Ik kom eigenlijk van het idee om 3x een Victron Multiplus ii aan te schaffen, om op die manier een 3 fase batterij te realiseren. Na wat googlen, berekenen, nadenken over complexiteit met kabels, Standby verliezen, ..., en wat heen en weer met Claude AI ben ik toch een Deye 3 fase omvormer aan het overwegen:
- 1x standby verlies ipv 3x
- minder complexiteit met installeren
- de batterij die er aan komt te hangen is niet specifiek voor deye of victron or wat dan ook, dus nog steeds flexibel mocht de omvormer overlijden
- geen HV, het voelt voor mij "te vroeg" om dat te gaan gebruiken + installatie is al een stuk veiliger als ik het op 48v houd (diy++)
Voor zover ik kan zien ondersteunt de deye "infrastructuur" ook alles wat ik graag wil:
- epex handelen via home assistant of vergelijkbaar
- op hoog vermogen terugleveren (zodat ik de 3x25A in mijn meterkast kan benutten bij een goede stroom prijs)
- power assist (maar dan de deye variant) gebruiken om tijdelijk meer vermogen beschikbaar te hebben
Weet iemand nog een goed adres om de 12kw/15kw/16kw te bestellen? Ik zie ze op alibaba overal sold out staan. Beetje onhandig. De 8kw en 10kw zijn beschikbaar, maar dat is niet wat ik zoek.
En weet iemand ook een leuk adres voor yixiang box + cellen?
Zijn er in dit topic ook schema's beschikbaar, bijvoorbeeld een Deye 12kw + 32 kWh batterij schema?
Ik wil overigens starten met 1 of 2x 16kwh batterij, maar ik zou eventueel willen upgraden naar 64 of misschien zelfs hoger (al schat ik die kans klein). Is dat een kwestie van over een jaar nog een keer 32 kWh bij bestellen en dan parallel koppelen? Of komt daar meer bij kijken?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?