Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16

Floor-is

5.2

thomvh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Ik draai zo'n setup. Grid is ook werkelijke alleen de grid. Het gehele huis zit op de LOAD. Hier heb ik nog wel een schakelaar tussen zitten zodat ik eventueel de Deye vrij kan stellen van de grid en het huis gewoon stroom geef vanuit de grid.

Over je vragen, volgens mij werkt de cutoff alleen als het op de GEN poort zit want dan gooit hij die uit. De frequency shift werkt alleen als de deye offgrid is. Afhankelijke van de instellingen maar als ik zero export to ct aan heb staan. Dan gaat ook mijn AC PV naar de batterij toe als ik dat zo heb ingesteld.
Ik gebruik Day Ahead Optimizer om alles te regelen. Ben nog niet helemaal blij hoe het nu draait ik heb sinds vorige week ook wat PV op de MPPT trackers van de Deye zitten vandaar. Maar daar kom ik nog wel uit.
Ah, thanks, ik duik er weer even in!

Gelukkig ben ik niet de eerste met dit plan verder :P

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 12-08-2026 14:57 ]

Bericht hierboven

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54

paQ

@Floor-is ola :+

Mijn huis draait ook op die manier. Dus alles achter de LOAD.
De losse AC gekoppelde PV omvormer heb ik aan de GEN poort als mi/inv. De Deye ziet dat dan ook als daadwerkelijke (extra) opwek.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Floor-is

Floor-is

5.2

paQ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:57:
@Floor-is ola :+

Mijn huis draait ook op die manier. Dus alles achter de LOAD.
De losse AC gekoppelde PV omvormer heb ik aan de GEN poort als mi/inv. De Deye ziet dat dan ook als daadwerkelijke (extra) opwek.
JA, dat kan ik dus niet zomaar :/

Bij mij hangt de Deye in pand 1 en die andere omvormer in pand 2. Op zich is dat maar 15m, maar ik moet graven als ik er nog een kabel vandaan/naartoe wil hebben.

Bericht hierboven

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
Floor-is schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Ah, thanks, ik duik er weer even in!

Gelukkig ben ik niet de eerste met dit plan verder :P
Wat ik begrijp is dat als je PV op LOAD hebt je eigenlijk een tweede meter moet hebben. Als je het op de GEN zet kan de Deye het zelf uitvogelen.

• Floor-is

Floor-is

5.2

thomvh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Wat ik begrijp is dat als je PV op LOAD hebt je eigenlijk een tweede meter moet hebben. Als je het op de GEN zet kan de Deye het zelf uitvogelen.
Okay, dat is doable op zich!

Als ik je goed begrijp dan kan ik de huidige Solis koppelen achter Grid Tie Meter2. Zo'n Chint als ik al heb feitelijk en die is niet meer nodig als de Deye aan het grid zit ook, die koppel je met RS485 aan de Deye.
Vervolgens zet je AC couple on Load side aan en dan heb je een aantal knoppen:
  • Work Mode = Zero Export To CT (§5.7 - regelt op de CT aan de netzijde)
  • Solar Sell = UIT (5.7 - anders geef je toestemming te verkopen)
  • Zero-export Power = 20 W (§5.7 - "recommended 20-100W")
  • AC couple on Load side = AAN (§5.9 — verklaart wáár de Solis hangt)
  • Grid Charge = UIT (anders trekt hij blind uit het net)
Wat ik heb afgeleid, maar (nog) niet uitgezocht:
  • EX_Meter For CT = UIT (want je regelt straks op de INTERNE CT's om GRID IN)
  • Energy Pattern = Battery First
Ik heb nog even nagedacht over hoeveel werk het is om de PV-strings van het bijhuis op de Deye aan te sluiten. Dan valt mijn set op garage-noord (12x~275WP) wel weg. En dat werd hem niet. Toen nagedacht of ik een tweede kabel kon trekken vanuit het bijhuis naar de Deye om de GEN-poort te gebruiken, dat is heel veel werk, maar dan kan ik de set op noord houden. Dit kan ik doen als fallback als AC couple on Load side echt niet werkt.

Toevoeging
De moeilijkheid in wat ik wil is dat de MPPT's op de Deye in principe zoveel als mogelijk de batterij moeten vullen. Dan kan de Solis gewoon haar energie blind blijven leveren. Als er, na aftrek van de huislast:
  • energie over is, kan die de batterij in (mits niet vol, want dan hup naar het net)
  • energie tekort is, kan de Deye bijspringen (PV en eventueel batterij)
  • energie tekort is, en de batterijen van de Deye zijn leeg, dan spreken we het net aan
En dan hebben we nog het stukje arbitrage ;)

[ Voor 98% gewijzigd door Floor-is op 12-08-2026 19:07 ]

Bericht hierboven

• Cookiemonsterrr
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-08 14:48
dingo35 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:43:
[...]

De sticklogger is een van Deye "losstaand" product; als je op de config_hide.html pagina kijkt zie je als laatste veld dat hij daar geconfigureerd wordt voor de Deye.

Boven finctioneert de logger als een modbus/tcp to modbus/rtu bridge; het is aannemelijk dat de bridge gewoon de modbus messages en responses overzet, zonder inhoudelijk naar de registers en adressen te kijken.

Kortom:kans dat het aan de stick ligt is minimaal.
Solarman is opensource dus als je de modbus register-adressen weet van de Sell opties kun je het in de source opzoeken, en eventueel zelf aanvullen via een PR...
Thanks! Voor de duidelijke uitleg, ik heb hem nu zelf toegevoegd in de yaml en kan hem nu wel selecteren.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Werkt de Deye ook samen met meters van het merk Eastron? Dat zou wel mooi zijn, want ik heb nog heel wat nieuwe Eastron SDM630 hier liggen.

Ik heb de Eastron SDM630 Modbus V2 en V3, maakt dat nog verschil? Volgens mij hebben ze allemaal dezelfde modbus registers, dus ik zou zeggen dat ze beide net zo goed moeten werken?

En ik heb ook een flink aantal SDM630MCT + CT klemmen, is die ook bruikbaar? En zo ja, is dat dan beter? Ik denk dat je via de CT klemmen sneller kan lezen, dan een modbus verzoek versturen + antwoord ontvangen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:23

zalkc

cvz.eu

Tanuki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:50:
Werkt de Deye ook samen met meters van het merk Eastron? Dat zou wel mooi zijn, want ik heb nog heel wat nieuwe Eastron SDM630 hier liggen.
Werkt prima, wordt ook geadviseerd door Deye naast de Chint
Ik heb de Eastron SDM630 Modbus V2 en V3, maakt dat nog verschil? Volgens mij hebben ze allemaal dezelfde modbus registers, dus ik zou zeggen dat ze beide net zo goed moeten werken?
Ik heb een v3 en heb er geen problemen mee gehad, de v2 wordt echter door Deye genoemd
En ik heb ook een flink aantal SDM630MCT + CT klemmen, is die ook bruikbaar? En zo ja, is dat dan beter? Ik denk dat je via de CT klemmen sneller kan lezen, dan een modbus verzoek versturen + antwoord ontvangen?
geen flauw idee, geen ervaring mee ;) maar vast wel iemand anders hier.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:32
SnarfB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:57:
Hoi, ik zat eens te kijken voor een thuisbatterij voor mijn dochter, nu zag ik ook iets voorbij komen van een Deye thuisbatterij Deye SE-F16-C. In hoeverre heeft men hier al iemand ervaring mee, ik zat zelf te denken aan 2 Deye SE-F16-C en een een Deye 8 of 10kW 3 fase omvormer. Verder zag ik ook dat je deze allebei rechtstreeks op de omvormer koppelt, zonder af zekering en breaker hoe is jullie mening hierover?

Bij NKON zag ik dat je zo set voor net €5300- koopt dit lijkt mijn een hele mooie prijs voor 32kW
Hier net een SE-F16-C met een een 10kW 3-fase omvormer. Werk goed. Ik heb er, na overleg met de leverancier Ecohandel.nl geen breaker tussen. Er zou aan zowel de accu als de inverter zijde voldoende beveiliging zitten.

• Floor-is

Floor-is

5.2

SnarfB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:57:
Hoi, ik zat eens te kijken voor een thuisbatterij voor mijn dochter, nu zag ik ook iets voorbij komen van een Deye thuisbatterij Deye SE-F16-C. In hoeverre heeft men hier al iemand ervaring mee, ik zat zelf te denken aan 2 Deye SE-F16-C en een een Deye 8 of 10kW 3 fase omvormer. Verder zag ik ook dat je deze allebei rechtstreeks op de omvormer koppelt, zonder af zekering en breaker hoe is jullie mening hierover?

Bij NKON zag ik dat je zo set voor net €5300- koopt dit lijkt mijn een hele mooie prijs voor 32kW
Zonder fuse/breaker zou ik echt niet adviseren. Erger nog: elke fatsoenlijke elektricien zet er nog een handmatige schakelaar tussen ook.

Ik heb een SUN-12K met drie SE-F16-C's :)

Bericht hierboven

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:32
Switek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:08:
[...]

Ik heb de USB versie wifi logger aangesloten, lijkt geen Modbus te doen en ook de Config_hide pagina bestaat niet. DYDA_WiBLE_1.6.2 (DL1000B-wifi) Iemand hier ervaring mee? Wel connectie met de cloud en verder werkt alles prima. Gaat om de Deye SUN-10K-SG05LP3-EU
Modbus / Solarman blijkt met deze logger niet meer te werken. Inmiddels via de developer api wel de gegevens in HomeAssistant via Deye Cloud Home Assistant Integration. Wel een Waveshare besteld, voor modbus naar TCP/RTU via de modbus poort op de Deye.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:49
water_escape schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Het staat er wel en niet, ik heb AI de handleiding laten scannen:

In de actuele handleiding van de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 staat bij Generator Port Use inderdaad standaard “Rated Power 8000 W”. Maar Deye beschrijft die waarde daar als “Generator input rated power: allowed Max. power from diesel generator.” In hetzelfde menu kun je de GEN-poort vervolgens als Micro Inv Input instellen voor een AC-gekoppelde PV-omvormer.

Dus ik zou niet concluderen dat de GEN-poort fysiek maximaal 8 kW Enphase-PV aankan alleen omdat daar 8000 W staat. Dat getal hoort volgens Deye bij de instelling voor het toegestane generatorvermogen.

Mijn huidige inschatting is dus: nee, ik zie nog geen bewijs dat jouw 9 kW te veel is; die 8000 W die jij hebt gevonden is de generator-rated-power instelling. Maar dit punt is belangrijk genoeg dat ik het niet op basis van alleen die handleidingtekst definitief groen zou geven.
Het is 20A max per fase bij SUN 12K (in specs staat het bij max AC input (ook als grid weg is), dit is 13200W bij 220V (of 13800W bij 230V)).

De GEN input relais zijn kleiner dan die van load (die zijn belastbaar tot max 45A max met passthrough). Zie hiervoor ook het filmpje van deze Oostenrijkse gast, is weliswaar een 12K SG04:

YouTube: Achtung nur 20 Ampere auf den Genport geben! Deep Inside Deye Hybrid 12KW Inverter Teil 2 / Deutsch

Vlak daarvoor wijst hij trouwens het N-PE relais aan.

• SnarfB
  • Laatst online: 19-08 07:26
Ik wil eindelijk mijn installatie zo maken dat ik bij spanningsuitval kan omschakelen naar de Thuisbatterij. Ik wil gewoon de hele meterkast achter batterij kunnen schakelen en schakel zelf wel de groepen af op dat moment dat er te veel afnamen is. Ik heb een schema bijgevoegd Zwart is bestaand en rood wordt nieuw. Ik had bij de omvormer al een kast hangen voor eventueel in nood voeding uit de batterij te betrekken, hier hangen ook de interface van de Deye naar HA achter en in de meterkast wil ik een extra groep maken waar ik aan de Load van de Deye mijn Wifi en HA server achter hangt.

Blijf alleen de omschakelaar over ik heb nu de Eaton QM40/3N er in staan, ik heb het nodige gelezen over de discussie op dit forum hierover. Blijf de vraag over moet je nu eigenlijk in een keer zo snel mogelijk door schakelen ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xa2ETEm_1kDgXal3SVLAFjuHPdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbpyUrLy0fVh8lUyiOa0NWNi.jpg?f=fotoalbum_large

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• thomvh
SnarfB schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:07:
Ik wil eindelijk mijn installatie zo maken dat ik bij spanningsuitval kan omschakelen naar de Thuisbatterij. Ik wil gewoon de hele meterkast achter batterij kunnen schakelen en schakel zelf wel de groepen af op dat moment dat er te veel afnamen is. Ik heb een schema bijgevoegd Zwart is bestaand en rood wordt nieuw. Ik had bij de omvormer al een kast hangen voor eventueel in nood voeding uit de batterij te betrekken, hier hangen ook de interface van de Deye naar HA achter en in de meterkast wil ik een extra groep maken waar ik aan de Load van de Deye mijn Wifi en HA server achter hangt.

Blijf alleen de omschakelaar over ik heb nu de Eaton QM40/3N er in staan, ik heb het nodige gelezen over de discussie op dit forum hierover. Blijf de vraag over moet je nu eigenlijk in een keer zo snel mogelijk door schakelen ?[Afbeelding]
Ik draai deze setup. Maar inplaats van de Eaton draai ik de Sontheimer zodat ik live kan omschakelen. Verder draai ik hem eigenlijk altijd in "noodstroom" bedrijf. Waardoor de Grid -> Sontheimer -> Deye -> Meterkast gaat. Hierdoor hoef ik niks te doen als de stroom uitvalt.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:12

hamsteg

Species 5618

Ik was aan het kijken naar deze schakelaar: I-0-II Hager schakelaar nu ben ik elektrisch niet zwaar onderlegd, dus hoe kijken jullie naar deze schakelaar? Mijn idee is om standaard natuurlijk over de Deye omvormer actief te zijn en bij eilandmodus Deye lekker in controle te laten. Bij eventuele problemen met de Deye installatie (inclusief batterijen) wil ik naar het normale netwerk kunnen schakelen. Met mijn kennis lijkt deze schakelaar dat te kunnen, toch?

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• SnarfB
thomvh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:16:
[...]

Ik draai deze setup. Maar inplaats van de Eaton draai ik de Sontheimer zodat ik live kan omschakelen. Verder draai ik hem eigenlijk altijd in "noodstroom" bedrijf. Waardoor de Grid -> Sontheimer -> Deye -> Meterkast gaat. Hierdoor hoef ik niks te doen als de stroom uitvalt.
De Eaton QM63/3N kun je volgens https://welkekiezen.nl/elektriciteit/omschakelaar-driefase ook live omschakelen. Blijf ook altijd de vraag wat verstandiger is, altijd op noodstroom met de kans als er wat met de Deye is dat je zonder spanning zit of op grid en spanningsuitval zonder spanning. Hierbij komt is je vermogen van je Deye altijd voldoende voor je hele huis, wat bij mijn nog maar de vraag is

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• thomvh
hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:31:
Ik was aan het kijken naar deze schakelaar: I-0-II Hager schakelaar nu ben ik elektrisch niet zwaar onderlegd, dus hoe kijken jullie naar deze schakelaar? Mijn idee is om standaard natuurlijk over de Deye omvormer actief te zijn en bij eilandmodus Deye lekker in controle te laten. Bij eventuele problemen met de Deye installatie (inclusief batterijen) wil ik naar het normale netwerk kunnen schakelen. Met mijn kennis lijkt deze schakelaar dat te kunnen, toch?
Ik heb deze er in zitten: https://www.amazon.nl/-/e...ter/dp/B0BJPWDKX3?ie=UTF8

De Hager kon ik niet van vinden of die een voor/na eilende nul hebt. Zeker omdat ik eventueel ook onder load wil kunnen schakelen als het nodig is.

• thomvh
SnarfB schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:42:
[...]

De Eaton QM63/3N kun je volgens https://welkekiezen.nl/elektriciteit/omschakelaar-driefase ook live omschakelen. Blijf ook altijd de vraag wat verstandiger is, altijd op noodstroom met de kans als er wat met de Deye is dat je zonder spanning zit of op grid en spanningsuitval zonder spanning. Hierbij komt is je vermogen van je Deye altijd voldoende voor je hele huis, wat bij mijn nog maar de vraag is
Mijn deye is 20kW, hij kan 18kW van de busbar afhalen en daar nog PV boven op zetten. Dat moet wel loslopen. Maar even niet de auto laden als de stroom uitvalt :9.

• SnarfB
Ik kan bij de Hager niet het Symbool van na-ijlende nul vinden zoals omschreven in https://welkekiezen.nl/elektriciteit/omschakelaar-driefase

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bBz3YWPRgOkb3jUrMDHJ1xL_s0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WBS5QSKR4jAjSVbZqmUgZhAD.jpg?f=user_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toch al een paar keer voorbij gekomen dat je deze niet moet gebruiken.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Wolly schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:00:
[...]

Het is een groot topic, sorry dan voor de dubbel post en soms gaat het tot in details die afleiden van de basisvraag. Misschien dat in TS wat "algemeen bekende info" kan worden samengevat. Ik bookmark de post van @SnarfB .

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 13-08-2026 15:54 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• genesisfm
  • Laatst online: 23:26
SnarfB schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:07:

Blijf alleen de omschakelaar over ik heb nu de Eaton QM40/3N er in staan, ik heb het nodige gelezen over de discussie op dit forum hierover. Blijf de vraag over moet je nu eigenlijk in een keer zo snel mogelijk door schakelen ?[Afbeelding]
Paar opmerkingen;

- Zet je sdm na de hoofdschakelaar

- gebruik een 300ma aardlek B25 ampère voor de deye, het liefst een goed merk (zie eerdere discussie in deze topic)

- zet een werkschakelaar voor je Deye zodat je lokaal kan schakelen

- alle schakelaars en beveiligingen 40 ampère zou ik niet aanraden, Kortom schakelaars hoger of de beveiliging lager

- de beveiliging naar jou nood meterkast is 40 ampère en dat is niet echt nuttig gezien de Deye Max 12kw levert

- vergeet ook niet je pe/aarde goed te koppelen

Succes

[ Voor 3% gewijzigd door genesisfm op 13-08-2026 20:14 ]

• Zonique
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 15:47
magin12 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:10:
Vandaag de Deye 20k HV binnen gekregen. Gekocht via alibabba, verzonden uit NL depot en totaal 1775€ betaald👌
Ik probeer een 10k of 12k versie op de kop te tikken (Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-DM2). Ik heb toch maar 3x25. Ik kan echter met geen mogelijkheid een apparaat vinden in zo'n NL depot. Hoe kom je daar achter?

• Tanuki
  • Niet online
@Zonique Ik denk dat je dan mensen moet aanschrijven, en actief moet informeren. Het kan ook zijn dat ze het er gewoon bij zetten. In principe is voor jou een EU warehouse ook al prima he, het hoeft niet per se uit Nederland te komen.
Los daarvan, kan het nog steeds interessant zijn om het vanuit China te laten komen, zeker i.c.m. batterij kan uiteindelijk de prijs alsnog lager zijn dan NL/EU.

Is er overigens een reden dat je voor HV gaat? Volgens mij is LV (LP3 ipv HP3) nog steeds betaalbaarder? En beter te DIY'en.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-08 13:56
Cookiemonsterrr schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:18:
[...]

Thanks! Voor de duidelijke uitleg, ik heb hem nu zelf toegevoegd in de yaml en kan hem nu wel selecteren.
Zou je je yaml-wijziging hier willen delen, scheelt anderen weer uitzoeken...

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:31
Zonique schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 00:36:
[...]

Ik probeer een 10k of 12k versie op de kop te tikken (Deye SUN-12K-SG01HP3-EU-DM2). Ik heb toch maar 3x25. Ik kan echter met geen mogelijkheid een apparaat vinden in zo'n NL depot. Hoe kom je daar achter?
Contact even https://www.e2c-energy.com/categories/100022 set Chinezen met een magazijn in Rotterdam Zuid, veel voorraad en goede prijzen.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:16
Even een vraag. de 12k mag 19,2kWP aan panelen aangesloten hebben. Maar, kan max 12kW richting het net sturen. Kan hij wel 12kW naar het net sturen en tegelijk dan nog met 7kW de accu's laden? Of gaat hij gewoon aftoppen rond de 12kW :?

• thomvh
ybos schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:12:
Even een vraag. de 12k mag 19,2kWP aan panelen aangesloten hebben. Maar, kan max 12kW richting het net sturen. Kan hij wel 12kW naar het net sturen en tegelijk dan nog met 7kW de accu's laden? Of gaat hij gewoon aftoppen rond de 12kW :?
Volgens mij gaat het meer om het feit dat hij de voltages aan kan tot 19,2kWP. Maar je zult er maar 12kW uit krijgen. Het idee is dat je je panelen wat overspect waardoor je vaker hogere opbrengsten krijgt. Aangezien die paar dagen per jaar dat je ook werkelijke 19,2kWP haalt ook op een paar handen te tellen zijn.

• ybos
thomvh schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Volgens mij gaat het meer om het feit dat hij de voltages aan kan tot 19,2kWP. Maar je zult er maar 12kW uit krijgen. Het idee is dat je je panelen wat overspect waardoor je vaker hogere opbrengsten krijgt. Aangezien die paar dagen per jaar dat je ook werkelijke 19,2kWP haalt ook op een paar handen te tellen zijn.
Die snap ik. Maar mijn kennis heeft 24,6kWP in 2 oost en 2 west strings, daar zaten eerst 2 strings west parallel en 2 strings oost parallel op zijn PV inverter. Ik heb 1 west en 1 oost string omgezet naar de Deye, maar het liefst halen we zoveel mogelijk PV naar de Deye toe omdat je met de interne DC veel flexibeler bent.

Qua voltage zitten die strings maar op 530V oid. Toch durf ik het niet aan om dat allemaal op de Deye aan te sluiten.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:42
Short circuit amps en open clamp voltage van je strings zijn de daadwerkelijke limiterende factoren. Zolang je daarbinnen blijft is er niks aan de hand. Da's grofweg 25kwp effectief.

De deye kan max 12kw totaal verwerken. Of dat nu naar accu of net gaat.

• SnarfB
Als ik de energie registratie van de Deye in HA bekijk dan zie ik dat deze van de Solarman om de 10 minuten de gevens ophaald. Als ik dan naar de PV productie kijk dan zie ik in GBBoptimizer een vreemd beeld, omdat deze met kwartieren werkt is het ene kwartier de PV productie hoger als het vogende kwartier. Het lijkt erop dat hij het ene kwartier een meting van 10 minuten gebruikt en het volgende kwartier een meting van 2 x 10 minuten. Is er een mogelijkheid om de energie gegevens om de 5 minuten op te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWpW-qrlmuNlwC4YeTSAWGH3QVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uLng0Tg4cMILkWrERwtnZSwQ.png?f=fotoalbum_large

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:54
SnarfB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:16:
Als ik de energie registratie van de Deye in HA bekijk dan zie ik dat deze van de Solarman om de 10 minuten de gevens ophaald. Als ik dan naar de PV productie kijk dan zie ik in GBBoptimizer een vreemd beeld, omdat deze met kwartieren werkt is het ene kwartier de PV productie hoger als het vogende kwartier. Het lijkt erop dat hij het ene kwartier een meting van 10 minuten gebruikt en het volgende kwartier een meting van 2 x 10 minuten. Is er een mogelijkheid om de energie gegevens om de 5 minuten op te halen.

[Afbeelding]
Bedoel je hier Solarman via de cloud? Als ik de lokale HA Solarman integratie (richting de wifi-stick) bekijk, dan is de update iets van elke 6 seconden.

De ESPHome-Modbus integratie kan het ruwweg elke 20 seconden (mogelijk wat vaker als ik wat minder registers zou ophalen, maar dit nooit geprobeerd.

• SnarfB
MarcoPolet schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Bedoel je hier Solarman via de cloud? Als ik de lokale HA Solarman integratie (richting de wifi-stick) bekijk, dan is de update iets van elke 6 seconden.

De ESPHome-Modbus integratie kan het ruwweg elke 20 seconden (mogelijk wat vaker als ik wat minder registers zou ophalen, maar dit nooit geprobeerd.
De metingen komen wel snel door maar de energie waardes nietAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxmzXfFnkA1k633dinaNRfYH7S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flL2nVdw41mQqGttle0CLhmZ.jpg?f=fotoalbum_large maar om de 10 minuten

• Jo0p
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-08 19:38
@Zonique

Ik ben met dezelfde aansluiting bewust voor een 15k gegaan, omdat deze in eilandbedrijf ook 12k kan leveren (die waarde ligt namelijk lager). Qua prijs viel het verschil wel mee. Via https://etronixcenter.com/

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:54
SnarfB schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

De metingen komen wel snel door maar de energie waardes niet[Afbeelding] maar om de 10 minuten
Dat is wel gek, die batterycurrent (via Solarman dongle->wifi->HA) doet hij hier met ongeveer zelfde frequentie (~6 seconden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJz8ruM6bsykGhKviwbUT-9Ps28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eowl5cns3WFXTjwwtIweF9fZ.png?f=fotoalbum_large (ter info; de pieken richting -150A vallen samen met het off-grid gaan van de omvormer, alle PV gaat dan de batterij in).
edit:
als ik je grafiek goed bekijk dan lijkt het onderin redelijk vlak, maar wel wat schommellend rond -200A ? Is het geen gezichtsbedrog dat er geen updates waren?
edit2: ik kan prima een gesprek met mezelf voeren, ik zie dat je bovenste plaatje over total production ging. Dat is ook bij mij elke 10 minuten...

[ Voor 13% gewijzigd door MarcoPolet op 14-08-2026 14:48 ]

• magin12
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-08 12:07
Zonique schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 00:36:
[...]

Op alibaba zoeken op je model en dan in tekst kijken waar ze "eu warehouse" vermelden. En gewoon 5 verkopers contacteren en vragen om hun prijs plus shipping naar jou adres.

Kan best ver uiteenlopen. Sites die ze aanbieden zullen altijd duurder zijn omdat die ook winst moeten maken en garantie moeten behandelen. Direct bij een verkoper op alibaba ben je altijd goedkoper.

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Wolly schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:00:
[...]

Aangezien ik bewijs wilde hebben, even contact genomen met Electramat.
Goedendag,

De Hager HIM406 is veilig om onder volle belasting te schakelen tot 63 Ampère. Je hoeft je bij deze omschakelaar geen zorgen te maken over een zwevende nul.

Volgens het officiële productdatablad van Hager is dit namelijk een 3P+N uitvoering. Dit betekent dat de nuldraad voorijlend sluit en nadijlend opent ten opzichte van de fasen. De nul maakt dus als eerste contact en verbreekt als laatste. Hierdoor is een zwevende nul uitgesloten en zijn je apparaten veilig tijdens het omschakelen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hamsteg schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

[...]
Ik geloof liever de fabrikant, denk niet dat Electramat de schade gaat vergoeden.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Wolly schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Ik geloof liever de fabrikant, denk niet dat Electramat de schade gaat vergoeden.
Nice, zal dat eens terugkoppelen naar Elektramat, de schakelaar moet dus conform IEC 60947-6-1 zijn en niet IEC 60947-3.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:05
magin12 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

Op alibaba zoeken op je model en dan in tekst kijken waar ze "eu warehouse" vermelden. En gewoon 5 verkopers contacteren en vragen om hun prijs plus shipping naar jou adres.

Kan best ver uiteenlopen. Sites die ze aanbieden zullen altijd duurder zijn omdat die ook winst moeten maken en garantie moeten behandelen. Direct bij een verkoper op alibaba ben je altijd goedkoper.
Hoe doe je dit met eventuele support om bijvoorbeeld een firmware update te doen?
Of loopt dat direct via Deye? Ook als je bijvoorbeeld bij NKON zou kopen?

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• rvdgaag
Daan_96 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Hoe doe je dit met eventuele support om bijvoorbeeld een firmware update te doen?
Of loopt dat direct via Deye? Ook als je bijvoorbeeld bij NKON zou kopen?
Garanties afhandelen is wel een dingetje met Deye, ik heb net een defecte Deye micro omvormer gehad, na 2 weken heen en weer mailen met Deye support die online meekeek het verzoek gekregen om het ding naar Neurenberg in Duitsland te sturen. Aldus gedaan, nu duurde het 2 weken na ontvangst in Duitsland dat ze tot de conclusie kwamen dat hij inderdaad defect is. Na een kleine week kreeg ik de verzendkosten (ruim 28 euro) terug gestort en wacht ik nu nog op de track & trace van de vervangende unit.

Al met al reeds 6 weken bezig, gelukkig had ik al een nieuwe gekocht zodat ik de stroom van het mooie weer niet miste, en hou de nieuwe die ik krijg als reserve.

Afhandeling is netjes naar mijn mening maar kost veel tijd en zou niet blij zijn met als mijn grote 12kW omvormer defect gaat als ik die moet opsturen.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:05
Dat is inderdaad wel een dingetje.
Is dat contact wel direct met support van deye?
Dus als ik een 20kw omvormer vanuit China laat komen kan ik nog wel terecht bij de support?

Ik blijf toch heel erg twijfelen tussen een Deye en een Victron opstelling.
Beide heeft zo zijn voor en nadelen..

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• rvdgaag
Daan_96 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:33:
Dat is inderdaad wel een dingetje.
Is dat contact wel direct met support van deye?
Dus als ik een 20kw omvormer vanuit China laat komen kan ik nog wel terecht bij de support?

Ik blijf toch heel erg twijfelen tussen een Deye en een Victron opstelling.
Beide heeft zo zijn voor en nadelen..
Ja service@deye.com.cn is het adres voor updates aanvragen en ondersteuning bij storingen, mits de omvormer in de Deye Cloud gekoppeld is.

Victron in mooi maar voor thuis minder geschikt vind ik, teveel verlies op hoog vermogen, te lawaaiig, teveel bekabeling nodig voor een 3-fase systeem. Niet dat de Deye heel stil is maar hier heb je 1 doos die alles goed doet, efficient is en betrouwbaar. Alleen als Victron een 3 fase hybride omvormer met 15 kW vermogen zou bieden zou ik ze overwegen voor thuis.

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik ben van plan mijn omvormer te vervangen door een Deye SUN-10K-SG05LP3 met een 16kwh accu. Nu heb ik een driefase kabel met 4 mm aders naar de meterkast lopen, volgens de handleiding zou dit 6 mm moeten zijn. Kabels vervangen kan natuurlijk maar dat doe ik liever niet als het niet strikt noodzakelijk is. Is 6mm echt nodig?

• Zonique
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 15:47
Tanuki schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:32:
@Zonique Ik denk dat je dan mensen moet aanschrijven, en actief moet informeren. Het kan ook zijn dat ze het er gewoon bij zetten. In principe is voor jou een EU warehouse ook al prima he, het hoeft niet per se uit Nederland te komen.
Los daarvan, kan het nog steeds interessant zijn om het vanuit China te laten komen, zeker i.c.m. batterij kan uiteindelijk de prijs alsnog lager zijn dan NL/EU.

Is er overigens een reden dat je voor HV gaat? Volgens mij is LV (LP3 ipv HP3) nog steeds betaalbaarder? En beter te DIY'en.
Thanks voor de tips!

Inderdaad met 50V is het DIY aspect makkelijker, maar met HV hoef je niet van die ontzettend dikke kabels te gebruiken en dit is volgens mij ook waar "de instrustrie" daarom heen gaat. Daarnaast zijn de batterijen Iets beter te balanceren dan LV in serie, heb ik net iets meer keuze uit omvormers (met LV heb je volgens mij alleen Victor, Deye en Solis), etc.

• rvdgaag
Lordp! schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:21:
Ik ben van plan mijn omvormer te vervangen door een Deye SUN-10K-SG05LP3 met een 16kwh accu. Nu heb ik een driefase kabel met 4 mm aders naar de meterkast lopen, volgens de handleiding zou dit 6 mm moeten zijn. Kabels vervangen kan natuurlijk maar dat doe ik liever niet als het niet strikt noodzakelijk is. Is 6mm echt nodig?
Ja 6mm is wel het minimum, ook afhankelijk van de kabellengte, een 10K doet ongebalanceerd max zo'n 23 A per fase en de spanningsval is door de hogere weerstand flink wordt deze te warm (richting 72 graden op een 12 meter kabel).

te berekenen hier: https://acdesigner.app/kabel

[ Voor 17% gewijzigd door rvdgaag op 17-08-2026 16:14 ]

• Domba
  • Laatst online: 03:55
hamsteg schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Nice, zal dat eens terugkoppelen naar Elektramat, de schakelaar moet dus conform IEC 60947-6-1 zijn en niet IEC 60947-3.
Volgens Hager zelf (https://hager.com/de/kata...6-lastumschalter-3p-n-63a) is de schakelaar nog steeds een IEC60947-3 (grappig is dat in de nederlandstalige ontbreekt)
En blijft hager eigen verklaring van ongeschikt voor gebruik bij onderbelasting schakelen staan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Lordp!
  • Niet online
rvdgaag schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Ja 6mm is wel het minimum, ook afhankelijk van de kabellengte, een 10K doet ongebalanceerd max zo'n 23 A per fase en de spanningsval is door de hogere weerstand flink wordt deze te warm (richting 72 graden op een 12 meter kabel).

te berekenen hier: https://acdesigner.app/kabel
Ha thanks! Als ik Asymertic phase feeding nu uitlaat dan zou het op zich wel goed moeten gaan toch? Dan gaat er max 16.7 A door de draden. In de Manual zie ik dit staartje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07028xc2Vb75d_Ed6_4MRxLFYn8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UYrRfPNwKacleFuFEKw9CvSB.png?f=user_large
Vraag is wel of dat dan helemaal volgens de regels is...

Of toch voor de 8 kw variant gaan, gekke is dat die 160 euro duurder is bij Nkon dan de 10 kw. Bij het opladen van de auto gaat het iets langzamer op eigen stroom, maar de vraag is of dat nu echt van belang is...

Een nieuwe 6mm door de 19 mm buisjes frotten is niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht :|

[ Voor 15% gewijzigd door Lordp! op 17-08-2026 18:40 ]

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Domba schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:14:
[...]

Volgens Hager zelf (https://hager.com/de/kata...6-lastumschalter-3p-n-63a) is de schakelaar nog steeds een IEC60947-3 (grappig is dat in de nederlandstalige ontbreekt)
En blijft hager eigen verklaring van ongeschikt voor gebruik bij onderbelasting schakelen staan.
Volgens mij moet je nog een keer lezen want dat staat er.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-08 09:36
hamsteg schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

[...]
In het datablad wat in de email staat staat niets over de NUL.

• Domba
rvdgaag schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:45:
[...]
Victron in mooi maar voor thuis minder geschikt vind ik, teveel verlies op hoog vermogen, te lawaaiig, teveel bekabeling nodig voor een 3-fase systeem. Niet dat de Deye heel stil is maar hier heb je 1 doos die alles goed doet, efficient is en betrouwbaar. Alleen als Victron een 3 fase hybride omvormer met 15 kW vermogen zou bieden zou ik ze overwegen voor thuis.
Niet alleen pas op hoog vermogen, maar vanaf 500W, over daaronder durf ik nog geen uitspraak te doen.
Globaal 5% of meer efficientie verschil, zeker een factor als je beperkte ruimte hebt voor PV-panelen hebt.
Met zoals vanaf volgend jaar zonder salderen, maakt elke procentpunt efficientie ca10-15 euro/jaar verschil@10MWh/j

@Daan_96 Zou in zijn omgeving eens moeten kijken of die een werkend Victron systeem mag bekijken.
Niet vergeten een ampere tang mee te nemen, het argument dat een Deye een hoog standby/ eigenverbruik heeft met110W.
Een Victron wil ook 3 x 30-40W voor 3 fase (ook de nieuwere kWh-modelen),
Alleen externe aansturing en een setup als standalone accu, (geen automatische noodstroom, maar met handschakelaar), die een sleepmode gebruik voor de Victron, krijgt dat naar beneden voor het dag gemiddelde.
De 3 fase Deye heeft nog geen low power mode zoals de 1fase Deye's.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Lord Anubis schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

In het datablad wat in de email staat staat niets over de NUL.
Nee, dat is precies het punt om 'de zwevende nul' veilig te kunnen vangen moet het product voldoen aan de IEC 60947-6-1. De Hager is IEC 60947-3 en daarmee voldoet deze niet aan die eisen.

• Domba
hamsteg schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Volgens mij moet je nog een keer lezen want dat staat er.
Ik heb ook scoop meting gedaan, ook andere modelen.
HIM406 tot ca 70ms zwevende nul bij wegschakelen. (Jörg had 80ms, staat ook in zijn blog)

edit
Mijn eerste link naar de produktcatalogus staat nog steeds, 3 jaar later
Modularer Umschalter 3P+N nach DIN EN 60947-3, zum Umschalten unter Last von 2 Niederspannungsstromkreisen

[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 17-08-2026 20:00 ]

• Lord Anubis
hamsteg schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:34:
[...]

Nee, dat is precies het punt om 'de zwevende nul' veilig te kunnen vangen moet het product voldoen aan de IEC 60947-6-1. De Hager is IEC 60947-3 en daarmee voldoet deze niet aan die eisen.
Wat ik bedoel is dat wat elektramat beweert niet gebaseerd is op dat bijgevoegde document. Dus daarvan wegblijven.

• genesisfm
  • Laatst online: 23:26
Ik was even benieuwd hoe jullie hier 2 accupacks van 16kwh op elkaar (parallel) aansluiten?

Kwestie van spanningen dicht bij elkaar zetten en schakelen?

Of een belasting tussen de accu's en wachten?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

genesisfm schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:46:
Ik was even benieuwd hoe jullie hier 2 accupacks van 16kwh op elkaar (parallel) aansluiten?

Op gelijke spanning en aangesloten met + van 1 & - van 2 op omvormer en de rest parallel, maar ik vraag me af of het laatste veel uitmaakt. Het eerste is wel belangrijk om goed te doen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• rvdgaag
zalkc schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:32:
[...]

Op gelijke spanning en aangesloten met + van 1 & - van 2 op omvormer en de rest parallel, maar ik vraag me af of het laatste veel uitmaakt. Het eerste is wel belangrijk om goed te doen.
Huhhh dat is in serie, dus foute boel (zo krijg je 52+52V is over de 100V op je systeem ).

2 accu's sluit je aan door een 2 busbars te nemen 1 voor alle plus aansluitingen en 1 voor alle - aansluitingen (= parallel) , vanaf de busbars gaat 1 kabel naar de corresponderende aansluiting op de omvormer.

• rvdgaag
Lordp! schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Ha thanks! Als ik Asymertic phase feeding nu uitlaat dan zou het op zich wel goed moeten gaan toch? Dan gaat er max 16.7 A door de draden. In de Manual zie ik dit staartje: [Afbeelding]
Vraag is wel of dat dan helemaal volgens de regels is...

Of toch voor de 8 kw variant gaan, gekke is dat die 160 euro duurder is bij Nkon dan de 10 kw. Bij het opladen van de auto gaat het iets langzamer op eigen stroom, maar de vraag is of dat nu echt van belang is...

Een nieuwe 6mm door de 19 mm buisjes frotten is niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht :|
Een lager vermogen Deye wordt vaak minder verkocht dus de inkoopprijs is hoger door de lagere aantallen denk ik.

De nieuwe kabel, geen idee of die door een 19mm buis past eerlijk gezegd, gewoon ff naar de spec's van de kabel kijken, insmeren met afwasmiddel en hij glijdt als een ....

4mm op 16.7 A is niet conform de NEN1010 norm en als hij in een buis zit is de warmte ontwikkeling hoger dus niet doen.

• Lord Anubis
genesisfm schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:46:

Al in vorige postings aangegeven voorbeelden.
Zoals @rvdgaag schreef en niet zoals @zalkc.
Bereken de maximale mogelijke stroomsterkte van alle stroom richtingen en bereken dan de busbar diameter. In geval van montage gaten reken de gat doorsnede niet mee, busbare doorsnede is excl. gat doorsnede .

[ Voor 21% gewijzigd door Lord Anubis op 18-08-2026 11:12 ]

• zalkc

zalkc

cvz.eu

rvdgaag schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Huhhh dat is in serie, dus foute boel (zo krijg je 52+52V is over de 100V op je systeem ).

2 accu's sluit je aan door een 2 busbars te nemen 1 voor alle plus aansluitingen en 1 voor alle - aansluitingen (= parallel) , vanaf de busbars gaat 1 kabel naar de corresponderende aansluiting op de omvormer.
Nope, 'de rest parallel'
Misschien is dit duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxokaDqkR53c4o6a09cuBwLF0TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/huh6Ctjhygt5SaMzwVDE4xph.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door zalkc op 18-08-2026 12:46 ]

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Lord Anubis schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:08:
[...]

Al in vorige postings aangegeven voorbeelden.
Zoals @rvdgaag schreef en niet zoals @zalkc.
Wat was er mis met mijn uitleg?

• rvdgaag
zalkc schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Wat was er mis met mijn uitleg?
Een plaatje bij je eerste post had een en ander wel duidelijker gemaakt. Het voorbeeld wat je nu post is duidelijk een oplossing om 4x 12V batterijen aan te sluiten. Met 52v accu's tenzij je hele lage stroom naar de omvormer wil hebben zou ik dit nooit doen. Om je omvormer goed te kunnen gebruiken heb je 200A of meer nodig dus altijd met busbars werken.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

rvdgaag schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Een plaatje bij je eerste post had een en ander wel duidelijker gemaakt. Het voorbeeld wat je nu post is duidelijk een oplossing om 4x 12V batterijen aan te sluiten. Met 52v accu's tenzij je hele lage stroom naar de omvormer wil hebben zou ik dit nooit doen. Om je omvormer goed te kunnen gebruiken heb je 200A of meer nodig dus altijd met busbars werken.
Ik betwijfel dit ten zeerste, vaak heeft zo'n accu al 2 aansluitingen per pool, juist om parallel te kunnen koppelen, die aansluitingen zijn al gemaakt van een stevige plaat koper en werken net zo goed als je busbar, het is niet zo dat de volle amperage door je hele accu gaat, mits ze gelijke spanning hebben. Wat dat betreft is het gewoon hetzelfde als een busbar.
Kabels en aansluitingen van kabel naar accu hebben een bepaalde weerstand waardoor je "spanning verliest". Als je de lader op de eerste accu aansluit met zijn + en - kabels zal de eerste accu de juiste spanning krijgen maar de achterste krijgt minder spanning vanwege de kabels. De accu's worden dan niet goed geladen. Als je een busbar gebruikt moeten alle kabels even lang zijn en daarmee wordt het allemaal nog duurder. Maar ik heb nog wel een warmtebeeld van zo'n opstelling waar 220A doorheen gaat ;) , ik kan je al verklappen dat de meeste warmte op de noodstop zit omdat die dicht op de uitlaat van de Deye is geplaatst die al verrekte warm van zichzelf is, niet op de aansluitingen.

Als je kijkt naar meerdere opstellingen waarbij er accu's gestapeld worden zie je dat ze vaker wel als niet op deze manier worden aangesloten.

Maar doe gerust waar jij blij van wordt :)

• ybos
rvdgaag schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Een lager vermogen Deye wordt vaak minder verkocht dus de inkoopprijs is hoger door de lagere aantallen denk ik.

De nieuwe kabel, geen idee of die door een 19mm buis past eerlijk gezegd, gewoon ff naar de spec's van de kabel kijken, insmeren met afwasmiddel en hij glijdt als een ....

4mm op 16.7 A is niet conform de NEN1010 norm en als hij in een buis zit is de warmte ontwikkeling hoger dus niet doen.
Afwasmiddel niet doen. Dat droogt op en ineens zitten die kabels/draden die zo makkelijk door de buis heen gleden zo goed als vastgelijmd. Gewoon 3m glijmiddel of talkpoeder gebruiken.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
Zag dat er een nieuwe versie van de 12kWh LV accu komt. De SE-F12-A. Deze heeft een afdekkap over de terminals en andere positie van het display/ledstrip. Verder grotendeels zelfde specs als de SE-F12. Vergelijkbare modellen van de 5 en 16kWh versies komen ook, de NEPT S serie.

Deye SE-F12-A 12 kWh Thuisaccu | LiFePO4

Deye SE-F16-A 16 kWh Thuisaccu | LiFePO4

De continue laadstroom van de SE-F12 is trouwens hoger dan die van de SE-F16-A (aanbevolen 115A vs 95A en max continu 230A vs 160A). Misschien thermische limitatie door het hogere aantal cellen, of langere circuits in de F16?

[ Voor 29% gewijzigd door Initial G op 18-08-2026 14:46 ]

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 09:27
Initial G schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:34:
Zag dat er een nieuwe versie van de 12kWh LV accu komt. De SE-F12-A. Deze heeft een afdekkap over de terminals en andere positie van het display/ledstrip. Verder grotendeels zelfde specs als de SE-F12. Vergelijkbare modellen van de 5 en 16kWh versies komen ook, de NEPT S serie.

Deye SE-F12-A 12 kWh Thuisaccu | LiFePO4

Deye SE-F16-A 16 kWh Thuisaccu | LiFePO4

De continue laadstroom van de SE-F12 is trouwens hoger dan die van de SE-F16-A (aanbevolen 115A vs 95A en max continu 230A vs 160A). Misschien thermische limitatie door het hogere aantal cellen, of langere circuits in de F16?
Er lijkt nog een nieuwe te komen...SE-F16 Max / Max-H. Die is IP65, heeft een LCD, ingebouwde circuit breaker, 95% DC-RTE opgegeven en eveneens 16 kWh/230 A continu ontladen. Dat lijkt een stap hoger dan de NEPT S F16-A en is óók net aangekondigd idd.
SE-F16-C (offerte)SE-F16-A (nieuw)SE-F16 Max
ChemieLFPLFPLFP
Nominaal16 kWh16 kWh16 kWh
Capaciteit314 Ah314 Ah230 Ah*
Spanning51,2 V51,2 V51,2 V
DoD90%90%90%
Bruikbaar @ 90%14,4 kWh14,4 kWh~14,4 kWh
Aanbev. laadstroom157 A95 A
Max. continu laden160 A160 A160 A volgens brochurefamilie
Max. continu ontladen230 A230 A230 A
Piek280 A / 10s280 A / 10s280 A / 10s
Cycli≥6.000≥8.000≥6.000
Garantie10 jr10 jr10 jr
Gegarandeerde throughput50 MWh50 MWh50 MWh
IPIP21IP21IP65
Afmetingen400×708×233400×737×233~464×914×245
Gewicht109 kg109 kg~118–123 kg
Parallelmax. 32max. 32max. 32
Bluetooth/app
DisplayC = displayvariantLED-indicatie/config-afhankelijkLCD
Terminalafdekking nieuw ontwerp✅ / andere kast
Let op bij de Max: Deye's huidige webpagina noemt vreemd genoeg 230 Ah én 16 kWh bij 51,2 V; die drie getallen kunnen natuurkundig niet tegelijk kloppen (230 Ah × 51,2 V ≈ 11,8 kWh). De oudere officiële brochurefamilie noemt de F16 Max juist 314 Ah/16 kWh.

[ Voor 53% gewijzigd door water_escape op 18-08-2026 15:18 ]

Water-Escape

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
water_escape schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Er lijkt nog een nieuwe te komen...SE-F16 Max / Max-H. Die is IP65, heeft een LCD, ingebouwde circuit breaker, 95% DC-RTE opgegeven en eveneens 16 kWh/230 A continu ontladen. Dat lijkt een stap hoger dan de NEPT S F16-A en is óók net aangekondigd idd.
SE-F16-C (offerte)SE-F16-A (nieuw)SE-F16 Max
ChemieLFPLFPLFP
Nominaal16 kWh16 kWh16 kWh
Capaciteit314 Ah314 Ah230 Ah*
Spanning51,2 V51,2 V51,2 V
DoD90%90%90%
Bruikbaar @ 90%14,4 kWh14,4 kWh~14,4 kWh
Aanbev. laadstroom157 A95 A
Max. continu laden160 A160 A160 A volgens brochurefamilie
Max. continu ontladen230 A230 A230 A
Piek280 A / 10s280 A / 10s280 A / 10s
Cycli≥6.000≥8.000≥6.000
Garantie10 jr10 jr10 jr
Gegarandeerde throughput50 MWh50 MWh50 MWh
IPIP21IP21IP65
Afmetingen400×708×233400×737×233~464×914×245
Gewicht109 kg109 kg~118–123 kg
Parallelmax. 32max. 32max. 32
Bluetooth/app
DisplayC = displayvariantLED-indicatie/config-afhankelijkLCD
Terminalafdekking nieuw ontwerp✅ / andere kast
Let op bij de Max: Deye's huidige webpagina noemt vreemd genoeg 230 Ah én 16 kWh bij 51,2 V; die drie getallen kunnen natuurkundig niet tegelijk kloppen (230 Ah × 51,2 V ≈ 11,8 kWh). De oudere officiële brochurefamilie noemt de F16 Max juist 314 Ah/16 kWh.
In mei al een prijs van de Max opgevraagd, kreeg te horen dat hij in juli leverbaar zou zijn. Maar niemand heeft hem, NKON niet en andere ook niet. Ook nog geen prijs gehoord.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• bommer
Zijn er mensen met ervaring met in serie zetten van 4x 12V lithium accus

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• Lordp!
  • Niet online
rvdgaag schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Helder en thanks, wordt gewoon een nieuw kabeltje trekken!

• bommer
bommer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:02:
[...]

In mei al een prijs van de Max opgevraagd, kreeg te horen dat hij in juli leverbaar zou zijn. Maar niemand heeft hem, NKON niet en andere ook niet. Ook nog geen prijs gehoord.
Inmiddel prijzen gezien van rond de 1800 ex BTW en dat zal dan denk ik ook zonder de verwarming zijn, waar het mij om te doen was. Met zal er nog wel 200 boven opkomen, dan wordt het wel een prijzige doos voor 16kWh

• ybos
bommer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Inmiddel prijzen gezien van rond de 1800 ex BTW en dat zal dan denk ik ook zonder de verwarming zijn, waar het mij om te doen was. Met zal er nog wel 200 boven opkomen, dan wordt het wel een prijzige doos voor 16kWh
Bij Nkon? Ik denk dat E2C uit Rotterdam hem voor een betere prijs kan leveren.

Sowieso slim als je wat wil bestellen om hier op t forum te informeren en mogelijk wat zaken te combineren in 1 order. Ik heb met een bekende paar maanden geleden leuke order gedaan (5 omvormers en iets van 23 accu's van 5kWh) en toen kon er toch nog wat extra's van de al goeie prijzen af. Ze mopperden wel even toen er aparte facturen gemaakt moesten worden (wel zo praktisch met garantie), maar goed, mooie order veen hen, en wij nog wat extra korting.

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 18-08-2026 23:04 ]

• bommer
ybos schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:04:
[...]

Sowieso slim als je wat wil bestellen om hier op t forum te informeren en mogelijk wat zaken te combineren in 1 order. Ik heb met een bekende paar maanden geleden leuke order gedaan (5 omvormers en iets van 23 accu's van 5kWh) en toen kon er toch nog wat extra's van de al goeie prijzen af. Ze mopperden wel even toen er aparte facturen gemaakt moesten worden (wel zo praktisch met garantie), maar goed, mooie order veen hen, en wij nog wat extra korting.
Sunenergie uit Muiden, ken ze verder niet. Google klmt met het resultaat
Bij E2C zie ik deze max nog niet op de site en de 20K waarin ik interresse heb, is bij NKON echt wel een stukkie goedkoper.

Maar niks is nog besloten, zou zomaar ook nog voor victron kunnen gaan.
Deze kan rechtstreeks zonder extra meters met sunspec pv omvormers overweg op de load zijde.

[ Voor 16% gewijzigd door bommer op 19-08-2026 00:51 ]

• magin12
Lordp! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Helder en thanks, wordt gewoon een nieuw kabeltje trekken!
Als je dan toch nieuwe kabels legt. Neem dan ook een 12kw of 15kw model. Je hebt al 3 fase dus kunt max 17.5kw van en naar het net sturen.

En leg een extra kabel om je hele huis achter de backup uitgang te hangen👌

Hager omschakelaar 4-polig SFT440 voor de omvormer in je meterkast. Zodat je de omvormer kunt bypassen in geval van storing of onderhoud!

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

• thomvh
magin12 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Als je dan toch nieuwe kabels legt. Neem dan ook een 12kw of 15kw model. Je hebt al 3 fase dus kunt max 17.5kw van en naar het net sturen.

Hager omschakelaar 4-polig SFT440 voor de omvormer in je meterkast. Zodat je de omvormer kunt bypassen in geval van storing of onderhoud!
Ik zou de Sontheimer pakken en niet de Hager SFT440. Dan kan elke leek hem schakelen zonder dat je alles in de juiste volgorde moet schakelen.

• magin12
thomvh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Ik zou de Sontheimer pakken en niet de Hager SFT440. Dan kan elke leek hem schakelen zonder dat je alles in de juiste volgorde moet schakelen.
Die kende ik nog niet. Wat is het verschil? Hoef ik er geen studie van te maken en weet de rest het hier ook meteen😁

• thomvh
magin12 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

Die kende ik nog niet. Wat is het verschil? Hoef ik er geen studie van te maken en weet de rest het hier ook meteen😁
Zijn al vele discussies over geweest recentelijk maar het heeft een voor en na ijelende nul. De manier hoe je de ST440 moet schakelen is alles eromheen afschakelen. Dan omschakelen en dan alles weer aanzetten. Officieel hoe Hager het ook verkondigd . De Sontheimer heeft echter een voor en na ijlende nul waardoor je geen kans op een zwevende nul hebt en hier door kun je in theorie zelfs onder volle load alles omschakelen. De prijs is het verschil niet zegmaar.

Let op dit is voornamelijk relevant bij 3 fase en ook 3 fase loads.

• Tanuki
  • Niet online
magin12 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:54:
[...]

Hulde voor deze post: Inderdaad, 2 kabels, 1x AC-in, 1x AC-out.

En met 3x 25A netaansluiting, zou je toch het liefst een 18K of een 20K willen pakken? Zodat je dat ook daadwerkelijk kan benutten? Immers, 18K = 26A per fase. 20K zit je nog ruimer.

Met de 12K zit je "maar" op 17A per fase. Met de 15K zit je op bijna 22A per fase.

[ Voor 7% gewijzigd door Tanuki op 19-08-2026 11:50 ]

• thomvh
Tanuki schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Hulde voor deze post: Inderdaad, 2 kabels, 1x AC-in, 1x AC-out.

En met 3x 25A netaansluiting, zou je toch het liefst een 18K of een 20K willen pakken? Zodat je dat ook daadwerkelijk kan benutten? Immers, 18K = 26A per fase. 20K zit je nog ruimer.

Met de 12K zit je "maar" op 17A per fase. Met de 15K zit je op bijna 22A per fase.
20K kan maar 18kW op de DC bus, even heads-up daarover.

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-08 13:56
thomvh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Zijn al vele discussies over geweest recentelijk maar het heeft een voor en na ijelende nul. De manier hoe je de ST440 moet schakelen is alles eromheen afschakelen. Dan omschakelen en dan alles weer aanzetten. Officieel hoe Hager het ook verkondigd . De Sontheimer heeft echter een voor en na ijlende nul waardoor je geen kans op een zwevende nul hebt en hier door kun je in theorie zelfs onder volle load alles omschakelen. De prijs is het verschil niet zegmaar.

Let op dit is voornamelijk relevant bij 3 fase en ook 3 fase loads.
Nee dit is vooral relevant bij 3 fase aansluiting en 1 fase loads. Zie mijn eerdere post.

• thomvh
dingo35 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Nee dit is vooral relevant bij 3 fase aansluiting en 1 fase loads. Zie mijn eerdere post.
Voor zover ik heb begrepen speelt het net zo goed bij 3 fase loads. Die dan 400V gaan rond gooien. Maar misschien heb ik me laten mis informeren. In iedergeval je moet er mee opletten. Dat is het belangrijkste, ik heb gekozen om het "foolproof" te maken. Zodat andere in mijn huishouden gewoon de schakelaar kunnen omgooien zonder na te denken.

• bommer
bommer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:41:
[...]

Sunenergie uit Muiden, ken ze verder niet. Google klmt met het resultaat
Bij E2C zie ik deze max nog niet op de site en de 20K waarin ik interresse heb, is bij NKON echt wel een stukkie goedkoper.

Maar niks is nog besloten, zou zomaar ook nog voor victron kunnen gaan.
Deze kan rechtstreeks zonder extra meters met sunspec pv omvormers overweg op de load zijde.
De prijs voor de SE-F16 Max (inc verwarming) is bij Sunnergie is 1850 ex BTW

• Tanuki
  • Niet online
Ik vind het best interessant. 140 euro incl btw per kWh. Dat is best netjes toch? Dat kan wellicht goedkoper met een Yixiang box uit China die je zelf in elkaar zet. Maar dit is al behoorlijk goedkoop.

In principe heb je dan voor ~ 2000 EUR de 16 kWh batterij + voor 2000 EUR een 20K omvormer (bijvoorbeeld).

• bommer
Tanuki schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:14:
Ik vind het best interessant. 140 euro incl btw per kWh. Dat is best netjes toch? Dat kan wellicht goedkoper met een Yixiang box uit China die je zelf in elkaar zet. Maar dit is al behoorlijk goedkoop.

In principe heb je dan voor ~ 2000 EUR de 16 kWh batterij + voor 2000 EUR een 20K omvormer (bijvoorbeeld).
De SE- f16 max, is inc verwarming en dus geschikt voor buiten. Inc BTW kom je dan op €2238,-
Een 20K omvormer kun je bij Nkon krijgen voor 1991 btw vrij.
Enige is dat de sekering automaten in de accus, daar is weinig van bekend. Wil je dat buiten met extra zekeringen aan sluiten

• bommer
ybos schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:04:
[...]

Alles wat ik bij E2C zie op de website is stukken duurder dan NKON.
Of moet ik mijn bril poetsen?

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste