Het grote Deye inverter (en accu) topic

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-04 10:18
Domba schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:40:
[...]

Dat is op zich best veel, meet je dat ook in de meterkast?

Voor mij hint dit op dat oorspronkelijk TNCS systeem (aarde van netwerkbeheerder) de aarde bij vervanging niet is uitgevoerd (of geel-groene kabel niet terug aangesloten is) en in feite een semi TT-stelsel is ontstaan en er geen (hulp) aardpen aanwezig is.

Voor verbruikers op de load uitgang is het wel tijdelijk op te lossen met signal island mode.
Ik ben niet zo goed bekend met single fase Deye's, ik geloof dat SG03LP1 geen intern relais heeft (voor PE aan N)alleen dry contacten omdat met een extern relais te doen.
Maar zonder aarde van netwerkbeheerder heb je een eigen aardpen nodig, als die er voorheen ook niet was, zou ik het voorleggen aan de netwerkbeheerder, door te openen met de vraag te stellen wat voor type netaansluiting je hebt (TT of TNCS-stelsel)
Ik heb 's ochtends Liander gebeld en die kwam binnen twee uur. Hij zei dat hij alles bekeken had maar het goed was aangesloten en dat het probeem in het huis veroorzaakt werd. Voor de zekerheid heeft hij alles losgehaald en opnieuw vastgezet en alle automaten uitgezet en aangezet. Daarna was alles weer goed. Het voltage tussen N en PE is nu 0,2v en dat schijnt normaal te zijn. Het is niet duidelijk wat het probleem veroorzaak heeft. Hij zei dat het uitzetten en aanzetten van alle automaten wellicht een reset van een apparaat heeft uitgevoerd die het probleem oorspronkelijk veroorzaakte. Wie zal het zeggen.

Hij gaf ook aan hij op sommige groepen zelfs 90v mat tussen N en PE en dat dit erg hoog is. Ik meet nu 0.2 in de meterkast.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:51
Aziona schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:22:
[...]

Ik heb 's ochtends Liander gebeld en die kwam binnen twee uur. Hij zei dat hij alles bekeken had maar het goed was aangesloten en dat het probeem in het huis veroorzaakt werd. Voor de zekerheid heeft hij alles losgehaald en opnieuw vastgezet en alle automaten uitgezet en aangezet. Daarna was alles weer goed. Het voltage tussen N en PE is nu 0,2v en dat schijnt normaal te zijn. Het is niet duidelijk wat het probleem veroorzaak heeft. Hij zei dat het uitzetten en aanzetten van alle automaten wellicht een reset van een apparaat heeft uitgevoerd die het probleem oorspronkelijk veroorzaakte. Wie zal het zeggen.

Hij gaf ook aan hij op sommige groepen zelfs 90v mat tussen N en PE en dat dit erg hoog is. Ik meet nu 0.2 in de meterkast.
Of hij heeft wel wat hersteld en zei dat alles goed zat ;) Zal niet de eerste zijn en ook niet de laatste.
Automaat aan en uitzetten lost zoiets niet op :N

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
Is er nog niemand die de RSD functie gebruikt om bij de meterkast een noodstop knop te plaatsen zodat bij brand of iets alles uitgeschakeld kan worden? Het is alleen wel jammer dat de RSD uitgang NO open is. Alles staat in de schuur dus als ik een knop in het woonhuis maak bij de meterkast lijkt me dat ideaal voor de hulpverleners.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:51
martijnr17 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:22:
Is er nog niemand die de RSD functie gebruikt om bij de meterkast een noodstop knop te plaatsen zodat bij brand of iets alles uitgeschakeld kan worden? Het is alleen wel jammer dat de RSD uitgang NO open is. Alles staat in de schuur dus als ik een knop in het woonhuis maak bij de meterkast lijkt me dat ideaal voor de hulpverleners.
Ik wist niet van het bestaan af :X
Maar wel makkelijk te maken. Ik heb de CT bedrading (zoals zovelen) langer gemaakt dmv UTP en dan is er dus nog 1 aderpaar over voor de noodstop.
Ik ga er zeker mee aan de gang.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43
martijnr17 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:22:
Nog niet maar ik heb een hager hab404 met hulpcontact liggen om de bestaande hoofdschakelaar te vervangen.
Hoofdschakelaar uit is dan de hele installatie uit, het hulpcontact schakelt met de hoofdschakelaar mee en connect de RSD aansluitingen.
Dit past ook nog mooi in de standaard actie die je zou doen om een woning spanningsvrij te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door arjenhiemstra op 13-04-2026 20:54 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aan de load-zijde een hoofdschakelaar zoals je die in elke groepenkast tegenkomt. Aan de net-zijde een 4P relais dat contact maakt zolang er aan de load-zijde 230V stuurspanning beschikbaar is. Haal je de HS om zodat de standaard groepenkast spanningsloos wordt dan schakelt ook al het knutselwerk tussen netvoeding en omvormer aan de net-zijde uit en samen met de RSD ook de omvormer zelf. Die RSD is helaas van de verkeerde kant dus als een muis de draad doorknaagt werkt de noodknop niet. Een fatsoenlijke noodknop maakt altijd contact en verbreekt dat contact bij het indrukken, of als Jerry honger heeft....
code:
1
2
NET--------4P relais--------omvormer---------HS------groepenkast
                 |______230V____|_____230V____|
Omdat die RSD niet zo blij wordt van 230V zit er nog een klein relais tussen die dicht gaat als de 230V stuurspanning weg valt.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
ybos schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
[...]

Ik wist niet van het bestaan af :X
Maar wel makkelijk te maken. Ik heb de CT bedrading (zoals zovelen) langer gemaakt dmv UTP en dan is er dus nog 1 aderpaar over voor de noodstop.
Ik ga er zeker mee aan de gang.
Ik wil de rsd inderdaad ook op het extra aderpaar zetten. Heb nog wel meer Kabels lopen en wil de 12v rsd uitgang op een klein led lampje zetten. Dat die mee uit gaat als de knop ingedrukt is.
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste