Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:37
RonJ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:21:
[...]

I understand that, but the deye can also push current back onto the grid feed, as you say below.

[...]

40A rated is not enough then if you can actually push 25+20A through it (EVSE + other loads).
in this setup, there's not one wire or one component that has any current above 32A, in any situation, so the 40A rating is still fine

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
Thepawn schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:16:
[...]
I don't think it's fair to just ignore all the above and "stick to the NEN1010" recommendations.
We are on Tweakers, right? I love to tweak ;)
As said, going for 20A subgroups seems responsible, but take into account the comments of @RonJ .
In the Netherlands nobody will check your installation as long as nothing goes wrong so you can indeed tweak like you want.
However… if your house burns down (even if not related to battery or smarte evse) and they find a subgroup with higher rated breaker than the main breaker you may get in trouble with insurance.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 00:00
Ik lees op andere fora dat @Thepawn gewoon Nederlandstalig is dus ik stel voor gewoon in het Nederlands verder te gaan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Ik had niet verwacht dat het opladen van mijn auto zoveel feedback zou opleveren; bedankt voor je input, ik houd je op de hoogte en laat je weten wanneer het huis is afgebrand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:27
In de the new motion/shell lolo's zit een ABB contactor, is er een rede om deze niet te recyclen? Ik heb nu een iskra contactor, maar dat vind ik maar een prulletje met zn kleine schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
O085105116N schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:12:
In de the new motion/shell lolo's zit een ABB contactor, is er een rede om deze niet te recyclen? Ik heb nu een iskra contactor, maar dat vind ik maar een prulletje met zn kleine schroeven.
Volgens mij is dat een AC/DC model. Die werken niet betrouwbaar i.c.m. de SmartEVSE, zie handleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door ikke26 op 28-07-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
O085105116N schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:12:
Ik heb mijn contactor van een Newmotion-station: ABB ESB40-40 AC/DC. Hij wordt inderdaad niet aanbevolen (weet niet waarom), maar hij werkt tot nu toe voor mij. Hij is in ieder geval geschikt voor 40 A in plaats van 32 A, ik heb hem voor een prikkie gekocht, en inderdaad, de schroeven en aansluitingen zijn super.

Ik zal controleren of het gesloten blijft nadat de auto klaar is met opladen; indien nodig zal ik het vervangen of een relais plaatsen tussen de smartevse en de contactor

[ Voor 12% gewijzigd door Thepawn op 28-07-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ikke26 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:15:
[...]

Volgens mij is dat een AC/DC model. Die werken niet betrouwbaar i.c.m. de SmartEVSE, zie handleiding.
Ja ik dacht ook dat het n 12volt schakelaar betreft. Maar ik kan dat zo snel niet op het apparaat zelf zien. Jeetje ik zie het nu ook AC/DC staat er op, maar wat dan de schakelspanning is? https://www.elektrototaal...magneetschakelaar-4177678

24VDC Maar hij kan dus ook AC aan om te schakelen.

[ Voor 19% gewijzigd door O085105116N op 28-07-2025 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
@O085105116N
Normaliter zoek je dit soort zaken op in de datasheet, die bedrijven die hun documentatie goed voor elkaar hebben (zoals bijvoorbeeld ABB) gratis aan je ter beschikking stellen...
Van de ESB40-40N vind je dan dat er twee uitvoeringen bestaan, eentje met een 24V en eentje met een 230V spoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nIq35pFDMvLnQgaP-pHjeM0Qas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0JjzwxhzOhSq8Pk0TB1RpDx.png?f=fotoalbum_large
Welke jij hebt zal er ongetwijfeld op staan (direct onder het typenummer). En anders kun je de weerstand van de spoel natuurlijk ook even doormeten, en dan daaruit afleiden welke je hebt.
Of gewoon 24V op de spoel zetten en kijken of ie schakelt.

Voor een EVSE heb je de versie met een 230V spoel nodig.

(Jij zei dat je een 12V uitvoering hebt. Waar leidde je dat uit af? Want die bestaat volgens de catalogus van ABB helemaal niet. 12V is in de besturingswereld ook helemaal geen gebruikelijke spanning.)

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 28-07-2025 16:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Andrehj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:47:
@O085105116N
Normaliter zoek je dit soort zaken op in de datasheet, die bedrijven die hun documentatie goed voor elkaar hebben (zoals bijvoorbeeld ABB) gratis aan je ter beschikking stellen...
Van de ESB40-40N vind je dan dat er twee uitvoeringen bestaan, eentje met een 24V en eentje met een 230V spoel:
[Afbeelding]
Welke jij hebt zal er ongetwijfeld op staan (direct onder het typenummer). En anders kun je de weerstand van de spoel natuurlijk ook even doormeten, en dan daaruit afleiden welke je hebt.
Of gewoon 24V op de spoel zetten en kijken of ie schakelt.

Voor een EVSE heb je de versie met een 230V spoel nodig.

(Jij zei dat je een 12V uitvoering hebt. Waar leidde je dat uit af? Want die bestaat volgens de catalogus van ABB helemaal niet. 12V is in de besturingswereld ook helemaal geen gebruikelijke spanning.)
Ik heb de esb40-40n dus niet de 06 of 01. Zoals ik al vermeldde, ik denk dat deze zowel ac als dc accepteert om te schakelen. Maar deze is dus niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ikke26 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:15:
[...]

nou... deze zegt wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
O085105116N schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:24:
Ik heb de esb40-40n dus niet de 06 of 01. Zoals ik al vermeldde, ik denk dat deze zowel ac als dc accepteert om te schakelen. Maar deze is dus niet geschikt.
Wat staat er dan op de voorkant van je contactor? Daar zou de spoelspanning moeten staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Qed55ZPvoyEsJ1HVqzqSBcfn4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mr9gvsGnBjM5DWb5bTnEXwDt.png?f=user_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wat is daar anders dan? Er staat letterlijk:
The contactors must be normal AC (230V) type. Energy efficient or silent AC/DC contactors will not work correctly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Andrehj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:33:
[...]

Wat staat er dan op de voorkant van je contactor? Daar zou de spoelspanning moeten staan:
[Afbeelding]
Ja, precies dat staat er, maar ik kom nu uit op het feit dat de ene handleiding expliciet vermeld dat je geen AC/DC versie moet gebruiken en in de andere specificeren ze alleen een NO 230V AC contactor, wat deze dus ook is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aJ2K5J4kozcjl_ciyzr8eOYnhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XL0M3i9w4xJY5gqm58eeUFu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door O085105116N op 28-07-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
O085105116N schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:36:
Ja, precies dat staat er, maar ik kom nu uit op het feit dat de ene handleiding expliciet vermeld dat je geen AC/DC versie moet gebruiken en in de andere specificeren ze alleen een NO 230V AC contactor, wat deze dus ook is.[Afbeelding]
Nee. Zoek anders even een datasheet op. Deze van ABB is een stille AC-DC contactor en wordt in de datasheet specifiek aanbevolen voor "noise sensitive environments".
Dit is dus het type waarvan Stegen zegt dat ie niet goed met de EVSE samenwerkt.
Dat is ook wat @ikke26 je hierboven vertelt en waarvan jij dan weer zegt dat het niet klopt. Wat dus niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Andrehj schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Nee. Zoek anders even een datasheet op. Deze van ABB is een stille AC-DC contactor en wordt in de datasheet specifiek aanbevolen voor "noise sensitive environments".
Dit is dus het type waarvan Stegen zegt dat ie niet goed met de EVSE samenwerkt.
Dat is ook wat @ikke26 je hierboven vertelt en waarvan jij dan weer zegt dat het niet klopt. Wat dus niet zo is.
Je ziet toch het screenshot van de handleiding die ik van stegen.com heb gedownload? Daar staat dat niet expliciet (meer vermeld).

Het is zelfs gewoon 230V, je mag aannemen dat het AC is. 230V DC zie je niet zo vaak met dit soor schakelingen.

[ Voor 8% gewijzigd door O085105116N op 28-07-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
@O085105116N Ik vermoed dat de handleiding op stegen.com wat verouderd is, en dat de AC/DC waarschuwing een recente toevoeging is o.b.v. gebruikerservaringen. Van wat ik me herinner schakelt dat type soms niet goed af.
Dat weet ik toevallig omdat ik precies rond die tijd een boodschappenlijstje aan het maken was, die commit voorbij zag komen en om die reden besloot de ABB niet te hergebruiken. Ben het wel met je eens dat die qua bouwkwaliteit een stuk degelijker overkomt. Van het gezoem van de Iskra's, vooral onder last, ben ik persoonlijk ook geen fan, maar veiligheid gaat hier voor mij voor comfort en een kleine kostenbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
ikke26 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:03:
@O085105116N Ik vermoed dat de handleiding op stegen.com wat verouderd is, en dat de AC/DC waarschuwing een recente toevoeging is o.b.v. gebruikerservaringen. Van wat ik me herinner schakelt dat type soms niet goed af.
Dat weet ik toevallig omdat ik precies rond die tijd een boodschappenlijstje aan het maken was, die commit voorbij zag komen en om die reden besloot de ABB niet te hergebruiken. Ben het wel met je eens dat die qua bouwkwaliteit een stuk degelijker overkomt. Van het gezoem van de Iskra's, vooral onder last, ben ik persoonlijk ook geen fan, maar veiligheid gaat hier voor mij voor comfort en een kleine kostenbesparing.
Het werd mij pas duidelijk toen jij die andere handleiding postte. Ik had tot dusver alleen die van de site bekeken. Ik was al tot de conclusie gekomen dat de ABB uit de lolo niet geschikt is. Zonde wel, want ze zijn prijzig en hebben een goede bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:31
Hallo mensen, ik heb een vraagje over de lengte van kabels.

Situatie is als volgt: vanaf het huis tot aan de plek waar ik nu de auto laad met een granny charger is ongeveer 50 meter tuin.
Tussen huis en laadplek heb ik liggen: 5 x 6mm2, een utp cat 5e en een afgeschermde (alarm)kabel 8 x 0.5 mm2.

Met het oog op het einde van salderen zou ik willen dat ik de autoaccu sneller vol kan laden als er voldoende zonnestroom aanwezig is. Het is zonde dat de granny charger maar 2100 Watt doet en ik dus een paar Kwh zonnestroom weggooi vergoed ga krijgen a 0.000 weinig cent om vervolgens later in de avond de volle mep ervoor te moeten betalen. De huidige 1 fase situatie met de granny charger is meer dan zat om de accu te laden. Of de auto nu vol is om 20 uur in de avond of om 6 uur in de ochtend maakt weinig uit. Maar ik zou gewoon sneller willen laden in het weekend/vroege avond van zeg lente tot en met herfst om zoveel mogelijk eigen stroom op te maken.

Momenteel zit de granny charger gewoon via een werkschakelaar rechtstreeks aangesloten op de kabel. Ik heb 2 opties om een 3 fase laadplek te creëren.
Optie 1: de Smart EVSE controller bij de meterkast de plaatsen, een laadkabel type 2 met open einde op de vaste kabel te plekke van de werkschakelaar te bevestigen en dan het CP signaal via de utp of de 8 ader richting de meterkast te transporteren. + voordeel bij de meterkast heb ik wifi, bij de auto niet en load balancing is relatief dichtbij. - nadeel de weerstand van de kabel zal wel meevallen dus 220 Ohm zal wel binnenkomen bij de controller maar wat gebeurt er met het PWM signaal over zoon afstand. Handleiding controller zegt max 15 meter.
Optie 2: de Smart EVSE controller ter plekke van de werkschakelaar/vaste kabel te monteren, een laadkabel type 2 met open einde direct op de controller monteren. + voordeel PWM signaal binnen de maximale afstand. - nadeel er is geen wifi beschikbaar dus aanpassingen en uitlezing zal via een hotspot of extra te plaatsen access point moeten, en de load balancing zit ver weg (binnen de 100 meter volgens de handleiding echter moet deze dan wel op de 8 aderig afgeschermde kabel)

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Christian M. schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:09:
Hallo mensen, ik heb een vraagje over de lengte van kabels.

Situatie is als volgt: vanaf het huis tot aan de plek waar ik nu de auto laad met een granny charger is ongeveer 50 meter tuin.
Tussen huis en laadplek heb ik liggen: 5 x 6mm2, een utp cat 5e en een afgeschermde (alarm)kabel 8 x 0.5 mm2.

Met het oog op het einde van salderen zou ik willen dat ik de autoaccu sneller vol kan laden als er voldoende zonnestroom aanwezig is. Het is zonde dat de granny charger maar 2100 Watt doet en ik dus een paar Kwh zonnestroom weggooi vergoed ga krijgen a 0.000 weinig cent om vervolgens later in de avond de volle mep ervoor te moeten betalen. De huidige 1 fase situatie met de granny charger is meer dan zat om de accu te laden. Of de auto nu vol is om 20 uur in de avond of om 6 uur in de ochtend maakt weinig uit. Maar ik zou gewoon sneller willen laden in het weekend/vroege avond van zeg lente tot en met herfst om zoveel mogelijk eigen stroom op te maken.

Momenteel zit de granny charger gewoon via een werkschakelaar rechtstreeks aangesloten op de kabel. Ik heb 2 opties om een 3 fase laadplek te creëren.
Optie 1: de Smart EVSE controller bij de meterkast de plaatsen, een laadkabel type 2 met open einde op de vaste kabel te plekke van de werkschakelaar te bevestigen en dan het CP signaal via de utp of de 8 ader richting de meterkast te transporteren. + voordeel bij de meterkast heb ik wifi, bij de auto niet en load balancing is relatief dichtbij. - nadeel de weerstand van de kabel zal wel meevallen dus 220 Ohm zal wel binnenkomen bij de controller maar wat gebeurt er met het PWM signaal over zoon afstand. Handleiding controller zegt max 15 meter.
Optie 2: de Smart EVSE controller ter plekke van de werkschakelaar/vaste kabel te monteren, een laadkabel type 2 met open einde direct op de controller monteren. + voordeel PWM signaal binnen de maximale afstand. - nadeel er is geen wifi beschikbaar dus aanpassingen en uitlezing zal via een hotspot of extra te plaatsen access point moeten, en de load balancing zit ver weg (binnen de 100 meter volgens de handleiding echter moet deze dan wel op de 8 aderig afgeschermde kabel)

Wat raden jullie aan?
De spec van de cp is inderdaad 15 meter.
Er zijn op dit forum mensen die veel langer aan de praat hebben. Ik meen me te herinneren dat de langste op 40 meter zit. In dat geval moet je wel een goede signaal kabel nemen. cat7 sftp bijvoorbeeld.
Ik heb de smart evse in de meterkast en vind dat inderdaad prettiger.
Ik ga daar ooit nog eens een V2L stopcontact maken. En de aansluiting buiten is nu een extreem minimalistisch paaltje waar de vaste kabel aan hangt, (met stekker normaliter in een houder).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:58
RonJ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:22:
[...]

That would be my recommendation also, but then you have to make sure your breaker board can handle that 45A.
As the car will never ask more than 32A I don’t see how would need to design for this. I have a 32A breaker and a similar setup (solar panels + grid delivering combined 32A to my EV) which works fine. Use quality hardware, 6mm wiring (I used 10 in the switchboard) and you’ll be fine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@Christian M. Ik zou zeker optie 1 proberen, grote kans van slagen, geen wifi repeater nodig, is meest logische oplossing.

En mocht het niet werken kun je altijd nog tot optie 2 overgaan... De netwerkkabel kun je dan altijd nog voor modbusverkeer gebruiken.

Ik kan me echter niemand herinneren die de zaak door een te lange afstand niet aan de praat heeft gekregen.

Laat hier even weten of het gelukt is of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:39:
[...]

De spec van de cp is inderdaad 15 meter.
Er zijn op dit forum mensen die veel langer aan de praat hebben. Ik meen me te herinneren dat de langste op 40 meter zit. In dat geval moet je wel een goede signaal kabel nemen. cat7 sftp bijvoorbeeld.
Ik heb de smart evse in de meterkast en vind dat inderdaad prettiger.
Ik ga daar ooit nog eens een V2L stopcontact maken. En de aansluiting buiten is nu een extreem minimalistisch paaltje waar de vaste kabel aan hangt, (met stekker normaliter in een houder).
@Christian M.
Ik heb de post zelfs gevonden: hier
54 meter als ik het goed lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben144
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-09 11:56
Resume charging werkt hier niet na pause van ongeveer 30min tot een uur.

Details:
- SmartEVSE 3.8.5 en Volkswagen id7.
- Getest met vw setting disconnect charging cable automatic aan en uit, dus dat is het niet.
- Werkt : Laad 7A in normal mode voor 10s, en druk op pause, na 10s terug normal mode. Dit vele keren geprobeerd en blijft werken zolang de pause niet lang is.
- Wat niet werkt : Laat de pause staan voor 30min tot een uurtje. Hij wilt dan niet meer laden. Scherm blijft staan op ready to charge. Drukken op normal of solar of smart --> hij wilt niet meer laden.
- Kabel loshalen en terug in dan gaat het weer

gedeelte van settings als het probleem er is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
{
  "version": "v3.8.5",
  "mode": "NORMAL",
  "mode_id": 1,
  "car_connected": true,
  "wifi": {
    "status": "WL_CONNECTED",
       ....
  },
  "evse": {
    "temp": 34,
    "temp_max": 65,
    "connected": true,
    "access": 1,
    "mode": 0,
    "loadbl": 0,
    "pwm": 102,
    "custombutton": false,
    "solar_stop_timer": 0,
    "state": "Connected to EV",
    "state_id": 1,
    "error": "None",
    "error_id": 0,
    "rfidreader": "Disabled",
    "rfid": "Not Installed"
  },
  "settings": {
    "charge_current": 60,
    "override_current": 0,
    "current_min": 6,
    "current_max": 7,
    "current_main": 22,
    "current_max_circuit": 20,
    "current_max_sum_mains": 0,
    "max_sum_mains_time": 0,
    "solar_max_import": 0,
    "solar_start_current": 7,
    "solar_stop_time": 1,
    "enable_C2": "Always Off",
    "mains_meter": "API",
    "starttime": 0,
    "stoptime": 0,
    "repeat": 0,
    "lcdlock": 0,
    "lock": 0,
    "cablelock": 0
  },
  "mqtt": {
…..
  },
  "ocpp": {
    "mode": "Disabled",
…...
  },
  "home_battery": {
    "current": 0,
    "last_update": 0
  },
  "ev_meter": {
…..
    },
    "import_active_energy": 19,
    "export_active_energy": 0
  },
  "mains_meter": {
    "import_active_energy": 0,
  },
  "phase_currents": {
    "TOTAL": -28,
    "L1": -28,
    "L2": 0,
    "L3": 0,
    "last_data_update": 1753787477,
    "original_data": {
      "L3": 0
    }
  },
  "backlight": {
    "timer": 0,
    "status": "OFF"
  },
  "color": {
    …..
    }
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
ben144 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:36:
Resume charging werkt hier niet na pause van ongeveer 30min tot een uur.

Details:
- SmartEVSE 3.8.5 en Volkswagen id7.
- Getest met vw setting disconnect charging cable automatic aan en uit, dus dat is het niet.
- Werkt : Laad 7A in normal mode voor 10s, en druk op pause, na 10s terug normal mode. Dit vele keren geprobeerd en blijft werken zolang de pause niet lang is.
- Wat niet werkt : Laat de pause staan voor 30min tot een uurtje. Hij wilt dan niet meer laden. Scherm blijft staan op ready to charge. Drukken op normal of solar of smart --> hij wilt niet meer laden.
- Kabel loshalen en terug in dan gaat het weer

gedeelte van settings als het probleem er is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
{
  "version": "v3.8.5",
  "mode": "NORMAL",
  "mode_id": 1,
  "car_connected": true,
  "wifi": {
    "status": "WL_CONNECTED",
       ....
  },
  "evse": {
    "temp": 34,
    "temp_max": 65,
    "connected": true,
    "access": 1,
    "mode": 0,
    "loadbl": 0,
    "pwm": 102,
    "custombutton": false,
    "solar_stop_timer": 0,
    "state": "Connected to EV",
    "state_id": 1,
    "error": "None",
    "error_id": 0,
    "rfidreader": "Disabled",
    "rfid": "Not Installed"
  },
  "settings": {
    "charge_current": 60,
    "override_current": 0,
    "current_min": 6,
    "current_max": 7,
    "current_main": 22,
    "current_max_circuit": 20,
    "current_max_sum_mains": 0,
    "max_sum_mains_time": 0,
    "solar_max_import": 0,
    "solar_start_current": 7,
    "solar_stop_time": 1,
    "enable_C2": "Always Off",
    "mains_meter": "API",
    "starttime": 0,
    "stoptime": 0,
    "repeat": 0,
    "lcdlock": 0,
    "lock": 0,
    "cablelock": 0
  },
  "mqtt": {
…..
  },
  "ocpp": {
    "mode": "Disabled",
…...
  },
  "home_battery": {
    "current": 0,
    "last_update": 0
  },
  "ev_meter": {
…..
    },
    "import_active_energy": 19,
  },
  "mains_meter": {
    "import_active_energy": 0,
  },
  "phase_currents": {
    "L3": 0,
    "last_data_update": 1753787477,
    "original_data": {
      "L3": 0
    }
  },
  "backlight": {
    "timer": 0,
    "status": "OFF"
  },
  "color": {
    …..
    }
  }
}
Ik denk dat dat toch je auto is die daarna niet meer wil laden. ik heb toevallig gisteren nog hetzelfde geprobeerd met mijn Nissan Leaf (na 48 uur op pauze nog aan de kabel te hebben gehangen) en die ging binnen 5 seconden weer laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@ben144 Het is een goede gewoonte om eerst naar de laatste versie te upgraden, en dan je probleem opnieuw te checken. Het debuggen van oude versies is tijdverspilling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben144
@dingo35 zelf compileren (moet dat nog eerst uitzoeken hoe dat dat gaat) of de v3.9.0 release ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
v3.9.0 is de laatste versie, als je de debug versie pakt kun je precies zien wat er aan de hand is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
@Stefannn en @dingo35
Ik had al gezocht op max lengte en was deze post ook tegengekomen. Er zijn meerdere mensen die lange kabels gebruikt hebben maar die hebben meestal SFTP kabel. Ik heb helaas een cat 5e en een afgeschermde signaalkabel liggen (halve meter onder de grond door de hele tuin met planten en bestrating). Ik kan dus kiezen uit getwist of afgeschermd maar niet beide.
ps Stefannn Hoe ga jij je V2L stopcontact inrichten? Ik was aan denken voor in de toekomst dit te combineren met nog te bouwen accu zodat ik in geval van nood de MG5 het hoognodige zoals een diepvries, vijver en domotica kan laten draaien.

Even een algemene vraag, hoe snel is load balancing en is er nog verschil in snelheid tussen de Sensorbox met CT's of een ModBus kWh meter?
Waarom ik dit vraag: ik heb maar 3 x 25 Ampere tot mijn beschikking en na de hygiëne zonneboiler heb ik een 11/13,5/15 kW doorstroomverwarmer zitten. Op het moment dat er ergens een warm waterkraan open gezet wordt zal de doorstroomverwarmer aangaan. Afhankelijk van de inkomende temperatuur regelt de doorstroomverwarmer het opgenomen vermogen maar hij start altijd volle gas. In het ergste geval zie ik bij het vullen van het bad in hartje winter waardes (HomeWizard kWh meter) tot wel 18.000 Watt gedurende lange tijd langskomen (het verbruik van het hele huis).
Stel dat de auto nog aan het laden is en de doorstroomverwarmer springt aan dan gaat dat niet lang goed. Gelukkig en helaas heb ik smeltzekeringen als hoofdzekering dus daar wil ik niet teveel mee experimenteren. Het is dus belangrijk dat de EVSE meteen het laadvermogen flink terug schroeft als de doorstroomverwarmer aanspringt. Ik zou de doorstroomverwarmer nog terug kunnen zetten in vermogen (11 ipv 15 kW dus lauw water/pis straaltje) maar daar zal het vrouwtje wel iets van vinden.

En om het nog complexer te maken wil ik voordat salderen afgelopen is nog een accu plaatsen met een Multiplus 2. Dan kan ik naar nul op de meter gedurende flinke tijd van het jaar. Maar als ik dat dan voor 3 fase moet uitrollen ben ik flink wat euro's extra kwijt alleen maar om die piek op te vangen van het inschakelen van grote 3 fase verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Christian M. schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:07:
@Stefannn en @dingo35
Ik had al gezocht op max lengte en was deze post ook tegengekomen. Er zijn meerdere mensen die lange kabels gebruikt hebben maar die hebben meestal SFTP kabel. Ik heb helaas een cat 5e en een afgeschermde signaalkabel liggen (halve meter onder de grond door de hele tuin met planten en bestrating). Ik kan dus kiezen uit getwist of afgeschermd maar niet beide.
ps Stefannn Hoe ga jij je V2L stopcontact inrichten? Ik was aan denken voor in de toekomst dit te combineren met nog te bouwen accu zodat ik in geval van nood de MG5 het hoognodige zoals een diepvries, vijver en domotica kan laten draaien.

Even een algemene vraag, hoe snel is load balancing en is er nog verschil in snelheid tussen de Sensorbox met CT's of een ModBus kWh meter?
Waarom ik dit vraag: ik heb maar 3 x 25 Ampere tot mijn beschikking en na de hygiëne zonneboiler heb ik een 11/13,5/15 kW doorstroomverwarmer zitten. Op het moment dat er ergens een warm waterkraan open gezet wordt zal de doorstroomverwarmer aangaan. Afhankelijk van de inkomende temperatuur regelt de doorstroomverwarmer het opgenomen vermogen maar hij start altijd volle gas. In het ergste geval zie ik bij het vullen van het bad in hartje winter waardes (HomeWizard kWh meter) tot wel 18.000 Watt gedurende lange tijd langskomen (het verbruik van het hele huis).
Stel dat de auto nog aan het laden is en de doorstroomverwarmer springt aan dan gaat dat niet lang goed. Gelukkig en helaas heb ik smeltzekeringen als hoofdzekering dus daar wil ik niet teveel mee experimenteren. Het is dus belangrijk dat de EVSE meteen het laadvermogen flink terug schroeft als de doorstroomverwarmer aanspringt. Ik zou de doorstroomverwarmer nog terug kunnen zetten in vermogen (11 ipv 15 kW dus lauw water/pis straaltje) maar daar zal het vrouwtje wel iets van vinden.

En om het nog complexer te maken wil ik voordat salderen afgelopen is nog een accu plaatsen met een Multiplus 2. Dan kan ik naar nul op de meter gedurende flinke tijd van het jaar. Maar als ik dat dan voor 3 fase moet uitrollen ben ik flink wat euro's extra kwijt alleen maar om die piek op te vangen van het inschakelen van grote 3 fase verbruikers.
Ik heb een ioniq5 en die kan V2L. Ik heb op internet al gevonden hoe dat gaat. Stelt weinig voor. Een weerstand op PP en CP (details heb ik even niet bij de hand). Het is wel nodig dat de PP dan ook tot de meterkast wordt doorgetrokken (veel laad kabels hebben geen PP maar enkel een weerstand in de plug. Ik heb kabel met dubbele signaal ader zelf aan de plug gezet).
Ik denk dat ik het gewoon met een stopcontact ga maken. Stroomuitval is dermate zeldzaam dat alles automatisch laten overschakelen me te veel overkill is.

Kwa signaal kabel denk ik dat enkel aderig afgeschermd zou moeten werken. De aansluiting is aan beide zijden asymmetrisch (met massa) en niet gebalanceerd dus twisted heeft niet echt een voordeel.
Ik zou het denk ik gewoon proberen in een proef opstelling voor je alles inbouwt.

Snelheid van regelen hangt ook heel erg van de detectie snelheid af. Als je de smart evse via api aanstuurt dan heb je sowieso een paar secondes verlies door communicatie van p1 naar home automation en dan via API. Dus dan is de sensorbox sneller. De auto heeft vervolgens ook nog een paar secondes nodig. Alles bij elkaar gauw 10 secondes.
Maar….
Eerst laadde ik de auto gewoon als ik thuis kwam.
Sinds het voorjaar laad ik met zoveel mogelijk nul op de meter om teruglever korting te voorkomen. En vanaf januari denk ik een dynamisch contract. In dat geval zal ik “als er te weinig zon is” met name na 1 uur ‘s nachts laden. Dan is combinatie met doorstroomverwarmer niet zo’n issue meer.
In plaats van doorstromer kan je trouwens ook de smartevse op lager vermogen zetten. Met 8 of 9kW laad je je auto ook in 1 nacht op. Je kan ongeveer 10 secondes de boel een factor 2 overbelasten. En je kan in plaats van op 25A al vanaf 22 of 23A terugregelen.
Yep.. het is sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben144
dingo35 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:45:
v3.9.0 is de laatste versie, als je de debug versie pakt kun je precies zien wat er aan de hand is....
Ter info: zelfde met de laatste versie, maar ... het lijkt specifiek een probleem met de id7 te zijn. ( ben144 in "Het grote Volkswagen ID.7 topic" )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
@Christian M. De modbus wordt elke ca. 2s uitgelezen, zowel voor de Sensorbox als andere kWh meters, dat is ruim voldoende om je hoofdzekering te sparen.

Voor je accu/Multiplus oplossing, kijk eens in dit topic: Het grote Deye inverter (en accu) topic

Daar heb je er maar 1 van nodig ipv 3 voor een 3 fasen systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
dingo35 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 05:49:
@Christian M. De modbus wordt elke ca. 2s uitgelezen, zowel voor de Sensorbox als andere kWh meters, dat is ruim voldoende om je hoofdzekering te sparen.

Voor je accu/Multiplus oplossing, kijk eens in dit topic: Het grote Deye inverter (en accu) topic

Daar heb je er maar 1 van nodig ipv 3 voor een 3 fasen systeem...
Ik vraag me af of je hier niet beetje te kort door de bocht gaat. Zekeringen kunnen zeker een bepaalde piek kortdurend aan, maar als af en toe de doorstromer start met 18kw op een 17kw aansluiting dan heb je al je volle zekering te pakken. Als je dan al lekker bent aan het laden met bijv 11kw dan zijn het wel heel forse overschrijvingen.

2 seconden (en daarna moet je auto ook nog reageren dus reken eerder richting 3 seconden) is dan wel echt al de grens opzoeken. Bij een automaat zou ik het wel aandurven, maar bij een smeltzekering heb je best kans dat na een aantal keren zo'n klap te krijgen hij toch een keer door smelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Waarom stop/pauseer je het laden niet wanneer je weet dat je water gaat verbruiken. En het verstandigste is natuurlijk van die doorstromer af. Is waarschijnlijk ooit gekocht in de gedachtengang van het salderen maar is gewoon geen goed idee meer. Ik zou daar eerst in investeren voor je aan een thuisbatterij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Onzin, bij 120% belasting duurt het minuten, soms zelfs tientallen minuten, voor zo'n smeltzekering doorslaat.

Een regeling binnen enkele seconden is ruim voldoende; er zijn talloze tweakers die slechts 1x per 10 seconden een P1 telegram uit hun meter krijgen, die moeten verwerken en dan doorsturen naar de SmartEVSE, en zelfs bij die opzet zijn mij geen gevallen van doorslaande hoofdzekeringen bekend.

EDIT: En een doorstromer is idd niet meer van deze tijd, tijd voor een mooie warmtepompboiler? Soms is de subsidie daarop hoger dan de aanschaf, dat maakt dan je installatiekosten (deels) goed.

[ Voor 19% gewijzigd door dingo35 op 30-07-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:54
dingo35 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:54:
EDIT: En een doorstromer is idd niet meer van deze tijd, tijd voor een mooie warmtepompboiler? Soms is de subsidie daarop hoger dan de aanschaf, dat maakt dan je installatiekosten (deels) goed.
Leg eens uit. Dit klinkt heel interessant.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Robbiedobbie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:30:
[...]

Ik vraag me af of je hier niet beetje te kort door de bocht gaat. Zekeringen kunnen zeker een bepaalde piek kortdurend aan, maar als af en toe de doorstromer start met 18kw op een 17kw aansluiting dan heb je al je volle zekering te pakken. Als je dan al lekker bent aan het laden met bijv 11kw dan zijn het wel heel forse overschrijvingen.

2 seconden (en daarna moet je auto ook nog reageren dus reken eerder richting 3 seconden) is dan wel echt al de grens opzoeken. Bij een automaat zou ik het wel aandurven, maar bij een smeltzekering heb je best kans dat na een aantal keren zo'n klap te krijgen hij toch een keer door smelt
Voor zover ik kan zien heeft de auto inderdaad ook nog een paar secondes nodig.
Maar….
Je kan de stroombewaking op 23A of zo zetten. En het laden op max 12 of 14A. Dat haalt de edge er wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dingo35 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:54:

Persoonlijk zie ik daar juist een mogelijkheid,
Warmtepomp boiler heeft welliswaar een goede cop, maar een boiler heeft veel standverlies.
Ik heb een huishouden met enkel mijn vrouw en we douchen kort.
Op mijn 150liter zonneboiler is het warmteverlies door afkoeling even groot als de warmte die we echt gebruiken. De effectieve cop is dan nog maar de helft van wat het was.
En cop voor water naar 60 graden is sowieso als niet super. 2 a 3… dus effectief heb je een cop van 1 a 1.5.
Voor en douche vind ik een doorstromer geen gek idee. In combinatie met een warmte terugwin op de afvoer. Dan kan je met 11kW unit toe in plaats van 15kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Ik kan bevestigen dat de smartevse een probleem heeft met het uitschakelen van de abb esb40-40-contactor. Omdat ik de kwaliteit goed vind en het al is geïnstalleerd, Ik heb een extra relais tussen de ABB en de smartEVSE geplaatst. Zo werkt het prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Thepawn op 30-07-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Thepawn schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:01:
Ik kan bevestigen dat de smartevse een probleem heeft met het uitschakelen van de abb esb40-40-contactor. Omdat ik de kwaliteit goed vind en het al is geïnstalleerd, zal ik proberen een ander klein relais tussen de twee te plaatsen
dingo35 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Naar verluidt kun je die "stille" relais aan de praat krijgen met een "snub" schakeling; is i.h.a. simpel, maar een paar componenten, het probleem is dat de schakeling voor elk relais anders is (anders had Stegen hem wel op de SmartEVSE print geïntegreerd.. )
dingo35 in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen" ;)

[ Voor 31% gewijzigd door adjego op 30-07-2025 11:07 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
@dingo35
Zit er nog vooruitgang in de Tibber koppeling?
Of gaan ze dit niet ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Crxtreem schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:40:
@dingo35
Zit er nog vooruitgang in de Tibber koppeling?
Of gaan ze dit niet ondersteunen?
https://github.com/dingo3.../blob/master/docs/ocpp.md

Dit werkt al ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Er zijn al volop mensen met Tibber koppeling actief, zie manual:

https://github.com/dingo3...tevse-as-a-public-charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 22:16
Ik probeer te bedenken hoe die 3P->1P solar mode nu exact werkt. Het idee is toch om op 1 fase te laden als er niet genoeg opwekking plaatsvind om op 3 fases te laden? Hoe (en wat) schakelt er dan de laadstroom naar die ene fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:29
jpiscaer schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:03:
Hoe (en wat) schakelt er dan de laadstroom naar die ene fase?
Een tweede (dubbele) contactor (C2) in serie die de andere 2 fasen weer uit kan schakelen. Die moet dan dus wel geïnstalleerd zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 30-07-2025 19:22 . Reden: Aangepast nalv informatie in https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/83049624#83049624 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Die tweede contactor zet alleen de 2e en 3e fase aan/uit, de andere fase (en nul, aarde) lopen via de primaire contactor. Dat legt voor mij het nut van die 3-naar-1 schakeling nog niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Omdat een EV normaliter minimaal 6A wil om te laden (dit geldt per fase), zou je dus minimaal 3x6Ax230 = 4.1kW aan zonnestroom moeten krijgen om het maximaal te kunnen gebruiken en niet uit het net te trekken. Limiteer je op 1 fase, dan is je minimum 1x6Ax230 = 1380W en kun je dus tijdens lagere zonopbrengst voorkomen dat je stroom uit het net haalt.

Je moet het zien als 1P + 2P, waarbij de 2P op basis van zonneopbrengst geschakeld wordt en je dus kunt kiezen tussen 1P of 1P + 2P (= 3P), maar kort opgeschreven noemt men dat dus 3P -> 1P.

[ Voor 23% gewijzigd door Solarsparc op 30-07-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
maar dat zou dan in de omvormer al geregeld moeten worden toch? Neem aan dat die altijd gelijk over de drie fases teruglevert? Wellicht is die aanname fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
De omvormer levert daar waar vraag is, in principe verdeeld over de 3 fasen, dat gaat automatisch. Het deel van de vraag wat meer is dan de zonneopbrengst, komt uit het net. Dat wil je voorkomen, dus limiteer je de vraag. Maar of de omvormer dit verspreidt over 1 of 3 fasen maakt niet uit, netto is het deel wat uit zon komt en wat uit het net, hetzelfde. Je zit alleen met het minimum van 6A per fase, dat is het probleem wat 1-fasig laden oplost. Je kunt niet langzaam genoeg laden op 3 fasen, dus laad je tijdens lage zonopbrengst met 1 fase.

[ Voor 12% gewijzigd door Solarsparc op 30-07-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
Ik bedoel de omvormer van de zonnepanelen. Als die teruglevert, levert 'ie gelijk verdeeld over de 3 fasen, toch?

Als de auto minstens 6A per fase wilt, EN de omvormer van de zonnepanelen verdeelt opwekking evenredig over 3 fases, dan zal elk van de drie fases dus al 6A leveren en maakt 't toch al niet meer uit?

Ik zie dus ergens iets over 't hoofd, maar ik snap niet wat. Kan de omvormer onevenredig verdelen over 3 fases? Speelt het net een rol in die onbalans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
jpiscaer schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:40:
Ik bedoel de omvormer van de zonnepanelen. Als die teruglevert, levert 'ie gelijk verdeeld over de 3 fasen, toch?

Als de auto minstens 6A per fase wilt, EN de omvormer van de zonnepanelen verdeelt opwekking evenredig over 3 fases, dan zal elk van de drie fases dus al 6A leveren en maakt 't toch al niet meer uit?

Ik zie dus ergens iets over 't hoofd, maar ik snap niet wat. Kan de omvormer onevenredig verdelen over 3 fases? Speelt het net een rol in die onbalans?
Hoeveel uur per jaar levert je omvormer 3fase meer dan 6A?
Daar zit het probleem

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
BarryH schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Hoeveel uur per jaar levert je omvormer 3fase meer dan 6A?
Daar zit het probleem
als de omvormer opwekking altijd evenredig verdeeld over de drie fases, maakt het toch niet uit of de auto op 1 fase of 3 fases laad? Als er 1 fase meer dan 6A levert, leveren ze alle drie ieder meer dan 6a?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
jpiscaer schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:50:
[...]

als de omvormer opwekking altijd evenredig verdeeld over de drie fases, maakt het toch niet uit of de auto op 1 fase of 3 fases laad? Als er 1 fase meer dan 6A levert, leveren ze alle drie ieder meer dan 6a?
Hieronder ga ik uit van de Smart EVSE in de modus Solar !!!

Als er op elke fase wordt geproduceerd door de PV en er is gemiddeld 2A overschot (productie minus consumptie) op elke fase dan heb je totaal 6A overschot. Als je op L1 met 6A gaat laden dan wordt er 4A van het net gehaald (6A minus 2A overschot) op L1 en L2 en L3 blijven 2A overschot op het net zetten. Je levert dus totaal 4A terug en je neemt 4A op. In je meter wordt er boekhoudkundig dan gerekend met een saldo van 0A. Technisch en financieel dus 2 verschillende waarheden.

De autolader heeft minimaal 6A nodig. Met 3x 2A overschot kan je dus 6A op L1 gebruiken zonder hiervoor een financiële afrekening te krijgen. Technisch heb je een onbalans tussen de fase L1 en L2 & L3. Neemt de PV productie toe en heb je een overschot van 6A op elke fase dan kan je de autolader activeren met 3 fase die elk minimaal 6A beschikbaar moeten hebben. Je zal dan totaal een overschot van 18A moeten hebben.

Om 18A overschot te hebben moet je flink wat PV hebben liggen. Aan het begin van de dag en aan het einde van de dag is je productie sowieso niet optimaal. De kans is daarom groter dat je vaker op 1 fase zal laden dan op 3 fase. Daarom het schakelen met de C2 contactor. Als er geladen kan worden op 1 fase dan worden de fase L2 + L3 afgeschakeld zodat er alleen stroom gaat lopen via L1. De Smart EVSE zorgt voor het schakelen van de C1 en de C2.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarsparc
Ik weet niet hoe ik dit nog op een andere manier kan uitleggen :)
Als je zonneopbrengst hoger is dan je laadvermogen, dan zullen alle 3 de fasen 100% gebruik maken van je zonnestroom. Is je zonneopbrengst lager, dan niet, maar de verdeling maakt niet uit. Het totaal blijft hetzelfde en het overige komt uit het net. Welke fase dat is, maakt niet uit, een kWh uit het net kost op iedere fase hetzelfde. Maar je wil geen kWh uit het net halen, want die moet je betalen en een kWh uit je zonnepanelen is gratis. Deze hele constructie zorgt ervoor dat je minder gauw stroom uit het net gaat halen (ten koste van de laadsnelheid, maar dat hebben we er meestal wel voor over).
Op 3 fasen moet je 3x6A afnemen, is je opbrengst op dat moment minder dan ga je betalen. Op 1 fase is dat 1x6A, de kans dat je opbrengst daar genoeg voor is, is groter dan voor 3x die hoeveelheid.

Dan nog zou je zelfs op 1 fase soms met minder dan 6A willen laden, maar de techniek limiteert ons daar helaas. Dus onze laatste knop om aan te draaien is dan het aantal fasen. Ik denk dat die limiet eerder uit een tijdsgeest komt dan dat het een technische limitatie is, trouwens. Een paar decennia geleden had men waarschijnlijk niet gedacht dat mensen met een paar honderd W zouden willen laden om het uiterste uit hun thuisinstallatie met zonnepanelen te persen. Wie had kunnen voorzien dat driekwart van de daken zonnepanelen zou hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
sandergar schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Hieronder ga ik uit van de Smart EVSE in de modus Solar !!!

Als er op elke fase wordt geproduceerd door de PV en er is gemiddeld 2A overschot (productie minus consumptie) op elke fase dan heb je totaal 6A overschot. Als je op L1 met 6A gaat laden dan wordt er 4A van het net gehaald (6A minus 2A overschot) op L1 en L2 en L3 blijven 2A overschot op het net zetten. Je levert dus totaal 4A terug en je neemt 4A op. In je meter wordt er boekhoudkundig dan gerekend met een saldo van 0A. Technisch en financieel dus 2 verschillende waarheden.

De autolader heeft minimaal 6A nodig. Met 3x 2A overschot kan je dus 6A op L1 gebruiken zonder hiervoor een financiële afrekening te krijgen. Technisch heb je een onbalans tussen de fase L1 en L2 & L3. Neemt de PV productie toe en heb je een overschot van 6A op elke fase dan kan je de autolader activeren met 3 fase die elk minimaal 6A beschikbaar moeten hebben. Je zal dan totaal een overschot van 18A moeten hebben.

Om 18A overschot te hebben moet je flink wat PV hebben liggen. Aan het begin van de dag en aan het einde van de dag is je productie sowieso niet optimaal. De kans is daarom groter dat je vaker op 1 fase zal laden dan op 3 fase. Daarom het schakelen met de C2 contactor. Als er geladen kan worden op 1 fase dan worden de fase L2 + L3 afgeschakeld zodat er alleen stroom gaat lopen via L1. De Smart EVSE zorgt voor het schakelen van de C1 en de C2.
Ja, het kwartje valt nu, dankjewel! De missing link was het plussen en minnen in de slimme meter. Deze Solar modus verschuift de load van de SmartEVSE dus van 3 fases (3x2A, zeg maar), naar 1 fase (1x6A). Dat is netto (gemeten op de slimme meter, dus de plussen en minnen op de fases verrekend) hetzelfde, maar zorgt ervoor dat je eerder/vaker/langer aan de 6A op 1 van de fases zit. Gotcha!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarsparc
Het verrekenen over fasen, zoals @sandergar ook uitlegt, heet trouwens "intern salderen".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dingo35
Overigens wil ik iedereen er graag op wijzen dat het niet zo is dat C1 1 fase schakelt en C2 de twee andere, maar dat C1 alle fasen+N schakelt, en dat C2 daarmee in serie eventueel twee fasen weer uit kan schakelen. Schema staat in de manual!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christian M.
@Stefannn Ik zal het maximum laadvermogen bij nader inzien sowieso beperken tot een 11 kW. Veel meer dan dat komt er toch niet van de zonnepanelen af. En al helemaal niet door de week als de auto pas tegen een uur of 5 in de middag thuis is en er ook op de inductie gekookt moet worden.

@dingo35 Het accuvraagstuk is nog in ontwikkeling, ik zal het eens doorlezen. Victron leek me wel wat want betrouwbaar en functioneel. Maar twijfel ook voor iets op hoogspanning (meer dan 48 volt) is zeker ook niet verkeerd. Scheelt dikke kabels met bijbehorend verlies.

Hohoho er is geen enkele warmtepompboiler die het stilstandverlies van de doorstroomverwarmer en het comfort kan evenaren. Ik heb geen warmteverlies in de doorstroomverwarmer en we zouden allemaal afzonderlijk na elkaar in bad kunnen gaan als we dat willen. Voor de kids was het ook leuk om een zwembadje te vullen met warm water wat zo ongeveer gratis van het dak komt. De doorstroomverwarmer zit na een 300 liter hygiënevat voor dat een minimum temperatuur heeft van 30 graden (winter: zorgt de warmtepomp voor) en een max van 90 graden (voorjaar/zomer/najaar: zorgen 140 heatpipes met 2 verschillende oriëntatie en hellingshoek voor)

@Driehoek het laden pauzeren kan als het niet te omslachtig is. Maar er zijn meer mensen in huis en niet iedereen interesseert het wat en wanneer ze iets doen totdat ze natuurlijk in het donker zitten. Het opstarten van de doorstroomverwarmer zal wel meevallen want deze regelt vrij snel terug. Pas wanneer in de winter het bad gevuld gaat worden gaat er serieus vermogen lopen. Douchen valt wel mee zeker met de warmteterugwinning erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Hier een smartEVSE lader aan het bouwen en loop tegen een probleem aan.

Wat werkt
Laden met fixed kabel, C1 en tijdelijk een Schuko stekker om de box van stroom te voorzien (op max 6A).
RFID reader aansluiten en pas inleren (werkt dus).
Verbinden aan Tap Electric OCPP backend.
Nieuwste Dingo firmware update gedaan.
Home Assistant custom component gekoppeld.

Waar ik klem loop
Ik heb voor de OCPP een EV meter aangesloten, namelijk een Eastron SDM72D-M V2. A en B van de modbus met het groen/groen-wit paar van een solid core CAT6 kabel op elkaar aangesloten en ook de ground van de EVSE en de meter op elkaar aangesloten. In de smartEVSE EV meter op Eastron3F gezet.

Ik kwam er achter dat de meter standaard op modbus address 1 staat terwijl de bij de smartEVSE het address van de EV meter 10 of hoger moet zijn. Dus beide op 20 (decimaal) gezet. Ik krijg nu echter nog steeds een "Can't read EV meter" melding op het scherm van de smartEVSE.

Ik heb met een multimeter gecontroleerd dat alle aansluitingen vanaf de smartEVSE naar de meter goed contact maken en geen weerstand hebben.

Wat is de volgende stap die ik kan nemen om te achterhalen wat hier fout gaat?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adze
  • Laatst online: 17:09

Adze

CCNP !

Tassadar32 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:30:
Ik kwam er achter dat de meter standaard op modbus address 1 staat terwijl de bij de smartEVSE het address van de EV meter 10 of hoger moet zijn. Dus beide op 20 (decimaal) gezet. Ik krijg nu echter nog steeds een "Can't read EV meter" melding op het scherm van de smartEVSE.
Wat kan zijn is dat 20 op de EV meter toch niet decimaal is, maar hexidecimaal. 32 kan je nog even proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Adze schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Wat kan zijn is dat 20 op de EV meter toch niet decimaal is, maar hexidecimaal. 32 kan je nog even proberen...
Net even geprobeerd, werkt helaas ook niet. Als ik kijk naar die instelling op de meter lijkt die ook echt decimaal te zijn. Getallen gaan van 0-9 per positie en er zijn 3 posities.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu7qvR2VavHd5wYUVyRTO3g9ksg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IIUEQKhFkdASghrE33t7rQPO.png?f=user_large

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Ik kan op de meter ook baud rate ed instellen, wat zijn de juiste waardes voor smartEVSE? Kan ik nergens in de documentatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Tassadar32 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:40:
Ik kan op de meter ook baud rate ed instellen, wat zijn de juiste waardes voor smartEVSE? Kan ik nergens in de documentatie vinden.
Je weet dat je kan zoeken op Tweakers? https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=baud

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Jazeker, alleen de resultaten zijn niet echt duidelijk. Eerste resultaat lijkt iemand te zijn die z'n eigen ESP aan de smartEVSE heeft gekoppeld. 9600 / 8 / N / 1 lijken de instellingen te zijn die de smartEVSE gebruikt maar dat zijn ook de instellingen zoals ze op mijn meter staan. Dat lijkt dus overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Geen idee wat de seriële instellingen zouden moeten zijn, maar ik weet wel dat een Eastron uit de doos behalve het adres geen wijzigingen nodig heeft.
GND aansluiten is in principe optioneel. A+B niet kruisen, wellicht ten overvloede. Je kunt evt wat foto's plaatsen zodat wij je connecties ook na kunnen lopen.
Verder kun je een debug-firmware flashen, dan zie je de ruwe modbus-data (of niet, als die niet aan blijkt te komen), ook het adres waarop het verstuurd is. Of je kunt checken met een usb-naar-modbus oid, maar die moet je dan wel net hebben liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 01-08-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Instellingen moeten idd 9600/N/8/1 zijn, en dat is inderdaad de standaard instelling van de Eastron. En de Eastron is idd decimaal qua adressen.

Je zou de A en B draden even kunnen omwisselen, misschien zit daar een probleem.

Verder zijn er enkele gebruikers die succes hadden door het adres in de 100-101 (decimaal) range te zetten, waarom is nog steeds onbegrepen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Upload je /settings eens....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiscaer
Ik moest ook settings op de smartevse aan/uit togglen (oa de ev meter setting uit en weer aan) voordat 't ging werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Tassadar32 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:30:
Hier een smartEVSE lader aan het bouwen en loop tegen een probleem aan.

Wat werkt
Laden met fixed kabel, C1 en tijdelijk een Schuko stekker om de box van stroom te voorzien (op max 6A).
RFID reader aansluiten en pas inleren (werkt dus).
Verbinden aan Tap Electric OCPP backend.
Nieuwste Dingo firmware update gedaan.
Home Assistant custom component gekoppeld.

Waar ik klem loop
Ik heb voor de OCPP een EV meter aangesloten, namelijk een Eastron SDM72D-M V2. A en B van de modbus met het groen/groen-wit paar van een solid core CAT6 kabel op elkaar aangesloten en ook de ground van de EVSE en de meter op elkaar aangesloten. In de smartEVSE EV meter op Eastron3F gezet.

Ik heb met een multimeter gecontroleerd dat alle aansluitingen vanaf de smartEVSE naar de meter goed contact maken en geen weerstand hebben.

Wat is de volgende stap die ik kan nemen om te achterhalen wat hier fout gaat?
Ik had precies hetzelfde. Probeer adres 15 of hoger eens.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dingo35
Voor alle SmartEVSE gebruikers, zojuist release v3.9.1 uitgebracht.

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • BREAKING change: MQTT publish Cable Lock values according to announcement, with 0 and 1
  • The Cable Lock was announcing values 0 and 1, but was actually publishing "Disabled" and "Enabled". It now publishes "0" and "1" conform its announcement, but this change can be breaking for scripts in HomeAssistant and other MQTT clients.
  • fix only charging 6A on Master/Slave in Solar mode with C2=AUTO on master
  • add Nr_Of_Phases_Charging to /settings
  • MQTT added /Set/EnableC2
  • MQTT add announce for NrOfPhases
  • MQTT always send CustomButton. (#253)
  • Added CustomButtonPressTime in milliseconds. This way you can see how long the button was pressed to add your own custom actions.
  • Update ocpp.md with SteVe user experience (#256)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
code:
1
{"version":"v3.9.0","serialnr":8007,"mode":"OFF","mode_id":0,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"E724G","rssi":-85,"bssid":"A2:05:D6:2D:26:B5"},"evse":{"temp":28,"temp_max":65,"connected":false,"access":0,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"EV Meter Comm Error","error_id":4,"rfidreader":"Disabled","rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":6,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Always Off","mains_meter":"Disabled","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/8007","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":15,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"original_data":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":119,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
dingo35 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:10:
Instellingen moeten idd 9600/N/8/1 zijn, en dat is inderdaad de standaard instelling van de Eastron. En de Eastron is idd decimaal qua adressen.

Je zou de A en B draden even kunnen omwisselen, misschien zit daar een probleem.

Verder zijn er enkele gebruikers die succes hadden door het adres in de 100-101 (decimaal) range te zetten, waarom is nog steeds onbegrepen....
Adres 100, 101 en 15 geprobeerd aan beide kanten. Ook A/B omgedraaid maar dat maakt ook geen verschil. Is het mogelijk met de debug firmware modbus verkeer uit te lezen? Zo ja, hoe? (ik zie vrij weinig op de serial USB van de smartEVSE).

Een modbus naar USB dongle kopen kan eventueel ook nog als dat helpt bij debuggen. Moet ik daar een specifieke dongle voor hebben of maakt het niet uit zo lang het maar modbus doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:48
Allereerst, thx aan iedereen die bijdraagt aan het verbeteren van de software, met @dingo35 voorop natuurlijk!

Ik heb een vraag over de werking van de DC lekstroom detectie. Welke werking mag ik hier verwachten?
Ik zou verwachten dat bij detectie direct de relais omgegooid worden (mijn eigen groepenkast beveiliging detecteert dit namelijk niet zelf).

Wanneer ik echter in de code duik, kan ik dit gedrag niet terugvinden. De led wordt wordt netjes knipperend rood, het display geeft netjes de melding, de error wordt gereset wanneer je een knop indrukt, maar meer dan dat gebeurt er volgens mij niet.

Ik zou verwachten dat er terug geschakeld wordt naar STATE_A en daarmee direct de IOs voor de relais onderuit geschopt worden. Of desnoods alleen de IOs omhogen als het om wat voor reden niet netjes kan.

Kan iemand bevestigen wat de juiste functionaliteit is en of deze dan ook correct werkt? Toch fijn om wat zekerheid te hebben romdom dit veiligheidsaspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 22:35
Tassadar32 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Adres 100, 101 en 15 geprobeerd aan beide kanten. Ook A/B omgedraaid maar dat maakt ook geen verschil. Is het mogelijk met de debug firmware modbus verkeer uit te lezen? Zo ja, hoe? (ik zie vrij weinig op de serial USB van de smartEVSE).

Een modbus naar USB dongle kopen kan eventueel ook nog als dat helpt bij debuggen. Moet ik daar een specifieke dongle voor hebben of maakt het niet uit zo lang het maar modbus doet?
EVSE op standaard adres (001) en de Eastron op 011. dat werkt hier goed met dezelfde opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
Ik ben ook begonnen met het knutselen van een SmartEVSE echter loop ik tegen een probleem aan met betrekking tot de modbus communicatie.

De bedoeling is om middels een kWh hoofdmeter en een kWh ev-meter en een 2 tal contactors te kunnen laden op 3 fase en indien onvoldoende zonnestroom overschakelen op 1 fase met load balancing actief op de achtergrond. Momenteel heb ik alles naast elkaar liggen om het eerst maar eens werkend te krijgen. Wat er nu gebeurt is de auto begint met laden maar na een minuutje of 5 dan is er een error: no serial com check cfg or wiring. De contactors worden uitgeschakeld en na een poosje reset de storing/evse zichzelf weer en begint het laden weer opnieuw tot dezelfde storing weer optreed. In de Normal mode werkt het laden gewoon goed. Auto reageert netjes op de maximale ingestelde stroom. Dus het vermogensgedeelte werkt gewoon.

Om een en ander uit te sluiten heb ik nu alleen de Mains kWh meter aangesloten op de evse. Stroom waardes zijn ook netjes zichtbaar op de evse. Ik heb v3.8.5 en v3.9.1 firmwares geprobeerd echter geen verschil. Ik heb diverse adressen geprobeerd 2/11/20/123/234 inclusief draden wisselen tussen A en B en met en zonder ground echter geen verschil.

Met de volgende instellingen de logging gemaakt:
SmartEVSE : v3.9.1 debug firmware
kWh meter: Eastron SMD72D-M, adres 100, baud rate 9600, parity none, stop bits 1

Raw data van de SmartEVSE
code:
1
{"version":"v3.9.1","serialnr":81**,"mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"****","rssi":-60,"bssid":"70:3A:0E:F2:C4:E0"},"evse":{"temp":32,"temp_max":60,"connected":false,"access":1,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"Communication Error","error_id":2,"rfidreader":"Disabled","nrofphases":3,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":7,"current_main":25,"current_max_circuit":10,"current_max_sum_mains":25,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":0,"solar_stop_time":0,"enable_C2":"Always On","mains_meter":"Eastron3P","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/81**","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":234,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":3536.3,"export_active_energy":1.2},"phase_currents":{"TOTAL":3,"L1":3,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":1754174461,"original_data":{"TOTAL":3,"L1":3,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}

Telnet verbose uitdraai van de SmartEVSE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~= PuTTY log 2025.08.03 00:25:39 =~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~= 
*** Remote debug - over telnet - for ESP32 - version 3.0.5 
* Host name: SmartEVSE-81** IP:192.168.**** Mac address:90:15:*******
* Free Heap RAM: 179144 
* ESP SDK version: v4.4.7-dirty 
#[0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 64, function: 04, reg: 0006. 
#[0m#[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 1 Isetbalanced=7.0 A Imeasured=0.2 A MaxCircuit=10 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0. 
#[0m#[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 4 Isetbalanced=7.0 A. 
#[0m#[1;32m(D) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=7.0A, saveActiveEVSE=0. 
#[0m#[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 5 Isetbalanced=7.0 A. 
#[0m#[1;33m(I) (loop)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.2 A IsetBalanced: 7.0 A, MainsMeter.Timeout=0, EVMeter.#[0mTimeout=64. 
#[0m#[1;33m(I) (loop)(C1) L1: 0.2 A L2: 0.0 A L3: 0.0 A Isum: 0.2 A 
#[0m#[1;33m(I) (loop)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.2 A IsetBalanced: 7.0 A, MainsMeter.Timeout=0, EVMeter.#[0mTimeout=64. 
#[0m#[1;32m(D) (ModbusRequestLoop)(C0) ModbusRequest 2: Request MainsMeter Measurement 
#[0m#[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x64, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x64040006, data: 0x000c. 
#[0m(MBhandleError)(C1) Error response: E2 - CRC check error, address: 64, function: 04, reg: 0006. 
#[0m#[0;32m(V) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint 1 Isetbalanced=7.0 A Imeasured=0.2 A MaxCircuit=10 Imeasured_EV=0.0 A, Battery Current = 0.0 A, mode=0. 
#[0m#[1;32m(D) (CalcBalancedCurrent)(C1) Checkpoint c: Resetting SolarStopTimer, MaxSumMainsTimer, IsetBalanced=7.0A, saveActiveEVSE=0. 
#[0m#[1;32m(D) (ModbusRequestLoop)(C0) ModbusRequest 2: Request MainsMeter Measurement 
#[0m#[0;32m(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x64, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x64040006, data: 0x000c. 
#[0me#[1;33m(I) (loop)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.2 A 
* Debug: Command received: e 
* Debug level set to Error 

Deze error valt steeds op: E2 - CRC check error, address: 64, function: 04, reg: 0006.
Ik kan verder niet veel meer instellen op de kWh meter en deze zou eigenlijk gewoon uit de doos moeten werken op het aanpassen van het adres na dan. In het display van de kWh meter licht iedere keer een telefoon icoontje op als er communicatie is met de evse. Haal ik een modbusdraad los dan gaat het icoontje niet meer aan dus er is communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Tassadar32 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

code:
1
{"version":"v3.9.0","serialnr":8007,"mode":"OFF","mode_id":0,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"E724G","rssi":-85,"bssid":"A2:05:D6:2D:26:B5"},"evse":{"temp":28,"temp_max":65,"connected":false,"access":0,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"EV Meter Comm Error","error_id":4,"rfidreader":"Disabled","rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":0,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":6,"current_main":25,"current_max_circuit":16,"current_max_sum_mains":0,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":4,"solar_stop_time":10,"enable_C2":"Always Off","mains_meter":"Disabled","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/8007","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Eastron3P","address":15,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"phase_currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":0,"original_data":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":119,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}
Opvallende zaken:
-je wifi is net op het randje (rssi -85dBm gaat problemen geven)
-je zit in OFF mode, zet hem eens op Normal
-je Maxcurrent is 6A is gelijk aan MinCurrent, normaal is 16A o.i.d.
-je hebt geen MainsMeter geconfigureerd dus je kunt alleen in Normal mkde draaien. De EVmeter heeft dan geen enkele toegevoegde waarde, anders dan dat hij de EV waardes op het dashboard laat zien.

Debug log zie je als je debug versie flashed via update knop op dashboard, en dan telnet naar je smartevse. De doc zit trouwens onder de Help knop er naast ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Christian M. schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 01:33:
Ik ben ook begonnen met het knutselen van een SmartEVSE echter loop ik tegen een probleem aan met betrekking tot de modbus communicatie.

De bedoeling is om middels een kWh hoofdmeter en een kWh ev-meter en een 2 tal contactors te kunnen laden op 3 fase en indien onvoldoende zonnestroom overschakelen op 1 fase met load balancing actief op de achtergrond. Momenteel heb ik alles naast elkaar liggen om het eerst maar eens werkend te krijgen. Wat er nu gebeurt is de auto begint met laden maar na een minuutje of 5 dan is er een error: no serial com check cfg or wiring. De contactors worden uitgeschakeld en na een poosje reset de storing/evse zichzelf weer en begint het laden weer opnieuw tot dezelfde storing weer optreed. In de Normal mode werkt het laden gewoon goed. Auto reageert netjes op de maximale ingestelde stroom. Dus het vermogensgedeelte werkt gewoon.

Om een en ander uit te sluiten heb ik nu alleen de Mains kWh meter aangesloten op de evse. Stroom waardes zijn ook netjes zichtbaar op de evse. Ik heb v3.8.5 en v3.9.1 firmwares geprobeerd echter geen verschil. Ik heb diverse adressen geprobeerd 2/11/20/123/234 inclusief draden wisselen tussen A en B en met en zonder ground echter geen verschil.

Met de volgende instellingen de logging gemaakt:
SmartEVSE : v3.9.1 debug firmware
kWh meter: Eastron SMD72D-M, adres 100, baud rate 9600, parity none, stop bits 1

Raw data van de SmartEVSE
code:
1
{"version":"v3.9.1","serialnr":81**,"mode":"SMART","mode_id":3,"car_connected":false,"wifi":{"status":"WL_CONNECTED","ssid":"****","rssi":-60,"bssid":"70:3A:0E:F2:C4:E0"},"evse":{"temp":32,"temp_max":60,"connected":false,"access":1,"mode":1,"loadbl":0,"pwm":1024,"custombutton":false,"solar_stop_timer":0,"state":"Ready to Charge","state_id":0,"error":"Communication Error","error_id":2,"rfidreader":"Disabled","nrofphases":3,"rfid":"Not Installed"},"settings":{"charge_current":60,"override_current":0,"current_min":6,"current_max":7,"current_main":25,"current_max_circuit":10,"current_max_sum_mains":25,"max_sum_mains_time":0,"solar_max_import":0,"solar_start_current":0,"solar_stop_time":0,"enable_C2":"Always On","mains_meter":"Eastron3P","starttime":0,"stoptime":0,"repeat":0,"lcdlock":0,"lock":0,"cablelock":0},"mqtt":{"host":"","port":1883,"topic_prefix":"SmartEVSE/81**","username":"","password_set":false,"status":"Disconnected"},"ocpp":{"mode":"Disabled","backend_url":"","cb_id":"","auth_key":"","auto_auth":"Disabled","auto_auth_idtag":"","status":"Disconnected"},"home_battery":{"current":0,"last_update":0},"ev_meter":{"description":"Disabled","address":234,"import_active_power":0,"total_kwh":0,"charged_kwh":0,"currents":{"TOTAL":0,"L1":0,"L2":0,"L3":0},"import_active_energy":0,"export_active_energy":0},"mains_meter":{"import_active_energy":3536.3,"export_active_energy":1.2},"phase_currents":{"TOTAL":3,"L1":3,"L2":0,"L3":0,"last_data_update":1754174461,"original_data":{"TOTAL":3,"L1":3,"L2":0,"L3":0}},"backlight":{"timer":120,"status":"ON"},"color":{"off":{"R":0,"G":0,"B":0},"normal":{"R":0,"G":255,"B":0},"smart":{"R":0,"G":255,"B":0},"solar":{"R":255,"G":170,"B":0},"custom":{"R":0,"G":0,"B":255}}}

Telnet verbose uitdraai van de SmartEVSE
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~= PuTTY log 2025.08.03 00:25:39 =~=~=~=~=~=~=~=~=~=~=~= 
*** Remote debug - over telnet - for ESP32 - version 3.0.5 
* Host name: SmartEVSE-81** IP:192.168.**** Mac address:90:15:*******
* Free Heap RAM: 179144 
* ESP SDK version: v4.4.7-dirty 
#[0m#[0;32m(V) (ModbusSend8)(C1) Sent packet address: 0x64, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x64040006, data: 0x000c. 
#[0m#[0;32m(V) (ModbusSend8)(C0) Sent packet address: 0x64, function: 0x04, reg: 0x0006, token:0x64040006, data: 0x000c. 
#[0me#[1;33m(I) (loop)(C1) STATE: A Error: 0 StartCurrent: -0 ChargeDelay: 0 SolarStopTimer: 0 NoCurrent: 0 Imeasured: 0.2 A 
* Debug: Command received: e 
* Debug level set to Error 

Deze error valt steeds op: E2 - CRC check error, address: 64, function: 04, reg: 0006.
Ik kan verder niet veel meer instellen op de kWh meter en deze zou eigenlijk gewoon uit de doos moeten werken op het aanpassen van het adres na dan. In het display van de kWh meter licht iedere keer een telefoon icoontje op als er communicatie is met de evse. Haal ik een modbusdraad los dan gaat het icoontje niet meer aan dus er is communicatie.
Opvallende zaken:
-MaxCircuit heb je ws niet nodig
-MaxSumMains disablen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@Tassadar32 @Christian M. Voor beiden:
-hoe lang is je modbus bekabeling?
-wat voor kabel? Twisted pair? (@Tassadar32 cat 6 zag ik)
-als het lange kabels zijn: getermineerd met 100-120 ohm aan beide zijden?
-@Tassadar32 je kunt proberen de ground los te koppelen, zoals anderen ook al meldden zou A en B voldoende moeten zijn...

-Waar is de Eastron gekocht? Nu opeens twee nieuwe gevallen met modbus problemen, zou er misschien eem foute partij Eastrons op de markt verschenen zijn ?!?!?

[ Voor 18% gewijzigd door dingo35 op 03-08-2025 06:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
Mike_S schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:27:
Allereerst, thx aan iedereen die bijdraagt aan het verbeteren van de software, met @dingo35 voorop natuurlijk!

Ik heb een vraag over de werking van de DC lekstroom detectie. Welke werking mag ik hier verwachten?
Ik zou verwachten dat bij detectie direct de relais omgegooid worden (mijn eigen groepenkast beveiliging detecteert dit namelijk niet zelf).

Wanneer ik echter in de code duik, kan ik dit gedrag niet terugvinden. De led wordt wordt netjes knipperend rood, het display geeft netjes de melding, de error wordt gereset wanneer je een knop indrukt, maar meer dan dat gebeurt er volgens mij niet.

Ik zou verwachten dat er terug geschakeld wordt naar STATE_A en daarmee direct de IOs voor de relais onderuit geschopt worden. Of desnoods alleen de IOs omhogen als het om wat voor reden niet netjes kan.

Kan iemand bevestigen wat de juiste functionaliteit is en of deze dan ook correct werkt? Toch fijn om wat zekerheid te hebben romdom dit veiligheidsaspect.
Hij moet naar State C1 (tijdens laden) of B1(tijdens verbonden zijn) terugvallen, met afschakeling vam beide contactors. State A is "EV niet verbonden".

In de code moet je greppen op RCM_TRIPPED.

Toevallig gisteren nog getest op v3.9.1, met batterijtje een kortsluitstroompje door de RCM14 en dat ging prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@dingo35 De Eastron komt van Amazon af. Zou best wel eens een foute partij kunnen zijn. In het setup menu van de meter zijn ook een paar opties die niet in de handleiding staan. Bekabeling is zo'n 30 cm dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ground los of vast lijkt ook geen verschil te maken.

Als er een andere meter is die wel gegarandeerd goed werkt zou ik deze ook best kunnen omruilen. Tijd is geld dus een makkelijke fix voor een beetje extra geld ben ik niet vies van.

Over je andere opmerkingen: Mainsmeter gaat straks op API, dat is een volgende stap. Hij staat nu op 6A omdat ik tijdelijk met een Schuko stekker de lader van stroom voorzie, dat gaat omhoog als deze de oude lader kan vervangen en hij rechtstreeks bedraad kan worden (3-fase). EV meter heb ik sowieso nodig voor OCPP en verrekening, momenteel geeft de smartEVSE geen verbruik door aan TapElectric dus werkt dat niet. M'n Wifi is inderdaad op het randje omdat de smartEVSE niet in de buurt van het juiste AP was op het moment dat ik de /setup uitlas.

@benthouse De SmartEVSE met laatste firmware heeft qua instelling alleen adressen 10 of hoger voor de EV meter. Bedoel je de SmartEVSE op 10 en de Eastron op 11?

[ Voor 33% gewijzigd door Tassadar32 op 03-08-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
@dingo35
Opvallende zaken:
-MaxCircuit heb je ws niet nodig
-MaxSumMains disablen
"current_max_circuit":16 ---> Aangepast op 16 A maar ik ben op een bestaand stopcontact met een 3 x 1.5mm2 snoertje bezig en wilde het niet te spannend maken zeg maar.
"current_max_sum_mains":0 ---> Ik heb het aangepast al zou dat toch geen communicatie storing moeten geven.
-hoe lang is je modbus bekabeling?
Ik ben begonnen met een stukje van 50cm. Ik weet niet of er een minimum afstand is dus heb er nu maar 5 meter kabel aan gehangen.
-wat voor kabel? Twisted pair? (@Tassadar32 cat 6 zag ik)
Ik heb er nu 4x0.5mm2+0.5mm2 aan hangen. UTP maakte geen verschil. Shield als ground gebruikt, 1 kant los, beide kanten los maakt niks uit.
-als het lange kabels zijn: getermineerd met 100-120 ohm aan beide zijden?
Bij het korte stukje had ik de bus niet afgesloten. Bij de kabel van 5 meter is geen verschil als ik aan beide kanten 120 Ohm zet of niet.

De kWh meters komen van marktplaats af. Ze zijn gebruikt maar ik heb er meerdere en heb afgewisseld https://www.marktplaats.n...RejRkdGVjc1F2ZyUzRCUzRA..

Ik heb even met de stopwatch (minuren:seconden) en telnet het volgende kunnen constateren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Tijd   gebeurtenis
0:00    Reboot van de EVSE
0:55    CRC check error
1:16    CRC check error
1:52    CRC check error
1:55    CRC check error
1:58    CRC check error
2:00    EVSE toont nu error in het display. Ongeveer elke 2 seconden komt nu de CRC check error
6:40    EVSE heeft nu geen error in het display
6:40    CRC check error
6:50    CRC check error
7:10    CRC check error
7:15    CRC check error
7:55    CRC check error
8:10    CRC check error

Op het moment dat de CRC check error met kortere tussenpauzes komt dan toont de EVSE storing in het display. Dan loopt de communicatie ook niet lekker met elke 2 seconden een CRC check error gedurende bijna 5 minuten. Daarna verdwijnt de storingsmelding in het display en hobbelt het weer even voordat het weer mis gaat. Net alsof er iets fout gaat met modbustijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Tassadar32 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Ik gebruik een Elfin EW11, eerst naar fabriekinstellingen zetten, daarna werkt ie zoals je verwacht.

Ik heb op linux modbus-cli gebruikt om de meter uit te lezen. Mijn KWS-306L staat op adres 12.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
modbus -s 12 192.168.11.222:502 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 55
Parsed 0 registers definitions from 1 files
14: 23614 0x5c3e
15: 0 0x0
16: 0 0x0
17: 0 0x0
18: 8718 0x220e
19: 0 0x0
20: 0 0x0
21: 0 0x0
22: 0 0x0
23: 0 0x0
24: 20517 0x5025
25: 0 0x0
26: 20517 0x5025
27: 0 0x0
28: 0 0x0
29: 0 0x0
30: 0 0x0
31: 65535 0xffff
32: 63625 0xf889
33: 65535 0xffff
55: 9494 0x2516

Alternatief voor Windows is de Chipkin scanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Jullie zouden nog kunnen proberen de Eastron tijdelijk als MainsMeter te configureren, kijken of dat verschil uitmaakt; verder even checken of je de PE van de SmartEVSE juist aan aarde gelegd hebt.

Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dit een firmware bug is, dan had het bugreports geregend met >7000 SmartEVSE's geïnstalleerd....

Draai hier zelf al jaren met twee Eastron SDM72-v2 meters met ca 30m modbus-kabel, en nog geen enkele storing ....

Zorg wel dat er tijdens je experimenten op de modbus maar één master aanwezig is, anders gaat de boel in error; de óf de SmartEVSE op de bus, óf een USB device.

Hou verder rekening met de wat minder intuïtieve benamingen in modbus-land:
Master = opvrager van info = client, is er maar één van op de bus.
Slave = leverancier van info = server, kunnen er meer zijn op de bus.

Verder is adres 0 gereserveerd voor broadcasts, en heeft SmartEVSE 1 tm 9 gereserveerd voor 1 Master, 7 Slaves en 1 privaat broadcast adres.

Voor grote stromen hoef je niet bang te zijn, die lopen door het relais, en ik neem niet aan de je relais + laadkabel aangesloten op EV én los op de keukentafel hebt liggen...

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 04-08-2025 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:07:
Bedankt voor de nieuwe release. Zou er ook terug geschakeld moeten worden van 3P -> 1P ? Er wordt wel netjes geschakeld van 1P -> 3P maar op 3P zie ik vervolgens niet gebeuren dat er gecontroleerd wordt of er nog wel 3x 6A beschikbaar is. Ik laad in Solar mode maar zag net bijv dat er 10A uit het net getrokken wordt. Als er een wolk overkomt gaat het 3P laden gewoon door en begint niet de count down teller te lopen om terug te schakelen naar 1P. Klopt dat?

Als ik handmatig het laden pauzeer en dan meteen weer op Solar mode klik dan wordt er weer met 1P geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

sandergar schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Bedankt voor de nieuwe release. Zou er ook terug geschakeld moeten worden van 3P -> 1P ? Er wordt wel netjes geschakeld van 1P -> 3P maar op 3P zie ik vervolgens niet gebeuren dat er gecontroleerd wordt of er nog wel 3x 6A beschikbaar is. Ik laad in Solar mode maar zag net bijv dat er 10A uit het net getrokken wordt. Als er een wolk overkomt gaat het 3P laden gewoon door en begint niet de count down teller te lopen om terug te schakelen naar 1P. Klopt dat?

Als ik handmatig het laden pauzeer en dan meteen weer op Solar mode klik dan wordt er weer met 1P geladen.
Zover ik kan beoordelen ging het hier nog wel goed gisteren. Vanmiddag waarschijnlijk wel weer laden dus zal het dan wel even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Beekforel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Zover ik kan beoordelen ging het hier nog wel goed gisteren. Vanmiddag waarschijnlijk wel weer laden dus zal het dan wel even in de gaten houden.
Wellicht belangrijke factor : mijn Smart EVSE weet niet met hoeveel stroom er geladen wordt. De auto staat ingesteld op 5A dus op 3 fase laden is dan totaal 15A consumptie. De Smart EVSE meet een positief verbruik dus dan neem ik aan dat de Solar modes terug schakelt op basis van het positieve verbruik. Laden op 1P gaat goed, op schakelen van 1P naar 3P ook maar ik zie geen terugschakelen van 3P naar 1P gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDZobumpSWgBXsZy147g4qoQejM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZyFU2BVh9YQKc9uz3PF3unZE.png?f=fotoalbum_large

Instellingen : Load balancing (master & slave, alleen master wordt gebruikt), Solar mode, C2 = Auto

[ Voor 23% gewijzigd door sandergar op 04-08-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
dingo35 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:07:

https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases

Changes:
  • BREAKING change: MQTT publish Cable Lock values according to announcement, with 0 and 1
  • The Cable Lock was announcing values 0 and 1, but was actually publishing "Disabled" and "Enabled". It now publishes "0" and "1" conform its announcement, but this change can be breaking for scripts in HomeAssistant and other MQTT clients.
  • fix only charging 6A on Master/Slave in Solar mode with C2=AUTO on master
  • add Nr_Of_Phases_Charging to /settings
  • MQTT added /Set/EnableC2
  • MQTT add announce for NrOfPhases
  • MQTT always send CustomButton. (#253)
  • Added CustomButtonPressTime in milliseconds. This way you can see how long the button was pressed to add your own custom actions.
  • Update ocpp.md with SteVe user experience (#256)
Ik was van plan gister een bericht te plaatsen over issues op 3.9.0 over laden op 6A op mijn 'slave' laadpaal. Echter toen ik je bericht zag dacht ik: mooi! Opgelost. Maar helaas nog niet helemaal.

Mijn master laadpaal staat op Auto, mijn slave op 'solar off' (want auto mode nog niet ondersteund)
Op 3.9.0 sprong mijn slave steeds naar drie fasen laden, maar daardoor ging ik teveel gebruiken etc.
Hij blijft nu (3.9.1) wel staan op 'solar off', maar hij gaat niet hoger dan 6A, terwijl er meer zon beschikbaar is.

Ik heb overigens nog niet getest op mijn 'master' laadpaal, die auto is reeds vol.

Doe ik iets fout, of is dit toch nog een bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
In Solar mode wordt, voordat er teruggeschakeld wordt, berekend hoeveel stroom er vrij komt als er uitgeschakeld wordt; als de berekende stroom groter is dan StartCurrent dan wordt er niet geschakeld, want het zou onmiddellijk tot weer laden leiden.

Ik merk dat dit gedrag niet erg intuïtief is, maar m.i. wél correct.
Wellicht dat er een betere fine-tuning tussen dit mechanisme en 3P<->1P mogelijk is, maar dan heb ik zeer concrete, volledig gedocumenteerde voorbeelden nodig, al dan niet voorzien van suggesties in de code...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
@jdejonge1991 Ik sluit een bug niet uit, dit is nieuwe functionaliteit en veel Master/Slave configs draaien in Smart mode... Ik zal kijken of ik het kan reproduceren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:06:
In Solar mode wordt, voordat er teruggeschakeld wordt, berekend hoeveel stroom er vrij komt als er uitgeschakeld wordt; als de berekende stroom groter is dan StartCurrent dan wordt er niet geschakeld, want het zou onmiddellijk tot weer laden leiden.
Dus als 6A op elke fase bij 3P niet meer aanwezig is maar wel totaal 6A over 3 fase heen dan blijft het laden op 3 fase doorgaan en wordt er dus tot 12A (18A minus 6A) van het net gehaald in solar modus?

Waarom niet verder laden op 1P 6A tot max 17A? Ook hier de "Solar Stop Time" timer op toepassen? Indien langer dan "Solar Stop Time" geen 18A meer gehaald wordt dan terug schakelen naar 1P en minimaal voor de "Solar Stop Time" op 1P blijven? Op 1P wordt toch ook geen net stroom gebruikt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dingo35
Uitgaande van een "standaard" situatie van 3x16A laadcapaciteit van de EV (voor zover je van een standaard kan spreken), heb je het probleem dat je een regelgebied hebt van 6A-16A (1 fase) en 18A-48A(3 fasen); het liefst zou je een overlap tussen die gebieden hebben.

De één wil graag conservatief importeren en blijft liever langer in 1 fase, met het risico dat er zonnestroom niet in de EV komt, de ander wil graag wat sneller laden en elk zonne-uurtje toch zeker in z'n EV hebben en neemt wat import voor lief..... Dus je doet t nooit goed. Ook dit weer configureerbaar maken geeft wéér een optie erbij, ik merk dat velen de huidige Solar mode al niet goed begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik gebruik nu een paar weken een SmartEVSE, en ik zit ook met wat gedrag wat in mijn ogen beetje raar is. Kan ook liggen aan het feit dat ik misschien een wat ander gebruik heb. Ook kan het zijn dat er een heel andere manier is om te doen wat ik heb gedaan waarbij je niet tegen deze zaken aanloopt, in dat geval hoor ik het graag!

Ik heb in node-red een flow geschreven die via de api van mijn auto het laad percentage oppakt, en wanneer deze tot een bepaald percentage vol is de SmartEVSE op 'Pause' zet (via MQTT). Wanneer ik daarna mijn auto loskoppel, blijft de SmartEVSE in pause staan. Als ik daarna de auto weer koppel (5 minuten of 2 dagen, maakt geen verschil) dan blijft de paal in 'Pause' en wil hij de auto niet laden totdat ik de paal handmatig in 'Off' gezet heb en dan de auto opnieuw koppel.

Nu heb ik dit kunnen oplossen door in Node-Red te kijken naar de connection status en vervolgens de modus naar 'Off' te gooien op het moment dat mijn auto losgekoppeld wordt. Echter merk ik nu ook op dat of ik nu in Pause of in Off zit, TapElectric (mijn backoffice via occp) blijft aangeven dat de paal nog bezet is. Tegelijkertijd moet ik wel opnieuw authenticeren als ik mijn auto koppel voordat de paal wil gaan laden.

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat het backoffice de paal netjes als beschikbaar zet (en eventueel ervoor kan zorgen dat de paal automatisch goed schakelt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 22:35
Tassadar32 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:08:
@dingo35 De Eastron komt van Amazon af. Zou best wel eens een foute partij kunnen zijn. In het setup menu van de meter zijn ook een paar opties die niet in de handleiding staan. Bekabeling is zo'n 30 cm dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ground los of vast lijkt ook geen verschil te maken.

Als er een andere meter is die wel gegarandeerd goed werkt zou ik deze ook best kunnen omruilen. Tijd is geld dus een makkelijke fix voor een beetje extra geld ben ik niet vies van.

Over je andere opmerkingen: Mainsmeter gaat straks op API, dat is een volgende stap. Hij staat nu op 6A omdat ik tijdelijk met een Schuko stekker de lader van stroom voorzie, dat gaat omhoog als deze de oude lader kan vervangen en hij rechtstreeks bedraad kan worden (3-fase). EV meter heb ik sowieso nodig voor OCPP en verrekening, momenteel geeft de smartEVSE geen verbruik door aan TapElectric dus werkt dat niet. M'n Wifi is inderdaad op het randje omdat de smartEVSE niet in de buurt van het juiste AP was op het moment dat ik de /setup uitlas.

@benthouse De SmartEVSE met laatste firmware heeft qua instelling alleen adressen 10 of hoger voor de EV meter. Bedoel je de SmartEVSE op 10 en de Eastron op 11?
inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:40:
Uitgaande van een "standaard" situatie van 3x16A laadcapaciteit van de EV (voor zover je van een standaard kan spreken), heb je het probleem dat je een regelgebied hebt van 6A-16A (1 fase) en 18A-48A(3 fasen); het liefst zou je een overlap tussen die gebieden hebben.

De één wil graag conservatief importeren en blijft liever langer in 1 fase, met het risico dat er zonnestroom niet in de EV komt, de ander wil graag wat sneller laden en elk zonne-uurtje toch zeker in z'n EV hebben en neemt wat import voor lief..... Dus je doet t nooit goed. Ook dit weer configureerbaar maken geeft wéér een optie erbij, ik merk dat velen de huidige Solar mode al niet goed begrijpen.
Daar is de parameter "SmartEVSE Solar Max Import" toch al voor aanwezig? Die staat bij mij op 0. De 1P werking volgt dit perfect. Ik reageer omdat ik idd niet snap dat de 3P niet zo werkt. Het lijkt voor mij alsof de 1P functionaliteit anders is als de 3P.

Mijn verwachting : laden op 1P totdat er genoeg stroom (PV overschot + instelling "SmartEVSE Solar Max Import") is om volledig op PV in 3P te kunnen laden. Als de beschikbare stroom (PV overschot + "SmartEVSE Solar Max Import") weer afneemt dan weer terug naar 1P laden.

Het laden start nu op 1P bij 6A overschot en volgt precies het overschot. PV productie neemt toe en bij een overschot van 18A gaat het laden van 1P naar 3P. Vervolgens neemt de productie weer af maar dan blijft 3P actief en komt er 12A van het net terwijl de instelling "SmartEVSE Solar Max Import" op 0A staat.

Voor degene die snel willen laden, ongeacht van de PV, die kiezen niet voor de solar maar voor de smart modus toch?

Begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door sandergar op 04-08-2025 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:54
dingo35 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:40:
Ach Dingo, je zult het inderdaad nooit goed doen.
Ik bewonder je inzet.

Wat mij steeds weer opvalt is dat veel mensen proberen het laatste druppeltje energie uit de zonnepanelen te peuren.
Ze willen P1 het liefst iedere seconde uitlezen en de SmartEVSE gelijk bijregelen.
De SmartEVSE doet niets anders dan een wisselende weerstand aanbieden aan de OBC en die neemt rustig de tijd.

Ik regel slechts 1 keer per minuut en dan bovendien nog met een buffer zodat de SmartEVSE en de OBC niet constant aan het regelen zijn.
Bovendien, als er een wolkje voor de zon is dan is die een minuut later misschien weer verdwenen.
Probeer in grote lijnen goed te schakelen.
Ik heb in huis en laadstation dat aan een uitschakelt op overschot.
Daar plug ik accus van fiets en grasmaaier in zodat ze op de verschillen in kleine stapjes laden.
Niet alle ballen op de EV.

22,29 kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
tukker999 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:24:
[...]
Ik regel slechts 1 keer per minuut en dan bovendien nog met een buffer zodat de SmartEVSE en de OBC niet constant aan het regelen zijn.
Bovendien, als er een wolkje voor de zon is dan is die een minuut later misschien weer verdwenen.
Probeer in grote lijnen goed te schakelen.
Ik heb in huis en laadstation dat aan een uitschakelt op overschot.
Daar plug ik accus van fiets en grasmaaier in zodat ze op de verschillen in kleine stapjes laden.
Niet alle ballen op de EV.
Mijn auto heb ik ingesteld op 5A. Deze mag rustig vol gedruppeld worden met gratis zonnestroom. Als het op 3 fase kan dan is dit fijner voor een betere verdeling over de fase dus fijn dat er automatisch geschakeld kan worden naar 3P Moet het andersom ook wel zo werken. Niet meer voldoende stroom voor 3P dan ook weer automatisch terug.

De 1P gaat aan bij 6A overschot en gaat uit bij minder dan 6A overschot. De 3P gaat aan bij 18A overschot maar gaat vervolgens niet meer uit ongeacht hoeveel overschot er is en negeert de instelling "SmartEVSE Solar Max Import". Dat heeft toch niets te maken met de volledige PV te willen gebruiken voor de EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
dingo35 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:06:
Wellicht dat er een betere fine-tuning tussen dit mechanisme en 3P<->1P mogelijk is, maar dan heb ik zeer concrete, volledig gedocumenteerde voorbeelden nodig, al dan niet voorzien van suggesties in de code...
Ik ben op de HBO opleiding van richting veranderd toen het vak "Programmeren in C" gegeven werd dus de exacte syntax durf ik niet te zeggen maar volgens mij staat in de code al exact wat ik bedoel maar ontbreekt 1 parameter.

De originele code :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
if (ActiveEVSE && IsumImport > 0 &&
    // Would a stop free so much current that StartCurrent would immediately restart charging?
    Isum > (ActiveEVSE * MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging - StartCurrent) * 10) {
//TODO maybe enable solar switching for loadbl = 1
//if (EnableC2 == AUTO && LoadBl == 0)
//    Set_Nr_of_Phases_Charging();
if (Nr_Of_Phases_Charging > 1 && EnableC2 == AUTO) {
    // not enough current for 3-phase operation; we can switch to 1-phase after some time
    // start solar stop timer
    if (SolarStopTimer == 0) {
        // for a small current deficiency, we wait full StopTime, to try to stay in 3P mode
        if (IsumImport < (10 * MinCurrent)) {
            setSolarStopTimer(StopTime * 60); // Convert minutes into seconds
        }
        if (SolarStopTimer == 0) setSolarStopTimer(30); // timer goes off when switching 3P->1P
    }
    // near end of solar stop timer, instruct to go to 1P charging and restart
    if (SolarStopTimer <= 2) {
        _LOG_A("Switching to single phase.\n");
        Switching_Phases_C2 = GOING_TO_SWITCH_1P;
        setState(STATE_C1);               // tell EV to stop charging
        setSolarStopTimer(0);
    }
}

Deze regel :

code:
1
2
// for a small current deficiency, we wait full StopTime, to try to stay in 3P mode
if (IsumImport < (10 * MinCurrent)) {

Moet dat niet zijn :

code:
1
2
if (IsumImport < (MinCurrent * Nr_Of_Phases_Charging * 10)) {

Geen andere werkwijze dus alleen maar vergelijken met de stroom van 3 fasen i.p.v. 1 fase.

@dingo35 totaal geen verwijt of klacht ... ik ben gewoon een fan van je werk, ben ook zeer blij met de 1P/3P auto optie en dacht goed te doen door onverwacht gedrag te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik lees hier overal dat je pas kunt laden met minimaal 6A per fase. Dat is ook het minimale wat ik kan instellen op de SmartEVSE. Maar in mijn Tesla kan ik 5A als minimum instellen.

Nou zal het allemaal geen wereld van verschil maken, maar in combinatie met 3 fases is een minimum van 5A misschien wel makkelijker. Dan is het maximum van 1 fase (meestal 16A) groter dan het minimum van 3 fases (3x5A=15A).

Is er een reden waarom de SmartEVSE een minimum van 6A hanteert?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
6A is het minimum volgens de IEC 61851 standaard die o.a. het laadstuurprotocol beschrijft.

Aangezien die alleen betaald beschikbaar is even zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjQJcmy98bt0yoOPp_a8-BYUlsg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GiSflMJjv8RbDYvg7Hv8UPX1.png?f=user_large

Tesla is één van de weinige fabrikanten die hier iets van afwijkt door 5A toe te staan. Dat zal bij de meeste andere auto's problemen geven, dus ik snap wel dat de SmartEVSE zich bij de standaard houdt.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 05-08-2025 08:31 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

stefxx schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:23:
Ik lees hier overal dat je pas kunt laden met minimaal 6A per fase. Dat is ook het minimale wat ik kan instellen op de SmartEVSE. Maar in mijn Tesla kan ik 5A als minimum instellen.

Nou zal het allemaal geen wereld van verschil maken, maar in combinatie met 3 fases is een minimum van 5A misschien wel makkelijker. Dan is het maximum van 1 fase (meestal 16A) groter dan het minimum van 3 fases (3x5A=15A).

Is er een reden waarom de SmartEVSE een minimum van 6A hanteert?
Die 6A is wat de standaard voorschrijft.

@RonJ was sneller en uitgebreider. Ik word oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 05-08-2025 08:32 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 88 Laatste