Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Caiwayglasvezel in Krimpen aan den IJssel en Loenen

Pagina: 1 2 3 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fibertothehome
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 30-05-2010
Ik woon zelf in Krimpen en wordt binnen een paar maanden aangesloten.

Helaas sluiten ze bij ons de coax af en moet iedere verplicht aan de IPTV box.
Of ik daar nu zo blij mee moet zijn?

www.caiwayglasvezel.nl (aanbieder van diensten)

http://www.cif-glasvezel.nl/ (beheerder en eigenaar van het netwerk)

• Gilles de Geus
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17-04 09:12
Fibertothehome schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:46:
Ik woon zelf in Krimpen en wordt binnen een paar maanden aangesloten.

Helaas sluiten ze bij ons de coax af en moet iedere verplicht aan de IPTV box.
Of ik daar nu zo blij mee moet zijn?
...
Volgens mij valt het wel mee hoor:
Als u de juiste televisie heeft, ontvangt u direct de HD programma's uit het Basic pakket zonder aparte HD ontvanger.
Kennelijk krijg je een 'Modem' in je meterkast, en komt daar gewoon dvb-c uit...

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht in Krimpen, ik zit nu in Capelle, en ben blij dat ik gewoon mijn Bravia en Humax 5050 kan blijven gebruiken.

• asmi
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Gilles de Geus schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 20:13:
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht in Krimpen, ik zit nu in Capelle, en ben blij dat ik gewoon mijn Bravia en Humax 5050 kan blijven gebruiken.
De 5050 is weliswaar soms moeilijk leverbaar, maar volgens http://www.caiwayglasveze...noverglasvezel/apparatuur heb je een nu nog niet eens leverbare ontvanger nodig:
Op de glasvezelaansluiting kunt u meerdere tv's aansluiten. Wel heeft u per tv een ontvanger nodig. De extra ontvangers zijn nu nog niet leverbaar. Zodra deze leverbaar zijn, ontvangt u van ons bericht (ook over de prijs). Voorlopig kunt u op andere toestellen in huis gewoon nog via de coaxkabel kijken. Nadat het nieuwe glasvezelnetwerk volledig is aangelegd, stopt de dienstverlening via de coaxaansluiting.

• Gilles de Geus
Je hebt helemaal gelijk, ze lijken zichzelf tegen te spreken....

Mijn houvast is dan voorlopig maar het door mij vet gequote stukje:
De eerste interactieve digitale ontvanger die u nodig heeft, krijgt u gratis in bruikleen (normale prijs: € 199,-). Op de glasvezelaansluiting kunt u meerdere tv's aansluiten. Wel heeft u per tv een ontvanger nodig. De extra ontvangers zijn nu nog niet leverbaar. Zodra deze leverbaar zijn, ontvangt u van ons bericht (ook over de prijs). Voorlopig kunt u op andere toestellen in huis gewoon nog via de coaxkabel kijken. Nadat het nieuwe glasvezelnetwerk volledig is aangelegd, stopt de dienstverlening via de coaxaansluiting.
Dat zou dus betekenen dat het beide waar is... Ik blijf hopen.

PS. Ik heb er maar een mailtje naar Caiway aan gewaagd, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben...

[Voor 6% gewijzigd door Gilles de Geus op 27-03-2010 23:33]

• Fibertothehome
Ik kan je het antwoord van Caiway zo geven, want ik had al een mail daarover gestuurd:
U informeert of u de huidige ingebouwde of externe digitale ontvanger kunt gebruiken via glasvezel.

De huidige digitale ontvanger maakt gebruik van de DVB-C techniek. Deze techniek wordt niet gebruikt om interactieve televisie te leveren via glasvezel en hierdoor kunt u de huidige digitale ontvanger niet gebruiken.

Na de overstap op glasvezel krijgt u een interactieve digitale ontvanger geleverd, die u aansluit op uw televisie. De huidige DVB-C digitale ontvanger kunt u ook niet meer gebruiken voor de overige televisies, want het digitale signaal wordt stopgezet na de overgang op glasvezel.

Heeft u nog vragen, neemt u dan contact op met ons servicenummer 088 2249 111 (lokaal tarief).
Met vriendelijke groet,
Caiway

*snip*
Servicecenter
http://www.siemens-gigaset.nl/soho/images/logo_caiway.jpg

Hou je me op de hoogte wat voor antwoord jij krijgt?
Ik hoop dat er veel mensen over gaan klagen in Krimpen, want dit kan je je klanten niet aandoen.
Bijna niemand heeft UTP kabels lopen in zijn woning ter verdeling van het televisiesignaal.

We hebben geen keus in Krimpen want de coax wordt uitgeschakeld.

Volgens mij wil Caiway nu te veel te snel.
Ze bieden ook geen harddisrecorder aan. Alleen een interactief IPTV kastje, dus dan moet je veel inleveren in comfort.

[Voor 3% gewijzigd door IEF op 28-03-2010 15:31. Reden: Bold hoeft niet, en namen al helemaal niet.]

• Gilles de Geus
Zo gauw ik antwoord heb zal ik dat melden.

Verder is het natuurlijk ook nog zo dat Caiway met glasvezel veel meer moeite zal moeten doen om providerkeuze te voorkomen. Volgens mij was de reden dat dat niet gedaan wordt is bij de CAI de technische bandbreedte. als ze nu glasvezel aanleggen zou een andere provider daar ook op moeten kunnen meeliften.

Glashart doet dus wel DVB-C over FttH, dus het zou zomaar kunnen dat Caiway of overstag gaat, of dat er een andere profider in mijn huis komt.

En wie weet, misschien krijgen we nog DVB-T HD als KPN wijzer wordt :+

• Fibertothehome
Ik vind het gewoon stijlloos van Caiway. Op hun website reppen ze er met geen woord over dat de coaxkabels in je huis straks overbodig worden. Tevens zal ik echt de enige niet zijn die in Krimpen een Humax 5050C heeft en daarnaast ook kijkt met een televisie met ingebouwde digitale kabeltuner.

Ik heb als antwoord op hun antwoord weer de volgende mail gestuurd.
Of het veel uitmaakt weet ik natuurlijk niet;

Ik ben onaangenaam verrast door de keuze van Caiway om in Krimpen aan den IJssel geen DVB-C door te geven over het glasvezel.

Op de website caiwayglasvezel.nl reppen jullie met geen woord over het feit dat je straks je coaxkabels niet meer kunt gebruiken voor je televisiesignaal.

Zoals u weet hebben recent een aantal andere glasvezelaanbieders gekozen om over het glas DVB-C aan te bieden. Dit wordt omgezet in de modem in de meterkast die weer een coaxuitgang heeft.
Dit is juist gedaan omdat veel mensen uit een kabelgebied hun hele bekabeling in huis hebben afgestemd op coax. Ook de snel in aantal toenemende ingebouwde digitale kabeltuners in televisies bieden de consument veel gebruikscomfort.

Ik denk door de slechte communicatie hierover naar de Krimpense klant toe, straks veel inwoners van een koude kermis thuiskomen.

Als jullie iedereen een aantrekkelijk aanbod doen om overal waar gewenst is UTP kabels te leggen in het huis, dan is het nog te overzien. Maar ik verwacht niet dat veel mensen bereid zijn op eigen kosten overal UTP kabels te trekken. Vergeet niet dat wij geen keuze hebben in Krimpen. Jullie schakelen doodleuk de coax uit!. Dat is iets heel anders dan dat iemand vrijwillig voor glasvezel kiest, maar ook het coax DVB-c product kan houden.
Nu worden duizenden Krimpense gezinnen min of meer voor het blok gezet, zeker als jullie de coax gaan uitschakelen.

Een diep teleurgestelde klant. ( er zullen er nog veel volgen bij ongewijzigd beleid)

• Peaky
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13-04 19:45
dat is mogelijk, het kastje krijgt 2 vezels, 1 voor het gebruik van de zoals ik nu weet standaard provider. de 2e vezel met een picktail daar opgelast ligt opslag in het FTUtje, deze kan worden gebruikt door een andere (nieuwe) provider.
wij zijn bezig in Loenen aan de vecht, zelf vind ik het nog een wazig iets.

• Gilles de Geus
nou dit is het teleurstellende antwoord:
U informeert of u de huidige ingebouwde of externe digitale ontvanger kunt gebruiken via glasvezel.

De huidige digitale ontvanger maakt gebruik van de DVB-C techniek. Deze techniek wordt niet gebruikt om interactieve televisie te leveren via glasvezel en hierdoor kunt u de huidige digitale ontvanger niet gebruiken.

Na de overstap op glasvezel krijgt u een interactieve digitale ontvanger geleverd, die u aansluit op uw televisie. De huidige DVB-C digitale ontvanger kunt u ook niet meer gebruiken voor de overige televisies, want het digitale signaal wordt stopgezet na de overgang op glasvezel.

Daarnaast informeert u naar de mogelijkheid om meerdere toestellen aan te sluiten op glasvezel.

De interactieve digitale ontvanger van het merk Airties, kan net als de huidige digitale ontvanger op één televisie aangesloten worden. Deze ontvanger ondersteunt de ontvangst van HD zenders, wanneer u gebruik maakt van een HD geschikt televisie toestel heeft u dus geen aparte HD ontvanger nodig.
U kunt niet direct meerdere interactieve digitale ontvangers aanvragen voor de overige toestellen in uw woning.

Ontvangt u op de overige televisies extra pakketten via een smartcard, dan kunt u deze na de omschakeling naar glasvezel niet meer ontvangen. Op deze televisies kunt u tot 1 januari 2012 het analoge signaal blijven ontvangen. Wij verwachten ruim voor deze tijd u de mogelijkheid te kunnen bieden om meerdere interactieve digitale ontvangers aan te sluiten op uw glasvezelkabel.

Zoals we dit nu voorzien, kunt u de extra interactieve digitale ontvangers huren tegen een bepaald bedrag. Wat de bedragen worden en wanneer wij deze mogelijkheid gaan bieden is nog niet bekend.

Heeft u nog vragen, neem dan contact op met ons servicenummer 088 2249 111 (lokaal tarief).

Met vriendelijke groet,
Caiway
Als ze dit doorzetten ga ik op zoek naar een andere provider, dan heb ik nog liever Digitenne 8)7
Ik was blij met Caiway, ik vond een groot nadeel van providers als UPC die irritante settop-boxen. Nu duwt Caiway me diezelfde rommel door de strot, en moet ik bij de hele familie UTP kabels trekken... |:(

• Fibertothehome
Ik begrijp Caiway voor geen meter meer.

Je krijgt per huishouden dus maar één digitale IPTV ontvanger en op alle andere huishoudens moet je maar analoog kijken?

Overal zijn ze analoog aan het uitschakelen bij Caiway en bij ons moeten we terug naar een beeld wat er niet uit ziet op grote platte toestellen.

Waarom laten ze dan niet het digitale DVB-C pakket in tact totdat er meerdere ontvangers mogelijk zijn?

En waarom biedt Caiway geen PVR aan?
Ik ben zo gewend dingen op te nemen op mijn Humax 5050C.

• Gilles de Geus
Glashart biedt gewoon DVB-C over glasvezel aan, waarom Caiway dit niet wil snap ik wel ($$$), dit kun je beter afwentelen op de klant door ze interactieve televisie te beloven waar ze nooit om hebben gevraagd.

Ondertussen mag iedereen zijn Coax vervangen door UTP, dus nog meer kosten voor de klant.

Ik heb geen zin in UPC praktijken (lees: dedicated settop boxen); Nu kijk ik gewoon via DVB-C naar HD zenders op de COAX (Ziggo), en had verwacht dat Caiway dit ook gewoon als standaard beleid voerde.

Nu ben ik een stuk minder blij met mijn nieuwe huis met glasvezel.... ;(

• thebigbozz
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-04 19:14

thebigbozz

Unusual as Usual

Gilles de Geus schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:26:
nou dit is het teleurstellende antwoord:

[...]
en moet ik bij de hele familie UTP kabels trekken... |:(
Alleen nog naar m'n slaapkamer, maar dat is niet zo heel ver ;)

Maar als het echt zo is dat alle coax onbruikbaar wordt, zullen ze nog wel heel veel klanten gaan verliezen aan digitenne.

Laat mij maar lekker analoog houden als het zo moet. Dan heb ik prima beeld zonder fratsen. 8)7

• Red Boll
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16-04 23:07

Red Boll

Kick Ass!

Beetje jammer dat er (nog) geen keuze is tussen kabelaars en dat nog onduidelijk is welke "hardware" we exact gaan krijgen. (ik kan nog nergens specs vinden)

Aangezien ze een up- en download snelheid aanbieden die via ADSL niet mogelijk is heb ik de bestelling voor een Fiber 90 abo de deur uit gedaan. UTP heb ik (bijna) overal dus dat zal geen probleem moeten zijn.

Ik ben erg benieuwd!

• Fibertothehome
Ik heb inmiddels weer antwoord gehad van Caiway:

Digitale televisie via IP
Caiway kiest bewust voor een digitale tv via het internet protocol (IPTV) in plaats van DVB-C. IPTV over glasvezel is de meest toekomstvaste oplossing en naar verwachting op termijn de standaard in de markt. Een DVB-C dienst over glasvezel betekent een additionele investering in het netwerk, terwijl de mogelijkheden voor nieuwe diensten over DVB-C beperkter zijn. Caiway heeft inmiddels diverse nieuwe, interactieve diensten in voorbereiding.

Huisbekabeling
Voor de aansluiting in huis van de IPTV-ontvanger bieden we verschillende mogelijkheden. Uiteraard de genoemde UTP-kabel. Als u ondersteuning wenst bieden we een voordelige installatieservice (aanbieding volgt binnenkort). Daarnaast komen we met een draadloze oplossing die geschikt is voor IPTV en testen we een plug&play Ethernet over Power set. Hiermee wordt op eenvoudige wijze de bestaande electriciteitsbekabeling gebruikt als Ethernetverbinding. In eerste instantie zal IPTV in de woonkamer gebruikt worden. In de meeste gevallen is dat ook de plaats waar het glasvezelmodem geplaatst wordt.

Opnemen
We testen momenteel verschillende oplossingen voor het opnemen van programma's. Uw huidige opnameapparatuur kan voorlopig nog gebruikt worden op de coax-aansluiting. Caiway komt tijdig met een goede oplossing en zal hierbij haar klanten tegemoet komen met interessante inruilaanbiedingen.

Ingebouwde ontvanger
Een externe IPTV ontvanger is inderdaad nodig. Dikwijls is ook bij TV's met ingebouwde DVB-C tuner extra apparatuur zoals een PVR in huis aanwezig. De IPTV ontvangers zijn mooi vormgegeven en kleiner dan veel van de huidige DVB-C-ontvangers. We onderzoeken diverse oplossingen hiervoor.

Mocht u vragen hebben over deze afwikkeling, dan horen wij dat graag via ons servicenummer 088 2249 111 (lokaal tarief). Ook in de toekomst zijn uw opmerkingen bij ons van harte welkom.
Met vriendelijke groet,
Caiway

Bianca Moor
Servicecenter
Klik hier voor de adressen van onze Caiway Shops
CAIW Diensten B.V.- KvK 27237487
Postbus 45, 2670 AA NAALDWIJK
T 088 2249 111 (lokaal tarief)
F 0174 638 536
E info@caiway.nl
I www.caiway.nl

• Gilles de Geus
Op het Caiway gebruikers forum staat een topic waar mijn vermoeden wordt bevestigd: het is afwenteling van de kosten op de gebruiker. Daar wordt namelijk beweerd dat de Genexis OCG-118m wordt gebruikt die de mogelijk heeft voor een DVB-C module zodat Caiway gewoon DVB-C kan aanbieden. Het is dus gewoon onwil :X

De kosten voor de huur van de IPTV boxen zijn nog niet bekend, ondertussen moet je voor 1 mei aangeven wat je wil. IMHO is het gewoon chantage, want als je het afhoudt kost je het later €400. Maar je hebt sowiso geen keus, want op 1-1-2012 wordt je van de COAX afgesloten.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:17

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Gilles de Geus schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:53:
Op het Caiway gebruikers forum staat een topic waar mijn vermoeden wordt bevestigd: het is afwenteling van de kosten op de gebruiker. Daar wordt namelijk beweerd dat de Genexis OCG-118m wordt gebruikt die de mogelijk heeft voor een DVB-C module zodat Caiway gewoon DVB-C kan aanbieden. Het is dus gewoon onwil :X

De kosten voor de huur van de IPTV boxen zijn nog niet bekend, ondertussen moet je voor 1 mei aangeven wat je wil. IMHO is het gewoon chantage, want als je het afhoudt kost je het later €400. Maar je hebt sowiso geen keus, want op 1-1-2012 wordt je van de COAX afgesloten.
De Genexis kan idd voorzien worden van een RF-over-fiber oplossing. (en dus analoog en DVB-C). Alleen zal dat gevalletje kosten/baten zijn. Een optical amplifier die nodig is om de 2e vezel (welke hiervoor gebruikt zou worden) te voorzien van een signaal is een vrij kostbaar ding. Daarnaast is het output signaal van zo'n module afhankelijk van de demping in de vezels. (net zoals de analoge tv techniek). Je zal dus dat ook enigszins moeten meten/beheren om goede resultaten te krijgen.
Daarnaast is RF-over-Fiber een eenrichtingsoplossing. Er is geen retourband. Dus on-demand diensten kunnen ook al niet.

In het oogpunt daarvan kan ik heel prima de beslissing verklaren dat men voor IPTV gaat. Bandbreedte i geen probleem, multicast is technisch eenvoudiger/goedkoper op te zetten, en het bied veel meer mogelijkheden. Je kan er meer kanalen op kwijt dan DVB-C, en de kwaliteit is hoger (bij DVB-C is de kwaliteit vaak enigszins beperkt doordat ze meerdere kanalen in 1 transponder zetten.)

Het is wel een nadeel voor veel mensen, dvb-c is makkelijk te implementeren in de huidige TVs en vaak al aanwezige bekabeling. Maar face it, er gaat steeds meer richting IPtv en dan zul je vroeg of laat toch van coax afmoeten stappen.

Alternatief is nog wel om binnenshuis je coax te gaan misbruiken voor ethernet. Devolo bied bv zulke oplossingen (naast het powerline systeem)

• Fibertothehome
Het zal ongetwijfeld in de toekomst goed zijn, maar dan moeten eerst ook de televisies daar geschikt voor zijn.

Om nu, net DVB-C zo'n opgang maakt, mensen verplicht met een losse IPTV ontvanger op te zadelen die niet kan opnemen terwijl velen de geschikte DVB-C apparatuur thuis hebben staan, vind ik totaal geen rekening houden met je klanten.

• Gilles de Geus
Fibertothehome schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:00:
Het zal ongetwijfeld in de toekomst goed zijn, maar dan moeten eerst ook de televisies daar geschikt voor zijn.

Om nu, net DVB-C zo'n opgang maakt, mensen verplicht met een losse IPTV ontvanger op te zadelen die niet kan opnemen terwijl velen de geschikte DVB-C apparatuur thuis hebben staan, vind ik totaal geen rekening houden met je klanten.
Zeker omdat dergelijke apparatuur door de vorige eigenaar van dit net (Stichting Kabeltelevisie Krimpen) zwaar werd gepromoot, net als door Caiway elders (waar ze COAX aanbieden) :z

• Skinkie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Je mag van geluk spreken dat geen DVB-C wordt aangeboden. Dit is een bandbreedte verslindende techniek die alle bandbreedte nodig blijft hebben zelfs al kijkt er geen hond naar de zender. IPTV mits goed opgezet via multicast heeft al die nadelen niet.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• DJSmiley

DJSmiley

Skinkie schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 21:54:
Je mag van geluk spreken dat geen DVB-C wordt aangeboden. Dit is een bandbreedte verslindende techniek die alle bandbreedte nodig blijft hebben zelfs al kijkt er geen hond naar de zender. IPTV mits goed opgezet via multicast heeft al die nadelen niet.
dat bandbreedte maakt natuurlijk niet uit. dvb-c (en analoog) worden over een aparte vezel aangeboden. Maar feit is wel dat je beperkt bent kwa hoeveelheid zenders, of je moet de kwaliteit omlaag gaan gooien (meer zenders per transponder). Daar heb je bij multicast geen last van.

Alleen verplicht je de klant wel om met een STB te werken en ethernet bij zn tv te hebben (los van opties als powerline enz). En aangezien veel tvs tegenwoordig dvb-c geintegreerd hebben kan ik snappen dat dat als negatief punt ervaren wordt.

Alleen voor een provider zal zo'n investering nauwelijks terug te verdienen zijn. Juist van de interactieve diensten kunnen ze extra inkomsten genereren. Laat dat nou net niet werken met rf-over-fiber...

• Gilles de Geus
Skinkie schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 21:54:
Vergeet niet dat veel mensen al aardig wat apparatuur voor DVB-C hebben staan. IMHO is het gewoon afwentelen van de kosten op de gebruiker als ze voor iedere extra TV een STB gaan verhuren, voor een nog onbekend bedrag...
Daarnaast is er ook nog geen enkele mogelijkheid om een PVR aan te sluiten, dus ben je afhankelijk van Caiway's 'uitzending gemist'.
En als klap op de vuurpijl trekt Caiway ook per 1-1-2012 de stekker eruit, zodat je bv. die mooie Humax van €350 bij het oud vuil kunt zetten.

Tot zover mijn bezwaren, Nu even nadenken over de jou gegeven voordelen...

Nee sorry, ik ben niet overtuigd :X

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Tele2 biedt een zelfde techniek aan over DSL dus aan de PVR's zal het echt niet liggen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fibertothehome
Vergeet niet dat in alle andere gemeenten in Nederland, mensen kunnen kiezen.
Daar blijven ze ook gewoon coax en dvb-c houden.

Bij ons in Krimpen wordt de coax doodleuk uitgeschakeld per 1 janauri 2012.

Alle mensen die een analoge radio, stereoset, reciever hebben aangesloten op het kabelnet hebben dan ook nog eens het probleem dat hun radio in één klap onbruikbaar is geworden voor de meeste zenders die ze via de kabel ontvangen.

Tel daarbij op dat mijn moeder en veel ouderen helemaal geen los kastje willen, maar gewoon hun televisie aan willen zetten en beeld!

Dan is DVB-C toch wel het minste wat je je klanten moet geven, zodat een integrale oplossing mogelijk blijft.

Ik heb bijvoorbeeld twee LCD televisies in huis met ingebouwde digitale kabeltuner. Ik kijk daar nu met volle tevredenheid mee met twee alphacrypt modules.
Ik heb ook een Humax 5050c die bijna 400 euro kost.

Ik heb hoge kwaliteits coaxkabels getrokken vanaf de meterkast door heel mijn huis.

Voor honderden euro's ga ik nu het schip in , dankzij Caiway !!!!!!

Laat me dan zelf de keuze dat ik die CATV module zelf betaal. Ik wil gewoon mijn bedieningsgemak houden !!!

• Peaky
DJSmiley schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 18:09:
[...]

De Genexis kan idd voorzien worden van een RF-over-fiber oplossing. (en dus analoog en DVB-C). Alleen zal dat gevalletje kosten/baten zijn. Een optical amplifier die nodig is om de 2e vezel (welke hiervoor gebruikt zou worden) te voorzien van een signaal is een vrij kostbaar ding. Daarnaast is het output signaal van zo'n module afhankelijk van de demping in de vezels. (net zoals de analoge tv techniek). Je zal dus dat ook enigszins moeten meten/beheren om goede resultaten te krijgen.
Daarnaast is RF-over-Fiber een eenrichtingsoplossing. Er is geen retourband. Dus on-demand diensten kunnen ook al niet.

In het oogpunt daarvan kan ik heel prima de beslissing verklaren dat men voor IPTV gaat. Bandbreedte i geen probleem, multicast is technisch eenvoudiger/goedkoper op te zetten, en het bied veel meer mogelijkheden. Je kan er meer kanalen op kwijt dan DVB-C, en de kwaliteit is hoger (bij DVB-C is de kwaliteit vaak enigszins beperkt doordat ze meerdere kanalen in 1 transponder zetten.)

Het is wel een nadeel voor veel mensen, dvb-c is makkelijk te implementeren in de huidige TVs en vaak al aanwezige bekabeling. Maar face it, er gaat steeds meer richting IPtv en dan zul je vroeg of laat toch van coax afmoeten stappen.

Alternatief is nog wel om binnenshuis je coax te gaan misbruiken voor ethernet. Devolo bied bv zulke oplossingen (naast het powerline systeem)
Vezels worden bij het lassen altijd gemeten, en mogen max een X getal DB waarde zijn. nou is dat vaak max 3db. bij 5 tot 10db zul jij nog een uitermate strak signaal hebben dus zo nauw als jij dat verteld ligt dat niet.
en dat ondemand niet werkt?? ik weet niet waar je het vandaan haalt maar dat is gewoon mogelijk.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Fibertothehome schreef op zondag 04 april 2010 @ 10:27:
Vergeet niet dat in alle andere gemeenten in Nederland, mensen kunnen kiezen.
Daar blijven ze ook gewoon coax en dvb-c houden.
Nee hoor, analoog wordt op meer plekken uitgeschakeld.
Alle mensen die een analoge radio, stereoset, reciever hebben aangesloten op het kabelnet hebben dan ook nog eens het probleem dat hun radio in één klap onbruikbaar is geworden voor de meeste zenders die ze via de kabel ontvangen.
Antenne er aan, probleem opgelost.
Dan is DVB-C toch wel het minste wat je je klanten moet geven, zodat een integrale oplossing mogelijk blijft.
DVB-C is een bandbreedte zuigende industrie fail. Laat dat ajb uit.
Ik heb bijvoorbeeld twee LCD televisies in huis met ingebouwde digitale kabeltuner. Ik kijk daar nu met volle tevredenheid mee met twee alphacrypt modules.
Bij Ziggo kon iedereen z'n Alphacrypt meuk vervangen doordat de kabelaar CI+ nodig vond.

• Fibertothehome
Coax is de soort kabel die het televisiesignaal transporteert
DVB-C is geen analoge televisie. Ik heb het dan ook nergens over het uitschakelen van analoge televisie want daar kan ik me prima in vinden.

Een antenne aansluiten op je stereoset geeft je bij lange na die alle zenders die je via de kabel kan ontvangen op de FM-band.

DVB-C kost meer bandbreedte, maar voor de komende jaren is dat meer dan voldoende, zeker nu analoge televisie wordt uitgeschakeld.

Ziggo gebruikt codering voor zijn digitale basispakket, Caiway niet.
Ziggo heeft de werking van de Alphacryptmodule in CI+ toestellen geblokkeerd, Caiway niet.
Veel Caiwayklanten zullen dus geen last hebben van de problemen waar Ziggoklanten mee worstelen

• Fibertothehome
Inmiddels verschijnen de eerste berichten ook in de pers:

http://www.hetkontakt.nl/...op-hoge-kosten-rsquo.html

krimpen a/d ijssel
• Kabelaanbieder Caiway jaagt inwoners van Krimpen aan den IJsel op hoge kosten. Dat zegt oud-raadslid Ton Colen.

De hoge kosten zijn een direct gevolg van de aanleg van het glasvezelnetwerk in de gemeente. Caiway gebruikt dat netwerk straks voor het doorgeven van communicatiediensten als internet, telefonie en TV. Caiway neemt daarbij de functie over van de Stichting Kabeltelevisie Krimpen aan den IJssel en stopt per 1 januari 2012 met het doorgeven van radio- en TV-signalen over de bestaande koperkabel (coax). De overgang heeft volgens Colen ‘verstrekkende financiële en technische gevolgen’ voor de Krimpenaren. Veel audiovisuele apparaten in huis worden namelijk onbruikbaar. “Caiway maakt gebruik van IP-TV overglasvezel en brengt hiervoor een modum aan in de meterkast”, legt Colen uit. “Vanaf dit modem worden radio- en TV-signalen verdeeld via UTP kabel. Alle bestaande bekabeling, voor het verdelen van radio- en TV naar de kinder-, slaap-, of andere kamers, wordt hierdoor onbruikbaar.” Het is echter niet alleen de bekabeling die z’n functie verliest, ook alle radio- en TV-apparatuur zijn niet meer te gebruiken zonder dat er per apparaat een nieuwe kabel wordt gelegd en een Caiwaymodem aangeschaft.

Modem

De financiële gevolgen zijn volgens Colen onacceptabel. “Je audiovisuele apparatuur kan de deur uit. Bovendien wordt je gedwongen een modem aan te schaffen en zal de nieuwe bekabeling in huis veel gaan kosten. Tel daarbij de aanschaf van nieuwe apparatuur op en er ontstaat een kostenpost van honderden euro’s.” Colen heeft in een brief de gemeente verzocht het huidige systeem nog niet per 1 januari 2012 uit bedrijf te nemen. Tevens zou de beschikbaarheid van het systeem met minimaal vijftien jaar verlengd moeten worden. Colen: “De periode dat het huidige systeem beschikbaar blijft, mag de klant een normale afschrijving verwachten van bestaande radio en TV-toestellen, en er ontstaat een keuze voor de klant.”Caiway was maandag niet bereikbaar voor commentaar.

• pabes74
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04-05-2015
In eerste instantie was ik echt blij om te horen dat er glasvezel in Krimpen zou komen, maar nu ben ik voornamelijk geïrriteerd door het misbruik van de monopolie positie van Caiway. Ik heb net een jaar geleden een samsung 360 HD ontvanger gekocht met DBV-C. Daar heb ik dus als ik glas wil niets meer aan en na 2012 kan hij sowieso weg. En dan moet ik voor al die televisies op de kinderkamers decoders gaan aanschaffen. Ik neem aan dat Caiway geen compensatie bied voor m'n huidige HD decoder en getrokken bekabeling.

Wat ik overigens ook belachelijk vind zijn de prijzen die Caiway voor de glas abonnement durft te vragen. Ik heb nu tele2 Internet & bellen 20Mbit, dit kost me 29,95 p/m en ik heb Digitale TV van Caiway inc HD zenders en met extra zender pakket a 10 p/m. Niet dat dit helemaal geweldig is maar qua prijs kwaliteit verhouding ben ik tevreden. Als ik dan op glas over ga kan ik kiezen uit 3x niks.

1. Fiber 25 a zogenaamd 29,95 p/m maar na 1 jaar gaat het naar 49,95 p/m!!! Dan heb ik wel een betere down (25 Mbit), maar de up is nog steeds waardeloos met maar 3Mbit. En ik heb geen HD zenders meer.

2. Fiber 50 a zogenaamd 59,95 p/m maar na 1 jaar gaat het naar 79,95 p/m. Dan krijg wel een down die bij glas normaal is (50 Mbit) maar nog steeds een trieste up van 6 Mbit. Je krijgt dan wel een paar HD zenders.

3. Fiber 90 a zogenaamd 79,95 p/m maar na 1 jaar gaat het naar 99,95 p/m. Dan krijg je waar je in elke andere plaats zo'n 50 p/m voor betaald. Dan krijg je wel 90 up en down en HD zenders.

Ze moeten echt met die prijzen naar beneden. Dit slaat echt nergens op. Ik ben bereid b.v. 39,95 te betalen voor 30Mbit down en up, met HD zenders en natuurlijk telefonie. Ik wordt hier i.e.g. echt niet blij van.. Misschien moeten we ons gezamenlijk wenden tot de lokale politiek en Caiway, want nu wordt ons een digitaal oor aangenaaid!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

pabes74 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:44:
Ze moeten echt met die prijzen naar beneden. Dit slaat echt nergens op. Ik ben bereid b.v. 39,95 te betalen voor 30Mbit down en up, met HD zenders en natuurlijk telefonie. Ik wordt hier i.e.g. echt niet blij van.. Misschien moeten we ons gezamenlijk wenden tot de lokale politiek en Caiway, want nu wordt ons een digitaal oor aangenaaid!
De analoge infra is voor 1 euro van de gemeente gekocht :P Met als voorwaarde dat het netwerk werd vernieuwd. Als het nergens opslaat. Moet je even uitrekenen wat de aanleg kost. Deel dat dan even door een jaar of 25 (afschrijfkosten infrastructuur).

• pabes74
In het kader van u vraagt wij draaien. Hier een totale natte vinger berekening:
Nou ik ben geen kenner van het aanleggen van glas infrastructuren. Maar laat ik eens een schatting doen van 1500 euro per huishouden en de schatting van 10.000 huishoudens in krimpen (gemiddeld 3 bewoners per huis) dan kost het de aanleg 15 mln. Nemen nog wat extra infrastructuur mee zitten we op 20mln. Als ze met 79,95 p/m gaan proberen abonnees te krijgen zitten ze misschien op een dekking van 20% dus 2000 huishoudens. Dan kost het 959.40 p/j en vangt caiway 1.9 mln p/j, Dus dan hebben ze het in +/- 10 jaar afgeschreven.

Als ze nou eens op mijn 39.95 p/m gaan zitten dan komt er vast een dekking van 45% abonnees. Dan vangt de Caiway 2.1 mln p/j. En dan is iedereen blij :) Deze percentages zijn natuurlijk nergens op gebaseerd, maar hoe minder abonnees er instantie zullen zijn hoe eerder caiway de prijzen moet laten zakken.
Dus bij deze roep ik dan ook op tot een massale boycot van Caiway glasvezel tot de prijzen gaan zakken! O-)

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

[b][message=33839627,noline]3. Fiber 90 a zogenaamd 79,95 p/m maar na 1 jaar gaat het naar 99,95 p/m. Dan krijg je waar je in elke andere plaats zo'n 50 p/m voor betaald. Dan krijg je wel 90 up en down en HD zenders.
Eerst nog maar zien of we de 90Mbps down em vooral up gaan halen. Zou wel heel leuk zijn. :P In Q2-Q3 ben ik ergens aan de beurt.

De teller staat (nog steeds) op 71 aansluitingen op : http://www.caiwayglasveze...rimpen/aangeslotenhuizen/ . Ben ondertussen wel erg benieuwd naar de ervaringen hiermee.

• Fibertothehome
Inmiddels is Caiway een beetje geschrokken !!!

Maar ze wisten het niet .....

http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=3113

Overleg over toekomst digitale kabel in Krimpen

Caiway en infrastructuureigenaar CIF zijn met elkaar in overleg over de toekomst van digitale kabeltelevisie in de gemeente Krimpen aan de IJssel. Daar heeft CIF het voornemen kenbaar gemaakt om alleen nog maar gebruik te gaan maken van glasvezel.
Caiway directeur Aart Verbree zegt dat het op zich begrijpelijk is dat CIF kiest voor één techniek. De kosten voor onderhoud van twee kabelnetwerken kost natuurlijk meer geld als één netwerk. En de toekomst ligt voor digitale televisie ook meer bij IPTV via glasvezel dan digitale televisie via de traditionele coaxkabel. Maar Caiway gaat met CIF toch in overleg om tot een goede oplossing te komen voor alle gedupeerde abonnees in Krimpen aan de IJssel.
“Uiteindelijk gaat in de toekomst DVB-C plaatsmaken voor IPTV. Maar het is inderdaad bruut om nu tegen iedereen die geïnvesteerd heeft in DVB-C apparatuur te zeggen dat dit vanaf 2012 niet meer gebruikt kan worden” aldus Verbree. Caiway en CIF zijn volgens de Caiway-directeur ook enigszins verrast dat in Krimpen aan de IJssel digitale abonnees zijn. “We de abonnees in Krimpen aan de IJssel overgenomen als analoge abonnees. Het was zowel voor ons als CIF een verrassing dat er DVB-C kijkers in Krimpen aan de IJssel waren. Waar het digitale zenderpakket vandaan kwam wisten we niet eens. Het is in ieder geval niet ons pakket. We hebben alle DVB-C klanten nu onze administratie opgenomen. Eerst dachten we dat het om honderd abonnees zou gaan. Dat blijkt op dit moment zelfs al om meer dan 1000 abonnees te gaan.”
Caiway en CIF hebben dus in Krimpen aan de IJssel via glasvezel digitale diensten, zoals digitale televisie, via IP uitgerold. Bij het besluit van infrastructuureigenaar CIF om de coaxkabel vanaf 2012 niet meer te gebruiken is dus ook geen rekening gehouden met de digitale kabelkijkers. Nu men dit wel weet is er overleg tussen Caiway en CIF over het langer in gebruik houden van coaxkabel, en dus DVB-C, in Krimpen aan de IJssel. Verbree hierover; “De gedachte was dat er geen DVB-C klanten waren. Daarom de gemaakte beslissing om te stoppen met coax. Nu we weten dat ze er wel zijn en dat deze mensen apparatuur hebben aangeschaft voor ontvangst hiervan kan je niet op korte termijn zeggen dat deze apparatuur nutteloos is geworden.”

• pabes74
Kijk eens aan, dat is al een stap in de goed richting. Kunnen we in ieder geval na 2012 nog gewoon TV kijken. Als nu ook de prijzen van de all-in pakketen gaan laten zakken dan kunnen we gaan praten, over het opheffen van mijn persoonlijk boycoy vendetta! >:)

• Fibertothehome
Ik vind de prijzen van de totaalpakketten bij Caiway ook erg hoog.
En ook dat de upload/download niet symetrisch is vind ik raar.
Andere glasvezelaanbieders doen dat wel.

• pabes74
Fibertothehome schreef op zondag 25 april 2010 @ 23:44:
En ook dat de upload/download niet symetrisch is vind ik raar.
Andere glasvezelaanbieders doen dat wel.
Helemaal mee eens! dat is ook heel raar. Ik werk zelf als systeem ontwikkelaar en als ik thuis werk is een fatsoenlijke upload echt een uitkomst. Daarom was ik zo in eerste instantie zo blij met de komst van glasvezel. Maar toen ik de specs las werd ik niet vrolijk.. Als ze b.v. bij het goedkoopste pakket HD zenders zouden stoppen + een symetrische upload is de prijs kwaliteit gelijk stukken beter.

• Fibertothehome
Maar waarom kiest Caiway voor niet sysmetrische snelheden? Iedere andere glasvezelaanbieder doet dat!!!

Dan kan je net zo goed bij je DSL lijntje blijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schiedamnees
  • Niet online
Coax blijft voorlopig nog! alleen het analogesignaal zal verdwijnen uiteraard

zie:
Klik hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fibertothehome
Ja, DVB-C blijft in Krimpen aan den IJssel, maar Caiway gaat wel het basicpakket achter de smartcard knallen

En dit is natuurlijk te gek voor woorden!

Als je analoog uitschakelt (wat Caiway in Krimpen ook gaat doen) moet je zorgen voor een zo toegankelijk mogelijk digitaal basispakket.

Behalve in gebieden waar er meer als één aanbieder op de coaxkabel zit (Gouda, Hilvarenbeek) codeert Caiway zijn basicpakket nergens!!
In Krimpen aan den IJssel is Caiway ook de enige aanbieder, dus er is geen enkele noodzaak tot codering van het basicpakket.

Op deze manier wordt digitale televisie in Krimpen aan den IJssel met Caiway een peperdure bedoeling.
Voor iedere televisie met digitale tuner moet je dan een CI+ module kopen en een smartcard.
Kosten ruim zeventig euro per televisietoestel!

Tel daarbij op dat iedere extra smartcard bij Caiway 1,95 euro per maand kost!

Daar hebben de overige abonnees in het Caiwaygebied die het basicpakket ontvangen toch maar mooi geen last van.

Op deze manier zijn de Krimpense Caiwayabonnees veel meer geld kwijt voor digitale televisie dan de andere Caiwayabonnees.

We worden op deze manier ernstig benadeeld door Caiway.

[Voor 9% gewijzigd door Fibertothehome op 09-05-2010 16:34]

• pabes74
Fibertothehome schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:11:
Ja, DVB-C blijft in Krimpen aan den IJssel, maar Caiway gaat wel het basicpakket achter de smartcard knallen

En dit is natuurlijk te gek voor woorden!

Als je analoog uitschakelt (wat Caiway in Krimpen ook gaat doen) moet je zorgen voor een zo toegankelijk mogelijk digitaal basispakket.
Begrijp ik je goed dat het analoge signaal helemaal van de kabel gaat in Krimpen? Ik mag aannemen dat dit alleen geldt voor abonnees op digitale televisie, anders heeft straks 80% van de inwoners helemaal geen signaal meer ;). Maar als het analoge signaal van kabel gaat voor de mensen met een digitaal abonnement, moet ik straks voor elke TV op de kinderkamers een DBV-C decoder of IPTV decoder aanschaffen. Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in digitale TV op de slaapkamers, maar ik zit ik straks wel een kostenpost.
Dat is inderdaad te gek voor woorden!

Ik zie net dat er kaartje is geplaatst op de CIF site met de planning. Kun je bekijken wanneer je wijk op planning staat. http://www.cif-glasvezel...._Interactief_Kaartje.html
Ik zit in wijk 2 dus dat is Q2 2010 tot Q4 2010.

[Voor 11% gewijzigd door pabes74 op 19-05-2010 13:31. Reden: nieuwe info]

• ErrieR
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17-04 12:20
Fibertothehome schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:11:

<knip>
Op deze manier wordt digitale televisie in Krimpen aan den IJssel met Caiway een peperdure bedoeling.
Voor iedere televisie met digitale tuner moet je dan een CI+ module kopen en een smartcard.
Kosten ruim zeventig euro per televisietoestel!
</knip>
De "grap" is dat CI+ niet (juist) wordt doorgegeven in Krimpen. Ik heb zelf een door Caiway gecertificeerde Samsung TV met CI+ module van Caiway en smartcard. Ik kan alleen NED 2 (want noodzender) ontvangen. De andere zenders werken alleen als ik de smartcard opnieuw in de module stop.

Volgens Caiway zelf en de Expert ("Je hebt de TV zeker niet bij ons gekocht, anders had ik je meteen kunnen vertellen dat CI+ hier niet werkt!") is het slechts een kwestie van een softwareupdate op het netwerk uitvoeren, en dan kunnen alle mensen met een CI+ module ook gewoon zappen, zoals alle andere Caiway klanten buiten het Krimpense netwerk.

Ik heb Caiway hier meerdere keren over gebeld, en zelfs geld terug geven doen ze niet aan. Dat vind ik schandalig, want de Caiway winkel in Schiedam heeft me, na onjuist bevestigd te hebben dat de CI+ module ook in Krimpen werkt, mij een min of meer nutteloze CAM module verkocht a 49 euro.

Van de klacht die ik weken geleden heb ingediend bij Caiway over dit voorval heb ik tot op heden ook niks gehoord.

Caiway, ga je schamen. Je behandelt je klanten als oud vuil!

• Denizz
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:53
Het is niet zo vreemd dat de Caiway winkel in Schiedam je dat heeft verteld, want het stond enige tijd geleden gewoon doodleuk op hun Krimpense glasvezel website dat je een CI+ gecertificeerde televisie kon gebruiken! Absoluut belachelijk dat het basispaket blijkbaar vergrendeld is en dat CI+ dus niet werkt. Caiway heeft mijn enthousiasme voor glasvezel flink weten te verpesten. Gelukkig schijnt er een tweede aanbieder op komst te zijn volgens deze blog.
Begrijp ik je goed dat het analoge signaal helemaal van de kabel gaat in Krimpen? Ik mag aannemen dat dit alleen geldt voor abonnees op digitale televisie, anders heeft straks 80% van de inwoners helemaal geen signaal meer ;). Maar als het analoge signaal van kabel gaat voor de mensen met een digitaal abonnement, moet ik straks voor elke TV op de kinderkamers een DBV-C decoder of IPTV decoder aanschaffen. Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in digitale TV op de slaapkamers, maar ik zit ik straks wel een kostenpost.
Dat is inderdaad te gek voor woorden!
Als je na 10 oktober je televisie aanzet zonder digitale decoder, kijk je naar een sneeuwend beeld ;). Je moet of een decoder kopen, of een DVB-T ontvanger krijgen van Caiway voor 20 euro voor je andere televisies als ik hun website zo lees.

Overigens vind ik de uitschakeling van analoog niet verkeerd, maar ik denk dat het een beetje te kort dag is daarvoor. Volgens mij zijn er best veel mensen die op 11 oktober nog altijd doodleuk naar hun analoge kabel willen kijken, niet wetende dat ie dan uitgeschakeld is. 8)7

[Voor 52% gewijzigd door Denizz op 21-05-2010 00:01]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Denizz
Ik vraag me af of er al mensen zijn die Caiway glasvezel internet hebben. Zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee tot nu toe? Worden de beloofde snelheden gehaald?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Een maatje van me en een collega hebben al een groene kabel uit de grond steken in Krimpen aan den IJssel. Deze week worden ze "aangesloten", Ik heb geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen.

1 gaat voor de standaard TV, de ander voor het comfort abonnement (o.a. 90Mbps U/D)

Van Caiway heb ik hetvolgende te horen gekregen op de vraag waarom ik nog geen bevestiging heb op mijn aanvraag:

U informeert naar de status van uw ingediende aanmelding voor diensten via glasvezel.

Uit de controle van uw gegevens blijkt dat uw aanmelding is ontvangen. Als uw glasvezelaansluiting aangelegd is, kunnen wij vanaf medio juni de diensten gaan leveren. U kunt vanaf die tijd de brief met logingegevens en de bijbehorende apparatuur verwachten.

Dus... Nog geen (eigen) ervaringen nu. Wie weet later deze week wel. Ook ik ben erg benieuwd.

• Denizz
En we zijn bijna twee weken verder, zijn er inmiddels nu wel mensen aangesloten op het glasvezel net en die even willen meedelen hoe hun ervaring tot nu toe is :)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Helaas. Er is een mooi "glasvezelmodem" opgehangen en verder niets nog.
"Binnenkort" horen ze meer. :z

Nog even geduld nog dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

Denizz schreef op maandag 14 juni 2010 @ 11:28:
Ik vraag me af of er al mensen zijn die Caiway glasvezel internet hebben. Zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee tot nu toe? Worden de beloofde snelheden gehaald?
Misschien niet in Krimpen of Loenen, maar er zijn meerdere gebieden waar Caiway internet aanbied over glasvezel. Gebaseerd op de ervaringen mbt kabelinternet zullen de snelheden wel goed zitten. Over het algemeen is Caiway relatief duur, (iig op de kabelmarkt) maar wel stabiel. (Al zijn er uitzonderingen).

Of het 90Mbit abbo ook daadwerkelijk haalbaar is weet ik niet. Als er 100Mbit Genexis CPEs hangen, en Caiway PPPoE gebruikt zal het eerder 85Mbit zijn, als je de 15% PPPoE overhead meerekend zit je dan op 100Mbit wan traffic

• ArthurMorgan
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
De glasvezel settop box is een airties 7120. De software ervan is nog wat aan de slechte kant (geen ondertiteling mogelijk voor de publieke omroep en de Vlaamse zenders, geen timerfunctie. Geen buffer van de zender waar je naar kijkt en zo nog een aantal onvolkomenheden.)
Maar ondanks dat werkt het prima, en hebben we nu geloof ik iets van 200 zenders.

De humax 5050c verkocht voor 225 via marktplaats. dat is een afschrijving van ongeveer een derde van de prijs na een jaar gebruik. Dat lijkt me redelijk acceptabel voor een dergelijk product eigenlijk.
Boven werkt de digitale ontvanger met smartcard gewoon, en die blijft ook werken volgens caiway (dus ook na 2012)
Wat ons betreft is het nu alleen nog wachten op de IPontvanger met opnamemogelijkheden.

I got a bad feeling about this.

• wiewatwaar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 30-03 16:07

wiewatwaar

whatever

Ik heb hier in Loenen het basisabbo en de beloofde 25 om 3Mb zitten er in.
Ik kom tot ruim 3Mb/s via speedtest.nl.
De STB vroeg direct om een update en alle bovengenoemde functies lijken het te doen.
Alle grote zenders worden in HD weergegeven.
Ziet er dus goed uit.
De telefoon moet nog geactiveerd worden. Ik krijg bericht wanneer.
Wat ik wel mistte was een aanlegschema en info over de Genexis kast. Hij hangt bij mij in de meterkast met alle aansluitingen naar achteren. Dan kan het even duren voordat je doorhebt wat waar moet...
Er komt nog een gratis monteur om alle kabels binnenshuis netjes aan te leggen. Die komt over een dikke week. Ik kom dan met een uppdate.

Fotoalbum: http://jp.scowo.nl

• Denizz
Is er 'al' iemand met 90 mbit abbo met speedtest.net resultaten? ;)

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Denizz schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 18:00:
Is er 'al' iemand met 90 mbit abbo met speedtest.net resultaten? ;)
Een maatje van me in Krimpen haalt met gemak 80Mbit up/down, soms iets meer, soms iets minder.
Dat gaat dus wel lekker.

Deze speedtests geven wel een aardig beeld:

IDLE:
:P

Tijdens het volledig benutten van de snelheid van een download bij Eweka:

Helaas ben ik zelf pas in Q1 aan de beurt :X

• Denizz
Red Boll schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:42:
[...]

Een maatje van me in Krimpen haalt met gemak 80Mbit up/down, soms iets meer, soms iets minder.
Dat gaat dus wel lekker.

Deze speedtests geven wel een aardig beeld:

IDLE:
[afbeelding] :P

Tijdens het volledig benutten van de snelheid van een download bij Eweka:
[afbeelding]

Helaas ben ik zelf pas in Q1 aan de beurt :X
Ziet er aardig uit :). Ik hoor alleen niets van Caiway, ik zie ze ook helemaal niet bezig hier in de Lansingh - Zuid en de Caiwayglasvezel website is ook stil. Ik geloof dat wij dit kwartaal aan de beurt zouden komen maar kwartaal 4 komt er toch al gauw aan!

• pabes74
Ik heb vanaf afgelopen vrijdag m'n internet en digitale TV via glasvezel.
Ik zal m'n ervaringen hier even geven:

Glazvezel modem:
  1. Het modem van Genexis is best een lomp ding.
  2. Er zitten 4 UTP poorten op, waarvan 1 voor TV, 1 voor internet en 2 loos. (Dit is niet echt handig aangezien ik naar m'n tv b.v. m'n MediaCenter heb staan nu moet ik beneden een extra switch plaatsen om dit aan de praat te krijgen);
  3. Je krijgt 2 vezels en CIF krimpen heeft er voor gekozen om maar 1 vezel te gebruiken en de 2e is reserve. Dit maakt voor de bandbreedte schijnbaar niks uit, maar feit is wel dat bijna alle andere providers in nederland 1 vezel voor internet en 1 voor TV reserveren.
Digitale TV
  1. De AirTies decoder ziet er opzich wel ok uit, netjes glanzend zwart.
  2. Het aansluiten was eenvoudig en ik kreeg zowaar een HDMI kabeltje bij die Decoder.
  3. Na het aansluiten had ik alleen Ned2, VRT1 en ZEN TV. Na een kwartier in de wacht te hebben gezeten bij de Caiway heb ik 't maar opgegeven, maar de volgende dag werkte alle zenders wel.
  4. Ik heb af en toe dat als ik alles aanzet geen geluid, als ik dan de decoder uit en aan zet werkt alles weer. Dit fenomeen had ik ook wel eens bij m'n samsung DBV-C decoder dus ligt hoogstwaarschijnlijk aan m'n tv.
  5. Het beeld is goed, maar ik heb het gevoel dat het af en toe een soort van hapering optreed.
  6. Het geluid is vele malen zachter dan bij m'n samsung decoder en volgens mij niet aan te passen, behalve dan op de TV natuurlijk. Maar wel vervelend want als je dan naar een andere bron springt staat het geluid loei hard.
  7. Het zappen van zender naar zender is behoorlijk traag.
  8. De instel mogelijkheden van de decoder zijn vrijwel 0.
  9. Je moet wel instellen dat je nederlandse ondertiteling wilt. (nooit eerder gezien maar ok, het werkt vervolgens prima).
Internet.
  1. Ik krijg af en toe geen IP adres van de DHCP. Ik kon dit alleen oplossen door de stekker uit de genexis te trekken. Dit is zwaar irritant, maar hopelijk zijn het kinderziektes.
  2. Qua snelheid is het ok, ik heb het 50Mbit abbo en zit gemiddeld zo tussen de 40 en 45 Mbit.
  3. Het is nog steeds kansloos dat de upload maar 3Mbit is, maar ja..
Dus al met al, niet super tevreden en voor torenhoge kosten mogen ze echt wel een beter product aanbieden.
Maar daarintegen is het pas een paar dagen live en hoop ik dat ze er nog kinderziektes uit halen.

• Peaky
Die andere providers waar je het over hebt reserveren 1vezel voor digi tv/telefoon/internet en de andere vezel voor het analoge tv signaal.
CIF heeft gekozen voor weinig onzin. De 2e vezel kan gebruikt worden voor een eventuele 2e partij.

• pabes74
Peaky schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:11:
De 2e vezel kan gebruikt worden voor een eventuele 2e partij.
Dat wist ik niet maar het is goed nieuws, mocht er een 2e aanbieder komen zullen de kosten wel omlaag gaan >:)

[Voor 44% gewijzigd door pabes74 op 08-09-2010 08:19]

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Bij mij in de straat zijn ze begonnen met graven voor de glasvezel en bij mijn ouders hangt inmidels de genexis modem in de meterkast.

Ik ben er verontrust geraakt door alle berichten van deze wesite.
Ik heb daarom een paar vragen voor de mensen met gebruikers ervaring.

Klopt het dat er maar 1 zender per huishouden/aansluiting kan worden gekeken via iptv van Caiway? Ook als je meerderen ontvangers hebt aangesloten (Via een router/switch)?

Als ik een IPTV decoder en computer naast elkaar heb staan en gelinkt staan met een switch kan ik dan via 1 UTP kabel van modem naar switch. Of moet ik een aparte kabel voor tv en een voor internet aanleggen (dus zonder switch)?

Dus eingelijk moet ik als ik in elke kamer TV en netwerk wil hebben dubbel UTP kabel aanleggen? (als het je meerder TV's kunt aansluiten)

Zelf vind ik 49,95 een hele berg geld voor het goedkoopste alles in 1 pakket. zeker omdat ik de download upload verhouding niet echt aan de glasvezel normen vind voldoen.

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

thebigbozz schreef op maandag 13 september 2010 @ 21:48:
Ik lees deze blog ook wel eens, het is duidelijk dat dit blog maar één doel heeft: Caiway zwart maken en mensen ophitsen tegen Caiway. Heb je de vragen die je hebt al eens aan Caiway gesteld?

(Ook ik ben erg benieuwd naar de antwoorden en baal dat er eigenlijk geen concurrentie is op dit gebied in Krimpen (snel internet))

• fast-server
  • Laatst online: 04-04 20:41
Het probleem is dat de visie van de aanbieders anders is dan van de klanten.

Aanbieders willen goedkoop iets aanbieden zonder rekening te houden met hun klanten.

Klanten willen:
Het gebruikers gemak van analoog
Meerdere TV's kunnen aansluiten zonder extra kosten
Geen extra kastjes ( die veel kosten ook qua extra energie verbruik )
Eigen volgorde zenderlijst etc.
Opnemen met een eigen ontvanger

Nieuwe techniek kan een vooruitgang zijn, helaas maken de aanbieders er een achteruitgang van.

• Ali bahbah
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 29-01-2011
Soms zou willen dat de overheid weer eens ingrijpt.
Er is een wildgroei aan standaarden en elke aanbieder op de kabel maakt er een potje van.

De oplossing is in mijn ogen simpel:
Telefoonlijnen, COAXkabels en glasvezels moeten van de overheid zijn.
Wil een provider gebruik maken van 1 van de lijnen, kabels en/of vezels dan kunnen zij dat inkopen bij de overheid en moeten dan voldoen aan 1 standaard die geschikt is voor 1 van deze kabels.
Zo wordt het duidelijk voor alle partijen, dan krijg je eerlijke concurentie en dan wordt het voor de fabrikanten ook weer leuk om nieuwe apparatuur te maken voor de Nederlandse markt.

Ik vergelijk dit altijd maar met de snelweg,
Stel je voor dat diversen partijen allemaal stukken snelweg opkopen en dat je daar alleen overheen mag rijden met 1 type auto, motor of vrachtwagen omdat de provider dit oplegt. Dan zou het een mooie z**i worden.

En dat is nu wel gaande op de communicatie en infomatie markt.
Want iedere provider op de kabel, houdt zijn eigen idee erop na.

De digitale wereld heeft veel mooie kanten, maar nog meer lelijke kanten.
We willen meer controle over de gebruiker.
Denk maar eens Ziggo met het verhaal dat zij aan de CI+ module hebben gehangen.
Alle tv waar een standaard CI slot waar alphacrypt module in kon zijn nu geen klap waard, omdat deze tv's niet overweg kunnen met een CI+ module.
En het verhaal van Ziggo is en was, de content aanbieder willen dat wij dit doen. O-)
Om zo het verspreiden van hun materiaal tegen te gaan.
Maar er is geen standaard Blu-ray, DVD, HDD recorder waar een CI+ module in kan.
En daarnaast, als je tegelwoordig naar de RTL's en SBS en kijkt dan heb je daar om de zoveel minuten een 1/4 deel schermvullend stuk reclame voor een programma dat je aanstaande .... dag kan kijken.
Dat neem je toch voor de lol niet meer op?
En straks kan je dat niet meer opnemen, omdat ze het analoge deel op de kabel willen uitzetten.
Natuurlijk kan je dan roepen dat het aan de fabrikanten ligt van de opnamen apparatuur, maar die zien door de bomen ook het bos niet meer als het gaat om standaarden.
Dan hebben we ook gelijk de reden dat de kabelproviders geen derde aanbieder op de kabel willen hebben.

Maar goed, ik hoop voor alle bewoners in Krimpen dat ze dit nog een tijdje kunnen tegen houden.
Ben bang van niet.

:( :( :( :( :( :(

• ArthurMorgan
  • Niet online
thebigbozz schreef op maandag 13 september 2010 @ 21:48:
Door die site raakte ik in het begin ook een beetje in verwarring... Maar dat is echt gewoon zwartmakerij.

Caiway zit eigenlijk nog in een opbouwfase wat dit betreft. Wie nu overstapt pioniert ;)

Voor zover ik weet heb je inderdaad 2 kabels nodig, een voor TV en een voor internet. (telefoon?)
Ik heb nu gewoon overal analoog/coachdigitaal en beneden IPtv. Dat levert maar weinig problemen op.

Overigens kun je met vragen hierover terecht op het forum van caiway (bereikbaar door in te loggen op de caiwaysite, let er wel op dat je geen nick kunt kiezen maar met je caiwaynaam op het forum zult komen.)
Maar goed, ik hoop voor alle bewoners in Krimpen dat ze dit nog een tijdje kunnen tegen houden.
Ik wil het niet eens tegenhouden, ben een zeer tevreden gebruiker momenteel...
Eigen volgorde zenderlijst etc.
dat kan bij het kastje van Caiway.

Via het voornoemde forum kun je vrij direct communiceren met een (?) van de ontwikkelaars van caiway op dit punt, en die is behoorlijk geneigd om echt wel klantgericht te denken.

[Voor 20% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-09-2010 08:49]

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Wybo schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:45:
[...]
Door die site raakte ik in het begin ook een beetje in verwarring... Maar dat is echt gewoon zwartmakerij.
Erg jammer dat je op die site/blog niet een reactie kunt plaatsen die direct zichtbaar is. (Censuur?)
Overigens kun je met vragen hierover terecht op het forum van caiway (bereikbaar door in te loggen op de caiwaysite, let er wel op dat je geen nick kunt kiezen maar met je caiwaynaam op het forum zult komen.)
[...]
Hier hebben mensen die nog geen Caiway abonnee zijn niets aan lijkt me. Zelf ben ik automagisch Caiway abonnee geworden omdat ik eerst bij de lokale kabelmaatschappij zat.
Om in te kunnen loggen heb ik me opgegeven op de site van Caiway, helaas hoor ik er na maanden nog niets over en kan ik nog steeds niet inloggen.

Het grootste probleem van Caiway nu is toch wel communiceren.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Communiceren via de telefoon is een ramp ja. (nog altijd beter dan die shop in de crimpenhof :X) Dat forum is echt een verademing...

Ik kon echter ook pas inloggen nadat ik IPtv kreeg inderdaad, de codes die ze je dan opsturen per brief heb je dan nodig. Ik had me ook al helemaal in het begin aangemeld voor de site en alles en ook helemaal niks gehoord ooit.

Toch ben ik tevreden... heb 2 jaar met UPC te maken gehad en een aantal jaar in enschede met @home.... ;-)

• thebigbozz

thebigbozz

Unusual as Usual

Ik heb nu een internet plus bellen abbo bij telfort en daar ben ik z'n 40 euro voor kwijt, plus daarbij het "ouderwetse" annaloge pakket van het oude vertrouwde kabelbedrijf krimpen voor 8,50.

Als ik alles in 1 neem van caiway voor 50 euro per maand (na het eerste jaar voor 30 euro) ben ik dus niet heel veel duurder uit dan normaal. Met meer kwaliteit.
Bij mij is echter de vraag of ze die kwaliteit kunnen waarmaken. Omdat ik heel veel voor lange piriodes van huis ben wil ik een betrouwbare verbinding.
Ik heb een server staan die veel staat te downloaden icm met extern bureaublad. deze moet ten allertijde bereikbaar zijn ook omdat ik hier veel administratie op heb staan.
Mijn ervaring met goedkope modems/routers is dat bij veel verbindingen (torrents) de modem/router "vol loopt" en daarna vast loopt. Iemand enige ervaring of kennis over de stabiliteit van de genexis modem?

Toch heb ik wel veel zorgen over het dat er mogelijk maar 1 iptv is aan te sluiten per aansluitings te gebruiken. Deze zorgen worden vooral gevoed door een text die ik vond op de eerder gelinkte anti-caiway site:
Bij IPTV kunt u per huisadres op maximaal één (1) toestel tegelijkertijd televisie kijken. De techniek die Caiway gekozen heeft staat het niet toe, dat u bijvoorbeeld in de huiskamer naar Nederland 1 kijkt, en iemand anders tegelijkertijd in de slaapkamer Discovery Channel kijkt. Dat kan niet.
Het levende bewijs bevind zich in de Caiway shop. Hier ligt één glasvezelaansluiting en er hangt slechts één (1) televisie met IPTV (de andere is digitale televisie via de kabel, DVB-C). Caiway had echt wel meer IPTVs opgehangen als dat probleemloos kon, want dán zouden zij er geheid mee pronken!
en
Caiway zwijgt als het graf over dit onderwerp, in de hoop dat zoveel mogelijk huishoudens overstappen naar IPTV. In de kleine lettertjes staat te lezen dat Caiway nog naar een oplossing zoekt. U ziet dit ook terug in de prijslijsten, waar geen enkele mogelijkheid voor een tweede IPTV aansluiting in uw huis te vinden is.
Ik zal binnenkort eens naar de Caiway shop gaan om hun even aan de tand te voelen

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:43

Gé Brander

MS SQL Server

thebigbozz schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:41:
Mijn ervaring met goedkope modems/routers is dat bij veel verbindingen (torrents) de modem/router "vol loopt" en daarna vast loopt. Iemand enige ervaring of kennis over de stabiliteit van de genexis modem?
Ach, dat is probleemloos op te lossen door een tijdschakelaar tussen het modem/router te zetten en deze een of twee keer per dag 1 minuut uit te laten gaan. Dan heb je wel even onderbreking, maar dat is qua downloaden probleemloos op te lossen met scripts etc.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Volgens mij is dat verhaal over die ene zender onzin hoor... het is alleen zo dat je op dit moment maar 1 IPtv box hebt...

Overigens heb ik op de slaapkamer gewoon de coax digitale ontvanger staan. Die blijft gewoon werken. (en zonder meerprijs of zo.)

Bij die caiwayshop weten ze niks. Echt helemaal niks.

--
Bij IPTV kunt u per huisadres op maximaal één (1) toestel tegelijkertijd televisie kijken. De techniek die Caiway gekozen heeft staat het niet toe, dat u bijvoorbeeld in de huiskamer naar Nederland 1 kijkt, en iemand anders tegelijkertijd in de slaapkamer Discovery Channel kijkt. Dat kan niet.
Het levende bewijs bevind zich in de Caiway shop. Hier ligt één glasvezelaansluiting en er hangt slechts één (1) televisie met IPTV (de andere is digitale televisie via de kabel, DVB-C). Caiway had echt wel meer IPTVs opgehangen als dat probleemloos kon, want dán zouden zij er geheid mee pronken!
Dat is geen bewijs!

Het kan best zo zijn dat ze dat nu nog niet werkend hebben, maar dat wil totaal niet zeggen dat de gekozen techniek dat niet toelaat.
Maar zo is alle info op die site, het is paranoïde onzin.

IPtv is een nieuwe ontwikkeling bij caiway en ze zijn dus ook druk bezig met het ontwikkelen ervan.
Zo gaan de mensen die nu een airtieskastje hebben waarschijnlijk straks een externe HD kunnen aansluiten om daarop te kunnen opnemen.

----
Caiway zwijgt als het graf over dit onderwerp, in de hoop dat zoveel mogelijk huishoudens overstappen naar IPTV.
Dus ik had coax digitale tv.... ik stap over naar IPtv

op de slaapkamer laat ik de coax digitale tv zoals die was en beneden kijk ik IPtv (voorlopig) wat is dan het grote probleem voor mij?

[Voor 83% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-09-2010 13:36]

• pwhooftman
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09-03-2017
Ik heb diverse reacties achtergelaten op de anti-caiway site, er wordt selectief 'gemodereerd'.

Natuurlijk heeft Caiway slecht gecommuniceerd, maar de anti-site communiceert net zo slecht en af en toe aantoonbaar onjuist. Daar ben ik allergisch voor en dat lijdt bij mij tot het geven van het voordeel van de twijfel aan Caiway. Die anti caiway site is overigens een naar stuk vreten, met vertakkingen naar (on)Leefbaar Krimpen. En dan zo'n held zijn om je identiteit niet prijs te geven...

Bij mij steekt de glasvezel bij de voordeur uit de straat, ik ben nieuwsgierig naar de komende IPTV mogelijkheden (o.a. IPTV in mijn Mediacenter via de DVBLogic oplossingen).

• pwhooftman
Wybo schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:14:

op de slaapkamer laat ik de coax digitale tv zoals die was en beneden kijk ik IPtv (voorlopig) wat is dan het grote probleem voor mij?
Volgens de anti-caiway site vergaat de wereld. Volgens mij heb je geen probleem, ik heb Caiway expliciet de vraag gesteld wat er met het DVB-C signaal gebeurt als ik nu IPTV kies, en het schriftelijke antwoord was dat dat signaal tot 1-1-2012 zonder extra kosten op de COAX blijft staan. Wat er na 1-1-2012 gebeurt weet ik niet, misschien blijft het signaal, misschien niet, misschien zou ik het extra moeten gaan betalen, maar dat zien we dan weer. Caiway zou per 2012 ook DVB-T via de Coax (!) door gaan geven, en voor 3 tientjes koop je bij DealExtreme DVB-T->Scart ontvangers met PVR mogelijkheid. Dus bij al je extra tv's ook digitale tv met een videorecorder :-) Weliswaar DVB-T maar ja, beter dan analoog.

[Voor 4% gewijzigd door pwhooftman op 16-09-2010 16:09]

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

pwhooftman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:01:
Ik heb diverse reacties achtergelaten op de anti-caiway site, er wordt selectief 'gemodereerd'.
Ik heb hier een aantal reacties achtergelaten en deze zijn allemaal na ongeveer een dag vertraging zichtbaar geworden zonder wijzigingen. (Inclusief een reactie van de "admin")
Hier heb ik geen probleem mee.
Natuurlijk heeft Caiway slecht gecommuniceerd, maar de anti-site communiceert net zo slecht en af en toe aantoonbaar onjuist.
Beide zijn niet perfect, de waarheid ligt ergens in het midden. Feit is dat er voor "grootverbruikers" geen andere keuze is in Krimpen, ik ken geen andere provider die 90Mbit up & down kan aanbieden in ieder geval.

• funrider
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 11:15
pwhooftman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:08:
[...]

Volgens de anti-caiway site vergaat de wereld. Volgens mij heb je geen probleem, ik heb Caiway expliciet de vraag gesteld wat er met het DVB-C signaal gebeurt als ik nu IPTV kies, en het schriftelijke antwoord was dat dat signaal tot 1-1-2012 zonder extra kosten op de COAX blijft staan. Wat er na 1-1-2012 gebeurt weet ik niet, misschien blijft het signaal, misschien niet, misschien zou ik het extra moeten gaan betalen, maar dat zien we dan weer. Caiway zou per 2012 ook DVB-T via de Coax (!) door gaan geven, en voor 3 tientjes koop je bij DealExtreme DVB-T->Scart ontvangers met PVR mogelijkheid. Dus bij al je extra tv's ook digitale tv met een videorecorder :-) Weliswaar DVB-T maar ja, beter dan analoog.
Ik neem aan dat ze net zoals met 'gewone' Caiway gebied ze ook inderdaad DVB-T (met klein zender pakket van 15-25 zenders) gratis aanbieden voor in slaapkamer, zolder e.d. En dat je dus beneden IPTV over glasvezel hebt. Zie ook hier meer info over Caiway DVB-T.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Mij is expliciet gezegd: stoppen met analoog in 2012, digitaal over de coach gaat door na 2012. En op het forum wordt er ook gezegd dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van IPtv voor meerdere TVs.

Op dit moment heeft de PVR voor IPtv veel prioriteit en gaan ze binnenkort testen. Er is een aardige kans dat ik een van die testers ga worden :)

• 4320p
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 24-01-2017
Bij mij is van de week het glasvezelmodem geplaatst. Ik heb het Caiway relaxpakket besteld.

Nu is het wachten op de brieven van Caiway en de installatieservice.

Bevalt de Airtiesbox verder goed? Ik vind het wel jammer dat er nog geen PVR in het aanbod van Caiway zit.

Ik heb dezelfde ervaringen met de website: http://glasvezelinkrimpen.freeweb.nl/

Volgens mij zit de houder van de website vol met persoonlijke frustraties richting Caiway.

Caiway biedt nu al 14 HD zenders in het digitale basispakket zonder meerkosten. Bij andere kabelaars moet je daarvoor maandelijks dik extra betalen.

Andere kabelaars zoals UPC en Ziggo zijn zelfs duurder met het basispakket.
Bij UPC moet je zelfs 4 euro bovenop je basispakket betalen per maand om digitaal te kunnen kijken.
Maar op de website worden reacties waarin alles wat meer in perspectief wordt geplaats, onmiddelijk weggehaald.
Hij maakt nu al Caiway op zijn website uit voor kinderlokker. Hoe ver kan je zakken zegmaar :-)

Nu KabeltvKrimpen niet meer bestaat wordt het opeens opgehemeld door de website, maar de waarheid leert ons dat het kabelnet hopeloos verouderd was en niet met zijn tijd meeging met het aanbod.
Zo hebben we maar 3 HD zenders op de kabel, geen internet en geen telefonie en werd de aanvoer van zenders via de mediahighway als het even kon vermeden. Daardoor boodt KabeltvKrimpen een mindere beeldkwaliteit dan de andere kabelaars.

Ik ben blij dat Caiway in Krimpen gekomen is, ik kan me geen betere kabelaanbieder wensen.

• vinsy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2012
Ik heb het glasvezelmodem al 2 maanden in huis hangen, maar de diensten zijn tot nu toe nog steeds niet geleverd.

Ik ben zeker niet van het anti caiwayfront, ik ben niet tegen de glasvezel en het stoppen met analoge tv maar de communicatie van caiway komt wel lichtelijk mn strot uit nu. We hebben een keer of 4 brieven gehad of we maar meteen wilde tekenen voor een abonnement, toen de aansluitdatum van het modem bekend was heb ik getekend, maar 2 maanden na het plaatsen van het modem heb ik nog niet eens een bevestigingsbrief van ze gehad. Ik heb 4x gebeld. De eerste 3x kreeg ik de belofte dat ik binnen een week tochw el een brief moest hebben en de 4e keer vertelde ze doodleuk dat ze pas in september weer gingen uitleveren (en septemer is ook al 3 weken bezig.)

Ook heb ik met de 4e klantenservice medewerkster ruzie gemaakt over de prijsverhoging. Ik heb getekend om IPTV te krijgen over glasvezel voor 15,95. Dat is een netjes en marktconform tarief vind ik. Alleen zolang dat nog niet werkt, hoef ik daar natuurlijk ook niet voor te betalen. Wat bleek, ook de digitale TV was verdubbeld. Ze zouden daar een brief over gestuurd hebben. Die hebben ik en vele anderen nog niet gehad in ieder geval. Sowiso grof, een week voor een tariefsverhoging een brief sturen.

Nogmaals de diensten en de prijzen zijn niet zo schokkend, de communicatie wel. Ik ga in ieder geval binnenkort wel eens even zeiken bij caiway dat als zij van mij bijna dubbel abonnementsgeld willen voor de digitale TV, ik op z'n minst verwacht dat ze die brakke zooi een keer upgraden. EPG in krimpen? vergeet het maar. Netwerk is op alle fronten uit de tijd inderdaad, bij de eerste en beste onweersbui is het beeld zwart. Mails over de EPG en ontbrekende radiozenders (er was/is geen Q music bijvoorbeeld op de digitale decoder!?) zijn bij de stichting kabeltv ook onbeantwoord gebleven, mijn mail onder de aanvraag bij caiway ook.

Ik ben benieuwd dus wat er gaat gebeuren verder in Krimpen, of de service beter zal worden. De verhalen over de caiway winkel zijn trouwens helemaal slecht, daar schijnen ze nog minder te weten dan bij caiway op de site. Laten we het maar op kinderziektes en aanloopproblemen houden.

Weet iemand trouwens hoe dynamisch dat IP is van je internetverbinding? Ik heb nu telfort en zolang ik mijn modem niet langer dan 24 uur uitzet, heb ik gewoon hetzelfde IP adres.

• 4320p
Vandaag is het glasvezelmodem getest door mensen van NKM en opgeleverd.

De volgende stap moet nu van Caiway komen.

Ik ben benieuwd hoe digitale televisie via IPTV me bevalt.

• vinsy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2012
Als ze net zo snel zijn als bij mij... dan kun je nog wel even. Mijn modem is 19-7 geplaatst, de aanvraag voor internet en IPTV al 3 weken daarvoor.

Weer een maand verder heb ik nog steeds niets van ze vernomen, ik heb hun ook niet meer gebeld, ze zoeken het voorlopig maar even uit met hun zooitje.

• jroz2001
  • Laatst online: 09-04 14:56
Woensdag 29 september hebben ze bij mij alles aangesloten (glasvezel + modem). Zaterdag 9 oktober de Settopbox ontvangen. Direct aangesloten en na installatie werkte alles direct.

Ik heb een 26" (HD Ready) TV, beeld is erg goed, maar kom van Digitenne dus dan is dit al snel het geval.

Heb het goedkoopste internetabo (25 Mbit) en als ik m'n pc direct op de modem aansluit haal ik minimaal 24 Mbit, dus dit valt mij erg mee.

Overigens 2 maal een e/mail naar de klantenservice gestuurd, op e-mail 1 kwam na bijna 2 weken pas antwoord, op e-mail 2 heb ik nog geen antwoord en wacht al ruim 2 weken. Verder erg raar dat sommige, waar de aansluiting veel eerder was, er nog niets is.

edit: aangezien dit topic voor 2 plaatsen is, ik heb het over Krimpen.

[Voor 5% gewijzigd door jroz2001 op 18-10-2010 17:21. Reden: toevoeging]

• ArthurMorgan
  • Niet online
ja mailen naar caiway is bizar... ik heb een keer 3 weken moeten wachten op een afscheepmailtje dat niet in ging op mijn vraag.

Ik zou zeggen, probeer even de inloggegevens te vinden om in te loggen op de caiwaysite, en dan daar naar het forum. Daar zitten medewerkers die er snel bij zijn en ook wel proberen dingen echt op te lossen. (Let er wel op dat je daar geen loginnaam kiest maar dat je op het forum met je klantennaam post!)
Bellen en mailen is echt verschrikkelijk, maar dat forum is echt goed. (IMHO)

• Gilles de Geus
Een poosje geleden ben ik met m'n vader langs de shop geweest om te kijken of hij voor dat extra geld wat ie betaalde voor DVB-C dan maar een HD ontvanger kan 'krijgen', en de volgende dingen opgestoken:
  • Volgens de shop is het maar mogelijk om 1 IPTV stream op te bouwen.
  • De overige verbindingen gaan via DVB-C (of analoog), ook al heb je IPTV
  • Voor de glasvezel abbonees wordt het DVB-C niet encrypted als de analoge kabel uitgaat.
    Hoe ze dat technisch gaan realiseren wisten ze niet.
    Ook wisten ze niet hoe dat gaat zitten met extra pakketten.
  • Iedere extra DVB-C smartcard kost je 1,95 extra! Dan is Ziggo al snel goedkoper als je een paar digitale ontvangers hebt...
  • Als je dus ergens anders als achter je Airties HD wil kijken kan dit alleen voor 1, 2 en 3.
  • De HD zenders (1, 2 en 3) staan op 71, 72 en 73. Ik heb zelf Ziggo, daar staan ze bij een HD ontvanger op 1, 2 en 3, en de SD op 71, 72 en 73, terwijl de SD zenders bij een SD ontvanger op 1, 2 en 3 staan. Dit is voor normale mensen met een normale decoder (Humax) toch een heel stuk handiger.
  • De EPG doet het niet, dit is domweg kansloos. Die heb je gewoon nodig als je digitaal kijkt.
Mijn conclusie: Caiway levert een product wat niet af is (IPTV). Ze kunnen zelfs hun 'normale' productaanbod niet fatsoenlijk wegzetten (DVB-C). Ik hoop dat CIF/Caiway snel concurrentie toe moet laten op de kabels, want dit is vergeleken met Ziggo aan de andere kant van de brug echt slecht.

Daarnaast is de communicatie echt verschrikkelijk. In de tijd dat wij daar waren (een half uurtje op een zaterdagochtend) waren er meerdere klanten die totaal gefrustreerd hun verhaal over de non-communicatie met de klantenservice kwamen doen. En iedere keer braaf naam en adres invullen...

• jroz2001
@hierboven

Ik neem aan dat je het hebt over Caiway in het algemeen en niet specifiek glasvezel?

• Gilles de Geus
jroz2001 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:45:
@hierboven

Ik neem aan dat je het hebt over Caiway in het algemeen en niet specifiek glasvezel?
Over Caiway in het algemeen kan ik niet echt spreken, want daarover kan ik niets zeggen, maar wat ze in Krimpen laten zien is amateuristisch.

Maar daarbij moet je niet vergeten dat Caiway pas kort eigenaar is van het netwerk. Dus ik zou zeker niet zeggen dat het over Caiway in het algemeen gaat, maar meer over de aanpak van Caiway in Krimpen.

Als je met veel bombarie een netwerk om gaat zetten mag je toch minimaal verwachten dat de producten die je wegzet in ieder geval niet uittest op je klanten, om vervolgens onbereikbaar te zijn bij klachten.

• 4320p
De aanpak in Krimpen aan den IJssel is echt verschrikkelijk.

In alle gebieden waar Caiway de enige aanbieder is op de coaxkabel is het basicpakket ongecodeerd .
Een gezin kan dus op een onbeperkt aantal toestellen naar het basicpakket kijken, zonder dat het een cent extra kost.

Ondanks het feit dat Caiway ook in Krimpen aan den IJssel de enige aanbieder is, zit het basicpakket hier achter de smartcard.

De codering van het basicpakket is al lastig, want iedereen moet nu een CI+ module kopen voor iedere televisie met ingebouwde DVB-C tuner. Dit zijn al kosten die de andere Caiwayabonnees niet hoeven te maken.

Maar het wordt nog gekker; Caiway maakt gelijk misbruik van de situatie door voor ieder toestel waarop je in je huis naar het basicpakket wilt kijken een toeslag van €1,95 per maand te vragen. Dit geldt ook nog eens voor een maximum van drie toestellen.

Wil je op een vierde toestel het basicpakket, dan neem je maar weer gewoon een tweede basicabonnement!! Een gezin in Krimpen aan den IJssel is dus op vier toestellen, maandelijks meer dan het dubbele aan abonnementsgeld kwijt dan een gezin in Maassuis, Schiedam, Westland, Uithoorn, Aalsmeer, Oudenbosch, IJsselstein, etc.

Dit is natuurlijk een situatie die te belachelijk voor woorden is. Ziggo of UPC laat ook geen klanten in een bepaald dorp, maandelijks meer dan het dubbele betalen voor hetzelfde product, maar Caiway doet dit met een stalen gezicht en vindt het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld om de inwoners van één dorp zo financiëel te benadelen.

Er zijn oplossingen genoeg, maar nadenken is niet Caiway zijn sterkte kant.

Als het voorlopig technisch niet mogelijk is, om het basicpakket ongecodeerd door te geven, kan je altijd besluiten, om geen maandelijkse toeslag te vragen per smartcard voor dit basicpakket en dit onbeperkt toe te staan, net zoals in al je andere gemeenten. Zo hebben de inwoners van Krimpen aan den IJssel geen financieel nadeel ten opzichte van de andere Caiwayabonnees.

Als je in ogenschouw neemt dat in Krimpen aan den IJssel nog zo'n tachtig procent van alle abonnees analoge televisie kijkt snap je dat bij ongewijzigd beleid van Caiway, in Krimpen de pleuris uitbreekt.

[Voor 9% gewijzigd door 4320p op 21-10-2010 06:47]

• Alexander01
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01-12-2011
Lijkt UPC wel daar in Krimpen aan den IJssel. Alles dichttimmeren met CI+ en dan nog geld vragen per maand om een smartcard te mogen huren. Echt maffiapraktijken. Dat ben ik toch niet gewent van een klantvriendelijke en innovatieve kabelprovider als Caiway.

• 4320p
Nee, het is ook te triest voor woorden dat Caiway zo diep gezonken is in Krimpen aan den IJssel.

Ze hebben nog goed een jaar om iedereen klaar te stomen voor digitaal.

Ik wens ze veel succes !!!

• pwhooftman
Ca. twee weken geleden is bij mij de Genexis glasvezelmodem geplaatst (Krimpen a/d IJssel).

Afgelopen donderdag werd de Airties IPTV settop box bezorgd, vandaag e.e.a. aangesloten en geprobeerd:
- telefonie werkte meteen (nog wel een tijdelijk nummer)
- internet werkt meteen
- Installeren van de Airties ging nagenoeg vlekkeloos, De HD zenders zien er net zo goed uit als op DVB-C, maar nu zijn het er meer, en ze staan op de normale plek in de Airties (dus Ned1 HD op keuze 1, etc).
- Volledige EPG (eindelijk! dat hadden we op DVB-C nooit), wel een beetje karige interface van de Airties maar a la.
- De Airties is vanuit Standby in 5 seconden op het laatst bekeken kanaal (ook als dat een HD kanaal is)
- IPTV werkt zelfs door een Sitecom Switch en een Asus switch en een mix van 20 meter aan Cat 5 en 6 kabel heen naar de TV. Op dit moment lopen het interne LAN verkeer en het IPTV verkeer door de zelfde switches.
- Nu gaan proberen mbv m3u speellijsten de IPTV streams op een pc aan de gang zien te krijgen. Ik heb nog geen juiste UDP adressen en weet ook niet of ik multicast op mn router moet gaan activeren oid.

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

pwhooftman schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:50:
- IPTV werkt zelfs door een Sitecom Switch en een Asus switch en een mix van 20 meter aan Cat 5 en 6 kabel heen naar de TV. Op dit moment lopen het interne LAN verkeer en het IPTV verkeer door de zelfde switches.
Dat is goed om te horen! Hier was ik eigenlijk ook benieuwd naar. Gelukkig heb ik overal al UTP getrokken, zelfs naar de slaapkamer.

• pwhooftman
Red Boll schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 01:51:
[...]

Dat is goed om te horen! Hier was ik eigenlijk ook benieuwd naar. Gelukkig heb ik overal al UTP getrokken, zelfs naar de slaapkamer.
Het is geen houdbare situatie om het IPTV verkeer en het lokale netwerkverkeer door hetzelfde LAN te laten lopen. IPTV is nl. een multicast signaal. Dat betekent dat zodra de Airties ontvanger de stream heeft opgestart, er een continue stream van 20-30MBps op álle netwerkkaarten in het LAN afgevuurd wordt. Bij mij bleef de boel nog draaien als ik één andere Windows 7 PC aan had in het Lan, maar als dat meer pc's zijn, dan begint enkele seconden nadat de Airties de stream toont het hele netwerk in elkaar te zakken. Alle netwerkkaarten gaan nl. proberen de antwoorden op de stream, daardoor stagneren de pc's en het netwerk volledig.

Als je op diverse lokaties IPTV én PC/Internet verkeer nodig hebt, dan zul je twee LAN's moeten creeren, bijvoorbeeld een bekabelde switch/router voor IPTV en een Wireless switch/router voor je PC verkeer.
Of een managed switch waar je op poort niveau Vlans kunt definiëren.

Op basis van mijn ervaring kun je voor de bekabelde switch/router t.b.v. IPTV dus een normale Sitecom 300N switch (type Wl-351, gigabit) en/of een Asus X Switch (100MBPS) gebruiken, zolang je daar maar geen andere pc's uit je bestaande LAN aan hangt.

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

pwhooftman schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 08:29:
[...]
Of een managed switch waar je op poort niveau Vlans kunt definiëren.
Ik kan gelukkig gebruik maken van VLANs, of de switch verder goed om zal gaan met IPTV signaal is dan nog maar de vraag. Van IPTV heb ik echt nog geen kaas gegeten.

Ach, Ik moet nog wachten op mijn aansluiting, tot die tijd zal ik zeker de ervaringen van anderen volgen hier.

• Denizz
Nou, ik ben aangesloten, het internet werkt best aardig ;).

• FrenchFriesMayo
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 02-11-2010
Hee daar. Ook een Krimpenaar hier. Ik had net een paar maandjes IPTV van KPN toen werd aangegeven dat ik een gratis glasvezelaansluiting kreeg als ik mijn kabelabonnement niet opzegde. Voor een tientje per maand, dus daar tekende ik wel voor.

De lijn ligt er nu dus. Ik heb internet, bellen en TV van KPN en dat bevalt me al jaren prima. Zij bieden ook glasvezel abonnementen. Denken jullie dat het in de toekomst mogelijk wordt om glasvezel via de KPN te krijgen in plaats van Caiway?

• 4320p
Bij mij is inmiddels ook alles aangesloten en ik moet zeggen, het televisie kijken door middel van IPTV werkt perfect.
Aan de software van het Airties kastje valt nog wel het een en ander te sleutelen, maar dat neemt Caiway zeer serieus.

Mijn internet (Relax) doet het ook prima
Ik zit praktisch op de beloofde snelheid van 50 mb/s

Wel jammer dat de download niet symetrisch is, dat is bij de andere glasvezelaanbieders wel zo.

• Peaky
Hebben jullie ook allemaal het gig model genexis modem?? In loenen worden de 100 vervangen voor gig

• 4320p
Bij mij is het Genexis gigabit modem OCG-1018 geinstalleerd.

Voor nu zal je geen verschil merken dat bij jou een 100mb modem is geplaatst, maar het is aannemelijk dat mede door toenemende concurrentie binnen afzienbare tijd snelheden over de 100 mb/s worden aangeboden.

Voor IPTV maakt het volgens mij helemaal niks uit, want ik denk niet dat er snel televisie streams komen die boven de 100mb/s zijn.

Hoe bevalt jou IPTV?

Op wat onhandige software in de Airties ben ik erg te spreken over het beeld.

[Voor 11% gewijzigd door 4320p op 31-10-2010 19:47]

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

4320p schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:24:
Wel jammer dat de download niet symetrisch is, dat is bij de andere glasvezelaanbieders wel zo.
Inderdaad, wie komt het ooit wel.
Voor de echte leuke upload "moet" je nu wel naar de 90/90mbit variant.

• Denizz
Jep, dit is een gigabit modem begreep ik. Maargoed ook, want als Caiway een keer de snelheid verhoogd dan mag gelijk de hele modem vervangen worden. Nu moet ik er nog voor zorgen dat de monteur morgen niet doodleuk een CAT-5 kabel inplaats van een CAT5e/Cat6 kabel neerlegt naar mijn router toe. Ik heb zo het idee dat ze daarop gaan besparen.

• 4320p
Ik heb ook gehoord dat Schuring Cat5 aanlegt, wat natuurlijk belachelijk voor een gigabit modem.

• Peaky
4320p schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 09:22:
Bij mij is het Genexis gigabit modem OCG-1018 geinstalleerd.

Voor nu zal je geen verschil merken dat bij jou een 100mb modem is geplaatst, maar het is aannemelijk dat mede door toenemende concurrentie binnen afzienbare tijd snelheden over de 100 mb/s worden aangeboden.

Voor IPTV maakt het volgens mij helemaal niks uit, want ik denk niet dat er snel televisie streams komen die boven de 100mb/s zijn.

Hoe bevalt jou IPTV?

Op wat onhandige software in de Airties ben ik erg te spreken over het beeld.
Ik werk als monteur bij de aanleg in Loenen/Vreeland etc dus helaas kan je niet vertellen hoe de ervaring is.

• 4320p
Schuring gebruikt Cat 5E

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

w00t! Ze zijn eindelijk aangekomen met "de dikke kabel".
Met een beetje geluk kan ik binnen niet al te lange tijd eindelijk aan het glas! (90mbit)

• Stormtrooper
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:00

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Nou, ze beginnen nu zo'n beetje in mijn wijk in Krimpen met de nodige kabeltjes... Dus ik verwacht wel de komende maanden ergens eens aangelosten te worden..

Ik ben een paar maanden geleden al met een paar vragen de winkel ingelopen... Dat was toch niet zo'n goede stap van mij: antwoorden kreeg ik niet...

Maar goed, er zijn er nu meerderen hier die hopenlijk wel aangesloten zijn en dit wel kunnen beantwoorden.

Op zich die hele tv-meuk intereseert me (nu nog) niet. Ik heb 1 TV, 1 harddiskrecorder...

Wat mij interesseert is de internetmogelijkheden. Ik zit zelf aan die 90/90 te denken maar krijg je dan een vast IP adres, mag je zelf services hosten (mailserver/webserver/gameserver e.d.) of wordt alles geblocked en is de verbinding al klaar voor IPv6?

Vooral die laatste vraag: de verkoper daar deed of hij water zag branden. Hij had nog nooit van IPv4 en IPv6 gehoord...

Misschien een leuk idee om hier eens te verzamelen wie er allemaal uit Krimpen komen, waar (ongeveer) in Krimpen je woont, wel abbo je hebt etc....

Death and carnage shall follow me like the rains follow a hurricane. It is inevitable. Stormtroopers toys: BMW R1200 GS Adventure 2013, Samsung Note 9, Asus G750 rammelbak.

• jroz2001
De verkopers in die winkel zijn echt lachwekkend inderdaad!
Wat betreft internet: officieel heb je geen vast IP-adres. Zolang jij je modem aan laat staan, behoudt je je IP-adres, maar ook na het aan-uitschakelen van de modem is de kans groot dat je 'm behoud. Mijn IP-adres is in ieder geval nog nooit veranderd.

Ik woon in de buurt van de Crimpenhof, en heb sinds eind september glasvezel. Heb het 3 in 1 pakket met internet 25 / 3 (wat ruim voldoende is voor mij).

Er worden geen poorten geblokkeerd, je kan dus prima een server draaien. Wel hebben ze (zoals de meeste providers) een fair-use-policy, dus zou hierover nog wel navraag doen bij Caiway als ik jou was.

Caiway is nog niet klaar voor IPv6.

• Stormtrooper
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:00

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

jroz2001 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:17:
De verkopers in die winkel zijn echt lachwekkend inderdaad!
Wat betreft internet: officieel heb je geen vast IP-adres. Zolang jij je modem aan laat staan, behoudt je je IP-adres, maar ook na het aan-uitschakelen van de modem is de kans groot dat je 'm behoud. Mijn IP-adres is in ieder geval nog nooit veranderd.

Ik woon in de buurt van de Crimpenhof, en heb sinds eind september glasvezel. Heb het 3 in 1 pakket met internet 25 / 3 (wat ruim voldoende is voor mij).

Er worden geen poorten geblokkeerd, je kan dus prima een server draaien. Wel hebben ze (zoals de meeste providers) een fair-use-policy, dus zou hierover nog wel navraag doen bij Caiway als ik jou was.

Caiway is nog niet klaar voor IPv6.
Tja, moet sowieso nog ff domeintje regelen. Heb nu een subdomein bij XS4all..

Op zich toch vreemd: niet klaar voor IPv6, geen vast IP...
Fair Use ga ik inderdaad maar eens navragen..

Maar jij bent verder wel tevreden over de internetverbinding?

Death and carnage shall follow me like the rains follow a hurricane. It is inevitable. Stormtroopers toys: BMW R1200 GS Adventure 2013, Samsung Note 9, Asus G750 rammelbak.

• jroz2001
Misschien dat ze achter de schermen hard bezig zijn met IPv6, geen idee. Ik gok dat je de modem 24/7 aan hebt staan, dus dan veranderd je IP sowieso niet. En die 2x per jaar dat je hem uit en uit doet, moet je alleen even checken of je nog op hetzelfde IP zit.

Over de internetverbinding ben ik zeer te spreken. Lage latency, en ik haal over de 24 Mbit down en 2,9 Mbit up (met een 25/3 abo dus). Aan de andere kant is het wel raar dat er geen 25/25 aangeboden wordt, wat geen probleem is voor glas. Maar met een 90/90 abo heb je daar uiteraard geen last van.
Pagina: 1 2 3 ... 9 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True