Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 10:24
rvdgaag schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Klopt 2x de Ethenet unit er tussen.

Master of slave klopt daar heb je gelijk in, echter in alle aanspraken op Deye wordt verwezen naar Modbus adres 1 waar deze zich bevind, echter de SDM630 staat ook op adres 1 (niet logisch weet ik) anders vind de Deye hem niet.

Ik ga wat knutselen met de Sunsynk maar wil er niet teveel tijd aan besteden.
In het geval van de Eaton SDM630 is de Deye master en als master heb je voor modbus geen ID. Dus het modbus adres is waarschijnlijk het slave modbus ID van de meter waar de Deye naar toe connect. Het lijkt er haast op dat het ID dubbel wordt gebruikt.

Wanneer de Deye voor bijvoorbeeld Home Assistant/Sunsynk in slave mode staat (BMS-485/CAN poort) dan wordt het ID gebruikt als slave-id en wanneer de Deye master is (aansluiting meter poort) dan wordt het gebruikt als ID van waar de slave (meter) zich bevindt.

Ik ga zelf van het weekend de Eastron SDM630 direct aansluiten (heb een kabel getrokken naar de meterkast) en dan ga ik zien of het inderdaad zo werkt zoals verwacht.

Mijn configuratie:

Aansluiting Home Assistant:
Home Assistant/Sunsynk addon (master) <-> LAN <-> RS485-to-ETH <-> Deye (BMS-485/CAN - poort - slave)

Aansluiting meter (aankomend weekend):
Deye (Meter - poort - master) <-> RS485 kabel <-> Eaton SDM630 (slave)

[ Voor 10% gewijzigd door Lasoul op 06-10-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:23
rvdgaag schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:38:
[...]
Klopt 2x de Ethenet unit er tussen.

Master of slave klopt daar heb je gelijk in, echter in alle aanspraken op Deye wordt verwezen naar Modbus adres 1 waar deze zich bevind, echter de SDM630 staat ook op adres 1 (niet logisch weet ik) anders vind de Deye hem niet.

Ik ga wat knutselen met de Sunsynk maar wil er niet teveel tijd aan besteden.
Waveshare met addon heeft geen MI-ingang of dedicated load functies als je die gebruikt, de add-on is afgestemd op de generator gebruik.
Ik zie geen problemen met esp32 in HA , core 2025.10.1 met supervisor 2025.10.0

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 14:06
Domba schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Mooi, hier heeft het 2 jaar goed gewerkt maar vorige week was het opeens klaar. Alle andere ESP32's die ik gebruik (zijn er 4 totaal) doen het prima. Zou je jouw yaml voor de esp32 modbus hier willen sharen aub ?

En welke HMI en Firmware draai je op de Deye ?

[ Voor 15% gewijzigd door rvdgaag op 06-10-2025 13:37 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:44
Die ESPs overlijden wel eens

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 14:06
I know, maar een compleet nieuwe met nieuwe TTL converter gaf exact hetzelfde resultaat.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rvdgaag schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:27:
[...]
En welke HMI en Firmware draai je op de Deye ?
Hulp Deye is momenteel met C04b/F150 en de esp32 klametrics is nog bijna default, alleen zonder TuO switch.

Reden waveshare <> sunsynk add-on werkt niet met 2 Deye's, anders dan parallel en al helemaal niet met 1 op RTU protocol 1.04 en andere op protocol 1.05.1
Achter liggende bedoeling om de standaard modbuste gebruiken om de entities in HA te krijgen.
Omdat beide mogelijkheden esp32/waveshare net niet 100% voor mij passen om de parameters in HA te krijgen met juiste update snelheid, (esp32 vanwege wifi afhankelijkheid)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-10 15:27
Domba schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Waveshare met addon heeft geen MI-ingang of dedicated load functies als je die gebruikt, de add-on is afgestemd op de generator gebruik.
Hier esp32 met 2025.9.3 ook geen problemen, Home Assistant OS 2025.10.1 (op Proxmox).

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:37
Vandaag even de 'no battery' modus ingeschakeld via modbus register 111, waarde 2 weggeschreven na zonsondergang en op het moment dat de batterij leeg was. Doel om het stand-by verbruik te reduceren.

Op het schermpje staat nu 'Off' in het midden. Lijkt me OK, want er is geen PV opwek en de batterij is leeg.
In de settings staat de toggle wel nog steeds op 'Lithium', en dus NIET op 'no batt'.
Klopt dit? Worden instellingen die via modbus worden weggeschreven niet weergegeven op de HMI?

Ik draai HMI 1001-C049 en FW 2006-1147-1807.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
RailHenk87 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:25:
Vandaag even de 'no battery' modus ingeschakeld via modbus register 111, waarde 2 weggeschreven na zonsondergang en op het moment dat de batterij leeg was. Doel om het stand-by verbruik te reduceren.

Op het schermpje staat nu 'Off' in het midden. Lijkt me OK, want er is geen PV opwek en de batterij is leeg.
In de settings staat de toggle wel nog steeds op 'Lithium', en dus NIET op 'no batt'.
Klopt dit? Worden instellingen die via modbus worden weggeschreven niet weergegeven op de HMI?

Ik draai HMI 1001-C049 en FW 2006-1147-1807.
Voor een 3p is 111 het juiste register, 0 = BattV en 2 is NoBatt..
Bij mij werkt dit goed maar ik gebruik het niet meer.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59
Heeft iemand ervaring met een Deye inverter zonder zonnepanelen voor peak-shaving (3x50A naar 3x25A) in combinatie met een 3-fase AC-omvormer?

Ik wil graag de netaansluiting terugbrengen, noodstroom en slim laden/ontladen zijn mooi meegenomen. Echter mijn zonnepanelen liggen +/- 80 meter van de hoofdaansluiting en ik heb daar alleen AC-kabel (en glasvezel) heen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:25
0fbe schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:55:
Heeft iemand ervaring met een Deye inverter zonder zonnepanelen voor peak-shaving (3x50A naar 3x25A) in combinatie met een 3-fase AC-omvormer?

Ik wil graag de netaansluiting terugbrengen, noodstroom en slim laden/ontladen zijn mooi meegenomen. Echter mijn zonnepanelen liggen +/- 80 meter van de hoofdaansluiting en ik heb daar alleen AC-kabel (en glasvezel) heen liggen.
Het zou moeten kunnen. Ik overweeg dit ook te doen bij familie. van 3x80A (is sowieso te zwaar) naar 3x35. Dat scheelt een aardig aantal euro's alleen al aan netbeheer.

In theorie zou jouw optie gewoon moeten kunnen als je aangeeft dat de PV "AC coupled" is, of wil je de zonnepanelen rechtstreeks op de Deye op de GEN input aansluiten? Dan kan het sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59
ybos schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Het zou moeten kunnen. Ik overweeg dit ook te doen bij familie. van 3x80A (is sowieso te zwaar) naar 3x35. Dat scheelt een aardig aantal euro's alleen al aan netbeheer.

In theorie zou jouw optie gewoon moeten kunnen als je aangeeft dat de PV "AC coupled" is, of wil je de zonnepanelen rechtstreeks op de Deye op de GEN input aansluiten? Dan kan het sowieso.
Ja bij mij is 3x50A ook te zwaar. Ik kan al met 3x35A af, maar als ik naar 3x25A kan is dat natuurlijk helemaal interessant.

En nee de AC omvormer direct op de GEN input aansluiten gaat niet lukken, de kabel van 80 meter gaat naar een gebouw (met een onderverdeler) waar de zonnepanelen opliggen, maar waar ook verbruikt wordt.

Ik ga eens opzoek naar een passende batterij voor bij de omvormer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
@0fbe ik ben het met @ybos eens in theorie zou het moeten kunnen, een 10kW verlaging is haalbaar.
Is nog wel nodige uitzoek werk, FW114x is van voor SG05LP3 modelen en is denk ik ook minder geschikt vanwege de regel logica en ik heb geen ervaring met deze setup met grid-zijde only PV.
(3x35A zou een tussenstap kunnen zijn (aansluitwaarde veranderen is vaste prijs zover ik weet), met automaten 3xC40A als ook dat je met automaten meer risico/ scherper aan de windkan , voor eventuele in/uitschakelpieken dan met smeltzekeringen als hoofzekering)

- bij gebruik van peakshaving kan je niet uit accu terugleveren aan net, je hebt dan externe sturing nodig die peak-shaving uitzet.
-(tot FW1144) ac-PV aan gridzijde wordt in accu geladen tot de SOC/voltage als deze lager is tot de setting in de ToU tabel en ondersteuning vanuit de accu alleen voor deel dat accu meer geladen is dan deze ToU setting.
-(FW115x) trekt zich niets aan van voor laden vanaf gridzijde in de accu van setting in TuO , voorwaarde is dat MI-ingang actief is met zero export tot CT. (met FW testen voor mijn eiland setup heb ik moeten wennen aan redelijke grote regel logica wijziging (met twee externe CT's sets is altijd 1 set na de andere en is die Deye gridzijdige teruglevering/verbruiker voor de andere in mijn setup))
-(FW117x) deze saldeert niet en heett issues met dat deze soms een fase geheel niet ondersteund uit accu als de scheefbelasting >4800kW (voor een 12kW, weet niet of dat zelfde is voor 20kW model of dat procentueel meer is) en bij een piekbelasting op een enkele fase niet omflipt naar 100% gridvoeding voor de fase (vervelende is dat Deye soms verbeteringen FW aanbrengt die alleen zichtbaar is, in de bin-file naam en niet meer na installatie, bijv FW1147, daarvan zijn er zeker 4 van, alleen de 2 laatste releases zijn interessant)
-na FW1139 hebben alle FW een max scheefbelasting <5000kW en >4200kW (gemeten/bekend voor 12kW SG04)
- Ik heb geen idee of ervaring met hoe max sell power zich gedraagd met alleen aan gridzijde PV en/of peak shaving beide richtingen op werkt.

Op basis van mijn ervaring met totaal andere setup, denk ik dat je meeste kans maakt met FW1147-FW1152

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Domba schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:01:
@0fbe ik ben het met @ybos eens in theorie zou het moeten kunnen, een 10kW verlaging is haalbaar.
Is nog wel nodige uitzoek werk, FW114x is van voor SG05LP3 modelen en is denk ik ook minder geschikt vanwege de regel logica en ik heb geen ervaring met deze setup met grid-zijde only PV.
(3x35A zou een tussenstap kunnen zijn (aansluitwaarde veranderen is vaste prijs zover ik weet), met automaten 3xC40A als ook dat je met automaten meer risico/ scherper aan de windkan , voor eventuele in/uitschakelpieken dan met smeltzekeringen als hoofzekering)

- bij gebruik van peakshaving kan je niet uit accu terugleveren aan net, je hebt dan externe sturing nodig die peak-shaving uitzet.
-(tot FW1144) ac-PV aan gridzijde wordt in accu geladen tot de SOC/voltage als deze lager is tot de setting in de ToU tabel en ondersteuning vanuit de accu alleen voor deel dat accu meer geladen is dan deze ToU setting.
-(FW115x) trekt zich niets aan van voor laden vanaf gridzijde in de accu van setting in TuO , voorwaarde is dat MI-ingang actief is met zero export tot CT. (met FW testen voor mijn eiland setup heb ik moeten wennen aan redelijke grote regel logica wijziging (met twee externe CT's sets is altijd 1 set na de andere en is die Deye gridzijdige teruglevering/verbruiker voor de andere in mijn setup))
-(FW117x) deze saldeert niet en heett issues met dat deze soms een fase geheel niet ondersteund uit accu als de scheefbelasting >4800kW (voor een 12kW, weet niet of dat zelfde is voor 20kW model of dat procentueel meer is) en bij een piekbelasting op een enkele fase niet omflipt naar 100% gridvoeding voor de fase (vervelende is dat Deye soms verbeteringen FW aanbrengt die alleen zichtbaar is, in de bin-file naam en niet meer na installatie, bijv FW1147, daarvan zijn er zeker 4 van, alleen de 2 laatste releases zijn interessant)
-na FW1139 hebben alle FW een max scheefbelasting <5000kW en >4200kW (gemeten/bekend voor 12kW SG04)
- Ik heb geen idee of ervaring met hoe max sell power zich gedraagd met alleen aan gridzijde PV en/of peak shaving beide richtingen op werkt.

Op basis van mijn ervaring met totaal andere setup, denk ik dat je meeste kans maakt met FW1147-FW1152
Bizar... Heb jij dit als parate kennis, of alles per firmwareversie ergens gedocumenteerd staan?
Voor beide opties geldt: zeer nuttige bijdragen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
ybos schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Bizar... Heb jij dit als parate kennis, of alles per firmwareversie ergens gedocumenteerd staan?
Voor beide opties geldt: zeer nuttige bijdragen :Y
Grotendeels, ik ben vanaf 2022 al onderweg en heb tot nu toe elke winter 1 of 2 nwe FW versies getest.
Meeste is niet mijn ondekking maar veel is verificatie en dat het ook niet anders is in mijn setup.

Ik zit zelf voor productie op C037/FW1135 buiten de tests vanwege off-grid gebruik met meer PV dan 1 Deye kan verwerken, maar nieuwere FW heeft opties die soms handig zijn, maar niet essentieel, zoals de off-grid frequentiesturing, die fractie 0,01-0,02Hz te laag is in off-grid en ook de interne klok in Deye laat achterlopen.
Ik heb een partner die het al mega irriteert dat klokje in oven/magnetron met de tijd achterloopt ook al hangen er nog 2 grote klokken in de keuken en daar meehelpt dat klok in Deye niet vergeet regelmatig bij te stellen.
Wegval van net gaat ook niet altijd vlekkeloos, soms neemt die 1 van 2 Deye's mee voor 90 seconden, zoals dit jaar tot nu toe 2x bij wegval van 1 fase voor enige uren.

Off grid was aanvankelijk noodzaak, zonder Deye&accu kon niet eens groter bouwmateriaal in eerste jaar na verhuizing, laten draaien, als ook dat ik begon met de ene na andere stroomstoring (overhitting in de huisaansluitingskabel bij >3kW PV [is vervangen], kortsluiting 10kV ring etc) en ik min of meer meeste tijd zit op een overbelaste trafo veld(1 van 3) in middenspanningsstation die bij stevige vorst in winter kan uitvallen door overbelasting en nog steeds niet van die kritische lijst is, omdat op 150kV nog steeds onvoldoende transportcapaciteit is.

Het ligt genuanceerder om dat min of meer meeste tijd te begrijpen, mijn LS-trafo zit in twee 10kV ringen die op verschillende uitgangen van de 380kV/150kV koppeltrafo HV onderstation zitten , kan dus overgeschakeld worden ,als men tijdig is, anders is de tijd die monteur benodigd, gewoonlijk 1-2 uur.
Maar min of meer standaard ben ik vrijwel altijd naar het meest kritische geschakeld, daar zou een 100MVA middenspanningstrafo staan die beperkt is tot 68MVA en in de andere kring zou middenspanningstrafo wel dicht tegen technische grens zitten, maar zonder mijn LS-trafo heeft deze geen lokale netcongestie, alleen Tennet en dat schijnt administratief nogal uit te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31

Dogooder

dus...

Sinds vandaag heb ik mijn systeem helemaal operationeel met een eastron in de meterkast.
Ik wil het systeem inzetten om 0 op de meter te houden, maar ik krijg het niet voor elkaar. Als er genoeg pv is dan houd hij de meter netjes op 20w verbruik van grid. Maar als de zon weg is dan trekt ie maar klein beetje uit de batterij en de rest uit het grid. Nu is het 80w pv, 60w batterij en 900 watt from grid.
Wat doe ik verkeerd?
Systeem staat op zero export to CT
Geen solar sell
Battery first
Peak shaving uit
Time of use uit
Batterij staat op 98% en max discharge current op 100A

Firmware versie 1147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Dogooder Is dat zonder externe aansturing?

Is er wel stabiele communicatie met BMS en mocht je een JK-BMS hebben, er is geen force charged zichtbaar of iets anders dan 0x0000, 0x0000 in Li-BMS scherm (oudere JK FW had daar last van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ik heb wel sunsynk in HA via modbus, maar maakt dat uit?
Communicatie met het bms lijkt ok, geen alarms, enkel 0x0000 0x0000. Charge en discharge via tou werkt wel.
Ik heb een jk bms v15

[ Voor 5% gewijzigd door Dogooder op 08-10-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Dogooder Zonder time of use actief, maak je gebruik van settings Shutdown/Low Batt/Restart

Hoe hoog staat die laatste, Restart?
Sunsynk add-on je hebt battery wake up enable staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Restart staat op 15%
Battery wakeup is enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Dogooder Dan heb ik geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

@Domba dank voor de hulp ik zoek verder.
Het is dus wel mogelijk om zonder externe sturing, behalve dan een eastron in de meterkast, en zonder TOU de meter op 0 import van het grid te houden?
Hoe vertel je de deye dat hij moet laden of ontladen zonder TOU? Het rare is dat hij wel iets uit de batterij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dogooder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:45:
@Domba dank voor de hulp ik zoek verder.
Het is dus wel mogelijk om zonder externe sturing, behalve dan een eastron in de meterkast, en zonder TOU de meter op 0 import van het grid te houden?
Hoe vertel je de deye dat hij moet laden of ontladen zonder TOU? Het rare is dat hij wel iets uit de batterij haalt.
Zonder sturing kan deze met zero to CT op nul import met wat ruis houden, maar is de bedoeling dat je ToU gebruikt.
Externe sturing heb je nodig om van workmode te veranderen en als je vermogen en hoeveel je wilt laden/ontladen regelmatig wilt veranderen.
In off-grid wordt ToU niet gebruikt ook al staat die ingeschakeld, maar als er spanning op de gridaansluiting is dan kan je ToU in/uitschakelen en bij sommige FW gaat die dan als default de accu laden als Grid-charge switch aan staat en blokkeert de ondersteuning van gebruikers. Alleen je SOC staat al op 98% er is er weinig te laden

Het is mij niet opgevallen bij testen dat ook bij C049/FW1147 het geval is, zou je zelf kunnen testen door accu te ontladen <90% SOC en opnieuw proberen of ToU actief blijven gebruiken.

Edit: Grid charge switch werkt icm start percentage die boven max grid charge ampere staat in battery settings als ToU niet actief is.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 08-10-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ik heb nu TUO actief, 700w en soc 21%. En nu lijkt hij netjes 20w op de meter aan te houden. Hij exporteert veel minder dan 700w, maar precies genoeg. Dit is wel wat ik wil, maar blijkbaar werkt het anders dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10 15:52
Domba schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:19:
@Natrixz Een powercycle hoort erbij met 2 minuten spanningsloos, zonder die worden niet alle nieuwe parameters ingelezen.

Nu weet ik niet of FW1148 nog RTU protocol 1.04 is, maar FW113x updaten aan FW115x of FW117x enkel van afstand is vragen om problemen.
Mijn 12kw heeft de meest recente fw gekregen, via Iseli Deye support whatsapp group. Geen issues gehad.
Protocol Version: 0104
MAIN: 2005-1172-1807
HMI: 1001-C050
Lithium Battery Version Number: 0000
Arc Board Firmware Version: 0000
English Version: FFF

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mathiasc schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:44:
[...]

hier ook zonet de SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2 in gebruik genomen, de batterij volgt woensdag.

Alles werkt momenteel naar behoren, zou ik dan wel een FW upgrade vragen?

Hoe vragen jullie een FW upgrade bij deye? op het WA nummer hier gegeven in vorige posts wordt niet gereageerd.

Ik heb momenteel de standaard CT's in gebruik, ik moest ze niet verlengen, en werken volgens mij naar behoren, zijn er voordelen om de eastron meter te gebruiken?
Ik heb in het verleden hier diverse +86 telefoonnumers gepost van Iseli support mensen die jou fw kunnen updaten.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
Dogooder schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:58:
Ik heb nu TUO actief, 700w en soc 21%. En nu lijkt hij netjes 20w op de meter aan te houden. Hij exporteert veel minder dan 700w, maar precies genoeg. Dit is wel wat ik wil, maar blijkbaar werkt het anders dan ik dacht.
TOU moet je aanvinken, alles op 0% SOC zetten. Vermogen op max.
Load first pakken.
Activate battery uit, dit is voor loodaccus schijnt.
Grid charge in TOU overal uit.
Zero to CT.
Solarsell evt aan, om overschot naar grid te duwen.

Nu zou je 0 op de meter moeten hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ik heb ook nog een sterk vermoeden dat mijn fases niet correct zijn aangesloten. Herkent iemand dit. Ik heb nu:
grid CT L1: 972 W
grid CT L2: -1089 W
grid CT L3: 435W
en
Load L1: 2685 W
Load L2: 0 W
Load L3: 2016 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ct2 verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ik heb een eastron SDM630 dus dat zit niet zomaar verkeerd om. Maar de 0W op load L2 vind ik verdacht. Ik vermoed dat ergens een fase draaing is toegepast tussen de eastron en de inverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Mijn 12kw heeft de meest recente fw gekregen, via Iseli Deye support whatsapp group. Geen issues gehad.
ik denk niet dat je zelfde setup hebt als @Natrixz die heeft waarschijnlijk enkel alleen AC-gekoppelde PV en geen PV op Deye MPPT's. Als ook dat het geen stapsgewijze update is maar van FW1148 naar FW1172, verschillend RTU protocols en vermoeden dat deel van parameters enkel in werkgeheugen aanwezig zijn en niet in permanent geheugen.

@Natrixz zou nog een reboot van alleen de HMI kunnen doen (ESC ingedrukt houden tot touchscreen donker wordt), die verandert geen settings zoals factory reset met spanningsloos, maar verwacht niet dat het veel helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:09
Ik heb uiteindelijk de firmware opnieuw laten flashen en nu werkt alles naar behoren. Geen idee wat daar de eerste keer is mis gegaan.
Heb overigens wel 2 strings PV aangesloten op de Deye, maar ook AC gekoppelde PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Enig idee wat er nieuw cq opgelost is in deze versie? minder eigen verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mahagen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Nop geen id. En na zoveel updates kijk of vraag ik er ook niet meer zo naar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Natrixz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:04:
Ik heb uiteindelijk de firmware opnieuw laten flashen en nu werkt alles naar behoren. Geen idee wat daar de eerste keer is mis gegaan.
Heb overigens wel 2 strings PV aangesloten op de Deye, maar ook AC gekoppelde PV.
Oke waarschijnlijk wel vergelijkbare setup met PCJR.
Wat vaker misgaat met verschillende RTU protocols versies.

Bij offline update gewoonlijk opgelost als backwards niet compatible is aangegeven voor nwe of enige tussenliggende FW, na update een powercycle reboot, de MCU1 nogeens opnieuw flashen. Bij de gebruikelijke MCU1 en MCU2 volgorde zijn de modbusadressen gebruikt door MCU2 nieuwe opties/ anders gebruik nog niet actief en beschikbaar omgevuld te worden met MCU1 (HMI) defaults

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
mahagen schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:27:
[...]
FW1172,
-off-grid frequentie en frequentie regeling is verbetert
-off-grid regel logica, frequentie regeling is veel sneller, reduceert als eerst met frequentie verhoging
( je ben nog steeds afhankelijk van hoe snel normale grid-Tie type omvormer op MI-ingang of LOAD in/uitgang reageert op de frequentiesturing) en daarna pas gevolgt door PV op MPPT's van Deye, zodat PV-opwek veel minder vaak kortstondig op 0W voorkomt, terwijl er wel verbruik is op load)
-scheef belasting is wel hoogste van deze na FW1140 met 40% van totale vermogen, maar niet vergelijkbaar met voor FW1140 meer geschikte voor off-grid gebruik met 50% van rated vermogen (met waterkoker/combi magnetron/ inductiekookplaat als asymmetrische verbruikers).
-On-grid FW1172 saldeert niet meer met teruglevering op een andere fase en handhaaft zero-export to CT niet als max scheefbelasting op 1 fase wordt overschreden.

(nog vrij onzeker vanwege te weinig meldingen en/of ook na meerdere keren flashes fw1172 nog aanwezig)
- On-grid blijf met normaal gebruik boven ingestelde restart waarde (symptoom SOC accu < restart percentage levert minder dan max in ToU, rest komt van grid voor load), als ook voor FW1140 blackstart hebben in off-grid situatie als deze boven restart percentage komt
-On-grid zet waarde achter peak-shaving op groter dan hybride vermogen of >17000W
( er zijn meldingen dat peak shave wel of niet actief is, de waarde erachter invloed heeft op hoeveel accu bijdraagt ook als is ToU max bij lange na niet bereikt is en exact dat vermogen achter peak shaving van grid komt en met 5-10 sec delay volgt als je deze variieert.
Ook in bij deze was de SOC van accu onder de ingestelde restart percentage)

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 09-10-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• door
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-10 19:43
Ik heb hulp nodig. Ik laad goedkoop op ( dat lukt ), maar daarna wil ik dat het huis draait op de batterij en niet op het net ( ook zonder zon ). Hoe moet ik de Deye instellen( zonder de hoofdschakelaar met de hand om te zetten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:13
Je LOAD instelling aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• door
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-10 19:43
hij staat op LOAD FIRST en ZERO EXPORT TO LOAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

@door Time of use enabled? met een lager SOC dan dat je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
@Domba jij weet dit wel :) Ik heb de 3phase 12kw hybrid Deye he. Als de gridpower uitvalt wil ik de 1fase microomvormer loskoppelen van de gen/mi port.

Dan wil ik een generator buiten zetten en met een kabel op de gen port gangen. Een 1fase generator ging niet werken volgens Deye.
https://nauwkeurigmeten.nl/product/huttenberg-h8500w/
Is dit iet dat geschikt is? (Zou een non-inverter zijn, is dat nog van belang?) Had liever ook eentje nog die op lpg/gasfles kon magoed.

Thx

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 11-10-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
door schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:30:
hij staat op LOAD FIRST en ZERO EXPORT TO LOAD
TOU moet je aanvinken, alles op 0% SOC zetten. Vermogen op max.
Load first pakken.
Activate battery uit, dit is voor loodaccus schijnt.
Grid charge in TOU overal uit.
Selling first.
Solarsell evt aan, om overschot naar grid te duwen.
Grid peak shaving moet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:22:
@Domba jij weet dit wel :) Ik heb de 3phase 12kw hybrid Deye he. Als de gridpower uitvalt wil ik de 1fase microomvormer loskoppelen van de gen/mi port.

Dan wil ik een generator buiten zetten en met een kabel op de gen port gangen. Een 1fase generator ging niet werken volgens Deye.
https://nauwkeurigmeten.nl/product/huttenberg-h8500w/
Is dit iet dat geschikt is? Had liever ook eentje nog die op lpg/gasfles kon magoed.

Thx
Dat weet ik niet, ik heb geen ervaring met directe AC-koppeling aan de Deye.

Is op zich nog best specifiek, is ook afhankelijk van regeltechniek in de generator voor op GEN-poort.
Sunsynk adviseert het en Deye met nieuwere FW heeft mogelijkheid voor generator op grid aansluiting, die alle netkwaliteit instellingen/bescherming heeft.

Ikzelf heb een 1 fase generator 220V die een DC lader (57V dc) van stroom voorziet welke op de busbar zit tussen Deye en accumodules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:17:
[...]

Dat weet ik niet, ik heb geen ervaring met directe AC-koppeling aan de Deye.

Is op zich nog best specifiek, is ook afhankelijk van regeltechniek in de generator voor op GEN-poort.
Sunsynk adviseert het en Deye met nieuwere FW heeft mogelijkheid voor generator op grid aansluiting, die alle netkwaliteit instellingen/bescherming heeft.

Ikzelf heb een 1 fase generator 220V die een DC lader (57V dc) van stroom voorziet welke op de busbar zit tussen Deye en accumodules
Kan ik mijn 1fase Honda generator aangooien, en dan een lifepo4 lader erop hangen en dan de 48v op de busbar van de 3 accupacks? Gaat dat terwijl de deye gewoon het huis van power voorziet, zonder grid? Ik heb nog een 48v lader liggen namelijk. Deze (16S 56.8v ofzoiets):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVF3HsVx2t33fj8_PZbcCC5Kdck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYGyEUciU7oCbE7QlpGinYhF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:34:
[...]
Kan ik mijn 1fase Honda generator aangooien, en dan een lifepo4 lader erop hangen en dan de 48v op de busbar van de 3 accupacks? Gaat dat terwijl de deye gewoon het huis van power voorziet, zonder grid? Ik heb nog een 48v lader liggen namelijk. Deze (16S 56.8v ofzoiets):
[Afbeelding]
Bij mij gaat dat ik gebruik voor beide zelfde aardpen (aarding generator)
Mijn Deye gaat in normaal bedrijf tot 56V, mijn lader is instelbaar en heb deze op 57V, weet niet of dat bepalend is, nooit uitvoerig getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
56,8V zou TOP zijn geweest, maar die kon ik zelf nergens vinden.
Ik heb de 55,5V 20A voor +/- €106,-
https://nl.aliexpress.com...0DlM&gatewayAdapt=glo2nld
55,5V : 16 = 3,46V per cel. Mooi op de upper hockey-stick curve.

[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 11-10-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Is het een idee om tezamen een 'handboek' voor de Deye te schrijven, dan ontstaat er een mooi naslagwerk.
De 'manual' beschrijft wel wat je doen moet, maar mist details in de uitleg.
Als eerste stap moet je grid al instellen. Je kan daarin kiezen voor standaard, maar NL heeft EN50549 die ook te kiezen is. Waarom je voor standaard of juist voor specifiek kiezen moet, staat al niet beschreven.
Voor iemand die graag weet WAAROM je een bepaalde optie kiezen moet, of misschien juist niet kiezen moet, is het weglaten van dit soort info wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@BenSKIP ik heb een Wanptek 40A,
kps60xxD zijn er in xx=20A,30A,40A,50A, houdt rekening met verliezen van 10-15% en nominaal gebruik van beide ook de generator die is lager dan max en verschilt per merk hoe optimistisch de PR afdeling is.

Er was ooit een kps6060D, maar dat met de nieuwe modeljaren geloof ik tegenwoordig de kps6050D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:12
Klopt het dat ik vanuit de Deye middels een extra kabel enkele stopcontacten zou kunnen voeden, waar ik in het geval van stroomuitval eventueel wat verlengkabels in kan steken? Heb ik dan voldoende aan een 3*2.5mm2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
@zunrob Waarom zou je daar slechts een stopcontact mee voeden als de Deye HYBRIDE is en dus zowel ON als OFF-grid je essential loads mee voeden kan en ook de accu kan blijven voeden of je nou DC of AC aangeknoopte zonnepanelen hebt.
Ik heb de 12kw geheel tussen GRID en LOAD staan. Bij stroomuitval voed het het gehele huis.

[ Voor 16% gewijzigd door BenSKIP op 11-10-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
BenSKIP schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:03:
@zunrob Waarom zou je daar slechts een stopcontact mee voeden als de Deye HYBRIDE is en dus zowel ON als OFF-grid je essential loads mee voeden kan en ook de accu kan blijven voeden of je nou DC of AC aangeknoopte zonnepanelen hebt.
Ik heb de 12kw geheel tussen GRID en LOAD staan. Bij stroomuitval voed het het gehele huis.
Super goede opmerking. Ik heb het geld er voor deze uitbreiding nu eigenlijk nog niet voor over. Dus ik dacht aan een soort van tussen oplossing die goedkoper was, zodat ik was essentiële zaken wel kon voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
In dat geval zou ik even doorsparen en niet een keer geld voor nutteloze dingen uitgeven, maar alles in ene keer meteen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Domba schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:59:
@BenSKIP ik heb een Wanptek 40A,
kps60xxD zijn er in xx=20A,30A,40A,50A, houdt rekening met verliezen van 10-15% en nominaal gebruik van beide ook de generator die is lager dan max en verschilt per merk hoe optimistisch de PR afdeling is.

Er was ooit een kps6060D, maar dat met de nieuwe modeljaren geloof ik tegenwoordig de kps6050D
Ik had de Wanptek gezien ja, Andy gebruikt deze ook (dacht ik). Wisselbaar vermogen altijd handig om ook andere projecten mee te doen. Goede opmerking over dat verlies @Domba daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Ik zal eens meten wat hij daadwerkelijk uitspuwt. (Hem hem voor nu nog slechts bekeken en nog niet gebruikt, staat nog in de doos.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:32:
In dat geval zou ik even doorsparen en niet een keer geld voor nutteloze dingen uitgeven, maar alles in ene keer meteen goed.
een krachtstroomwcd incl 1 fase wcd is natuurlijk nauwelijks een investering.

https://www.elektramat.nl...ighscore+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22916978387&utm_term=_&utm_content=&bg_source=ga&bg_campaign=22916978387&bg_kw=-mi-9214030-pi-401168690-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gad_campaignid=22911219507&gclid=Cj0KCQjwgKjHBhChARIsAPJR3xdZFZLqEzZS9IjwBZAV3OEVon6U48IG3JzbgU5rWPNkvx2KveziPHUaArj4EALw_wcB

Deze en 1 meter kabel en je bent er in principe.

Dat scheelt natuurlijk de wereld in tegenstelling tot met een "dikke" kabel heen en weer naar de meterkast, meterkast ombouwen, omschakelaar ertussen voor het geval de Deye defect is enz enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Ik had de Wanptek gezien ja, Andy gebruikt deze ook (dacht ik). Wisselbaar vermogen altijd handig om ook andere projecten mee te doen. Goede opmerking over dat verlies @Domba daar heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Ik zal eens meten wat hij daadwerkelijk uitspuwt. (Hem hem voor nu nog slechts bekeken en nog niet gebruikt, staat nog in de doos.)
Ik moet ook nog eens zo'n ding aanschaffen. Hoeft niet heel veel te doen, alleen mogelijk de boel even op gang helpen. Bij een beetje licht nemen de zonnepanelen het wel over. En als er echt serieus netuitval is dan neemt het verbruik in huis flink af, want dan gaan niet belangrijke zaken wel uit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ybos schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:57:
[...]

een krachtstroomwcd incl 1 fase wcd is natuurlijk nauwelijks een investering.

https://www.elektramat.nl...ighscore+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22916978387&utm_term=_&utm_content=&bg_source=ga&bg_campaign=22916978387&bg_kw=-mi-9214030-pi-401168690-ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gad_campaignid=22911219507&gclid=Cj0KCQjwgKjHBhChARIsAPJR3xdZFZLqEzZS9IjwBZAV3OEVon6U48IG3JzbgU5rWPNkvx2KveziPHUaArj4EALw_wcB

Deze en 1 meter kabel en je bent er in principe.

Dat scheelt natuurlijk de wereld in tegenstelling tot met een "dikke" kabel heen en weer naar de meterkast, meterkast ombouwen, omschakelaar ertussen voor het geval de Deye defect is enz enz.
Ik had even navraag gedaan bij de installateur. Blijkbaar heb je dan alsnog 2 automaten nodig, eentje direct na de omvormer, en een eentje aan de kant van de WCD. Dan kost het toch alweer iets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:27
Vraagje:

Ik heb nu 2 aparte omvormers die klaar zijn om vervangen te worden (10 jaar en 12 jaar oud). Beide hangen naast elkaar in de schuur. Omvormers zijn 9kw en 10kw groot (beide 2 strings). Pw vermogen: 9,5kw en 15kw. Beide omvormers zijn apart aangesloten op de meterkast (aparte kabels 20 meter lang).

Mijn vraag: ik zou graag willen vervangen naar de deye omvormer en daarna accus erop aan te sluiten. Wat adviseren jullie ? Ik heb homeassistant thuis draaien.

1: 20kw hybrid omvormer ; kabels naar meterkast vervangen (zwaarder)
2: 2 losse omvormers (in feite huidige setup maar dan de omvormer alleen vervangen). Kunnen de omvormers dan wel met elkaar communiceren? Heb ik dan 2 losse accu pakketten? Kan dat technisch?
3: andere ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Deye 12kw heeft 3 MPPT's (2+1) die van 15 opslitsen in 2 strings de ander op de aparte. Zou moeten kunnen zolang je onder MPPT max blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
ybos schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

Ik moet ook nog eens zo'n ding aanschaffen. Hoeft niet heel veel te doen, alleen mogelijk de boel even op gang helpen. Bij een beetje licht nemen de zonnepanelen het wel over. En als er echt serieus netuitval is dan neemt het verbruik in huis flink af, want dan gaan niet belangrijke zaken wel uit :Y
Dan ook een aggregaat voor het geval de stroom wegvalt? In NL valt stroom doorgaans niet langer dan een uur weg. Maar ze beloven brown-outs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
zunrob schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:00:
[...]

Ik had even navraag gedaan bij de installateur. Blijkbaar heb je dan alsnog 2 automaten nodig, eentje direct na de omvormer, en een eentje aan de kant van de WCD. Dan kost het toch alweer iets meer...
Niet helemaal eens met je installateur. Na de omvormer zitten de groepen, de hebben al automaten. Na kan je dus ook met een hoofdschakelaar af. Voor zou ik m wel plaatsen, ter behoud van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
BenSKIP schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:15:
[...]

Dan ook een aggregaat voor het geval de stroom wegvalt? In NL valt stroom doorgaans niet langer dan een uur weg. Maar ze beloven brown-outs.
Die heb ik al staan, maar meer voor werk dan dat ik bang ben voor langdurige blackouts :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Sixkiller86 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 05:46:
Vraagje:

Ik heb nu 2 aparte omvormers die klaar zijn om vervangen te worden (10 jaar en 12 jaar oud). Beide hangen naast elkaar in de schuur. Omvormers zijn 9kw en 10kw groot (beide 2 strings). Pw vermogen: 9,5kw en 15kw. Beide omvormers zijn apart aangesloten op de meterkast (aparte kabels 20 meter lang).

Mijn vraag: ik zou graag willen vervangen naar de deye omvormer en daarna accus erop aan te sluiten. Wat adviseren jullie ? Ik heb homeassistant thuis draaien.

2: 2 losse omvormers (in feite huidige setup maar dan de omvormer alleen vervangen). Kunnen de omvormers dan wel met elkaar communiceren? Heb ik dan 2 losse accu pakketten? Kan dat technisch?
Het mooiste is natuurlijk 1 "dikke" Deye en de zonnepanelen er rechtstreeks op. Let ook even op de max DC spanning van je huidige setup. Als de 20kW Deye 4 MPPT's heeft en het match met je DC zou ik gewoon die pakken.
Dan kan je nog overwegen om de bestaande kabels van je huidige PV omvormers te gebruiken voor voeding en backup, maar ben je beperkt op 11kW (uitgaande dat er gewoon 5x2,5mm2 is gelegd).
Aan jou dan te bepalen of dit genoeg is. Als je zelf de kabels kan vervangen vallen de kosten nog wel wat mee, moet je dat laten doen ga je de meerprijs niet terugverdienen denk ik. Maar, het is (voor ons denk ik) ook stukje hobby en dan mag t wat kosten om alles goed te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
zunrob schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 00:00:
[...]

ik heb mijn twijfels bij jouw installateur.
Hoezo zou je 1 voeding met 2 automaten beschermen :? dan staan er gewoon 2 automaten in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Zo staat het wel in de handleiding. (Als ik me niet vergis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:52
Even een vraag. Ik was aan het overwegen een 1-fase Victron systeem te bouwen. Echter kwam ik erachter dat door mijn nul-draad er dan mogelijk teveel stroom gaat lopen t.o.v. de dikte (2.5mm2) als gevolg van onbelans in de fases. Ik zal dus naar een 3-fase systeem moeten (wat ergens ook wel mooier is). Echter, 3x Victron is me iets te prijzig (2250 min). De Deye 12kW of 10kW lijkt dan een voordeligere oplossing.

Ik was van plan een 32kWh batterij te bouwen (2x Yixiang + MB31 cells (314Ah)). Als ik een (dis)charge rating van ~0.3 wil aanhouden (max) dan zou dat een maximale stroom van ~190A geven. Dan voldoet de 8kW variant eigenlijk al (of misschien 10kW om wat ruimer te zitten). Die hebben respectievelijk 190 en 210A max. Is er dan toch een reden om misschien beter de 12kW variant te kiezen? Ik weet niet of het waarschijnlijk is dat ik er nog een set cellen aanhang op een later moment (en of dat slim is met mogelijke disbalans in de cellen t.z.t.).

Andere vraag: bij de Victrons zou je een smart shunt gebruiken...dit lijkt niet nodig te zijn bij Deye? Die is er al ingebouwd (en goed?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Yaldair schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:23:
Even een vraag. Ik was aan het overwegen een 1-fase Victron systeem te bouwen. Echter kwam ik erachter dat door mijn nul-draad er dan mogelijk teveel stroom gaat lopen t.o.v. de dikte (2.5mm2) als gevolg van onbelans in de fases. Ik zal dus naar een 3-fase systeem moeten (wat ergens ook wel mooier is). Echter, 3x Victron is me iets te prijzig (2250 min). De Deye 12kW of 10kW lijkt dan een voordeligere oplossing.

Ik was van plan een 32kWh batterij te bouwen (2x Yixiang + MB31 cells (314Ah)). Als ik een (dis)charge rating van ~0.3 wil aanhouden (max) dan zou dat een maximale stroom van ~190A geven. Dan voldoet de 8kW variant eigenlijk al (of misschien 10kW om wat ruimer te zitten). Die hebben respectievelijk 190 en 210A max. Is er dan toch een reden om misschien beter de 12kW variant te kiezen? Ik weet niet of het waarschijnlijk is dat ik er nog een set cellen aanhang op een later moment (en of dat slim is met mogelijke disbalans in de cellen t.z.t.).

Andere vraag: bij de Victrons zou je een smart shunt gebruiken...dit lijkt niet nodig te zijn bij Deye? Die is er al ingebouwd (en goed?)
Alleen al wanneer je naar het prijsverschil kijkt, zou ik voor een 12kW gaan. Daarnaast nemen alle vermogens toe (DC, PV en niet te vergeten ook je onbalans per fase neemt toe, zodat de Deye minder snel door zijn knieën gaat bij onbalans, mocht je je huis via de LOAD uitgang gaan voeden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Yaldair Afhankelijk van setup en verbruiksstrategie, dek ik dat je ook de verlies moet meenemen in de afweging..
Voor Deye staan er van paar gebruikers in dit topic (<20%), voor Victron als nog om de veroudere MP's gaat kan het verlies varieren van 32-15%.
Voor continue 100% AC-gekoppelt / standalone accu alleen wanneer nodig en op <40% van max vermogen van MPII (KC27 ~20%), alleen geladen met DC-gekoppelde PV geladen.
(bij de setup/gebruik zoals KC27 rui je de automatische back-up noodstroom in voor een manuele via 'n 1-0-2 handschakelaar)

(Ohmse weerstand 35m 4mm2 vergelijkbaar met 21.9m 2,5mm2)

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 13-10-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:17
Yaldair schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:23:

2.5mm is inderdaad te dun

Ik zou wel wat hoger willen zitten, ik heb er 1 set op zitten op 0.4C, maar in het achterhoofd een 2e set. Ik heb er toen ook niet heel diep over nagedacht, de 12k was beter voorradig op dat moment ;) en zat in de set die al was uitgedacht. Dit is ook de setup die je beschrijft meen ik.

Alle JK-BMS zijn compatibel hoorde ik van Andy (OGG), en als je ze netjes in de juiste master-slave stand hebt dan balanceert het BMS het voor je. Voor zover ik begreep.

Misschien een gewetensvraag, maar welke dikte installatiekabel hebben de mensen hier naar de meterkast liggen? Voor de 12k 3p kwam ik uit op een 6mm, maar ik hoorde dat het eigenlijk 10mm moest zijn (staat in de handleiding 6mm), maar dat lijkt me licht overdreven. Afstand is slechts 15 meter

[ Voor 4% gewijzigd door zalkc op 13-10-2025 13:55 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:52
zalkc schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

2.5mm is inderdaad te dun
Reageer later op de rest, maar even snel. In mijn geval had ik een krachtgroep liggen naar de garage van 5x2.5mm2. Helaas mag/kan er ook niks anders door de buis. En om vanuit de meterkast (midden van huis) naar de garage te komen (losstaand) lijkt me ook nog wel een uitdaging. Vandaar dat ik nu in gedachten had om alles te maximaliseren tot 3x16A (mogelijk 15A o.i.d.). De 2.5mm2 draadjes zijn hopelijk daar wel voldoende voor. Wil alles ook op de "ac in" houden (i.e., geen eilandmodus). Alternatief zou zijn om een YMVK kabel door die buis te proberen te duwen (maar, 5x4 of 5x6 is best dik..betwijfel dat ik dat door zo'n pvc buisje krijg (als het al mag)).

Dus, het is suboptimaal, maar hopelijk niet te problematisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:17
Yaldair schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:19:
[...]

Reageer later op de rest, maar even snel. In mijn geval had ik een krachtgroep liggen naar de garage van 5x2.5mm2. Helaas mag/kan er ook niks anders door de buis. En om vanuit de meterkast (midden van huis) naar de garage te komen (losstaand) lijkt me ook nog wel een uitdaging. Vandaar dat ik nu in gedachten had om alles te maximaliseren tot 3x16A (mogelijk 15A o.i.d.). De 2.5mm2 draadjes zijn hopelijk daar wel voldoende voor. Wil alles ook op de "ac in" houden (i.e., geen eilandmodus). Alternatief zou zijn om een YMVK kabel door die buis te proberen te duwen (maar, 5x4 of 5x6 is best dik..betwijfel dat ik dat door zo'n pvc buisje krijg (als het al mag)).

Dus, het is suboptimaal, maar hopelijk niet te problematisch?
O-) Moet eerlijk toegeven dat ik zelf 2.5mm heb liggen en die wil ik nog gaan vervangen met 6mm. Maar dat gaat in mijn geval via een nieuwe kabel en een nieuwe buis. Ook ik heb de omvormer beperkt in zijn vermogen op max 9kW naar grid en gezekerd in de meterkast op 16A automaat. Maar een 12kW aansluiting vereist gewoon een zwaardere kabel en ondanks dat ik hem met software heb begrenst, wil dat niet zeggen dat het dan in orde is.

In een extreem geval loop ik morgen onder de tram, verkoopt mijn vrouw het huis, gaat de nieuwe eigenaar de instellingen aanpassen en vliegt het huis in de fik door teveel stroom door te dunne draden. Dan komt er een claim voor een verborgen gebrek en dan ben je dubbel zuur.

Die soep wordt niet zo heet gegeten als ik hier voorstel, en een 16A automaat kan een 12kW aansluiting vast heel goed aan. Maar ergens zit er wel een goede reden waarom je liever een dikkere kabel gebruikt voor hoge vermogens ;)

Ik ben hobbyist ter verduidelijking, ik geef gewoon door wat ik zoal gehoord heb over dit soort zaken. Neem geen advies aan anders als, luister naar mensen met verstand over dit zaken ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
[...]

Misschien een gewetensvraag, maar welke dikte installatiekabel hebben de mensen hier naar de meterkast liggen? Voor de 12k 3p kwam ik uit op een 6mm, maar ik hoorde dat het eigenlijk 10mm moest zijn (staat ook in de handleidng), maar dat lijkt me licht overdreven. Afstand is slechts 15 meter
ik heb een 4mm2 naar de Deye liggen. Moet wel zeggen dat ik hem gebruik tot max 10kW, maar als ik hem als 12kW apparaat zou gebruiken, had ik hem nog steeds met 4mm2 aangesloten.
Tig autoladers worden met 2,5mm2 aangesloten en "doen" 11kW. Dan is naar mijn mening (mits de afstand beperkt is) een 4mm2 naar de Deye ruim voldoende. 10mm2 slaat gewoon nergens op :N
Snelle google actie zegt dat een 10mm2 al snel 50A op drie fase mag voeren. Bij de Deye blijft deze onder de 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Misschien een gewetensvraag, maar welke dikte installatiekabel hebben de mensen hier naar de meterkast liggen? Voor de 12k 3p kwam ik uit op een 6mm, maar ik hoorde dat het eigenlijk 10mm moest zijn (staat ook in de handleidng), maar dat lijkt me licht overdreven. Afstand is slechts 15 meter
Volledige infrastructuur tussen netvoeding en zekering van de gebruiksgroepen is 10mm2, dan kan je tot 80A per fase alle kanten op met PV, batterij en bi-directionele auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
10mm2 zit standaard achter de meter, maar als je niet meer hebt dan 3*25A dan is 6mm2 ZAT.
10mm2 achter de meter is aanwezig voor het geval een verzwaring noodzakelijk is. Bij een woning is dat niet snel aan de orde. Bij een EV laden is 2,5mm2 al voldoende voor 11kw. Ga je naar 32A (22kw) dan schrijft men 4mm2 voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
15 m 2 kabels 6mm2 met kabelafzekering.

Ik denk dat Deye hier de veilige kant kiest.
Met bepaalde oude FW kan de 12k SG04LP3 op LOAD 11-12kW op 1 fase leveren (zoals in deze YT) en dan is 10mm2 geen luxe.

Gewoon zorgen dat de kabels afgezekerd zijn voor de dikte die je gebruikt.
Als recent nog aangegeven nieuwere firmware na FW1139 is de maximale scheefbelasting softwarematig begrenst tot max 4-5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:51
BenSKIP schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:11:
Deye 12kw heeft 3 MPPT's (2+1) die van 15 opslitsen in 2 strings de ander op de aparte. Zou moeten kunnen zolang je onder MPPT max blijft.
Zoals ik het lees heeft de 12kW Deye 2 mppt's, waarvan de ene 1 string en de ander 2 strings kan bedienen. Het werkt bij @sixkiller86 dus alleen als er max 2 dakvlakken zijn, geen 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Sixkiller86 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 05:46:
Vraagje:

Er gaat het nodige mis in de adviezen tot nu…

De Deye heeft 2 mppt. Er mogen meerdere strings op 1 mppt. De eerste de beste datasheet voor de 20kW geeft een waanzinnige 36A continue (Impp) en 54A kortsluitstroom.

Beest van een omvormer met deze specs…

Meerdere strings op 1 mppt, dus parallel geschakeld moeten vergelijkbare spanning geven. In PV land wordt het alleen gedaan met strings van gelijke string lengte, gelijk merk en type paneel. Die strings hoeven niet op zelfde oriëntatie te liggen (maar wel alle panelen binnen de string op zelfde oriëntatie)

Je zit nu je eigen vraag moeten kunnen beantwoorden, want je hebt niet genoeg detail gegeven voor mij om er iets over te zeggen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:27
Ronald schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:12:
[...]

Er gaat het nodige mis in de adviezen tot nu…

De Deye heeft 2 mppt. Er mogen meerdere strings op 1 mppt. De eerste de beste datasheet voor de 20kW geeft een waanzinnige 36A continue (Impp) en 54A kortsluitstroom.

Beest van een omvormer met deze specs…

Meerdere strings op 1 mppt, dus parallel geschakeld moeten vergelijkbare spanning geven. In PV land wordt het alleen gedaan met strings van gelijke string lengte, gelijk merk en type paneel. Die strings hoeven niet op zelfde oriëntatie te liggen (maar wel alle panelen binnen de string op zelfde oriëntatie)

Je zit nu je eigen vraag moeten kunnen beantwoorden, want je hebt niet genoeg detail gegeven voor mij om er iets over te zeggen
Bedankt Ronald

Ter info en controle:

Omvormer 1:
- string 1: volt: 450-550 orientatie: zuiden 45 graden ; 15x 325 wp LG panelen
- string 2: volt: 450-550 orientatie: zuiden 45 graden. 15x 325 wp LG panelen.

Omvormer 2:
- string 1: 700-800 volt : orientatatie: zuiden 10 graden. 23x jinko 325 wp panelen.
- string 2: 700-800 volt : orientatie zuiden: 10 graden. 23x <onbekend merk>, 330 wp panelen.

Dan moet het dus passen als ik jou goed begrepen heb ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
De Deye 20 kW geeft maximaal 800V aan. Daar moeten we Voc, onbelast voor aanhouden.

Alle strings zijn dus aan de lange kant voor de omvormer.

Zie je kans op de panelen af te lezen wat ze exact zijn?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Sunsynk add-on V0.9.0, de bruikbaarheid gaat verder achteruit.
Ik mis bij deze versie diverse batterij settings, die niet langer beschikbaar zijn met updaten naar V 0.9.0
-battery setting lithium/nobatt
-max charge accu
-min charge accu
-accu SOC shutdown/low battery/ restart
-battery capacity

als ook de sensor die plots ontbreekt
-load frequentie
als ook grid frequentie settings, voor mocht je softwarematig off-grid willen, ipv hardware matig
Ze zijn volgens de log ook uit de parameters die om de 5, 15, 60 of 300 sec worden gepolled van de waveshare.

Ik heb geen idee waar ze heen willen, het lijkt erop dat het alleen nog maar bruikbaar is voor 1 setup.
waarbij je de over-all state verliest en de regeling met hoeveel vermogen je van net de accu wilt laden verliest en volledig op generator wordt gefocused, die geupdate is.
Ik kan alleen de ontbrekende battery settings niet plaatsen, als naar 2 parallel voor 2xSG04 of sommige nieuwere modelen met aansluitingen voor twee accu's, dan zou je verwachten dat er nieuwe entities verschijnen.

De MI-parameters zijn er al langer niet, terwijl deze nog in de definitie zitten

Edit: er is een V 0.9.1 die overall state zou moeten fixen

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste