxes; al moet ik me nog eens beter verdiepen in hoeverre ze een risico vormen. (M'n gevoel zegt vooralsnog dat de backbone van je ISP een groter probleem is.)
[...]
500/500 voor €65 vind ik dan wel weer buitensporig. 200/200 voor €50-55 had ik een mooie prijs gevonden.
Wat prijzen betreft heb ik even gekeken op de openbare website van KPN Wholesale (consumentenmarkt):
http://www.kpn-wholesale....dig_per_13_april_2016.pdf
Access tarief voor 100/100 is 11,07 euro, voor 200/200 18,11 euro en voor 500/500 26,16.
Er zit op daar dus circa 15 euro tussen 100 en 500 Mbit. In de uiteindelijke klantprijs 20 euro. Dus een prijs van circa 55 euro voor 200/200 moet goed haalbaar zijn via KPN WBA denk ik ja.
Verwijderd
Wat zijn die dingen met meerdere LAN-poorten dan? Of is dat iets van vroeger?Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:24:
De meeste providers hebben inmiddels een mediaconverter en daarachter hun eigen router (modems bestaan niet in glasvezelland).
Wat ze nu leveren zijn dus devices zonder MAC-adres die alleen maar een optisch signaal omzetten in ethernet? Dus echt OSI layer 1?
Daarom spreekt Tweak me ook het meest aan. Zij zijn toch zeker de enige ISP die gewoon DHCP doen en geen PPPoE? Of weet je er meer?Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:24:
Met de goede eigen router en de goede informatie kan je zelf alles regelen. De mediaconverter converteert alleen maar en is niet te managen. Ook niet voor een operator of provider. Dus om die provider-apparatuur kan je wel heen en de mediaconverter is geen risico.
Hier onderaan gaat het helaas echt van 100 naar 500. Dat is wel jammer. Maar goed, dat heb ik niet in de hand. Het mooist zou natuurlijk zijn dat Coanet op meer plaatsen wordt uitgerold, maar dat is toch zeker best heel erg duur voor een ISP om zoiets te realiseren?Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:24:
Wat prijzen betreft heb ik even gekeken op de openbare website van KPN Wholesale (consumentenmarkt):
Access tarief voor 100/100 is 11,07 euro, voor 200/200 18,11 euro en voor 500/500 26,16.
Er zit op daar dus circa 15 euro tussen 100 en 500 Mbit. In de uiteindelijke klantprijs 20 euro. Dus een prijs van circa 55 euro voor 200/200 moet goed haalbaar zijn via KPN WBA denk ik ja.
Ik neem aan dat je alles vanaf de PoP's tot aan de meterkasten moet beheren dan?
⏩ PVOutput☀️
Oké ty! Dan zijn ze dus bezig (geweest).Barre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:11:
Ik weet niet meer dan jullie. Ik kan zien dat Tweak toegevoegd is als operator in die PoPs maar niet wanneer ze actief zijn of gaan. Sorry...
⏩ PVOutput☀️
Maar dat was al bekend dus daar zeg ik niks nieuws mee. Zie ook de nieuwsberichten van Tweak op hun eigen site:
https://www.tweak.nl/nieu...ierden-in-volle-gang.html
Die dingen met meerdere LAN poorten zijn NT's die ook router zijn. Die worden ook nog gebruikt (vooral bij bestaande klanten) en Vodafone gebruikt eigenlijk een soortgelijk iets. Een Draytek met SFP module waar dus de glasvezel direct ingaat en waar alles op aangesloten wordt. Maar steeds meer providers gaan dus over op die MC oplossing met eigen router erachter. Enige nadeel daarvan is dat ze minstens drie verschillende MC's moeten hanteren in hun logistiek. Er zijn namelijk drie verschillende FTU's in het Reggefiber netwerk, afhankelijk van wanneer de glasvezel werd aangelegd. Daarom heeft Vodafone gekozen voor een oplossing waarbij ze een glasvezelpatchkabel op de conenctor van de FTU kliken (met een koppelbusje) en die kabel gaat dan direct hun router in. Op die manier maakt het niet welke FTU er aanwezig is in de woning, de connector is altijd hetzelfde en de kabel past dus ook altijd.Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:40:
[...]
Wat zijn die dingen met meerdere LAN-poorten dan? Of is dat iets van vroeger?
Wat ze nu leveren zijn dus devices zonder MAC-adres die alleen maar een optisch signaal omzetten in ethernet? Dus echt OSI layer 1?
[...]
Daarom spreekt Tweak me ook het meest aan. Zij zijn toch zeker de enige ISP die gewoon DHCP doen en geen PPPoE? Of weet je er meer?
[...]
Hier onderaan gaat het helaas echt van 100 naar 500. Dat is wel jammer. Maar goed, dat heb ik niet in de hand. Het mooist zou natuurlijk zijn dat Coanet op meer plaatsen wordt uitgerold, maar dat is toch zeker best heel erg duur voor een ISP om zoiets te realiseren?
Ik neem aan dat je alles vanaf de PoP's tot aan de meterkasten moet beheren dan?
Wat de mediaconverter betreft: Ja, dat klopt.
En inderdaad is het uitrollen van eigen netwerk behoorlijk duur. Je zorgt voor een dark-fiber backbone verbinding naar de CityPop in plaats X. Die moet je uit laten komen op een Exchange voor internet en op de een of andere manier zal je daar ook zelf TV streams op moeten inkopen en laten uitkomen, om nog maar te zwijgen van het maken of kopen van een platform voor die TV diensten. Tweak had er ook eentje van de plank kunnen kopen maar koos een andere weg.
Dan huur je van Reggefiber de vezels op de ring die tussen de cityPoP en de AreaPoP's loopt. En in elke Area PoP plaats je apparatuur waar de vezel van de klant op gepatch wordt (vanaf een ODF frame).Voor de ruimte die de apparatuur gebruikt in de PoP betaal je huur en voor de lijn van PoP naar woning betaal je huur. Je beheert uiteraard alleen de diensten. Alle fysieke zaken worden door Reggefiber beheerd (PoP, vezels, FTU. etc.)
http://www.allekabels.nl/glasvezel_kabel/sfp_module.html
Sparql TV wiki
Bovendien moet je daar dan ook een geschikte glaspatchkabel bij kopen. En dan verplicht je jezelf om de router dicht bij de FTU te houden omdat een lange glaspatchkabel heel gevoelig is. Als je de gewone Mediaconverter gebruikt ga je met UTP verder naar je router. Die je dus kan plaatsen waar je wil (in een normale woonhuissituatie dan).
Verwijderd
In principe vind ik een unmanaged, Layer 0-apparaat geen enkel probleem. Een ISP-provided router met firmware zonder broncode absoluut wel.
Dus als die mediaconverters overal op deze manier worden geleverd, kan ik daar zeker mee leven. Zelfs al was het wat minder snel. Privacy/security is wat mij betreft veel belangrijker dan of je nou in theorie 950, 960 of 970 Mbps zou kunnen halen.
@Barre73:
Niet helemaal gerelateerd aan Tweak (omdat ze vooralsnog alleen op Coanet en Reggefiber leveren), maar zitten er dan nog verschillen tussen Reggefiber en andere glasnetwerken zoals CIF of die coöperatieve netwerken waar maar een handjevol onbekende ISP's over levert? Want ik kan eigenlijk totaal geen informatie vinden over de NTU's/MC's van non-Reggefiber netwerken of hoe zij VLAN's indelen, of ze PPPoE of DHCP gebruiken, etc.
(Als dit teveel off-topic is, kan je me ook een PM sturen.)
Verwijderd
907 down en 937 up
Ben ik best tevreden mee
Een vraagje over Sparql
Klopt het dat er bij de BBC geen ondertitels zijn?
En als ze er wel moeten zijn hoe activeer ik die?
Verwijderd
Mag ik vragen welke plaats je zit? ik zit in Deventer en ook hier zou vanaf 1 maart dit uitgerold worden.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:54:
Vanmorgen heb ik de 1Gb internetaansluiting gekregen.
907 down en 937 up
Ben ik best tevreden mee
Een vraagje over Sparql
Verwijderd
In LeeuwardenVerwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:03:
[...]
Mag ik vragen welke plaats je zit? ik zit in Deventer en ook hier zou vanaf 1 maart dit uitgerold worden.
Verwijderd
Klopt, bij de BBC zit geen ondertiteling.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:54:
Een vraagje over Sparql
Gewoonlijk kun je dat met de blauwe knop selecteren, bij deze zender(s) dus niet.
Ikke ook. Sinds juli vorig jaar. En ook een prima verbinding.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:17:
In Leeuwarden
Nu alleen nog een goeie netwerkkaart....
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 13:24 ]
Verwijderd
OK dankje dan hoef ik niet verder te zoeken.Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:19:
[...]
Klopt, bij de BBC zit geen ondertiteling.
Gewoonlijk kun je dat met de blauwe knop selecteren, bij deze zender(s) dus niet.
[...]
Ikke ook. Sinds juli vorig jaar. En ook een prima verbinding.
Nu alleen nog een goeie netwerkkaart....
Tweak is één van de soepelste providers mbt. eigen apparatuur. Maar ze maken wel duidelijk dat ze alleen ondersteuning bieden als je door hen geleverde apparatuur gebruikt (hoewel ze ook best wel bereid zijn mee te denken als je het netjes vraagt).Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:33:
En als er dan iets kapot gaat, neem ik ook aan dat je zelf de rekening krijgt? En als er iets niet werkt, je ook geen enkele vorm van support vanuit Tweak / KPN / Reggefiber krijgt?
Het is niet meer dan logisch dat ze op apparatuur die de klant zelf plaatst, ook geen service en garantie geven. Maar mocht er iets defect gaan aan hun apparatuur (in jouw ideale geval is dat alleen de binnenkomende glasvezel) dan blijven ze daar natuurlijk voor verantwoordelijk.
Overigens, met jouw uitgangspunten (privacy en veiligheid) in gedachten is Tweak volgens mij een van de beste providers die je kunt kiezen. Vroeger zou ik ook XS4All genoemd hebben, maar sinds die KPN-dochter zijn twijfel ik daar wel over, hoewel ze wel hun best doen hun eigen identiteit vast te houden.
[ Voor 15% gewijzigd door Alfie104 op 01-03-2016 13:48 ]
Is inderdaad volledig off-topic maar kijk eerst eens door deze topics over CIF netwerken:Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:33:
En als er dan iets kapot gaat, neem ik ook aan dat je zelf de rekening krijgt? En als er iets niet werkt, je ook geen enkele vorm van support vanuit Tweak / KPN / Reggefiber krijgt?
In principe vind ik een unmanaged, Layer 0-apparaat geen enkel probleem. Een ISP-provided router met firmware zonder broncode absoluut wel.
Dus als die mediaconverters overal op deze manier worden geleverd, kan ik daar zeker mee leven. Zelfs al was het wat minder snel. Privacy/security is wat mij betreft veel belangrijker dan of je nou in theorie 950, 960 of 970 Mbps zou kunnen halen.
@Barre73:
Niet helemaal gerelateerd aan Tweak (omdat ze vooralsnog alleen op Coanet en Reggefiber leveren), maar zitten er dan nog verschillen tussen Reggefiber en andere glasnetwerken zoals CIF of die coöperatieve netwerken waar maar een handjevol onbekende ISP's over levert? Want ik kan eigenlijk totaal geen informatie vinden over de NTU's/MC's van non-Reggefiber netwerken of hoe zij VLAN's indelen, of ze PPPoE of DHCP gebruiken, etc.
(Als dit teveel off-topic is, kan je me ook een PM sturen.)
[CAI Harderwijk/CIF] Glasvezel in gemeente Harderwijk
[Cogas] Glasvezel in Twente
Caiwayglasvezel in Krimpen aan den IJssel en Loenen
Over andere netwerken is inderdaad heel weinig maar er zijn er ook maar echt een paar die inmiddels draaien.
Mocht je meer willen weten, stuur maar een PM dan hoeft het niet verder in dit topic dat over Tweak gaat,
Die tarieven zijn inderdaad openbaar en je hebt de juiste bedragen voor snelheid te pakken. Daar komt echter nog wel de post 'Non shared (Fiber to the Home)' voor €19,11, de 'New line' á €25 en de verkeerscomponent onder 'WAP tariffs' bij. Reken voor deze laatste gerust €1,50 per maand per klant. Dit alles is vanzelfsprekend exclusief BTW, dus het totaal voor 100 Mbit inkoop rekent €38,33 inclusief BTW. Wij vragen voor een dergelijke lijn €45 per maand. En van de ruimte die je hebt moet je nog apparatuur, monteurs, personeel, huisvesting en koffie betalenBarre73 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:24:
[...]
De meeste providers hebben inmiddels een mediaconverter en daarachter hun eigen router (modems bestaan niet in glasvezelland). Met de goede eigen router en de goede informatie kan je zelf alles regelen. De mediaconverter converteert alleen maar en is niet te managen. Ook niet voor een operator of provider. Dus om die provider-apparatuur kan je wel heen en de mediaconverter is geen risico.
http://www.kpn-wholesale....dig_per_13_april_2016.pdf
Website - Contact - Twitter - Facebook - Servicedesk: 0900-tweakhd (0900-8932543)
Het was helemaal niet mijn bedoeling om te suggereren dat Tweak teveel zou verdienen aan een KPN lijn. Ik weet heel goed dat er meer componenten zijn die de eindprijs maken en dat zullen de mede-tweakers hier ook begrijpen.Tweak schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:02:
[...]
Die tarieven zijn inderdaad openbaar en je hebt de juiste bedragen voor snelheid te pakken. Daar komt echter nog wel de post 'Non shared (Fiber to the Home)' voor €19,11, de 'New line' á €25 en de verkeerscomponent onder 'WAP tariffs' bij. Reken voor deze laatste gerust €1,50 per maand per klant. Dit alles is vanzelfsprekend exclusief BTW, dus het totaal voor 100 Mbit inkoop rekent €38,33 inclusief BTW. Wij vragen voor een dergelijke lijn €45 per maand. En van de ruimte die je hebt moet je nog apparatuur, monteurs, personeel, huisvesting en koffie betalen.
Maar ik had juist bewust alleen de snelheidsafhankelijke huur genoemd om aan te geven wat het verschil was tussen de prijs voor de snelheden. om op die manier theoretisch een prijs voor een 200/200 abonnement te kunnen noemen, mocht Tweak dat willen aanbieden.
Maar goed om te zien dat Tweak meeleest :-)
Telfort gebruikt in zijn nieuwe propositie (die ze 1-1-2015 hebben geïntroduceerd) ook geen PPPoE en zolang je geen telefoon van Telfort hebt kun je ook prima met je eigen apparatuur werken.Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:40:
...
Daarom spreekt Tweak me ook het meest aan. Zij zijn toch zeker de enige ISP die gewoon DHCP doen en geen PPPoE? Of weet je er meer?
...
Dat werkt allemaal prima, ik heb echter gisteren besloten naar Tweak over te stappen, de 1 Gb voor 1 euro per dag aanbieding (hier in Almere) is niet te versmaden, ik ga Tweak i.c.m. play van KPN gebruiken. Ik kijk weinig tv en dan vooral het on demand spul, dat zou op deze manier prima moeten gaan met een chromecast.
Blijft stiekem toch wel bizar om te zien dat, ookal moet je flink investeren in apparatuur en backhaul verbindingen, via ODF diensten aanbieden aan consumenten voordeliger kan dan wanneer je dit op basis van WBA via KPN moet doenTweak schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:02:
[...]
Die tarieven zijn inderdaad openbaar en je hebt de juiste bedragen voor snelheid te pakken. Daar komt echter nog wel de post 'Non shared (Fiber to the Home)' voor €19,11, de 'New line' á €25 en de verkeerscomponent onder 'WAP tariffs' bij. Reken voor deze laatste gerust €1,50 per maand per klant. Dit alles is vanzelfsprekend exclusief BTW, dus het totaal voor 100 Mbit inkoop rekent €38,33 inclusief BTW. Wij vragen voor een dergelijke lijn €45 per maand. En van de ruimte die je hebt moet je nog apparatuur, monteurs, personeel, huisvesting en koffie betalen.

Hoewel ik natuurlijk geen inzicht heb in de kosten die jullie werkelijk maken voor jullie Coanet uitrol en of de tarieven die jullie aan 'ons' rekenen op deze netwerken wel kostendekkend zijn (maar dat laatste lijkt me wel, als klein bedrijf met minder reserves)
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Het staat of valt dus met de wens van de investeerders. Die moeten bereid zijn om op langere termijn te denken.
https://twitter.com/TweakNL/status/704963203420327936
Ik had net eergisteren nog een abo genomen met ingangsdatum 1 oktober, want tot die tijd zit ik aan mijn Telfort 50 mbit lijntje vast... Nu ga ik hem maar weer annuleren, als het toch een permanente actie blijft.
Benieuwd wanneer Tweak dit gaat aanbieden.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Naja, je moet het zo zien wat is beter, je eigen fiber zoals bij tweak of de fiber delen met de buren. Je kan in de huidige opzet ook 40GB voor jezelf hebben. Daarnaast als men wat moeilijkere laser technieken zou gaan toepassen dan is 500GB ook geen probleem (Coherent)
PON is vwb investeringen alleen interessant als het aantal huisaansluitingen boven de 50 ~ 60 procent ligt. Voor providers als Tweak is PON minder gunstig daar ze gebruik moeten maken van andermans apparatuur in de POP, immers 1 laser bediend meerdere klanten.
Provider "Jonaz" (actief in Leeusden en inmiddels volgens mij ook in Amersfoort) gebruikt op hun apparatuur in de PoP's van Reggefiber PON. Alleen gaan de 'vertakkingen' in dit geval dus wel de 1 op 1 'point to point' huisverbindingen van Reggefiber op.
Een voordeel van PON boven 'point to point' is potentieel ook nog dat je als operator ernergie kan besparen, en dat je als beheerder van het fysieke netwerk makkelijker kabelbreuken kan oplossen.
Maar goed, het geeft inderdaad wel weer een soort 'shared medium' gevoel.
Overigens, PON kan, ondanks dat het 'shared' is, op het eerste gezicht wel meer bandbreedte hebben dan coax. Maar ook weer niet helemaal. In potentie heeft coax net zo veel bandbreedte. Alle DVB-C muxen die je binnen krijgt zijn, bij QAM256 modulatie, namelijk ook ongeveer 50 Mbit/s per stuk
De upload bij PON is trouwens altijd lager dan de download.
[ Voor 7% gewijzigd door Hans_18T op 02-03-2016 23:00 ]

⏩ PVOutput☀️
Ze vervangen niet de FTU maar de NT. De FTU is de passieve afwerking van de glasvezels. De NT is de actieve component.Quad schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:08:
Afspraak gemaakt met Tweak dat ze de 14e de FTU gaan vervangen. Genexis is verouderd, zit maar max 100Mb op de LAN poort. Daarna gigabit.
Dat had ik toen ook, 100Mb modelletje. Maar toen de wijkcentrale eenmaal omgepatched was deed de nieuwe verbinding het niet omdat elk component tussen hier en Tweak minimaal gigabit moest aankunnenQuad schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:08:
Afspraak gemaakt met Tweak dat ze de 14e de FTU gaan vervangen. Genexis is verouderd, zit maar max 100Mb op de LAN poort. Daarna gigabit.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dus dat de zender en ontvanger samen een snelheid overeen komen.
Daarom moet je ook opletten als je de NT wilt vervangen door een SFP module in een eigen switch dat je de juiste module koopt.
Sparql TV wiki
Dus blijkbaar niet gezien het artikel waar dit mee begon:Hans_18T schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:57:
Uiteindelijk ga je toch ergens delen, al is het niet op de POP dan wel ergens op de AMX dan wel ergens over de oceaan. Trouwens ook bij PON kunnen ze nog redelijk eenvoudig met kleurtjes gaan werken. In vergelijk tot coax is dan de bandbreedte per kleur bijvoorbeeld 40 Gb in plaats van 50 Mb waarbij de te overbruggen afstand op glas wel iets groter is dan Coax (>10km)
De upload bij PON is trouwens altijd lager dan de download.
XGS-PON tot 10 Gbit symetrisch.
Beetje jammer is wel dat als je naast Internet + bellen ook Sparql hebt, je de introductiekorting van € 9,00 per maand op Sparql kwijtraakt. Dat was voor mij reden om toch maar niet in te gaan op de € 365 per jaar aanbieding.koelkast schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:30:
De 1 euro per dag voor 1000 mbit-jaarabo-actie met vooruitbetaling is voortaan permanent:
https://twitter.com/TweakNL/status/704963203420327936
Ik had net eergisteren nog een abo genomen met ingangsdatum 1 oktober, want tot die tijd zit ik aan mijn Telfort 50 mbit lijntje vast... Nu ga ik hem maar weer annuleren, als het toch een permanente actie blijft.
Ik betaal nu namelijk €54,95 per maand voor internet (1 Gbit) + bellen + sparql Basic (voor de prijs van Light).
Daarvan is €40,00 voor Internet + Bellen en €14,95 voor Sparql.
Zou ik overstappen op € 365 per jaar voor Internet + Bellen, dan verlies ik mijn korting op Sparql Basic, waardoor ik € 23,95 betaal voor TV.
Simpel rekensommetje:
€365 / 12 = € 30,42 + € 23,95 = € 54,37. Een volle € 0,58 per maand voordeel

"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid." - FZ
Verwijderd
ach ja, wie het kleine niet eert.... als je de €365 op de spaarbank zet krijg je in 1 jaar €2,19 rente ( bij 0,6 %). dan toch maar liever € 6,96 voordeel in een jaar. kun je 2 biertjes van kopen..Ruudmansky schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:37:
[...]
Beetje jammer is wel dat als je naast Internet + bellen ook Sparql hebt, je de introductiekorting van € 9,00 per maand op Sparql kwijtraakt. Dat was voor mij reden om toch maar niet in te gaan op de € 365 per jaar aanbieding.
Ik betaal nu namelijk €54,95 per maand voor internet (1 Gbit) + bellen + sparql Basic (voor de prijs van Light).
Daarvan is €40,00 voor Internet + Bellen en €14,95 voor Sparql.
Zou ik overstappen op € 365 per jaar voor Internet + Bellen, dan verlies ik mijn korting op Sparql Basic, waardoor ik € 23,95 betaal voor TV.
Simpel rekensommetje:
€365 / 12 = € 30,42 + € 23,95 = € 54,37. Een volle € 0,58 per maand voordeel. Maar daar moet ik wel ineens €365,00 voor ophoesten. Totaal niet interessant dus.
Ja, maar daar moet ik wel eerst 365 euros voor op tafel leggen, die ik liever op de spaarrekening had gezet. Je kunt je geld maar 1 keer uitgevenVerwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:44:
[...]
ach ja, wie het kleine niet eert.... als je de €365 op de spaarbank zet krijg je in 1 jaar €2,19 rente ( bij 0,6 %). dan toch maar liever € 6,96 voordeel in een jaar. kun je 2 biertjes van kopen..
"Without music to decorate it, time is just a bunch of boring production deadlines or dates by which bills must be paid." - FZ
Verwijderd
maar wel lekkerRuudmansky schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:47:
[...]
Ja, maar daar moet ik wel eerst 365 euros voor op tafel leggen, die ik liever op de spaarrekening had gezet. Je kunt je geld maar 1 keer uitgevenDus die twee biertjes zijn een sigaar uit eigen doos (of biertjes uit eigen tap).
@Aaargh! gaf aan tot 40GBit, dus in geval van 40GBit down heb je geen 40GBit up.Barre73 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:51:
[...]
Dus blijkbaar niet gezien het artikel waar dit mee begon:
XGS-PON tot 10 Gbit symetrisch.
XGS-PON kan slechts in combinatie met NG-PON2 (ITU G.989), immers 10G EPON (IEEE 802.3av) en XG-PON1 (ITU G.987) maken gebruik van dezelfde golflengte (1577nm Down, 1270nm Up)
NG-PON2 (ITU G.989):
BW opties: 4-8X 10G Down, 4-8X 2.5G or 10G Up, P2P Up and Down,
Golflengtes: TWDM Down, 1596-1603nm; TWDM Up, 1532-1539nm; P2P Down and Up, 1610-1625nm.
In de nieuwe NG-PON2 kan je mixen maar het aantal niet "TWDM 10 G Ups" (lees P2P) is wel beprekt en beperkt tevens aantal "andere" lees TWDM afhankelijke UP klanten met eveneens een hoge snelheid.
Maar goed het is altijd meer dan wat Tweak momenteel levert.
Aargh zei dat upload altijd lager is dan download bij een PON netwerk. En dat hoeft dus niet zoals in het artikel stond, zij het met de nodige beperkingen zoals je al aangeeft.Hans_18T schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:58:
[...]
@Aaargh! gaf aan tot 40GBit, dus in geval van 40GBit down heb je geen 40GBit up.
XGS-PON kan slechts in combinatie met NG-PON2 (ITU G.989), immers 10G EPON (IEEE 802.3av) en XG-PON1 (ITU G.987) maken gebruik van dezelfde golflengte (1577nm Down, 1270nm Up)
NG-PON2 (ITU G.989):
BW opties: 4-8X 10G Down, 4-8X 2.5G or 10G Up, P2P Up and Down,
Golflengtes: TWDM Down, 1596-1603nm; TWDM Up, 1532-1539nm; P2P Down and Up, 1610-1625nm.
In de nieuwe NG-PON2 kan je mixen maar het aantal niet "TWDM 10 G Ups" (lees P2P) is wel beprekt en beperkt tevens aantal "andere" lees TWDM afhankelijke UP klanten met eveneens een hoge snelheid.
Verder is het voor hier een non-discussie aangezien dit gaat over een netwerk dat als GPON wordt aangelegd en dat is bij het Reggefiber netwerk waar Tweak over levert niet het geval.
Tweak zou met andere apparatuur en andere NT's op een Reggefiber netwerk ook best 10 Gbit of meer kunnen leveren. Als die apparatuur te betalen zou zijn...
De vezels en dergelijke zijn er in principe geschikt voor.
En ook een stuk meer dan wat docsis 3.1 gaat leveren nadat heel nederland boos is omdat de analoge radio gestopt isHans_18T schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:58:
[...]
Internet kabel eruit, en de FritzBox was weer responsive. Tot drie keer aan toe getest. Toen maar de Zyxel erin, die deed het gelukkig wel. Na een half uurtje de boel weer aan de FritzBox gehangen, en probleem was weg.
Navraag bij de service desk leert dat ze deze week en ook vandaag updates aan het pushen zijn. Aangezien ik mijn MAC adres gecloned heb kreeg ik blijkbaar ook nieuwe firmware voor de Zyxel naar de Fritzbox
Heb ze nu verzocht ALLE updates (firmware, TR069 en al het andere) nooit meer naar mijn aansluiting te sturen. Vind het sowieso raar dat ze dat doen, zeker zonder vooraankondiging en ook gewoon overdag. Ik was aan het werk en ben daarmee afhankelijk van Internet...
Waarom dan ook je MAC adres klonen? Is dat noodzakelijk?stefxx schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:32:
Vandaag - na twee weken probleemloos gewerkt te hebben met mijn FritzBox 7490 - begon de boel te stuiteren. FritzBox was vrijwel onbereikbaar geworden, de rest van het netwerk deed het prima.
Internet kabel eruit, en de FritzBox was weer responsive. Tot drie keer aan toe getest. Toen maar de Zyxel erin, die deed het gelukkig wel. Na een half uurtje de boel weer aan de FritzBox gehangen, en probleem was weg.
Navraag bij de service desk leert dat ze deze week en ook vandaag updates aan het pushen zijn. Aangezien ik mijn MAC adres gecloned heb kreeg ik blijkbaar ook nieuwe firmware voor de Zyxel naar de Fritzbox
Heb ze nu verzocht ALLE updates (firmware, TR069 en al het andere) nooit meer naar mijn aansluiting te sturen. Vind het sowieso raar dat ze dat doen, zeker zonder vooraankondiging en ook gewoon overdag. Ik was aan het werk en ben daarmee afhankelijk van Internet...
Sparql TV wiki
Waarschijnlijk helpt het alleen om hetzelfde ip-adres te houden, op de VLAN-switch na heb ik niks speciaals hoeven doen om de boel aan het lopen te krijgen, dus niks geen gecloned mac-adres hier.Dj-sannieboy schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:39:
[...]
Waarom dan ook je MAC adres klonen? Is dat noodzakelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 04-03-2016 16:49 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hier in Dordrecht is de glasvezel'penetratie' vrij hoog voor zover ik weet. *hint* *hint*
Als ze nou beginnen met postcode 3315, dan zet ik direct 2 aansluitingen over... dus die hebben jullie al in de pocket tweak
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 04-03-2016 16:55 ]
Sparql TV wiki
deze zou ook nog jouw kant op kunnen komen
NovapaX schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:55:
Dat aanbod voor 1Gbit internet voor 365,- is wel bijzonder scherp zeg.
Hier in Dordrecht is de glasvezel'penetratie' vrij hoog voor zover ik weet. *hint* *hint*
Als ze nou beginnen met postcode 3315, dan zet ik direct 2 aansluitingen over... dus die hebben jullie al in de pocket tweak
Angie doet helemaal niks en de vraag is of dat ooit wel zo gaat worden. De datum op hun website blijft opschuiven, al anderhalf jaar.Mr-D. schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 18:11:
hmm in jouw regio zit deze (ook 1gb) dus denk niet dat tweak snel die kant op zou gaan maar zeg nooit nooit
deze zou ook nog jouw kant op kunnen komen
[...]
DDS levert op glasvezel van Rekam volgens mij, en in Dordrecht heeft Rekam geen glasvezel meen ik. Alleen Reggefiber.
maar tweak zelf zit meer in de andere regio's dan bij dordrecht in de buurt dus acht ik de kans toch nog klein op dit moment (puur naar de regio kijkend weet uiteraard niet wat ze straks uit hun hoge hoed toveren)
Barre73 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 18:17:
[...]
Angie doet helemaal niks en de vraag is of dat ooit wel zo gaat worden. De datum op hun website blijft opschuiven, al anderhalf jaar.
DDS levert op glasvezel van Rekam volgens mij, en in Dordrecht heeft Rekam geen glasvezel meen ik. Alleen Reggefiber.
Ik heb een vast IP adres gevraagd bij Tweak (en toen idd een nieuw IP adres gekregen) maar dat werkt alleen als ik het bijbehorende MAC adres gebruik. Zo niet, krijg ik weer een ander IP adres.NovapaX schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:42:
Nee, dat is niet noodzakelijk. Ik heb zelfs hetzelfde IP-aders gekregen toen ik hier een andere router neerzette. (kan zijn dat ze op mijn aansluiting een vast IP adres gezet hebben, want op het moment dat ik Reverse-DNS in heb laten stellen kreeg ik een nieuw ip-adres toegewezen wat tot de dag van vandaag niet gewijzigd is.
Waar het me om gaat is dat ze ongevraagd en onaangekondigd firmware en andere updates pushen. Gewoon overdag, en daarmee mijn Internet verbinding bewust verstoren. Ik vind dat op z'n zachts gezegd niet netjes.
Ik dacht al "oh nee he, eerste vastloper van de ZyXEL?". Maar zonder dat mn vriendin iets heeft gereset kwam alles weer terug.
Met de verhalen hierboven heb ik even in de ZyXEL gekeken en, gelukkig, niets veranderd of herstart. Had ook tr-069 uit staan.
Maar zou wel graag weten wat het nou geweest is.
Verwijderd
De Zyxel eruit, Draytek 2925n erin en werkt als een zonnetje !!
Internet op 1000 Mb, Telefonie loopt via een SIP trunk die gerealiseerd is met een Raspberry Pi (RASPBX), en Sparql TV met alle opties 100% werkend.
Voor een volledige uitleg met screenshots.........:
http://www.syfra.nl/site/...aytek-in-plaats-van-zyxel
Of er interesse is weet ik niet, maar ik zie zoveel mensen prutsen met Draytek settings en het niet werkend krijgen dat ik voor de zekerheid deze graag met jullie deel
Fijne avond !
Hoe laat was dat? Ben benieuwd of het gelijktijdig was met mijn issues. Het begon hier even voor 13 uur en duurde ook ongeveer 3 kwartier. Maar zodra ik de Zyxel aansloot was het opgelost. Zou dus toeval geweest kunnen zijn?eymey schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:52:
Hier (almere) heeft internet er 's middags ongeveer 3 kwartier uit gelegen. Mn vriendin meldde het en vanaf mn werk kon ik ook niet meer bij de infra thuis komen.
Ik dacht al "oh nee he, eerste vastloper van de ZyXEL?". Maar zonder dat mn vriendin iets heeft gereset kwam alles weer terug.
Met de verhalen hierboven heb ik even in de ZyXEL gekeken en, gelukkig, niets veranderd of herstart. Had ook tr-069 uit staan.
Maar zou wel graag weten wat het nou geweest is.
Jep.Dukejohn schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:35:
Is die 1000 Mbit voor €365 p/jaar ook nog inclusief usenet ?
In mijn geval moest er (door de technische helpdesk) nog wel een IP-block aan de allow list worden toegevoegd maar het werktUsenet nieuwsgroepen
Bij elk glasvezel-abonnement krijg je gratis toegang tot onze usenet nieuwsgroepen. Dat houdt in dat je gratis en onbeperkt kunt downloaden met maximaal 200 Mbit.
Onbeperkt downloaden met hoge snelheid, ruim 1100 dagen retentie en helemaal gratis voor glasvezel-abonnees.Om gebruik te maken van nieuwsgroepen gebruik je server ‘news.tweak.nl’ zonder gebruikersnaam of wachtwoord.
- Onbeperkt downloaden
- 40 threads
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:17:
Oke, na een tijdje stoeien, nu een compleet werkende installatie.
Internet op 1000 Mb, Telefonie loopt via een SIP trunk die gerealiseerd is met een Raspberry Pi (RASPBX), en Sparql TV met alle opties 100% werkend.
Of er interesse is weet ik niet, maar ik zie zoveel mensen prutsen met Draytek settings en het niet werkend krijgen dat ik voor de zekerheid deze graag met jullie deel![]()
Fijne avond !
Verwijderd
Drummie, bedankt voor het delenVerwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:17:
Oke, na een tijdje stoeien, nu een compleet werkende installatie.
Of er interesse is weet ik niet, maar ik zie zoveel mensen prutsen met Draytek settings en het niet werkend krijgen dat ik voor de zekerheid deze graag met jullie deel![]()
Fijne avond !
Krijg jij de volledige internet snelheid binnen, en werken de ondemand (hbo) ook goed?
Ik heb namelijk 2 tv boxen en zodra de 2e wordt aangezet begint de eerste te haperen vanaf de zyxel, na een kanaal switch werkt het weer perfect
Dan moet je een zakelijk abonnement nemen, als je zo afhankelijk bent.stefxx schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:32:
Vandaag - na twee weken probleemloos gewerkt te hebben met mijn FritzBox 7490 - begon de boel te stuiteren. FritzBox was vrijwel onbereikbaar geworden, de rest van het netwerk deed het prima.
Verwijderd
Ik merk helemaal niks aan problemen.Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:06:
[...]
Drummie, bedankt voor het delen
Krijg jij de volledige internet snelheid binnen, en werken de ondemand (hbo) ook goed?
Ik heb namelijk 2 tv boxen en zodra de 2e wordt aangezet begint de eerste te haperen vanaf de zyxel, na een kanaal switch werkt het weer perfect
Internet loopt lekker rap door, meestal ruim boven de 900
HBO werkt ook de on demand en de Sparql box switcht vrij snel over van kanaal, valt me echt niet tegen
Audio werkt goed kan deur openen alleen krijg ik geen beeld op me iPhone, ik gebruik Bria app en die ondersteund video alleen als ik ernaar toe bel met de A8004 krijg ik een melding ''video not available''
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Nee niet echt, ik leg het weer te moeilijk uitSpeedy-Andre schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:48:
Verkeerd topic?
Kan ik met SIP van tweakfiber groen ook video doorsturen of is het alleen voice ?
Dsl is geen glasvezelMr. Noodle schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:55:
[...]
Nee niet echt, ik leg het weer te moeilijk uit![]()
Kan ik met SIP van tweakdsl ook video doorsturen of is het alleen voice ?
Oscar Wilde
Oscar Wilde

Nog een keer dan,
Kan ik met SIP die je bij tweakfiber groen krijgt ook video gebruiken/doorsturen ?
Verwijderd
Is dit intern op je eigen netwerk neem ik aan ?Mr. Noodle schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:02:
[...]
Sorry die ook aangepast, hij gaat lekker, zat gister ook al verkeerd in het tweakdsl topic
![]()
![]()
Nog een keer dan,
Kan ik met SIP die je bij tweakfiber groen krijgt ook video gebruiken/doorsturen ?
Deurbel zit in hetzelfde net als waar het naartoe moet ?
Dan moet het gewoon werken....
Ik heb in het verleden Via de Experiadoos ook al video in de SIP stream gehad met een Behnke deurintercom, liep op rolletjes
Wat een vreselijke onzin reactie. Ik deel hier gewoon mijn ervaring, verder niks. Volgens mij is dat waar dit topic over gaat. En ik vind - dat is gewoon mijn persoonlijke mening - dat ongevraagd en onaangekondigde software of configuratie pushen onnodig de klant storen...Arjantje72 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:17:
[...]
Dan moet je een zakelijk abonnement nemen, als je zo afhankelijk bent.
Ook ik ben afhankelijk van mijn verbinding voor mijn werk. Zonder internet kan ik niet thuis werken.stefxx schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:44:
[...]
Wat een vreselijke onzin reactie. Ik deel hier gewoon mijn ervaring, verder niks. Volgens mij is dat waar dit topic over gaat. En ik vind - dat is gewoon mijn persoonlijke mening - dat ongevraagd en onaangekondigde software of configuratie pushen onnodig de klant storen...
Sinds ik bij Tweak zit en vooral sinds ik de zyxel vervangen heb voor een Edge Router heb ik eigelijk geen last van storingen, maar voor het geval dat heb ik met mijn buurman de afspraak dat ik op zijn netwerk verder kan werken als het mijne er uit floept, en de buurman kan bij mij op het guest netwerk al het er bij hem eens uit mocht vallen.
De buurman zit op glas van KPN, dus het moet raar gaan willen die beide eruit vallen.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Naja misschien was het niet zo handig om je MAC adres te klonen, immers MAC adressen zouden uniek moeten zijn in de wereld, daarnaast gebruikt elke leverancier zijn eigen range. Tweak in dit geval ziet het gekloonde adres aan voor een Zyxel. Oftewel er was niets misgegaan als je niet had gekloond.stefxx schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:44:
[...]
Wat een vreselijke onzin reactie. Ik deel hier gewoon mijn ervaring, verder niks. Volgens mij is dat waar dit topic over gaat. En ik vind - dat is gewoon mijn persoonlijke mening - dat ongevraagd en onaangekondigde software of configuratie pushen onnodig de klant storen...
Precies. Backup maatregelen heb ik ook (4G en buren), zakelijk internet is niet interessant want de kosten wegen niet op tegen risico/derving inkomsten, dat is een eenvoudige rekensom.. Maar daarom zijn verstoringen nog steeds niet leukPhilos31 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:13:
[...]
Ook ik ben afhankelijk van mijn verbinding voor mijn werk. Zonder internet kan ik niet thuis werken.
Sinds ik bij Tweak zit en vooral sinds ik de zyxel vervangen heb voor een Edge Router heb ik eigelijk geen last van storingen, maar voor het geval dat heb ik met mijn buurman de afspraak dat ik op zijn netwerk verder kan werken als het mijne er uit floept, en de buurman kan bij mij op het guest netwerk al het er bij hem eens uit mocht vallen.
De buurman zit op glas van KPN, dus het moet raar gaan willen die beide eruit vallen.
Ik waardeer alle reacties tot op heden, maar het valt me op dat we het blijkbaar heel gewoon vinden dat Tweak zomaar firmware en config updates stuurt, zonder aankondiging en/of toestemming. Ben ik dan echt de enige die zich daar aan stoort?Hans_18T schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:54:
[...]
Naja misschien was het niet zo handig om je MAC adres te klonen, immers MAC adressen zouden uniek moeten zijn in de wereld, daarnaast gebruikt elke leverancier zijn eigen range. Tweak in dit geval ziet het gekloonde adres aan voor een Zyxel. Oftewel er was niets misgegaan als je niet had gekloond.
En daarnaast was het nog steeds misgegaan als ik een Zyxel had, want die firmware push was ook niet zonder onderbrekening van mijn verbinding gelukt lijkt me. Of kunnen we nu al firmware updaten zonder onderbreking en reboot?

En ja, MAC is uniek. Ik had al uitgelegd waarom ik dat heb gedaan. En zolang dat de manier is waarop Tweak vaste IPs uitdeelt... bovendien ligt de "eigenaar" van dat MAC address gewoon bij mij in de kast, dus ik zie het probleem niet...
[ Voor 0% gewijzigd door stefxx op 05-03-2016 19:52 . Reden: tikvaut ]
Jouw probleem is echter ontstaan door je eigen toedoen, je gebruikt immers een router die zich voordeed als een Zyxel, Eigenlijk zou je bij AVM moeten klagen dat deze een vreemde Firmware toelaat.
Ik (maar blijkbaar ben ik de enigste) vind het niet ok dat mijn provider bewust, ongevraagd en onaangekondigd mijn verbinding verbreekt. Ongeacht merk router, want dit was ook met een Zyxel gebeurd, al was het dan wellicht minder en/of korter geweest.
En nu hou ik er over op

Enige*stefxx schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 22:01:
Laat maar... blijkbaar zijn we met z'n allen zo pro-Tweak dat we alle "kritiek" gelijk alleen nog maar kunnen verdedigen en heel selectief gaan lezen. Kreten als "moet je maar een zakelijk abonnement nemen", "Eigen schuld", "Eigenlijk moet je bij AVM klagen" (klaag ik dan?), "waarom kloon je je MAC dan ook", en terwijl Eymey (die een wijk verder woont en gewoon zijn Zyxel gebruikt) diezelfde dag ook een flinke verstoring had en niemand die de onderliggende vraag wenst te beantwoorden...
Ik (maar blijkbaar ben ik de enigste) vind het niet ok dat mijn provider bewust, ongevraagd en onaangekondigd mijn verbinding verbreekt. Ongeacht merk router, want dit was ook met een Zyxel gebeurd, al was het dan wellicht minder en/of korter geweest.
En nu hou ik er over op
Imho zijn we hier helemaal niet pro-tweak, maar de toon die uit je bericht schreeuwt, klinkt als dat van een 5 jarig jongetje die zijn lollie niet terug krijgt.
Normaliter worden bij mijn weten de software updates van de routers 's nachts uitgevoerd, automatisch.
Als dat dan ergens niet lukt, gaat er uiteraard iemand overdag kijken hoe en wat en handmatig nog eens proberen om de update te pushen.
Aangezien jij zelf je mac adres hebt gekloond, ziet Tweak niet dat jij je eigen apparatuur gebruikt.
Daarnaast is en blijft het een consumenten lijn waarop geen SLA zit.
Als jij graag thuis wil werken, ben je er imho zelf verantwoordelijk voor om te zorgen dat je een backup lijn hebt in het geval je primaire lijn eruit ligt.
En dat kan heel goed middels een hotspot op je telefoon bijvoorbeeld.
Dit topic is gesloten.