Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:24:
Die voorloopnul is voor 3-fase een vereiste
Als je de lasten achter de omschakelaar niet uit kunt schakelen (theoretisch) wel.
Ik heb tijdens het testen van de installatie mijn sft440 overigens vele malen onder load geschakeld en dat gaat zo snel dat er nauwelijks effect is op de spanning (uit nieuwsgierigheid met een oscilloscoop gemeten). Ik vermoed dat dit te maken heeft met parasitaire effecten van alle kabels etc. en andere onderdelen die een dempende werking hebben in de installatie.
Maarja, nul (phun intended) garantie dat dit altijd goed gaat natuurlijk O-)

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:17
arjenhiemstra schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Als je de lasten achter de omschakelaar niet uit kunt schakelen (theoretisch) wel.
Ik heb tijdens het testen van de installatie mijn sft440 overigens vele malen onder load geschakeld en dat gaat zo snel dat er nauwelijks effect is op de spanning (uit nieuwsgierigheid met een oscilloscoop gemeten). Ik vermoed dat dit te maken heeft met parasitair effecten van alle kabels etc. en andere onderdelen die een dempende werking hebben in de installatie.
Maarja, nul (phun intended) garantie dat dit altijd goed gaat natuurlijk O-)
Afkloppen! :P

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:42
thomvh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:49:
[...]

Heb je daar een link naar de informatie dat het door de veerspanning sneller kan? Want voor mij als ik dit nu naast de Eaton leg zijn het eigenlijk dezelfde apparaten. Waarbij Eaton specifiek over de voorijlende nul spreekt en deze niet echt.

Ik zou het alleen gebruiken om inderdaad wat jij zegt het huis van de LOAD op de Deye naar de net aansluiting direct te schakelen. Dit ga ik niet doen als er geen grid is. Dan heeft het weinig nut.
Excuus, ik heb me weer eens op het verkeerde been laten zetten door ome kloot. :X Ben er nog even verder ingedoken en hij heeft wel echt de voorschakelende nul, maar toch geen schakeling onder veerspanning. Althans, niet voor maken, alleen voor breken maar dat hebben deze allemaal. Modellen die dat wel beide kanten op kunnen zijn vergelijkbaar geprijst met gemorotiseerde ATS schakelaars, maar dan ga je dus richting 4 cijfers qua kosten, dat wordt ook weer te gek. Ik heb m'n post even aangepast.

All-electric.

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06 10:31
Hoe hebben jullie de kabel vanaf de batterij naar de omvormer? Hebben jullie daar een dc schakelaar en/of zekering tussen? En eventueel een foto van hoe jullie dat hebben ?

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13:37
Ik zie dat iedereen zich altijd heel erg druk maakt om het omschakelen.
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
En in hoeverre is het dan een probleem dat je eerst de groepen in huis even uit zet en later weer aan?

Persoonlijk zou ik het gewoon zo plannen dat wanneer er een aanpassing nodig is mijn huis even zonder stroom kan waarna vervolgens de hele installatie weer aan kan. Je bouwt zo'n installatie toch niet om maandelijks aan te passen lijkt me? Is het die honderden euro,s voor een luxe omschakelfunctie allemaal echt nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_96 op 25-06-2026 14:37 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:45

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:35:
Hoe hebben jullie de kabel vanaf de batterij naar de omvormer? Hebben jullie daar een dc schakelaar en/of zekering tussen? En eventueel een foto van hoe jullie dat hebben ?
Op de batterijen zit een zekering die je om kan zetten en op de kabel heb ik nog een accuschakelaar zodat ik de stroom er helemaal af kan halen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01
Daan_96 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
Hoe vaak komt het in de praktijk daadwerkelijk voor dat je de installatie spanningsvrij wil maken?
<knip>
1-2x per jaar voor onderhoud, niet om te verandering.

Om alles electrisch na te lopen, verbindingen controleren, op beschadigen en of alles nog op momentum vastzit.
Persoonlijk besteedt ik ook elke 100-150 cycles wat aandacht en check op celbalans omdat ik standaard tussen 50V - max 56V gebruik (gewoonlijk 10-95% SOC/ 3.1-3.5V/cel) en 100% SOC calibrering op 56.5V doe voor de LFP 16 cellen en alle accumodules gelijktijdig naar 100% SOC reset
(eventueel met een labvoeding, daar een verbruiks piek het laden kan onderbreken en deze wordt dan niet hervat >95% SOC, daar ik anti-micro cycling gebruik ).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Domba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:18:
[...]

1-2x per jaar voor onderhoud, niet om te verandering.

Om alles electrisch na te lopen, verbindingen controleren, op beschadigen en of alles nog op momentum vastzit.
Persoonlijk besteedt ik ook elke 100-150 cycles wat aandacht en check op celbalans omdat ik standaard tussen 50V - max 56V gebruik (gewoonlijk 10-95% SOC/ 3.1-3.5V/cel) en 100% SOC calibrering op 56.5V doe voor de LFP 16 cellen en alle accumodules gelijktijdig naar 100% SOC reset
(eventueel met een labvoeding, daar een verbruiks piek het laden kan onderbreken en deze wordt dan niet hervat >95% SOC, daar ik anti-micro cycling gebruik ).
Dit is niet wat de gemiddelde consument doet ;)

Ik heb nu wel een warmtebeeldcamera binnen en ik wil periodiek spanningsdelta's van de cellen analyseren. Die 2 samen moeten een goed beeld geven van eventuele losse contacten, het is dus puur op veiligheid. Zo te lezen is het voor jou ook deels optimalisatie en het efficiënt houden van het systeem.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:42
Daan_96 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:36:
En in hoeverre is het dan een probleem dat je eerst de groepen in huis even uit zet en later weer aan?

Persoonlijk zou ik het gewoon zo plannen dat wanneer er een aanpassing nodig is mijn huis even zonder stroom kan waarna vervolgens de hele installatie weer aan kan. Je bouwt zo'n installatie toch niet om maandelijks aan te passen lijkt me? Is het die honderden euro,s voor een luxe omschakelfunctie allemaal echt nodig?
- Voor firmware updates, vrijwel elke inverter gaat uit tijdens een update.
- Voor fysieke controle, voor wie dat doet (voornamelijk zelfbouwers denk ik)
- Het huis plat is gewoon irritant, vooral voor gezinsleden/medebewoners, maar stiekem is er toch altijd wel weer een klokje, IOT-ding oid dat je weer moet fixen na een outage.
- Als er ooit wat met die inverter is terwijl ie toch met backup/UPS gebruikt wordt en je bent niet thuis, is het wel makkelijk als het gewoon met 1 klik te regelen is voor andere personen in huis zonder risico op schade.

- Ik wil(de) persoonlijk graag naast de redenen hierboven, wel als een nice-to-have, zonder enige downtime en/of risico op schade aan apparatuur kunnen switchen tussen het huis op de grid- of op de load/backup poort. Op die manier kan je de ATS-functie van je inverter alleen gebruiken wanneer er een verhoogd risico op stroomstoringen is (extreem heet/koud weer, storm, onweer, onderhoud bij netbeheerder in de buurt, vul het maar in) en alle momenten daarbuiten dit toch wel behoorlijke extra stukje sluipverbruik vermijden (en dan alleen na handmatig schakelen weer noodstroom hebben). Sowieso kan je dan makkelijk wisselen tussen beide modi operandi zonder gedoe. Als dat 150 euro meer kost op een installatie van 10K dan vind ik het dat wel waard. En bovendien heb ik dat dan met bovenstaande use case na een jaar of 1,5 terugverdiend tov permanent de UPS/ATS functie aan laten.

All-electric.

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06 10:31
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Op de batterijen zit een zekering die je om kan zetten en op de kabel heb ik nog een accuschakelaar zodat ik de stroom er helemaal af kan halen.
Heb je toevallig foto's hiervan? En welke schakelaar gebruik je?

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:00
Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Ik heb een kast van gobel (Google voor meer info) met een thermische beveiliging erop, echter vraag ik mezelf af of deze de kortsluitstroom aan kan. Daarom ben ik mezelf aan het oriënteren op extra zekeringen voor in het accu pakket (https://www.nkon.nl/victron-energy-mega-fuse-zekeringhouder.html?gad_source=1&gad_campaignid=21517006953&gclid=Cj0KCQjwo_PRBhDNARIsAEcVALUoZnioZxNo15t7GWkb3De1AF4SvrG94lKYk-4o9ONtFKSlGkkP5W4aAhadEALw_wcB)

De extra veiligheidsvoorzieningen die ik hiernaast tref is door de accu's op een "kar" te zetten zodat ik ze naar buiten kan rijden en de omgeving te voorzien (wand/plafond ) van brandvertragende wandplaten. Ook wil ik in de accu ruimte een ventilatie punt naar buiten voorzien zodat bij gasvormige de schuur niet meteen vol gassen staat.

Better safe than sorry, en aangezien ik alles zelf kan zijn de kosten erg beperkt.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jerry_bboy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3_-mulJvzFlfFpTbpv70vZwL1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0z0vQSjN9QhqYi3mx77kcNxf.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb deze schakelaar en accu's

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-06 20:03
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:18:
[...]

[Afbeelding] Ik heb deze schakelaar en accu's
Die rode schakelaar op het plaatje :? Zo eentje heb ik ook gehad (weet niet of ik de 350A had, maar zeker ruim overbemeten) en die was er vrij vlot uitgefikt... Als je die open maakt snap je dat ook wel, het is helemaal niets vanbinnen :X

Ik moet even zoeken maar heb als t goed is nog wel plaatjes.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06 23:43
RonJ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:45:
[...]

- Voor firmware updates, vrijwel elke inverter gaat uit tijdens een update.
- Voor fysieke controle, voor wie dat doet (voornamelijk zelfbouwers denk ik)
- Het huis plat is gewoon irritant, vooral voor gezinsleden/medebewoners, maar stiekem is er toch altijd wel weer een klokje, IOT-ding oid dat je weer moet fixen na een outage.
- Als er ooit wat met die inverter is terwijl ie toch met backup/UPS gebruikt wordt en je bent niet thuis, is het wel makkelijk als het gewoon met 1 klik te regelen is voor andere personen in huis zonder risico op schade.

- Ik wil(de) persoonlijk graag naast de redenen hierboven, wel als een nice-to-have, zonder enige downtime en/of risico op schade aan apparatuur kunnen switchen tussen het huis op de grid- of op de load/backup poort. Op die manier kan je de ATS-functie van je inverter alleen gebruiken wanneer er een verhoogd risico op stroomstoringen is (extreem heet/koud weer, storm, onweer, onderhoud bij netbeheerder in de buurt, vul het maar in) en alle momenten daarbuiten dit toch wel behoorlijke extra stukje sluipverbruik vermijden (en dan alleen na handmatig schakelen weer noodstroom hebben). Sowieso kan je dan makkelijk wisselen tussen beide modi operandi zonder gedoe. Als dat 150 euro meer kost op een installatie van 10K dan vind ik het dat wel waard. En bovendien heb ik dat dan met bovenstaande use case na een jaar of 1,5 terugverdiend tov permanent de UPS/ATS functie aan laten.
Mijn idee. Helemaal mee eens.

• GJzon
ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Die rode schakelaar op het plaatje :? Zo eentje heb ik ook gehad (weet niet of ik de 350A had, maar zeker ruim overbemeten) en die was er vrij vlot uitgefikt... Als je die open maakt snap je dat ook wel, het is helemaal niets vanbinnen :X

Ik moet even zoeken maar heb als t goed is nog wel plaatjes.
Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euro
Denk niet dat Victron slechte schakelaars gaat leveren.

• ybos
GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Als ik 'm nodig heb, ga ik voor deze: Victron Energy accuschakelaar ON/OFF 275A Ca. 30 - 35 euro
Ik had deze. Geschikt voor 400A continu, mn Deye doet max 195A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dVJiAM2V7TJZo6vldPkzzqrLvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8Vi0VCJBCK6YVeNW86UQDrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2c8rKQq6lj66SS5xdBwxRXdWx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ7MzeyP6ftnspiuAKf3QNmU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZpD6kkEYby1E0JpECiQbm9TATw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw3wBHLZCN9q9y0Sqdci4luh.jpg?f=fotoalbum_large

• GJzon
ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Ik had deze. Geschikt voor 400A continu, mn Deye doet max 195A.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet de goedkoopste. Garantie??

• ybos
GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:42:
[...]

Niet de goedkoopste. Garantie??
Niet geprobeerd, mede omdat ik er toch geen een meer tussen wou hebben aangezien die waarschijnlijk hetzelfde resultaat ging opleveren. Daarnaast moeilijk aan te tonen dat je de boel niet hebt overbelast.

En, ze kunnen altijd roepen: er staat 48V op, jij draait op gemiddeld 52V, dus buiten de specs (ik meen dat ik dat de voornaamste reden was dat ik het niet eens geprobeerd heb)

• GJzon
ybos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Niet geprobeerd, mede omdat ik er toch geen een meer tussen wou hebben aangezien die waarschijnlijk hetzelfde resultaat ging opleveren. Daarnaast moeilijk aan te tonen dat je de boel niet hebt overbelast.

En, ze kunnen altijd roepen: er staat 48V op, jij draait op gemiddeld 52V, dus buiten de specs (ik meen dat ik dat de voornaamste reden was dat ik het niet eens geprobeerd heb)
Je hebt een punt. Die 48V zal de bottleneck zijn. Victron is 60V max. Aandraaimoment is ook belangrijk.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Die heb ik ook als een aanelkaar gesmolten geheel ertussen uit gehaald na 1 jaar.

De nieuwe schakelaar ben ik ook nog niet zeker van. Vanavond, met de huidige hitte, even gekeken met warmtebeeld. Ik draaide op dat moment al 2 uur 145A / 7500W over de 95mm2 kabel. Omgevingstemperatuur 31 C

Afbeeldingslocatie: https://cvz.eu/up/1782421250.png

[ Voor 26% gewijzigd door zalkc op 25-06-2026 23:07 ]

• GJzon
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Die heb ik ook als een aan elkaar gesmolten geheel ertussen uit gehaald na 1 jaar.
Nu snap ik de opmerkingen (op Victron forum) dat je beter de schakelaar weg kunt laten. Maar ja, wat is 't alternatief. Een ABB XLP1 250A patroonlastscheider? Of: NH1?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Nu snap ik de opmerkingen (op Victron forum) dat je beter de schakelaar weg kunt laten. Maar ja, wat is 't alternatief. Een ABB XLP1 250A patroonlastscheider? Of: NH1?
60 euro voor 2 meter nieuwe kabel en de schakelaar ertussenuit halen. Maar dat is eerlijk gezegd geen echte oplossing,

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:56
GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Ik heb dit er tussen zitten, vrij groot maar biedt naast een schakelaar ook nog een extra kortsluitzekering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qvJAXgmz8BuA7GkjvICfZdv57Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDEnEd6Na82fn3vWhpeaokAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK65qXJjGnDghPYf3qjQZCFVnOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5I9kqJlOCtxMY1yf4ix2Ujz.jpg?f=fotoalbum_large

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• thomvh
GJzon schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Mijn idee. Helemaal mee eens.
De inverter gaat uit. Maar de stroom niet... Passthrough functie op de AC busbar gaat niet uit als de omvormer uitvalt namelijk.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

rvdgaag schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:22:
[...]

Ik heb dit er tussen zitten, vrij groot maar biedt naast een schakelaar ook nog een extra kortsluitzekering:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de aansluitmaat M8 of M10?

• genesisfm
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe bereken je dat de kortsluitstroom welke de schakelaar moet kunnen beveiligen afdoende is?

Volgens mij zit je op DC en accu's al snel kritisch?

• rvdgaag
zalkc schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Wat is de aansluitmaat M8 of M10?
Op de schakelaar/zekering M10, aangesloten met 95mm2 naar de omvormer.

Een 400 busbar met 70mm2 kabel naar de accu's (die maar 60A) leveren ieder, allemaal op de busbar apart afgezekerd met een MRBF zekering op 100A.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• rvdgaag
genesisfm schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Hoe bereken je dat de kortsluitstroom welke de schakelaar moet kunnen beveiligen afdoende is?

Volgens mij zit je op DC en accu's al snel kritisch?
Van AI:
🔋 1. Theoretical short-circuit current (no BMS limit)
A 300Ah prismatic LiFePO₄ pack uses low-resistance cells (typically ~280–320Ah class).
Internal resistance estimate
  • Cell: ~0.2–0.4 mΩ each
  • 16 cells in series → ~3.2–6.4 mΩ
  • Add busbars, terminals, cabling → ~1–4 mΩ extra
Total pack resistance:
👉 roughly 4–10 mΩ (0.004–0.01 Ω)
Short-circuit current:
Isc=51.2V0.004 to 0.01ΩIsc​=0.004 to 0.01Ω51.2V​

👉 ≈ 5,000 A to 12,000 A (5–12 kA) peak theoretical

en dan met 4 packs op de zelfde busbar:
🔋 1. Total system short-circuit capability (theoretical)
Each pack individually:
  • ~5–12 kA theoretical instantaneous short-circuit current (cell-limited)
With 4 packs in parallel:
  • currents add together (in principle)
👉 Total theoretical short-circuit current:
  • ~20 kA to 40+ kA
This assumes all packs contribute equally and simultaneously, which is physically possible for the first microseconds.

[ Voor 23% gewijzigd door rvdgaag op 26-06-2026 20:12 ]

• genesisfm
rvdgaag schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:10:
[...]

Van AI:
🔋 1. Theoretical short-circuit current (no BMS limit)
A 300Ah prismatic LiFePO₄ pack uses low-resistance cells (typically ~280–320Ah class).
Internal resistance estimate
  • Cell: ~0.2–0.4 mΩ each
  • 16 cells in series → ~3.2–6.4 mΩ
  • Add busbars, terminals, cabling → ~1–4 mΩ extra
Total pack resistance:
👉 roughly 4–10 mΩ (0.004–0.01 Ω)
Short-circuit current:
Isc=51.2V0.004 to 0.01ΩIsc​=0.004 to 0.01Ω51.2V​

👉 ≈ 5,000 A to 12,000 A (5–12 kA) peak theoretical

en dan met 4 packs op de zelfde busbar:
🔋 1. Total system short-circuit capability (theoretical)
Each pack individually:
  • ~5–12 kA theoretical instantaneous short-circuit current (cell-limited)
With 4 packs in parallel:
  • currents add together (in principle)
👉 Total theoretical short-circuit current:
  • ~20 kA to 40+ kA
This assumes all packs contribute equally and simultaneously, which is physically possible for the first microseconds.
Als je tussen de 20 en de 40 kA zit dan kom je wat te kort met de schakelaar?

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:41
@rvdgaag Heb je al verdere ervaringen met fw 1183? Merk je verschil met zero export of andere zaken?

• rvdgaag
dingo35 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:45:
@rvdgaag Heb je al verdere ervaringen met fw 1183? Merk je verschil met zero export of andere zaken?
Ja, zero export lijkt wat instabieler, hij jojoot wat meer rond de nul, hoe dat uitpakt onderaan de streep is lastig te zeggen.

De grootste winst wat mij betreft is dat high-pitch bij vol power ontladen weg is als je die optie aanzet.

• rvdgaag
genesisfm schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:41:
[...]

Als je tussen de 20 en de 40 kA zit dan kom je wat te kort met de schakelaar?
Het is een theoretische waarde, in worst case, nu is de schakelaar 25kA en heb ik er dubbele BMS sturing op. Aangezien de individuele packs een eigen MRBF 150A zekering hebben is de kans dat de totale kortsluit stroom van 4 packs samen zo hoog uit komt vrijwel verwaarloosbaar. Wat is de kans dat 4 pack tegelijkertijd kortsluiten ??

🔥 6. Fault current perspective (important safety sanity check)

Now your system has:
Per-pack limitation:
  • 150A fuse × 4 = controlled branching
System-level limitation:
  • 300A breaker
Battery theoretical capability:
  • thousands of amps (kA range)
👉 BUT in reality:
Fault behavior becomes:
  1. local pack fuse reacts first OR BMS starts limiting
  2. busbar sees brief surge (hundreds–low thousands A)
  3. main breaker clears sustained faults
  4. system collapses safely
✔ This is proper layered protection architecture

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:23
rvdgaag schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Ja, zero export lijkt wat instabieler, hij jojoot wat meer rond de nul, hoe dat uitpakt onderaan de streep is lastig te zeggen.

De grootste winst wat mij betreft is dat high-pitch bij vol power ontladen weg is als je die optie aanzet.
En uitvallen van het scherm? Of is dat euvel verholpen?

• rvdgaag
tmbreuker schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:44:
[...]

En uitvallen van het scherm? Of is dat euvel verholpen?
? nooit gehad/gezien, is dat een algemeen probleem ?

• ybos
rvdgaag schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Het is een theoretische waarde, in worst case, nu is de schakelaar 25kA en heb ik er dubbele BMS sturing op. Aangezien de individuele packs een eigen MRBF 150A zekering hebben is de kans dat de totale kortsluit stroom van 4 packs samen zo hoog uit komt vrijwel verwaarloosbaar. Wat is de kans dat 4 pack tegelijkertijd kortsluiten ??

🔥 6. Fault current perspective (important safety sanity check)

Now your system has:
Per-pack limitation:
  • 150A fuse × 4 = controlled branching
System-level limitation:
  • 300A breaker
Battery theoretical capability:
  • thousands of amps (kA range)
👉 BUT in reality:
Fault behavior becomes:
  1. local pack fuse reacts first OR BMS starts limiting
  2. busbar sees brief surge (hundreds–low thousands A)
  3. main breaker clears sustained faults
  4. system collapses safely
✔ This is proper layered protection architecture
Ik heb al wel eerder gelezen dat die 150A zekeringen niet kortsluitvast zijn (volgens mij ook hier). Ik heb ze ook hier en daar toegepast. Better safe than sorry :?

• tmbreuker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:23

• rvdgaag
Ja die post ken ik, de betreffende gebruikers had een oude HMI versie draaien en dacht daar de laatste systeem firmware mee te kunnen gebruiken, dus niet, daar moet altijd een zekere correlatie in zijn.

• GJzon
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog dank voor deze info. Ziet er goed uit en diverse uitvoeringen gewoon verkrijgbaar op Amazon tegen een redelijke prijs.
Je hebt ook nog een grotere broer DHM3Z.
Heb lang zitten twijfelen over zo'n schakelaar maar deze geeft wel hoop.

• rvdgaag
GJzon schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:07:
[...]

Nog dank voor deze info. Ziet er goed uit en diverse uitvoeringen gewoon verkrijgbaar op Amazon tegen een redelijke prijs.
Je hebt ook nog een grotere broer DHMZ300.
Heb lang zitten twijfelen over zo'n schakelaar maar deze geeft wel hoop.
Dit is de grootste broer in 2polig van Dihool. Kan je het beste via ome Ali kopen, amazon is veel te duur hiermee.

• ybos
Heren, vraagje mbt zero to ct. Ik hard verwacht dat de stromen vanaf het net ook rond de 0 zouden zijn. Dat is echter niet het geval. Enig idee hoe dat zit? (Asymmetric phase feeding staat aan).

De meter van het energiebedrijf geeft echter wel een verbruik van rond de 0 en je ziet aan de waarden dat er daadwerkelijk op de 0 geregeld word.
edit:
Deye schiet volgens mij niet heel nauwkeurig tegelijk zn meetwaardes. Het zal ongetwijfeld ook nog iets te maken hebben met de faseverschuiving. Maar helemaal snappen doe ik het nog niet :N
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Lne8hutnBRiR2v7uD2it36Xxc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NqdClvEscXUbNApk66YUfhXi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d45y6V-ujKVZTdoQ1h6LfWFSGSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KTadUbVv1ZB5lVw63KqjEhW8.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door ybos op 28-06-2026 14:39 ]

• zalkc

zalkc

cvz.eu

ybos schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:44:
Heren, vraagje mbt zero to ct. Ik hard verwacht dat de stromen vanaf het net ook rond de 0 zouden zijn. Dat is echter niet het geval. Enig idee hoe dat zit? (Asymmetric phase feeding staat aan).

De meter van het energiebedrijf geeft echter wel een verbruik van rond de 0 en je ziet aan de waarden dat er daadwerkelijk op de 0 geregeld word.
edit:
Deye schiet volgens mij niet heel nauwkeurig tegelijk zn meetwaardes. Het zal ongetwijfeld ook nog iets te maken hebben met de faseverschuiving. Maar helemaal snappen doe ik het nog niet :N
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik merk elke dag wel 1-2 kWh die ik verlies aan netafname door schakelpiekjes, als er een verbuiker aanspringt dan stijgt eerst de netafname en dan grijpt de Deye op de CT in en gaat compenseren naar 0, daar zit een vertraging in.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik ben mijn Deye setup steeds verder aan het uitwerken (SUN-15K + SE-F16 + Enphase IQ7+ op de GEN/Micro-Inverter poort) en loop nu tegen de praktische installatie aan.

Voor zover ik nu begrijp:
  • De DTSU666 moet direct achter de hoofdaansluiting in de meterkast komen, zodat de Deye de totale import/export van de woning kan meten voor zero-export en batterijregeling.
  • De Deye + F16 komen samen in de kelder, ongeveer 5-8 meter van de meterkast.
  • Ik wil een handmatige 4-polige bypass zodat de Deye voor onderhoud volledig uit bedrijf kan, terwijl de woning gewoon rechtstreeks op het net blijft draaien.
  • Vanuit de meterkast gaat dan een 3-fase kabel naar de Deye (GRID) en vanaf de Deye (LOAD) weer terug naar de meterkast.
Klopt deze opzet volgens jullie, of zie ik nog iets belangrijks over het hoofd? Vooral ervaringen met de plaats van de DTSU666 en de onderhoudsbypass zijn welkom.

Water-Escape

• ybos
water_escape schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:33:
Ik ben mijn Deye setup steeds verder aan het uitwerken (SUN-15K + SE-F16 + Enphase IQ7+ op de GEN/Micro-Inverter poort) en loop nu tegen de praktische installatie aan.

• De DTSU666 moet direct achter de hoofdaansluiting in de meterkast komen, zodat de Deye de totale import/export van de woning kan meten voor zero-export en batterijregeling.
  • Ik wil een handmatige 4-polige bypass zodat de Deye voor onderhoud volledig uit bedrijf kan, terwijl de woning gewoon rechtstreeks op het net blijft draaien.
  • Vanuit de meterkast gaat dan een 3-fase kabel naar de Deye (GRID) en vanaf de Deye (LOAD) weer terug naar de meterkast.
Klopt deze opzet volgens jullie, of zie ik nog iets belangrijks over het hoofd? Vooral ervaringen met de plaats van de DTSU666 en de onderhoudsbypass zijn welkom.
Bypass is heel verstandig :Y Het zal niet vaak nodig zijn, maar ik heb het ook. Ik wil niet terwijl ik op vakantie met vrienden ben een belletje krijgen dat het huis in het donker zit en dat ik wat moet gaan regelen. Ik zeg tegen mijn vrouw dat ze 1 schakelaar moet overhalen en het is voor elkaar.

• thomvh
water_escape schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:33:

Let met de bypass wel op dat als je onder load wil schakelen met 3 fasen je een voor/naijlende nul hebt. Zie paar pagina's terug.

• water_escape
thomvh schreef op maandag 29 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Let met de bypass wel op dat als je onder load wil schakelen met 3 fasen je een voor/naijlende nul hebt. Zie paar pagina's terug.
Welke bypass gebruiken professionele Deye-installateurs om deze situatie af te vangen?
Of moeten we een normale nemen en eerst de Deye uitzetten en dan de schakelaar pas omzetten?

Water-Escape

• thomvh
water_escape schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Welke bypass gebruiken professionele Deye-installateurs om deze situatie af te vangen?
Of moeten we een normale nemen en eerst de Deye uitzetten en dan de schakelaar pas omzetten?
https://www.elektramat.nl/eaton-qm63-6-eat-lastscheider/ bijvoorbeeld. Al zie ik veel de Hager sft440 gebruikt worden. Maar hierbij moet alle stoppen die met deze schakelaar gelinkt zijn uit staan als je het om gooit.

• water_escape
thomvh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:36:
[...]

https://www.elektramat.nl/eaton-qm63-6-eat-lastscheider/ bijvoorbeeld. Al zie ik veel de Hager sft440 gebruikt worden. Maar hierbij moet alle stoppen die met deze schakelaar gelinkt zijn uit staan als je het om gooit.
Zoals ik het nu begrijp:
  • Een lastscheider is bedoeld om spanningsloos te maken/te isoleren.
  • Een omschakelaar (I-0-II) is juist bedoeld om te schakelen tussen net en Deye.
Klopt het dat de meeste mensen met een SFT440/SF463 niet onder belasting omschakelen, maar eerst de betreffende groepen of hoofdschakelaar uitschakelen, daarna omschakelen en vervolgens weer inschakelen? Dus alleen bij onderhoudt doen/nodig.

Wat is volgens jullie de beste oplossing voor een onderhoudsbypass bij een volledige woningbackup met een Deye? En waarom kiezen jullie voor een lastscheider of juist een omschakelaar?

Water-Escape

• thomvh
water_escape schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:05:
[...]

Zoals ik het nu begrijp:
  • Een lastscheider is bedoeld om spanningsloos te maken/te isoleren.
  • Een omschakelaar (I-0-II) is juist bedoeld om te schakelen tussen net en Deye.
Klopt het dat de meeste mensen met een SFT440/SF463 niet onder belasting omschakelen, maar eerst de betreffende groepen of hoofdschakelaar uitschakelen, daarna omschakelen en vervolgens weer inschakelen? Dus alleen bij onderhoudt doen/nodig.

Wat is volgens jullie de beste oplossing voor een onderhoudsbypass bij een volledige woningbackup met een Deye? En waarom kiezen jullie voor een lastscheider of juist een omschakelaar?
Excuses ik deelde de verkeerde link. HIerbij de correct: https://www.elektramat.nl...-i-0-ii-din-rail-qm40-3n/

Het verschil tussen deze en de Hager is dat je deze onder load mag gebruiken de Hager moet je eerst alle stoppen die verbonden zijn met de hager uitschakelen. Om het dan om te gooien en dan weer alles aan te zetten. De meeste mensen schakelen deze niet onder belasting, omdat dat niet mag! Dan ga je namelijk je apparatuur in huis mollen als er iets met 3 fase achter hangt.

Echter wat veel mensen hier zeggen dat ze het willen gebruiken voor wanneer de deye uitvalt ofzo. Ook als de deye uit is werkt de passthrough gewoon. Dus de stroom zal niet zomaar uit gaan. Dat is echt alleen wanneer de netspanning eruit ligt en de deye kapot gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door thomvh op 30-06-2026 10:16 ]

• arjenhiemstra
  • Nu online
water_escape schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:05:
[...]

Klopt het dat de meeste mensen met een SFT440/SF463 niet onder belasting omschakelen
Ik "ram" mijn SFT440 altijd onder load van kant. Dat gaat zo snel dat ik nauwelijks effect kan meten op het voltage. Nul garantie natuurlijk maar er zitten zoveel dempende effecten in je installatie dat ik denk dat het allemaal wel mee valt met de potentieel zwevende nul.
Mocht mijn Deye een keer kapot zijn en ik moet daarom omschakelen, dan is alles in huis al uit, dan zet ik eerst alle groepen uit en switch ik dan pas om.

• thomvh
arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Ik "ram" mijn SFT440 altijd onder load van kant. Dat gaat zo snel dat ik nauwelijks effect kan meten op het voltage. Nul garantie natuurlijk maar er zitten zoveel dempende effecten in je installatie dat ik denk dat het allemaal wel mee valt met de potentieel zwevende nul.
Mocht mijn Deye een keer kapot zijn en ik moet daarom omschakelen, dan is alles in huis al uit, dan zet ik eerst alle groepen uit en switch ik dan pas om.
Ik heb alleen wel zo in mijn hoofd zitten. Die correcte schakelaar is 160 euro. Ga ik om 100 euro te besparen het risico lopen dat ik de helft van mijn apparatuur in huis naar de schroot kan brengen?

Als de deye kapot is, is niet alles in huis al uit? De passthrough wordt niet actief gemanaged behalve dat er een schakelaar om gaat wanneer er geen grid voeding is.

• water_escape
thomvh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Ik heb alleen wel zo in mijn hoofd zitten. Die correcte schakelaar is 160 euro. Ga ik om 100 euro te besparen het risico lopen dat ik de helft van mijn apparatuur in huis naar de schroot kan brengen?

Als de deye kapot is, is niet alles in huis al uit? De passthrough wordt niet actief gemanaged behalve dat er een schakelaar om gaat wanneer er geen grid voeding is.
eens, zonde van het risico, dus een Eaton QM40-3N is dan de beste optie. Ik zet hem op mijn lijstje.

Water-Escape

• arjenhiemstra
  • Nu online
thomvh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Als de deye kapot is, is niet alles in huis al uit?
Precies, alles is dan al uit. Waarom dan een dure schakelaar ertussen zetten? Ik klik de hoofdschakelaar dan wel even uit en switch dan de sft440 om.

• thomvh
arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Precies, alles is dan al uit. Waarom dan een dure schakelaar ertussen zetten? Ik klik de hoofdschakelaar dan wel even uit en switch dan de sft440 om.
Ik gebruik de passthrough feature van de Deye. Als de Deye dood is is de stroom naar het huis niet dood. Die loopt nog steeds over de busbar van de Deye heen. Dat is mijn hele punt. Kapotte omvormer betekent niet dat er geen stroom meer doorheen loopt.

Enige situatie waarbij het speelt is wanneer de omvormer en het net uitvallen, daarbij ook bij het inschakelen van een groep kan de nul te laat inkomen en kun je problemen krijgen.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik kom eigenlijk van het idee om 3x een Victron Multiplus ii aan te schaffen, om op die manier een 3 fase batterij te realiseren. Na wat googlen, berekenen, nadenken over complexiteit met kabels, Standby verliezen, ..., en wat heen en weer met Claude AI ben ik toch een Deye 3 fase omvormer aan het overwegen:
- 1x standby verlies ipv 3x
- minder complexiteit met installeren
- de batterij die er aan komt te hangen is niet specifiek voor deye of victron or wat dan ook, dus nog steeds flexibel mocht de omvormer overlijden
- geen HV, het voelt voor mij "te vroeg" om dat te gaan gebruiken + installatie is al een stuk veiliger als ik het op 48v houd (diy++)

Voor zover ik kan zien ondersteunt de deye "infrastructuur" ook alles wat ik graag wil:
- epex handelen via home assistant of vergelijkbaar
- op hoog vermogen terugleveren (zodat ik de 3x25A in mijn meterkast kan benutten bij een goede stroom prijs)
- power assist (maar dan de deye variant) gebruiken om tijdelijk meer vermogen beschikbaar te hebben

Weet iemand nog een goed adres om de 12kw/15kw/16kw te bestellen? Ik zie ze op alibaba overal sold out staan. Beetje onhandig. De 8kw en 10kw zijn beschikbaar, maar dat is niet wat ik zoek.

En weet iemand ook een leuk adres voor yixiang box + cellen? :)

Zijn er in dit topic ook schema's beschikbaar, bijvoorbeeld een Deye 12kw + 32 kWh batterij schema?

Ik wil overigens starten met 1 of 2x 16kwh batterij, maar ik zou eventueel willen upgraden naar 64 of misschien zelfs hoger (al schat ik die kans klein). Is dat een kwestie van over een jaar nog een keer 32 kWh bij bestellen en dan parallel koppelen? Of komt daar meer bij kijken?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• arjenhiemstra
  • Nu online
thomvh schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Ik gebruik de passthrough feature van de Deye. Als de Deye dood is is de stroom naar het huis niet dood. Die loopt nog steeds over de busbar van de Deye heen. Dat is mijn hele punt. Kapotte omvormer betekent niet dat er geen stroom meer doorheen loopt.

Enige situatie waarbij het speelt is wanneer de omvormer en het net uitvallen, daarbij ook bij het inschakelen van een groep kan de nul te laat inkomen en kun je problemen krijgen.
Dit klopt niet, de busbar van de Deye is geschakeld met relais. Als de Deye dood is vallen de relais uit en doet je busbar niets meer.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 23:38
Tanuki schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:07:
Ik kom eigenlijk van het idee om 3x een Victron Multiplus ii aan te schaffen, om op die manier een 3 fase batterij te realiseren. Na wat googlen, berekenen, nadenken over complexiteit met kabels, Standby verliezen, ..., en wat heen en weer met Claude AI ben ik toch een Deye 3 fase omvormer aan het overwegen:
- 1x standby verlies ipv 3x
- minder complexiteit met installeren
- de batterij die er aan komt te hangen is niet specifiek voor deye of victron or wat dan ook, dus nog steeds flexibel mocht de omvormer overlijden
- geen HV, het voelt voor mij "te vroeg" om dat te gaan gebruiken + installatie is al een stuk veiliger als ik het op 48v houd (diy++)

Voor zover ik kan zien ondersteunt de deye "infrastructuur" ook alles wat ik graag wil:
- epex handelen via home assistant of vergelijkbaar
- op hoog vermogen terugleveren (zodat ik de 3x25A in mijn meterkast kan benutten bij een goede stroom prijs)
- power assist (maar dan de deye variant) gebruiken om tijdelijk meer vermogen beschikbaar te hebben

Weet iemand nog een goed adres om de 12kw/15kw/16kw te bestellen? Ik zie ze op alibaba overal sold out staan. Beetje onhandig. De 8kw en 10kw zijn beschikbaar, maar dat is niet wat ik zoek.

En weet iemand ook een leuk adres voor yixiang box + cellen? :)

Zijn er in dit topic ook schema's beschikbaar, bijvoorbeeld een Deye 12kw + 32 kWh batterij schema?

Ik wil overigens starten met 1 of 2x 16kwh batterij, maar ik zou eventueel willen upgraden naar 64 of misschien zelfs hoger (al schat ik die kans klein). Is dat een kwestie van over een jaar nog een keer 32 kWh bij bestellen en dan parallel koppelen? Of komt daar meer bij kijken?
welke standby verliezen heb je dan gevonden voor de verschillende systemen? want ik dacht deye ca 100 watt (3f) en victron 20-27 watt per fase

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• thomvh
arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Dit klopt niet, de busbar van de Deye is geschakeld met relais. Als de Deye dood is vallen de relais uit en doet je busbar niets meer.
Mhh dan ben ik misinformed. Wat wel blijft is dat de N nog steeds later kan schakelen dan fase dus dat blijft altijd een gevaar.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 16:26
Als je onder last wil schakelen dan kun je de Sontheimer schakelaar gebruiken. Deze heeft geen last van een zwevende nul.

Sontheimer Schakelaar 40A 4-polig 20 kW net-0-Not ULO40/4T/NS/Z101/F976, omschakelaar/zwart, 2x4x40 A : Amazon.nl: Tuin, terras & gazon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dXZKg-ZqqsTVkeLVuhcEGeFx_I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LTN2k1hwp6krNJXy0lfCjMfX.jpg?f=user_large

• dingo35
Ik wil even dat misverstand weghalen, dat een zwevende nul alleen voor 3 fasen gebruikers schadelijk zou zijn.

Als de nul zweeft, doordat hij van het net afgeschakeld is, gaan bij 1 fasen gebruikers de stroom die door de neutraal wil lopen, dóór de andere gebruikers naar een andere fase; die twee gebruikers staan als het ware in serie, en tesamen krijgen ze 400V voor hun kiezen; hoe dat verdeeld wordt hangt van de verbruikerskarakteristiek af, maar dat ligt dus voor één gebruiker ergens tussen 0V en 400V.

Overigens deel ik de mening dat bij snel schakelen onder last dat allemaal niet zo'n vaart zal lopen, maar voor de puristen onder ons lijkt het me verstandig om de verhalen die hier ontstaan en herhaald worden, waar nodig te ontkrachten.

• thomvh
Ik wil voornamelijk mijn warmtepomp gewoon niet opblazen :P

• jadjong
  • Niet online
Daar begon de discussie mee, maar is ergens in een zwart gat verdwenen. Je moet wel een hele soepele pols hebben wil je dit ding zo snel omschakelen van net naar accu dat er geen (korte) onderbreking plaats vindt. :+

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:42
arjenhiemstra schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Dit dus. Wel vaker gedaan, nooit last van gehad. Voor die theoretische noodsituatie kun je wel een paar aardleks eerst uitzetten (of hoofdschakelaar, mocht je die ook nog hebben naast je SFT440.) Zonde geld voor iets wat je in 5 seconden kunt doen.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46
Wij hebben hier in Italië een Deye setup hangen ter vervanging van onze Victron setup (was niet goedgekeurd voor Italiaans gebruik (niet off-grid)).
  • Deye SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2 (15kW 3-fase HV hybride omvormer)
  • Deye BOS-G-Pro 51.2kWh (10 packs en een PDU box)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WE2eWCTyvJl5cLBoqEE9Wwp9rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6llhb6pGbJmdl6AsFlK7RFD.jpg?f=fotoalbum_large (Hier gisteren nog een HV DC automaat tussen de omvormer en accu geplaatst ivm hogere stromen die de accu kan leveren ten opzicht van de MC4 connectors op de Deye)

Nou mogen we nog niet terugleveren (moet nog afgetekend worden, bureaucratie…) en we hadden een bejaarde firmware (HMI 2001-C036 en Main 3002-1077-1E08). Hier zat blijkbaar een fout in waardoor de omvormer random ging terugleveren (ook midden in de nacht uit de accu…), dus heb ik de omvormer grotendeels off-grid gebruikt (via Deye Home Assistant plugin, waarna off-grid uitgeschakeld wordt onder de 15% accu en weer ingeschakeld boven vanaf 17% en 2kW PV).

Nou heeft Deye service de firmware geupdate naar 3002-1110-1E08 en HMI 2001-C051. Het teruglever probleem lijkt opgelost, maar nu hebben we een nieuwe issue.

De inverter lijkt heel straks afgesteld te staan om de UPS functie in te schakelen. Bij het minste of geringste springt de omvormer voor 30s om naar Inverter only en daarna weer naar Grid-Inverter. De lampen knipperen even, maar alles blijft draaien. Grid spanning komt niet onder de 220V.

Dit lijkt me niet bepaald bevorderlijk voor het relais, zeker niet op gemiddeld vermogen van 5 a 6kW (aircos, zwembadpomp, etc).

Iemand meer last van een trigger happy UPS relais?

/edit:

Ons hele huis hangt achter de Load uitgang.

[ Voor 16% gewijzigd door OverSoft op 30-06-2026 18:02 ]

• dingo35
Grid Settings / Connect en Grid Settings / IP protection; parameters fotograferen en kijken wat er tegen de grens aan zit.

• water_escape
Ik ben inmiddels een heel eind met het ontwerp van mijn Deye ESS en ben benieuwd of ik ergens nog een denkfout maak voordat ik alles ga bestellen.

Situatie:
  • 3x25A
  • 34x Enphase IQ7+ micro-omvormers (3-fase)
  • Volledige woningbackup
  • Home Assistant
  • Meterkast op de begane grond, Deye + batterij komen direct in de kelder onder de meterkast (ca. 3-5 meter kabel).
  • Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2
  • Deye SE-F16-C (16 kWh)
Idee is als volgt:
Net

DTSU666

5G6 naar kelder

Onderhoudsbypass (Sontheimer?)

Deye GRID

Deye LOAD

5G6 terug naar meterkast

Alle groepen woning
dan
Enphase PV-groep

5G6 naar kelder

Deye GEN / Micro-Inverter poort
en
Deye

SE-F16
Het idee is dus dat de hele woning achter de Deye komt, zodat bij netuitval de LOAD-uitgang de complete woning voedt en de Enphase via de GEN-poort blijft produceren.

De DTSU666 wil ik direct achter de hoofdaansluiting plaatsen zodat de Deye de totale import/export van de woning ziet voor zero-export en batterijregeling.

Qua onderhoudsbypass neig ik nu naar een Sontheimer ULO40/4T/NS/Z101/F976 vanwege de voreilende nul. Alternatief een eenvoudige EMAT 4-polige omschakelaar, maar ik vraag me af of de Sontheimer technisch niet de betere keuze is.

Vragen:
  1. Klopt bovenstaande opbouw, of zie ik iets fundamenteels over het hoofd?
  2. Zou je 5G6 of 5G10 gebruiken voor de twee kabels tussen meterkast en Deye (ca. 3-5 meter)?
  3. Zou je de bestaande Enphase-groep in de meterkast laten zitten en alleen de uitgaande kabel naar de GEN-poort brengen, of juist de beveiliging naar de nieuwe kelder kast verplaatsen?
  4. Welke onderhoudsbypass zouden jullie kiezen en waarom?
  5. Mis ik nog belangrijke componenten (SPD, zekeringen, aardlekken, etc.)?
Ik hoor graag jullie ervaringen. Vooral van mensen die een vergelijkbare Deye + Enphase + volledige woningbackup draaien.

BOM
AantalOnderdeel
1Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2
1Deye SE-F16-C 16 kWh
1DTSU666 3-fase Modbus meter
1Sontheimer ULO40/4T/NS/Z101/F976 omschakelaar
1kleine Hager/ABB/Eaton verdeler in kelder, ±24 modules
1AC SPD type 2 3P+N
25G6 YMVK-kabel meterkast ↔ kelder
15G6 YMVK Enphase ↔ Deye GEN
1CAT6/RS485 kabel DTSU666 ↔ Deye
1Ethernet naar Deye
1DC zekering/lastscheider batterijzijde
1 setkorte 70 mm² DC-kabels Deye ↔ F16
diverswartels, kabelgoot, adereindhulzen, labels, aardrail

Water-Escape

• rvdgaag
water_escape schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:03:
Ik ben inmiddels een heel eind met het ontwerp van mijn Deye ESS en ben benieuwd of ik ergens nog een denkfout maak voordat ik alles ga bestellen.

Situatie:
  • 3x25A
  • 34x Enphase IQ7+ micro-omvormers (3-fase)
  • Volledige woningbackup
  • Home Assistant
  • Meterkast op de begane grond, Deye + batterij komen direct in de kelder onder de meterkast (ca. 3-5 meter kabel).
  • Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2
  • Deye SE-F16-C (16 kWh)
Idee is als volgt:

[...]

dan

[...]

en

[...]

Het idee is dus dat de hele woning achter de Deye komt, zodat bij netuitval de LOAD-uitgang de complete woning voedt en de Enphase via de GEN-poort blijft produceren.

De DTSU666 wil ik direct achter de hoofdaansluiting plaatsen zodat de Deye de totale import/export van de woning ziet voor zero-export en batterijregeling.

Qua onderhoudsbypass neig ik nu naar een Sontheimer ULO40/4T/NS/Z101/F976 vanwege de voreilende nul. Alternatief een eenvoudige EMAT 4-polige omschakelaar, maar ik vraag me af of de Sontheimer technisch niet de betere keuze is.

Vragen:
  1. Klopt bovenstaande opbouw, of zie ik iets fundamenteels over het hoofd?
  2. Zou je 5G6 of 5G10 gebruiken voor de twee kabels tussen meterkast en Deye (ca. 3-5 meter)?
  3. Zou je de bestaande Enphase-groep in de meterkast laten zitten en alleen de uitgaande kabel naar de GEN-poort brengen, of juist de beveiliging naar de nieuwe kelder kast verplaatsen?
  4. Welke onderhoudsbypass zouden jullie kiezen en waarom?
  5. Mis ik nog belangrijke componenten (SPD, zekeringen, aardlekken, etc.)?
Ik hoor graag jullie ervaringen. Vooral van mensen die een vergelijkbare Deye + Enphase + volledige woningbackup draaien.

BOM

[...]

De bypass altijd de Sontheimer nemen, je bent nu toch geld aan het uitgeven en besparen door Elektramat troep te gebruiken zou ik überhaupt nooit doen. Dit geldt ook voor de Chint modus meter, troep, heel instabiel. Neem gewoon een Eatron SDM630 v2 of v3.

Let op dat je in de hoofdverdeler een dikke aardlek automaat zet die de asymetrische stromen aankan van de Deye, ik heb een 12K Deye maar een 32A Aardlek automaat om dat op te vangen.Daarnaast zou ik weer een aardlek automaat achter de Load uitgang zetten die weer het huis in gaat, dat kan gewoon 25A zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door rvdgaag op 01-07-2026 11:52 ]

• water_escape
rvdgaag schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:48:
[...]

De bypass altijd de Sontheimer nemen, je bent nu toch geld aan het uitgeven en besparen door Elektramat troep te gebruiken zou ik überhaupt nooit doen. Dit geldt ook voor de Chint modus meter, troep, heel instabiel. Neem gewoon een Eatron SDM630 v2 of v3.

Let op dat je in de hoofdverdeler een dikke aardlek automaat zet die de asymetrische stromen aankan van de Deye, ik heb een 12K Deye maar een 32A Aardlek automaat om dat op te vangen.Daarnaast zou ik weer een aardlek automaat achter de Load uitgang zetten die weer het huis in gaat, dat kan gewoon 25A zijn.
Bedankt! Daar kan ik wat mee.

Heb je toevallig een schema of een foto van hoe je dat hebt opgebouwd? Vooral ben ik benieuwd welke aardlekautomaten je vóór de GRID-ingang en achter de LOAD-uitgang hebt toegepast (type en waarde).

En wat zijn jouw ervaringen met de DTSU666? Ik zie die juist in veel Deye-installaties terugkomen. Welke problemen ben je daarmee tegengekomen waardoor je de Eastron SDM630 adviseert ,welke je weer veel bij Victron installaties ziet?

Water-Escape

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:59
water_escape schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Bedankt! Daar kan ik wat mee.

Heb je toevallig een schema of een foto van hoe je dat hebt opgebouwd? Vooral ben ik benieuwd welke aardlekautomaten je vóór de GRID-ingang en achter de LOAD-uitgang hebt toegepast (type en waarde).

En wat zijn jouw ervaringen met de DTSU666? Ik zie die juist in veel Deye-installaties terugkomen. Welke problemen ben je daarmee tegengekomen waardoor je de Eastron SDM630 adviseert ,welke je weer veel bij Victron installaties ziet?
Is de DTSU666 of Eastron SDM630 wel noodzakelijk, ik begreep dat er CT-klemmen bij de omvormer geleverd worden welke je rechtstreeks op de omvormer aansluit, eventueel te verlengen met de adres van een utp kabel. Wat is dan nog het nut of voordeel van een separate meter?

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Op een Deye Sun LV hybride wil ik de zonnepanelen aansluiten via AC coupling via 2 stuks 3-fasen Fronius IG Plus omvormers: 1 van 12000VA en 1 van 5000VA. Het frequentiebereik van die grid-tie omvormers is 46 t/m 65 Hz. Deze IG Plus omvormers beschikken volgens mij over frequentie gestuurde vermogensregeling. Ook de rampup is langzaam en instelbaar dacht ik. De huislast (min. 550VA basislast) en de PV-generator wil ik op de Deye "noodstroom" aansluiting leggen.

In Deye Sun SG04 en SG05 gegevensbladen staat maximaal 13200VA AC input/output.

Als ik voor veilig ga, moet de 5 kVA Fronius naar de "Grid" zijde. Of heb ik dat verkeerd begrepen en kan ik onder bepaalde condities 17 kVA AC-PV "Gen/MI" op de "noodstroom" aansluiting leggen?

Als de 5kVA naar de grid zijde gaat, is er een Deye relais uitgang om "eilandbedrijf" door te geven aan die 2e netgekoppelde PV-omvormer (ook afkoppelen van "grid" c.q. uitschakelen (bij negatieve prijzen))?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste