Toyota4wd schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:05:
Na het lezen van heeel veel berichten in dit forum, ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik alles ga aansluiten.
Ik zou graag het volgende willen: Dat de inverter (12k SG04LP3) en 16kwh lithium batterij, PV 10kw aangesloten zit op het Grid en dat bij het wegvallen van het Grid alles op de batterij blijft draaien.
Wat is dan de manier van aansluiten? Gewoon de meterkast op de grid aansluiting of alles op de loaduitgang?
Alle verbruikers op load, wat betekent 2 kabels naar de meterkast.
In de meterkast een onderbreking tussen hoofdschakelaar en huidige eindgroepen, na hoofdschakelaar met afzekering naar Deye Grid ingang en van Deye load met kabel met de nodige afzekering naar de bestaande groepen in de meterkast.
Voor de opwek hangt het ervan af, wat voor PV systeem je hebt, of dat je de strings kunt overzetten naar de MPPT's van de Deye. Iets wat niet zo maar kan met als je nu een Solaredge systeem hebt en niet kan met microinverter PV systeem, die kan je aansluiten op de GEN ingang, in microinverter mode.
Wat mogelijk is hangt af van wat voor PV-systeem je hebt.
Zonder PV op eigen MPPT van Deye is het een niet heel stabiele setup.
Firmware tot 117x is de regel logica in Deye dat deze fluctuaties als eerste opvangt met PV opwek op de eigen MPPT's en daarna pas de frequentieregeling volgt voor PV opwek op de micro inverter ingang , tot FW1144 is dat in praktijk niet veel meer dan een aan/uit schakelaar en absoluut niet kan zonder PV op MPPT's als SOC van accumodules >90% is
Met FW1172 en komende firmware is die regel logica omgedraait, de freqeuntie regeling is verbetert en is nu veelal de eerste die reageert op fluctuatie in verbruik en PV op Deye eigen MPPT's later volgen.
Alleen zal je dan naar Duitsland moeten kijken waar ook nog zeer beperkt praktijk ervaring is met deze specifieke setup met PV op MI-ingang, omdat meeste daar met enkel PV op Deye MPPT's hebben.
(voor de vraag hierna) Vanwege ze daar vrij vaak de netaansluiting op de GEN ingang hebben en een eventuele generator op de grid aansluiting een case die ook Sunsynk aanbeveelt.
Als ook dat de generator een 3 fase generator moet zijn, 1 fase werkt niet, zie mijn set-up.
Of te wel dit is een all-time off-grid setup met net gebruik alleen wanneer nodig
Ik zelf gebruik oudere firmware en heb net aansluiting nog op grid-ingang en off-grid wanneer mogelijk gebruik.
Met een kleine 1 fase generator die via lader ( labvoeding ) de accu modules via DC oplaadt, oplossing voor wanneer absoluut niet anders mogelijk.
2de vraag, ik sluit ook nog een generator aan op de GEN poort (deze start ik handmatig voor nu), wat gebeurd er als de generator draait en de Grid aansluiting komt weer terug?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant