Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:14

The Legend

*Plop*

rvdgaag schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:47:
[...]

Of je huis dan aarde heeft geen idee, ik denk dat je een tn-cs stelsel hebt dus aarde via de nul van de provider.

De Deye 12K geeft unbalanced max 27.3A op een fase daarom heb ik de 32A Aardlek automaat gepakt aan de Grid kant, in de off-grid modus heb ik de autoladers niet aangesloten en is 25A afzekering aan de load kan voldoende voor mijn woning.
Nee ik heb een TT-stelsel zoals ik hierboven al schreef :) Ik krijg alleen 3 fase en nul vanuit de netbeheerder. De nul wordt niet gesplitst in nul en aarde. Mijn aardrail van de groepenkast wordt alleen ‘gevoed’ door een vaste vertinde aarddraad van ik denk 6mm2.

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:45

paQ

Ik heb de aarde verder nergens meer op aangesloten.
Gewoon alle aders van je "UPS" kabel aansluiten en Signal Island mode aan.
Je hebt het zo nagemeten eenmaal in off grid of je aarde goed zit of aan de nul.

Vergeet LVRT niet uit te zetten, anders krijg je hit&miss uitval met schakelen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:09

OKA

Is er een manier om de PV op afstand uit te schakelen?
Op zo'n manier dat de deye gewoon blijf draaien, en de accu bruikbaar blijft.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:59
@OKA Ja, dat is er. (Zowel 1P+N 2P+N 3P+N wifi switch.)
Maar.... lus bij connecten van 2P/3P de N door en zet deze slechts als switch tussen solar en automaten, want de nul is NIET een early MAKE + late BRAKE neutral.
https://a.aliexpress.com/_EGvXUts
https://a.aliexpress.com/_EGl7RGS
https://a.aliexpress.com/_Ev2i6lY
https://a.aliexpress.com/_EIj9CZg
Je houd de NUL dus verbonden, anders kans op een zwevende nul en dan 380V over 2 fasen.
Zelf even kijken via welke cloudserver je connecten wil. Er zit ook een RS485 versie bij.

[ Voor 24% gewijzigd door BenSKIP op 30-04-2026 18:58 ]

• Matroxcool
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 12:38
Man man, ik word niet goed van Deye Copilot.
Hij zet steeds mijn export surplus uit.
'S avonds dat de prijzen hoog zijn en juist de batterijen gebruikt moeten worden, blijft de boel idle.
En het ergste is dat hij continu mijn max pv power op 8kw zet.

Ik heb sinds gisteren nieuwe panelen erbij gelegd en van 7kwp naar 12kwp gegaan en heb dat al in de configuratie gewijzigd.

Ben ten einde raad, heeft iemand nog ideeën wat het kan zijn?

• OKA

OKA

BenSKIP schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:42:
@OKA Ja, dat is er. (Zowel 1P+N 2P+N 3P+N wifi switch.)
Maar.... lus bij connecten van 2P/3P de N door en zet deze slechts als switch tussen solar en automaten, want de nul is NIET een early MAKE + late BRAKE neutral.
https://a.aliexpress.com/_EGvXUts
https://a.aliexpress.com/_EGl7RGS
https://a.aliexpress.com/_Ev2i6lY
https://a.aliexpress.com/_EIj9CZg
Je houd de NUL dus verbonden, anders kans op een zwevende nul en dan 380V over 2 fasen.
Zelf even kijken via welke cloudserver je connecten wil. Er zit ook een RS485 versie bij.
Bedoelde eigenlijk met de instellingen die je kunt doen via o.a. home assistant. Maar begrijp ik goed dat het daarmee niet mogelijk is?

• BenSKIP
Matroxcool schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:29:
'S avonds dat de prijzen hoog zijn en juist de batterijen gebruikt moeten worden, blijft de boel idle.

Ik heb sinds gisteren nieuwe panelen erbij gelegd en van 7kwp naar 12kwp gegaan en heb dat al in de configuratie gewijzigd.

CT's verkeerd om?

• BenSKIP
Je schrijft schakelen, maar je bedoelde automatiseren. Enphase en Solar-Edge kunnen dit zelf, zonder verdere info kan ik je niet goed helpen, maar stel je vraag eens aan AI. Er is vast wel wat voor te vinden / te schrijven.
o.a. Tuya is in HA te integreren.

[ Voor 7% gewijzigd door BenSKIP op 01-05-2026 03:13 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:50
OKA schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:59:
Is er een manier om de PV op afstand uit te schakelen?
Op zo'n manier dat de deye gewoon blijf draaien, en de accu bruikbaar blijft.
Met de setting “Max solar power” kun je de pv productie dimmen tot een lage waarde (afhankelijk van firmware en Deye model) van 400 watt of 1000watt

• Matroxcool
Nee, dat zit 100% in orde. Metingen zijn correct en zero export to CT werkt ook prima.

Copilot deed het in het begin ook wel redelijk goed, maar maakt nu beslissingen die helemaal nergens op slaan.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:59
Matroxcool schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:32:
[...]

Nee, dat zit 100% in orde. Metingen zijn correct en zero export to CT werkt ook prima.

Copilot deed het in het begin ook wel redelijk goed, maar maakt nu beslissingen die helemaal nergens op slaan.
Mocht je HomeAssistant hebben draaien, kijk eens naar Day Ahead Optimizer. Ik gebruik het nu een jaar en het werkt uitstekend. Geen domme beslissingen, geen rare shit.

Vandaag wordt weer een mooie dag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy5xJCtbhtTgqaEUR80HmXBEVho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ileZVnJwaZkaK6nq9Wy7lB98.png?f=user_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:49
Man man, ik word niet goed van Deye Copilot
Ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met Copilot. Heb ook een jaarabonnement op GBB optimizer maar dat kreeg ik niet goed werkend, kan het nog gebruiken tot eind van dit jaar.
Gisteren leverde Copilot alles terug en stopte zelfs om 23:00 om vervolgens om 00:00 weer door te gaan ivm een prijsverschil van 0,3 cent. Merk wel dat ie het niet leuk vind als je in de Import en Export settings een prijs limiet invult die relatief hoog of laag is.
Het is ook jammer (denk ik) dat je wel meerdere time segments kunt aanmaken voor import restricties maar voor Export kun je er maar één aanmaken.
Ik heb Avoid import: 05:00-11:00 en 17:00-22:00
Bij Allow export gewoon 00:00-24:00 ingevuld.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Matroxcool
sMoKeFiSh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Mocht je HomeAssistant hebben draaien, kijk eens naar Day Ahead Optimizer. Ik gebruik het nu een jaar en het werkt uitstekend. Geen domme beslissingen, geen rare shit.

Vandaag wordt weer een mooie dag!

[Afbeelding]
Yup, ik heb HA ook draaien en daar heb ik voorlopig via Node red dan ook maar een automatisering gemaakt dat als Copilot het naar 8kw zet, dat ie het dan meteen weer terug zet naar 13kw.

Day ahead optimizer had ik wel al geinstalleerd, ik kom er alleen niet uit waar je wat allemaal moet invullen.
Is er misschien een voorbeeld beschikbaar icm een Deye inverter?

• sMoKeFiSh
Matroxcool schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Yup, ik heb HA ook draaien en daar heb ik voorlopig via Node red dan ook maar een automatisering gemaakt dat als Copilot het naar 8kw zet, dat ie het dan meteen weer terug zet naar 13kw.

Day ahead optimizer had ik wel al geinstalleerd, ik kom er alleen niet uit waar je wat allemaal moet invullen.
Is er misschien een voorbeeld beschikbaar icm een Deye inverter?
Ik ben een jaar geleden overgestapt naar DAO en zoals al meerdere keren aangegeven in dit topic een erg tevreden gebruiker. En na de initiele setup eigenlijk geen omkijken meer naar gehad. Al vind ik het stiekem leuk om even naar de grafiek te kijken wat de winst voor vandaag gaat zijn.

Er zijn zat alternatieven zoals GBB en EMHASS, maar tot nu toe werkt DAO naar alle tevredenheid, dus geen enkele reden gehad om over te stappen. Het is helemaal niet mijn doel om te bashen... Er zijn veel voorstanders van GBB in dit topic, maar van diezelfde mensen zie ik vaak ook weer veel commentaar/klachten op keuzes die in GBB worden gemaakt.

DAO plant het laden van de 2 EV's en de thuisaccu tot nu toe beter in dan ik als mens zonder al teveel moeite kan doen. Ik sluit m'n auto aan, DAO plant het laden voor me in en zorgt dat deze zo goedkoop mogelijk vol is de volgende keer dat ik hem nodig heb. DAO zet wat output in HA helpers, een automatisering in HA stuurt daarna de gewenste actie door naar de Deye. Ik gebruik de Solarman Stick Logger HACS integratie om lokaal van LAN mijn 2 Deye's aan te sturen. Ik kan mijn config's wel delen via PB als je wilt, deze wijkt wel een beetje af van de standaard omdat ik 2 Deye's gebruik. Wellicht helpt dat je wel de goede kant op.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• OKA

OKA

Als ik vanuit mijn deye accu's teruglever naar het net, lukt dat met 240A probleemloos. Echter wanneer ik binnenshuis veel verbruik heb, komt er slechts 100A uit de accu's. Waar kan dat aan liggen?

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:09

Dogooder

dus...

@OKA staat asymmetric phase feeding aan en zitten je fases goed? Dus fase 1,2,3 uit de meterkast is ook fase 1,2,3 bij de deye.

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-05 16:16
Heeft er iemand ervaring met een SolarEdge op de GenPort, bij kennis van mijn hebben we vandaag de GenPort geschakeld op "Generator" zodat de SolarEdge uitschakelde, maar nadat we GenPort weer op Öptimizer" hadden gezet duurde het wel meer als 2h voordat de SolarEdge weer in bedrijf kwam.
We lezen de SolarEdge via modbus in HomeAssistant in, eerst hadden we geprobeerd om via hier het vermogen te begrenzen op 0 dit lukte wel maar ook hier duurde het meer als een half uur voordat de SolarEdge weer in bedrijf kwam.
Nu zitten we eventueel er aan te denken om het vermogen tot 5% te beperken in de hoop dat de SolarEdge in bedrijf blijft en wel snel terug komt

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• BenSKIP
Vandaag langere tijd negatieve prijzen, was dat niet gewoon de verklaring?

• SnarfB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-05 16:16
BenSKIP schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:58:
Vandaag langere tijd negatieve prijzen, was dat niet gewoon de verklaring?
Dat klopt, daar schakelde poort ook, maar het probleem is dat als de poort terug schakelt ( wat ook echt gebeurt) het een hele tijd duurt voordat de Solaredge weer in komt

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Momenteel heb ik een installatie (in België dus omvormers ondergedimensioneerd omwille van beperkingen per aansluiting) met:
1 x SMA Sunnyboy 4.0 met 2 x 12 315W panelen (6300Wp totaal). Gericht op ZuidWest.
2 x SMA Sunnyboy 3.0 met elk 2 x 6 460W panelen (5520Wp per omvormer, 11040Wp totaal). Gericht op NoordOost.
Alle bekabeling is gebeurd met 4mm2.

Ik zou deze graag vervangen door een Deye met daaraan een 15kWh batterij.
Omwille van de 10kVA limitatie in België zou dit een 8K SG05LP3 worden (de 10k doet 11kVA). Op 1 van de MPPT kan ik de 315Wp strings in parallel aansluiten, op de andere zou ik dan nog (Max PV Access power 16000-6300=9,700) 2 x string van elk 10 panelen van 460W kunnen aansluiten. Deye geeft aan dat ze deze 16000w als harde limiet zien. De resterende 4 panelen zou ik dan met microomvormers kunnen aansluiten op de GEN poort.
Alternatief is de 315Wp strings in parallel op 1 MPPT en 12 460W panelen op de tweede MPPT en daarnaast nog 12 460W panelen op een sunnyboy en die vervolgens aansluiten op de GEN poort. Voordelen zijn dat ik dan de sunnyboy kan hergebruiken en geen microomvormer moet aankopen (en nieuwe bekabeling leggen) en dat ik het dak niet opmoet om de strings aan te passen.
Van wat ik begrepen heb in dit topic zou optie twee minder efficient zijn omwille van de DC/AC/DC omzetting. Kan er iemand een inschatting maken of het rendementsverlies opweegt tegen de extra kost en moeite van de laatste optie. Of is er nog een betere optie die ik over het hoofd zie?

Ik zou de 20 315Wp eventueel kunnen vervangen door 23 460Wp panelen als dat nog helpt om polystrings te maken?

Specs van de panelen:
Max Power (Pmax): 460W
Voltage at Max Power (Vmp): 33.17V
Current at Max Power (Imp): 13.87A
Open Circuit Voltage (Voc): 39.7V
Short Circuit Current (Isc): 14.64A
Temperature Coefficient (\(P_{max}\)): -0.29%/°C
Maximum System Voltage: 1500V DC

Max Power (Pmax): 315W
Voltage at Max Power (Vmp): 33.48V
Current at Max Power (Imp): 9.41A
Open Circuit Voltage (Voc): 40.35V
Short Circuit Current (Isc): 10.08A
Temperature Coefficient (\(P_{max}\)): -0.38%/°C

• BenSKIP
Dat is wel raar ja, normaal gesproken lukt sinus matching binnen 2 minuten.

• sMoKeFiSh
Ik merkte vanmiddag wat vreemds, mijn 2 Deye's wilden hij niet laden vanaf grid... In het huidige TOU slot stond aan settings het volgende:
  • Grid Charge aan
  • Power op 16.000W
  • SoC 100%
De SoC van m'n accu was op dat moment 32%, PV zat op dat moment rond de 14.000 Watt import. Voor de rest had ik op dat moment de volgende settings:
  • Work Mode op Zero Export To Load
  • Battery Grid Charging Current op 70A
  • Grid Max import 18.000W
  • Battery max charge current 240A (x2=480A want master/slave)
  • Battery grid charging aan
  • Peak shaving uit
Accu's staan ingesteld op 6x 100A max charge current (Zie ook 600A staan als ik in Solarman bij de inverter settings de BMS status opvraag).

De enige manier waarop ik van grid wat kon laden was door PV power op 1000W te zetten. Heeft iemand enig idee waarom de Deye's niet van het grid wilde laden met deze settings? Die 14.000 Watt import is bij lange na niet de 480A die de 2 Deye's gezamelijk m'n accus moet kunnen vullen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:12
@Driehoek Ik zie zo snel 2 beperkingen
- 8K SG05LP3 is op beide MPPT max 20A, heb je van je bestaande installatie max praktijk gegevens van wat de 460Wp panelen op Noord-oost doen voor 2 strings parallel.
-LFPaccu's wil je bij voorkeur bij continue gebruik niet met laadstromen >0,25C gebruiken vanwege de celtemperaturen ander te hoog oplopen. 1 module van 15kW is dan het laden met net geen 4kW.

Waar gaat de overige PV-opwek boven de 4kW naar toe?

Met max sell power kan je bepalen hoeveel het grid opgaat of het meer (verbruikers/ max sell power & max accu laden) aan PV opwek wordt gereduceerd

Normaal is verlies ca 5% extra vanwege de extra conversie stap, maar als merendeel van PV-opwek al in AC wordt omgezet vanwege beperking max laadstroom accu.

Dan is het aandeel AC-DC conversie voor accu beperkt tot eerste uren van zon -opgang en -ondergang en een flink deel in de winter (20% deel van PV jaar opwek), maar daar gaan ook nog steedseerst de verbruikers vanaf van op dat moment.
De DC stroom naar de accu is maar 1 richting op elk tijds moment,
Pas als er voldoende AC-vermogen voor de verbruikers is dan wordt eventueel overschot aan AC PV-opwek omgezet in DC voor de accu tot de max laad stroom.
Bij een tekort AC-vermogen voor de verbruikers wordt die uit de accu aangevuld (afh. van instelling voor dat moment)
Is er nog meer AC-overschot vermogen dan gaat die afhankelijk van de instellingen de rest het net op of de PV-opwek wordt gereduceerd.
Nieuwere firmware voor de Deye , als ik me niet vergis is dat als eerste de PV-opwek op GEN-poort die wordt gereduceerd/afgeschakelt bij on-grid. Voor off-grid weet ik dat wel zeker

Ik gebruik oudere firmware (FW1135, vanwege veel off-grid gebruik) en die reduceerd als eerste de PV op de eigen MPPT's en heb je off-grid momenten van geheel geen PV-opwek, kan je testen met de max Solar Power, welke de gebruikte firmware als eerste reduceerd

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• OKA

OKA

OKA schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:03:
Als ik vanuit mijn deye accu's teruglever naar het net, lukt dat met 240A probleemloos. Echter wanneer ik binnenshuis veel verbruik heb, komt er slechts 100A uit de accu's. Waar kan dat aan liggen?
Dogooder schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:55:
@OKA staat asymmetric phase feeding aan en zitten je fases goed? Dus fase 1,2,3 uit de meterkast is ook fase 1,2,3 bij de deye.
Asymmetric phase feed staat uit, volgens mij omdat ik ergens had gelezen dat het eigenverbruik dan minder is. De fases staat goed.

Maar misschien heb ik mijn situatie niet goed omschreven. Met de negatieve prijzen van 1 mei, probeerde ik mijn accu's zo ver mogelijk te ontladen. Normaal als ik naar het net teruglever (of laad vanuit het net), kan ik dat doen met 240A (4 deye accu's, 60A van/naar elk), dus BMS is geen blokkade.

Ik wilde het laatste stukje lading nog wegdoen voordat de prijs naar negatief 49 cent ging, dus zoveel mogelijk binnenshuis aangezet, maar uit de accu's kwam slechts 100A, de rest haalde de deye via het net. In geen enkel instelling kan ik die 100A terugvinden. Volgens BMS is discharge current limit 400A, dus daar kan het ook niet aan liggen.

• BenSKIP
Heb je 1 of meerdere accu's?
Communicatie tussen Deye en BMS? Of slechts op voltage?
Hoe staat(n) de BMS(n) ingeregeld?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:43
OKA schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:25:
[...]

[...]

Ik wilde het laatste stukje lading nog wegdoen voordat de prijs naar negatief 49 cent ging, dus zoveel mogelijk binnenshuis aangezet, maar uit de accu's kwam slechts 100A, de rest haalde de deye via het net. In geen enkel instelling kan ik die 100A terugvinden. Volgens BMS is discharge current limit 400A, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Dat zie ik ook bij mijn 4 batterijen, de laatste stukje van de lading gaat minder snel doordat de amperages teruglopen. Ik denk dat dat normaal is, de cellen lopen naar leeg, het voltage zakt en dus het vermogen wat ze kunnen leveren loopt terug.

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:30
ybos schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:30:
[...]

ik ga bij mn kennis binnen nu en 4 wkn oid een Deye plaatsen. Zou het graag testen!
Werkt leuk, zeker voor mensen zonder HA omdat het direct via Deye cloud praat. www.heliotune.com Dev is nieuwsgierig naar ervaringen van andere dus kan meerdere users gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNNiQD8qjgvL2X-aCzU0CthhH-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o6YRvva9VBQKUYBk2lquSGwr.png?f=fotoalbum_large

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• sMoKeFiSh
Heeft iemand toevallig nog de gouden tip voor onderstaand probleem?
sMoKeFiSh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:54:
Ik merkte vanmiddag wat vreemds, mijn 2 Deye's wilden niet laden vanaf grid... In het huidige TOU slot stond aan settings het volgende:
  • Grid Charge aan
  • Power op 16.000W
  • SoC 100%
De SoC van m'n accu was op dat moment 32%, PV zat op dat moment rond de 14.000 Watt import. Voor de rest had ik op dat moment de volgende settings:
  • Work Mode op Zero Export To Load
  • Battery Grid Charging Current op 70A
  • Grid Max import 18.000W
  • Battery max charge current 240A (x2=480A want master/slave)
  • Battery grid charging aan
  • Peak shaving uit
Accu's staan ingesteld op 6x 100A max charge current (Zie ook 600A staan als ik in Solarman bij de inverter settings de BMS status opvraag).

De enige manier waarop ik van grid wat kon laden was door PV power op 1000W te zetten. Heeft iemand enig idee waarom de Deye's niet van het grid wilde laden met deze settings? Die 14.000 Watt import is bij lange na niet de 480A die de 2 Deye's gezamelijk m'n accus moet kunnen vullen.

• OKA

OKA

BenSKIP schreef op zondag 3 mei 2026 @ 06:05:
Heb je 1 of meerdere accu's?
Communicatie tussen Deye en BMS? Of slechts op voltage?
Hoe staat(n) de BMS(n) ingeregeld?
Totaal 4 accu's, ook van het merk Deye, via lithium mode, de omvormer herkent ze als Deye accu's. Je kunt niets inregelen op de BMS (behalve met speciale software en een speciale kabel), is volledig onder controle van de Deye omvormer.

De 4 accu's zijn afzonderlijk en ook als pack zichtbaar in o.a. Deye cloud. Charge en discharge limits zouden ruim voldoende moeten zijn.

• rvdgaag

Kap met die Deye shit, ik heb al 3 gebruikers hier om geholpen naar GBB optimizer en die zijn in 2 dagen al geld aan het verdienen met een dynamische contract.

Als je wil kan ik jou ook helpen, stuur maar een direct bericht dan maar maak ook op de website een accountje aan als test en vul de zaken in die je al weet als vertrekpunt.

GBB optimizer

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 13:45
rvdgaag schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Kap met die Deye shit, ik heb al 3 gebruikers hier om geholpen naar GBB optimizer en die zijn in 2 dagen al geld aan het verdienen met een dynamische contract.

Als je wil kan ik jou ook helpen, stuur maar een direct bericht dan maar maak ook op de website een accountje aan als test en vul de zaken in die je al weet als vertrekpunt.

GBB optimizer
Lekker bezig, ik heb ookal de nodige zieltjes gewonnen :P

Afgelopen zaterdag installatie bij een kennis gemaakt met een 12k en 6 5kWh Deye accu's.
En inmiddels bezig bij mn buurman met dezelfde setup :)

• NiCloX
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:55
Ik ben hier echt ontzettend goed geholpen door rvdgaag. GBB draait nu prima, is aan het leren en stuurt zichzelf steeds beter bij. Ik denk alleen dat ik nog wat dingen moet tweaken?, bijvoorbeeld mijn PV Forecast. Ik heb eigenlijk geen idee of het systeem dat zelf leert of dat ik daar nog iets voor moet aanpassen, maar dat gaan we vanzelf zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUcE1Yr0392B7EINVB1ODmIWByY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDem0jDDZnG1C85bwNMlxdM4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik draai momenteel een Deye SUN-10K. Die heb ik destijds gekocht omdat alles puur gebaseerd was op mijn zonne-opwek, en ik kom eigenlijk nooit boven de 10 kW uit. Toch vraag ik me nu af of het nog de moeite waard is om deze te verkopen en over te stappen naar een SUN-12K of misschien zelfs een 15K. Wat denken jullie daarvan?

En nog een vraag: waar schaffen jullie tegenwoordig een beetje fatsoenlijke en betaalbare accusets aan?

• ybos
NiCloX schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:37:
Ik ben hier echt ontzettend goed geholpen door rvdgaag. GBB draait nu prima, is aan het leren en stuurt zichzelf steeds beter bij. Ik denk alleen dat ik nog wat dingen moet tweaken?, bijvoorbeeld mijn PV Forecast. Ik heb eigenlijk geen idee of het systeem dat zelf leert of dat ik daar nog iets voor moet aanpassen, maar dat gaan we vanzelf zien.

[Afbeelding]

Ik draai momenteel een Deye SUN-10K. Die heb ik destijds gekocht omdat alles puur gebaseerd was op mijn zonne-opwek, en ik kom eigenlijk nooit boven de 10 kW uit. Toch vraag ik me nu af of het nog de moeite waard is om deze te verkopen en over te stappen naar een SUN-12K of misschien zelfs een 15K. Wat denken jullie daarvan?

En nog een vraag: waar schaffen jullie tegenwoordig een beetje fatsoenlijke en betaalbare accusets aan?
Achteraf heb ik spijt dat ik ipv de 12k geen 15k heb. Het prijsverschil is niet heel schokkend en je kan op momenten dat het interessant is toch meer terugleveren/van het net opnemen. Daarnaast belast je de vermogenselektronica minder zwaar dat mogelijk/hopelijk de levensduur te goed komt.

Maar om nou te wisselen...

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:57
Ik dacht dat deye maar tot 12kw ging met LV accu's.

Nu lees en zie ik inderdaad ook dat ze 15, 20 en een 30kw uitvoering hebben.

12 was in mijn geval te krap. Nu begin ik toch weer te twijfelen tussen victron en deye😂

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-05 15:30
NiCloX schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:37:

[Afbeelding]

Mijn batt komt bij Voltacel in Wateringen vandaan ca 2 jaar geleden. Had laatst 1 cel die slecht werd (tijdens laden relatief hoog voltage en bij ontladen relatief laag waarschijnlijk een keer te ver ontladen geweest) werd zonder probleem omgeruild voor een nieuw exemplaar.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 07:39
Driehoek schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:30:
...
Omwille van de 10kVA limitatie in België zou dit een 8K SG05LP3 worden (de 10k doet 11kVA).

...
Je kan ook de DEYE SUN-10K-SG04-LP3-BE kiezen, die is afgeknepen op 10kVA (staat ook op de synergrid lijst zo)

Je kan die vinden op homesolar.be

[ Voor 10% gewijzigd door Maffen op 07-05-2026 15:46 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03
Afgelopen weekend mijn Deye setup in ons huis in Italië geïnstalleerd.

Dit nadat ik eerder een Victron systeem had staan (die ik helaas niet goedgekeurd kreeg vanwege het feit dat Victron weigert om Italiaanse certificeringen (CEI 0-21) te doorlopen).

Deye SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2 (15kW hybride HV omvormer)
Deye BOS-G50-Pro (10x 5.12kWh pack + PDU = 51.2kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WE2eWCTyvJl5cLBoqEE9Wwp9rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6llhb6pGbJmdl6AsFlK7RFD.jpg?f=fotoalbum_large

De software op de omvormer zelf had wat bugs tijdens het commissionen (vooral GUI gerelateerd: twee knopjes tegelijkertijd indrukken op 2 schermen tegelijkertijd), maar voor de rest werkt het heel goed.
Verassend eenvoudig om op te zetten, zeker vergeleken met Victron.

Het enige gedoe was dat de bijgeleverde kabels bij het BOS-G Pro systeem veel te dik waren en niet in de Devalan MC4 connectors pasten. Voor nu maar even 2 busbarretjes gebruikt in 2 losse dozen, maar deze vervang ik binnenkort door een DC schakelaar.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:57
Wat is de reden dat je voor HV batterij opslag hebt gekozen en niet de LV en de accu's parabel?
Wat zijn de voor en nadelen van beide oplossingen?
Ik moest even goed kijken hoe je dat hebt gedaan met de accu's maar het worden natuurlijk automatisch HV accu's als je ze in serie zet.. Werkt dat zo makkelijk als dat ik nu denk?

Blijf het een lastige keuze vinden, Victron of Deye...

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_96 op 11-05-2026 14:19 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• OverSoft
Daan_96 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:13:
Wat is de reden dat je voor HV batterij opslag hebt gekozen en niet de LV en de accu's parabel?
Ik moest even goed kijken hoe je dat hebt gedaan met de accu's maar het worden natuurlijk automatisch HV accu's als je ze in serie zet.. Werkt dat zo makkelijk als dat ik nu denk?

Blijf het een lastige keuze vinden, Victron of Deye...
Nou ja, voor mij was de keuze heel makkelijk: Victron is niet goedgekeurd in Italië, dus ik moest wel iets anders. Het meest kosteneffectieve is Deye.

Ik ben om 2 redenen voor HV gegaan: je bespaart een fortuin op kabels (30A op 512V of 300A op 51.2V is nogal een verschil aan koper) en simpelweg omdat deze combinatie van omvormer en accu's een CEI 0-21 typegoedkeuring hadden. (LV accu's worden zelden goedgekeurd in Italië)

LV heeft als voordeel dat het aanraak veilig is, maar als het eenmaal goed geïnstalleerd is maakt dat verder ook niet meer uit.

En nee, je mag niet zomaar 48V accu's in serie zetten. Dit is een specifiek HV systeem, met een HV control-box er boven die alle BMSen aanstuurt.

(Overigens heeft bij mij ook de nonchalantheid van de service desk van Victron en de complete weigering om ook maar iets te doen qua certificeringen voor kleinere landen/afzetmarkten bij mij een zeer wrange nasmaak nagelaten. Ik zal dan ook niet snel Victron nog aanbevelen, alhoewel het systeem wel prima draaide)

[ Voor 11% gewijzigd door OverSoft op 11-05-2026 14:44 ]

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 22:18
Nou, precies de installatie maakt het verschil. Victron 3ph is voor mij toch een uitdaging. Als dan nog een keer omvormers parallel gezet moeten worden bij Victron haak ik af. Zes stuks aan de muur is toch wel kolossaal

Dat moet ik overigens nog wel bij Deye doen. Deye wil ik de software versies eerst gelijk maken. Daar vecht ik nog wat mee. Als iemand daar nog tips heeft dan kan dat ook verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCYx15vN7sSEI1u1yzUbIUfiuus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvesPNAYOboziPgpyvwbKLLR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFFEy1e0XiGvcUI_Gc7VQ2gts_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm28NizZlqT5dD8SHYOsgdJx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door kawarider op 11-05-2026 21:28 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daan_96 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:13:

Hoger voltage geeft minder verlies in omzetting en transport. Je gaat er wel sneller aan dood.

• rvdgaag
jadjong schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:28:
[...]

Hoger voltage geeft minder verlies in omzetting en transport. Je gaat er wel sneller aan dood.
52V met 250A doet je rikketik ook weinig goed, is waarschijnlijk ook je einde

• ybos
rvdgaag schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Nee hoor, 52V is een veilige spanning, je kan je busbar (in theorie) gewoon aanraken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:13
rvdgaag schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:36:
[...]

Bij een fractie van die 250A kan je het al niet meer na vertellen, maar die stroom gaat niet lopen, omdat de weerstand te hoog is en de spanning niet hoog genoeg.

• OverSoft
ybos schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Nee hoor, 52V is een veilige spanning, je kan je busbar (in theorie) gewoon aanraken.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je het voelt, maar dat het niet heel spannend is.

Dit was mijn vorige setup namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaGxWBsmB37B0_E-vXg71iRb0Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZIFehRMHhjPnQiH0hTgcQPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWfIWuFADjwnkKIJHDQbX7u20-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqwPAkjxvJSZtzmb1KCxHbbf.jpg?f=fotoalbum_large

• BenSKIP
OverSoft schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:36:
[...]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je het voelt, maar dat het niet heel spannend is.

Dit was mijn vorige setup namelijk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je voelt de stroom lopen de ervaring is dezelfde zonder de 50hz van 230V en je ervaart geen klap. (Omdat de weerstand van je lichaam te hoog is.)

Maar doe dit niet als je in een exteem warme ruimte zit en je het zweet al in de bilnaad voelt, goed geleid en slecht geisoleerd bent, want dan loopt die >48V en >A wel en kan je niet meer loslaten. (Omdat DC niet niet als AC 50x per sec over de nul gaat, maar blijft lopen tot de weerstand weer te hoog wordt.)

Had een schroefje in de Yixiang laten vallen, kon er wel even bij..... breaker ON.... net alles "goed" om te "testen", voelde die stroom echt wel lopen, niet pijnlijk, niet verstijvend wel onprettig.

Advies: Doe niet de dingen, die ik niet zou laten.

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 14-05-2026 08:54 ]

• scott223
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-05 19:12
Hallo allemaal

Ik wil graag een deye inverter (3LP) gaan installeren als vervanger van mijn huidige (niet hybride) inverter, zodat ik dc batterijen kan laden en zoveel mogelijk self sufficient kan zijn. Ik heb een p1 HomeWizard dongle, maar geen (bijv eastron) kwh meter achter de hoofdschakelaar. Ik draai home assistant. De vraag is hoe ik nu de deye inverter van de juiste grid consumption info ga voorzien, zodat de inverter goed kan sturen op lowest export.

Heeft iemand ervaring met bijv een p1 naar modbus dongel en dan een kabeltje naar de inverter, of met een modbus emulator (esp?) die ik via home assistant aanstuur adhv de info van de p1 meter? Via cloud lijkt me niet realtime, en idealiter installeer ik geen aparte kwh meter (geen ruimte in de meterkast….)

Ik kwam deze tegen maar die waarschuwt dat de refresh rate wellicht onvoldoende is https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/

En deze oplossing lijkt niet de power info aan de inverter te geven maar kan allen uitlezen en de type of operations aanpassen? https://github.com/Lewa-Reka/esphome-deye-inverter

• ybos
scott223 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:23:
Hallo allemaal

Ik wil graag een deye inverter (3LP) gaan installeren als vervanger van mijn huidige (niet hybride) inverter, zodat ik dc batterijen kan laden en zoveel mogelijk self sufficient kan zijn. Ik heb een p1 HomeWizard dongle, maar geen (bijv eastron) kwh meter achter de hoofdschakelaar. Ik draai home assistant. De vraag is hoe ik nu de deye inverter van de juiste grid consumption info ga voorzien, zodat de inverter goed kan sturen op lowest export.

Heeft iemand ervaring met bijv een p1 naar modbus dongel en dan een kabeltje naar de inverter, of met een modbus emulator (esp?) die ik via home assistant aanstuur adhv de info van de p1 meter? Via cloud lijkt me niet realtime, en idealiter installeer ik geen aparte kwh meter (geen ruimte in de meterkast….)

Ik kwam deze tegen maar die waarschuwt dat de refresh rate wellicht onvoldoende is https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/

En deze oplossing lijkt niet de power info aan de inverter te geven maar kan allen uitlezen en de type of operations aanpassen? https://github.com/Lewa-Reka/esphome-deye-inverter
De basis is de bijgeleverde stroomtrafo's gewoon monteren in je meterkast. Of is dat geen optie :?

• scott223
ybos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:37:
[...]

De basis is de bijgeleverde stroomtrafo's gewoon monteren in je meterkast. Of is dat geen optie :?
Goed punt. Ik had niet door dat die klemmen er standaard bij zaten. Dus die kan in de meterkast gewoon om de draadjes na de hoofdmeter doen? En weet je toevallig ook of ik 3 phase klemmen op een 1 phase inverter kan aansluiten? Of alleen 3 phase klemmen op een 3 phase inverter?

Ik zou het liefst de 3LP nemen maar de opstart spanning van 1 van mijn twee mppt strings is maar 160v en dus te laag voor de deye 3LP…maar het huis heeft 3 fase

• rvdgaag
scott223 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Goed punt. Ik had niet door dat die klemmen er standaard bij zaten. Dus die kan in de meterkast gewoon om de draadjes na de hoofdmeter doen? En weet je toevallig ook of ik 3 phase klemmen op een 1 phase inverter kan aansluiten? Of alleen 3 phase klemmen op een 3 phase inverter?

Ik zou het liefst de 3LP nemen maar de opstart spanning van 1 van mijn twee mppt strings is maar 160v en dus te laag voor de deye 3LP…maar het huis heeft 3 fase
altijd een 3 fase nemen, daar krijg je spijt van als je dat niet doet en toch al een 3 fase grid hebt.

Overigens de 3 fase Deye LV omvormers: MPTT spanning 200V-650V, opstart 160V

• scott223
rvdgaag schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:56:
[...]

altijd een 3 fase nemen, daar krijg je spijt van als je dat niet doet en toch al een 3 fase grid hebt.

Ja dat zou enorm goed nieuws zijn, waar vind je die info van opstart spanning? Ik heb 4x autarco 370wp op de string. Gaat daar werken?

https://www.autarco.com/fileadmin/user_upload/downloads/Solar_panels/MHI/Autarco_-_Zonnepanelen_-_MHI_-_Datasheet.pdf

• Domba
rvdgaag schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:56:
[...]

De SG04LP3 heeft een opstartspanning 150V en werkt met 6 oudere 15-17% efficientie (M6 cell type, 60 cellen panelen)
nieuwere SG05LP3 heeft een opstartspanning van 160V

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
@scott223 Wat heb je nu aan omvormer voor de 4x MHI370, kan die niet eventueel op de Micro inverter ingang van de Deye?
Niet meest efficiente oplossing, maar bestaande omvormer voor de Deye aan grid-zijde (net) die valt uit als ook netstroom uitvalt en zal je de meegeleverde CT-spoelen zonder meer in de meterkast na de hoofdschakelaar moeten plaatsen, kabel van de spoelen kan je verlengen met cat6 als Deye ver van meterkast komt te hangen

4x autarco MHI370 zal waarschijnlijk te weinig zijn.

• scott223
Domba schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:49:
@scott223 Wat heb je nu aan omvormer voor de 4x MHI370, kan die niet eventueel op de Micro inverter ingang van de Deye?
Niet meest efficiente oplossing, maar bestaande omvormer voor de Deye aan grid-zijde (net) die valt uit als ook netstroom uitvalt en zal je de meegeleverde CT-spoelen zonder meer in de meterkast na de hoofdschakelaar moeten plaatsen, kabel van de spoelen kan je verlengen met cat6 als Deye ver van meterkast komt te hangen

4x autarco MHI370 zal waarschijnlijk te weinig zijn.
Dank voor het meedenken. Dat is autarco 3600 https://www.autarco.com/fileadmin/user_upload/downloads/Inverters/MX-MIII/DS-S2.MX-MIII-NL-V1.0.pdf

Zou 5x dit paneel wel kunnen? Dan kan ik nog kijken of er nog een paneel op de dakkapel bij past…

Ik heb ook over jouw idee nagedacht (en een vriend van mij heeft het ook zo) maar dan verlies ik op die panelen het dc naar dc laden.. ook net zonde

Het laatste wat ik zat te denken is om de strings weer terug te combineren naar 1 string van 9 panelen. Maar de ene string ligt op een platdak (20gr helling?) en de andere string op het schuine dak. Wel zelfde orientatie

[ Voor 9% gewijzigd door scott223 op 13-05-2026 14:59 ]

• Domba
scott223 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Dank voor het meedenken. Dat is autarco 3600 https://www.autarco.com/fileadmin/user_upload/downloads/Inverters/MX-MIII/DS-S2.MX-MIII-NL-V1.0.pdf

Zou 5x dit paneel wel kunnen? Dan kan ik nog kijken of er nog een paneel op de dakkapel bij past…

Ik heb ook over jouw idee nagedacht (en een vriend van mij heeft het ook zo) maar dan verlies ik op die panelen het dc naar dc laden.. ook net zonde

Het laatste wat ik zat te denken is om de strings weer terug te combineren naar 1 string van 9 panelen. Maar de ene string ligt op een platdak (20gr helling?) en de andere string op het schuine dak. Wel zelfde orientatie
5 x MHI-370 zal waarschijnlijk wel voldoende zijn voor een SG04LP3 (170V mpp), maar voor SG05LP3 weet ik niet of dat voldoende is tijdens een hitte golf.

Schuindak ook zelfde helling of +/- 10 graden afwijking, dan kan het met heel licht verlies, voornamelijk in de winter. Met pal op zuid orientatie 15-60 graden heeft minste <5% verlies wel over het hele jaar gezien, maar verschilt per seizoen afhankelijk hoe hoog zon max boven horizon komt (helling)

• rvdgaag
scott223 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Ja dat zou enorm goed nieuws zijn, waar vind je die info van opstart spanning? Ik heb 4x autarco 370wp op de string. Gaat daar werken?

https://www.autarco.com/fileadmin/user_upload/downloads/Solar_panels/MHI/Autarco_-_Zonnepanelen_-_MHI_-_Datasheet.pdf
Staat gewoon in de brochure van de Deye, SG04

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCv5wqMAb_YPnz_HQHOwwM6GUzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eKO7nsw8WuMXswwJpynLFNC.png?f=fotoalbum_large

4x is waarschijnlijk met te laag maar je kan een oudere inverter hiervoor om de MI ingang zetten als oplossing of je koopt er een Deye Microinverter bij.

• Domba
@rvdgaag Ohhh, van wanneer is die datasheet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHtDmfNcz_-MYEODbH4OHCglYeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45SZlAwFef777Db0pkOOzGN8.png?f=fotoalbum_large

• rvdgaag
Geen idee, gedownload 2 jaar terug toen ik de Deye kocht.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Ondanks dat de Deye SG-serie omvormers qua topologie aangeduid wordt als "non isolated", lijkt er bij de enkelfase laagspanning SG04LP1 (5kW) omvormer sprake te zijn van galvanische scheiding tussen de laagspanning (batterij/60V) DC-bus en de MPPT DC-bus volgens EEV Dave.
  • Hoe zit die scheiding bij de 3fase low voltage SG04LP3/SG05LP3 Deye inverter?
  • In hoeverre wordt er functionele aarding toegepast op de batterij-DC-bus, of is die LV-bus zwevend?
  • Is er daar een verschil tussen on-grid en off-grid modus?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• rvdgaag
gezien het verschil involtages van 52v gemiddeld naar max 800v op de MPTT mag je gevoeglijk aannemen dat deze galvanisch gescheiden zijn.

DC bestaat uit - en +, de - wordt ook wel de aarde genoemd. Dus ik denk dat er geen "aarde" van het net verbonden is met de DC bus. In offgrid modus wordt als je dat wilt de NUL met de aarde verbonden (=optie in de instellingen) zaak is wel dat je zorgt dat je een goede aarding (met aardpen) van je huis hebt om je aardlekschakelaars te laten werken, aarde vanaf de grid wat in NL veel het geval is, is levensgevaarlijk als er een kabel doorgegraven is en je omvormer gaat in off-grid modus.

Mij ontgaat eerlijk gezegd het nut van je vraag/discussie

[ Voor 4% gewijzigd door rvdgaag op 15-05-2026 18:25 ]

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:19
@rvdgaag Je blijft maar volhouden dat een goed geaard huis noodzakelijk is voor het werken van je aardlekschakelaars; het mooie is nu juist dat deze werken op het verschil tussen fase en neutraal, en dus óók afgaan als je totaal geen aarde hebt.

Het gevaar van geen goede aarde hebben is dat als één van die apparaten met een geaarde stekker een spanning op bijvoorbeeld de behuizing krijgt (door een losse draad o.i.d.), die niet afgevoerd wordt naar aarde en dus ALLE behuizingen van geaarde apparaten onder diezelfde spanning komen te staan.

Het goede nieuws is dat als er dan iemand aan die behuizing pakt, alsnog de aardlekschakelaar afschakelt. Of dat op tijd is hangt van de lichaamsweerstand naar aarde van de betreffende persoon af.

"Its the Amps that hurt, not the Volts"

[ Voor 18% gewijzigd door dingo35 op 15-05-2026 19:22 ]

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:49
rvdgaag schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:36:
[...]

GBB optimizer
Waarom GBB optimizer over iets als Day Ahead Optimizer (Van een tweaker hier)

• rvdgaag
thomvh schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:41:
[...]

Waarom GBB optimizer over iets als Day Ahead Optimizer (Van een tweaker hier)
Veel meer mogelijkheden en het is te configureren, die DAO is een ramp (mijn mening)

• rvdgaag
dingo35 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:19:
@rvdgaag Je blijft maar volhouden dat een goed geaard huis noodzakelijk is voor het werken van je aardlekschakelaars; het mooie is nu juist dat deze werken op het verschil tussen fase en neutraal, en dus óók afgaan als je totaal geen aarde hebt.

Het gevaar van geen goede aarde hebben is dat als één van die apparaten met een geaarde stekker een spanning op bijvoorbeeld de behuizing krijgt (door een losse draad o.i.d.), die niet afgevoerd wordt naar aarde en dus ALLE behuizingen van geaarde apparaten onder diezelfde spanning komen te staan.

Het goede nieuws is dat als er dan iemand aan die behuizing pakt, alsnog de aardlekschakelaar afschakelt. Of dat op tijd is hangt van de lichaamsweerstand naar aarde van de betreffende persoon af.

"Its the Amps that hurt, not the Volts"
Er is van eenn Deye specialist en electricien Mr Mining een heel mooi youtube filmpje wat dat uitlegt. In de off-grid modus legt de Deye de NUL aan de Aarde dus als je geen aarde hebt gaan die aardlekken echt niet werken.

• thomvh
rvdgaag schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Veel meer mogelijkheden en het is te configureren, die DAO is een ramp (mijn mening)
Voor de grap eens een account gemaakt. Vooral ook om eens te spieken welke instellingen ze gebruiken. Ik schrok een beetje van alle instellingen :')

• dingo35
@rvdgaag Dat is toch echt desinformatie: Wikipedia: Aardlekschakelaar

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:44
rvdgaag schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:24:
DC bestaat uit - en +, de - wordt ook wel de aarde genoemd.
Nog nooit van gehoord. En het is ook niet zo. Dat het in diverse gevallen aan aarde wordt aangesloten is een ander verhaal.

• thomvh
Een vraagje voor hier, ik loop momenteel tegen een issue aan dat ik delays moet inbouwen op de MQTT messages die ik vanuit Home Assistant via Solar Assistant naar mijn Deye stuur. Anders worden ze niet gezien door Solar Assistant lijkt het op. Soms heeft Solar Assistant er ook last van, stel ik wijzig alle batterij percentages van de TOU dan wordt maar de helft applied. Maar ik kan nergens vinden dat andere mensen deze problemen ook ervaren. Is dit een bekend issue?

Dit is bijvoorbeeld nu mijn grid charge point update script met delays. Zet ik het korter dan 4 seconden missen er eigenlijk standaard 1 a 2 settings.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
description: Checks current states and only toggles Grid Charge if it changed.
mode: restart
fields:
  enabled:
    description: true to enable, false to disable
    selector:
      boolean: null
variables:
  target_state: "{{ 'on' if enabled else 'off' }}"
  targets: |
    {% set ns = namespace(update=[]) %} {% set entities = [
      'switch.deye_sunsynk_sol_ark_3_phase_grid_charge_point_1',
      'switch.deye_sunsynk_sol_ark_3_phase_grid_charge_point_2',
      'switch.deye_sunsynk_sol_ark_3_phase_grid_charge_point_3',
      'switch.deye_sunsynk_sol_ark_3_phase_grid_charge_point_4',
      'switch.deye_sunsynk_sol_ark_3_phase_grid_charge_point_5',
      'switch.deye_sunsynk_sol_ark_3_phase_grid_charge_point_6'
    ] %} {% for e in entities %}
      {% if states(e) != target_state %}
        {% set ns.update = ns.update + [e] %}
      {% endif %}
    {% endfor %} {{ ns.update }}
sequence:
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ targets | length > 0 }}"
    then:
      - repeat:
          for_each: "{{ targets }}"
          sequence:
            - action: switch.turn_{{ target_state }}
              target:
                entity_id: "{{ repeat.item }}"
            - delay:
                seconds: 4

• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 22:03
Dag allemaal,

Ik begin aan een installatie bestaande uit een Deye SUN-10K-SG05LP3-EU-SM2 omvormer, en 2 stuks SE-G5.1 Pro-B batterijen.

Het is me echter nog onduidelijk hoe ik de beveiliging van de kabel na een busbar uitvoer. Volgens wat ik al las moet ik ervoor zorgen dat zowel positief als negatief fysiek kunnen afgeschakeld worden van de batterij in 1 beweging, dit voor onderhoudswerken aan de batterij. Ook moet de dikkere draadsectie na de busbar correct afgezekerd worden. Automaten en MCCB's worden veelal afgeraden door de theoretisch mogelijk hoge kortsluitstromen bij LiFePo batterijen.

Beste en meest betaalbare oplossing lijkt me 2 NH1 zekeringen in een afgesloten verdeelkastje plaatsen. Ik zag reeds verschillende posts van dergelijke opstellingen die werden goedgekeurd in Belgie. Echter volgens het AREI zouden meszekeringen niet toegestaan zijn...

Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit realiseerden!

Alvast bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door Nicken83 op 16-05-2026 08:18 ]

• arjenhiemstra
rvdgaag schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Begrijp niet zo goed waarom je DAO een ramp vindt, ik gebruik het hier al tijden naar volle tevredenheid icm met mijn Deye.
Ik heb even naar GBB gekeken maar dat was nog complexer om aan de praat te krijgen. Komt bij dat DAO open source is en ontwikkeld door mede tweakers (die echt prima support geeft op het forum hier)
Is een typering als “ramp” misschien wat overtrokken?

• rvdgaag
Kijk deze maar eens, het gaat er niet om dat je geen aardleks hebt in dat geval maar dat door het afwezig zijn van de aarde de Nul zwevend wordt. Dus levensgevaarlijk.

YouTube: Signal Island Mode !!Lebenswichtig!! für deine Sicherheit im Offgrid Betrieb mit dem Deye Hybrid

[ Voor 14% gewijzigd door rvdgaag op 16-05-2026 13:31 ]

• dingo35
Tsja, nu moet ik als electrotechnisch ir. een youtube filmpje van een Oostenrijkse MTS'er gaan bekijken.

Het kan een taal probleem zijn, maar goed: als hij meldt dat een aardlekschakelaar alleen afgaat als er een lekstroom naar aarde gaat, heeft hij helemaal gelijk. Maar die lekstroom hoeft helemaal niet via de aarde-DRAAD te gaan, die kan ook via een lichaam of een geaard toestel dat aan een muur hangt en via de muur een lekstroom naar DE AARDE (de bol, niet de draad) gaan. En dan slaat de aardlekschakelaar gewoon af. Ook zonder aarde draad. Het heette niet voor niets vroeger een differentiaal schakelaar.

Waarom is het ontbreken van een goede aarding draad dan onveilig?

Omdat a) het natuurlijk prettiger is als de lekstroom via een draad weglekt dan via je lichaam; en b) zonder goede aarding komt een potentiaal van een defect apparaat op ALLE andere (behuizingen en metalen delen van) geaarde apparaten te staan.

Daarom schakelt de Deye ook alleen in Island mode de aarde aan neutraal, maar in normale mode niet: als de neutraal op meerdere plekken aan aarde verbonden zou zijn (bijv door de Deye EN de meterkast), kan er ook weer een potentiaal verschil ontstaan.

Ik heb niet de illusie je te kunnen overtuigen, dat hebben anderen hier ook al geprobeerd; maar het halsstarrig verspreiden van desinformatie is gewoon niet goed op een technisch forum als dit.

En een zwevende nul heeft er al helemáál niks mee te maken, dat is een probleem in een drie-fasen systeem waarbij als de nul gaat zweven, L1 (of 2 of 3) ergens tussen de 0 en de 400V kan krijgen ipv de verwachte 230V. Ook al eens aan de hand gehad, kostbare zaak.

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 16-05-2026 14:55 ]

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:04
Ik ben aan het twijfelen qua omvormer voor een thuis accu systeem, waar het gaat tussen Victron, Deye & Solis. De Victron is qua aansluiting (op 3-fase) vrij lastig. Daarom gaat de voorkeur naar een ander systeem, mede doordat er ook veel enthousiaste Tweakers zijn over de andere systemen. En 3 omvormers van Victron is ook een behoorlijke impact in de garage.

Echter schrikken de verhalen van het stand-by mij wel af, in ieder geval bij Deye. Hier lees ik 100W of meer over. Is het écht zo veel, of is er in de tussentijd veel aan aangepast? Ik heb veel erover opgezocht, maar met de termen “idle” / “stand-by” / “standby” zag ik niet direct “betere” verhalen. Als je dat namelijk meeneemt in een ROI berekening, is een laag verbruik vrij essentieel.

Ben benieuwd naar de ervaringsdeskundige hier!

• arjenhiemstra
reputatio schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:28:
Ik ben aan het twijfelen qua omvormer voor een thuis accu systeem, waar het gaat tussen Victron, Deye & Solis. De Victron is qua aansluiting (op 3-fase) vrij lastig. Daarom gaat de voorkeur naar een ander systeem, mede doordat er ook veel enthousiaste Tweakers zijn over de andere systemen. En 3 omvormers van Victron is ook een behoorlijke impact in de garage.

Echter schrikken de verhalen van het stand-by mij wel af, in ieder geval bij Deye. Hier lees ik 100W of meer over. Is het écht zo veel, of is er in de tussentijd veel aan aangepast? Ik heb veel erover opgezocht, maar met de termen “idle” / “stand-by” / “standby” zag ik niet direct “betere” verhalen. Als je dat namelijk meeneemt in een ROI berekening, is een laag verbruik vrij essentieel.

Het standby gebruik is inderdaad hoog, rond de 80-100 watt, met name door de noodstroom ondersteuning, daarnaast heb ik symmetrische fase belasting aan staan (asymmetrische belasting in huis wordt dan een symmetrische belasting op het net) wat volgens mij ook een negatief effect heeft op het verbruik. Hoger dan bij Victron heb ik begrepen. Solis geen ervaring mee.
Precies de punten die je noemt qua ruimte en complexiteit heeft bij mij de doorslag gegeven vwb keuze.
1 kast aan de muur en klaar.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 23:10
reputatio schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:28:

Ik lees actief mee met dit forum om de ontwikkelingen goed op te volgen, vergeet niet dat je met Deye een alles in 1 systeem hebt en efficiënter is dan Victron. Voor zover ik er nu achter ben is Deye kosten/ruimte technisch de beste oplossing. Het voordeel van Victron is vooral dat het modulair, Nederlands is en goed ondersteund wordt. Met deze gedachten zou ik nu een Deye kiezen echter heb ik mezelf nog +/- 1 maand gegeven om mezelf in te lezen en deze definitief te maken (voorpret is het halve genieten ;) ).

• jadjong
  • Niet online
Victron VRM is wel tien stapjes voor op Deye, bij die laatste zal je zelf nog iets moeten maken op basis van bijvoorbeeld HomeAssistant om er voor te zorgen dat zonnepanelen, accu, opladende auto en zwembadpomp elkaar niet in de weg zitten.

• arjenhiemstra
jadjong schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:13:
Victron VRM is wel tien stapjes voor op Deye, bij die laatste zal je zelf nog iets moeten maken op basis van bijvoorbeeld HomeAssistant om er voor te zorgen dat zonnepanelen, accu, opladende auto en zwembadpomp elkaar niet in de weg zitten.
Maken is gelukkig niet nodig; SolarAssistant geeft je volledig inzicht en controle. Alleen hele specifieke settings (die je eigenlijk alleen 1x doet) moet je lokaal of via Deye cloud doet.

• jadjong
  • Niet online
SolarAssistant start het laden van de auto als er meer PV-energie van het dak komt dan de batterij kan of wil laden?

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 17-05-2026 08:26 ]

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-05 22:18
Geen idee. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. SA draait hier voor communicatie met HA. Uiteindelijk zal die laatste het moeten gaan regelen verwacht ik. Ondertussen moet Deye ook functioneren zonder HA. M.a.w. als HA crashed moet er gewoon doorgewerkt kunnen worden.

ondertussen zijn twee Deye s gelijk in firmware ( was wel scary om te doen). Vier jk bms en kletsen met Deye. Uitlezen van afzonderlijke cellen gebeurt met SA. Ook hier geldt, als SA crashed moet Deye door kunnen. En nu staat er een Deye se-f16-c te wachten om bij te koppelen. Als dit een beetje lukt gaat de aansluiting van 50 naar 25 A. Best wel belangrijk dus dat alles blijft functioneren. Voor mij belangrijk om geen cruciale handelingen in software te hebben.

Voor dynamisch ev laden wil ik dit gaan gebruiken.

https://pedroktfc.github.io/esphome-tesla-ble/
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste