@
Driehoek Ik zie zo snel 2 beperkingen
- 8K SG05LP3 is op beide MPPT max 20A, heb je van je bestaande installatie max praktijk gegevens van wat de 460Wp panelen op Noord-oost doen voor 2 strings parallel.
-LFPaccu's wil je bij voorkeur bij continue gebruik niet met laadstromen >0,25C gebruiken vanwege de celtemperaturen ander te hoog oplopen. 1 module van 15kW is dan het laden met net geen 4kW.
Waar gaat de overige PV-opwek boven de 4kW naar toe?
Met max sell power kan je bepalen hoeveel het grid opgaat of het meer (verbruikers/ max sell power & max accu laden) aan PV opwek wordt gereduceerd
Normaal is verlies ca 5% extra vanwege de extra conversie stap, maar als merendeel van PV-opwek al in AC wordt omgezet vanwege beperking max laadstroom accu.
Dan is het aandeel AC-DC conversie voor accu beperkt tot eerste uren van zon -opgang en -ondergang en een flink deel in de winter (20% deel van PV jaar opwek), maar daar gaan ook nog steedseerst de verbruikers vanaf van op dat moment.
De DC stroom naar de accu is maar 1 richting op elk tijds moment,
Pas als er voldoende AC-vermogen voor de verbruikers is dan wordt eventueel overschot aan AC PV-opwek omgezet in DC voor de accu tot de max laad stroom.
Bij een tekort AC-vermogen voor de verbruikers wordt die uit de accu aangevuld (afh. van instelling voor dat moment)
Is er nog meer AC-overschot vermogen dan gaat die afhankelijk van de instellingen de rest het net op of de PV-opwek wordt gereduceerd.
Nieuwere firmware voor de Deye , als ik me niet vergis is dat als eerste de PV-opwek op GEN-poort die wordt gereduceerd/afgeschakelt bij on-grid. Voor off-grid weet ik dat wel zeker
Ik gebruik oudere firmware (FW1135, vanwege veel off-grid gebruik) en die reduceerd als eerste de PV op de eigen MPPT's en heb je off-grid momenten van geheel geen PV-opwek, kan je testen met de max Solar Power, welke de gebruikte firmware als eerste reduceerd
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant